Onderwerpen: Diplomatie

  • Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    De grote vraag is: gaan Hamas, Israël en de VS ermee akkoord?

    De tweeëntwintig leden van de Arabische Liga ontmoetten elkaar dinsdag in Caïro op een top om een plan op te stellen voor de toekomst van Gaza, als de oorlog voorbij is. Het plan was bedoeld als antwoord op ‘de controversiële visie van Donald Trump voor naoorlogs Gaza en had als doel een verenigd front te vormen tegen de verplaatsing van Palestijnen en de internationale gemeenschap een geloofwaardig alternatief te bieden’, merkt The National op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het plan voorziet in de wederopbouw van Gaza in verschillende fasen over een periode van vijf jaar tegen een geschatte kostprijs van 53 miljard dollar, vat Arab News samen. De enclave zou volgens het plan tijdelijk moeten worden bestuurd door een groep Palestijnse technocraten. Naast het opruimen van het puin en het bouwen van honderdduizenden huizen zouden Egypte en Jordanië de veiligheidstroepen trainen die in de enclave worden ingezet.

    ‘Zal dit plan werken?’ vraagt Al-Jazeera zich af. De vraag is waar het geld vandaan moet komen, maar ‘het belangrijkste is dat we niet weten of Hamas, Israël en de Verenigde Staten ermee akkoord zullen gaan’, aldus het Qatarese medium. Het plan ‘leunt nog altijd op de Palestijnse Autoriteit en UNRWA, ook al hebben beide nadrukkelijk hun steun voor terrorisme aangetoond’, zo luidde de kritiek van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken op het plan, zoals geciteerd door The Jerusalem Post.

  • Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: JD Vance begroet met protesten tijdens skivakantie in Vermont

    » Film Anora met afstand de grote winnaar bij de Oscaruitreikingen

    Starmer wil bij de VS steun werven voor veiligheidsgaranties

    Op zondag kwamen in Londen vijftien Europese leiders bijeen op een defensietop om afspraken te maken over de veiligheid van Oekraïne en Europa. De Britse premier en gastheer Keir Starmer beloofde een ‘coalitie van bereidwilligen’ te vormen om een ​​vredesakkoord in Oekraïne te verdedigen en dat in te dienen bij Washington. Starmer hoopt op die manier Amerikaanse steun te werven voor veiligheidsgaranties voor Kyiv tegen Rusland. Volgens de Labour-politicus zouden meerdere Europese landen zich bij dit Frans-Britse initiatief kunnen aansluiten, schrijft La Libre Belgique.

    Parijs en Londen hebben ook een gedeeltelijk bestand van een maand in Oekraïne voorgesteld. Het gaat om een ​​bestand in de lucht, op zee en om het staken van aanvallen op de energie-infrastructuur, vertelde president Emmanuel Macron ’s avonds aan de krant Le Figaro.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Uiteindelijk is het ‘het Brexit-land, Groot-Brittannië, dat ervoor zorgt dat Europa zich herpakt en probeert het maximale uit Trump te halen’, analyseert Die Zeit na de top in Londen. Het Duitse weekblad prijst Starmers ‘diplomatieke initiatief’ en pragmatisme, terwijl andere EU-staatshoofden zich tevreden stellen met ‘verontwaardigde uitspraken’ na de spectaculaire confrontatie tussen Zelensky en Trump in het Witte Huis op vrijdag.

    ‘Het lijkt ironisch dat het juist Groot-Brittannië is, een land dat geen lid is van de EU, dat de EU nu een schop onder de kont geeft op het gebied van realpolitik,’ aldus het Duitse dagblad. Maar ‘er is altijd een zekere kloof geweest tussen het pragmatisme van het gezonde verstand en de ideologische romantiek die de Britten onderscheidt van de Europeanen op het vasteland. Starmer moet worden bedankt voor het opnieuw vruchtbaar maken van deze oude vriendschappelijke spanning en voor het geven van een spuitje realisme aan de Europeanen op het gebied van defensiebeleid,’ schrijft Die Zeit.

  • Britse premier Starmer weet Trump gunstiger te stemmen tijdens bezoek aan VS

    Britse premier Starmer weet Trump gunstiger te stemmen tijdens bezoek aan VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ethiopische migranten liggen onder het vuur van Saudische grenswachten

    » Meta ontslaat twintig werknemers wegens het lekken van informatie

    Trump was dit keer een stuk milder over Zelensky

    De Amerikaanse president kon donderdag tijdens een persconferentie in het Witte Huis nauwelijks geloven dat hij Volodymyr Zelensky een paar dagen eerder nog een ‘dictator’ had genoemd. ‘Ik heb veel respect voor hem,’ verklaarde hij dit keer. Vandaag zal hij zijn Oekraïense ambtgenoot persoonlijk ontmoeten. In de tussentijd had hij gisteren een ontmoeting met Keir Starmer, de Britse premier.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘President Trump sloeg een meer verzoenende toon aan over Oekraïne (…) maar ging niet zo ver dat hij de veiligheidsgaranties voor Kyiv beloofde die de Europeanen willen,’ merkt The Wall Street Journal op. ‘Starmer is er misschien niet in geslaagd om de VS ertoe over te halen om zich te verbinden aan een vredesmissie voor Oekraïne, maar hij heeft wel voor elkaar gekregen dat de verhoudingen tussen Washington en de Europese hoofdsteden wat warmer zijn geworden,’ voegt het dagblad eraan toe. ‘U probeert een scheiding tussen ons te vinden die niet bestaat,’ zei de Britse leider tegen de aanwezige pers.

  • Toekomstige Duitse bondskanselier Merz brengt verrassingsbezoek aan Macron

    Toekomstige Duitse bondskanselier Merz brengt verrassingsbezoek aan Macron

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk: premier François Bayrou wil akkoorden met Algerije herzien

    » VS: Jeff Bezos legt The Washington Post een nieuwe koers op

    Ze spraken met name over de betrekkingen met de VS

    Friedrich Merz, winnaar van de Duitse parlementsverkiezingen en waarschijnlijk de nieuwe kanselier, is woensdagavond door Emmanuel Macron ontvangen in het Élysée-paleis voor een ‘geïmproviseerd werkdiner’, aldus Euronews. ‘Slechts drie dagen’ na zijn overwinning maakte de conservatieve leider ‘zijn eerste internationale reis, waarbij hij de dringende noodzaak onderstreepte om de Frans-Duitse as nieuw leven in te blazen tegen de achtergrond van snel verslechterende trans-Atlantische betrekkingen’, merkt de site op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De twee mannen bespraken in het bijzonder het recente bezoek van de Franse president aan Washington en de houding die moet worden aangenomen ten opzichte van de Amerikaanse president Donald Trump. Kort na de ontmoeting publiceerde de heer Merz een bericht in het Duits en Frans op X, waarin hij zijn gastheer bedankte: ‘Hartelijk dank, beste Emmanuel Macron, voor uw vriendschap en het vertrouwen dat u stelt in de Frans-Duitse betrekkingen. Samen kunnen onze landen grote dingen bereiken voor Europa.’

  • Frankrijk: premier François Bayrou wil akkoorden met Algerije herzien

    Frankrijk: premier François Bayrou wil akkoorden met Algerije herzien

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Jeff Bezos legt The Washington Post een nieuwe koers op

    » Toekomstige Duitse bondskanselier Merz brengt verrassingsbezoek aan Macron

    Een illegale Algerijnse migrant pleegde onlangs een mesaanval

    De Franse premier François Bayrou heeft er bij Algerije op aangedrongen om ‘opnieuw te onderhandelen over de overeenkomsten van 1968 die het voor Algerijnse onderdanen gemakkelijker maken om Frankrijk binnen te komen en verblijfsvergunningen te krijgen’, meldt Dernières Nouvelles d’Algérie. Daarbij riep Bayrou op tot het vermijden van diplomatieke escalatie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Na een vergadering van de Franse interministeriële raad over immigratiecontrole op woensdag 26 februari, en ‘midden in een opflakkering van de spanningen tussen Frankrijk en Algerije’, kondigde François Bayrou aan dat ‘Frankrijk de Algerijnse regering gaat vragen om alle overeenkomsten tussen de landen opnieuw tegen het licht te houden’, aldus de website.

    De kritiek op deze overeenkomsten, die door extreemrechts en de rechtervleugel al maanden met argusogen worden bekeken, zwol aan na een mesaanval in de stad Mulhouse in Oost-Frankrijk op zaterdag. Daarbij kwam een man om het leven en raakten drie agenten van de gemeentepolitie gewond. ‘De vermeende aanvaller, een 37-jarige Algerijn, had een verplichting om het Franse grondgebied te verlaten (OQTF). Frankrijk had al veertien keer geprobeerd deze man uit te zetten zonder daarin te slagen,’ aldus de site.

  • Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bijna heel Chili platgelegd door gigantische stroomstoring

    » Israël: nieuw akkoord bereikt over uitwisseling van gijzelaars en gevangenen

    Zelensky zal het akkoord vrijdag in de VS paraferen

    Na weken van gespannen onderhandelingen bereikten Kyiv en Washington dinsdag een akkoord over de exploitatie van Oekraïense mineralen. Volgens een officiële bron die door CNN wordt geciteerd, werd het akkoord bereikt nadat ‘alles wat [voor Oekraïne] onaanvaardbaar was uit de tekst was verwijderd’. Bovendien ‘is nu duidelijker uitgelegd hoe dit akkoord zal bijdragen aan de veiligheid en vrede in Oekraïne’, aldus deze bron.

    De Oekraïense regering ‘zal naar verwachting woensdag groen licht geven voor de ondertekening van het akkoord’ en president Volodymyr Zelensky ‘is van plan om vrijdag naar de Verenigde Staten te reizen’ om het te paraferen, aldus Bloomberg.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel de precieze voorwaarden van het pact niet bekend zijn, wordt in de conceptovereenkomst die dinsdag werd besproken ‘niet langer geëist dat Oekraïne 500 miljard dollar bijdraagt aan een fonds dat in handen is van de Verenigde Staten’, zoals Donald Trump tijdens de onderhandelingen eiste, aldus The New York Times. ‘Er wordt ook niet van Oekraïne geëist dat het het dubbele van alle toekomstige Amerikaanse hulp aan de VS terugbetaalt, een eis die Zelensky had vergeleken met het opleggen van een langetermijnschuld aan Oekraïne,’ voegt het dagblad eraan toe.

    Volgens Financial Times voorziet de overeenkomst daarentegen in ‘de oprichting van een fonds waarin Oekraïne 50 procent van de toekomstige inkomsten uit de winning van mineralen, olie en gas zal storten. Het fonds zal worden gebruikt om te investeren in projecten in Oekraïne’. Maar ‘de activiteiten van het fonds zullen niet van toepassing zijn op middelen die al in de Oekraïense staatsbegroting zijn opgenomen, wat betekent dat ze geen invloed zullen hebben op de activiteiten van Naftogaz en Ukrnafta, de grootste olie- en gasproducenten van het land’, voegt het zakenblad toe.

  • Israël: nieuw akkoord bereikt over uitwisseling van gijzelaars en gevangenen

    Israël: nieuw akkoord bereikt over uitwisseling van gijzelaars en gevangenen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    » Bijna heel Chili platgelegd door gigantische stroomstoring

    Hiermee is de eerste fase van het staakt-het-vuren ten einde

    Onder de voorwaarden van een akkoord dat dinsdag werd bereikt tussen Hamas en de Joodse staat onder auspiciën van Egypte, zullen ‘de lichamen van vier in gevangenschap gedode gijzelaars waarschijnlijk woensdagavond worden overgedragen aan de Israëlische autoriteiten’ in ruil voor de ongeveer zeshonderd Palestijnse gevangenen die aanvankelijk afgelopen weekend zouden worden vrijgelaten, meldt Haaretz. De uitwisseling zal ‘het einde markeren van de eerste fase van het staakt-het-vuren’ in Gaza tussen de strijdende partijen, dat half januari werd ondertekend.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Amerikaanse speciale gezant voor het Midden-Oosten, Steve Witkoff, die woensdag in Gaza werd verwacht, heeft zijn bezoek uitgesteld tot ten vroegste 2 maart, ‘om de tweede fase van het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas af te ronden, afhankelijk van de vooruitgang die de Israëlische onderhandelaars de komende dagen zullen boeken’, aldus Haaretz in een ander artikel.

  • Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    De VS willen Oekraïense mineralen in ruil voor financiële hulp

    Maandag is het drie jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel. De regering-Trump maakt er haast mee om een einde te maken aan het conflict, maar haar voorstel om financiële steun aan Kyiv te verlenen in ruil voor rechten op lithium en andere schaarse grondstoffen in het land zint president Volodymyr Zelensky niet. ‘Ik wil niet iets aannemen wat tien generaties Oekraïners zullen moeten terugbetalen,’ verklaarde Zelensky op een persconferentie. Ook wil hij dat de VS Oekraïne voldoende veiligheidsgaranties bieden, aldus The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    WSJ merkt op dat op hetzelfde moment, in de Amerikaanse media, ‘de Trump-regering een aanvallende toon aanslaat’ over deze kwestie. Nationaal Veiligheidsadviseur Mike Walz en minister van Defensie Pete Hegseth herhaalden zondagochtend op Fox News dat een economisch partnerschap tussen de Verenigde Staten en Oekraïne welkom zou zijn vanwege de ‘enorme’ financiële hulp die de Amerikanen al hebben gegeven.

  • Abdullah II van Jordanië toont zich ware diplomaat tijdens bezoek aan Trump

    Abdullah II van Jordanië toont zich ware diplomaat tijdens bezoek aan Trump

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky verklaart zich bereid om grondgebied te ruilen met Rusland

    » Google verwijdert Amerikaanse feestdagen van zijn kalender

    Hij vermeed directe kritiek op het Gazaplan van Trump

    De Amerikaanse president ontving dinsdag koning Abdullah II van Jordanië in het Witte Huis. De monarch sloeg een diplomatieke toon aan tijdens de persconferentie in de Oval Office en ‘vermeed om Trump rechtstreeks tegen te spreken’ toen de Amerikaanse president opnieuw zijn veel bekritiseerde plan verdedigde om van de Gazastrook een vastgoedproject te maken, aldus Al-Jazeera.

    De Jordaanse monarch, de eerste Arabische leider die Donald Trump ontmoet sinds de aankondiging van zijn plan om de controle over de Palestijnse enclave over te nemen, ‘stond voor een moeilijke taak’, legt het Qatarese medium uit. ‘Hoe zou hij opnieuw duidelijk maken dat zijn land zich tegen het plan verzet (…) zonder een president te beledigen die niet bekendstaat om zijn tolerantie voor afwijkende meningen?’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De koning ‘koos er uiteindelijk voor om niet te veel met de media te spreken, en als hij dat wel deed, was zijn taalgebruik zorgvuldig, kies en afgewogen om geen aanstoot te geven’. Op de vraag of Jordanië de uit Gaza verdreven Palestijnen zou kunnen opnemen, zei de leider dat hij zou doen wat ‘het beste’ is voor zijn land. Ook zinspeelde hij op een toekomstig plan van Egypte.

    Als reactie op de herhaalde belofte van Donald Trump op dinsdag om Gaza over te nemen, ‘kronkelde koning Abdullah II van Jordanië ongemakkelijk in zijn stoel en wees hij erop dat Arabische regeringen later deze maand zouden terugslaan met hun eigen naoorlogse plan voor Gaza’, meldt The Wall Street Journal. De monarch, analyseert het Amerikaanse dagblad, ‘vermeed een publieke confrontatie maar onthield zich van een goedkeuring van het onwaarschijnlijke plan van Trump’. In een poging om Trump te sussen, voegde Abdullah II eraan toe dat zijn land bereid zou zijn om indien nodig tweeduizend zieke Palestijnse kinderen op te nemen.

  • Gaza: Israëlische troepen trekken zich terug uit de Netzarim-corridor

    Gaza: Israëlische troepen trekken zich terug uit de Netzarim-corridor

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: buurlanden roepen op tot onmiddellijk staakt-het-vuren

    » Duitsland: 250.000 mensen demonstreren in München tegen extreemrechts

    Duizenden Palestijnen zijn teruggekeerd naar Noord-Gaza

    Op zaterdagavond hebben de Israëlische troepen zich teruggetrokken uit de hele Netzarim-corridor in het centrum van de Gazastrook, ‘in overeenstemming met de wapenstilstandsovereenkomst’ met Hamas, schrijft The Times of Israel. Zodra het Israëlische leger zich had teruggetrokken uit de corridor, die de enclave ten zuiden van Gaza-stad verdeelt, ‘keerden de Palestijnen terug naar gebieden die sinds de eerste dagen van de grondinvasie van Gaza door het Israëlische leger werden gecontroleerd’, meldt het online dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze corridor, die in december 2023 werd ingesteld, werd eind januari heropend, waardoor honderdduizenden ontheemden konden terugkeren naar het noorden van het gebied. De terugtrekking van de Israëlische troepen komt een dag na een vijfde uitwisseling van Israëlische gijzelaars en Palestijnse gevangenen, als onderdeel van de eerste fase van het bestand tussen Israël en Hamas.

  • Verenigde Staten en Panama in de clinch over tolgelden voor Panamakanaal

    Verenigde Staten en Panama in de clinch over tolgelden voor Panamakanaal

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: eerste vlucht illegale migranten op weg naar Guantánamo Bay

    » Milei trekt Argentinië terug uit de WHO

    Volgens de VS zijn hun schepen tolvrij, Panama ontkent dat

    Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft op zijn X-account bekendgemaakt dat de Amerikaanse overheid niet langer geld hoeft te betalen om Amerikaanse schepen door het Panamakanaal te laten varen. ‘De geruchten lijken waar te zijn,’ meldde het Panamese medium La Estrella de Panamá gisteravond. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio, was zondag voor een diplomatieke reis in Panama om de eisen van Donald Trump door te geven, die ontevreden is over het beheer van het kanaal, dat deels door de Verenigde Staten is aangelegd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Belastingvrije doorgang voor Amerikaanse schepen zou een nieuwe concessie zijn, bovenop de opzegging van de overeenkomst over de Nieuwe Zijderoute met de Chinese regering’ en de toestemming voor mensen die uit de VS worden gedeporteerd om op een lokale luchthaven in Panama te landen, merkt La Estrella op.

    De autoriteit van het Panamakanaal, die zoals La Estrella opmerkt ‘de bevoegdheid heeft om tolgelden en andere kosten vast te stellen voor het oversteken van het kanaal’, weerlegde woensdag de verklaringen van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Het instituut verklaarde in een persbericht dat het geen wijzigingen had aangebracht in de tarieven of rechten voor doorvaart door het kanaal en voegde eraan toe dat zijn verklaring was afgegeven als directe reactie op de verklaringen van de Verenigde Staten.

  • Israël: eerste drie gijzelaars sinds het staakt-het-vuren vrijgelaten

    Israël: eerste drie gijzelaars sinds het staakt-het-vuren vrijgelaten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: oppositieleider roept op tot boycot van komende verkiezingen

    » Branden in Los Angeles: weerdienst waarschuwt voor terugkeer van harde wind

    De toestand van de drie vrouwen is stabiel

    ‘De eerste drie gijzelaars die door Hamas zijn vrijgelaten als onderdeel van hun wapenstilstandsovereenkomst met Israël, zijn zondagavond vanuit Gaza overgebracht naar Israël,’ meldt Haaretz. Emily Damari, Romi Gonen en Doron Steinbrecher werden naar ontvangstpunten in Israël gebracht, ‘waar ze de eerste medische verzorging kregen en herenigd werden met hun moeders’, aldus het dagblad. Daarna werden ze per helikopter naar het Sheba medisch centrum in Tel Hashomer gebracht, waar ze herenigd werden met de rest van hun familie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het Rode Kruis, dat ervoor zorgde dat ze door Hamas werden overgedragen aan de Israëlische soldaten, zijn de drie vrouwen in ‘stabiele toestand’. Enkele uren later liet Israël, in overeenstemming met de voorwaarden van het bestand, negentig Palestijnse gevangenen vrij uit de militaire gevangenis van Ofer op de bezette Westelijke Jordaanoever en uit een detentiecentrum in Jeruzalem. Volgens Hamas zal de volgende vrijlating op zaterdag 25 januari plaatsvinden.

  • Gaza: Netanyahu bevestigt akkoord over vrijlating gijzelaars

    Gaza: Netanyahu bevestigt akkoord over vrijlating gijzelaars

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Cuba: dissident José Daniel Ferrer vrijgelaten

    » Verenigde Staten leggen sancties op aan hoofd van Soedanese strijdkrachten

    De wapenstilstand zal op zondag in werking treden

    Na donderdag te hebben beweerd dat Hamas was teruggekomen op verschillende belangrijke punten van de wapenstilstandsovereenkomst die woensdag was afgekondigd door Qatar en de Verenigde Staten, bevestigde de Israëlische premier Benjamin Netanyahu vrijdag dat er ‘een overeenkomst is bereikt voor de vrijlating van de gijzelaars’, meldt Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De regering komt later vandaag bijeen om te stemmen over het akkoord en over de wapenstilstand met Hamas, die zondag in werking moet treden. De extreemrechtse minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir noemde de wapenstilstandsovereenkomst donderdag ‘onverantwoordelijk’ en zei dat hij uit de regering zou stappen als de overeenkomst zou worden aangenomen. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zei dat hij ‘erop vertrouwde’ dat het staakt-het-vuren zoals gepland op zondag zou ingaan.

  • Cuba: dissident José Daniel Ferrer vrijgelaten

    Cuba: dissident José Daniel Ferrer vrijgelaten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten leggen sancties op aan hoofd van Soedanese strijdkrachten

    » Gaza: Netanyahu bevestigt akkoord over vrijlating gijzelaars

    Hij heeft vier jaar gevangengezeten

    Als onderdeel van een overeenkomst met de regering-Biden en het Vaticaan hebben de Cubaanse autoriteiten donderdag de dissident José Daniel Ferrer, die sinds 2021 gevangen zat, vrijgelaten, meldt de Miami Herald. ‘Ik voel me best goed ondanks de jaren die ik heb doorgebracht in echt vreselijke omstandigheden,’ vertelde Ferrer aan de Amerikaanse krant vanuit zijn huis in Santiago de Cuba.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De oppositieleider van de dissidente Patriottische Unie van Cuba ‘was een van de belangrijkste gevangenen en werd door de Cubaanse regering vastgehouden als politiek ruilmiddel. Hij was al gevangengenomen als lid van de groep van vijfenzeventig dissidenten die gearresteerd werden tijdens de Zwarte Lente in 2003,’ aldus het dagblad.

    Onder die dissidenten die tijdens de Zwarte Lente werden gevangengenomen, bevonden zich onder anderen negenentwintig journalisten en een aantal bibliothecarissen en mensenrechtenactivisten. Ze werden ervan beschuldigd dat ze agenten waren die handelden in opdracht van de Verenigde Staten. De arrestatiegolf begon op 18 maart 2003 en duurde twee dagen.

  • Biden: ‘Wapenstilstand tussen Hamas en Israël is zeer dichtbij’

    Biden: ‘Wapenstilstand tussen Hamas en Israël is zeer dichtbij’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groenland verklaart zich bereid om banden met Trump aan te halen

    » Rusland beschuldigt Oekraïne van aanvallen op de gaspijplijn van TurkStream

    Naar verwachting wordt deze week een akkoord bereikt

    De Amerikaanse president Joe Biden zei maandag dat de onderhandelingen tussen Hamas en Israël ‘op het punt staan’ een doorbraak te bereiken, nadat Palestijnse en Israëlische functionarissen soortgelijke opmerkingen hadden gemaakt. Volgens zijn toekomstige opvolger in het Witte Huis, Donald Trump, zou de overeenkomst ‘tegen het einde van de week kunnen worden gesloten’, meldt The Times of Israel.

    Volgens Israëlische functionarissen zouden in de eerste fase van het akkoord drieëndertig gijzelaars kunnen worden vrijgelaten, waaronder vrouwen, kinderen, mannen boven de 55 en zieken, meldt Haaretz. Hamas heeft nog niets meegedeeld over de gezondheidstoestand van deze gijzelaars, ‘maar Israëlische bronnen geloven dat de meesten van hen in leven zijn’, benadrukt het Israëlische dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Voor Israël lijkt de timing van de overeenkomst opportuun, op een moment dat Hamas naar verluidt grote concessies heeft gedaan na de verzwakking van de door Iran geleide as van verzet, en in het bijzonder na de val begin december van het Syrische regime dat het sponsorde,’ merkt L’Orient-Le Jour op.

    Volgens het Libanese dagblad lijkt de invloed van de komende Amerikaanse president Donald Trump de recente vooruitgang in de onderhandelingen te hebben bespoedigd. De Republikein, die zich opmaakt om op 20 januari het Witte Huis te betrekken, had aan het begin van de maand gedreigd om het Midden-Oosten een ‘exorbitante prijs’ te laten betalen als Hamas de gijzelaars niet zou bevrijden voor zijn inauguratie. Zijn gezant Steven Witkoff reisde afgelopen weekend naar Jeruzalem om druk uit te oefenen op de Israëlische premier. Twee welingelichte ambtenaren vertelden aan The Times of Israel dat de ontmoeting tussen de twee mannen ‘gespannen’ was.