Tag: Saoedi-Arabië

  • Recordaantal pelgrims bezoekt de hadj in Mekka, ondanks Iranoorlog

    Recordaantal pelgrims bezoekt de hadj in Mekka, ondanks Iranoorlog

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » WHO slaat alarm over de ebola-uitbraak: ‘meteen actie ondernemen’

    » Turkije: politie bestormt hoofdkwartier van oppositiepartij CHP

    Er zijn zo’n 1,5 miljoen pelgrims naar Mekka afgereisd

    ‘Hoewel beperkingen in het luchtruim, stijgende kosten en geopolitieke spanningen zich over het Midden-Oosten verspreiden, hebben honderdduizenden mensen er desondanks voor gekozen om de reis naar Mekka te maken voor de jaarlijkse bedevaart, die maandag begint’, aldus Middle East Eye.

    De Saoedische autoriteiten meldden dit weekend dat er al ongeveer 1,5 miljoen buitenlandse pelgrims in het koninkrijk zijn aangekomen, ‘meer dan vorig jaar’, aldus de website.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De hadj vindt plaats bijna drie maanden nadat de Verenigde Staten en Israël hun oorlog tegen Iran begonnen. Sinds 8 april is er een fragiel staakt-het-vuren van kracht, maar Washington en Teheran hebben moeite om tot een langetermijnoplossing te komen en dreigen regelmatig de vijandelijkheden te hervatten.

    De hadj is een van de vijf zuilen van de islam en moet door elke moslim minstens één keer in zijn leven worden verricht, mits zijn gezondheid het toelaat en hij er de middelen voor heeft.

  • Tijd voor een islamitische NAVO

    Tijd voor een islamitische NAVO

    Het tekenen van het wederzijdse defensieakkoord tussen Pakistan en Saoedi-Arabië in Riyad is een grote mijlpaal voor beide staten, aldus dit redactioneel.

    Hoewel er sinds de jaren zestig al defensieverdragen bestaan tussen Islamabad en Riyad en er meermaals Pakistaanse troepen in het koninkrijk zijn gestationeerd, versterkt dit nieuwe pact de eerdere afspraken en herhaalt het vooral dat ‘agressie tegen een van de landen wordt gezien als agressie tegen beide’.

    De laatste jaren werd al vaker over een defensieverdrag gesproken, maar de timing is belangrijk: wereldwijd is niet onopgemerkt gebleven dat de ondertekening slechts enkele dagen na de Israëlische aanval op Qatar plaatsvond. De golfstaten, waaronder Saoedi-Arabië, beseffen steeds meer dat Amerika hen, ondanks de diepe onderlinge banden, waarschijnlijk niet te hulp zal schieten. Daarom slaan ze een nieuwe weg in. Pakistan, een land dat hechte banden met de golfstaten heeft en over een doorgewinterd leger beschikt, lijkt de meest logische partner.

    Vraagtekens

    Toch zijn er de nodige vraagtekens bij dit verdrag te plaatsen. Zo is de situatie in het Midden-Oosten nog steeds zeer gevoelig. De Saoedische regering onderhoudt vriendschappelijke banden met New Delhi, dus zal Riyad Pakistan wel verdedigen als India opnieuw aanvalt? Er moeten concrete antwoorden komen op deze vragen, zeker nu India heeft gezegd toekomstig geweld tegen Pakistan niet uit te sluiten. Als reactie op de ontwikkelingen heeft het Indiase ministerie van Buitenlandse Zaken laten weten dat het ‘de gevolgen [van het verdrag] nog verder onderzoekt’.

    Maar het Pakistaans-Saoedische verdrag is van groot belang en het staat buiten kijf dat dit een belangrijke diplomatieke en geopolitieke overwinning is voor Pakistan. Hopelijk zal het de vriendschappelijke banden tussen beide staten verder versterken.

    Het is ook mogelijk dat andere golfstaten in de toekomst soortgelijke verdragen sluiten met Pakistan. Hoewel Pakistan moet blijven streven naar bilaterale defensieverdragen, gaapt er op grotere schaal – zeker wat betreft collectieve veiligheid in het Midden-Oosten – nog steeds een groot gat.

    Het verdrag is een diplomatische en geopolitische overwinning

    Hier kan de islamitische militaire alliantie, opgericht in 2015 en aangestuurd door de voormalige legerchef van Pakistan, Raheel Sharif, een nieuwe functie krijgen als collectief verdedigingsmiddel voor de islamitische wereld. Op dit moment wordt het 43 leden tellende orgaan nog te weinig benut. Als het zich uitbreidt door Iran en andere islamitische staten die nog geen lid zijn toe te laten, zou dat een sterk signaal vormen aan Israël, dat op dit moment de grootste dreiging vormt voor de Palestijnen en de islamitische en Arabische wereld in het algemeen. Door de organisatie nieuw richting te geven, kan er een eind worden gemaakt aan de genocide in Gaza en kunnen toekomstige aanvallen van de zionistische staat op buurlanden worden voorkomen.

    Er bestaat al een infrastructuur voor een ‘islamitische NAVO’; de alliantie hoeft slechts andere islamitische landen uit te nodigen en de wederzijdse verdedigingscapaciteit te versterken.

  • Washington: Saoedische kroonprins met alle egards ontvangen door Trump

    Washington: Saoedische kroonprins met alle egards ontvangen door Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Polen: twee Oekraïners verdacht van het saboteren van een spoorlijn

    » Libanon: minstens 13 doden bij Israëlische luchtaanval op vluchtelingenkamp

    Hij kreeg een kritische vraag over de moord op Khashoggi

    Het Witte Huis rolde dinsdag ‘letterlijk de rode loper uit’ voor Mohammed bin Salman, meldt Al Jazeera. De de facto heerser van het Saoedische koninkrijk, die werd ontvangen met een paardenwacht, een saluutschot en overvliegende straaljagers, zag hoe de Amerikaanse president hem dinsdag te hulp schoot nadat een journalist van ABC hem had ondervraagd over de moord op journalist Jamal Khashoggi in 2018.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Amerikaanse inlichtingendiensten hadden eerder gewezen op de directe verantwoordelijkheid van de kroonprins, waardoor de betrekkingen met de Verenigde Staten een tijdlang vrijwel bevroren waren. MBS ‘wist er niets van’, verklaarde Trump, en beschuldigde de journalist ervan dat hij de man, die hij een ‘zeer goede vriend’ noemt, ‘in verlegenheid wilde brengen’. De Saoedische leider ontving zelfs lof van de Amerikaanse president voor zijn ‘ongelooflijke staat van dienst op het gebied van de mensenrechten’.

    De kroonprins ontving ook verschillende gunsten van Trump, zoals de benoeming van Saoedi-Arabië tot ‘belangrijke niet-NAVO-bondgenoot’, evenals de belofte van een ‘toekomstige’ levering van F-35-straaljagers, nauwere samenwerking op het gebied van civiele kernenergie en toegang tot geavanceerde Amerikaanse AI-technologieën.

  • Riyad: Trump kondigt aan Amerikaanse sancties tegen Syrië te zullen opheffen

    Riyad: Trump kondigt aan Amerikaanse sancties tegen Syrië te zullen opheffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Uruguay: oud-president en links icoon José ‘Pepe’ Mujica (89) overleden

    » Schotland: parlement stemt voor wetsvoorstel om euthanasie te legaliseren

    Damascus spreekt van een ‘beslissend keerpunt’

    De Amerikaanse president Donald Trump verraste dinsdag vriend en vijand tijdens zijn bezoek aan Saoedi-Arabië toen hij verklaarde dat hij de Amerikaanse sancties tegen Syrië zou stopzetten. Dat zei hij vlak voor een korte ontmoeting met de Syrische interim-president Ahmed al-Sharaa. Naar eigen zeggen had hij besloten de sancties op te heffen op aandringen van zijn gastheer, de Saoedische prins Mohammed bin Salman. Damascus heeft aangegeven blij te zijn met dit ‘beslissende keerpunt’ in de verhoudingen tussen de VS en Syrië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The Wall Street Journal was de ‘belangrijkste boodschap’ die Trump tijdens zijn bezoek op dinsdag overbracht, dat ‘de Verenigde Staten betrokken en dichtbij’ zullen blijven bij het Midden-Oosten ‘zolang er geld uit die regio naar de Amerikaanse economie stroomt’. De miljardair werd met alle respect ontvangen in Riyad en ondertekende dinsdag een ‘strategisch economisch partnerschap’ met de kroonprins, dat onder meer de verkoop van ‘geavanceerd’ Amerikaans militair materieel omvat. Washington schat het bedrag dat naar de VS gaat op 600 miljard dollar.

  • FIFA wijst organisatie WK voetbal 2034 toe aan Saoedi-Arabië

    FIFA wijst organisatie WK voetbal 2034 toe aan Saoedi-Arabië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Georgië: opnieuw demonstraties in Tbilisi tegen de regeringspartij

    » Zuid-Korea: ex-Defensieminister doet zelfmoordpoging in gevangenis

    Het land heeft een slechte reputatie wat mensenrechten betreft

    Door het WK voetbal voor mannen van 2034 toe te wijzen aan Saoedi-Arabië heeft de FIFA het land ‘de grootste voetbalprijs van allemaal’ toegekend, merkt The New York Times op. Het land wordt regelmatig beschuldigd van sportswashing, het gebruik van sport om de aandacht af te leiden van zijn staat van dienst op het gebied van mensenrechten en de impact op het milieu.

    Onder kroonprins Mohammed bin Salmane is Saoedi-Arabië de afgelopen jaren flink gaan investeren in de wereldsport. ‘Tennis, golf, Formule 1 en boksen op topniveau hebben allemaal geprofiteerd van de Saoedische vrijgevigheid, net als enkele van de meest prominente voetballers, waaronder Cristiano Ronaldo, die uit Europa zijn weggelokt om in Saoedi-Arabië te spelen. Maar het organiseren van het WK is een prestatie van een heel andere orde,’ merkt de Amerikaanse krant op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Mensenrechtengroeperingen verzetten zich tegen de kandidatuur van Saoedi-Arabië, ‘met het argument dat de staat van dienst van het land op het gebied van mensenrechten risico’s inhoudt voor de duizenden gastarbeiders (…) die waarschijnlijk zullen worden ingezet om de infrastructuur te bouwen – stadions, luchthavens, wegen en hotels, zelfs een nieuwe stad – die nodig is om de wedstrijden te organiseren’. Bovendien hebben ‘andere critici, waaronder supportersgroepen, beweerd dat de FIFA (…) de stemming heeft gemanipuleerd ten gunste van de Saoedi’s door de regels over de kandidaatstelling te veranderen’, aldus het dagblad.

    The Times meldt ook dat de bekendmaking van het winnende bod ‘plaatsvond zonder de bombarie waarmee eerdere bieders het evenement wonnen’. ‘Er waren weinig of geen media aanwezig op het hoofdkwartier van de FIFA en een handjevol Saoedische journalisten applaudisseerde toen de naam van Saoedi-Arabië uit de envelop werd gehaald.’

  • Opnieuw wijken mensenrechten voor voetbal

    Opnieuw wijken mensenrechten voor voetbal

    360 kiest een door de buitenlandse pers beschreven sportevent, van voetbal tot Grieks-Romeins worstelen. Deze keer: het boksspektakel van Tyson vs. Paul en de omstreden toewijzing van het WK 2034.

    Tyson vs. Paul 

    ‘Een van de meest controversiële gevechten aller tijden’

    Boksen – Van Süddeutsche Zeitung tot The New York Times en van El País tot Variety, medio november berichtten internationale media unaniem over dezelfde sportwedstrijd: het gevecht tussen bokslegende Mike Tyson (58) en youtuber Jake Paul (27). Die wedstrijd, oorspronkelijk gepland voor juli maar uitgesteld omdat Tyson een maagzweer had, trok internationaal veel aandacht. The Independent sprak van ‘een van de meest controversiële gevechten aller tijden’. The New York Times meldde dat de wedstrijd van te voren al ‘werd afgekeurd door leden van de boksgemeenschap, waarbij de Britse promotor Eddie Hearn de partij beschreef als “respectloos” voor de sport’. 

    Tyson is een van de grootste zwaargewichten uit de boksgeschiedenis, maar wordt ook gezien als een van de meest controversiële figuren in de sport. Zo verwezen verschillende sportmedia naar zijn veroordeling voor verkrachting in 1992 en naar de zes jaar gevangenisstraf die hij daarvoor kreeg. Tegenstander Paul is weliswaar een nieuwkomer in de sport – hij staat pas sinds 2020 in de ring – maar is volgens de media niet minder omstreden. Zo beweerde de youtuber dat de coronapandemie een ‘hoax’ was en werd hij eerder beschuldigd van aanranding. 

    Het gevecht werd live op Netflix uitgezonden, waarbij ‘naar schatting 60 miljoen huishoudens wereldwijd de wedstrijd bekeken’

    Op vrijdag 15 november stonden de twee tegenover elkaar ‘voor 70.000 toeschouwers in het AT&T Stadion in Arlington, Texas’, schreef The Independent. Ook werd het gevecht live op Netflix uitgezonden, waarbij ‘naar schatting 60 miljoen huishoudens wereldwijd de wedstrijd bekeken’, aldus Variety. ‘In een vertoning die veel meer spektakel dan spectaculair was, versloeg Paul Tyson met gemak’ op punten, schreef The New York Times. ‘Zestig seconden lang leek het erop dat Tyson het publiek in vervoering zou brengen met een optreden dat zou doen denken aan zijn hoogtijdagen in de jaren tachtig en begin jaren negentig. In de daaropvolgende negentien minuten leek hij ­precies op een man die tegen de zestig loopt en al negentig jaar geen professionele wedstrijd meer heeft gebokst.’ 

    Toch schreef Tyson achteraf zelf op X dat de wedstrijd voor hem niet als een nederlaag voelde. ‘Dit is een van die situaties waarin je hebt verloren, maar toch hebt gewonnen,’ aldus Tyson. ‘In juni ging ik bijna dood. Ik heb acht bloedtransfusies gehad, ik verloor de helft van mijn bloed. In het ziekenhuis viel ik 12 kilo af. Ik moest vechten om weer gezond te worden, dus ik heb gewonnen.’  

    Maud Wiersma

    ANP 513567190
    © ANP

    Toewijzing WK 2034 

    Mensenrechtenorganisaties eisen stopzetting

    Voetbal – Ruim een maand voor de officiële bekendmaking dat Saoedi-Arabië het WK voetbal in 2034 mag organiseren, eisen negen grote mensenrechtenorganisaties, waaronder Amnesty International en Human Rights Watch, dat de FIFA de toewijzing uitstelt. In The New York Times stelt Steve Cockburn namens Amnesty dat bij toekenning van het WK aan Saoedi-­Arabië ‘fans zullen worden gediscrimineerd, bewoners met geweld zullen worden uitgezet, arbeidsmigranten zullen worden uitgebuit en velen zullen sterven. De FIFA moet het proces stopzetten totdat de juiste bescherming van de mensenrechten is gegarandeerd om te voorkomen dat de toch al ­nijpende situatie verder verslechtert.’ De organisaties noemen het onderzoek dat de FIFA liet doen naar de mensenrechtensituatie tijdens het WK in Rusland van 2018 ‘een lippendienst aan de internationale bezorgdheid. ­Terwijl het rapport over de situatie in Qatar, waar het WK eind 2022 werd gehouden, nog altijd niet is gepubliceerd.’ 

    ‘Tenzij de FIFA eerlijk is over de omvang en ernst van de risico’s en actie onderneemt om die te voorkomen, moge duidelijk zijn dat de toewijding aan mensenrechten een schijnvertoning is,’ zegt Andrea Florence, directeur van Sport & Rights Alliance in The Indian Express

    Joshua Kimmich, aanvoerder van het Duitse elftal, waarschuwde voor ‘politieke overbelasting van voetballers’

    Van de voetballers zelf hoeven Florence en haar medestanders vooralsnog geen steun te verwachten. Tijdens een persconferentie voorafgaand aan de Nations League-wedstrijd tegen Bosnië-Herzegovina waarschuwde Joshua Kimmich, aanvoerder van het Duitse elftal, voor ‘politieke overbelasting van voetballers’, zo meldt Der Spiegel. Kimmich vindt dat profvoetballers zich ‘als rolmodellen sterk moeten maken voor normen en waarden, maar dat het niet hun taak is politieke uitspraken te doen’. De vedette van Bayern München legt een verband tussen de matige prestaties van Die Manschaft op het WK in 2022 en de vele debatten over de politieke en sociale situatie in Qatar en de discussie over het wel of niet dragen van de aanvoerdersband met het One Love-symbool. ‘Het was een schande dat we ons politiek ­moesten uiten. Daardoor werd ons het plezier tijdens zo’n toptoernooi ­ontnomen.’ 

    Tot slot zegt Kimmich dat hij ‘tijdens gesprekken met teamgenoten de bevestiging krijgt dat ze geen politici zijn, maar voetballers.’ Wel kan het nationale team tijdens de huidige Duitse regeringscrisis ‘vreugde brengen, vooral als je het gevoel hebt dat het politiek even niet zo lekker loopt’.  

    Diederik Samwel

    ANP 482810085
    © ANP
  • De spanningen tussen soennieten en sjiieten zijn op het laagste niveau in veertig jaar

    De spanningen tussen soennieten en sjiieten zijn op het laagste niveau in veertig jaar

    Dankzij de toenadering tussen Saoedi-Arabië en Iran en de verzwakking van de politieke islam zijn de spanningen tussen de twee belangrijkste takken van de islam in de regio in veertig jaar niet zo laag geweest. Maar de verstandhouding tussen de twee regionale zwaargewichten blijft broos, schrijft de Libanese krant L’Orient-Le Jour.

    Onder de azuurblauwe en gouden mozaïeken van het heiligdom van Karbala in Irak vond op 13 mei een belangrijke gebeurtenis plaats. De heilige stad van het sjiisme ontving de Saoedische ambassadeur in Irak, die een bezoek bracht aan het mausoleum van imam Hoessein, het ultieme symbool van de sjiitische martelaar en de onenigheid met de soennieten sinds het begin van de islam.

    Twee weken eerder kwam Saoedi-Arabië met een al even frappante mededeling: de opening van een directe luchtverbinding tussen Dammam, de hoofdstad van de westelijke provincie van het Saoedische koninkrijk, en het Iraakse Nadjaf, het ‘sjiitische Vaticaan’.

    Volgens dezelfde logica heeft de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman (MBS) recentelijk een bezoek aan deze westelijke provincie gebracht, waar de meerderheid van de Saoedische sjiitische gemeenschap woont, en daar zelfs zijn ex-mentor Mohammed bin Zayed ontvangen, de president van de Verenigde Arabische Emiraten, met wie de verstandhouding de laatste twee jaar is bekoeld. Is er dus een eind gekomen aan de tijd waarin bijvoorbeeld de Saoedische sjeik Nimr al-Nimr, een belangrijke figuur binnen de sjiitische gemeenschap in Saoedi-Arabië, in 2016 in Riyad werd geëxecuteerd?

    Voor die conclusie is het waarschijnlijk nog te vroeg, maar de kroonprins zoekt momenteel veelvuldig toenadering tot de sjiitische gemeenschap. Dit alles volgens een dubbele logica: de ene is van geopolitieke aard – de wens om de betrekkingen met Iran te normaliseren – de andere van religieuze – een ommekeer in het wahabitische denken.

    Het eerste gevolg is dat de spanningen tussen soennieten en sjiieten lager lijken dan ze de afgelopen veertig jaar zijn geweest. De context van de oorlog in Gaza draagt eveneens bij aan deze ‘verzoening’, aangezien Palestina het laatste onderwerp is dat de Arabische wereld – althans ogenschijnlijk – verenigt.

    Interreligeuze dialoog

    ‘Mohammmed al-Issa, een vooraanstaande geestelijke die nauwe banden heeft met de Saoedische kroon en die het symbool is van deze ontwikkeling, had kortgeleden een ontmoeting met sjiitische geestelijken in Mekka,’ zegt Hasni Abidi, directeur van het studiecentrum Cermam in Genève dat onderzoek doet naar de Arabische en mediterraanse wereld. ‘Hij zet zich enorm in voor de interreligeuze dialoog.’

    In dezelfde geest heeft, na de dood van de Iraanse president Ebrahim Raisi, de grootimam van de al-Azhar-moskee in Egypte een tweet in het Perzisch gepubliceerd, waarin hij ‘de oprechte solidariteit’ van de soennitische instelling ‘met de Islamitische Republiek Iran’ betuigt.

    Het tweede decennium van deze eeuw stond inderdaad in het teken van een ongekende toename van de spanningen tussen de twee belangrijkste huizen van de islam, ingegeven door de geopolitieke rivaliteit tussen Saoedi-Arabië en Iran. De oorlogen in Syrië, Irak en Jemen waren in belangrijke mate doordrenkt van deze vijandigheid. Maar door de komst van Islamitische Staat, die de haat jegens de sjiieten tot kerndoel had verheven, zijn deze conflicten doodgebloed, met name in Syrië en in Irak, het epicentrum van de spanningen.

    Na verscheidene decennia van verwoesting en bloedvergieten kiezen de staten nu voor toenadering. ‘Er bestaat een quasiconsensus onder de grote mogendheden in het Midden-Oosten over het feit dat het tijd wordt om zich eerder met binnenlandse aangelegenheden bezig te houden, met name de economische zorgen, dan met regionaal avonturisme,’ zegt Hoessein Ibish, onderzoeker bij het Arab Gulf States Institute in Washington. ‘Paradoxaal genoeg sluit Iran zich aan bij dit idee van regionale de-escalatie, maar blijft het land zijn invloed voornamelijk uitoefenen via De As van het Verzet,’ nuanceert hij.

    ’Saoedi-Arabië wil zich profileren door middel van een nieuwe verzoeningspolitiek jegens Iran’

    Op het hoogtepunt van de vijandelijkheden had Saoedi-Arabië zich ingespannen om de moslimwereld te verenigen door het verspreiden van de confessionele gedachte. Ook nu speelt het koninkrijk nog een vooraanstaande rol in de soennitische verzoening met het sjiitische zwaargewicht in de regio, zoals blijkt uit het normaliseringsakkoord dat op 10 maart 2023 in Beijing is ondertekend.

    ‘Nu andere regionale soennitische mogendheden van het toneel zijn verdwenen, en vooral om Turkije geen vrij spel te geven, wil Saoedi-Arabië zich profileren door middel van een nieuwe verzoeningspolitiek jegens Iran,’ analyseert Hasni Abidi. ‘Maar eigenlijk ambieert zowel Riyad als Teheran de rol van regionale leider, soennitisch dan wel sjiitisch.’

    De toenadering tussen de twee geloofsrichtingen is ook te danken aan het feit dat in Saoedi-Arabië de staat zich de religieuze kwestie heeft toegeëigend door de ‘dewahabisering’ van het koninkrijk in versneld tempo door te voeren. 

    Toen MBS aan de macht kwam zijn de oelama’s, de islamitische schriftgeleerden, gesommeerd om de antisjiitische referenties in het officiële soennitische narratief te schrappen. In Egypte is het salafisme de kop ingedrukt toen het in conflict kwam met de politiek. Sindsdien verkeert de beweging in een regionale crisis die in schril contrast staat met het succes van de afgelopen twee decennia.

    De vredelievende gedachte, voortgekomen uit het moederhuis van het soennisme, klinkt in de hele Arabische wereld door in de preken, de media en de sociale netwerken, terwijl de kritiek op het sjiisme is verstild. Behalve die op de jihadisten, wier boodschap  door de instorting van Islamitische Staat echter in veel mindere mate verspreid. Maar ondanks dit nieuwe beleid wijst niets erop dat de antisjiitische gevoelens zijn verdwenen bij de bevolkingsgroepen die daar meer dan veertig jaar lang mee zijn overvoerd.

    Politieke kalmte

    Dat is niet de enige factor die de politieke kalmte tussen de twee belangrijkste takken van de islam wankel maakt. Er blijft een diepe kloof bestaan. Ten eerste omdat Iran niet bereid is zijn netwerk van milities te ontmantelen dat overal in het Midden-Oosten actief is en een voortdurende dreiging vormt. ‘Zolang Iran volhardt in die regionale strategie blijft een wederopleving van de spanningen, en dus een conflict of confrontatie, een reële mogelijkheid, ook al verlangt iedereen naar een de-escalatie,’ zegt Hoessein Ibish. Temeer omdat de Saoediërs de vergissing begaan de pacificering van het Midden-Oosten uitsluitend vanuit een zakelijk oogpunt te benaderen.

    De oorlog in Gaza toont tegelijkertijd de sterke en de zwakke punten van een soennitisch-sjiitische toenadering. Deze heeft voorlopig de nieuwste fase in het Israëlisch-Palestijnse conflict overleefd, die is ingeluid door Hamas, een lid van de soennitische ‘As van het Verzet’, al is de door MBS zo vurig gewenste stabilisering van de regio daardoor in duigen gevallen.

    De Islamitische Republiek en haar Arabische buren staan eensgezind achter de Palestijnse zaak en veroordelen het bloedbad dat Israël in de enclave aanricht. Maar na de aanval van Iran op Israël op 13 april, als reactie op de Israëlische aanslag op het Iraanse consulaat in Damas, hebben alle Arabische landen zich in meer of mindere mate achter Israël geschaard.

    Een hachelijk partijtje koorddansen voor Saoedi-Arabië, dat zijn band met Iran moet zien te behouden en tegelijkertijd zijn strategische samenwerking met de Verenigde Staten probeert te intensiveren en ook de deur voor een normalisering van de betrekkingen met Israël op een kier wil houden. ‘De nationale belangen kunnen op relatief korte termijn tot ernstige onenigheid tussen de verschillende staten leiden, want de breuklijnen die tussen 2010 en 2018 bestonden zijn er nog steeds,’ aldus Hoessein Ibish. ‘De rust is dus broos en vermoedelijk van tijdelijke aard.’ 

  • Minstens 19 buitenlandse pelgrims sterven tijdens hadj in Mekka

    Minstens 19 buitenlandse pelgrims sterven tijdens hadj in Mekka

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje: honderden mensen bezetten het beroemdste strand van Mallorca

    » Rusland: leden van Islamitische Staat gedood tijdens gijzeldrama in gevangenis

    Hoge temperaturen zorgen voor doden tijdens bedevaart

    Minstens veertien Jordaniërs en vijf Iraniërs zijn gestorven tijdens de jaarlijkse bedevaart naar Mekka, die sinds vrijdag plaatsvindt in zinderende hitte, zo maakten de autoriteiten in hun landen zondag bekend. Het Jordaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat de veertien Jordaanse pelgrims waren overleden ‘na een hitteberoerte’, meldt The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Saoedische autoriteiten hebben geen details gegeven over het aantal gevallen van hyperthermie, maar vorig jaar werden meer dan tienduizend gevallen geregistreerd, waarvan 10 procent een hitteberoerte, de gevaarlijkste vorm. ‘In Mekka bereikten de temperaturen zondag bijna 37 graden Celsius en recente studies hebben aangetoond dat door klimaatverandering de gezondheidsrisico’s nog groter zullen worden’, aldus de Amerikaanse krant. ‘Wetenschappers hebben gewaarschuwd dat de weersomstandigheden ernstig zullen worden als de hadj, die de maankalender volgt, in de zomer valt, zoals dit jaar het geval is.’

    De pelgrimstocht is een van de vijf pijlers van de islam en veel van de rituelen vinden in de buitenlucht plaats, in Mekka en de omliggende woestijn. Deze rituelen omvatten het bidden buiten de Grote Moskee van Mekka en een dag lang bidden op de berg Arafat, vaak onder de brandende zon.

  • Saoedi-Arabië: geen banden met Israël tot herstel Palestijnse staat

    Saoedi-Arabië: geen banden met Israël tot herstel Palestijnse staat

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chileense oud-president Piñera komt om bij helikopterongeluk

    » Hof VS: Trump niet immuun voor vervolging in zaak om verkiezingsfraude

    Voor de oorlog waren de twee landen bezig banden aan te halen

    Saoedi-Arabië heeft de VS laten weten dat er geen diplomatieke betrekkingen met Israël zullen worden aangeknoopt, tenzij er een onafhankelijke Palestijnse staat wordt erkend op basis van de grenzen van 1967. Dat schrijft Arab News. Ook moet de Israëlische agressie in de Gazastrook worden gestopt, zo meldt Saoedi-Arabië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Met de verklaring zet Saoedi-Arabië de door de VS gesteunde plannen om de banden met Israël te normaliseren in de ijskast. Voor de oorlog was Saoedi-Arabië juist bezig die banden te herstellen, en sommige analisten beweren zelfs dat de aanval van Hamas deels als doel had om ervoor te zorgen dat de twee landen niet te nauw zouden samenwerken.

    Meerdere Arabische landen in het Midden-Oosten hebben zich fel tegen Israël gekeerd sinds het begin van de oorlog. Tot dusver lijkt alleen Bahrein nog bereid te zijn Israël en de coalitie van westerse landen te steunen, getuige hun activiteiten tegen de Houthi’s in Jemen.

  • Middelbare scholiere in Saoedi-Arabië krijgt 18 jaar vanwege tweets

    Middelbare scholiere in Saoedi-Arabië krijgt 18 jaar vanwege tweets

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Akkoord bereikt in Hollywood: staking scriptschrijvers waarschijnlijk voorbij

    » Minder spoor en meer snelwegen in Europa ondanks klimaatdoelen

    Saoedi-Arabië deelt zware straffen uit voor kritiek op sociale media

    Saoedi-Arabië heeft een middelbare scholiere veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf en een reisverbod voor het plaatsen van tweets waarin ze steun betuigt aan politiek gevangenen. Dat onthulde de mensenrechtengroep ALQST, die mensenrechtenschendingen in Saoedi-Arabië documenteert. Het Saoedische Strafhof heeft de straf in augustus uitgesproken tegen de achttienjarige Manal al-Gafiri, die slechts zeventien jaar was ten tijde van haar arrestatie, schrijft Middle East Eye.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Saoedische rechterlijke macht, de facto onder het bewind van kroonprins Mohammed bin Salman, heeft verschillende zware gevangenisstraffen uitgesproken wegens onlineactivisme en het gebruik van sociale media voor het bekritiseren van de regering, aldus MEE. Zo werd Mohammed al-Ghamdi, een gepensioneerde leraar, recent ter dood veroordeeld voor uitlatingen op Twitter en YouTube, en werd Salma al-Shebab, promovenda aan de Universiteit van Leids, veroordeeld tot 34 jaar vanwege kritische tweets.

    De kroonprins bevestigde de veroordeling van Ghamdi tijdens een uitgebreid interview met Fox News op woensdag. Hij gaf de schuld aan ‘slechte wetten’ die hij niet kan veranderen. Saoedische mensenrechtenactivisten betwisten echter Mohammed bin Salmans woorden en zeggen dat het hardhandig optreden tegen socialemediagebruikers is toegenomen sinds zijn machtsovername.

    Lees ook:

  • Saoedi-Arabië: broer van prominente geestelijke ter dood veroordeeld

    Saoedi-Arabië: broer van prominente geestelijke ter dood veroordeeld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hoogleraar klaagt Harvard-onderzoekers aan voor laster na beschuldigingen van fraude

    » VK: kwart van de Britse muzikanten heeft geen werk in de EU sinds Brexit

    Al-Ghamdi tweette over corruptie

    De Saoedische rechtbank heeft de broer van een prominente geestelijke ter dood veroordeeld vanwege tweets over corruptie en het verdedigen van andere geestelijken, aldus Middle East Monitor. Het Gespecialiseerde Strafhof in Riyad heeft mijn broer, Mohammad al-Ghamdi, ter dood veroordeeld na vijf tweets waarin hij kritiek uitte op corruptie en mensenrechtenschendingen,’ twitterde de Saoedische geestelijke Saeed bin Nasser al-Ghamdi eind augustus. Mohammad, een gepensioneerde leraar, zou tijdens zijn verhoor ook vier Saoedische geleerden hebben verdedigd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De uitspraak stamt al van begin juli, bijna een jaar nadat hij werd gearresteerd. Volgens Saeed heeft de rechtbank geen rekening gehouden met medische rapporten en de chronische neurologische aandoeningen van zijn broer, ‘noch met zijn hoge leeftijd en ziekte, noch met het feit dat zijn account slechts negen volgers heeft’.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Saoedische geestelijke ter dood veroordeeld & meer

    Wereldnieuws: Saoedische geestelijke ter dood veroordeeld & meer

    Wetenschapsfraude

    Drie onderzoekers van Harvard Business School ontdekten gesjoemel met de data die de basis vormen van artikelen over menselijk gedrag waarvan professor Francesca Gino coauteur is. Onderzoek in opdracht van Harvard onthulde hetzelfde, schrijft Vox. De opleiding wil nu rectificatie van de artikelen en verder onderzoek. Gino is inmiddels geschorst. Maar nu heeft zij de drie onderzoekers aangeklaagd voor ‘niet minder dan 25 miljoen dollar’, wegens ‘laster’.

    ‘Het systeem is zo kapot dat een zaak als deze honderdduizenden dollars gaat kosten en jaren zal duren’

    Gezien de manier waarop de wet in de VS werkt kan het lang duren en veel geld kosten voordat de gedaagden zich kunnen verdedigen met inmiddels bewezen feiten. ‘Het systeem is zo kapot dat een zaak als deze honderdduizenden dollars gaat kosten en jaren zal duren,’ zegt smaadadvocaat Ken White. ‘Zelfs als ze de zaak winnen, kunnen ze er uiteindelijk aan onderdoor gaan.’ De verdediging van de onderzoekers is daarom een GoFundMe gestart om het geld bijeen te brengen dat nodig is voor de rechtszaak.

    2464009 1655142152351 16x9 6499fe83de623 1
    Francesca Gino

    Verlaten theaters

    De bioscopen en theaters in de serie Abandoned Theatres van Ben Geier zijn niet alleen beelden van ambachtelijke red brick-architectuur, maar roepen ook nostalgie op naar de tijd van knipperend neon en het geluid van de projector achter in de zaal. Grote kans dat er straks alleen nog foto’s en herinneringen bestaan van deze gebouwen in het midwesten van de Verenigde Staten. Aangezien de economie de klap van de pandemie nog niet te boven is, werden veel bioscopen na een maandenlange lockdown gedwongen hun deuren te sluiten. Geier had het rijk alleen en kon de serie schieten zonder dat er ook maar iemand in de buurt was, zodat de theaters alle aandacht krijgen. Hij legde inmiddels twintig locaties vast, maar blijft de serie uitbreiden.

    Schermafbeelding 2023 08 31 om 13.34.26
    © Ben Geier

    Brexit treft Britse muzieksector 

    Sinds Brexit heeft bijna de helft van de Britse muzikanten en werknemers in de sector minder werk in de EU dan voorheen, meldt The Guardian. Meer dan een kwart kreeg er zelfs helemaal geen werk meer, aldus een enquête van de Independent Society of Musicians (ISM). De gevolgen van Brexit zijn ronduit verwoestend, aldus ISM: allerlei beperkingen tasten het bestaan van muzikanten aan. Volgens mezzosopraan Jennifer Johnston heeft Brexit ‘in stilte onze muzieksector van wereldklasse om zeep geholpen’ en kunnen de gevolgen niet worden overschat.

    ‘Van de Britse markt kan mijn band niet rondkomen, dus het is in feite afgelopen’

    ‘Werk is tot stilstand gekomen,’ zegt een andere deelnemer aan het onderzoek. ‘Het aanbod om op te treden in Europa is opgedroogd. Van de Britse markt kan mijn band niet rondkomen, dus het is in feite afgelopen.’ ISM sprak meer dan vierhonderd muzikanten en mensen in de sector over hun ervaringen sinds Brexit tussen 1 januari 2021 en april 2023. Gevolgen door corona werden buiten beschouwing gelaten.


    Saoedische geestelijke ter dood veroordeeld

    De Saoedische rechtbank heeft de broer van een prominente geestelijke ter dood veroordeeld vanwege tweets over corruptie en het verdedigen van andere geestelijken, aldus Middle East Monitor. ‘Het Gespecialiseerde Strafhof in Riyad heeft mijn broer, Mohammad al-Ghamdi, ter dood veroordeeld na vijf tweets waarin hij kritiek uitte op corruptie en mensenrechtenschendingen,’ twitterde de Saoedische geestelijke Saeed bin Nasser al-Ghamdi eind augustus. Mohammad, een gepensioneerde leraar, zou tijdens zijn verhoor ook vier Saoedische geleerden hebben verdedigd.

    De uitspraak stamt al van begin juli, bijna een jaar nadat hij werd gearresteerd. Volgens Saeed heeft de rechtbank geen rekening gehouden met medische rapporten en de chronische neurologische aandoeningen van zijn broer, ‘noch met zijn hoge leeftijd en ziekte, noch met het feit dat zijn account slechts negen volgers heeft’.

    Schermafbeelding 2023 08 31 om 13.35.47 1
    ©

    Italiaanse regering voldoet de rekening

    Je zou het een daad van uitzonderlijke diplomatie kunnen noemen: de Italiaanse regering heeft de rekening voldaan van vier Italiaanse toeristen die in Albanië waren vertrokken uit een restaurant zonder te betalen. Het gevalletje eten-en-wegwezen in de stad Berat haalde de pers in zowel Albanië als Italië. De berichtgeving leidde ertoe dat Edi Rama, premier van Albanië, het ter sprake bracht tijdens een bezoek van zijn Italiaanse collega Giorgia Meloni. Meloni reageerde door haar ambassadeur op te dragen ‘de rekening voor deze idioten te gaan betalen’. In een verklaring bevestigde de Italiaanse ambassade in Albanië dat de rekening, die naar verluidt ongeveer 80 euro bedroeg, was betaald, aldus de BBC. ‘Italianen respecteren de regels en betalen wat ze verschuldigd zijn en we hopen dat dit soort voorvallen zich niet meer zullen voordoen,’ aldus de ambassade.

    ‘Een paar oneerlijke individuen mogen een natie van fatsoenlijke mensen niet in verlegenheid brengen’

    Francesco Lollobrigida, de Italiaanse minister van Landbouw en zwager van Meloni, die ook aanwezig was bij het bezoek aan Albanië, vertelde persbureau Reuters dat het betalen van de rekening een kwestie van trots is. ‘Een paar oneerlijke individuen mogen een natie van fatsoenlijke mensen niet in verlegenheid brengen,’ zei hij.

    Het is niet duidelijk wanneer het incident precies plaatsvond, maar beveiligingsbeelden van de groep die het restaurant uitloopt en verdwijnt gingen viraal op sociale media. De restauranteigenaar zei tegen het Albanese Report TV dat het de eerste keer was dat klanten zijn zaak hadden verlaten zonder te betalen en dat de vier Italianen zelfs complimenteus waren over het eten.


    Miljoenen volgers van Musk op X lijken nep

    Elon Musk is veruit de meest gevolgde gebruiker op X, het vroegere Twitter, dat hij oktober vorig jaar overnam voor 44 miljard dollar. Zijn account @ElonMusk – dat meer dan 153 miljoen volgers telt – is een soort van micro-versie van het socialemediaplatform als geheel. Maar wie zijn die volgers? Hoe actief zijn ze? Hoe vaak posten ze? En: zijn ze echt? Nieuwssite Mashable bekeek nieuwe gegevens die werden verzameld door de Amerikaanse programmeur en onderzoeker Travis Brown. Welke volgers van Musk nep zijn werd daaruit niet duidelijk, maar uit de gegevens blijkt wel dat heel veel ervan inactief zijn: veel volgers van Musk hebben eigenschappen op basis waarvan je kunt vaststellen ‘dat ze de site niet daadwerkelijk gebruiken’.

    Van de 153.209.283 X-accounts die Musk half augustus volgden, wordt ongeveer 42 procent – oftewel meer dan 65,3 miljoen gebruikers – op hun eigen account door niemand gevolgd. Iets meer dan 72 procent – dat komt neer op bijna 112 miljoen gebruikers – heeft minder dan tien eigen volgers. 

    Overigens bevatten het uiterlijk of het gebruik van de accounts die hem volgen sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent nepaccounts of bots zijn

    Als het gaat om het creëren van content op het platform, blijkt dat meer dan 62,5 miljoen gebruikers die Musk volgen inactief zijn: ze hebben nul tweets gepost. Dat aantal omvat gebruikers die de afgelopen weken mogelijk hun tweets hadden verwijderd op het moment dat de gegevens werden verzameld, of het zijn accounts die nog nooit eerder hebben getweet. En dan zijn er nog eens ruim 100 miljoen volgers die minder dan tien tweets hebben gepost.

    Een ander interessant detail dat uit de gegevens naar voren komt is de datum waarop volgers hun account hebben aangemaakt. De overname van Twitter werd op 27 oktober 2022 voltooid. Van zijn huidige volgers maakte meer dan 25 procent, oftewel 38,9 miljoen gebruikers, een account aan op of na die datum. Overigens bevatten het uiterlijk of het gebruik van de accounts die hem volgen sterke aanwijzingen dat zo’n 40 procent – oftewel bijna 50 miljoen accounts – nepaccounts of bots zijn.

    Schermafbeelding 2023 08 31 om 13.41.19
    © Getty Images

  • Wat zij zeggen over sportswashing door Saoedi-Arabië

    Wat zij zeggen over sportswashing door Saoedi-Arabië

    Internationale commentatoren en opiniemakers over sportswashing door Saoedi-Arabië. ‘Het zijn niet alleen voetballers zoals feestbeest Neymar die het koninkrijk een warm hart toedragen. Waarom verwachten we van atleten meer morele scrupules dan van politici?’

    Christoph Gastinger – sportredacteur

    Die Presse

    ‘Aangetrokken door astronomische salarissen zijn dit jaar al meer dan dertig bekende professionals van voetbalclubs als Liverpool, Barcelona of Chelsea naar Saoedi-Arabië verhuisd. Hun huidige clubs heten Al Ahli, Al Nassr of Ettifaq FC. Deze ontwikkelingen op de transfermarkt doen de fundamenten van het wereldvoetbal al schudden. Als sterren als Kylian Mbappé of Erling Haaland zouden vertrekken, zou Europa zeker een probleem hebben. Mbappé heeft in ieder geval het eerste aanbod van Saoedi-Arabië afgeslagen.’


    João Vieira Pereira – redacteur 

    Expresso

    ‘Saoedi-Arabië produceert elke dag voor een miljard euro aan olie en kan het zich veroorloven om eindeloos veel geld uit te geven aan voetbal. Vinden we het goed wanneer spelers echte competities en liefde voor hun club inruilen voor ettelijke miljoenen? Nee. Vinden we het erg dat ze dat doen in een land waar mensenrechten systematisch worden geschonden? Uiteraard. Maar voetbal is al lang business geworden. Financiële foul play werd door de vingers gezien – en nu is het te laat.’


    Cathrin Gilbert – chef entertainment

    Die Zeit

    ‘Natuurlijk speelt sportswashing een rol, maar er zijn ook andere redenen. In het land is enorm veel interesse voor entertainment en luxeproducten, zoals apparaten van Apple, schoenen en voetbalshirts van Nike. Waarom zouden de Saoedi’s van een afstand moeten toekijken in FC Bayern München-shirts als ze hun eigen competitie kunnen kopen, die ook nog eens aantrekkelijk en succesvol voetbal biedt? Alleen dan krijgt het fan-zijn betekenis en genereert het zelfvertrouwen en identificatie.’


    Hoofdredactioneel commentaar  

    Le Monde

    ‘De ambitieuze kroonprins Mohammad bin Salman probeert natuurlijk het imago goed te praten dat is aangetast door mensenrechtenschendingen en het toenemende aantal executies. Maar het zijn niet alleen voetballers zoals feestbeest Neymar die het koninkrijk een warm hart toedragen. Presidenten Joe Biden en Emmanuel Macron hebben vaak contact met Mohammad bin Salman, die onlangs ook werd uitgenodigd voor een bezoek aan het VK. Waarom verwachten we dat atleten meer morele scrupules hebben dan politici?

  • Grenswacht Saoedi-Arabië doodde honderden vluchtelingen

    Grenswacht Saoedi-Arabië doodde honderden vluchtelingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nog honderden vermisten na natuurbranden op Hawaï

    » Bernardo Arévalo wint presidentsverkiezingen Guatemala met groot verschil

    Onder meer vrouwen en kinderen werden doodgeschoten

    Grenswachten uit Saoedi-Arabië hebben in een jaar tijd honderden vluchtelingen, met name afkomstig uit Ethiopië, gedood. Dat schrijft mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch op basis van eigen onderzoek, meldt France Presse. Ook vrouwen en kinderen zouden slachtoffer zijn geworden van het Saoedisch geweld.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens HRW hebben de grenswachten zich met name schuldig gemaakt aan moordpartijen in de meer afgelegen gebieden van het land. De Saoedische grenswachten worden al langer beschuldigd van dodelijk geweld tegen Afrikaanse vluchtelingen, maar het is voor het eerst dat een mensenrechtenorganisatie met harde cijfers komt.

    Volgens de organisatie zou er van dichtbij zijn geschoten, maar zouden ook explosieven zijn ingezet om te voorkomen dat de vluchtelingen het land konden bereiken. Ieder jaar trekken veel vluchtelingen uit Afrika via Jemen naar Saoedi-Arabië, op zoek naar werk of op de vlucht voor de oorlog in Tigray. Momenteel werken zeker 250.000 Ethiopiërs in het land.

    Lees ook:

  • Oorlog in Soedan: het leger hervat de gesprekken met de RSF

    Oorlog in Soedan: het leger hervat de gesprekken met de RSF

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU sluit migratieakkoord met Tunesië

    » Iran: moraalpolitie gaat hoofddoekwet weer handhaven

    De oorlog in Soedan duurt al meer dan drie maanden

    Vertegenwoordigers van het Soedanese leger zijn teruggekeerd naar Jeddah in Saoedi-Arabië om de onderhandelingen met de Rapid Support Forces (RSF) te hervatten. Dat schrijft Al Jazeera. Het conflict tussen twee rivaliserende generaals is al meer dan drie maanden aan de gang.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Soedanese leger was een week geleden uit de vredesbesprekingen in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba gestapt. De afgelopen maanden zijn er onder auspiciën van de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië verschillende wapenstilstanden overeengekomen, maar de Saoedische en Amerikaanse bemiddelaars hebben de onderhandelingen in juni opgeschort nadat de wapenstilstanden systematisch werden geschonden. Volgens experts ‘geven de rivaliserende generaals de voorkeur aan een uitputtingsslag op zoek naar een militaire overwinning in plaats van onderhandelingen’, aldus Al Jazeera.

    Volgens de Verenigde Naties zijn 1,7 miljoen mensen hoofdstad Khartoem ontvlucht. Miljoenen anderen zitten vast in hun huizen, bang om verstrikt te raken in de gevechten. Getuigen maakten zaterdag opnieuw melding van ‘gevechten met verschillende soorten wapens’ in het noordwesten van de hoofdstad en van luchtaanvallen door gevechtsvliegtuigen van het leger in het zuiden.

    Lees ook: