Tag: Trump

  • In Trumps vestingwereld geldt het recht van de sterkste

    In Trumps vestingwereld geldt het recht van de sterkste

    In Trumps visie van een post-liberale chaotische wereld moeten de zwakken ruim baan maken voor de sterken en gaat elk voordeel ten koste van een ander, schrijft historicus, filosoof en auteur Yuval Noah Harari.

    Het verbazingwekkende van Trumps beleid is dat het mensen nog steeds verbaast. Telkens spreekt er nog ontzetting en ongeloof uit de krantenkoppen als Trump weer eens een pijler van de liberale wereldorde aanvalt, door bijvoorbeeld begrip te tonen voor de Russische aanspraken op Oekraïens grondgebied, te filosoferen over de annexatie van Groenland of financiële chaos te zaaien met de aankondiging van invoerheffingen. Toch is zijn beleid zo consequent en zijn wereldbeeld zo helder omlijnd dat zulke dingen alleen nog verbazing kunnen wekken bij wie zichzelf danig voor de gek houdt.

    Voor aanhangers van de liberale orde is de wereld in potentie één groot netwerk van samenwerking waar iedereen alleen maar bij kan winnen. Ze zijn ervan overtuigd dat conflict niet onvermijdelijk is omdat samenwerking in ieders voordeel kan zijn. Die gedachte heeft een diepere filosofische ondergrond. Volgens liberalen hebben alle mensen bepaalde ervaringen en belangen gemeen die de grondslag kunnen vormen voor universele waarden, mondiale instellingen en internationale wetgeving. Zo hebben mensen een hekel aan ziek zijn en hebben ze een gezamenlijk belang bij het voorkomen van de verspreiding van besmettelijke ziektes. Alle landen hebben derhalve baat bij het delen van medische kennis, bij de mondiale inspanningen om epidemieën te bestrijden en de oprichting van instellingen zoals de Wereldgezondheidsorganisatie die zulke inspanningen coördineren. Ook bij het verkeer van ideeën, goederen en mensen tussen landen ziet de liberaal eerder wederzijds voordeel dan onvermijdelijke wedijver en uitbuiting.

    In de trumpiaanse visie daarentegen is de wereld simpelweg een koek die moet worden verdeeld, een plek waar elke transactie winnaars en verliezers kent. Alle verkeer van ideeën, mensen en goederen is daarom bij voorbaat verdacht. In Trumps wereld kunnen internationale afspraken, organisaties en wetten niets anders zijn dan een plan om sommige landen zwakker en andere sterker te maken – of misschien een complot om alle landen te verzwakken ten gunste van een sinistere kosmopolitische elite. Wat zou Trump dan liever zien? Als hij de wereld helemaal naar zijn hand kon zetten, hoe zou die er dan uitzien?

    In de trumpiaanse visie […] is de wereld simpelweg een koek die moet worden verdeeld

    Trumps ideale wereld is een mozaïek van vestingen, landen die door hoge financiële, militaire, culturele en fysieke muren van elkaar gescheiden worden. Die wereld van vestinglanden ontbeert de wederzijdse voordelen van samenwerking, maar biedt volgens Trump en andere gelijkgezinde populisten wel meer stabiliteit en vrede.

    Dit wereldbeeld gaat natuurlijk voorbij aan één belangrijke factor. Duizenden jaren geschiedenis hebben ons geleerd dat iedere vesting waarschijnlijk iets meer veiligheid, welvaart en grondgebied voor zichzelf zal willen ten koste van zijn buren. Hoe moeten die rivaliserende vestingen hun geschillen beslechten zonder universeel gedeelde waarden, mondiale instellingen en internationale wetgeving?

    Trumps oplossing is simpel: conflicten worden vermeden als de zwaksten doen wat de sterksten willen. In die visie doen zich alleen conflicten voor als zwakkere partijen de werkelijkheid niet onder ogen willen zien. Oorlog is dus altijd de schuld van de zwakkeren.

    Trumps oplossing is simpel: conflicten worden vermeden als de zwaksten doen wat de sterksten willen

    Toen Trump Oekraïne de schuld gaf van de Russische invasie, vonden veel mensen het verbijsterend dat hij zo’n bespottelijk standpunt huldigde. Sommigen dachten dat hij door de Russische propaganda was ingepalmd. Maar er is een eenvoudiger verklaring. In het trumpiaanse wereldbeeld zijn rechtvaardigheid, ethiek en internationaal recht niet van belang en is macht het enige wat er in de internationale verhoudingen toe doet. Aangezien Oekraïne zwakker is dan Rusland, had het zich moeten overgeven. In de visie van Trump komt vrede neer op overgave, en omdat Oekraïne zich niet wilde overgeven heeft het de oorlog aan zichzelf te danken.

    Dezelfde logica ligt ten grondslag aan Trumps plan om Groenland te annexeren. Als het zwakke Denemarken weigert Groenland af te staan aan de veel sterkere VS, en de Amerikanen vervolgens Groenland binnenvallen en met geweld veroveren, dan is alle geweld en bloedvergieten volgens de trumpiaanse logica louter aan de Denen te wijten. 

    Conflicten tussen de vestingen

    Er kleven drie evidente bezwaren aan de gedachte dat rivaliserende vestingen conflicten kunnen voorkomen door de werkelijkheid te accepteren en deals te sluiten.

    Ten eerste is daarmee meteen duidelijk hoe hol de belofte is dat in zo’n wereld iedereen zich veiliger zal voelen en elk vestingland zich helemaal op de vreedzame ontwikkeling van zijn eigen tradities en economie kan richten. In werkelijkheid zullen zwakkere landen al snel worden opgeslokt door sterkere buurlanden, die dan van een nationale vesting veranderen in een uitgestrekt multinationaal wereldrijk.

    Trump windt geen doekjes om zijn eigen imperialistische plannen. Hij wil een muur optrekken om het grondgebied en de hulpbronnen van de Verenigde Staten te beschermen, maar loert wel verlekkerd naar het grondgebied en de hulpbronnen van andere landen, waaronder voormalige bondgenoten. Denemarken is weer een sprekend voorbeeld. Al decennialang is dat een van Amerika’s trouwste bondgenoten. Na de aanslagen van 11 september heeft Denemarken enthousiast aan zijn NAVO-verplichtingen voldaan. In Afghanistan zijn vierenveertig Deense militairen gesneuveld: een groter aantal per hoofd van de bevolking dan de VS er zelf verloren heeft. Maar geen bedankje van Trump daarvoor. Nee, hij wil dat Denemarken zich aan zijn imperialistische ambities onderwerpt. Hij wil duidelijk alleen vazallen, geen bondgenoten.

    Een tweede probleem is dat in zo’n wereld geen enkele vesting het zich kan permitteren om zwak te zijn, en ze dus allemaal onder grote druk staan om zich te bewapenen. Veel geld vloeit dan eerder naar defensie dan naar sociale voorzieningen en economische ontwikkeling. Dat leidt tot een wapenwedloop waarvan iedereen armer wordt zonder dat ook maar iemand zich veiliger zal voelen.

    [Trump] wil duidelijk alleen vazallen, geen bondgenoten

    Ten derde gaat het trumpiaanse wereldbeeld er wel vanuit dat de zwakken zich overgeven aan de sterken, maar is er geen duidelijke methode om de onderlinge kracht te meten. Wat gebeurt er als landen zich misrekenen, zoals in de geschiedenis al vaak is gebeurd? De VS was er in 1965 van overtuigd dat het veel sterker was dan Noord-Vietnam en dat het genoeg druk kon zetten om de regering in Hanoi tot een akkoord te dwingen. Maar de Noord-Vietnamezen vertikten het om de Amerikaanse overmacht te erkennen, bleven tegen de klippen op doorvechten – en wonnen de oorlog. Hoe had Amerika vooraf kunnen weten dat het eigenlijk de zwakste partij was?

    Ook Duitsland en Rusland waren er in 1914 allebei van overtuigd dat ze met kerst de oorlog gewonnen zouden hebben. Een misrekening. De oorlog duurde veel langer dan wie dan ook had verwacht en kende tal van onvoorziene wendingen. Hoewel het tsaristische Rusland in 1917 ten prooi viel aan een revolutie, zag Duitsland zich toch van de overwinning beroofd door de onvoorziene tussenkomst van de VS. Had Duitsland er dan beter aan gedaan om in 1914 een deal te sluiten? Of had de Russische tsaar de werkelijkheid onder ogen moeten zien en aan de Duitse eisen moeten toegeven?

    Wie moet in de huidige handelsoorlog tussen China en de VS de verstandigste zijn en zich overgeven aan de ander? Je kunt zeggen dat het niet zo zwart-wit ligt, dat het beter is als alle landen samenwerken en zo elkaars welvaart vergroten. Maar dan ga je voorbij aan de grondbeginselen van het trumpiaanse denken.

    De oorlogscyclus

    Die trumpiaanse visie is niets nieuws. Duizenden jaren lang, tot de opkomst van de liberale wereldorde, was het de dominante wereldvisie. Het trumpiaanse denken is al zo vaak in de praktijk uitgeprobeerd dat we onderhand wel weten waar het meestal op uitdraait: op een eindeloze cyclus van oorlog en imperialisme. En tot overmaat van ramp zullen de rivaliserende vestingen in deze eeuw niet alleen kampen met het aloude gevaar van oorlog, maar ook met de nieuwe dreigingen van de klimaatverandering en de opkomst van superintelligente AI. Alleen met stevige internationale samenwerking kunnen we deze mondiale problemen het hoofd bieden. Aangezien Trump geen werkbare oplossing voor klimaatverandering of losgeslagen AI te bieden heeft, bestaat zijn strategie simpelweg uit ontkenning van het probleem.

    De eerste keer dat Trump in 2016 tot president gekozen werd, begonnen de zorgen over de stabiliteit van de liberale wereldorde te groeien. Na tien jaar verwarring en onzekerheid hebben we nu een helder beeld van hoe de postliberale wereldorde eruitziet. De liberale visie van de wereld als een coöperatief netwerk maakt plaats voor een visie van de wereld als mozaïek van vestingen. We zien dit overal ter wereld gebeuren: muren verrijzen en slotbruggen worden opgehaald. Als dit zo doorgaat, resulteert het op korte termijn in handelsoorlogen, een wapenwedloop en imperialistische expansie. Uiteindelijk zal het uitlopen op wereldwijde oorlog, de verwoesting van het milieu en een volkomen onbeheersbare AI.

    We kunnen van die ontwikkelingen verdrietig worden, we kunnen ons er boos over maken en we kunnen proberen er iets tegen te doen, maar we hebben geen excuus meer om ons erover te verbazen. En zij die het wereldbeeld van Trump willen verdedigen, moeten antwoord geven op één vraag: hoe kunnen rivaliserende nationale vestingen zonder universele waarden en bindende internationale wetgeving hun economische en territoriale geschillen vreedzaam beslechten?

  • VS: Harvard mag geen internationale studenten meer toelaten

    VS: Harvard mag geen internationale studenten meer toelaten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië: vier doden door stortregens, aantal kan nog oplopen

    » DR Congo: Senaat heft immuniteit van oud-president Joseph Kabila op

    Deze beslissing van de regering-Trump is per direct van kracht

    De regering-Trump heeft donderdag aangekondigd dat de elite-universiteit Harvard niet langer internationale studenten mag aannemen. Dit heeft effect op toekomstige, maar ook huidige studenten. Door deze ontwikkeling heeft Harvard niet meer de mogelijkheid om ’s werelds beste studenten aan te nemen, terwijl ‘dat al heel lang een van Amerika’s economische en wetenschappelijke krachten [is] geweest,’ schrijft The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze actie is een van de vele in de bittere strijd die woedt tussen de particuliere universiteit en de regering van de VS. Nadat er een verandering in het curriculum en de toelatingsprocedure was afgekondigd, weigerde Harvard hierin mee te gaan. Het conflict is inmiddels geëscaleerd. Het kabinet heeft documenten over visumhoudende studenten aangevraagd, een verzoek dat Harvard juridisch aanvecht. Minister van Binnenlandse Veiligheid Kristi Noem heeft als reactie hierop het uitwisselingsprogramma van Harvard ingetrokken.

    ‘Zonder haar internationale studenten en zonder de mogelijkheid om ’s werelds knapste koppen binnen te halen, zal Harvard Harvard niet meer zijn,’ vertelt de Zweedse student Leo Gerden, die volgende week afstudeert, aan The New York Times. ‘De regering-Trump gebruikt ons als pokerfiches. Het is heel gevaarlijk.’

  • Moet diepzeemijnbouw worden gereguleerd om de energietransitie te steunen?

    Moet diepzeemijnbouw worden gereguleerd om de energietransitie te steunen?

    De bodem van de diepzee herbergt enorme hoeveelheden metalen die cruciaal zijn voor de energietransitie, zoals nikkel en kobalt. Maar wegen de risico’s van diepzeemijnbouw op tegen het gewin?

    ‘Donald Trump heeft gelijk dat hij achter metalen in de diepzee aan gaat’

    ‘Milieuactivisten zouden het VN-orgaan dat diepzeemijnbouw reguleert juist moeten aansporen om het mogelijk te maken,’ stelt The Economist. Onder het oppervlak van de Stille Oceaan ligt namelijk een schat aan mineralen: 270 miljoen ton nikkel en 44 miljoen ton kobalt. Het is daar in de loop van miljoenen jaren deeltje voor deeltje terechtgekomen en heeft zich opgehoopt tot metalen knollen. Deze liggen in een gebied van 4,5 miljoen vierkante kilometer op de zeebodem, de Clarion-Clipperton Zone (CCZ), 800 kilometer ten zuidoosten van Hawaï. ‘Deze metalen zouden kunnen helpen om tijdens de energietransitie van fossiele brandstoffen aan de langetermijnvraag te voldoen, en tegelijkertijd het menselijk lijden en de ecologische schade door de winning van kobalt en nikkel op land te verminderen.’

    In 1994 werd een VN-agentschap opgericht, de Internationale Zeebodemautoriteit (ISA), om de zeebodem in internationale wateren te beheren ‘ten behoeve van de mensheid als geheel’. ‘De ISA had ervoor moeten zorgen dat de knolwinning op een ordelijke manier zou verlopen, maar onder druk van natuurbeschermers heeft het agentschap zich meer gedragen als een mechanisme dat elke vorm van exploitatie blokkeert’, schrijft het Amerikaanse weekblad. Op 25 april gaf Donald Trump overheidsinstanties de opdracht om zich voor te bereiden op het uitgeven van ‘commerciële winningsvergunningen’ voor gebieden van de zeebodem buiten de Amerikaanse jurisdictie, inclusief in de Stille Oceaan, waarbij de ISA eenvoudigweg werd omzeild. 

    ‘Hoe langer de ISA aarzelt, hoe groter het risico dat landen het voorbeeld van Trump volgen’

    De auteur verwacht verontwaardiging van milieuactivisten die de oceaan koste wat kost willen beschermen. Zij merken namelijk terecht op dat de diepzee een van de laatste plekken op aarde is die nog niet rechtstreeks door mensen wordt geëxploiteerd. ‘Maar Trump bekommert zich waarschijnlijk net zo min om het zeeleven als om de regulatie van de VN. Wat voor hem telt, is de veiligheid van de Amerikaanse metaalvoorraden.’

    En zelfs vanuit milieuperspectief zijn er argumenten die hem hierin gelijk geven. Diepzeewinning zou volgens het weekblad namelijk beter zijn voor het milieu dan mijnbouw op land. Het zou minder koolstofdioxide uitstoten en minder schade toebrengen aan zeldzame soorten en kostbare habitats. ‘Zelfs als je dit betwist, geldt: hoe langer de ISA aarzelt om knolwinning ten behoeve van iedereen te regelen, hoe groter het risico dat landen het voorbeeld van Trump volgen en zonder toestemming van het agentschap aan het werk gaan,’ aldus The Economist. ‘Dat zou een ongereguleerde stormloop kunnen veroorzaken om juist dat ecosysteem te exploiteren dat de milieuactivisten zo graag willen beschermen.’

    In juli komt de ISA bijeen op haar hoofdkantoor in Jamaica en moeten leden zoals Frankrijk, Noorwegen, Canada en Groot-Brittannië, die allemaal belang hebben bij diepzeemijnbouw, het eens worden over de beste versie van een mijnbouwcode. De auteur verwacht dat dit niet meteen perfect zal uitpakken en dat milieuactivisten bezwaar zullen maken. ‘Maar het zal mijnbouw onder betere voorwaarden mogelijk maken dan wanneer Trumps race naar de bodem de enige optie is.’


    ‘We riskeren dat we onomkeerbare keuzes maken die deze fragiele ecosystemen blijvend kunnen schaden’

    Stel je een gebied voor dat zo diep en donker is dat het aanvoelt als een andere planeet. Dit is de tussendieptezone, een plek die 200 meter onder het oceaanoppervlak ligt. ‘Dit bijzondere ecosysteem staat nu voor een ongekende bedreiging’, schrijft Alexus Cazares-Nuesser, promovendus in biologische oceanografie aan de Universiteit van Hawaï in The Conversation. ‘Als oceanograaf die het zeeleven bestudeert in het gebied van de Stille Oceaan dat rijk is aan metalen knollen, ben ik van mening dat we de risico’s moeten begrijpen voordat landen en bedrijven zich haasten om te mijnen,’ stelt de auteur. ‘Is de mensheid bereid de beschadiging van delen van een ecosysteem dat we nog nauwelijks kennen te riskeren voor grondstoffen die belangrijk zijn voor onze toekomst?’

    De collectorvoertuigen die worden gebruikt bij diepzeemijnbouw schrapen terwijl ze knollen opscheppen over de oceaanbodem. ‘Hierdoor verdwijnen habitats en wordt de biodiversiteit bedreigd, met mogelijk onomkeerbare schade aan de ecosystemen van de zeebodem tot gevolg.’ 

    Eenmaal verzameld worden de knollen met zeewater en sedimenten via een pijp naar een schip gebracht, waar ze van het afval worden gescheiden. De overgebleven slurry van water, sediment en verpulverde knollen wordt vervolgens in het midden van de waterkolom geloosd, waardoor pluimen ontstaan. Hoewel de lozingsdiepte nog ter discussie staat, stellen sommige mijnbouwbedrijven voor om het afval op tussendieptes, rond de 1200 meter, te lozen. ‘Fijne sedimenten uit deze pluimen kunnen de ademhalingsorganen van vissen verstoppen. Voor dieren die zwevende deeltjes eten, kan dit leiden tot een verdunning van hun voedselbronnen met voedingsarm materiaal’, schrijft Cazares-Nuesser. ‘Bovendien kunnen pluimen, door het licht te blokkeren, visuele signalen verstoren die essentieel zijn voor bioluminescente organismen en visuele roofdieren.’

    Ondanks de groeiende interesse in diepzeemijnbouw weten we nog maar weinig over een groot deel van de diepe oceaan

    ‘Voor kwetsbare wezens zoals kwallen en sifonoforen – gelatineuze dieren die meer dan 30 meter lang kunnen worden – kan sedimentophoping de drijfkracht en overleving belemmeren.’ Een recente studie toont aan dat kwallen die aan sedimenten worden blootgesteld hun slijmproductie verhogen; een gebruikelijke stressreactie die veel energie kost. ‘Bovendien kan geluidsoverlast van machines de manier verstoren waarop soorten communiceren en navigeren.’

    De tussendieptezone speelt ook een cruciale rol bij het reguleren van het klimaat op aarde. Fytoplankton aan het oceaanoppervlak neemt atmosferisch koolstof op, dat zoöplankton consumeert en via de voedselketen transporteert. Doordat ze ademen, afval uitscheiden en na hun dood zinken, draagt zoöplankton net als vissen bij aan de koolstofexport naar de diepe oceaan, waar het eeuwenlang kan worden opgeslagen. ‘Dit proces verwijdert op natuurlijke wijze opwarmende koolstofdioxide uit de atmosfeer,’ legt de auteur uit. 

    Ondanks de groeiende interesse in diepzeemijnbouw weten we nog maar weinig over een groot deel van de diepe oceaan, met name de tussendieptezone. Een studie uit 2023 in de Clarion-Clipperton Zone toonde aan dat 88 tot 92 procent van de soorten in de regio nieuw is voor de wetenschap.

    De beslissingen die in juli zullen worden gemaakt, kunnen het kader vormen voor grootschalige commerciële mijnbouw in ecologisch belangrijke gebieden zoals de Clarion-Clipperton Zone. Toch zijn de gevolgen voor het zeeleven nog onduidelijk. ‘Zonder uitgebreide studies naar de impact van mijnbouwtechnieken op de zeebodem riskeren we dat we onomkeerbare keuzes maken die deze fragiele ecosystemen blijvend kunnen schaden.’

  • Thomas Piketty: ‘De VS zijn de controle over de wereld duidelijk aan het verliezen’

    Thomas Piketty: ‘De VS zijn de controle over de wereld duidelijk aan het verliezen’

    Trump zou willen dat de Pax Americana door de rest van de wereld met heffingen wordt gecompenseerd, zodat hij voor altijd van zijn tekorten af is. Het probleem is alleen dat zijn macht al tanende is en dat we ons moeten voorbereiden op een wereld zonder de VS, legt Piketty uit in zijn column.

    De VS zijn geen betrouwbaar land meer. Voor sommigen is dat oud nieuws. De oorlog in Irak in 2003, waarbij meer dan honderdduizend doden vielen, een regio blijvend werd gedestabiliseerd en Rusland zijn invloed herwon, confronteerde de wereld al met de kwalijke gevolgen van de Amerikaanse militaire overmoed. De huidige crisis is echter van een andere orde. Momenteel worden de economische, financiële en politieke machtsstructuren van een ontredderd land ter discussie gesteld, geleid door een onstabiele en grillige leider tegen wie geen democratisch kruid gewassen is.

    Om te bedenken hoe dit verder gaat, moeten we ons bewust zijn van de veranderingen die momenteel plaatsvinden. Dat de Trump-aanhangers zo’n bruut en wanhopig beleid voeren, komt doordat ze niet weten hoe ze moeten reageren op de economische verzwakking van het land. Uitgedrukt in koopkrachtpariteit – dat wil zeggen in reële hoeveelheid goederen, diensten en uitrusting die jaarlijks wordt geproduceerd – heeft het bbp van China dat van de VS al in 2016 overtroffen. Het ligt momenteel meer dan 30 procent hoger en zal tegen 2035 het dubbele bedragen van het Amerikaanse bbp. De realiteit is dat de Verenigde Staten de controle over de wereld aan het verliezen zijn.

    Sterker nog, de opeenhoping van Amerikaanse handelstekorten heeft ertoe geleid dat de externe publieke en private schuld van het land dit jaar een ongekende hoogte heeft bereikt van 70 procent van het bbp. Stijgende rentetarieven zouden de VS kunnen dwingen tot aanzienlijke rentebetalingen aan de rest van de wereld, waaraan ze tot dusver enkel zijn ontkomen doordat ze de touwtjes van het mondiale financiële systeem in handen hebben. In dat licht moeten we dan ook het taboedoorbrekende voorstel van de trumpistische economen zien om belasting te heffen op de rente die wordt uitbetaald aan buitenlandse houders van Amerikaanse staatsobligaties. Alsof dat nog niet genoeg is wil Trump zijn land erbovenop helpen door zich Oekraïense mineralen toe te eigenen – en Groenland en Panama op de koop toe.

    ‘Trump is in feite niets meer dan een gedwarsboomde koloniale machthebber’

    Vanuit historisch oogpunt bezien is het opmerkelijk dat het enorme Amerikaanse handelstekort, dat tussen 1995 en 2025 jaarlijks gemiddeld zo’n 3 tot 4 procent van het bbp bedroeg, maar één precedent kent voor een economie van een dergelijke omvang: het is ongeveer het gemiddelde handelstekort van de grote Europese koloniale machten (het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland) tussen 1880 en 1914. Het verschil is dat deze landen over enorme buitenlandse activa beschikten, die zoveel rente en dividenden opleverden dat ze hun handelstekort ruimschoots konden financieren, terwijl ze tegelijkertijd hun buitenlandse vorderingen konden blijven uitbreiden.

    Trump is in feite niets meer dan een gedwarsboomde koloniale machthebber. Hij wil dat de Pax Americana, net als die van Europa in het verleden, door de rest van de wereld dankbaar met subsidies wordt gecompenseerd, zodat hij voor altijd van zijn tekorten af is. Het probleem is alleen dat de macht van de VS al tanende is en dat de tijd zich niet langer leent voor deze brute en ongebreidelde vorm van kolonialisme. Trump lijkt niet te beseffen dat de Verenigde Staten in 1945 wereldleider zijn geworden dankzij de breuk met de Europese koloniale orde en de invoering van een ander ontwikkelingsmodel, gebaseerd op het democratische ideaal en een aanzienlijke onderwijskundige voorsprong op de rest van de wereld. Daarmee ondermijnt hij het morele en politieke prestige waarop dat wereldleiderschap is gebouwd. 

    Een nieuwe Europese economie

    Hoe moet Europa op deze teloorgang reageren? Allereerst door zich op de zuidelijke landen te richten met het voorstel tot een nieuw sociaal en ecologisch multilateralisme te komen ter vervanging van het liberale multilateralisme, dat ten dode is opgeschreven. Europa moet zich eindelijk achter een ingrijpende bestuurshervorming van het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank scharen, zodat kan worden afgestapt van het huidige censuskiesrecht en landen als Brazilië, India en Zuid-Afrika de plaats krijgen die ze toekomt. Als Europa de kant van de VS blijft kiezen in een poging dit onomkeerbare proces te stoppen, zullen de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) onvermijdelijk een parallelle internationale architectuur opbouwen, onder leiding van China en Rusland.

    Als Sub-Saharaans Afrika de afgelopen decennia van betere handelsvoorwaarden had kunnen profiteren, had het kunnen investeren in infrastructuur, onderwijs en gezondheidszorg. In plaats daarvan behelpen de regeringen daar zich manmoedig met een schrijnend gebrek aan middelen: amper tweehonderd euro per jaar, uitgedrukt in koopkrachtpariteit, voor een leerling in het lager en middelbaar onderwijs, terwijl elk kind in het Noorden op veertig tot vijftig keer meer kan rekenen (achtduizend euro in Europa, tienduizend in de VS).

    Ook heeft Europa in 2024 een ernstige fout gemaakt door zich te verzetten tegen het voorstel voor fiscale rechtvaardigheid dat Brazilië bij de G20 had ingediend en door tegen een raamwerkverdrag voor eerlijke belastingheffing binnen de VN te stemmen, wederom samen met de Verenigde Staten, zodat de OESO en de kring van rijke landen de controle konden houden over kwesties die als te belangrijk werden beschouwd om aan armere landen over te laten.

    ‘Europa moet eindelijk zijn rol in het wereldwijde gebrek aan handelsevenwicht erkennen’

    Europa moet eindelijk zijn rol in het wereldwijde gebrek aan handelsevenwicht erkennen. Het is gemakkelijk om kritiek te uiten op de objectief buitensporige handelsoverschotten van China, dat – net als het Westen destijds – zijn machtspositie benut om lage prijzen te bedingen voor grondstoffen en de wereld te overspoelen met industriële goederen. Toch profiteert de Chinese bevolking hier nauwelijks van; zij zou meer gebaat zijn bij hogere lonen en een degelijke sociale zekerheid.

    Ook Europa neigt in feite naar onderbesteding en onderconsumptie binnen zijn eigen grenzen. Tussen 2014 en 2024 kende de Verenigde Staten een gemiddeld jaarlijks handelstekort (goederen en diensten) van ongeveer 800 miljard dollar. In dezelfde periode boekte Europa een gemiddeld overschot van 350 miljard dollar – bijna evenveel als China, Japan, Zuid-Korea en Taiwan samen (450 miljard). Wil Europa daadwerkelijk bijdragen aan een sociaal en ecologisch rechtvaardiger ontwikkelingsmodel, dan zal er veel meer nodig zijn dan de extra militair-budgettaire investeringen van Duitsland of de minimale CO₂-grensheffingen die momenteel worden overwogen.

  • Civiele advocaten eisen dat VS gedeporteerde immigranten terughalen uit El Salvador

    Civiele advocaten eisen dat VS gedeporteerde immigranten terughalen uit El Salvador

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » 130.000 Afghanen teruggekeerd, WHO voorspelt massale toename migranten

    » Parijs legt autogebruik aan banden: luchtkwaliteit aanzienlijk verbeterd

    Het beroep op de Alien Enemies Act uit 1798 zou onwettig zijn

    Onlangs gebruikte de regering-Trump de Alien Enemies Act uit 1798 om immigranten zonder proces naar Salvadoraanse gevangenissen te deporteren. Deze beslissing wordt door verschillende groepen aangevochten, waaronder de rechtenorganisatie ACLU, de American Civil Liberties Union. De groep is er eerder in geslaagd een stop af te kondigen voor alle deportaties. Nu probeert ze in een nieuw proces ook de gedeporteerden terug naar de VS te halen, schrijft The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De nieuwe zaak van de ACLU rust op twee argumenten. Ten eerste zouden gedeporteerden niet voldoende tijd krijgen om hun uitzetting aan te vechten; in sommige gevallen kregen ze daar slechts twaalf uur voor. Het tweede (centralere) punt is dat het gebruik van de Alien Enemies Act uit 1798 onwettig zou zijn, aangezien het alleen van kracht is in tijden van oorlog of bij een dreigende buitenlandse invasie. Trump oppert dat immigratie door de criminele organisatie Tren de Aragua steun krijgt van de Venezolaanse overheid en dat er dus sprake is van een invasie. Dit wordt door verscheidene rechters en advocaten aangevochten.

    Op basis van deze twee punten ligt Trumps beleid nu onder vuur, maar ‘het kan moeilijk zijn om de regering tot actie aan te zetten om deze mannen terug te halen uit El Salvador’, aldus The New York Times. ‘Mr. Abrego Garcia [die eerder ten onrechte is uitgezet] blijft in El Salvador, ondanks het feit dat het Hooggerechtshof heeft gezegd dat het Witte Huis hem in vrijheid moet stellen.’

  • Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    De vele decreten van Trump en de normalisering van extreemrechts gedachtegoed hebben een directe impact op het leven van de Amerikaanse burgers, en bij uitstek op het leven van minderheidsgroepen. De Duitse VS-correspondent voor Der Spiegel vertelt hoe zijn leven in de VS als getrouwde buitenlandse homo steeds onveiliger wordt.

    Buiten sneeuwt het, we zitten met wat vrienden om een tafel in een woning in Brooklyn. We vieren een verjaardag en eten chicken wings, chips en kaaskoekjes. Sommige gasten kennen elkaar al 25 jaar.

    Alles lijkt normaal, maar dat is het niet.

    We hadden afgesproken het niet over politiek te hebben, maar dat lukt niet. Zo groot zijn de angst en onzekerheid die ons al weken wakker houden. Iedereen aan tafel, onder wie een immigrant, een zwarte man en twee homostellen, is tenminste deel van één minderheid, soms van meerdere. Wij worden vaak nog harder getroffen door de storm die in Washington waait en onze zekerheden probeert weg te vagen.

    Wat zal de toekomst brengen? Wat zal er met onze levens gebeuren, en met de rechten waarvoor we generaties lang hebben gevochten? Een vriend heeft zijn kiezersregistratie van ‘democraat’ naar ‘onafhankelijk’ veranderd om niet op te vallen. Een ander hoopt dat hij dankzij zijn Ierse afkomst misschien een EU-paspoort kan bemachtigen. Weer een ander is van plan een cursus zelfverdediging te volgen. ‘We moeten ons voorbereiden,’ zegt hij.

    Overdrijven we? Staat het er echt zo slecht voor? Of zijn we hysterisch en wakkert onze reactie juist nog meer verachting aan?

    De nieuwe VS

    Welkom in het Amerika van het jaar 2025. Het feestje vindt plaats in het appartement waar mijn Afro-Amerikaanse man en ik wonen. Het is de eerste keer dat deze groep samenkomt sinds het opnieuw aantreden van Donald Trump, en de eerste keer dat we het er hardop over hebben.

    Sinds eind januari vliegen de verontrustende berichten ons om de oren. Er worden geen vluchtelingen meer toegelaten, behalve witte Zuid-Afrikaners. Er wordt een tentenstad voor immigranten opgezet in Guantanamo Bay. Antidiscriminatieprogramma’s zijn plotseling illegaal geworden en Elon Musk, de naar extreemrechts neigende rijkste man ter wereld, zit als Trumps handhaver onverkozen in het machtscentrum. 

    De nieuwe regering neemt minderheden in het vizier: zwarte, latino-, inheemse en lhbti-mensen. Het is een patroon dat doet denken aan de duistere perioden uit de geschiedenis van de VS, toen het vaak draaide om witte overheersing. 

    We werken, we doen boodschappen, we kijken tv, we sporten. Toch wordt alles bedekt door een sluier van onzekerheid. Niets lijkt zeker in het nieuwe Amerika. Het werkt verlammend. Is mijn zelfgekozen familie in gevaar? Kan ons huwelijk nietig worden verklaard? Wordt mijn visum wel verlengd? We zijn niet zomaar een homostel. Een van ons is zwart, de ander een buitenlander.  

    Trump probeert burgerrechten in de VS in te perken, decennia aan vooruitgang terug te draaien en het karakter van de Verenigde Staten fundamenteel te veranderen. Waarom? De georganiseerde demonisering van minderheden is een beproefd middel om de samenleving tegen een denkbeeldige vijand te verenigen en macht te consolideren. 

    ‘Zo’n vaart zal het vast niet lopen,’ zegt een kennis. Ik snap dat hij dat zegt, hij heeft als rijke, heteroseksuele, witte man veel privileges. Het is natuurlijk nog niet zeker in hoeverre Trump daadwerkelijk zal slagen, maar het ondenkbare lijkt opeens mogelijk.

    Tot de Donald u scheidt

    Darren en ik zijn in de coronaherfst van 2020 getrouwd. In de woonkamer, met vier getuigen, een hond en 64 virtuele gasten, die het via een webcam konden meemaken. We wilden dit huwelijk snel afsluiten voordat Trump mogelijk herkozen werd en wij dit recht, dat het hooggerechtshof vijf jaar daarvoor had bevestigd, misschien weer zouden verliezen.

    Trump heeft tijdens zijn eerste ambtsperiode drie nieuwe conservatieve rechters beëdigd, waardoor het hooggerechtshof stevig in rechtse handen is. In 2022 kwam er een eind aan het federale recht op abortus. Op dezelfde manier kan de beslissing over het homohuwelijk weer aan de deelstaten overgelaten worden. In ruim dertig staten was een huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht verboden vóór de uitspraak in 2015. 

    De federale rechters Clarence Thomas en Samuel Alito hadden het homohuwelijk al in 2020 op losse schroeven gezet. Nu doet het parlement van Idaho een beroep op Washington om het homohuwelijk te herzien. Experts gaan ervan uit dat deze zaak via lobbyisten en juridische processen naar de hoogste instantie gebracht kan worden. 

    Als er een eind komt aan het homohuwelijk staat het de VS ook vrij om ons huwelijk niet langer te erkennen – en ons meer dan duizend civiele rechten te ontnemen, zoals erfrecht, belastingvoordeel en familiebezoek in het ziekenhuis. Een roadtrip door de VS zou een risico zijn. We moeten vooral geen auto-ongeluk krijgen in Mississippi, waar de lhbti-gemeenschap al nauwelijks rechten heeft en wij elkaar niet eens in het ziekenhuis zouden mogen bezoeken. 

    Er wordt niet alleen getornd aan ons huwelijk maar aan ons hele leven. Overal in het staatsapparaat verdwijnen de steunbetuigingen aan onze gemeenschap. Musks opruimpatrouille, het Department of Government Efficiency (DOGE), pronkt ermee dat alle informatie over lhbti van overheidswebsites zou zijn gehaald. De Pride Month (die in juni gevierd wordt) is uit de officiële kalenders geschrapt. In veteranenklinieken worden pridevlaggen verwijderd. Het National Endowment for the Arts (NEA), het federale kunst- en cultuurbureau, heeft alle programma’s voor benadeelde groepen afgelast. Er circuleert bij overheidsinstanties een lijst met ‘ongewenste woorden’ met onder andere ‘diversiteit’, ‘ondergerepresenteerd’, ‘discriminatie’, ‘lhbti’, ‘transgender’ en ‘non-binair’.

    In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen

    ‘Visibility’, zichtbaarheid, is ontzettend belangrijk voor onze community. Onzichtbaarheid leidt ertoe dat het op een dag niet meer opvalt als onze rechten ons worden afgenomen; als we verdwijnen.

    Het aantal haatmisdrijven was al voor Trumps herverkiezing aan het stijgen. Na de verkiezingen in november stuurden onbekende gebruikers racistische en homofobe sms-berichten naar tientallen zwarte, latino en lhbti-mensen; zwarten moesten maar ‘katoen gaan plukken’, latino’s en lhbti-mensen werden met deportatie bedreigd. Zelfs doodsbedreigingen zijn niet meer taboe. In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen. 

    De zorgen om ons bestaan zitten diep in ons verankerd. Tijdens het naziregime zouden wij waarschijnlijk in een concentratiekamp terecht zijn gekomen. In Duitsland was een relatie als de onze tot in de jaren zestig illegaal; in een groot deel van de VS tot aan 2003. De aidscrisis heeft bijna een hele generatie uitgeroeid. Degenen die gespaard zijn gebleven hebben vaak blijvende schade opgelopen: overlevingsschuld, verlatingsangst, maar ook het onvermogen om hechte banden te vormen. 

    Al jaren kijken we toe terwijl onze wereld steeds kleiner wordt. Terwijl bijvoorbeeld in Rusland homoseksuelen worden gemarginaliseerd en vervolgd. Terwijl in Afrika land na land drastische anti-lhbti-wetten invoert. Terwijl in Azië homo’s worden vermoord. Nu zijn ook in het ‘vrije’ Westen onze rechten in gevaar. Onze toevluchtsoorden dreigen te verdwijnen. 

    ‘Ik ben te oud voor dit soort shit,’ zei mijn vriend Richard altijd lachend. Hij was een gepassioneerde democraat uit het zuiden van het land en heeft al deze narigheid meegemaakt. Hij is in 2023 gestorven. Gelukkig hoeft hij deze ontwikkelingen niet meer mee te maken.

    Een uitgewiste identiteit

    Opnieuw worden zij die als zwak worden beschouwd als eerste getroffen. Binnen de lhbti-gemeenschap zijn dat transgenders. 

    ‘Gelukkig is mijn paspoort nog tot 2033 geldig,’ zegt mijn vriendin Melissa Sklarz, die in 1999 als eerste transvrouw verkozen werd in de New Yorkse politiek. 

    In een van de vele decreten gericht tegen iedereen die niet in de conventionele genderhokjes past, heeft Trump verordend dat er in VS-paspoorten voortaan nog maar twee geslachten mogen staan. Deze moeten overeenkomen met de geboortegegevens: ‘M’ (male) of ‘F’ (female). De ‘X’, die in 2022 is ingevoerd, wordt weer afgeschaft. Het gevolg is dat de gedupeerden zichzelf weer moeten verloochenen of hun paspoort moeten opgeven – in een land waarvan de regering hun bestaan niet erkent. 

    ‘Ze willen ons bestaan uitwissen,’ zegt Sklarz. 

    In de VS identificeren naar schatting 1,3 miljoen volwassenen en 300.000 minderjarigen zich als transgender. Dat is nog geen 0,5 procent van de totale bevolking. Ze vormen voor niemand een bedreiging en willen enkel in rust en vrede leven. Toch hebben Trump en zijn republikeinen hun de oorlog verklaard. Transpersonen mogen niet meer in het leger dienen, mogen bij sportcompetities op de universiteit niet meer bij de vrouwen meedoen en mogen per direct geen medische of psychologische ondersteuning meer krijgen op school. In de gevangenis worden ze vanaf nu op de afdeling geplaatst die overeenkomt met hun geboortegeslacht, wat transvrouwen in acuut gevaar brengt. In het militaire decreet staat dat transmensen geen ‘eerbare, eerlijke en gedisciplineerde levensstijl’ kunnen leiden omdat ze ‘geestelijk en psychisch’ ongeschikt zijn – een echo uit de tijd waarin afwijking van heteronormativiteit als psychische afwijking gold. 

    Waarom wordt deze groep gedemoniseerd?

    ‘Zodra je besluit dat één kwetsbare minderheid kan worden opgeofferd, werk je binnen een fascistisch gedachtegoed,’ aldus de Amerikaanse filosoof en genderwetenschapper Judith Butler in een interview met de Spaanse krant El País. Daarmee wordt gesuggereerd dat er ook een tweede, derde of vierde groep kan komen die men zou opofferen. Met andere woorden: transmensen zijn nog maar het begin, om de bevolking voor te bereiden op meer onderdrukking. Dit interview vond plaats op de dag dat Mike Johnson, de voorzitter van het huis van afgevaardigden, die pro-Trump is, Sarah McBride, de eerste en enige transgender afgevaardigde in het Amerikaanse Congres, verbood om de damestoiletten in het Capitool te gebruiken. 

    ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren’

    De parlementaire haatcampagne tegen McBride werd wekenlang voortgezet door aanhangers van de MAGA-beweging [Make America Great Again]. Laatst beledigde de republikein Mary Miller haar collega bij een commissievergadering door haar ‘de gentleman uit Delaware, Mr. McBride’ te noemen. 

    De extremismeonderzoeker Hanah Stiverson waarschuwt voor deze ontwikkeling: ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren.’ Stiverson herinnert luisteraars van radio-omroep NPR aan een vroege geweldactie van de nazi’s in 1933 in Berlijn: de vernietiging van Magnus Hirschfields Institut für Sexualwissenschaft (Instituut voor Seksuologie), dat inter- en transseksualiteit onderzocht. ‘Dit werd gezien als een makkelijk doelwit om steun te werven en sociaal acceptabel geweld te escaleren.’ In de Verenigde Staten kunnen we een soortgelijke strategie zien ontstaan.

    Een to-do-lijst voor noodgevallen

    Ondertussen gaat de politiek in Washington rustig door met haar toespraken, verhoren en stemmingen, terwijl Trump & co. zich erop voorbereiden ministeries, de rechterlijke macht, inlichtingendiensten en toezichthoudende instanties te ontmantelen. De eerste rechtbanken verzetten zich nu weliswaar tegen Trumps plannen, maar de ‘MAGA’-propaganda overstemt het protest tegen de uitholling van de democratische scheiding der machten. 

    Ook hier in New York City zie je steeds vaker Trump-petjes, een beeld dat een paar jaar geleden nog ondenkbaar was. Trump heeft hier in november bijna 100.000 stemmen bemachtigd. Op de ‘verkiezingskaart’ van de University of New York City kleurt mijn blok in Brooklyn donkerblauw (democratisch dus), terwijl je een paar straten verderop felrood ziet. 

    Niet te geloven, dacht ik in oktober, toen Trump zijn duistere visie in Madison Square Garden bij een laatste generale repetitie nog eens uit de doeken deed voor ruim 19.000 uitzinnige aanhangers. De rode petjes met wie ik uren in de rij had gestaan waren vrolijk, gezellig en beleefd. Maar zodra ze binnen waren, veranderden ze plotseling in een krijsende menigte, opgehitst door tientallen demagogen, met vooraan een brullende Trump – een horrorshow waarvan men nog steeds niet wilde geloven dat het de dominante werkelijkheid zou worden. 

    Nu voelt het alsof we in een koortsdroom zijn beland. 

    Op ons takenlijstje staan nu niet alleen dingen als boodschappen doen, maar ook juridische zaken zoals testamenten, volmachten en beschikkingen regelen: het soort juridische constructies die ontworpen zijn om een huwelijk te kunnen vervangen. Een advocatenkantoor dat zich hierin specialiseert, biedt dergelijke veiligheidspakketten nu voor 500 dollar aan. 

    Als we ons huis verlaten, hebben we nu ook altijd kopieën van al onze documenten bij ons: paspoort, visum, geboorteakte en huwelijksakte. 

    Sommige adviezen die de ronde doen klinken als voorbereidingen op een burgeroorlog: zorg dat je genoeg eten, drinkwater, handdoeken en toiletpapier in huis hebt. Pak alvast een tas in met documenten, contant geld en kleding. Koop een papieren wegenatlas. Regel veilige ontmoetingsplaatsen. 

    In het ergste geval verlaten we het land. De bekende talkshowhost Ellen DeGeneres en haar vrouw, Portia de Rossi, zijn na – en waarschijnlijk vanwege – Trumps herverkiezing van Californië naar het Verenigd Koninkrijk verhuisd. 

    Na het verjaardagsetentje in Brooklyn stappen we weer de ijzige sneeuw in om ons hoofd leeg te maken. De nachtelijke straten zijn leeg en het is stil. Je hoort enkel het geschraap van sneeuwscheppen. Even voelt het net als vroeger, toen we ons nog veilig voelden in de stad.

  • Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Na luchtaanvallen zet Israël nu ook grondoperaties in Gaza voort

    » Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Na USAID wordt nu ook het Agentschap voor Globale Media van de VS ontmanteld

    Vorige week vrijdag heeft Trump een uitvoerend bevel ondertekend waardoor de fondsen voor het Agentschap voor Globale Media van de Verenigde Staten (USAGM) sterk worden ingeperkt. Onder USAGM valt de internationale omroep Voice Of America (VOA) en ook de non-profit omroepen Radio Free Asia en Radio Free Europe/Radio Liberty, meldt BBC.

    De bazen van de non-profit organisaties Radio Free Asia en Radio Free Europe/Radio Liberty kregen te horen dat hun Amerikaanse fondsen waren stopgezet. De Tsjechische minister van buitenlandse zaken hoopt dat de Europese Unie wil investeren in het behouden van Radio Free Europe/Radio Liberty. VOA-medewerkers werden op de hoogte gebracht door een e-mail van de HR-directeur van USAGM. Het Amerikaanse CBS vertelde de BBC dat alle freelancemedewerkers en internationale aannemers kregen te horen dat er geen geld meer was voor hun functies, aldus de Britse omroep. Afgelopen zaterdag werden 1300 VOA-werknemers in administratief verlof geplaats, bijna het volledige personeelsbestand, bericht Al Jazeera.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Cambodjaanse president van de senaat Hun Sen prees de ontmanteling van VOA en Radio Free Asia. Hij schreef op Facebook dat Trumps ‘moed om de wereld te leiden in de strijd tegen fake news’ gewaardeerd moet worden. In Cambodja worden freelance journalisten en onafhankelijke media zwaar onderdrukt, verduidelijkt NHK.

    Ook de Chinese staatsmedia waren tevreden met het verdwijnen van VOA en Radio Free Asia. De woordvoerder voor het Chinese Ministerie van Buitenlandse Zaken Mao Ning beschreef VOA afgelopen dinsdag als ‘een leugenfabriek die conflict in de hand werkt’. Bethany Allen, directeur van het programma voor onderzoeken en analyses over China bij het Australian Strategic Policy Institute zei dat zowel VOA als Radio Free Asia iets unieks leverden. ‘VOA en Radio Free Asia bereiken mensen die anders geen toegang zouden hebben tot onafhankelijke informatie. Veel trucjes om censuur te omzeilen zijn nu illegaal in China en dus riskant en ingewikkeld, zeker voor mensen die niet zo handig zijn met technologie,’ vertelt Allen aan Al Jazeera.

    De Nationale Pers Club, een vereniging die Amerikaanse journalisten vertegenwoordigt, zegt dat de onafhankelijke pers in de VS bedreigd wordt door deze nieuwe ontwikkeling. De vereniging voegt toe: ‘Als een hele nieuwsredactie van de ene op de andere dag op non-actief kan worden gezet, wat zegt dat dan over de staat van de persvrijheid?’, aldus BBC.

    Voice Of America en Radio Free Europe/Radio Liberty werden in 1942 opgericht om de propaganda van de Nazi’s te bestrijden.

  • Biedt de ontmanteling van USAID behalve problemen ook nieuwe kansen voor arme landen?

    Biedt de ontmanteling van USAID behalve problemen ook nieuwe kansen voor arme landen?

    President Trumps recente besluit om USAID, de Amerikaanse organisatie voor internationale ontwikkelingshulp, drastisch af te bouwen heeft wereldwijd schokgolven veroorzaakt. Zijn de zorgen terecht of was de industrie van ontwikkelingshulp al fundamenteel gebrekkig? Twee opiniemakers gaan in debat.

    ‘Het schaadt Amerika en het zal ons uiteindelijk allemaal schaden’

    ‘Het terugdraaien van USAID heeft nu al een groot effect op een aantal van de armste plekken op de planeet. Het schaadt Amerika en het zal ons uiteindelijk allemaal schaden’, schrijft Gordon Brown, de speciale gezant van de VN voor wereldwijd onderwijs en voormalig premier van het VK, in The Guardian. ‘Net als het plan van president Trump om Gaza over te nemen, geeft het besluit van de Amerikaanse regering om haar internationale hulporganisatie te sluiten een duidelijk signaal af dat het tijdperk waarin Amerikaanse leiders hun soft power naar waarde schatten, ten einde loopt.’

    Maar terwijl het plan voor Gaza nog op de tekentafel ligt, zijn de bezuinigingen bij USAID al begonnen. Volgens The New York Times blijven slechts 290 van de meer dan tienduizend werknemers wereldwijd werkzaam. ‘Door de bezuinigingen is het opruimen van landmijnen in Azië gestopt, net als de steun voor oorlogsveteranen en onafhankelijke media in Oekraïne, en de hulp aan Rohingya-vluchtelingen aan de grens met Bangladesh. Ook is de levering van medicijnen tegen de huidige uitbraken van mpox en ebola in Afrika stopgezet en zijn er bezuinigingen op initiatieven die de handel in drugs, zoals fentanyl, moeten bestrijden.’

    De VS heeft hiermee volgens Brown tientallen jaren goodwill kweken in een paar dagen tenietgedaan. ‘Ook blijkt Trumps bewering dat Amerika te vrijgevig is geweest, overdreven.’ Noorwegen is met 1,09 procent de grootste donor van officiële ontwikkelingshulp (ODA) naar percentage van het bruto nationaal inkomen (bni); Groot-Brittannië zit op iets meer dan 0,5 procent en van alle rijke landen staan de VS onderaan de lijst met 0,24 procent – naast Slovenië en Tsjechië. ‘Het komt gewoon door de omvang van de Amerikaanse economie – 26 procent van de wereldproductie – dat 0,24 procent bij elkaar opgeteld meer hulp betekent dan welk ander land ook biedt.’ 

    ‘Deze nieuwe houding is niet America first maar America first and only’

    ‘Deze nieuwe houding is niet America first maar Amerika first and only – en dat is een geschenk voor Hamas, IS, de Houthi-rebellen en iedereen die wil laten zien dat samenleven met de VS onmogelijk is.’ Het besluit van Trump is volgens Brown ook goed nieuws voor China, wiens eigen wereldwijde ontwikkelingsinitiatief nu zal worden versterkt. ‘Wanhopige mensen zullen zich tot extremisten wenden die beweren dat de VS nooit meer te vertrouwen zijn. Dus in plaats van Amerika weer groot te maken, zal de annulering van ontwikkelingshulp Amerika enkel verzwakken.’

    De vrijgevigheid van de VS wordt vaak gezien als liefdadigheid, aldus Brown. ‘Maar we hebben er allemaal baat bij als USAID de verspreiding van besmettelijke ziekten kan beperken, ondervoeding in de Democratische Republiek Congo en Soedan kan voorkomen, de opleving van IS in Syrië een halt kan toeroepen en een eerlijke, humanitaire wederopbouw van Gaza en Oekraïne kan ondersteunen. Alleen de meest bekrompen kijk op wat America first is, kan de ramp rechtvaardigen die Amerika over de wereld heeft uitgestort.’


    ‘De ontmanteling van ontwikkelingshulp kan een kans zijn om een nieuwe orde te vormen’

    ‘De industrie van de ontwikkelingshulp heeft altijd de imperiale overheersing in stand gehouden. De ontmanteling ervan kan een kans zijn om een nieuwe orde te vormen’, schrijft Patrick Gathara, senior redacteur voor inclusieve verhalen bij The New Humanitarian, een onafhankelijk non-profit persbureau, in Al Jazeera. ‘In de afgelopen dagen, na het verdwijnen van USAID, is er meer openheid gekomen over deze praktijk – al dan niet bewust.’

    Hij doelt daarmee onder andere op de verklaring die is afgegeven door InterAction. ‘Deze organisatie, zo stond er voordat de verklaring werd herschreven, “werkt onvermoeibaar om levens te redden en de belangen van de VS wereldwijd te bevorderen”.’ InterAction voegde eraan toe dat de aanval op USAID-programma’s gevaarlijke leemtes creëert die China en andere tegenstanders snel zullen opvullen. ‘Dat klinkt niet erg humanistisch, of wel?’

    ‘Het westerse humanisme is vanaf het begin nauw verbonden geweest met het westerse kolonialisme’, vervolgt hij. ‘De Conferentie van Berlijn van 1884-’85 bijvoorbeeld, die de aanzet gaf tot Europa’s verovering van Afrika, werd gezien als een humanitaire gebeurtenis. En hoewel de eerste humanitaire organisaties werden opgericht om de barbaarse gevolgen van conflicten in Europa op te vangen toen de wederopbouwprojecten na de Tweede Wereldoorlog werden stopgezet, begonnen veel van deze organisaties ook een actieve rol te spelen in het Zuiden, waar ze de imperiale overheersing actief ondersteunden.’ Volgens Gathara erfde de industrie van de ontwikkelingshulp in feite de beschavingsmissie van het kolonialisme. 

    ‘Sommigen hopen dat de bezuinigingen hun eigen leiders zullen dwingen om verantwoordelijkheid te nemen’

    ‘Als gevolg hiervan is er vandaag de dag nauwelijks beweging gekomen in de geracialiseerde wereldorde en blijven de relaties tussen landen gekenmerkt door diepe ongelijkheid.’ Een studie van het US Congressional Budget Office uit 1997 stelde vast dat ontwikkelingshulp in het beste geval een marginale rol speelt in het bevorderen van economische ontwikkeling en het verbeteren van menselijk welzijn en in sommige gevallen zelfs ontwikkeling in de weg kan staan. ‘Het is dan ook niet verwonderlijk dat, nu de hulpsector aan de rand van de afgrond staat, niet iedereen er niet rouwig om zou zijn als het stopt. Sommigen hopen dat de bezuinigingen hun eigen leiders zullen dwingen om verantwoordelijkheid te nemen en niet langer afhankelijk te zijn van de hulp van andere landen.’

    Hij beaamt dat de uitholling van de westerse hulp ongetwijfeld tragische en pijnlijke gevolgen zal hebben. ‘Sommige van ‘s werelds meest kwetsbare mensen zullen hierdoor lijden en velen zullen sterven. Dit mag niet worden vergeten in discussies over rechtvaardigheid of de impact van ontwikkelingshulp in het algemeen.’ 

    Toch gelooft hij dat dit ook een kans is om een wereld zonder ontwikkelingshulp op te bouwen. ‘Als dit het begin is van het einde van ontwikkelingshulp, moeten we ons richten op structurele verandering’, schrijft Gathara. ‘Oftewel de hervorming van de wereldwijde handel en financiële systemen die ervoor hebben gezorgd dat de armsten betalen voor de levensstijl van de rijken.’ Het einde van ontwikkelingshulp zou volgens hem ook het einde moeten betekenen van de schadelijke overtuiging dat ‘de welvarende wereld die haar rijkdom heeft opgebouwd ten koste van andere samenlevingen en de planeet’ een voorbeeld is voor andere landen. ‘We moeten toewerken naar een wereldorde die echt een humanistische ziel heeft.’

  • Amerikaanse rechter oordeelt: ‘Elon Musks DOGE moet informatie vrijgeven’

    Amerikaanse rechter oordeelt: ‘Elon Musks DOGE moet informatie vrijgeven’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: rechtstreekse onderhandelingen gepland tussen Kinshasa en M23

    » Roemenië: extreemrechts schuift twee nieuwe kandidaten naar voren

    Het is een eerste stap om de instantie transparanter te maken

    Christopher Cooper, een rechter op federaal niveau, oordeelde dat Elon Musks Department of Government Efficiency (DOGE) te machtig is en dus volgens federale wetgeving informatie over de interne werking van de overheidsinstantie moet vrijgeven aan de bevolking. Cooper zegt dat het ‘ongeëvenaarde’ gezag en de ‘abnormale geheimhouding’ vraagt om het direct beschikbaar stellen van interne documenten volgens de Wet openbaarheid van bestuur.

    De Amerikaanse president Trump heeft DOGE ondergebracht in het Uitvoerend Bureau van de President, omdat dit gedeeltelijk de transparantiewet ondermijnt, vermoedt Cooper. Op papier is Musk een persoonlijke adviseur van Trump en zou hij geen deel uitmaken van de nieuwe overheidsinstantie. Het is echter duidelijk dat de rijkste man ter wereld veel meer doet dan enkel adviseren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zo heeft zijn afdeling veel overheidsmedewerkers ontslagen en USAID bijna volledig ontmanteld. Daarbij heeft het team van Musk toegang tot de databanken van de overheid. Vanuit wettelijk oogpunt horen relatief normale burgers geen toegang te hebben tot deze vorm van staatsinformatie, meldt Politico.

    Het oordeel van de rechter is een eerste significante stap om DOGE’s ondernemingen transparanter te maken. In een 37 pagina’s tellend opiniestuk schrijft Cooper dat ‘het hoge tempo waarmee DOGE beslissingen maakt ook vraagt om de spoedige vrijlating van interne informatie over de werking van de overheidsinstantie’. ‘Het vrijgeven van informatie draagt bij aan een goed geïnformeerde bevolking die meningen kan vormen en delen met haar verkozen leiders,’ aldus de Amerikaanse rechter.

  • Canada maakt zich klaar voor invoertaksenstrijd met VS

    Canada maakt zich klaar voor invoertaksenstrijd met VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Eén dode en enkele gewonden na vuurgevecht aan grens Afghanistan en Pakistan

    » DR Congo: 131 ziekenhuispatiënten uit Goma gekidnapt door M23

    Na Trumps nieuwe invoertaksen begint Canada aan een tegenoffensief

    Gisteren kondigde president Trump aan dat zijn plan om 25 procent aan invoertaksen te heffen op Mexicaanse en Canadese goederen op dinsdag middernacht in werking treedt. Trumps nieuwe invoertaksen hebben betrekking op alle goederen die Canada naar de VS exporteert en kunnen leiden tot inflatie en economische wanorde, meldt CBC.

    De premier van Canada Justin Trudeau reageerde met een tegenoffensief van dertig miljard dollar aan invoertaksen op Amerikaanse goederen. ‘Terwijl we de VS aanmoedigen om de tarieven te heroverwegen, zal Canada blijven staan voor haar economie, haar banen, haar arbeiders en een eerlijke overeenkomst,’ zei Trudeau tijdens een persconferentie. ‘Onze taksen zullen standhouden tot de VS hun tarieven opheffen.’

    De Amerikaanse president beweert dat Canada een toename aan fentanylsmokkel en illegale migratie heeft toegelaten. Canada heeft in de afgelopen maanden de grenscontroles aangescherpt en de resultaten zijn zichtbaar. Aan de grens met de VS is illegale migratie met 90 procent gedaald en fentanylsmokkel wordt steeds vaker onderschept, aldus de Canadese omroep.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De premier van Ontario Doug Ford zegt dat hij bereid is om alles te doen om Trump op zijn beslissing terug te laten komen. ‘Als ze Ontario willen vernietigen, dan zal ik alles doen – zelfs het stil leggen van hun energievoorraad – met een lach op mijn gezicht.’ In een toespraak eind vorige maand waarschuwde Tiff Macklem, gouverneur van de Bank of Canada, dat ‘de economische gevolgen van een langdurig handelsconflict zeer ernstig zouden zijn’.

    Matthew Holmes, vicepresident en het hoofd van beleid bij de Canadese Kamer van Koophandel, zei dat Trump al onomkeerbare schade heeft toegebracht aan de bilaterale handelsrelatie met zijn ‘tariefdreigementen’. ‘We hebben een lange weg af te leggen voordat Canada en de VS weer betrouwbare economische partners worden,’ zei Holmes.

  • Europa moet zich vooral niet als slachtoffer gedragen

    Europa moet zich vooral niet als slachtoffer gedragen

    EU-lidstaten moeten zich niet uitsloven om in het gevlij te komen bij de nieuwe Amerikaanse president.

    In 1981 voerden de sociologen Betty Grayson en Morris Stein een inmiddels befaamd onderzoek uit naar de criteria waarop misdadigers hun slachtoffers kiezen. Eerst filmden ze in een drukke straat in New York voorbijgangers. Vervolgens vertoonden ze in een gevangenis aan de oostkust die beelden aan gedetineerden die vastzaten voor geweldsdelicten tegen mensen die ze niet kenden (roofovervallen, verkrachting, moord). De gedetineerden moesten de voorbijgangers beoordelen op een schaal van 1 tot 10, van ‘makkelijke prooi’ tot ‘niet aan beginnen, te veel gedoe’.

    De uitkomst was opvallend. Alle gedetineerden pikten precies dezelfde personen eruit als veelbelovend doelwit. Hun keuze berustte niet alleen op geslacht, huidskleur of leeftijd, zoals je zou kunnen verwachten. Oudere vrouwen en verstrooide professoren waren niet automatisch eerste keus. Andere criteria bepaalden hun keuze. De misdadigers lazen de non-verbale signalen van de voorbijgangers – hoe ze liepen, de beweging van hun hoofd en handen, het zelfvertrouwen dat ze uitstraalden – en lieten zich daardoor leiden. Ze kozen de personen die zich in hun ogen als slachtoffer gedroegen.

    Botte dreigementen

    Ik moest aan dat onderzoek denken toen ik nadacht over de strategische dilemma’s waar Europa voor staat na de regeringswisseling in de VS. De eerste stappen van Trumps team lijken erop te wijzen dat de nieuwe president zijn macht niet zozeer wil gebruiken om de confrontatie aan te gaan met Amerika’s vijanden, maar om Washingtons bondgenoten zijn wil op te leggen. Trumps uitspraken over Groenland en Canada en de tweets waarin Elon Musk oproept tot een regeringswissel in het Verenigd Koninkrijk zijn daarvan de duidelijkste tekenen. Trump hoopt blijkbaar dat botte dreigementen aan het adres van enkele bondgenoten volstaan om de rest naar zijn pijpen te laten dansen.

    De EU-lidstaten hebben alle reden om bang te zijn dat Washington in zijn benadering zal kiezen voor dezelfde koers als die de Russische oud-president Dmitri Medvedev onlangs verwoordde toen hij zei dat ‘het nodig is alle destructieve processen in Europa een handje te helpen’.

    Uit het wereldwijde opinieonderzoek dat de European Council on Foreign Relations eind 2024 liet uitvoeren komt naar voren dat de terugkeer van Trump in het Witte Huis door ‘een groot deel van de wereld wordt verwelkomd’. Europeanen en Zuid-Koreanen vinden hem een lompe brokkenmaker, maar verder gelooft het merendeel dat hij goed is voor Amerika, voor hun eigen land en voor de wereldvrede.

    Die steun voor Trump is misschien alleen een kwestie van natuurlijk enthousiasme voor een winnaar. En dat kan snel omslaan als de handelstarieven waarmee hij dreigt eenmaal hun beslag krijgen, of als hij toch geen eind kan maken aan de conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten.

    De VS wordt eindelijk een normale grootmacht: een land dat een hegemonie uitoefent, maar geen kruistocht voert

    Maar er is nog iets interessanters aan de hand. Velen vinden Trumps openlijke minachting voor internationale regels te verkiezen boven de onuitstaanbare hypocrisie van de vorige liberale regering. Onder Trump wordt de VS eindelijk een normale grootmacht: een land dat een hegemonie uitoefent, maar geen kruistocht voert. Een land dat zich niet langer voordoet als beter dan andere landen, maar simpelweg optreedt vanuit de gedachte dat het sterker is.

    Het onderzoek van de ECFR legt echter ook andere trends bloot, en daar liggen kansen voor Europa. De niet-westerse wereld mag Trump dan verwelkomen, toch denken velen dat eerder China dan de VS uiteindelijk de dominante supermacht zal worden.

    Trumps internationale strategie bestond er in 2016 vooral uit om een wig te drijven tussen China en Rusland. Dat lijkt niet langer realistisch. Uit de peiling van de ECFR blijkt dat in de loop van het afgelopen jaar niet alleen de leiders, maar ook de inwoners van Rusland en China elkaars land als bondgenoot zijn gaan beschouwen. Terwijl in Europa slechts een op de vijf burgers de VS nog als bondgenoot beschouwt. Dus terwijl het erop lijkt dat Amerika zijn eigen bondgenoten in de kou laat staan, hebben Moskou en Beijing de voordelen van samenwerking ontdekt.

    Hoogtepunt

    Maar al lijkt Europa door Trump te zijn afgeschreven, buiten het Westen wordt het continent nog alom als uiterst machtig beschouwd. In deze vijandige omgeving komt het er voor Europa nu op aan zich nooit als slachtoffer te gaan gedragen. Europese staten moeten zich vooral niet haasten om de nieuwe president te behagen of tegen te werken. Ze moeten de tijd nemen om zich te bezinnen op hun aanpak van Amerikaanse techgiganten en hoe ze moeten reageren op het dreigement van handelstarieven. Ze moeten Turkije en andere niet-westerse machten actief betrekken bij het gesprek over veiligheidsgaranties voor Oekraïne. Tegenover de druk van Trump moet Europa eerder verwarring zaaien dan tegendruk uitoefenen. En wat Trump vooral in verwarring zal brengen, is als Europese leiders de aandacht richten op hun eigen land en niet op de nieuwe Amerikaanse regering. De sleutel voor een Europese strategie is het besef dat 20 januari paradoxaal genoeg niet alleen het begin markeert van Trumps tweede ambtstermijn, maar ook meteen het hoogtepunt van zijn mondiale invloed. 

  • VS: JD Vance begroet met pro-Oekraïense protesten tijdens skivakantie in Vermont

    VS: JD Vance begroet met pro-Oekraïense protesten tijdens skivakantie in Vermont

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    » Film Anora met afstand de grote winnaar bij de Oscaruitreikingen

    Gezin Vance zou op een onbekende locatie verblijven

    Vlak na de intense gesprekken tussen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Amerikaanse president Donald Trump op vrijdag 28 februari ging de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance op skivakantie naar Vermont. Bij aankomst werd de familie Vance begroet door een groep pro-Oekraïense demonstranten, meldt NDTV.

    Honderden demonstranten verzamelden zaterdagochtend voor een protest tegen het bezoek van de vicepresident aan de Republikeinse staat. Ze hielden Oekraïense vlaggen vast en borden met slogans zoals ‘Vermont steunt Oekraïne’ of ‘Internationale teleurstelling’. Een week voor de felle gesprekken in het Oval Office was er al een demonstratie gepland tegen de regering-Trump en Vance. Velen voegden zich bij de protesten na Zelensky’s bezoek aan het Witte Huis, aldus The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vicepresident Vance leidde het gesprek vorige vrijdag voordat Trump aanwezig was. Vance prees president Trump voor zijn diplomatische oplossingen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. ‘Over wat voor diplomatie, JD, heeft u het?’ vroeg Zelensky kritisch tijdens het gesprek. ‘Het soort diplomatie dat een einde zal maken aan de vernietiging van uw land,’ antwoorde Vance bruusk. Hij voegde eraan toe: ‘Beste president, met alle respect, ik vind het respectloos van u om het Oval Office te bezoeken en zulke zaken proberen te betwisten voor de Amerikaanse media.’

  • Wat zij zeggen over de vredesdeal tussen de VS en Rusland 

    Wat zij zeggen over de vredesdeal tussen de VS en Rusland 

    Wat schrijven internationale commentatoren en opiniemakers over de vredesdeal tussen de VS en Rusland? ‘Sommige Europese staten beginnen een toekomst te zien waarin ze in hun eentje verantwoordelijk zijn voor hun veiligheid.’

    Tim Ross en Jacopo Barigazzi – redacteur en correspondent 

    Politico

    ‘Een oorlog dwingt mensen om kant te kiezen. En Donald Trump lijkt de kant te kiezen van Poetin. Trump heeft de nachtmerries van de Oekraïners en hun bondgenoten werkelijkheid gemaakt en de trans-Atlantische relatie die de Europese veiligheid sinds 1945 schraagde op zijn kop gezet. Europese politici beginnen in te zien hoe ingrijpend hun wereld is veranderd: ze moeten omgaan met een Amerika dat in het beste geval sceptisch en in het slechtste geval vijandig staat tegenover de oude wereld die zij vertegenwoordigen.’  


    Volodymyr Ariev – lid van de partij Europese Solidariteit  

    The Kyiv Independent

     ‘Er zijn twee fundamentele dingen die bij de vredesbesprekingen niet ter discussie gesteld mogen worden. Ten eerste is het onaanvaardbaar om de claims van de agressor op de bezette gebieden te erkennen. Ten tweede kunnen we geen beperkingen op ons leger, beperkingen op het aantal wapens of zelfopgelegde beperkingen op het aangaan van militaire allianties accepteren. Deze twee rode lijnen moeten in beton gegoten worden. Voor de rest denk ik dat er tot op zekere hoogte bewegingsruimte is.’ 


    Stephen Collinson – politiek verslaggever 

    CNN

     ‘Het resultaat van Trumps poging om een einde te maken aan de oorlog hangt ervan af of zijn snelle deal kan voorzien in een vrede die Oekraïne in staat stelt te overleven, de grenzen en veiligheid van Europa veiligstelt en voorkomt dat de illegale invasie van Rusland wordt beloond. Trump heeft weinig interesse getoond in een van deze drie doelen. Maar elke partij in het proces heeft serieuze belangen en aanzienlijke invloed. Daarom zal het beëindigen van de oorlog veel te complex zijn om dat binnen 24 uur te bereiken.’  


    Ruth Deyermond – universitair hoofddocent post-Sovjetveiligheid 

    The Moscow Times

     ‘Sommige Europese staten beginnen een toekomst te zien waarin ze in hun eentje verantwoordelijk zijn voor hun veiligheid. Ze zullen zich de moeilijke vraag moeten stellen hoe Europa zichzelf kan verdedigen zonder een geloofwaardige Amerikaanse nucleaire paraplu. Nog moeilijker is dat ze moeten nadenken over de vraag of de VS een bedreiging kunnen worden en hoe daarop te reageren. Dit alles wordt bemoeilijkt door de aanwezigheid van pro-Russische regeringen binnen de NAVO en de impact van Russische inmenging.’

  • VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    » Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Trump wil bijna alle werknemers ontslaan of op non-actief stellen

    Onder leiding van het Department of Government Efficiency van Elon Musk heeft de regering van Donald Trump maatregelen genomen om USAID (het agentschap voor internationale ontwikkeling van de Verenigde Staten) te ontmantelen, meldt Al Jazeera. De website van de humanitaire organisatie meldde dat op zondag 23 februari om 11:59 PM EST alle werknemers wereldwijd ‘in administratief verlof’ zullen gaan, met uitzondering van mensen in kritieke functies.

    De maatregel volgt nadat een Amerikaanse rechter de regering-Trump vrijdag de bevoegdheid gaf om een plan door te voeren om duizenden USAID-medewerkers binnen dertig dagen uit het buitenland terug te roepen. ‘Voor personeel in het buitenland heeft USAID een vrijwillig, door het agentschap gefinancierd terugkeerreisprogramma en andere voordelen in gedachten,’ meldde het agentschap. Voor de 1600 werknemers op Amerikaanse bodem volgde het ontslag per direct na de melding.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Musk en andere Trump-aanhangers is het agentschap een frauduleuze organisatie en een ‘addersnest van radicaal-linkse marxisten die Amerika haten’. USAID-functionarissen en humanitaire hulpverleners hebben de beslissing bekritiseerd en gewaarschuwd dat het verdwijnen van de hulporganisatie miljoenen kwetsbare mensen wereldwijd zal schaden. Marcia Wong, voormalig adjunct-assistent-directeur van het Bureau voor Humanitaire Hulp van USAID, noemde het besluit ‘een kortzichtige, risicovolle en eerlijk gezegd domme daad’.

    USAID werd opgericht in 1961 door de toenmalige Amerikaanse president John F. Kennedy en is de grootste donor van humanitaire hulp ter wereld.

  • Trump ontzegt Palestijnen terugkeerrecht en wil Gaza omtoveren tot luxeoord

    Trump ontzegt Palestijnen terugkeerrecht en wil Gaza omtoveren tot luxeoord

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk en investeerders doen bod om OpenAI over te nemen

    » New York: proces tegen de vermeende aanvaller van Salman Rushdie begonnen

    Hij wil van Gaza een ‘Rivièra’ zonder Palestijnen maken

    Donald Trump is van plan om Gaza over te nemen, meldt Der Tagesspiegel. Palestijnen hebben in dat geval niet het recht om terug te keren, zei de Amerikaanse president maandag in een interview met Fox News. ‘Ik neem het in bezit,’ aldus Trump, verwijzend naar de Gazastrook, die verwoest is door de oorlog tussen Hamas en Israël. Zijn idee is dat de twee miljoen Palestijnen die in de Gazastrook wonen, worden gehuisvest in landen zoals Egypte en Jordanië. Hij denkt dat die landen wel bereid zijn tot een deal: ‘We geven ze miljarden dollars per jaar.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vorige week maakte Trump zijn plan om Gaza over te nemen al kenbaar, tijdens het bezoek van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu aan Washington. Hij zei dat de VS van plan zijn de Gazastrook ‘op lange termijn’ over te nemen. Hij ziet de gebombardeerde kuststrook als de toekomstige Rivièra van het Midden-Oosten, zo schrijft Der Tagesspiegel.

    ‘De aankondiging van zijn plan leidde tot internationale verontwaardiging,’ aldus de Duitse krant. ‘Tal van Arabische landen, leden van de Verenigde Naties en bondgenoten van de VS wezen de plannen af, evenals Palestijnse vertegenwoordigers.’ Daar denkt Netanyahu anders over: ‘President Trump kwam met een revolutionaire aanpak die we momenteel bespreken.’