Onderwerpen: Corona

  • Boris Johnson schrapt coronaregels

    Boris Johnson schrapt coronaregels

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Russische beroemdheden en journalisten spreken zich uit tegen invasie

    » Hongkong zucht onder ergste coronagolf tot nu toe

    Quarantaine afgeschaft in VK

    De Britse premier Boris Johnson heeft alle resterende coronabeperkingen in Engeland opgeheven, inclusief de quarantaineregels bij besmetting, die aanvankelijk wettelijk vereist was, meldt BBC. Zijn wetenschappelijk hoofdadviseur Patrick Vallance waarschuwde wel dat corona zich zal blijven ontwikkelen en dat er varianten worden verwacht die ernstiger zouden kunnen zijn. Daarom, ook al wordt het grootste deel van het gratis testsysteem in Engeland nu ontmanteld, zal de regering in het VK surveillances blijven uitvoeren om eventuele nieuwe varianten te signaleren. Ook blijft het mogelijk om test- en traceringsactiviteiten opnieuw op te schalen, indien nodig.

    De Schotse premier Nicola Sturgeon laat weten dat ook Schotland in maart veel van de resterende regels zal versoepelen. In tegenstelling tot Engeland heeft Schotland geen plannen om de eis tot quarantaine voor mensen die positief testen te schrappen, en er zijn ook geen plannen om in de nabije toekomst kosten in rekening te brengen voor coronatesten.

    Lees ook:

  • GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    » Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    ‘Vreedzaam protest werd bezetting’

    GoFundMe, het Amerikaanse crowdfundplatform waarmee geld kan worden opgehaald voor allerlei projecten en doeleinden, gaat automatisch alle donaties terugbetalen die zijn gedaan aan de protestcampagne van Canadese vrachtwagenchauffeurs, berichtte Buzzfeed vorige week. De truckers protesteren tegen coronabeperkingen en verplichte vaccinaties voor truckers die tussen Canada en de Verenigde Staten rijden, en houden al dagenlang het centrum van Ottawa bezet. De teruggave gaat om miljoenen dollars.

    Het besluit om de campagnepagina van het platform te verwijderen werd vorige week vrijdag genomen nadat GoFundMe vaststelde dat de demonstraties die door de campagne werden gefinancierd uit de hand zijn gelopen.

    ‘We hebben nu bewijs in handen, afkomstig van de autoriteiten, dat de voorheen vreedzame demonstratie een bezetting is geworden; politierapporten spreken van geweld en andere illegale activiteiten’, aldus het bedrijf. GoFundMe had al 1 miljoen dollar van het gedoneerde geld aan de organisatoren overgemaakt, maar stort de rest van het bedrag, naar verluidt zo’n 9 miljoen dollar, terug aan de donateurs.

    Lees ook:

  • In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    » Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    Meeste besmettingen onder kinderen

    ‘Kinderen van vijf tot elf jaar hebben momenteel het hoogste percentage covid-19-infecties’, aldus de Singaporese minister van Volksgezondheid, Ong Ye Kung, afgelopen dinsdag. Volgens Ong zorgt de omikronvariant voor meer besmettingen bij kinderen dan de deltavariant, schrijft AsiaOne.

    Het infectiepercentage voor kinderen van vijf tot elf jaar is momenteel ongeveer 67 per 100.000 inwoners; de daaropvolgende groep, van twaalf tot negentien jaar, heeft het op een na hoogste infectiepercentage, ongeveer 55 per 100.000. ‘Dit is wezenlijk anders dan tijdens de deltagolf, die vooral oudere volwassenen besmette’, zei Ong. Hij voegde eraan toe dat het besmettingspercentage onder oudere leeftijdsgroepen nu lager ligt dan tijdens delta.

    Lees ook:

  • Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    Italië schaft mondkapjesplicht buiten af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » GoFundMe stopt campagne voor Canadese truckers na berichten van geweld

    » In Singapore zijn vooral kinderen besmet met omikron

    Italië versoepelt coronamaatregelen

    De Italiaanse regering heeft de verplichting voor mondkapjes op straat opgeheven, zo liet onderminister van Volksgezondheid Andrea Costa weten.

    De maatregel om buitenshuis ‘in heel Italië’ mondkapjes te dragen is geschrapt, ongeacht de risicostatus van de afzonderlijke regio’s, bericht Wanted in Rome. Costa noemde de stap ‘een teken van hoop voor alle Italianen’ en zei: ‘We willen een positief signaal geven, want onze burgers hebben zich twee jaar lang aan regels en beperkingen gehouden en hebben zich massaal bij de vaccinatiecampagne aangesloten.’ De beslissing ‘betekent overigens niet dat voorzichtigheid moet worden opgegeven’, waarschuwde hij.

    Vorige week versoepelde de regering al enkele beperkingen voor scholen, en mensen die zijn ingeënt tegen corona en een derde ‘booster’-injectie hebben gehad krijgen nu een vaccinatiebewijs met onbepaalde geldigheidsduur. Premier Mario Draghi heeft een ‘nog grotere heropening van het land’ in het vooruitzicht gesteld. Inmiddels is meer dan 88 procent van de Italiaanse bevolking ouder dan twaalf jaar gevaccineerd en hebben zo’n 35 miljoen mensen een derde vaccinatie gekregen.

    Lees ook:

  • WHO: Afrika is klaar om te leren leven met het virus

    WHO: Afrika is klaar om te leren leven met het virus

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrikaanse president belooft actieplan tegen corruptie

    » Nederlandse CEO Brisbane Airport: ‘Australië met 1-0 achter’

    Toegang tot vaccins blijft probleem

    ’Bijna twee jaar nadat Afrika zijn eerste coronabesmetting registreerde, zei een topambtenaar van de Wereldgezondheidsorganisatie dat het agentschap erop vertrouwt dat het continent de volgende fase van de pandemie aankan: leren leven met het coronavirus, ondanks het feit dat het de laagste vaccinatiegraad heeft van alle continenten’, schrijft The New York Times. De ongelijke wereldwijde distributie van coronavaccins is voor veel landen een probleem.

    Matshidiso Moeti, regiodirecteur van de WHO voor Afrika, verklaarde dat het continent ervaren is in het beheersen van grote virusuitbraken.

    Tijdens de pandemie heeft Afrika minder gevallen per hoofd van de bevolking gemeld dan andere regio’s, volgens cijfers van de Johns Hopkins University. Volgens deskundigen wordt er in Afrika veel te weinig getest, dus is het aantal tot nu toe gemelde coronagevallen een onderrapportage, aldus NYT. Daarnaast is slechts ongeveer 10 procent van de Afrikaanse bevolking volledig gevaccineerd.

    Lees ook:

  • VN: extreme armoede in Latijns-Amerika gestegen als gevolg van corona

    VN: extreme armoede in Latijns-Amerika gestegen als gevolg van corona

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europese Commissie gaat Polen korten wegens onbetaalde boete

    » Macron, Scholz en Duda zetten zich samen in om ‘een oorlog in Europa te voorkomen’

    Latijns-Amerika nog kwetsbaarder

    Het aantal inwoners dat in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied in extreme armoede leeft is tussen 2020 en 2021 met ongeveer 5 miljoen mensen is gestegen, meldt de Economische Commissie voor deze gebieden (ECLAC) in haar jaarverslag Social Panorama of Latin America, gepubliceerd door MercoPress. De VN-organisatie pleit voor een steviger stelsel van sociale zekerheid voor deze kwetsbare groep mensen.

    De pandemie woedt nog steeds en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied vormen ’s werelds meest kwetsbare regio. Door de langdurige gezondheids- en sociale crisis als gevolg van corona, steeg het extreme armoedecijfer in Latijns-Amerika van 13,1 procent van de bevolking in 2020 naar 13,8 procent in 2021.

    Lees ook:

  • Burgermeester van Ottowa vraagt Trudeau om hulp bij truckersprotest

    Burgermeester van Ottowa vraagt Trudeau om hulp bij truckersprotest

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Damien Hirst heeft diamanten schedel van 50 miljoen nog

    » Voor het eerst sinds 2008 kampt Zuid-Korea met een handelstekort

    Burgermeester heeft protest niet meer onder controle

    De burgemeester van Ottowa heeft maandag een brief gestuurd naar de federale regering van Canada en naar de regering van Ontario waarin hij vraagt om onmiddellijke hulp van meer dan 1700 politieagenten en 100 burgeragenten om ‘het oproer de kop in te drukken’, meldt Radio-Canada. Sinds 5 februari blokkeren minstens 500 vrachtwagens de wegen rond het Canadese parlement uit protest tegen de coronamaatregelen.

    Burgemeester Jim Watson ‘is van mening dat de huidige situatie neerkomt op psychologische oorlogsvoering’, verklaart de radiozender. ‘Daarom’, zegt Watson, ‘moeten wij alle mogelijke middelen aanwenden om een einde te maken aan de criminele en vandalistische activiteiten die nu al bijna twee weken aan de gang zijn in het centrum van Ottawa.’

    Lees ook:

  • Patent coronapil vrijgegeven voor ontwikkelingslanden

    Patent coronapil vrijgegeven voor ontwikkelingslanden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tien leden van Moslimbroederschap ter dood veroordeeld in Egypte

    » Google ziet winst verdubbelen in 2021

    Coronapil voor arme landen

    Medicines Patent Pool (MPP), een door de Verenigde Naties gesteunde organisatie, heeft vorige week aangekondigd dat het overeenkomsten heeft getekend met ruim twintig producenten van generieke geneesmiddelen. Deze bedrijven kunnen zodoende versies van Mercks covid-19-pil gaan produceren en die vervolgens in 105 ontwikkelingslanden aanbieden, bericht South China Morning Post.

    MPP zei dat de afspraken farmaceutische bedrijven in staat stellen om niet alleen de grondstoffen voor molnupiravir zelf te maken, maar ook het eindproduct. Molnupiravir, ontwikkeld door Merck en Ridgeback Therapeutics, zou, indien in een vroeg stadium toegediend, het aantal ziekenhuisopnames halveren van patiënten met corona. Groot-Brittannië, de EU en de VS hebben het gebruik ervan recentelijk goedgekeurd.

    ‘Dit is een cruciale stap in de richting van mondiale toegang tot dringend noodzakelijke behandelingen tegen covid-19’, aldus MPP-CEO Charles Gore. Volgens MPP zullen zevenentwintig fabrikanten van generieke geneesmiddelen in elf landen – waaronder Bangladesh, China, Egypte, Vietnam, Kenia en Zuid-Afrika – de pil van Merck binnenkort gaan produceren.

    Lees ook:

  • Meer dan 10 miljard coronavaccins wereldwijd toegediend

    Meer dan 10 miljard coronavaccins wereldwijd toegediend

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Indringers maakten grote winst door fout op NFT-veilingsite

    » Thailand zucht onder stijgende voedselprijzen

    Rijkste landen kregen meeste vaccins

    Wereldwijd zijn meer dan 10 miljard coronavaccins toegediend. Dat is in principe ruim één ​​dosis per aardbewoner, bericht The Boston Globe. Maar de verdeling is ongelijk: 54 procent van de wereldbevolking in de rijkste 107 landen – waaronder China, de VS en Europa – kreeg 71 procent van de vaccins. Arme streken in India, Afrika en Azië, met 50 procent van de wereldbevolking, ontvingen minder dan 30 procent.

    Lees ook:

  • Chinese vrouw zat met blind date opgesloten door plotselinge lockdown

    Chinese vrouw zat met blind date opgesloten door plotselinge lockdown

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Armenië geeft geen toestemming voor corridor tussen Turkije en Azerbeidzjan

    » Indonesië presenteert naam voor nieuwe hoofdstad: Nusantara

    Lockdown verraste vrouw in Zhengzhou

    Een vrouw berichtte op het Chinese socialemediaplatform WeChat dat ze door een plotseling opgelegde lockdown opgesloten raakte met een blind date. De vrouw was tijdelijk van Guangzhou naar Zhengzhou gereisd. Hopend op een huwelijk hadden haar ouders daar tien blind dates voor haar geregeld. Een daarvan beweerde goed te kunnen koken ‘en nodigde me bij hem thuis uit’, aldus de vrouw. Tijdens het afspraakje werd de stad plots afgesloten. Daardoor zat ze uiteindelijk vier dagen vast in het huis van haar date, in een situatie die ze ‘niet ideaal’ noemde. Ze schreef dat hij wel elke dag voor haar had gekookt, aldus BBC.

    De vrouw is overigens niet de enige in China die recentelijk door een snelle lockdown werd overrompeld. Vorige maand overkwam het een man in Xi’an tijdens een verhuizing. Hij mocht zelfs niet meer naar zijn auto om spullen te pakken en hij moest de buren vragen of hij een dekbed mocht lenen.

    Lees ook:

  • Hongkong besluit hamsters te ruimen vanwege nieuwe coronavariant

    Hongkong besluit hamsters te ruimen vanwege nieuwe coronavariant

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongkong besluit hamsters te ruimen vanwege nieuwe coronavariant

    » Rusland en Iran vinden elkaar in hun afkeer van de VS

    Bijna tweeduizend huisdieren zijn afgemaakt

    De Hongkongse autoriteiten hebben dinsdag bijna tweeduizend kleine huisdieren (chinchilla’s, konijnen, cavia’s) geruimd nadat een handvol hamsters in een dierenwinkel in de stad positief op covid-19 was bevonden. Mogelijk betreft het een nieuwe, besmettelijkere of ziekmakendere variant. Het besluit heeft tot verontwaardiging geleid bij huisdiereigenaren en dierenrechtenorganisaties, die zich afvragen of de maatregel wel noodzakelijk is, schrijft South China Morning Post.

    ‘Als dit gemuteerde virus niet wordt gestopt, kan het zich verspreiden over heel Hongkong, het Chinese vasteland en overzee’

    De vermaarde microbioloog Yuen Kwok-yung, die ook adviseur van de regering is, noemde de maatregel ‘verstandig’. ‘Het virus werd waarschijnlijk overgedragen van mensen op hamsters en vice versa, of tussen knaagdieren onderling’, vertelde hij aan South China Morning Post. ‘We weten niet hoe besmettelijk of ziekmakend deze mutatie is. Maar als dit gemuteerde virus niet wordt gestopt, kan het zich verspreiden over heel Hongkong, het Chinese vasteland en overzee, wat tot een nieuwe ramp kan leiden.’

    Lees ook:

  • Willekeurige testen voor reizigers naar Italië

    Willekeurige testen voor reizigers naar Italië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan wil eerste niet-Amerikaan op de maan zetten

    » 2750 Miljardairs bezitten 3,5 procent van ’s werelds rijkdom

    Maatregel moet stijgende cijfers vanwege omikron beteugelen

    Italië gaat willekeurig testen afnemen bij iedereen die het land binnenkomt voor toerisme, werk of om een andere reden, los van de reeds bestaande test- en vaccinatievereisten. Sinds 25 december zijn coronacontroles verscherpt in havens, luchthavens, op stations en aan grenzen en worden willekeurige antigene of moleculaire tests afgenomen bij aankomende reizigers, schrijft The Local.

    Het besluit is onderdeel van nieuwe regelgeving om de stijgende infecties veroorzaakt door de omikronvariant te beteugelen, zo kondigde minister van Volksgezondheid Roberto Speranza kort voor Kerstmis aan. Mensen die bij binnenkomst in Italië positief worden getest, moeten gedurende een periode van tien dagen in quarantaine.

    Lees ook:

  • Ook in Duitsland is vuurwerk dit jaar weer verboden

    Ook in Duitsland is vuurwerk dit jaar weer verboden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Airbnb en Expedia delen data over louche verhuurders

    » Europa steunt wapenembargo tegen Myanmar na bloedbad

    Rechter bevestigt verkoopverbod vuurwerken

    Het landelijke verkoopverbod op oudejaarsvuurwerk in Duitsland is bevestigd door de administratieve rechtbank in Berlijn, bericht Frei Presse. Daar diende een kort geding van vuurwerkverkopers omdat de zetel van het federale ministerie van Binnenlandse Zaken zich er bevindt.

    Het doel van het verbod is om het aantal gewonden door oneigenlijk gebruik van oudejaarsvuurwerk te verminderen

    Net als vorig jaar beoordeelden de rechters het verbod op vuurwerk tijdens de coronapandemie als proportioneel. Met het oog op de coronasituatie is het doel van het verbod om het aantal gewonden door oneigenlijk gebruik van oudejaarsvuurwerk te verminderen en zo de situatie in ziekenhuizen niet verder te verslechteren, aldus de rechters. Volgens hen tonen cijfers uit Berlijn van eind vorig jaar aan dat het verbod hiervoor geschikt is. Normaal gesproken worden op oudejaarsavond vijftig tot vijfenzeventig mensen opgenomen in het Marzahn-ziekenhuis in Berlijn, vorig jaar waren dat er slechts tien. Gezien de huidige zware last voor ziekenhuizen was snel handelen geboden, aldus de rechtbank, en daardoor was een wet voor het verbod niet vereist.

    Lees ook:

  • Belgische theaters weer open. ‘Een eerste overwinning voor de cultuur’

    Belgische theaters weer open. ‘Een eerste overwinning voor de cultuur’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Weinig steun voor Berlusconi als president

    » Rusland en VS in gesprek: ‘De toekomst van Oekraïne wordt in Genève vormgegeven’

    Rechtbank schorst sluiting van culturele instellingen

    De Belgische autoriteiten, die op 22 december hebben besloten theaters, concertzalen en andere culturele instellingen te sluiten om de verspreiding van de omikronvariant in te dammen, hebben niet aangetoond hoe deze plaatsen ‘bijzonder gevaarlijk voor de gezondheid en het leven van mensen’ zouden zijn, zo heeft de Belgische Raad van State dinsdag geoordeeld. De rechtbank heeft daarom besloten de sluiting van de cultuursector te schorsen.

    Dit is ‘een eerste overwinning voor de cultuur’, aldus de Brusselse krant Le Soir. Enkele duizenden mensen hebben zondag in Brussel gedemonstreerd om de opschorting te eisen van deze maatregel, die de woede van de Belgische cultuurwereld heeft opgewekt.

    Lees ook:

  • Wat zij zeggen over… 2022

    Wat zij zeggen over… 2022

    Internationale commentatoren en opiniemakers over het kersverse jaar.

    Sheila Leslie – Columnist

    Reno Gazette Journal

    ‘Eind vorig jaar waren velen van ons blij om 2020 uit de geschiedenisboeken te laten verdwijnen, vooruitlopend op een veel beter 2021. Die illusie verdween op 6 januari met de op televisie uitgezonden gewapende opstand in het Amerikaanse Capitool, een scène die door een Republikeinse Congreslid nog steeds wordt afgeschilderd als een “gewoon toeristisch bezoek”. Na twaalf maanden van Alice in Wonderland-politiek, vernietigende bosbranden, dodelijke tornado’s en overstromingen, schietpartijen op scholen, delta en omikron, is het moeilijk voor te stellen dat 2022 niet nog erger zal worden.


    Torsten Riecke – Internationaal correspondent politiek en financiën

    Handelsblatt

    ‘Geopolitiek gezien zitten we nog steeds in een recessie, vooral doordat de twee machtigste landen ter wereld worstelen met operationele storingen. Amerika heeft zich voorlopig van het Trump-trauma bevrijd, maar blijft een diep verdeelde natie. Tussentijdse verkiezingen voor het Congres in november kunnen het land opnieuw polariseren en blokkeren – waaronder de rest van de wereld nog harder zal lijden. Ook China is niet het stabiele toevluchtsoord zoals de autoritaire heersers in Beijing het graag afschilderen. Op de financiële markten is China eerder een risicofactor dan een wondermiddel voor de wereldeconomie.’


    Dana Toppel – COO San Diego Jewish Family Service

    San Diego Union Tribune

    ‘We kunnen niet doorgaan met of teruggaan naar wat niet werkte, vooral niet als er betere mogelijkheden zijn. We moeten werkplekken en gemeenschappen creëren die inclusief zijn en voor iedereen werken. Ik had het voorrecht om vanuit huis te werken, en kreeg vervolgens een flexibeler werkschema toen we corona onder controle leken te krijgen, maar voor veel werknemers — waaronder degenen die tijdens de pandemie als “essentieel” worden aangemerkt – gold dat niet en dat blijft waarschijnlijk zo, tenzij er grote veranderingen worden aangebracht nadat de pandemie is geëindigd.’


    Jill Ettinger – Oprichter en hoofd van duurzaamheidsplatform Ethos

    Plantbased News

    De grootste duurzaamheidstrend van 2022 wordt veganistische luxeproducten. Topontwerpers hebben bont al vervangen door milieuvriendelijke faux-opties die er net zo luxe uitzien en net zo aanvoelen als dierenbont, zonder de wreedheid.

    Dezelfde verschuiving vindt ook plaats met leer, dat nu nog afkomstig is van koeien, maar ook van honden, geiten en kangoeroes, of van andere dieren. Veganistisch leer is al populair bij luxe labels als Stella McCartney, Karl Lagerfeld en Hermès – en het wordt zonder twijfel de grootste trend in luxemode in 2022.’