Tag: Verenigde Staten

  • VS: man valt pro-Israëlische demonstranten aan met brandbommen

    VS: man valt pro-Israëlische demonstranten aan met brandbommen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Sicilië: de Etna spuwt een enorme pluim as en gas uit

    » Istanboel: onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne leveren niets op

    Er zijn twaalf gewonden en een verdachte is gearresteerd

    Tijdens een demonstratie in de stad Boulder, in de Amerikaanse staat Colorado, zijn twaalf mensen gewond geraakt bij een antisemitische aanval. Tijdens de demonstratie, die wekelijks plaatsvond, werd steun betuigd aan Israëlische gijzelaars die bij de aanvallen van 7 oktober 2023 zijn gevangengenomen. ‘De demonstranten kleden zich in het rood, spreken de namen van de gijzelaars uit en soms zingen ze,’ schrijft The New York Times. Dit ritueel werd verstoord toen een man de groep aanviel met twee brandbommen en een ‘geïmproviseerde vlammenwerper’, aldus autoriteiten.

    Aanbiedingen 360 artikel

    Er is een verdachte aangehouden, een 45-jarige man uit Egypte. Volgens Phil Weiser, de procureur-generaal van Colorado, is ‘de aanval, gezien het doelwit, waarschijnlijk een haatmisdrijf’. Dit incident volgt op andere aanvallen op de Amerikaanse Joodse gemeenschap. Zo werden vorige maand twee werknemers van de Israëlische ambassade doodgeschoten en werd het huis van een Joodse gouverneur in brand gestoken.

  • Istanboel: onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne leveren niets op

    Istanboel: onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne leveren niets op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: man valt pro-Israëlische demonstranten aan met brandbommen

    » Sicilië: de Etna spuwt een enorme pluim as en gas uit

    De onderhandelingen verliepen in een ‘ijskoude sfeer’

    Na nieuwe onderhandelingen op maandag 2 juni in Istanboel zijn er geen aanwijzingen dat Rusland en Oekraïne dichter bij een akkoord zijn gekomen, vat The Moscow Times samen. De onderhandelingen onder Turkse bemiddeling in het Ciragan-paleis verliepen in een ‘ijskoude sfeer’. ‘Na een uur discussiëren in het Russisch gingen de twee delegaties uit elkaar zonder elkaar de hand te schudden’, meldt La Libre Belgique.

    Volgens de onafhankelijke Russische website Meduza hebben de Russen en Oekraïners memoranda uitgewisseld met hun voorwaarden voor een mogelijk staakt-het-vuren. De Oekraïense minister van Defensie, Roestem Oemerov, verklaarde dat Oekraïne een week de tijd zou nemen om het Russische document te bestuderen alvorens te beslissen over het vervolg.

    Volgens Kyiv heeft Rusland daarentegen opnieuw het voorstel voor een onvoorwaardelijk staakt-het-vuren afgewezen, omdat het van mening is dat een dergelijk initiatief de Oekraïners in staat zou stellen zich te herbewapenen met wapens uit het Westen voordat nieuwe vijandelijkheden uitbreken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ondanks dit alles heeft Oekraïne Rusland een nieuwe ontmoeting voorgesteld ‘tussen 20 en 30 juni’, aldus de Oekraïense hoofdonderhandelaar Oemerov. Maandagavond heeft de Turkse president Recep Tayyip Erdoğan opnieuw voorgesteld om de Russische, Oekraïense en Amerikaanse president bijeen te brengen voor een topontmoeting ‘in Istanboel of Ankara’.

    Als de bijeenkomst van maandag ‘opnieuw geen vooruitgang heeft opgeleverd op het gebied van een staakt-het-vuren, dan is dat omdat het Kremlin vastberaden lijkt om zijn offensief tegen Oekraïne de komende maanden voort te zetten. Zijn houding en de inhoud van de Russische persberichten wijzen in die richting’, merkt La Libre Belgique op, dat eraan toevoegt dat ‘de Oekraïense aanvallen van zondag hun stempel hebben gedrukt op het land en dus ook op deze besprekingen’.

    ‘De besprekingen in Istanbul zijn niets anders dan schijnonderhandelingen’, een ‘schijnvertoning’ om ‘Donald Trump gerust te stellen’, analyseert Die Zeit. Deze besprekingen hebben ‘duidelijk aangetoond’ dat de echte beslissingen waarschijnlijk ‘in de komende maanden op het slagveld zullen worden genomen, en niet in Turkije’. ‘Alleen als het Russische plan mislukt, is er een kleine kans op een echt staakt-het-vuren’, benadrukt het Duitse weekblad.

  • Pentagon: ‘Een Chinese aanval op Taiwan zou ophanden kunnen zijn’

    Pentagon: ‘Een Chinese aanval op Taiwan zou ophanden kunnen zijn’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rechts-populistische Karol Nawrocki wint Poolse presidentsverkiezingen

    » Oekraïne lanceert ongekende aanval op Russische luchtmacht

    Volgens de Pentagon-chef is ‘de dreiging die China vormt reëel’

    De Amerikaanse minister van Defensie, Pete Hegseth, waarschuwde zaterdag dat een Chinese militaire aanval op Taiwan ‘ophanden zou kunnen zijn’ en riep ‘de bondgenoten van de Verenigde Staten in de Indo-Pacifische regio op om hun defensie-uitgaven te verhogen om Peking verder af te schrikken’, schrijft de Financial Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens de Shangri-La Dialogue in Singapore, het grootste forum over veiligheid en defensie in Azië, verklaarde Hegseth dat ‘China een hegemonie in Azië wil worden en dat zijn acties een alarmsignaal zouden moeten zijn’. Volgens de chef van het Pentagon is ‘de dreiging die China vormt reëel’ en ‘zou elke poging van communistisch China om Taiwan te veroveren verwoestende gevolgen hebben voor de Indo-Pacifische regio en de wereld’.

  • VS: federale rechter blokkeert besluit over buitenlandse studenten aan Harvard

    VS: federale rechter blokkeert besluit over buitenlandse studenten aan Harvard

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland gaat Oekraïne helpen bij de productie van raketten zonder bereikbeperking

    » VS: SpaceX-raket Starship explodeert boven de Indische Oceaan

    Harvard mocht geen buitenlandse studenten meer aannemen

    De federale rechter Allison D. Burroughs uit Boston heeft donderdag bekendgemaakt dat ze het besluit van de regering-Trump om Harvard de mogelijkheid te ontnemen buitenlandse studenten aan te werven, opschort. Volgens de magistraat, geciteerd door de Boston Globe, is deze opschorting noodzakelijk omdat ze ‘een beetje bescherming biedt aan internationale studenten die zich zorgen maken over hun komst naar of verblijf’ aan de prestigieuze universiteit in Cambridge in de staat Massachusetts.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De aankondiging kwam op het moment dat duizenden studenten en hun families bijeen waren voor de diploma-uitreiking. De voorzitter van Harvard, Alan Garber, kreeg bijzonder veel applaus toen hij studenten verwelkomde die ‘van de andere kant van de straat, van de andere kant van het land en van over de hele wereld komen. Van over de hele wereld, zoals het hoort’, aldus de Amerikaanse krant.

  • Mexico klaagt Google aan om de naamswijziging van de Golf van Mexico

    Mexico klaagt Google aan om de naamswijziging van de Golf van Mexico

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: met het huidige tempo heeft Rusland Oekraïne pas in 2256 veroverd

    » Mexico zet zich in voor de overleving van de axolotl

    Trump heeft de hele golf omgedoopt tot Golf van Amerika

    Mexico heeft een rechtszaak aangespannen tegen Google omdat het op Maps de naam van de Golf van Mexico heeft veranderd in Golf van Amerika. Het Hooggerechtshof in Mexico-Stad heeft Google opgedragen de naam van de Golf van Mexico op zijn platforms onmiddellijk te corrigeren, schrijft El País.

    Donald Trump had het technologiebedrijf onder druk gezet om de naam te veranderen van de golf waar de VS, Mexico en Cuba grondgebied delen. Google probeerde het alle partijen naar de zin te maken door de naamswijziging alleen zichtbaar te maken voor gebruikers in de VS. Maar Mexico was het niet eens met deze nuancering en beschouwde dit als een inbreuk op zijn soevereiniteit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Mexico betoogt dat Trump het recht heeft om zijn grondgebied te hernoemen, maar dat de naamsverandering in het geval van de Golf alleen van toepassing kan zijn op het continentale plat van de VS dat binnen 22 kilometer van de kust ligt, niet op het deel waar het grondgebied van Mexico en Cuba begint.

    ‘Google heeft niet de bevoegdheid om de hele Golf te hernoemen, want dat is een internationale bevoegdheid. Google mag alleen dat deel hernoemen dat bij het grondgebied van de VS hoort, maar het moet de naam Golf van Mexico geven aan het territoriale deel dat bij Mexico en Cuba hoort,’ aldus de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum.

  • In Trumps vestingwereld geldt het recht van de sterkste

    In Trumps vestingwereld geldt het recht van de sterkste

    In Trumps visie van een post-liberale chaotische wereld moeten de zwakken ruim baan maken voor de sterken en gaat elk voordeel ten koste van een ander, schrijft historicus, filosoof en auteur Yuval Noah Harari.

    Het verbazingwekkende van Trumps beleid is dat het mensen nog steeds verbaast. Telkens spreekt er nog ontzetting en ongeloof uit de krantenkoppen als Trump weer eens een pijler van de liberale wereldorde aanvalt, door bijvoorbeeld begrip te tonen voor de Russische aanspraken op Oekraïens grondgebied, te filosoferen over de annexatie van Groenland of financiële chaos te zaaien met de aankondiging van invoerheffingen. Toch is zijn beleid zo consequent en zijn wereldbeeld zo helder omlijnd dat zulke dingen alleen nog verbazing kunnen wekken bij wie zichzelf danig voor de gek houdt.

    Voor aanhangers van de liberale orde is de wereld in potentie één groot netwerk van samenwerking waar iedereen alleen maar bij kan winnen. Ze zijn ervan overtuigd dat conflict niet onvermijdelijk is omdat samenwerking in ieders voordeel kan zijn. Die gedachte heeft een diepere filosofische ondergrond. Volgens liberalen hebben alle mensen bepaalde ervaringen en belangen gemeen die de grondslag kunnen vormen voor universele waarden, mondiale instellingen en internationale wetgeving. Zo hebben mensen een hekel aan ziek zijn en hebben ze een gezamenlijk belang bij het voorkomen van de verspreiding van besmettelijke ziektes. Alle landen hebben derhalve baat bij het delen van medische kennis, bij de mondiale inspanningen om epidemieën te bestrijden en de oprichting van instellingen zoals de Wereldgezondheidsorganisatie die zulke inspanningen coördineren. Ook bij het verkeer van ideeën, goederen en mensen tussen landen ziet de liberaal eerder wederzijds voordeel dan onvermijdelijke wedijver en uitbuiting.

    In de trumpiaanse visie daarentegen is de wereld simpelweg een koek die moet worden verdeeld, een plek waar elke transactie winnaars en verliezers kent. Alle verkeer van ideeën, mensen en goederen is daarom bij voorbaat verdacht. In Trumps wereld kunnen internationale afspraken, organisaties en wetten niets anders zijn dan een plan om sommige landen zwakker en andere sterker te maken – of misschien een complot om alle landen te verzwakken ten gunste van een sinistere kosmopolitische elite. Wat zou Trump dan liever zien? Als hij de wereld helemaal naar zijn hand kon zetten, hoe zou die er dan uitzien?

    In de trumpiaanse visie […] is de wereld simpelweg een koek die moet worden verdeeld

    Trumps ideale wereld is een mozaïek van vestingen, landen die door hoge financiële, militaire, culturele en fysieke muren van elkaar gescheiden worden. Die wereld van vestinglanden ontbeert de wederzijdse voordelen van samenwerking, maar biedt volgens Trump en andere gelijkgezinde populisten wel meer stabiliteit en vrede.

    Dit wereldbeeld gaat natuurlijk voorbij aan één belangrijke factor. Duizenden jaren geschiedenis hebben ons geleerd dat iedere vesting waarschijnlijk iets meer veiligheid, welvaart en grondgebied voor zichzelf zal willen ten koste van zijn buren. Hoe moeten die rivaliserende vestingen hun geschillen beslechten zonder universeel gedeelde waarden, mondiale instellingen en internationale wetgeving?

    Trumps oplossing is simpel: conflicten worden vermeden als de zwaksten doen wat de sterksten willen. In die visie doen zich alleen conflicten voor als zwakkere partijen de werkelijkheid niet onder ogen willen zien. Oorlog is dus altijd de schuld van de zwakkeren.

    Trumps oplossing is simpel: conflicten worden vermeden als de zwaksten doen wat de sterksten willen

    Toen Trump Oekraïne de schuld gaf van de Russische invasie, vonden veel mensen het verbijsterend dat hij zo’n bespottelijk standpunt huldigde. Sommigen dachten dat hij door de Russische propaganda was ingepalmd. Maar er is een eenvoudiger verklaring. In het trumpiaanse wereldbeeld zijn rechtvaardigheid, ethiek en internationaal recht niet van belang en is macht het enige wat er in de internationale verhoudingen toe doet. Aangezien Oekraïne zwakker is dan Rusland, had het zich moeten overgeven. In de visie van Trump komt vrede neer op overgave, en omdat Oekraïne zich niet wilde overgeven heeft het de oorlog aan zichzelf te danken.

    Dezelfde logica ligt ten grondslag aan Trumps plan om Groenland te annexeren. Als het zwakke Denemarken weigert Groenland af te staan aan de veel sterkere VS, en de Amerikanen vervolgens Groenland binnenvallen en met geweld veroveren, dan is alle geweld en bloedvergieten volgens de trumpiaanse logica louter aan de Denen te wijten. 

    Conflicten tussen de vestingen

    Er kleven drie evidente bezwaren aan de gedachte dat rivaliserende vestingen conflicten kunnen voorkomen door de werkelijkheid te accepteren en deals te sluiten.

    Ten eerste is daarmee meteen duidelijk hoe hol de belofte is dat in zo’n wereld iedereen zich veiliger zal voelen en elk vestingland zich helemaal op de vreedzame ontwikkeling van zijn eigen tradities en economie kan richten. In werkelijkheid zullen zwakkere landen al snel worden opgeslokt door sterkere buurlanden, die dan van een nationale vesting veranderen in een uitgestrekt multinationaal wereldrijk.

    Trump windt geen doekjes om zijn eigen imperialistische plannen. Hij wil een muur optrekken om het grondgebied en de hulpbronnen van de Verenigde Staten te beschermen, maar loert wel verlekkerd naar het grondgebied en de hulpbronnen van andere landen, waaronder voormalige bondgenoten. Denemarken is weer een sprekend voorbeeld. Al decennialang is dat een van Amerika’s trouwste bondgenoten. Na de aanslagen van 11 september heeft Denemarken enthousiast aan zijn NAVO-verplichtingen voldaan. In Afghanistan zijn vierenveertig Deense militairen gesneuveld: een groter aantal per hoofd van de bevolking dan de VS er zelf verloren heeft. Maar geen bedankje van Trump daarvoor. Nee, hij wil dat Denemarken zich aan zijn imperialistische ambities onderwerpt. Hij wil duidelijk alleen vazallen, geen bondgenoten.

    Een tweede probleem is dat in zo’n wereld geen enkele vesting het zich kan permitteren om zwak te zijn, en ze dus allemaal onder grote druk staan om zich te bewapenen. Veel geld vloeit dan eerder naar defensie dan naar sociale voorzieningen en economische ontwikkeling. Dat leidt tot een wapenwedloop waarvan iedereen armer wordt zonder dat ook maar iemand zich veiliger zal voelen.

    [Trump] wil duidelijk alleen vazallen, geen bondgenoten

    Ten derde gaat het trumpiaanse wereldbeeld er wel vanuit dat de zwakken zich overgeven aan de sterken, maar is er geen duidelijke methode om de onderlinge kracht te meten. Wat gebeurt er als landen zich misrekenen, zoals in de geschiedenis al vaak is gebeurd? De VS was er in 1965 van overtuigd dat het veel sterker was dan Noord-Vietnam en dat het genoeg druk kon zetten om de regering in Hanoi tot een akkoord te dwingen. Maar de Noord-Vietnamezen vertikten het om de Amerikaanse overmacht te erkennen, bleven tegen de klippen op doorvechten – en wonnen de oorlog. Hoe had Amerika vooraf kunnen weten dat het eigenlijk de zwakste partij was?

    Ook Duitsland en Rusland waren er in 1914 allebei van overtuigd dat ze met kerst de oorlog gewonnen zouden hebben. Een misrekening. De oorlog duurde veel langer dan wie dan ook had verwacht en kende tal van onvoorziene wendingen. Hoewel het tsaristische Rusland in 1917 ten prooi viel aan een revolutie, zag Duitsland zich toch van de overwinning beroofd door de onvoorziene tussenkomst van de VS. Had Duitsland er dan beter aan gedaan om in 1914 een deal te sluiten? Of had de Russische tsaar de werkelijkheid onder ogen moeten zien en aan de Duitse eisen moeten toegeven?

    Wie moet in de huidige handelsoorlog tussen China en de VS de verstandigste zijn en zich overgeven aan de ander? Je kunt zeggen dat het niet zo zwart-wit ligt, dat het beter is als alle landen samenwerken en zo elkaars welvaart vergroten. Maar dan ga je voorbij aan de grondbeginselen van het trumpiaanse denken.

    De oorlogscyclus

    Die trumpiaanse visie is niets nieuws. Duizenden jaren lang, tot de opkomst van de liberale wereldorde, was het de dominante wereldvisie. Het trumpiaanse denken is al zo vaak in de praktijk uitgeprobeerd dat we onderhand wel weten waar het meestal op uitdraait: op een eindeloze cyclus van oorlog en imperialisme. En tot overmaat van ramp zullen de rivaliserende vestingen in deze eeuw niet alleen kampen met het aloude gevaar van oorlog, maar ook met de nieuwe dreigingen van de klimaatverandering en de opkomst van superintelligente AI. Alleen met stevige internationale samenwerking kunnen we deze mondiale problemen het hoofd bieden. Aangezien Trump geen werkbare oplossing voor klimaatverandering of losgeslagen AI te bieden heeft, bestaat zijn strategie simpelweg uit ontkenning van het probleem.

    De eerste keer dat Trump in 2016 tot president gekozen werd, begonnen de zorgen over de stabiliteit van de liberale wereldorde te groeien. Na tien jaar verwarring en onzekerheid hebben we nu een helder beeld van hoe de postliberale wereldorde eruitziet. De liberale visie van de wereld als een coöperatief netwerk maakt plaats voor een visie van de wereld als mozaïek van vestingen. We zien dit overal ter wereld gebeuren: muren verrijzen en slotbruggen worden opgehaald. Als dit zo doorgaat, resulteert het op korte termijn in handelsoorlogen, een wapenwedloop en imperialistische expansie. Uiteindelijk zal het uitlopen op wereldwijde oorlog, de verwoesting van het milieu en een volkomen onbeheersbare AI.

    We kunnen van die ontwikkelingen verdrietig worden, we kunnen ons er boos over maken en we kunnen proberen er iets tegen te doen, maar we hebben geen excuus meer om ons erover te verbazen. En zij die het wereldbeeld van Trump willen verdedigen, moeten antwoord geven op één vraag: hoe kunnen rivaliserende nationale vestingen zonder universele waarden en bindende internationale wetgeving hun economische en territoriale geschillen vreedzaam beslechten?

  • Koning Charles verdedigt soevereiniteit van Canada tijdens troonrede

    Koning Charles verdedigt soevereiniteit van Canada tijdens troonrede

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    » Soedan: aantal choleragevallen sterk gestegen

    Koning Charles is ook staatshoofd van Canada

    ‘Koning Charles III benadrukte de unieke identiteit van Canada tijdens de troonrede, een subtiele manier om de soevereiniteit van het land te bevestigen tegenover de Verenigde Staten’, merkt La Presse op. Zijn toespraak tot het parlement op dinsdag, die eindigde met de woorden ‘het hoge noorden is inderdaad sterk en vrij’ – een toespeling op het Canadese volkslied – was ‘historisch’, aldus het dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De laatste keer dat een vorst de troonrede voorlas was in 1977, ‘tijdens het bezoek van koningin Elizabeth II in het kader van haar Zilveren Jubileumtournee’. Het bezoek van Charles III aan de Canadese hoofdstad Ottawa, waar hij staatshoofd is, is zeer symbolisch van aard, aangezien de Amerikaanse president Donald Trump herhaaldelijk heeft gezegd dat hij van zijn grote noordelijke buur de eenenvijftigste Amerikaanse staat wil maken.

  • VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: aantal choleragevallen sterk gestegen

    » Koning Charles verdedigt soevereiniteit van Canada tijdens troonrede

    Ze wil de verwerking van aanvragen van studentenvisa vertragen

    ‘De regering-Trump is van plan om alle buitenlandse studenten die in de Verenigde Staten willen studeren te verplichten om hun sociale media te laten controleren – een aanzienlijke uitbreiding van eerdere maatregelen’, meldt Politico.

    Een intern bericht van het ministerie van Binnenlandse Zaken van dinsdag, onthuld door de nieuwssite en opgepikt door de Amerikaanse en internationale pers, beveelt consulaire afdelingen om het inplannen van nieuwe gesprekken met aanvragers van studentenvisa (F, M en J) op te schorten totdat nieuwe richtlijnen worden uitgegeven over hoe de sociale netwerken van aanvragers zullen worden gescreend.

    ‘Als de regering dit plan doorzet, kan het de verwerking van aanvragen voor studentenvisa aanzienlijk vertragen’, merkt Politico op. ‘Het zou ook veel universiteiten kunnen schaden die sterk afhankelijk zijn van buitenlandse studenten om hun schatkist te spekken.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    F-visa zijn voor buitenlandse studenten, M-visa zijn voor studenten in technische of niet-academische programma’s, zoals kookscholen en andere beroepsopleidingen, terwijl J-visa bedoeld zijn voor internationale onderzoekers. ‘Meer dan een miljoen internationale studenten gaan elk jaar naar universiteiten in de Verenigde Staten, wat miljarden dollars bijdraagt aan de Amerikaanse economie en de wetenschappelijke en technologische sectoren van het land versterkt’, schrijft The Washington Post.

    De in Washington gevestigde NAFSA International Faculty Association schat dat internationale studenten 44 miljard dollar hebben bijgedragen aan de Amerikaanse economie tijdens het schooljaar 2023-2024, onder meer door collegegeld, kost en inwoning, transportkosten en uitgaven voor kleding en voedsel, meldt The Washington Post.

    De aangekondigde bevriezing ‘is een verdere escalatie van de huidige controlemaatregelen, die vooral gericht waren tegen studenten die betrokken waren bij pro-Palestijnse demonstraties op de campussen’, merkt The Guardian op.

  • Bitcoin bereikt een nieuwe recordwaarde van ruim 109.400 dollar

    Bitcoin bereikt een nieuwe recordwaarde van ruim 109.400 dollar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië: één dode en drie vermisten door overstromingen in het oosten

    » Mexico-Stad: twee medewerkers van de burgemeester op vermoord

    Beide partijen in het Congres steunen de cryptomunt

    De digitale valuta bitcoin bereikte woensdag een nieuw record door de waarde van 109.499,80 dollar aan te tikken. ‘Na een stagnatie van enkele weken vanwege onzekerheid over de tarieven, nam de bitcoin in mei een hoge vlucht met een stijging van 15 procent in de maand’, aldus CNBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De digitale munt profiteert ook van een gunstig regelgevingsperspectief dankzij de steun voor cryptovaluta vanuit beide partijen in het Congres. Het vorige waarderecord van de bitcoin werd gevestigd op 20 januari, de dag van de inauguratie van de Amerikaanse president Donald Trump.

  • Waar ligt in de VS de grens tussen democratie en autocratie?

    Waar ligt in de VS de grens tussen democratie en autocratie?

    De Amerikaanse democratie takelt langzaam af terwijl mensen zich niet individueel tegen autoritarisme durven uit te spreken. De democratie is nog niet verloren, vinden politicologen Daniel Ziblatt, Lucan Way en Steven Levitsky. Er is echter wel collectieve actie nodig.

    Autocratische regeringen zijn tegenwoordig moeilijker te herkennen dan vroeger. De meeste autocraten van deze eeuw zijn gekozen. In plaats van oppositie met geweld de kop in te drukken, zoals Castro en Pinochet deden, maken zij de openbare instituties tot een wapen en gebruiken ze politie en justitie, de fiscus en andere instanties om tegenstanders af te straffen en de media en maatschappelijke organisaties te intimideren. Wij noemen dit ‘concurrerend autoritarisme’, een systeem waarin partijen het wel tegen elkaar opnemen in verkiezingen, maar de oppositie geen kans meer maakt vanwege systematisch machtsmisbruik door de zittende regering. Zo blijven autocraten aan de macht in Hongarije, India, Servië en Turkije, en zo deed Hugo Chávez het al die tijd in Venezuela.

    Bij het afglijden naar deze vorm van autoritarisme gaan de alarmbellen niet altijd af. Doordat regeringen gebruikmaken van op zichzelf wettige instrumenten zoals politiek gemotiveerde smaadprocessen, belastingcontroles en strafrechtelijke onderzoeken, hebben burgers niet meteen door dat ze zich aan een autoritair regime onderwerpen. Na ruim tien jaar onder Chávez dachten de meeste Venezolanen nog steeds dat ze in een democratie leefden.

    Hoe kunnen wij dan bepalen of Amerika de grens tussen democratie en autoritair regime heeft overschreden? Ons criterium is simpel: de prijs van verzet tegen de overheid. In een democratie wordt vreedzaam verzet tegen de zittende macht niet bestraft. Burgers kunnen met een gerust hart kritiek uiten, een oppositiekandidaat steunen of meedoen aan vreedzame betogingen, omdat ze weten dat de overheid hun dit niet betaald zal zetten. De hele gedachte van legitieme oppositie – dat burgers het recht hebben om kritiek te leveren, oppositie te voeren en de regering via verkiezingen naar huis te sturen – is een grondbeginsel van de democratie.

    Na ruim tien jaar onder Chávez dachten de meeste Venezolanen nog steeds dat ze in een democratie leefden

    Maar onder een autoritair bewind kleeft er een prijs aan oppositie. Wie dan met de regering botst, wordt slachtoffer van een keur aan strafmaatregelen. Politici kunnen worden vervolgd voor onbenullige of onbewezen feiten, media krijgen te maken met vergezochte smaadzaken of strenge toezichthouders, bedrijven met belastinginspecties en het verlies van opdrachten of vergunningen, universiteiten met het dichtdraaien van de geldkraan of het wegvallen van belastingvrijstellingen, en journalisten, activisten en andere critici met intimidatie, bedreiging of zelfs fysieke mishandeling door regeringsaanhangers. 

    Als burgers moeten oppassen omdat hun kritiek of verzet door de autoriteiten kan worden afgestraft, leven ze niet langer in een volwaardige democratie. Volgens dat criterium heeft Amerika de stap naar autocratie al gezet. Met de inzet van overheidsinstanties tegen burgers en een hoos aan sancties tegen critici heeft de regering-Trump de tol van oppositie verhoogd. Zo worden politie en justitie nu selectief ingezet tegen critici, worden grote advocatenkantoren geboycot en gedwarsboomd en moeten ook donateurs van de Democratische partij en andere progressieve organisaties het ontgelden. Daarnaast richt de regering, zoals zoveel autocratische regimes, haar pijlen op de media. Trump heeft rechtszaken aangespannen tegen ABC News, CBS News, Meta, uitgeverij Simon & Schuster en de regionale krant The Des Moines Register. Bovendien is de mediatoezichthouder gepolitiseerd om vooral onafhankelijke media op de korrel te nemen. En opmerkelijk genoeg zijn deze aanvallen op de media en politieke tegenstanders sneller en harder uitgevoerd dan vergelijkbare maatregelen in de eerste jaren van het bewind van verkozen autocraten in Hongarije, India, Turkije en Venezuela. 

    Ook in zijn aanval op universiteiten volgt Trump het draaiboek van andere autocraten. Zoals Jonathan Friedman van PEN Amerika zegt: ‘Het is alsof op alle universiteiten bij de geringste misstap de geldkraan kan worden dichtgedraaid.’ Tot slot worden zelfs Republikeinse politici fysiek bedreigd als ze zich tegen Trump uitspreken. De Republikeinse senator Thom Tillis zegt dat hij door de FBI is gewaarschuwd over ‘serieus te nemen doodsbedreigingen’ toen hij overwoog om tegen de benoeming van Pete Hegseth als minister van Defensie te stemmen. Voor veel Amerikaanse burgers en organisaties is de prijs van oppositie dus sterk gestegen. Het is nog niet zo erg als in een dictatuur zoals Rusland, waar critici simpelweg in de cel belanden of worden verbannen of vermoord, maar Amerika is met verbluffende snelheid afgegleden naar een situatie waarin tegenstanders van de regering moeten vrezen voor strafvervolging, civiele rechtszaken, belastingcontroles en andere sancties.

    ‘Het is alsof op alle universiteiten bij de geringste misstap de geldkraan kan worden dichtgedraaid’

    Het is niet de eerste keer dat critici van de Amerikaanse regering te maken krijgen met intimidatie, dreigementen en strafmaatregelen. In de communistenjacht van vlak na de Eerste Wereldoorlog en tijdens het McCarthy-tijdperk werden kopstukken van de burgerrechtenbeweging en linkse activisten decennialang door de FBI op de huid gezeten, en ook Nixon zette de fiscus en andere instanties in tegen politieke tegenstanders. Dat was natuurlijk ondemocratisch, maar het ging niet zover als wat we nu zien. En Nixons pogingen om het staatsapparaat voor zijn politieke karretje te spannen leidden uiteindelijk tot zijn aftreden en tot een reeks hervormingen die zulk machtsmisbruik na 1974 aan banden legde.

    Na Watergate kende Amerika de meest democratische halve eeuw van zijn bestaan. Met het aantreden van Trump kwam er niet alleen een abrupt einde aan dat tijdperk: het is ook de eerste keer – althans sinds de vervolging van de Jefferson-Democraten onder president Adams eind achttiende eeuw – dat de regering niet alleen de rivaliserende politieke partij, maar een heel segment van de samenleving op de korrel neemt.

    Want het autoritair offensief sorteert duidelijk effect. Burgers denken nu wel twee keer na voordat ze gebruikmaken van hun grondwettelijke recht op het voeren van oppositie. Veel politici en maatschappelijke organisaties die als waakhond en controleur van de zittende macht zouden moeten fungeren, doen er het zwijgen toe. De angst voor vergelding zet een rem op donaties aan de Democratische partij en andere progressieve organisaties. En na Trumps aanval op prominente advocatenkantoren is het voor critici van de regering moeilijker om een advocaat te vinden, want de rijke en gerenommeerde kantoren die vroeger de strijd met de regering wel aandurfden, zijn nu huiverig om Trumps toorn over zich af te roepen. Columbia University is gezwicht voor de eis om de vrije meningsuiting van studenten in te perken. Zoals Trump zei: ‘Je ziet wat we met de universiteiten doen, en ze buigen allemaal en zeggen: Dank u wel, meneer.’ 

    Bij de media zie je verontrustende signalen van zelfcensuur. Paramount, het moederbedrijf van CBS, dat toestemming van de overheid wil voor een fusie met Skydance Media, heeft het journalistieke programma 60 Minutes onder verscherpt toezicht gesteld. En ook Republikeinse politici verzaken hun taak als controleur van de macht. In de woorden van senator Lisa Murkowski: ‘We zijn allemaal bang. Dat is nogal een statement. Maar we zitten nu in een situatie die voor mij ongekend is. En ik moet zeggen dat ik vaak bang ben om me uit te spreken, want het wordt echt afgestraft. En dat is niet goed.’

    Wij Amerikanen leven dus onder een nieuw bewind. Nu is de vraag of we toelaten dat dit ook wortel schiet.

    De onmacht van het individu

    De reactie van de samenleving houdt nog niet over – het blijft angstwekkend stil. Maatschappelijke kopstukken komen moeilijk tot collectief optreden. De overgrote meerderheid leeft liever in een democratie en zou graag een eind maken aan dit machtsmisbruik. Maar op individueel niveau hebben ze eerder reden om de regering-Trump tegemoet te komen dan er de strijd mee aan te binden.

    Ze willen hun eigen organisatie immers tegen aanvallen van de overheid beschermen. Voor ieder afzonderlijk kan de tol van verzet te hoog lijken. Ze zien ook wel in dat iedereen beter af zou zijn als iemand vooropging in de strijd tegen Trump, maar slechts weinigen zijn bereid daarvoor zelf de prijs te betalen. Met als gevolg dat enkele van de meest invloedrijke Amerikanen aan de zijlijn blijven staan en hopen dat iemand anders de kastanjes uit het vuur haalt. Een klein beetje meewerken uit zelfbehoud lijkt hen het beste. Maar dat is de fatale fout van het appeasement-denken: het geloof dat stilletjes meebuigen op ondergeschikte, ogenschijnlijk tijdelijke punten uiteindelijk minder schade op de lange termijn zal opleveren.

    Meestal werkt het niet zo. En daden van individueel zelfbehoud hebben een hoge collectieve prijs. Meebuigen zal de regering waarschijnlijk alleen maar moed geven en stimuleren haar aanvallen te verhevigen. Autocraten bestendigen hun macht meestal niet alleen met geweld: ze worden geholpen door de meegaandheid en passiviteit van mensen die verzet hadden kunnen bieden. De neiging om de lieve vrede te bewaren is, zoals Churchill al waarschuwde, als het voeren van een krokodil in de hoop dat hij jou als laatste opvreet.

    [Autocraten] worden geholpen door de meegaandheid en passiviteit van mensen die verzet hadden kunnen bieden

    Individuele meegaandheid verzwakt ook de weerbaarheid van de Amerikaanse democratie als geheel. Als één partijdonateur of één advocatenkantoor zich drukt maakt dat misschien niet veel verschil, maar als ze zich collectief terugtrekken, ontbreekt het tegenstanders van de regering straks aan afdoende financiële en juridische middelen om zich te verweren. Alle nieuwsberichten die niet gepubliceerd worden, alle toespraken of preken die niet gehouden worden en alle persconferenties die niet gegeven worden, kunnen bij elkaar een aanzienlijk cumulatief effect hebben op de publieke opinie. Zolang de oppositie stommetje speelt, trekt de regering aan het langste eind.

    Het meebuigen van vooraanstaande burgers geeft een intens demoraliserend signaal af aan de samenleving. De boodschap die eruit spreekt, is dat de Amerikaanse democratie het verdedigen niet waard is, of dat verzet zinloos is. Als de meest bevoorrechte mensen en organisaties niet willen of kunnen opkomen voor de democratie, wat verwachten we dan van de gewone burger?

    Maatschappelijke oppositie

    De tol van verzet is wel te dragen. En het afglijden naar autoritarisme is niet onomkeerbaar. In Brazilië, Polen, Slowakije, Zuid-Korea en elders hebben democratische krachten het tij van de democratische neergang weten te keren. De Amerikaanse rechtspraak is nog steeds onafhankelijk en zal ongetwijfeld een aantal van de meest onrechtmatige regeringsmaatregelen tegenhouden. Maar rechters – nu ook zelf doelwit van dreigementen, intimidatie en zelfs arrestatie – kunnen de democratie niet in hun eentje redden. Bredere maatschappelijke oppositie is geboden.

    Ons maatschappelijk middenveld heeft genoeg financiële en organisatorische slagkracht om Trumps autoritaire offensief te weerstaan. Het telt honderden miljardairs, tientallen advocatenkantoren met een jaaromzet van een miljard, meer dan zeventienhonderd universiteiten en hogescholen, een enorm netwerk van kerken, vakbonden, particuliere stichtingen en non-profitorganisaties en een goed georganiseerde en goed gefinancierde oppositiepartij. 

    Maar dan moeten die wel samen optrekken. Als ze zich samen inzetten voor de collectieve verdediging van de democratische rechtsstaat, dragen ze ook samen de tol van hun verzet. De regering kan niet iedereen tegelijk aanvallen. Als de tol van het verzet wordt verdeeld over het collectief, is de last makkelijker te dragen voor het individu.

    De regering kan niet iedereen tegelijk aanvallen

    De meest uitgesproken oppositie komt momenteel niet van prominenten, maar van gewone burgers die zich roeren op bijeenkomsten van hun volksvertegenwoordigers of op de Hands Off-demonstraties die overal in het land plaatsvinden. Onze leiders moeten hun voorbeeld volgen. De collectieve verdediging van de democratie heeft de meeste kans van slagen als prominente en bemiddelde mensen en organisaties, zij die het best bestand zijn tegen de klappen van de regering, ook meedoen aan de strijd.

    Er zijn tekenen dat ze wakker worden. Harvard weigert te voldoen aan eisen die de academische vrijheid ondermijnen. Microsoft heeft gebroken met een advocatenkantoor dat aan de regering toegeeft en in plaats daarvan een kantoor in de arm genomen dat het er juist tegen opneemt. En een nieuw advocatenkantoor in Washington zegt te willen opkomen voor burgers die onterecht slachtoffer zijn geworden van het regeringsbeleid. Als de invloedrijkste leden van een samenleving in verzet komen, geven zij anderen politieke rugdekking. En dat stimuleert gewone burgers ook weer om mee te vechten.

    Het afglijden van Amerika naar autoritarisme is niet onomkeerbaar. Maar niemand heeft ooit een autocratie verslagen vanaf de zijlijn.

  • VS: Hooggerechtshof staat Trump toe om beschermde status in te trekken

    VS: Hooggerechtshof staat Trump toe om beschermde status in te trekken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland verklaart Amnesty International tot ‘ongewenste’ organisatie

    » VN noemt Israëlische humanitaire hulp in Gaza ‘een druppel in de oceaan’

    Venezolanen met deze status mogen niet gedeporteerd worden

    Het Hooggerechtshof heeft Trump toestemming gegeven om de beschermde status van 350.000 Venezolanen in te trekken. Amerika’s hoogste gerechtshof, dat een conservatieve meerderheid heeft, reageerde positief op een verzoek van de Republikeinse regering, die de Tijdelijke Beschermde Status (TPS) van Venezolaanse migranten wilde kunnen opheffen die haar verbood hen te deporteren. TPS was grotendeels toegekend aan Venezolanen onder Joe Biden, omdat Washington het Venezuela van Nicolás Maduro destijds als een autoritair regime beschouwde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Jorge Márquez, een Venezolaanse olie-ingenieur uit Houston met banden met anti-Maduro-groeperingen, die zelf van deze status profiteert, vertelde aan The Washington Post dat het besluit van de Trump-regering ‘rampzalige gevolgen zal hebben op sociaal niveau voor gezinnen met een gemengde migratiestatus, maar ook op economisch niveau’, omdat de TPS veel immigranten in staat heeft gesteld om in de Verenigde Staten hun eigen bedrijf op te zetten of tewerkgesteld te worden.

  • VS: agressieve prostaatkanker ontdekt bij oud-president Joe Biden

    VS: agressieve prostaatkanker ontdekt bij oud-president Joe Biden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onafhankelijke kandidaat Nicușor Dan wint Roemeense verkiezingen

    » Portugal: gematigd rechts wint opnieuw de algemene verkiezingen

    Gelukkig kan de ziekte effectief worden behandeld

    De staf van Joe Biden maakte zondag bekend dat de voormalige Amerikaanse president lijdt aan een agressieve vorm van prostaatkanker en botmetastasen. De 82-jarige Democraat, die samen met zijn familie behandelingsopties aan het evalueren is, had vorige week ‘aanvullende tests ondergaan na de ontdekking van een prostaatknobbel’, aldus NPR. De diagnose werd vrijdag gesteld en de kanker zou niveau negen hebben op een schaal die loopt tot tien. ‘Hoewel dit een agressievere vorm van de ziekte is, lijkt de kanker hormoonafhankelijk te zijn, waardoor de ziekte effectief kan worden behandeld’, aldus het kantoor van de voormalige president.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Onder Amerikaanse mannen is ‘prostaatkanker een van de belangrijkste doodsoorzaken door kanker en de meest voorkomende vorm van kanker, na niet-melanome huidkanker’, aldus NPR. In een bericht op zijn sociale netwerk Truth schrijft president Donald Trump dat hij en zijn vrouw Melania ‘bedroefd’ zijn door het nieuws en wenst hij ‘Joe een volledig en spoedig herstel’ toe. De voormalige president Barack Obama zei in een reactie dat zijn oud-vicepresident zou vechten ‘met de vastberadenheid en elegantie die hem kenmerken’.

  • Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    » Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Iran is bereid tot beperkingen in ruil voor opheffing van sancties

    Kort voordat hij naar de Verenigde Arabische Emiraten vloog, zei de Amerikaanse president Donald Trump donderdag in Qatar dat hij ‘in zeer serieuze onderhandelingen is met Iran voor een langdurige vrede’, meldt Al-Jazeera. ‘Ik denk dat we dichter bij het sluiten van een overeenkomst komen’ over het nucleaire programma van Iran, zei hij. Hij voegde eraan toe dat de Iraanse autoriteiten ‘tot op zekere hoogte de voorwaarden’ van het akkoord hadden geaccepteerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Qatarese zender herinnert eraan dat Teheran deze week zei dat het bereid was om ‘vergaande beperkingen van zijn nucleaire programma te accepteren’, zonder te specificeren welke, in ruil voor de onmiddellijke opheffing van sancties. De meest recente onderhandelingen tussen Amerikaanse en Iraanse functionarissen vonden plaats in Oman op 11 mei.

  • Riyad: Trump kondigt aan Amerikaanse sancties tegen Syrië te zullen opheffen

    Riyad: Trump kondigt aan Amerikaanse sancties tegen Syrië te zullen opheffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Uruguay: oud-president en links icoon José ‘Pepe’ Mujica (89) overleden

    » Schotland: parlement stemt voor wetsvoorstel om euthanasie te legaliseren

    Damascus spreekt van een ‘beslissend keerpunt’

    De Amerikaanse president Donald Trump verraste dinsdag vriend en vijand tijdens zijn bezoek aan Saoedi-Arabië toen hij verklaarde dat hij de Amerikaanse sancties tegen Syrië zou stopzetten. Dat zei hij vlak voor een korte ontmoeting met de Syrische interim-president Ahmed al-Sharaa. Naar eigen zeggen had hij besloten de sancties op te heffen op aandringen van zijn gastheer, de Saoedische prins Mohammed bin Salman. Damascus heeft aangegeven blij te zijn met dit ‘beslissende keerpunt’ in de verhoudingen tussen de VS en Syrië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The Wall Street Journal was de ‘belangrijkste boodschap’ die Trump tijdens zijn bezoek op dinsdag overbracht, dat ‘de Verenigde Staten betrokken en dichtbij’ zullen blijven bij het Midden-Oosten ‘zolang er geld uit die regio naar de Amerikaanse economie stroomt’. De miljardair werd met alle respect ontvangen in Riyad en ondertekende dinsdag een ‘strategisch economisch partnerschap’ met de kroonprins, dat onder meer de verkoop van ‘geavanceerd’ Amerikaans militair materieel omvat. Washington schat het bedrag dat naar de VS gaat op 600 miljard dollar.

  • VS: oud-president Joe Biden geeft voor het eerst sinds lange tijd een tv-interview

    VS: oud-president Joe Biden geeft voor het eerst sinds lange tijd een tv-interview

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » India vraagt X om achtduizend accounts te blokkeren

    » Vaticaan: kardinaal Prevost verkozen tot nieuwe paus Leo XIV

    In het gesprek blikt hij terug op de verkiezingscampagne

    De voormalige Amerikaanse president Joe Biden gaf een zeldzaam televisieoptreden in de talkshow The View. ‘Een mislukte poging om zijn nalatenschap te herstellen’, aldus Variety. Het weekblad merkt op dat hij werd gevraagd naar zijn late beslissing om uit de race voor het Witte Huis te stappen en de rol die dit kan hebben gespeeld in de grote verkiezingsnederlaag van de Democraten. Biden wekte niet de indruk dat hij zichzelf hierover vragen stelde, klaagt Variety, dat een aantal onbeholpen uitspraken noemt die hij tijdens het tv-interview deed.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zo zei hij dat hij ‘niet verbaasd’ was dat Kamala Harris had verloren, vanwege de seksistische houding van het Trump-team. Volgens het tijdschrift was de oud-senator tijdens het interview echter ‘scherper’ dan tijdens het debat in juni 2024, dat het einde van zijn verkiezingscampagne inluidde. Variety geeft toe dat nog geen enkele Democraat een manier heeft gevonden om ‘de kracht’ van Donald Trump, een man die al zijn hele leven een ‘televisiemens’ is, tegen te gaan, maar het weekblad is er in ieder geval zeker van dat ‘Bidens sarcasme en passief-agressieve aanpak daarbij niet hebben geholpen’.