Onderwerpen: Democratie

  • Israël: tienduizenden mensen eisen vrijlating gijzelaars en protesteren tegen Netanyahu

    Israël: tienduizenden mensen eisen vrijlating gijzelaars en protesteren tegen Netanyahu

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Diplomatieke adviseur van Trump in interview: ‘Poetin is geen slechte kerel’

    » Turkije: arrestatie van de burgemeester van Istanbul ontketent demonstraties

    Ze beschuldigen Netanyahu ervan de democratie te ondermijnen

    Tienduizenden mensen verzamelden zich zaterdagavond in verschillende Israëlische steden om de vrijlating van de gijzelaars te eisen en te demonstreren tegen de regering van Benjamin Netanyahu. ‘De demonstraties markeren het einde van een week van intense protesten waarin Israël het conflict met Hamas in Gaza heeft hervat en het staakt-het-vuren is verbroken,’ vat Haaretz samen.

    De premier heeft een procedure gestart om Ronen Bar, het hoofd van de veiligheidsdienst Shin Bet, te ontslaan en overweegt ook om openbaar aanklager Gali Baharav-Miara te ontslaan. ‘Niets is belangrijker dan de gijzelaars,’ benadrukte oppositieleider Yair Lapid. ‘Maar we zijn ook gekomen om Gali Baharav-Miara en Ronen Bar te vertellen dat jullie er niet alleen voor staan,’ vervolgde hij. Verder beweerde hij dat het geld van belastingbetalers wordt verduisterd door leden van de regering. ‘Staken! Nu!’ riep de menigte, aldus Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op het Gijzelaarsplein in Tel Aviv, dat sinds 7 oktober 2023 die naam draagt, sprak Doron Steinbrecher, een gijzelaar die op 19 januari werd bevrijd, voor het eerst in het openbaar, meldt The Jerusalem Post. ‘Wij, de bevrijde gijzelaars, zullen niet in staat zijn om er weer bovenop te komen totdat iedereen terug is. Maar de natie ook niet,’ verklaarde ze. Amit Nimrodi, een 15-jarig meisje wiens broer Tamir nog steeds wordt vastgehouden in Gaza, riep de regering op om ‘de gevechten te stoppen en door te gaan met het proces dat is vastgelegd in de overeenkomst. Waar wachten jullie nog op? Breng iedereen terug!’

    Op zaterdag beloofde Netanyahu de Israëliërs in een video ‘onthullingen die jullie zullen choqueren’ om zijn beslissing om het hoofd van de Shin Bet te ontslaan te rechtvaardigen. Sommigen in de media vermoeden dat hij van het hoofd van de binnenlandse inlichtingendienst af wil omdat hij een onderzoek is gestart naar de banden tussen zijn familie en Qatar en omdat hij wil dat er een commissie komt die onderzoek doet naar de gebeurtenissen van 7 oktober en het falende beleid van Netanyahu aan het licht brengt. ‘Er zal geen burgeroorlog komen en Israël zal een democratische staat blijven,’ zei Netanyahu in reactie op de kritiek.

  • Een gezonde democratie vraagt om aandacht

    Een gezonde democratie vraagt om aandacht

    Onze aandachtsspanne bedraagt inmiddels een armzalige 47 seconden. Maar sommige verhalen, zoals het postkantoorschandaal (een Britse versie van het toeslagenschandaal), weten nog steeds onze aandacht te trekken en onze woede aan te wakkeren.

    Het kost gemiddeld vierenhalve minuut om deze column te lezen, dus je moet een paar pauzes incalculeren om je erdoorheen te slaan.

    Dit is een column over… Sorry, waar was ik gebleven?

    O ja, dit is een column over onze aandach… wacht even…

    Sorry, ik kreeg een appje. Zo grappig.

    Maar goed, aandacht, en hoe dat in het komende jaar…

    Shit, weer een mailtje. Moment.

    Dat filmpje dat ik net zag over een auto-ongeluk op Insta, je gelooft je ogen niet. Iemand die in zo’n knoert van een SUV achter het stuur in slaap sukkelt… Maar ik dwaal af.

    Als we de sociale wetenschappers mogen geloven, bedroeg onze gemiddelde aandachtsspanne twintig jaar geleden tweeënhalve minuut. En nu nog maar 47 seconden. In 47 seconden kun je pakweg 120 woorden lezen, ongeveer zoveel als ik er nu geschreven heb, en dan… Hè nee toch, gaat het nou regenen als ik straks naar huis moet? Sorry, toch even kijken.

    Ik heb deze cijfers gehoord – gehoord, ja, luisterend naar een podcast, niet starend naar een schermpje – in de voortreffelijke Ezra Klein Show van The New York Times. Klein sprak daarin met Gloria Mark, een hoogleraar aan de University of California, Irvine, die zich gespecialiseerd heeft in onderzoek naar het hoe en wat van ons concentratievermogen.

    Omdat mensen zichzelf wijsmaken dat het wel meevalt met hun aandachtsspanne, heeft haar team dat door slimme software laten meten, en zo kwamen ze uit op dat vrij dodelijke getal van 47 seconden. Daarmee scoren we wel hoger dan een mug of een goudvis, maar misschien is het toch niet helemaal wat we hadden gehoopt na een slordige vier miljoen jaar evolutie.

    Klein omschrijft onze huidige wereld als een ‘aandachtsgestoorde maatschappij. We hebben tig dingen ontwikkeld die om onze aandacht schreeuwen en ons steeds meer opjagen, van tv tot TikTok.’ Daar kan hij weleens gelijk in hebben. En dan het verschijnsel van nieuws mijden.

    Ben je daar nog? Want als je even wilt checken wanneer je pakjes nou bezorgd gaan worden, geen punt hoor

    Het aantal mensen dat gestopt is met het lezen van of kijken naar bepaalde soorten nieuws is in het Verenigd Koninkrijk in vijf jaar tijd verdubbeld. Zo’n 40 procent van ons zegt het nieuws nu soms of zelfs vaak te mijden. Gevraagd naar het waarom zeggen de respondenten dat het nieuws te negatief is, te deprimerend. Sommigen vertrouwen het niet, anderen trekken het niet. Een flinke minderheid klaagt dat ze er niets mee kunnen. Ze voelen zich machteloos.

    Ik moest aan deze cijfers denken toen ik de verbluffende impact zag van ITV’s dramaserie over het Britse postkantoorschandaal. Binnen enkele dagen was de publieke verontwaardiging zo aangezwollen dat de autoriteiten als de wiedeweerga op hun schreden moesten terugkeren en alsnog met één pennenstreek honderden onterechte veroordelingen van postkantoorhouders hebben vernietigd.

    Het is niet zo dat dit verhaal in de jaren daarvoor geen aandacht kreeg van journalisten. Speciale vermelding verdienen wat dat betreft onder meer Computer Weekly, de Daily Mail, The Times, de BBC en het blad Private Eye. Maar om de een of andere reden kreeg het niet de aandacht van de massa. Die klikte op een grappig plaatje of keek de andere kant op.

    Zullen we hier even pauzeren zodat je, weet ik veel, een koekje kunt eten of zo?

    In de jaren twintig van de vorige eeuw voerden twee politieke denkers, John Dewey en Walter Lippmann, een lang en beroemd geworden debat over de relatie tussen media en democratie. Dat was honderd jaar geleden, dus dat debat had de vorm van dikke turven met stofomslag. Lippmann schreef een boek. Dan snoof Dewey misnoegd en zette hij zich aan het schrijven van een weerwoord. En het publiek lustte er wel pap van. Grote aandachtsspanne toen nog, weet je wel.

    Lang verhaal kort – want ik weet dat je op het punt staat even je banksaldo te checken –, Dewey vond het een essentiële bestaansvoorwaarde voor een gezonde democratie dat we nieuws tot ons nemen. Als kiezers hebben we een soort burgerplicht om geïnformeerd te blijven, want dan kiezen we vanzelf de beste mensen om ons te vertegenwoordigen.

    Leuk bedacht, wierp Lippmann tegen. Maar in zijn ogen was de grote massa gedoemd om buitenstaander te blijven, terwijl veel van wat de overheid doet, gedaan wordt en gedaan moet worden door insiders en deskundigen. En hij was ook van mening dat de pers nooit in staat zou zijn om de kiezers naar behoren te informeren.

    Aanhaken

    Ik heb mezelf altijd tot het Dewey-kamp gerekend, zoals waarschijnlijk de meeste journalisten. Maar ik geef toe dat zijn theorie spaak loopt als de kiezers afhaken of… Ach wat, ik moet echt even kijken waar dat pakje nou blijft.

    Maar bij het treurige verhaal van het postkantoorschandaal is het beeld veel genuanceerder. De makers van de tv-serie zullen de eersten zijn om toe te geven dat hun serie niet gemaakt had kunnen worden zonder het harde onderzoekswerk dat journalisten al bijna vijftien jaar in de zaak hadden gestoken. Zij stelden de vragen, verzamelden de cijfers, zetten vraagtekens bij de officiële verklaringen en schetsten zo stilaan de contouren van een groot schandaal. Daarna was er nog wat briljant scenarioschrijfwerk, regie en spel voor nodig om een versie van het verhaal neer te zetten die eindelijk breed aansloeg en publieke verontwaardiging wekte. 

    Dus misschien had Dewey toch gelijk. We kunnen het niet overlaten aan de ‘deskundigen’, zoals Lippmann wilde. De publieke opinie kan wel degelijk gemobiliseerd worden en een orkaan van protest veroorzaken die geen politicus meer kan negeren. Maar dan moeten we juist aanhaken, niet afhaken. Zoals we deden met Mr Bates vs The Post Office, vier afleveringen lang.

    Dus stop met dat nieuws mijden en hou je kop erbij. Onze democratie hangt ervan af.

  • Waarom jongeren steeds minder vertrouwen hebben in de democratie

    Waarom jongeren steeds minder vertrouwen hebben in de democratie

    Het fascisme uit de jaren dertig veroorzaakte een genocidale oorlog. Inmiddels zijn de herinneringen vervaagd, net als het stigma dat aan extreemrechts kleeft. En dat is gevaarlijk voor de democratie.

    Overal ter wereld sterft de democratie uit. Dit klinkt misschien als paniekzaaierij, en roept op zijn minst een aantal vragen op. Want wat betekent dat eigenlijk? Komen er dan geen verkiezingen meer? Wordt de oppositie als crimineel afgespiegeld? Als dat de maatstaven zijn, is het Rusland van Vladimir Poetin nog altijd een democratie. Er zijn namelijk zes politieke partijen vertegenwoordigd in de Doema, het federale parlement, en er zijn in Rusland meer dan twintig geregistreerde politieke partijen. Maar zoals je waarschijnlijk begrijpt, is Rusland geen democratie: het is een natie die van een autoritair naar een totalitair regime afglijdt. Sinds Stalins tijd werden er niet zo veel Russen om politieke redenen vervolgd.

    Het geloof in de democratie is onmiskenbaar op zijn retour. Uit nieuw onderzoek blijkt dat een vijfde van de Britten onder de vijfenveertig gelooft dat het land het best kan worden bestuurd door ‘een sterke leider die zich niet druk hoeft te maken over verkiezingen’, terwijl dit onder hun oudere landgenoten 8 procent is. Deze cijfers weerspiegelen wereldwijde trends.

    Uit een onderzoek van Cambridge-onderzoekers in 2020, uitgevoerd in honderdzestig landen, bleek dat jongere generaties steeds minder vertrouwen hebben in de democratie. Daarnaast toonde een analyse van het Pew Research Center aan dat in 2024 bijna twee derde van de burgers in twaalf hoge-inkomenslanden ontevreden was over de democratie, een aanzienlijke stijging ten opzichte van net onder de helft in 2017.

    Economische uitsluiting

    Waar komt dit vandaan? Het Cambridge-onderzoek concludeerde dat economische uitsluiting een belangrijke reden was voor ontevredenheid onder jongeren. We kunnen een wijze les trekken uit het geval van Rusland. Toen de Sovjet-Unie uiteenviel, verklaarde de nieuwe Russische president, Boris Jeltsin, in 1990: ‘We zorgen ervoor dat de levensstandaard van de mensen niet daalt, en in feite moet die op den duur kunnen stijgen.’

    Binnen vier jaar werd het reële inkomen van Russen gehalveerd, en door de schoktherapie-beleidsmaatregelen belandden 32 miljoen Russen in armoede. In 2021 sprak nog slechts 16 procent van de Russen zich uit voor ‘het westerse model van democratie’. De chaos van het vrijemarktkapitalisme werd gepresenteerd als democratie, wat leidde tot een diep gevoel van desillusie – iets waar Poetin handig op inspeelde.

    Jonge Britten zijn het slachtoffer geworden van een beleid waar de meesten van hen nooit voor hebben gekozen

    Groot-Brittannië heeft niet geleden onder de verschrikkingen van het Rusland van de jaren negentig. Toch vormde de giftige combinatie van neoliberaal economisch beleid en bezuinigingen een zware last voor de jongeren. Het thatcherisme beloofde vrijheid, maar leverde in plaats daarvan onzekerheid op. Stabiele banen zijn verdwenen, huurprijzen zijn gestegen, lonen gedaald, de jeugdzorg is gedecimeerd en afgestudeerden worden geconfronteerd met torenhoge schulden voor het volgen van een universitaire studie.

    Jonge Britten zijn het slachtoffer geworden van een beleid waar de meesten van hen nooit voor hebben gekozen. Het is geen wonder dat democratie steeds meer aan aantrekkingskracht verliest voor hen en voor hun leeftijdsgenoten in andere landen die evengoed lijden onder het neoliberalisme. In Frankrijk bijvoorbeeld zegt bijna een derde van de jongeren het vertrouwen in de democratie te hebben verloren.

    Maar er is nog iets anders aan de hand. Neem de Verenigde Staten. De jaren zestig en zeventig vormden de ideale voedingsbodem voor de opkomst en triomf van een Trump-achtig figuur. De economie zat in een crisis: een giftige mix van hoge inflatie en stagnerende groei. Er vonden agressieve racistische protesten plaats tegen de burgerrechtenbeweging en er waren rellen door heel de VS. Er was ook veel meer criminaliteit en geweld, met een verdubbeling van het aantal moorden tussen het midden van de jaren zestig en het einde van de jaren zeventig.

    Nadat bijna zestigduizend Amerikaanse soldaten omkwamen in de oorlog in Vietnam, eindigde het conflict in een pijnlijke nederlaag en ontstond het gevoel dat de macht van de VS aan het afbrokkelen was. Het verzet tegen links was veel wijdverspreider, zoals blijkt uit de Hard Hat Riot van 8 mei 1970, toen in New York antioorlogsdemonstranten door honderden bouwvakkers werden belaagd. 

    Een vervaagd verleden

    De persoon die in die tijd het dichtst in de buurt van Trump nu kwam was George Wallace, een racist en aanhanger van segregatie, zij het nog altijd minder grof en leugenachtig dan de huidige gekozen president. Hij haalde 13,5 procent in de presidentsverkiezingen van 1968, en de VS kregen uiteindelijk Richard Nixon als president en daarna Ronald Reagan, een rechtse rakker van een heel ander soort. 

    Toch vertoonden de VS van de jaren zestig en zeventig veel minder ontvankelijkheid voor fascistische sympathieën dan in de jaren dertig. Charles Coughlin, een priester met nazisympathieën, had 30 miljoen luisteraars voor zijn radioshow op een Amerikaanse bevolking van minder dan 130 miljoen. Uit één opiniepeiling leek naar voren te komen dat hij wat populariteit en invloed betreft enkel voor president Franklin D. Roosevelt onderdeed.

    Het stigma dat kleeft aan dictatuur en extreemrechts is verminderd

    Wat is er dan veranderd? De schaduw van het fascisme uit de jaren dertig, dat resulteerde in een genocidale vernietigingsoorlog, verliest aan kracht. Het stigma dat kleeft aan dictatuur en extreemrechts is verminderd. Amerikaanse kiezers uit de jaren zeventig waren misschien diep gedesillusioneerd, maar een Trump zouden ze te veel naar Mussolini vinden neigen, of zelfs een Hitler. Van deze angst is nu geen sprake meer.

    De democratie onder het kapitalisme wordt altijd al sterk ingeperkt door bedrijfsbelangen en plutocraten die veel meer macht hebben dan de gemiddelde kiezer. Wanneer het kapitalisme in een crisis belandt, zoals in 2008, wekken de fundamentele tekortkomingen ervan de woede op van het volk. Het gaat erom wie hiervan profiteert. Extreemrechts heeft een verbijsterend succesvolle sociale mediastrategie ontwikkeld die steeds meer volgelingen radicaliseert, terwijl links lichtjaren achterloopt.

    Mensen hebben alle reden om woedend te zijn, maar hun woede is verkeerd gericht. Het geloof in de democratie brokkelt af als gevolg van een falend economisch systeem, en als er geen overtuigende antwoorden op deze crisis komen, kan dat fataal blijken te zijn.

  • Joe Biden in afscheidsspeech: ‘Verenigde Staten dreigen oligarchie te worden’

    Joe Biden in afscheidsspeech: ‘Verenigde Staten dreigen oligarchie te worden’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël en Hamas komen tot een staakt-het-vuren

    » Onderzoek: Keltische stammen in de ijzertijd waren georganiseerd rond vrouwen

    Hij maakt zich zorgen over de staat van de democratie

    Joe Biden waarschuwde woensdag in zijn laatste toespraak tot de natie voor de groeiende macht van Amerika’s ultrarijken. ‘Vandaag de dag ontstaat er in Amerika een oligarchie van extreme rijkdom, macht en invloed die letterlijk een bedreiging vormt voor onze hele democratie, onze grondrechten en vrijheden, en een eerlijke kans voor iedereen om vooruit te komen,’ citeert The Guardian.

    De president noemde een aantal dingen die hem de meeste zorgen baren, zoals een afbrokkelende vrije pers, de buitensporige invloed van het militair-industrieel complex, toenemende desinformatie en de inzet van zwart geld in de politiek. Hij riep ook op tot grondwetswijzigingen om presidentiële aansprakelijkheid te garanderen, met het argument dat geen enkele president gevrijwaard zou mogen blijven van vervolging voor misdaden die tijdens zijn ambtstermijn zijn begaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ondanks de lage populariteitscijfers in zijn laatste maanden probeerde Biden in zijn speech belangrijke prestaties van zijn regering uit te lichten op het gebied van wetgeving, zoals investeringen in infrastructuur en schone energie, maatregelen om de kosten van medicijnen op recept te verlagen en het land door de nasleep van de pandemie te loodsen. Zijn regering hield ook toezicht op grote inspanningen voor natuurbehoud en werkte aan de wederopbouw van de Amerikaanse productie.

    Eerder op woensdag kondigde Biden een doorbraak aan in het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas, waarmee hij de laatste diplomatieke overwinning van zijn presidentschap veilig stelde. De deal, die hij afgelopen voorjaar voor het eerst voorstelde en waarvoor hij samenwerkte met Trumps team, kan een einde maken aan een vijftien maanden durend conflict dat Gaza heeft verpulverd, de VS steeds meer isoleert op het wereldtoneel en wijdverspreide protesten heeft ontketend op universiteitscampussen en daarbuiten.

  • Georgië: opnieuw demonstraties in Tbilisi tegen de regeringspartij

    Georgië: opnieuw demonstraties in Tbilisi tegen de regeringspartij

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: ex-Defensieminister doet zelfmoordpoging in gevangenis

    » FIFA wijst organisatie WK voetbal 2034 toe aan Saoedi-Arabië

    De partij vaart een pro-Russische koers

    Duizenden pro-Europese betogers verzamelden zich woensdag opnieuw in de hoofdstad Tbilisi, drie dagen voor de getrapte verkiezingen, een stembusgang die naar verwachting de greep van de regerende partij zal versterken. De partij wordt ervan beschuldigd dat ze Georgië verder wegvoert van haar Europese pad sinds ze de parlementsverkiezingen op een controversiële wijze heeft gewonnen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Georgia Today meldt dat demonstranten ‘symbolisch’ een doodskist met het portret van de miljardair Bidzina Ivanisjvili, erevoorzitter van Georgische Droom, in brand hebben gestoken buiten het parlement, om duidelijk te maken dat ze willen dat Ivanisjvili en Georgische Droom hun autoritaire greep op het land opgeven.

  • Venezolaanse oppositieleiders krijgen Sacharovprijs van EU

    Venezolaanse oppositieleiders krijgen Sacharovprijs van EU

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nepal: achttienjarige recordklimmer strijdt voor erkenning sherpa’s

    » Namibië verwacht verdubbeling van economie door offshore olie

    Mensenrechtenprijs voor María Corina Machado en Edmundo González

    Donderdag ontvingen de Venezolaanse oppositieleiders María Corina Machado en Edmundo González de belangrijkste mensenrechtenprijs van de EU: de Sacharovprijs. De prijs wordt uitgereikt door het Europees Parlement en is ‘een steunbetuiging aan de oppositie en een teken van afwijzing van het regime van Nicolás Maduro en de manier waarop de verkiezingen van afgelopen juli, die werden gekenmerkt door onregelmatigheden, werden gehouden’, schrijft El País.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Europarlementariërs erkennen Machado (57) en González (75) voor hun strijd voor ‘herstel van vrijheid en democratie’ in Venezuela. In 2017 erkenden Europarlementariërs de Venezolaanse democratische oppositie al. ‘Zij vertegenwoordigen alle Venezolanen, binnen en buiten Venezuela, die strijden voor het herstel van vrijheid en democratie tegenover onrecht,’ zei Parlementsvoorzitter Roberta Metsola.

  • De autoritaire leider van Bangladesh is afgezet. Maar brengt dat ook democratie?

    De autoritaire leider van Bangladesh is afgezet. Maar brengt dat ook democratie?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Bangladesh, waar studentenprotesten onlangs uitmondden in het afzetten van premier Sheikh Hasina. Hoe kan het land ervoor zorgen dat de revolutie tot een duurzame democratie leidt?

    Buiten de grenzen is exclusief voor abonnees. Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wil je blijven lezen? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf € 1,50 per maand – op 360 Magazine.

    – Redacteur Joep Harmsen

    Hoe zijn de protesten ontstaan in Bangladesh?

    ‘De ondergang van de schijnbaar meest onvermurwbare alleenheersers voltrekt zich vaak met een buitengewone snelheid. Dat geldt ook voor Sheikh Hasina van Bangladesh’, schrijft Financial Times over de afgezette premier. Hasina leidde de afgelopen vijftien jaar – en in de afgelopen 28 jaar in totaal twintig jaar – de regering van het Zuid-Aziatische land. Maar op 5 augustus, na weken van studentenprotesten – en hardhandig optreden van de veiligheidstroepen waarbij honderden doden vielen –, ontvluchtte ze haar woonplaats Dhaka per helikopter. Hoe kwam de val van ‘de IJzeren Dame’ van Bangladesh, zoals Nikkei Asia haar noemt, tot stand? 

    Studenten aan de universiteit van Dhaka begonnen begin juli te protesteren tegen een quotawet die bijna een derde van de overheidsbanen toekende aan de familieleden van mensen die vochten voor onafhankelijkheid in 1971. De kritiek was dat dit systeem vooral baantjes opleverde voor aanhangers van de partij van Hasina. 

    18 miljoen Bengalezen tussen de 15 en 24 jaar zijn werkloos, studeren niet en volgen ook geen andere opleiding

    De bij aanvang vreedzame protesten escaleerden door het gewelddadige optreden van de regering. Door de verontwaardiging over het overheidsgeweld bleven de protesten doorgaan ondanks het feit dat het hooggerechtshof de quotawet nietig verklaarde. De antiregeringsbeweging in het Zuid-Aziatische land met ongeveer 170 miljoen inwoners trok mensen uit de hele samenleving aan – waaronder acteurs en muzikanten – en werd geleid door jonge Bengalezen, zoals The Guardian in een artikel over de demonstranten schrijft. 

    Een van de dieperliggende oorzaken van de onvrede onder studenten in Bangladesh is de massawerkloosheid. 18 miljoen Bengalezen tussen de 15 en 24 jaar zijn werkloos, studeren niet en volgen ook geen andere opleiding, bericht Le Monde. Aanvankelijk eisten de studenten gelijke kansen, maar in plaats van naar hen te luisteren, gooide de premier olie op het vuur. Sheikh Hasina noemde de demonstranten razakars, de ‘collaborateurs’ die tijdens de onafhankelijkheidsoorlog samenwerkten met Pakistan. Deze beledigingen gingen gepaard met brute repressie. Een video van de dood van Abu Sayed, een 25-jarige student, op 16 juli ging viral. Hij stond in zijn eentje voor de politie en opende zijn armen in een gebaar van verzet. Het eerste schot raakte hem in de borst en er volgden meer schoten. Volgens de VN zijn er sinds half juli meer dan 650 mensen omgekomen en volgens de interim-regering lopen 625 mensen kans hun gezichtsvermogen te verliezen omdat ze zijn geraakt door rubberen kogels.

    ANP 505269305 1
    Protesterende studenten vieren feest in Dhaka nadat bekend is dat premier Sheikh Hasina het land heeft ontvlucht. – © Abu Sufian Jewe / Middle East Images / ABACAPRESS.COM

    De demonstranten vonden ook dat er een gebrek aan democratie was. Het militaire bewind van de jaren tachtig werd in 1991 weliswaar vervangen door een democratisch systeem waarin de Awami League van Hasina en de Bangladesh Nationalistische Partij (BNP) van haar rivaal Khaleda Zia elkaar afwisselden, maar beide partijen werden daarna in verband werden gebracht met corruptie en politiek geweld. Volgens Subho Basu, universitair hoofddocent geschiedenis en klassieke studies aan de McGill University en auteur van het boek Intimation of Revolution: Global Sixties and the Making of Banglades, vonden er sinds 2014 herhaaldelijk schijnverkiezingen plaats waarbij de ‘oppositie ofwel werd geboycot ofwel werd gereduceerd tot een kansloze minderheid’. ‘En dus werden de mensen ongeduldig,’ zegt Basu tegen The New Yorker

    ‘Sheikh Hasina kon aan de macht blijven omdat ze aanzienlijke hoeveelheden buitenlands geld leende, voornamelijk van China, maar ook van Japan,’ vervolgt hij. ‘Dit heeft geleid tot grote infrastructuurprojecten en economische groei – ondanks plundering en massale corruptie – maar onlangs werd de inflatie een zeer belangrijk probleem en daalde het groeitempo. Dat was de achtergrond waartegen de huidige studentenopstand plaatsvond.’

    Wie zitten er in de interim-regering?

    De katalysator voor de omverwerping van Sheikh Hasina was het besluit van de veiligheidstroepen om niet verder te schieten op de demonstranten’, schrijft Financial Times. ‘De steun van het leger was lange tijd van vitaal belang geweest voor haar bewind.’ De gesprekken over het vormen van een interim-regering hebben dan ook plaatsgevonden onder leiding van legerleider Waker-uz-Zaman en president Mohammed Shahabuddin – het presidentschap is voornamelijk een symbolische functie in Bangladesh. Naast het leger namen ook organisatoren van de studentenprotesten die Hasina van de macht hielpen verdrijven, prominente mensen uit het zakenleven en leden van het maatschappelijk middenveld deel aan de gesprekken.

    Zij kondigden al op 7 augustus aan dat Muhammad Yunus werd aangesteld om de interim-regering te leiden. ‘Yunus , bekend als de “bankier van de allerarmsten” en al lange tijd criticus van de afgezette Sheikh Hasina, zal optreden als waarnemend premier totdat er nieuwe verkiezingen worden gehouden’, schrijft The Guardian in een profiel. Volgens de Britse krant schoven de studentenleiders die de protesten organiseerden Yunus naar voren als premier. Yunus was op dat moment in Parijs, waar hij de organisatie van de Olympische Spelen adviseerde.

    Yunus, politiek tegenstander van Hasina, noemde haar aftreden de ‘tweede bevrijdingsdag’ van het land

    De 84-jarige Yunus is een bekend criticus en politiek tegenstander van Hasina. Hij noemde haar aftreden de ‘tweede bevrijdingsdag’ van het land (de eerste is de onafhankelijkheid van Pakistan). Hasina noemde hem op haar beurt ooit een ‘bloedzuiger’. In januari werd Yunus veroordeeld voor het overtreden van de arbeidswetgeving in Bangladesh in een proces dat door zijn aanhangers als politiek gemotiveerd werd geschetst. Yunus, econoom en bankier van beroep, kreeg in 2006 de Nobelprijs voor de Vrede voor zijn pionierswerk op het gebied van microkrediet om verarmde mensen, vooral vrouwen, te helpen. Hij heeft miljoenen mensen uit de armoede gehaald.

    Op 8 augustus werden Yunus en zijn kabinetsploeg beëdigd, bestaande uit ministers afkomstig uit het maatschappelijk middenveld, inclusief twee studentenleiders. Nahid Islam, een van de studenten die nu kabinetslid is, zei tegen The New York Times dat hij onder het bewind van Hasina geblinddoekt en gemarteld is door veiligheidstroepen. ‘De portefeuille van Islam riekt naar gerechtigheid – hij heeft de leiding over het ministerie van Informatietechnologie, terwijl Hasina het internet had afgesloten om te proberen de beweging de pas af te snijden’, schrijft de Amerikaanse krant.

    The Prime Minister Shri Narendra Modi and the Prime Minister of Bangladesh Smt. Sheikh Hasina arrived at Hyderabad House in New Delhi on June 22 2024 1 1
    Sheikh Hasina bij een bezoek op 22 juni aan de Indiase premier Narendra Modi. Na haar afzetting vluchtte Hasina naar India. © Kantoor van de minister-President van India / Wikimedia Commons

    Asif Mahmud, de andere studentenleider die zitting neemt in de interim-regering, is met 26 jaar het jongste kabinetslid; hij leidt het ministerie van Sport en Jeugd. Le Monde interviewde hem kort na zijn aantreden: ‘Een paar dagen eerder ging deze student taalkunde samen met honderdduizenden van zijn medeburgers de straat op in Dhaka om het aftreden te eisen van premier Sheikh Hasina.’ Tegen de Franse krant vertelde Mahmud: ‘We willen de natie opnieuw opbouwen door onrecht te bestrijden. (…) De regering van Sheikh Hasina moest weg en het fascistische systeem moest worden afgeschaft.’

    In de regering zitten ook een hindoe en een vertegenwoordiger van de Chakma-gemeenschap, een minderheid uit de regio Chittagong Hill Tracts, evenals mensenrechten- en vrouwenrechtenactivisten.

    Kan Bangladesh het pad van de democratie inslaan?

    In een ingezonden stuk in The New York Times schrijft de Bengalees-Britse schrijver Tahmima Anam dat ze hoopvol is over de machtswisseling in Bangladesh, maar vreest dat fouten uit het verleden worden herhaald. ‘Er is nooit een gezonde relatie geweest tussen de mensen die aan de macht zijn en degenen die zich tegen hen verzetten. Partij werd altijd boven land geplaatst. Dit is een vloek geweest, waardoor solide democratische instellingen niet tot bloei konden komen in Bangladesh en waardoor onze politiek verdeeld en haatdragend was en doorspekt met geweld en tegengeweld.’

    Anam legt uit waarom ze desalniettemin hoopvol is: ‘De taferelen in Bangladesh zijn opwindend en inspirerend. Nadat ze hun kameraden gedood zagen worden, hebben bevlogen universiteitsstudenten letterlijk de straten heroverd, het verkeer geregeld, trottoirs schoongemaakt en prachtige muurschilderingen gemaakt. Ze vertegenwoordigen een politieke beweging die iets nieuws en anders biedt dan de twee partijen die de afgelopen drieënvijftig jaar de macht hebben gemonopoliseerd. Hun eisen gaan over rechtvaardigheid en het beëindigen van corruptie en dynastieke politiek. Overal waar je kijkt, gloort hoop.’

    ‘Het voelt goed dat we eindelijk opgeleide mensen hebben die onze regering leiden’

    Veel studenten zijn evenenees hoopvol over de machtswisseling. Zo vertelt de negentienjarige student Zahin Ferdous aan The Guardian: ‘Het voelt goed dat we eindelijk opgeleide mensen hebben die onze regering leiden.’ Sommige studenten vrezen echter dat bij nieuwe verkiezingen de BNP, de voormalige oppositiepartij die ook wordt geassocieerd met corruptie en geweld, de grootste zou worden. ‘We hebben dit regime verdreven en zullen dat opnieuw doen als de nieuwe leiders niet aan onze verwachtingen voldoen. Ik hoop dat toekomstige partijen in gesprek zullen gaan met studenten en het maatschappelijk middenveld om te voorkomen dat fouten uit het verleden worden herhaald,’ zegt de vijfentwintigjarige student Tamanna Islam tegen de Britse krant.

    Anam is daarnaast bang dat nieuwe leiders zich niet in bedwang kunnen houden: ‘Sinds de interim-regering de macht heeft overgenomen, zijn Awami League-politici, voormalige ministers en rechters, geleerden, advocaten en zelfs journalisten die de kant van het oude regime kozen, gearresteerd en aangeklaagd voor moord. Het lijdt geen twijfel dat er misdaden zijn gepleegd in naam van de regering van Hasina. Deze moeten eerlijk en volgens de wet worden berecht.’

    Muhammad Yunus cropped 1
    Bankier en econoom Muhammad Yunus ontving in 2006 de Nobelprijs voor de Vrede. Voordat hij gevraagd werd om de interim-regering van Bangladesh te leiden was hij al een uitgesproken criticus van Hasina en werd hij door haar regime vervolgd. – © University of Salford Press Office / Wikimedia Commons

    The Guardian bericht over geweld sinds de machtswisseling: ‘Het politieke geweld dat de Bengaalse politiek lange tijd heeft geteisterd, keerde onmiddellijk terug na het aftreden van Hasina, en bracht de demonstranten nog eens in herinnering waarom ze zo graag wilden breken met het oude systeem.’ Tevens hebben er aanvallen plaatsgevonden op de hindoeminderheid in het land. 

    Anam sluit af met een hoopvolle opdracht: ‘Bengalezen hebben de kans om een einde te maken aan de giftige politieke cultuur die hun land ervan heeft weerhouden zijn volledige potentieel te verwezenlijken en om een nieuw verhaal te schrijven – een verhaal dat vasthoudt aan het verleden en tegelijkertijd naar de toekomst kijkt.’

    ‘De volgende prioriteit van Yunus is om de politiek van Bangladesh nieuw leven in te blazen’

    Ook The Economist heeft een aanbeveling voor Bangladesh en zijn nieuwe premier: ‘De volgende prioriteit van Yunus is om de politiek van Bangladesh nieuw leven in te blazen. Daarvoor volstaan nieuwe verkiezingen niet. De rechtbanken en andere democratische instellingen van het land moeten worden hersteld. De invloed van politieke partijen op universiteiten – lange tijd een bron van onrust – moet worden ingeperkt. En nieuwe politieke krachten moeten tijd en ruimte krijgen om zich te organiseren. Zonder deze stappen zouden nieuwe verkiezingen gemakkelijk in de kaart kunnen spelen van islamistische groeperingen of een gehergroepeerde BNP, die ook te lijden heeft onder corruptie.’

    Het is vooralsnog onzeker wanneer er nieuwe verkiezingen zullen worden gehouden. Het tijdspad voor de volgende verkiezingen moet nog worden vastgesteld. Eerder nam een waarnemende regering gedurende ongeveer twee jaar het roer over terwijl er intense conflicten tussen de partijen woedden en het wantrouwen van het publiek ten opzichte van politici hoogtij vierde’, schrijft Nikkei Asia.

  • Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Aleksej Navalny’s laatste maanden in zijn eigen woorden. ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’

    Trump. Indiaas eten. Matthew Perry. En boeken, boeken, boeken. Fragmenten uit brieven die The New York Times in handen kreeg, geven een inkijk in de onverminderd actieve geest van Navalny, te midden van barre gevangenisomstandigheden.

    Opgesloten in koude, betonnen cellen en vaak alleen met zijn boeken, zocht Aleksej A. Navalny troost in brieven. Hij schreef in juli aan een kennis dat niemand het Russische gevangenisleven kon begrijpen ‘zonder hier geweest te zijn’, en voegde er met zijn gortdroge humor aan toe: ‘Maar je kunt hier beter niet zijn.’

    ‘Als ze morgen opdracht krijgen je kaviaar te eten te geven, zullen ze dat doen’, schreef de Russische oppositieleider Navalny in augustus aan dezelfde kennis, Ilja Krasilsjtsjik. ‘Als ze te horen krijgen dat ze je in je cel moeten wurgen, dan wurgen ze je.’

    Veel details over zijn laatste maanden – evenals de omstandigheden van zijn dood, die de Russische autoriteiten vrijdag bekendmaakten – blijven onbekend; zelfs de verblijfplaats van zijn lichaam is onduidelijk.

    Navalny’s assistenten hebben weinig laten horen nu ze het verlies aan het verwerken zijn. Maar zijn laatste levensmaanden zijn gedetailleerd beschreven in eerdere verklaringen van hem en zijn assistenten, zijn getuigenissen voor de rechtbank, interviews met mensen dicht bij hem en uittreksels uit privébrieven die verschillende vrienden, waaronder Krasilsjtsjik, deelden met The New York Times.

    Symbool van verzet

    De brieven onthullen de intense ambitie, vastberadenheid en nieuwsgierigheid van een leider die de oppositie tegen president Vladimir V. Poetin nieuw leven inblies en die, zo hopen zijn aanhangers, zal voortleven als een verbindend symbool van hun verzet. Ze laten ook zien hoe Navalny – met een gezond ego en onophoudelijk vertrouwen dat wat hij deed het juiste was – worstelde om in contact te blijven met de buitenwereld.

    Zelfs toen de brute omstandigheden in de gevangenis hun fysieke tol eisten – medische en tandheelkundige behandelingen werden hem vaak geweigerd – was er geen aanwijzing dat Navalny zijn helderheid van geest had verloren, zo blijkt uit zijn geschriften.

    Hij pochte dat hij in één jaar vierenveertig boeken in het Engels had gelezen en bereidde zich methodisch voor op de toekomst: hij stelde zijn agenda bij, bestudeerde politieke memoires, discussieerde met journalisten, gaf vrienden carrièreadvies en deelde zijn mening over virale berichten op sociale media die zijn team hem stuurde.

    In zijn openbare berichten noemde Navalny, die zevenenveertig was toen hij stierf, zijn gevangenschap sinds januari 2021 zijn ‘ruimtereis’. In de herfst van vorig jaar was hij eenzamer dan ooit, moest hij een groot deel van zijn tijd in eenzame opsluiting doorbrengen en moest hij het stellen zonder drie van zijn advocaten, die waren gearresteerd wegens betrokkenheid bij een ‘extremistische groepering’.

    Toch bleef hij op de hoogte van de actualiteit. Aan een andere vriend, de Russische fotograaf Evgeny Feldman, vertrouwde Navalny toe dat de verkiezingsagenda van de voormalige Amerikaanse president Donald J. Trump er ‘echt eng’ uitzag.

    ‘Mocht president Biden problemen krijgen met zijn gezondheid, dan zal Trump president worden’, schreef Navalny vanuit zijn zwaarbeveiligde gevangeniscel. ‘Maken de Democraten zich geen zorgen over deze voor de hand liggende gevolgtrekking?’

    Navalny vertelde zijn vriend dat hij genoot van de hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem

    Dat Navalny in staat was om honderden handgeschreven brieven te versturen was dankzij de merkwaardige digitalisering van het Russische gevangenissysteem, een overblijfsel van een korte opleving van liberale hervormingen in het midden van de vierentwintigjarige heerschappij van Poetin. Via een website konden mensen hem schrijven voor 40 cent per pagina en scans van zijn antwoorden ontvangen, meestal een week of twee nadat hij ze had verstuurd en nadat ze door een censor waren gegaan.

    Navalny communiceerde ook met de buitenwereld via zijn advocaten, die documenten omhooghielden tegen het raam dat hen scheidde nadat hun was verboden om papieren door te geven. Op een gegeven moment, meldde Navalny in 2022, bedekten gevangenisbeambten het raam met folie.

    Dan waren er nog de frequente rechtszittingen over nieuwe strafzaken die de staat had aangespannen om zijn gevangenschap te verlengen, of over klachten die Navalny had ingediend over de manier waarop hij werd behandeld. Navalny vertelde Krasilsjtsjik, een mediaondernemer die nu in ballingschap in Berlijn woont, dat hij genoot van deze hoorzittingen, ondanks het routineuze karakter van het Russische rechtssysteem.

    ‘Ze bieden afleiding en zorgen ervoor dat de tijd sneller voorbij gaat’, schreef hij. ‘Bovendien zorgen ze voor enige opwinding en veroorzaken ze dat gevoel van strijd, en achtervolging.’

    Ook boden de rechtszaken hem de gelegenheid om zijn minachting voor het systeem te tonen. Afgelopen juli, aan het einde van een proces dat resulteerde in nog eens een veroordeling van negentien jaar, vertelde Navalny de rechter en de officieren in de rechtszaal dat ze ‘gek’ waren.

    ‘Je hebt één door God gegeven leven, en is dit waar je het aan wijdt?’ zei hij, volgens de tekst van de toespraak die door zijn team is gepubliceerd.

    In een van zijn laatste hoorzittingen, uitgezonden via videoverbinding in januari, pleitte Navalny voor het recht op langere maaltijdpauzes om de ‘twee mokken kokend water en twee stukken smakeloos brood’ te kunnen nuttigen waar hij recht op had.

    Het beroep werd afgewezen; tijdens zijn hele gevangenschap leek Navalny via anderen van eten te genieten, zo blijkt uit interviews. Hij vertelde Krasilsjtsjik dat hij in Berlijn de voorkeur gaf aan döner kebab boven falafel en zich interesseerde voor het Indiase eten dat Feldman in New York uitprobeerde.

    De rechtbank verwierp ook zijn klacht over de eenzame ‘strafcellen’ in de gevangenis, waarin Navalny zo’n driehonderd dagen doorbracht. De cellen waren meestal koude, vochtige en slecht geventileerde betonnen ruimtes van 2 bij 3 meter. Maar Navalny protesteerde tegen iets anders: gevangenen die in deze cellen moesten verblijven, mochten maar één boek bij zich hebben.

    ‘Ik wil tien boeken in mijn cel,’ deelde hij de rechtbank mee.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb. Maar ik mis juist de dagelijkse sleur’

    Boeken leken het middelpunt te zijn van het gevangenisleven van Navalny, tot aan zijn dood toe.

    In een brief van april vorig jaar aan Krasilsjtsjik legde Navalny uit dat hij het liefst tien boeken tegelijk las en ‘ze afwisselde’. Hij zei dat hij van memoires was gaan houden: ‘Om de een of andere reden heb ik ze altijd veracht. Maar ze zijn eigenlijk geweldig.’

    Hij vroeg vaak om leestips, en deelde ze zelf ook uit. In een brief aan Krasilsjtsjik van juli beschreef hij het gevangenisleven en beval hij negen boeken over dit onderwerp aan, waaronder een driedelige serie van 1012 pagina’s van de Sovjet-dissident Anatoly Marchenko.

    Navalny voegde er in die brief aan toe dat hij Een dag uit het leven van Ivan Denisovitsj, de aangrijpende roman van Aleksandr Solzjenitsyn over de goelag van Stalin, had herlezen. Nadat hij een hongerstaking had overleefd en maandenlang ‘in de toestand van “ik wil eten”’ had verkeerd, zei Navalny dat hij nu pas de gruwelijkheid van de werkkampen uit het Sovjettijdperk begon te begrijpen.

    ‘Je begint je te realiseren hoe gruwelijk het is geweest’, schreef hij.

    Rond dezelfde tijd las Navalny ook over het moderne Rusland. Michail Fishman, een liberale Russische journalist en televisiepresentator die nu in ballingschap werkt vanuit Amsterdam, hoorde van een assistent van Navalny dat de oppositieleider zijn nieuwe boek over de vermoorde oppositiefiguur Boris J. Nemtsov had gelezen.

    Fishman vertelt te hebben gehoord dat Navalny het boek goed vond, maar dat hij het te positief vond over Boris N. Jeltsin, de voormalige Russische president.

    Fishman schreef Navalny dat hij zijn woorden terug moest nemen, onder andere met het argument dat Jeltsin een hekel had aan de KGB, de gevreesde geheime politie van de Sovjet-Unie die andersdenkenden het zwijgen oplegde. Navalny antwoordde dat hij ‘bijzonder verontwaardigd’ was over die bewering.

    ‘De gevangenis, het onderzoek en de berechting zijn nu nog precies hetzelfde als in de boeken’ van Sovjetdissidenten, schreef Navalny en hij benadrukte dat de voorganger van Poetin er niet in was geslaagd om het Sovjetsysteem te veranderen. ‘Dit is wat ik Jeltsin niet kan vergeven.’

    Maar Navalny bedankte Fishman ook voor de details over zijn leven in Amsterdam.

    ‘Men schijnt te denken dat ik meelevende en hartverscheurende woorden nodig heb’, schreef hij in een fragment dat Fishman deelde met The New York Times. ‘Maar ik mis juist de dagelijkse sleur – nieuws over het leven, eten, salarissen, roddels.’

    Ook Kerry Kennedy, een mensenrechtenactiviste en de dochter van de Democratische politicus Robert F. Kennedy, die in 1968 werd vermoord, wisselde brieven uit met Navalny. Hij vertelde haar dat hij ‘twee of drie keer’ had gehuild tijdens het lezen van een boek over haar vader dat een vriend hem had aanbevolen. Na zijn dood plaatste Kennedy een kopie van een brief, handgeschreven in het Engels, op Instagram.

    Navalny bedankte Kennedy voor het sturen van een poster met een citaat uit de toespraak van haar vader over hoe een ‘sprankeltje hoop’, als het een miljoen keer vermenigvuldigd wordt, ‘de sterkste muren van onderdrukking en verzet kan neerhalen’.

    ‘Ik hoop dat ik het op een dag aan de muur van mijn kantoor kan hangen’, schreef Navalny.

    Friends

    De vriend die het Kennedy-boek aanraadde was Feldman, de Russische fotograaf die verslag deed van de poging van Navalny om zich kandidaat te stellen voor het presidentschap in 2018. Feldman, nu in ballingschap in Letland, vertelt dat hij ten minste zevenendertig brieven naar Navalny heeft gestuurd sinds zijn arrestatie in 2021 en dat hij op bijna alle brieven antwoord heeft gekregen.

    ‘Ik hou echt van je brieven’, schreef Navalny in het laatste bericht dat Feldman ontving, gedateerd 3 december, waarvan hij uittreksels deelde met The New York Times. ‘Ze bevatten alles wat ik graag bespreek: eten, politiek, verkiezingen, schandalige onderwerpen en etnische kwesties.’ 

    Dat laatste, zei Feldman, was een verwijzing naar hun uitwisselingen over antisemitisme en de Gaza-oorlog. Navalny beschreef ook zijn hernieuwde waardering voor de acteur Matthew Perry, die in oktober overleed; hoewel hij nooit naar Friends had gekeken, was Navalny ontroerd door een overlijdensbericht dat hij las in The Economist.

    De brief van december eindigde met de gedachten van Navalny over een punt van zorg dat hij deelde met Feldman – de Amerikaanse politiek. Na te hebben gewaarschuwd voor een mogelijk presidentschap van Trump, sloot Navalny af met een vraag: ‘Noem één hedendaagse politicus die je bewondert.’

    Drie dagen nadat Navalny die brief had verstuurd, verdween hij. Tijdens een verwoede zoektocht van twintig dagen zeiden bondgenoten van Navalny in ballingschap dat ze meer dan zeshonderd verzoeken naar gevangenissen en andere overheidsinstanties hadden gestuurd.

    Op 25 december verklaarde de woordvoerster van Navalny dat hij was gevonden in een afgelegen Arctische gevangenis die bekendstaat als Polar Wolf.

    ‘Ik ben jullie nieuwe Kerstman’, postte Navalny de volgende dag op sociale media, nadat zijn advocaat hem had bezocht. ‘Ik zeg geen “ho-ho-ho”, maar ik zeg “oh-oh-oh” als ik uit het raam kijk, waar het nacht is, dan avond en dan weer nacht.’

    Op de Noordpool

    Navalny zei in zijn bericht dat hij via een omweg door het Oeralgebergte naar zijn nieuwe gevangenis werd gebracht, die te boek staat als een zwaardere faciliteit met een ‘speciaal regime’.

    Zelfs tijdens die reis las Navalny boeken. Hij schreef aan de journalist Sergei Parkhomenko dat hij tegen de tijd dat hij aankwam in Polar Wolf alles gelezen had wat hij mee kon nemen en dat hij gedwongen was om te kiezen uit de klassiekers in zijn nieuwe gevangenisbibliotheek: Tolstoj, Dostojevski of Tsjechov.

    ‘Had niemand me kunnen vertellen dat Tsjechov de meest deprimerende Russische schrijver is?’ schreef Navalny in een brief die Parkhomenko deelde op Facebook.

    Parkhomenko vertelt dat hij een brief ontving op 13 februari. In tegenstelling tot de vorige brieven van Navalny, was de brief met de hand geschreven op eenvoudig, ruitvormig notitiepapier en als foto naar hem doorgestuurd door Joelja Navalnaja, Navalny’s vrouw. Polar Wolf stond de elektronische schrijfservice die zijn vorige gevangenis bood niet toe.

    Het was duidelijk geworden dat het Kremlin van plan was om Navalny het zwijgen op te leggen. De advocaten die hem het grootste deel van zijn tijd achter de tralies hadden vertegenwoordigd, zaten in de gevangenis, en brieven en bezoekers zouden er langer over doen om hem in zijn nieuwe gevangenis te bereiken.

    De moeder van Navalny, Ljoedmila Navalnaja, vloog naar de Noordpool na de aankondiging van zijn dood en ontving zaterdag een officieel bericht dat hij de dag ervoor om 14:17 uur was overleden.

    De nalatenschap van Navalny zal voortleven, zeggen vrienden en bondgenoten, mede door zijn geschriften in de gevangenis. Feldman, de fotograaf, vertelt van het juridische team van Navalny te hebben gehoord dat de oppositieleider had gereageerd op ten minste enkele van de brieven die Feldman de afgelopen weken had gestuurd.

    ‘Om eerlijk te zijn vind ik dit nogal een naar idee,’ zei Feldman. ‘Als ze door de censuur heen komen, krijg ik de komende maanden nog brieven van hem.’

    Krasilsjtsjik, de mediaondernemer, vertelt dat de laatste brief die hij ontving, in september, hem veel stof tot nadenken gaf. Navalny sloot de brief af met de stelling dat als Zuid-Korea en Taiwan in staat waren om de overgang van dictatuur naar democratie te maken, Rusland dat misschien ook zou kunnen.

    ‘Hoop. Ik heb er geen probleem mee’, schreef Navalny.

    Hij tekende af: ‘Blijf schrijven! A.’

  • Hoe Nayib Bukele El Salvador (en de rest van Latijns-Amerika) voor zich wint

    Hoe Nayib Bukele El Salvador (en de rest van Latijns-Amerika) voor zich wint

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar El Salvador, waar president Nayib Bukele dit weekend op overweldigende wijze werd herkozen. Dat ging niet helemaal grondwettelijk, maar toch is Bukele een voorbeeld voor leiders in de regio. Hoe komt dat?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €5 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom is Bukele zo populair in El Salvador?

    ‘Nayib Bukele, ’s werelds coolste dictator, is herkozen als president van El Salvador’, kopte Time Magazine op maandag. Ruim 83 procent van de inwoners van het Centraal-Amerikaanse land zou op de president hebben gestemd. De 42-jarige Bukele kan zich opmaken voor zijn tweede termijn, hoewel de grondwet dat verbiedt.

    Bukele mag dus niet herkozen worden, stelde zich toch verkiesbaar, en een overweldigende meerderheid van de inwoners van El Salvador lijkt hem te steunen. Volgens Time komt die steun door de aanpak van criminaliteit door Bukele. ‘Onder een noodtoestand die in maart 2022 werd ingevoerd, heeft de regering meer dan 76.000 mensen gearresteerd – meer dan 1 procent van de bevolking van het Centraal-Amerikaanse land. De aanval op de criminele bendes heeft geleid tot beschuldigingen van wijdverspreide mensenrechtenschendingen en een gebrek aan een eerlijk proces, maar het geweld is afgenomen in een land dat nog maar een paar jaar geleden bekend stond als een van de gevaarlijkste ter wereld.’

    Verschillende Salvadoranen vertellen in een reactie aan persbureau AFP hoe groot de rol van Bukele in de aanpak van bendes is geweest. ‘We noemen dit vrede, rust en vrijheid… het is iets waarvan ik nooit had gedacht dat ik het zou meemaken’, zegt Alvaro Perez tegen het persbureau. Nelson Rivas, een dakloze man van 63, bedankt Bukele voor het feit dat hij ’s nachts kan slapen. ‘Godzijdank hebben we een president gevonden die alle gebieden heeft opgeschoond van bendes. Als ik op straat slaap voel ik me alsof ik in een paleis ben. Er gebeurt niets, niemand valt ons lastig.’

    ANP 490290957
    Bukele spreekt zijn aanhangers toe nadat hij de winst in de presidentsverkiezingen heeft opgeëist. – © Rodrigo Sura / EPA

    BBC Mundo citeert de regering van El Salvador, die trots is op de successen die ze hebben geboekt in de strijd tegen de machtige drugsbendes in het land. ‘Volgens gegevens van de overheid was 2023 het veiligste jaar in de geschiedenis van het land, met een gemiddelde van 0,4 moorden per dag. El Salvador had het op een na laagste aantal moorden van de landen in Noord-Amerika, net onder Canada, en het laagste aantal in Latijns-Amerika. Acht op de tien inwoners geloven dat El Salvador veiliger is of zeggen niet langer een klimaat van angst waar te nemen.’

    Bukeles populariteit maakte de verkiezingen van afgelopen weekend een weinig spannende race, zo blijkt wel uit de berichtgeving van CNN nog tijdens de stembusgang. ‘Stemmen worden geteld in El Salvador, waar de overwinning van de president zo goed als zeker is’, schrijft de Amerikaanse zender. ‘Bukele ondervond weinig georganiseerde oppositie en heeft een van de positiefste beoordelingen in de regio, met peilingen boven de 70 procent in onafhankelijke onderzoeken.’

    Welke keerzijde zit er aan zijn succes?

    ‘De verkiezing is een weerspiegeling van Bukeles onverschilligheid voor democratische normen: de grondwet van El Salvador verbiedt presidenten uitdrukkelijk om zich voor een tweede termijn kandidaat te stellen. Maar vorig jaar maakte een machtige rechtbank, bemand door bondgenoten van Bukele, de weg vrij voor zijn herverkiezing voor nog een termijn van vijf jaar’, schrijft NPR over de verkiezingen. Maar liefst zes artikelen in de grondwet van El Salvador verbieden een herverkiezing. Maar nadat Bukele en zijn partij Nuevas Ideas de opperrechters in het land lieten vervangen door aan de partij loyalere rechters, kon die grondwet zo worden geïnterpreteerd dat hij wél kon meedoen.

    Daarnaast is het de vraag of Bukele wel daadwerkelijk 83 procent van de stemmen kreeg tijdens de verkiezingen. Deutsche Welle schrijft dat de voorzitter van de Hoge Kiesrechtbank in El Salvador wil dat de stemmen worden herteld. De uitslag zou zijn gebracht op basis van 5 procent van de getelde stemmen en zeker 30 procent van de stemmen zou mogelijk dubbel zijn meegenomen, door een falend elektronisch stemsysteem.

    Zondag waren er niet alleen verkiezingen voor het presidentschap, er werd ook gestemd voor het parlement. Het aantal zetels in het parlement werd eerder onder Bukele teruggeschroefd, en van de overgebleven 60 zetels lijken 58 zetels in handen van de partij Nuevas Ideas van Bukele terecht te komen. ‘Tegenstanders vrezen dat de macht van Bukele zich zal ontwikkelen tot een autoritair bewind (…), doordat hij de grondwettelijke termijnen zal kunnen afschaffen’, schrijft Voice of America.

    ANP 490464885 1
    Een bewaker begeleid een vermeend bendelid in het Detentiecentrum tegen Terrorisme (CECOT) in San Vicente, de grootste gevangenis van Latijns-Amerika. De gevangenis is onderdeel van Bukeles strijdplan om het bendegeweld aan te pakken. Mensenrechtenorganisaties zeggen dat de situatie in de gevangenissen slecht is en mensen vastzitten zonder proces. – © Alex Pena / Anadolu

    Félix Ulloa, vicepresident van El Salvador, die evenals Bukele werd herkozen op zondag, sprak in aanloop naar de verkiezingen duidelijke taal tegenover The New York Times. ‘Tegen de mensen die zeggen dat de democratie wordt ontmanteld, is mijn antwoord ja – we ontmantelen haar niet alleen, we schaffen haar af, we vervangen haar door iets nieuws.’ Volgens Ulloa was de democratie vóór Bukele ‘verrot, corrupt en bloederig’.

    Maar Bukele laat niet alleen in de politiek zijn sporen na, schrijft The Guardian. ‘Bukele heeft de rechtsstaat ook op andere manieren uitgehold, bijvoorbeeld door soldaten in te zetten om het parlement te bezetten en wetgevers te intimideren, en door onafhankelijke mediakanalen die zijn regering hebben bekritiseerd, voortdurend aan te vallen.’ Sinds hij in maart 2022 de noodtoestand in El Salvador heeft uitgeroepen om het bendegeweld aan te pakken, zijn willekeurige arrestaties, martelingen en het doden van gevangenen aan de orde van de dag.

    En ook zijn aanpak van geweld is niet het enige antwoord, schrijft El País. ‘Het geweld in El Salvador is geworteld in historische sociale ongelijkheden die niet kunnen worden aangepakt door louter repressie. Het probleem onderdrukken lost het niet op. Als de oorzaken van dat probleem er nog steeds zijn, zal het vroeg of laat weer de kop opsteken, misschien in een andere gedaante, maar toch, om ons eraan te herinneren dat het in feite nooit is weggeweest.’

    Wat betekent zijn herverkiezing voor het land en de rest van Latijns-Amerika?

    El Faro vat de aankomende periode in een scherp commentaar samen. ‘Technisch gezien wordt El Salvador vanaf 1 juni 2024 een dictatuur, wanneer Bukele een tweede termijn aanvaardt die ongrondwettelijk is, zonder een instelling die hem dat kan beletten. In de praktijk werden de noodzakelijke elementen om zijn dictatuur te vormen al op 1 mei 2021 ingevoerd, toen zijn Assemblee een staatsgreep pleegde op de rechterlijke macht [door opperrechters te vervangen] en Bukele de controle over het hele staatsapparaat overnam.’

    Leonor Arteaga, directeur bij de Due Process of Law Foundation, kijkt in The Dialogue vooruit naar de tweede termijn van Bukele en wat deze betekent voor El Salvador. ‘We zullen waarschijnlijk een stijging zien in het onderuithalen van het werk van mensenrechtenverdedigers, intimidatie van onafhankelijke journalisten en mensen die een afwijkende mening verkondigen, en het verbergen en manipuleren van openbare informatie – tekenend voor een land zonder democratische rechtsstaat’, zo zegt Arteaga.

    ANP 490291799
    © Alex Pena / Anadolu

    Ondanks deze doembeelden blijft Bukele een voorbeeld in de regio, vanwege zijn nietsontziende aanpak van de misdaad – ondanks de mensenrechtenschendingen die daarbij plaatsvonden. ‘De internationale gemeenschap juicht een autoritair model toe dat zogenaamd werkt in El Salvador (…), ook al worden wetten er niet gerespecteerd. En het grote probleem is dat dit autoritarisme navolging krijgt op het continent’, zegt Cesar Fagoaga, hoofdredacteur van Factum Magazine tegen Confidencial.

    Veel landen in Latijns-Amerika kampen met drugsgerelateerd bendegeweld en tijdens verkiezingscampagnes is veiligheid steevast het belangrijkste thema. Vanwege zijn harde aanpak van misdaad is Bukele daardoor uitgegroeid tot een rolmodel in de regio, schrijft The Economist. ‘Nog geen enkel land heeft de Bukele-formule in zijn geheel overgenomen, maar verschillende landen hebben er delen van geleend’, schrijft de krant. ‘Honduras kondigde in november de noodtoestand af om bendes aan te pakken en is van plan een gevangenis te bouwen op een eiland voor de kust. Ook Jamaica riep de noodtoestand uit om bendes in zijn hoofdstad de kop in te drukken.’ Ook in Guatemala, Haïti en Ecuador geldt Bulele voor met name rechtse politici als voorbeeld.

    Americas Quarterly schrijft zelfs over ‘Nayib Bukeles groeiende lijst vanLatijns-Amerikaanse bewonderaars’, en noemt ook politici in Peru, Chili en Costa Rica. Oftewel, in het merendeel van Latijns-Amerika krijgt Bukele volop waardering.

    ‘Er is een groeiende afkeer van de basisprincipes van democratie en mensenrechten, die in de ogen van veel mensen gefaald hebben, en steeds meer steun voor autoritair populisme’, zegt mensenrechtenonderzoeker Tyler Mattiace, Amerika-onderzoeker tegen de Washington Post. De krant schrijft: ‘Zowel in ontwikkelingslanden als in ontwikkelde landen worden democratieën op de proef gesteld. Opiniepeilingen tonen een toenemende publieke apathie van kiezers, vooral jongeren, en een groeiende afstand tot de idealen van de liberale democratie.’

  • Denemarken keurt Koranwet goed, tegen koranverbrandingen

    Denemarken keurt Koranwet goed, tegen koranverbrandingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Weinig resultaten bij top tussen Europa en China

    » VS beginnen militaire oefeningen met Guyana

    In het land werden afgelopen jaar veel korans verbrand

    Het Deense parlement heeft donderdag een wet goedgekeurd waarmee het verbranden van korans in het land wordt verboden. Dat schrijft Politiken. Wie de wet overtreedt kan tot twee jaar gevangenisstraf krijgen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De wet noemt niet specifiek de Koran, maar stelt dat de ‘ongepaste behandeling van geschriften die van groot belang zijn voor een erkende religieuze gemeenschap’ strafbaar zijn. Het verbranden van bijvoorbeeld de Bijbel of de Torah zou zo ook verboden worden. 94 parlementariërs van het 179-leden tellende Deense parlement, ook bekend als de Folketing, stemden voor.

    Specifiek kan het verbranden, verscheuren of bevuilen van religieuze teksten in het openbaar mensen een boete opleveren of een celstraf tot twee jaar. Ook het vernietigen van een heilige tekst op video en het online verspreiden van de beelden kan mensen in de gevangenis doen belanden. Aanleiding voor de wet zijn de koranverbrandingen in Denemarken en Zweden deze zomer, die leidden tot grote verontwaardiging in de moslimwereld.

    Lees ook:

  • Koranverbrandingen in Denemarken en Zweden gaan door

    Koranverbrandingen in Denemarken en Zweden gaan door

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombiaanse president Petro in het nauw na arrestatie zoon

    » West-Afrikaanse landen waarschuwen Niger, waar politici worden opgepakt

    Denemarken zoekt naar manieren om de praktijken te stoppen

    In zowel Denemarken als Zweden blijven koranverbrandingen in publieke ruimtes doorgaan. Maandag was het raak in Stockholm, toen een koran in brand werd gestoken voor het Zweedse parlement. Eerder gebeurde dat voor de Iraakse ambassade en voor een moskee.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Autoriteiten in Denemarken en Zweden vragen zich af hoe ze de acties op een legale manier kunnen stoppen, zeker omdat in beide landen de vrijheid van meningsuiting uitgebreid beschermd wordt in de grondwet. Zo benadrukt men in Zweden dat de lokale politie vergunningen geeft voor evenementen zonder de inhoud te beoordelen. Denemarken gaat kijken naar reeds bestaande wetten om de protesten te kunnen verbieden, schrijft de Deense krant Politiken.

    Volgens de Deense regering zorgen de verbrandingen voor ‘schade’ voor Denemarken. Zo wordt er vanuit de Arabische wereld woedend gereageerd op de verbrandingen, door protesten bij onder meer de Zweedse ambassade in Irak. Voor Zweden ligt de zaak extra gevoelig, omdat de Turkse president Recep Tayyip Erdogan zijn fiat moet geven aan het NAVO-lidmaatschap van Zweden.

    Lees ook:

  • Wereldnieuws: Massastaking UPS op komst & meer

    Wereldnieuws: Massastaking UPS op komst & meer

    Voorzitter Stanford stapt op

    Marc Tessier-Lavigne heeft zijn aftreden aangekondigd als voorzitter van de prestigieuze Stanford-universiteit in Californië, schrijft The New York Times. Een onafhankelijke evaluatie bracht grote gebreken aan het licht in studies die hij in het verleden heeft begeleid. Het onderzoek, uitgevoerd door een extern panel van wetenschappers, weerlegt weliswaar dat Tessier-Lavigne geprobeerd zou hebben te verdoezelen dat een belangrijk Alzheimer-onderzoek uit 2009 vervalste gegevens bevatte.

    Stanford staat bekend om de kwaliteit van zijn onderzoek en de beschuldigingen zijn slecht voor de integriteit van de universiteit

    Er is geen bewijs van vervalsing, noch heeft ­Tessier-Lavigne zich op andere manieren schuldig gemaakt aan fraude. Maar de evaluatie stelt ook dat dit onderzoek, uitgevoerd toen hij leidinggevende was bij biotechbedrijf Genentech, niet ‘de gebruikelijke normen van wetenschappelijke nauwkeurigheid en methode’ haalt. Stanford staat bekend om de kwaliteit van zijn onderzoek en de beschuldigingen zijn slecht voor de integriteit van de universiteit.

    © Stanford News Service
    © Stanford News Service

    Overtreding van de Volksliedwet

    De eerste persoon die moest terechtstaan op grond van de zogenoemde ‘Volksliedwet’ in Hongkong heeft drie maanden gevangenisstraf gekregen, aldus South China Morning Post. Fotograaf Cheng Wing-chun gebruikte het lied ‘Glorie aan Hongkong’ – dat wordt beschouwd als een protestlied tegen de invloed van Beijing op de stadstaat – in een videoclip waarin schermer Edgar Cheung Ka-long tijdens de Olympische Spelen van Tokio in 2021 een gouden medaille in ontvangst neemt. Het filmpje van anderhalve minuut op YouTube doet volgens de rechtbank voorkomen alsof toeschouwers applaudisseren voor het protestlied als het wordt afgespeeld tijdens de medaille-uitreiking. 

    Het lied werd geschreven tijdens de protesten in 2019 en roept mensen op te vechten voor vrijheid en ‘Hongkong te bevrijden’ tijdens de ‘revolutie van onze tijd’. De autoriteiten vallen vooral over die laatste zinssnede, die zou oproepen tot afscheiding van het Chinese regime.


    Microkosmos

    Iets New Yorkser dan de metro van New York is er niet te vinden, volgens de Zwitserse fotograaf Willy Spiller, wiens boek en tentoonstelling Hell on Wheels deze maand worden gepresenteerd in de Hazenstraat in Amsterdam. Galerie Bildhalle geeft daar een overzicht van foto’s uit de periode 1977-1984, toen de metro’s nog onder de graffiti zaten en de stations niet waren aangeharkt. ­Spiller fotografeerde de microkosmos van New York gedurende acht jaar. Hij was er tijdens het spitsuur en zag tienermeisjes in hun witte schooluniform over de stoelen hangen. De mobiele telefoon die nu het beeld zou bepalen, bestond nog niet. 


    Rijke Chinezen trekken weg

    Australië was de eerste helft van dit jaar de belangrijkste overzeese bestemming voor Chinese vastgoedbeleggers, meer dan populaire plekken als Canada, het Verenigd Koninkrijk en de VS, zo blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van vastgoedbedrijf Juwai IQI. Met vier plekken in de top 10 blijkt Zuidoost-Azië een hotspot voor vermogende Chinezen, meldt Sydney Morning Herald. Het streven van president Xi Jinping naar ‘gemeenschappelijke welvaart’ en de strenge coronamaatregelen hebben ertoe geleid dat rijke Chinezen massaal naar plekken als Singapore trekken. Ze parkeren hun geld in het buitenland, uit angst voor maatregelen in eigen land. Naar verwacht loopt de Chinese kapitaalvlucht dit jaar op tot 135 miljard euro. 

    Ruim 700.000 Chinezen zullen tussen 2023 en 2025 naar de VS, Canada en Australië migreren

    De komende jaren wordt een aanhoudende stroom van Chinese vastgoedinvesteringen in het buitenland verwacht. Ruim 700.000 Chinezen zullen tussen 2023 en 2025 naar de VS, Canada en Australië migreren.

    © Unsplash
    © Unsplash

    Moraalpolitie is terug

    Tien maanden na de dood van Mahsa Amini is de moraalpolitie van Iran weer op straat verschenen om vrouwen te dwingen te voldoen aan de strikte islamitische kledingvoorschriften. Dat zegt een woordvoerder van Faraja, de Iraanse instantie voor wetshandhaving. Agenten zullen vrouwen eerst waarschuwen als ze zich niet aan de regels houden; degenen die ‘de normen blijven overtreden’ kunnen rekenen op juridische stappen, aldus CNN.

    De moraalpolitie werd september vorig jaar het mikpunt van (inter)nationale verontwaardiging, toen de 22-jarige Amini, die was opgepakt omdat ze haar hoofddoek verkeerd zou hebben gedragen, naar een ‘heropvoedingscentrum’ werd gestuurd, waar ze drie dagen later stierf. Het leidde tot protesten die maandenlang aanhielden en een van de grootste binnenlandse bedreigingen in meer dan tien jaar vormden voor het heersende regime. Terwijl de autoriteiten met veel geweld reageerden, verdween de moraalpolitie nagenoeg uit de straten van Teheran. 

    Vorig jaar executeerde Iran zeker 582 mensen – een stijging van 75 procent ten opzichte van 2021

    De moraalpolitie – die onder sancties van de VS en de EU valt – is machtig en goed bewapend en controleert de gevangenissen en de heropvoedingscentra. Daar krijgen gedetineerden lessen over de islam en het belang van de hijab. Voordat ze worden vrijgelaten moeten ze een belofte ondertekenen dat ze zich zullen houden aan de kledingvoorschriften. 

    Vorig jaar executeerde Iran zeker 582 mensen – een stijging van 75 procent ten opzichte van 2021. Volgens mensenrechtenorganisaties toont die stijging aan dat Teheran demonstranten tegen het regime angst wil aanjagen.


    Massastaking UPS op komst

    De 340.000 chauffeurs en andere werknemers van UPS, de grootste bij een vakbond aangesloten werkgever in de Verenigde Staten, voeren momenteel onderhandelingen met het bedrijf, meldt Grist. Klimaatverandering en extreme hitte zijn daarbij enkele van de belangrijkste kwesties. Als er op 31 juli geen bevredigend contract ligt, beginnen de werknemers aan de grootste staking bij één werkgever in de Amerikaanse geschiedenis. 

    Deze zomer worden weer allerlei temperatuurrecords gebroken en de nood bij de medewerkers is hoog: op zomerse dagen kan de temperatuur achter in hun bestelwagen oplopen tot bijna 50 graden. Sinds 2015 meldde UPS zeker 143 hitte-gerelateerde incidenten bij de federale dienst voor veiligheid op de werkvloer.

    Vorig jaar stierf een van haar collega’s aan een hitte­beroerte in zijn bestelwagen

    ‘Als ik maar niet flauwval,’ denkt een bezorger in Los Angeles vaak als ze de laadruimte van haar vrachtwagen in gaat. ‘Wie weet dat ik achter in die truck zit? Ik ben als alleenstaande moeder als enige verantwoordelijk voor mijn zoon.’ Vorig jaar stierf een van haar collega’s aan een hitte­beroerte in zijn bestelwagen. 

    Hoewel de klimaatverandering de zomers heter en gevaarlijker maakt voor de bezorgers, rekent UPS op dezelfde ‘onrealistische’ productiviteitscijfers van zijn medewerkers. Chauffeurs en magazijnmedewerkers worden geacht zes dagen per week en meer dan twaalf uur per dag te werken in de hitte. Aangezien productiviteit wordt gemeten door middel van bewakingscamera’s en sensoren in de vrachtwagens, is het voor chauffeurs lastiger om pauzes te nemen. Daarom zijn de eisen van de UPS-werknemers inzake hitteveiligheid gekoppeld aan andere zaken zoals hogere lonen, meer voltijdbanen en een einde aan gedwongen overuren. 

    ‘Deze werknemers zijn overwegend vrouwen, mensen van kleur of immigranten. Ze kunnen het zich niet veroorloven om pauzes te nemen of tijd te verliezen door zich om hun gezondheid te bekommeren,’ aldus een expert arbeidsrecht. ‘Het is hoog tijd dat UPS de hitte voelt, zoals wij die de hele tijd ervaren,’ zegt een strijdvaardige chauffeur.

     © International Brotherhood of Teamsters
    © International Brotherhood of Teamsters
  • Yuval Noah Harari: ‘AI is in staat om intieme relaties met miljoenen mensen te kweken’

    Yuval Noah Harari: ‘AI is in staat om intieme relaties met miljoenen mensen te kweken’

    AI heeft het besturingssysteem van de menselijke beschaving gehackt, wat de loop van de menselijke geschiedenis zal veranderen, aldus historicus en denker Yuval Noah Harari. ‘Als ik een gesprek met iemand voer en niet weet of het een mens is of een AI, dan betekent dat het einde voor de democratie.’

    De angst voor kunstmatige intelligentie (AI) heeft de mensheid sinds het allereerste begin van het computertijdperk achtervolgd. Eerst richtte deze angst zich op machines die fysieke middelen gebruikten om mensen te doden, tot slaaf te maken of te vervangen. Maar de afgelopen paar jaar zijn er nieuwe AI-tools opgedoken die het overleven van de menselijke beschaving vanuit onverwachte hoek bedreigen. AI is inmiddels in staat om taal te manipuleren en te genereren, of het nu is met woorden, geluiden of beelden, en heeft daarmee het besturingssysteem van onze beschaving gehackt.

    Bijna de hele menselijke cultuur bestaat uit taal. Mensenrechten zitten bijvoorbeeld niet in ons DNA. Het zijn culturele artefacten, die we hebben gecreëerd door het vertellen van verhalen en het schrijven van wetten. Goden zijn geen fysieke realiteiten, maar culturele artefacten die we hebben gecreëerd door het verzinnen van mythen en het schrijven van heilige geschriften.

    Ook geld is een cultureel artefact. Bankbiljetten zijn gewoon kleurige stukjes papier, en momenteel bestaat meer dan negentig procent van het geld niet eens meer uit bankbiljetten, maar uit digitale informatie in computers. Geld ontleent zijn waarde aan de verhalen die bankiers, ministers van Financiën en cryptogoeroes ons erover vertellen. Sam Bankman-Fried, Elizabeth Holmes en Bernie Madoff waren niet zo goed in het creëren van werkelijke waarde, maar ze waren allemaal uiterst kundige verhalenvertellers.

    Wat zou er gebeuren als een niet-menselijke intelligentie beter wordt in verhalen vertellen, melodieën componeren, tekeningen maken en wetten en heilige geschriften schrijven dan de gemiddelde menselijke intelligentie? Wanneer mensen het over ChatGPT en andere nieuwe AI-tools hebben, denken ze vaak aan scholieren die AI gebruiken om hun opstellen te schrijven. Wat zal er met het schoolsysteem gebeuren als kinderen dat doen? Maar dit soort vragen gaat voorbij aan het algehele beeld. Vergeet opstellen. Denk aan de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2024, en probeer je de impact van AI-tools voor te stellen waarmee op massale schaal politieke content, nepnieuws en heilige geschriften voor nieuwe cultussen kunnen worden gecreëerd.

    Alwetend orakel

    De afgelopen jaren heeft de QAnon-cultus zich uitgeleefd in anonieme onlineberichten, de zogenaamde ‘q-drops’. Volgers verzamelden, vereerden en interpreteerden deze q-drops als een heilige tekst. Hoewel voor zover wij weten alle eerdere q-drops door mensen werden opgesteld, en bots alleen maar hielpen om ze te verspreiden, zouden we in de toekomst de eerste cultussen in de geschiedenis kunnen zien waarvan de heilige teksten door een niet-menselijke intelligentie zijn geschreven. Religies hebben de hele geschiedenis lang beweerd dat hun heilige boeken van een niet-menselijke bron afkomstig waren. Dat zou spoedig de werkelijkheid kunnen worden.

    Op een prozaïscher niveau zouden we weldra langdurige onlinediscussies over abortus, klimaatverandering of de Russische invasie in Oekraïne kunnen voeren met entiteiten die we aanzien voor mensen, maar die in werkelijkheid AI zijn. Addertje onder het gras is dat al onze pogingen om een AI-bot op andere gedachten te brengen volstrekt zinloos zullen zijn, terwijl de AI haar boodschappen zo loepzuiver kan afstemmen dat de kans groot is dat we ons erdoor laten beïnvloeden.

    Dankzij haar taalbeheersing zou AI zelfs intieme relaties met mensen kunnen aangaan en de kracht van de intimiteit kunnen gebruiken om onze meningen en ons wereldbeeld te veranderen. Hoewel er geen enkele aanwijzing is dat AI over een eigen geweten of eigen gevoelens beschikt, hoeft ze alleen maar een emotionele band met mensen te kweken om op intieme voet met ze te geraken. In juni 2022 beweerde Blake Lemoine, een softwareontwikkelaar van Google, publiekelijk dat de AI-chatbot Lamda, waaraan hij werkte, gevoelens had ontwikkeld. Deze controversiële bewering kostte hem zijn baan. Het interessantst aan het voorval was niet Lemoines bewering, die vermoedelijk onwaar was, maar zijn bereidheid om zijn lucratieve baan op het spel te zetten ten behoeve van de AI-chatbot. Als AI mensen zo ver kan krijgen dat ze hun baan op het spel zetten, waar kan ze hen dan nog meer toe verleiden?

    In een politiek gevecht om het hoofd en hart van mensen te winnen, is intimiteit het meest efficiënte wapen, en AI is inmiddels in staat om intieme relaties met miljoenen mensen te kweken. We weten allemaal dat de strijd om de aandacht van mensen het afgelopen decennium in toenemende mate in de sociale media is gevoerd. Met de nieuwe generatie AI-tools wordt deze strijd van aandacht naar intimiteit verlegd. Wat gebeurt er met de menselijke samenleving en de menselijke psychologie wanneer AI in het strijdperk treedt tegen AI om intieme neprelaties met ons te kweken, die vervolgens kunnen worden gebruikt om ons ervan te overtuigen dat we op bepaalde politici moeten stemmen of bepaalde producten moeten kopen?

    Mensen zouden één enkele AI-adviseur als een alwetend orakel op ieder gebied kunnen gaan gebruiken

    Zelfs zonder het kweken van ‘nepintimiteit’ zouden de nieuwe AI-tools al een immense invloed hebben op onze meningen en ons wereldbeeld. Mensen zouden één enkele AI-adviseur als een alwetend orakel op ieder gebied kunnen gaan gebruiken. Geen wonder dat Google doodsbang is. Waarom zou ik nog op zoek gaan als ik het gewoon aan het orakel kan vragen? De nieuws- en reclame-industrie zou ook doodsbang moeten zijn. Waarom nog een krant lezen als ik gewoon aan het orakel kan vragen me het laatst nieuws te vertellen? En wat hebben advertenties voor zin als ik gewoon aan het orakel kan vragen wat ik moet kopen?

    En zelfs deze scenario’s weten het totaalbeeld niet echt te schetsen. We hebben het hier over het mogelijke einde van de menselijke geschiedenis. Niet het einde van alle geschiedenis, alleen van het door mensen gedomineerde deel daarvan. Geschiedenis is de interactie tussen biologie en cultuur; tussen enerzijds onze biologische behoefte aan dingen als eten en seks en anderzijds onze culturele scheppingen als religies en wetten. Geschiedenis is het proces waarmee wetten en religies eten en seks vormgeven. 

    Wat zal er met de loop van de geschiedenis gebeuren als AI de cultuur overneemt en verhalen, melodieën, wetten en religies gaat creëren? Eerdere hulpmiddelen als de drukpers en de radio hielpen de culturele ideeën van mensen te verspreiden, maar ze hebben nooit uit zichzelf nieuwe culturele ideeën gecreëerd. Met AI is het wezenlijk anders gesteld. AI kan geheel nieuwe ideeën creëren, een geheel nieuwe cultuur.

    De komende decennia zouden we weleens in de dromen van een buitenaardse intelligentie verzeild kunnen raken

    Aanvankelijk zal AI vermoedelijk de menselijke prototypes imiteren waarop ze in haar kinderjaren heeft geoefend. Maar met elk jaar dat verstrijkt zal de AI-cultuur onversaagd meer terreinen gaan verkennen waar nog geen mens ooit is geweest. Al duizenden jaren lang leven mensen in de dromen van andere mensen. De komende decennia zouden we weleens in de dromen van een buitenaardse intelligentie verzeild kunnen raken.

    De angst voor AI achtervolgt de mensheid pas de afgelopen decennia. Maar duizenden jaren lang is de mens achtervolgd door een veel grotere angst. We hebben altijd oog gehad voor de manier waarop verhalen en beelden onze geest kunnen manipuleren en illusies kunnen scheppen. Bijgevolg is de mens al sinds onheuglijke tijden bang in een wereld van illusies verstrikt te raken.

    Illusies

    In de zeventiende eeuw vreesde René Descartes dat een boze geest hem misschien in een wereld van illusies verstrikte en alles schiep wat hij zag en hoorde. In het oude Griekenland schreef Plato zijn beroemde ‘Allegorie van de Grot’, waarin een groep mensen zijn leven lang geketend in een grot zit, met uitzicht op een blinde muur. Een scherm. Op dat scherm zien ze diverse schaduwen geprojecteerd. De gevangenen zien de illusies die ze daar waarnemen voor de werkelijkheid aan.

    In het oude India verkondigden boeddhistische en hindoeïstische sages dat alle mensen verstrikt waren in de Maya, de wereld van illusies. Wat we normaliter voor de werkelijkheid aanzien zijn vaak slechts verzinsels van onze eigen geest. Vanwege hun geloof in deze of gene illusie kunnen mensen hele oorlogen voeren, anderen doden en bereid zijn ook zelf gedood te worden.

    De AI-revolutie confronteert ons met de boze geest van Descartes, met de grot van Plato, met de Maya. Als we niet oppassen, kunnen we verstrikt raken achter een gordijn van illusies, dat we niet kunnen wegrukken en waarvan we de aanwezigheid misschien niet eens vermoeden.

    De vraag die momenteel voorligt is hoe we ervoor kunnen zorgen dat de nieuwe AI-tools voor goede doelen worden aangewend en niet voor slechte

    Natuurlijk kan de nieuwe macht van AI ook voor goede doelen worden aangewend. Daar zal ik verder niet over uitweiden, want dat doen de ontwikkelaars ervan zelf al genoeg. Het is de taak van historici en filosofen zoals ik om op de gevaren te wijzen. Maar AI kan ons zeker ook op talloze manieren helpen, van het ontdekken van nieuwe middelen tegen kanker tot het vinden van oplossingen voor de ecologische crisis. De vraag die momenteel voorligt is hoe we ervoor kunnen zorgen dat de nieuwe AI-tools voor goede doelen worden aangewend en niet voor slechte. Daarvoor moeten we eerst begrijpen waar deze tools werkelijk toe in staat zijn.

    Sinds 1945 weten we dat kerntechnologie goedkope energie kan genereren ten bate van mensen, maar ook de menselijke beschaving fysiek te gronde kan richten. We hebben de hele internationale orde opnieuw vorm gegeven om de mensheid te beschermen en ervoor te zorgen dat kerntechnologie voornamelijk ten goede zou worden aangewend. Nu krijgen we te maken met een nieuw massavernietigingswapen dat de ondergang kan betekenen voor onze geestelijke en maatschappelijke wereld.

    We kunnen de nieuwe AI-tools nog steeds aan een systeem van regels onderwerpen, maar dan moeten we wel snel zijn. Waar kernwapens niet in staat zijn krachtiger kernwapens uit te vinden, is AI in staat tot het ontwikkelen van AI die exponentieel krachtiger is. De eerste cruciale stap is het eisen van rigoureuze veiligheidscontroles voordat krachtige AI-tools tot het publieke domein worden toegelaten. Zoals een farmaceutisch bedrijf geen nieuwe medicijnen mag vrijgeven voordat de bijwerkingen op zowel de korte als de lange termijn zijn getest, zouden techbedrijven geen nieuwe AI-tools moeten mogen vrijgeven voordat die gegarandeerd veilig zijn. Er zou een soort keuringsdienst van waren voor nieuwe technologie moeten komen, en wel gisteren.

    Zal het vertragen van de inzet van AI voor openbare doeleinden er niet toe leiden dat democratieën achter gaan lopen op gewetenloze autoritaire regimes? Integendeel. Het ongereguleerd inzetten van AI zou sociale chaos veroorzaken, wat voordelig zou zijn voor autocraten en funest voor democratieën. Democratie is een vorm van gesprek, en voor gesprekken is taal nodig. Wanneer AI de taal hackt, kan het ook ons vermogen vernietigen om zinvolle gesprekken te voeren, en daarmee de democratie.

    De eerste regulering die ik zou willen voorstellen is de verplichting voor AI om te melden dat ze een AI is

    We hebben net kennisgemaakt met een buitenaardse intelligentie, hier op aarde. Veel weten we er nog niet van, behalve dat ze onze beschaving te gronde kan richten. We moeten een halt toeroepen aan het onverantwoordelijk inzetten van AI-tools in de openbare ruimte, en AI reguleren voordat ze ons reguleert. En de eerste regulering die ik zou willen voorstellen is de verplichting voor AI om te melden dat ze een AI is. Als ik een gesprek met iemand voer en niet weet of het een mens is of een AI, dan betekent dat het einde voor de democratie.

    Deze tekst is gegenereerd door een mens.

    Toch?

    Lees ook:

  • Israël viert 75-jarig bestaan te midden van massale protesten

    Israël viert 75-jarig bestaan te midden van massale protesten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » AI pikt werk in van Kenianen die essays schrijven voor Amerikaanse studenten

    » Historische poging van Japanse start-up om op de maan te landen mislukt

    Tienduizenden protesteerden dinsdagavond in Tel Aviv

    Israël lanceerde dinsdagavond de viering van zijn vijfenzeventigjarig bestaan met een officiële ceremonie in Jeruzalem. De premier, Benjamin Netanyahu, drong erop aan ‘de onrust even te stoppen en te kijken naar het grote wonder dat de staat Israël is’. Tegelijkertijd protesteerden tienduizenden prodemocratische demonstranten in Tel Aviv, merkt Haaretz op.

    De demonstranten droegen Israëlische vlaggen en spraken zich uit tegen de door de regering gewenste hervorming van het rechtssysteem. Sprekers tijdens het protest benadrukten dat Israël een thuis moet zijn voor het Joodse volk, maar ook een land met volledige gelijkheid voor Arabieren, bericht het Israëlische dagblad. ‘Israëliërs worstelen met een ongekende politieke crisis die de samenleving verdeelt en een schaduw werpt over wat een uiting van nationale eenheid zou moeten zijn’, schrijft The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Lees ook:

  • De harde hand van Nayib Bukele krijgt steeds meer Latijns-Amerikaanse bewonderaars

    De harde hand van Nayib Bukele krijgt steeds meer Latijns-Amerikaanse bewonderaars

    De Salvadoraanse president wordt vanwege zijn harde optreden tegen bendegeweld ervan beschuldigd de mensenrechten te schenden en de democratie af te breken. Maar in de regio is zijn mano dura-aanpak voor velen een voorbeeld.

    Volgens critici heeft Nayib Bukele, de president van El Salvador, zich ontwikkeld tot een meedogenloze hardliner, die eerlijke rechtsgang en andere civiele bescherming met voeten treedt. Maar in Latijns-Amerika heeft hij met zijn gemilitariseerde optreden tegen bendes een fanclub verworven die maar blijft groeien. Prominente politici en doorsneeburgers tonen bewondering voor zijn beleid. Niet alleen in aangrenzende landen, maar ook in het verder gelegen Peru en Chili. Ze wensen dat hun eigen land een soortgelijke aanpak volgt.

    Na de mano dura – de aanpak met harde hand die escaleerde toen Bukele afgelopen maart de uitzonderingstoestand afkondigde – is het aantal moorden in El Salvador teruggedrongen en keerde relatieve veiligheid terug in steden en dorpen die jarenlang door geweld werden geteisterd. Maar daarmee is ook het recht op een eerlijk proces nagenoeg verdwenen voor degenen die ervan worden beschuldigd lid van een bende te zijn. Ongeveer zestigduizend Salvadoranen werden in minder dan een jaar tijd gevangengezet. De regering van Bukele werd het doelwit van berispingen en sancties van de VS en is door mensenrechtenorganisaties veroordeeld. Maar in veel delen van Latijns-Amerika zijn de reacties een stuk positiever.

    Bukele is bij de Ecuadorianen twee keer zo populair is als alle andere politici in het land

    In het door geweld geteisterde Guatemala en Honduras hielden burgers pro-Bukele-demonstraties en tijdens het bezoek van de Salvadoraanse president aan die landen werd hij toegejuicht. De minister van Veiligheid van Costa Rica, Jorge Torres, riep zijn regering op om Bukele na te volgen. Rodolfo Hernández, de bij de presidentsverkiezingen van Colombia nipt werd verslagen, reisde vóór de verkiezingen af naar San Salvador, om het beleid van Bukele uit eerste hand te observeren. Rafael López Aliaga, burgemeester van de Peruaanse hoofdstad Lima en rechtse presidentskandidaat, beloofde een ‘Bukele-strategie’ om de stedelijke criminaliteit aan te pakken. Zelfs in het verre Chili, waar de criminaliteit sterk toeneemt, waren pro-Bukele-demonstraties een veelbesproken onderwerp op sociale media.

    Critici van Bukele in Latijns-Amerika daarentegen zijn opmerkelijk dun gezaaid. De Ecuadoriaanse president Guillermo Lasso, die door critici onder druk werd gezet om zich uit te spreken over de verslechterende veiligheidssituatie in eigen land, vond dat Bukele te ver was gegaan. Hij klonk als een roepende in de woestijn. Niet zo gek, want een recente opiniepeiling laat zien dat Bukele bij de Ecuadorianen twee keer zo populair is als alle andere politici in het land.

    Weldoener

    De soft power van Bukele – ongewoon voor een president van zo’n klein land – is de vrucht van jarenlange diplomatieke arbeid. Al voordat hij in 2019 president werd gaf hij aan dat hij de banden met zijn buurlanden wilde aanhalen, maar zijn echte kans kwam daarna. Het lanceerplatform werd de pandemie, die de doodsklok luidde voor zittende presidenten in de hele regio.

    Om zijn internationale imago te promoten profiteerde hij van de relatief doeltreffende – zij het draconische – reactie van zijn regering op de pandemie. In mei 2021 schonk zijn land 34.000 vaccins aan juichende menigtes in Honduras, waar een tekort was ontstaan door corruptie en incompetentie. Nadat verwoestende orkanen de regio troffen, stuurde zijn regering ook medische noodhulp naar Honduras en Guatemala en bood zij aan om Nicaraguaanse artsen in dienst te nemen die waren ontslagen omdat ze kritiek hadden geuit op de dictatuur van Daniel Ortega. Net als zijn jeugdidool Hugo Chávez lapte Bukele de presidentstermijnen aan zijn laars en zuiverde hij de rechterlijke macht in eigen land. Ondertussen cultiveerde hij het imago van weldoener in het buitenland, om zijn regering te beschermen tegen kritiek.

    In 2023 lijkt Bukele dat script te herhalen, alleen exporteert hij nu zijn veiligheidsbeleid. De Salvadoraanse minister van Veiligheid, Gustavo Villatoro, vertelde eind vorig jaar aan de Hondurese El Heraldo dat de Salvadoraanse autoriteiten sinds afgelopen maart regelmatig bijeenkomen met hun Guatemalteekse en Hondurese collega’s om informatie uit te wisselen over het gaan en staan van verdachte bendeleden die de grens oversteken. Een bendeleider die werd gezocht voor een reeks moorden werd in december door Guatemala overgedragen aan El Salvador, en de Hondurese president Xiomara Castro stuurde militaire politie naar de grens met El Salvador om te voorkomen dat verdachte criminelen die zouden oversteken. ‘Wat we in El Salvador hebben bereikt, is haalbaar voor alle landen,’ zei Villatoro na een bijeenkomst in februari waar de ministers van Veiligheid van Mexico, de Dominicaanse Republiek en verschillende Centraal-Amerikaanse landen besloten tot coördinatie van hun strategie tegen bendes.

    De trage groei en kolossale buitenlandse schuld van El Salvador zouden Bukele de wind uit de zeilen kunnen nemen

    Ideologie lijkt niet te bepalen welke buitenlandse volgelingen zich aansluiten bij Bukele. Castro, die als links politicus campagne voerde met de bedoeling het misbruik door de veiligheidstroepen van Honduras aan banden te leggen, noemde Bukele een lichtend voorbeeld. Castro heeft in zestien van de achttien departementen van het land de permanente uitzonderingstoestand uitgeroepen – massale aanhoudingen laten nog op zich wachten. De conservatieve Zury Ríos, waarvan algemeen wordt aangenomen dat ze dit jaar de aan kop zal gaan bij de presidentsverkiezingen in Guatemala, prijst op sociale media het veiligheidsbeleid van Bukele en heeft banden gesmeed met zijn getrouwen.

    Porfirio Chica, een Salvadoraanse mediastrateeg die nauw heeft samengewerkt met Bukele, vertelde Americas Quarterly dat Ríos hem tweemaal heeft geraadpleegd over de politieke strategie in het kader van de komende verkiezingen. Hij merkt daarbij op dat Bukele de soevereiniteit van zijn buren altijd strikt heeft gerespecteerd. De invloed van het veiligheidsbeleid van Bukele reikt nog veel verder. In januari verklaarde de Salvadoraanse vicepresident Félix Ulloa dat regeringsambtenaren een ontmoeting hadden met de Haïtiaanse premier Ariel Henry. Hij wil in Port-au-Prince een agentschap vestigen om een strategie te ontwikkelen tegen bendes in Haïti.

    De ideeën en retoriek van Bukele verspreiden zich nog steeds snel, maar het is niet duidelijk hoe ver hun invloed werkelijk reikt. Verschillende krachten zouden hem de wind uit de zeilen kunnen nemen – bijvoorbeeld de trage groei en kolossale buitenlandse schuld van El Salvador. Het IMF voorspelt dat deze tegen 2027 – mede gevoed door de dure campagne tegen bendegeweld en de populistische economische hervormingen – 97,5 procent van het bbp zal bedragen. De regering zal de uitgaven moeten beperken, want dat politie en soldaten gratis gaan patrouilleren, is onwaarschijnlijk.

    Diversiteit

    De diversiteit van Midden-Amerika, die voor landen al vaker een sta-in-de-weg is geweest om onderling te integreren, is een ander potentieel obstakel. De regeringen in Guatemala en Honduras hebben te maken met een groter, geografisch diverser gebied en met andere betrokken maatschappelijke organisaties. Die zien het waarschijnlijk niet zitten om de agressievere handhavingsmethode van Bukele te kopiëren. In Costa Rica, en wellicht ook in de Dominicaanse Republiek en Panama, kan het relatief sterke rechtssysteem een rem zijn, als daar de aanpak van Bukele wordt geïmiteerd. Ook burgers zelf kunnen zich ertegen verzetten. Bukele heeft zich weliswaar gepresenteerd als een moderne Francisco Morazán – de negentiende-eeuwse onafhankelijkheidsstrijder die een groot deel van Midden-Amerika verenigd wilde houden – voor anderen doet hij juist denken aan Operatie Condor.

    De zoektocht van Bukele naar soft power in Latijns-Amerika is vooralsnog te succesvol om hem nu al af te schrijven. Gewelddadige criminaliteit, de voedingsbodem voor zijn soort beleid, is vrijwel overal in Latijns-Amerika een groot probleem. Zowel burgers van Chili en Ecuador, waar het altijd rustig is geweest, als die van chronisch gewelddadige landen zoals Haïti, Honduras en Colombia, hebben conventioneel veiligheidsbeleid al te vaak zien mislukken. Voor velen is de aantrekkingskracht van Bukele juist zijn radicale aanpak van misdaad. Mano dura-presidenten in de regio die hem voorgingen – zoals Antonio Saca van El Salvador of Otto Perez Molina van Guatemala – lijken vergeleken met hem voorzichtig en gezagsgetrouw. Vooralsnog nemen de ambtsgenoten van Bukele er nota van.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/wat-gebeurt-er-allemaal-in-el-salvador/