Tag: Saoedi-Arabië

  • Zwitserland sluit witwasonderzoek naar voormalige Spaanse koning Juan Carlos

    Zwitserland sluit witwasonderzoek naar voormalige Spaanse koning Juan Carlos

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Commissie wil strafrechtelijke vervolging van stafchef Trump

    » Verenigde Arabische Emiraten voeren werkweek van 4,5 dag in

    Juan Carlos lag onder vuur vanwege illegale commissies

    Zwitserland sluit het onderzoek naar de tegoeden van de voormalige Spaanse koning Juan Carlos. ‘Dit is het einde van de rechtsgang’ in een zaak ‘die Spanje op het puntje van zijn stoel heeft gehouden’, vat Tribune de Genève samen. Na een onderzoek van drie jaar heeft de rechtbank van Genève de zaak betreffende de tegoeden van de voormalige monarch, waaronder 100 miljoen dollar die door Saoedi-Arabië zijn betaald, gesloten.

    De rechters hadden een strafzaak geopend wegens ‘witwassen met verzwarende omstandigheden’

    Op 6 augustus 2018 hadden de rechters een strafzaak geopend wegens ‘witwassen met verzwarende omstandigheden’, nadat verschillende media hadden gemeld dat de voormalige koning van Spanje illegale commissies had ontvangen. Vermoed werd dat deze financiële transacties iets te maken hadden met zakendeals die Spaanse bedrijven sloten in Saoedi-Arabië. Zo kreeg de Spaanse spoorwegindustrie een contract voor de aanleg van een hogesnelheidsspoorlijn tussen de steden Medina en Mekka.

    Het Openbaar Ministerie kondigde maandag aan de zaak te seponeren omdat ‘het onderzoek onvoldoende heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen het uit Saoedi-Arabië ontvangen geld en het sluiten van contracten voor de aanleg van de hogesnelheidstrein’.

  • Saoedi-Arabië: Frankrijk heeft verkeerde man gearresteerd voor moord Khashoggi

    Saoedi-Arabië: Frankrijk heeft verkeerde man gearresteerd voor moord Khashoggi

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chili kent gelijke rechten toe aan homohuwelijk

    » Inflatie in Polen bereikt hoogste punt in twee decennia

    Franse politie onderzoekt identiteit verdachte

    Saoedi-Arabië heeft dinsdagavond opgeroepen tot de ‘onmiddellijke vrijlating’ van de Saoedische onderdaan die ervan wordt verdacht lid te zijn van het commando dat betrokken was bij de moord op de journalist Jamal Khashoggi in 2018, meldt Agence France Press. De man, die een paspoort op naam van Khalid Alotaibi voorlegde, werd dinsdagochtend op de luchthaven Roissy Charles-de-Gaulle gearresteerd en door de grenspolitie in voorlopige hechtenis genomen toen hij op het punt stond aan boord te gaan van een vlucht naar de Saoedische hoofdstad Riyad.

    Dinsdagavond werd de identiteit van de man nog nagetrokken om er zeker van te zijn dat het arrestatiebevel van toepassing is op de aangehouden man, aldus een bron dicht bij de zaak. De Franse politie zei ’s avonds dat ze nog niet zeker wist of de gearresteerde man inderdaad een van de leden was van de commandogroep die Jamal Khashoggi heeft vermoord, meldde The Washington Post. ‘Er zijn honderden Saoedi’s met dezelfde naam’, vertelde een bron bij de Saoedische veiligheidsdiensten aan AFP.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/4-jamal-khashoggi-%e2%80%a8een-ander-soort-saoedi/
  • Hongersnood dreigt in Tigray | Estland vraagt VK om sancties tegen Belarus

    Hongersnood dreigt in Tigray | Estland vraagt VK om sancties tegen Belarus

    Hongersnood dreigt in Tigray

    Mark Lowcock, ondersecretaris-generaal voor humanitaire zaken en noodhulpcoördinator van de Verenigde Naties, waarschuwde deze week dat dringende maatregelen nodig zijn om hongersnood in de Ethiopische regio Tigray te voorkomen. ‘Er is een ernstig risico op hongersnood als hulp de komende twee maanden niet wordt uitgebreid’, aldus Lowcock tegen Al-Jazeera.

    In november vorig jaar gaf premier Abiy Ahmed van Ethiopië opdracht tot een militaire operatie in Tigray nadat hij het Tigray People’s Liberation Front beschuldigde van aanvallen op federale legerkampen. Het conflict in Tigray heeft in zeven maanden tijd duizenden mensen gedood en circa vijf miljoen mensen hebben dringend hulp nodig.

    Lees ook:


    Estland doet oproep aan VK

    De president van Estland, Kersti Kaljulaid, heeft er bij Groot-Brittannië op aangedrongen actie te ondernemen om te voorkomen dat antidemocratische regimes zoals dat van Belarus corrupt geld kunnen doorsluizen via het financiële centrum van Londen, aldus The Guardian.

    Haar pleidooi komt nadat de EU nieuwe economische sancties tegen Belarus heeft aangekondigd, alsmede strafmaatregelen tegen de nationale luchtvaartmaatschappij van Belarus, in een reactie op de kaping van een Ryanair-vlucht die leidde tot de arrestatie van de dissidente journalist Roman Protasevitsj, eerder deze week.

    Lees ook:

    De Estse president riep de Britse regering op eensgezind te zijn met de EU en alles in het werk te stellen om zich te verzetten tegen antidemocratische regeringen, zoals die van de Belarussische president Aleksander Loekasjenka. ‘We begrijpen dat er wettelijke beperkingen zijn, maar wees zo sterk als u kunt zijn, want dit is geld waarvoor het Belarussische volk lijdt onder een regime dat hun democratische rechten vertrapt’, aldus Kaljulaid.


    Cultuursector VS wacht nog op 16 miljard

    In december riep het Amerikaanse Congres een nieuw subsidieprogramma in het leven om muziekpodia, theaters en musea te steunen die vanwege de pandemie hun deuren moesten sluiten, maar van de beloofde 16 miljard is nog geen dollar uitgekeerd, meldt CNN. Uitbaters maken zich ernstig zorgen over de uitbetaling, die onder meer wordt vertraagd door technische problemen.


    Duitse vrouw verdient €1192 per maand minder

    De inkomenskloof tussen vrouwen en mannen in Duitsland groeit, zo blijkt uit cijfers van het Federaal Bureau voor de Statistiek. Mannen zouden gemiddeld 1.192 euro bruto meer per maand verdienen dan vrouwen.

    Het salarisverschil tussen mannen en vrouwen is 4 euro groter dan vier jaar eerder

    Het gemiddelde inkomen in april 2018, de laatst beschikbare cijfers, was 2.766 euro per maand. Over dat gemiddelde was het salarisverschil tussen mannen en vrouwen 4 euro groter dan vier jaar eerder, schrijft Die Tageszeitung. De kloof wordt vooral duidelijk bij hogere salarissen. Bijna 3,2 miljoen mannen, tegenover slechts ongeveer 800.000 vrouwen, verdienden 5.100 bruto euro per maand of meer. Dat komt neer op een mannelijk aandeel van bijna 80 procent. Bij topverdieners met minimaal 12.100 euro per maand lag het aandeel mannen met ruim 87 procent zelfs nog hoger. In deze salarisgroep gaat het om 158.000 mannen en 23.000 vrouwen.

    Omgekeerd zijn vrouwen sterk oververtegenwoordigd in groepen met lagere inkomens. Ongeveer 12,5 miljoen vrouwen ontvingen minder dan het gemiddelde inkomen van 2.766 euro, tegenover 8,3 miljoen mannen. Dit komt overeen met een vrouwelijk aandeel van ruim 60 procent.


    Hoger opgeleiden verlaten Italië

    Steeds meer hoger opgeleiden verlaten Italië. Volgens de Italiaanse Rekenkamer is de braindrain de afgelopen jaren sterk gestegen. ‘Beperkte vooruitzichten op een baan en lage lonen dwingen steeds meer afgestudeerden om het land te verlaten’, aldus de Rekenkamer, geciteerd door ANSA, die een toename noteert van 41,8 procent sinds 2013.

    Diploma’s in Italië bieden geen grotere kans op werk vergeleken met lagere opleidingsniveaus

    Net als andere landen ziet Italië steeds meer jonge mensen afstuderen, maar in tegenstelling tot andere landen, vertrekken steeds meer afgestudeerde jongeren naar het buitenland, zo stelt de Rekenkamer. ‘Het fenomeen is te wijten aan de aanhoudende moeilijkheden bij het betreden van de arbeidsmarkt en het feit dat diploma’s in Italië, in tegenstelling tot andere OESO-landen, geen grotere kans op werk bieden vergeleken met lagere opleidingsniveaus.’

    Opeenvolgende regeringen hebben geprobeerd de braindrain terug te draaien en ook de huidige premier Mario Draghi heeft gezworen om van Italië ‘een land voor jongeren‘ te maken met behulp van het door de EU gefinancierde coronaherstelplan.


    Veel Koreanen hebben geldzorgen

    Meer dan de helft van de volwassenen in Zuid-Korea heeft het afgelopen jaar last gehad van angst en depressie vanwege hun financiële status, zo blijkt uit Koreaans onderzoek schrijft The Korea Herald. Het onderzoek werd eind vorig jaar uitgevoerd onder 2000 mensen tussen 20 en 64 jaar, en wijst uit dat 58,1 procent van de respondenten hoge niveaus van stress en neiging tot zelfmutilatie heeft ervaren. Ongeveer 3,2 procent van de deelnemers dacht zelfs aan zelfmoord vanwege hun verslechterde financiële situatie. Niveaus van stress en depressie lagen hoger bij vrouwen en dertigplussers, de respons op zelfmoord en zelfmutilatie lag hoger bij mannen en bij twintig- en dertigjarigen.

    De deelnemers werd gevraagd om hun financiële welzijn te beoordelen op een schaal van nul tot 10. De gemiddelde score was 4,79. De mate van tevredenheid en geluk met financiële omstandigheden lag gemiddeld onder de 5 punten, terwijl het gemiddelde voor angst boven de 5 uitkwam.


    Minder expats in Saoedi-Arabië

    Maar liefst 2,24 miljoen buitenlandse werknemers hebben de privésector in Saoedi-Arabië verlaten sinds het koninkrijk in 2017 begon het aandeel van Saoedi’s in de sector te verhogen. Uit officiële gegevens blijkt dat het aantal buitenlandse werknemers van 2017 tot en met het eerste kwartaal van 2021 met 26,4 procent is afgenomen, bericht Middle East Monitor.

    Eind 2016 werkten er 8,49 miljoen expats in het land, eind maart 2021 waren dat er nog 6,25 miljoen. Het aantal Saoedische werknemers steeg in dezelfde periode met 10 procent van 1,68 miljoen naar 1,84 miljoen.

    Saoedi-Arabië wil het werkloosheidspercentage onder zijn burgers in 2030 teruggebracht hebben tot 7 procent.

    Lees ook:

  • Wereldwijde woede, vooral onder jongeren

    Wereldwijde woede, vooral onder jongeren

    In Chili was de verhoging van de metrotarieven de lont in het kruitvat. In Libanon was het een WhatsApp-belasting. De regering van Saoedi-Arabië ondernam actie tegen waterpijpen. En in India ging het over uien. Wat de aanleiding ook was, overal gingen gefrustreerde burgers massaal de straat op.

    Dossier De straat op

    Overal ter wereld zijn gefrustreerde burgers de afgelopen jaren straat op gegaan om hun politieke of economische eisen kracht bij te zetten. In de meeste landen is men woedend over de ongelijkheid en de schaamteloze corruptie van de politieke klasse, terwijl de jongere generatie met moeite het hoofd boven het water kan houden. De coronapandemie heeft de sociale tegenstellingen – maar ook de urgentie om hier iets aan te veranderen – alleen maar vergroot.

    Dit artikel verscheen eerder in nummer 169 van 360 Magazine, november 2019.

    Overal ter wereld werden kleine geldkwesties de afgelopen maanden [najaar 2019] het brandpunt van volkswoede en gingen gefrustreerde burgers massaal de straat op. De onverwachte betogingen speelden in op de zinderende frustratie over een politieke elite die als onverbeterlijk corrupt of hopeloos onrechtvaardig werd beschouwd, of allebei. Ze volgden op massale demonstraties in Bolivia, Spanje, Irak en Rusland en daarvoor al in Tsjechië, Algerije, Soedan en Kazachstan.

    Op het eerste gezicht is het verband tussen de gestaag toenemende onrust en de talrijke demonstraties vooral tactisch van aard. Als gevolg van constante burgerlijke ongehoorzaamheid in Hongkong werd ook elders de confrontatie gezocht, om volstrekt andere economische of politieke eisen kracht bij te zetten. Toch bespeuren deskundigen een bepaald patroon: een ongewoon luidruchtig protest tegen elites in landen waar democratie een bron van teleurstelling is, waar schaamteloze corruptie heerst en waar een minuscule politieke klasse een luxeleventje leidt, terwijl de jongere generatie moeite heeft om rond te komen.

    iam se7en ceoefxevkha unsplash 2
    Activistische graffiti in New York. – © Unsplash

    ‘Het zijn de jongeren die er genoeg van hebben,’ zegt Ali Soufan, directeur van de Soufan Group, een consultancybureau voor beveiligingsinformatie. ‘Deze nieuwe generatie pikt het in hun ogen corrupte gedrag van de politieke en economisch elite in hun land niet langer. Ze eisen verandering.’

    Maar hoe dramatisch de recente uitbraak van massabetogingen ook lijkt, volgens wetenschappers is het slechts een voortzetting van een trend. Al decennialang gaan samenlevingen steeds vaker de straat op om voor ingrijpende politieke veranderingen te betogen.

    De laatste tijd is het tempo waarin de betogingen elkaar opvolgen sterk opgevoerd door een combinatie van factoren: een stagnerende wereldeconomie, een duizelingwekkende kloof tussen rijk en arm en een toenemende groep jongeren in tal van landen die overloopt van gefrustreerde ambitie. Daar komt bij dat de uitbreiding van de democratie wereldwijd tot stilstand is gekomen, zodat burgers met onwillige regeringen gefrustreerd raken en activisten geen andere mogelijkheid zien dan de straat op te gaan om verandering te eisen.

    Succespercentage

    Maar terwijl het aantal protestbewegingen groeit, keldert het succespercentage ervan. Nog maar twintig jaar geleden had 70 procent van de betogingen voor systematische politieke verandering resultaat, een percentage dat sinds de jaren vijftig gestaag was gestegen, aldus een studie van Erica Chenoweth, politicoloog aan de Harvard-universiteit. Halverwege het eerste decennium van deze eeuw keerde het tij. Succespercentages blijven nu hangen op 30 procent, een afname die Chenoweth ‘onthutsend’ noemt.

    Deze twee trends houden nauw verband met elkaar. Naarmate betogingen frequenter worden maar vaker mislukken, strekken ze zich uit over een langere periode en worden ze steeds feller, steeds zichtbaarder; daarbij zijn mensen steeds vaker geneigd opnieuw de straat op te gaan wanneer hun eisen niet worden ingewilligd. Het resultaat kan een wereld zijn waarin volksopstanden niet langer opvallen en onderdeel van het landschap worden.

    In landen waar verkiezingen bepalend zijn, zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, heeft scepsis over het oude politieke bestel geleid tot stemmenwinst van populisten, nationalisten en tegenstanders van immigratie. En in landen waar de mensen geen stem hebben, wordt massaal gedemonstreerd.

    gettyimages 1180840714
    Leden van het Indian Youth Congress, de jongerenafdeling van de Indian National Congress Party, protesteren op 8 november in New Delhi tegen premier Narendra Modi. – © Indraneel Chowdhury / Getty

    De uiteenlopende blijken van onrust zijn binnen de Verenigde Naties niet onopgemerkt gebleven. Secretaris-generaal António Guterres heeft [half oktober] ter sprake gebracht tijdens een vergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Critici hebben het IMF ervan beschuldigd de economische problemen in landen als Ecuador nog verder aan te jagen door bezuinigingsmaatregelen op te leggen om de staatsschuld te verlichten.

    Volgens sommige deskundigen is de wereldwijde protestgolf te divers om hem onder één noemer te kunnen scharen. Toch hebben de protesten in sommige regio’s vaak overeenkomstige trekken.

    In het Midden-Oosten heeft het tumult tot onvermijdelijke vergelijkingen met de Arabische Lente van 2011 geleid. Maar volgens deskundigen zit er achter de recente protesten een nieuwe generatie die zich minder aantrekt van de oude sektarische of ideologische scheidslijnen. En in plaats van het hoofd van een dictator te eisen, zoals veel Arabieren in 2011 deden, hebben de Libanezen een hele politieke klasse aangeklaagd.

    Veel Arabieren zijn sinds de roerige Arabische Lente beducht voor volksprotesten en geloven hun autoritaire leiders als die waarschuwen dat iedere revolte hun land in net zo’n gewelddadige chaos kan storten als in Libië, Syrië of Jemen.

    Muur van angst

    Maar de recente protestgolven in Libanon, Egypte en Irak – en niet te vergeten de revoltes die aloude dictators in Algerije en Soedan dit jaar de kop hebben gekost – duiden erop dat de muur van angst begint af te brokkelen.

    Zelfs in Saoedi-Arabië, waar openbare betogingen vrijwel ondenkbaar zijn door de dreiging van overheidsrepressie, brak er op sociale media een ongebruikelijke opstand uit vanwege een belasting van 100 procent op rekeningen van restaurants met waterpijpen, oftewel hookahs. ‘Belasting op hookah-restaurants’ werd een trending topic in het koninkrijk. Volgens sommige commentatoren op Twitter druiste de belasting in tegen de wens van de koninklijke familie om het ultraconservatieve imago van Saoedi-Arabië te veranderen.

    De wereldwijde protestgolf is te divers om hem onder één noemer te kunnen scharen

    Al steken de protesten nu sneller de kop op en zijn ze wijdverbreider dan in eerdere decennia, ze zijn ook fragieler. De moeizame mobilisering die volksbewegingen ooit typeerde, was traag maar duurzaam. Via sociale media georganiseerde protesten kunnen sneller opvlammen maar zakken even snel weer in. Ook hebben autoritaire regeringen inmiddels geleerd sociale media in te zetten voor het verspreiden van propaganda, het op de been brengen van sympathisanten of het zaaien van verwarring, aldus Chenoweth.

    En zelfs als er een opwelling van protest is, komt er heel wat meer voor kijken om die te laten uitgroeien tot een massale verzetsbeweging. De huizenhoge uienprijzen in India leidden ertoe dat boeren de snelwegen blokkeerden en kortstondige betogingen hielden. Maar de frustratie heeft zich nog niet ontwikkeld tot massale betogingen, omdat niemand haar in de juiste banen weet te leiden: de Indiase oppositie is een chaos, de politiek wordt gedomineerd door scheidslijnen tussen kasten en religies, en de regering van de hindoenationalistische premier Narendra Modi grijpt voortdurend de dreiging van het naburige Pakistan aan om het publiek af te leiden.  

    Drukmiddel

    Volgens Harvard-politicoloog Erica Chenoweth neemt over de hele wereld het massale protest toe als drukmiddel om verandering mee te eisen of frustratie te ventileren. Ook is te zien dat de kans op succes afneemt. Volgens Chenoweth werd in 2000 nog 70 procent van de eisen ingewilligd; dat percentage is de laatste jaren gezakt naar de huidige 30 procent.

    Ecuador trok een door het IMF ontworpen bezuinigingspakket weer in. In Soedan kregen een miljoen demonstranten het militaire regime op de knieën. In Algerije stapte president Bouteflika op nadat miljoenen mensen zijn vertrek hadden geëist. Naast deze successen leidden protesten in Rusland, Brazilië en Tsjechië nog niet tot verandering.

  • Rivier de Po staat historisch laag | Android deelt meer gegevens dan Apple

    Rivier de Po staat historisch laag | Android deelt meer gegevens dan Apple

    28 miljard euro tekort

    Tegen het einde van dit jaar zal de coronapandemie de Ierse staat in 2020 en 2021 naar schatting 28 miljard euro hebben gekost, meldt het Ierse RTE. Dit maakte Michael McGrath, de Ierse minister van Overheidsuitgaven en Hervorming, deze week bekend. Volgens McGrath zal het Ierse overheidstekort dit jaar naar verwachting vergelijkbaar zal zijn met vorig jaar, namelijk 19 miljard euro.


    Droogte in Italië

    Door karige regenval en ongebruikelijk vroege warmte in Italië staat de rivier de Po nu al net zo laag als afgelopen zomer. De situatie is dusdanig nijpend dat de landbouworganisatie Coldiretti alarm heeft geslagen bij de regering, schrijft Repubblica.

    In heel Noord-Italië, van Piemonte tot Emilia Romagna en van Veneto tot Lombardije zijn boeren, die afhankelijk zijn van de grootste rivier van Italië, al overgestapt op noodirrigatie. Ook het peil van kleinere rivieren in de provincie Emilia Romagna is zorgwekkend laag en het Comomeer heeft op 20 centimeter na een dieptepunt bereikt: het meer is voor 8,8 procent gevuld, in plaats van de gemiddelde 63,8 procent die normaal is voor deze tijd van het jaar. 

    Coldiretti wijt steeds vaker voorkomende extreme klimatologische gebeurtenissen, zoals korte en intense regenval en een snellere overgang van het natte naar het droge seizoen aan klimaatverandering en becijfert de schade ervan op zo’n 1 miljard euro per jaar. De organisatie verzoekt de Italiaanse regering dan ook om structurele maatregelen te nemen.


    Gesjoemel met emissiegegevens

    Onder Donald Trump heeft de Environmental Protection Agency (EPA), een regeringsorganisatie belast met bescherming van de volksgezondheid en het milieu, bedrijven aangemoedigd om met terugwerkende kracht de emissiegegevens van een dodelijke kankerverwekkende chemische stof aan te passen.

    Nadat de EPA had vastgesteld dat ethyleenoxide giftiger is dan eerder werd gedacht, verdween plotseling zo’n 122.000 kilo van het spul uit de openbare registers

    Nadat de EPA had vastgesteld dat ethyleenoxide giftiger is dan eerder werd gedacht, verdween plotseling zo’n 122.000 kilo van het spul uit de openbare registers, zo blijkt uit onderzoek van journaliste Sharon Lerner voor The Intercept. Ethyleenoxide is een kleurloos en geurloos gas dat wordt gebruikt bij de productie van veel consumptiegoederen en op grote schaal wordt toegepast bij de sterilisatie van medische apparatuur.

    Ook nu de EPA onder Joe Biden valt, zijn de registratie en de regelgeving van het instituut nog steeds belabberd volgens Lerner, vooral op een onevenredig groot aantal plekken waar arme mensen en mensen van kleur wonen. Volgens een groep vrouwen uit Texas houdt hun diagnose van borstkanker verband met blootstelling aan ethyleenoxide.


    Android verzendt meer gegevens

    iPhones en Android-telefoons sturen continu gegevens naar Apple of Google, zoals locatie, telefoonnummer en lokale netwerkgegevens, ook als gebruikers zich hebben afgemeld.

    Zelfs als de telefoon niet wordt gebruikt, wordt gemiddeld elke 4,5 minuten verbinding gemaakt met de servers. Privacy-instellingen geconfigureerd? Maakt niets uit, de telefoons blijven gegevens verzenden.

    Maar er is wel een verschil, aldus de New Yorkse technologiesite Ars Technica. Douglas Leith van Trinity College in Ierland vergeleek de twee systemen en Android, het besturingssysteem van Google, verstuurt ongeveer twintig keer zoveel data als Apple. 

    Bij het opstarten stuurt een Android-apparaat Google ongeveer 1 MB aan gegevens, iOS Apple ongeveer 42 KB. Als de telefoon niet actief is, stuurt Android elke twaalf uur ongeveer 1 MB aan gegevens naar Google, terwijl iOS Apple ongeveer 52 KB verzendt.

    Alleen al in de VS verzamelt Android in totaal elke twaalf uur ongeveer 1,3 TB aan gegevens. In dezelfde periode verzamelt iOS ongeveer 5,8 GB.


    China wil eigen halfgeleiders

    Als ’s werelds grootste verbruiker van halfgeleiders was China sterk afhankelijk van aanvoer uit het buitenland. Die afhankelijkheid werd pijnlijk duidelijk tijdens de handelsoorlog tussen China en de VS onder Donald Trump. Die verbood in 2019 de export van halfgeleiders waardoor de toevoer naar Huawei werd afgesneden, schrijft het Berlijnse Tageszeitung.

    Vorig jaar verbood hij het bedrijf zelfs zaken te doen met leveranciers uit andere landen die Amerikaanse componenten gebruiken. Binnen enkele maanden verdween Huawei uit de top 5 van ’s werelds meest succesvolle smartphonefabrikanten.

    Sindsdien heeft president Xi Jinping ‘technologische zelfvoorziening’ uitgeroepen tot een van de kerndoelen. Een van de belangrijkste doelen in het huidige vijfjarenplan is om in de toekomst belangrijke technologie zelf te produceren. In 2020 ondersteunde de Chinese staat producenten van halfgeleiders met minstens 35 miljard dollar, ruim 400 procent meer dan in 2019. Maar China is er nog lang niet: alleen al het Amerikaanse Intel investeert jaarlijks 13 miljard dollar in onderzoek.


    Spanje herziet mondkapjesplicht

    Afstand houden is niet langer een bepalende factor voor het wel of niet dragen van een mondkapje in Spanje, meldt El País. Deze week is een wet van kracht geworden die mondkapjes verplicht stelt in alle openbare ruimtes, ongeacht de afstand tussen mensen.

    De deelregering van de Balearen liet al weten dat de wet niet zal worden gehandhaafd op stranden en in zwembaden. Tot nu toe waren regionale regeringen vrij om regels naar eigen inzicht aan te passen, maar volgens de nieuwe wet mag dat niet meer. De zwaar getroffen toerismesector vreest dat de mondkapjesplicht verdere schade zal aanrichten.


    Saoedi-Arabië wil fors investeren

    Saoedi-Arabië spendeert de komende tien jaar meer dan in de driehonderd jaar sinds de oprichting van de staat in 1744, aldus kroonprins Mohammed Bin Salman in Middle East Eye. Hij sprak deze week over zijn ambitieuze Vision 2030, zijn plan om de economie te transformeren middels een partnerprogramma tussen private en publieke partijen.

    De particuliere sector wordt gemobiliseerd om de economie af te helpen van afhankelijkheid van olie

    Oliegigant Aramco en petrochemiebedrijf SABIC moeten het voortouw nemen voor investeringen van 5 biljoen riyals (1,1 biljoen euro) door de lokale particuliere sector tot 2030. De particuliere sector wordt gemobiliseerd om de economie af te helpen van afhankelijkheid van olie. Die zorgt vooralsnog voor ruim de helft van de inkomsten van het Koninkrijk.

  • Waarom de president van een straatarm land een arsenaal aan wapens koopt

    Waarom de president van een straatarm land een arsenaal aan wapens koopt

    De repressieve regering van het straatarme Congo-Brazzaville kocht de afgelopen jaren in alle stilte een enorm arsenaal aan wapens van Azerbeidzjan. Tegenstanders van president Denis Sassou-Nguesso, die er al 36 jaar aan de macht is, zeggen in aanloop naar de verkiezingen van 21 maart dat hij de wapens zal gebruiken om zijn greep op het Afrikaanse land te behouden.

    Vorige week publiceerde de Zuid-Afrikaanse kwaliteitskrant Mail&Guardian een artikel gebaseerd op de resultaten van een onderzoek door OCCRP, Organized Crime and Corruption Reporting Project, een internationale journalistieke organisatie die zich volledig richt op georganiseerde misdaad en corruptie. OCCRP ontdekte dat het regime van president Denis Sassou-Nguesso sinds 2015 in het geheim op grote schaal wapens inslaat. Saoedi-Arabië lijkt daarbij op de achtergrond een rol te spelen.

    Wapentuig

    ‘In januari 2020’, zo begint het artikel in Mail & Guardian, ‘wordt in de Turkse haven van Derince, zo’n 100 kilometer ten zuidoosten van Istanboel in een oostelijke uithoek van de Zee van Marmara, het vrachtschip Storm volgeladen met een enorme voorraad wapens. Het schip is geregistreerd in het belastingparadijs Vanuatu en vertrekt met een arsenaal aan mortiergranaten, meerdere raketwerpers en explosieven, afkomstig uit Azerbeidzjan, naar de Republiek Congo, beter bekend als Congo-Brazzaville.’

    De Saoedische connectie

    Saoedi-Arabië, ’s werelds grootste wapenimporteur, levert zonder scrupules wereldwijd wapens aan conflictgebieden, waaronder Jemen, waar de Saoedi‘s vechten tegen door Iran gesteunde Houthi-rebellen.

    In vrachtpapieren wordt Saoedi-Arabië genoemd als ‘sponsorpartij’ van meerdere wapenleveringen in 2016 en 2017 aan Congo-Brazzaville, precies op het moment dat Congo-Brazzaville op het punt stond om lid te worden van de OPEC. Door critici omschreven als een oliekartel waarvan de leden moeten voldoen aan Saoedische productie-eisen, helpt OPEC de Saoedi’s wereldwijd de olievoorziening te domineren. Het effect dat dit op de olieprijzen heeft, kan op zijn beurt de aardolie-inkomsten van de lidstaten opkrikken.

    Onder de dertien leden van de OPEC bevinden zich de grootste producenten van Afrika, namelijk Nigeria, Angola en Algerije. Congo-Brazzaville, dat uiteindelijk in 2018 toetrad tot de OPEC, was voor Saoedi-Arabië een begeerd lid omdat het een van de grotere olieproducenten van het Afrikaanse continent is, en het land zou OPEC nog meer gewicht kunnen verschaffen.

    Azerbeidzjan is geen volwaardig OPEC-lid, maar het is wel een belangrijke olieproducent.

    In totaal belandt meer dan 100 ton aan wapentuig in een gebouw dat het hoofdkwartier lijkt te zijn van de Republikeinse Garde, een elite-eenheid van Congo-Brazzaville, zo blijkt uit vertrouwelijke vrachtpapieren die OCCRP in handen kreeg. De lading, die naar schatting een waarde heeft van tientallen miljoenen dollars, is de laatste van een reeks van tenminste zeventien wapenleveringen die sinds 2015 door het ministerie van Defensie van Azerbeidzjan naar het regime van president Denis Sassou-Nguesso zijn gestuurd, zo blijkt uit vluchtplannen, vrachtpapieren en inventarissen.

    Een wijziging van de grondwet betekent dat de 77-jarige Sassou-Nguesso in theorie de rest van zijn leven aan elke verkiezing kan deelnemen

    Saoedi-Arabië staat op verschillende vrachtpapieren die zijn geanalyseerd vermeld als ‘sponsorpartij’. Het is onduidelijk wat die sponsoring precies inhoudt, maar het zou kunnen betekenen dat Riyad heeft betaald voor de wapens of voor het transport ervan. Er zijn geen openbare registers van Azerbeidzjan waarin staat dat het land deze wapens heeft geëxporteerd, noch zijn er vergelijkbare registers van Congo-Brazzaville waaruit blijkt dat het Afrikaanse land ze heeft geïmporteerd. 

    De oppositie in Congo-Brazzaville is bezorgd over de mogelijke bereidheid van president Sassou-Nguesso om geweld te gebruiken om zijn macht te behouden nu de verkiezingen van 21 maart naderbij komen. Zijn goed bewapende veiligheidsdiensten zijn een belangrijke reden waarom hij het Centraal-Afrikaanse land zesendertig jaar heeft kunnen regeren, hetgeen hem tot een van de langstzittende regeringsleiders ter wereld maakt. Zijn partij beheerst het parlement, dat onlangs de grondwet heeft gewijzigd om Sassou-Nguesso opnieuw de mogelijkheid te geven zich kandidaat te stellen, wat tot nationale en internationale afkeuring heeft geleid. De wijziging van de grondwet betekent dat de 77-jarige Sassou-Nguesso in theorie de rest van zijn leven aan elke verkiezing kan deelnemen.

    Uit vertrouwelijke documenten die OCCRP in handen heeft blijkt dat de veiligheidsdiensten van Sassou-Nguesso in de acht maanden voorafgaand aan de verkiezingen van maart 2016, en gedurende meer dan een jaar erna, meer dan 500 ton aan wapens in Azerbeidzjan kocht, die in zestien afzonderlijke zendingen werden geleverd. Slechts enkele weken na de verkiezingen begon de regering een meedogenloze campagne tegen een militie van de oppositie, die meer dan een jaar duurde.

    Verwoestingen

    Oppositieleiders beweren dat de Republikeinse Garde de Azerbeidzjaanse wapens heeft gebruikt in het conflict dat ontstond na de verkiezingen, dat leidde tot een humanitaire noodsituatie die volgens de Verenigde Naties ongeveer 140.000 mensen trof in de regio Pool, in het zuiden van het land. Satellietbeelden in bezit van The New Humanitarian lijken grootschalige verwoestingen te tonen die het resultaat zijn van het gebruik van onder meer raketwerpers en explosieven. Het is overigens niet zeker of het hier om wapens gaat die afkomstig zijn uit Azerbeidzjan, aangezien Congo-Brazzaville zijn wapeninvoer niet registreert.

    Het regime van Sassou-Nguesso wordt geconfronteerd met een van de ernstigste schuldencrises in Afrika, en dat roept de vraag op hoe de wapenleveranties konden worden gefinancierd. Uit documenten blijkt dat ten minste twee zendingen die tussen 2016 en 2017 werden afgeleverd, zijn gesponsord door Saoedi-Arabië op het moment dat Riyad de aanvraag behandelde van Congo-Brazzaville om lid te mogen worden van de Organisatie van de Olie-exporterende Landen (OPEC).

    ‘De regering lijkt zich erop voor te bereiden elk verschil van mening rond de verkiezingen de kop in te kunnen drukken’

    Gezien de aanzienlijke oliereserves van Congo-Brazzaville, hadden de Saoedi’s goede redenen om een hun welgezinde Sassou-Nguesso-regering te verwelkomen in de door Saoedi-Arabië gedomineerde club, stelt vooraanstaand wapenexpert Andrew Feinstein, auteur van The Shadow World: Inside the Global Arms Trade. Volgens Africa Times werd Congo-Brazzaville op 22 juni 2018 inderdaad verwelkomd als lid van OPEC.

    Feinstein merkt ook op dat de meest recente wapenzending uit Azerbeidzjan wel eens bedoeld zou kunnen zijn om Sassou-Nguesso in staat te stellen Congo-Brazzaville nog langer zijn wil op te leggen. ‘De timing van deze wapenzending maakt buitengewoon achterdochtig, gezien het eerdere harde optreden van Sassou-Nguesso rond verkiezingen’, zo zegt Feinstein. ‘De regering lijkt zich erop voor te bereiden elk verschil van mening rond de verkiezingen de kop in te kunnen drukken.’

    De regering van Congo-Brazzaville reageerde niet op meerdere verzoeken van OCCRP om commentaar. Ook het ministerie van Defensie van Azerbeidzjan houdt zich stil, evenals een vertegenwoordiger van dat ministerie wiens naam op meerdere documenten vermeld staat. Tot slot doet ook het ministerie van Defensie van Saoedi-Arabië er het zwijgen toe op vragen over de aard van hun sponsoring van de wapenleveranties.

    Boulevard Denis Sassou-Nguesso

    De meest recente wapenlading, afgeleverd bij de Republikeinse Garde op Boulevard Denis Sassou-Nguesso 1 in Brazzaville in januari 2020, omvatte 775 mortiergranaten en meer dan 400 kisten met raketten die kunnen worden gelanceerd vanaf vrachtwagens uit het Sovjettijdperk, zo blijkt uit de vrachtpapieren. 

    De exacte prijs die het Congolese regime voor het wapentransport heeft betaald, kon niet worden geverifieerd, maar een deskundige die de vrachtbrieven heeft onderzocht, denkt dat het om een levering ter waarde van tientallen miljoenen dollars gaat. Een voormalige hoge diplomaat met toegang tot informatie over wapenarsenalen, die anoniem wil blijven uit angst voor represailles door de autoriteiten, heeft de authenticiteit van de vrachtpapieren en andere documenten bevestigd en merkte op dat de verkoopprijs voor de wapens waarschijnlijk ver onder de daadwerkelijke marktwaarde ligt. De documenten omvatten certificaten voor eindgebruikers. Dergelijke documenten worden afgegeven door het land dat wapens invoert, om aan te geven dat de ontvanger niet van plan is om ze door te verkopen.

    Volgens de Nederlander Pieter Wezeman, onderzoeker bij het Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), zijn wapens die met korting worden geleverd, vaak overtollige wapens of het betreft wapens die zijn geproduceerd in Bulgarije of Servië, die beide bekend staan om hun goedkope wapenproducten. ‘Het is minder waarschijnlijk dat Congo-Brazzaville een deel van deze uitrusting had kunnen aanschaffen in andere Europese landen omdat die een restrictiever wapenexportbeleid voeren’, aldus Wezeman.

    500 ton wapens

    De zending van 100 ton vanuit Derince is aanzienlijk, maar valt in het niet bij eerdere wapenleveranties, die volgens documenten tussen 2015 en 2017 vanuit Azerbeidzjan zijn verzonden en die mogelijk afschuwelijke gevolgen hebben gehad.

    In zestien transporten werd in die jaren in totaal meer dan 500 ton aan wapentuig naar Congo-Brazzaville gestuurd, waaronder handgranaten, mortiersystemen en miljoenen kogels. Op een eindgebruikerscertificaat worden vijfduizend granaten vermeld die zijn geïmporteerd voor ‘trainings-, antiterrorisme-, veiligheids- en stabiliteitsoperaties’. Het document werd op 3 maart 2016, slechts enkele dagen voor de verkiezingen, ondertekend door een speciale adviseur van president Sassou-Nguesso.

    Na de verkiezingen beweerde de oppositie dat de regering had gesjoemeld met de resulaten ten gunste van Sassou-Nguesso en brak er onrust uit in de hoofdstad Brazzaville. De regering gaf de schuld van de onrust aan ‘de Ninjas’, een militie die voornamelijk bestaat uit mensen van de etnische groep Lari en die voornamelijk is gevestigd in de Pool-regio, die Brazzaville gedeeltelijk omsluit.

    Volgens een oppositieleider zijn de wapens uit Azerbeidzjan gebruikt om een langdurig gewapend conflict met de Ninjas in Pool aan te wakkeren. Amnesty International veroordeelde het offensief van de regering en sprak van ‘onwettig gebruik van dodelijk geweld door de veiligheidstroepen van het land’. Terwijl de regering nog aan het vechten was met de Ninja’s, vertelden getuigen van bloedbaden aan Amnesty dat vanuit helikopters tientallen bommen waren afgeworpen die een woonwijk en ook een school hadden getroffen.

    ‘Gedurende het geweld in Pool heeft het regime de strategie van de verschroeide aarde toegepast’, zegt Andréa Ngombet Malewa, leider van de politieke partij Incarner l’Espoir. ‘De wapens die ze van Azerbeidzjan hebben gekocht, werden onmiddellijk bij die operatie ingezet.’

    De Baku-Brazzaville-connectie

    Azerbeidzjan blijkt dus een belangrijke buitenlandse bondgenoot van Congo-Brazzaville te zijn door het regime te voorzien van goedkope wapens en, minstens zo belangrijk, door strikte geheimhouding. Sassou-Nguesso kocht zijn wapens bij Ilham Aliyev, sinds 2003 president en sterke man van het notoir ondoorzichtige land in de Zuid-Kaukasus, in de wetenschap dat de aankoop van wapens niet zou worden geregistreerd.

    Congo-Brazzaville heeft al meer dan drie decennia geen melding gemaakt van wapeninvoer en aangezien er geen wapenembargo bestaat tegen het land, is het ook niet verplicht om dit te doen. Desalniettemin is er een reeks van openbaarmakingen door andere landen die laten zien hoe actief Sassou-Nguesso is geweest op de wapenmarkt. Zo meldde Servië in 2017 dat het 600 machinegeweren naar Congo-Brazzaville had geëxporteerd. Bulgarije stuurde 250 granaatwerpers.

    Maar de Azerbeidzjaanse wapenleveringen zijn nooit openbaar gemaakt, ook al blijkt uit documentatie dat het land al sinds september 2015 wapens naar Sassou-Nguesso exporteert. Sommige daarvan waren afkomstig van Transmobile, een Bulgaars bedrijf dat is geautoriseerd om wapens te verhandelen voor Azerbeidzjan, terwijl andere werden gekocht bij Yugoimport, een Servische fabrikant. Geen van beide bedrijven reageerde op verzoeken om commentaar.

    Silk Way

    De eerste wapenleveringen arriveerden in Brazzaville met vliegtuigen van de Azerbeidzjaanse luchtmacht, maar vanaf 2017 begon Silk Way Airlines, een privé-luchtvaartmaatschappij, de wapens in te vliegen. Mogelijk met als gedachte dat Silk Way als particuliere luchtvaartmaatschappij waarschijnlijk minder de aandacht zou trekken dan zijn militaire tegenhanger.

    Silk Way is geregistreerd op de Britse Maagdeneilanden, een belastingparadijs, en was voorheen verbonden aan de familie Aliyev. Naast het afsluiten van lucratieve contracten met de Amerikaanse regering om munitie en andere materialen te mogen transporteren, blijkt uit uitgelekte correspondentie die werd gepubliceerd door de Bulgaarse krant Trud, dat Silk Way tussen 2014 en 2017 vluchten met diplomatieke onschendbaarheid heeft gebruikt om in het geheim honderden tonnen aan wapens te verplaatsen naar mondiale conflictgebieden in de hele wereld. Silk Ways reageerde niet op vragen van OCCRP.

    De vrees dat de persvrijheid in de aanloop naar de peilingen wordt bedreigd, is toegenomen

    De verwachting is dat Sassou-Nguesso de verkiezingen van 21 maart naar zich toe zal trekken, indien nodig met bruut machtsvertoon. Hij zal het opnemen tegen onder meer Mathias Dzon, zijn voormalige minister van Financiën van 1997 tot 2002, en Guy-Brice Parfait Kolélas, die als tweede eindigde bij de presidentsverkiezingen van 2016. Dat jaar claimde Sassou-Nguesso dat hij 60 procent van de stemmen had gekregen, tegenover slechts 15 procent voor Kolélas. De VS veroordeelden de regering van Congo-Brazzaville destijds wegens ‘wijdverbreide onregelmatigheden en de arrestatie van aanhangers van de oppositie’.

    Deskundigen geloven niet dat het de oppositie dit keer beter zal vergaan. Abdoulaye Diarra, onderzoeker Centraal-Afrika voor Amnesty International, zegt dat de regering voorafgaand aan de verkiezingen een campagne tegen politieke tegenstanders voert van intimidatie, pesterijen en willekeurige detentie.

    De vrees dat de persvrijheid in de aanloop naar de peilingen wordt bedreigd, is toegenomen nadat Raymond Malonga, een cartoonist die bekend staat om zijn satirische kritiek op de autoriteiten, begin februari door politie in burger uit zijn ziekenhuisbed werd gesleurd en werd meegenomen.

    Vanwege de wapentransporten uit Azerbeidzjan maakt de oppositie zich ongerust over het vooruitzicht van geweld rond de verkiezingen. ‘We maken ons zorgen dat de wapens die het regime van Sassou-Nguesso van Azerbeidzjan heeft gekocht, zullen worden gebruikt om de oppositie hard aan te pakken tijdens de komende verkiezingen’, aldus oppositieleider Ngombet. ‘Ze willen niet dat de wereld ziet hoezeer het Congolese volk snakt naar politieke veranderingen.’

  • Olieproducenten draaien de kraan weer open. Japan kiest woord van het jaar

    Olieproducenten draaien de kraan weer open. Japan kiest woord van het jaar

    Aangemoedigd door de stijgende olieprijzen en het vooruitzicht van een coronavaccin hebben de olie-exporterende landen donderdag een voorzichtige verhoging van de productie vanaf januari aangekondigd.

    OPEC en zijn bondgenoten kwamen op donderdag met een ‘onverwachte beslissing: een verhoging van productie met 500.000 vaten per dag en een maandelijkse vergadering van energieministers om het evenwicht tussen vraag en aanbod opnieuw te beoordelen’, berichtte NPR. Veel deskundigen waren verrast door het bericht, de verwachting was dat de komende maanden de productie nog op hetzelfde niveau zou blijven.

    Het akkoord tussen OPEC en Rusland – OPEC+, in oliejargon – zorgt ervoor dat de drastische productievermindering die is doorgevoerd sinds het begin van de covid-19-pandemie enigszins wordt teruggeschroefd. ‘De productie zal vanaf januari slechts met 7,2 miljoen vaten per dag worden verminderd, vergeleken met de huidige 7,7 miljoen vaten per dag’, schrijft Al-Jazeera.

    Fox Business wijst erop dat het kartel in april vorig jaar zijn productie in historische proporties moest verminderen ‘om de markt te stabiliseren, terwijl de maatregelen die over de hele wereld werden ingevoerd om de verspreiding van covid-19 te vertragen, tot een vermindering van de vraag met 25 tot 30 miljoen vaten per dag’.

    De Amerikaanse zender CNBC meldt het bereikte OPEC-akkoord als breaking news.

    The Wall Street Journal schrijft dat het besluit van OPEC om de oliekraan weer voorzichtig open te draaien ‘suggereert dat de grootste producenten ter wereld van mening zijn dat de ergste vraagcrisis als gevolg van de pandemie achter hen ligt’.

    Het Amerikaanse zakenblad stelt vast dat ‘de internationale olieprijzen weer zijn gaan stijgen, met 25 procent sinds begin november, en dat de Aziatische economieën sterk zijn opgeveerd, waardoor de vraag is aangetrokken’. Investeerders verwachten een terugkeer van de vraag ‘in de rest van de wereld, na de veelbelovende resultaten van verschillende coronavaccins’.

    Maar de besprekingen die tot het besluit van de donderdag leidden gingen moeizaam en openbaarden ‘spanningen die het moeilijker konden maken’ om de outputdoelstellingen van het oliekartel ‘te halen als de wereldeconomie in de komende maanden weer opleeft’, aldus The New York Times.

    © Pxhere
    De olieprijzen zijn sinds november weer met 25 procent gestegen. – © Pxhere

    Volgens het financiële nieuwskanaal Bloomberg moest de OPEC+ genoegen nemen met een ‘compromis’ om ‘een breuk tussen de belangrijkste leden van het kartel: de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië’ te voorkomen. Laatstgenoemd land wilde de productievermindering op het huidige niveau handhaven, terwijl de Emiraten, waarvan de productiecapaciteit de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen, pleitten voor een versoepeling.

    ‘Tot voor kort bepaalden Saoedi-Arabië – dat de facto de OPEC runt – en zijn bondgenoten in de Golfstaten, de Verenigde Arabische Emiraten en Koeweit, samen het productiebeleid’, analyseert persbureau Reuters. Maar de groeiende onafhankelijkheid van Abu Dhabi, die nu op veel punten afwijkt van de politieke lijn van Riyad, ‘zou kunnen betekenen dat het tijdperk van automatische samenwerking voorbij is’.

    Sanmitsu, het Japanse woord dat de coronamaatregelen samenvat

    ‘Sanmitsu’ is in Japan geselecteerd als woord van het jaar 2020. Na veelvuldig gebruik door politici, vooral door de gouverneur van Tokio, Yuriko Koike, is het de standaardterm geworden in de strijd tegen de epidemie in Japan.

    Net als in Nederland (anderhalvemetersamenleving, blokjesverjaardag) hebben veel nieuwe Japanse woorden die zijn ontstaan in 2020 iets te maken met de coronapandemie. Op 1 december publiceerde de Japanse uitgeverij Jiyukokuminsha haar selectie van nieuwe woorden en trends van het afgelopen jaar, en werd de jaarlijkse hoofdprijs toegekend aan de uitdrukking ‘sanmitsu’ (三密), meldt de publieke zender NHK. Het karakter 三 (san) geeft het nummer 3 aan, en het karakter 密 (mitsu) betekent ‘dicht op elkaar zitten’. De woord-van-het-jaarverkiezing, die in 1984 voor het eerst plaatsvond, is een traditie geworden in Japan en kondigt de komst van de winter en het einde van het jaar aan.

    Het woord ‘sanmitsu’ is sinds het bedacht is tijdens de eerste golf van de epidemie een gordiaanse knoop geweest voor vertalers

    Het woord ‘sanmitsu’ is sinds het bedacht is tijdens de eerste golf van de epidemie een gordiaanse knoop geweest voor vertalers. Het karakter mitsu (密) is aanwezig in de volgende drie woorden: mippei (密閉), misshu (密集), missetsu (密接). De Engelstalige pers in Japan, zoals de Japan Times vertaalt het als de ‘Three C’s’ die de drie situaties aanduiden die vermeden moeten worden om het verloop van de epidemie te vertragen. Het eerste woord, ‘mippei’, verwijst naar afgesloten ruimtes (closed spaces). Het tweede, ‘misshu’, naar drukke plekken (crowded places), en het derde, ‘missetsu’, naar nauw contact (close contact).

  • 3. Eerst komt het geld, 
dan de moraal?

    3. Eerst komt het geld, 
dan de moraal?

    Na de moord op Jamal Khashoggi is er in het Westen nerveuze onrust ontstaan over de samenwerking met Saoedi-Arabië. Bedrijven en lobbyisten staan voor een dilemma gesteld: gaan ze voor winst, of voor principes?

    De moord op Jamal Khashoggi zorgt voor veel opschudding. Van Wall Street en Silicon Valley tot K Street [een straat in Washington waar veel lobbyfirma’s 
zijn gevestigd] zien lobbyisten, investeerders, bestuurders en media zich voor een dilemma gesteld waar het 
de samenwerking met Saoedi-Arabië betreft, nu dat land zware kritiek 
te verduren krijgt vanwege zijn 
vermeende rol bij de moord op de 
journalist Kashoggi.

    De Harbour Group, een van de circa tien lobbybureaus die de Saoedische regering vertegenwoordigen, heeft de relatie met het land verbroken; volgens ingewijden overwegen andere bureaus dit voorbeeld te volgen. Volgens dezelfde bronnen beraden de lobbyfirma’s zich nu op de toekomst. Maar sommige hebben al besloten dat het vooruitzicht op geld uit Saoedi-Arabië – ooit een gekoesterde en winstgevende cliënt – niet opweegt tegen de eventuele reputatieschade.

    De Harbour Group, die 80.000 dollar per maand ontving om de Saoedische ambassade in Washington te vertegenwoordigen, zegde op 11 oktober per brief het 
contract op, aldus Richard Mintz, de directeur van de firma.

    Verscheidene nieuwsmedia, waaronder The New York Times, zagen af van deelname aan de door de Saoedische regering georganiseerde beleggersconferentie Future Investment Initiative, die eind oktober werd gehouden in Riyad en waarbij kroonprins Mohammed bin Salman een van de sprekers was. The Los Angeles Times en The Economist waren evenmin aanwezig.

    De Harbour Group, die 80.000 dollar per maand ontving om de Saoedische ambassade in Washington te vertegenwoordigen, zegde op 11 oktober per brief het 
contract op, aldus Richard Mintz, de directeur van de firma.

    Verscheidene nieuwsmedia, waaronder The New York Times, zagen af van deelname aan de door de Saoedische regering georganiseerde beleggersconferentie Future Investment Initiative, die eind oktober werd gehouden in Riyad en waarbij kroonprins Mohammed bin Salman een van de sprekers was. The Los Angeles Times en The Economist waren evenmin aanwezig.

    Miljardendeals

    Voor financiële en technologische bedrijven, waarvan een aantal miljardencontracten hebben met Saoedi-Arabië, ligt de rekensom wat gecompliceerder. Slechts een paar CEO’s hebben zich teruggetrokken uit de conferentie, die informeel bekendstaat als het ‘Davos in de woestijn’. Uber-directeur Dara Khosrowshahi was een van de weinigen die bekendmaakten zich terug te trekken. ‘Tenzij er wezenlijk andere feiten boven water komen, 
zal ik er niet aan deelnemen’, liet hij in een verklaring weten. De relatie van Uber met de Saoedi’s is gecompliceerd. Het Public Investment Fund, een groot Saoedisch staatsfonds, investeerde in juni 2016 3,5 miljard dollar om een 
aandeel van 5,6 procent in Uber te 
verkrijgen. Kroonprins Mohammed is de voorzitter van het fonds.

    De directeur van Blackstone, Stephen Schwarzman, [zag af van deelname aan] de conferentie, die werd gehouden in het Ritz-Carlton-hotel in Riyad, waar prins Mohammed vorig jaar 
honderden rijke Saoedi’s liet opsluiten in wat hij een anticorruptiecampagne noemde, maar wat volgens critici een poging was om afwijkende meningen de kop in te drukken. Jamie Dimon, directeur van JPMorgan Chase, was volgens ingewijden van plan om te gaan [maar trok zich op het laatste moment terug]. JPMorgan doet al sinds de jaren dertig zaken in Saoedi-Arabië.

    [Ook] andere CEO’s die banden hebben met de conferentie van de prins, sneden die door of hielden zich op afstand. Richard Branson, de steenrijke Britse ondernemer, liet weten dat 
hij zijn betrokkenheid bij twee toeristische projecten nabij de Rode Zee opschort en dat zijn ruimteonderneming de besprekingen over toekomstige investeringen door het Public Investment Fund stopzet. Als de beschuldigingen waar blijken te zijn, zei hij in een verklaring, ‘zou het voor iedereen van ons in het Westen niet langer gerechtvaardigd zijn zaken te doen met de Saoedische regering’. Andere bezorgde CEO’s vroegen Saoedi-Arabië-deskundigen politiek advies over de mogelijkheid hun vlucht naar Riyad te cancelen.

    The Times meldde op 10 oktober dat de krant een mediapartnerschap met de conferentie had opgezegd. Andrew Ross Sorkin, financieel columnist bij de krant en nieuwspresentator bij CNBC, liet ook weten dat hij zich heeft teruggetrokken. En ook Arianna Huffington, medeoprichter van HuffPost, verklaarde af te zien van deelname.

    Een medewerker van investeerdersconferentie Future Investment Initiative geeft informatie over de toeristische highlights in Riyad. – © HH
    Een medewerker van investeerdersconferentie Future Investment Initiative geeft informatie over de toeristische highlights in Riyad. – © HH

    Het is opvallend dat het ongemak 
over Saoedi-Arabië reikt tot in K Street, het centrum van lobbyisten. Zelfs 
cliënten met de slechtste reputaties zijn gewoonlijk verzekerd van vertegenwoordiging, zolang ze maar 
solvabel zijn. Saoedi-Arabië is een geliefde cliënt, omdat het land boven de marktprijs betaalt en een van de betrouwbaarste bondgenoten van 
de VS is in een onstabiele regio, een bondgenootschap dat nog sterker 
lijkt door de goede banden tussen kroonprins Mohammed en de regering-Trump.

    De discussies over het opzeggen van het contract met de Saoedi’s weer-spiegelen ook de nervositeit van de lobby-industrie. Die heeft al te maken met steeds kritischere federale onderzoekers, zoals de speciale aanklager Robert Mueller, die onderzoek doen naar de mate waarin het buitenland probeert de Amerikaanse politiek te beïnvloeden.

    De best betaalde firma’s die de Saoedi’s in Washington vertegenwoordigen, zijn Qorvis MSL Group, een advies-
bureau op het gebied van openbaar bestuur dat bijna 280.000 dollar per maand betaald krijgt, en Glover Park Group, dat werd opgericht door voormalige ambtenaren onder de regering-Clinton en 150.000 dollar per maand opstrijkt. Twee andere firma’s verdienen 125.000 dollar per maand. Deze bureaus zullen niet allemaal de Saoedi’s laten vallen. Enkele neigen ertoe hun contract te verlengen, deels omdat ze voorspellen dat de Saoedische regering zich, als men en masse het land zou laten vallen, weleens minder 
coöperatief zou kunnen opstellen.

    Auteurs: Mark Landler, Kenneth P. Vogel, 
Kate Kelly

    The New York Times
    Verenigde Staten | dagblad | oplage 1.120.402

    De krant der kranten, met als motto ‘All the news that’s fit to print’. Won meer journalistieke prijzen dan enig ander medium.

  • 2. Weinig over van ambities kroonprins

    2. Weinig over van ambities kroonprins

    Met de arrestaties van vrouwelijke activisten blijft er weinig over van MBS’ ambitie van het koninkrijk een moderne natie te maken.

    Maandenlang had Saoedi-Arabië het publicitaire tij mee. Mohammed bin Salman, de charismatische toekomstige leider van het koninkrijk, paaide de wereld met zijn visioen van een nieuwe, moderne natie. Er kwamen liveconcerten en er werden bioscopen geopend, met plannen voor nog veel meer. Vrouwen mochten mee naar voetbalwedstrijden. Maar toen klapte alles ineens in elkaar: er verschenen berichten dat dertien vrouwelijke 
activisten die op de beleidswijzigingen hadden aangedrongen, zouden zijn gearresteerd en gevangengezet. Naast hun strijd voor het recht om auto te rijden, protesteerden ze tegen zogenoemde zeggenschapsregels, die erop neerkomen dat Saoedische vrouwen alleen met toestemming van een 
mannelijk familielid grote beslissingen mogen nemen, bijvoorbeeld om te reizen.

    Wat is er aan de hand in het koninkrijk? Kroonprins Mohammed bin Salman [MBS] wil mogelijk elk volksprotest tegen sociale of politieke veranderingen bij voorbaat ontmoedigen. Zijn hervormingen waren altijd al vatbaar voor weerstand in de Saoedische, door mannen gedomineerde hiërarchische maatschappij, die stoelt op een strenge interpretatie van de islam. 
Dat het blijkbaar nodig is om vrouwen op te pakken, doet vermoeden dat de kroonprins zijn plannen heroverweegt.

    Kogel

    In Saoedi-Arabië wordt MBS wel 
vergeleken met Saddam Hussein, de voormalige, door executie om het leven gekomen dictator van Irak. Meestal wordt dan de ‘goede’ Saddam bedoeld, die in de jaren zeventig als vicepresident de drijvende kracht was achter 
de modernisering van het land. Die Saddam, hoewel meedogenloos, werd gerespecteerd. Pas later, in de jaren tachtig en negentig, zaaide hij alom angst. Ik heb Saoediërs gesproken die vrezen dat het met Mohammed bin Salman dezelfde kant op zal gaan.

    Eén anekdote over MBS die iedere ambassadeur in Riyad schijnt te kennen, is het verhaal van de kogel. Toen de kroonprins 22 was (een jaar 
of tien geleden), ambieerde hij een 
carrière in het bedrijfsleven. Op een dag had hij een Saoedische rechter nodig om een deal te sluiten. Maar er was een probleem met het contract, waardoor de rechter weigerde. Mohammed, zo gaat het verhaal, haalde een kogel uit zijn zak en legde deze op het bureau van de rechter. 
‘U ondertekent het contract, anders is deze voor u’, zei hij. De rechter tekende, maar beklaagde zich bij de toenmalige koning Abdullah, die Mohammed de toegang tot het hof ontzegde.

    De strijd voor het recht om auto te rijden is gewonnen, maar 13 vrouwen die aandrongen op wijziging van zogenoemde zeggenschapsregels zijn gearresteerd en gevangengezet. –  © Getty Images
    De strijd voor het recht om auto te rijden is gewonnen, maar 13 vrouwen die aandrongen op wijziging van zogenoemde zeggenschapsregels zijn gearresteerd en gevangengezet. – © Getty Images

    Dergelijke angstverhalen over de kroonprins doen vermoeden dat het gaat om een toekomstige koning met een kort lontje, die het koninkrijk overhaast wil hervormen. Misschien denkt hij inmiddels dat de hervorming die 
hij heeft ingezet hem uit handen glipt. Of misschien ziet hij in dat hij te snel gaat, waardoor hij voor onrust zorgt bij de oude elite, die hij nu moet zien te sussen. Of misschien heeft zijn vader, koning Salman, hem geadviseerd niet te hard van stapel te lopen.

    Dat MBS weleens op felle weerstand zou kunnen stuiten, bleek in april 
tijdens een Arabische top in de stad Dhahran aan de Perzische Golf, waar zijn vader als gastheer optrad. De bijeenkomst draaide om het besluit van president Trump om de Amerikaanse ambassade in Israël te verplaatsen naar Jeruzalem. In de slotverklaring werden de gebruikelijke steunbetuigingen 
aan de Palestijnen veelvuldig herhaald. Dat kwam niet echt als een verrassing, behalve misschien vanwege het feit dat de kroonprins net was teruggekeerd van een reis van drie weken door de VS, waar hij naar verluidt zowel het bedrijfsleven als de leiders van de 
Amerikaanse Joodse gemeenschap voor zich zou hebben ingenomen. Hij zou die laatsten hebben verteld dat het lot van de Palestijnen wat de gewone Saoediërs betreft niet tot de honderd belangrijkste kwesties behoort.

    Bill Clinton

    Wie MBS weleens heeft ontmoet, zegt dat hij een beetje op Bill Clinton lijkt, omdat hij zelfs kan omgaan met wie hij van mening verschilt. Toch lijkt hij zelden van gedachten te veranderen. Dat is jammer, want hij krijgt ook steeds meer de reputatie van iemand die de verkeerde beslissingen neemt. Zoals het in hechtenis nemen van de Libanese premier Saad Hariri, de voortzetting van de oorlog in Jemen, de diplomatieke breuk met Qatar en de arrestatie van bijna vierhonderd 
prinsen en zakenmannen die hij van corruptie heeft beschuldigd. Daar komt nog eens bij dat Vision 2030, het hervormingsplan voor de economie van het koninkrijk, met een slakkengang vordert. Hoeksteen is de gedeeltelijke verkoop van het staatsoliebedrijf Saudi Aramco. Die is echter op de lange baan geschoven. Intussen blijven genante onthullingen over ordinaire uitspattingen van de kroonprins naar buiten komen.

    Het lijkt erop dat MBS niet echt in verandering is geïnteresseerd. In Saoedi-Arabië werden altijd al activisten 
opgepakt. Maar tegenwoordig wil het land anders zijn, en Mohammed bin Salman had de ambitie een ander soort leider te worden. De wereld hoopte dat hij een moderne natie zou stichten die zich van haar conservatieve, theocratische grondslag zou ontdoen. Na de recente ontwikkelingen is het zeer de vraag of die verwachting nog reëel is.

    Auteur: Simon Henderson

    The Atlantic
    Verenigde Staten | 10 x per jaar | oplage 430.000

    Halverwege de negentiende eeuw opgericht door schrijvers Harriet Beecher Stowe en Ralph Waldo Emerson. Boekte in 2010 voor het 
eerst winst dankzij een krachtige onlinestrategie. Naast journalistiek 
ook ruimte voor poëzie en beeld.

  • 1. Make Arabia great again

    1. Make Arabia great again

    Zijn hervormingsplannen werden gezien als revolutionair en in het Westen werd de Saoedische kroonprins door politici met open armen ontvangen. Maar achter de schermen zwaait Mohammed bin Salman met een autoritaire scepter. Was het allemaal duur betaalde pr? Een analyse.

    De Saoedische kroonprins weet hoe hij 
anderen moet behagen. Begin maart was Mohammed bin Salman, ook wel bekend als MBS, op Buckingham Palace voor een lunch met de Britse koningin Elizabeth. Het was het eerste officiële bezoek van de 33-jarige kroonprins en de media waren laaiend enthousiast. ‘Een revolutionair!’ schreef The Daily Telegraph. Britse conservatieven waren helemaal weg van het voorstel van de kroonprins om Saudi Aramco, het staatsoliebedrijf, te 
privatiseren en naar de Londense beurs te brengen. Het zou een opsteker zijn voor de kwakkelende Britse economie en goed voor MBS’ reputatie van economisch hervormer. Later die maand werd de kroonprins in de Oval Office ontvangen door president Donald Trump, waarna hij Los Angeles, New York, Houston, Silicon Valley en Seattle aandeed voor 
ontmoetingen met de elite van Hollywood en de techindustrie, onder wie Oprah Winfrey, Elon Musk en Google-toplieden.

    Zijn grand tour was het internationale debuut van 
de kroonprins. Zijn 82-jarige vader, koning Salman, had al gedeeltelijk afstand gedaan van zijn macht en een lans gebroken voor Vision 2030, MBS’ plan voor maatschappelijke en economische liberalisering. De kroonprins steunt in elk geval naar buiten toe het idee dat Saoedi-Arabië niet langer kan leunen op economische diplomatie met het buitenland en staatssteun 
in eigen land. Zijn plan beoogt onder andere minder afhankelijkheid van de olie-export, investeringen in onderwijs, amusement en toerisme, en versterking van de economie, onder andere door meer vrouwen toe te laten tot de arbeidsmarkt. Het in juni van kracht geworden decreet van de kroonprins dat 
vrouwen voortaan mogen autorijden, bevestigde zijn internationale reputatie van hervormer.

    De arrestatie, vorig jaar november, van een tiental koninklijke familieleden en ministers die ervan werden beschuldigd te profiteren van overheidsdeals, werd internationaal gebracht als anti-corruptie-
operatie. Die zou naar schatting 100 miljoen dollar toevoegen aan de middelen waarover de kroonprins de beschikking heeft. (Alles bij elkaar is het Huis van Saoed goed voor meer dan 1 biljoen dollar.)

    Kruistocht in spijkerbroek

    De reizen en wapenfeiten die het uitgekiende ‘progressieve’ profiel van de kroonprins kracht moeten bijzetten, zijn een opzichtige poging om een van de belangrijkste problemen van het koninkrijk aan te pakken: de deuk in het imago van Saoedi-Arabië die na 11 september 2001 nooit helemaal is hersteld. 
De aanslagen werden vooral door Saoediërs gepleegd. In een rapport van het Amerikaanse Congres dat in 2016 openbaar werd gemaakt – en dat de Saoediërs met veel moeite onder de pet probeerden te houden – staat dat de terroristen mogelijk werden gesteund door figuren die nauwe banden met de Saoedische regering onderhielden.

    De kroonprins heeft er een strategisch belang bij om dat verhaal te doen vergeten door er een ander voor in de plaats te stellen: dat van een verwesterd, 
consumptiegericht land dat hongerig is naar Amerikaanse investeringen en wapens, die laatste om ze tegen gezamenlijke vijanden op te nemen. Hij speelde die rol met verve, onder meer door op het grootste deel van zijn Amerikaanse reis geen traditionele Saoedische koninklijke gewaden te dragen. Hij trok zelfs een spijkerbroek aan voor zijn ontmoeting met Facebook-topman Mark Zuckerberg.

    Op elke tussenstop in Amerika werd MBS door de media bewierookt. Fox News raakte maar niet 
uitgepraat over zijn ‘moderniseringsoffensief’.CNN noemde Saoedi-Arabië ‘de interessantste opkomende markt van dit moment’. En American Media Inc. (eigendom van David Pecker, een vriend van Trump) wijdde een heel tijdschrift aan de kroonprins.De journalisten vroegen niet naar de gearresteerde vrouwen in Saoedi-Arabië, onder wie Samar Badawi en Nassima al-Sadah, die campagne hadden gevoerd voor het recht om auto te rijden, of naar de arrestatie van tientallen andere burgerrechtenactivisten. Ze vroegen niet naar de humanitaire ramp die zich 
voltrekt in Jemen en ook niet hoe de kroonprins de honderden miljoenen dollars die hij aan persoonlijke bezittingen heeft besteed, kan rijmen met zijn verhaal over verantwoorde economische hervormingen.

    ‘De Saoediërs hebben alle middelen aangewend 
om elke democratische impuls in de Arabische wereld om zeep te helpen’, zegt hoogleraar Madawi al-Rashid, een Saoedische antropoloog. MBS mag dan gehypet worden als hervormer, hij staat aan het hoofd van een autoritair regime dat geen tegenspraak duldt. De atheïstische blogger Raif Badawi blijft gevangenzitten, evenals zijn raadsman, de prominente mensenrechtenactivist Waleed Abulkhair. Noha al-Balawi, een strijder voor vrouwenrechten die filmpjes postte waarin ze de normalisering van de betrekkingen tussen Saoedi-Arabië en Israël aan de kaak stelde, werd in februari gearresteerd. Saoedische aanklagers eisen letterlijk het hoofd van een andere vrouwelijke mensenrechtenactivist, Israa al-Ghomgham, omdat ze heeft deelgenomen aan vreedzame demonstraties; ze zit al sinds 2015 gevangen zonder enige vorm van contact met haar advocaat.

    Intussen behouden radicale geestelijken hun invloedrijke posities, terwijl 
ze een theologie uitdragen waarin het vermoorden van christenen, joden en sjiitische moslims wordt toegejuicht, en blijft de strenge wahabitische ideologie, aanjager van het extremisme in de islamitische wereld, een belangrijk Saoedisch exportproduct. En dan is er nog de lange lijst sjiitische slachtoffers in de olierijke Oostelijke Provincie, die zijn gemarteld, geëxecuteerd of simpelweg van de aardbodem verdwenen, ‘omdat hun ideeën een gevaar vormen voor MBS en kritiek niet wordt getolereerd’, aldus Rashid.

    Democratie staat niet op de agenda van de kroonprins. Sterker: hij belichaamt de contrarevolutie waarmee de democratische vlam werd gedoofd die tijdens de Arabische Lente kortstondig opflakkerde. Samen met andere sterke mannen in het Midden-Oosten werkt MBS onverbiddelijk aan een nieuwe autoritaire regionale orde. Met ander woorden: Make Arabia great again.

    Skyline van Riyad, met in het midden de Kingdom Tower, het op twee na hoogste gebouw ter wereld met een opening erin. – © Getty Images
    Skyline van Riyad, met in het midden de Kingdom Tower, het op twee na hoogste gebouw ter wereld met een opening erin. – © Getty Images

    Om te begrijpen hoe het kan dat MBS zijn pr zo goed in de tang heeft, moet je beginnen in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. In de westerse verbeelding zijn de 
Emiraten synoniem met de wolkenkrabbers van glas en staal, de luxueuze winkelcentra en de indoorskipistes 
van Dubai. Minder bekend is hun kroonprins, Mohammed bin Zayed 
al-Nahyan, ook wel MBZ, en die wil 
dat vooral zo houden. De 57-jarige voormalige piloot heeft razendsnel de defensie-uitgaven en de bewapening van de Emiraten opgevoerd. Het land 
is inmiddels een van de zwaarst bewapende ter wereld. Maar dankzij MBZ’ agressieve manipulatie van de media overheerst het idee dat de Emiraten een open, multiculturele, progressieve macht zijn: een lesje beeldvorming 
dat zijn beschermeling MBS duidelijk ter harte heeft genomen.

    In 2015 kreeg MBZ dankzij de dood 
van de Saoedische koning Abdullah, grootvader van MBS, een uitgelezen kans om het oude model van de Golf-diplomatie – ingetogen, voorzichtig, er vooral op gericht als front naar buiten te treden – voorbij te steken.

    MBS trok als tiener al op met MBZ, die de jonge kroonprins begon klaar te stomen voor zijn taken. Ze hebben allebei geen geduld met de in hun ogen al te grote bescheidenheid van de generatie van hun ouders en streven naar een daadkrachtig antwoord op de problemen in de regio. Alleen voegde MBZ een finesse toe aan de oorlogszuchtige neigingen van MBS: het Westen paaien. Hij zette lobbyisten en pr-bedrijven aan het werk om een beeld van de Emiraten en Saoedi-Arabië te creëren als verlichte leiders van de Arabische wereld en 
gaf de Moslimbroederschap en Iran daarmee het nakijken.

    In 2016 maakte Saoedi-Arabië gebruik van 
tien lobbybedrijven die in totaal naar 
schatting 1,3 miljoen dollar per maand betaald kregen

    pr-offensief

    Aan jaren van slappe pr kwam met de opkomst van MBS een einde. In 2016 maakte Saoedi-Arabië gebruik van 
tien lobbybedrijven die in totaal naar 
schatting 1,3 miljoen dollar per maand betaald kregen, aldus de politieke 
website The Hill. Een ervan, King & Spalding, had tot taak een wet te ondermijnen die het gezinnen van slachtoffers van 9/11 mogelijk maakte de Saoedische regering voor het gerecht te slepen. Een opdracht ter waarde van 90.000 dollar werd door Capitol Media Group, een bedrijf dat zich bezighoudt met islamofobe mediacampagnes, uitbesteed aan een ander bedrijf, Qorvis; het bestond erin op Capitol Hill tientallen Amerikaanse legerveteranen 
op de been te brengen die zich tegen 
de wet keerden. De wet kwam er uiteindelijk toch, ondanks een veto van toenmalig president Barack Obama.

    Tijdens zijn bezoek aan Londen in maart probeerde MBS behalve met reclameborden en paginagrote krantenadvertenties ook stiekem invloed 
te kopen. The Bureau of Investigative Journalism, een onafhankelijke 
non-profitorganisatie voor onderzoeksjournalistiek, onthulde dat Consulum, een van de Londense bureaus die door het koninkrijk worden ingehuurd, een hoge Britse diplomaat voor de Saoediërs liet werken: lobbyen voor de dictator op kosten van de Britse belastingbetaler. Het moederbedrijf van het in ongenade gevallen Cambridge Analytica, de SCL Group, had het team rondom de kroonprins bovendien geholpen door groepen in de Saoedische samenleving in kaart te brengen die zich naar alle waarschijnlijkheid tegen hem zouden keren.

    Het pr-offensief wordt opgevoerd, 
nu Saoedi-Arabië steeds repressiever wordt. Tientallen dissidenten en campagnevoerders blijven in de gevangenis zitten. Daar werd afgelopen mei een zeer vooraanstaande activiste aan toegevoegd: Loujain al-Hathloul. Saoedische vrouwen mogen nog steeds niet zonder toestemming van een mannelijk familielid uitreizen, en vaders en broers kunnen hun dochter of zus dwingen van hun man te scheiden.

    Newsweek
    Verenigde Staten | weekblad | 
oplage 1.972.000

    Gefuseerd met The Daily Beast. Initiatiefnemer Tina Brown blies 
het legendarische weekblad 
nieuw leven in.

    Auteur: Rula Jebreal

    CONTEXT | Deal met Al-Qaida

    En dan is er nog Jemen. In 2015 werd MBS als minister van Defensie ‘het gezicht van de oorlog in Jemen’, zoals het Brookings Institution het noemde. Saoedi-Arabië stond aan het hoofd 
van een coalitie die een grootscheepse luchtaanval uitvoerde op de Houthi-rebellen in het land, die door Riyad worden beschouwd als zendelingen van Iran. Als gevolg van de oorlog in Jemen zijn duizenden burgers omgekomen en ruim 1 miljoen mensen met cholera besmet geraakt, terwijl voor 18 miljoen mensen hongersnood dreigt. En hoewel de Saoediërs hiermee verantwoordelijk zijn voor de grootste door menselijk toedoen veroorzaakte humanitaire ramp van dit moment, hebben ze op het slagveld hun wil nog altijd niet kunnen opleggen.

    Volgens een onderzoek van Associated Press hebben de Saoediërs en de Emiraten bovendien een geheime deal gesloten met de strijders van Al-Qaida in Jemen, die zich konden terugtrekken met medeneming van hun wapens, uitrusting en bijna 100 
miljoen dollar aan buitgemaakte contanten. Veel van deze strijders werden meteen geworven voor de Saoedische coalitietroepen, wat een flinke versterking betekent voor de gevaarlijkste 
tak van het extremistische netwerk 
dat de aanslagen van 9/11 pleegde. Amerikaanse functionarissen schatten het aantal Al-Qaida-strijders in Jemen op achtduizend, en dat aantal wordt alleen maar groter.

    Bondgenoten

    Zelfs de trouwste bondgenoten van Saoedi-Arabië verafschuwen intussen de rampzalige oorlog en de geruchten over schimmige wapendeals. Dankzij een gezamenlijke poging van Democraten en Republikeinen onder aanvoering van senator Bernie Sanders stemden 44 van de 100 Amerikaanse senatoren voor een wetsvoorstel om per direct een einde te maken aan de Amerikaanse steun aan het Saoedische oorlogsprogramma. Ze hebben beloofd het opnieuw te proberen.

  • 5. MBS kan Arabische held worden

    5. MBS kan Arabische held worden

    De Saoedische prins had een grote rol kunnen spelen in de Palestijnse kwestie. Nu moet hij eerst zijn imago grondig opvijzelen.

    Ruim een jaar geleden werd Mohammed bin Salman gepromoveerd tot kroonprins van Saoedi-Arabië, en het was me het jaartje wel. Al snel werd hij, ook wel MBS genoemd, een internationale beroemdheid, de bekendste man in het 
Midden-Oosten, en een graag geziene gast op Dwayne ‘The Rock’ Johnsons Instagrampagina. Hij trok de aandacht van de wereld met een langdurig charmeoffensief en revolutionaire hervormingen 
in Saoedi-Arabië. Zo mochten vrouwen autorijden 
en werd de macht van de beruchte Saoedische religieuze politie ingeperkt.

    Zoals ik het zie, kan MBS niet alles ingrijpend veranderen, maar hij kan zeker overal ter wereld steun krijgen en zijn imago opvijzelen als hij de Palestijnse kwestie gaat aanpakken. Door het op te nemen tegen Iran probeert hij een leidende rol in de Arabische wereld te krijgen, wat hem zeker enkele bondgenoten heeft opgeleverd. Maar de geschiedenis wijst uit dat Arabische leiders in het verleden respect en prestige verkregen door de Palestijnen 
te steunen en Israël aan te vallen, ook al bleef dat voornamelijk bij woorden en was het alleen 
symbolisch.

    Reclame voor Vision 2030, een ambitieus plan van MBS dat de transformatie van Saoedie Arabië schetst van een olie-economie naar een geavanceerde technologische samenleving. – © Getty Images
    Reclame voor Vision 2030, een ambitieus plan van MBS dat de transformatie van Saoedie Arabië schetst van een olie-economie naar een geavanceerde technologische samenleving. – © Getty Images

    Het mag een riskante strategie lijken voor een prins, om toenadering te zoeken tot de Amerikaanse 
president Trump en de Israëlische premier Netanyahu. MBS zei zelfs dat de Palestijnen ‘aan de onderhandelingstafel moesten aanschuiven of hun mond moesten houden’, en hij steunde Israëls recht op 
een eigen land, waardoor de jonge prins nog meer sympathie won bij Trump en Netanyahu. Maar MBS hoeft niet zulke drastische stappen te ondernemen om bij Trump en Netanyahu in de gunst te komen; hij kan sterke relaties met hen aanknopen en onderhouden, zonder nu in iedere opwelling van hen mee te gaan en hun retoriek te imiteren.

    Als hij zijn kaarten goed uitspeelt, kan hij de Palestijnen helpen een eigen staat te stichten, zonder de ontluikende relatie met Israël te schaden. Netanyahu lijkt inderdaad totaal niets te voelen voor de tweestatenoplossing, maar hij staat onder grote internationale druk en wil als bondgenoot tegen Iran graag goede relaties onderhouden met Saoedi-Arabië en 
de Golfstaten.

    Als Saoedi-Arabië de Palestijnen helpt bij het stichten van een eigen staat, zou dat het land niet alleen zeer veel macht in de regio verschaffen; ook zou het MBS helpen een sterker en eendrachtiger front te vormen tegen Iran, door Israël er officieel bij te betrekken. En MBS zou natuurlijk alom als Arabische held worden geprezen.

    Dus voordat [Jared] Kushner en [Jason] Greenblatt [het Amerikaanse] vredesplan onthullen en een onderhandelingsmogelijkheid om zeep helpen, is 
het nu misschien het moment voor MBS om met de Palestijnen te gaan praten, in plaats van te zeggen dat ze hun mond moeten houden.

    Auteur: Elana Kravitz

    The Times of Israel
    Israël | timesofisrael.com

    Informatieve site, met nieuws en blogs over Israël, de regio en de Joodse wereld. De inhoud is beschikbaar in verschillende talen.

  • 4. Jamal Khashoggi: 
een ander soort Saoedi

    4. Jamal Khashoggi: 
een ander soort Saoedi

    In Saoedi-Arabië ben je één socialmediabericht verwijderd van de dood, schrijft de hoofdredacteur van onlinenieuwsblad Middle East Eye. Het is zeker niet de eerste moord op een Saoedische balling, maar de moord op zijn collega Khashoggi kwam rechtstreeks binnen.

    Dit is de zwartste dag die ik als hoofdredacteur van Middle East Eye heb meegemaakt. Dat ligt niet meteen voor de hand. Jamal Khashoggi is niet de eerste vermoorde Saoedische balling. Niemand herinnert zich nu nog Nasser 
al-Said, die in 1979 uit Beiroet verdween en van wie sindsdien niets meer is vernomen. Prins Sultan bin Turki werd in 2003 ontvoerd uit Genève. Prins Turki bin Bandar al-Saoed, die in Frankrijk asiel had aangevraagd, verdween in 2015. Generaal-majoor Ali 
al-Qahtani, een officier van de Saoedische Nationale Garde, overleed terwijl hij nog in hechtenis zat en vertoonde tekenen van mishandeling: zijn nek leek te zijn verdraaid en zijn lichaam was ernstig opgezet. En er zijn vele, vele anderen.

    Duizenden kwijnen weg in de gevangenis. Als terroristen gebrandmerkte mensenrechtenactivisten zitten in de dodencel op grond van aanklachten die volgens Human Rights Watch ‘niet op erkende 
misdrijven lijken’. Ik weet van een zakenman die naakt aan zijn voeten werd opgehangen en gemarteld. Ook hij verdween. In Saoedi-Arabië ben je één socialmediabericht verwijderd van de dood.

    ‘Deal van de Eeuw’

    Een Saoedisch vliegtuig wierp een bom van Amerikaanse makelij af op een schoolbus in Jemen. Veertig jongens en elf volwassenen kwamen om. Ze waren op een schoolreisje. Dood per afstandsbediening, en geen westerse bondgenoot of wapenleverancier van Saoedi-Arabië die een verklaring eist. Geen contract dat wordt opgezegd, geen aandelenmarkt die zich het verrukkelijke vooruitzicht van de grootste beursgang in de geschiedenis laat ontzeggen. Wat maakt een dode Saoedi meer of minder uit?

    En toch is de dood van Khashoggi anders. Die komt rechtstreeks binnen. Eerst zit hij nog tegenover je aan de ontbijttafel, in een gekreukt overhemd, en verontschuldigt hij zich mompelend, in haastig gearticuleerd Engels, voor het feit dat hij verkouden is en je misschien aansteekt. Je knippert met je ogen en hoort dan een Turkse official vertellen wat er met zijn lichaam is gedaan in het consulaat in Istanboel: aan stukken gehakt.

    Saoedische functionarissen hebben iedere betrokkenheid bij zijn verdwijning krachtig tegengesproken. Hij zou het consulaat al snel na aankomst weer hebben 
verlaten. Voor deze bewering leverden ze geen enkel bewijs. De videocamera’s van het consulaat zouden op dat moment uit hebben gestaan.

    Enkele dagen voor zijn dood vertelde Khashoggi op een conferentie in Londen dat het koninkrijk besefte dat het te ver was gegaan in de wijze waarop het zich sterk had gemaakt voor Donald Trumps ‘Deal van de Eeuw’, die een einde moet maken aan het Israëlisch-Palestijnse conflict. In het kader van deze deal zouden de Saoedi’s de Palestijnen het dorp Aboe Dis, aan de rand van Jeruzalem, als hoofdstad van een toekomstige Palestijnse staat hebben willen opleggen, in plaats van Oost-Jeruzalem. Een uiterst controversieel voorstel vanuit Palestijns en dus ook Arabisch perspectief, waarvan Riyad zich toch maar distantieerde.

    ‘Dit toont iets heel belangrijks aan’, zei Khashoggi. ‘Alleen de Palestijnen beslissen. Niet de Saoedi’s, niet de Egyptenaren, hoeveel geld ze ook in de Palestijnse Autoriteit hebben gepompt. Niemand kan voor de Palestijnen beslissen.’ Een week later was hij voor altijd tot zwijgen gebracht.

    ‘Als jij je land hooghartig 
verlaat, brengen we je vernederd terug’, twitterde Faisal 
al-Shahrani

    In de Arabische wereld worden ze ‘elektronische insecten’ genoemd, de trollen die de Saoedi’s massaal inzetten wanneer het regime weer een van 
zijn routinematige misdaden heeft gepleegd. Nog vóór het nieuws over de veronderstelde moord op Khashoggi goed en wel bekend was, verkneukelden ze zich al over het lot van de man die ze als verrader beschouwden. ‘Als jij je land hooghartig verlaat, brengen we je vernederd terug’, twitterde Faisal 
al-Shahrani. Een regeringsgezinde trol nam niet eens de moeite te verhullen wat er op het consulaat was gebeurd. Prins Khalid bin Abdullah al-Saoed stuurde een bericht naar een andere Saoedische dissident: ‘Wilt u even langs de Saoedische ambassade gaan? Zij willen u persoonlijk spreken.’

    De tweets en artikelen van Khashoggi waren voor deze groezelige types niet te bevatten. Hij maakte zich zorgen over absolute waarden: waarheid, democratie, vrijheid. Khashoggi beschouwde zichzelf als journalist, niet als pleitbezorger of activist. ‘Ik ben een Saoedi, maar van een andere soort’, schreef hij.

    Als journalist had hij een hekel aan onzin. Het motto op zijn Twitterpagina luidt, vrij vertaald uit het Arabisch: ‘Zeg wat je te zeggen hebt en loop door.’ Dat was precies wat hij deed, tot woede van degenen die hem de mond wensten te snoeren.

    Waarom ze daarin zo ver wilden gaan, blijkt duidelijk uit zijn tweets. Hij dreef de spot met het idee dat er in Saoedi-Arabië onder Mohammed bin Salman een gevecht woedde om een ‘gematigde islam’. ‘Saoedi-Arabië, dat vandaag de dag 
de strijd aanbindt tegen de politieke islam, is de moeder en de vader van de politieke islam (…) het koninkrijk was van begin af aan gebaseerd op het idee van de politieke islam’, twitterde hij.

    Khashoggi werd gehekeld omdat hij met de 
Moslimbroederschap zou sympathiseren. ‘Twitter over vrijheid, en je bent lid van de Broederschap’, was zijn antwoord. ‘Twitter over rechten, en je bent lid van de Broederschap. Twitter over je vaderland, en je bent lid van de Broederschap. Twitter over machtsdeling en waardigheid, en je bent lid van de Broederschap. Verwerp despotisme, en je bent uiteraard lid van de Broederschap. Twitter over Gaza of Syrië, en 
je bent ongetwijfeld lid van de Broederschap. Tegen degenen die de Broederschap haten, zeg ik: door alle denkbare deugden aan hen toe te schrijven, hebben jullie ze volledig in de kaart gespeeld.’

    De Saoedische journalist Jamal Khashoggi tijdens het World Economic Forum in Davos, op 29 januari 2011. – © HH
    De Saoedische journalist Jamal Khashoggi tijdens het World Economic Forum in Davos, op 29 januari 2011. – © HH

    Khashoggi was een onversneden democraat: ‘Alleen door vrijheid van keuze bereikt het geloof de ziel en kan het de gelovige verheffen.’ Hij wond hij er geen doekjes om in de kwestie die leidde tot zijn definitieve breuk met Riyad: de kwestie-Trump. ‘Van tijd tot tijd twittert Trump dat hij ons beschermt en dat als we willen dat hij daarmee doorgaat, we daarvoor moeten betalen.

    Waartegen beschermt hij ons dan? En wie beschermt hij? Ik ben van mening dat de grootste bedreiging voor de Golfstaten en hun olie een president als Trump is, die niets anders in ons ziet dan de oliebronnen’, schreef hij.

    Khashoggi had gelijk. Niets van wat hem zou over-komen, had zonder Trump kunnen gebeuren. Onlangs deed Trump tot driemaal toe zijn uiterste best om het koninkrijk te vernederen, simpelweg omdat hij meent zich dat te kunnen veroorloven. Geen podium is hem hiervoor te openbaar. ‘We beschermen Saoedi-Arabië’, zei hij laatst op een 
campagnebijeenkomst in Southaven, Mississippi. ‘Zou je niet zeggen dat ze rijk zijn? Ik ben enorm gesteld op koning Salman, maar ik heb gezegd: koning, we beschermen je. Zonder ons blijf je 
misschien nog geen twee weken aan de macht. 
Dus moet je betalen voor je leger.’

    Op zijn beurt zei kroonprins Mohammed bin Salman: ‘Ik vind het geweldig om met hem samen te werken.’ Het is al te duidelijk waarom. Hij zou geen kroonprins – en dus heel dicht bij de troon – zijn geweest zonder Trump. Trump weet dit en denkt daarom dat hij alles kan zeggen wat hem voor de mond komt. Trump is de bullebak, de baas. Ondertussen kan zijn knecht doen wat hij wil, met wie hij maar wil. Zelfs een journalist die zich in Washington heeft gevestigd is niet veilig, want uiteindelijk weet Bin Salman dat Trump hem rugdekking geeft.

    Het motto op Khashoggi’s Twitterpagina luidt: ‘Zeg wat je te zeggen hebt en loop door’

    Khashoggi heeft het nooit echt met mij gehad over het gevaar dat hij liep. Als analist had hij een hekel aan hypotheses. Hij wist dat hij het bij dit regime had verbruid en nooit meer terug kon naar Saoedi-Arabië, en dus begon hij een nieuw leven, met een nieuwe baan als columnist voor The Washington Post.

    Hij zag het ook als zijn plicht zijn stem te laten 
horen en daarmee door te gaan, waar hij ook was.
 ‘De Arabische Lente heeft geen vernietiging gezaaid’, schreef hij. ‘Dat hebben degenen gedaan die ertegen streden en samenzwoeren. Anders had jij, jongeman, nu genoten van haar verkwikkende bries, van 
vrijheid, tolerantie, werk en welzijn. Ik durf te wedden dat de moord op Khashoggi geen gevolgen zal hebben. Bin Salman heeft van tevoren al bedacht dat Turkije te zwak is om te reageren. Het land moet immers 700 miljard dollar aan publieke en private schulden terugbetalen, terwijl de lira blijft dalen. Maar de miljoenen ponden die de Saoedische prins zojuist aan pr-bedrijven heeft betaald om zijn imago in het Westen als ‘een hervormer met haast’ op te poetsen, zijn nu verkwanseld door een moord die rechtstreeks uit een scène van Pulp Fiction lijkt te komen. Dus misschien zal ook hij een prijs betalen, wanneer de reacties van de media in Washington tot hem doordringen. Amerikanen die onverschillig stonden tegenover Saoedi-Arabië, weten nu wie Jamal Khashoggi is.

    ‘Als een prins zijn vrijheid met een 
miljard dollar kan terugkopen, hoeveel moet een gewetensgevangene dan betalen?’ twitterde

    Khashoggi. ‘Hoeveel kost de vrijheid ieder van ons?’

    We weten nu wat voor prijs een bescheiden journalist heeft moeten betalen, opdat Saoedi’s ooit hun 
fundamentele

    mensenrechten kunnen genieten. Hij betaalde met zijn leven. Moge hij in vrede rusten.

    David Hearst

    Auteur: David Hearst

    David Hearst is hoofdredacteur van Middle East Eye. Voor The Guardian was hij lange tijd de meest vooraanstaande auteur van hoofdartikelen over buitenlandse kwesties. De opvattingen in dit artikel zijn van de auteur en komen niet noodzakelijkerwijs overeen met het redactionele beleid van Middle East Eye.

    Middle East Eye
    Verenigd Koninkrijk | middleeasteye.net

    Journalistieke *website gericht op het Midden-Oosten, *onder leiding van David Hearst. De website werkt met lokale verslaggevers en bericht over de politieke, economische en sociale situatie in 
24 landen in de regio.

  • MBS: 
handelaar 
in illusies

    MBS: 
handelaar 
in illusies

    De kroonprins van Saoedi-Arabië was kortgeleden nog de belofte van het Midden-Oosten vanwege zijn plannen het oerconservatieve land te moderniseren.

    Nu hij betrokken lijkt te zijn bij de gruwelijke moord op journalist Jamal Khashoggi, krijgt zijn charismatische glimlach een heel andere betekenis. Of zijn westerse handelskompanen zich zullen terugtrekken uit miljardendeals met Saoedi-Arabië is echter nog maar de vraag.

    1. Make Arabia great again

    2. Weinig over van ambities kroonprins

    3. Eerst komt het geld, 
dan de moraal?

    4. Jamal Khashoggi: 
een ander soort Saoedi

    5. MBS kan Arabische held worden

    Beeld: Billboard in Taif, Saoedi-Arabië, met in het midden koning Salman en rechts zijn zoon, de 33-jarige Mohammed bin Salman. Links van de koning neef Bin Nayef, die van 2015 tot 2017 kroonprins was en Saoedisch minister van Binnenlandse zaken. Het is niet bekend waarom hij deze posities is kwijtgeraakt. 
© AP/HH

  • Westen geeft 
Saoedi-Arabië vrij spel

    Westen geeft 
Saoedi-Arabië vrij spel

    Saoedi-Arabië is verantwoordelijk voor duizenden burgerdoden in Jemen. En wat doet het Westen? Dat kijkt toe en levert wapens.

    Op 9 augustus treft een bom een bus vol kinderen in de provincie Sa’dah, in het noorden van Jemen. Hulpverleners tellen 51 doden en 79 gewonden. De beelden van de bebloede kinderen veroorzaken een golf van internationale verontwaardiging.

    De woede is gericht tegen de militaire coalitie onder Saoedische leiding, die sinds maart 2015 in Jemen opereert 
ter ondersteuning van de voormalige president Al-Hadi, die in 2015 door de Houthi-rebellen werd verdreven. De bombardementen van deze coalitie hebben al duizenden burgerslachtoffers gemaakt. De VN, de VS en Frankrijk eisen een onderzoek. Spanje zegt wapenleveringen aan Riyad te heroverwegen. De gêne in Washington groeit wanneer CNN een week later onthult dat het bloedbad is veroorzaakt door een lasergestuurde bom van 
Amerikaanse makelij, door de VS aan hun bondgenoot geleverd.

    Mensenrechtenorganisaties eisen al jaren dat er een eind wordt gemaakt aan de wapenleveranties aan alle 
strijdende partijen in Jemen, en komen ook nu in het geweer. Zij hopen dat het bloedbad van Sa’dah de westerse landen kan overtuigen van de noodzaak hun Arabische bondgenoot te dwingen zijn militaire betrokkenheid te verminderen. Maar nadat de Spaanse regering begin september aankondigde het 
contract voor de levering van bommen te annuleren, is ze nu teruggekrabbeld onder druk van Saoedi-Arabië, dat dreigde een voor Spanje veel lucratievere deal over de levering van vijf oorlogsschepen te verscheuren.

    De Duitse regering kondigde begin dit jaar een moratorium af op de wapenexport naar landen die bij de oorlog in Jemen zijn betrokken, maar werd onlangs betrapt op het schenden ervan. ‘Niet verwonderlijk’, zegt een westerse 
fabrikant die in Riyad is gevestigd. 
‘De Duitse bedrijven zitten in de 
problemen in het koninkrijk. Als ze hierheen komen om zaken te doen, 
wil niemand hen ontvangen.’

    Agressieve diplomatie

    Begin augustus had Saoedi-Arabië al woedend gereageerd op een tweet van de Canadese minister van Buitenlandse Zaken, waarin zij kritiek uitte op 
de arrestatie van mensenrechtenactivisten in het koninkrijk. Er volgden strafmaatregelen, waaronder het wegsturen van de Canadese ambassadeur en het bevriezen van Saoedische investeringen in Canada. Dit soort boze reacties is tekenend voor het duo dat in Riyad aan de macht is, koning Salman bin Abdoel al-Saoed en zijn zoon Mohammed bin Salman. Zij gaven het bevel voor het militair ingrijpen in Jemen, uitgevoerd in samenwerking met de Verenigde Arabische Emiraten en alom opgevat als een nieuwe, agressievere vorm van diplomatie om de 
uitbreiding van de Iraanse invloed in het Midden-Oosten in te perken. De Houthi-strijders zijn zaiditisch – een tak van het sjiisme – en de Saoediërs beschouwen hen als Teherans paard van Troje. ‘Ze hebben besloten dat 
niemand hun in de weg zal staan, hoe dan ook’, verklaart een zakenman die de machtige kringen in Saoedi-Arabië goed kent. ‘Zolang de VS hen steunt, kunnen ze zich alles veroorloven.

    Rouwende toeschouwers kijken naar de begrafenisstoet voor de slachtoffers van de luchtaanval op een bus in Sa’dah, begin augustus, waarbij 51 doden vielen, onder wie 40 kinderen. – © Getty Images
    Rouwende toeschouwers kijken naar de begrafenisstoet voor de slachtoffers van de luchtaanval op een bus in Sa’dah, begin augustus, waarbij 51 doden vielen, onder wie 40 kinderen. – © Getty Images

    Met een olieprijs van 80 dollar per vat lopen ze ook weinig risico. En de Britten mopperen voorlopig ook niet, net zomin als de Fransen.’
    Begin september kwam Saoedi-Arabië zijn bondgenoten enigszins tegemoet. De coalitie die aanvankelijk had verklaard dat het bombardement op Sa’dah ‘binnen het internationale recht’ viel, erkende ‘zich te hebben 
vergist’. Het koninkrijk beloofde de 
verantwoordelijken te straffen en de familie van de slachtoffers een schadevergoeding aan te bieden. Maar de kans dat deze zeldzame schuldbekentenis verandering zal brengen in de beschietingen en het burgerleed zal verminderen, lijkt vooralsnog klein.
    In drieënhalf jaar strijd, waarin volgens de organisatie Jemen Data Project 18.000 luchtaanvallen zijn uitgevoerd,

    heeft Riyad altijd burgerdoelen getroffen: eerst vooral economische infrastructuur, later ook markten, woongebouwen en openbare bijeenkomsten. Bij een deel van die beschietingen is 
er duidelijk sprake van een vergissing, een gevolg van het notoire gebrek aan professionaliteit bij de Saoedische piloten. Maar de bombardementen maken ook deel uit van een strategie: het 
isoleren en uitputten van de Houthi’s, die het grootste deel van het dichtbevolkte noorden van het land beheersen. Het gevolg: van de in totaal 6600 burgerslachtoffers sinds maart 2015 zijn 
er 4300 omgekomen door bommen van de coalitie, volgens een schatting van het Hoge Commissariaat voor de 
Rechten van de Mens van de VN. En dat is nog een voorzichtige schatting. De onafhankelijke organisatie ACLED, die de gegevens van het conflict bijhoudt, spreekt over 50.000 doden tussen januari 2016 en juli 2018, en daarbij worden de slachtoffers van de ineenstorting van de staat en de economie niet meegeteld.

    In reactie op de verontwaardiging van mensenrechtenorganisaties zetten de vs, die de vliegtuigen van de coalitie in de lucht bevoorraden en het koninkrijk voorzien van inlichtingen, de Saoediërs nu onder druk om hun trefzekerheid te verbeteren.

    ‘Jemen is het Vietnam van de Saoedi’s geworden’

    Tot nu toe tevergeefs. De Saoediërs beweren geen andere keus te hebben dan doorgaan met de aanvallen in het gebied rond Hodeida, de grootste haven van het land, van waaruit de Houthi’s eenderde van hun inkomsten zouden betrekken. De bombardementen dienen als drukmiddel op de Houthi’s om te onderhandelen over een politieke oplossing voor het conflict.

    ‘Jemen is het Vietnam van de Saoedi’s geworden’, zegt een VN-functionaris. ‘Ze zijn er op kleine schaal aan begonnen en nu is er sprake van een vlucht naar voren, waarbij alle internationale verdragen met voeten worden getreden. Maar Trump heeft toch geen goed woord over voor het Internationaal Strafhof en de Europese leiders maken zich alleen druk om de werkgelegenheid en kunnen blijkbaar niet tot een gezamenlijk standpunt komen, dus wat kan hun gebeuren?’ Niet veel, 
moet een westerse functionaris tot zijn spijt toegeven. ‘Alle belangrijke bondgenoten van Riyad uiten hun twijfels, ze weten dat deze oorlog niet te winnen valt. En toch blijven ze prioriteit geven aan de verkoop van wapens.’

    Louis Imbert, Benjamin Barthe

    Auteurs: Louis Imbert, Benjamin Barthe

    Le Monde
    Frankrijk | dagblad | oplage 345.000

    In 1944 opgericht op initiatief van generaal Charles de Gaulle. Iconische krant, gehecht aan zijn onafhankelijkheid (maar sinds 2010 eigendom van drie private investeerders). Le Monde onderhoudt een groot netwerk van 
correspondenten over de hele wereld.

  • Waarom Saoedi-Arabië 16 kerncentrales wil bouwen

    Waarom Saoedi-Arabië 16 kerncentrales wil bouwen

    Voor een land dat zwemt in de olie en makkelijk zou kunnen overschakelen op zonne-energie, is een mega-investering in kerncentrales een vreemde stap. Het echte doel is dan ook een kernwapenprogramma, vrezen sceptici.

    Saoedi-Arabië bezit de op een na grootste oliereserves ter wereld en hoeft zich dus weinig zorgen te maken om energie. Maar het koninkrijk wil nu toch een van de grootste investeringen in kernenergie aller tijden plegen: het steekt 80 miljard dollar in de bouw van zestien kernreactoren die de komende vijfentwintig jaar moeten verrijzen.

    Uit deze krachtpatserij blijkt dat het ’s werelds meest iconische oliegigant ernst is met het terugdringen van zijn bijna totale afhankelijkheid van olie – maar kan het ook zijn dat het land op termijn een kernarsenaal nastreeft?

    123-overeenkomst

    Saoedi-Arabië stelt dat het zijn energieportefeuille wil uitbreiden. Elektriciteitsopwekking uit kernreactoren betekent dat de Golfstaat zelf minder olie hoeft te consumeren en er dus meer van kan exporteren. Meer export betekent meer overheidsinkomsten.

    Volgens energiedeskundigen wil Saoedi-Arabië zo snel mogelijk munt slaan uit zijn oliereserves, omdat verwacht wordt dat de mondiale vraag op termijn zal afnemen vanwege de opkomst van hernieuwbare energie en de uiteindelijke dominantie van de elektrische auto. En dus is het zaak het accent in de Saoedische economie te verleggen van olie naar de tech- en entertainmentsector.

    Momenteel is Riyad in gesprek met bedrijven uit meer dan tien landen over de aankoop van nucleaire technologie om de eerste twee reactoren te bouwen – en Amerikaanse gegadigden staan vooraan in de rij. Probleem is wel dat de regering-Trump voorafgaand aan elke Amerikaanse verkoop een overeenkomst voor nucleaire samenwerking met Saoedi-Arabië moet sluiten, een zogeheten ‘123-overeenkomst’ waarin landen beloven dat ze de krachtige nucleaire installaties die ze van de VS kopen niet op oneigenlijke wijze zullen gebruiken.

    Gesprekken tussen de VS en Saoedi-Arabië over een dergelijk akkoord zijn al gaande – de Amerikaanse minister van Energie Rick Perry besprak de zaak in maart in Londen met Saoedische functionarissen, en ook president Trump zal de kwestie hebben aangesneden tijdens zijn ontmoeting met de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman kort geleden.

    Dekmantel

    Experts op het gebied van nucleaire proliferatie en Amerikaanse Congresleden van beide partijen maken zich echter grote zorgen over de deal. Zij vrezen dat Riyad zal proberen de technologie te gebruiken om een kernwapenprogramma op te zetten. Dat zou een van de meest instabiele regio’s ter wereld nog instabieler maken. Sommige sceptici denken zelfs dat het energieverhaal van Riyad louter een dekmantel is voor militaire ambities.

    Dit is meer dan een gissing. In een interview met de Amerikaanse omroep CBS op 18 maart gaf de Saoedische kroonprins, ook wel MBS genoemd, openlijk toe dat nucleaire bewapening een optie was: ‘Saoedi-Arabië wil geen kernwapens hebben, maar als Iran ze ontwikkelt, dan zullen wij zeker niet achterblijven.’

    De regering-Trump kan proberen ervoor te zorgen dat dit nooit gebeurt. Met de ‘123-overeenkomst’ kan het de Saoedi’s dwingen tot een juridisch bindende toezegging dat ze geen uranium zullen verrijken of verbruikte splijtstof zullen opwerken – processen die nodig zijn om kernwapens te maken.

    Naar verluidt overweegt Washington echter om Saoedi-Arabië toe te staan uranium te verrijken. Daarvoor zouden volgens deskundigen twee belangrijke redenen zijn. Ten eerste heeft Trump duidelijk een zwak voor Saoedi-Arabië: het was het eerste land dat hij op zijn eerste buitenlandse reis als president bezocht. Ook steunde hij een aantal van Riyads meest radicale politieke beslissingen, zoals de campagne van afgelopen zomer om buurland Qatar te isoleren en de vernietigende militaire interventie in Jemen.

    Ten tweede zou Trump kunnen zwichten voor het aanlokkelijke vooruitzicht van miljardencontracten voor Amerikaanse nucleaire productiebedrijven die dolgraag zaken willen doen. De verleiding om een deal te accepteren die de weg naar een Saoedische kernbom effent is mogelijk te groot om te weerstaan.

    Saoedi-Arabië blijft erbij dat het alleen kernenergie wil om de energieproductie te verhogen en niet om wapens te bouwen. ‘Wij voelen wij er niets voor nucleaire technologie aan te wenden voor militaire doeleinden en doen juist erg ons best om de verspreiding van kernwapens door anderen tegen te gaan,’ aldus de Saoedische minister van Energie Khalid al-Falih op een gezamenlijke persconferentie met minister Perry in december vorig jaar.

    Het nucleaire akkoord dat Iran in 2015 met onder meer de VS tekende, beperkt de mogelijkheden van het land om materiaal te maken dat nodig is voor een atoombom aanzienlijk, maar rond 2030 verlopen cruciale onderdelen van de overeenkomst

    Energiedeskundigen zeggen dat het zeker zin heeft voor Saoedi-Arabië om nieuwe vormen van energie te genereren, zodat het meer van zijn olie kan exporteren voordat de verwachte waardedaling van deze grondstof een feit is. Maar waarom gekozen voor nucleaire energie als alternatief, in plaats van hernieuwbare energie?

    Joe Romm, een voormalig onderminister van Energie tijdens de Clinton-jaren, vertelde me dat Saoedi-Arabië een groot deel van het land van stroom zou kunnen voorzien met zonne-energie. De uitgestrekte woestijnen waar de zon vrijwel permanent zeer fel schijnt zijn daarvoor van nature geschikt.

    Aangezien Saoedi-Arabië tegen extreem lage kosten zonne-energiecentrales zou kunnen bouwen om zonnestroom te produceren, is het, aldus Romm, ‘vanuit energie-oogpunt niet zo logisch dat de Saoedi’s zo’n sterke voorkeur aan de dag leggen voor de nucleaire optie, die notoir duur is’.

    Leg de plannen van Saoedi-Arabië om te investeren in hernieuwbare energie naast de voorgenomen investeringen in kernenergie, en je ziet volgens Romm dat Riyad minstens drie keer zo veel elektriciteit uit kernreactoren zal proberen op te wekken als uit hernieuwbare energie.

    Militaire ambities

    Amerikaanse experts op het gebied van buitenlandse politiek en nucleaire non-proliferatie zijn het door de bank genomen eens dat de voorkeur voor het ene programma boven het andere maar één ding kan betekenen: militaire ambities.

    ‘Ik denk dat een belangrijke – zo niet de belangrijkste – drijfveer voor het nucleaire programma van Saoedi-Arabië de veiligheidscompetitie met Iran is,’ aldus Kingston Reif, een non-proliferatie-expert bij de Arms Control Association.

    Iran is de aartsrivaal van Saoedi-Arabië in het Midden-Oosten en Saoedi-Arabië vreest dat Teheran zijn civiele nucleaire programma zal gebruiken om in de toekomst wapens te maken en de machtsverhoudingen in de regio daarmee in zijn voordeel te doen omslaan. Het nucleaire akkoord dat Iran in 2015 met onder meer de VS tekende, beperkt de mogelijkheden van het land om materiaal te maken dat nodig is voor een atoombom aanzienlijk, maar rond 2030 verlopen cruciale onderdelen van de overeenkomst.

    Die beperkingen kunnen nog veel sneller tot het verleden behoren wanneer Trump zijn herhaalde dreigementen uitvoert om zich uit de deal terug te trekken. Iran kan in dat geval binnen enkele dagen de nodige stappen zetten in de richting van wapenproductie.

    Aangezien MBS openlijk heeft toegegeven dat Saoedi-Arabië zich genoodzaakt zal voelen kernwapens na te streven als Iran hetzelfde doet, moet een Saoedisch civiel nucleair programma welhaast als een potentiële militaire troef worden beschouwd.

    De regering-Trump is momenteel in onderhandeling met de Saoedi’s over een overeenkomst inzake nucleaire samenwerking. Waarschijnlijk kwam die ter sprake toen de kroonprins op 20 maart te gast was in het Witte Huis. (Noch Saoedi-Arabië, noch de VS vermeldde hier iets over naar aanleiding van de bijeenkomst, wel werd er gezinspeeld op ‘nieuwe handelsovereenkomsten’.)


    Volgens recente berichten zal het Witte Huis Saoedi-Arabië mogelijk toestaan uranium te verrijken. Een land kan uranium verrijken om brandstof te produceren voor zijn kernreactoren, maar datzelfde proces kan ook dienen om een atoombom te maken – en dat heeft de bezorgdheid van Amerikaanse Congresleden van beide partijen gewekt.

    ‘Het interview met de kroonprins van vorige week zou reden genoeg moeten zijn voor de regering om de rem te zetten op de onderhandelingen en te benadrukken dat er geen 123-overeenkomst mogelijk is die verrijking en opwerking omvat,’ aldus het Republikeinse Congreslid Ileana Ros-Lehtinen, voorzitter van de Subcommissie Buitenlandse Zaken voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika van het Huis van Afgevaardigden. ‘Maar helaas blijkt uit het weinige dat de regering loslaat dat ze deze deal louter in handelstermen beziet en dat de nationale veiligheid niet of nauwelijks een overweging is.’

    Senator Bob Corker, voorzitter van de Senaatscommissie voor Buitenlandse Betrekkingen, heeft de regering laten weten dat er in het Congres vanuit beide partijen weerstand is tegen een 123-overeenkomst die uraniumverrijking toestaat.

    Het Witte Huis moet de overeenkomst ter beoordeling aan het Congres voorleggen en Congresleden kunnen deze blokkeren met een gezamenlijke resolutie.
    Maar dat kan een averechts effect hebben: de Saoedi’s kunnen zich dan tot Russische of Chinese bieders wenden. En volgens analisten zullen de Russen en Chinezen minder geneigd zijn de verrijkings- of opwerkingsambities van Saoedi-Arabië te beteugelen. Om die reden stellen sommige analisten dat Washington een compromis met Riyad moet overwegen.

    ‘Ik zie liever de Amerikaanse nucleaire industrie in Saoedi-Arabië dan die van Rusland of China, dus moeten we ons met de Saoedi’s zien te verstaan’

    ‘Ik zie liever de Amerikaanse nucleaire industrie in Saoedi-Arabië dan die van Rusland of China, dus moeten we ons met de Saoedi’s zien te verstaan. We moeten de best mogelijke beperkingsclausules voor verrijking en opwerking zien te bedingen, inclusief een verbod voor langere tijd, bijvoorbeeld twintig of vijfentwintig jaar,’ aldus Robert Einhorn, voormalig adviseur wapenbeheersing en ontwapening van het ministerie van Buitenlandse Zaken, tegen The Washington Post. ‘We moeten enige flexibiliteit tonen.’

    Saoedi-Arabië beschouwt het vermogen om uranium te verrijken als een ‘soeverein’ recht, en kon geen 123-overeenkomst met de regering-Obama bereiken omdat president Obama weigerde dat recht te erkennen.

    Alexandra Bell, een expert op het gebied van wapenbeheersing uit het Obama-tijdperk, vertelde me dat de Saoedi’s niet zullen toegeven ‘zonder druk uit de allerhoogste kringen van het Witte Huis’. Dat wil zeggen: aanhoudende druk van de president zelf of topfunctionarissen als minister van Energie Perry. Maar Trump ligt misschien helemaal niet wakker van de verrijkingskwestie. Hij bekijkt de kwestie door een andere bril dan zijn voorganger – voor de huidige president stijgen de belangen van het Amerikaanse bedrijfsleven ver uit boven het veiligheidsaspect. Vorig jaar, toen Trump zijn enorme wapendeal van 110 miljard dollar met de Saoedi’s beklonk, verkocht hij dit aan het publiek als een manier om ‘banen, banen en nog eens banen’ voor de VS te creëren.

    Een nucleaire deal met de Saoedi’s betekent een stimulans voor de in zwaar weer verkerende Amerikaanse nucleaire bouwbedrijven. Westinghouse, de meest prominente Amerikaanse bieder, zit momenteel in een faillissementsprocedure, wat nu al duizenden banen heeft gekost.

    In hun onderhandelingen met Washington zullen de Saoedi’s Trumps gevoeligheid voor het werkgelegenheidsaspect waarschijnlijk als dankbaar drukmiddel gebruiken om hun zin te krijgen.

    Auteur: Zeeshan Aleem
    Vertaler: Carl Stellweg

    Vox
    Verenigde Staten | vox.com

    in 2014 opgerichte nieuws- en opiniesite die onderdeel is van Vox Media. Dit technologiebedrijf beheert ook de sportwebsite SB Nation, de technologiesite The Verge en gamingsite Polygon. Vox heeft als missie om ‘het nieuws uit te leggen‘ en richt zich op een jong en welvarend publiek.