Tag: Vladimir Poetin

  • Orbán roept in Kyiv op tot een staakt-het-vuren in Oekraïne

    Orbán roept in Kyiv op tot een staakt-het-vuren in Oekraïne

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Joe Biden geeft toe dat hij stond te slapen tijdens debat met Trump

    » India: minstens 116 mensen komen om in stormloop

    Een staakt-het-vuren kan onderhandelingen versnellen, stelt hij

    Tijdens een bezoek aan Kyiv heeft de Hongaarse premier Viktor Orbán, ‘ die beschouwd wordt als de Europese leider die het dichtst bij de Russische president Vladimir Poetin staat’, gezegd dat ‘een staakt-het-vuren tussen Rusland en Oekraïne de onderhandelingen om de oorlog te beëindigen zou kunnen versnellen’, meldt de BBC. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is tegen een staakt-het-vuren en eist de onvoorwaardelijke terugtrekking van de Russische troepen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De ontmoeting tussen de twee mannen vond plaats op een moment dat de Hongaarse leider net het roulerend voorzitterschap van de Europese Unie (EU) heeft overgenomen. Tijdens hun gezamenlijke optreden voor de pers straalde ‘hun lichaamstaal weinig warmte uit en geen van beiden ging op de vragen van de media in die na hun toespraken aan hen gesteld werden’, aldus de Britse omroep.

  • Poetin dreigt Noord-Korea te bewapenen als het Westen Oekraïne wapens blijft leveren

    Poetin dreigt Noord-Korea te bewapenen als het Westen Oekraïne wapens blijft leveren

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Scheepswrak van meer dan 3000 jaar oud ontdekt voor Israëlische kust

    » Verenigde Staten verbieden Russische antivirussoftware Kaspersky

    Hij uitte het dreigement kort na zijn bezoek aan Vietnam en Noord-Korea

    De Russische president Vladimir Poetin waarschuwde donderdag ‘de Verenigde Staten en haar bondgenoten dat hij bereid is Noord-Korea te bewapenen als zij doorgaan Kyiv te voorzien van de geavanceerde wapens die Russisch grondgebied treffen’, meldt The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De uitspraken van de leider van het Kremlin kwamen aan het einde van zijn officiële bezoek aan Vietnam en daags na zijn ontmoeting met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, met wie hij een wederzijdse defensieovereenkomst ondertekende.

    ‘Hoewel Poetin niet aangaf welke wapens hij Noord-Korea zou kunnen geven, probeert Kim zijn kernkoppen, raketten, onderzeeërs en satellieten te ontwikkelen – allemaal gebieden waarop Rusland enkele van de meest geavanceerde en gevaarlijke technologieën ter wereld bezit’, schreef het Amerikaanse dagblad.

  • Poetin prijst Pyongyang voor steun aan Rusland tijdens staatsbezoek in Noord-Korea

    Poetin prijst Pyongyang voor steun aan Rusland tijdens staatsbezoek in Noord-Korea

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Branden in New Mexico: gouverneur roept noodtoestand uit

    » Zweden: parlement keurt omstreden defensieakkoord met VS goed

    Rusland zou een ‘strategisch partnerschapsverdrag’ met Noord-Korea overwegen

    De Russische president Vladimir Poetin prees gisteren de ‘krachtige steun’ van Pyongyang voor de militaire operatie van Rusland in Oekraïne, kort voordat hij woensdag vroeg in Noord-Korea aankwam voor een staatsbezoek. In de nacht, kort nadat het presidentiële vliegtuig was geland op de luchthaven van Pyongyang, verscheen de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un op de Russische televisie en onthaalde hij Poetin op een rode loper.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens een document dat dinsdag door het Kremlin werd gepubliceerd, overweegt Rusland een ‘strategisch partnerschapsverdrag’ met Noord-Korea te ondertekenen. Moskou en Pyongyang zijn bondgenoten sinds het einde van de Koreaanse Oorlog (1950-1953), maar zijn naar elkaar toegegroeid sinds de aanval van Rusland op Oekraïne begon in 2022.

    ‘Noord-Korea is een van de weinige landen waar Poetin zonder angst voor arrestatie heen kan reizen sinds het Internationaal Strafhof een arrestatiebevel tegen hem heeft uitgevaardigd. Pyongyang erkent dit hof niet’, schrijft The Wall Street Journal.

  • Poetin bezoekt Pyongyang om banden met Noord-Korea aan te halen

    Poetin bezoekt Pyongyang om banden met Noord-Korea aan te halen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: elf doden en meer dan zestig vermisten bij bootramp met migranten

    » Israël: demonstranten raken slaags met politie tijdens protesten in Jeruzalem

    Poetin verzekerde Kim Jong-un van zijn onwrikbare steun

    De Russische president Vladimir Poetin, die vandaag een bezoek brengt aan Noord-Korea, zei dat hij handels- en veiligheidssystemen met Kim Jong-un wil opbouwen die buiten de controle van westerse landen vallen, volgens een brief die dinsdag is gepubliceerd door de Noord-Koreaanse krant Rodong Sinmun, die fungeert als spreekbuis voor de regerende Arbeiderspartij. Poetin verzekert Pyongyang in de brief ook van zijn onwrikbare steun.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Russische president bedankt Noord-Korea voor zijn hulp bij de ‘speciale militaire operatie’ van Rusland in Oekraïne, die Kiev en zijn bondgenoten als een invasie beschouwen, en belooft Pyongyangs inspanningen te steunen om zijn belangen te verdedigen tegen de ‘druk, chantage en militaire dreigementen’ van Washington.

    ‘Een nauwere samenwerking tussen Pyongyang en Moskou heeft gevolgen voor de veiligheid van de Verenigde Staten en haar bondgenoten’, schrijft The New York Times. ‘Het gebruik van Noord-Koreaanse raketten op het slagveld in Oekraïne zou Noord-Korea volgens defensie-experts waardevolle gegevens kunnen verschaffen over hun weerbaarheid tegen westerse raketafweersystemen’, aldus het Amerikaanse dagblad.

  • Poetin dreigt westerse landen met vergelding wegens wapenleveranties

    Poetin dreigt westerse landen met vergelding wegens wapenleveranties

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Mexico: eerste mens overleden aan vogelgriepvirus H5N2

    » VS: gerechtshof Georgia schort strafzaak tegen Trump op

    Westerse landen raken direct betrokken bij de oorlog, waarschuwde hij

    Vladimir Poetin dreigt westerse landen met ‘vergeldingsmaatregelen’ omdat ze Oekraïne toestemming hebben gegeven met hun wapens Russische doelen aan te vallen. Dat schrijft The Independent. In een toespraak tot buitenlandse journalisten waarschuwde de Russische president dat het leveren van langeafstandsraketten aan Oekraïne en de toestemming voor gebruik ervan bij aanvallen binnen Rusland een ‘gevaarlijke stap’ was. Het zou voor Moskou een reden kunnen zijn om soortgelijke wapens aan andere landen te leveren om westerse doelen aan te vallen, zei hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit zou betekenen dat ze direct betrokken raken bij de oorlog tegen de Russische Federatie markeren, en we behouden ons het recht voor om op dezelfde manier te handelen’, voegde hij eraan toe tijdens een drie uur durende ontmoeting met de hoofdredacteuren van internationale persbureaus.

    Verschillende landen, waaronder de VS en Duitsland, hebben Oekraïne groen licht gegeven om doelen in Rusland aan te vallen. Deze koerswijziging in de wapenleveranties kwam vorige week, nadat Rusland begin mei een nieuw offensief op Kharkiv had ingezet, aldus The Independent.

  • Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Trump. Indiaas eten. Matthew Perry. En boeken, boeken, boeken. Fragmenten uit brieven die The New York Times in handen kreeg, geven een inkijk in de onverminderd actieve geest van Navalny, te midden van barre gevangenisomstandigheden.

    Opgesloten in koude, betonnen cellen en vaak alleen met zijn boeken, zocht Aleksej A. Navalny troost in brieven. Hij schreef in juli aan een kennis dat niemand het Russische gevangenisleven kon begrijpen ‘zonder hier geweest te zijn’, en voegde er met zijn gortdroge humor aan toe: ‘Maar je kunt hier beter niet zijn.’

    ‘Als ze morgen opdracht krijgen je kaviaar te eten te geven, zullen ze dat doen’, schreef de Russische oppositieleider Navalny in augustus aan dezelfde kennis, Ilja Krasilsjtsjik. ‘Als ze te horen krijgen dat ze je in je cel moeten wurgen, dan wurgen ze je.’

    Veel details over zijn laatste maanden – evenals de omstandigheden van zijn dood, die de Russische autoriteiten vrijdag bekendmaakten – blijven onbekend; zelfs de verblijfplaats van zijn lichaam is onduidelijk.

    Navalny’s assistenten hebben weinig laten horen nu ze het verlies aan het verwerken zijn. Maar zijn laatste levensmaanden zijn gedetailleerd beschreven in eerdere verklaringen van hem en zijn assistenten, zijn getuigenissen voor de rechtbank, interviews met mensen dicht bij hem en uittreksels uit privébrieven die verschillende vrienden, waaronder Krasilsjtsjik, deelden met The New York Times.

    Symbool van verzet

    De brieven onthullen de intense ambitie, vastberadenheid en nieuwsgierigheid van een leider die de oppositie tegen president Vladimir V. Poetin nieuw leven inblies en die, zo hopen zijn aanhangers, zal voortleven als een verbindend symbool van hun verzet. Ze laten ook zien hoe Navalny – met een gezond ego en onophoudelijk vertrouwen dat wat hij deed het juiste was – worstelde om in contact te blijven met de buitenwereld.

    Zelfs toen de brute omstandigheden in de gevangenis hun fysieke tol eisten – medische en tandheelkundige behandelingen werden hem vaak geweigerd – was er geen aanwijzing dat Navalny zijn helderheid van geest had verloren, zo blijkt uit zijn geschriften.

    Hij pochte dat hij in één jaar vierenveertig boeken in het Engels had gelezen en bereidde zich methodisch voor op de toekomst: hij stelde zijn agenda bij, bestudeerde politieke memoires, discussieerde met journalisten, gaf vrienden carrièreadvies en deelde zijn mening over virale berichten op sociale media die zijn team hem stuurde.

    In zijn openbare berichten noemde Navalny, die zevenenveertig was toen hij stierf, zijn gevangenschap sinds januari 2021 zijn ‘ruimtereis’. In de herfst van vorig jaar was hij eenzamer dan ooit, moest hij een groot deel van zijn tijd in eenzame opsluiting doorbrengen en moest hij het stellen zonder drie van zijn advocaten, die waren gearresteerd wegens betrokkenheid bij een ‘extremistische groepering’.

    Toch bleef hij op de hoogte van de actualiteit. Aan een andere vriend, de Russische fotograaf Evgeny Feldman, vertrouwde Navalny toe dat de verkiezingsagenda van de voormalige Amerikaanse president Donald J. Trump er ‘echt eng’ uitzag.

    ‘Mocht president Biden problemen krijgen met zijn gezondheid, dan zal Trump president worden’, schreef Navalny vanuit zijn zwaarbeveiligde gevangeniscel. ‘Maken de Democraten zich geen zorgen over deze voor de hand liggende gevolgtrekking?’

    Navalny vertelde zijn vriend dat hij genoot van de hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem

    Dat Navalny in staat was om honderden handgeschreven brieven te versturen was dankzij de merkwaardige digitalisering van het Russische gevangenissysteem, een overblijfsel van een korte opleving van liberale hervormingen in het midden van de vierentwintigjarige heerschappij van Poetin. Via een website konden mensen hem schrijven voor 40 cent per pagina en scans van zijn antwoorden ontvangen, meestal een week of twee nadat hij ze had verstuurd en nadat ze door een censor waren gegaan.

    Navalny communiceerde ook met de buitenwereld via zijn advocaten, die documenten omhooghielden tegen het raam dat hen scheidde nadat hun was verboden om papieren door te geven. Op een gegeven moment, meldde Navalny in 2022, bedekten gevangenisbeambten het raam met folie.

    Dan waren er nog de frequente rechtszittingen over nieuwe strafzaken die de staat had aangespannen om zijn gevangenschap te verlengen, of over klachten die Navalny had ingediend over de manier waarop hij werd behandeld. Navalny vertelde Krasilsjtsjik, een mediaondernemer die nu in ballingschap in Berlijn woont, dat hij genoot van deze hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem.

    ‘Ze bieden afleiding en zorgen ervoor dat de tijd sneller voorbij gaat’, schreef hij. ‘Bovendien zorgen ze voor enige opwinding en veroorzaken ze dat gevoel van strijd, en achtervolging.’

    Ook boden de rechtszaken hem de gelegenheid om zijn minachting voor het systeem te tonen. Afgelopen juli, aan het einde van een proces dat resulteerde in nog eens een veroordeling van negentien jaar, vertelde Navalny de rechter en de officieren in de rechtszaal dat ze ‘gek’ waren.

    ‘Je hebt één door God gegeven leven, en is dit waar je het aan wijdt?’ zei hij, volgens de tekst van de toespraak die door zijn team is gepubliceerd.

    In een van zijn laatste hoorzittingen, uitgezonden via videoverbinding in januari, pleitte Navalny voor het recht op langere maaltijdpauzes om de ‘twee mokken kokend water en twee stukken smakeloos brood’ te kunnen nuttigen waar hij recht op had.

    Het beroep werd afgewezen; tijdens zijn hele gevangenschap leek Navalny via anderen van eten te genieten, zo blijkt uit interviews. Hij vertelde Krasilsjtsjik dat hij in Berlijn de voorkeur gaf aan döner kebab boven falafel en zich interesseerde voor het Indiase eten dat Feldman in New York uitprobeerde.

    De rechtbank verwierp ook zijn klacht over de eenzame ‘strafcellen’ in de gevangenis, waarin Navalny zo’n driehonderd dagen doorbracht. De cellen waren meestal koude, vochtige en slecht geventileerde betonnen ruimtes van 2 bij 3 meter. Maar Navalny protesteerde tegen iets anders: gevangenen die in deze cellen moesten verblijven, mochten maar één boek bij zich hebben.

    ‘Ik wil tien boeken in mijn cel,’ deelde hij de rechtbank mee.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb. Maar ik mis juist de dagelijkse sleur’

    Boeken leken het middelpunt te zijn van het gevangenisleven van Navalny, tot aan zijn dood toe.

    In een brief van april vorig jaar aan Krasilsjtsjik legde Navalny uit dat hij het liefst tien boeken tegelijk las en ‘ze afwisselde’. Hij zei dat hij van memoires was gaan houden: ‘Om de een of andere reden heb ik ze altijd veracht. Maar ze zijn eigenlijk geweldig.’

    Hij vroeg vaak om leestips, en deelde ze zelf ook uit. In een brief aan Krasilsjtsjik van juli beschreef hij het gevangenisleven en beval hij negen boeken over dit onderwerp aan, waaronder een driedelige serie van 1012 pagina’s van de Sovjet-dissident Anatoly Marchenko.

    Navalny voegde er in die brief aan toe dat hij Een dag uit het leven van Ivan Denisovitsj, de aangrijpende roman van Aleksandr Solzjenitsyn over de goelag van Stalin, had herlezen. Nadat hij een hongerstaking had overleefd en maandenlang ‘in de toestand van “ik wil eten”’ had verkeerd, zei Navalny dat hij nu pas de gruwelijkheid van de werkkampen uit het Sovjettijdperk begon te begrijpen.

    ‘Je begint je te realiseren hoe gruwelijk het is geweest’, schreef hij.

    Rond dezelfde tijd las Navalny ook over het moderne Rusland. Michail Fishman, een liberale Russische journalist en televisiepresentator die nu in ballingschap werkt vanuit Amsterdam, hoorde van een assistent van Navalny dat de oppositieleider zijn nieuwe boek over de vermoorde oppositiefiguur Boris J. Nemtsov had gelezen.

    Fishman vertelt te hebben gehoord dat Navalny het boek goed vond, maar dat hij het te positief vond over Boris N. Jeltsin, de voormalige Russische president.

    Fishman schreef Navalny dat hij zijn woorden terug moest nemen, onder andere met het argument dat Jeltsin een hekel had aan de KGB, de gevreesde geheime politie van de Sovjet-Unie die andersdenkenden het zwijgen oplegde. Navalny antwoordde dat hij ‘bijzonder verontwaardigd’ was over die bewering.

    ‘De gevangenis, het onderzoek en de berechting zijn nu nog precies hetzelfde als in de boeken’ van Sovjetdissidenten, schreef Navalny en hij benadrukte dat de voorganger van Poetin er niet in was geslaagd om het Sovjetsysteem te veranderen. ‘Dit is wat ik Jeltsin niet kan vergeven.’

    Maar Navalny bedankte Fishman ook voor de details over zijn leven in Amsterdam.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb’, schreef hij in een fragment dat Fishman deelde met The New York Times. ‘Maar ik mis juist de dagelijkse sleur – nieuws over het leven, eten, salarissen, roddels.’

    Ook Kerry Kennedy, een mensenrechtenactiviste en de dochter van de Democratische politicus Robert F. Kennedy, die in 1968 werd vermoord, wisselde brieven uit met Navalny. Hij vertelde haar dat hij ‘twee of drie keer’ had gehuild tijdens het lezen van een boek over haar vader dat een vriend hem had aanbevolen. Na zijn dood plaatste Kennedy een kopie van een brief, handgeschreven in het Engels, op Instagram.

    Navalny bedankte Kennedy voor het sturen van een poster met een citaat uit de toespraak van haar vader over hoe een ‘sprankeltje hoop’, als het een miljoen keer vermenigvuldigd wordt, ‘de sterkste muren van onderdrukking en verzet kan neerhalen’.

    ‘Ik hoop dat ik het op een dag aan de muur van mijn kantoor kan hangen’, schreef Navalny.

    Friends

    De vriend die het Kennedy-boek aanraadde was Feldman, de Russische fotograaf die verslag deed van de poging van Navalny om zich kandidaat te stellen voor het presidentschap in 2018. Feldman, nu in ballingschap in Letland, vertelt dat hij ten minste zevenendertig brieven naar Navalny heeft gestuurd sinds zijn arrestatie in 2021 en dat hij op bijna alle brieven antwoord heeft gekregen.

    ‘Ik hou echt van je brieven’, schreef Navalny in het laatste bericht dat Feldman ontving, gedateerd 3 december, waarvan hij uittreksels deelde met The New York Times. ‘Ze bevatten alles wat ik graag bespreek: eten, politiek, verkiezingen, schandalige onderwerpen en etnische kwesties.’ 

    Dat laatste, zei Feldman, was een verwijzing naar hun uitwisselingen over antisemitisme en de Gaza-oorlog. Navalny beschreef ook zijn hernieuwde waardering voor de acteur Matthew Perry, die in oktober overleed; hoewel hij nooit naar Friends had gekeken, was Navalny ontroerd door een overlijdensbericht dat hij las in The Economist.

    De brief van december eindigde met de gedachten van Navalny over een punt van zorg dat hij deelde met Feldman – de Amerikaanse politiek. Na te hebben gewaarschuwd voor een mogelijk presidentschap van Trump, sloot Navalny af met een vraag: ‘Noem één hedendaagse politicus die je bewondert.’

    Drie dagen nadat Navalny die brief had verstuurd, verdween hij. Tijdens een verwoede zoektocht van twintig dagen zeiden bondgenoten van Navalny in ballingschap dat ze meer dan zeshonderd verzoeken naar gevangenissen en andere overheidsinstanties hadden gestuurd.

    Op 25 december verklaarde de woordvoerster van Navalny dat hij was gevonden in een afgelegen Arctische gevangenis die bekendstaat als Polar Wolf.

    ‘Ik ben jullie nieuwe Kerstman’, postte Navalny de volgende dag op sociale media, nadat zijn advocaat hem had bezocht. ‘Ik zeg geen “ho-ho-ho”, maar ik zeg “oh-oh-oh” als ik uit het raam kijk, waar het nacht is, dan avond en dan weer nacht.’

    Op de Noordpool

    Navalny zei in zijn bericht dat hij via een omweg door het Oeralgebergte naar zijn nieuwe gevangenis werd gebracht, die te boek staat als een zwaardere faciliteit met een ‘speciaal regime’.

    Zelfs tijdens die reis las Navalny boeken. Hij schreef aan de journalist Sergei Parkhomenko dat hij tegen de tijd dat hij aankwam in Polar Wolf alles gelezen had wat hij mee kon nemen en dat hij gedwongen was om te kiezen uit de klassiekers in zijn nieuwe gevangenisbibliotheek: Tolstoj, Dostojevski of Tsjechov.

    ‘Had niemand me kunnen vertellen dat Tsjechov de meest deprimerende Russische schrijver is?’ schreef Navalny in een brief die Parkhomenko deelde op Facebook.

    Parkhomenko vertelt dat hij een brief ontving op 13 februari. In tegenstelling tot de vorige brieven van Navalny, was de brief met de hand geschreven op eenvoudig, ruitvormig notitiepapier en als foto naar hem doorgestuurd door Joelja Navalnaja, Navalny’s vrouw. Polar Wolf stond de elektronische schrijfservice die zijn vorige gevangenis bood niet toe.

    Het was duidelijk geworden dat het Kremlin van plan was om Navalny het zwijgen op te leggen. De advocaten die hem het grootste deel van zijn tijd achter de tralies hadden vertegenwoordigd, zaten in de gevangenis, en brieven en bezoekers zouden er langer over doen om hem in zijn nieuwe gevangenis te bereiken.

    De moeder van Navalny, Ljoedmila Navalnaja, vloog naar de Noordpool na de aankondiging van zijn dood en ontving zaterdag een officieel bericht dat hij de dag ervoor om 14:17 uur was overleden.

    De nalatenschap van Navalny zal voortleven, zeggen vrienden en bondgenoten, mede door zijn geschriften in de gevangenis. Feldman, de fotograaf, vertelt van het juridische team van Navalny te hebben gehoord dat de oppositieleider had gereageerd op ten minste enkele van de brieven die Feldman de afgelopen weken had gestuurd.

    ‘Om eerlijk te zijn vind ik dit nogal een naar idee,’ zei Feldman. ‘Als ze door de censuur heen komen, krijg ik de komende maanden nog brieven van hem.’

    Krasilsjtsjik, de mediaondernemer, vertelt dat de laatste brief die hij ontving, in september, hem veel stof tot nadenken gaf. Navalny sloot de brief af met de stelling dat als Zuid-Korea en Taiwan in staat waren om de overgang van dictatuur naar democratie te maken, Rusland dat misschien ook zou kunnen.

    ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’, schreef Navalny.

    Hij tekende af: ‘Blijf schrijven! A.’

  • ‘De Wagner-opstand toont aan dat in Rusland alles mogelijk is. Ook een kernaanval’

    ‘De Wagner-opstand toont aan dat in Rusland alles mogelijk is. Ook een kernaanval’

    De oorlog in Oekraïne leidt niet alleen tot binnenlandse onrust in Rusland, maar ook tot de vrees dat Poetin overgaat tot de inzet van kernwapens. Reden te meer om de ‘nucleaire koorts’ in Rusland scherp in de gaten te houden, schrijft Ana Palacio, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van Spanje.

    De opstand van Jevgeni Prigozjin met zijn Wagner-groep heeft de klaarblijkelijke kwetsbaarheid van Vladimir Poetins regime het afgelopen weekend in een schril daglicht gezet. Het duurde weliswaar niet lang voordat Prigozjin eieren voor zijn geld koos en zijn naar Moskou oprukkende manschappen weer bevel gaf rechtsomkeert te maken, maar toch illustreert dit incident met een opstandige krijgsheer weer eens hoe dreigend en existentieel het gevaar is dat een agressieve en onstabiele nucleaire mogendheid voor de wereld vormt. 

    Sinds Oekraïne vorig jaar door Rusland werd binnengevallen, en vooral sinds het duidelijk werd dat Poetin daar niet de snelle overwinning zou behalen waarop hij blijkbaar had gerekend, doemt als een van de mogelijke uitkomsten ook een nachtmerriescenario aan de horizon op: dat Poetin ten val wordt gebracht en Rusland zal worden verscheurd door een machtsstrijd tussen krijgsheren, die dan ook met elkaar zullen wedijveren om de macht over het grootste nucleaire arsenaal ter wereld.

    Constant gevaar

    Dit scenario leek even werkelijkheid te worden toen Prigozjin het Russische leger beschuldigde van aanvallen op Wagner-kampen en in reactie daarop het zuidelijke hoofdkwartier van het leger in Rostov aan de Don innam en zijn eigen huurlingenleger liet oprukken naar Moskou. En al is deze opstand nu met een sisser afgelopen, er is geen enkele garantie dat er geen tweede poging volgt, zeker als je ziet hoeveel steun Prigozjin bij sommige delen van de Russische bevolking lijkt te genieten. 

    Maar ook met Poetin in het Kremlin blijven de Russische kernwapens een constant gevaar vormen. Het is immers de dreiging van nucleaire escalatie die het Westen ervan weerhoudt Oekraïne te hulp te schieten met militair ingrijpen, en die de NAVO dwingt de timing en de aard van haar militaire steun aan de Oekraïense strijdkrachten heel precies uit te kienen.

    Poetin heeft het Westen herhaaldelijk gemaand om op zijn tellen te passen. In 2014, het jaar waarin hij de Donbas binnenviel en de Krim annexeerde, heeft Rusland een nieuwe militaire doctrine aangenomen waarbij het zich het recht voorbehoudt kernwapens in te zetten bij een aanval met conventionele wapens die een bedreiging vormt voor het voortbestaan van de Russische staat. Vier jaar later bekrachtigde Poetin zijn geloof in dat principe nog eens. Ja, het zou een ‘mondiale catastrofe’ zijn, gaf hij toe, maar een wereld zonder Rusland had toch geen bestaansrecht.

    Hij voert dit nucleaire wapengekletter steeds verder op. De toespraak waarmee hij afgelopen september de annexatie van nog eens vier Oekraïense oblasten (provincies) afkondigde, zat vol bijtende opmerkingen over het militaire verleden van de Verenigde Staten, waaronder het feit dat de VS als enige land ter wereld ooit nucleaire wapens heeft gebruikt. En eerder deze maand bevestigde Poetin opnieuw dat hij bereid is kernwapens in te zetten als hij dat nodig acht voor ‘het voortbestaan’ en de bescherming van de ‘territoriale integriteit, onafhankelijkheid en soevereiniteit’ van de Russische staat. Hij zei ook dat zijn land dankzij het gigantische Russische kernwapenarsenaal een ‘strategisch voordeel’ heeft tegenover de NAVO. In februari heeft Rusland het START-verdrag opgeschort, het laatste verdrag over de nucleaire wapenbeheersing die het nog met de VS had.

    Rusland is momenteel in de greep van een repressie die doet denken aan de Sovjettijd

    Die provocerende nucleaire retoriek van Poetin begint de laatste tijd ook door te klinken in de commentaren van andere prominente Russen. Sergej Karaganov, erevoorzitter van de Russische Raad voor Buitenlands en Defensiebeleid, pleitte in een recent opiniestuk voor de mogelijkheid van een preventieve nucleaire aanval. Zo’n aanval op ‘een reeks doelwitten in een aantal verschillende landen’ zou Rusland volgens hem in staat stellen ‘diegenen die hun verstand verloren hebben weer tot rede te brengen’ en ‘de wil van het Westen te breken’. Zelfs voor een havik als Karaganov is dat een schokkende stellingname. 

    Maar misschien nog wel zorgwekkender is dat er nu ook zulke opruiende taal te horen is van figuren die zich in het verleden juist altijd gematigd opstelden. Dmitri Trenin, de voormalig directeur van het Carnegie Moscow Center, gold binnen Rusland lange tijd als de stem van de rede, maar ook hij pleit er nu voor dat Rusland ‘de nucleaire kogel’ in ‘het magazijn van zijn revolver’ laadt. Hij oppert dat een preventieve aanval de ‘mythologie’ zou ontkrachten van artikel 5 van de NAVO (dat een aanval op één lidstaat een aanval is op allen) en zo tot het uiteenvallen van heel dat bondgenootschap kan leiden.

    Er klinken natuurlijk ook wel tegengeluiden. De opvatting van Karaganov wordt bestreden door mensen als Fjodor Loekjanov, de huidige voorzitter van de Russische Raad voor Buitenlands en Defensiebeleid, Ivan Timofejev, directeur-generaal van de denktank Russische Raad voor Internationale Zaken, en Aleksej Arbatov van de Russische Academie van Wetenschappen. Maar zo’n pleidooi moet wel in patriottische termen worden vervat, want Rusland is momenteel in de greep van een repressie die doet denken aan de Sovjettijd. Dat blijkt wel uit de recente arrestatie van Evan Gershkovich, de journalist van The Wall Street Journal, en de krankzinnige gevangenisstraf die een oppositiefiguur als Vladimir Kara-Moerza wordt opgelegd. Historisch is interne repressie in Rusland altijd verbonden geweest met externe agressie.

    Voorlopig hoeft Rusland nog geen kernwapens in te zetten, zegt Poetin, althans niet om het voortbestaan van de Russische staat te garanderen. Maar een krijgsheer als Prigozjin zou daar heel anders over kunnen denken. In ieder geval lijkt de kans op de inzet van kleinere, ‘tactische’ kernwapens in Oekraïne sowieso toe te nemen. Terwijl Ruslands conventionele arsenaal stilaan uitgeput raakt, heeft het land onlangs een lading van zulke wapens op het grondgebied van zijn naaste bondgenoot Belarus gestationeerd, en het wil er nog meer sturen.

    ‘Nucleaire koorts’

    Volgens een enquête van het Levada Center uit april dit jaar meende een derde van de ondervraagde Russen dat de Russische leiders wel bereid zijn kernwapens in te zetten in Oekraïne, al is 86 procent van de Russen van mening dat kernwapens onder geen enkel beding mogen worden gebruikt. Vorige week erkende president Biden nog dat er een ‘reëel’ gevaar bestaat op de inzet van tactische kernwapens door Rusland. Dat zou de wereld een stuk gevaarlijker maken – zeker als Poetin er zomaar mee wegkomt. Als het Westen zwicht voor nucleaire chantage van Rusland, vallen er meer aanvallen te verwachten, in Moldavië en elders.

    De oorlog in Oekraïne roept niet alleen het schrikbeeld op van het uiteenvallen van de Russische staat, maar ook van een nucleaire confrontatie zoals de Cubacrisis van 1962 – maar dan misschien een crisis die niet kan worden bezworen. Vanwege dit gevaar moet het Westen alle beschikbare middelen inzetten om de vinger aan de pols te houden van het binnenlands debat in Rusland om te zien of de ‘nucleaire koorts’ in het land niet te hoog oploopt. De opstand van Prigozjin toonde natuurlijk wel aan dat in Rusland alles mogelijk is. En zoals de kremlinologen uit de Koude Oorlog na decennia van koffiedik kijken moesten constateren, valt het onmogelijk te voorspellen of je uit het maatschappelijk debat en uitingen in openbare media iets kunt afleiden over een nieuwe consensus in de politieke en militaire top. Maar er staat voor de wereld zoveel op het spel dat we het op zijn minst moeten proberen.

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over de gevolgen van de opstand van Prigozjin voor Poetin

    Wat zij zeggen over de gevolgen van de opstand van Prigozjin voor Poetin

    Internationale commentatoren en opiniemakers over de gewapende opstand van de Wagner-groep van Jevgeni Priogozjin tegen de Russische legerleiding op 24 juni.

    Lucian Kim – oud-Moskou-correspondent NPR

    Foreign Policy

    ‘Ondanks de dramatiek van de situatie zou een opstand door de engste mensen van Rusland niet moeten verrassen. Het Kremlin liet Prigozjin rekruteren in gevangenissen, Wagners strijdmacht zat vol veroordeelden. Jevgeni Prigozjin was voor het Kremlin lange tijd de man voor de vuile zaakjes, van de inmenging met zijn trollenfabrieken in de Amerikaanse verkiezingen van 2016 tot de heimelijke gevechten in Oekraïne, Syrië en de Centraal-Afrikaanse Republiek.’


    Andrew Roth – correspondent Moskou

    The Guardian

    ‘Hoewel ze openlijk bloedvergieten hebben vermeden, is het moeilijk voor te stellen dat Vladimir Poetin en Jevgeni Prigozjin zich ooit nog met elkaar zullen verzoenen. De Russische leider heeft een politiek motief om hard op te treden tegen zijn eigenzinnige krijgsheer en loopt anders het risico zwak over te komen, een kardinale zonde in de Kremlinpolitiek. Bovendien heeft de Russische leider nooit bekendgestaan als iemand die verraad vergeeft.’


    Anton Troianovski – correspondent Moskou

    The New York Times

    ‘De belangrijkste test voor Poetin was loyaliteit, en Prigozjin begreep dat, ondanks zijn kritiek. “Ik luister naar Poetin,” zei hij in mei. Maar na meer dan twintig jaar te hebben geprofiteerd van zijn band met Poetin, wierp hij de laatste flarden van die loyaliteit weg en stortte Rusland in de grootste politieke crisis in drie decennia, toen zijn troepen de macht overnamen in de zuidwestelijke stad Rostov aan de Don en dreigden Moskou aan te vallen.’


    Gary Kasparov – oud-wereldkampioen schaken en voorzitter Human Rights Foundation

    Twitter

    ‘Dat Poetin door deze gebeurtenissen het vertrouwen heeft verloren van oligarchen, voormalige trawanten en ambtenaren, is van groter belang voor het voortbestaan van zijn regime dan dat zijn rivalen zich nu aangemoedigd voelen. Een capo di tutti capi garandeert bescherming in ruil voor loyaliteit: bescherming van fortuinen, van autoriteit. Met het afnemen van die bescherming neemt ook de loyaliteit af.’

  • De grote winnaar van de botsing tussen Kremlin en Wagner? Dictator Loekasjenka

    De grote winnaar van de botsing tussen Kremlin en Wagner? Dictator Loekasjenka

    Waar Poetin en Prigozjin tijdens de opstand van Wagner een zwakke indruk maakten, streek de sterke leider van Belarus de eer op door zich als bemiddelaar op te stellen. ‘Poetin en Loekasjenka kunnen niet zonder elkaar. De val van de één betekent de politieke dood van de ander.’

    Vladimir Poetin staat bekend om zijn ijzeren greep op de nieuwsmedia in Rusland. Zijn voormalige bondgenoot, Jevgeni Prigozjin, oprichter van de militaire Wagner-groep, is eigenaar van een conservatief mediabedrijf én een flamboyante showman op sociale media. Toch ging geheel onverwachts de echte pr-overwinning na de muiterij van Prigozjin naar iemand anders: de oude dictator van Belarus, het buurland dat stevig binnen de Russische invloedssfeer ligt.

    De Belarussische leider, Aljaksandr Loekasjenka, wordt vooral gezien als een volgzame stroman van het Kremlin. Maar zondag was hij degene die met de eer streek voor de totstandkoming van een akkoord tussen Poetin en Prigozjin. Daarmee voorkwam hij een situatie die volgens de Russische leider overeen zou komen met de burgeroorlog volgend op de revolutie van 1917.

    Nu probeert Loekasjenka – een internationale paria – zijn pr-overwinning te gebruiken om zijn geloofsbrieven als geloofwaardig staatsman, bemiddelaar en bovenal trouwe bondgenoot van Poetin te verfraaien.

    Profijtelijk en aanvaardbaar

    Laat op zaterdagavond 24 juni, toen de angst toenam voor een mogelijke botsing tussen Wagner-troepen – die zich op minder dan 200 kilometer van Moskou bevonden – en Russische soldaten, kwam de persdienst van Loekasjenka met een mededeling: de Belarussische president had ‘een absoluut profijtelijke en aanvaardbare manier gevonden om de situatie op te lossen’. Kort daarna kondigde Prigozjin aan dat een colonne met zijn strijders, die zo’n 800 kilometer vanuit Zuid-Rusland had afgelegd, zou omkeren en huiswaarts zou gaan.

    Als onderdeel van de deal zou een strafzaak tegen Prigozjin voor het organiseren van een gewapende opstand worden ingetrokken. De Wagner-troepen zouden niet worden aangeklaagd en Prigozjin zou Rusland verlaten voor Belarus, aldus een woordvoerder van het Kremlin. De volgende dag was niet bekend waar hij zich bevond.

    Welke beloften er zijn gedaan namens het Kremlin, Wagner of Loekasjenka blijft onduidelijk. Maar de door de staat gecontroleerde media van Loekasjenka haastten zich om zijn inspanningen ter bezwering van het conflict af te schilderen als een bewijs van zijn staatsmanschap.

    Het staatspersbureau Belta meldde dat Poetin die zaterdagochtend – toen hij werd geconfronteerd met ‘de meest acute fase van de situatie in Rusland’ – zijn Belarussische tegenhanger in Minsk belde. Poetin ‘was sceptisch over eventuele onderhandelingen en betwijfelde of Jevgeni Prigozjin de telefoon zou opnemen, aangezien hij op dat moment met niemand wilde spreken’, zei Vadim Gigin, propagandist van de Belarussische regering, zondag tegen pro-Kremlinmedia tijdens een interview, dat uitgebreid werd behandeld door Belta. Maar Poetin stemde in met bemiddeling en toen ‘de president van Belarus belde, nam Jevgeni Prigozjin onmiddellijk de telefoon op’, zei Gigin, aan wie de Europese Unie ooit sancties oplegde voor ‘het steunen en rechtvaardigen van repressie tegen de democratische oppositie en het maatschappelijk middenveld’.

    ‘Ze flapten er meteen zulke vulgaire dingen uit dat elke moeder ervan zou schrikken’

    Het gesprek tussen Loekasjenka en Prigozjin verliep ‘erg moeizaam’, aldus Gigin, die deze maand werd aangesteld als directeur van de Nationale Bibliotheek van Belarus. ‘Ze flapten er meteen zulke vulgaire dingen uit dat elke moeder ervan zou schrikken. Het gesprek was hard en, zoals mij verteld is, nogal masculien.’

    Er worden ook andere mogelijke verklaringen aangedragen voor de reden waarom Prigozjin zijn ‘mars voor gerechtigheid’ naar Moskou beëindigde. In sommige daarvan krijgt Loekasjenka slechts minimale erkenning. Maar de Belarussische mediamachine gaf hoog op van zijn rol als machtsmakelaar; een zeldzame omkering van rollen in een tijd waarin de dictator bijzonder afhankelijk is geworden van Rusland.

    ‘Poetin heeft verloren omdat hij liet zien dat zijn systeem zo zwak is dat hij gemakkelijk kan worden uitgedaagd,’ zegt Pavel Slunkin, een voormalige Belarussische diplomaat en analist bij denktank ECFR, de Europese Raad voor Buitenlandse Relaties. ‘Prigozjin daagde uit, viel aan, was brutaal en trok zich toen terug: ook hij kwam over als een verliezer. Alleen Loekasjenka won punten als bemiddelaar of onderhandelaar en als een mogelijke garantie voor de deal – eerst in de ogen van Poetin en toen in de ogen van de internationale gemeenschap.’

    Loekasjenka is erin geslaagd om negenentwintig jaar aan de macht te blijven, maar wel tegen een prijs. Hij heeft Belarus steeds meer een vazalstaat van Rusland laten worden, vooral nadat hij in 2020 de steun van Moskou nodig had. Een democratische beweging bestreed toen zijn bewering dat hij de verkiezingen overweldigend had gewonnen, en werd door de leider met geweld de kop ingedrukt.

    Vanwege zijn afhankelijkheid van Moskou, niet alleen voor politieke maar ook voor economische steun, liet Belarus toe dat Poetin het land gebruikte als vertrekpunt voor zijn grootschalige invasie van Oekraïne in februari 2022 en als opslagplaats voor Russische tactische kernwapens. Er zijn ook feiten aan het licht gekomen die uitwijzen dat Belarus deelneemt aan Russische praktijken om kinderen uit door Rusland bezette gebieden in Oekraïne te halen en ze naar zogenaamde zomerkampen te brengen. Het Internationaal Strafhof heeft arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen Poetin en zijn kinderrechtencommissaris. Oekraïense aanklagers onderzoeken bewijs dat kinderen naar drie kampen in Belarus zijn gebracht, waaronder ten minste één kamp dat eigendom is van een staatsbedrijf.

    Machtsevenwicht

    Oppositieleiders denken dat de ambitie van Poetin niet beperkt zal blijven tot Oekraïens grondgebied. Zij voorspellen dat hij uiteindelijk zal proberen zijn controle over Belarus te vergroten. Met de berichtgeving over zijn bemiddeling in de crisis rond Wagner hoopt Loekasjenka misschien iets van zijn snel afbrokkelende soevereiniteit terug te winnen en de Belarussische angst weg te nemen om opgeslokt te worden door zijn grotere buurman, zegt Dmitri Avosja, oprichter van de Belarussische website Tribuna. ‘Loekasjenka deed Poetin uiteindelijk gewoon een plezier en met het oplossen van het bezettingsprobleem hielp hij ondertussen zichzelf,’ zegt hij.

    Het is niet de eerste keer dat Loekasjenka de rol van bemiddelaar probeert op te eisen. Hij deed dat eveneens in 2014 en 2015, na eerdere Russische invallen in Oekraïne, toen Moskou separatisten steunde in de oostelijke Donbas-regio. En kort na de grootschalige invasie probeerde hij het opnieuw door delegaties uit Moskou en Kyiv in de zuidoostelijke stad Homel uit te nodigen, maar die gesprekken liepen snel spaak.

    Waarnemers vragen zich nu af of Prigozjin in Belarus wel veilig is voor de dreiging van ontvoering of moord, gezien de woede die Poetin openlijk jegens hem uitte. Al vóór 2020, dus voordat Loekasjenka nog meer dan eerst een marionet van Poetin werd, begaven Russische speciale diensten zich soms op het grondgebied van Belarus om vijanden gevangen te nemen, zegt Slunkin, de analist van de ECFR. ‘En nu doen ze gewoon helemaal wat ze willen.’

    Hoezeer het machtsevenwicht tussen Loekasjenka en Poetin ook verschoven is, beide mannen hebben elkaar nog steeds nodig om aan de macht te blijven. ‘Het is een Siamese tweeling,’ zegt Pavel Latoesjka, een voormalige Belarussische diplomaat en minister die nu in ballingschap leeft. ‘Ze kunnen niet zonder elkaar. Het is één lichaam met twee hoofden. De val van de een betekent de politieke dood van de ander.’

    Lees ook:

  • Waarom keerde Wagner zich tegen Poetin en wat betekent dit voor Oekraïne?

    Waarom keerde Wagner zich tegen Poetin en wat betekent dit voor Oekraïne?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week gaan we dieper in op de muiterij van Wagner en leider Prigozjin in Rusland. Hoe kon dit gebeuren en welke invloed hebben de ontwikkelingen op de oorlog?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom keerde Wagner zich tegen Poetin?

    ‘Op 23 juni begonnen in Rusland een knotsgekke 24 uur. Bedenk even hoe surrealistisch het allemaal was’, opent The Economist een analyse van de muiterij. ‘Een gewelddadige crimineel en voormalig hotdogverkoper, bijgenaamd de “kok”, leidt een gewapende privémilitie richting Moskou en eist de hoofden van de legerleider en de minister van Defensie. Grenswachten en veiligheidspersoneel verdwijnen en laten hen passeren. Gewone burgers stromen de straat op om het spektakel gade te slaan en een praatje te maken met de militieleden. De staatstelevisie zendt midden in de nacht een speciaal nieuwsbulletin uit. De president van een kernmogendheid doet vanaf het tv-scherm een beroep op zijn veiligheidsdiensten om de opstand te stoppen en belooft een “harde reactie”. De burgemeester van Moskou roept de noodtoestand uit vanwege terreurdreiging. Nog geen vierentwintig uur later stuurt de leider van de Wagner-groep zijn mannen terug en gaat in ballingschap. De aanklacht van hoogverraad wordt ingetrokken; er wordt geen verklaring gegeven’, vat het Britse tijdschrift samen. Dit is inderdaad surrealistisch te noemen. Hoe heeft het zo kunnen gebeuren?

    Sinds het begin van de oorlog van Rusland in Oekraïne heeft de Wagner-groep aan de zijde van het Russische leger gevochten, waarbij naar schatting duizenden Wagner-huurlingen zijn ingezet. Hun tactieken zijn wreed en gewelddadig, schrijft The Guardian. De groep, die zichzelf omschrijft als een private military company, bestaat al sinds 2014 en heeft zich gemengd in conflicten in Afrika en het Midden-Oosten. Maar vrijdag doorbrak Prigozjin de gelederen en beschuldigde hij in een video vol scheldwoorden de Russische militaire leiding ervan zijn troepen munitie te onthouden. Hij beweerde dat een kampement van Wagner was gebombardeerd door het Russische leger en beschuldigde het Kremlin ervan tegen het publiek te liegen over de redenen om Oekraïne binnen te vallen. 

    Die zaterdagochtend stak Prigozjin met zijn Wagner-troepen de grens over en nam hij de Russische stad Rostov aan de Don in. De leider van de huurlingengroep zei dat hij Rostov zou blijven bezetten tot hij kon spreken met de Russische minister van Defensie, Sergej Sjoigoe, en de chef van de Russische Generale Staf, Valeri Gerasimov – ‘zijn rivalen in de Russische militaire leiding’, aldus The Guardian. Toen daar geen gehoor aan werd gegeven, stuurde hij zijn troepen richting Moskou. Uiteindelijk mengde de Belarussische president Aljaksandr Loekasjenka zich in de onderhandelingen en kwam er een akkoord: Prigozjin en Wagner zouden vertrekken naar Belarus, hij en zijn strijders zouden niet beschuldigd worden van verraad. Wagner-strijders die door wilden vechten, konden zich aansluiten bij het Russische leger. 

    VQRJB110pzwBUG QJwObVNIaZ5GNw4cJUBOK5PSUcvaZNOBuJ oiKIeWgJgdSMVxTJYHiE GDEg3gzXRln6S fR1im3s82h MqnhXVvWQHI WEialQ jhHFheEMYw3spuwgHPc9kvV0gPt7W7EHSJbY
    Een inwoner van Rostov aan de Don maakt een selfie met Wagner-leider Jevgeni Prigozjin. Prigozjin nam de stad in uit onvrede met de Russische legerleiding. – © AP Photo

    Volgens de Spaanse defensie-expert Jesús A. Núñez Villaverde was het belangrijkste motief voor Prigozjins muiterij het feit dat de Russische defensieminister had afgekondigd dat alle privémilities vanaf 1 juli een contract moeten tekenen met het Russische leger en onder zijn gezag zouden komen te staan. ‘Voor Prigozjin zou dit het verlies betekenen van zijn belangrijkste machtsinstrument, zowel militair als politiek en financieel; iets wat onaanvaardbaar is voor iemand die beweert de beste vertegenwoordiger van het Russische patriottisme te zijn en (tot nu toe) Poetins trouwste bondgenoot was.’

    In een audioboodschap op maandag zei Prigozjin dat zijn troepen zich niet zullen scharen onder het Russische leger, dat ze geen contracten zullen ondertekenen en dat Wagner zelfs toestemming zou kunnen krijgen om zijn operaties vanuit Belarus voort te zetten, bericht The Guardian in een ander bericht. Volgens een bericht van Meduza zijn de rekruteringskantoren van Wagner maandag gewoon weer opengegaan. En The Moscow Times meldt dat een Wagner-kampement voor achtduizend manschappen in aanbouw is in Belarus.

    Welke gevolgen hebben deze ontwikkeling voor Poetin?

    ‘De Russische president is vernederd’, schrijft The Economist in een tweede analyse. ‘Wagner en Prigozjin, een ex-gevangene die eindigde als Kremlin-fixer, zijn Poetins creaties. In het Russische systeem regeert Poetin door de concurrentie tussen rivaliserende facties met potentieel dodelijke gevolgen in goede banen te leiden. (…) Zijn onvermogen om de muiterij van Wagner te voorkomen, betekent dat hij faalde in zijn belangrijkste taak.’

    Maar dat is nog niet alles, schrijft het Britse weekblad. ‘Poetin heeft ook de grenzen van de loyaliteit van zijn volk ontdekt. (…) Sommige burgers leken de mannen van Wagner met voedsel en water te begroeten en juichten Prigozjin toe als een held. Voor het grootste deel hield het reguliere leger zich afzijdig en keek het toe terwijl een bende huurlingen richting Moskou marcheerde.’

    Volgens The Economist zit Poetin gevangen in het dilemma tussen hard optreden tegen muiters en zo mogelijk de oorlog in Oekraïne verstoren, en niets doen en zo tonen dat hij kwetsbaar is. Dat hij via Loekasjenka een deal heeft gesloten met Prigozjin is eens te meer een teken van zwakte. ‘In de wereld van Poetin laten machtige leiders mensen niet met zoiets wegkomen en vragen ze niet om hulp van de junior dictator uit het buurland.’

    b lPXqctJ1fvsCF9mzNBl iMsQM06hcHxCBP2 OqBoA9iwODshr8fFcpdheLJwqxIxmAaJwRFwB0vYUJWR0XP4pkHL0HY4K0Sgs7I0e9QfnH0xuPclplKdXP52nhlSdt7bqWG782EFY4m QoWGW0U3Y
    Tijdens de opstand van Prigozjin zei Poetin eerst dat de Wagner-chef als verrader gestraft zou worden. Later werd bekend dat Prigozjin niet zou worden vervolgd als hij naar Belarus vertrok. – © Sputnik / AFP

    Ook defensie-expert Núñez Villaverde beaamt in El País dat Poetin als verliezer uit de bus is gekomen. ‘Hij heeft politiek gezien verloren, omdat hij niet in staat is het beeld te verbergen van een leider die door zijn eigen demonen wordt overmand en gedwongen wordt om zijn dreigementen met straf [voor Prigozjin] in te trekken. En ook militair gezien, omdat hij geen directe vervanger heeft voor de taken die Wagner de afgelopen jaren op zich heeft genomen.’

    Volgens Meduza bestond onder een deel van de Russische elite al ontevredenheid over Poetin. ‘Ze zagen Poetin als de reden dat ze geld, macht en mogelijkheden om zichzelf te verrijken verloren.’ Deze nieuwe knauw voor de reputatie van Poetin zou mogelijk kunnen leiden tot meer onrust. ‘Zodra iedereen inziet dat de keizer naakt is, zal ook zijn hof van hypocrieten worden uitgekleed.’

    Informatie van The New York Times dat de Russische generaal Sergej Soerovikin op de hoogte was van Prigozjins plannen, lijkt erop te wijzen dat er tot in de legertop onenigheid is over Poetin, zo ontdekte de krant via bronnen binnen de Amerikaanse inlichtingendienst. Soerovikin was tot januari de hoogste bevelhebber in Oekraïne. Volgens experts waarmee NYT sprak leek Prigozjin te geloven dat grote delen van het Russische leger zich aan zijn zijde zouden scharen als zijn konvooi oprukte naar Moskou.

    Volgens Núñez Villaverde leidt deze situatie tot nog meer chaos: ‘Poetins weigering om degenen die in opstand zijn gekomen tot de grond toe af te slachten, luidt alleen maar nieuwe stormen in voor de toekomst.’

    En wat betekenen de gebeurtenissen voor het verloop van de oorlog?

    Het nieuws over de muiterij gaf de Oekraïners hoop dat dit weleens het einde zou kunnen inleiden van de Russische invasie in hun land, aldus The Observer. ‘Maar naarmate de uren verstreken en de kans op een burgeroorlog afnam, begon de droom van een einde aan de oorlog er steeds onwaarschijnlijker uit te zien.’

    Het is onbekend of Wagner zich helemaal gaat terugtrekken uit Oekraïne nu de leider naar Belarus is verbannen. Maar verschillende media speculeren al wat hiervan de gevolgen zouden kunnen zijn. Kan de totale terugtrekking van de Wagner-groep van het slagveld het verloop van de oorlog in Oekraïne veranderen?’ vraagt ook Le Monde zich af. Ten eerste is belangrijk om te weten wat de huidige rol van Wagner is in de oorlog.

    Volgens Le Monde beweert Wagner vijfentwintigduizend manschappen in Oekraïne te hebben, maar analisten geloven dat dit zwaar overdreven is. Zo zou Wagner naar eigen zeggen twintigduizend man hebben verloren in de slag om Bachmoet. Bovendien zijn de meeste mannen van Wagner niet meer aan het front sinds de val van Bachmoet, die op 20 mei door het Russische leger werd aangekondigd, hoewel sommige soldaten achterbleven, aldus de Franse krant. ‘De totale terugtrekking van de Wagner-troepen uit Oekraïne, mocht die bevestigd worden, zou de slagorde dus niet veranderen, althans niet op korte termijn. Bovendien zijn de mannen van Prigozjin volledig afwezig aan het zuidelijke front, waar een deel van het tegenoffensief dat het Oekraïense leger op 4 juni lanceerde, is geconcentreerd.’

    lD0Z02b4bmDkdrMMsEOidP6N4l1 4UCxV zVG CtgXX gpyzPwc5zYjqpuRCVZHlVGW2zx90DrjPJnwxdPvY25dpqvpmBqI4XrQbMnSqkBR1LTkDojPznim5eAwMDUsIeUCOFJVabQmDG UQVPj01o
    Wagner-huurlingen rijden op 24 juni Rostov aan de Don binnen. De terugtrekking van Wagner uit Oekraïne zou volgens sommige analisten grote gevolgen hebben voor de oorlog. – © Stringer / AFP

    Toch neemt de Russische legerleiding volgens analisten een risico als ze Wagners activiteiten in Oekraïne stopt, schrijft Le Monde. ‘De strijdkrachten van de Wagner-groep zijn veel geharder dan die van de reguliere troepen en werden ingezet in de zwaarste gevechten, waar de verliezen het hoogst waren.’ Omdat Wagner uit huurlingen en ex-gevangenen bestaat, konden ze makkelijker worden ingezet in gevaarlijke situaties waarbij veel doden vallen. ‘Politieke verantwoordelijkheid nemen voor een groot aantal doden is ingewikkelder met soldaten van het contingent dan met huurlingen. Je moet verantwoording afleggen aan hun families en nieuwe dienstplichtigen mobiliseren,’ aldus een defensie-expert in de Franse krant. Zonder Wagner is het voor Rusland dus veel moeilijker om een doorbraak te forceren in de oorlog. 

    Sommige analisten vragen zich ook af of de reguliere strijdkrachten uit elkaar zullen vallen als de mannen van Wagner zich terugtrekken, zelfs als een aantal van hen zich bij het reguliere leger zou kunnen aansluiten, zoals het Kremlin graag zou zien. Ook stonden enkele legeronderdelen tijdens zijn muiterij openlijk aan de kant van Prigozjin. Russische militaire bloggers hebben gesproken over deserties in eenheden aan het front na Prigozjins actie, schrijft Le Monde.

    ‘Een situatie die volgens de onderzoekers het directe gevolg is van de privatisering door Moskou van een deel van zijn strijdkrachten. Door te vertrouwen op huurlingen heeft Poetin een val voor zichzelf gezet: de muiterij van Prigozjin en de roep om hulp van de Tsjetsjeen [Ramzan] Kadyrov laten zien dat hij niets meer zonder hen kan’, zegt een defensie-expert tegen de Franse krant. 

    ‘De kansen op een Oekraïense doorbraak zijn deze zomer dramatisch gestegen’, concludeert ook Luke Harding, Ruslandcorrespondent van The Observer. ‘Als het moreel in de Russische frontlinie instort en soldaten niet bereid zijn om te vechten, kan er snel terrein worden veroverd.’

    Lees ook:

  • De Zweedse geheime dienst heeft zijn handen vol. ‘De acties van Moskou zijn onvoorspelbaar’

    De Zweedse geheime dienst heeft zijn handen vol. ‘De acties van Moskou zijn onvoorspelbaar’

    Sinds de spanningen op het wereldtoneel zijn toegenomen, staan de inlichtingendiensten op scherp. Maar volgens het hoofd van de Zweedse contraspionage zijn er vooral veel schermutselingen tussen totalitaire regimes en democratieën, en keren we niet terug naar de Koude Oorlog.

    Te oordelen naar de omvang van zijn spionageactiviteiten steekt Rusland veel meer energie in het infiltreren in de Zweedse samenleving dan in de Deense. Of het moet zo zijn dat de inlichtingendienst onder leiding van voormalig KGB-agent Vladimir Poetin minder succesvol is geweest aan de Deense zijde van de brug over de Sont [de zeestraat tussen beide landen].

    Vertrouwelijke documenten

    In april raakte de inlichtingenwereld in beroering nadat was gebleken dat de jonge Amerikaanse militair Jack Teixeira honderden vertrouwelijke documenten van het Pentagon had gelekt. Op de website UnHerd stelde militair historicus Edward Luttwak echter dat het overgrote merendeel van deze documenten helemaal niet ‘top secret’ is: ‘Er worden reusachtige hoeveelheden pseudogeheime documenten gefabriceerd. Dat gebeurt telkens wanneer een functionaris een stukje commentaar toevoegt aan de lange samenvattingen van mediapublicaties die Amerikaanse diplomatieke posten, waar ook ter wereld, dagelijks uitspuwen.’

    In iets meer dan tien jaar tijd zijn er in Denemarken slechts twee veroordelingen uitgesproken op grond van een wetsartikel dat lichte gevallen van spionage strafbaar stelt. De ene betrof een Finse hoogleraar aan de Universiteit van Kopenhagen, de andere een jonge Russische chemisch ingenieur aan de Technische Universiteit van Denemarken. Tijdens een proces achter gesloten deuren in Aalborg, in Noord-Jutland, werd die laatste veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf, gevolgd door uitzetting.

    Een contrast met Zweden: alleen al in de afgelopen maanden speelden daar twee hoogst opmerkelijke zaken. De ene ging om een voormalig medewerker van de Säpo, de Zweedse veiligheidsdienst, die levenslang kreeg; de andere betrof de spectaculaire inrekening van een Russisch echtpaar dat jarenlang een zogeheten slapende cel bleek te hebben gevormd, een beetje zoals in de Amerikaanse Koude Oorlogsserie The Americans.

    Rusland

    In een onlangs door de Säpo [de Zweedse nationale veiligheidsdienst] vrijgegeven jaarverslag wordt Rusland zonder meer als grootste bedreiging van Zweden aangemerkt. En dat net nu dat laatste land, na tientallen jaren van neutraliteit, aan de poorten van de NAVO rammelt. De Russen leggen zich vooral toe op het verspreiden van complottheorieën en staatsondermijnende uitingen. Mosterd na de maaltijd, kun je zeggen: de toetreding van Zweden tot de westerse militaire alliantie – in het kielzog van Finland, dat op 4 april al lid werd – is onafwendbaar.

    De acties van Moskou zijn onvoorspelbaar en in potentie roekeloos, zo valt in het Säpo-rapport over Rusland te lezen. Maar het gaat niet alleen om Rusland: China is een ‘almaar grotere bedreiging op de lange termijn’ en Iran een ‘tastbare bedreiging voor de veiligheid’. Ook meldt de Säpo dat buitenlandse regimes veel geld uitgeven om in Zweden illegaal aan geavanceerde technologie te komen. Vooral de agressie tegen Oekraïne heeft geleid tot een grotere Russische behoefte aan technologische middelen om de militaire capaciteit te behouden.

    iStock 1387753089
    © iStock / breakermaximus

    Als hoofd van de afdeling contraspionage binnen de Säpo sinds 2015 heeft Daniel Stenling een zeer onaangename ervaring gekend: er bevond zich een mol binnen zijn dienst in Stockholm. Peyman Kia, een Zweed van Iraanse afkomst, verleende jarenlang zijn diensten aan de Zweedse militaire inlichtingendienst, maar maakte ondertussen gemene zaak met het Russische inlichtingenbureau GROe. Begin dit jaar veroordeelde het Hof van Stockholm de dubbelspion tot levenslang, omdat hij samen met zijn jongere broer Payam zeer vertrouwelijke documenten aan de Russische militaire inlichtingendiensten had doorgespeeld, tegen betaling van honderdduizenden Zweedse kronen.

    Recorduitzettingen in Noorwegen

    Nog nooit heeft Noorwegen zo veel diplomaten tegelijk uitgezet, meldt de Noorse krant Aftenposten. Vijftien mensen, ruim een derde van het diplomatieke personeel van de Russische ambassade in Oslo, werden op 13 april tot persona non grata verklaard. Volgens het dagblad Verdens Gang behoort ambassadeur Teimuraz Ramisjvili niet tot deze vijftien.
    De activiteiten van deze Russische diplomaten vormden ‘een bedreiging voor de Noorse belangen’, aldus de minister van Buitenlandse Zaken, Anniken Huitfeldt van de Arbeiderspartij. NAVO-lid Noorwegen stelde dat de uitzettingen niet het gevolg waren van een specifieke gebeurtenis, maar van intensiever werk van de Noorse inlichtingendiensten.
    Sindsdien is uit de berichtgeving van lokale media een concreter beeld opgerezen. Zo was er een ontmoeting in een park in Oslo tussen een Noorse zakenman en een Russische nepdiplomaat die de zakenman probeerde te rekruteren. Ten minste vijf van de vijftien uitgewezen Russen zijn inmiddels geïdentificeerd als agenten van inlichtingendiensten.
    De kou tussen Oslo en Moskou is nu ijzig, concludeert de site van de publieke radio- en televisiezender NRK. ‘Nieuw is dat Noorwegen zelf actie heeft ondernomen en niet heeft gereageerd op incidenten of soortgelijke acties van bondgenoten.’ Voorlopig zijn de door Moskou beloofde represailles uitgebleven.

    Aangezien de verdachte in beroep is gegaan, kan Stenling nog niet veel zeggen over het proces tegen deze voormalige Säpo-medewerker, die sinds 2017 in de gaten werd gehouden en in 2021 werd gearresteerd. In eerste instantie is de betrokkene schuldig bevonden aan het nemen van foto’s, met zijn mobiel, van vertrouwelijke documenten. Die kwamen vervolgens in Russische handen via zijn broer, die hiervoor werd veroordeeld tot negen jaar en tien maanden.

    ‘Dit is een zaak die wij zeer ernstig nemen,’ aldus Stenling. ‘We hebben hier lering uit getrokken en maatregelen genomen om onze interne veiligheid te verbeteren. We hebben geregeld contact gehad met buitenlandse inlichtingendiensten over alle omstandigheden rond deze zaak, maar zolang de rechtbank nog geen definitieve uitspraak heeft gedaan, kan ik niet met zekerheid zeggen dat de persoon in kwestie daadwerkelijk een spion is.’ (Inmiddels heeft Peyman Kia gedeeltelijk bekend.)

    ‘Heel Europa is het decennium van spionnen ingegaan’

    Volgens het laatste jaarverslag van de Säpo zijn ouderwetse spionagemethoden nog steeds in zwang: zo wordt er fysiek informatie vergaard voor buitenlandse mogendheden. Met name de Russen doen veel moeite om voor dit werk geschikte kandidaten te werven: vaak mensen met financiële of ideologische motieven of met wraakgevoelens, bijvoorbeeld omdat ze in hun carrière gefrustreerd zijn geraakt.

    Een van de meest vooraanstaande Zweedse experts op dit gebied is Michael Jonsson, adjunct-directeur van het FOI, het Zweedse Onderzoeksinstituut voor Defensie. In het nieuwsmagazine Politico voorspelde hij dat niet alleen Zweden maar heel Europa het ‘decennium van de spionnen’ is ingegaan. Het aantal spionage-incidenten doet denken aan de Koude Oorlog, die officieel in 1991 eindigde met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

    Vonnissen gestegen

    Van 2010 tot 2021 zijn er in diverse Europese landen in totaal 42 mensen veroordeeld voor spionage. De laatste jaren is het aantal vonnissen aanzienlijk gestegen, vooral in de Baltische landen. Vorig jaar werden er zeven Russen en drie Chinezen veroordeeld voor clandestiene activiteiten. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, want vaak worden alleen de gevallen die tot uitzetting leiden bekend.

    In april 2022 wees Denemarken vijftien medewerkers van de Russische ambassade in Kopenhagen uit. Volgens de Deense militaire inlichtingendienst waren ze betrokken bij spionageactiviteiten en opereerden ze onder een diplomatieke dekmantel. In april 2023 was het de beurt aan Noorwegen om vijftien mensen uit te zetten.

    Westerse inlichtingendiensten zijn inmiddels meer geïnteresseerd in contraspionage dan in terrorismebestrijding. Rusland vormt op dit moment de grootste bedreiging, China is op lange termijn de belangrijkste tegenstander, aldus Michael Jonsson.

    Er is werk aan de winkel voor de contraspionage

    De Säpo heeft ongeveer 1400 medewerkers; dat zijn er meer dan de Deense binnenlandse veiligheidsdienst PET. Maar Stenling wil niet vertellen hoeveel van zijn ondergeschikten de straten van Stockholm afspeuren op Russen die Zweedse burgers proberen aan te zetten tot illegale activiteiten. Wel zegt hij dat zijn afdeling heeft geprofiteerd van de aanzienlijke extra middelen die zijn vrijgekomen in reactie op de verhoogde Russische activiteit van de afgelopen jaren. Maar ook China en Iran hebben zich niet onbetuigd gelaten, en lijken eveneens geïnteresseerd in alle onderdelen van de Zweedse samenleving. Er is dus werk aan de winkel voor de contraspionage.

    ‘Het valt nog te bezien of dit echt een terugkeer naar de Koude Oorlog betekent,’ benadrukt Stenling. ‘Zeker is wel dat de spanningen zijn toegenomen, en daarmee ook de spionageactiviteiten. Wat we nu zien is een mondiale wedloop om informatie tussen totalitaire landen en landen als Zweden en Denemarken.’

    Beijing versterkt contraspionage

    Op 24 april onderwierp minister van Staatsveiligheid Chen Yixin de gebouwen van het Staatsveiligheidsbureau in Beijing aan een stevige inspectie. Het resultaat beviel hem niet. De spionage moest serieus de kop in worden gedrukt, zo verklaarde hij volgens de South China Morning Post. Hij noemde de Chinese hoofdstad het ‘voornaamste slagveld’ van ‘infiltraties, ondermijning en spionage’.
    Twee dagen later gaf de Wetgevende Commissie van de Nationale Volksvergadering haar goedkeuring aan de herziening van een wet op contraspionage uit 2014, zo meldt het weekblad Nikkei Asia. De nieuwe tekst richt zich met name op cyberbeveiliging, om elke aanval of inmenging via internet ‘door spionageorganisaties of hun agenten’ tegen overheidsdepartementen, bedrijven of belangrijke faciliteiten te bestrijden.
    Dit offensief volgt op de recente onthulling van een aantal spionagezaken. Een van de opvallendste betreft de publicist Dong Yuyu. Hij was adjunct-directeur van de commentaarsectie van het officiële dagblad Guangming Ribao, werkte er sinds 1987 en gaf blijk van liberale sympathieën. Hij werd opgepakt en na meer dan een jaar detentie beschuldigd van spionage, zo zei zijn familie tegen de Amerikaanse pers. Volgens The New York Times is Dong sinds zijn arrestatie in februari 2022, tijdens een lunch met een Japanse diplomaat, niet meer in het openbaar gezien.

    Volgens hem bekijken de Russen met argusogen hoe de verwachte overeenkomst tussen Zweden en de NAVO precies zal uitpakken (Stockholm hoopt uiterlijk eind dit jaar lid te worden) en welke gevolgen de toetreding zal hebben voor de wapensystemen en de troepeninzet in het koninkrijk. ‘De Russische dreiging is het concreetst, vanwege de oorlog in Oekraïne. De Russen ontberen de technologie om hun strijdkrachten op te bouwen,’ zegt Stenling. ‘Maar we mogen China niet uitvlakken; dat land heeft veel belangstelling voor hoogwaardige technologie, wetenschap en de grote Zweedse exportsectoren. De Chinezen willen de wereldleiders worden.’

    Maar als we het Kremlin mogen geloven, spioneren westerse landen zelf ook volop. Immers, zo hield president Poetin zijn veiligheidsdiensten onlangs voor, ‘westerse inlichtingendiensten zijn altijd actief geweest in Rusland. Nu ze meer personeel en andere middelen tegen ons inzetten, kunnen wij niet anders dan dienovereenkomstig reageren.’

    Lees ook:

  • Het geheime plan van het Kremlin: nepprotesten tegen Erdogan en Turkije

    Het geheime plan van het Kremlin: nepprotesten tegen Erdogan en Turkije

    Uitgelekte documenten laten zien dat Russische agenten nepprotesten organiseerden in Europese steden, waaronder Den Haag, om Erdogan te beledigen en Oekraïne daarvan de schuld te geven. Op die manier wil Rusland verdeling zaaien in Europa, zo blijkt uit een onderzoek van verschillende Europese media.

    Een koranverbranding voor de Turkse ambassade in Stockholm in januari zette de toch al gespannen betrekkingen tussen Turkije en Zweden op scherp en leidde uiteindelijk tot opschorting van het Zweedse NAVO-lidmaatschap. Het incident inspireerde Russische inlichtingendiensten; ze zagen een kans om het conflict tussen EU-landen en Turkije aan te wakkeren en ontwikkelden een plan om Erdogan in enkele grote Europese steden te beledigen. Dit blijkt uit uitgelekte documenten die werden verkregen door de journalistenorganisatie Dossier Center in Londen en gedeeld met een groep Europese media, waaronder de Zweedse krant Expressen. Tot het samenwerkingsverband behoren ook Danmarks Radio, Le Monde, Süddeutsche Zeitung, NRK, SVT, Delfi en WDR/NRD.

    In de documenten wordt de achterliggende gedachte van het plan beschreven: ‘Vandaag de dag zijn er aanzienlijke spanningen tussen Turkije en EU-landen. Dat betreft niet alleen de moeizame diplomatieke betrekkingen tussen Turkije en Zweden en uitstel van het toetredingsproces van Scandinavische landen tot de NAVO. In heel Europa is er sprake van een algehele toename van islamofobe sentimenten.’ Om de bron te beschermen zal deze niet worden gepubliceerd. De documenten zijn oorspronkelijk afkomstig van een officier van een van de Russische inlichtingendiensten, wiens identiteit bij de redactie bekend is.

    Het protest van Ankara

    De verbranding van de koran in Zweden door de Zweeds-Deense rechtsextremist Rasmus Paludan sloeg over naar Nederland; de leider van de antimoslimbeweging Pegida scheurde tijdens een demonstratie pagina’s uit een koran. Dat was voor Ankara aanleiding om de Nederlandse ambassadeur te ontbieden en protest aan te tekenen.

    De Russische documenten verwijzen naar dat incident en stellen voor dat demonstranten in Den Haag de Turkse vlag zullen vertrappen en portretten van de Turkse president in brand zullen steken. Ze beschrijven ook een uitgebreide graffiticampagne met ‘beledigingen aan het adres van Erdogan in alle grote Europese steden’. Daarnaast bevatten de documenten beknopte beschrijvingen van hoe de demonstraties kunnen worden georganiseerd: ‘Vijf mensen (lokale bewoners en migranten) met maskers vertrappen de Turkse vlag en verbranden een portret van Erdogan. Een van de deelnemers neemt dat op met een mobiele telefoon. De locatie is een iconische plek in Den Haag. De video wordt vervolgens naar Turkse media en organisaties gestuurd. De video wordt gepubliceerd op sociale netwerken, etc.’

    Behalve Den Haag zijn beoogde plekken voor zulke acties Parijs, Brussel en Frankfurt. Uit een van de gelekte documenten van de Russische inlichtingendienst blijkt dat deze acties ook al zijn uitgevoerd; een actie in Parijs met ingehuurde ‘demonstranten’ is omschreven door de Russische inlichtingendienst. ‘Op 5 maart om acht uur ’s ochtends ontvouwden leden van de Oekraïense gemeenschap een groot en een klein anti-Turkijespandoek in het centrum van Parijs, op een bekende plek, namelijk bij de toegang tot Place Saint-Pierre. Bij het spandoek stonden twee activisten, die salueerden en naar de camera riepen: STOP ERDOGAN!’

    Volgens plan werd de actie gepost op Facebook en op YouTube werden clips van de gebeurtenis geplaatst. Uit de documenten blijkt dat de actie niet al te lang duurde omdat voorbijgangers de politie belden: ‘Helaas werden de spandoeken al binnen 40 minuten van het hek gehaald’, aldus het document. Het doel van de Russische actie was vooral om Oekraïne de schuld in de schoenen te schuiven. Dat wordt expliciet beschreven: ‘Het belangrijkste doel van de actie: toon de ondankbaarheid en de provocerende reacties van Oekraïense zijde op de tragedie in Turkije (aardbeving). Benadruk het destructieve nazikarakter van pro-Oekraïense activisten en de Oekraïense samenleving onder het bewind van V. Zelensky in het algemeen.’

    Dezelfde mensen duiken op bij de ene demonstratie na de andere en hun berichten op sociale media zijn terug te voeren op drie accounts

    Uit een analyse van foto’s en socialemedia-accounts door het Deense Danmarks Radio en het Franse Le Monde blijkt dat de man die op 5 maart beweerde een pro-Oekraïense demonstrant te zijn, aan verschillende eerdere demonstraties heeft deelgenomen, maar dan in een heel andere hoedanigheid. Zo was er op 11 februari in Parijs een grote demonstratie over de pensioenhervorming in Frankrijk, waar de man een bord droeg tegen Oekraïne, de NAVO en de VS.

    Tien van zulke acties zijn getraceerd in steden als Den Haag, Brussel, Parijs en Madrid. De aanpak is steeds hetzelfde: drie mannen gaan naar demonstraties die niets met de oorlog in Oekraïne te maken hebben en fotograferen zichzelf in de menigte terwijl ze borden omhooghouden met boodschappen als ‘NAVO, stop met het bombarderen van Donetsk’ en ‘Stuur geen wapens meer naar Oekraïne!’ Deze zelfde mensen duiken op bij de ene demonstratie na de andere en hun berichten op sociale media zijn terug te voeren op drie accounts.

    Met behulp van informatie uit Russische databases van luchtvaartmaatschappijen heeft Dossier Center de man achter het meest actieve profiel kunnen traceren in Sint-Petersburg. Hij is Algerijns staatsburger en voormalig student aan de Elektrotechnische Universiteit van Sint-Petersburg. Eind december vorig jaar, vlak voordat de beïnvloedingsoperatie begon, werd hij lid van verschillende Franse Facebookgroepen. Daar plaatste hij advertenties die bijverdiensten beloofden van zo’n 80 tot 100 euro per dag voor het maken van foto’s.

    Als de man achter het Facebook-profiel telefonisch wordt benaderd, ontkent hij elke betrokkenheid en beweert hij dat zijn account enige tijd geleden is gehackt. Kort na het telefoontje worden zijn socialemedia-accounts echter opgeheven, net als enkele andere accounts die eraan gelieerd zijn. Verschillende andere mensen die deelnamen aan de demonstraties zijn geïdentificeerd, maar geen van hen wilde antwoorden op onze vraag of ze werden betaald voor hun deelname.

    Verdeeldheid

    Expressen heeft geen acties in Zweden kunnen vinden die verband houden met het Russische plan, maar het is duidelijk dat gebeurtenissen in Zweden de operatie hebben geïnspireerd. ‘Deze campagne is geïnspireerd door de koranverbranding van Paludan in januari in Zweden,’ laat Valentyna Shapovalova weten aan Danmarks Radio. Zij doet onderzoek naar Russische desinformatie en propaganda aan de Universiteit van Kopenhagen.

    Rasmus Paludan zegt tegen Danmarks Radio dat hij geen banden heeft met Rusland. ‘Ik ben niet direct of indirect door Rusland of Russische agenten beïnvloed om welke actie dan ook te ondernemen of om wat dan ook te uiten,’ zegt hij.

    Voorafgaand aan publicatie gaf Expressen de Zweedse veiligheidsdienst (Säpo) inzage in de Russische documenten met het verzoek om commentaar. ‘Dit is interessante informatie die overeenkomt met wat we eerder hebben gezien van de Russische invloed op Zweden en andere westerse landen,’ zegt Gabriel Wernstedt, woordvoerder van de Zweedse veiligheidsdienst.

    Verschillende westerse veiligheidsdiensten waren naar verluidt op de hoogte van het plan. Säpo wil geen commentaar geven op wat zij wist, maar zegt dat Russische beïnvloedingscampagnes Rusland in een gunstig daglicht willen stellen, en ‘een gebruikelijke manier om dat te doen is verdeeldheid zaaien in de samenleving’.

    ‘We weten dat Rusland op verschillende manieren agenten of proxies gebruikt voor destabilisatie’

    ‘Daarbij wordt gebruikgemaakt van strategieën die voor verdeeldheid zorgen. Ze creëren  gemeenschappen of allianties om landen uit elkaar te drijven en het vertrouwen in het liberaal-democratische regeringsstelsel van het Westen op verschillende manieren te schaden,’ zegt Wernstedt. ‘Dat gebeurt vooral binnen het kader van bestaande internationale organisaties, zoals de EU en niet in de laatste plaats de NAVO – organisaties dus die Zweden beschouwen als onderdeel van het collectieve Westen. We maken al deel uit van de EU en we zijn op weg om lid te worden van de NAVO.’

    Zulke acties van de Russische inlichtingendiensten zijn niet verrassend, vindt Indrek Kannik, directeur van het International Center for Defence and Security, die de documenten onderzocht op verzoek van het Estse Delfi. ‘Ze vormen een klassiek onderdeel van hun gedragspatroon. De Russen begrijpen dat ze geen vrienden kunnen worden met sommige landen, maar weten dat ze wel verdeeldheid tussen landen kunnen zaaien. Rusland doet dat om het Westen te verzwakken en uit elkaar te drijven.’

    In eerdere onderzoeken heeft Expressen laten zien hoe de Russische regering plannen maakte om Zweedse milieuactivisten en zelfs een afdeling van de Universiteit van Stockholm te gebruiken om pleidooien tegen de NAVO te verspreiden. Het zijn pogingen waar Säpo goed van op de hoogte is. ‘We weten dat Rusland op verschillende manieren agenten of proxies gebruikt voor destabilisatie, maar ook om platforms op te zetten voor beïnvloedingsactiviteiten of sabotage,’ zegt Gabriel Wernstedt. ‘En ze maken gebruik van bedrijven die zich legaal gezien in een grijs gebied bevinden.’

    Russische beïnvloedingsactiviteiten in Zweden zijn vaak gericht op de Russische diaspora. Volgens Wernstedt gaat het zowel om mensen van Russische afkomst als om mensen die uiteenlopende banden met Rusland hebben. ‘Maar er wordt ook op verschillende manieren invloed uitgeoefend op andere groepen in Zweden, niet in de laatste plaats op politici en ambtenaren die beslissingen nemen. Daarnaast wordt desinformatie verspreid om het imago van Rusland te verbeteren en Zweden zwart te maken.’

    Op vragen van Expressen aan de Russische regering en het Russische ministerie van Defensie werd niet gereageerd.

    Lees ook:

  • ‘Pak de vermogensbeheerders aan die Russen helpen sancties te omzeilen’

    ‘Pak de vermogensbeheerders aan die Russen helpen sancties te omzeilen’

    Steenrijke Russische oligarchen die het doelwit zijn van westerse sancties weten met gemak routes te verzinnen om hun geld toch veilig te stellen. Om dat te voorkomen moeten niet de oligarchen zelf, maar hun buitenlandse vermogensbeheerders worden aangepakt, schrijft sociologieprofessor Brooke Harrington.

    Vorig jaar werden er sancties uitgevaardigd tegen Russische oligarchen in een poging de vazallen van Vladimir Poetin niet langer toegang te verschaffen tot hun onmetelijke rijkdommen in het buitenland, die naar schatting zo’n zestig procent van hun netto waarde vertegenwoordigen. Megajachten, privéjets en luxueuze villa’s werden in beslag genomen, soms in het bijzijn van snorrende nieuwscamera’s. Maar ondanks al dat machtsvertoon werd een groot deel van het kapitaal van de oligarchen stilletjes naar veiliger havens geloodst.

    Russische oligarchen zijn er zelfs in geslaagd sancties te ontlopen op het grondgebied van een van de landen die hen het hardst aanpakten, namelijk door doodleuk in Amerikaans onroerend goed te investeren. Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakte onlangs bekend dat Viktor Vekselberg, een oligarch die door president Poetin was aangesteld om westerse leiders te paaien, Amerikaanse sancties op luxueuze onderkomens in New York en Florida had weten te ontlopen. In januari van dit jaar waarschuwde het ministerie van Financiën in Washington met klem dat Russische oligarchen in toenemende mate langs slinkse wegen hun vermogen in commercieel Amerikaans onroerend goed investeerden in weerwil van de sancties.

    Kat-en-muisspel

    De Verenigde Staten zijn in een kostbaar en schijnbaar vruchteloos kat-en-muisspel met Russische oligarchen verwikkeld geraakt. Confisqueer of bevries je hun activa op de ene plek, dan verdwijnen ze naar een andere, recht onder onze neus. Dit draagt alleen maar bij aan de internationale reputatie van deze oligarchen als een onaantastbare elite.

    Maar er is een betere benadering: sancties opleggen aan de buitenlandse vermogensbeheerders die achter dit ingewikkelde internationale balletje-balletjespel zitten. Een nieuwe studie laat zien waarom: de vermogensbeheerders, en niet hun rijke cliënten, zijn het brein achter de strategieën om sancties te ontlopen, en ook achter de tactieken om de activa van oligarchen als Russische poppetjes onder te brengen in brievenbusfirma’s en trusts. Straf de tussenpersonen en de oligarchen hebben niet langer toegang tot veel buitenlandse netwerken die hen in staat stellen een loopje met de wet te nemen.

    Door het analyseren van de grote internationale lekken van de afgelopen jaren – de Panama Papers uit 2016, de Paradise Papers uit 2017 en de Pandora Papers uit 2021 – hebben Herbert Chang van de University of Southern California, de wiskundigen Feng Du en Dan Rockmore van Dartmouth College in New Hampshire en ondergetekende de buitenlandse activanetwerken van elites in kaart gebracht, onder wie veel Russen die nauwe banden hebben met president Poetin. We ontdekten een complex dekmantelsysteem dat een onverwacht aspect van het internationale financiële raderwerk aan het licht brengt: er is sprake van een ‘schaalvrij netwerk’, dat uitermate goed bestand is tegen willekeurige aanvallen van buitenaf.

    Russische oligarchen vertrouwen hun buitenlandse activa toe aan een klein aantal vermogensbeheerders in het Westen

    Maar deze netwerken hebben wel een duidelijke zwakke plek: een paar raderen erin (zoals mensen in het internationale systeem van geldstromen die nauw met elkaar in contact staan) vervullen een spilfunctie en houden de hele structuur bij elkaar. Richt je pijlen op die spilfiguren en het hele netwerk valt uiteen. En valt het dekmantelsysteem uiteen, dan gebeurt hetzelfde met de relaties die oligarchen vrije toegang tot hun buitenlandse activa hebben verschaft.

    Het is dus cruciaal voor beleidsmakers om erachter te komen waar die belangrijke spilfuncties zich bevinden. Ons onderzoek werpt een licht op gebieden die ‘superfragiel’ zijn, zoals netwerkgeleerden het noemen, in een systeem van offshorefinance (het onderbrengen van vermogen in het buitenland) dat uiterst weerbaar is gebleken tegen conventionele wettelijke strategieën.

    Meer dan enige andere doelgroep in ons onderzoek – dat zich ook richtte op elites uit de Verenigde Staten, Hongkong en China – vertrouwen Russische oligarchen hun buitenlandse activa toe aan een klein aantal vermogensbeheerders in het Westen. Als er maar een klein aantal deskundigen ‘op de hoogte’ is, helpt dat om de geheimen van oligarchen beter te bewaren, maar wordt er ook een duidelijke zwakke plek gecreëerd – een superfragiliteit. En daarmee kunnen beleidsmakers die de sancties controleren hun voordeeldoen. Volgens ons onderzoek hadden rechtstreekse sancties tegen vermogensbeheerders in dienst van Russische oligarchen tot gevolg dat de buitenlandse netwerken van laatstgenoemden volledig instortten en hun mogelijkheden om sancties te ontlopen op een effectieve manier om zeep werden geholpen.

    Dit inzicht kan een eind maken aan de kostbare klopjacht van de Verenigde Staten en andere landen op de activa van oligarchen. Onze analyse toont aan dat talrijke oligarchen gebruikmaken van de diensten van dezelfde vermogensbeheerder. Als we die experts met zulke nauwe banden eruit pikken, kunnen we hen beletten samen te werken met lieden als Viktor Vekselberg. Daarmee zouden vele buitenlandse netwerken van oligarchen in één klap worden ontbonden en belangrijke toegangswegen tot hun vermogen worden afgesneden. Zo’n straf heeft veel verstrekkender gevolgen en beantwoordt veel beter aan het beoogde doel van de sancties dan het in beslag nemen van een jacht of jet.

    Sanctiestrategieën

    Het vervangen van deze vermogensbeheerders door experts die niet met sancties te maken krijgen (zoals degenen die in Dubai gevestigd zijn), zou bovendien veel moeilijker en riskanter voor oligarchen zijn dan het klinkt. Vermogensbeheerders worden in de loop der tijd een vergaarbak van de geheimen van hun cliënten, financieel, politiek en persoonlijk. Het verhuizen van deze geheimen naar nieuwe experts is niet alleen heel erg kostbaar, het zou ook risico’s voor de oligarchen met zich meebrengen. Hoe meer mensen weten hoe de oligarchen hun rijkdom hebben vergaard, hoeveel ze bezitten en waar dat bezit zich bevindt, hoe kwetsbaarder ze zijn voor politieke represailles, inbeslagname van hun activa en fysiek gevaar. In de wereld van de offshorefinance is vertrouwen een schaars goed, dat niet gemakkelijk via een andere leverancier te verkrijgen is.

    Wat de vermogensbeheerders betreft: als die hun samenwerking met deze bestrafte cliënten een halt zouden toeroepen, zouden ze weer met open vizier zaken kunnen doen en op een reguliere manier in hun inkomen kunnen voorzien.

    Offshorefinance kan een serieuze bedreiging vormen voor de internationale veiligheid en stabiliteit

    Sanctiestrategieën die zich op expertise richten zijn in het verleden al menigmaal succesvol gebleken. Zo werd de beslissing van Iran om in 2015 de overeenkomst te ondertekenen die paal en perk stelde aan zijn nucleaire programma deels toegeschreven aan een beleid dat heel sterk leek op wat wij voorstellen: het opleggen van sancties aan buitenlandse juridisch-financiële experts zodat de leiding van het land ‘geen toegang heeft tot haar vreemdevalutareserves die in het buitenland zijn geparkeerd’, zoals een rapport van een onderzoekscommissie van het Amerikaanse Congres het uitdrukte. Op het delen van technologische kennis op het gebied van nucleaire, chemische en biologische wapens staan al decennia lang sancties; wanneer deze benadering zich ook zou uitstrekken tot het terrein van vermogensbeheer, zou dat betekenen dat in toenemende mate wordt ingezien dat offshorefinance een serieuze bedreiging kan vormen voor de internationale veiligheid en stabiliteit.

    Zwitserland vervolgt inmiddels enkele vermogensbeheerders van gesanctioneerde oligarchen wegens het schenden van regels die maar zelden worden toegepast. Zo hebben de Zwitserse autoriteiten een aanklacht ingediend tegen vier vermogensbeheerders van Gazprombank wegens onzorgvuldig handelen inzake hun cliënt Sergej Roldoegin, een vertrouweling van Poetin tegen wie sancties lopen.

    Vorig jaar hebben de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en de Europese Unie eerste stappen gezet voor het verbieden van bepaalde soorten advieswerk op het gebied van het creëren van financiële offshoreconglomeraten voor oligarchen. Deze verboden hadden geen vermogensbeheerders op het oog, maar een aantal deskundigen dat door vermogensbeheerders voor specifieke taken in de arm wordt genomen, zoals belastingadviseurs en vennootschapsspecialisten.

    Dit zijn stappen in de goede richting; mijn collega’s en ik hopen dat onze studie beleidsmakers ertoe zal aanzetten om hun aandacht te verleggen naar de echte spilfiguren binnen het systeem, namelijk de vermogensbeheerders.

    Brooke Harrington, hoogleraar sociologie aan Dartmouth College in New Hampshire, is de auteur van Capital Without Borders: Wealth Managers and the One Percent.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/ondanks-een-nieuw-embargo-financiert-de-europese-oliehandel-de-russische-oorlog/
  • Waarom Zweden nog steeds geen NAVO-lid is

    Waarom Zweden nog steeds geen NAVO-lid is

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Zweden, dat al ruim een jaar hoopt lid te worden van de NAVO. In tegenstelling tot buurland Finland is dat nog steeds niet gebeurd. Waarom?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom wil Zweden bij de NAVO?

    Om te begrijpen waarom Zweden bij de NAVO wil, moeten we eerst kijken naar de geschiedenis en de missie van dit zogeheten Atlantisch Pact. De Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) werd vier jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog opgericht als een militair bondgenootschap tussen de Verenigde Staten, Canada en destijds tien Europese landen. De organisatie werd in het leven geroepen als reactie op de groeiende invloed van de Sovjet-Unie in Oost-Europa en de vrees voor een mogelijke communistische invasie in West-Europa.

    Het voornaamste doel van de NAVO was de gezamenlijke verdediging tegen een mogelijke Sovjetaanval en het bevorderen van stabiliteit en veiligheid in het Noord-Atlantische gebied. Het oprichtingsdocument van de organisatie, het Noord-Atlantisch Verdrag, stelde een systeem van collectieve defensie in, waarbij elk lid beloofde elk ander lid te verdedigen in geval van een aanval (het beroemde artikel 5: een aanval op één is een aanval op allen).

    De oorlog in Oekraïne heeft de NAVO doen beseffen dat grote oorlogen in Europa niet langer tot het verleden behoren. Hoewel Oekraïne geen lid is van de NAVO, heeft het wel uitgebreide hulp gekregen van het militaire bondgenootschap, onder meer door middel van wapenleveringen. Andere Europese landen beseften na de inval van Rusland in februari 2022 dat ook hun veiligheid op het spel stond. De toenmalige Zweedse premier Magdalena Andersson benadrukte dat in een toespraak enkele maanden na de inval: ‘De situatie in onze regio is veranderd, en we moeten ons aan die veranderingen aanpassen. Toetreden tot de NAVO is de beste manier om onze veiligheid te waarborgen en onze waarden te verdedigen’, zo citeert het Zweedse SVT.

    Zweden en Finland, buurlanden van Rusland, waren jarenlang neutraal. In mei 2022, enkele maanden na de Russische inval, deden ze echter een aanvraag om lid te worden van de NAVO. Finland is inmiddels welkom geheten als lid, Zweden zit nog altijd in de wachtkamer. 

    ANP 450375984
    Magdalena Andersson, oud-premier van Zweden, in een roeiboot met secretaris-generaal van de NAVO Jens Stoltenberg, enkele weken na de NAVO-aanvraag van Zweden. – © Henrik Montgomery / TT​

    Waarom was Zweden altijd neutraal?

    Het neutraliteitsbeleid van Zweden gaat terug tot het begin van de negentiende eeuw en was ruim tweehonderd jaar kenmerkend voor het buitenlandbeleid van het land. Een van de belangrijkste redenen voor de neutraliteit van Zweden was de geografische ligging. In een regio die historisch werd betwist door grootmachten als Rusland en Duitsland, kon Zweden haast niet anders dan zich neutraal opstellen om zijn onafhankelijkheid en veiligheid te waarborgen. Dit beleid werd verwoord door de voormalige Zweedse premier Tage Erlander in een artikel in TIME Magazine uit 1951 met de beroemde zin: ‘Wij zijn politiek neutraal, maar niet ideologisch.’

    Dankzij de neutraliteitspolitiek is Zweden sinds het begin van de negentiende eeuw niet meer betrokken geweest bij een groot conflict en slaagde het land erin niet verwikkeld te raken in de twee wereldoorlogen. Zweden ontwikkelde zo een sterke pacifistische traditie en de overtuiging dat militaire allianties niet de beste manier zijn om vrede en veiligheid te garanderen. TIME Magazine interviewde de voormalig Zweedse premier Olof Palme hierover in 1973. Hij zei: ‘Neutraliteit heeft ons nooit veroordeeld tot stilzwijgen over mondiale kwesties.’

    Dat Zweden zo lang neutraal was, betekent niet dat het een passieve speler was op het internationale toneel. Zo speelde het land een actieve rol bij internationale vredesmissies en had het land bijvoorbeeld een sleutelrol bij de bemiddeling in het conflict in Bosnië in de jaren negentig.

    Door toenemende dreiging vanuit Rusland, kantelde de publieke opinie over de eeuwenoude neutraliteitspolitiek. Volgens een Zweedse opiniepeiling in januari was 63 procent van de Zweden voorstander van toetreding tot het blok, schrijft The Local Sweden. In mei 2022 vroeg Zweden officieel het lidmaatschap van de NAVO aan. Toch is het land een jaar na dato nog geen lid geworden van het bondgenootschap.

    ANP 451134580
    Magdalena Andersson schudt de hand van de Turkse leider Recep Tayyip Erdogan tijdens een NAVO-top in Madrid in juni vorig jaar. Erdogan liet gelijk na de aanvraag van Zweden weten dat zijn land niet gelijk akkoord zou gaan. – © Andrea Comas / AP​

    Waarom laat het NAVO-lidmaatschap zo lang op zich wachten?

    Om lid te worden van de NAVO is instemming van alle lidstaten nodig. Twee landen liggen tot dusver dwars: Hongarije en Turkije. Turkije is de belangrijkste dwarsligger: het land weigert de lidmaatschapsaanvraag te ratificeren omdat Zweden volgens Turkije ‘leden van terroristische groeperingen’ een veilige thuishaven biedt.

    Het gaat om Koerden die volgens de Turkse president Recep Tayyip Erdogan betrokken waren bij de staatsgreep in 2016. Hieronder zijn leden van de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) en de Partij voor een Democratische Unie (PYD) uit Syrië, die volgens Ankara banden heeft met de PKK. Als Zweden lid wil worden van de NAVO, moet het van Turkije eerst meerdere mensen uitleveren, iets waar Zweden in vrijwel alle gevallen niet aan toegeeft.

    Maar recentere ontwikkelingen hebben de betrekkingen tussen Zweden en Turkije nog verder op scherp gezet. Begin dit jaar verbrandde een islamofobe Zweedse-Deense politicus een koran voor de Turkse ambassade, enkele dagen nadat een beeltenis van Erdogan was opgehangen voor het stadhuis van Stockholm.

    Vanwege de uitgebreide bescherming van de vrijheid van meningsuiting in Zweden kon hier weinig tegen gedaan worden, maar vanuit Turkije werd er woedend gereageerd. “Met dit tempo zal de aanvraag van het Zweedse NAVO-lidmaatschap nooit door Turkije worden goedgekeurd’, zei Numan Kurtulmus, vicevoorzitter van Erdogans Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling, tegen Turkse verslaggevers, zo citeert Daily Sabah.

    Volgens Zweden speelt Rusland een rol in het aanwakkeren van anti-Erdogan-protesten in Zweden, om zo de toetreding van het land tot de NAVO te bemoeilijken. ‘Rusland probeert waar het maar kan de toetreding van Zweden probeert te verhinderen’, zei Gunilla Herolf, een onderzoeker aan het Zweedse Instituut voor Internationale Zaken, tegen Yahoo News.

    Omdat de relatie tussen Turkije (lees: Erdogan) en Zweden er niet beter op is geworden, en een NAVO-lidmaatschap daardoor ook niet dichterbij komt, kijkt Zweden nu verwachtingsvol naar de verkiezingen in Turkije. Die worden op 14 mei gehouden, en Erdogan staat er niet goed voor. Mocht de oppositie winnen, dan kan dat goed nieuws betekenen voor Zweden, zegt Paul Levin, directeur van het Instituut voor Turkse Studies van de Universiteit van Stockholm. ‘De oppositie heeft aangegeven het Zweedse NAVO-lidmaatschap vrij snel te zullen ratificeren.’

    ANP 455793958
    Zweedse militairen tijdens een gezamenlijke militaire oefening met het Finse leger in oktober 2022. – © Jouni Porsanger / Lehtikuva

    En dan is er Hongarije. De argumenten waarom het land nog steeds niet heeft ingestemd met een NAVO-lidmaatschap voor Zweden lopen uiteen. Van andere prioriteiten in het parlement tot een vijandige houding van Zweden jegens Hongarije: het door premier Viktor Orbán geleide land is nog niet akkoord. Volgens Politico ligt het anders: Hongarije kijkt juist naar Turkije bij het nemen van beslissingen aangaande het buitenlandbeleid. Dit kwam naar voren bij de lidmaatschapsaanvraag van Finland. Ook daar lag Hongarije dwars, maar toen Turkije aangaf het lidmaatschap te steunen, ging Hongarije dezelfde dag nog akkoord.Wat Zweden betreft, ‘wordt het standpunt van Hongarije fundamenteel gevormd door de voorkeuren van Turkije’, zo zegt een anonieme Hongaarse ambtenaar tegen Politico. Als het standpunt van Ankara verandert, ‘verandert dit het Hongaarse standpunt’. Voor Zweden betekent het dat de verkiezingen in Turkije, die over iets meer dan een maand plaatsvinden, zijn toekomst bepalen.

    Lees ook:

  • China profileert zich als ‘vredestichter’

    China profileert zich als ‘vredestichter’

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week gaan we dieper in op de nieuwe geopolitieke rol van China. Het land profileert zich internationaal steeds meer als diplomatiek alternatief voor de Verenigde Staten.

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Hoe stelt China zich op in het Oekraïneconflict?

    China heeft zich de laatste tijd veelvuldig geprofileerd als vredestichter en gepleit voor een vreedzame oplossing voor het Oekraïneconflict. Maar het vriendschappelijke bezoek van de Chinese president aan Moskou vorige maand en de presentatie van een vredesplan voor Oekraïne dat volgens velen op de hand van Rusland is, hebben ervoor gezorgd dat westerse landen zich zorgen maken over China’s houding. 

    Om de Chinese president ‘ervan te weerhouden de inval van Rusland in Oekraïne te steunen’ is Emmanuel Macron vandaag in China gearriveerd voor een driedaags staatsbezoek, schrijft The Guardian. ‘Parijs ziet China als een mogelijke “gamechanger” in de oorlog’, vervolgt de Britse krant. Het land zou een dialoog tussen de strijdende partijen tot stand kunnen brengen die tot vrede leidt. Anderzijds wordt gevreesd dat Beijing overweegt de steun aan Rusland op te voeren en wapens te leveren.

    Op zijn beurt bracht Xi Jinping op 20 maart een bezoek aan de Russische president. Toen verzekerde hij Vladimir Poetin dat de ‘vriendschap tussen hun landen geen grenzen kent’, zoals The Wall Street Journal opmerkt. Al eerder, op 24 februari, presenteerde China een vredesplan van twaalf punten, waarin het zich uitspreekt voor onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne.

    Maar ‘Xi Jinping [was] niet in Moskou om vrede te sluiten’, schrijft The Sunday Times. Het bezoek was volgens de Britse zondagskrant alleen bedoeld om ‘de indruk te wekken’ dat de Chinese president ‘een einde probeert te maken aan de oorlog in Oekraïne’. ‘Xi weet heel goed dat een einde aan de gevechten niet in zicht is, maar op die manier kan hij zich voordoen als een groot staatsman die geobsedeerd is door wereldvrede.’

    CgTtLvBwMCg8HFI6guuqBPbTw QNsIut2 AOPwR0WCprgJLxixvjbfD3HLoAEF9FOjmasjsg rpXu3dDuFDzKzIDJ asH4x61fQTWFRXQTonikEr6cPA8rexplVSa1fduqW7
    Xi sprak zich tijdens zijn bezoek aan Moskou uit tegen het arrestatiebevel van het ICC voor Vladimir Poetin. – © Sergei Karpukhin / Sputnik / AFP

    The Observer, een andere grote zondagskrant uit de Britse hoofdstad, is het daarmee eens: ‘Beijing probeert zich het imago van een onpartijdige bemiddelaar aan te meten.’ Gideon Rachman schrijft hierover in Financial Times: ‘Voor Xi is het belangrijk om China te presenteren als een land dat zich vooral bezighoudt met commerciële overwegingen en het streven naar gedeelde welvaart benadrukt, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, die door China worden afgeschilderd als een ideologische oorlogsstoker die de wereld verdeelt in vrienden en vijanden.’

    Maar in het geval van het Oekraïense conflict heeft Xi Jinping ‘duidelijk partij gekozen’, aldus The Observer. Dat blijkt onder meer uit China’s weigering om de Russische invasie te veroordelen en uit het ‘zeer onevenwichtige’ vredesplan voor Oekraïne. Daarin spreekt China zich onder andere uit tegen de westerse sancties. 

    In zijn hart hoopt Xi Jinping ‘vooral de nederlaag van Poetin te voorkomen’, analyseert The Sunday Times. ‘Ondanks de ups en downs in hun relatie is de bromance tussen de twee leiders oprecht, bestendigd door hun grieven met de door de VS gedomineerde wereldorde.’ Voor hun gemeenschappelijk doel, het opbouwen van een ‘alternatief model van internationale betrekkingen’, is het beter dat het Russische regime overleeft. ‘Vooral omdat een vernedering [van Rusland], gekoppeld aan een bekrachtigde eenheid van het Westen, de positie van de VS zou versterken, die vervolgens hun volledige aandacht op China zouden richten.’

    Tekenend voor die houding is dat Xi Jinping zich bij monde van een woordvoerder tijdens zijn bezoek aan Moskou uitsprak tegen het arrestatiebevel voor Vladimir Poetin van het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag wegens oorlogsmisdaden. Volgens China moet het ICC de immuniteit respecteren die het internationaal recht aan staatshoofden toekent, bericht de Singaporese krant Lianhe Zaobao.

    ANP 463325067
    Op 22 februari had Vladimir Poetin een ontmoeting met Wang Yi, chef buitenlands beleid van de Chinese Communistische Partij, in Moskou. – © Anton Novoderezhkin / Sputnik / Kremlin Pool Photo via AP

    Wat wil China bereiken op het diplomatieke toneel?

    Ook buiten de oorlog in Oekraïne probeert China zich te profileren als vredestichter.  Zo bemiddelde het land met succes om tot een akkoord te komen tussen Iran en Saudi-Arabië, die lange tijd met elkaar in conflict waren. Op 10 maart kondigden de landen aan dat zij hun diplomatieke betrekkingen hervatten. ‘Soms kan geopolitieke rivaliteit [in dit geval tussen de VS en China] grootmachten ertoe aanzetten iets goeds te doen’, oordeelt Michael Schuman in The Atlantic.

    ‘De wereld mag meer van dergelijke initiatieven verwachten’, vervolgt de Amerikaanse journalist. ‘Het Iraans-Saoedische pact zou het begin kunnen zijn van een trend in het Chinese buitenlandse beleid, waarbij Beijing actievere diplomatie nastreeft in regio’s waar het beperkte macht heeft.’ Door een dergelijke rol aan te nemen probeert China voor landen buiten het Westen een alternatieve bondgenoot te zijn, in plaats van de VS. ‘De overeenkomst maakt deel uit van een intensievere campagne van Beijing om de Amerikaanse macht te ondermijnen en de wereldorde opnieuw vorm te geven.’

    In die campagne worden de VS afgeschilderd als een door oorlog geobsedeerde natie en wordt de trans-Atlantische wereldorde weggezet als onrechtvaardig, instabiel en niet in staat om de urgente problemen van de wereld op te lossen, schrijft Schuman. In een in februari door de Chinese regering uitgebracht rapport worden de VS afgeschilderd als een dominante oorlogsstoker en wordt gewezen op ‘de gevaren van het Amerikaanse handelen voor de internationale vrede en stabiliteit en het welzijn van alle volkeren’.

    China daarentegen is volgens zijn eigen propaganda een land van vrede dat betere oplossingen heeft voor onrecht in de wereld, ‘oplossingen die geworteld zijn in de Chinese wijsheid en geformuleerd zijn door Xi, de meesterfilosoof’, schetst Schuman. Die ideeën zijn vastgelegd in het Global Security Initiative dat Xi vorig jaar lanceerde, waarin het grote belang van staatssoevereiniteit wordt benadrukt en wordt opgeroepen tot niet-inmenging in binnenlandse aangelegenheden van landen en het beëindigen van ‘blokconflicten’, waarin landen gedwongen worden partij te kiezen. 

    Wat zijn de gevolgen van het actieve Chinese diplomatieke beleid?

    China lijkt de rol als alternatief voor de VS voor landen buiten het Westen te willen voortzetten. The Wall Street Journal bericht bijvoorbeeld dat China later dit jaar een topontmoeting wil organiseren met leiders van een aantal Arabische landen en Iran. ‘Er lijkt een strategische leegte in [het Midden-Oosten] te zijn, en de Chinezen lijken te hebben bedacht hoe ze daar munt uit kunnen slaan,’ zei Mohammed Alyahya, een Saoedische fellow bij het Belfer Center for Science and International Affairs van Harvard, tegen The New York Times. ‘China wordt de spil van de machtspolitiek in het Midden-Oosten,’ aldus een andere analist in het New Yorkse dagblad. 

    Ook in Afrika speelt China niet alleen economisch maar ook politiek een steeds grotere rol. Zo heeft Beijing zijn invloed op defensie en veiligheid in heel Afrika uitgebreid, aldus South China Morning Post. Naast het leveren van diverse wapens heeft China een netwerk ontwikkeld van particuliere militaire beveiligingsbedrijven die Chinese investeringen in de bouw, infrastructuur en mijnbouw beschermen.

    Diezelfde krant schreef vorig jaar nog dat China zich ook steeds meer laat gelden als vredestichter in de Hoorn van Afrika. Deze regio is al lange tijd het toneel van burgeroorlogen, islamistische opstanden en militaire staatsgrepen die Chinese investeringen bedreigen. Dit gebeurde het meest recent in Ethiopië, Eritrea en Somalië.

    De rol van China roept ‘ernstige vragen op over het soort “vreedzame” nieuwe wereldorde dat Beijing nastreeft’, aldus Schuman in The Atlantic. ‘Met zijn nauwe banden met Rusland en Iran en zijn langdurige steun aan Noord-Korea is China een belangrijke beschermheer van de drie meest destabiliserende staten ter wereld. Afgezien van het akkoord tussen Iran en Saoedi-Arabië zijn er weinig aanwijzingen dat Beijing van plan is zijn invloed aan te wenden om de gevaarlijkste plannen van deze landen te beteugelen. Zolang dat niet het geval is, zal China’s nieuwe orde allesbehalve vreedzaam zijn.’

    Lees ook: