Tag: Verenigde Staten

  • Mike Johnson en andere Republikeinen breken met Trump in zaak-Epstein

    Mike Johnson en andere Republikeinen breken met Trump in zaak-Epstein

    Johnson wil dat Epsteins ‘klantenlijst’ wordt gepubliceerd

    Terwijl ‘de controverse toenam’ en het Amerikaanse ministerie van Justitie de zaak-Epstein enkele dagen geleden had afgesloten, sprak Mike Johnson, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, zich in een podcast uit voor de publicatie van de stukken uit het dossier van de financier Jeffrey Epstein, meldt The Washington Post. Epstein pleegde in augustus 2019 zelfmoord in de gevangenis voordat hij voor seksuele misdrijven zou worden berecht.

    ‘Ik ben voor transparantie,’ zei Mike Johnson tegen de extreemrechtse podcaster Benny Johnson. ‘Het is een zeer gevoelig onderwerp, maar we moeten alles aan het licht brengen en het volk laten beslissen.’ De kwestie ‘ligt de MAGA-achterban bijzonder na aan het hart’, benadrukt de krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Johnson is een naaste bondgenoot van Trump en heeft nog nooit zo publiekelijk afstand genomen van de president in een bepaalde kwestie. Maar terwijl Johnson publiekelijk opriep om de dossiers vrij te geven, verzette hij zich tegen een procedurele motie die dinsdag door de Democraten werd ingediend en die zou hebben geleid tot een stemming in het Huis om ze vrij te geven.

    In de podcast zei Johnson dat minister van Justitie Pam Bondi ‘naar voren moet komen en uitleg moet geven’ over de verwarring die zij heeft veroorzaakt nadat zij eerder dit jaar in interviews had verklaard dat de vermeende ‘klantenlijst’ van Epstein op haar bureau lag om te worden bekeken, waarmee zij suggereerde dat deze zou worden vrijgegeven. Bondi en andere functionarissen van het ministerie van Justitie zeggen nu dat de ‘klantenlijst’ – die volgens sommigen de namen zou onthullen van machtige figuren die betrokken zouden zijn geweest bij de misdaden van Epstein, onder wie vermoedelijk president Trump – niet bestaat.

  • VS: Trump belooft Kyiv ‘groot aantal wapens’ en dreigt Moskou met nieuwe sancties

    VS: Trump belooft Kyiv ‘groot aantal wapens’ en dreigt Moskou met nieuwe sancties

    Rusland moet binnen vijftig dagen een akkoord sluiten

    Donald Trump dreigde maandag tijdens een ontmoeting met NAVO-chef Mark Rutte Rusland en zijn bondgenoten te straffen met invoerrechten van 100 procent ‘als het Kremlin binnen vijftig dagen geen wapenstilstandsakkoord met Oekraïne bereikt’. Ook beloofde hij Kyiv ‘miljarden dollars aan militair materieel’, met name ‘Patriot-luchtverdedigingsraketsystemen’, zo meldt de Amerikaanse publieke radiozender NPR.

    The Guardian stelt zich enigszins terughoudend op tegenover deze ‘vage aankondiging’. ‘Het is moeilijk om precies te weten welk bedrag aan militaire aankopen het verschil zou kunnen maken en Vladimir Poetin zou kunnen dwingen een staakt-het-vuren te overwegen’, analyseert de Britse krant. Wel is de krant van mening dat ‘elk pakket met een waarde van meer dan 10 miljard dollar een sterk signaal zou zijn aan Moskou, gezien de 67 miljard dollar die Joe Biden in bijna drie jaar tijd al aan Oekraïne heeft betaald’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Rutte is dit in ieder geval ‘uitstekend nieuws voor Oekraïne’. Een mening die The Kyiv Post lijkt te delen. Volgens deze Oekraïense krant heeft Rutte bekendgemaakt dat hij al contact heeft gehad met ‘tal van Europese landen’ die wapens van de Verenigde Staten willen kopen ten behoeve van Oekraïne, waaronder Finland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Nederland, Duitsland, Canada en het Verenigd Koninkrijk, waarna hij toevoegde: ‘Als ik vandaag Vladimir Poetin was (…) zou ik de onderhandelingen over Oekraïne serieuzer nemen.’

    In het kielzog daarvan kwam de Amerikaanse president met nog een andere belangrijke mededeling: hij dreigde Rusland met ‘secundaire’ invoerrechten – dat wil zeggen invoerrechten die van invloed zijn op handelspartners, met name China en India, die olie en gas kopen van Moskou – ter hoogte van 100 procent als er ‘binnen vijftig dagen’ geen akkoord over Oekraïne zou worden bereikt.

    De dreiging met sancties blijft echter ‘vaag’, aldus Il Corriere della Sera, en ‘vijftig dagen is een lange tijd’. Rusland, China en India kunnen namelijk ‘hopen dat Trump tegen die tijd van gedachten is veranderd’, zoals hij al vele malen heeft gedaan. Voor het Italiaanse dagblad blijft dan ook ‘de gebruikelijke vraag: in hoeverre is Trump bereid [Poetin] te straffen?’ Toen een journalist de Amerikaanse president vroeg wat hij zou doen als zijn Russische ambtgenoot zou kiezen voor escalatie, antwoordde hij: ‘Stel me die vraag niet.’

  • Trump: vanaf augustus extra heffingen van 35 procent op Canadese producten

    Trump: vanaf augustus extra heffingen van 35 procent op Canadese producten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: aarde draait sneller dan voorheen, dagen worden korter

    » Gaza: Netanyahu ‘bereid’ te onderhandelen over een permanent staakt-het-vuren

    Deze tarieven komen bovenop de reeds bestaande heffingen

    ‘Deze douanerechten kunnen worden gewijzigd, naar boven of naar beneden, afhankelijk van onze relatie met uw land’, schreef de Amerikaanse president in een brief aan de Canadese premier Mark Carney, die hij donderdag op zijn platform Truth Social deelde. Net als in elke brief die hij sinds maandag naar verschillende landen heeft gestuurd, heeft Trump aangegeven dat deze heffingen bovenop de heffingen komen die al gelden voor bepaalde sectoren, zoals de staal-, aluminium- of autoindustrie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De brief lijkt bedoeld om druk uit te oefenen op Ottawa’, terwijl de Canadese regering ‘voor de deadline van 21 juli een handelsakkoord met Washington wil sluiten’, analyseert The Globe and Mail. Eerder op de avond kondigde Trump tijdens een telefoongesprek met NBC aan dat hij ‘vandaag of morgen’ een soortgelijke brief naar de Europese Unie zou sturen.

  • Overstromingen in Texas: 109 doden en meer dan 170 vermisten

    Overstromingen in Texas: 109 doden en meer dan 170 vermisten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » ICC beveelt arrestatie van talibanleiders wegens vervolging van vrouwen

    » De EU geeft groen licht voor de toetreding van Bulgarije tot de eurozone

    Er is in Texas een gebrek aan waarschuwingssystemen

    Vijf dagen na de verwoestende overstromingen in het centrum van Texas, in het zuiden van de Verenigde Staten, is het dodental nog altijd aan het stijgen. Dinsdagmiddag ‘hebben de autoriteiten bekendgemaakt dat 109 mensen zijn omgekomen’ bij de ramp, die werd veroorzaakt door stortregens waardoor het waterpeil van de rivier Guadalupe in 45 minuten tijd met acht meter steeg, meldt San Antonio Express-News.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In Kerr County, veruit het zwaarst getroffen gebied, waren er dinsdag 87 doden, waaronder 30 kinderen, en minstens 161 vermisten, aldus de gouverneur van Texas, Greg Abbott. Twaalf andere mensen worden elders in de staat vermist. Terwijl de zoektocht voortduurt, ‘liepen de autoriteiten opnieuw aan tegen vragen’ over het gebrek aan waarschuwingssystemen in een regio die bekendstaat om haar overstromingsrisico’s, maar ‘verschillende functionarissen verklaarden dat dit niet het moment was om deze vragen te beantwoorden’, aldus de krant.

  • Texas: achtenzeventig doden en tien vermiste kinderen door overstromingen

    Texas: achtenzeventig doden en tien vermiste kinderen door overstromingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: onderhandelingen tussen Hamas en Israël zijn van start gegaan

    » Suriname kiest voor het eerst in zijn geschiedenis een vrouwelijke president

    Het peil van de rivier steeg in 45 minuten met 8 meter

    De voorlopige balans van de overstromingen die vrijdag het centrum van Texas in het zuiden van de Verenigde Staten troffen, is zondag nog verder opgelopen tot achtenzeventig doden. Alleen al in Kerr County, dat het zwaarst door de ramp is getroffen, ‘is het dodental opgelopen tot achtenzestig’, onder wie achtentwintig kinderen die verbleven in het vakantiecentrum Camp Mystic, een zomerkamp aan de oever van de rivier Guadalupe, aldus de Houston Chronicle. ‘Tien kinderen van Camp Mystic en een begeleider werden zondagavond nog steeds vermist’, aldus de Texaanse krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Door de stortregens in de nacht van donderdag op vrijdag steeg het waterpeil van de Guadalupe in 45 minuten tijd met 8 meter. Hoewel de risico’s in de regio bekend zijn, ‘dwong het ontbreken van een modern overstromingswaarschuwingssysteem de kampeerders en andere mensen die in laaggelegen gebieden wonen te vluchten zonder dat er echt alarm was geslagen’, aldus de krant. De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat hij ‘waarschijnlijk’ vrijdag naar de getroffen gebieden zal gaan.

  • Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: hulporganisatie GHF beschuldigd van het mengen van drugs in hulppakketten

    » Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Vietnam is de derde grootste netto-exporteur naar de VS

    De Verenigde Staten en Vietnam hebben woensdag ‘een handelsovereenkomst gesloten om de douanerechten op hun goederen te verlagen’, meldt Nikkei Asia. Vietnamese producten zullen bij binnenkomst in de Verenigde Staten worden belast met een toeslag van 20 procent (40 procent als ze vanuit Vietnam worden geëxporteerd maar buiten het land zijn vervaardigd) – toeslagen die bovenop de reeds bestaande douanerechten komen. Amerikaanse goederen die door Vietnam worden geïmporteerd, zullen daarentegen niet worden belast, verzekerde de Amerikaanse president Donald Trump.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Vietnam zal doen wat het nog nooit eerder heeft gedaan: de Verenigde Staten volledige toegang verlenen tot hun handelsmarkten’, met ‘nul’ douanerechten, schreef hij op zijn netwerk Truth Social. ‘Het handelstekort van de Verenigde Staten met Vietnam bedroeg vorig jaar ongeveer 123 miljard dollar, waarmee Vietnam na China en Mexico de grootste netto-exporteur naar de Verenigde Staten is’, merkt Nikkei Asia op.

  • Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    » Gaza: hulporganisatie GHF beschuldigd van het mengen van drugs in hulppakketten

    De VN noemen het besluit van Teheran ‘verontrustend’

    De Iraanse president Massoud Pezeshkian heeft woensdag een wet afgekondigd die op 25 juni door het parlement was aangenomen en die de samenwerking van zijn land met het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA), de nucleaire toezichthouder van de VN, opschort. Dit besluit volgt op de ‘twaalfdaagse oorlog’, zoals Donald Trump het noemde, tussen Israël en Iran, waar de Verenigde Staten zich korte tijd bij aansloten voordat ze een staakt-het-vuren afdwongen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Iran zou de opschorting van de samenwerking met de IAEA kunnen gebruiken als pressiemiddel in toekomstige onderhandelingen over zijn nucleaire programma, hoewel er momenteel geen besprekingen gepland zijn, aangezien Teheran het aanbod van president Donald Trump om de dialoog over deze kwestie onmiddellijk te hervatten, heeft afgewezen’, analyseert Newsweek. De VN noemden het besluit van Teheran ‘verontrustend’. Het Pentagon schatte woensdag dat de Amerikaanse en Israëlische bombardementen op Iraanse installaties het nucleaire programma van het land met ongeveer twee jaar hebben vertraagd.

  • Verenigde Staten zetten levering van bepaalde wapens aan Oekraïne stop

    Verenigde Staten zetten levering van bepaalde wapens aan Oekraïne stop

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Macron en Poetin bespreken situatie in Oekraïne en Iran in zeldzaam telefoongesprek

    » Gaza: Israël akkoord met bestand van zestig dagen, Hamas vooralsnog niet

    De VS maken zich zorgen over hun eigen wapenvoorraden

    De Verenigde Staten zijn een van de belangrijkste wapenleveranciers voor Oekraïne, dat zich verweert tegen de Russische aanvalsoorlog. Na de machtswisseling in Washington wordt het voor Kyiv echter steeds moeilijker om steun te krijgen, en die steun wordt ook nog eens aan voorwaarden gebonden. Nu stoppen de VS met de levering van een aantal eerder toegezegde wapens aan Oekraïne, schrijft Der Spiegel. Volgens berichtgeving waren de wapens aan Oekraïne beloofd onder Trumps voorganger Joe Biden.

    Het gaat om raketten en munitie, zo meldden Politico en NBC News op basis van informatie van personen die bekend zijn met de zaak, zoals defensieambtenaren en congresleden. Het gaat onder andere om Patriot-systemen waarmee Russische raketten onschadelijk kunnen worden gemaakt. President Donald Trump verklaarde onlangs tijdens de NAVO-top dat deze raketten ‘zeer moeilijk te verkrijgen zijn. En we hebben ze zelf ook nodig’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De achtergrond van het besluit van het Pentagon is dan ook de bezorgdheid over te kleine Amerikaanse wapenvoorraden. Eerder was er een controle van de voorraden geweest, meldden de media unaniem. In een verklaring van de plaatsvervangend woordvoerder van het Witte Huis, Anna Kelly, stond echter: ‘Deze beslissing is genomen om de belangen van Amerika voorop te stellen, nadat het ministerie van Defensie de militaire steun en hulp van ons land aan andere landen over de hele wereld had geëvalueerd.’ De kracht van de Amerikaanse strijdkrachten blijft onbetwist, benadrukte Kelly. ‘Vraag dat maar aan Iran.’

  • Washington: DR Congo en Rwanda ondertekenen vredesakkoord

    Washington: DR Congo en Rwanda ondertekenen vredesakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije: politie arresteert redactieleden wegens een karikatuur van Mohammed

    » Belgrado: nieuwe massale demonstraties om vervroegde verkiezingen te eisen

    Van de inhoud van het akkoord zijn weinig details bekend

    Vertegenwoordigers van Rwanda en de Democratische Republiek Congo (DRC) ‘hebben op vrijdag 27 juni in Washington een langverwacht vredesakkoord ondertekend, dat onder auspiciën van de Verenigde Staten tot stand is gekomen na meer dan twee maanden van Amerikaanse bemiddeling’, vat The New Times samen.

    De overeenkomst werd ondertekend door de Rwandese minister van Buitenlandse Zaken, Olivier Nduhungirehe, en zijn Congolese ambtgenoot, Thérèse Kayikwamba Wagner, in aanwezigheid van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, aldus de Rwandese krant. Beide landen hadden medio juni een voorlopige overeenkomst ondertekend.

    De overeenkomst, waarvan slechts weinig details bekend zijn, eist met name de ‘terugtrekking, ontwapening en voorwaardelijke integratie’ van de gewapende groeperingen die in het oosten van de DRC strijden, aldus de website van de BBC. De Britse omroep benadrukt dat eerdere vredesakkoorden in de regio mislukt zijn, maar dat dit ‘de Amerikaanse en Congolese president er niet van heeft weerhouden om dit akkoord als een historische overwinning te presenteren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Na maanden van geweld, waardoor in 2025 honderdduizenden mensen ontheemd raakten, verlangt de bevolking eindelijk naar veiligheid en stabiliteit. Maar het optimisme [over het vredesakkoord] wordt getemperd door ervaringen uit het verleden. Schendingen van eerdere akkoorden, economische belangen die verband houden met instabiliteit en de zwakte van regionale toezichthoudende instellingen nopen tot waakzaamheid’, waarschuwt de nieuwswebsite Beto.cd.

    Voor Donald Trump – die vrijdag opnieuw zijn wens uitsprak om de Nobelprijs voor de Vrede te ontvangen voor zijn goede diensten – is deze overeenkomst ook een voorbeeld van de ‘transactionele diplomatie’ die hem kenmerkt, merkt de Financial Times op.

    Het oosten van de DRC zit namelijk vol met zeldzame mineralen die zeer gewild zijn bij elektronicafabrikanten, en Washington heeft zijn rol als bemiddelaar afhankelijk gemaakt van de toekenning van mijnbouwrechten, wat volgens de economische krant ‘Amerikaanse investeringen van miljarden dollars in de mijnbouw en infrastructuur’ in het vooruitzicht stelt.

  • IAEA: Iran kan binnen ‘enkele maanden’ weer uranium gaan verrijken

    IAEA: Iran kan binnen ‘enkele maanden’ weer uranium gaan verrijken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Europa kampt met een ongekende hittegolf

    » Oekraïne slaat grootste Russische droneaanval sinds het begin van de oorlog af

    Er is ‘aanzienlijke, maar geen algehele schade’ aangericht

    Ondanks de Israëlische en Amerikaanse bombardementen op zijn nucleaire installaties zou Iran binnen ‘enkele maanden’ weer uranium moeten kunnen verrijken, aldus Rafael Grossi, directeur-generaal van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA). In een interview met de Amerikaanse zender CBS dat zondag werd uitgezonden, bevestigt de baas van de IAEA dat er ‘aanzienlijke, maar geen algehele schade’ is aangericht aan de Iraanse nucleaire locaties en dat Teheran binnen ‘enkele maanden’ weer ‘centrifuges in gebruik zou kunnen nemen om verrijkt uranium te produceren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook de Amerikaanse inlichtingendienst heeft bevestigd dat de schade die door de Israëlische en Amerikaanse bombardementen is aangericht, het Iraanse nucleaire programma slechts enkele maanden zal vertragen. Deze conclusies zijn in tegenspraak met de uitlatingen van de Amerikaanse president Donald Trump, die beweert dat de Iraanse nucleaire faciliteiten bijna volledig zijn vernietigd.

  • Laatste kleinzoon van Amerikaanse president John Tyler (1790-1862) overleden

    Laatste kleinzoon van Amerikaanse president John Tyler (1790-1862) overleden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: ayatollah Khamenei laat voor het eerst in dagen van zich horen

    » Club voor mensen met buitengewoon hoog IQ verwelkomt jongste lid ooit

    Tussen de geboorte van zijn opa en zijn dood gaapt 235 jaar

    Eind mei overleed op 96-jarige leeftijd Harrison Ruffin Tyler, de laatste kleinzoon van John Tyler, die in 1790 werd geboren en van 1841-1845 de tiende president van de VS was. Dat drie generaties zo’n lange tijd wisten te overbruggen, komt doordat zowel Harrisons opa als zijn vader op hoge leeftijd hertrouwden, schrijft NPR. Zo hertrouwde John Tyler twee jaar na de dood van zijn eerste vrouw, die in 1842 overleed aan een beroerte, met de dertig jaar jongere Julia Gardiner, bij wie hij in 1853 zoon Lyon kreeg.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze Lyon hertrouwde nadat zijn eerste vrouw in 1921 was overleden met de vijfendertig jaar jongere Sue Ruffin. Bij haar kreeg hij in 1928 zijn tweede zoon Harrison, die dus in mei 2025 overleed. Zo overspanden drie generaties Tyler maar liefst 235 jaar aan Amerikaanse geschiedenis, een periode die bijna net zo lang is als de tijd dat de VS bestaan als onafhankelijk land. President Tyler werd namelijk slechts veertien jaar na de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring geboren. ‘Als ik zeg dat mijn grootvader in de achttiende eeuw werd geboren, krijgen mensen kortsluiting. Het is enigszins ongeloofwaardig vanwege het tijdsbestek,’ vertelde Harrison in 2012 aan een CBS-zender.

  • VS: kind geboren uit een hersendode vrouw wegens abortusverbod in Georgia

    VS: kind geboren uit een hersendode vrouw wegens abortusverbod in Georgia

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran opent klopjacht op potentiële spionnen na Israëlische aanvallen

    » AI maakt het mogelijk om dierentalen te leren verstaan

    In Georgia is een abortus na zes weken zwangerschap illegaal

    Medio juni werd in de Amerikaanse staat Georgia de baby geboren van Adriana Smith, een hersendode zwangere vrouw die vier maanden lang in leven werd gehouden door beademingsapparatuur omdat abortus in Georgia verboden is. De baby, die Chance is genoemd, werd te vroeg geboren en kwam via een spoedkeizersnede ter wereld, schrijft NBC News.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Smith lag sinds februari in het ziekenhuis nadat ze eerst behandeling had gezocht voor ernstige hoofdpijn. Ze werd met spoed naar een universitair ziekenhuis overgebracht, waar een CT-scan meerdere bloedstolsels in haar hersenen aantoonde. Kort daarop werd ze hersendood verklaard.

    In Georgia zijn abortussen na zes weken zwangerschap illegaal. Uitzonderingen zijn onder meer situaties waarin het leven en de gezondheid van vrouwen gevaar lopen, waarin afwijkingen bij de foetus worden geconstateerd en gevallen van verkrachting en incest die bij de politie zijn gemeld.

  • Rapport: atoomprogramma Iran maar enkele maanden vertraagd door aanvallen VS

    Rapport: atoomprogramma Iran maar enkele maanden vertraagd door aanvallen VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Balearen: burgerwacht vindt lichamen van migranten met gebonden handen en voeten

    » Oekraïne: Russische aanval op Dnipro veroorzaakt minstens zeventien doden

    Volgens het rapport zijn twee nucleaire locaties niet vernietigd

    Een eerste Amerikaanse beoordeling van de aanvallen van Donald Trump op Iraanse nucleaire faciliteiten afgelopen weekend concludeert dat twee van de locaties niet zijn vernietigd en dat Irans atoomprogramma waarschijnlijk slechts enkele maanden vertraging heeft opgelopen, aldus twee personen die met het rapport bekend zijn.

    Het rapport, opgesteld door de Defense Intelligence Agency – de inlichtingendienst van het Pentagon – concludeerde dat belangrijke onderdelen van het nucleaire programma, waaronder centrifuges, binnen enkele maanden weer opgestart konden worden, schrijft The Guardian.

    Het rapport stelde ook vast dat een groot deel van de Iraanse voorraad hoogverrijkt uranium, dat gebruikt zou kunnen worden voor een mogelijk kernwapen, vóór de aanvallen was verplaatst en mogelijk naar andere geheime nucleaire locaties van Iran was gebracht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De bevindingen van de DIA, die waren gebaseerd op een voorlopige beoordeling van de oorlogsschade door het Amerikaanse Central Command, dat toezicht houdt op de militaire operaties van de VS in het Midden-Oosten, suggereren dat de verklaring van Trump dat de locaties waren ‘vernietigd’ mogelijk overdreven was.

    De berichtgeving in de media over de beoordeling van de DIA leek de woede van Trump te wekken, die dinsdagavond de nieuwsmedia beschuldigde van het kleineren van de militaire aanval door te zeggen dat deze het nucleaire programma van Iran slechts enkele maanden had vertraagd. ‘DE NUCLEAIRE LOCATIES IN IRAN ZIJN VOLLEDIG VERNIETIGD!’, schreef Trump in hoofdletters op zijn Truth Social-platform.

    Karoline Leavitt, persvoorlichter van het Witte Huis, betwistte ook de bevindingen, die voor het eerst werden gemeld door CNN. ‘Het lekken van deze zogenaamde beoordeling is een duidelijke poging om president Trump te kleineren en de dappere gevechtspiloten in diskrediet te brengen die een perfect uitgevoerde missie hebben volbracht om het nucleaire programma van Iran te vernietigen’, aldus Leavitt in een verklaring.

  • Belarus: oppositieleider Tichanovski vrijgelaten na bemiddeling door de VS

    Belarus: oppositieleider Tichanovski vrijgelaten na bemiddeling door de VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië: acht doden bij brand in een luchtballon

    » Staakt-het-vuren aangekondigd tussen Israël en Iran

    Hij werd samen met dertien anderen vrijgelaten

    De echtgenoot van de in ballingschap levende Belarussische oppositieleider Svetlana Tichanovskaja is samen met dertien anderen vrijgelaten uit de gevangenis na een ontmoeting tussen de Belarussische president Aleksandr Loekasjenka en de Amerikaanse gezant Keith Kellogg in Minsk, meldt Meduza. Vijf jaar geleden stond Sergej Tichanovski aan het hoofd van de grote protestbeweging die demonstreerde tegen de herverkiezing van de Belarussische autocraat, protesten die door laatstgenoemde met geweld werden neergeslagen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Onder de vrijgelaten politiek gevangenen bevinden zich ook Ihar Karnei, een journalist van Radio Free Europe, een universiteitsprofessor, een zakenman en een anarchistisch activist, aldus de Belarussische mensenrechtenorganisatie Viasna. Ze bevinden zich nu allemaal op Litouws grondgebied.

    In een gesprek met The Washington Post zei analist Dmitri Bolkunets dat de verrassende vrijlating van de politiek gevangenen ‘grotendeels te danken was aan president Trump en zijn team’. Voor Bolkunets, die een tegenstander is van het Belarussische regime, is het duidelijk dat Loekasjenka, een bondgenoot van Moskou, ‘hoopte zijn betrekkingen met de VS en de EU te normaliseren en waarschijnlijk streefde naar een versoepeling van de sancties’ tegen zijn land.

  • VS: gerechtshof kent Trump het recht toe om Nationale Garde in LA in te zetten

    VS: gerechtshof kent Trump het recht toe om Nationale Garde in LA in te zetten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    » Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    Californië was een rechtszaak gestart bij een federale rechtbank

    Het negende Hof van Beroep van de Verenigde Staten heeft donderdag besloten om de troepen van de Nationale Garde in handen van de regering-Trump te laten ‘terwijl de bezwaren van Californië door een federale rechtbank worden behandeld’, meldt de Los Angeles Times. In een vonnis van 38 pagina’s oordeelden drie rechters van het hof in San Francisco dat ‘het feit dat de president het bevel tot federalisering niet rechtstreeks via de gouverneur van Californië heeft gegeven, zijn overigens wettelijke bevoegdheid om de Nationale Garde in te schakelen niet beperkt’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Republikein heeft de afgelopen dagen voor controverse gezorgd door vierduizend soldaten van dit reservekorps naar de Golden State te sturen, waar talrijke protesten plaatsvinden tegen een golf van hardhandige arrestaties van illegale migranten door de immigratiedienst. Een beslissing die fel wordt betwist door de democratische gouverneur van Californië, Gavin Newsom, die dit als een autoritaire zet bestempelt en eist dat hij de controle over dit militaire korps, dat zowel onder zijn gezag als onder dat van de Amerikaanse president valt, terugkrijgt.

    De federale rechter Charles Breyer oordeelde afgelopen donderdag dat het inzetten van de Nationale Garde onwettig was en dat de gouverneur de controle erover moest terugkrijgen. Maar de uitvoering van zijn beslissing werd onmiddellijk uitgesteld door het hof van beroep in San Francisco, zodat het hof eerst de tijd had om het hoger beroep van het ministerie van Justitie te onderzoeken.