Onderwerpen: Diplomatie

  • Gaza: Israël akkoord met bestand van zestig dagen, Hamas vooralsnog niet

    Gaza: Israël akkoord met bestand van zestig dagen, Hamas vooralsnog niet

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten zetten levering van bepaalde wapens aan Oekraïne stop

    » Macron en Poetin bespreken situatie in Oekraïne en Iran in zeldzaam telefoongesprek

    Hamas wil meer garanties van Israël

    Volgens Donald Trump heeft Israël in ieder geval ingestemd met een wapenstilstand van zestig dagen. Hij kondigde dit aan ‘terwijl hij Hamas met dreigementen onder druk zette om de voorwaarden van het akkoord te accepteren’, aldus Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op zijn netwerk Truth Social prees de Amerikaanse president de inspanningen van Qatar en Egypte, die ‘heel hard hebben gewerkt om vrede te brengen’, en waarschuwde hij Hamas dat ‘de situatie alleen maar erger zal worden’ als de organisatie zich verzet tegen de vrijlating van de gijzelaars.

    ‘Hij bevindt zich in een vergelijkbare positie als zijn voorganger Joe Biden: Hamas eist een akkoord met garanties voor een definitief einde van de vijandelijkheden en de garantie dat Israël de gevechten na afloop van het bestand niet zal hervatten’, aldus het Israëlische dagblad.

  • Macron en Poetin bespreken situatie in Oekraïne en Iran in zeldzaam telefoongesprek

    Macron en Poetin bespreken situatie in Oekraïne en Iran in zeldzaam telefoongesprek

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Israël akkoord met bestand van zestig dagen, Hamas vooralsnog niet

    » Verenigde Staten zetten levering van bepaalde wapens aan Oekraïne stop

    Het was hun eerste gesprek sinds september 2022

    Dinsdag hebben Emmanuel Macron en Vladimir Poetin meer dan twee uur lang met elkaar gebeld. Het was het eerste gesprek tussen de twee presidenten sinds september 2022, herinnert La Stampa zich. Met uitzondering van de Hongaarse premier Viktor Orbán en de Slowaakse premier Robert Fico hadden EU-leiders tot nu toe ieder gesprek met Poetin vermeden. Ze spraken uiteraard over Oekraïne, maar ook Iran kwam ter sprake.

    Tijdens dit telefoongesprek benadrukte Macron ‘de onwrikbare steun van Frankrijk voor de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne’ en pleitte hij voor een snel staakt-het-vuren. ‘Poetin herinnerde er nogmaals aan dat het conflict in Oekraïne een direct gevolg is van het beleid van de westerse staten’, meldt Rossiyskaya Gazeta. ‘Jarenlang hebben zij de veiligheidsbelangen van Rusland genegeerd en een anti-Russisch bruggenhoofd in Oekraïne gecreëerd’, vervolgt de door de Russische regering gefinancierde krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Wat Iran betreft, lijken Macron en Poetin het echter eens te zijn over de te volgen strategie: ‘De crisis rond het Iraanse programma moet uitsluitend via diplomatieke kanalen worden opgelost’, vat Politico Europe samen. ‘Beide leiders waren buiten de Amerikaanse beslissing gehouden’ om Iraanse nucleaire sites te bombarderen, constateert The New York Times.

    Het feit dat Emmanuel Macron – die na zijn gesprek met Poetin met Volodymyr Zelensky heeft gesproken – ‘het diplomatieke risico’ heeft genomen om contact op te nemen met zijn Russische ambtgenoot en zijn isolement te doorbreken, ‘lijkt op een poging om weer een rol te spelen in het Midden-Oosten’, meent de krant. Voor Poetin ‘was het een kans om de status van Rusland als belangrijke speler in de geopolitiek te versterken, ondanks de verontwaardiging van het Westen na de invasie van Oekraïne’.

  • Washington: DR Congo en Rwanda ondertekenen vredesakkoord

    Washington: DR Congo en Rwanda ondertekenen vredesakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije: politie arresteert redactieleden wegens een karikatuur van Mohammed

    » Belgrado: nieuwe massale demonstraties om vervroegde verkiezingen te eisen

    Van de inhoud van het akkoord zijn weinig details bekend

    Vertegenwoordigers van Rwanda en de Democratische Republiek Congo (DRC) ‘hebben op vrijdag 27 juni in Washington een langverwacht vredesakkoord ondertekend, dat onder auspiciën van de Verenigde Staten tot stand is gekomen na meer dan twee maanden van Amerikaanse bemiddeling’, vat The New Times samen.

    De overeenkomst werd ondertekend door de Rwandese minister van Buitenlandse Zaken, Olivier Nduhungirehe, en zijn Congolese ambtgenoot, Thérèse Kayikwamba Wagner, in aanwezigheid van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, aldus de Rwandese krant. Beide landen hadden medio juni een voorlopige overeenkomst ondertekend.

    De overeenkomst, waarvan slechts weinig details bekend zijn, eist met name de ‘terugtrekking, ontwapening en voorwaardelijke integratie’ van de gewapende groeperingen die in het oosten van de DRC strijden, aldus de website van de BBC. De Britse omroep benadrukt dat eerdere vredesakkoorden in de regio mislukt zijn, maar dat dit ‘de Amerikaanse en Congolese president er niet van heeft weerhouden om dit akkoord als een historische overwinning te presenteren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Na maanden van geweld, waardoor in 2025 honderdduizenden mensen ontheemd raakten, verlangt de bevolking eindelijk naar veiligheid en stabiliteit. Maar het optimisme [over het vredesakkoord] wordt getemperd door ervaringen uit het verleden. Schendingen van eerdere akkoorden, economische belangen die verband houden met instabiliteit en de zwakte van regionale toezichthoudende instellingen nopen tot waakzaamheid’, waarschuwt de nieuwswebsite Beto.cd.

    Voor Donald Trump – die vrijdag opnieuw zijn wens uitsprak om de Nobelprijs voor de Vrede te ontvangen voor zijn goede diensten – is deze overeenkomst ook een voorbeeld van de ‘transactionele diplomatie’ die hem kenmerkt, merkt de Financial Times op.

    Het oosten van de DRC zit namelijk vol met zeldzame mineralen die zeer gewild zijn bij elektronicafabrikanten, en Washington heeft zijn rol als bemiddelaar afhankelijk gemaakt van de toekenning van mijnbouwrechten, wat volgens de economische krant ‘Amerikaanse investeringen van miljarden dollars in de mijnbouw en infrastructuur’ in het vooruitzicht stelt.

  • Belarus: oppositieleider Tichanovski vrijgelaten na bemiddeling door de VS

    Belarus: oppositieleider Tichanovski vrijgelaten na bemiddeling door de VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië: acht doden bij brand in een luchtballon

    » Staakt-het-vuren aangekondigd tussen Israël en Iran

    Hij werd samen met dertien anderen vrijgelaten

    De echtgenoot van de in ballingschap levende Belarussische oppositieleider Svetlana Tichanovskaja is samen met dertien anderen vrijgelaten uit de gevangenis na een ontmoeting tussen de Belarussische president Aleksandr Loekasjenka en de Amerikaanse gezant Keith Kellogg in Minsk, meldt Meduza. Vijf jaar geleden stond Sergej Tichanovski aan het hoofd van de grote protestbeweging die demonstreerde tegen de herverkiezing van de Belarussische autocraat, protesten die door laatstgenoemde met geweld werden neergeslagen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Onder de vrijgelaten politiek gevangenen bevinden zich ook Ihar Karnei, een journalist van Radio Free Europe, een universiteitsprofessor, een zakenman en een anarchistisch activist, aldus de Belarussische mensenrechtenorganisatie Viasna. Ze bevinden zich nu allemaal op Litouws grondgebied.

    In een gesprek met The Washington Post zei analist Dmitri Bolkunets dat de verrassende vrijlating van de politiek gevangenen ‘grotendeels te danken was aan president Trump en zijn team’. Voor Bolkunets, die een tegenstander is van het Belarussische regime, is het duidelijk dat Loekasjenka, een bondgenoot van Moskou, ‘hoopte zijn betrekkingen met de VS en de EU te normaliseren en waarschijnlijk streefde naar een versoepeling van de sancties’ tegen zijn land.

  • Trump kondigt staakt-het-vuren aan tussen Israël en Iran

    Trump kondigt staakt-het-vuren aan tussen Israël en Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Belarus: oppositieleider Tichanovski vrijgelaten na bemiddeling door de VS

    » Brazilië: acht doden bij brand in een luchtballon

    Iran lanceerde gister nog een tegenaanval op VS-doelen in Qatar

    Donald Trump heeft, na een vergadering bijeengeroepen te hebben, een staakt-het-vuren aangekondigd tussen Israël en Iran dat inmiddels is bevestigd door beide partijen, meldt The New York Times. Hoewel dit staakt-het-vuren destijds nog niet was bevestigd, plaatste president Trump toch alvast een bericht op sociale media waarin hij zei dat het staakt-het-vuren ‘volledig was afgehandeld’. ‘Drie diplomaten, die vanwege de gevoelige inhoud anoniem blijven, zeggen dat Qatarese hoogwaardigheidsbekleders namens de regering-Trump tussenbeide zijn gekomen en Iran hebben overgehaald om akkoord te gaan met het Amerikaanse staakt-het-vuren. Ze zeiden hierbij dat Israël er al mee akkoord was’, aldus de Amerikaanse krant in een ander bericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Nadat de VS zondag een aantal Iraanse nucleaire faciliteiten hadden gebombardeerd, voerde Iran maandag een tegenaanval uit op een Amerikaanse militaire basis in het Midden-Oosten. Iran vuurde een aantal raketten af op de luchtbasis Al Udeid, die op ongeveer 26 kilometer van de Qatarese hoofdstad Doha ligt. Deze basis is volgens de Iraanse regering van groot belang voor de VS, schrijft El País. Het Amerikaanse ministerie van defensie heeft laten weten dat er geen doden zijn gevallen.

    De tegenaanval op Al Udeid was waarschijnlijk meer symbolisch dan destructief; de Iraanse regering heeft naar verluidt Doha en Washington gewaarschuwd voordat het bombardement plaatsvond. Het diende dus waarschijnlijk als vergelding voor de aanval van de VS op zondag, waarover president Donald Trump op Truth Social schreef dat de nucleaire doelwitten hierbij succesvol waren verwoest. ‘Hij gebruikte deze post ook om journalisten, die lieten weten dat hier nog geen overtuigend bewijs voor is, een veeg uit de pan te geven’, schrijft El País.

  • Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    » VS: gerechtshof kent Trump het recht toe om Nationale Garde in LA in te zetten

    Er zijn geen slachtoffers gevallen

    Donderdagavond werd in de tuin van de residentie van de Noorse ambassadeur in Tel Aviv een granaat geworpen die vervolgens ontplofte. Daarbij zijn geen slachtoffers gevallen, aldus het Noorse ministerie van Buitenlandse Zaken. Verschillende Israëlische media meldden dat het gebouw door de granaatinslag beschadigd is, schrijft de website The Times of Israel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Noorwegen heeft samen met vier andere landen (het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada en Nieuw-Zeeland) in juni sancties aangekondigd tegen twee extreemrechtse Israëlische ministers, Itamar Ben Gvir (Nationale Veiligheid) en Bezalel Smotrich (Financiën), die worden beschuldigd van ‘aanzetten tot geweld’ tegen de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in Gaza.

    De Noorse premier Jonas Gahr Støre noemde de situatie in de Gazastrook, die verwoest en uitgehongerd is door meer dan twintig maanden oorlog tussen Israël en de Palestijnse islamitische beweging Hamas, ‘catastrofaal’.

  • Wat gebeurde er tijdens de G7-top?

    Wat gebeurde er tijdens de G7-top?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de G7-top in Canada. Wat is er besproken tijdens de bijeenkomst en welke resultaten zijn er geboekt?

    Wie waren er aanwezig op de G7-top?

    Op zondag kwam de Groep van Zeven (G7), bestaande uit Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, samen in Canada. De vertegenwoordigers van de Europese Unie en de Wereldbank, Ursula von der Leyen en Ajay Banga, waren ook aanwezig. De gesprekken van de G7 duurden van zondag 15 juni tot dinsdag 17 juni. De Canadese premier Mark Carney leidde de G7-top. Met zijn overwinning in de Canadese verkiezingen had hij beloofd de strijd aan te gaan met Amerikaanse president Donald Trump vanwege zijn hoge tarieven en zijn idee om van Canada de eenenvijftigste staat van Amerika te maken. Behalve de G7 had Mark Carney ook een reeks gastlanden uitgenodigd, namelijk Australië, Brazilië, India, Mexico, Oekraïne, Zuid-Afrika en Zuid-Korea, die zich op dinsdag bij de groep zouden voegen.

    Kananaskis, een bergachtige regio in de Canadese provincie Alberta, werd gekozen als locatie voor de G7-top. De Canadese veiligheidsdiensten verwachtten veel protesten en kozen daarom voor deze plek, afgelegen van de bewoonde wereld, meldt Associated Press. In de steden Calgary en Banff werden plaatsen aangewezen waar demonstraties konden worden georganiseerd, die via een livestream door de G7-leden te volgen zijn tijdens hun vergaderingen.

    Wat werd er besproken tijdens de G7-top?

    Max Bergmann van het Center for Strategic and International Studies meldt dat ‘de G7 als doel heeft om voor globaal economisch bestuur te zorgen. De Europeanen zien de VS op dit moment als het land dat de oorzaak is van de meeste instabiliteit in de globale economie’. Spanningen over handelsverdragen waren een hoofdpunt tijdens de vergaderingen, aangezien bijna alle deelstaten lijden onder de tarieven van 10 procent die Trump heeft geheven, aldus AP.

    Friedrich Merz, de Duitse kanselier, confronteerde Trump samen met de Franse president Emmanuel Macron en de Italiaanse premier Giorgia Meloni over de hoge tarieven voor Europese landen. Ook Ursula von der Leyen gaf maandag kort na haar aankomst een speech waarin ze vroeg om eerlijke en transparante handel tussen de EU en de VS, meldt Al Jazeera. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan had Carney de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum uitgenodigd om dinsdag samen met Trump de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst tussen de drie landen opnieuw te bekijken. Het zou de eerste ontmoeting worden tussen de Mexicaanse president en Donald Trump.

    Bijna alle leden van de Groep van Zeven zijn getroffen door Trumps nieuwe tarieven

    De focus op handelsverdragen en tarieven verdween echter door de escalatie tussen Israël en Iran die op vrijdag begon met Israëlische aanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten. Op maandag, tijdens de G7-top, werd een tv-station van de Iraanse staat geraakt tijdens een uitzending. ‘De G7 is erg verdeeld’, meldt James Bay van Al Jazeera. ‘Aan de ene kant heb je president Trump, die geen verklaring voor de-escalatie wil ondertekenen. Dan zijn er de Europeanen, die het al hebben over de-escalatie sinds de huidige situatie begon op vrijdag.’ ‘Japan is helemaal anders dan de andere landen’, voegt Bay toe. ‘Het Aziatische land veroordeelt de Israëlische aanvallen zeer fel. Er zijn dus veel verschillende meningen onder de leden.’

    De Groep van Zeven in vergadering
    De Groep van Zeven in vergadering. – © EPA/LUDOVIC MARIN / POOL

    Op maandagavond trok de Amerikaanse president Donald Trump zich abrupt terug uit de G7-top. Na het diner van maandagavond gaf Trump een korte toespraak over zijn vertrek. Hij zei: ‘Jullie zien waarschijnlijk hetzelfde als ik, en ik moet zo snel mogelijk terug.’ Hij verwees hiermee naar de aanvallen tussen Israël en Iran die steeds meer de gesprekken van de G7-top domineerden.

    Tijdens de G7-top had Trump geweigerd een de-escalatieverklaring te ondertekenen. Er was verwarring over Trumps standpunt ten aanzien van het conflict. Volgens Emmanuel Macron had Trump een staakt-het-vuren geopperd tijdens de besprekingen en reisde hij terug naar Washington om dit te bewerkstelligen. De Amerikaanse president sprak Macron snel tegen op zijn sociale netwerk Truth Social. Hij deelde dat ‘Macron geen idee heeft waarom ik terugga naar Washington, maar dat het zeker niks te maken heeft met een staakt-het-vuren. Het is veel groter dan dat.’ Tijdens zijn vliegreis terug naar de VS stuurde Trump enkele dreigementen richting Iran waaronder een oproep aan de inwoners van Teheran om te evacueren. De de-escalatieverklaring is uiteindelijk toch door alle partijen ondertekend, aldus El País.

    Na Trumps vertrek leken de wereldleiders kalmer dan de dag ervoor en de gesprekken ‘leken een stuk natuurlijker te verlopen’

    De Spaanse krant voegt toe dat wereldleiders zoals de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum, die pas aankwamen op dinsdag, door Trumps plotselinge vertrek niet de kans kregen om met de Amerikaanse president te onderhandelen. Volgens Denisse Rudich, hoofd van G7 Research Group London, was het vertrek van Trump misschien zo erg nog niet, meldt BBC. Zolang Trump aanwezig was, leek het erop alsof iedereen op zijn hoede was. Op dinsdag waren de wereldleiders ogenschijnlijk kalmer dan de dag ervoor en de gesprekken ‘leken een stuk natuurlijker te verlopen’, aldus Rudich.

    Trump stapt op het vliegtuig terug naar Washington met een vroegtijdig vertrek van de G7-top
    Trump stapt op het vliegtuig terug naar Washington met een vroegtijdig vertrek van de G7-top – © Brendan Smialowski / AFP​

    Op dinsdag voegden de gastlanden zich bij de Groep van Zeven. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zou op dinsdagochtend komen, samen met de secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte, om de oorlog tussen Oekraïne en Rusland te bespreken met Trump, meldt AP. Maar door Trumps onverwachte vertrek kwam dit niet aan de orde. Na een gesprek met Zelensky kondigde Mark Carney aan dat Canada enkele miljarden zou schenken aan Oekraïne. Canada zou ook strengere sancties opleggen aan Russische individuen en bedrijven. Ondanks Zelensky’s bezoek kwam er geen gedeelde verklaring over het standpunt van de G7 ten opzichte van Oekraïne en Rusland. Volgens CBC kwam dit omdat de VS niet akkoord gingen met de bewoordingen van de andere zes leden. Premier Carney beweerde later tijdens een persconferentie echter dat alle zeven landen zich goed konden vinden in de verklaring.

    De nieuwe Koreaanse president Lee Jae-myung, die als gast was uitgenodigd, hield gesprekken met de Australische premier Anthony Albanese en ook met de Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa. De leiders legden de nadruk op hun democratische waarden en besloten hun samenwerking op het gebied van veiligheid, handel en klimaat voort te zetten en uit te breiden. Ramaphosa nodigde Lee uit voor de G20-top in Johannesburg in november van dit jaar, aldus The Korea Times.

    De Australische premier heeft zich voorgenomen om minder Trump-vriendelijke zaken achter gesloten deuren te bespreken

    Volgens Tom McIlroy in The Guardian ziet de Australische premier Anthony Albanese, net als de EU-landen, het politieke beleid van Trump als een gevaar voor de globale stabiliteit. Albanese vindt het daarom belangrijk om zijn banden met andere landen zoals Canada, Zuid-Korea en Europese landen te versterken. De Australische premier heeft zich daarom voorgenomen om minder Trump-vriendelijke zaken met anderen te bespreken achter gesloten deuren. Vooral zijn ontmoeting met Mark Carney, die volgens AP beweert dat de VS sinds Trump niet meer de dominante rol spelen in de wereldpolitiek, was een groot succes. De twee premiers konden het goed met elkaar vinden.

    De Indiase president Narendra Modi was ook door Mark Carney uitgenodigd voor de laatste dag van de G7-top. De twee leiders wilden de banden tussen Canada en India versterken gezien de verslechtering van de diplomatieke banden twee jaar geleden. De toenmalige Canadese premier Justin Trudeau beschuldigde India van het orkestreren van geweld op Canadese bodem naar aanleiding van de moord op een Canadese Sikh-leider, aldus CBC.

    De Canadese premier Mark Carney (links) en de Australische premier Anthony Albanese (rechts)
    De Canadese premier Mark Carney (links) en de Australische premier Anthony Albanese (rechts). – © EPA/LUKAS COCH AUSTRALIA AND NEW ZEALAND OUT

    Wat zijn de resultaten van de G7-top?

    Ondanks het voortijdige vertrek van Trump vindt Rudich de bijeenkomst geslaagd. Carney had een duidelijke agenda voor de G7-top en de bijeenkomst is geëindigd met overeenkomsten over belangrijke punten zoals AI, migratie, mensensmokkel en handel in waardevolle mineralen, aldus de BBC. De Britse omroep meldt ook dat Carney een nieuwe handelsovereenkomst met Trump probeerde te bereiken die in een maand afgewerkt zou zijn. Behalve Canada streefden de andere aanwezigen ook naar het sluiten van nieuwe handelsovereenkomsten met Trump. De Japanse premier Shigeru Ishiba en EU-commissaris Ursula von der Leyen slaagden er niet in een definitieve afspraak met Trump te maken, maar hebben wel vooruitgang geboekt. Het lijkt erop dat enkel de Britse premier Keir Starmer een succesvolle overeenkomst kon sluiten met Trump. De Canadese premier Mark Carney hield zich ook bezig met het versterken van handelsakkoorden tussen Canada en de Europese landen, zodat beide partijen minder afhankelijk worden van de VS.

    Door Trumps vertrek kon de G7 geen gedeelde verklaring afgeven over Oekraïne en een aantal andere zaken. In plaats daarvan legde de Canadese premier een persoonlijke verklaring af aan het einde van de G7-top, meldt Politico. De EU en het VK zouden doorgaan met hun sancties tegen Rusland. Diplomaten en afgevaardigden hebben gemeld dat, hoewel Trump een andere aanpak hanteert ten opzichte van Rusland, de VS wel hogere tarieven zullen heffen op Russische brandstoffen. Voor de meeste wereldleiders was de G7-top uiteindelijk toch een groter succes dan ze hadden verwacht. Friederich Mertz vertelde verslaggevers dat hij ‘voorzichtig optimistisch’ was over Washingtons houding tegenover Rusland. 

    Pierre Haski vraagt zich echter af of de G7-top nog wel nut heeft. Trump is er duidelijk niet van gediend om met kleinere, minder machtige landen te onderhandelen. Daarbij komt dat de huidige wereldorde veranderd is en de Groep van Zeven allang niet meer de grootste economieën op aarde zijn. Rusland is sinds de aanval op de Krim in 2014 niet meer lid van de groep en China, de tweede grootste economie in de wereld, was niet eens uitgenodigd. Haski meldt in Internazionale echter dat de huidige geopolitieke situatie misschien de kans biedt om een nieuwe alliantie aan te gaan die bestaat uit democratische landen die niet willen kiezen tussen de VS of China.

  • VS en China zeggen akkoord te hebben bereikt over een ‘algemeen handelskader’

    VS en China zeggen akkoord te hebben bereikt over een ‘algemeen handelskader’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia: zeven doden bij gecoördineerde aanslagen in het zuidwesten

    » Noord-Ierland: anti-immigratiedemonstranten raken slaags met politie

    China wil dat de exportbeperkingen worden versoepeld

    ‘Beide partijen zullen verslag uitbrengen over dit algemene kader aan hun respectieve leiders’, verklaarde de Chinese vertegenwoordiger voor internationale handel Li Chenggang in de nacht van dinsdag op woensdag aan de pers. Dit is het slotakkoord van een tweedaagse bijeenkomst in Londen, die tot doel had de handelsgeschillen tussen de VS en China glad te strijken.

    De Amerikaanse minister van Handel Howard Lutnick zei op zijn beurt ervan overtuigd te zijn dat de spanningen rond de Chinese export van zeldzame aardmetalen, een belangrijk punt van onderhandeling, in het kader van deze overeenkomst zullen worden ‘opgelost’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Het Chinese team, onder leiding van vicepremier He Lifeng, een naaste medewerker van leider Xi Jinping, heeft harde onderhandelingen gevoerd en de Verenigde Staten gevraagd de beperkingen op de verkoop van technologieën en andere producten aan China aanzienlijk te versoepelen’, aldus bronnen die dicht bij het dossier staan tegenover The Wall Street Journal.

    De Amerikaanse krant merkt op dat de onderhandelaars niet precies hebben onthuld wat er in het kader van de overeenkomst is overeengekomen. ‘Het uitblijven van details zou erop kunnen wijzen dat de Amerikaanse partij de goedkeuring van Donald Trump nodig heeft voor de opheffing van bepaalde beperkingen die door de vertegenwoordigers van Peking wordt geëist’, aldus de WSJ.

  • Istanboel: onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne leveren niets op

    Istanboel: onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne leveren niets op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: man valt pro-Israëlische demonstranten aan met brandbommen

    » Sicilië: de Etna spuwt een enorme pluim as en gas uit

    De onderhandelingen verliepen in een ‘ijskoude sfeer’

    Na nieuwe onderhandelingen op maandag 2 juni in Istanboel zijn er geen aanwijzingen dat Rusland en Oekraïne dichter bij een akkoord zijn gekomen, vat The Moscow Times samen. De onderhandelingen onder Turkse bemiddeling in het Ciragan-paleis verliepen in een ‘ijskoude sfeer’. ‘Na een uur discussiëren in het Russisch gingen de twee delegaties uit elkaar zonder elkaar de hand te schudden’, meldt La Libre Belgique.

    Volgens de onafhankelijke Russische website Meduza hebben de Russen en Oekraïners memoranda uitgewisseld met hun voorwaarden voor een mogelijk staakt-het-vuren. De Oekraïense minister van Defensie, Roestem Oemerov, verklaarde dat Oekraïne een week de tijd zou nemen om het Russische document te bestuderen alvorens te beslissen over het vervolg.

    Volgens Kyiv heeft Rusland daarentegen opnieuw het voorstel voor een onvoorwaardelijk staakt-het-vuren afgewezen, omdat het van mening is dat een dergelijk initiatief de Oekraïners in staat zou stellen zich te herbewapenen met wapens uit het Westen voordat nieuwe vijandelijkheden uitbreken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ondanks dit alles heeft Oekraïne Rusland een nieuwe ontmoeting voorgesteld ‘tussen 20 en 30 juni’, aldus de Oekraïense hoofdonderhandelaar Oemerov. Maandagavond heeft de Turkse president Recep Tayyip Erdoğan opnieuw voorgesteld om de Russische, Oekraïense en Amerikaanse president bijeen te brengen voor een topontmoeting ‘in Istanboel of Ankara’.

    Als de bijeenkomst van maandag ‘opnieuw geen vooruitgang heeft opgeleverd op het gebied van een staakt-het-vuren, dan is dat omdat het Kremlin vastberaden lijkt om zijn offensief tegen Oekraïne de komende maanden voort te zetten. Zijn houding en de inhoud van de Russische persberichten wijzen in die richting’, merkt La Libre Belgique op, dat eraan toevoegt dat ‘de Oekraïense aanvallen van zondag hun stempel hebben gedrukt op het land en dus ook op deze besprekingen’.

    ‘De besprekingen in Istanbul zijn niets anders dan schijnonderhandelingen’, een ‘schijnvertoning’ om ‘Donald Trump gerust te stellen’, analyseert Die Zeit. Deze besprekingen hebben ‘duidelijk aangetoond’ dat de echte beslissingen waarschijnlijk ‘in de komende maanden op het slagveld zullen worden genomen, en niet in Turkije’. ‘Alleen als het Russische plan mislukt, is er een kleine kans op een echt staakt-het-vuren’, benadrukt het Duitse weekblad.

  • In Trumps vestingwereld geldt het recht van de sterkste

    In Trumps vestingwereld geldt het recht van de sterkste

    In Trumps visie van een post-liberale chaotische wereld moeten de zwakken ruim baan maken voor de sterken en gaat elk voordeel ten koste van een ander, schrijft historicus, filosoof en auteur Yuval Noah Harari.

    Het verbazingwekkende van Trumps beleid is dat het mensen nog steeds verbaast. Telkens spreekt er nog ontzetting en ongeloof uit de krantenkoppen als Trump weer eens een pijler van de liberale wereldorde aanvalt, door bijvoorbeeld begrip te tonen voor de Russische aanspraken op Oekraïens grondgebied, te filosoferen over de annexatie van Groenland of financiële chaos te zaaien met de aankondiging van invoerheffingen. Toch is zijn beleid zo consequent en zijn wereldbeeld zo helder omlijnd dat zulke dingen alleen nog verbazing kunnen wekken bij wie zichzelf danig voor de gek houdt.

    Voor aanhangers van de liberale orde is de wereld in potentie één groot netwerk van samenwerking waar iedereen alleen maar bij kan winnen. Ze zijn ervan overtuigd dat conflict niet onvermijdelijk is omdat samenwerking in ieders voordeel kan zijn. Die gedachte heeft een diepere filosofische ondergrond. Volgens liberalen hebben alle mensen bepaalde ervaringen en belangen gemeen die de grondslag kunnen vormen voor universele waarden, mondiale instellingen en internationale wetgeving. Zo hebben mensen een hekel aan ziek zijn en hebben ze een gezamenlijk belang bij het voorkomen van de verspreiding van besmettelijke ziektes. Alle landen hebben derhalve baat bij het delen van medische kennis, bij de mondiale inspanningen om epidemieën te bestrijden en de oprichting van instellingen zoals de Wereldgezondheidsorganisatie die zulke inspanningen coördineren. Ook bij het verkeer van ideeën, goederen en mensen tussen landen ziet de liberaal eerder wederzijds voordeel dan onvermijdelijke wedijver en uitbuiting.

    In de trumpiaanse visie daarentegen is de wereld simpelweg een koek die moet worden verdeeld, een plek waar elke transactie winnaars en verliezers kent. Alle verkeer van ideeën, mensen en goederen is daarom bij voorbaat verdacht. In Trumps wereld kunnen internationale afspraken, organisaties en wetten niets anders zijn dan een plan om sommige landen zwakker en andere sterker te maken – of misschien een complot om alle landen te verzwakken ten gunste van een sinistere kosmopolitische elite. Wat zou Trump dan liever zien? Als hij de wereld helemaal naar zijn hand kon zetten, hoe zou die er dan uitzien?

    In de trumpiaanse visie […] is de wereld simpelweg een koek die moet worden verdeeld

    Trumps ideale wereld is een mozaïek van vestingen, landen die door hoge financiële, militaire, culturele en fysieke muren van elkaar gescheiden worden. Die wereld van vestinglanden ontbeert de wederzijdse voordelen van samenwerking, maar biedt volgens Trump en andere gelijkgezinde populisten wel meer stabiliteit en vrede.

    Dit wereldbeeld gaat natuurlijk voorbij aan één belangrijke factor. Duizenden jaren geschiedenis hebben ons geleerd dat iedere vesting waarschijnlijk iets meer veiligheid, welvaart en grondgebied voor zichzelf zal willen ten koste van zijn buren. Hoe moeten die rivaliserende vestingen hun geschillen beslechten zonder universeel gedeelde waarden, mondiale instellingen en internationale wetgeving?

    Trumps oplossing is simpel: conflicten worden vermeden als de zwaksten doen wat de sterksten willen. In die visie doen zich alleen conflicten voor als zwakkere partijen de werkelijkheid niet onder ogen willen zien. Oorlog is dus altijd de schuld van de zwakkeren.

    Trumps oplossing is simpel: conflicten worden vermeden als de zwaksten doen wat de sterksten willen

    Toen Trump Oekraïne de schuld gaf van de Russische invasie, vonden veel mensen het verbijsterend dat hij zo’n bespottelijk standpunt huldigde. Sommigen dachten dat hij door de Russische propaganda was ingepalmd. Maar er is een eenvoudiger verklaring. In het trumpiaanse wereldbeeld zijn rechtvaardigheid, ethiek en internationaal recht niet van belang en is macht het enige wat er in de internationale verhoudingen toe doet. Aangezien Oekraïne zwakker is dan Rusland, had het zich moeten overgeven. In de visie van Trump komt vrede neer op overgave, en omdat Oekraïne zich niet wilde overgeven heeft het de oorlog aan zichzelf te danken.

    Dezelfde logica ligt ten grondslag aan Trumps plan om Groenland te annexeren. Als het zwakke Denemarken weigert Groenland af te staan aan de veel sterkere VS, en de Amerikanen vervolgens Groenland binnenvallen en met geweld veroveren, dan is alle geweld en bloedvergieten volgens de trumpiaanse logica louter aan de Denen te wijten. 

    Conflicten tussen de vestingen

    Er kleven drie evidente bezwaren aan de gedachte dat rivaliserende vestingen conflicten kunnen voorkomen door de werkelijkheid te accepteren en deals te sluiten.

    Ten eerste is daarmee meteen duidelijk hoe hol de belofte is dat in zo’n wereld iedereen zich veiliger zal voelen en elk vestingland zich helemaal op de vreedzame ontwikkeling van zijn eigen tradities en economie kan richten. In werkelijkheid zullen zwakkere landen al snel worden opgeslokt door sterkere buurlanden, die dan van een nationale vesting veranderen in een uitgestrekt multinationaal wereldrijk.

    Trump windt geen doekjes om zijn eigen imperialistische plannen. Hij wil een muur optrekken om het grondgebied en de hulpbronnen van de Verenigde Staten te beschermen, maar loert wel verlekkerd naar het grondgebied en de hulpbronnen van andere landen, waaronder voormalige bondgenoten. Denemarken is weer een sprekend voorbeeld. Al decennialang is dat een van Amerika’s trouwste bondgenoten. Na de aanslagen van 11 september heeft Denemarken enthousiast aan zijn NAVO-verplichtingen voldaan. In Afghanistan zijn vierenveertig Deense militairen gesneuveld: een groter aantal per hoofd van de bevolking dan de VS er zelf verloren heeft. Maar geen bedankje van Trump daarvoor. Nee, hij wil dat Denemarken zich aan zijn imperialistische ambities onderwerpt. Hij wil duidelijk alleen vazallen, geen bondgenoten.

    Een tweede probleem is dat in zo’n wereld geen enkele vesting het zich kan permitteren om zwak te zijn, en ze dus allemaal onder grote druk staan om zich te bewapenen. Veel geld vloeit dan eerder naar defensie dan naar sociale voorzieningen en economische ontwikkeling. Dat leidt tot een wapenwedloop waarvan iedereen armer wordt zonder dat ook maar iemand zich veiliger zal voelen.

    [Trump] wil duidelijk alleen vazallen, geen bondgenoten

    Ten derde gaat het trumpiaanse wereldbeeld er wel vanuit dat de zwakken zich overgeven aan de sterken, maar is er geen duidelijke methode om de onderlinge kracht te meten. Wat gebeurt er als landen zich misrekenen, zoals in de geschiedenis al vaak is gebeurd? De VS was er in 1965 van overtuigd dat het veel sterker was dan Noord-Vietnam en dat het genoeg druk kon zetten om de regering in Hanoi tot een akkoord te dwingen. Maar de Noord-Vietnamezen vertikten het om de Amerikaanse overmacht te erkennen, bleven tegen de klippen op doorvechten – en wonnen de oorlog. Hoe had Amerika vooraf kunnen weten dat het eigenlijk de zwakste partij was?

    Ook Duitsland en Rusland waren er in 1914 allebei van overtuigd dat ze met kerst de oorlog gewonnen zouden hebben. Een misrekening. De oorlog duurde veel langer dan wie dan ook had verwacht en kende tal van onvoorziene wendingen. Hoewel het tsaristische Rusland in 1917 ten prooi viel aan een revolutie, zag Duitsland zich toch van de overwinning beroofd door de onvoorziene tussenkomst van de VS. Had Duitsland er dan beter aan gedaan om in 1914 een deal te sluiten? Of had de Russische tsaar de werkelijkheid onder ogen moeten zien en aan de Duitse eisen moeten toegeven?

    Wie moet in de huidige handelsoorlog tussen China en de VS de verstandigste zijn en zich overgeven aan de ander? Je kunt zeggen dat het niet zo zwart-wit ligt, dat het beter is als alle landen samenwerken en zo elkaars welvaart vergroten. Maar dan ga je voorbij aan de grondbeginselen van het trumpiaanse denken.

    De oorlogscyclus

    Die trumpiaanse visie is niets nieuws. Duizenden jaren lang, tot de opkomst van de liberale wereldorde, was het de dominante wereldvisie. Het trumpiaanse denken is al zo vaak in de praktijk uitgeprobeerd dat we onderhand wel weten waar het meestal op uitdraait: op een eindeloze cyclus van oorlog en imperialisme. En tot overmaat van ramp zullen de rivaliserende vestingen in deze eeuw niet alleen kampen met het aloude gevaar van oorlog, maar ook met de nieuwe dreigingen van de klimaatverandering en de opkomst van superintelligente AI. Alleen met stevige internationale samenwerking kunnen we deze mondiale problemen het hoofd bieden. Aangezien Trump geen werkbare oplossing voor klimaatverandering of losgeslagen AI te bieden heeft, bestaat zijn strategie simpelweg uit ontkenning van het probleem.

    De eerste keer dat Trump in 2016 tot president gekozen werd, begonnen de zorgen over de stabiliteit van de liberale wereldorde te groeien. Na tien jaar verwarring en onzekerheid hebben we nu een helder beeld van hoe de postliberale wereldorde eruitziet. De liberale visie van de wereld als een coöperatief netwerk maakt plaats voor een visie van de wereld als mozaïek van vestingen. We zien dit overal ter wereld gebeuren: muren verrijzen en slotbruggen worden opgehaald. Als dit zo doorgaat, resulteert het op korte termijn in handelsoorlogen, een wapenwedloop en imperialistische expansie. Uiteindelijk zal het uitlopen op wereldwijde oorlog, de verwoesting van het milieu en een volkomen onbeheersbare AI.

    We kunnen van die ontwikkelingen verdrietig worden, we kunnen ons er boos over maken en we kunnen proberen er iets tegen te doen, maar we hebben geen excuus meer om ons erover te verbazen. En zij die het wereldbeeld van Trump willen verdedigen, moeten antwoord geven op één vraag: hoe kunnen rivaliserende nationale vestingen zonder universele waarden en bindende internationale wetgeving hun economische en territoriale geschillen vreedzaam beslechten?

  • Koning Charles verdedigt soevereiniteit van Canada tijdens troonrede

    Koning Charles verdedigt soevereiniteit van Canada tijdens troonrede

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    » Soedan: aantal choleragevallen sterk gestegen

    Koning Charles is ook staatshoofd van Canada

    ‘Koning Charles III benadrukte de unieke identiteit van Canada tijdens de troonrede, een subtiele manier om de soevereiniteit van het land te bevestigen tegenover de Verenigde Staten’, merkt La Presse op. Zijn toespraak tot het parlement op dinsdag, die eindigde met de woorden ‘het hoge noorden is inderdaad sterk en vrij’ – een toespeling op het Canadese volkslied – was ‘historisch’, aldus het dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De laatste keer dat een vorst de troonrede voorlas was in 1977, ‘tijdens het bezoek van koningin Elizabeth II in het kader van haar Zilveren Jubileumtournee’. Het bezoek van Charles III aan de Canadese hoofdstad Ottawa, waar hij staatshoofd is, is zeer symbolisch van aard, aangezien de Amerikaanse president Donald Trump herhaaldelijk heeft gezegd dat hij van zijn grote noordelijke buur de eenenvijftigste Amerikaanse staat wil maken.

  • Qatar: gesprekken in Doha over een bestand in Gaza ‘nog steeds niet afgerond’

    Qatar: gesprekken in Doha over een bestand in Gaza ‘nog steeds niet afgerond’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europese Unie heft alle economische sancties tegen Syrië op

    » Roemenië: verliezer Simion wil dat uitslag verkiezingen nietig wordt verklaard

    Israël en Hamas zijn het fundamenteel oneens

    Recente onderhandelingen in Qatar over een staakt-het-vuren in Gaza ‘hebben nog steeds geen resultaat opgeleverd’, zeiden Qatarese bemiddelaars op dinsdag. Volgens hen is er sprake van een ‘fundamenteel meningsverschil’ tussen de twee partijen, Israël en Hamas, meldt ABC News.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hamas zei dinsdag dat Israël ‘de onderhandelingen niet serieus neemt’ en beweerde dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu ‘het verblijf van zijn delegatie in Doha dag na dag verlengt zonder serieuze onderhandelingen aan te gaan, en dat er sinds afgelopen zaterdag geen echte besprekingen [hebben] plaatsgevonden’.

    Het kantoor van Netanyahu zei dat Hamas ‘het Amerikaanse voorstel om de gijzelaars vrij te laten’ had geweigerd. Dinsdag riep de Hebreeuwse staat zijn hoge ambtenaren terug uit Doha ‘voor overleg’, waardoor alleen zijn ‘werkteams’ in de Qatarese hoofdstad achterbleven.

  • Hoe Iran de Europese onderwereld als machtsmiddel gebruikt

    Hoe Iran de Europese onderwereld als machtsmiddel gebruikt

    Teheran maakt gebruik van gewelddadige netwerken zoals het Zweedse Foxtrot en het Ierse Kinahan-kartel om geheime staatsoperaties uit te voeren. ‘Het vervagen van de grens tussen criminaliteit en staatsbeleid heeft grote gevolgen.’

    Op 1 oktober 2024 klonk er een geweerschot bij de Israëlische ambassade in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Later die dag ontploften twee handgranaten bij de Israëlische ambassade in de Deense hoofdstad Kopenhagen. De aanslagen werden gepleegd door jongemannen, naar verluidt tussen vijftien en twintig jaar oud, die banden hebben met de Zweedse georganiseerde misdaad. Zweedse en Israëlische speurders verdachten Foxtrot, een keihard Zweeds misdaadsyndicaat dat een leidende positie heeft in de Noord-Europese onderwereld. Maar waarom zou een bende die zich vooral bezighoudt met drugshandel in Noord-Europa het op Israëlische ambassades hebben gemunt? Had hun ongrijpbare maffiabaas, Rawa Majid, ineens de Palestijnse zaak omarmd?

    Opmerkelijk was dat ook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, op 12 maart 2025 sancties instelde tegen Majid en zijn netwerk. Was dit het zoveelste staaltje trumpiaanse impulsiviteit, of was er meer aan de hand? Rubio suggereerde dat hier machinaties van Teheran in het spel waren; Majid zou een waardevol stuk zijn op het Iraanse schaakbord.

    Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Washington Majid gebruikt om een van zijn stokpaardjes te berijden: de toename van criminaliteit en maatschappelijke problemen zouden het gevolg zijn van een ruimhartig immigratiebeleid. Donald Trump heeft Zweden als afschrikwekkend voorbeeld gesteld. Majids Koerdisch-Iraanse ouders ontvluchtten in de jaren tachtig de oorlog tussen Iran en Irak en vestigden zich in de lommerrijke universiteitsstad Uppsala, waar hun zoon vervolgens niet uitblonk als student, maar als crimineel. Majid maakte gebruik van hechte vriendschaps-, familie- en clanbanden om zijn netwerk op te bouwen. En hij was meedogenloos. Toen zijn vriend Ismail Abdo een eigen splintergroep oprichtte die zich bezighield met vergelijkbare criminele activiteiten als Foxtrot, betekende dat het einde van hun vriendschap. Majid wordt ervan verdacht in 2023 opdracht te hebben gegeven voor de moord op Abdo’s moeder.

    Majid (‘Koerdische Vos’) groeide uit tot een beruchte figuur. Zijn organisatie haalt regelmatig de Zweedse tabloids. Hij zou Noord-Europa overspoelen met drugs. Hij liet drugs uit Zuid-Amerika komen, verborgen in containers vol bananen en landbouwproducten. Hij smokkelde wapens en verdovende middelen over de Sontbrug die Denemarken met Zweden verbindt en kwam in contact met drugskartels in heel Europa.

    Majid deinsde er niet voor terug kinderen in te zetten voor moordaanslagen

    Majid deinsde er niet voor terug kinderen in te zetten voor moordaanslagen. Het liberale Zweedse rechtssysteem, dat bij minderjarigen de nadruk legt op rehabilitatie boven straf, speelde hem daarbij in de kaart. Tot zijn kindsoldaten behoorden de jongemannen die de aanslagen op de Israëlische ambassades zouden hebben gepleegd. Volgens de Zweedse en Israëlische veiligheidsdiensten overtuigden Majids activiteiten Iran ervan dat hij de ideale figuur was om bepaalde klussen in het buitenland op te knappen. Zijn ervaring en netwerk in de onderwereld reikten van Europa tot het Midden-Oosten. Hij beweegt zich als een kameleon tussen werelden, zonder vaste loyaliteit aan een land, ideologie of vlag, enkel gedreven door geld. Die kenmerken maakten hem aantrekkelijk voor de Iraniërs.

    In de huidige oorlogen lijken de zwakkeren in het voordeel te zijn. Steeds vaker gaat het om asymmetrische conflicten, waarin minder krachtige partijen met eenvoudige, dodelijke technologieën aanzienlijke schade kunnen aanrichten zonder dat het op een directe confrontatie met hun sterkere tegenstanders hoeft aan te komen. Een drone van hondervijftig dollar kan een stuk artillerie van twee miljoen dollar uitschakelen. Een Noord-Koreaanse hacker kan de Britse nationale gezondheidsdienst platleggen of de nationale bank van Bangladesh leegtrekken. Met gemodificeerde piepers kun je een paramilitaire organisatie buiten gevecht stellen. Met een man als Majid kon een staat als Iran zijn doelen op een goedkope en effectieve manier bereiken, en beschuldigingen simpel van de hand wijzen.

    Om te begrijpen waarom Teheran een Zweedse gangster als pion in zijn buitenlandse beleid zou inzetten, moeten we kijken naar de geschiedenis van Iraanse geheime operaties in het buitenland. Die strategie heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. Majid is slechts één schakel in een groter plan om politieke doelen op het wereldtoneel te verwezenlijken.

    ‘Wees als water’

    Kort na de Islamitische Revolutie in 1979 begon Iran al gedurfde en brute plannen uit te voeren om zijn vijanden in Europa, Latijns-Amerika, Azië en Noord-Amerika uit te schakelen. Enkele maanden na de revolutie werd Shahriar Shafiq – een neef van de afgezette sjah Mohammed Reza Pahlavi – in Parijs vermoord. Dat was niet ongebruikelijk in die tijd; Israël schakelde zijn vijanden in het buitenland op soortgelijke wijze uit. Iran had echter geen machtige vrienden of bondgenoten zoals de Verenigde Staten. Zijn optreden leidde tot internationale isolatie en bevestigde zijn status als paria. De jonge republiek realiseerde zich al snel dat het inzetten van eigen agenten voor wereldwijde liquidaties contraproductief was: te riskant en te opzichtig.

    Tegelijkertijd moest het land, gebukt onder internationale sancties en afgesloten van de wereldwijde financiële markten, manieren vinden om strafmaatregelen te omzeilen en zo inkomsten te genereren om zijn militaire apparaat draaiende te houden. Het moest essentieel militair materieel aanschaffen om zijn strijdkrachten en bondgenoten te bevoorraden, en ondertussen geduchte tegenstanders uitschakelen, zoals de Volksmoedjahedien in het buitenland en de binnenlandse Groene Beweging. Hoe? Hiervoor werd Bruce Lees beroemde adagium gevolgd: ‘Wees als water.’ 

    Iran veranderde zijn tactiek en ging pragmatischer te werk. Het maakte zich minder afhankelijk van ideologische bondgenoten zoals Hezbollah in Libanon en wist transnationale misdaadkartels succesvol in te zetten als instrument van buitenlands beleid. Zowel Iraanse als buitenlandse criminele organisaties werden gebruikt om de eigen belangen te behartigen, en altijd op zo’n manier dat ontkenning mogelijk was.

    Iran is afhankelijk van gangsterbazen van eigen bodem als Naji Sharifi Zindashti om vijanden over de grens aan te vallen. Zindashti’s criminele connecties reiken tot Istanbul, Londen en Toronto. Hij huurde Canadese leden van de Hells Angels in om Iraanse dissidenten te vermoorden. Volgens de Turkse autoriteiten was Zindashti betrokken bij de ontvoering van een Zweeds-Iraanse activist in 2020, die in Iran werd geëxecuteerd. Majids Foxtrot lijkt dus slechts een van de vele criminele organisaties wereldwijd te zijn die Iran inzet voor zijn geheime operaties.

    [Zindashti] huurde Canadese leden van de Hells Angels in om Iraanse dissidenten te vermoorden

    Je kunt Foxtrot zelfs klein bier noemen vergeleken met het Ierse Kinahan-kartel, dat veel oudere banden heeft met Iran. Het Kinahan-kartel begon wellicht enigszins bescheiden in Dublin, maar tegen de tijd dat het zaken deed met de Iraniërs, strekte zijn criminele invloed en netwerk zich wereldwijd uit. De banden van het kartel met Teheran tonen aan hoe geraffineerd Irans beleid was geworden. De relatie tussen Iran en de Ierse misdaadfamilie gaat ten minste terug tot 2016. Onder leiding van de gangsters Christopher ‘Christy’ Kinahan sr. en zijn zonen Daniel en Christy jr. is het kartel ongeveer een miljard dollar waard geworden, voornamelijk door drugshandel. Ondanks zijn betrokkenheid bij meerdere moorden, werd de flamboyante Daniel – de feitelijke leider – zelfs positief genoemd door voormalig wereldkampioen boksen Tyson Fury.

    De Kinahans bewezen Iran goede diensten met hun criminele connecties en expertise in het witwassen van illegale inkomsten op plaatsen waar weinig financieel toezicht was, zoals Cyprus, Malta en Dubai. In 2016 ontdekte de Ierse politie dat de groep een Nederlands-Marokkaanse crimineel had ingehuurd om een ​​Iraanse tegenstander van het regime te vermoorden. Later, nadat de Kinahans zich in Dubai hadden gevestigd, ontdekte de Amerikaanse Drug Enforcement Administration dat het kartel geld witwaste op het Iraanse eiland Kish – een vrijhandelszone in Iran die bekendstaat om haar snelle en ruwe omgang met geld. Er doken ook berichten op over zakelijke banden met Hezbollah en geldstromen die via Syrië en Libanon werden doorgesluisd. Christy Kinahan zou zelfs hebben geprobeerd vliegtuigonderdelen te kopen voor Teheran, waar de luchtvaartmaatschappijen met hun verouderde vloten voortdurend behoefte aan hebben.

    De connectie tussen Kinahan en Iran maakte voor Europese veiligheidsdiensten duidelijk hoe Iran transnationale criminele netwerken had geïntegreerd in zijn staatsstructuur. Daarmee werd georganiseerde misdaad niet langer uitsluitend een kwestie voor justitie – het raakte rechtstreeks aan de nationale veiligheid. In 2022 zette de regering-Biden een beloning van 5 miljoen dollar per persoon uit voor informatie die zou leiden tot de arrestatie van leden van de organisatie. Inlichtingen- en opsporingsdiensten hebben inmiddels ook Iraanse banden blootgelegd met onder meer de Japanse Yakuza, de Nederlandse Mocromaffia, Peruaanse drugskartels en Oost-Europese misdaadgroepen – aanwijzingen dat het Iraanse regime zich doelbewust heeft aangepast aan de hedendaagse geopolitiek.

    Criminaliteit en staatsbeleid

    De sancties die senator Rubio tegen Majid instelde, lijken dan ook meer dan symbolisch. Ze weerspiegelen het groeiende besef dat het geopolitieke speelveld fundamenteel is veranderd. Een tactiek die ooit tot de schimmige marge van machiavellistische staatspraktijken behoorde, zou in het tijdperk van sterke leiders weleens gemeengoed kunnen worden. Het ligt dan ook voor de hand dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken in de toekomst vaker sancties zal instellen tegen actoren die georganiseerde misdaad en buitenlandse belangen met elkaar verweven.

    Deze ontwikkeling maakt het er voor westerse veiligheidsdiensten niet makkelijker op. De inzet is hoog – het raakt aan de wereldorde, maar ook aan de rechtsstaat, de handhaving van de wet, het bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld. Het vervagen van de grens tussen criminaliteit en staatsbeleid heeft grote gevolgen. Diaspora uit het Midden-Oosten zullen met grotere argwaan worden bekeken, simpelweg op basis van hun geloof of politieke overtuiging.

    Criminelen als Majid en de Kinahans dreigen ondertussen aan het recht te ontsnappen – ze weten immers als geen ander hoe in grijsgebieden te opereren. Ze kunnen altijd terecht in Teheran, Moskou of in andere landen die graag gebruikmaken van hun diensten.

    Nadat Majid een visum voor Turkije had gekocht, zou hij nu voortvluchtig zijn. Sommigen denken dat hij in Iran zit, of in Afghanistan. Het Kinahan-kartel is niet meer in Dubai gezien sinds de sancties die tegen hen werden opgelegd. Er gaan geruchten dat kartelleden in Iran van hun bescherming profiteren, en nog altijd actief zijn. De vraag is inmiddels niet of Iran de georganiseerde misdaad blijft inzetten, maar of het Westen bereid en in staat is om daar effectief tegen op te treden.

    Afgelopen weekend zaten Amerikaanse en Iraanse functionarissen in Oman aan tafel voor indirecte gesprekken over het Iraanse nucleaire programma. De VS eisten de volledige ontmanteling daarvan, terwijl de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zich alleen bereid verklaarde directe onderhandelingen te blijven voeren als Trump de militaire optie opgeeft. Maar zelfs als Araghchi erin slaagt de oorlogsdreiging weg te nemen, kan Iran een schaduwoorlog blijven voeren met een leger van internationale criminele netwerken. Nu is het afwachten of de VS erin slagen zowel Irans nucleaire ambities in te dammen als hun inzet van georganiseerde misdaad zónder de regio te destabiliseren. Als er vooruitgang wordt geboekt in de nucleaire onderhandelingen, geeft dat Washington mogelijk meer ruimte om de criminele dreiging aan te pakken.

  • Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    » Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    Het land zou criminelen inhuren om aanslagen te plegen

    Door de jaren heen zijn verscheidene critici van de Iraanse overheid uit de weg geruimd. Nu blijkt uit bewijsstukken dat criminele organisaties waarschijnlijk als tussenpersoon werden gebruikt. De Iraanse overheid lijkt samen te werken met onder andere Russische criminele organisaties, maar ook met Iraanse criminelen in het buitenland. ‘Het Iraanse regime heeft soortgelijke beschuldigingen eerder ontkend. Er is nog geen nieuwe reactie van Iraanse functionarissen’, aldus de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In 2017 werd Saïd Karimian, hoofd van een prominente Perzische TV-zender, in Istanboel omgelegd. Hoewel hij door de Iraanse overheid als bedreiging werd gezien, ging de Turkse justitie ervan uit dat het om een maffiamoord ging. In 2019 werd Massoud Molavi, een deserteur uit de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC), ook in Istanboel neergeschoten. De internationale drugssmokkelaar Naji Sharifi Zindashti blijkt betrokken te zijn bij beide moorden. Hij was dertig jaar geleden ontsnapt uit een Iraanse gevangenis, naar verluidt onder verdachte omstandigheden. ‘De enige manier waarop hij terug kon keren en vrij kon zijn, is door samen te werken met de Iraanse inlichtingendiensten,’ aldus een anonieme bron van de BBC.

    In 1992 werden vier Iraanse Koerdische leiders doodgeschoten in een restaurant in Berlijn. De Duitse justitie legde de schuld bij Iran, aangezien de aanvallen onder andere door Iraanse agenten werden uitgevoerd. Vervolgens is er een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de Iraanse minister van Inlichtingen. ‘Sindsdien lijkt het erop dat het regime criminele organisaties inhuurt om ontvoeringen of moorden uit te voeren, zodat er geen directe link is tussen deze aanvallen en het regime’, schrijft de BBC.

  • Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    » Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    De vredesbesprekingen beginnen op vrijdag

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft een delegatie naar Istanboel gestuurd voor vredesbesprekingen met Rusland. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt voor de eerste rechtstreekse onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland sinds maart 2022, schrijft The Guardian. De gesprekken beginnen vrijdag en volgens Zelensky zal Kyiv zich sterk maken voor een onmiddellijk staakt-het-vuren van dertig dagen.

    Tijdens een persconferentie in de Turkse hoofdstad Ankara, na een ontmoeting met president Recep Tayyip Erdoğan, zei Zelensky dat hij had besloten om een delegatie te sturen, ook al had Rusland een team op lager niveau gestuurd, om Trump te laten weten dat Oekraïne vastbesloten blijft om een einde aan de oorlog te maken.

    ‘Helaas behandelen [de Russen] de onderhandelingen niet serieus genoeg (…) Uit respect voor president Trump en Erdoğan heb ik besloten om onze delegatie nu naar Istanboel te sturen,’ verklaarde Zelensky, die eraan toevoegde dat de delegatie zou worden geleid door zijn minister van Defensie, Roestem Oemjerov.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De speciale gezant van Trump, Steve Witkoff en de minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, worden vrijdag in Istanboel verwacht, hoewel het onduidelijk blijft welke rol zij zullen spelen.

    De gesprekken vinden plaats in het Dolmabahçepaleis, de grote residentie aan de Europese oever van de Bosporus waar in 2022 een vruchteloze onderhandelingsronde plaatsvond tussen Moskou en Kyiv.

    De langverwachte dag op donderdag verviel al vroeg in chaos toen de Oekraïense en Russische delegaties in verschillende steden arriveerden die honderden kilometers uit elkaar lagen, waardoor er meteen twijfel ontstond over de vraag of ze elkaar überhaupt zouden ontmoeten. Washington heeft gewaarschuwd dat er waarschijnlijk geen doorbraak zal komen in de vredesgesprekken, tenzij Donald Trump en Vladimir Poetin instemmen met een persoonlijke ontmoeting.