Tag: Trump

  • VS: Harris in de aanval tijdens stormachtig debat met Trump

    VS: Harris in de aanval tijdens stormachtig debat met Trump

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada schort dertig vergunningen voor wapenexport naar Israël op

    » Mexico: betogers dringen Senaat binnen, debat justitiële hervorming opgeschort

    Trump oogde geprikkeld en defensief in zijn optreden

    Vannacht vond in de VS op ABC News het eerste verkiezingsdebat plaats tussen Donald Trump en Kamala Harris. Het debat begon vreedzaam met een handdruk, maar daarna verhardde de toon al snel. De Democratische vicepresident en de Republikeinse ex-president botsten hevig over onderwerpen als inflatie, abortus, immigratie en buitenlands beleid.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het debat liet zien ‘hoezeer de race om het Witte Huis is veranderd sinds president Biden zich terugtrok nadat zijn miserabele optreden in het debat in juni de Democraten tot wanhoop dreef’, aldus The New York Times. ‘Harris was over het algemeen in staat om een heldere boodschap over te brengen. Trump leek boos en defensief in zijn optreden.’

    ‘De dreigende Trump hapte vaak toe en beantwoordde de kritiek van Harris met een spervuur van verkeerde informatie en persoonlijke aanvallen,’ schrijft NYT. ‘Soms hield Harris haar hand onder haar kin, keek sceptisch toe hoe Trump reageerde en lachte hardop als hij weer met buitenissige en valse beweringen op de proppen kwam over immigranten in een stadje in Ohio die de huisdieren van hun buren zouden stelen en opeten.’ Het verhitte debat eindigde zonder handdruk.

  • Trump wil Musk de leiding geven over drastische hervormingen

    Trump wil Musk de leiding geven over drastische hervormingen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: afname aantal vleermuizen leidt tot meer pesticidegebruik en kindersterfte

    » Politie verijdelt aanslag op Israëlisch consulaat in München

    De presidentskandidaat is erg close met de eigenaar van X

    Tijdens een toespraak over zijn economische programma voor een club economen en zakenmensen in New York verzekerde Donald Trump hun dat de miljardair en X-baas, met wie hij close is, de opdracht had ‘aanvaard’ om een ‘volledige audit’ van de federale overheid uit te voeren als hij de verkiezingen in november wint.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    The Wall Street Journal merkt echter op: ‘De bedrijven van Elon Musk, waaronder Tesla en SpaceX, worden gereguleerd door verschillende federale agentschappen, wat tot belangenconflicten zou kunnen leiden als hij actief betrokken zou raken bij een commissie over overheidsuitgaven.’

  • Als de Republikeinen winnen

    Als de Republikeinen winnen

    De eventuele terugkeer van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zou een existentieel risico kunnen vormen voor de toch al breekbare Europese eenheid. Hoe moet er worden samengewerkt als kwesties variërend van handelsbeleid tot de strijd tegen klimaatverandering en de verdediging van Europees grondgebied zo ver uit elkaar liggen?

    Dit is het moment dat de meeste Europese leiders nooit hoopten mee te zullen maken. De datum is 7 november 2024, twee dagen nadat Donald Trump de Democraten opnieuw versloeg in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en nu al heeft de herkozen president aangekondigd dat hij Oekraïne zal dwingen een vredesakkoord met Rusland te sluiten en gebieden af te staan die het Kremlin heeft opgeëist.

    De leiders van Europa, die in Boedapest bijeen zijn voor een vergadering van de Europese Politieke Gemeenschap, kijken uit over de majestueuze Donau met maar één ding in gedachten: hoe hierop te reageren? Kunnen ze zich verzetten tegen de oppositie van Trump en Kyiv eindelijk geven wat het maar nodig heeft, zoals een groep leiders rond de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Franse president Emmanuel Macron betogen? Moeten ze het voorbeeld van de Hongaarse premier Viktor Orbán volgen en Trumps initiatief om het conflict te beëindigen verwelkomen?

    Zou het niet beter zijn om met Washington samen te werken en de deal mede vorm te geven, zoals de Duitse en Italiaanse delegaties volhouden? En vooral, hoe kunnen de leiders van het continent voorkomen dat de sterke wending in het Amerikaanse buitenlandse beleid hun landen uit elkaar drijft? De terugkeer van Trump in het Witte Huis is geen zekerheid, maar de mogelijkheid dwingt de leiders van Europa om na te denken over dit soort scenario’s en te worstelen met de bijkomende vragen. 

    Obstakels

    De terugkeer van de voormalige reality-tv-ster aan de macht zou niet alleen de grootste test zijn in de trans-Atlantische betrekkingen in de naoorlogse geschiedenis, maar ook een existentieel risico kunnen vormen voor de Europese eenheid. De spanningen over hoe samen te werken met ’s werelds machtigste land kan het continent verdelen over kwesties variërend van handelsbeleid tot de strijd tegen klimaatverandering en de verdediging van Europees grondgebied. Europa overleefde natuurlijk het eerste presidentschap van Trump, maar alles wijst erop dat het deze keer moeilijker zal zijn, nu twee oorlogen en een voortdurende energiecrisis het continent onder druk zetten.

    Trump is na twee afzettingen en een reeks civiele en strafrechtelijke vervolgingen weer aan de macht gekomen en zal waarschijnlijk niet de behoefte voelen om zijn impulsen te temperen of zich te omringen met functionarissen die aandringen op gematigdheid. Cruciaal is dat, terwijl het mogelijk was om Trumps eerste termijn af te doen als een aberratie – een geopolitieke storm die we hebben overleefd –, zijn terugkeer de verschuiving in het Amerikaanse buitenlands beleid zou bestendigen.

    Dat zou Europa – en de Europese Unie in het bijzonder – dwingen om iets te doen waartoe het in het verleden slecht in staat is gebleken: een gemeenschappelijk antwoord vinden én zich daaraan houden. ‘Het is geen algemene regel dat een crisis leidt tot Europese integratie,’ zegt Nicolai von Ondarza, een expert in EU-beleid aan het Duitse Instituut voor Internationale en Veiligheidszaken, een denktank voor buitenlands beleid die de Duitse regering adviseert. ‘Er zijn aanzienlijke obstakels die overwonnen moeten worden om een tweede presidentschap van Trump om te zetten in een moment van Europese eenheid.’ 

    Geen diepere boodschap

    In de Financial Times schrijft Janan Ganesh dat omgaan met Trump helemaal niet zo moeilijk is.
    Er zijn twee dingen die je moet weten.

    1. Hij is ‘transactioneel’ ingesteld, ‘en niet op een al te gewiekste manier’. Meer voor de een betekent minder voor de ander. Als de VS een tekort hebben op hun lopende rekening met China, is dat een verlies. Als de VS een onevenredig deel van de rekening van de NAVO betalen, zijn ze sukkels – ongeacht wat Amerika er allemaal voor terugkrijgt.

    Die houding brengt Europa in een slechtere én een betere positie dan sommigen denken. Trump zou bereid zijn om het continent voor een dollar te verkopen. Maar hij kan er ook voor een dollar toe worden overgehaald om dat níét te doen. Als het continent meer uitgeeft aan defensie, en daar heeft het een begin mee gemaakt, valt zijn belangrijkste bezwaar tegen de NAVO weg. Als Trump moppert over ‘achterstallige’ bondgenoten, bedoelt hij daar niets anders mee. Geen minachting voor het Westen of bewondering voor roofzuchtige dictators; slechts zijn eeuwige overtuiging dat Amerika wordt opgelicht.

    2. In onderhandelingen wil hij per se een overwinning kunnen claimen. In 2018 nam Trump genoegen met een herziene versie van het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord. In 2020 ondertekende hij wat hij een ‘historisch’ handelsbestand met China noemde – in ruil voor een niet-afdwingbare toezegging van Xi Jinping om 200 miljard dollar extra aan Amerikaanse goederen te kopen.

    Het is moeilijk te zeggen wat hem meer krenkt: in een deal het onderspit delven, of worden gezien als iemand die niet in staat was de deal naar zijn hand te zetten. ‘Het is dus zaak hem op zijn woord te geloven en ons te richten op de kwestie van het geld. Want nogmaals: zijn woorden zijn geen codetaal voor een diepere boodschap.’

    Trumps plan voor Oekraïne begint al vorm te krijgen, volgens twee mensen die bekend zijn met de gedachten van de voormalige president. Hij zou er bij Zelensky op aandringen de Krim en delen van de Donbas af te staan om de Russische president Vladimir Poetin ertoe over te halen de oorlog te beëindigen, een plan waarover The Washington Post voor het eerst berichtte.

    Minder duidelijk is wat zijn bedoelingen zijn met de NAVO, de alliantie die  sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog garant staat voor de veiligheid in Europa. De twee mensen die bekend zijn met de gedach  ten van Trump zeiden dat hij zijn zinnen heeft gezet op het verminderen van de betrokkenheid van Amerika, misschien door te weigeren topontmoetingen bij te wonen of door het Amerikaanse leger te laten afzien van gezamenlijke oefeningen. 

    ‘Het feit dat het Congres die toevoeging nodig achtte, geeft aan dat er oprechte zorgen zijn in Washington’

    Bezorgdheid over wat Trump zou kunnen doen heeft het Amerikaanse Congres ertoe aangezet in de wet de eis op te nemen dat wetgevers elke formele terugtrekking van de VS uit het bondgenootschap moeten goedkeuren. Maar dat is een schrale troost voor de Europeanen als het aankomt op de vraag of Trump de verplichtingen die Washington in het kader van het bondgenootschap is aangegaan, ook daadwerkelijk nakomt.

    ‘Het feit dat het Congres die toevoeging nodig achtte en dat president Biden bereid was om te ondertekenen, geeft aan dat er oprechte zorgen zijn in Washington,’ zegt Brad Bowman van de Foundation for Defense of Democracies, een denktank in Washington. ‘En dat het constitutionele kader blijkbaar onduidelijk is als het gaat om zijn bevoegdheid om dit te doen.’

    Trump hoeft zich niet terug te trekken uit het bondgenootschap om er effectief een einde aan te maken. In februari trok hij de naleving door Washington van artikel 5 van de NAVO over wederzijdse verdediging in twijfel, dat vereist dat bondgenoten elkaar steunen als een van de leden wordt aangevallen, waarbij hij verklaarde dat hij Rusland zou ‘aanmoedigen’ om NAVO-leden aan te vallen die niet genoeg geld aan defensie uitgeven. In ieder geval vereist artikel 5 geen militaire steun, maar alleen dat een NAVO-lid ‘de acties onderneemt die het nodig acht om de aangevallen bondgenoot bij te staan’.

    Trump zou het alleen maar ‘nodig kunnen vinden om zijn bezorgdheid uit te spreken in de VN-Veiligheidsraad, en meer niet’, aldus Bowman. ‘Of hij geeft een verklaring af en zegt: Hé Poetin, dat is niet goed. Je moet ermee ophouden.’ Dat de EU moeite zou hebben om een gemeenschappelijk antwoord te formuleren op een presidentschap van Trump, blijkt uit haar reactie op de grootschalige invasie van Poetin in Oekraïne. Terwijl de Russische troepen verder westwaarts trokken, stonden EU-politici in de rij om een dringende heroverweging van de Europese veiligheid te eisen. Terwijl Duitsland – de slapende militaire reus van het blok – een nieuw tijdperk in het defensiebeleid afkondigde, zwoeren leiders uit de hele EU om hun legers te versterken en de samenwerking te versterken. 

    Geld bundelen

    Hoewel het blok enige vooruitgang heeft geboekt, door afspraken om geld te bundelen om wapens voor Oekraïne te kopen en de wapenproductie op te voeren, verliep de daadwerkelijke uitvoering van dit beleid traag als gevolg van wanbetalingen, meningsverschillen over hoe het geld bij elkaar te krijgen en gekibbel over waar het aan te besteden.

    Een gezamenlijk leenplan om de militaire uitgaven te verhogen, gesteund door Estland en Frankrijk, heeft tot felle tegenstand geleid in andere hoofdsteden, met name Berlijn. Terwijl het politieke momentum voor zo’n plan groeit, leidt de weerstand van Duitsland er nu toe dat het blok nadenkt over alternatieven.

    ‘Als het gaat om het gevoel van urgentie van de EU over kwesties als concurrentievermogen of defensie, zou Trump voor de organisatie kunnen zijn wat de financiële crisis was: een wake-upcall om dingen in beweging te zetten,’ zei de Belgische minister van Financiën Vincent Van Peteghem, die momenteel de vergaderingen van de EU-ministers van Financiën voorzit waarin ook defensie-uitgaven worden besproken. ‘Als hij gekozen zou worden, zou dat veel in gang zetten.’ Voor landen die aan Rusland grenzen, is het de vraag of dat ‘vele’ genoeg zou zijn, en of het niet te laat is. ‘Als Trump wordt gekozen, moeten we ons best doen om de meest tragische gevolgen te voorkomen,’ zei Rasa Juknevičienė, een voormalige Litouwse minister van Defensie die nu Europees parlementslid is.

    ‘We zullen niet op tijd klaar zijn als de Verenigde Staten ons laten vallen. We hebben te weinig tijd.’ Als het aankomt op nucleaire afschrikking, is het grootste deel van Europa afhankelijk van Amerika, aangezien alleen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in het bezit zijn van hun eigen kernkoppen. Het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer tweehonderd kernkoppen, waarvan een deel voor de NAVO bestemd is. Frankrijk heeft er ongeveer driehonderd, maar die zijn alleen bestemd voor de nationale defensie.

    De afgelopen jaren heeft Parijs herhaaldelijk aangeboden om de rol van haar nucleaire afschrikking in een Europese context te bespreken, maar Duitsland is tot nu toe niet op dat aanbod ingegaan. Noch het Franse noch het Britse systeem zou een geloofwaardige afschrikking vormen als de Amerikaanse nucleaire afschrikking zou wegvallen, zegt Von Ondarza, de expert in het buitenlands beleid van de EU. Nu al wakkert de angst hiervoor debatten aan over de vraag of landen moeten herbewapenen, wat zou kunnen leiden tot een wereldwijde wapenwedloop. 

    In Duitsland heeft Joschka Fischer, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van de Duitse Groenen, gezegd dat de EU haar eigen kernwapens nodig heeft en in Polen gaan stemmen op voor een binnenlands wapenarsenaal. Hoe dit alles past binnen het Europese veiligheidskader blijft onduidelijk. ‘De EU is op dit moment op geen enkele manier in staat om antwoord te geven op zeer fundamentele vragen: Wie zou eigenlijk de rode knop indrukken?’ zei Von Ondarza. ‘Is het alleen de Franse president? Zou het de EU kunnen zijn? En zo ja, is het dan de voorzitter van de Europese Commissie of de voorzitter van de Europese Raad?’ 

    Een tweede presidentschap van Trump zal net zo zijn als in 2016, ‘maar tegelijkertijd zo veel erger’

    Om het nog erger te maken zouden de Europese leiders waarschijnlijk onder druk komen te staan van een groot aantal door Trump geleide beleidsmaatregelen die net zo goed ontworpen kunnen zijn om hen uit elkaar te trekken. Een tweede presidentschap van Trump, zei een andere EU-functionaris, zal net zo zijn als in 2016, ‘maar tegelijkertijd zo veel erger’. Daarom werkt Brussel aan een plan om de gevolgen van de stemming in november in kaart te brengen, inclusief strafmaatregelen als Trump zijn eigen heffingen oplegt aan het blok. 

    Op het gebied van handel heeft de voormalige president nauwelijks een geheim gemaakt van zijn plannen om zijn ‘America First’-agenda nieuw leven in te blazen. Zijn dreigement van afgelopen zomer om tijdens zijn tweede termijn een importheffing van 10 procent in te voeren, bezorgde Europa, waar de economie sterk afhankelijk is van de export naar de VS, koude rillingen. 

    Door de oorlog in Oekraïne en de wens om de economische banden met Rusland te verbreken, is Europa voor zijn energievoorziening ook afhankelijk geworden van de VS. Bijna 50 procent van zijn LNG-leveringen komt uit dat land – bijna het dubbele van vóór de grootschalige invasie. Een tweede ambtenaar van de Commissie toonde zich bezorgd dat Trump de productie van fossiele brandstoffen zou kunnen opvoeren en de gasprijzen zal gebruiken als hefboom in zijn onderhandelingen met Europa, door Amerikaanse bedrijven onder druk te zetten om de prijzen te verhogen of de levering te beperken door middel van licenties. Hoewel dit verstorend zal zijn voor de economie, hopen Europese functionarissen de gevolgen van een herkiezing van Trump voor het klimaat te kunnen beperken.

    ‘Vroeger maakte het uit’ of de VS deel uitmaakten van het Akkoord van Parijs, het klimaatverdrag waar Trump zich in 2017 uit terugtrok, zei de tweede ambtenaar van de Commissie. Maar nu ‘is de groene energietransitie volledig onstuitbaar’. De concurrentie om dominantie op het gebied van groene economie betekenen dat de EU, China, India en andere landen zich niet zouden laten afschrikken door een Amerikaanse ommezwaai, aldus de ambtenaar. Het lot van Europa tijdens een tweede presidentschap van Trump zal grotendeels afhangen van de vraag of het verenigd kan blijven, benadrukken ambtenaren en diplomaten.

    ‘We moeten eenheid tonen zoals we de laatste keer deden toen hij president was,’ aldus Alva Finn, uitvoerend directeur van het Europees Liberaal Forum, een denktank in Brussel. ‘We hebben het de vorige keer opgelost en hopelijk kunnen we het weer doen, als we als blok verenigd blijven, zoals we eerder deden.’ Het meest voor de hand liggende risico voor die eenheid is Orbán, die in de tweede helft van het jaar de agenda zal bepalen in de besluitvormingsmachine van de EU. Orbán, die Trump vorige maand bezocht in zijn vakantieoord in Florida, dringt al lang aan op een soort vredesakkoord voor Oekraïne. 

    Spoilers

    De Hongaarse leider hoopt ook op meer steun in het hele blok na de verwachte opkomst van extreemrechts bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni. Orbán zal zich waarschijnlijk aangemoedigd voelen, zegt Majda Ruge van de Europese Raad voor Buitenlandse Betrekkingen. Ze benadrukt dat de EU een strategie nodig heeft om ‘met de spoilers om te gaan’. Maar Orbán zou ook wel eens de minste van de problemen van het continent kunnen blijken te zijn. Hoewel in de EU-politiek altijd wordt gezegd dat het blok samenkomt in een crisis, hebben de leiders van Europa in werkelijkheid moeite om samen te werken, zelfs in de beste tijden.

    Het zal een ongekende uitdaging zijn om dat te doen wanneer de partij die de regio van oudsher beschermde zich niet alleen terugtrekt, maar ook actief druk uitoefent. Tijdens zijn eerste termijn maakte Trump er een punt van om de Europese instellingen te omzeilen en rechtstreeks met de nationale leiders te praten. Nu er onzekerheid heerst over het Europese defensiebeleid en Rusland zijn troeven in Oekraïne hard inzet, zouden sommige landen, vooral die landen die hun uitgavendoelstellingen voor de NAVO halen, gemakkelijk kunnen beslissen dat het een betere keuze is om zich aan te sluiten bij de Amerikaanse president dan hem uit te dagen over Oekraïne of op een ander vlak. 

    De vraag is in hoeverre bepaalde EU-landen openstaan voor een transactionele relatie met de VS, aldus Von Ondarza. Er zijn al bekende breuklijnen binnen de EU, over onderwerpen variërend van handel tot energieproductie tot buitenlands beleid ten aanzien van het Midden-Oosten of China. Trump zou bijvoorbeeld kunnen dreigen met handelstarieven op bepaalde Europese producten om druk uit te oefenen op bepaalde Europese hoofdsteden om zijn zin door te drijven in Oekraïne of elders. 

    Wat Duitsland in zo’n scenario zou doen, is een vraag die sommige diplomaten van andere Europese landen zorgen baart. Hetzelfde geldt voor de Italiaanse premier Giorgia Meloni. Ondertussen gebruikt Parijs de mogelijkheid van een Trump-presidentschap al om op te roepen tot meer Europese autonomie, doorgaans op een manier die de Franse economie ten goede komt. ‘De EU was eensgezind tegenover het VK in de post-brexitonderhandelingen, maar het kostte enorm veel tijd en moeite,’ zegt een EU-functionaris. ‘Deze keer zal de inzet veel hoger zijn en de druk veel groter.’ 

  • Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte wordt secretaris-generaal van de NAVO, ook al is niet iedereen het daarmee eens. Die Zeit-redacteur Jörg Lau denkt dat de antiaanbaklaag van de voormalige Nederlandse premier van pas zal komen bij de grootste dreiging voor het bondgenootschap: Donald Trump.

    Keuze uit het archief

    Afgelopen week vond in Den Haag de NAVO-top plaats, de eerste top onder leiding van Mark Rutte. De gebeurtenis kwam uitgebreid aan de orde in talkshows en de media, waarbij de aandacht vooral uitging naar de vleiende opmerkingen die Rutte over Donald Trump maakte. Zo lekte een appje uit waarin hij Trump prees om de aanvallen op Iran en noemde hij hem liefkozend ‘daddy’. De een vond het smakeloos en stuitend, de ander zag hierin een slimme tactische zet.
    Je kunt je afvragen of Rutte secretaris-generaal van de NAVO zou zijn geworden als hij niet bekendstond als degene die weet hoe je met Trump moet omgaan. Volgens dit artikel van Die Zeit van vorig jaar zou deze kwaliteit van hem weleens precies kunnen zijn wat de NAVO nodig heeft.

    Er zijn maar weinig landen waar je zulke sympathieke beelden kunt verwachten van een vreedzame machtsoverdracht: Mark Rutte, aftredend premier van Nederland, ontving zijn opvolger Dick Schoof vorige week in het Torentje, de ambtswoning van Den Haag, overhandigde hem de rituele houten voorzittershamer voor de kabinetsvergaderingen, en zwaaide vervolgens naar de camera om op zijn fiets zijn nieuwe avontuur tegemoet te gaan – zonder helm, zonder bewaker, een burger als alle andere.

    In zijn dertien jaar als president heeft Mark Rutte een imago verworven dat perfect balanceert tussen benaderbaarheid en eigenzinnigheid, en dat hem tot een van de populairste politici van zijn land heeft gemaakt: hij is altijd correct gekleed, woont altijd in hetzelfde bescheiden huis en gaat elk jaar met dezelfde vriend op vakantie naar New York. Hagenaars konden hem op de fiets naar kantoor zien gaan, bijtend in een appel. Vaak stopte hij onderweg even voor een praatje.

    Deze nabijheid tot de mensen is binnenkort verleden tijd, aangezien Rutte de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO wordt. De alliantie had nog vóór de top ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum, die van 9 tot 11 juli in Washington plaatsvindt, hierover overeenstemming bereikt. De ex-minister-president zal zich moeten voorbereiden op een leven in een streng beveiligde vleugel.

    Populair

    Rutte is niet alleen populair in zijn thuisland, maar ook onder zijn collega’s. Dat bleek uit de spontane knuffel van Emmanuel Macron op de laatste EU-top, die meteen viraal ging. Rutte was bezig een menigte Brusselse journalisten te woord te staan toen Macron vanaf de achtergrond in beeld verscheen. De Fransman onderbrak het interview van zijn collega. ‘Sorry, ik heb dorst’, zei Macron in het Engels tegen de camera’s. Daarom zou hij Rutte meevoeren. ‘We zijn hier allemaal verdrietig omdat we een geweldige kameraad en premier verliezen,’ voegde hij eraan toe. Emotie, knuffel, schouderklopje. Een perfect moment voor op TikTok en een onverwacht coole meme voor de NAVO.

    Dit ontroerende tafereel kon de bittere waarheid niet verdoezelen: Mark Rutte staat, net als Emmanuel Macron, voor een liberaal centrum dat momenteel door nationalisten overal in het Westen wordt verdrongen. In Parijs grijpt het Rassemblement National van Marine Le Pen de macht. In Den Haag droeg Rutte de macht over aan een regering onder leiding van nationaal-populist Geert Wilders.

    Mark Rutte leidde zijn land bijna veertien jaar lang, ruim vijfduizend dagen, in vier verschillende coalities. Hij is wat je in Duitsland een neoliberaal zou noemen. Hoewel zijn kabinetten allerlei politieke smaken combineerden, waaronder de sociaaldemocratie, bleef Rutte altijd vasthouden aan het ideaal van een niet al te aanwezige overheid. In zijn ogen was de staat iets waarvan burgers bevrijd moesten worden, zodat ze ‘met verve konden leven’. Zelfs toen Europa achtereenvolgens te maken kreeg met de financiële crisis, de migratiecrisis en vervolgens de pandemie, bleef Rutte onverschrokken. 

    Het feit dat de terugtrekking van de staat onder zijn bewind de burgers een gevoel van onveiligheid bezorgde, kwam tot uiting in steeds nieuwe regeringscrises – en in de winst die rechts-extremistische en nationaal-populistische partijen boekten.

    Aan het einde van zijn liberale tijdperk staat, paradoxaal genoeg, het verlangen naar veiligheid vanuit de staat nu voorop. Het beheersen van migratie, het verlagen van de kosten van levensonderhoud, het beschermen tegen oorlog in Europa – het zijn vragen waarop het liberalisme van Mark Rutte geen antwoord kon geven. De illiberale krachten rondom Wilders namen de macht over – tegen de immigratie, tegen de EU en lange tijd ook tegen Oekraïne.

    Wat heeft de opkomst van de illiberalen te maken met de recordtermijn van aartsliberaal Rutte? Of fundamenteler: hoe verdedig je de democratie vandaag de dag tegen haar vijanden? Dit zijn vragen waar Mark Rutte mee te maken krijgt als hij binnenkort leiding geeft aan de militaire alliantie, die zichzelf ziet als een paraplu en een schild van de liberale democratie tegen autocratie.

    Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’

    De nieuwkomer treft een NAVO aan die op haar 75ste verjaardag zowel van buitenaf als van binnenuit onder druk staat zoals misschien wel nooit eerder in haar geschiedenis. Het is goed mogelijk dat Rutte de alliantie niet alleen ten opzichte van Vladimir Poetin zal moeten herpositioneren, maar ook tegen de aanvallen van Donald Trump.

    De nieuwe zoektocht van Rusland naar wijdverbreide macht is, hoe paradoxaal het in eerste instantie ook klinkt, geen al te grote uitdaging voor het zelfbeeld van de NAVO. De Russische oorlog brengt hen terug naar het oorspronkelijke doel van de Koude Oorlog, toen het Westen probeerde de agressieve expansiedrift van de Sovjet-Unie in toom te houden. Vladimir Poetin heeft de NAVO versterkt (in tegenstelling tot zijn bedoeling uiteraard); de organisatie is recentelijk uitgebreid met Zweden en Finland en telt nu 32 lidstaten. Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’. De bestaansreden van de NAVO is lang niet zo onbetwist geweest als nu – althans vanuit Europees perspectief.

    En juist op dit punt worden de zaken lastig voor de toekomstige secretaris-generaal. Zijn moeilijkste taak zal zijn om de NAVO door een tweede presidentschap van Trump te leiden. De existentiële dreiging voor het huidige bondgenootschap komt van binnenuit. Trump gebruikt de alliantie al jarenlang als iets om mee te schermen. Ofwel de Europeanen betalen meer, snoeft hij tijdens verkiezingscampagnes, ofwel ik laat Poetin met hen doen wat hij wil.

    Niemand binnen de NAVO spreekt dit openlijk uit, al was het maar om Joe Biden niet af te vallen, maar Mark Rutte is gekozen met de terugkeer van Trump al in gedachten. Financial Times heeft onlangs onthuld dat Rutte de NAVO eens al van zijn toorn heeft gered. Tijdens een top in juli 2018 in Brussel verraste Trump de verzamelde regeringsleiders met een ultimatum. De verdeling van de lasten is oneerlijk, was zijn klacht. De VS betalen een onevenredig hoog bedrag voor een bondgenootschap dat in de eerste plaats dient om Europa te verdedigen.

    Paniek

    Vooral de toenmalige Duitse president werd volgens het FT-artikel op haar stuk gezet. De Bondsrepubliek gaf aanzienlijk minder dan de afgesproken twee procent uit aan defensie en kocht grote hoeveelheden gas van Rusland. Trump sprak Angela Merkel sarcastisch toe: ‘Wij verdedigen jou tegen Rusland, maar jij betaalt miljarden dollars aan Rusland?’ Het toenmalige (en huidige) hoofd van de NAVO, Jens Stoltenberg, probeerde Trump van repliek te dienen. Tijdens de Koude Oorlog, zei hij, hebben we geleerd dat we ‘samen sterker’ zijn. Trump antwoordde: ‘Hoe kun je samen zijn als een land zijn energie bij de persoon vandaan haalt waartegen het ook beschermd wil worden?’ Ofwel iedereen zou zijn defensie-uitgaven verhogen, dreigde Trump, ofwel de VS zouden zich terugtrekken op nieuwjaarsdag 2019.

    In de paniek die volgde kwam het moment van Mark Rutte. Merkel, Macron en Stoltenberg stuurden hem naar voren om Trump te sussen met een drievoudige tegemoetkoming: u heeft gelijk als u ons bekritiseert; jullie hebben al voor hogere militaire uitgaven gezorgd; wij zullen in de toekomst veel meer doen. Trump stemde ermee in en dat leverde Rutte sinds 12 juli 2018 de reputatie op een Trump-fluisteraar te zijn.

    De chantage van Trump werkte (samen met de aanval van Poetin). De defensie-uitgaven van de NAVO-leden (exclusief de VS) zijn sinds de crash op de top met 55 procent gestegen. Destijds voldeden twee leden aan de doelstelling van twee procent; nu zijn dat er tweeëntwintig.

    Mark Rutte hoeft op het gebied van de lastenverdeling dus niet helemaal van voren af aan te beginnen wanneer hij straks opnieuw tegenover president Trump komt te staan. Maar rondom de belangrijkste kwestie is de situatie anders: de steun aan Oekraïne. Trump heeft hierover eveneens onconventionele ideeën: hij wil de oorlog snel beëindigen door Amerikaanse militaire hulp te gebruiken om beide partijen tot een deal te bewegen. Aan Zelensky wil Trump het signaal geven dat hij hiermee zal stoppen als de Oekraïense president bereid is te onderhandelen. Poetin daarentegen dreigt hij dat hij zijn steun anders zal verhogen.

    De NAVO bereidt zich voor op dit scenario door de coördinatie van de steun aan Oekraïne over te dragen van het door de VS gecontroleerde Ramstein-groep aan het bondgenootschap. Het idee is dat in de toekomst een NAVO-missie de levering van wapens en de training van Oekraïense soldaten zal controleren. (Waarschijnlijk zal de missie niet zo worden genoemd omdat de Duitse regering de naam afwijst; mensen in Berlijn vrezen dat het de indruk zou kunnen wekken dat de NAVO de troepen stuurt.)

    Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan en niet bang is voor contact met rechtspopulisten

    Vanuit Midden- en Oost-Europa werd de kandidatuur van Mark Rutte sterk bekritiseerd. Niet zonder reden: Rutte was lange tijd een van de voorstanders van de Nord Stream 2-Oostzeepijpleiding; Nederland heeft de doelstelling van twee procent niet gehaald; en eigenlijk zouden de nieuwe frontlijnstaten van het bondgenootschap eindelijk het voortouw moeten nemen. Dit was de reden voor de kandidatuur van de Estse premier Kaja Kallas voor de functie van secretaris-generaal van de NAVO.

    En toch is Rutte een goede keuze vanuit het perspectief van degenen die krachtige steun voor Oekraïne willen. Tijdens zijn ambtsperiode vond  in juli 2014 het Russische neerhalen van vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven Oekraïne plaats, aan het begin van de eerste invasie door de Russen. Er kwamen 298 mensen om het leven, waaronder 192 Nederlanders. De Russische regering probeerde de misdaad te verdoezelen met eindeloze propagandaleugens. Het was Mark Rutte die de nabestaanden moest troosten en hen van informatie moest voorzien.

    Het betekende het einde van zijn naïviteit in het Ruslandbeleid en het verklaart ook waarom Nederland keer op keer een voortrekkersrol speelde bij de wapenleveranties aan Oekraïne, met bijvoorbeeld de zelfrijdende houwitser uit 2000 en de F-16-straaljager.

    Als je tegenwoordig naar NAVO-insiders luistert, ontstaat het volgende beeld: als regeringsleider heeft Mark Rutte met zijn pragmatische onderhandelingsvaardigheden vier kabinetten van alle politieke smaken bij elkaar gehouden. Geen slechte training om de westerse alliantie van nu 32 landen te leiden. Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan – van extreemrechts tot centrumlinks – en niet bang is voor contact met rechtspopulisten. Dit is niet alleen belangrijk met betrekking tot Trump, maar mogelijk ook in de omgang met Frankrijk.

    En dat de liberaal Rutte het naïeve geloof van veel West-Europeanen heeft belichaamd dat zij de veiligheid volledig aan de VS kunnen uitbesteden, hoeft geen nadeel te zijn als hij straks de taak op zich neemt om dit decennialange misverstand recht te zetten.

  • VS: aanklagers herzien aanklacht tegen Trump inzake verkiezingsuitslag

    VS: aanklagers herzien aanklacht tegen Trump inzake verkiezingsuitslag

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje spreekt veto uit over Hongaarse investering in Spaanse spoorwegsector

    » Soedan: tientallen doden na instorting dam

    De aanklagers willen zo bereiken dat de rechtszaak door kan gaan

    In de Verenigde Staten hebben aanklagers hun aanklacht tegen Trump vanwege zijn poging om de verkiezingsuitslag van 2020 ongedaan te maken, herzien. Ze besloten daartoe nadat het Amerikaanse Hooggerechtshof oordeelde dat voormalige presidenten ruime immuniteit genieten. Het team van speciaal aanklager Jack Smith presenteerde dinsdag een document aan een rechtbank in Washington, waarin de nadruk ligt op de rol van Donald Trump als politicus die zich kandidaat stelt voor een ambt in plaats van als ex-president.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een van de ‘misschien wel belangrijkste veranderingen’ is dat de herziene aanklacht niet langer melding maakt van de vermeende druk die de voormalige president zou hebben uitgeoefend op het ministerie van Justitie als onderdeel van zijn pogingen om zijn verkiezingsnederlaag ongedaan te maken, schrijft The New York Times.

    De herziening van de aanklacht lijkt te zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de zaak door kan gaan, nadat het Hooggerechtshof oordeelde dat Trump niet vervolgd kon worden voor zijn vermeende druk op het departement. De rechters waren namelijk ‘van oordeel dat de relatie van een president met het departement deel uitmaakt van de essentiële officiële functies van zijn ambt’, aldus het dagblad. Het is nog steeds zeer onwaarschijnlijk dat er een proces tegen Trump zal plaatsvinden voor de presidentsverkiezingen op 5 november.

  • Amerikaanse verkiezingen: Trump dreigt debat met Harris op ABC News over te slaan

    Amerikaanse verkiezingen: Trump dreigt debat met Harris op ABC News over te slaan

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VN-chef geeft noodsignaal af wegens zeespiegelstijging Stille Oceaan

    » Canada draait de duimschroeven aan voor buitenlandse werknemers

    ‘Waarom zou ik met Kamala Harris debatteren op dit netwerk?’

    Het langverwachte debat tussen de Republikein en de Democraat op ABC News, dat gepland staat voor 10 september, gaf maandag aanleiding tot enige wrijving. Het campagneteam van vicepresident Harris, de Democratische presidentskandidaat in november, beschuldigde de Republikeinse kandidaat, of beter gezegd zijn entourage, ervan hem te willen beschermen door te eisen dat de microfoons tijdens het debat worden uitgeschakeld.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een toespraak in Detroit liet Trump zich ontvallen dat het debat misschien niet door zal gaan. ‘Waarom zou ik met Kamala Harris debatteren op dit netwerk?’ schreef de voormalige president zondag in een bericht op zijn platform Truth Social, waarin hij ABC van partijdigheid beschuldigde. ‘Trumps opmerkingen over het debat op ABC News komen op een moment dat Harris haar voorsprong in de nationale peilingen heeft vergroot en terrein wint in belangrijke staten’, schrijft The Washington Post.

  • VS: Robert F. Kennedy Jr. stapt uit presidentsrace en kiest kant van Trump

    VS: Robert F. Kennedy Jr. stapt uit presidentsrace en kiest kant van Trump

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland: meerdere doden bij gijzeling in gevangenis

    » VS: voorzitter centrale bank zegt dat ‘de tijd is gekomen’ om rente te verlagen

    Kennedy krijgt rol in mogelijke tweede regering-Trump

    De onafhankelijke kandidaat Robert F. Kennedy Jr., neef van de voormalige Democratische president John F. Kennedy, kondigde vrijdag aan dat hij zijn campagne opschort en de kant kiest van de Republikeinse kandidaat Donald Trump. Kennedy zei dat hij zijn campagne opschort, maar in verschillende staten op de kieslijst blijft staan. Ook zei hij dat hem een rol is aangeboden in een mogelijke tweede regering-Trump.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.


    ‘De terugtrekking van de onafhankelijke kandidaat geeft een nieuwe wending aan de toch al chaotische presidentsrace’, aldus Politico. Kennedy’s ‘onorthodoxe standpunten spraken zowel Democratische als Republikeinse kiezers aan’ en ‘beide partijen vreesden dat hij de grootste electorale spelbreker in decennia zou zijn’. En in een ‘ongelooflijk spannende’ presidentsverkiezing zoals die van november zou er slechts ‘een fractie van Kennedy’s aanhangers naar Trump hoeven over testappen’ om de balans in belangrijke staten te doen doorslaan, aldus de Amerikaanse nieuwssite. Tijdens zijn campagne in Nevada verwelkomde Donald Trump de ‘zeer gewaardeerde’ steun van Kennedy, ‘een geweldige vent, door iedereen gerespecteerd’.

  • De VS verliezen grip op wereldwijd leiderschap

    De VS verliezen grip op wereldwijd leiderschap

    Na vier jaar Donald Trump zou Joe Biden de Verenigde Staten weer een leidende rol in de wereld geven. Met een focus op strategische allianties en internationale diplomatie leek hij zijn belofte waar te maken. Toch is de wereld steeds minder bereid om de Amerikaanse hegemonie te accepteren.

    Na vier jaar Donald Trump moest Joe Biden het mondiale leiderschap van de Verenigde Staten herstellen. Volgens veel heersende criteria in Washington heeft hij die belofte waargemaakt. Hij voorzag de Russische invasie van Oekraïne en mobiliseerde kundig het verzet van de NAVO daartegen. In Azië versterkte hij oude allianties, bouwde hij nieuwe op en blies hij de economische tegenwind waaronder China zucht verder aan. Nadat Israël was aangevallen, wist hij het land te steunen zonder dat dit tot een totale regionale oorlog leidde.

    Mondiaal leiderschap houdt echter meer in dan vrienden steunen en vijanden van repliek dienen. Werkelijke leiders handhaven niet alleen hun toppositie; ze lossen problemen op en wekken vertrouwen. Trump pretendeert nauwelijks dat hij dit soort wereldleiderschap in huis heeft. Maar aangezien de meeste Amerikaanse bestuurders die pretentie wel hebben, is het frappant hoe de Amerikaanse macht er tegenwoordig voorstaat. Het land lijkt meer op de leider van een factie, die slechts de partij van hun voorkeur verdedigt tegen steeds eensgezindere tegenstanders. Ondertussen kijkt een groot deel van de wereld toe, zich afvragend waar de Amerikanen het idee vandaan halen dat zij de baas zijn.

    Toen Rusland Oekraïne binnenviel, ging er een vertrouwde tinteling van opwinding door Washington. De aanval betekende immers dat de Verenigde Staten, na tientallen jaren dubieuze oorlogen te hebben gevoerd, weer de rol van mondiale good guy op zich zou nemen. Uncle Sam ging de wereld verenigen tegen de flagrante schending van de internationale orde door het Kremlin. 

    In de eerste maanden boekte het Witte Huis glanzende tactische successen: Oekraïne werd in staat gesteld zichzelf te verdedigen, de hulp van bondgenoten werd in goede banen geleid, en Finland en Zweden konden soepel toetreden tot de NAVO. Rusland betaalt dus een hoge prijs voor zijn invasie. Maar ook de Verenigde Staten hebben – strategische – tegenslag te verduren gekregen. 

    De Verenigde Staten hebben nu te maken met een in het nauw gedreven en onvoorspelbare nucleaire tegenstander in Moskou. Erger nog, China, Iran en Noord-Korea zochten elkaar op in hun streven de Russische oorlogsinspanningen van voldoende middelen te voorzien en zich te verzetten tegen wat zij als de mondiale hegemonie van de VS beschouwen. Dit anti-Amerikaanse bondgenootschap is al sterk genoeg gebleken om het effect van de westerse hulp aan Oekraïne te temperen. Zo wordt de prijs die de Amerikanen moeten betalen voor hun militaire dominantie steeds hoger. Rusland grenst direct aan zes landen die de Verenigde Staten krachtens het NAVO-verdrag moeten verdedigen. Het Pentagon bereidt zich ondertussen voor op een Chinese invasie van Taiwan. De VS worden nog niet overvleugeld, maar zijn wel zwaar overbelast.

    Zijlijn

    Daarbij komt dat de rest van de wereld allerminst massaal de zijde van Washington kiest. De meeste landen hangen geen van de partijen aan: ze hekelen de Russische agressie, maar de reactie van het Westen evengoed. President Biden heeft de zaken er niet beter op gemaakt door het conflict af te schilderen als een ‘strijd tussen democratie en autocratie’ en weinig zichtbare pogingen te ondernemen om via diplomatie vrede te bereiken. Zo lijkt het alsof hij andere landen vraagt ​​zich aan te sluiten bij een eindeloos conflict. Behalve de Amerikaanse bondgenoten heeft haast geen enkel land sancties opgelegd aan Rusland. Het isoleren van China, indien het Taiwan aanvalt, is een nog grotere opgave. In Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten is het imago van Rusland en China sinds 2022 zelfs verbeterd.

    De Gaza-oorlog kwam op het slechtst mogelijke moment, en Biden reageerde op deze ramp door onmiddellijk steun voor de genadeloze militaire campagne van Israël te beloven in plaats van als voorwaarde te stellen dat deze hulp burgers zou helpen beschermen. Hij stelde zich op als volger in plaats van als leider, en veroordeelde zichzelf tot een rol aan de zijlijn, alwaar hij commentaar geeft op het gedrag van Israël. In een cruciaal conflict zijn de Verenigde Staten erin geslaagd zowel zwak als repressief te zijn. De kosten voor de reputatie en veiligheid van Washington beginnen nu zichtbaar te worden.

    Nog niet zo lang geleden probeerden de Verenigde Staten te bemiddelen tussen Israëli’s en Palestijnen rond voorwaarden die beide partijen zouden kunnen aanvaarden. Washington gebruikte diplomatie om Iran van nucleaire acties te weerhouden en moedigde de Saoedi’s aan de omgang met hun Iraanse rivalen te verbeteren. Vanaf nu streeft de regering-Biden er blijkbaar naar om weinig meer te doen dan een anti-Iranblok te consolideren. In ruil voor normalisering van de betrekkingen met Israël door Saoedi-Arabië, wil Washington er zich via een verdrag toe verplichten het Saoedische koninkrijk militair te verdedigen. Komt deze deal er, dan is er een minieme kans dat die vrede en stabiliteit zal brengen in het Midden-Oosten, terwijl de kans dat de Verenigde Staten verder verwikkeld raken in regionaal geweld enkel toeneemt.

    Een deel van het probleem is de neiging van de president om zich te veel te identificeren met Amerikaanse partners. Hij heeft de vraag of vredesonderhandelingen moeten worden voortgezet aan Oekraïne overgelaten en geen weerwerk geboden aan de maximalistische oorlogsdoelstellingen van het land. Hij versnelde hulp aan Israël, hoewel hij publiekelijk zijn twijfel uitsprak over de Israëlische oorlogsplannen. Biden beloofde ook tot vier keer toe Taiwan te zullen verdedigen, waarmee hij verder ging dan de officiële Amerikaanse toezegging het eiland te bewapenen, maar er niet noodzakelijkerwijs voor te vechten. Zijn voorgangers waren niet altijd zo eenzijdig en hielden ‘strategische ambiguïteit’ in ere, bijvoorbeeld over de vraag of de Verenigde Staten oorlog zouden voeren om Taiwan.

    Naïeve verwachting

    De instincten van Biden geven blijk van een dieper falen van het land, dat al tientallen jaren latent aanwezig is. Na de Koude Oorlog hebben Amerikaanse beleidsmakers mondiaal leiderschap gelijkgesteld aan militaire dominantie. De Verenigde Staten beschikten zonder meer over beide. De militaire reikwijdte kon worden vergroot zonder de vrees voor dodelijke tegenstand van grote landen. ‘De wereld is niet langer verdeeld in twee vijandige kampen,’ verklaarde Bill Clinton in 1997, het jaar waarin hij zich voorstander toonde van de oostelijke uitbreiding van de NAVO. ‘In plaats daarvan smeden we nu banden met landen die ooit onze tegenstanders waren.’

    Maar het smeden van die banden kon nooit het wederzijdse wantrouwen wegnemen, deels omdat de Verenigde Staten hun eigen mondiale dominantie bleven koesteren. Opeenvolgende regeringen breidden Amerikaanse bondgenootschappen uit, begonnen regelmatig oorlogen en probeerden de liberale democratie te verspreiden, in de verwachting dat potentiële rivalen zich zouden neerleggen bij de Amerikaanse wereldorde. Die naïeve verwachting is inmiddels verleden tijd, maar de dominantiereflex blijft bestaan. De Verenigde Staten blijven zich uitbreiden, maar stuiten daarbij op formidabele weerstand. Washington wordt er op zijn beurt toe verleidt er een schep bovenop te doen, terwijl een groot deel van de wereld in zijn schulp kruipt. Dit kan alleen maar misgaan. En Amerikanen zullen steeds meer moeten riskeren en uitgeven om deze kansloze strategie vol te houden.

    Er is een betere aanpak voorhanden. Om het mondiale leiderschap terug te winnen moeten de Verenigde Staten een argwanende wereld de wil tonen vrede te sluiten en weerbaarheid op te bouwen. Het volstaat niet vijanden te laten bloeden en bondgenoten te steunen. Dat zou betekenen dat we Oekraïne weliswaar moeten steunen, maar ons tegelijkertijd moet inzetten om de oorlog aan de onderhandelingstafel te beëindigen. Een en ander dient samen te gaan met een geleidelijke verschuiving naar een kleinere rol in de NAVO en druk op Europa om zijn eigen defensie in handen te nemen. Het recente voorstel van Biden voor een staakt-het-vuren in Gaza was lovenswaardig, maar het ontbrak aan de dreiging te stoppen met het sturen van wapens naar Israël als Israël zou weigeren.

    Een terugtrekking uit Europa en het Midden-Oosten zou de Amerikaanse betrokkenheid verbeteren waar die er het meest toe doet: in Azië. Ze zou duidelijk maken dat Washington geen hegemonie nastreeft, zoals de Chinese propaganda beweert, maar China veeleer ervan wil weerhouden een eigen Aziatische hegemonie te vestigen. Op die manier zou het Amerikaanse leiderschap in de Indo-Pacifische regio een vastere basis kunnen krijgen, zelfs als China nog sterker wordt dan het al is. China is momenteel zeer zeker niet in staat de hele regio zijn wil op te leggen, en de uiterst riskante inname van Taiwan zal dat ook niet bewerkstelligen.

    Het zal niet gemakkelijk zijn dit allemaal voor elkaar te krijgen. Maar denk eens aan het alternatief. Door slechts een fractie van de wereld te leiden, veranderen de Verenigde Staten in een rusteloze volger. De Amerikanen zullen voortdurend op de rand van oorlog verkeren in het Midden-Oosten, Europa en Azië, uit angst dat terreinverlies op één plek een wereldwijde catastrofe zal veroorzaken. Maar het echte gevaar is dat een groot deel van de mondiale veiligheid op het spel wordt gezet door te grote bemoeizucht van één land. Echte leiders weten wanneer ze anderen de ruimte moeten geven.

    Dr. Wertheim is historicus en analist van het Amerikaanse buitenlandse beleid.

  • Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte, ofwel de Trump-fluisteraar

    Mark Rutte wordt secretaris-generaal van de NAVO, al is Oost-Europa het er niet mee eens. Maar de ex-premier weet hoe om te gaan met de grootste dreiging voor het bondgenootschap: Donald Trump.

    Er zijn maar weinig landen waar je zulke sympathieke beelden kunt verwachten van een vreedzame machtsoverdracht: Mark Rutte, aftredend premier van Nederland, ontving zijn opvolger Dick Schoof vorige week in het Torentje, de ambtswoning van Den Haag, overhandigde hem de rituele houten voorzittershamer voor de kabinetsvergaderingen, en zwaaide vervolgens naar de camera om op zijn fiets zijn nieuwe avontuur tegemoet te gaan – zonder helm, zonder bewaker, een burger als alle andere.

    In zijn dertien jaar als premier heeft Mark Rutte een imago verworven dat perfect balanceert tussen benaderbaarheid en eigenzinnigheid, en dat hem tot een van de populairste politici van zijn land heeft gemaakt: hij is altijd correct gekleed, woont altijd in hetzelfde bescheiden huis en gaat elk jaar met dezelfde vriend op vakantie naar New York. Hagenaars konden hem op de fiets naar kantoor zien gaan, bijtend in een appel. Vaak stopte hij onderweg even voor een praatje.

    Deze nabijheid tot de mensen is binnenkort verleden tijd, aangezien Rutte de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO wordt. De alliantie had nog vóór de top ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum, die van 9 tot 11 juli in Washington plaatsvindt, hierover overeenstemming bereikt. De ex-minister-president zal zich moeten voorbereiden op een leven in een streng beveiligde vleugel.

    Rutte is niet alleen populair in zijn thuisland, maar ook onder zijn collega’s. Dat bleek uit de spontane knuffel van Emmanuel Macron op de laatste EU-top, die meteen viraal ging. Rutte was bezig een menigte Brusselse journalisten te woord te staan toen Macron vanaf de achtergrond in beeld verscheen. De Fransman onderbrak het interview van zijn collega. ‘Sorry, ik heb dorst’, zei Macron in het Engels tegen de camera’s. Daarom zou hij Rutte meevoeren. ‘We zijn hier allemaal verdrietig omdat we een geweldige kameraad en premier verliezen,’ voegde hij eraan toe. Emotie, knuffel, schouderklopje. Een perfect moment voor op TikTok en een onverwacht coole meme voor de NAVO.

    Dit ontroerende tafereel kon de bittere waarheid niet verdoezelen: Mark Rutte staat, net als Emmanuel Macron, voor een liberaal centrum dat momenteel door nationalisten overal in het Westen wordt verdrongen. In Parijs grijpt het Rassemblement National van Marine Le Pen de macht. In Den Haag droeg Rutte de macht over aan een regering onder leiding van nationaal-populist Geert Wilders.

    Mark Rutte leidde zijn land bijna veertien jaar lang, ruim vijfduizend dagen, in vier verschillende coalities. Hij is wat je in Duitsland een neoliberaal zou noemen. Hoewel zijn kabinetten allerlei politieke smaken combineerden, waaronder de sociaaldemocratie, bleef Rutte altijd vasthouden aan het ideaal van een niet al te aanwezige overheid. In zijn ogen was de staat iets waarvan burgers bevrijd moesten worden, zodat ze ‘met verve konden leven’. Zelfs toen Europa achtereenvolgens te maken kreeg met de financiële crisis, de migratiecrisis en vervolgens de pandemie, bleef Rutte onverschrokken. 

    Het feit dat de terugtrekking van de staat onder zijn bewind de burgers een gevoel van onveiligheid bezorgde, kwam tot uiting in steeds nieuwe regeringscrises – en in de winst die rechts-extremistische en nationaal-populistische partijen boekten.

    Aan het einde van zijn liberale tijdperk staat, paradoxaal genoeg, het verlangen naar veiligheid vanuit de staat nu voorop. Het beheersen van migratie, het verlagen van de kosten van levensonderhoud, het beschermen tegen oorlog in Europa – het zijn vragen waarop het liberalisme van Mark Rutte geen antwoord kon geven. De illiberale krachten rondom Wilders namen de macht over – tegen de immigratie, tegen de EU en lange tijd ook tegen Oekraïne.

    Wat heeft de opkomst van de illiberalen te maken met de recordtermijn van aartsliberaal Rutte? Of fundamenteler: hoe verdedig je de democratie vandaag de dag tegen haar vijanden? Dit zijn vragen waar Mark Rutte mee te maken krijgt als hij binnenkort leiding geeft aan de militaire alliantie, die zichzelf ziet als een paraplu en een schild van de liberale democratie tegen autocratie.

    Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’

    De nieuwkomer treft een NAVO aan die op haar 75ste verjaardag zowel van buitenaf als van binnenuit onder druk staat zoals misschien wel nooit eerder in haar geschiedenis. Het is goed mogelijk dat Rutte de alliantie niet alleen ten opzichte van Vladimir Poetin zal moeten herpositioneren, maar ook tegen de aanvallen van Donald Trump.

    De nieuwe zoektocht van Rusland naar wijdverbreide macht is, hoe paradoxaal het in eerste instantie ook klinkt, geen al te grote uitdaging voor het zelfbeeld van de NAVO. De Russische oorlog brengt hen terug naar het oorspronkelijke doel van de Koude Oorlog, toen het Westen probeerde de agressieve expansiedrift van de Sovjet-Unie in toom te houden. Vladimir Poetin heeft de NAVO versterkt (in tegenstelling tot zijn bedoeling uiteraard); de organisatie is recentelijk uitgebreid met Zweden en Finland en telt nu 32 lidstaten. Volgens een inside joke verdient de Russische president eigenlijk de onderscheiding ‘Verkoper van het Jaar’. De bestaansreden van de NAVO is lang niet zo onbetwist geweest als nu – althans vanuit Europees perspectief.

    En juist op dit punt worden de zaken lastig voor de toekomstige secretaris-generaal. Zijn moeilijkste taak zal zijn om de NAVO door een tweede presidentschap van Trump te leiden. De existentiële dreiging voor het huidige bondgenootschap komt van binnenuit. Trump gebruikt de alliantie al jarenlang als iets om mee te schermen. Ofwel de Europeanen betalen meer, snoeft hij tijdens verkiezingscampagnes, ofwel ik laat Poetin met hen doen wat hij wil.

    Niemand binnen de NAVO spreekt dit openlijk uit, al was het maar om Joe Biden niet af te vallen, maar Mark Rutte is gekozen met de terugkeer van Trump al in gedachten. Financial Times heeft onlangs onthuld dat Rutte de NAVO al eens van zijn toorn heeft gered. Tijdens een top in juli 2018 in Brussel verraste Trump de verzamelde regeringsleiders met een ultimatum. De verdeling van de lasten is oneerlijk, was zijn klacht. De VS betalen een onevenredig hoog bedrag voor een bondgenootschap dat in de eerste plaats dient om Europa te verdedigen.

    Vooral de toenmalige Duitse president werd volgens het FT-artikel op haar stuk gezet. De Bondsrepubliek gaf aanzienlijk minder dan de afgesproken twee procent uit aan defensie en kocht grote hoeveelheden gas van Rusland. Trump sprak Angela Merkel sarcastisch toe: ‘Wij verdedigen jou tegen Rusland, maar jij betaalt miljarden dollars aan Rusland?’ Het toenmalige (en huidige) hoofd van de NAVO, Jens Stoltenberg, probeerde Trump van repliek te dienen. Tijdens de Koude Oorlog, zei hij, hebben we geleerd dat we ‘samen sterker’ zijn. Trump antwoordde: ‘Hoe kun je samen sterk zijn als een land zijn energie bij de persoon vandaan haalt waartegen het ook beschermd wil worden?’ Ofwel iedereen zou zijn defensie-uitgaven verhogen, dreigde Trump, ofwel de VS zouden zich terugtrekken op nieuwjaarsdag 2019.

    In de paniek die volgde kwam het moment van Mark Rutte. Merkel, Macron en Stoltenberg stuurden hem naar voren om Trump te sussen met een drievoudige tegemoetkoming: u heeft gelijk als u ons bekritiseert; jullie hebben al voor hogere militaire uitgaven gezorgd; wij zullen in de toekomst veel meer doen. Trump stemde ermee in en dat leverde Rutte sinds 12 juli 2018 de reputatie op een Trump-fluisteraar te zijn.

    De chantage van Trump werkte (samen met de aanval van Poetin). De defensie-uitgaven van de NAVO-leden (exclusief de VS) zijn sinds de crash op de top met 55 procent gestegen. Destijds voldeden twee leden aan de doelstelling van twee procent; nu zijn dat er tweeëntwintig.

    Onconventionele ideeën

    Mark Rutte hoeft op het gebied van de lastenverdeling dus niet helemaal van voren af aan te beginnen wanneer hij straks opnieuw tegenover president Trump komt te staan. Maar rondom de belangrijkste kwestie is de situatie anders: de steun aan Oekraïne. Trump heeft hierover eveneens onconventionele ideeën: hij wil de oorlog snel beëindigen door Amerikaanse militaire hulp te gebruiken om beide partijen tot een deal te bewegen. Aan Zelensky wil Trump het signaal geven dat hij hiermee zal stoppen als de Oekraïense president bereid is te onderhandelen. Poetin daarentegen dreigt hij dat hij zijn steun anders zal verhogen.

    De NAVO bereidt zich voor op dit scenario door de coördinatie van de steun aan Oekraïne over te dragen van de door de VS gecontroleerde Ramstein-groep aan het bondgenootschap. Het idee is dat in de toekomst een NAVO-missie de levering van wapens en de training van Oekraïense soldaten zal controleren. (Waarschijnlijk zal de missie niet zo worden genoemd omdat de Duitse regering de naam afwijst; mensen in Berlijn vrezen dat het de indruk zou kunnen wekken dat de NAVO de troepen stuurt.)

    Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan en niet bang is voor contact met rechtspopulisten

    Vanuit Midden- en Oost-Europa werd de kandidatuur van Mark Rutte sterk bekritiseerd. Niet zonder reden: Rutte was lange tijd een van de voorstanders van de Nord Stream 2-Oostzeepijpleiding; Nederland heeft de doelstelling van twee procent niet gehaald; en eigenlijk zouden de nieuwe frontlijnstaten van het bondgenootschap eindelijk het voortouw moeten nemen. Dit was de reden voor de kandidatuur van de Estse premier Kaja Kallas voor de functie van secretaris-generaal van de NAVO.

    En toch is Rutte een goede keuze vanuit het perspectief van degenen die krachtige steun voor Oekraïne willen. Tijdens zijn ambtsperiode werd in juli 2014 vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven Oekraïne door Rusland neergehaald, aan het begin van de eerste invasie door de Russen. Er kwamen 298 mensen om het leven, waaronder 192 Nederlanders. De Russische regering probeerde de misdaad te verdoezelen met eindeloze propagandaleugens. Het was Mark Rutte die de nabestaanden moest troosten en hen van informatie moest voorzien.

    Het betekende het einde van zijn naïviteit ten aanzien van het Ruslandbeleid en het verklaart ook waarom Nederland keer op keer een voortrekkersrol speelde bij de wapenleveranties aan Oekraïne met bijvoorbeeld de zelfrijdende houwitser uit 2000 en de F-16-straaljager.

    Als je tegenwoordig naar NAVO-insiders luistert, ontstaat het volgende beeld: als regeringsleider heeft Mark Rutte met zijn pragmatische onderhandelingsvaardigheden vier kabinetten van alle politieke smaken bij elkaar gehouden. Geen slechte training om de westerse alliantie van nu 32 landen te leiden. Rutte is een sympathieke stuurman die met veel mensen overweg kan – van extreemrechts tot centrumlinks – en niet bang is voor contact met rechtspopulisten. Dit is niet alleen belangrijk met betrekking tot Trump, maar mogelijk ook in de omgang met Frankrijk.

    En dat de liberaal Rutte het naïeve geloof van veel West-Europeanen heeft belichaamd dat zij de veiligheid volledig aan de VS kunnen uitbesteden, hoeft geen nadeel te zijn als hij straks de taak op zich neemt om dit decennialange misverstand recht te zetten.

  • VS: directeur van de Secret Service neemt ontslag na kritiek

    VS: directeur van de Secret Service neemt ontslag na kritiek

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ethiopië: meer dan 200 mensen omgekomen bij aardverschuivingen

    » Kamala Harris enthousiasmeert aanhangers op haar eerste bijeenkomst

    Aanleiding voor de kritiek was de moordaanslag op Trump

    De directeur van de Secret Service van de Verenigde Staten, Kimberly Cheatle, nam dinsdag ontslag ‘tegen de achtergrond van de verontwaardiging bij Republikeinen en Democraten over het onvermogen van de Secret Service om te voorkomen dat een 20-jarige schutter het vuur opende op ex-president Donald Trump’ tijdens een campagnebijeenkomst in Pennsylvania op 13 juli. Dat schrijft The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze moordaanslag is ‘de meest flagrante mislukking van [de geheime dienst] sinds president Ronald Reagan in 1981 werd neergeschoten’, merkt het dagblad op. Cheatle had al veel kritiek gehad na de moordaanslag op Trump, en met haar ontslag geeft ze nu gehoor aan de oproep om af te treden.

  • Steun voor Joe Biden onder Democraten kalft verder af

    Steun voor Joe Biden onder Democraten kalft verder af

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Lavrov: Rusland bereid met iedere Amerikaanse president samen te werken

    » Skelet van een stegosaurus voor een recordbedrag geveild in New York

    De president is bovendien positief getest op Covid-19

    ‘De druk op Joe Biden om zich terug te trekken als Democratische presidentskandidaat tegen Donald Trump was afgenomen’ na ‘de moordpoging op de Republikein afgelopen weekend’, maar ‘kwam woensdag in alle hevigheid terug’, merkt The Guardian op.

    Adam Schiff, een goede vriend van de president en een invloedrijk parlementslid, ‘riep Biden publiekelijk op om af te treden, en werd daarmee het bekendste parlementslid dat dit openlijk deed’, aldus het Britse dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze nieuwe oproep aan Joe Biden om zich terug te trekken kwam een paar uur voor de aankondiging van het Witte Huis dat de president positief was getest op Covid-19, waardoor hij genoodzaakt was om alle openbare evenementen tot nader order af te zeggen.

    Biden houdt echter vol dat hij ‘in orde’ is. Het Witte Huis benadrukte dat de president slechts last had van ‘milde symptomen’, dat hij in afzondering ging en ‘zijn taken volledig zou blijven uitoefenen’. Wel heeft Biden gezegd dat hij zijn kandidatuur zal heroverwegen als de artsen bij hem een bepaalde ziekte vaststellen.

  • Biden wil het type geweer verbieden dat werd gebruikt bij de aanslag op Trump

    Biden wil het type geweer verbieden dat werd gebruikt bij de aanslag op Trump

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oman: IS eist verantwoordelijkheid op voor aanslag Muscat

    » Elon Musk verplaatst hoofdkantoor X en SpaceX wegens transgenderwet

    In 1994 maakte Biden zich al sterk voor een aanvalswapenverbod

    Tijdens zijn campagne in Las Vegas vertelde Joe Biden zijn aanhangers dinsdag dat het ‘tijd is om het type semi-automatisch geweer dat zaterdag werd gebruikt bij de aanslag op voormalig president Donald Trump te verbieden’, meldt The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Een AR-15 werd gebruikt bij de schietpartij die Donald Trump als doelwit had. Het is het aanvalswapen dat zoveel anderen, waaronder kinderen, heeft gedood. Het is tijd om het wapen te verbieden,’ zei de Amerikaanse president.

    ‘Ik heb het al één keer eerder gedaan, en ik zal het nog een keer doen,’ zei Biden verder, waarmee hij waarschijnlijk verwees naar zijn betrokkenheid bij de goedkeuring van het aanvalswapenverbod in 1994, dat 10 jaar later afliep, aldus het Britse dagblad.

  • VS: rechtszaak tegen Trump inzake geheime documenten nietig verklaard

    VS: rechtszaak tegen Trump inzake geheime documenten nietig verklaard

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: Zelensky open voor onderhandelingen met Moskou over vrede

    » Afghanistan: minstens veertig mensen omgekomen door regen en storm

    De aanstelling van de speciale aanklager zou illegaal zijn geweest

    Een federale rechter in Florida heeft maandag een procedure tegen Donald Trump wegens het achterhouden van geheime documenten nietig verklaard. De rechter oordeelde dat de aanstelling door het ministerie van Justitie van speciaal aanklager Jack Smith om de zaak te onderzoeken ‘illegaal’ was, schrijft NBC News.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze beslissing is ‘een grote overwinning voor de voormalige president’, aldus de Amerikaanse zender, die erop wijst dat de rechter een van de magistraten is die door Trump zijn aangesteld tijdens zijn presidentschap. Het kantoor van de speciale aanklager gaat in beroep tegen de beslissing met het argument dat deze ‘alle uitspraken van de vorige rechtbanken’ tegenspreekt. Donald Trump werd vervolgd voor het bewaren van geheime documenten in zijn residentie Mar-a-Lago in Florida nadat hij het Witte Huis had verlaten.

  • Orbán bezoekt Trump voor zogenaamde vredesmissie

    Orbán bezoekt Trump voor zogenaamde vredesmissie

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada investeert 48 miljard dollar in kinderbescherming voor inheemse jeugd

    » Kenia: president Ruto ontslaat kabinet na dodelijke protesten

    De Europese Unie reageerde ‘geïrriteerd’

    De Hongaarse premier Viktor Orbán bezocht voormalig president Donald Trump op zijn landgoed in Florida, meldt Die Zeit. Op sociale media deelde Orbán een foto van hun ontmoeting en schreef: ‘We hebben het gehad over manieren om vrede in Oekraïne te bewerkstelligen. Het goede nieuws van de dag: hij zal het oplossen!’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Orbán was eerder naar Rusland en China gereisd als onderdeel van zijn zogenaamde ‘vredesmissie’, gericht op het beëindigen van de Russische agressieoorlog in Oekraïne.

    De Europese Unie reageerde ‘geïrriteerd’ op de ontmoeting. De Zweedse premier Ulf Kristersson beschuldigde Orbán ervan het EU-voorzitterschap te misbruiken voor zijn eigen doeleinden. Volgens de Finse president Alexander Stubb heeft Orbán geen mandaat van de NAVO of de Europese Unie om te onderhandelen. Hongarije beschuldigt NAVO-partners op zijn beurt van dubbele standaarden en falen in de omgang met de oorlog in Oekraïne.

  • Moet Biden vervangen worden? En zo ja, door wie?

    Moet Biden vervangen worden? En zo ja, door wie?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de Democraten in de Verenigde Staten, onder wie na een dramatisch verlopen debat stemmen opgaan om Joe Biden te vervangen om Trump te verslaan. Maar is dat wel verstandig, zo laat in de campagne? En wie moet dan zijn plaats innemen?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Waarom is er kritiek op Biden? 

    Zijn stem klonk schor en monotoon, hij struikelde over zijn woorden en had bij vlagen moeite om coherente zinnen te vormen. Het optreden van Joe Biden in het debat met Donald Trump op CNN op 27 juni was volgens de meeste Amerikaanse journalisten en columnisten rampzalig. Velen roepen hem op zich terug te trekken ten gunste van een andere Democratische kandidaat. Wat scheelt er volgens de Amerikaanse media aan de huidige president?

    Columnist Nicholas Kristof was een van de eersten die in The New York Times reageerde op het debat en wel met de kop: ‘Joe Biden, ik heb genoeg gezien!’ De journalist hoopte dat de bewoner van het Witte Huis na het debat tot de conclusie zou komen zich ‘terug zou trekken uit de verkiezingsrace’, om zo de weg vrij te maken voor de Democratische Partij een nieuwe kandidaat te nomineren op haar nationale conventie in augustus.

    ‘Een van de gevaren waar dit land voor staat, volgens mij en volgens Biden, is het risico van een overwinning van Donald Trump. En na het debat is het moeilijk om het gevoel te vermijden dat als Biden in de race blijft de kans groter wordt dat Trump in januari het Witte Huis betreedt’, schrijft Kristof. Volgens Kristof zullen veel zwevende kiezers hun stem geven aan de kandidaat van wie ze geloven dat hij de economie het meest vooruithelpt. ‘Ik wed dat ze nu Trump zullen steunen.’ 

    Thomas Friedman, misschien wel de bekendste columnist van The New York Times, deelt de mening van Kristof. ‘Ik was tot nu toe bereid om Biden het voordeel van de twijfel te geven, want de keren dat ik een op een met hem heb gesproken, vond ik dat hij het presidentschap aankon. Het is duidelijk dat hij daartoe niet langer in staat is’, schrijft Friedman.

    ANP 502280318 1
    President Joe Biden spreekt op een campagne-evenement in Raleigh, North Carolina op 28 juni 2024. – © Mandel NGAN / AFP

    Ook de hoofdredactie van de The New York Times is van mening dat het beter is dat Biden aftreedt. ‘Tijdens het debat van donderdag moest de president het Amerikaanse publiek ervan overtuigen dat hij opgewassen was tegen de hoge eisen van het ambt dat hij voor nog een termijn wil bekleden. Van de kiezers kan echter niet worden verwacht dat ze negeren wat in plaats daarvan duidelijk zichtbaar was: Biden is niet de man die hij vier jaar geleden was. De president kwam donderdagavond over als de schaduw van degene die altijd met verve de publieke zaak heeft gediend. Hij worstelde om uit te leggen wat hij zou bereiken in een tweede termijn. Hij worstelde om te reageren op de provocaties van Trump. Hij worstelde om Trump verantwoordelijk te houden voor zijn leugens, zijn mislukkingen en zijn ijzingwekkende plannen. Meer dan eens had hij moeite om het einde van een zin te halen.’

    ‘President Joe Biden moet zijn campagne beëindigen’, schrijft ook Mark Leibovich van The Atlantic. ‘Het eerste presidentiële debat, gisteravond, was een ramp. Het was vanaf het begin duidelijk dat Biden er oud uitzag, oud klonk en ja, in feite heel erg oud is.’ Biden is 81 jaar oud, Trump 78. Bij zijn aantreden in 2021 was Biden al de oudste president die de Verenigde Staten ooit heeft gehad. 

    De kritiek beperkt zich niet tot de pers. Volgens The New York Times zijn Democratische politici en donoren in paniek. Sommigen vertrouwen de Amerikaanse krant zelf toe dat ze privé hebben besproken of ze een andere kandidaat nodig hebben. Zelfs de bookmakers hebben de kans dat de president zich opnieuw verkiesbaar stelt drastisch naar beneden bijgesteld. Die is met 26 procentpunt gezakt naar 60 procent, schrijft de krant. ‘We are f**ked,’ vertelde een Democraat die betrokken is bij de campagne aan CNN. ‘Biden ziet er verschrikkelijk uit. Hij klinkt verschrikkelijk. Hij is onsamenhangend,’ klaagde een ander. 

    De kandidatuur van Joe Biden kan de Democraten bij de komende verkiezingen stemmen kosten, zelfs op lokaal niveau, stelt The Miami Herald. Op 5 november gaan de Amerikanen niet alleen naar de stembus om hun volgende president te kiezen, maar ook om hun afgevaardigden en sommige van hun senatoren in het Congres opnieuw te kiezen, evenals voor een hele reeks lokale verkiezingen.

    Voor The Wall Street Journal is de conclusie duidelijk: de Democraten kunnen niet langer hun kop in het zand steken en ‘het probleem-Biden’ negeren. Het debat ‘maakte duidelijk dat de president niet nog eens vier jaar in functie kan blijven’. Het conservatieve dagblad wijst erop dat ‘dit debat pijnlijk was, vooral voor de Verenigde Staten’ en voegt eraan toe dat dit niet ‘een partijdig standpunt is, maar een patriottisch standpunt’. The Wall Street Journal legt de vinger op de zere plek door erop te wijzen dat ‘een onontkoombare vraag zich nu opdringt: waarom hebben degenen die dicht bij Biden staan hem zich kandidaat laten stellen voor een tweede termijn?’

    Wie moet hem vervangen?

    Het is duidelijk dat zowel in het Democratische kamp als in de media stemmen opgaan om een andere kandidaat naar voren te schuiven. Maar wie zijn de meest voor de hand liggende kandidaten? 

    De lijst die in de media rondgaat, bevat een handvol aspirant-vervangers, waaronder Gavin Newsom, gouverneur van Californië, en Gretchen Whitmer, gouverneur van Michigan. De huidige minister van Transport Pete Buttigieg wordt ook genoemd, net als senator Amy Klobuchar uit Minnesota en senator Cory Booker uit New Jersey, zoals The New York Times opsomt. Die laatste drie deden vier jaar geleden ook al mee aan de voorverkiezingen om de Democratische presidentskandidaat te worden. 

    ANP 502290716 1
    Vicepresident Kamala Harris betreedt het podium tijdens een campagnebijeenkomst op vrijdag 28 juni 2024 in Las Vegas. – © AP Foto/Ronda Churchill

    Na het debat is deze lijst nog langer geworden, schrijft The Guardian, die zes waarschijnlijke kandidaten noemt, waaronder minder voor de hand liggende Democraten zoals gouverneur van Illinois J.B. Pritzker en Sherrod Brown, senator namens Ohio. Natuurlijk blijft Kamala Harris, de vicepresident van Joe Biden, bovenaan de lijst staan, stellen de Amerikaanse media. Maar na drieënhalf jaar in deze functie heeft ze nog steeds moeite om de gunst van het publiek te winnen.

    Bovendien ‘zou Kamala Harris niet automatisch Joe Biden vervangen als de Democratische genomineerde als hij zou aftreden, alleen maar omdat ze vicepresident is’, aldus The Wall Street Journal. Haar status binnen de Democratische Partij en haar nabijheid tot het Witte Huis zouden haar echter tot een levensvatbare kandidaat kunnen maken, ‘vooral als Biden zijn steun aan haar verleent als hij aftreedt’.

    Toch twijfelen de meeste Democraten die Biden willen vervangen of Harris Trump zou kunnen verslaan, aldus The Atlantic. ‘Maar als zij de nominatie zou willen, zou de partij verscheurd kunnen raken als haar, de eerste vrouw van kleur die als vicepresident heeft gediend, het kandidaatschap wordt ontzegd. De angst dat zo’n gevecht een nederlaag in november praktisch zou garanderen, is een van de redenen waarom Democraten die zich ongemakkelijk voelen bij het herverkiezen van Biden zo lang hun mond hebben gehouden.’

    Een andere grote kanshebber is Gavin Newsom. De gouverneur van Californië, de rijkste staat van de VS, bouwt al jaren aan een nationaal profiel om, zoals analisten geloven, zich naar voor te schuiven als presidentskandidaat in 2028, ‘of misschien eerder’, schrijft Financial Times. ‘Toen vorig jaar de bezorgdheid over de leeftijd van Biden toenam, beschuldigden de Republikeinen Newsom publiekelijk van het voeren van een “schaduwcampagne” die hem in staat zou stellen aan de race deel te nemen als de president zich zou terugtrekken. Sommige Democraten stonden daar stilletjes achter. (…) Collega-Democraten zeggen dat zijn grootste obstakel voor nationaal succes niet zijn progressieve beleid is; dat zijn de vele problemen in Californië: een daklozencrisis, een begrotingstekort van vele miljarden dollars en de hoge kosten van levensonderhoud dat de kiezers gedeeltelijk aan de gouverneur wijten.’

    De derde veelbelovende Democraat is Gretchen Whitmer, die al langer gezien wordt als mogelijke opvolger van Biden, aldus FT. De gouverneur van Michigan kreeg nationale bekendheid toen ze zich tijdens de coronapandemie verzette tegen Trumps gebrekkige reactie op het virus. Whitmer heeft al gehint dat ze zich kandidaat wil stellen in 2028. Wat voor haar pleit is dat ze twee keer de verkiezingen wist te winnen in een swing state en er ook voor zorgde dat de Democraten voor het eerst in decennia het Huis en de Senaat van Michigan heroverden.

    Hoe kan Joe Biden vervangen worden?

    Eén ding is zeker: het vervangen van Joe Biden – die, zoals Financial Times opmerkt, ‘in de race blijft en al vooruitkijkt naar het tweede debat tegen Trump’, dat gepland staat voor 10 september op ABC News – zal geen gemakkelijke taak zijn. Volgens verschillende Amerikaanse media, waaronder The Wall Street Journal, zijn er drie mogelijke scenario’s. De eerste mogelijkheid is dat Joe Biden besluit om in de race te blijven, in welk geval ‘het niet mogelijk is dat een andere Democraat de officiële kandidaat van de partij wordt’, aldus de krant.

    ANP 478930665
    President Volodymyr Zelensky ontmoet president Joe Biden in het Witte Huis op 21 september 2023. – © IMAGO / Kantoor van de Oekraïense president

    Het tweede scenario is dat Joe Biden besluit zich terug te trekken. Dan kunnen de Democraten een nieuwe officiële kandidaat nomineren op de Democratische Nationale Conventie, die van 19 tot 22 augustus in Chicago wordt gehouden.

    Ten slotte, als Joe Biden besluit om zich terug te trekken na de Democratische Conventie, zou dit de zaken nog ingewikkelder maken voor zijn partij; ‘partijvoorzitter Jaime Harrison zou dan gouverneurs en Democratische leden van het Congres moeten raadplegen voordat hij kan beslissen over een vervanger’.

    Volgens Ronald Brownstein van The Atlantic is er nog een vierde scenario: iemand durft het aan om zich op te werpen als tegenkandidaat voor Biden. Dat zal waarschijnlijk een vrij onbekende kandidaat zijn die er niet in slaagt om Biden te doen aftreden. ‘Maar als die persoon aantoont dat er een voldoende vraag is naar een alternatieve kandidaat, volgen er snel zwaardere kandidaten, zoals gouverneurs Gretchen Whitmer van Michigan en Gavin Newsom van Californië’, schrijft Brownstein.

    ‘Het vooruitzicht dat de partij gewoon doorgaat met Biden alsof er gisteravond [het debat van 27 juni] niets is gebeurd, lijkt moeilijk voor te stellen. Zelfs vóór zijn rampzalige optreden nam de bezorgdheid onder de Democraten al toe met de publicatie van een golf verontrustende peilingen voor Biden’, aldus Brownstein. Driekwart van de ondervraagden in een peiling van Gallup zei bezorgd te zijn dat Biden ‘te oud is om president te worden’, precies het dubbele aantal dat dezelfde bezorgdheid uitte over Trump.