Tag: VS

  • De Chinese markt voor elektrische auto’s staat op instorten

    De Chinese markt voor elektrische auto’s staat op instorten

    Door de torenhoge ambities van Beijing dreigt de hele mondiale autoindustrie onderuit te gaan. ‘China accepteert veel inefficiëntie in eigen land om markten en sectoren internationaal te domineren.’

    In China kun je nu voor een spotprijs een ‘tweedehands’ elektrische auto kopen waar in werkelijkheid nog nooit mee gereden is. Chinese autofabrikanten die tot elke prijs hun verkooptargets willen halen, gaan er vanwege de moordende concurrentie toe over auto’s te slijten aan dealers die de wagens als ‘verkocht’ in de boeken zetten zonder dat ze daadwerkelijk door consumenten zijn gekocht. Om vervolgens van deze officieel al eens ‘verkochte’ auto’s af te komen, worden ze aan de man gebracht als tweedehands, vaak voor heel lage prijzen. Deze praktijk is inmiddels zo wijdverbreid dat de communistische partij er paal en perk aan wil stellen. De grootste krant van China, het Volksdagblad, klaagt dat deze manier om de verkoopcijfers op te krikken ‘de normale orde van de markt verstoort’ en laakt de ‘cijferfetisj’ van de bedrijven.

    Amerikanen zullen wellicht vreemd opkijken van dit teken dat er iets goed mis is in de Chinese auto-industrie. De elektrische auto is een symbool geworden van de schijnbaar onstuitbare opkomst van China op het wereldtoneel. De groeiende populariteit van Chinese auto’s wordt vaak genoemd als een teken dat China aan de winnende hand is in de technologiewedloop. Maar binnen China staat de sector van elektrische voertuigen (EV) symbool voor iets heel anders: voor de levensgrote gevaren die overheidsingrijpen in de markt oplevert voor China zelf en voor de rest van de wereld.

    De Chinese EV-branche, kunstmatig opgeblazen door buitensporige investeringen, ontregeld door overheidsbemoeienis en geplaagd door zware verliezen, lijkt af te stevenen op een crash. De fabrikanten zijn verwikkeld in een moordende strijd om het eigen voortbestaan. Wei Jianjun, de topman van autofabrikant Great Wall Motor, waarschuwde in mei al dat de Chinese auto-industrie de hele wereld in een financiële crisis kan storten, het ‘is alleen nog niet gebeurd’. Om de Chinese censuur van slecht economisch nieuws te omzeilen beschrijven marktanalisten de neerwaartse spiraal waarin de sector zich nu bevindt met de onschuldig klinkende term ‘involutie’, wat in feite neerkomt op door de hoeven gaan.

    Overinvestering

    Wat zich nu in de Chinese EV-sector voltrekt, dreigt uit te stralen naar de hele mondiale automarkt. De opkomst van China als ’s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s laat zien hoe ingrijpend de concurrentie is voor geavanceerde technologische sectoren in de VS, Europa en andere rijke landen. En gezien de cruciale rol die de auto-industrie in de wereldeconomie speelt, en alle banen, toeleveringsketens en technologieën die ermee gemoeid zijn, staat er veel op het spel.

    Maar de problemen waar de Chinese auto-industrie nu tegenaan loopt, onderstrepen de nadelen van de geleide economie zoals China die voorstaat. De overheid heeft bakken met geld aan de EV-sector gegeven om andere landen voorbij te streven in de transitie van fossiel naar elektrisch. Volgens een schatting van het Center for Strategic and International Studies heeft de sector tussen 2009 en 2023 meer dan 230 miljard dollar aan financiële overheidssteun gekregen. En met succes: zonder die steun waren de fabrikanten van elektrische auto’s waarschijnlijk nooit zo snel gegroeid. Ondertussen zijn in de nieuwe Amerikaanse belastingwet van de Republikeinen bijna alle federale subsidies voor elektrische auto’s geschrapt.

    Het probleem is dat China heeft aangezet tot overinvestering. Michael Dunne, hoofd van het in de EV-sector gespecialiseerde Californische adviesbureau Dunne Insights, telt 46 Chinese en internationale fabrikanten die in China elektrische auto’s maken: zelfs voor China, de op een na grootste economie ter wereld, zijn dat er veel te veel. Dunne zegt dat de EV-sector in China zich nu consolideert: elf Chinese fabrikanten domineren de binnenlandse markt. Maar waarschijnlijk moet de sector nog verder krimpen. De kapitaalintensieve autoindustrie leunt zwaar op het principe van schaalvoordeel, daarom zijn er wereldwijd zo weinig grote autofabrikanten.

    In de nieuwe Amerikaanse belastingwet van de Republikeinen zijn bijna alle federale subsidies voor elektrische auto’s geschrapt

    Toch is de Chinese auto-industrie nog jong genoeg om nieuwe spelers aan te trekken, waaronder grote elektronicabedrijven zoals Xiaomi. Dat bedrijf maakt van alles en nog wat, van smartphones tot rijstkokers, en heeft vorig jaar zijn eerste elektrische auto gelanceerd. Om in deze overvolle markt klanten te trekken, hebben de fabrikanten hun prijzen en daarmee hun winstmarges scherp verlaagd.

    In de meeste economieën zou de markt het overaanbod oplossen doordat de zwakste spelers vanzelf het loodje leggen. Maar de Chinese leiders vertrouwen er niet op dat de markt hun nationale beleidsdoelen zal halen en grijpen dus graag in. Het leven van autofabrikanten wordt in China nodeloos gerekt doordat de staat ze steunt of in eigendom heeft. Ook lokale overheden zijn gehecht aan de banen die de sector oplevert en houden dus bedrijven overeind. De stad Wenzhou hielp autofabrikant WM Motor onlangs nog aan financiering om de lokale fabriek draaiende te houden. En de beursgenoteerde EV-startup Nio werd in 2020 gered door de gemeente Hefei, maar blijft verlies lijden: 1,6 miljard dollar in de eerste helft van dit jaar.

    De problemen in de Chinese EV-sector zijn een direct gevolg van deze ingrepen, die een onhoudbaar overschot aan auto’s opleveren. Maar in plaats van dat marktprobleem op te lossen, treden de autoriteiten vooral hard op tegen wat ze ‘wanordelijke concurrentie’ noemen, zoals de felle prijzenslag en de verkoop van ‘tweedehands’ auto’s met nul kilometer op de teller.

    Krachtmeting

    Beijing heeft zijn eigen redenen om niet te beginnen aan de economische hervormingen die de EV-sector robuuster zouden maken. Door fabrieken draaiend te houden, ook al is het met verlies, houdt de regering een economie overeind die gebukt gaat onder tegenvallende consumentenbestedingen en een inzakkende vastgoedmarkt. Bovendien spelen de makers van elektrische auto’s een cruciale rol in de plannen voor vergroting van de internationale macht van China. Het land heeft in zijn EV-beleid van meet af aan voor de aanval gekozen. Het was scheutig met subsidies in een poging gevestigde automerken uit Europa, de VS en elders van de markt te verdringen. De planners in Beijing willen zoiets triviaals als winstgevendheid best opofferen aan hun droom van een internationaal concurrerende Chinese auto-industrie. China ‘accepteert veel inefficiëntie in eigen land om markten en sectoren internationaal te domineren,’ zegt Dunne.

    Maar ook de staat kan de autofabrikanten misschien niet eindeloos overeind houden. Het bedrag dat de Chinese overheid aan stimulering van de verkoop van elektrische auto’s besteedt, staat volgens een schatting van onderzoeksbureau Rhodium Group gelijk aan zo’n 3 procent van de belastingopbrengst. En volgens Gregor Sebastian van Rhodium is dat niveau waarschijnlijk onhoudbaar, zeker als China ook halfgeleiders en AI wil ontwikkelen. Hij zou de beleidsmakers aanraden ‘langzaam de voet van het gaspedaal te halen, maar zo dat de sector niet instort’.

    Ook de terreinwinst van de Chinese auto-industrie op de internationale markt loopt gevaar. De regering-Biden heeft Chinese elektrische auto’s vorig jaar een invoerheffing opgelegd van 100 procent, en Trump houdt die in stand, waarmee deze auto’s in feite van de Amerikaanse markt zijn buitengesloten. Ook de EU, Canada, Turkije en Mexico hebben de invoerheffingen op Chinese auto’s verhoogd. En nu ze van belangrijke internationale markten worden geweerd, kan het voor de Chinese fabrikanten nog moeilijk worden om zonder steun van hun overheid te overleven.

    De internationale autosector lijkt af te stevenen op een krachtmeting tussen de Chinese leiders die deze sector koste wat kost willen domineren en andere regeringen die daar een stokje voor willen steken. Die strijd heeft niet alleen maar vervelende gevolgen: het Chinese beleid kan consumenten wereldwijd ten goede komen in de vorm van lagere autoprijzen. Maar het door China gehanteerde model van de geleide economie kan toch een zware tol eisen, gezien de mate waarin andere regeringen zich door de torenhoge Chinese subsidies en de lage prijzen nu al genoopt voelen tot ingrijpen in de markt door middel van invoerheffingen. De verstoorde Chinese markt voor elektrische auto’s bedreigt de werkgelegenheid in de hele sector, doordat winstgevend produceren voor vrijwel alle autobedrijven onmogelijk wordt. Het kan gebeuren dat de Chinese autoindustrie de concurrenten uiteindelijk verslaat, maar toch een financiële ramp wordt.

    Michael Schuman is een schrijver voor The Atlantic, gevestigd in Beijing, China. Schuman heeft verschillende boeken over Azië geschreven, waaronder Superpower Interrupted: The Chinese History of the World en Confucius and the World He Created. Voorheen was hij buitenlandcorrespondent voor Time en The Wall Street Journal.

  • VS: agent schiet vrouw dood tijdens ICE-operatie

    VS: agent schiet vrouw dood tijdens ICE-operatie

    Lees ook het andere korte nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De Trump-regering overweegt Groenland te kopen

    » Marokko: ontdekking fossielen werpt nieuw licht op oorsprong mensheid

    De agent zou hebben gehandeld uit zelfverdediging

    Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid beweerde woensdag dat ‘relschoppers probeerden
    agenten te blokkeren’. Het beschuldigde een van de demonstranten ervan ‘haar voertuig als wapen te
    gebruiken en te proberen onze wetshandhavers te overmeesteren met de intentie hen te doden –
    een daad van binnenlands terrorisme’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een ICE-agent ‘vuurde schoten af uit zelfverdediging’, voegde het ministerie eraan toe. De bestuurster
    van het voertuig, de 37-jarige Nicole Good, overleed na de schietpartij. Maar volgens de lokale krant,
    The Star Tribune, ‘ondersteunen verschillende video’s die door getuigen zijn gemaakt de versie van
    de Trump-regering niet’.

    Op de beelden zijn agenten rond de auto te zien terwijl de bestuurster achteruitrijdt en vervolgens
    vooruit rijdt. Een agent lijkt meerdere schoten op het voertuig af te vuren. Hij werd vervolgens gezien
    terwijl hij ‘wegliep nadat hij de fatale schoten had afgevuurd’, aldus The Star Tribune. Volgens de krant beweerde de Trump-regering dat hij door het voertuig was geraakt en vervolgens in
    het ziekenhuis was behandeld. In de afgelopen maanden zijn er meerdere keren mensen
    omgekomen tijdens ICE-controles.

  • Kunnen de protesten in Iran echte verandering teweegbrengen?

    Kunnen de protesten in Iran echte verandering teweegbrengen?

    Om de week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Iran. Wat eind december begon als een staking van enkele markthandelaren, is uitgegroeid tot de grootste protestbeweging in het land in jaren. De autoriteiten treden wederom hard op, maar de internationale context is sinds de Woman, Life, Freedom-protesten van 2022 ingrijpend veranderd. Biedt dat de Iraniërs hoop?

    Waarom wordt er geprotesteerd en wat is de omvang van de protesten?

    Het begon met een staking van winkeliers en markthandelaren tegen de stijgende kosten van levensonderhoud, maar is inmiddels uitgegroeid tot een protestgolf die zich tot ver buiten Teheran heeft verspreid.

    De rial zakte eind december tot een historisch dieptepunt ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Bovendien is er sprake van inflatie en wijdverbreide werkloosheid. Een reeks internationale beperkingen bemoeilijkt Teherans toegang tot internationale financiële markten en bevroren buitenlandse activa. ‘De Iraniërs hebben zo’n verschrikkelijk jaar achter de rug dat niemand erg verbaasd was toen de straten volstroomden met demonstranten’, schrijft de Iraans-Amerikaanse auteur Arash Azizi in The Atlantic

    De protestgolf had zich tegen oudejaarsavond verspreid over zeventien van de eenendertig provincies van Iran, waarbij demonstranten uit alle lagen van de samenleving zich bij de beweging aansloten, aldus Al Jazeera. ‘De onrust is uitgegroeid tot een politiek protest.’

    ANP 545958312 1
    Iraanse winkeliers demonstreren op 29 december 2025 in Teheran tegen de verslechterende economische omstandigheden. – © Stringer / EPA

    Demonstranten scanderen onder meer ‘dood aan de dictator’, gericht tegen de tachtigjarige opperste leider van Iran ayatollah Ali Khamenei, die sinds 1989 aan de macht is. ‘Om echte verandering teweeg te brengen, zou het regime van Iran een akkoord moeten sluiten met de regering-Trump om de sancties op te heffen. Maar de harde ideologische houding van Khamenei tegenover Israël en de VS maakt dat praktisch onhaalbaar.’

    Demonstranten in Teheran maken ook gebruik van de leuze: ‘Noch Gaza, noch Libanon, ik geef mijn leven voor Iran.’ Deze slogan, die in 2009 populariteit verwierf, benadrukt het verzet tegen Irans steun aan milities als Hamas en Hezbollah. ‘De demonstranten zijn van mening dat militair avonturisme de Iraanse middelen heeft uitgeput en ertoe heeft bijgedragen dat het land op gespannen voet staat met zowel het Westen als zijn Arabische buurlanden. Met andere woorden, de Iraniërs brengen hun economische malaise in verband met het buitenlands beleid van hun regime’, schrijft Aziz. 

    ‘Beide protestbewegingen weerspiegelen een onoverbrugbare kloof tussen staat en samenleving’

    De protesten markeren de grootste onrust in het land sinds 2022. Toen brak er massale onrust uit in heel Iran na de dood in hechtenis van de tweeëntwintigjarige Mahsa Amini, die in september van dat jaar was gearresteerd omdat ze haar hijab verkeerd zou hebben gedragen. De Iraanse autoriteiten reageerden destijds met willekeurige arrestaties van tienduizenden mensen, grootschalig gebruik van traangas, het afvuren van scherpe munitie en, volgens mensenrechtenorganisaties, de onwettige dood van honderden mensen. Uit een onderzoek van VN-deskundigen in 2024 naar de reactie van de regering bleek dat haar acties neerkwamen op ‘misdaden tegen de menselijkheid’, aldus Al Jazeera

    Volgens Foreign Policy vertoont de huidige protestbeweging overeenkomsten met toen. ‘Hoewel ze verschillende oorzaken hebben, weerspiegelen ze allebei een diepgaande structurele onvrede en een onoverbrugbare kloof tussen staat en samenleving.’ In beide gevallen verspreidden de protesten zich snel via sociale mediaplatforms zoals X en Instagram, waardoor beelden van verzet in heel Iran en daarbuiten konden circuleren.

    Maar er zijn ook belangrijke verschillen. ‘De huidige opstand is in zijn beginfase breder en diepgaander. De protesten zijn geografisch meer verspreid, met grote stedelijke centra zoals Teheran, Isfahan, Mashhad en Hamedan, en strekken zich uit tot kleinere steden en economisch gemarginaliseerde gebieden.’

    Hoe reageren de autoriteiten en wat zijn de reacties uit de internationale politiek?

    Aan het begin van de beweging leek president Masoud Pezeshkian een verzoenende houding aan te nemen. De Iraanse regeringswoordvoerder Fatemeh Mohajerani verklaarde op dinsdag 30 december dat de regering ‘de protesten erkende’. Veiligheidstroepen sloegen echter steeds harder toe nadat opperleider Ali Khamenei de demonstranten als ‘relschoppers’ had bestempeld. Volgens mensenrechtenorganisatie HRANA, geciteerd door AP News, zijn er in negen dagen tijd al zeker vijfendertig doden gevallen en ruim twaalfhonderd mensen gearresteerd. Onder de dodelijke slachtoffers zijn negenentwintig demonstranten, vier minderjarigen en twee leden van de Iraanse veiligheidstroepen.

    ANP 546242835 1
    Ayatollah Ali Khamenei tijdens een ceremonie in Teheran op 3 januari 2026. In zijn toespraak benadrukte hij dat ‘onrust iets anders is dan protest’. – © Iran Supreme Leader Office / EPA

    De Iraanse pers is verdeeld over de protestbeweging, ziet Courrier International. ‘Alles wijst erop dat deze kleine groep relschoppers afhankelijk is van het zionistische regime’, fulmineert de ultraconservatieve Iraanse krant Kayhan. De hervormingsgezinde krant Ham Mihan veroordeelde dat artikel op zijn beurt als ‘haatdragend’. Jomhouri Eslami schrijft: ‘Degenen die de recente protesten als rellen bestempelen, zitten nog steeds gevangen in hun eigen illusie.’ De gematigde krant roept Masoud Pezeshkian op zijn verkiezingsbeloften na te komen door de betrekkingen met het Westen te verbeteren en de vrijheden voor de Iraniërs te vergroten.

    De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwde de Iraanse regering vrijdag via een post op zijn sociale medianetwerk Truth Social en zei dat de VS ‘klaarstaan om in actie te komen’ als er dodelijke slachtoffers zouden vallen bij vreedzame protesten. ‘Een waarschuwing die krachtig werd onderstreept door de daaropvolgende arrestatie van Nicolas Maduro in Venezuela’, schrijft Reuters. ‘De leiders zitten klem tussen de publieke woede en de steeds strengere eisen en dreigementen van Washington,’ zei een Iraanse ambtenaar tegen het persbureau.  

    ‘Een mogelijke interventie van de VS versterkt ongetwijfeld de angst van de Islamitische Republiek voor Trump‘

    De internationale context is sinds 2022 ingrijpend veranderd. Destijds spraken westerse regeringen hun retorische steun uit, maar legden ze beperkte sancties op. De regering-Biden vermeed volledige economische druk en koos voor diplomatie boven confrontatie. ‘Trumps bewezen bereidheid om militair geweld te gebruiken tegen Iran heeft de politieke elite van de Islamitische Republiek aan het wankelen gebracht’, schrijft Foreign Policy. ‘Een mogelijke interventie van de VS’, die sinds de inval in Venezuela aannemelijker is geworden, ‘versterkt ongetwijfeld de angst van de Islamitische Republiek voor Trump, zijn onvoorspelbaarheid en zijn bereidheid om risico’s te nemen’.

    Over of de VS echt in staat zijn om in te grijpen in Iran naar het ‘Venezolaans model’, zijn de meningen overigens verdeeld. Volgens Sami Al-Arian, directeur van het Center for Islam and Global Affairs, zal een dergelijke operatie waarschijnlijk mislukken, zo schrijft hij in Middle East Eye. ‘Met een bevolking van 92 miljoen mensen en een grondgebied van 1,6 miljoen vierkante kilometer is dat in Iran noch demografisch, noch geografisch haalbaar.’

    ANP 546251181 1
    Een demonstratie op 3 januari 2026 bij de Iraanse ambassade in Brussel uit solidariteit met de landelijke protesten en stakingen die momenteel in Iran plaatsvinden. – © Timon Ramboer / Belga Photo

    Wat sinds 2022 ook is veranderd, is het netwerk van bondgenoten van Iran. In 2025 zijn de capaciteiten van veel regionale partners uitgehold, en sommige voormalige bondgenoten, zoals Bashar al-Assad, die tot dan toe een cruciaal bolwerk voor Teheran vormden, zijn niet langer aan de macht. Bovendien is het nucleaire programma van Iran ernstig beschadigd. In juni voerden Israël en de VS een serie aanvallen uit op de Islamitische Republiek. In een oorlog van twaalf dagen bombardeerden ze verschillende Iraanse nucleaire locaties.

    Welke hoop is er voor de demonstranten?

    ‘De islamitische heerschappij is nooit verenigbaar geweest met de Iraanse samenleving’, schrijft Raphael Geiger in Süddeutsche Zeitung. ‘De laatste jaren is er echter iets veranderd. Het regime is nu alleen nog aan de macht dankzij zijn veiligheidsapparaat, niet dankzij zijn aanhangers. Dat betekent dat kleine demonstraties onmiddellijk protesten tegen het systeem zelf worden.’ Bovendien verlaagt de aanhoudende economische crisis de drempel om risico’s te nemen – en om de straat op te gaan. ‘De combinatie van minder angst en meer lijden is gevaarlijk voor elke dictatuur, vooral voor een dictatuur die een nieuwe aanval van haar superieure vijanden vreest.’

    ‘De combinatie van minder angst en meer lijden is gevaarlijk voor elke dictatuur’

    Toch blijven tegenstanders van de Islamitische Republiek vooralsnog hopeloos ongeorganiseerd en verdeeld, ziet Aziz. Geen enkele oppositiefractie is er tot nu toe in geslaagd krachtige organisaties of duurzame netwerken op te bouwen die de protesten zouden kunnen aansturen. Zonder een dergelijke aansturing zal de huidige beweging waarschijnlijk uitdoven, net als eerdere protesten. 

    ‘Ik ben oprecht blij om anderen op straat te zien’, vertelde een jonge vrouw aan Aziz tijdens een demonstratie. ‘Maar ik weet ook dat we economisch gezien de pineut zijn en dat het er niet op lijkt dat het snel beter wordt. En er bestaat geen gemakkelijke manier om van deze klootzakken te winnen. Het is moeilijk om hoopvol te blijven.’

  • Deense premier: ‘Amerikaanse aanval op Groenland betekent einde NAVO’

    Deense premier: ‘Amerikaanse aanval op Groenland betekent einde NAVO’

    » President Zuid-Korea bezoekt China om betrekkingen tussen beide landen te herstellen

    » Israël neemt doelen in Zuid- en Oost-Libanon onder vuur

    Trumps dreiging moet ‘serieus genomen worden’, aldus premier Mette Frederiksen

    Als de Amerikaanse president Donald Trump Groenland binnenvalt, betekent dat het einde van de NAVO, waarschuwde de Deense premier Mette Frederiksen maandag. Trump, die vorige week zijn dreigementen opvoerde om het autonome Deense gebied in het Noordpoolgebied over te nemen, moet ‘serieus genomen worden wanneer hij zegt dat hij Groenland wil hebben’, aldus Frederiksen in een interview met de televisiezender TV2, geciteerd door Politico.

    ‘Laat het duidelijk zijn: als de VS ervoor kiezen om een ander NAVO-land militair aan te. vallen, houdt alles op, inclusief de NAVO en daarmee de veiligheid die sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog werd gewaarborgd,’ vervolgde ze.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Trump dringt er al lange tijd op aan dat het mineraalrijke eiland, dat grotendeels autonoom is maar deel uitmaakt van Denemarken en daarom tot het militaire NAVO-bondgenootschap behoort, zich bij de VS aansluit. Hij noemt het een strategische noodzaak en sluit het gebruik van geweld of economische dwang niet uit.

    ‘We hebben Groenland nodig vanwege onze nationale veiligheid,’ zei hij zondag tegen verslaggevers aan boord van zijn Air Force One. ‘We zullen Groenland over ongeveer twee maanden onder handen nemen. Laten we binnen twintig dagen Groenland hebben,’ voegde hij eraan toe, zonder verdere informatie te geven over wat er dan zal gebeuren.

    De Amerikaanse aanval op Venezuela heeft in Europa de vrees aangewakkerd dat Washington zich gesterkt zou kunnen voelen om Groenland als volgende land te annexeren. Leiders van de Scandinavische landen tot het Verenigd Koninkrijk hebben hun steun toegezegd aan Kopenhagen en hun steun betuigd aan Groenlands recht op zelfbeschikking, aldus Politico.

  • Wat willen de Verenigde Staten van Venezuela?

    Wat willen de Verenigde Staten van Venezuela?

    Tweewekelijks pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Zuid-Amerika. Met het grootste vliegdekschip ter wereld voor de Venezolaanse kust en dodelijke luchtaanvallen op boten in de regio, is het onzeker waar de escalatie tussen de VS en Venezuela toe zal leiden. Wat willen de VS bereiken en hoe zal Maduro reageren?

    Welke recente ontwikkelingen zijn er?

    Sinds september hebben Amerikaanse luchtaanvallen op boten in Zuid-Amerikaanse wateren minstens zesenzeventig mensenlevens geëist. Washington rechtvaardigt deze operaties door te stellen dat de getroffen vaartuigen bemand werden door ‘narco-terroristen’, maar heeft daarvoor geen bewijs geleverd. ‘Het leger mag niet opzettelijk burgers doden, zelfs niet als ze verdacht worden van het plegen van misdaden’, schrijft The New York Times. Het handelen van de VS is in strijd met internationale regels. Rechtsgeleerden en nabestaanden van slachtoffers omschrijven de aanvallen als ‘door de staat gesponsorde moord’.

    Parallel aan deze luchtaanvallen hebben de VS de grootste militaire aanwezigheid in de regio gepositioneerd sinds de invasie van Panama in 1989. Het grootste vliegdekschip ter wereld, de USS Gerald R. Ford, ligt inmiddels voor de Venezolaanse kust, vergezeld van oorlogsschepen, een atoomonderzeeër en vijftienduizend militairen.

    ANP 542998763 1
    Het Amerikaanse vliegdekschip USS Gerald R. Ford doorkruist de Atlantische Oceaan, begeleid door gevechts- en bommenvliegtuigen tijdens een patrouille. 13 november 2025. – © Alice Husted / U.S. Navy

    President Donald Trump probeert zowel de militaire opbouw als de luchtaanvallen te rechtvaardigen als noodzakelijke maatregel om de drugsstroom naar de VS te stoppen. Hij beweert dat de aangevallen boten ‘vol lagen met zakken wit poeder, voornamelijk fentanyl’. Volgens The Guardian zien veel analisten deze maatregelen echter als een manier om druk uit te oefenen op Maduro om af te treden, nadat hij vorig jaar de verkiezingen zou hebben gestolen. Bovendien wordt de claim dat fentanyl uit Venezuela afkomstig zou zijn door experts sterk in twijfel getrokken. Andrés Antillano, professor criminologie aan de Centrale Universiteit van Venezuela en geciteerd door The Guardian, legt uit dat fentanyl niet geproduceerd of in significante hoeveelheden geconsumeerd wordt in Zuid-Amerika. De productie vindt voornamelijk plaats in Mexico middels chemische precursoren uit Aziatische landen, waaronder China.

    Welke rol speelt Maduro?

    Nicolás Maduro, die in 2013 president van Venezuela werd na de dood van de charismatische linkse leider Hugo Chávez, bevindt zich in een precaire positie. Zijn zelfverklaarde overwinning bij de verkiezingen van 2024 werd betwist door de oppositie en niet erkend door het grootste deel van de westerse wereld.

    Binnenslands kampt Maduro met afnemende steun van de bevolking en een economie in puin. Het IMF verwacht dat Venezuela 2025 zal afsluiten met een inflatie van 270 procent, terwijl de bolívar sterk in waarde blijft dalen. ‘De economische situatie is zo ernstig dat deze in vroegere tijden op zichzelf al tot massale onrust zou hebben geleid’, schrijft Americas Quarterly.

    ‘Gesprekken over politiek worden gefluisterd, alsof de muren meeluisteren’

    Om aan de macht te blijven, grijpt Maduro naar steeds intensievere onderdrukking. Foro Penal, de belangrijkste ngo die mensenrechtenschendingen in het land bijhoudt, meldde op 10 november van dit jaar 882 politieke gevangenen – een weerspiegeling van het toegenomen gebruik van selectieve opsluiting om protesten in te perken en te voorkomen dat de oppositie zich organiseert. 

    ‘Gesprekken over politiek worden gefluisterd, alsof de muren meeluisteren. WhatsApp-berichten worden gewist zodra ze zijn gelezen en het automatisch vernietigen van chats is de norm geworden. De angst voor verraad is alomtegenwoordig,’ aldus El País. Voorzichtigheid maakt al jaren deel uit van het leven van Venezolanen, maar is geëvolueerd naar ‘een staat van permanente angst’. Terwijl het chavisme oproept tot ‘nationale eenheid’ tegen de interventie van de Verenigde Staten, neemt het aantal arrestaties van oppositieleden, lokale leiders en burgers die worden beschuldigd van samenzwering of verraad toe. 

    ANP 542964627 3
    Mensen lopen langs een muurschildering van de Venezolaanse president Nicolas Maduro in Caracas, Venezuela op 24 november 2025. – © Ronald Pena R / EPA

    De VS beschouwen Maduro al lang als een crimineel en beschuldigen hem ervan aan het hoofd te staan van ‘el Cartel de los Soles’ (het Kartel van de Zonnen), een criminele organisatie die volgens de meeste deskundigen technisch gezien niet bestaat. Onlangs heeft de regering-Trump deze vermeende groepering bestempeld als een terroristische organisatie, waardoor de weg vrij is voor Amerikaanse militaire aanvallen in Venezuela, legt CNN uit. In augustus verhoogde Washington de beloning voor informatie die leidt tot Maduro’s arrestatie of veroordeling naar 50 miljoen dollar.

    ‘Het idee van een volledig gecoördineerd, verticaal en consistent beleid om de VS te overspoelen met cocaïne, gebaseerd op eerdere beweringen van Trump, is volstrekt onhoudbaar en wordt niet met bewijs ondersteund,’ aldus Andrés Antillano. Wel spelen de beweringen van Trump volgens hem ‘in op een bepaalde ongerustheid onder de Amerikaanse bevolking en kunnen ze politiek worden uitgebuit als een manier om massale deportaties en de criminalisering van migratie te rechtvaardigen’.

    Christopher Sabatini, senior onderzoeker voor Latijns-Amerika bij Chatham House, legt in The Guardian uit wat Trump volgens hem werkelijk beoogt: ‘Dit is een poging om Maduro bang te maken, misschien wel om hem te dwingen in ballingschap te gaan en om het [Venezolaanse] leger ertoe aan te zetten hem omver te werpen of te verdrijven. Op die manier wil hij een soort overgangsregering of een regering zonder Maduro aan de macht zien te krijgen.’ Sabatini denkt niet dat het Witte Huis echt wil ingrijpen: ‘Ze hopen op een goedkope regimewisseling – hoewel het niet meer zo goedkoop is, want het kost 8 miljoen dollar per dag om dat vliegdekschip daar te houden.’ Volgens hem bestaat het risico dat als de dreiging alleen niet voldoende blijkt, de VS zichzelf ‘bijna in een hoek hebben geduwd waarin ze iets moeten doen om deze militaire opbouw te rechtvaardigen’.

    Venezuela zou volgens El País Russische militaire uitrusting hebben ontvangen om zijn verdediging te versterken

    Om de situatie voor Maduro nog complexer te maken, heeft zijn politieke vijand, oppositieleider María Corina Machado, in oktober de Nobelprijs voor de Vrede gewonnen. Vanuit haar schuilplaats heeft zij gewaarschuwd dat Maduro‘s tijd als president ten einde loopt en beloofde ze een ‘nieuw tijdperk’ voor Venezuela. Phil Gunson, senior analist voor het Andesgebied bij International Crisis Group, vertelt in The New York Times dat zij en haar bondgenoten jarenlang hebben geprobeerd om buitenlandse mogendheden – met name de Verenigde Staten – te overtuigen om militair in te grijpen tegen het regime van Maduro, maar zonder veel succes. De terugkeer van Trump in het Witte Huis bood een nieuwe kans. Machado probeerde de Verenigde Staten ervan te overtuigen waarom Maduro een duidelijk en aanwezig gevaar voor het land zou zijn, gebaseerd op drie kwesties die weerklank vonden bij de regering-Trump: drugs, migratie en terrorisme. ‘Er is geen openbaar bewijs om de bewering te staven dat Maduro het hoofd is van een door het leger geleid drugskartel, maar de bewering bevat genoeg halve waarheden om politiek bruikbaar te zijn.’

    Moskou heeft zijn steun voor de Venezolaanse soevereiniteit bevestigd. Venezuela zou volgens El País Russische militaire uitrusting hebben ontvangen om zijn verdediging te versterken, waaronder raket- en luchtverdedigingssystemen. ‘We staan ​​in nauw contact met onze vrienden in Venezuela,’ aldus Dmitry Peskov, woordvoerder van de Russische president.

    Wat betekent dit?

    ‘Het enige wat ontbreekt is een strategische verklaring van de regering-Trump die duidelijkheid zou verschaffen over waarom de Verenigde Staten zo’n grote troepenmacht aan het verzamelen zijn’, schrijft The New York Times. Donald Trump blijft volhouden dat het om drugs gaat. ‘Maar dat zou niet verklaren waarom de Ford met spoed van het oostelijke deel van de Middellandse Zee naar het Caribisch gebied is gestuurd, als versterking van een Amerikaanse troepenmacht om kleine boten aan te vallen. Tot begin september werden die boten nog door de kustwacht onderschept.’ Het zou ook niet verklaren waarom Colombia of Mexico niet in het vizier van de marine staan. 

    ANP 542890193 1
    Demonstranten verzamelen zich voor het Trump-gebouw in Manhattan uit protest tegen het beleid van de Amerikaanse regering tegenover Venezuela. 22 november 2025. – © Neil Constantine / NurPhoto

    Volgens Victoria Murillo, directeur van het Institute for Latin American Studies aan de Columbia University, geciteerd door Financial Times, is Trumps agressie tegenover Venezuela alleen te verklaren door ‘de mogelijkheid om Maduro omver te werpen en Amerikaanse bedrijven toegang te verlenen tot Venezolaanse olie. Ouderwets imperialisme.’ Deze houding tegenover Venezuela doet volgens het artikel denken aan enkele Amerikaanse militaire interventies uit het verleden. Aan het begin van de twintigste eeuw  bezetten Amerikaanse troepen verschillende landen in Midden-Amerika en het Caribisch gebied als onderdeel van wat de ‘bananenoorlogen’ werd genoemd, om de belangen te verdedigen van enkele Amerikaanse fruitbedrijven.

    De aanwezigheid van de marine gaat bovendien ten koste van de verklaarde focus van de marine op de Indo-Pacific, merkt The New York Times op. ‘Xi Jinping volgt ongetwijfeld de verschuiving van militaire middelen naar het Caribisch gebied en zal overwegen wat dit betekent voor zijn eigen plannen ten aanzien van Taiwan.’

    ‘Als de regering er niet in slaagt Maduro af te zetten zal dat de dictator vrijwel zeker een politieke overwinning opleveren’

    Terwijl de wereld de volgende stap van Trump afwacht, zijn er grofweg twee mogelijke scenario’s. Ofwel de Amerikaanse vloot verspreidt zich – vermoedelijk na een gewelddadig optreden als een symbolisch machtsvertoon – en Maduro blijft aan de macht, ofwel de VS slagen erin om de regering omver te werpen, al dan niet met de landing van Amerikaanse troepen op Venezolaanse bodem. Maar wat dan? Volgens de CNN betekent het einde van het presidentschap van Maduro niet automatisch het einde van het regime. ‘Vanwege zijn gebrek aan charisma moest hij een piramide opbouwen van mensen die op de een of andere manier profiteren. Als je Maduro uit die piramide haalt, blijft het bouwsel overeind – en er zijn veel mensen die er groot belang bij hebben dat alles blijft zoals het is.’

    De uitkomst blijft dus onzeker. ‘Als de regering er niet in slaagt Maduro af te zetten, wat duidelijk haar doel is, zal dat de dictator vrijwel zeker een politieke overwinning opleveren en de Venezolaanse oppositie een blijvende klap toebrengen. Als het wel lukt en het regime van Maduro uiteindelijk valt, zal het land, dat zich al in een crisis bevindt, verder afglijden’, stelt Phil Gunson. ‘Wat er ook gebeurt, iedereen verliest.’

  • Wat zij zeggen over de VN-resolutie over Gaza

    Wat zij zeggen over de VN-resolutie over Gaza

    Wat schrijven internationale commentatoren en opiniemakers over de VN-resolutie over Gaza? ‘Het is duidelijk dat de resolutie geen duurzame oplossing vertegenwoordigt, maar eerder een regeling die is opgelegd om het imago van de VS te redden.’

    Sayid Marcos Tenorio – historicus en expert Internationale Betrekkingen

    Middle East Monitor

    ‘Het is duidelijk dat de resolutie geen duurzame oplossing vertegenwoordigt, maar eerder een regeling die is opgelegd om het imago van de VS te redden en Israël te beschermen tegen de verantwoordelijkheden die het volgens het internationaal recht moet dragen. De Veiligheidsraad, zogenaamd de bewaker van de wereldvrede, heeft opnieuw ingestemd met de legitimering van het door het Witte Huis gefabriceerde narratief. Het is al decennialang hetzelfde patroon: wanneer westerse bondgenoten misdaden plegen, trekt de VN zich terug, zwijgt of fungeert als instrument om de koloniale status quo te handhaven.’


    Yara Hawari – codirecteur van pro-Palestijnse denktank Al-Shabaka

    Al-Shabaka

    ‘In plaats van dit moment aan te grijpen om rechtvaardigheid en aansprakelijkheid na te streven en een precedent voor de mensheid te scheppen, heeft de VN – via de Veiligheidsraad – er opnieuw voor gekozen om haar eigen normen en principes te overtreden vanwege de Amerikaanse druk en de bijna volledige wereldwijde eerbied voor Trump. Sterker nog, ze beloont de VS, een medeplichtige aan genocide, met controle over Gaza en het potentieel lucratieve wederopbouwproces, terwijl ze tegelijk het Israëlische regime ontheft van al zijn verantwoordelijkheden als illegale bezettingsmacht.’


    Isaac Herzog – president van Israël

    The Times of Israel

    Ik hoop dat Europa afstand neemt van zijn oude aannames en het beschuldigen van Israël en de Palestijnse leiders en natie duidelijk oproept om te hervormen en om te stoppen met het betalen van terroristen en met het aanmoedigen van de retoriek die terroristen aanmoedigt. Er moet een veel intensievere dialoog komen tussen Israëliërs en Palestijnen. We moeten een hoopvolle toekomst mogelijk maken en ik hoop dat deze resolutie van de Veiligheidsraad, plus de intermenselijke activiteiten en nieuwe initiatieven, tot een positieve uitkomst zullen leiden.’


    Aleš Gaube – journalist

    Dnevnik

    ‘Omdat er geen brede steun is voor enig ander plan om twee staten voor twee volkeren te creëren, is een slechte oplossing met een slecht plan het enige pragmatische alternatief voor een nieuwe Israëlische oorlog in Gaza. Of dit de tand des tijds zal doorstaan ​​en daadwerkelijk zal resulteren in een Palestijnse staat, is zeer de vraag. In Washington is er namelijk niets veranderd als het gaat om dubbele normen ten opzichte van Israël en de Palestijnen. Israël heeft nooit de druk ervaren die herhaaldelijk op de Palestijnen wordt uitgeoefend om hun beleid te veranderen.’

  • Steeds weer onderschatten we de veerkracht van een open samenleving

    Steeds weer onderschatten we de veerkracht van een open samenleving

    Van links tot rechts groeit de overtuiging dat pluralisme tot verdeeldheid leidt, dat de rechtsstaat de overheid in de weg zit en dat de wispelturigheid van de kiezer echte verandering onmogelijk maakt. Maar Ben Connelly betoogt dat deze schijnbare zwakheden juist de kracht zijn van open samenlevingen.

    Zowel bij nieuw rechts als in het kamp van klimaatlinks heerst momenteel de opvatting dat juist de kwaliteiten waarop Amerika zich vroeger liet voorstaan, het land in feite verzwakken. Pluralisme, zo hoor je vaak, leidt tot een verdeelde en onbestuurbare samenleving. De regels van de rechtsstaat zitten de overheid in de weg bij de aanpak van grote problemen. En door de wispelturigheid van de kiezer moeten politici vaak alweer weg voordat ze de kans hebben gehad blijvende verandering door te voeren. Sommige populisten voor wie een zwakke staat een groter schrikbeeld is dan een totalitaire staat, zouden de diversiteit van onze samenleving graag verruilen voor volstrekte eendracht. Onder milieuactivisten neigt men tot de gedachte dat de omvang van de klimaatcrisis geen ruimte meer laat voor de keuzevrijheid van de democratische rechtsstaat.

    Maar al deze critici zien kracht voor zwakheid aan. Vooral bij nieuw rechts zien velen het verschil niet tussen krachtpatserij en echte kracht. Ze denken dat onze vijanden ons voorbij dreigen te streven, dat Rusland en China de toekomst hebben en dat Amerika en het hele Westen onherroepelijk in verval zijn. Maar echte kracht is vaak meer een kwestie van flexibiliteit dan van eenvormigheid. Een open samenleving is meestal buigzamer dan een gesloten samenleving. In een tijd waarin de lokroep van de gesloten samenleving onverbiddelijk aanzwelt, moeten we niet vergeten dat we dit scenario in de loop van de twintigste eeuw al zo vaak hebben zien aflopen met de ondergang van gesloten samenlevingen, of die nu fascistisch of communistisch waren. Het is goed om in deze tijd voor ogen te houden hoe robuust open samenlevingen in feite zijn, en waarom er zo’n hardnekkige neiging bestaat om hun veerkracht te onderschatten.

    De muis en de olifant

    Nassim Nicholas Taleb, de derivatenhandelaar die ook filosoof is en boeken schrijft over onzekerheid, geeft het voorbeeld van de muis en de olifant. De olifant is veel en veel groter. Maar als een olifant van tweemaal zijn eigen hoogte valt, breekt hij alle botten in zijn lijf. Een muis kan van tien keer zijn eigen hoogte vallen en daarna doodleuk wegrennen. Omdat onze soort geëvolueerd is in een omgeving waarin grootte gelijkstond aan kracht, hebben we de neiging een autoritair regime dat zich grootmaakt ook sterk te wanen. We beseffen niet hoe broos de botten van de olifant zijn. Taleb betoogt dat ons gezond verstand (het primitieve deel van onze hersenen) ons vaak in de weg zit in de uiterst complexe omgevingen waarin we nu leven. Dat we behoefte hebben aan een andere manier van denken, die meer uitgaat van redundantie, risicospreiding, openheid en misschien nog het voornaamst van al: een diepe laag nederigheid.

    En het is inderdaad opvallend dat telkens opnieuw dezelfde denkfout wordt gemaakt. In de twintigste eeuw waren er altijd wel vooraanstaande commentatoren die verkondigden dat de vrije wereld in verval was en autocratie de toekomst had. Zij bleken het telkens bij het verkeerde eind te hebben, en toch blijft die oude voorspelling de kop opsteken. In de Koude Oorlog dachten veel anticommunisten dat ze een verloren strijd voerden. Op links dachten veel mensen dat de Sovjet-Unie te werk ging met een overtuiging en doelmatigheid die het Westen nooit kon evenaren. In de jaren en twintig en dertig werd zowel het communisme als het fascisme door Amerikaanse journalisten en wetenschappers op gejuich onthaald. Zoals in de befaamde uitspraak van de grote onderzoeksjournalist Lincoln Steffens na zijn bezoek aan de Sovjet-Unie: ‘Ik ben naar de toekomst geweest, en die werkt.’ Hij zei ook dat God ‘Mussolini uit de rib van Italië geschapen’ had. Vooral Mussolini was geliefd bij Amerikaanse intellectuelen, van de rector magnificus van Columbia University tot journalisten als Ida Tarbell en Anne O’Hare McCormick.

    Zelfs tegenstanders van totalitarisme waren bang dat die staatsvorm toch onvermijdelijk was

    Zelfs tegenstanders van totalitarisme waren bang dat die staatsvorm toch onvermijdelijk was. Iets van die fascinatie met autocratisch machtsvertoon zie je ook in James Burnhams boek The Managerial Revolution (1941), dat in sommige rechtse kringen nu weer populariteit geniet. Burnham dacht dat het kapitalisme zou plaatsmaken voor een nieuwe ‘managersklasse’, die een geleide economie zou opleggen. Elders in zijn werk stelde hij het ‘fanatisme’ van de nazi’s tegenover de veronderstelde ‘apathie’ van Frankrijk en Groot-Brittannië. Uit al zijn werk spreekt de vrees dat vrije samenlevingen te zwak zijn om zich tegen een sluipend despotisme te verzetten.

    Maar Burnhams betoog werd eigenlijk al grotendeels ontkracht door de gebeurtenissen in zijn eigen tijd, zoals George Orwell in 1946 opmerkte in zijn essay ‘Bedenkingen bij James Burnham’. Hij schreef:

    Overdreven ontzag voor macht vertroebelt de politieke blik, omdat het bijna onvermijdelijk uitloopt op de overtuiging dat de huidige trends zich onveranderd zullen voortzetten. (…) Dat moet wel tot verkeerde voorspellingen leiden, want zelfs al wordt de richting van de ontwikkelingen juist ingeschat, het tempo zal verkeerd worden ingeschat. Binnen vijf jaar tijd voorspelde Burnham zowel dat Duitsland door Rusland zou worden bedwongen als het omgekeerde. In beide gevallen volgde hij hetzelfde instinct: het instinct om te buigen voor de overwinnaar van het moment, om de huidige trend als onomkeerbaar te beschouwen.

    Uitgeteld

    Wat Orwell bij Burnham constateert, zie je tegenwoordig terug bij schrijvers die betogen dat Amerika is uitgeteld en dat er een vorm van ‘postliberalisme’ nodig is om onze verkalkte cultuur nieuw leven in te blazen. Denkers zoals Burnham zagen de trend van het moment – zwakke democratieën, de schijnbaar niet te stuiten opkomst van totalitaire staten – en gingen ervan uit dat aan die trend nooit meer een einde zou komen. Tekenen van verdeeldheid en balkanisering zijn voor de hedendaagse tegenhangers van Burnham in Amerika niet moeilijk te vinden. Alleen trappen ze in dezelfde valkuil als hij door er klakkeloos van uit te gaan dat die trends zich in een rechte lijn zullen doorzetten en onze ondergang moeten inluiden.

    Maar zo werkt de geschiedenis niet. Crises zijn meestal onvoorzien, evenals de oplossing ervan. In een levendige en dynamische samenleving als de onze, waarin plaats is voor een breed scala aan verschillende instituties, is er ook meer kans dan in een centraal geleide samenleving dat de elementen al voorhanden zijn om een crisis te weerstaan en er zelfs sterker uit te komen.

    In zijn boek Antifragiel: dingen die baat hebben bij wanorde (2012) probeerde Taleb deze schijnbare paradox te verklaren vanuit het verschil tussen de relatief eenvoudige omgevingen waarin het ‘gezond verstand’ van de mens is ontstaan en de veel complexere omgevingen waarin we tegenwoordig leven: omgevingen waarin de kans op ‘zwarte zwanen’ steeds groter wordt en waarin je systemen nodig hebt die ‘antifragiel’ zijn. Een perfect voorbeeld van het tekortschieten van gezond-verstandoplossingen is ‘het stelselmatig voorkomen van bosbranden “voor de veiligheid”, wat de grote bosbranden juist veel erger maakt’.

    De spreiding van macht en de vrijheid om te innoveren zijn eigenschappen die een samenleving bestand maken tegen schokken

    Zo is ons beleid vaak in de greep van een achterhaald soort gezond verstand dat onze samenleving veel kwetsbaarder maakt. We denken dat we de economie beschermen door de staat er meer macht over te geven, maar in feite werpen we zo alleen maar belemmeringen op voor het aanpassen van die economie wanneer interne of externe schokken dat vereisen. We denken dat het onze samenleving sterker maakt om verstrekkende bevoegdheden bij één instantie te concentreren – terwijl je dat in een hypercomplexe omgeving nu juist niet moet doen. We hopen dat we de uitdagingen van de komende eeuw het hoofd kunnen bieden door ons overheidsapparaat uit te breiden. Maar hoe meer we onze economie in banen willen leiden, vooral van bovenaf, hoe meer we die economie juist verzwakken en voor mislukking rijp maken. Taleb gaf in 2007 een eerste schets van zijn denkbeelden in het boek De zwarte zwaan, dat achteraf een van de beste verklaringen lijkt te bieden voor de financiële crisis die een jaar later uitbrak: hij wees op de beperkingen van het ‘optimaliseringsdenken’ en de onvermijdelijkheid van allesbepalende ‘zwarte zwaan’-gebeurtenissen.

    De remedie is volgens Taleb om af te stappen van ons gezond verstand-denken en de primitieve behoefte alles in de hand te houden, en om te leren enige mate van willekeur en onvoorspelbaarheid te accepteren. De vrije markt, tegenpool van een geleide economie, is niet alleen beweeglijker en flexibeler en daardoor beter in staat om schokken op te vangen, maar vermijdt ook de versterkende effecten die in strak gereguleerde markten schering en inslag zijn en die een kleine crisis kunnen aanwakkeren tot een systeemcrisis. Redundantie, de spreiding van macht en de vrijheid om te innoveren zijn eigenschappen die een samenleving bestand maken tegen schokken waar een geharnast en met dwang geleid systeem aan ten onder gaat.

    Een decentrale machtsverdeling

    Je ziet ook iets van die dynamiek in de onvrede over de Amerikaanse grondwet die momenteel om zich heen grijpt. Die grondwet heeft inderdaad veel weg van een niet helemaal geoptimaliseerd managementsysteem. Zowel linkse als rechtse denkers betogen dat hij niet berekend is op de uitdagingen van de eenentwintigste eeuw. Maar met behulp van Talebs inzichten kunnen we constateren dat dit een misvatting is die de essentiële kracht van die grondwet onderschat. Onze grondwet tuigt een federaal stelsel op met overlappende bevoegdheden, met als hoogste macht een landsregering die bevoegdheden moet delen met afzonderlijke regeringen van deelstaten die voor hun mandaat niet van die landsregering afhankelijk zijn. Het is juist deze decentrale machtsverdeling (die lijkt op de federale structuur van de Zwitserse kantons, zoal Taleb schrijft) die de Amerikaanse samenleving behoedt voor de snelle regimewisselingen die we tegenwoordig op verscheidene plaatsen in de wereld zien. Of zoals James Madison in het tiende essay van de Federalist Papers schreef: ‘onbehoorlijke of kwaadwillende plannen zullen niet zo snel het hele staatsbestel van de Unie in hun greep krijgen, hooguit één afzonderlijk onderdeel daarvan; net zoals een ziekte eerder een specifiek district zal treffen dan een hele staat’.

    De grondleggers van de Verenigde Staten kenden het werk van zowel de klassieke als de verlichtingsfilosofen. Maar ze hadden zich ook verdiept in de geschiedenis van republikeinse regeringsvormen en de oorzaken waardoor die waren mislukt, om te weten hoe ze zo’n mislukking konden voorkomen. Het resulteerde in de oudste grondwet ter wereld die nog steeds van kracht is.

    Onze grondwet is een schoolvoorbeeld van een antifragiel systeem

    Taleb wijst op het ‘Lindy-effect’: hoe langer een technologie bestaat, hoe meer kans die maakt om ook in de toekomst overeind te blijven, en hoe nieuwer een technologie is, hoe sneller die achterhaald zal raken. Dat onze grondwet het zo lang heeft uitgehouden, zegt iets over de duurzaamheid ervan. Maar die duurzaamheid is meer dan toeval. Door zijn opzet is deze grondwet robuuster en beter bestand tegen schokken dan de meeste andere grondwetten. Het is een schoolvoorbeeld van een antifragiel systeem, een structuur met ingebakken redundanties en schijnbare ondoelmatigheden. En juist de kenmerken die vaak tot onvrede leiden en niet helemaal ‘geoptimaliseerd’ zijn, maken deze grondwet zo schokbestendig.

    Dat de macht gedecentraliseerd is bijvoorbeeld. En dat verandering langzaam gaat. En dat er vaak verkiezingen zijn, zodat coalities zelden lang genoeg aan de macht zijn om het land volledig hun wil op te leggen, tenzij zo’n regering werkelijk vertolkt wat een stabiele meerderheid van de bevolking in een meerderheid van de staten wil. Een autocratische leider kan simpelweg per decreet afkondigen welke richting een land moet inslaan, maar in een samenleving als de onze moet zo’n besluit door een duurzame meerderheid worden gedragen. Als onze maatschappij een nieuwe richting inslaat, moet dat dus wel een diepere en bredere (en daardoor reëlere) ontwikkeling zijn dan in een van bovenaf geleide samenleving waarin kortstondig spierballenvertoon de plaats inneemt van daadwerkelijke verandering in de samenleving zelf.

    Buigzaam

    Aan die schokbestendigheid van onze grondwet kunnen we een voorbeeld nemen bij de uitdagingen die ons in de komende decennia wachten. Omdat de toekomst niet te voorspellen valt, zo stelt Taleb, kunnen we ons niet op schokken voorbereiden. Het beste wat we daarom kunnen doen, is ervoor zorgen dat onze systemen redundant en buigzaam genoeg zijn om schokken te kunnen opvangen.

    De critici van de vrije samenleving hebben gelijk als ze zeggen dat zo’n samenleving alle kanten tegelijk op wordt getrokken door vakbonden, het bedrijfsleven, de kerken, maatschappelijke organisaties, universiteiten, non-profitorganisaties en duizenden andere instellingen. Ze hebben gelijk als ze zeggen dat autocratische samenlevingen een vorm van eendracht aan de dag leggen waaraan het ons ontbreekt, of ze nu doelen op het Rusland van Poetin of het Italië van Mussolini. Maar ze zitten ernaast als ze denken dat verscheidenheid de vrije samenleving zwakker maakt, of dat eenvormigheid een gesloten samenleving sterker maakt. Het zijn juist de vrije samenlevingen die beter zijn toegerust om in een onzekere toekomst te overleven en zelfs te gedijen, en de gesloten samenlevingen die hun zwakte verhullen.

    Dat wil niet zeggen dat vrije samenlevingen altijd van gesloten samenlevingen zullen winnen, of dat de historische ontwikkeling altijd in de richting van meer vrijheid gaat. Mensen zullen waarschijnlijk dezelfde fouten blijven maken die we in de loop van de geschiedenis altijd hebben gemaakt. Maar aan iedereen die in naam van de kracht nu onze vrijheid wil afdanken: laat je niet verblinden door de illusie van macht.

  • VS: Hooggerechtshof wil verbod op conversietherapieën aanvechten

    VS: Hooggerechtshof wil verbod op conversietherapieën aanvechten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Denemarken gaat sociale media verbieden voor kinderen onder de vijftien

    » Nobelprijs voor Natuurkunde gaat naar drie kwantumwetenschappers

    Het Hooggerechtshof is overwegend conservatief

    Tijdens een hoorzitting waarin de partijen hun argumenten voor of tegen de conversiewet naar voren brachten, schaarde de conservatieve meerderheid van het Hooggerechtshof – evenals een van de drie liberale rechters, Elena Kagan – zich aan de kant van een christelijke therapeut die het wettelijke verbod op conversietherapieën in Colorado aanvecht. Bij deze therapieën worden pogingen gedaan om de seksuele geaardheid of genderidentiteit van een minderjarige te veranderen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op het spel staat de vrijheid van meningsuiting (gegarandeerd door het Eerste Amendement van de Grondwet) van gezondheidswerkers tegenover de bescherming van jongeren tegen praktijken die als gevaarlijk worden beschouwd. ‘Iemand vertellen dat hij iets kan veranderen dat aangeboren is’, veroorzaakt reële schade, betoogde de vertegenwoordiger van Colorado, een democratische staat die het verbod op deze therapieën in stand wil houden.

    Aan de andere kant klagen de verdedigers van de therapeuten die deze therapieën willen toepassen over ‘discriminatie op grond van mening’. Een uitspraak die in juni wordt verwacht, zou de wet van Colorado ongeldig kunnen maken en soortgelijke maatregelen in meer dan twintig andere staten kunnen ondermijnen. ‘Het Hooggerechtshof heeft de afgelopen jaren een reeks uitspraken gedaan ten gunste van religieuze personen, met name conservatieve christenen’, merkt The New York Times op.

  • Hoe Europa het vertrek van zijn start-ups kan (en moet) voorkomen

    Hoe Europa het vertrek van zijn start-ups kan (en moet) voorkomen

    Europa’s meest veelbelovende start-ups trekken steeds vaker naar de Verenigde Staten. Om innovatief te blijven moet de EU haar inspanningen op dit gebied opvoeren.

    Innovatieve, snelgroeiende ondernemingen trekken vanwege onze gefragmenteerde financiële en kapitaalmarkten steeds meer naar de Verenigde Staten. Europa dreigt zelfs door buitenlandse financiering een deel van zijn innovatieve potentieel te verliezen nog voordat dit tot wasdom komt. Per slot van rekening krijgt meer dan een kwart van de Europese ondernemingen die met durfkapitaal worden gefinancierd geld uit de Verenigde Staten. Voor kapitaalinjecties van meer dan 100 miljoen dollar geldt dat zelfs voor meer dan de helft. 

    Starters blijken vooral te verhuizen als ze buitenlandse investeerders hebben

    We hebben de geschiedenis van 11.000 Europese start-ups in zeventien landen onderzocht. Zes procent van de bedrijven die tussen 2000 en 2014 hun eerste financiering ontvingen, heeft het hoofdkantoor naar het buitenland verplaatst, meestal naar de Verenigde Staten. Op zich is dat geen bijzonder groot getal. Maar juist deze zes procent bleek zeer succesvol en was goed voor zeventien procent van de door start-ups in Europa gecreëerde bedrijfswaarde in termen van waarde bij beursgang of verkoop. 

    Starters blijken vooral te verhuizen als ze buitenlandse investeerders hebben, en in de regel naar de stad waar hun investeerders gevestigd zijn. De meeste arbeidsplaatsen verhuizen mee. Vestiging in de nabijheid van durfkapitalisten heeft het voordeel dat die de ondernemingen in hun portfolio optimaal kunnen ondersteunen. Meestal verplaatsen starters hun hoofdkantoor niet per se naar juridisch of fiscaal voordelige locaties als de staat Delaware in de Verenigde Staten, zelfs niet als de product- of arbeidsmarkt daartoe aanleiding geeft. Een andere, zij het minder gebruikelijke reden voor verhuizing naar het buitenland is de keuze voor een bepaald geografisch gebied. Een goed voorbeeld daarvan is de Amerikaanse incubator Y Combinator. 

    Te klein

    Verrassend is het moment in hun ontwikkeling waarop start-ups naar het buitenland verhuizen. Uit de discussies over onvoldoende Europees kapitaal in de groeifase en een paar bekende individuele gevallen komt naar voren dat ze emigreren wanneer ze aanzienlijke bedragen nodig hebben en de binnenlandse durfkapitaalmarkt daarvoor te klein is. Uit ons onderzoek blijkt dat die verhuizing meestal zeer vroeg plaatsvindt, gemiddeld al drie jaar na de oprichting. Dat is een jaar na de eerste financiering, die meestal in het tweede jaar plaatsvindt. En dat is lang voor een beursgang of verkoop, die in deze groep na acht tot twaalf jaar te verwachten valt. In de regel verhuizen start-ups dus niet op het moment dat ze een grote kapitaalbehoefte hebben, maar willen ze op die situatie vooruitlopen, waarbij ze ervan uitgaan dat financiering van buiten Europa moet komen. 

    Deze resultaten laten niet alleen zien hoe belangrijk het bestaan van durfkapitaal op zich is. Ze tonen ook aan hoe belangrijk het is dat voor iedere groeifase afzonderlijk voldoende durfkapitaal beschikbaar is. Momenteel belemmert het ontoereikende aanbod van grote kapitaalvolumes in Europa start-ups in alle fasen van hun ontwikkeling. Als gevolg daarvan richten mensen die een onderneming willen beginnen zich soms meteen al op het buitenland. En zo wordt de kans steeds kleiner dat succesvolle ondernemers later als business angels en durfkapitaalverstrekkers de ontwikkeling in Europa helpen stimuleren. 

    Dit geldt in het bijzonder voor innovatieve, complexe techbedrijven. In Duitsland bestaat nu eindelijk een veelbelovende, brede generatie aan nieuwe ondernemingen, bijvoorbeeld Isar Aerospace (commerciële verkenning van de ruimte), Planqc (kwantumcomputers) en Proxima (kernfusie). Deze staan allemaal voor de uitdaging zich op te schalen. Vanwege de kostbare hardware hebben ze vaak behoefte aan grotere, gedifferentieerde financiering en een intelligente begeleiding, bestaande uit technologisch experts en een netwerk van financiers, adviseurs en klanten in de desbetreffende sector. Goede fondsen hebben die dus nodig om start-ups goed te kunnen begeleiden.

    De overheid is nodig als financier, als klant en als regelgever

    In Duitsland is een verbreding van het financieringsaanbod noodzakelijk, inclusief zulke gespecialiseerde fondsen – of het nu gaat om innovatieve, complexe technologie of de defensiesector. Alleen op die manier kan de ontwikkeling van nieuwe ondernemingen effectief en op niveau worden ondersteund. En dat zal zijn weerslag vinden in de levensvatbaarheid, de waardering en de economische bijdrage van deze ondernemingen, zelfs als ze uiteindelijk in Amerika naar de beurs gaan. 

    Om Europa’s innovatievermogen veilig te stellen, zullen financiers, de industrie en de overheid nu in actie moeten komen. De overheid is nodig als financier, als klant en als regelgever. Als we deze gezamenlijke inspanning niet realiseren, zullen we straks technologiebedrijven verliezen die we ook in Europa kunnen houden en hier verder kunnen ontwikkelen. 

    Ann-Kristin Achleitner is hoogleraar economie aan de TU München en durfkapitalist. Reiner Braun is hoogleraar ondernemingsfinanciering en Stefan Weik postdoc onderzoeker aan dezelfde universiteit.

  • Is het hernoemen van het Department of Defense meer dan een politieke stunt?

    Is het hernoemen van het Department of Defense meer dan een politieke stunt?

    Donald Trump tekende vorige week een decreet waarmee het Department of Defense zijn oorspronkelijke naam terugkreeg. Levert dit de VS echt iets op?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement op 360 Magazine.

    Ja: ‘De nieuwe naam zou kunnen leiden tot een meer toegespitst debat over hoe deze macht gebruikt moet worden’

    ‘Eufemismen vervormen het denken, en geen enkele instantie is beter in het produceren van eufemismen dan de overheid’, schrijft The Washington Post in een redactioneel. ‘De hernoeming van het Department of Defense naar het Department of War is wat dat betreft een stap in de juiste richting. Misschien kunnen we hierna het hoognodige gesprek voeren over de rol van het leger in binnen- en buitenland.’

    President George Washington richtte in 1789 het War Department op als een ministerie om toezicht te houden op het leger. In 1798 werd daar een Navy Department aan toegevoegd. In 1947 werden de krijgsmachtonderdelen samengevoegd onder het National Military Establishment, onder leiding van een minister van Defensie. Twee jaar later creëerde het Congres het Department of Defense, met het Pentagon als hoofdkwartier.

    Het klinkt wat subtieler om te zeggen dat defensie de missie van het ministerie is in plaats van oorlog. Maar het eerste hangt volgens de Post af van het laatste. ‘Hoe goed het Pentagon de belangen van de VS wereldwijd kan verdedigen, is afhankelijk van het vertrouwen dat de VS oorlogen kunnen voeren én winnen.’

    Met woorden als ‘defensie’ en ‘veiligheid’ legitimeert men de uitbreiding van het eigen takenpakket.. ‘In de National Defense Strategy van de Biden-regering uit 2022 werd “klimaat” negentien keer genoemd. Klimaatverandering is een groot probleem, maar het bestrijden ervan is niet de taak van het leger.’

    ‘Als deze troepen onder bevel staan van het War Department, kan dat tot meer weerstand leiden’

    De krant benadrukt dat de wijziging niet noodzakelijk de politieke effecten zal hebben die Trump zelf wenst. Bijvoorbeeld als hij gebruik wil maken van de Nationale Garde voor binnenlandse doeleinden, zoals in D.C. Als deze troepen onder bevel staan van het Department of War in plaats van het Department of Defense,kan dat tot meer weerstand leiden. ‘Door het eufemisme weg te nemen, is het voor de burgers duidelijk welke macht deze troepen vertegenwoordigen: ze zijn geen politieagenten, maar soldaten.’

    Tegenstanders van Trump klagen over de agressieve connotaties van de nieuwe naam, maar volgens The Washington Post verandert de naamswijziging niet veel aan de realiteit. ‘De VS worden beschermd door de meest dodelijke en waakzame strijdmacht ooit samengesteld, ongeacht hoe die heet. De nieuwe naam zou kunnen leiden tot een meer toegespitst debat over hoe deze macht moet worden ingezet.’

    De Washington Post bewees zich met het publiceren van de Pentagon Papers. Eerste krant die zeven dagen per week verscheen (sinds 1980). Een van de meest invloedrijke kranten ter wereld. Centrum-rechts georiënteerd met een grote focus op de Amerikaanse politiek.  


    Nee: ‘Een nieuwe naam lost de complexiteit van het leger besturen niet op’

    ‘Ik heb er geen probleem mee als het Department of Defense wordt hernoemd tot het Department of War. Het militaire label was immers goed genoeg van George Washington tot Harry Truman’, schrijft Andreas Kluth in Bloomberg. ‘En “oorlog” is eerlijker dan het enigszins eufemistische “defensie”. Maar daar houdt mijn instemming met deze belachelijke stunt dan ook op.’

    Kluth herinnert ons eraan dat Trump vaker de neiging heeft om dingen te hernoemen. Denk aan de Golf van Amerika. ‘Het is onderdeel van het omvormen van zijn presidentschap tot reality-tv. Maar een nieuwe naam lost de complexiteit van het leger besturen niet op. Evenmin zegt het iets, positief dan wel negatief, over de gekozen strategie.’

    Trump zou met deze naamswijziging willen terugkeren naar het voormalige ‘krijgersethos’ van de VS, dat volgens Kluth verdwenen is onder toezicht van ‘woke’ leiders en elites. Maar ‘zelfs en vooral wanneer een land het machtigste leger in de wereldgeschiedenis heeft, hebben zijn leiders nederigheid en wijsheid nodig bij het inzetten van die macht’, aldus de columnist.

    Trump geeft geen enkel blijk van strategisch inzicht – elk plausibel plan om America Great Again te maken ontbreekt’

    Volgens Kluth verwart Trump, die zichzelf de president van de vrede noemt, systematisch de agressor en het slachtoffer in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Hij vervreemdt bondgenoten, bijvoorbeeld door trainingsprogramma’s in Litouwen, Letland en Estland te beëindigen. Drijft India in de armen van Amerika’s meest geduchte tegenstander, China. ‘Trump geeft geen enkel blijk van strategisch inzicht – elk plausibel plan om America Great Again te maken ontbreekt.’

    Dus ga je gang. Hernoem dat ministerie. Bereid je voor op oorlog,’ waarschuwt hij. ‘Maar doe dat met het doel oorlog te voorkomen, zoals Harry Truman deed toen hij koos voor het label “defensie”. Hij en Amerikaanse leiders van zijn tijd hadden een glimp van de hel gezien en wilden de mensheid daarvoor behoeden. Ze hadden een te grote hekel aan oorlog om het woord te bezigen.’

    Andreas Kluth is columnist bij Bloomberg Opinion en schrijft over Amerikaanse diplomatie, nationale veiligheid en geopolitiek. Voorheen was hij hoofdredacteur van Handelsblatt Global en redacteur voor The Economist.

  • Trump wil op korte termijn met Poetin en Zelensky om de tafel

    Trump wil op korte termijn met Poetin en Zelensky om de tafel

    De laatste fysieke ontmoeting tussen een Amerikaanse en Russische president was in 2021

    De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat hij volgende week een persoonlijk overleg wil met de Russische president Vladimir Poetin. Kort daarna wil hij ook een driegesprek voeren met zowel Poetin als de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Dat meldt The New York Times op basis van bronnen rond het Witte Huis.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit overleg met Poetin zou de eerste fysieke ontmoeting zijn tussen een Amerikaanse en een Russische president sinds Joe Biden en Poetin elkaar in 2021 in Genève spraken.

    Op de vraag of alle partijen al hadden ingestemd met het beoogde overleg, antwoordde Trump woensdag: ‘De kans is groot dat ze dat zullen doen.’

    De Amerikaanse gezant Steve Witkoff was deze week nog in Moskou om met Poetin te spreken. Volgens Trump is er in die gesprekken ‘vooruitgang geboekt’. Zelensky zei woensdagavond dat Rusland signalen afgeeft bereid te zijn tot een staakt-het-vuren. ‘Maar het is cruciaal dat ze de VS en Oekraïne niet misleiden.’

  • Een landbouwtraditie krijgt nieuwe wortels in de Mississippi-Delta

    Een landbouwtraditie krijgt nieuwe wortels in de Mississippi-Delta

    In een landbouwgebied waar de meeste gewassen voor de export zijn bedoeld, kiest een groeiend aantal boeren er nu voor om gewassen te verbouwen voor de lokale bevolking.

    Dorothy Grady trekt aan een plukje groen dat de kop heeft opgestoken in een van de vele met aarde gevulde emmers op de oprit van haar huis. Er komt een stevige wortel tevoorschijn, van een centimeter of twaalf. Een stukje verderop groeit een saliestruik in een andere emmer, een lage kweekzak zit vol lente-uitjes.

    Over een week of drie begint voor Grady het voorjaarsseizoen op het land dat ze bewerkt in en om Shelby, in Mississippi. Haar land omvat ook twee stukken grond bij de inmiddels gesloten school aan de overkant van de straat, een kleine boomgaard met perziken en peren even verderop in de straat, en nog twee hectare buiten de stad. Grady staat op het punt om aubergines, meloenen, tomaten en een scala aan andere gewassen te planten die uiteindelijk op het bord belanden van 127 mensen uit de buurt.

    Shelby ligt een paar kilometer ten oosten van de Mississippi en is omgeven door vlakke, vruchtbare landbouwgrond. Maar Grady’s groenten en fruit behoren tot de weinige gewassen die bestemd zijn voor de plaatselijke bevolking. De overgrote meerderheid van de boeren in de Mississippi Delta is gespecialiseerd in handelsgewassen zoals soja en maïs.

    Het ‘voedsel is medicijn’-project

    Grady is een van de ongeveer tien lokale telers die leveren aan Delta GREENS, een gezamenlijk onderzoeksproject dat verse ingrediënten levert aan inwoners met diabetes in de counties Bolivar, Sunflower en Washington. Vervolgens worden de effecten op de gezondheid in kaart gebracht. Dit ‘voedsel is medicijn’-project is een van de initiatieven in deze westelijke regio van Mississippi om boeren te steunen en om de markt voor lokale producten te vergroten. Het mes snijdt aan twee kanten: de voedzame voedingsmiddelen komen binnen het bereik van de lokale bevolking én de kleinschalige boeren die ze verbouwen krijgen een steuntje in de rug.

    ‘Ons streven is een coöperatieve ontwikkeling tussen de verschillende landbouwbedrijven,’ zegt Julian Miller, oprichter en directeur van het Reuben V. Anderson Institute for Social Justice in Jackson. Miller is ook een van de belangrijke onderzoekers bij Delta GREENS, en hij maakt zich al sinds jaar en dag sterk voor lokaal voedsel in de Delta-regio. ‘Uiteindelijk willen we landbouwers de capaciteit bieden om op te schalen en een bredere markt aan te boren.’

    De 300 kilometer lange Delta-regio, gelegen op de vruchtbare uiterwaarden tussen twee rivieren, de Mississippi en de Yazoo, heeft een rijke agrarische geschiedenis. Ooit stond het gebied bekend om de katoenteelt, maar tegenwoordig wordt het getekend door velden waar voren in zijn getrokken, waarin gewassen worden verbouwd die worden verwerkt tot diervoeding of ethanol. 

    ‘Die traditie, om je eigen voedsel te verbouwen, is verloren gegaan’

    In het verleden verbouwden veel inwoners van de Delta groente en fruit, zegt Miller, maar in de loop der tijd is die praktijk onder druk komen te staan door mechanisatie en een verlies aan landbouwgrond. Miller, een vijfdegeneratieinwoner van de Delta, die een paar kilometer van Shelby is opgegroeid, heeft nooit iemand gekend met een eigen moestuin. ‘Die traditie, om je eigen voedsel te verbouwen, is verloren gegaan.’

    Ondanks een overvloed aan vruchtbaar land wordt maar een heel klein deel ervan gebruikt voor eetbare gewassen. Zo’n negentig procent van het voedsel dat hier in de regio wordt gegeten, wordt elders verbouwd en vervolgens geïmporteerd. ‘Dat is het schrijnende,’ zegt Miller.

    Zelfs geïmporteerd vers voedsel is soms moeilijk te verkrijgen. Sinds 2021 staan 63 van de 82 counties in Mississippi te boek als zogeheten ‘voedselwoestijnen’, wat wil zeggen dat er in de directe omgeving geen winkel of andere mogelijkheid is om aan verse ingrediënten te komen.

    Deze regio wordt gekenmerkt door grote verschillen in gezondheid en door een grote inkomensongelijkheid. In Bolivar, Sunflower en Washington – de counties waar het Delta GREENS’ onderzoek zich specifiek op richt – leeft bijna een derde van de inwoners op of onder de armoedegrens. Ondertussen komt er twee keer zo veel diabetes voor als het landelijk gemiddelde.

    Moestuinen

    Deze combinatie van een grote economische ongelijkheid en aanzienlijke verschillen op het gebied van gezondheid, en daarnaast ook nog eens een gebrek aan voedselsoevereiniteit, is de motor geweest achter de pogingen om de traditie van het voedsel verbouwen weer in ere te herstellen, onder aanvoering van telers zoals Grady. Grady, een kind van pachters, herinnert zich dat haar ouders altijd een moestuintje hadden en dat er groente en fruit werd geruild met buren. Ze is al betrokken bij het uitbouwen van de lokale voedselbeweging in de Delta sinds de jaren 1990, toen ze begon met schooltuinprojecten.

    Niet alleen heeft ze geholpen om honderden moestuintjes op te zetten voor scholen en kerken in de wijde omgeving, ze heeft bovendien haar eigen landbouwproject uitgebouwd, en inmiddels gaat haar oogst naar de mensen die in en om Bolivar County wonen. Vorig jaar hebben haar perzik- en perenbomen zo’n 900 kilo fruit opgebracht, wat naar plaatselijke scholen is gegaan en via groente- en fruitpakketten is gedistribueerd onder deelnemers aan het Delta GREENS-onderzoek.

    Deze wekelijkse groentepakketten zijn een middel om een van de structurele problemen te ondervangen bij het ontwikkelen van een lokaal voedselsysteem, legt Miller uit: het ontbreken van een structurele markt. Hoewel veel mensen graag meer lokale producten willen eten, hebben telers geen betrouwbare distributielijnen om hun producten bij de mensen te krijgen. Maar met voedsel- en voedselveiligheidsprojecten, die producten betrekken van lokale boeren, worden deze bedrijfjes nu geholpen om op te schalen.

    Het verbouwen van groente en fruit is ingewikkelder dan het telen van handelsgewassen, legt Pollard uit

    Zo’n zestig kilometer ten noordoosten van Shelby is Robbie Pollard druk in de weer met het planten en verzorgen van meer dan vier hectare groente- en fruitgewassen. 

    Pollard is opgegroeid met het telen van gewassen – zijn opa verbouwde handelsgewassen. Maar naar eigen zeggen wist hij maar weinig van het verbouwen van voedsel totdat hij het zelf ging proberen, in zijn achtertuin. Het bleek een roeping te zijn, zegt hij, en al snel zegde hij zijn baan in de IT op om zich er fulltime op te richten.

    Het verbouwen van groente en fruit is ingewikkelder dan het telen van handelsgewassen, legt Pollard uit. Om te beginnen is het arbeidsintensiever – met de hand wieden, verzorgen en oogsten. Handelsgewassen kunnen vaak direct bij de lokale groothandel worden afgeleverd, maar met groente en fruit ligt dat ingewikkelder. Zoals Pollard zegt: ‘Wij moeten zelf op zoek gaan naar onze markten.’

    Pollard heeft verschillende manieren gevonden om zijn producten te distribueren via zijn boerderij, Start 2 Finish, en via zijn daaraan gelinkte gezondheidsvoedingsinitiatief Happy Foods project. Momenteel is hij een van de belangrijkste telers die leveren aan Delta GREENS, en daarnaast levert hij aan vergelijkbare projecten die huishoudens op regelmatige basis voorzien van pakketten met lokale producten. Hij levert ook aan Northern Mississippi FoodRx, weer een ander voedselproject, in samenwerking met de University of Mississippi. Deze zomer gaat hij ook voedsel distribueren via een mobiele markt, en onlangs is hij begonnen met de verkoop via een net geopende supermarkt in Clarksdale, die zich sterk richt op lokale producten.

    Uitbreiding

    De groente- en fruitpakketten bieden hem de mogelijkheid zijn boerderij geleidelijk uit te bouwen door jaarlijks te investeren in kleine verbeteringen. Zo deed hij in het begin alles met de hand, later met een grondfrees en inmiddels met een kleine tractor. Hij pacht nu twintig hectare landbouwgrond. Vorig jaar heeft hij twee hectare verbouwd. Dit seizoen heeft hij meer dan vier hectare ingezaaid, en hij heeft plannen om de hydro- en aquaponic-capaciteit uit te breiden. Hij hoopt binnenkort een samenwerking aan te gaan met andere lokale telers om in het hele gebied een aantal verschillende technieken uit te proberen.

    Tyler Yarbrough, projectmanager van het Mississippi Delta-project voor de landelijke organisatie Partnership for a Healthier America, heeft samen met Pollard aan verschillende projecten gewerkt om de lokale voedselbeweging in de regio te versterken. Een van die projecten betrof het gedurende een beperkte tijd leveren van producten aan lokale huishoudens – zoals Good Food at Home, dat zo’n 500.000 wekelijkse groente- en fruitpakketten heeft geleverd aan gezinnen in de omgeving, waarbij elk huishouden in aanmerking kwam voor twaalf weken. Via dit soort kortlopende projecten kunnen telers stappen zetten naar een stabielere bedrijfsvoering, terwijl bij de consument de vraag naar lokale producten wordt gestimuleerd.

    ‘Je kunt het gebruiken om de consistentie te vergroten en om die markten dichter naar je toe te halen,’ aldus Yarbrough.

    ‘Het gaat erom dat je alle lijntjes in de markt met elkaar verbindt, het moet een holistische benadering zijn’

    Hoewel de groente- en fruitpakketten een succes zijn, leveren ze de boeren het meeste op als ze worden gecombineerd met andere initiatieven, zegt Yarbrough. Het is cruciaal om de telers flexibiliteit te bieden wat betreft de financiering zodat ze alles in de loop der tijd kunnen uitbouwen.

    ‘Het kan niet alleen maar één ding zijn,’ zegt Yarbrough. ‘Je moet het koppelen aan financiering zodat deze boeren ook echt de capaciteit van hun bedrijf kunnen vergroten. Het gaat erom dat je alle lijntjes in de markt met elkaar verbindt, het moet een holistische benadering zijn.’

    Binnen de Delta-regio staat de lokale voedselbeweging nog voor veel uitdagingen, aldus Natalie Minton, een onderzoekster die is verbonden aan de University of Mississippi en die samen met Pollard de lokale voedselmarkt bestudeert. Ook werkt ze voor North Mississippi Food Rx. Telers hebben moeite om arbeiders te vinden – en te betalen. En zonder betrouwbare markt is het heel moeilijk om het bedrijf uit te bouwen.

    Ook omgevingsfactoren spelen een rol. Nog los van het extreme weer, zoals droogte en zware stormen, krijgen ze te maken met problemen die zijn gerelateerd aan het dominante handelsgewas. Voor de handelsgewassen wordt stelselmatig gebruikgemaakt van pesticiden en chemicaliën, die schadelijk zijn voor de voedselgewassen.

    Succes

    Maar toch, zegt Minton, zie je dat veranderingen in het lokale voedselsysteem voet aan de grond krijgen. Het succes van boeren als Pollard laat zien dat specialistisch telen een levensvatbare toekomst kan bieden.

    Voor projecten die afhankelijk zijn van beurzen en financiering van buitenaf is er nog een grote uitdaging bij het werken met federale programma’s, zegt Miller. Lokale voedselsystemen staan zwaar onder druk nu Trump diep heeft gesneden in de overheidsuitgaven, waaronder ook subsidies om het kopen van lokale producten te bevorderen. Delta GREENS wordt gefinancierd door de National Institutes of Health, en volgens Miller is het onzeker of die steun gecontinueerd zal worden.

    Ondanks alle onzekerheid is de lokale voedselindustrie in de Mississippi Delta uniek omdat het allemaal lokaal wordt aangestuurd, zegt Marlene Manzo van HEAL Food Alliance, een voedselrechtvaardigheidscoalitie die werkt met groepen uit het hele land, waaronder Mississippi Fresh. Volgens Manzo toont de groei van de lokale voedselvoorziening in de Mississippi Delta de kracht van initiatieven op kleine schaal, die veranderingen in gang kunnen zetten die echt aansluiten bij de gemeenschap.

    ‘Wat in ieder geval duidelijk is, is dat het genereren van collectieve kracht binnen onze gemeenschappen en binnen regionale systemen echt van wezenlijke, blijvende invloed kan zijn,’ zegt ze.

    Grady bespeurt een verschuiving binnen de gemeenschap. Ze kent steeds meer mensen, onder wie ook familieleden, die zelf voedsel gaan verbouwen. Een voormalige student is nu kok op een school in de buurt. Hij heeft een moestuin en gebruikt wat hij verbouwt in de schoolkeuken.

    ‘Dat andere mensen nu ook dit soort dingen gaan doen is de mooist denkbare beloning,’ zegt ze.

  • De NAVO herijken – met of zonder de VS

    De NAVO herijken – met of zonder de VS

    Door de snelheid waarmee de regering-Trump zich tegen haar vijanden op het oude continent heeft gekeerd, zijn de Europeanen gedwongen zich te buigen over allerlei toekomstscenario’s voor de NAVO. Een gigantische herijking is hoe dan ook onontkoombaar.

    ‘Samen sterker, samen veiliger, in de NAVO’: onder dit motto kwamen de leiders van 32 landen in juli 2024 bijeen in Washington D.C. om het 75-jarige bestaan van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie te vieren. Het initiatief daartoe was genomen door de belangrijkste lidstaat, de VS, vanwege de Russische agressie in Oekraïne. Zes maanden later volgde Donald Trump Joe Biden op in het Witte Huis en werd alles anders. Binnen enkele weken leek de NAVO op een schip in nood waarvan de kapitein de kluts kwijt was.

    Een fraai schip, dat zeker. Maar de Amerikaanse bondgenoot is zo ongrijpbaar, zo vijandig geworden dat niemand zich durft voor te stellen hoe de volgende NAVO-top, op 24 en 25 juni in Den Haag, zal verlopen. Zal president Trump daar überhaupt komen opdagen? En als hij komt opdagen, zal dat dan zijn om het militaire bondgenootschap dat mede door zijn land is opgericht tot zinken te brengen? ‘Het is niet uitgesloten dat we van de ene op de andere dag iets zullen moeten doen wat we tot dusver voor onmogelijk hebben gehouden,’ zegt een Europese diplomaat in Brussel.

    Nieuwe exercitie

    Het ondenkbare denken, een NAVO zonder de Amerikanen, is een nieuwe en verontrustende exercitie waar de Europeanen niet langer omheen kunnen, in het enorme hoofdkwartier van de organisatie in de buurt van de Belgische hoofdstad. Sommigen hebben bittere herinneringen aan de topconferenties tijdens Trumps eerste ambtstermijn (2017-2021), toen de Amerikaanse president bondskanselier Angela Merkel kapittelde omdat Duitsland niet genoeg uitgaf aan defensie. Maar hij nam er tenminste aan deel. Soms noemde hij de NAVO ‘achterhaald’ of uitte hij zijn twijfels over Artikel 5, dat de collectieve verdediging garandeert van een lidstaat wanneer die wordt aangevallen, maar zijn entourage zette dat dan altijd wel weer recht.

    De NAVO leek op een schip in nood waarvan de kapitein de kluts kwijt was

    Donald Trump zegt op dit moment niet dat hij de NAVO zal verlaten. Naar verluidt heeft hij secretaris-generaal Mark Rutte tijdens diens bezoek aan het Witte Huis op 13 maart zelfs verzekerd van zijn trouw aan het bondgenootschap. Maar zijn beloftes gelooft niemand meer, na zijn imperialistische plannen met andere NAVO-lidstaten zoals Canada en Denemarken. Het ergst denkbare scenario is een chaotische Amerikaanse terugtrekking uit de NAVO, zonder dat de Europeanen het kostbare samenwerkingsmechanisme kunnen erven dat in de loop der jaren onder leiding van de VS is opgebouwd tussen de verschillende nationale strijdkrachten. Dit scenario is vooralsnog nergens op gestoeld, maar het valt niet uit te sluiten. Admiraal Giuseppe Dragone, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, zei op 12 maart tijdens het Defensie- en Strategieforum in Parijs dat hij erop vertrouwde dat de VS de controle zouden behouden over ‘de lucht, de ruimte en het kernwapenarsenaal’, waarmee hij de conventionele verdediging impliciet aan Europa overliet. Dit scenario wordt het aannemelijkst geacht, om niet te zeggen het gunstigst, door Europeanen die een autonome defensiemacht en een regionale veiligheidsstructuur voorstaan, op voorwaarde dat zo’n reorganisatie zich ordentelijk en binnen een realistische termijn voltrekt.

    Herijking

    Een ‘gigantische herijking’ van de NAVO is hoe dan ook onontkoombaar, zegt een NAVO-bron. Tot nu toe heeft niemand van de regering-Trump met zoveel woorden gezegd dat de nucleaire garantie voor de Europeanen zal worden ingetrokken, maar wel is al meerdere malen gezinspeeld op het terugtrekken van de momenteel honderdduizend man sterke Amerikaanse troepenmacht op het continent.

    Donald Trump wil deze troepen niet alleen inzetten in de Indo-Pacifische regio om de Chinese invloed te bestrijden, maar ook aan zijn eigen grens met Mexico tegen illegale immigratie. Zijn prioriteiten zijn duidelijk: terwijl er wordt gesproken over een forse inkrimping van de Amerikaanse troepenmacht in Europa, kondigde de Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth onlangs in Japan een versterking van de Amerikaanse aanwezigheid aldaar aan, waar een ‘oorlogshoofdkwartier’ zal komen met ‘operationele verantwoordelijkheden’.

    Een ander scenario is dat van de ‘lege huls’, waarbij het bondgenootschap nog altijd bestaat, maar door de VS van zijn wezenlijke inhoud is ontdaan, met name door het niet langer garanderen van de implementatie van Artikel 5. Camille Grand, een voormalige hoge NAVO-functionaris en momenteel onderzoeker bij de Europese Raad voor Buitenlandse Relaties, gelooft in deze hypothese van een ’terugtrekking de facto maar niet de jure, een soort Amerikaanse afsplitsing van het bondgenootschap zonder het formeel te verlaten’.

    In hoeverre vindt Donald Trump de ondergang van Oekraïne acceptabel?

    De Europeanen zullen bij deze ‘herijking’ van de NAVO, waarvan de contouren nog vaag maar onontkoombaar zijn, dus moeten inschatten wat voor gevolgen deze zal hebben voor militaire capaciteiten en bestuur, twee terreinen waarvoor de Amerikanen tot nu toe zelf de verantwoordelijkheid hebben genomen.

    De herbewapening van Europa, met steun van de Europese Unie, heeft het vergroten van de militaire capaciteiten tot doel. Dat zal tijd kosten, vooral omdat Europa voor de wapens die het van de VS koopt nog lang na aanschaf afhankelijk blijft van diezelfde VS. Dat de Europeanen hun wapenarsenaal tot nu toe niet hebben uitgebreid, ‘komt nu juist omdat Washington hun al decennialang voorhoudt dat dit tot dubbele arsenalen en verspilling zou leiden’, aldus Ivo Daalder, voormalig Amerikaans ambassadeur bij de NAVO, in het tijdschrift Foreign Affairs. Alsof de duivel ermee speelt.

    Rest nog één scenario, dat zo somber is dat we het nauwelijks onder ogen durven te zien: dat waarbij de situatie volledig wordt omgedraaid en de VS hun bondgenootschap met Europa inwisselen voor een akkoord met Rusland. Om die reden is de kwestie-Oekraïne voor de Europeanen zo belangrijk, en voor de Amerikanen slechts bijzaak. In hoeverre vindt Donald Trump de ondergang van Oekraïne acceptabel? Dat valt op dit moment nog niet te zeggen. Het is de meest beladen onbekende factor voor de toekomst van de NAVO, en voor die van Europa.

  • Zo verspilt de EU haar technologiemiljarden

    Zo verspilt de EU haar technologiemiljarden

    Brussel geeft elk jaar meer dan 10 miljard euro uit om innovaties te stimuleren. Maar dat geld stroomt niet naar start-ups, het subsidieert oude bedrijven. Slechts een fractie ervan zou effectief worden besteed.

    Europa doet het momenteel goed op de beurs, maar dat ligt meer aan de onberekenbare politiek van Donald Trump dan aan de vooruitzichten van de EU-ondernemingen. Wie wat beter kijkt, beseft dat het continent waar het op technologische vooruitgang aankomt ver is achtergebleven bij de concurrentie. In de digitale economie domineren de tech-giganten uit de VS, van Google tot Microsoft. En in traditionele sectoren zoals de auto-industrie, chemische industrie en machinebouw is China Europa inmiddels voorbijgestreefd. Economen spreken van een technologieval, of preciezer: de mid-technologie-trap. 

    Daar zijn veel redenen voor, zoals de voormalige minister-presidenten van Italië Mario Draghi en Enrico Letta vorig jaar in twee lijvige rapporten aan de EU-commissie hebben voorgerekend. De EU-landen investeren te weinig, de kapitaalsector is onderontwikkeld en de interne markt is nog altijd gefragmenteerd. Dat klopt allemaal, zo laat een recent onderzoek zien van het ifo Institut in München en de Bocconi Universiteit in Milaan. Maar Brussel beschikt nog over een ander instrument, dat bovendien veel makkelijker is in te zetten. Als de EU de technologische achterstand wil inhalen, aldus de studie, moet ze vooral haar slecht functionerende innovatie- en technologiebeleid veranderen. ‘In plaats van ondernemingen’, zegt professor Daniel Gros van de Bocconi Universiteit, zou Brussel beter ‘ideeën kunnen financieren’.

    Oude industrieën

    Op dit moment gebeurt dus meestal het eerste. De miljarden kostende EU-programma’s die Brussel uitvoert onder de hoogdravende naam ‘Horizon’ richten zich voornamelijk op oude industrieën, worden vaak door een kleine kring van gevestigde concerns afgenomen en vloeien naar projecten die waarschijnlijk zonder dat geld ook wel waren doorgegaan. De manier waarop de EU onderzoek stimuleert, is vooral een vorm van gewone bedrijfsfinanciering geworden, staat in het rapport. Echt vernieuwende ideeën levert het nauwelijks op.

    Het gaat om enorme bedragen. In de afgelopen tien jaar heeft Brussel ongeveer 100 miljard euro in haar technologieprogramma’s gestoken. Maar wat dat vele belastinggeld heeft opgeleverd werd tot op heden nauwelijks systematisch onderzocht. Als eerste rekende het Duits-Italiaanse ­team van economen uit hoe sterk de Brusselse middelen bijdroegen aan de groei van de ontvangers – met een ontnuchterende uitkomst. Bij een groot deel van de projecten zijn ‘tijdens de periode van subsidiëring kleine positieve effecten’ opgemerkt, die echter niet van blijvende aard waren. Integendeel: sinds het begin van het eerste decennium van deze eeuw is het aandeel van bedrijven uit de EU in de wereldwijde high-techmarkten teruggelopen van 22 naar 11 procent.

    Dat lag niet in de laatste plaats, zo ontdekten de onderzoekers, aan de manier waarop de Horizongelden worden verdeeld. Een groot deel komt niet terecht bij kleine creatieve start-ups, maar bij gevestigde bedrijven ‘op een gemiddeld technologisch niveau’, waaronder grote autoconcerns, van VW en Mercedes Benz tot en met Stellantis. Nog kritischer is het oordeel over de miljarden die terechtkomen bij grote bedrijfsconsortia, waarin gemiddeld twintig, soms wel honderd, partijen uit meerdere EU-landen samenwerken. Zulke projecten worden vaak niet van onderaf ontwikkeld door de bedrijven zelf, maar van bovenaf gepland door commissies van EU-ambtenaren, waarbij nationale belangen regelmatig zwaarder wegen dan technologische vernieuwing.

    Een aanzienlijk deel van het geld belandt niet bij technologiebedrijven, maar bij consultancybureaus

    De economen noemen als voorbeeld een Horizon-project rond batterijen voor elektrische auto’s, dat zich van meet af aan beperkte tot vertrouwde technologieën en gangbare productiemethoden. Geen wonder, stellen ze, dat zulke projecten zelden tot echte innovaties leiden, maar hooguit tot ‘marginale verbeteringen van bestaande technologieën’.

    Sterker nog: een aanzienlijk deel van het geld belandt niet bij technologiebedrijven, maar bij consultancybureaus die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van klanten door het woud aan Europese aanvraag- en verantwoordingsregels. Volgens de studie is de sterkste groei van de Horizon-programma’s dan ook ‘te vinden in de sector van consultancy en ondersteunende diensten’.

    Het rapport laat ook zien hoe het wél werkt. De technologiesubsidies van de EU blijken namelijk wel effectief wanneer ze terechtkomen bij kleine, onafhankelijke bedrijven. In zulke gevallen bespeurden de onderzoekers doorgaans ‘positieve, aanhoudende en significante’ effecten. Helaas gaat slechts 7,5 procent van de Horizon-gelden naar dit type ondernemingen. De conclusie van de studie is dan ook weinig vleiend: slechts een fractie van het totale subsidiegeld wordt daadwerkelijk ‘effectief besteed’. Het leeuwendeel vloeit naar ‘bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het verwerven van Horizonsubsidies’, ‘vaak dochterbedrijven van de grote concerns’ die deelnamen aan ‘tientallen plannen’, in enkele gevallen zelfs meer dan tweehonderd.

    Belemmeringen

    Deze studie legt de hardnekkige zwaktes van de EU onder een vergrootglas, die Europa al lange tijd belemmeren in de wereldwijde concurrentiestrijd: een verlammende bureaucratie, de invloedrijke lobby van gevestigde bedrijven en belangengroepen en de voortdurende dominantie van nationale belangen. Dat leidt vooral tot zo’n ongunstige uitkomst omdat de EU niet beschikt over een kapitaalmarkt als die van de VS, die graag investeren in innovaties. De publieke EU-subsidies zouden dat gebrek eigenlijk moeten opvangen, maar versterken het probleem.

    Als de EU-landen binnenkort over hun nieuwe begroting besluiten, doen ze er verstandig aan de conclusies van het rapport van de Duitse en Italiaanse economen ter harte te nemen: wie echte innovatie wil, moet niet blijven investeren in het oude, maar durven kiezen voor het nieuwe.

  • Trumpvluchtelingen strijken neer in Portugal

    Trumpvluchtelingen strijken neer in Portugal

    In een tijd van groeiende politieke polarisatie in de Verenigde Staten kiezen duizenden Amerikanen ervoor om hun thuisland te verlaten. Op zoek naar rust, stabiliteit en levenskwaliteit trekken velen van hen naar Portugal.

    Tijdens de pandemie werd de situatie ondraaglijk. ‘Tijdens de verkiezingen van 2020 rukten Trumpaanhangers ons in het stemlokaal de mondkapjes van het gezicht,’ zegt Tatiana. ‘Ze schreeuwden tegen ons.’ Toen ze daarna het Capitool bestormden wisten ze: we moeten hier weg.

    Sinds de herfst van 2021 leeft Tatiana met haar man Jason en hun twee zonen in Portugal, net als volgens voorzichtige schattingen 14.000 van hun landgenoten. Precieze cijfers zijn er niet, maar wel aanwijzingen dat het aantal de laatste tijd sterk stijgt. Bijna 23.000 leden telt de Facebookgroep ‘Americans in Portugal’, meer dan 52.000 zijn het er bij ‘Americans and Friends PT’, op dit moment komen daar 150 per week bij. Paul Stannard, oprichter van ‘Portugal Pathways’, dat welgestelde emigranten helpt om zich in Portugal te vestigen, schrijft in een bericht van zijn bedrijf dat de aanvragen sinds de laatste presidentsverkiezingen in de VS zijn verdrievoudigd. Portugal is nummer 1 zijn van de Europese bestemmingen.

    ‘Wij wilden onze kinderen een bredere blik op de wereld bieden’

    Elysia Busick, die sinds 2017 met haar bedrijf Waypoint mensen uit Engelstalige gebieden helpt bij de emigratie naar Lissabon, zegt dat vroeger ruim de helft van haar klanten uit de VS kwam. ‘Momenteel is het 100 procent,’ zegt ze. De afgelopen maanden is het aantal aanvragen met ruim 60 procent gestegen. 

    Voor Amerikanen zijn er verschillende soorten visa mogelijk. Wie ten minste een half miljoen euro in Portugese effecten investeert, kan middels het ‘gouden visum’ een verblijfsvergunning aanvragen. Voor Amerikaanse staatsburgers met een ‘passief inkomen’ is er een visum dat D7 heet, voor de doelgroep van renteniers en pensionado’s. D8 is het visum voor ‘digitale nomaden’, mensen die overal ter wereld online kunnen werken.

    Al langer droomden Jason, Tatiana en hun zonen over een ander land. ‘Wij wilden onze kinderen een bredere blik op de wereld bieden,’ zeggen ze. Maar pas toen de gebeurtenissen escaleerden tijdens de pandemie, besloten ze te gaan. Ze wogen af wat ze belangrijk vonden. Voor Tatiana was veiligheid een belangrijk punt. Jason wilde vooral gematigde temperaturen. Ook een betaalbare gezondheidszorg behoorde tot de prioriteiten. ‘Niet zoals in de VS,’ zegt Tatiana. Costa Rica kwam in aanmerking. Ook Ierland. ‘Maar steeds opnieuw kwam Portugal bovendrijven,’ vertelt Jason. En dus besloten ze te kiezen voor dat land aan de westelijke rand van Europa – zonder er ooit geweest te zijn, zonder zich een proeftijd te gunnen.

    Tussen de Portugezen

    Al in de Verenigde Staten organiseerde Tatiana op professionele basis internetgemeenschappen. Ook in Portugal beheert ze nu meerdere Whatsapp- en Facebookgroepen. Een daarvan heet ‘Gezinnen die in Portugal wonen of daarheen verhuizen’. Jason laat een diagram zien met een statistiek over het aantal leden: de lijn loopt al weken steil omhoog, tot intussen bijna 13.000. 

    Een in de advisering van emigranten gespecialiseerde dienstverlener die zich Expatsi noemt ontdekte de groep en huurde Tatiana in. Nu adviseert ze Amerikanen die weg willen over het Europese onderwijssysteem.

    Met haar gezin woont ze nu op 95 vierkante meter op de eerste verdieping van een flatgebouw in het stadsdeel Alcântara in Lissabon. Hoog boven de wijk zweeft de oprit van de reusachtige ‘25 april’-brug. Hemelsbreed wonen ze maar 4 kilometer van de oude stad, en toch ver van het toeristische centrum.

    ‘Wij zijn de enige expats in dit gebouw,’ zegt Jason. De woning is veel kleiner dan het huis dat ze in de VS bewoonden, vertelt Tatiana. De makelaar wilde ze eerst in een dure buitenwijk aan zee onderbrengen, ‘maar we wilden niet tussen andere Amerikanen wonen, of in een gated community. Wij wilden ons tussen de Portugezen bevinden.’

    De Portugezen zijn ‘extremely nice’, maar toch meer een ‘gesloten groep’

    Maar de relatie met de Portugezen, dat is nog wel een dingetje. Veel Portugese vrienden hebben ze niet, zegt Jason. De autochtonen zijn vriendelijk en hulpvaardig, maar blijven het liefst onder elkaar. ‘De mensen hier kennen elkaar meestal al een leven lang,’ zegt Jason, ‘ze zitten niet te wachten op nieuwe vrienden.’ 

    ‘Toch mogen we de Portugezen graag. Het zijn de hulpvaardigste mensen die ik ooit ben tegengekomen,’ zegt Tatiana. Maar in chats van Amerikaanse expats in Portugal, bijvoorbeeld van een gemeenschap die in Setúbal ten zuiden van Lissabon woont of in de Facebookgroep Moving to Portugal, zoeken de nieuwe burgers van Portugal naast praktische adviezen, van de loodgieter tot de belastingadviseur, vooral naar sociale contacten – en vooral met landgenoten. Een man uit Arizona schrijft dat hij in de zomer Portugal wil verkennen en later met zijn vrouw erheen wil verhuizen. ‘Wij zijn geïnteresseerd in een plaats met een Amerikaanse expatgemeenschap.’ Een renteniersechtpaar kondigt op expatforum.com aan dat ze naar Frankrijk gaan verhuizen. Want Portugezen zijn ‘extremely nice’, maar toch meer een ‘gesloten groep’.

    Is de taal een barrière? ‘Daar werken we aan,’ zegt Jason. Een beetje Spaans kenden ze al, ze komen immers uit Texas. Ze hebben cursussen gedaan, ook een die door de stad werd aangeboden. Nu zijn ze van plan zich in te schrijven voor een intensieve cursus aan een taalschool die andere expats aanbevelen; elke dag drie uur. Terwijl de oudste van hun zonen inmiddels in Italië studeert, maakt de jongere op dit moment zijn middelbare school af. En hij speelt rugby bij de lokale vereniging, een paar straten verderop. ‘Vloeken kan hij al perfect in het Portugees,’ zegt Tatiana, ‘daar is ie heel bedreven in.’ 

    Cultuurclash

    Na de jaren in Portugal kijken ze anders terug op hun leven in de Verenigde Staten. ‘Pas hier heb ik gemerkt hoeveel diepvriesvoedsel wij altijd gebruikten,’ zegt Jason. ‘We moesten leren om onze eigen dressing te maken,’ zegt Tatiana. Ook hadden ze veel meer ruimte in hun huis in Texas, bijvoorbeeld een aparte kamer voor hun kleren. 

    Maar dat missen ze niet. Van Jasons pensioen na een leven als ambulanceverpleegkundige en hun advieswerk voor expats kunnen ze goed leven in Portugal. ‘Ik vind het hier fijn,’ zegt Tatiana. Ze zien er zelfs een beetje tegenop om weer naar Amerika te reizen, wat ze deze zomer van plan zijn. Veel in de VS herinnert haar intussen aan haar kinderjaren, vertelt Tatiana, die haar eerste levensjaren in de voormalige Sovjet-Unie doorbracht. Zoals dat je moet oppassen tegen wie je wat zegt.

    De politiek heeft ook de verhouding met hun ouders bemoeilijkt. Tatiana’s vader, die in Florida woont, is een schoolvoorbeeld van een Maga-aanhanger. Net als veel Amerikanen is hij ervan overtuigd dat de verkiezingen van 2020 van Trump gestolen werden. ‘Als we met hem praten, trekt hij onze bronnen in twijfel,’ zegt Tatiana. Hij heeft nu eenmaal ’andere feiten’. Ze gaan niet langer met hem in discussie.

    Zou je niet juist in moeilijke tijden daar moeten blijven en vechten voor de vrijheid?

    Zijn er ook Maga-mensen onder degenen die willen emigreren in de chatgroepen? ‘Soms ontstaan er interessante chats,’ zegt Jason, een soort dansen rond de hete brei, waarbij je probeert in te schatten waar de ander staat. ‘Je vraagt het niet rechtstreeks, maar doorzoekt het Facebookprofiel. Of je stelt indirecte vragen, bijvoorbeeld naar iemands favoriete supermarkt in de VS. Als dat Target is, is het meestal een Trumpfan. Die supermarktketen heeft haar diversiteits- en emancipatiebeleid afgeschaft toen Trump daartegen tekeer ging. Tegenstanders van Maga gaan daar vrijwel niet meer heen, volgens Tatiana. Ze klinkt niet als een activist maar als iemand die diep bezorgd is.

    Maar is het dan een oplossing om het land te verlaten? Zou je niet juist in moeilijke tijden daar moeten blijven en vechten voor de vrijheid? ‘Ik denk dat je dat op twee manieren kunt benaderen,’ zegt Jason. ‘Ofwel je blijft en probeert de dingen te herstellen, wat een mooi idee is, als je dat kunt. Of je gaat ervandoor. ‘In de jaren dertig moest je in Duitsland ook zo’n keuze maken.’

    Soms maken Tatiana en Jason zich zorgen dat Trump Portugal op de korrel neemt. Misschien wil hij op enig moment de Azoren bezetten, net als Groenland, vrezen ze. ‘En hopelijk gooit Portugal dan niet de Amerikanen het land uit,’ zegt Tatiana.

    In september volgend jaar mogen ze het Portugese staatsburgerschap aanvragen. De procedure zal een paar jaar in beslag nemen. Maar dat is het plan, zeggen Tatiana en Jason. In Portugal blijven en Portugees worden.