Onderwerpen: Corona

  • Meer Chinezen willen emigreren vanwege lockdowns

    Meer Chinezen willen emigreren vanwege lockdowns

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Qatar: huurprijzen schieten omhoog door WK-voetbal

    » Australië: Softwaremiljardair bindt de strijd aan met grootste uitstoter

    Zerocovidbeleid zorgt voor ontevreden burgers

    Nu in China weer een strengere lockdown geldt, stijgt de interesse voor emigratie, zo meldt The New York Times. Volgens een tracker zijn de online zoekopdrachten naar ‘emigratie’ vorige maand met 440 procent gestegen. Immigratieconsulenten zeggen dat het aantal aanvragen om China te verlaten, is gestegen sinds de lockdown in Shanghai. ‘Zeker het dubbele aantal’, aldus Edward Lehman, een migratieadvocaat uit Shanghai.

    ‘Alles draait om zero covid’

    De Chinese immigratiedienst zei enkele dagen geleden dat die ‘niet-essentiële uitreisactiviteiten door Chinese burgers strikt wil beperken’. Deze maatregel zou te maken hebben met de coronapandemie en bedoeld zijn om te verhinderen dat infecties het land in komen. Sommige socialemediagebruikers denken echter dat de Chinese overheid een braindrain wil voorkomen.

    China loopt steeds meer uit de pas met de rest van de wereld wat betreft coronamaatregelen, vinden sommige burgers die weg willen. ‘Het kan de overheid niet schelen wat we moeten doorstaan’, zegt Cherry Burton (29), een Chinees staatsburger, tegen The New York Times. ‘Alles draait om zero covid.’ Vanwege de lockdown in Shanghai hebben zij en haar man hun appartement sinds 1 april niet meer verlaten. Zodra de lockdown wordt opgeheven, wil het echtpaar het land uit.

    Lees ook:

  • Noord-Korea meldt eerst coronabesmetting sinds uitbraak pandemie

    Noord-Korea meldt eerst coronabesmetting sinds uitbraak pandemie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje wil abortuswetgeving verruimen en menstruatieverlof invoeren

    » Ecuador: 43 doden bij nieuwe gevangenisopstand

    Kim Jong-un zweert uitbraak te ‘overwinnen’

    Noord-Korea heeft voor het eerst toegegeven dat het getroffen is door een corona-uitbraak, aldus The Guardian. Het land heeft een ‘ernstige nationale noodtoestand’ uitgeroepen na de bevestiging van de eerste uitbraak van corona, waarna Kim Jong-un beloofde de uitbraak van de epidemie te ‘overwinnen‘.

    Staatsmedia meldden donderdag dat een subvariant van het zeer besmettelijke omikronvirus, bekend als BA.2, was ontdekt in de hoofdstad Pyongyang. Maar zij verstrekten geen details over het aantal gevallen of mogelijke besmettingsbronnen, aldus de Britse krant.

    Noord-Korea had tot nu toe beweerd geen enkel coronageval te hebben geregistreerd sinds het meer dan twee jaar geleden, aan het begin van de pandemie, zijn grenzen sloot.

    Lees ook:

  • Shanghai verzet examens universiteit vanwege nieuwe corona-uitbraak

    Shanghai verzet examens universiteit vanwege nieuwe corona-uitbraak

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Cuba: Ten minste 22 doden en 64 gewonden na explosie in hotel

    » Onderzoek: Veganistisch dieet kan mensen met overgewicht helpen af te vallen

    Examens worden uitgesteld tot juli

    Shanghai heeft het jaarlijkse toelatingsexamen voor de universiteiten uitgesteld tot juli vanwege een nieuwe coronauitbraak, aldus South China Morning Post. De examens, bekend als gaokao, zullen nu worden gehouden van 7 tot 9 juli, een maand later dan oorspronkelijke gepland, vertelde de viceburgemeester van Shanghai, Chen Qun, zaterdag in een persconferentie. Hij vertelde ook dat de toelatingsexamens voor de middelbare scholen in Shanghai met een maand uitgesteld zijn tot 18 en 19 juli.

    ‘Na een zorgvuldige beoordeling van de huidige situatie in verband met een uitbraak van het coronavirus, hebben we besloten de examens uit te stellen na goedkeuring van het ministerie van Onderwijs,’ verklaarde Chen. Hij gaf ook aan dat het gemeentebestuur een tijdschema zal bekendmaken voor de heropening van de scholen zodra de pandemie onder controle is.

    De aankondiging komt nadat het aantal dagelijkse nieuwe coronagevallen in Shanghai voor de veertiende opeenvolgende dag is gedaald tot 4214 in de afgelopen vierentwintig uur.

    Lees ook:

  • Hoop op vrijstelling patent coronavaccins na akkoord binnen WTO

    Hoop op vrijstelling patent coronavaccins na akkoord binnen WTO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuwe aanval van Al-Shabaab in Somalië

    » Haast om noodanticonceptie in Oekraïne te krijgen na toename meldingen verkrachting

    Productie coronavaccins zonder betaling licenties

    De machtigste leden van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) verklaarden dinsdag dat zij een overeenstemming hebben bereikt over een voorstel tot de vrijstelling van de intellectuele-eigendomsrechten voor Covid-19-vaccins, in de hoop de wereldwijde uitrol ervan te versnellen, meldt The Guardian. De directeur-generaal van de WTO, Ngozi Okonjo-Iweala, heeft sinds zij in 2021 in functie trad van vaccinatiegelijkheid haar topprioriteit gemaakt.

    Het voorstel van de zogenaamde Quad (de Europese Unie, India, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten) moet nog aan de voltallige Raad worden voorgelegd, maar China heeft aangegeven dat het bereid is voor te stemmen. Als het voorstel wordt aangenomen, zouden de ontwikkelingslanden Covid-vaccins kunnen produceren zonder licenties te hoeven betalen aan Pfizer, Moderna en andere farmaceutische bedrijven.

    Meer dan dertig landen hebben minder dan 10 procent van hun bevolking ingeënt

    De vaccinatiegraad in rijke landen ligt nu tussen 70 procent en 90 pocent, en in veel landen wordt gesproken over een vierde ronde injecties. In armere landen blijft de vaccinatiegraad laag, als gevolg van de kosten en een gebrek aan aanbod. Meer dan dertig landen hebben minder dan 10 procent van hun bevolking ingeënt, volgens de Multilateral Leaders Taskforce on Covid-19.

    Lees ook:

  • Arbeidsmigranten in China vinden werk in groeiende coronasector

    Arbeidsmigranten in China vinden werk in groeiende coronasector

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vuurwapens belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse jongeren

    » Reserveren voor Venetië wordt verplicht

    Seizoensarbeiders vinden werk als coronacontroleur

    De Chinese economie was jarenlang afhankelijk van zo’n 300 miljoen rondtrekkende arbeiders, die allerlei soorten tijdelijk en vaak gevaarlijk werk deden. Het was deze ‘zwervende bevolking’ die telefoonnetten aanlegde, in restaurants werkte of wolkenkrabbers bouwde. Door de economische neergang en toegenomen regelgeving zijn veel van die sectoren gekrompen, meldt NPR. Daarom zijn uitzendbureaus gaan omschakelen. Ze werven nu op grote schaal werknemers voor een nieuwe niche: coronacontroleur. Het is de enige sector in China waarin het aantal tijdelijke banen nog steeds groeit. 

    Net zoals de vorige generatie migrerende werknemers van stad naar stad trok om aan de vraag naar seizoenarbeiders te voldoen, reizen nu tienduizenden Chinezen door het land om afdelingen in door de overheid opgezette isolatiecentra te bemannen en om grootschalige testcampagnes uit te voeren. Ze worden dabai, of ‘grote witten’ genoemd vanwege hun witte beschermende kleding.

    Lees ook:

  • Welkom terug op kantoor

    Welkom terug op kantoor

    Na twee jaar van videovergaderingen en Slack-chats, willen veel bedrijven hun werknemers weer op kantoor zien. Maar niet iedereen staat te popelen om terug te keren naar de ochtendspits en de gemeenschappelijke toiletten.

    Toen Googlewerknemers deze maand terugkeerden naar hun grotendeels lege kantoren, kregen ze te horen dat ze rustig aan moesten doen. Kantoortijd ‘moet niet alleen over productie gaan, maar ook leuk zijn’. Neem de tijd om op verkenning te gaan. Plan niet aan een stuk door afspraken. En vergeet ook niet om het privéoptreden van Lizzo bij te wonen, een van de populairste popsterren van het land. En alsof dat nog niet genoeg was, kondigde het bedrijf ook nog eens ‘pop-upevenementen’ aan, met eten en cadeautjes – ‘de favoriete combinatie van elke Googler’.

    Googlewerknemers in Boulder, Colorado, werden op de muismat die het bedrijf hun cadeau deed wel nog herinnerd aan wat ze achterlieten. Onder een afbeelding van een droevig kijkende kat stond de smeekbede: ‘Je gaat toch niet RTO?’ RTO is een afkorting voor return to office [terug naar kantoor], die tijdens de pandemie is ontstaan omdat kantoren van veel bedrijven leeg kwamen te staan. Tijdens de pandemie bleek dat aanwezigheid op kantoor geen hogere productiviteit in de hand werkte, en veel bedrijven deden het prima zonder dat het personeel ooit fysiek bij elkaar kwam.

    Gewone kleren

    Nu, na twee jaar van videovergaderingen en Slack-chats, staan veel bedrijven te popelen om hun werknemers weer achter hun bureaus te zien. Maar werknemers staan vaak minder te popelen om terug te keren naar de ochtendspits en de gemeenschappelijke toiletten en om hun joggingpak in te wisselen voor gewone kleren. Techbedrijven die goed in de slappe was zitten en lege kantoren hebben staan, halen daarom alles uit de kast om hun personeel terug naar kantoor te halen, zelfs al hebben ze inmiddels aangegeven dat dat in veel gevallen – voor ten minste een paar dagen per week – verplicht is.

    Lizzo speelt deze maand voor werknemers van Google in een amfitheater in de buurt van het hoofdkantoor in Mountain View, Californië. Toen Microsoft eind februari zijn kantoren heropende in Redmond, Washington, werden de werknemers getrakteerd op optredens van lokale bands, bier- en wijnproeverijen en zelfs op lessen om een terrarium aan te leggen. Chipfabrikant Qualcomm organiseerde een happy hour met topman Cristiano Amon om de eerste officiële week terug op kantoor in te luiden. In kantoren in San Diego werden enkele duizenden werknemers vergast op gratis eten, drinken en T-shirts. Ook heeft het bedrijf wekelijkse evenementen ingevoerd, zoals pop-upeetstands op ‘Take a Break Tuesday’ en fitnesslessen op ‘Wellness Wednesday’.

    ‘Deze feestjes en extraatjes maken duidelijk dat bedrijven heel goed weten dat werknemers niet naar kantoor willen komen’

    ‘Deze feestjes en extraatjes maken duidelijk dat bedrijven heel goed weten dat werknemers niet naar kantoor willen komen, in ieder geval niet zo vaak als vroeger,’ zegt Adam Galinsky, professor aan de businessschool van Columbia University. Volgens hem verkiezen bedrijven vooralsnog ‘de wortel boven de stok’: werknemers worden beloond omdat ze naar kantoor komen in plaats van gestraft wanneer ze thuisblijven.

    Voordat corona toesloeg, investeerden de grootste technologiebedrijven miljarden dollars in de bouw van kantoren – architectonische hoogstandjes die de rijkdom van het bedrijf weerspiegelen. Deze glanzende kantoorpanden, vol foefjes en extraatjes, getuigen van de lang gekoesterde overtuiging dat persoonlijke samenwerking bevorderlijk is voor creativiteit en innovatie en het nastreven van een gemeenschappelijk doel. Maar voor veel werknemers die het prettig vonden om op afstand te werken, vertegenwoordigt de terugkeer naar kantoor – hoe mooi dat ook mag zijn – het einde van de zomer, of de weerzin om weer naar school te gaan. Slechts weinigen, zo lijkt het, staan te springen om weer vijf dagen per week naar kantoor te gaan.

    Een derde van de werknemers wil liever op afstand werken

    Op Memegen, een interne bedrijfssite van Google waarop medewerkers memes delen, was een van de populairste posts een foto van een bedrijfskantine met als onderschrift: ‘RTO is elkaar tegen het lijf lopen en zeggen “We moeten echt weer eens samen lunchen”, totdat een van de twee ontslag neemt bij Google.’ Nick Bloom, die als professor economie aan Stanford University elke maand vijfduizend werknemers ondervraagt, zegt dat de meeste mensen twee of drie keer per week terug willen naar kantoor. Een derde van de werknemers wil nooit meer terug en blijft liever op afstand werken.

    Collega’s ontmoeten

    Alleen al met de reis van en naar kantoor, aldus Bloom, bespaart de gemiddelde werknemer één uur per dag. ‘Vandaar dat werknemers niet met gratis bagels of een pingpongtafel kunnen worden verleid.’ De belangrijkste reden voor werknemers om naar kantoor te gaan is om hun collega’s te ontmoeten, zo blijkt uit zijn enquêtes.

    Apple verplicht zijn werknemers zich één keer per week op kantoor te melden

    Na een paar keer uitstellen heeft Google op 4 april een hybride werkschema geïntroduceerd, waarbij de meeste werknemers enkele dagen per week op kantoor dienen te verschijnen. Apple verplicht sinds vorige week zijn werknemers zich één keer per week op kantoor te melden. Op 31 maart stuurde David Radcliffe, adjunct onroerend goed en werkplekken bij Google, een e-mail aan werknemers in de Bay Area van San Francisco waarin hij aankondigde de terugkeer ‘heel bijzonder‘ te willen maken.

    Al jaren voorziet Google in luxe bussen met wifi om het woon-werkverkeer productiever en comfortabeler te maken, maar nu gaat het bedrijf nog een stap verder. Zo biedt het onder meer een vergoeding van 49 dollar per maand voor de huur van een elektrische scooter. Daarnaast is Google van plan met de inrichting te gaan experimenteren om in te spelen op veranderende manieren van werken.

    Microsoftwerknemers die in februari enkele dagen per week terugkeerden naar hun kantoren, werden verwelkomd met ‘dankevents’ en buitenspelletjes zoals cornhole en levensgroot schaken. Ze konden schilderlessen volgen of manden leren maken. Het café op de campus werd omgetoverd in een bier-, wijn- en mocktail-garten. En natuurlijk was er gratis eten en drinken: pizza’s, broodjes en allerlei soorten koffie. Microsoft huurde foodtrucks in die onder andere gefrituurde kip, taco’s, gyros, Koreaans eten en gebraden vlees serveerden.

    Gratis eten

    In tegenstelling tot bij veel andere technologiebedrijven moeten werknemers van Microsoft zelf betalen voor hun eten op kantoor. Een werknemer deelde op Twitter haar verbazing over de enorme aantrekkingskracht die gratis eten bleek te hebben. Bedrijven moeten volgens Nick Bloom een balans zien te vinden tussen flexibiliteit, waarbij werknemers hun eigen schema mogen bepalen, en een vorm waarbij werknemers worden verplicht op specifieke dagen te verschijnen en hun kantoortijd optimaal te benutten. Bedrijven kunnen hun energie beter stoppen in het vinden van dat evenwicht, dan aan het overstelpen van werknemers met extra’s als privéconcerten, aldus Bloom.

    ‘Door al die franje gaan werknemers echt niet weer regelmatig verschijnen’

    ‘Door al die franje gaan werknemers echt niet weer regelmatig verschijnen,’ zegt Bloom. ‘Wat wordt de volgende stap? Eerst Justin Bieber en daarna Katy Perry?’ Medewerkers van het meer ingetogen Apple zeggen geen feestelijkheden te verwachten wanneer ze terugkeren naar kantoor. Daar zou ook nooit sprake van zijn geweest. In eerste instantie vraagt Apple werknemers om één keer per week te komen opdagen. Vanaf eind mei wordt dat maandag, dinsdag en donderdag.

    Toen Apple vorig jaar een terug-naar-kantoorplan aankondigde, dat door een nieuwe coronagolf moest worden uitgesteld, ondertekenden meer dan duizend werknemers een brief waarin ze bij het management aandrongen op flexibele werkregelingen. Dit was een bijzondere stap voor het personeel, dat zich in het verleden zeldzaam openlijk kritisch uitliet over beslissingen van bovenaf.

    Maar hoewel techbedrijven tegemoet proberen te komen aan de wensen van hun werknemers, zijn ze tegelijkertijd op kleine attenties aan het bezuinigen. Meta, voorheen bekend als Facebook, liet werknemers vorige maand weten dat het gratis diensten zoals een wasserij en stomerij gaat inperken of afschaffen. Net als enkele andere bedrijven heeft Google duizenden werknemers toestemming gegeven om op afstand te werken of naar een ander kantoor over te stappen. Maar als dat een goedkopere locatie betreft, dan verlaagt Google het salaris; hierbij zou de plek waar iemand is aangenomen een rol spelen.

    Clio, een bedrijf in juridische software in Burnaby, Brits-Columbia, dwingt zijn werknemers niet om naar kantoor terug te keren, maar organiseerde onlangs wel een groot feest. Er was vrolijke muziek. Er was een asymmetrische ballonsculptuur in de kenmerkende Clio-kleuren lichtblauw, donkerblauw, koraalrood en wit: perfect voor een selfie. Een van Clio’s bekendste werknemers droeg een safarikostuum en gaf daarin rondleidingen door het bedrijf. Om twee uur ’s middags werd er een cupcakeparty gehouden.

    Thuisgevoel vergroten

    Het bedrijf verplaatste de bureaus naar de ramen, zodat de Clions – zoals het bedrijf zijn werknemers noemt – tussen alle e-mails door naar de kersenbloesems buiten het kantorencomplex kunnen kijken. Zo moest het thuisgevoel worden vergroot. Een tafelvoetbaltafel is veranderd in een werkstation, met stoelen aan beide kanten, ‘zodat je kunt vergaderen terwijl je tafelvoetbalt, met je laptop erbovenop’, aldus Natalie Archibald, Clio’s adjunct van de HR-afdeling.

    Het kantoor van Clio in Burnaby, waar 350 mensen werken, is maar voor de helft open. De ruime werkplekken moeten worden gereserveerd, en werknemers dragen rode, gele en groene koordjes die aangeven of hun handen al dan niet mogen worden geschud. Op het feest kwamen slechts zo’n zestig mensen opdagen. ‘Zodat ze een echte lach te zien krijgen in plaats van een emoji,’ aldus Archibald. ‘Want daar worden mensen nou eenmaal blij van.’

  • Na twee jaar mogen in Singapore de mondkapjes af en de cafés weer open

    Na twee jaar mogen in Singapore de mondkapjes af en de cafés weer open

    In Singapore worden na lange tijd van strenge beperkingen de belangrijkste coronaregels opgeheven. Hoewel sommige inwoners al maanden reikhalzend uitkeken naar dit moment, is er ook een grote groep Singaporezen die een stuk minder opgelucht is over de versoepelingen.

    Dinsdag kon Ben Lim voor het eerst in twee jaar van huis naar de trein lopen zonder mondkapje. Singapore heeft namelijk de belangrijkste coronabeperkingen opgeheven, overeenkomstig met het nieuwe beleid om ‘te leren leven’ met het virus.

    Het dragen van een mondkapje is niet langer verplicht in de stad met 5,45 miljoen inwoners, en dat is volgens Lim, gezien de zinderende hitte, een zegen. ‘Het dragen van een mondkapje in ons hete en vochtige klimaat is onnodig wanneer er geen mensenmenigte is, omdat het risico van besmetting of overdracht dan nagenoeg nul is.’ De vierendertigjarige voegt eraan toe dat hij het zekere voor het onzekere neemt en een mondkapje zal blijven dragen op plekken waar het drukker is.

    Sinds dinsdag mogen inwoners van Singapore bijeenkomen in groepen van tien in plaats van het eerdergestelde maximum van vijf, en het verbod op het schenken en verkopen van alcoholische dranken na half elf ’s avonds wordt opgeheven. De stad zal later deze week ook de regels aan de grens versoepelen. Internationaal reizen zal makkelijker worden voor gevaccineerden, en de grens met Maleisië gaat weer volledig open.

    Een mijlpaal

    Hoewel de regering benadrukt dat er geen sprake is van een ‘Bevrijdingsfeest’ waarbij alle beperkingen in één keer worden versoepeld, wordt deze week na twee jaar lang zeer strenge beperkingen door de bevolking gezien als een mijlpaal. Er heerst een voelbare opwinding onder de Singaporezen, evenals opluchting dat het leven eindelijk weer op dat van voor de pandemie begint te lijken. Sommige mensen hielden aftelfeestjes en deelden TikTok-video’s van zichzelf waarop te zien is hoe ze na middernacht blij hun mondkapjes buiten afzetten. Maar er zijn er ook die hun mondkapjes buiten op zullen houden, omdat ze het gedoe vinden om ze binnen, waar ze nog steeds verplicht zijn, weer op te zetten.

    Sommige mensen deelden TikTok-video’s waarop te zien is hoe ze na middernacht blij hun mondkapjes buiten afzetten

    Darren, een Singaporees die alleen zijn voornaam wilde noemen, zei zich vooral te verheugen op de opheffing van de alcoholregel. De dertigjarige kondigde aan zijn dinsdagavond tot na half elf in een bar door te brengen, om ‘ten volle gebruik te maken van deze nieuw verworven vrijheid’. Ook sommige bedrijven grijpen de gelegenheid aan voor een feestje. Zo bood Tiger Beer om in een aantal bars in het land om half elf een minuut lang gratis drankjes.

    Andere inwoners zijn vooral blij dat ze weer in grotere groepen bijeen mogen komen. Voor Lesley Chew, een 40-jarige freelancer, was het bijvoorbeeld moeilijk om voor haar gezin van elf een feestje te organiseren. Zo moest ze vorig jaar de kerstviering opsplitsen om iedereen te kunnen ontvangen, zodat ze uiteindelijk twee weekenden lang kerst vierde. ‘Dat was behoorlijk vermoeiend.’ Chew is ook blij dat ze na de versoepeling weer zonder mondkapje op kan gaan, al vindt ze dat nog wel enigszins riskant. Voorlopig houdt ze haar mondkapje op, ook buiten. Deels omdat ze eraan gewend is geraakt, maar ook omdat ze niet het risico wil lopen dat ze haar achtjarige dochter met het virus besmet.

    Opgelucht

    Volgens een online enquête van marktonderzoeker en analysebedrijf YouGov, kijken de inwoners van Singapore het meest uit naar de hervatting van grotere sociale bijeenkomsten. Uit de enquête onder 1048 mensen blijkt dat een op de vier inwoners blij is met de versoepeling. Een derde van de onderzochten voelt zich opgelucht, ongeveer 29 procent maakt zich zorgen. Online lieten sommige inwoners weten dat de versoepelingen volgens hen te snel komen, aangezien Singapore nog duizenden infecties per dag telt. ‘Ga niet te snel over tot de orde van de dag,‘ luidde bijvoorbeeld een reactie op Twitter.

    Maar restaurants en bars zijn blij met de versoepeling en verwachten deze week een toename van het aantal bezoekers. Barman Tim Rosete van cocktailbar Nemesis vertelt dat zijn aantal reserveringen met minstens twintig procent is gestegen. Nu het verbod op alcohol na halfelf is opgeheven, zal de bar haar openingstijden wijzigen en tot middernacht openblijven. Hij verwacht dat de versoepeling van de maatregelen zijn inkomsten zal verhogen. ‘Langer open betekent meer drinken,‘ zegt hij.

    ‘Mensen in grotere groepen hebben de neiging om meer geld aan drank te besteden‘

    Anju, een Koreaans restaurant in het centrum van Singapore, heeft enkele reserveringen ontvangen voor groepen van tien personen, maar mede-oprichter Eugene Yeo merkt dat mensen toch nog op hun hoede zijn voor corona en zich nog niet haasten om met grotere groepen bijeen te komen. De mogelijkheid om grotere groepen te ontvangen zal zijn zaak volgens Yeo ten goede komen: ‘Mensen in grotere groepen hebben de neiging om meer geld aan drank te besteden.‘ Restaurants hebben de afgelopen twee jaar moeite gehad om de steeds veranderende beperkingen in Singapore bij te houden, voegt Yeo eraan toe. Hij hoopt dat de nieuwe regels enige vorm van zekerheid bieden.

    Bedrijven in de voedingssector zijn erbij gebaat dat meer werknemers deze week naar hun werkplek kunnen terugkeren. Vanaf dinsdag mag 75 procent van de werknemers van alle bedrijven weer aan de slag, in plaats van 50 procent, zoals eerder. Bedrijven die flexibele werkruimtes verhuren zien als gevolg daarvan een toename van het aantal aanvragen. Balder Tol, algemeen directeur van WeWork Australië & Zuidoost-Azië, zegt dat na de aankondiging van Singapore bedrijven meteen kantoorruimte bij WeWork begonnen te reserveren en dat lopende gesprekken met grote ondernemingen in een stroomversnelling zijn geraakt. ‘Behalve dat meer werknemers terugkeren, is er ook meer ruimte nodig omdat bedrijven door de versoepelde regels meer zakenreizigers verwachten,’ aldus Tol.

    Hij doelt op de vereenvoudigde reisregels die op 1 april van kracht worden. Gevaccineerde reizigers mogen Singapore dan binnen als ze twee dagen voor hun vlucht negatief getest zijn. Ze hoeven niet in quarantaine en bij aankomst niet te testen. Volgens autoriteiten is dit een poging van Singapore om zijn status als internationaal luchtvaartknooppunt terug te krijgen. Naar verwachting kan het aantal aankomsten worden teruggevoerd naar 50 procent van het niveau van voor de pandemie.

    Bevolkingsdaling

    Alex Holmes, econoom bij Capital Economics, zegt dat een snelle heropening van Singapores grenzen een zegen zal zijn voor de economische groei, als deze althans leidt tot een omkering van de enorme bevolkingsdaling tijdens de pandemie, die 4,1 procent bedroeg. Vooral de terugkeer van langdurige migratie is volgens hem voor Singapore van groot belang.

    Ondertussen zal de versoepeling van de binnenlandse beperkingen een ‘broodnodige stimulans‘ betekenen voor horeca, toerisme en de transportsector van Singapore, aldus Holmes. Maar hij waarschuwt ook dat de maatregelen de prijsdruk zullen opvoeren en dat prijzen van vliegtickets, hotels en voedingsdiensten sterk zullen stijgen. Econoom Chua Hak Bin van Maybank wijst er bovendien op dat sommige bedrijven en restaurants te kampen hebben met personeelstekorten en wellicht niet volledig kunnen profiteren van de grotere vraag en het toenemende publiek na de heropening.

    Een grotere vraag naar personeel zal de lonen doen stijgen, zodat hotels bijvoorbeeld hogere salarissen moeten bieden om werknemers uit andere sectoren, zoals de voedsel- en drankensector, terug te lokken. Dat zou kunnen leiden tot een ongezonde biedingsstrijd om lokale werknemers, waardoor de inflatiedruk voor deze binnenlandse diensten op korte termijn flink kan oplopen, aldus Chua.

    In het tijdperk vóór de pandemie staken meer dan 300.000 mensen dagelijks de grens over

    De heropening van de grens met Maleisië kan het tekort aan arbeidskrachten op middellange termijn enigszins verlichten wanneer meer Maleisische werknemers Singapore binnenkomen, zegt Chua. Hij merkt op dat in het tijdperk vóór de pandemie meer dan 300.000 mensen dagelijks de grens overstaken. Toch zal de aanzienlijke versoepeling van de maatregelen de groei van de dienstensector helpen stimuleren, waaronder die van de horeca, voedings- en drankensector en de detailhandel, die achterlopen bij het economische herstel.

    ‘De heropening komt op het juiste moment en zal de negatieve impact van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne – verstoringen van de bevoorrading en stijgende energieprijzen – voor een deel helpen compenseren,’ aldus Chua.

  • Twee derde van de Britse jongeren mist lockdowns

    Twee derde van de Britse jongeren mist lockdowns

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru: Noodtoestand afgekondigd op snelwegen vanwege truckersprotest

    » Malinese leger en vermoedelijke Russische huurlingen doden 300 burgers in Mali

    Lockdownnostalgie onder jongeren

    Het Britse tijdschrift The Face hield vorige maand in Groot-Brittannië een enquête onder ruim driehonderd jongeren tussen de veertien en drieëntwintig jaar om te onderzoeken welke impact de pandemie op hen had. Een overweldigende meerderheid van 66,9 procent van de respondenten zegt het lockdownleven te missen, ondanks alle beperkingen.

    ‘Het beste wat ik aan de lockdown heb overgehouden is de relatie met mijn moeder’

    Volgens sommige respondenten ging hun geestelijke gezondheid erop vooruit doordat ze zich beter konden concentreren op specifieke zaken. Sommigen begonnen aan een strak fitnessregime, leerden breien of koken, of leerden digitaal mensen kennen die anders hun pad niet gekruist zouden hebben. Weer anderen leerden hun familie waarderen.

    ‘Het beste wat ik aan de lockdown heb overgehouden is de relatie met mijn moeder’, liet de veertienjarige Lucy bijvoorbeeld weten. ‘Vroeger spraken we elkaar nooit en nu kan ik met haar praten zoals ik met een vriendin praat.’ Voor Denise, tweeëntwintig, leidde de lockdown tot het ontdekken en accepteren van haar seksuele identiteit: ‘Ik ben uit de kast gekomen als non-binair en voel me nu helemaal mezelf.’

    Lees ook:

  • Inwoners van Shanghai uiten hun woede over lockdowns op sociale media

    Inwoners van Shanghai uiten hun woede over lockdowns op sociale media

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Belarus pakt Wikipedia-redacteur op voor verspreiden van anti-Russische informatie

    » Sri Lanka: oppositie verwerpt regering van nationale eenheid

    Woedende inwoners van Shanghai

    Gefrustreerde inwoners van Shanghai zoeken hun toevlucht tot sociale media om hun mening te ventileren en vraagtekens te plaatsen bij het nut van China’s zerocovidbeleid in zijn dichtstbevolkte stad met 26 miljoen inwoners, schrijft AsiaOne. Hoewel de besmettingen naar mondiale maatstaven klein zijn, houdt China vast aan de aanpak om iedereen die positief wordt getest naar een quarantainecentrum of ziekenhuis te sturen. Lockdowns in het oosten van de stad zijn inmiddels uitgebreid naar het westen.

    Inwoners van Shanghai delen video’s en foto’s van overvolle, slecht functionerende quarantainecentra en vragen om voedsel en medische hulp vanwege de gebrekkige zorg in de centra.

    Lees ook:

  • Uruguay wil stoppen met verplicht testen voor gevaccineerde reizigers

    Uruguay wil stoppen met verplicht testen voor gevaccineerde reizigers

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ten minste vijf doden bij aanslagen in de buurt van Tel Aviv

    » Wapenstilstand in Jemen tijdens ramadan

    Maatregel moet toerisme een boost geven

    De Uruguayaanse minister van Toerisme Tabaré Viera heeft zijn collega van Volksgezondheid, Daniel Salinas, gevraagd om de mogelijkheid te bekijken om inkomende reizigers die volledig zijn gevaccineerd tegen corona niet langer te verplichten tot testen, bericht MercoPress.

    Hoe eerder die maatregel van kracht wordt, hoe beter voor het toerisme, aldus Viera. ‘Ik denk dat alle parameters aangeven dat de omikrongolf rond eind maart en de eerste helft van april zal afnemen’, zei Salinas vorige week. De verwachting is dan ook dat in april aan het verzoek van Viera zal kunnen worden voldaan, zo heeft het ministerie van Volksgezondheid laten weten.

    Lees ook:

  • Oekraïense coronapatiënten mijden schuilkelders

    Oekraïense coronapatiënten mijden schuilkelders

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland investeert 200 miljard euro in ‘transformatie’ van de economie

    » Ex-premier van Bulgarije gearresteerd voor corruptie met EU-gelden

    Dilemma: in isolatie of naar de schuilkelder?

    ‘Eind februari stond Serhii Fokin, inwoner van Kyiv, voor een moeilijke keuze: tijdens een luchtaanval een schuilkelder binnengaan en het risico lopen dat hij de mensen om hem heen besmet, of thuisblijven en het risico lopen dat hij door een Russische raket wordt gedood’, schrijft The Kyiv Independent.

    Fokin koos ervoor om thuis te blijven en zocht een plek op in zijn appartementencomplex die hem het meest veilig leek, naast een dragende muur. Andere Oekraïense coronapatiënten waarmee The Kyiv Independent sprak hebben er wel voor gekozen om hun toevlucht te zoeken tot een schuilkelder, maar proberen hun omgeving te beschermen door constant een mondkap te dragen.

    Volgens de WHO heeft Oekraïne te kampen met een van de ergste golven van het coronavirus sinds het begin van de pandemie

    Slechts 38 procent van de Oekraïners is volledig gevaccineerd en bij het begin van de Russische invasie werden er meer dan 646.000 actieve gevallen geregistreerd. Op dat moment was 60 procent van de tests die in het land werd uitgevoerd positief.

    Volgens de WHO heeft Oekraïne te kampen met een van de ergste golven van het coronavirus sinds het begin van de pandemie. WHO-experts vrezen dat de oorlogsomstandigheden de uitbraak zullen verhevigen. Door de grote vluchtelingenstroom uit Oekraïne zou het virus ook in andere delen van Europa weer kunnen oplaaien.

    Lees ook:

  • In de Andes bevindt zich het meest diverse voedselsysteem ter wereld

    In de Andes bevindt zich het meest diverse voedselsysteem ter wereld

    In Peru’s afgelegen dorpen gebruiken boeren verschillende gewassen om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. ‘Wij volgen het pad dat onze voorouders hebben ontwikkeld.’

    In een landelijke omgeving die door de eeuwen heen nauwelijks is veranderd, verzamelen boeren in rode wollen poncho’s zich in een halve cirkel om chica te drinken, gemaakt van gegiste maïs, terwijl ze mompelend Pachamama – Moeder Aarde – aanroepen voordat ze de drab op de aarde van de Andes sprenkelen. Zingend in het Quechua, de taal die door de Inca’s over de gehele Andes is verspreid, maken ze heuveltjes rondom de planten op de vele kleine lapjes grond op de terrassen van de Peruaanse berghelling.

    De Andes biedt plaats aan een van de meest diverse voedselsystemen ter wereld. Door middel van speciaal aangepaste landbouwtechnieken houden de boeren een grote variëteit aan maïs en andere gewassen in stand die de sleutel kunnen vormen voor voedselvoorziening, nu de opwarming van de aarde een onstabieler klimaat veroorzaakt. Maïs wordt al duizenden jaren verbouwd in Lares, bij Cuzco, in een van de hoogstgelegen landbouwgebieden ter wereld. De inwoners van Choquecancha en Ccachin zijn gespecialiseerd in meer dan vijftig soorten graansoorten in een veelvoud van verschillende grootten en kleuren. ‘Vroeger verbouwden de Inca’s dit soort ecotypes en wij volgen het pad dat onze voorouders hebben ontwikkeld,’ zegt Juan Huillca, een natuurbeschermer in het kleine bergdorp Choquecancha. 

    Maïskolven met roodgetinte korrels worden bloedhuiler genoemd

    Op een deken liggen maïskolven in een scala aan kleuren, van licht vergeeld wit tot donkerpaars. Allemaal hebben ze dikke korrels en beeldende namen. Gelige maïskolven met roodgetinte korrels worden yawar waqaq (bloedhuiler) genoemd. Witte kolven met grijze spikkels, waarvan de geroosterde korrels worden opgediend als knapperige canchita bij het beroemde Peruaanse gerecht ceviche, worden algemener chuspi sara (kleine maïs) genoemd.

    Historici menen dat wat nu de meest geteelde graansoort ter wereld is, zo’n tienduizend jaar 
    geleden zijn oorsprong had in het huidige Mexico. Vervolgens hebben de maïssoorten zich zuidwaarts verspreid langs de ruggengraat van de Andes om zo’n zesduizend jaar geleden in Peru aan te komen. Lang voor de klimaatcrisis begonnen de voorouders van deze boeren granen te verbouwen in verschillende kleine ecosystemen, van ijzige bergtoppen tot zonnige valleien.

    Erfgoedsystemen

    ‘In dit landschap zou het moeilijk zijn om slechts één variëteit van één gewas te verbouwen, omdat je in één jaar vorst, hagel, droogte of onstuimige regenval kunt hebben,’ zegt Javier Llacsa Tacuri, expert in landbouwbiodiversiteit. Hij beheert een project om landbouwtechnieken veilig te stellen die worden gezien als een van de weinige wereldwijd belangrijke, agrarische erfgoedsystemen. ‘Een paar variëteiten zijn niet genoeg om een jaar landbouw winstgevend te maken, dus moet je vele variëteiten hebben. Vorst en hagelstormen zijn altijd voorgekomen en onze voorouders wisten hoe ze daarmee moesten omgaan.’ Met meer dan honderdtachtig inheemse plantensoorten en honderden variëteiten heeft Peru een van de grootste diversiteiten aan gewassen.

    Het project, dat wordt gesteund door de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN, staat de boeren bij om de inheemse soorten te behouden, en Llacsa Tacuri en zijn collega’s helpen hen om markten te vinden voor de veelkleurige maïs. ‘Peru is een van acht plekken ter wereld die worden beschouwd als een centrum van herkomst van de landbouw,’ zegt Llacsa Tacuri. ‘De eerste bewoners en hun nakomelingen, de huidige boeren, begonnen hun aanpassing aan dit landschap meer dan tienduizend jaar geleden.’

    Juan Huillca vertelt dat zijn dorp en de nabijgelegen plaatsjes de klimaatcrisis al beginnen te voelen. ‘Er komen ziekten als zwarte roest en meeldauw. Soms hebben we vorst of hagel. Daarom hebben we zaadbanken, om onze maïsecotypes niet kwijt te raken, zodat we wat we verloren hebben terug kunnen krijgen en die variëteiten opnieuw kunnen zaaien.’

    Nu het klimaat opwarmt, ontstaan er variëteiten die resistenter zijn tegen ziekten en plagen

    In een eenvoudig boerenhuis in Ccachin ligt de genetische erfenis van duizenden jaren oogstdomesticatie en -variatie. Tientallen soorten gedroogde korrels liggen er opgeslagen in plastic containers voor moeilijke tijden. ‘Maar de verdiensten zijn laag, waardoor veel jonge mensen naar de stad verhuizen omdat ze hun familie niet kunnen onderhouden,’ zegt Huillca. 

    Sonia Quispe, die zich bekommert om het behoud van maïs in Choquecancha, vertelt dat de oogst half zo groot is als normaal. ‘Door de klimaatcrisis wordt er minder geoogst, maar we vullen ons eetpatroon aan met aardappelen. Het is dus belangrijk om met verschillende soorten maïs te werken om voor voldoende voedsel te zorgen. Nu het klimaat opwarmt, ontstaan er variëteiten die resistenter zijn tegen ziekten en plagen.’

    Plagen tegengaan

    Quispe kan de soort van drie maanden oude maïsscheuten herkennen aan de stengels. Ze legt uit dat de stengels die aan de onderkant rood zijn rood-getinte kolven met een bittere smaak voortbrengen die plagen tegengaan en die zich naar hoger op de berg gelegen gebieden verspreiden naarmate de zon feller wordt.

    Julio Cruz Tacac (31), een yachachiq oftewel landbouwdocent, die na zijn studie in Cuzco terugkeerde naar Ccachin, heeft de weerpatronen zien veranderen. ‘Toen ik klein was, scheen de zon niet zo fel. De temperatuur was milder.’ ‘Het was alsof we in het paradijs woonden wat voedsel betreft. We hadden alles bij de hand,’ vertelt hij over zijn jeugd. Dat contrasteert met het leven in de stad, waar ‘alles om geld draait’. Door de coronapandemie werd dat nog moeilijker. Peru had de hoogste sterftecijfers door corona ter wereld.

    ‘Maar nu er een pandemie is, willen de mensen niet ruilen, ze willen geld’

    In de afgelegen dorpjes wordt de gewoonte van ayni, gemeenschappelijk werk, in ere gehouden, maar een vorm van ruilhandel die trueque heet heeft schade opgelopen door de economische impact van de pandemie. ‘We gaan naar de markt waar we het fruit en de coca van de boeren in de vallei verhandelen,’ zegt Genara Cárdenas (55) uit Ccachin. ‘Maar nu er een pandemie is, willen de mensen niet ruilen, ze willen geld.’

    De financiële druk heeft de traditionele manier van leven in het dorp aangetast, maar de gewassen hebben de bewoners geholpen om ondanks de economische problemen zelfvoorzienend te blijven. Nu zorgt de klimaatcrisis voor nieuwe uitdagingen, zegt de 55-jarige boer Victor Morales. ‘Toen ik jong was, kwamen de regens en de vorst op vaste tijden, maar tegenwoordig is alles veranderd. Toen hadden we veel verschillende soorten aardappelen en maïs, nu hebben we variëteiten die resistenter zijn tegen de klimaatverandering.’

  • ‘De hoop dat we na de pandemie betere mensen zouden worden, is verdampt’

    ‘De hoop dat we na de pandemie betere mensen zouden worden, is verdampt’

    De Mexicaanse arts en schrijver Arnoldo Kraus reflecteert op het wereldwijde verlangen naar het einde van de pandemie en de opgekropte frustratie van de afgelopen twee jaar.

    Arnoldo Kraus (71) is internist, schrijver en oprichter van het Colegio de Bioética (College voor Bio-ethiek). In 2020 publiceerde hij Bitácora de mi pandemia (Logboek van mijn pandemie) en onlangs stelde hij de bundel Suicidio (Zelfmoord) samen, met essays van twintig auteurs. Kraus, die als docent is verbonden aan de medische faculteit van de Universidad Nacional Autónoma de México, vertelt hoe hij zich tijdens de eerste periode van de pandemie vastklampte aan een gevoel van optimisme, maar dat ‘die hoop verdampte’ naarmate de maanden verstreken. Kraus heeft geen WhatsApp, geen Facebook en geen Twitter. Hij zegt dat hij het redt met zijn oude mobieltje, want hij praat liever met zijn patiënten dan dat hij zijn tijd verdoet met het sturen van berichtjes. 

    In zijn behandelkamer neemt de arts dan ook de vaste telefoon van de haak om precies dat te doen: praten. Praten over wat het coronavirus ons heeft ontnomen, over het wijdverbreide verlangen een punt achter deze pandemie te zetten en de keerzijde, de wijdverbreide, opgekropte frustratie van de afgelopen twee jaar. ‘Als scholen daartoe de mogelijkheden hebben, moeten ze gaan lesgeven over corona en de impact die het virus wereldwijd heeft gehad,’ aldus Kraus. 

    Op de dag dat staatssecretaris Hugo López-Gatell zei dat de piek van de vierde golf voorbij was, werden er in Mexico meer dan achthonderd coronadoden gemeld, het hoogste aantal sinds september. Wat zegt dat over de stand van de pandemie in Mexico? 

    ‘Hier hebben we een serieus probleem te pakken: geloven we de regeringscijfers met betrekking tot het aantal doden, de besmettingen en de ziekenhuisopnames? Persoonlijk geloof ik de regering niet. Veelvuldig zie ik dat wat López-Gatell zegt niet strookt met hoe ik erover denk en wat ik hoor van mijn collega’s. Tot voor kort sprak men bijvoorbeeld in de Verenigde Staten over om en nabij de miljoen besmettingen per dag, in een land met 330 miljoen inwoners. In Mexico werd gesproken van dertig- tot veertigduizend positieve testuitslagen, op een bevolking van 120 miljoen mensen. Er is dus een enorm verschil tussen het aantal positieve testen in de VS en dat in Mexico. Zulke dingen bevreemden ons, we voelen ons er ongemakkelijk bij.

    De werkelijkheid is dat we het pandemieprobleem nog niet de baas zijn. Nagenoeg geen enkel land is dat. Alle landen melden grote aantallen positieve testuitslagen. Er bestaat dus een kloof tussen de mensen die oprecht en met een zekere mate van fanatisme de regeringscijfers geloven en de mensen die daar vraagtekens bij zetten.’

    Wanneer vertrouwde u de officiële cijfers niet langer? 

    ‘Mijn wantrouwen was er nagenoeg vanaf het begin. Bijvoorbeeld toen ik zag dat de president bij officiële gelegenheden geen mondkapje droeg. Toen López-Gatell op persconferenties verzekerde dat er geen reden was tot paniek, maar dat daar wel degelijk sprake van was bij de bevolking. Toen ik de hoeveelheid coronadoden in andere landen vergeleek met wat er hier werd gerapporteerd en gezegd. 

    De regering ontkent glashard. Ik spreek veel infectiedeskundigen en epidemiologen uit de hoofdstad en andere delen van het land, en de informatie die de regering over de epidemie geeft strookt niet met wat ik van collega’s hoor. Er zijn veel mensen thuis gestorven uit armoede, omdat er niet voldoende ziekenhuiscapaciteit was of omdat ze de ziekenhuizen niet vertrouwden. Een groot deel van die gevallen zien we niet terug in de officiële cijfers. In vergelijking met een eerder stadium van de pandemie is het aantal sterfgevallen het afgelopen anderhalf jaar enorm gestegen.’

    Waarin is de regering in deze gezondheidscrisis vooral tekortgeschoten?

    ‘Het belangrijkste is dat ze de waarheid voor zich hebben gehouden, ze hebben de bevolking niet verteld dat we te maken hebben met een ernstig probleem waar we nog geen oplossingen voor hebben, en niet alleen niet in Mexico, maar nergens ter wereld. 

    Ik ben van mening dat de link tussen armoede en ziekte het grootste probleem is. Die link is giftig en dodelijk. Bijna de helft van de Mexicaanse bevolking is arm tot zeer arm en verschillende studies laten zien dat de meeste doden arm waren. Ik vind dat de regering dat moet erkennen. 

    Veel mensen overlijden doordat er geen plek is waar ze naartoe kunnen; de reguliere ziekenhuizen houden hun deuren gesloten en voor privéklinieken hebben ze het geld niet. Ik zeg dus niet dat er betere gezondheidszorg wordt geleverd in privéklinieken, wat ik zeg is dat de reguliere ziekenhuizen dan weer wel en dan weer niet overbezet waren. Ook ontkenden bepaalde delen van de bevolking de pandemie, waardoor ze pas naar een ziekenhuis gingen als ze al vergevorderde symptomen hadden.’

    Wat ging er goed?

    ‘Wat goed ging is het vaccinatieprogramma, en het aantal vaccinaties stijgt nog steeds. Een groot deel van de bevolking is gevaccineerd en ik wil graag geloven dat de overheid in alles rond het vaccinatiebeleid juist heeft gehandeld. Nog een positief punt is dat mensen zich bewuster zijn geworden van het gebruik van mondkapjes; ze worden hier meer gebruikt dan in diverse Europese landen en de Verenigde Staten, althans dat is wat ik zie. 

    Maar die goede maatregel verdampt als veel van onze hoogwaardigheidsbekleders geen mondkapje dragen, zelfs de president niet. López Obrador wordt door veel mensen bewonderd, en doorgaans imiteer je degene die je bewondert: dus als de president er geen draagt, waarom zou ik er dan wel een dragen? Er is een disbalans tussen de ingrijpende maatregelen en de toespraken van de president, ze weerspiegelen de werkelijkheid niet, noch wat door wetenschappers is aangetoond.’

    Vindt u het juist dat men López-Gatell wil vervolgen voor dood door nalatigheid? 

    ‘Al vanaf het begin bestonden er grote twijfels over López-Gatell. Als je de laatste vijfhonderd artikelen bestudeert die over zijn beleid zijn geschreven, dan zie je dat hij er enorm van langs krijgt. Dat gezegd hebbende, ik vind het niet goed dat mensen een rechtszaak tegen hem willen aanspannen. Wat hij gedaan heeft is fout, maar ik geloof niet dat hij alleen verantwoordelijk is voor het aantal coronadoden en -besmettingen. 

    Feit is dat de regering bij haar aantreden te maken kreeg met een gezondheidszorgsysteem dat de afgelopen jaren flinke butsen had opgelopen. De gezondheidszorg in Mexico is niet iets om trots op te zijn. Het was een krakkemikkig systeem, al was de ziekenfondsverzekering duizendmaal beter dan wat er nu voor in de plaats is gekomen. De verantwoordelijkheid kun je niet afschuiven op deze regering, die er nu drie jaar zit; de laatste twintig, dertig, ja zelfs veertig jaar heeft de bevolking niet kunnen rekenen op een goede gezondheidszorg. Vergeet niet dat López Obrador in het begin beloofde dat we net zo’n gezondheidszorg zouden krijgen als in Denemarken en Zweden. Zoiets was geweldig geweest en ik had een diepe buiging gemaakt als dat was gebeurd, maar het is niet gebeurd. Laten we niet alles afschuiven op de pandemie, we moeten ons ook verdiepen in de fouten die regeringen hebben gemaakt.’

    Hoe kan het dat we bij elke mijlpaal – de vaccinaties, omikron – denken dat het einde van de pandemie in zicht is? 

    ‘Velen zullen het niet met me eens zijn, maar ik denk dat hoe meer we over het virus weten, hoe minder we eigenlijk weten; dat zie je aan omikron. Toen we dachten dat we al een eind op weg waren, waren daar de deltavariant en andere varianten. De komst van vaccins bracht ons hoop, ze zijn onmiskenbaar zeer effectief, enkele bieden bescherming van wel 90 procent. Tegelijk kreeg je groepen antivaxers, en dat heeft ons geen goed gedaan. En dan zijn er nog landen in Afrika en andere regio’s waar slechts 10 procent van de bevolking is gevaccineerd, terwijl andere landen een vaccinatiegraad van 70 procent hebben. 

    De hele wereld verlangt naar het einde van deze pandemie, maar dat einde is nog niet in zicht. We hebben een medicijn nodig dat het virus kan bestrijden, zoals tegen griep. Er is goede hoop, maar we staan nog met lege handen. Als het zover is, is er reden voor optimisme. Maar ik denk dat deze pandemie evenals haar voorgangers van blijvende aard is. We zullen moeten leren leven met de gedachte dat we, net als van het influenzavirus, nooit verlost zullen raken van SARS-CoV-2. Er zijn pandemieën verdwenen, maar veel komen ook weer terug. Er worden bijvoorbeeld steeds meer gevallen van mazelen gemeld, wat voor een groot deel te wijten is aan antivaxers die hun ongevaccineerde kinderen naar school sturen.’

    Als je naar het verschil tussen arm en rijk kijkt: denkt u dat deze pandemie tot een ander beleid ten aanzien van dit probleem zal leiden of dat de ongelijkheid juist vergroot zal worden?

    ‘Ik zou graag willen aannemen dat de mens leert van zijn fouten. Ze zeggen dat de mens het enige zoogdier is dat zich tweemaal stoot aan dezelfde steen. Met alle kennis die we hebben vergaard zijn we volledig de mist in gegaan. We zijn er niet in geslaagd om kennis beter en eerlijker te verdelen. Kennis moet naar meer plekken worden gebracht, naar de arme groepen in de rijke landen, en naar de arme landen. 

    De link tussen armoede en ziekte is het grootste probleem

    De Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds schermen trots met de grote stappen die zijn gemaakt in de armoedebestrijding. Hun juichende cijfers verbloemen de armoede, honger en vroegtijdige sterfte in bijvoorbeeld [de Mexicaanse deelstaten] Puebla en Chiapas, of in Guatemala. De cijfers zijn prachtig, maar ze kloppen niet met de werkelijkheid. Zolang medische en wetenschappelijke kennis niet beter en ethischer is verdeeld, moet je ongelijkheid en de buitensporige ambities van de machthebbers aan de orde stellen. 

    Ik kan dit illustreren met een anekdote: toen men erin was geslaagd een poliovaccin te maken vroeg een journalist aan Jonas Salk, de uitvinder, of hij patent op het vaccin ging aanvragen. Daarop reageerde Salk scherpzinnig met: “Kun je patent aanvragen op de zon?” Snapt u de ironie? Ik weet niet of de farmaceutische industrie als enige verantwoordelijk is voor de ongelijke distributie van het vaccin, maar ik denk wel dat ze een grote vinger in de pap heeft. Rijke landen zoals de Verenigde Staten en Israël hebben het al over een vierde vaccin. Als we niet iedereen laten profiteren van het vaccin, kunnen we nog wel eens voor nare verrassingen komen te staan.’

    Welk stempel heeft de pandemie gedrukt op onze mentale gezondheid? 

    ‘Volgens mij zijn verschillende groepen de dupe. Ik denk aan de pandemie-eenzaamheid bij ouderen die in hun huizen werden weggestopt en wier kwaliteit van leven enorm kelderde, vooral bij ouderen “die veel zorg nodig hadden”. Die moesten blijven zitten waar ze zaten, mochten niet naar buiten, werden opgesloten. Dat heeft een geleid tot een toename van het aantal depressies. 

    Ik denk ook aan kinderen en jongeren. Kinderen van een jaar of twee, drie, in gezinnen met voldoende financiële middelen om thuis te kunnen blijven, denken dat op het gezicht van mensen die ze buiten zien per definitie een mondkapje hoort. Die kinderen denken dat dat normaal is. Ze hebben nauwelijks sociale contacten en komen de deur bijna niet uit. Er is een andere maatschappij aan het ontstaan. Kinderen die samen met hun ouders bij mij op consult komen, zijn ontdaan omdat ze andere mensen tegenkomen, ze zijn niet gewend om met anderen te spreken. Welke gevolgen zal dit hebben? Aan de twee uiteinden van het leven heb je de kinderen en de jongeren die zich anders tot het leven verhouden en de ouderen die steeds eenzamer en wanhopiger worden.’

    De nieuwsstroom over corona gaat maar door, maar het lijkt alsof we steeds minder willen spreken over de pandemie. Heeft de maatschappij een verzadigingspunt bereikt?

    ‘Inderdaad, we hebben er zo langzamerhand genoeg van. Ikzelf incluis. Er bestaat een verborgen conflict tussen politici en wetenschappers waar niet op de juiste manier mee wordt omgegaan: de taal van politici botst vaak met die van de wetenschappers. Ze begrijpen elkaar niet, waardoor het vertrouwen bij de bevolking slinkt en de onvrede groeit. De Britse schrijver en natuurkundige Charles Percy Snow sprak in de jaren vijftig in The Two Cultures al van een grote kloof tussen de exacte wetenschappen en de geesteswetenschappen, die oplossingen voor wereldvraagstukken in de weg zou zitten. Daar had hij volkomen gelijk in, maar ik zie momenteel dezelfde kloof tussen de politieke realiteit en de wetenschap.’

    Is het een voordeel of een nadeel om tijdens deze pandemie zorgverlener te zijn? 

    ‘Ik zou zeggen: geen van beide. Onlangs heb ik Bitácora de mi pandemia gepubliceerd. In de eerste maanden van de pandemie was ik vrij hoopvol. Halverwege 2020 werd er gezegd dat de luchtvervuiling afnam, dat de schildpadden weer terugkeerden naar de stranden, dat het water schoner was. We dachten dat de communicatie tussen mensen zou verbeteren, dat we van deze ervaring zouden leren, dat we toekomstige pandemieën zouden kunnen voorkomen. De goede hoop dat we betere mensen zouden worden is nu, twee jaar later, verdampt. 

    Ziektes bieden veel stof tot nadenken. Ik heb honderddertig of honderdveertig dagen van de pandemie zitten schrijven, er is me al gevraagd of ik een vervolg wil schrijven, maar dat ga ik niet doen, want ik denk dat er niet veel meer te zeggen valt. Waar we allemaal op hopen is dat de medicijnen hun werk zullen doen en dat we het einde van de pandemie bereiken, al zal dat niet het definitieve einde van de pandemie zijn.’

    Lees ook:

  • Japanse grenzen na twee jaar op een kiertje

    Japanse grenzen na twee jaar op een kiertje

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Sean Penn maakt documentaire over Russische invasie van Oekraïne

    » Poolijs smelt sneller door roetvervuiling van bezoekers

    Japan gaat grenscontroles versoepelen

    Japan gaat de strikte grenscontroles versoepelen, na kritiek van studenten, arbeiders en familieleden die in feite al twee jaar hun land niet binnen kunnen. De maatregelen, die de toegang beperkten van zowel Japanse burgers als terugkerende buitenlandse ingezetenen, troffen zo’n 150.000 studenten, en leidden tot beschuldigingen door politici en ondernemers aan het adres van premier Fumio Kishida dat ze de economie en het internationale imago van het land schaden, schrijft The Guardian.

    Japan versoepelde de regels vorig jaar even, maar scherpte ze in november weer aan in een poging de verspreiding van de besmettelijke omikronvariant tegen te gaan.

    De openstelling zal stapsgewijs gaan en is niet van toepassing op toeristen. Het aantal mensen dat dagelijks zal worden toegelaten stijgt van vijfendertighonderd naar vijfduizend. De duur van de quarantaine wordt verlaagd van een week naar drie dagen voor mensen met een negatief testresultaat en een bewijs dat ze een boostervaccin hebben.

    Lees ook:

  • Hongkong zucht onder ergste coronagolf tot nu toe

    Hongkong zucht onder ergste coronagolf tot nu toe

    » Russische beroemdheden en journalisten spreken zich uit tegen invasie

    » Boris Johnson schrapt coronaregels

    Ziekenhuizen liggen vol in Hongkong

    Terwijl in Europa het ene na het andere land overgaat tot het versoepelen van de coronamaatregelen, lijdt Hongkong onder de ergste golf van het coronavirus tot nu toe. Dusdanig dat ziekenhuizen patiënten op trottoirs moeten laten wachten en er overal lange rijen voor testlocaties staan, aldus The New York Times.

    Het aantal gevallen groeit nog steeds exponentieel en onderzoekers hebben gewaarschuwd dat deze laatste golf tegen de zomer tot zeker duizend dodelijke slachtoffers zou kunnen leiden. Dat is meer dan vier keer het aantal dat de afgelopen twee jaar aan corona is overleden in Hongkong. Ongeveer 12.000 positief geteste mensen wachten op opname in een ziekenhuis, blijkt uit cijfers van de overheid.

    Na vijf maanden zonder coronadoden werden er begin deze maand minstens eenentwintig geregistreerd, waaronder een driejarig meisje. Het grootste probleem is dat Beijing volledige eliminatie van corona eist, maar dat de stad niet beschikt over de autoritaire middelen of de nagenoeg onbeperkte mankracht waar het Chinese regime op het vasteland toegang toe heeft.

    Lees ook: