Tag: Verenigde Staten

  • Irak neemt wet aan om betrekkingen met Israël strafbaar te stellen

    Irak neemt wet aan om betrekkingen met Israël strafbaar te stellen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pools parlement ontmantelt omstreden tuchtkamer voor rechters

    » Voormalig bestuursvoorzitter Louvre opgepakt voor illegale handel in antiquiteiten

    Overtredingen kunnen worden bestraft met doodstraf

    Het Iraakse parlement heeft donderdag een wet aangenomen die het normaliseren van de banden met Israël strafbaar stelt. Overtredingen van de wet kunnen worden bestraft met de doodstraf of levenslange gevangenisstraf, meldt Al Jazeera. Irak heeft Israël nooit erkend en Iraakse burgers en bedrijven kunnen Israël niet bezoeken; de twee naties hebben geen diplomatieke betrekkingen.

    ‘Het Iraakse parlement is niet in staat geweest om tot een akkoord te komen over enig ander onderwerp dan de wet die de banden met Israël verbiedt’, merkt het Qatarese medium op, ‘inclusief het kiezen van een nieuwe president en het vormen van een eigen regering, waardoor de politieke impasse in het land is blijven voortduren.’

    ‘De wet is ook van toepassing op buitenlanders die in het land werken’

    De nieuwe wetgeving houdt ook risico’s in voor bedrijven die in Irak actief zijn en de wet overtreden. De wet is van toepassing op alle Irakezen, staats- en onafhankelijke instellingen, evenals buitenlanders die in het land werken, aldus een tekst die door het Iraqi News Agency werd verspreid.

    De wet komt maanden nadat een controversiële conferentie werd gehouden in de autonome regio Koerdistan van Irak, waar werd gepleit voor normalisering van de banden met Israël. De conferentie vond plaats in september vorig jaar. Koerdistan volgde het voorbeeld van andere Arabische landen die de door de VS tot stand gebrachte Abraham-akkoorden over normalisering van de betrekkingen met Israël ondertekenden.

    Lees ook:

  • VS: Oklahoma voert wet in die abortus vanaf bevruchting verbiedt

    VS: Oklahoma voert wet in die abortus vanaf bevruchting verbiedt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Boerkini wordt opnieuw verboden in zwembaden Grenoble

    » Wetenschappers zetten grote stap richting revolutionair ‘kwantuminternet’

    Oklahoma krijgt strengste abortuswetgeving van de VS

    Oklahoma, een conservatief bastion in het zuiden van de Verenigde Staten, heeft woensdag de meest verregaande antiabortuswet van het land ingevoerd. ‘Ik heb de bevolking van Oklahoma beloofd dat ik als gouverneur alle prolifewetgeving zou ondertekenen die op mijn bureau belandde, en ik ben er trots op dat ik die belofte heb gehouden’, zei Kevin Stitt, de Republikeinse gouverneur van de staat.

    Stitt ondertekende een wet die burgers toestaat om wie een vrouw die een abortus wil ondergaan – in welk stadium van haar zwangerschap dan ook – ‘helpt of bijstaat’, aan te klagen. De vrouw die de procedure wenst, kan niet aangeklaagd worden.

    ’De wet lapt schaamteloos de bescherming van abortusrechten door het Hooggerechtshof aan zijn laars’

    De wet ‘lapt schaamteloos de bescherming van abortusrechten door het Hooggerechtshof aan zijn laars’, aldus The Oklahoman, en ‘kent slechts beperkte uitzonderingen voor medische noodgevallen, verkrachting en incest’. Onlangs onthulde Politico dat een meerderheid van de rechters van het Hooggerechtshof bereid was het arrest Roe v. Wade, dat abortusrechten garandeert, terug te draaien. Antiabortuswetten als in Oklahoma geven alvast ‘een voorproefje van een mogelijke toekomst na Roe v. Wade’, concludeert The Oklahoman.

    Lees ook:

  • VS: Opnieuw massale schietpartij op basisschool, dodenaantal loopt op tot 21

    VS: Opnieuw massale schietpartij op basisschool, dodenaantal loopt op tot 21

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Asielzoekers op luchthaven Marseille in mensonterende omstandigheden opgevangen

    » Hongarije kondigt noodtoestand af vanwege de oorlog in Oekraïne

    18-jarige jongen opende het vuur op school in Texas

    Een achttienjarige jongen opende dinsdag het vuur op een basisschool in Uvalde (Texas), waarbij negentien jonge leerlingen en twee volwassenen om het leven kwamen. De dader Salvador Ramos, die in Uvalde woonde, is gedood door de politie.

    ‘Hoeveel onschuldige mensen moeten er nog sterven voordat onze volksvertegenwoordigers iets doen aan het wapengeweld’, aldus Austin American Statesman in een hoofdredactioneel commentaar. Net als vele andere Amerikaanse kranten riep het Texaanse dagblad de politiek op tot actie.

    Het is de op een na dodelijkste schietpartij op een school in de Verenigde Staten

    Het drama in Uvalde is de op een na dodelijkste schietpartij op een school in de Verenigde Staten, aldus The New York Times, dat zijn lezers eraan herinnert dat tien jaar geleden een schutter het land in rouw stortte door twintig kinderen en zes volwassenen te doden op de Sandy Hook Elementary School in Newtown (Connecticut).

    In een plechtige toespraak dinsdagavond in het Witte Huis drong president Joe Biden aan op hernieuwde inspanningen om wapens te reguleren. ‘Het is tijd om pijn om te zetten in actie. Wanneer gaan we in godsnaam de confrontatie aan met de wapenlobby?‘ zei Biden. In een analyse meent The Washington Post echter dat de Amerikaanse president zelf verantwoordelijkheid draagt voor het falen van de Amerikaanse politieke klasse om in de afgelopen decennia wapenregulering door te voeren.

    Lees ook:

  • Succesvolle testlancering van passagiersruimteschip Boeing

    Succesvolle testlancering van passagiersruimteschip Boeing

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oscarwinnende componist Vangelis overlijdt op 79-jarige leeftijd

    » Onderzoek: gifstoffen verergeren wereldwijde obesitasepidemie

    Ruimtevaartuig is onderweg naar internationaal ruimtestation

    Bijna twee en een half jaar nadat de eerste lancering mislukte, is het nieuwe passagiersruimteschip van Boeing op donderdag 19 mei vanaf Cape Canaveral (Florida) met succes gelanceerd, meldt The Verge. De CST-100 Starliner bereikte vervolgens de juiste baan die nodig is om het internationale ruimtestation ISS te kunnen bereiken.

    ‘De succesvolle lancering markeert het begin van een cruciale testvlucht voor de Starliner, die zich de komende week in de ruimte zal afspelen, en die zal helpen aantonen of de capsule in staat is om op een dag mensen naar de ruimte te vervoeren’, aldus de The Verge.

    NASA wil eerst dat Boeing aantoont dat de capsule alle taken kan uitvoeren zonder bemanning aan boord

    Starliner is een commercieel ruimtevaartuig dat Boeing in samenwerking met NASA heeft ontwikkeld, voornamelijk om de astronauten van het bedrijf te vervoeren van en naar het internationale ruimtestation (ISS) in een lage baan om de aarde. De capsule is een van de twee voertuigen, samen met Crew Dragon van SpaceX, die de NASA heeft helpen financieren om ruimtevervoer over te hevelen van de overheid naar commerciële bedrijven. Maar voordat NASA’s astronauten een ritje kunnen maken in de Starliner, wil de ruimtevaartorganisatie dat Boeing aantoont dat de capsule alle taken van een normale ruimtevaartmissie kan uitvoeren zonder bemanning aan boord.

    Lees ook:

  • Zo wil deze Amerikaanse rechter het recht op abortus afschaffen

    Zo wil deze Amerikaanse rechter het recht op abortus afschaffen

    Door nieuwe wetgeving te toetsen aan de geschiedenis, probeert de conservatieve opperrechter Samuel Alito de ongelijkheid uit het verleden terug te brengen naar het heden. Hij richt zijn pijlen vooralsnog op abortus, maar ook andere fundamentele rechten kunnen op het spel komen te staan.

    Al 250 jaar lang worstelen de Verenigde Staten om te voldoen aan de beloofde idealen van gelijkheid, vrijheid en democratie. Stapjes voor stapje hebben ze die vrijheden inmiddels uitgebreid, zodat ze niet langer enkel gelden voor de witte mannelijke grondbezitters aan wie ze aanvankelijk werden toegezegd. Maandagavond 2 mei publiceerde Politico een uitgelekt ontwerpadvies aangaande de beëindiging van het grondwettelijke recht op abortus door herroeping van Roe v. Wade [een uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof uit 1973 die het recht op abortus grondwettelijk beschermt]. In dat ontwerpadvies schetst opperrechter Samuel Alito het plan van de conservatieve beweging om deze verworvenheid terug te draaien en de Verenigde Staten, in ieder geval moreel en juridisch gezien, terug te brengen naar de negentiende eeuw.

    Met dit doel voor ogen duikt Alito terug in het verleden om zo aan te tonen dat abortus niet ‘diepgeworteld is in de geschiedenis en de traditie van de natie’. Dergelijk geschiedkundig graafwerk is gebruikelijk voor het Hooggerechtshof en vormt een vast onderdeel van de methodologie van hoge rechters. Maar als het erop aankomt een gelijkwaardige samenleving te creëren met volwaardig burgerschap voor iedereen, dan is het ronduit bedrieglijk om morele autoriteit toe te kennen aan een tijdperk waarin alleen rijke, witte mannen van de beloofde vrijheden konden profiteren.

    Roe v. Wade

    Het recht op abortus in Roe v. Wade was deels verankerd in het 14e Amendement, dat het universele recht op een eerlijk proces voorschrijft. En dus richt Alito zijn blik op het jaar 1868, om te schetsen hoe er tegen abortus werd aangekeken in de tijd waarin dit amendement werd opgesteld. ‘Tegen de tijd dat het 14e Amendement werd aangenomen, gold abortus in driekwart van de staten als strafbaar in elk stadium van de zwangerschap, en dat zou snel daarna ook voor de overige staten gelden’, schrijft Alito. Wat hij niet vermeldt, is dat het nog vijftig jaar zou duren voordat de meeste vrouwen mochten stemmen op de functionarissen die konden bepalen of abortus al dan niet strafbaar was. Het zou bovendien nog eens vijftig jaar duren voordat vrouwen zonder toestemming van hun echtgenoot een creditcard konden krijgen. Als het doel van historische analyse is om vast te stellen wat lang geleden als een beschermd recht werd beschouwd, dan dient deze vooral om de vooruitgang van de twintigste eeuw ongedaan te maken. En dat is duidelijk precies waar het hier om gaat.

    ‘Als besloten wordt Roe v. Wade terug te draaien, dan is dat een gevaar voor een hele reeks aan jurisprudentie die voortkomt uit de vrijheidsgarantie van het 14e Amendement’, waarschuwde Melissa Murray in december in The New York Times. ‘Deze rechtszaken grijpen terug op een besluit uit 1923 dat ouders het recht garandeert om hun kinderen op te voeden zonder overmatige staatsbemoeienis, en behelst bovendien het recht om te trouwen, het recht om als volwassene seksuele relaties aan te gaan en het recht om anticonceptie te gebruiken’, aldus Murray, expert op het gebied van staatsrecht en reproductieve rechten aan de New York University School of Law.

    Alito’s ontwerpadvies geeft een impuls aan een rechtse campagne die niet alleen de wettelijke grondslag van abortus wil wegnemen, maar zich ook tegen andere rechten met betrekking tot het huwelijk en intimiteit keert. Tijdens de recente hoorzittingen voor de aanstelling van Ketanji Brown Jackson aan het Hooggerechtshof klaagden verschillende Republikeinse senatoren dat het Hooggerechtshof bezig was ‘nieuwe’ rechten te verzinnen die niet expliciet in de grondwet worden genoemd. Deze zouden met name worden aangenomen via het 14e Amendement, dat het recht op een eerlijk proces voorschrijft. ‘Het huwelijk staat niet in de grondwet, of wel dan?’ vroeg senator John Cornyn (Republikein, Texas) aan Jackson. Met dergelijke vragen uitte hij zijn onvrede over een uitspraak van het Hooggerechtshof uit 2015 die het grondwettelijk recht op het homohuwelijk vastlegt.

    ‘Anticonceptie, interraciale huwelijken, seksuele intimiteit… geen van deze rechten zou de geschiedenis- en traditietoets van Alito kunnen doorstaan’

    Tijdens Jacksons hoorzittingen liet senator Mike Braun (Republikein, Indiana) zich ontvallen dat individuele staten niet alleen over het abortusrecht zouden moeten beslissen, maar ook over de wettelijkheid van het interraciale huwelijk. Hij krabbelde snel terug, maar de aap was uit de mouw. De conservatieven die nu beweren dat ze alleen abortusrechten willen terugdraaien, weten maar al te goed dat het interraciale huwelijk, anticonceptie en andere rechten die op vergelijkbare juridische en historische analyses gebaseerd zijn, eveneens op het spel staan – en vinden dat terecht.

    ‘Dit is een directe aanval op een eeuw aan precedenten van het Hooggerechtshof, waarin wordt erkend dat het 14e Amendement fundamentele rechten beschermt, ook als die niet specifiek in de tekst van de Grondwet worden vermeld,’ zei David Gans, directeur van het programma voor mensenrechten, burgerrechten en burgerschap bij het Constitutional Accountability Center, ten tijde van Jacksons hoorzittingen tegen Courthouse News Service. Abortus was slechts het begin, zo voorspelde hij.

    In zijn ontwerpadvies probeert Alito dat langetermijnplan te verhullen. Abortus, zo schrijft hij, is ‘fundamenteel anders’ omdat het daarbij gaat om het vernietigen van een foetus. Maar dat is geen onderscheid waar een opperrechter zich aan hoeft te houden. Alito’s uiteenzetting – zijn historische analyse – zal overduidelijk ook andere fundamentele rechten in gevaar brengen. ‘Ondanks Alito’s geruststelling lopen alle andere privacyrechten overduidelijk gevaar’, stelt Adam Winkler, grondwettelijk expert aan de UCLA School of Law, op Twitter. ‘Anticonceptie, interraciale huwelijken, seksuele intimiteit… geen van deze rechten zou de geschiedenis- en traditietoets van Alito kunnen doorstaan, die alleen kijkt naar de wetgeving vóór het 14e Amendement.’ Deze rechten zijn pas na de oprichting van het land verworven en maken dat de Verenigde Staten tot de democratieën van de eenentwintigste eeuw behoren in plaats van tot de theocratieën van de negentiende eeuw.

    Erfenis van het slavernijverleden

    Hoe dan ook, Alito’s geschiedenis is onvolledig: hij belicht sommige feiten terwijl hij andere negeert. Door naar de abortuswetgeving te kijken ten tijde van de aanname van het 14e Amendement, komen de patriarchale normen uit die tijd naar voren, terwijl de doelstellingen van het 14e Amendement, zoals lichamelijke autonomie en de vrijheid om zelf een gezin te kiezen, buiten beschouwing worden gelaten. Het 14e Amendement, betoogde Gans afgelopen november in The Atlantic, was een ingrijpende toevoeging aan de grondwet die tot doel had de erfenis van de slavernij ongedaan te maken. Mannen en vrouwen die tot slaaf gemaakt waren hadden geen zeggenschap over hun eigen lichaam en konden niet bepalen met wie ze trouwden of wanneer ze kinderen kregen.

    ‘Een van de wreedste aspecten van de slavernij was dat er binnen het gezinsleven geen reproductieve zelfbeschikking bestond’, schrijft Gans. ‘Plantage-eigenaren dwongen tot slaaf gemaakte vrouwen ertoe kinderen te baren die tot gevangenschap waren veroordeeld… Niet alleen werden tot slaaf gemaakte mensen gedwongen kinderen te baren; ze hadden niet het recht te trouwen met wie ze wilden of om hun eigen kinderen op te voeden.’ De wetgevers die het 14e Amendement opstelden, hadden deze vrijheid om een gezin te stichten in gedachten toen ze de vrijheden van burgerschap uitbreidden tot alle Amerikanen. En die vrijheid is niet mogelijk zonder het recht op abortus, contraceptie en huwelijksgelijkheid.

    Maar aangezien dat deel van de geschiedenis niet past bij de doelstellingen van de antiabortusbeweging, besteedt Alito er geen aandacht aan – terwijl hij zijn pijlen vol op andere rechten richt. ‘Pogingen om abortus te rechtvaardigen door een beroep te doen op het overkoepelende recht op zelfbeschikking en een definitie van het “concept van bestaan”, gaan te ver’, schrijft hij. Zo’n benadering zou kunnen worden ingezet om illegaal drugsgebruik of prostitutie te legaliseren, waarschuwt hij. ‘Geen van deze rechten kan aanspraak maken op een diepe worteling in de geschiedenis.’

    Als de stichters van Amerika een recht niet expliciet hebben genoemd, dan is er geen plek voor in Alito’s Amerika. En over enkele maanden kan dat ineens iedereens Amerika zijn.

    Lees ook:

  • Joe Biden stelt luchtbrug in om babymelkcrisis op te lossen

    Joe Biden stelt luchtbrug in om babymelkcrisis op te lossen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Amerikaanse ambassade in Kyiv weer geopend

    » EU presenteert groen energieplan als alternatief voor Russische olie en gas

    Tekort babymelk raakt vooral arme gezinnen

    Onder druk van de grote babymelkschaarste in het land heeft de Amerikaanse president woensdag een nieuw actieplan aangekondigd onder de naam Operation Fly Formula, meldt The Wall Street Journal. Hiermee kunnen commerciële luchtvaartmaatschappijen worden gemobiliseerd om zuigelingenvoeding in andere landen op te halen.

    De regering-Biden wil ook gebruikmaken van de Defense Production Act, een wet die is overgeërfd van de Koreaanse oorlog, om de producenten te verplichten hun ingrediënten bij voorrang te leveren aan de Amerikaanse fabrikanten van zuigelingenmelk.

    Begin mei was in 43 procent van de winkels die normaal babyvoeding verkopen, het product niet op voorraad, volgens Datasembly, een bedrijf dat productgegevens levert. De crisis treft armere gezinnen onevenredig hard. Bijna de helft van de babyvoeding in de VS wordt gekocht in het kader van een ondersteuningsprogramma dat bedoeld is om gezinnen met een laag inkomen te helpen. Nu deze producten niet geleverd konden worden, moeten gezinnen naarstig op zoek naar alternatieven, schrijft The Guardian.

    Lees ook:

  • Amerikaanse ambassade in Kyiv weer geopend

    Amerikaanse ambassade in Kyiv weer geopend

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Joe Biden stelt luchtbrug in om babymelkcrisis op te lossen

    » EU presenteert groen energieplan als alternatief voor Russische olie en gas

    Amerikaanse ambassade opende op 18 mei opnieuw haar deuren

    De Amerikaanse ambassade in Kyiv is weer geopend. Het gebouw, dat midden februari werd gesloten nadat Rusland Oekraïne binnenviel, opende op 18 mei met een kleine ceremonie opnieuw haar deuren. ‘Een zeer belangrijke stap,’ zei minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken, zo meldt CBS News. ‘De Oekraïners hebben met onze veiligheidshulp hun thuisland verdedigd tegen de gewetenloze invasie van Rusland, met als gevolg dat de Stars and Stripes weer boven de ambassade wapperen.’

    De ambassade werd aanvankelijk verplaatst naar Lviv, in het westen van Oekraïne, en vervolgens naar Polen. Blinken heeft aldus CNN niet gezegd hoeveel Amerikaanse diplomaten er nu voor de ambassade gaan werken. Wel zei hij dat er aanvullende maatregelen komen om de werknemers te beveiligen.

    De Amerikaanse Senaat heeft Bridget Brink unaniem als nieuwe ambassadeur gekozen, schrijft Politico. Nu de oorlog naar het oosten is verplaatst en het beleg van Kiyv is beëindigd, achten de VS de situatie veilig genoeg voor de ambassade.

    Lees ook:

  • Biden spreekt zich uit tegen het ‘gif’ van witte suprematie na terreuraanslag

    Biden spreekt zich uit tegen het ‘gif’ van witte suprematie na terreuraanslag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: VS versoepelt oliesancties in ruil voor dialoog met oppositie

    » Britse regering dreigt Noord-Ierlandprotocol te veranderen

    Aanslag kostte tien Afro-Amerikanen het leven

    President Joe Biden aarzelde dinsdag niet om de dodelijke massale schietpartij in Buffalo (staat New York) een daad van binnenlands terrorisme te noemen en veroordeelde de racistische ideologie van de vermoedelijke schutter, schrijft CNN. ‘Witte suprematie is een gif. Het is een gif dat door ons politieke lichaam stroomt,’ zei Biden tijdens een toespraak.

    De Amerikaanse president reisde af naar Buffalo om eer te betuigen aan de tien Afro-Amerikaanse slachtoffers van een racistische schietpartij. Tijdens zijn toespraak aldaar veroordeelde hij de omvolkingstheorieën die door de schutter werden verspreid en zei: ‘Ik roep alle Amerikanen op deze leugen te verwerpen en ik veroordeel iedereen die deze leugen verspreidt om macht, stemmen en geld te winnen.’

    Lees ook:

  • Venezuela: VS versoepelt oliesancties in ruil voor dialoog met oppositie

    Venezuela: VS versoepelt oliesancties in ruil voor dialoog met oppositie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden spreekt zich uit tegen het ‘gif’ van witte suprematie na terreuraanslag

    » Britse regering dreigt Noord-Ierlandprotocol te veranderen

    Voorzichtige versoepeling van sancties tegen Maduro

    De regering-Biden heeft besloten een gebaar te maken en versoepelt enkele sancties tegen Venezuela om zo te proberen de dialoog tussen het regime van Nicolás Maduro en de oppositie aan te moedigen, zei een hoge Amerikaanse ambtenaar dinsdag, aldus El País. Het besluit lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen: kort na de aankondiging kwamen de socialistische regering en de oppositie bijeen om de besprekingen te hervatten. De onderhandelingen, die vorig jaar in Mexico waren begonnen, werden in oktober onderbroken.

    Na de Russische inval in Oekraïne zijn de regeringen van de VS en Venezuela nader tot elkaar gekomen

    De veranderingen zijn niet materieel ingrijpend, maar geven wel degelijk een signaal af. Bovendien zei een hoge regeringsambtenaar dat bijkomende stappen kunnen worden ondernomen indien de dialoog gunstig verloopt, en de versoepelingen teruggedraaid kunnen worden wanneer dit niet het geval is. Met haar nieuwe besluit zal de regering de Amerikaanse oliemaatschappij Chevron toestaan te onderhandelen over een vergunning met de staatsoliemaatschappij PDVSA. Chevron mag nog steeds niet boren op Venezolaans grondgebied of olie uit het land exporteren.

    Na de Russische inval in Oekraïne zijn de regeringen van de VS en Venezuela nader tot elkaar gekomen. Venezolaanse olie wordt vanwege de sancties tegen Rusland van grotere strategische waarde.

    Lees ook:

  • John Kerry: ‘Oorlog in Oekraïne bedreigt aanpak klimaatverandering’

    John Kerry: ‘Oorlog in Oekraïne bedreigt aanpak klimaatverandering’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Leonid Kravtsjoek, eerste president van Oekraïne, overleden

    » Elon Musk wil Donald Trump weer toelaten tot Twitter

    Hoe langer de oorlog doorgaat, hoe moeilijker het wordt

    Hoe langer de oorlog in Oekraïne voortduurt, hoe erger de gevolgen zullen zijn voor het klimaat, waarschuwt de Amerikaanse presidentiële gezant John Kerry. Beperking van de opwarming van de aarde tot 1,5 graden Celsius kan daardoor moeilijker worden maar niet onmogelijk, zei Kerry in een exclusief gesprek met The Guardian.

    Veel landen worstelen als gevolg van de oorlog met een energiecrisis, terwijl ze ook dringend de uitstoot van broeikasgassen moeten verminderen om de opwarming te beperken. ‘Als we op wonderbaarlijke wijze de komende zes maanden de acute energieproblemen kunnen oplossen, dan kunnen we daarna samen misschien juist het proces van klimaatverbetering versnellen,’ zei Kerry. ‘Maar hoe langer de oorlog doorgaat, hoe moeilijker het wordt’ om onder de 1,5 graden te blijven.

    ‘Gas heeft altijd deel uitgemaakt van de overgang van vuilere fossiele brandstoffen naar nieuwe energie’

    Het doelen uit het akkoord van COP26, de klimaattop die vorig jaar werd gehouden, moet in 2030 worden behaald, waardoor een vertraging in het transitieplan nog kan worden ingehaald, meent Kerry. De VS zeggen dat zij de productie van aardgas kunnen verhogen om bondgenoten aan een alternatief te helpen voor Russische fossiele brandstoffen. Amerikaans aardgas, dat volgens Kerry minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan Russisch gas, dankzij een efficiëntere winning, kan op korte termijn een duurzame oplossing bieden voor landen. ‘Gas heeft altijd deel uitgemaakt van de overgang van vuilere fossiele brandstoffen naar nieuwe energie,’ aldus de klimaatgezant. Hij benadrukt ook dat het hier echt om een tijdelijke oplossing gaat.

    De Amerikaanse regering kreeg zware kritiek van klimaatactivisten omdat hij uitbreiding van gasboringen heeft toegestaan, waardoor nieuwe stukken openbaar land gebruikt mogen worden voor exploitatie.

    Lees ook:

  • Elon Musk wil Donald Trump weer toelaten tot Twitter

    Elon Musk wil Donald Trump weer toelaten tot Twitter

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » John Kerry: ‘Oorlog in Oekraïne bedreigt aanpak klimaatverandering’

    » Leonid Kravtsjoek, eerste president van Oekraïne, overleden

    Nieuwe eigenaar Twitter wil schorsing Trump opheffen

    Elon Musk, die in april Twitter kocht voor 44 miljard dollar, wil de schorsing van voormalig president, Donald Trump, opheffen. Trump werd geschorst na de bestorming van het Capitool. ‘De uitsluiting was een vergissing omdat het een groot deel van het land vervreemd heeft,’ zei de multimiljardair op een conferentie die georganiseerd was door Financial Times.

    Twitter-medewerkers hebben de macht om te voorkomen dat Trump terugkeert

    In de Verenigde Staten wordt de mogelijke terugkeer van Trump op Twitter als zorgwekkend beschouwd; sommigen vrezen voor een golf van haat zaaiende uitlatingen op het socialemediaplatform. In een column die gepubliceerd werd op de website van het tijdschrift Slate is hoogleraar rechten Richard Hasen van mening dat Twitter-medewerkers de macht hebben om te voorkomen dat Trump terugkeert naar het sociale netwerk. ‘Ze kunnen [Elon Musk] onder druk zetten door te dreigen te stoppen’, schrijft hij.

    Donald Trump heeft tot nu toe uitgesloten dat hij naar Twitter terugkeert. Hij zegt dat hij op het Truth-platform wil blijven, dat hij in februari oprichtte. Het nieuwe platform groeit echter met mondjesmaat.

    Lees ook:

  • Eerste zwarte en openlijk lesbische woordvoerder in Witte Huis

    Eerste zwarte en openlijk lesbische woordvoerder in Witte Huis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: Slechte slaap belemmert pogingen om gewichtsverlies te behouden

    » Paus Franciscus vergelijkt Oekraïne met Rwanda

    Karine Jean-Pierre vervangt vanaf 13 mei Jen Psaki

    Het is voor het eerst dat er een zwarte en openlijk lesbische woordvoerder in het Witte Huis is. ‘Karine Jean-Pierre schrijft geschiedenis’, schrijft Jezebel enthousiast, erop wijzend dat dit een ongekend profiel is voor de positie. De Amerikaanse president heeft haar gekozen om Jen Psaki met ingang van 13 mei te vervangen.

    Karine Jean-Pierre is geboren in Haïti en kwam op vijfjarige leeftijd naar New York. Ze werkte in 2008 mee aan de presidentiële campagne van Barack Obama en was actief in zijn eerste ambtstermijn in de regering. Ook was ze stafchef van de huidige vicepresident Kamala Harris. ‘Joe Biden heeft in ieder geval zijn belofte gehouden om van zijn regering een sterk voorbeeld te maken van diversiteit en om kansen te bieden aan hen die het verdienen’, aldus de feministische site. ‘We hebben nu een trots zwart lid van de lgbtqia-gemeenschap in het centrum van de perskamer van het Witte Huis. Zo’n vertoning hebben veel jongeren nog nooit in hun leven gezien.’

    Lees ook:

  • Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Infantino: FIFA heeft arbeidsmigranten WK Qatar ‘waardigheid en trots’ gegeven

    » Wapenstilstand afgekondigd in staalfabriek Marioepol om burgers te evacueren

    Voormalig hoofd Clan del Golfo aangekomen in New York

    Colombia heeft het voormalig hoofd van Clan del Golfo, drugshandelaar Otoniel, uitgeleverd aan de Verenigde Staten, aldus El Tiempo. Een vliegtuig van de Drug Enforcement Administration vloog op woensdag 4 mei naar New York met aan boord Dairo Antonio Úsuga, de echte naam van de drugsbaron. Er zouden ’ten minste 600 mensen de vlucht seconde voor seconde in de gaten gehouden hebben’.

    Otoniel was een van de meest gezochte criminelen door de Amerikaanse autoriteiten. Hij wordt in de Verenigde Staten aangeklaagd wegens ‘drugshandel, criminele samenzwering en het illegaal dragen van vuurwapens.’

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/stad-van-pablo-escobar-is-nu-%E2%80%A8een-paradijs-voor-pensionados/

  • Vuurwapens belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse jongeren

    Vuurwapens belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse jongeren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Reserveren voor Venetië wordt verplicht

    » Arbeidsmigranten in China vinden werk in groeiende coronasector

    In 2020 overleden meer dan 4300 jongeren door vuurwapens

    Niet auto-ongelukken maar vuurwapens waren de belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse kinderen en tieners in 2020, zo blijkt uit nieuw onderzoek, aldus BBC. Gegevens van de Centers for Disease Control and Prevention wijzen uit dat in 2020 meer dan 4300 jonge Amerikanen zijn overleden aan vuurwapen-gerelateerde verwondingen. In dat aantal zijn ook zelfmoorden verdisconteerd, maar moorden vormen de meerderheid van deze sterfgevallen. 

    Volgens het onderzoek, dat onlangs werd gepubliceerd in het New England Journal Medicine, maakt de stijging van het aantal sterfgevallen door vuurwapens onder Amerikanen tussen één en negentien jaar, deel uit van de algehele stijging met 33,4 procent van het aantal vuurwapen-gerelateerde sterfgevallen in het land, maar worden jonge Amerikanen onevenredig zwaar getroffen.

    Het totale aantal doden onder kinderen en tieners door alle oorzaken van vuurwapengebruik – zelfmoord, doodslag, onopzettelijk en toedracht onbekend – steeg met 29,5 procent. Dat is ruim twee keer zoveel als onder de rest van de bevolking. Inmiddels zijn ruim 390 miljoen vuurwapens in de VS in omloop.

    Lees ook:

  • Californië start groot onderzoek naar ‘misleiding’ door plasticindustrie

    Californië start groot onderzoek naar ‘misleiding’ door plasticindustrie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Taiwanezen gaan massaal op cursus zelfverdediging uit angst voor oorlog

    » Science: klimaatopwarming heeft massa-extinctie oceaanleven tot gevolg

    Industrie wordt verantwoordelijk gehouden voor plasticcrisis

    Californië heeft het Amerikaanse olieconcern Exxon Mobile gedagvaard omdat het de consumenten decennialang zou hebben misleid over de recyclebaarheid van plastic. Dit is een eerste stap in een grootschalig onderzoek naar de fossiele brandstofindustrie en diens rol in de wereldwijde plasticcrisis, meldt Los Angeles Times.

    ’Meer dan een halve eeuw lang heeft de kunststoffenindustrie een agressieve campagne gevoerd om het publiek te misleiden en de mythe in stand te houden dat recycling de plasticcrisis zou kunnen oplossen. De waarheid is als volgt: de overgrote meerderheid van het plastic kan niet worden gerecycled’, verklaarde de Californische procureur-generaal Rob Bonta donderdag.

    Het onderzoek zal betrekking hebben op ’vroegere en huidige inspanningen van de petrochemische industrie’ om het publiek te misleiden en zal bepalen hoe ’deze acties mogelijk in strijd zijn met de wet’, aldus Bonta in een verklaring.

    Lees ook: