Onderwerpen: Handel

  • Waarom China Iran niet te hulp zal schieten

    Waarom China Iran niet te hulp zal schieten

    Het maakt de Chinese overheid niet veel uit hoe het Iraanse regime eruitziet, zolang het maar olie levert.

    De Amerikaanse en Israëlische bombardementen op Iran worden door China met argusogen gevolgd. Beijing is immers Teherans belangrijkste partner. Deze twee landen vonden elkaar in hun overeenkomstige geschiedenis en beleidsdoelen: beide landen kunnen bogen op een niet-westerse beschaving die teruggaat tot de oudheid, en beide landen verzetten zich tegen een door het Westen gedomineerde wereldorde. Ook energiezekerheid speelt een rol in China’s relatie met Iran. In 2025 was meer dan 55 procent van de totale olie-import van China afkomstig uit het Midden-Oosten (zo’n 13 procent uit Iran), en het grootste deel daarvan moest door de Straat van Hormuz komen, de zee-engte voor de Iraanse kust. Door de bombardementen ligt de Iraanse olieleverantie nu stil en loopt de productie in alle Golfstaten gevaar, zodat China het gevaar loopt geen olie meer uit de regio te kunnen halen. Sommige analisten speculeren daarom dat het Teheran toch te hulp zal schieten. Zo niet met directe militaire interventie, dan tenminste met materiële ondersteuning in de vorm van apparatuur en onderdelen die zowel militair als civiel inzetbaar zijn, zoals Beijing die ook al aan Rusland levert voor de oorlog in Oekraïne.

    Maar al maakt China zich zorgen, het is niet waarschijnlijk dat het zich in de strijd zal mengen. De twaalfdaagse oorlog van Israël tegen Iran in juni 2025 ontlokte China niet meer dan de geijkte diplomatieke steunbetuigingen aan de Islamitische Republiek. En op de officiële persconferentie van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken deze week waren de felste bewoordingen gereserveerd voor een veroordeling van de liquidatie van Irans opperste leider ayatollah Ali Khamenei, niet voor de hele militaire campagne tegen Iran. Met de oproep aan ‘alle betrokken partijen om de militaire operaties te beëindigen’ – dus niet alleen aan de VS en Israël maar ook aan Iran – en om de ’soevereiniteit, veiligheid en territoriale integriteit’ van de Golfstaten te eerbiedigen wekt China de indruk dat het net zo hard zijn best doet om de betrekkingen met de Golfstaten goed te houden als die met Iran.

    Deze terughoudendheid is niet van vandaag of gisteren. Sinds de Hamas-aanval op Israël van 7 oktober 2023 is China in toenemende mate ontgoocheld geraakt over de capaciteiten en de geloofwaardigheid van Iran als regionale machtsfactor. De Chinese strategen hebben hun vertrouwen in het land ook verloren omdat het volgens hen geneigd is om voor westerse druk te zwichten in plaats van terug te vechten, zoals blijkt uit de aanhoudende Iraanse wens om met Washington te blijven onderhandelen. Uiteindelijk beschouwt China een regimewisseling in Iran niet als het slechtst mogelijke scenario. Het is bereid om samen te werken met welke regering er straks ook komt bovendrijven, zolang de olieleveranties en de gezamenlijke economische belangen maar gewaarborgd zijn. Pas als die belangen gevaar lopen, of als een lange uitputtingsslag het vervoer van olie door de Straat van Hormuz verstoort, zal Beijing zijn afzijdigheid moeten heroverwegen en zich er nadrukkelijker in gaan mengen.

    Pas als de oliebelangen gevaar lopen, zal Beijing zijn afzijdigheid moeten heroverwegen

    De Iran-strategie van China berustte lange tijd op de gedachte dat het land een bruggenhoofd kon vormen voor de verdediging van de Chinese belangen in het Midden-Oosten. Om hun toenemende samenwerking te bekrachtigen en hun banden op het gebied van economie en veiligheid verder aan te halen sloten de twee landen in 2021 een vijfentwintigjarig strategisch partnerschap. Maar vanwege Iraanse huiver voor meer Chinese invloed en daaruit voortvloeiende aantasting van de eigen soevereiniteit en onafhankelijkheid kwam er van de in het akkoord voorgenomen investeringen van 400 miljard dollar weinig terecht, en Beijing raakte gefrustreerd over de wispelturige en onbetrouwbare houding van Teheran. China heeft bovendien geconcludeerd dat de macht en de revolutionaire geloofwaardigheid van het land zwaar worden overschat. Met een bevolking die tienmaal zo groot is als die van Israël en driemaal zo groot als die van Saoedi-Arabië heeft Iran niettemin een bbp dat nog geen 90 procent van dat van Israël en niet meer dan 25 procent van dat van Saoedi-Arabië bedraagt. Volgens de Chinese analyse schrikt het zijn tegenstanders vooral af met proxy-oorlogen en asymmetrische oorlogsvoering, zodat het machtiger lijkt dan het is en zijn interne zwaktes verbloemt.

    Irans strategische doel van een islamitische revolutie staat in de ogen van China ook op gespannen voet met de stappen die nodig zijn om dat doel te bereiken. In de analyse van Niu Xinchun, hoofd van het onderzoeksinstituut voor Chinees-Arabische betrekkingen aan de Ningxia-universiteit, biedt de islamitische ideologie geen ruimte voor concessies aan de Verenigde Staten over politieke en nucleaire kwesties. Maar vanwege de verlammende sancties is een betere relatie met de Verenigde Staten een eerste vereiste om de economie erbovenop te helpen, het land sterker te maken en de binnenlandse roep om hervormingen te laten verstommen. Zo zit Iran dus klem tussen zijn verzet tegen de VS en de noodzaak om met Washington tot een vergelijk te komen, tussen zijn conservatieve theologische wortels en de noodzaak van hervorming.

    Bovendien vinden veel Chinese analisten dat Iran vaak slap optreedt tegen tegenstanders. Nadat in 2020 de hoogste Iraanse generaal Qassem Soleimani door de VS was geliquideerd, en toen Israël in 2024 de Iraanse ambassade in Syrië had bestookt, vond men de vergeldingsacties van Teheran tegen Amerikaanse militaire bases in Irak en Israël bepaald niet indrukwekkend. Ook de Iraanse vergeldingsaanvallen voor de twaalfdaagse oorlog, waarbij Qatar en de Verenigde Staten steeds vooraf door Iran werden gewaarschuwd, werden algemeen als zwak en ineffectief beschouwd. Chinese internetters deden het spottend af als ‘vergelding voor de bühne’. In Chinese commentaren over het Midden-Oosten klinkt inmiddels veel pessimisme door: Chinese opiniemakers zoals de bekende deskundige Hu Xijin zien Iran en zijn bevolking nu wegzinken in een moeras en nemen het Teheran kwalijk dat het land daarin is beland.

    Sinds 2023 is de ene na de andere militie op de korrel genomen en weggevaagd

    Het Chinese vertrouwen is ook ondermijnd door hoe Iran omgaat met de proxy-groeperingen die het in andere landen onderhoudt. Sinds 2023 is de ene na de andere militie op de korrel genomen en weggevaagd. Zo konden Hamas en Hezbollah door Israël worden gedecimeerd zonder dat Iran met enige steun of vergelding van belang kwam. China hoorde in december 2024 verbluft aan hoe de Iraanse banden met proxy-groeperingen in de regio (de zogenaamde ‘as van het verzet’) door vicepresident Mohammad Zarif werden ontkend: volgens hem had Iran daar geen macht over. En in april 2025 trok Iran zijn militair personeel terug uit Jemen terwijl dat land door de Amerikanen werd gebombardeerd. Ze lieten hun Houthi-bondgenoten dus in de steek om de spanningen met de VS niet verder op te voeren, in de hoop onderhandelingen met dat land te kunnen hervatten.

    Beijing is ook teleurgesteld over het falen van het Iraanse regime op binnenlands vlak. In de Chinese staatsmedia wordt het regime niet openlijk bekritiseerd, maar in kringen van Chinese beleidsmakers maakt men zich geen illusies over de verkeerde beleidskeuzes, de wijdverbreide corruptie en de povere bestuurlijke prestaties van Teheran. Israël kon in de twaalfdaagse oorlog heel gericht Iraanse topmilitairen en kerngeleerden uitschakelen doordat het veiligheidsapparaat geïnfiltreerd was. Dat wekt de indruk dat veel Iraanse functionarissen geen vertrouwen hebben in hun eigen systeem en bereid zijn hun land te verraden. Chinese leiders twijfelen aan de levensvatbaarheid van een Iraanse staat waar de eigen functionarissen geen vertrouwen in hebben.

    Vanwege die teleurstelling over het Iraanse leiderschap is Beijing niet zonder meer gekant tegen een regimewisseling. Omdat het er vooral belang aan hecht dat Iran een levensvatbare economische partner blijft, staat het neutraal tegenover de aard van het regime. Als de Amerikaanse en Israëlische aanvallen de wilde militaire ambities van Iran een halt toeroepen en het land zijn positie als economische mogendheid weet te herwinnen, kan China daar vrede mee hebben.

    Dat China zal proberen het huidige regime overeind te houden is ook onwaarschijnlijk in het licht van zijn eigen betrekkingen met de Verenigde Staten. Voor eind maart staat er een ontmoeting gepland tussen Donald Trump en Xi Jinping. Dat zou kunnen leiden tot een groot akkoord dat een echte détente inluidt na acht traumatische jaren van harde rivaliteit tussen de twee grootmachten. Beijing wil zijn poging om met Trump samen te werken niet laten doorkruisen door een oorlog in het Midden-Oosten.

    Nieuwe afwegingen

    De Chinese belangen in Iran draaien vooral om energiezekerheid. China heeft zijn energievoorziening gediversifieerd en zwaar geïnvesteerd in steenkool, zonne-, wind- en kernenergie. Olie is in 2025 door hernieuwbare energiebronnen voorbijgestreefd als de tweede grootste energiebron na steenkool, maar blijft een onmisbare rol spelen in de Chinese economie. Het land is nog steeds van geïmporteerde olie afhankelijk voor zijn vlieg- en scheepsverkeer en voor petrochemische producten. Het heeft een oliereserve van naar schatting 1,3 tot 1,4 miljard vaten, circa 30 procent van zijn invoer in 2025: genoeg voor een korte, maar niet voor een langdurige verstoring van de aanvoer uit het Midden-Oosten.

    Iets wat China wel zorgen baart, wat deze afwegingen kan doorkruisen en het land toch kan dwingen om in actie te komen, is de afsluiting van de Straat van Hormuz. Daarmee zou meer dan de helft van de Chinese olie-import worden afgesneden. De mogelijkheid van een regionaal conflict met een langdurige sluiting van de scheepvaartroutes is door Midden-Oosten-deskundigen en topmensen uit de Chinese oliesector altijd weggewuifd. Een oorlog in de regio die het vervoer van olie door de Straat van Hormuz verstoort, zo was de gedachte, zou leiden tot een wereldwijde energiecrisis waarvoor snel een collectieve oplossing zou worden gevonden. Tijdens de twaalfdaagse oorlog beweerden Chinese deskundigen al dat Iran de Straat van Hormuz niet zou afsluiten, omdat het daarmee de hele Golfregio tegen zich in het harnas zou jagen en zijn eigen inkomsten in gevaar zou brengen. Dit was het argument dat Beijing inzette tegen de binnenlandse roep om (en westerse speculatie over) de opbouw van een Chinese militaire aanwezigheid in de regio.

    Die aanname dat de energieproducenten en -consumenten van de wereld niet zullen toestaan dat de regio uit elkaar valt, wordt nu op de proef gesteld. Beijing oefent druk uit op Teheran om de Straat van Hormuz open te houden en geen maatregelen te nemen die het vervoer van olie verstoren. Als de aanvoer van olie uit de regio in het geding komt, kan China bij andere leveranciers terecht, met name Rusland, dat momenteel al goed is voor meer dan 17 procent van de Chinese olie-import. Maar het is beducht voor al te grote afhankelijkheid van één leverancier, uit angst dat ook die kraan ineens kan worden dichtgedraaid.

    Als de aanvoer van olie uit de regio in het geding komt, kan China bij andere leveranciers terecht, met name Rusland

    Een nog groter probleem voor China is een langdurige oorlog. Als het Iraanse regime de bombardementen van Amerika en Israël doorstaat en met zijn tegenaanvallen echt schade weet aan te richten, wordt Beijing voor een dilemma gesteld. Als Teheran ophoudt met meebuigen, terug gaat vechten en overleeft, wordt het voor China moeilijk om aan de zijlijn te blijven staan en het regime geen steun te geven. Het blijft zijn belangrijkste partner in de regio. Als Iran nu wel daadkracht en weerbaarheid aan de dag legt en China hulp blijft weigeren, laat het zich kennen als een ontrouwe bondgenoot. Mengt het zich wel in de strijd, dan zal China het land wellicht net zo steunen als Rusland in de oorlog tegen Oekraïne: met apparatuur zoals drones, afname van Iraanse olie, en technologische ondersteuning voor de opbouw van de Iraanse defensie-industrie.

    Hoe langer het regime het uitzingt, hoe meer China zal moeten doen om het te ondersteunen, en hoe meer dit de oorlog weer verder zal rekken. Maar als het regime snel ten val komt, zoals dat van Bashar al-Assad in Syrië, of als er juist snel een stabiele nieuwe situatie ontstaat zoals in Venezuela na de ontvoering van Nicolás Maduro, dan zal China daar niet lang om rouwen. Vertrouwen in de leiding van de Islamitische Republiek had China al niet meer. Waar het nu om gaat, is hoe het met de nieuwe machthebbers kan samenwerken om te zorgen dat de olie uit het Midden-Oosten blijft stromen. 

  • EU en Australië bereiken handelsakkoord na acht jaar onderhandelen

    EU en Australië bereiken handelsakkoord na acht jaar onderhandelen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Knuffelaap in een recordtijd uitverkocht na viraal apenfilmpje

    » Japan voert nieuw systeem in om lange wachtrijen bij restaurants terug te dringen

    ‘We worden een onafhankelijk Europa,’ aldus Von der Leyen

    Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, ontmoette premier Anthony Albanese in Canberra, de Australische hoofdstad, om een ​​langverwachte overeenkomst te formaliseren die ‘eindelijk een feit is,’ aldus The Sydney Morning Herald.

    De onderhandelingen sleepten zich acht jaar voort, met name vanwege de heikele vraag of de namen feta, halloumi en prosecco gebruikt mogen worden voor bepaalde Australische producten. Het eiland zal nu jaarlijks 30.000 ton rundvlees naar Europa kunnen exporteren – tien keer zoveel als nu.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Het spook van Trumps Amerika, ook al werd het niet expliciet genoemd, hangt als een donkere wolk boven dit akkoord,’ merkt de krant op. Ursula von der Leyen benadrukte bijvoorbeeld dat Europa zijn aanpak heeft veranderd en talloze handelsakkoorden sluit, van India tot Latijns-Amerika. ‘We herbewapenen ons. We werken aan de decarbonisatie. We bereiden ons voor. We worden een onafhankelijk Europa,’ zei ze.

  • Brazilië: Senaat ratificeert vrijhandelsakkoord tussen EU en Mercosur

    Brazilië: Senaat ratificeert vrijhandelsakkoord tussen EU en Mercosur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oorlog in Oekraïne: Poetin laat twee Oekraïens-Hongaarse gevangenen vrij

    » De VS claimen al de overwinning: ‘Iran is verslagen en dat weten ze’

    Alleen Paraguay moet de overeenkomst nog ratificeren

    De Braziliaanse Senaat heeft woensdag unaniem de vrijhandelsovereenkomst tussen de Europese Unie (EU) en de oprichtende staten van Mercosur (Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay) geratificeerd. De overeenkomst, waarover sinds 1999 is onderhandeld, wacht nu op de handtekening van de Braziliaanse president Luiz Inácio Lula da Silva, een van de grootste voorstanders ervan. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Senator Tereza Cristina verklaarde dat de overeenkomst ‘uniek is, niet alleen vanwege de omvang ervan, waarmee een van de grootste vrijhandelszones ter wereld wordt gecreëerd’, maar ook omdat zij de ‘overgang naar een nieuwe internationale dynamiek’ inluidt, aldus Folha de São Paulo

    Zonder de Verenigde Staten expliciet te noemen, benadrukte de senator dat ‘nationalisme en protectionisme in opkomst zijn, evenals het gebruik van economische en commerciële macht als politiek pressiemiddel’. De overeenkomst moet nog door Paraguay worden geratificeerd.

  • India en de Verenigde Staten bereiken handelsakkoord

    India en de Verenigde Staten bereiken handelsakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    » Friedrich Merz pleit voor meer economische Europese onafhankelijkheid

    India gaat meer olie uit de VS importeren

    Washington verlaagt zijn importheffingen van 25 naar 18 procent. In ruil daarvoor heeft Narendra Modi beloofd te stoppen met de aankoop van Russische olie en meer olie uit de Verenigde Staten te importeren. ‘Een akkoord tussen de Verenigde Staten en India zou een einde maken aan maandenlange onderhandelingen en opgelegde importheffingen die de relaties tussen de twee meest bevolkte democratieën ter wereld onder druk hebben gezet’, aldus The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit heeft echter niet voorkomen dat de Indiase import tussen september en november 2025 licht is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2024, merkt de krant op. Apple heeft zijn activiteiten in het land geïntensiveerd, wat bijvoorbeeld heeft geleid tot een toename van de import van in India geproduceerde telefoons.

  • India en de EU sluiten een ‘historisch’ vrijhandelsakkoord

    India en de EU sluiten een ‘historisch’ vrijhandelsakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: dodental door sneeuwstorm loopt op tot minstens 22 doden

    » Wikipedia ziet daling in aantal bezoekers, mede als gevolg van AI

    Er is meer dan twintig jaar over het verdrag onderhandeld

    De Indiase en Europese onderhandelaars vormen een ‘ambitieus, evenwichtig, toekomstgericht en wederzijds voordelig’ handelspartnerschap, aldus Hindustan Times. Een hoge functionaris van het Indiase ministerie van Handel kondigde maandagavond aan dat het akkoord dinsdag officieel zal worden bekendgemaakt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Beide partijen hebben meer dan twintig jaar over dit verdrag onderhandeld, en de handelsoorlog die door de Amerikaanse president Donald Trump werd ontketend en de Chinese concurrentie hebben de totstandkoming ervan versneld.

    ‘Voor de Europese Unie vertegenwoordigt India een stabiele markt met aanhoudende groei’, aldus Hindustan Times. New Delhi ziet Europa als een belangrijke bron van de technologie en investeringen die nodig zijn om de modernisering te versnellen en miljoenen banen voor de bevolking te creëren.

  • Wat is de winst van het EU-Mercosur-akkoord?

    Wat is de winst van het EU-Mercosur-akkoord?

    Om de week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar het Mercosur-akkoord. Na meer dan een kwart eeuw onderhandelen hebben de Europese Unie en het Zuid-Amerikaanse handelsblok Mercosur een omvangrijk vrijhandelsakkoord ondertekend. De overeenkomst belooft nieuwe markten, maar roept felle tegenstand op van Europese boeren en krijgt bovendien een geopolitieke lading in een wereld die steeds verder polariseert. Wat betekent het EU-Mercosur-akkoord nu echt?

    Wat is het?

    De Europese Unie en het Mercosur-blok hebben zaterdag hun langverwachte handelsovereenkomst ondertekend, waarmee na meer dan vijfentwintig jaar onderhandelen een van ’s werelds grootste vrijhandelsakkoorden werd bezegeld. De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, en de voorzitter van de Europese Raad, António Costa, woonden de ceremonie bij in Asunción, Paraguay, samen met de leiders van Mercosur uit Argentinië, Uruguay en gastland Paraguay. De Braziliaanse president Luiz Inácio Lula da Silva, een belangrijke voorstander van het pact, was niet aanwezig en liet zich vertegenwoordigen door zijn minister van Buitenlandse Zaken.

    ‘Deze overeenkomst geeft een sterk signaal af aan de wereld,’ zei Von der Leyen tijdens de ceremonie, geciteerd door Politico. ‘Het akkoord weerspiegelt een duidelijke en weloverwogen keuze. We kiezen voor eerlijke handel in plaats van invoerheffingen. We kiezen voor een productief, langdurig partnerschap.’ De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de nationale wetgevende instanties aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.

    Als de overeenkomst wordt geratificeerd, ontstaat een vrijhandelszone die meer dan 700 miljoen mensen in Europa en Latijns-Amerika omvat. Meer dan 90 procent van de invoerrechten op EU-exportproducten wordt geleidelijk afgeschaft, wat nieuwe markten opent voor Europese fabrikanten, met name in industriële sectoren. De Mercosur-landen zouden op hun beurt meer toegang krijgen tot de EU-markt voor landbouwproducten.

    In totaal genereren de landen van de EU en Mercosur een vijfde van het totale bruto binnenlands product (bbp) van de wereld. Op papier is dit een aanzienlijke markt, maar de twee blokken hebben onderling weinig handelsverkeer, merkt Le Monde op. ‘Mercosur is goed voor slechts 2,1 procent van de EU-uitvoer, ver achter Turkije, Noorwegen of zelfs Zuid-Korea.’

    ANP 547847355
    Leiders en vertegenwoordigers van de Europese Unie en Mercosur poseren na de ondertekening van het handelsakkoord. Asunción, 17 januari 2026. – © Luis Robayo / AFP

    De overeenkomst heeft dan ook het doel de handel tussen beide partijen te bevorderen. Brussel schat dat dankzij de verlaging van de douanebarrières tussen beide blokken het bbp van de EU tegen 2040 met 77,6 miljard euro (0,05 procent) en dat van Mercosur met 9,4 miljard euro (0,25 procent) zou kunnen stijgen. Maar volgens het Franse dagblad plaatsen veel economen hun vraagtekens bij deze cijfers, die zij als een overschatting beschouwen. 

    Waarom duurde het zo lang?

    De onderhandelingen tussen de EU en Mercosur begonnen in 1999, maar liepen vast door het aantreden van een reeks linkse leiders in Zuid-Amerika in de jaren 2000 en begin jaren 2010. Met de komst van meer marktgerichte presidenten in Argentinië in 2015 en Brazilië in 2016 vorderden de onderhandelingen en werd in 2019 een principeakkoord bereikt. Deze keer liep de ratificatie echter vast door tegenstand van Europese protectionisten.

    De overeenkomst leek ten dode opgeschreven toen de voormalige Braziliaanse president Jair Bolsonaro – een extreemrechtse ontkenner van klimaatverandering – tijdens zijn ambtstermijn van 2019-2023 in heel Europa een persona non grata werd. Uit bezorgdheid dat het pact ontbossing in het Amazonegebied zou aanwakkeren of klimaatnormen zou verzwakken, voegde de EU in 2023 strengere groene kaders toe. Die stap bracht de onderhandelingen bijna tot stilstand; de leiders van Mercosur reageerden verontwaardigd op wat zij zagen als Europese bemoeizucht, maar bereikten later een compromis, aldus Foreign Policy

    De landbouwlobby maakte zich echter veel zorgen. In Frankrijk blokkeerden boeren met hun tractoren snelwegen ten zuiden van Toulouse en de toegang tot de grootste containerhaven van het land in Le Havre. Ook in Ierland vonden nieuwe tractorkonvooien plaats uit protest tegen het pact. ‘Omdat boeren twee jaar geleden enig succes boekten met hun protesten tegen het EU-landbouwbeleid, kwamen ze nu opnieuw in opstand,’ constateert Süddeutsche Zeitung.

    De Commissie beloofde 45 miljard euro extra steun voor EU-boeren en temperde zo het verzet van landbouwsectoren en regeringen die bezorgd waren over goedkope import. ‘De Franse president Emmanuel Macron kwam als een van de grootste verliezers uit de bus. Ondanks aanhoudende pogingen om de overeenkomst te blokkeren of uit te stellen – onder druk vanuit de Franse landbouwsector – slaagde Parijs er niet in het akkoord van tafel te vegen’, aldus Foreign Policy. Italië steunde de overeenkomst uiteindelijk nadat het garanties en financieringsverplichtingen voor zijn eigen boeren had bedongen.

    ANP 547587209 1
    Boeren demonstreren met honderden tractoren tijdens een landelijke actiedag tegen het vrijhandelsakkoord tussen de Europese Unie en Mercosur. Lyon, 15 januari 2026. – © Konrad K. / SIPA

    ‘De EU heeft dus opnieuw gereageerd op de protesten van de boeren en ingestemd met aanvullende beschermingsbepalingen. Als de markten instabiel worden door import uit Zuid-Amerika, zullen de hogere tarieven opnieuw worden ingevoerd. Deze beslissing heeft de Zuid-Amerikaanse landbouworganisaties ongetwijfeld ontstemd’, schrijft Süddeutsche Zeitung.

    Wat levert het uiteindelijk op?

    Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, concludeert Le Monde, aangezien de overeenkomst waarschijnlijk veel onderling verweven ecologische, geopolitieke en economische gevolgen zal hebben, ‘waardoor het onmogelijk is om de impact van elk afzonderlijk element nauwkeurig in te schatten’.

    Vanuit economisch oogpunt zou de Europese industriële sector de meeste baat hebben bij de overeenkomst, aangezien deze een einde maakt aan de hoge invoerrechten op onder andere auto’s, machines en chemische producten. 

    Volgens El Mundo biedt de overeenkomst tussen Mercosur en de EU daarnaast handelsmogelijkheden die kunnen leiden tot meer industrie en hoogwaardige banen in de regio. ‘Het is ook een bron van handels- en investeringsmogelijkheden voor Europa, dat volgend jaar al meer dan 4 miljard euro aan invoerrechten zal besparen.’ In The Conversation schrijft Sergi Basco, universitair hoofddocent economie aan de Universiteit van Barcelona, echter dat ‘deze handelsovereenkomst geen grote economische effecten zal hebben’.

    Voor de Mercosur-landen gaat de overeenkomst met de EU minder over een plotselinge exportboom en meer over geopolitieke invloed. ‘De sterkere banden met Europa vormen een aanvulling op de banden met de Verenigde Staten en China; Zuid-Amerikaanse regeringen zullen niet gedwongen worden om een keuze te maken tussen de druk van Washington en de aantrekkingskracht van Beijing,’ analyseert Foreign Policy. Door Mercosur via een formeel pact aan de EU te binden, krijgt Mercosur bovendien weer een gezamenlijk doel en cohesie. ‘De overeenkomst versterkt ook de diplomatieke geloofwaardigheid van Brazilië, dat zichzelf als regionale leider ziet.’

    Voor Europa biedt de overeenkomst een gedeeltelijke bescherming in de wereldwijde strijd om zeldzame aardmetalen en andere cruciale grondstoffen. Brazilië alleen al controleert meer dan 20 procent van de wereldwijde reserves aan cruciale mineralen, waaronder zeldzame aardmetalen die essentieel zijn voor geavanceerde productie, schone energietechnologieën en militaire toepassingen. Argentinië en Bolivia beschikken over belangrijke lithiumreserves, die onder andere gebruikt kunnen worden voor het ontwikkelen van batterijen van elektrische voertuigen en eveneens belangrijk zijn voor de energietransitie. ‘Nu regeringen wereldwijd hun afhankelijkheid van China voor kritieke mineralen willen verminderen, is het vastleggen van de toegang tot Zuid-Amerikaanse toeleveringsketens niet alleen een commerciële, maar ook een strategische troef geworden’, schrijft het Amerikaanse tijdschrift.

    ANP 488660500 1
    Donald Trump geeft een toespraak tijdens een bijeenkomst van de Republikeinse voorverkiezingen in Des Moines, Iowa, op 15 januari 2024 – © Jim Watson / AFP

    ‘Op dit moment is de overeenkomst met Mercosur het beste antwoord op de uitgebreide versie van de Monroe-doctrine die Trump in de regio toepast’, schrijft El Mundo. Het akkoord creëert de grootste vrijhandelszone ter wereld, die door dezelfde waarden en normen zal worden geregeerd. 

    De overeenkomst is daarmee veel meer geworden dan alleen een handelsakkoord: het is een teken dat Europa en een groot deel van Zuid-Amerika strategieën nastreven om hun economische en strategische autonomie te vergroten in het licht van het protectionisme en de militaire dreigingen van de VS.

    Sterker nog, volgens El País was Donald Trump zelfs onmisbaar bij het nieuw leven inblazen van het handelsakkoord tussen de EU en Mercosur. ‘De Republikein was nog niet eens aangetreden toen EC-voorzitter Ursula von der Leyen in december 2024 op het vliegtuig stapte en naar Montevideo vloog om een principeakkoord te ondertekenen – het tweede – na onderhandelingen die al het hele decennium hadden geduurd.’ Het uitbreiden van handelsallianties met voorspelbare partners is een grote stap om de handelsafhankelijkheid van Europa van zijn voormalige grote partner te verminderen. 

    De afgelopen jaren heeft een golf van populisme en protectionisme – van de brexit tot de invoerheffingen van Trump – twijfel gezaaid over de toekomst van open markten. Veel analisten vreesden dat de wereld afstevende op ontkoppeling en rivaliserende economische blokken. De overeenkomst tussen de EU en Mercosur biedt een tegenwicht. ‘Ze toont aan dat zelfs in 2026 het mondiale noorden en het mondiale zuiden kunnen kiezen voor samenwerking in plaats van confrontatie’, schrijft Foreign Policy. ‘Het akkoord laat zien dat de onvoorspelbaarheid van Washington onbedoelde positieve effecten kan hebben: het stimuleert andere mogendheden om nieuwe allianties te smeden en te investeren in diplomatie.’ 

  • Na 26 jaar onderhandelen tekenen Mercosur en de EU een vrijhandelsakkoord

    Na 26 jaar onderhandelen tekenen Mercosur en de EU een vrijhandelsakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Minstens 39 doden en meerdere gewonden bij treincrash in Andalusië

    » Het Syrische regime erkent de nationale rechten van de Koerden

    De lidstaten moeten het verdrag nog goedkeuren

    De Mercosur-landen en de Europese Unie hebben zaterdag in Paraguay een vrijhandelsovereenkomst getekend, na zesentwintig jaar van ‘intensieve onderhandelingen en bij gebrek aan Europese consensus’, meldt Folha de São Paulo. Met deze overeenkomst streeft Mercosur (Brazilië, Argentinië, Uruguay, Paraguay en Bolivia) naar ‘bevoorrechte toegang tot de Europese markt, terwijl de EU haar positie wil versterken in sectoren waarin zij concurrerend is, zoals industrie, technologie en farmaceutica’, aldus de krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De lidstaten van deze nieuwe vrijhandelszone, een van de grootste ter wereld, vertegenwoordigen ongeveer 30 procent van het wereldwijde bbp en hebben een bevolking van meer dan 700 miljoen. Naast het economische aspect heeft de overeenkomst de afgelopen maanden ‘een geopolitieke dimensie gekregen’ na ‘Trumps offensief tegen de internationale handel’ door middel van strafheffingen, merkt de Braziliaanse krant op.

    Het verdrag moet nog worden goedgekeurd door elke Mercosur-lidstaat en door het Europees Parlement, waar de goedkeuring nog niet gegarandeerd is wegens verzet van Frankrijk, aldus de krant uit São Paulo.

  • Deze hondenuitlaters verdienen meer dan 100.000 dollar per jaar

    Deze hondenuitlaters verdienen meer dan 100.000 dollar per jaar

    Meer dan 23 miljoen Amerikaanse huishoudens hebben tijdens de pandemie een hond of kat aangeschaft. Nu ze weer buitenshuis werken, moet iemand al die pandemiepuppy’s uitlaten.

    In een zwarte legging en een gewatteerd jack loopt Bethany Lane, 35, door Bleecker Street in Manhattan, samen met een roedel van drie goldendoodles en een bernedoodle genaamd Tinkerbelle. Bij de Whalebone-winkel krijgen ze wat lekkers. Daarna draven ze door het Hudson River Park, waar ze worden gefotografeerd door toeristen.

    Na een uur neemt Lane ze weer mee naar huis: een statig herenhuis van een echtpaar van veertig dat fortuin heeft gemaakt met onroerend goed. ‘Het is mijn taak om de honden te vermaken als hun eigenaren het druk hebben,’ zegt ze. ‘Ik ben verliefd op deze honden. Ik zie ze als mijn baby’s.’

    Zes cijfers

    Lane begon met het uitlaten van honden in 2012, nadat ze was afgestudeerd aan de Rutgers University en naar New York was verhuisd voor een carrière in de zorg. ‘Ik moest mijn huur en studieleningen betalen, dus ik keek op Craigslist [o.a. een vacaturesite],’ zegt ze. ‘Daar zag ik dat iemand bereid was te betalen voor het uitlaten van honden. Perfect voor een dierenliefhebber als ik.’

    De zaken gingen goed en in 2014 richtte ze in de West Village Whistle & Wag op, een boetiek voor dierenverzorging. Op een gegeven moment maakte ze dagen van twaalf uur. Dat stelde haar in staat haar studieleningen af te betalen en andere hondenuitlaters in te huren. Nu, in 2023 – bijna drie jaar na het begin van de pandemie – kan ze de vraag bijna niet aan. Ze denkt vorig jaar een bedrag van zes cijfers te hebben verdiend (specifieker wil ze niet zijn) na verhoging van haar tarieven. Tientallen nieuwe klanten meldden zich aan. Nu vraagt ze 35 dollar, ruim 32 euro, per wandeling.

    Ze heeft zoveel vertrouwen in haar bedrijf dat ze in de zomer van 2022 een weekendhuis kocht in Tuckerton, New Jersey. ‘Het is een huis met drie slaapkamers en een heel mooie tuin, aan de baai,’ vertelt Lane. Ze woont in Williamsburg, Brooklyn, waar ze een huis met twee slaapkamers huurt samen met haar partner. ‘Ik kan naar elk restaurant gaan, wanneer ik maar wil. Ik kan op vakantie gaan. Ik ben bevoorrecht. Had iemand me vroeger verteld dat ik de kost zou kunnen verdienen met de zorg voor honden, dan had ik diegene voor gek verklaard.’

    Er zijn doorgewinterde hondenverzorgers met welgestelde klanten die bijna drie keer zoveel vragen

    Het is een lucratieve tijd voor de hondenzorg, zeker als je je als ondernemer richt op de rijken. Op Rover en andere vacaturesites zijn beginnende hondenuitlaters in Manhattan te vinden, die slechts 14 dollar vragen voor een wandeling van 30 minuten. Ook zijn er doorgewinterde hondenverzorgers met welgestelde klanten die bijna drie keer zoveel vragen en per jaar 100.000 dollar of meer verdienen.

    De markt voor dierenverzorgers is groot. Volgens de American Society for the Prevention of Cruelty to Animals hebben meer dan 23 miljoen Amerikaanse huishoudens – bijna een op de vijf – tijdens de pandemie een hond of kat aangeschaft. Nu veel Amerikanen weer buitenshuis werken, moet iemand al die pandemiepuppy’s uitlaten. ‘Voor de pandemie kreeg ik misschien een of twee keer per maand een telefoontje van een potentiële nieuwe klant,’ zegt Lane. ‘Nu krijg ik meerdere telefoontjes per week. Het gaat om véél puppy’s.’

    Een hondenuitlaatservice was aanvankelijk aantrekkelijk voor mensen die een stabiel inkomen wilden, maar ook de flexibiliteit verlangden om andere passies na te jagen. Het was een geschikte baan voor acteurs, muzikanten, schrijvers, studenten, gepensioneerden, huismoeders en -vaders en mensen die nog wilden uitzoeken wat ze eigenlijk wilden.

    Door de toename van het aantal huisdierbezitters is de dierenverzorgingsindustrie gegroeid en ook flink uitgebreid. Het gaat niet langer alleen om standaardwandelingen, maar bijvoorbeeld ook om wandelingen in de natuur voor stadshonden, dagtochten naar boerderijen, trainingskampen en hondenspa’s.

    Puppy check-in

    Michael Josephs, 34, voormalig leraar in Brooklyn, hoopt mee te profiteren van deze hausse. Na schooltijd trainde hij zijn gemengde zwarte labrador Willy in Prospect Park. ‘Na drie maanden reed ik op mijn fiets het park in met de hond achter me aan,’ vertelt hij. ‘Mensen zagen onze interactie en vroegen of ik hun huisdier ook zou kunnen trainen.’

    In 2019 besloot Josephs zijn baan als leraar op te zeggen om Parkside Pups te beginnen. Hij bracht 20 dollar in rekening voor een groepswandeling van 30 minuten. Binnen een maand had hij ongeveer acht klanten. Hij werkte zo’n vijf uur per dag en verdiende circa 30.000 dollar per jaar.

    Tijdens de lockdowns in 2020 vielen de zaken stil, maar inmiddels is er weer volop belangstelling. ‘2022 was een geweldig jaar,’ zegt Josephs, die in Middletown, New Jersey, woont. ‘Vroeger hadden we vooral klanten in downtown Brooklyn of rond Prospect Park. Nu komen we in buurten waar je voorheen nooit veel honden zag, zoals Ditmas Park en Windsor Terrace.’

    Parkside Pups biedt nu puppytraining à 60 dollar per uur, een huisdieroppas voor 65 dollar per dag en voor 12 dollar een kwartier puppy check-in, ofwel een snelle dienst zoals uitlaten of voeren. Josephs genereerde vorig jaar meer dan 100.000 dollar aan inkomsten.

    Zijn vrouw Clarissa Soto helpt in het bedrijf. Het echtpaar overweegt uit te breiden met een hondendagverblijf in de buurt van Prospect Park en een overnachtingskamp in het westen van Connecticut. ‘Het belangrijkst voor ons is dat we nu financiële zekerheid hebben voor onze zoon,’ zegt Soto, die vorig jaar bevallen is. ‘We hebben een spaarrekening voor hem geopend, we hebben een studiefonds.’

    Ze hebben ook meer vrij besteedbaar inkomen. ‘We zijn net zes dagen met ons gezin op vakantie geweest naar Disney World,’ vertelt Josephs. ‘We zijn naar Miami geweest; we waren in Canandaigua voor een bruiloft en zijn een paar dagen gebleven. Zulke dingen kunnen we ons nu permitteren.’

    Sommige hondenverzorgers doen het financieel zo goed dat ze hun oude ambities weer op kunnen pakken

    Sommige hondenverzorgers doen het financieel zo goed dat ze hun oude ambities weer op kunnen pakken. Zo nam Maren Lavelle, 28, een aspirant-filmmaker uit New York, in 2017 samen met een studievriend het hondenuitlaatbedrijf Big City Woof Walker over. In het begin maakten ze dagen van acht uur. Ze lieten vijftien tot vijfentwintig honden per dag uit en verdienden 15 dollar per wandeling. Het werk ging al snel vervelen – de hele dag door poep oprapen en blaffende honden in bedwang houden –, maar na een tijdje verdienden ze genoeg om een tiental uitlaters in dienst te nemen. Het bedrijf was tijdens de pandemie een paar maanden gesloten, maar sinds de heropening gaan de zaken beter dan ooit.

    Ze hebben nu, in 2023, ongeveer zevenhonderd klanten, zo’n vijfentwintig hondenuitlaters in dienst in New York en daarnaast nog eens dertien uitlaters in Chicago, waar ze een tweede vestiging zijn begonnen. Om tegemoet te komen aan de puppyhausse biedt het bedrijf ook ‘socialisatietrainingen’ aan. ‘Veel van de pandemiepuppy’s hebben nauwelijks sociale skills ontwikkeld,’ vertelt Lavelle. ‘Ze zijn angstig of reageren heftig op geluiden en bewegingen, omdat die supernieuw voor ze zijn.’

    Door de goede business durfde Lavelle zelfs weer te gaan filmen. Ze maakt nu een korte horrorfilm die zich afspeelt in de staat New York. ‘Toen de zaak zoveel van ons vergde en niet veel betaalde, was het moeilijk om nog energie in het filmen te steken,’ zegt ze. ‘Nu heb ik een filmproductiebedrijf met mijn man. Het is dankzij ons succes met de hondenservice dat ik nu ook een creatieve carrière kan nastreven.’

  • De Zwitserse grondstoffenbazen achter Trumps diepzeemijnbouw

    De Zwitserse grondstoffenbazen achter Trumps diepzeemijnbouw

    Machtige Zwitserse concerns beheersen voor een groot deel de handel in koper, kobalt en nikkel. Nu willen ze ook de bodemschatten op de diepzeebodem exploiteren.

    In de chaos van zijn grillige beleid, met elke dag nieuwe dreigementen, bekendmakingen en decreten, dreigde een voor de aarde belangrijke beschikking van Donald Trump uit het zicht te raken. Eind april gaf de president de betreffende instanties opdracht ervoor te zorgen dat door de VS gelicentieerde ondernemingen zo snel mogelijk strategisch belangrijke grondstoffen uit de zeebodem kunnen halen, zowel in Amerikaanse als in internationale wateren. Daar, duizenden meters onder het oppervlak, liggen op veel plaatsen enorme voorraden koper, kobalt, mangaan en nikkel. Diepzeemijnbouw is zeer omstreden en door internationale verdragen grotendeels verboden. Sommige deskundigen achten het wel mogelijk en zinvol, mits op terughoudende en voorzichtige wijze. Veel anderen waarschuwen echter voor de onvoorspelbare en dramatische gevolgen voor de oceanen en de mariene ecologie en wijzen diepzeemijnbouw categorisch af.

    Zoals bekend laat Donald Trump zich weinig gelegen liggen aan internationale regels en helemaal aan ecologische argumenten. Hij wil zakendoen. De onderneming die naar het zich laat aanzien het meest profiteert van zijn decreet is The Metals Company (TMC), een vanwege zijn manier van zakendoen omstreden Canadees bedrijf. Maar de grote profiteurs op de achtergrond zitten midden in Europa: in Zwitserland, en hun reputatie is niet minder dubieus.

    Zonder overheidsregulering of enig toezicht controleren en dirigeren zij de wereldwijde handel in bodemschatten. Met name die waar door digitalisering, energietransitie en klimaatbescherming steeds meer vraag naar is. Als je nu op een willekeurige plaats een straatenquête zou houden met de vraag wat de grootste Zwitserse concerns zijn, hoor je waarschijnlijk de namen van UBS, voedingsmiddelenmultinational Nestlé en van farma-giganten als Novartis, Sandoz en Roche. Vrijwel niemand zou Glencore, Trafigura of Mercuria noemen. Terwijl die een branche van in totaal zo’n duizend grondstoffenbedrijven domineren, die samen meer aan het Zwitserse bbp bijdragen dan het toerisme of de financiële sector.

    Grote bazen

    Ongeveer de helft van de grondstoffenbedrijven is gevestigd in het belastingparadijs Zug. De Zwitserse federale autoriteiten gaan ervan uit dat 60 procent van de wereldhandel in grondstoffen via dit kanton loopt, hoewel ze daar – met uitzondering van goud – bijna nooit fysiek terechtkomen. Deze concerns zijn ‘achter de schermen de grote bazen van de wereldeconomie’, schreef het Zwitserse economische tijdschrift Bilanz. In 2024 haalde alleen al marktleider Glencore een omzet van € 202,8 miljard, evenveel als Nestlé, Novartis en Roche bij elkaar. 

    De omvang op zich is echter niet het probleem, wel de dominante marktpositie en methodes die concerns als Glencore hanteren. Vanuit Zwitserland orkestreren en controleren de grondstofreuzen de gehele toeleveringsketen via een ondoorzichtig web van ontelbare, niet zelden in offshore belastingparadijzen gevestigde dochterondernemingen.

    Het begint al bij de mijnen, meestal gelegen in afgelegen streken van politiek instabiele landen in Latijns-Amerika of Afrika waar de rechtsstaat een sluitpost is. Zoals Espinar in de hooglanden van het grondstofrijke Peru, waar zonder enige consideratie met mens en natuur op grote schaal koper wordt gewonnen. De voornamelijk inheemse lokale bevolking wordt verjaagd. Degenen die blijven, hebben gevaarlijke concentraties zware metalen en andere giftige stoffen in hun bloed, veroorzaakt door verontreinigd drinkwater. Dat is vastgesteld door de nationale gezondheidsdienst maar heeft niets veranderd. Ook in andere landen zijn de werkwijzen en de toestanden bij de winning van grondstoffen rampzalig voor de mensenrechten en het milieu. Kerkelijke en andere ngo’s bekritiseren dat zonder resultaat al jaren.

    De Zwitserse grondstoffenreuzen hebben meer schepen op zee dan de complete Amerikaanse marine

    Niet alleen de mijnen zelf, ook het daaropvolgende transport en de verwerking van de grondstoffen zijn stevig in handen van de Glencores van deze wereld. Zij bezitten de wegen, de transportbedrijven, de spoorlijnen en de havens; de Zwitserse grondstoffenreuzen hebben meer schepen op zee dan de complete Amerikaanse marine. Zij zorgen voor de veredeling en het verhandelen van de grondstoffen. En bovendien zijn zij door hun enorme opslagcapaciteit in staat de felbegeerde goederen vast te houden en zo de prijzen op de wereldmarkt kunstmatig op te drijven. De rekening is voor de verwerkende industrie – en dus uiteindelijk voor de consument, aangezien energiecentrales, smartphones en elektronische apparaten onnodig duurder worden.

    Het is gezien hun macht en betekenis verbazingwekkend dat de grondstoffenreuzen zo goed onder de radar van de publieke waarneming weten te blijven. En dat willen ze maar al te graag zo houden. Als je de schitterende gebouwen van de Zwitserse banken en de financiële sector aan de Paradeplatz in Zürich ziet, verbaas je je hoe onopvallend het kantoor van de economische wereldmacht Glencore is: een kleurloos kantorencomplex aan Baarermattstraße 3 in de gemeente Baar in kanton Zug.

    Door een fusie met zijn Zwitsers-Britse concurrent Xstrata twaalf jaar geleden stond Glencore in één keer aan de top van de bedrijfstak. De oprichter van het concern was een man die zijn leven lang een reputatie van meedogenloosheid heeft genoten, waar hij zelf helemaal niet mee zat: Marc Rich. In 1934 in België geboren, werd hij later ook Spaans en Israëlisch staatsburger en begon hij in 1974 als zelfstandig oliehandelaar. In zaken had Rich geen morele of politieke scrupules, en dat kostte hem in 1983 de kop. De FBI vaardigde een wereldwijd opsporingsbevel tegen hem uit, officieel wegens belastingfraude. In werkelijkheid werd het Rich in de VS buitengewoon kwalijk genomen dat hij ongegeneerd doorging met zijn oliehandel met de Iraanse moellahs toen die in de Amerikaanse ambassade in Teheran tweeënvijftig Amerikaanse diplomaten en medewerkers 444 dagen lang gegijzeld hielden. Waarom Bill Clinton hem op de laatste dag van zijn ambtstermijn in 2001 verrassenderwijs gratie verleende en het arrestatiebevel introk, is sindsdien onderwerp van veel speculatie.

    Slinks

    Marc Rich, die voor fotografen bij voorkeur poseerde met een dikke sigaar en open overhemd, was in de jaren zeventig ook in de metaalhandel gestapt. Zijn belangrijkste man werd een vrijwel onbekende Duitser, in de Zürichse Tagesanzeiger ooit kort en krachtig ‘de machtigste manager van Zwitserland’ genoemd: Willy Strothotte. Geboren in 1944 in Borken, Westfalen, gold hij in de grondstoffenbusiness als de Metal Man en rechterhand van Rich. In de jaren negentig, toen Rich door zijn eigen managers was afgezet en zij het bedrijf hadden omgedoopt tot Glencore, werd Strothotte de baas van het concern. Ook bleef hij aandeelhouder. Tegenwoordig woont hij in Zwitserland waar hij van zijn miljarden geniet.

    Maar waarom vindt dit alles uitgerekend in Zwitserland plaats? Zolang de kas klopt, blijft men discreet. Politiek en instanties tonen geen noemenswaardige interesse in het reguleren of controleren van de activiteiten van de grondstoffengiganten. Daar hebben ook de herhaalde corruptieschandalen, zoals die bij Glencore, niets aan veranderd. In Congo had het concern met hulp van een dubieuze tussenpersoon en smeergeldbetalingen aan de clan van dictator Joseph Kabila op slinkse wijze exploratierechten weten te bemachtigen. Dat werd in 2017 door de Süddeutsche Zeitung en andere internationale media aan het licht gebracht in de Paradise Papers. Aan het onderzoek door Zwitserse en Amerikaanse autoriteiten wist Glencore in 2022 elegant een einde te maken door € 180 miljoen aan de Republiek Congo over te maken.

    In 2020 is in Zwitserland een poging gedaan de concerns in elk geval op het gebied van mensenrechten en milieunormen aan banden te leggen. Een referendum over de invoering van normen en voorschriften naar het voorbeeld van de EU-richtlijn inzake de toeleveringsketens, mislukte toen nipt. Het initiatief was afkomstig van negentig kerkelijke en maatschappelijke organisaties; inmiddels bereidt deze ‘coalitie voor verantwoord ondernemen’ een nieuwe poging voor.

    Deze coalitie stelt momenteel ook de zogenaamde Zwitserlandconnectie aan de kaak die zou profiteren van Donald Trumps plannen om grondstoffen uit de diepzeebodem te winnen. Want de in het begin genoemde Canadese onderneming TMC, die hiervoor al in de startblokken staat, is grotendeels in Zwitserse handen. Glencore en het in het kanton Fribourg gevestigde Allseas, dat is gespecialiseerd in voor dit doel ontworpen bijzondere vaartuigen, zijn grote investeerders en ‘strategische partners’ van TMC. Bovendien verzekerde Glencore zich al in 2012 contractueel van vijftig procent van de metalen die TMC ooit uit de bodem onder de Stille Oceaan wil gaan halen.

  • Trump: vanaf augustus extra heffingen van 35 procent op Canadese producten

    Trump: vanaf augustus extra heffingen van 35 procent op Canadese producten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: aarde draait sneller dan voorheen, dagen worden korter

    » Gaza: Netanyahu ‘bereid’ te onderhandelen over een permanent staakt-het-vuren

    Deze tarieven komen bovenop de reeds bestaande heffingen

    ‘Deze douanerechten kunnen worden gewijzigd, naar boven of naar beneden, afhankelijk van onze relatie met uw land’, schreef de Amerikaanse president in een brief aan de Canadese premier Mark Carney, die hij donderdag op zijn platform Truth Social deelde. Net als in elke brief die hij sinds maandag naar verschillende landen heeft gestuurd, heeft Trump aangegeven dat deze heffingen bovenop de heffingen komen die al gelden voor bepaalde sectoren, zoals de staal-, aluminium- of autoindustrie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De brief lijkt bedoeld om druk uit te oefenen op Ottawa’, terwijl de Canadese regering ‘voor de deadline van 21 juli een handelsakkoord met Washington wil sluiten’, analyseert The Globe and Mail. Eerder op de avond kondigde Trump tijdens een telefoongesprek met NBC aan dat hij ‘vandaag of morgen’ een soortgelijke brief naar de Europese Unie zou sturen.

  • Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: hulporganisatie GHF beschuldigd van het mengen van drugs in hulppakketten

    » Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op

    Vietnam is de derde grootste netto-exporteur naar de VS

    De Verenigde Staten en Vietnam hebben woensdag ‘een handelsovereenkomst gesloten om de douanerechten op hun goederen te verlagen’, meldt Nikkei Asia. Vietnamese producten zullen bij binnenkomst in de Verenigde Staten worden belast met een toeslag van 20 procent (40 procent als ze vanuit Vietnam worden geëxporteerd maar buiten het land zijn vervaardigd) – toeslagen die bovenop de reeds bestaande douanerechten komen. Amerikaanse goederen die door Vietnam worden geïmporteerd, zullen daarentegen niet worden belast, verzekerde de Amerikaanse president Donald Trump.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Vietnam zal doen wat het nog nooit eerder heeft gedaan: de Verenigde Staten volledige toegang verlenen tot hun handelsmarkten’, met ‘nul’ douanerechten, schreef hij op zijn netwerk Truth Social. ‘Het handelstekort van de Verenigde Staten met Vietnam bedroeg vorig jaar ongeveer 123 miljard dollar, waarmee Vietnam na China en Mexico de grootste netto-exporteur naar de Verenigde Staten is’, merkt Nikkei Asia op.

  • Trump: ‘De VS en China zijn in onderhandeling over handelstarieven’

    Trump: ‘De VS en China zijn in onderhandeling over handelstarieven’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland haalt de taliban van de lijst met terroristische organisaties af

    » Israël voert luchtaanvallen uit op Palestijns tentenkamp: minstens 37 doden

    De tarieven bedreigen de handel tussen de twee landen

    De Amerikaanse president Donald Trump onthulde donderdag dat de Verenigde Staten en China ‘een overeenkomst over tarieven bespreken’ en dat zo’n overeenkomst ‘in de komende drie tot vier weken’ kan worden bereikt, meldt ABC News. ‘Ze hebben verschillende keren contact met ons opgenomen,’ aldus Trump, waarmee hij doelde op de Chinese leiders. Na de escalatie van de afgelopen weken passen de Verenigde Staten nu een minimum van 145 procent aan heffingen toe op Chinese producten, terwijl Peking Amerikaanse producten belast tot 125 procent. Als deze situatie blijft voortduren, zal dit vrijwel alle handel tussen de twee landen bedreigen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Eerder op de dag ontving de miljardair de Italiaanse premier Giorgia Meloni in het Witte Huis, met wie hij ook de tarieven besprak. Hij zei er ‘100 procent’ zeker van te zijn dat er een handelsovereenkomst met de Europese Unie (EU) zou worden bereikt. Europese producten worden momenteel belast tegen een tarief van 10 procent wanneer ze de Verenigde Staten binnenkomen. Het dreigement om dit tarief te verhogen tot 20 procent werd op 9 april door Washington voor negentig dagen opgeschort. Tegelijkertijd schortte de EU voor dezelfde periode de tegenmaatregelen op die zij van plan was half april op te leggen.

  • Tweedehands is hot. ‘Voor jongere generaties maakt het veel minder uit of iets nieuw is’

    Tweedehands is hot. ‘Voor jongere generaties maakt het veel minder uit of iets nieuw is’

    Van Ikea tot Vinted tonen jonge consumenten steeds meer interesse voor kleding en meubels met een tweede leven. Maar is deze sector aan het groeien of aan het commercialiseren? En is tweedehands wel lucratief genoeg?

    Toen Lego een initiatief startte om tweedehands legosteentjes in te zamelen en te hergebruiken, stuitte de Deense fabrikant op een probleem: men stuurde ook allerlei andere dingen op. Volgens een hooggeplaatste directeur kwamen niet alleen de welbekende steentjes binnen, maar ook lege blikjes, schoenen en haar.  

    Nog erger: werknemers openden een keer een Lego-schatkist die gevuld was met een volledige set melktanden.

    Merken als Shein en Zara, maar ook H&M en Lego storten zich in een bloeiende tweedehandseconomie. Ze treden in het voetspoor van veel opkomende ondernemingen zoals Vinted, Depop, ThredUp en Vestiaire Collective, en hopen te profiteren van een toenemende waardering voor ‘preloved’ artikelen, vanwege de prijs of omdat het beter is voor het milieu. Beroemdheden zoals Bella Hadid, Rihanna en Sarah Jessica Parker en zelfs tv-programma’s zoals Love Island hebben tweedehands helemaal omarmd. 

    ‘Tweedehands bruist,’ vertelt Adam Minter, auteur van Junkyard Planet en Secondhand. ‘Maar het is heel duur voor bedrijven. Het is niet makkelijk.’

    Ikea volgde de trend deze week met een nieuw verkoopplatform waar klanten gebruikte meubels direct aan elkaar kunnen verkopen. Deze dienst genaamd Ikea Preowned, die bedoeld is om te concurreren met sites zoals eBay, Craigslist, en Gumtree, ondergaat eerst een test in Madrid en Oslo voordat wordt bepaald of dit ook wereldwijd zal aanslaan. 

    Waar voor je geld

    Jesper Brodin, algemeen directeur van Ingka, de controleur van de meeste Ikea-warenhuizen, zegt dat de Ikea-groep zelfs een groter marktaandeel heeft in de tweedehandsmarkt dan in die voor nieuwe producten: ‘Zo kunnen we dus veel leren – wat voor producten verkopen het best?’ 

    Het is niet moeilijk te begrijpen waarom grote merken interesse hebben voor de tweedehandsmarkt. Deze groeit namelijk veel sneller dan de markt voor nieuwe producten, terwijl hij nog steeds kleiner is. Thredup, een herverkoopplatform uit de VS, schat in dat de wereldwijde markt voor tweedehandskleding is gestegen van € 134 miljard in 2021 naar € 220 miljard in 2024, en voorspelt dat deze in 2028 € 334 miljard bereikt, met een drie keer snellere groei dan de nieuwe kledingmarkt. Consulent Bain & Company schat in dat tweedehandsverkoop van luxeproducten van 2017 tot 2023 125 procent gegroeid is, terwijl dat bij nieuwe producten slechts 43 procent was. 

    Tweedehands wordt ook steeds populairder onder jonge klanten. Volgens een onderzoek van Euromonitor geeft meer dan 40 procent van Gen Z en millennials aan elke paar maanden een tweedehandsproduct te kopen, tegenover slechts 20 procent van de babyboomers. 

    ‘Er zat ooit een stigma aan tweedehandskleding, maar voor jongere generaties maakt het veel minder uit of iets nieuw is. Het gaat om verspilling, en om waar voor je geld. Het is een goede investeringskans,’ zegt een Europees private equity-directeur.

    Maar ondanks het enthousiasme zijn er ook risico’s. Tot niet zo lang geleden werd de westerse markt voor tweedehandsproducten gedomineerd door liefdadigheidsinstellingen en kringloopwinkels. Kunnen gevestigde merken en beginnende ondernemingen hier wel geld in verdienen? Er zijn vragen omtrent het verkrijgen van de juiste producten, maar ook omtrent fraude. Ook zijn er zorgen over de beweegredenen van grotere bedrijven, die zelf steeds meer producten uitgeven. Doen zij dit om de planeet te redden, of voor een goede marketingcampagne?

    ‘Hier zit zeker een pr-element in. Er is veel druk op grote bedrijven zoals H&M en Zara, en er zijn veel zorgen over de duurzaamheid van fast fashion,’ aldus Jennifer Hinton, onderzoeker bij Lund University, die schrijft over de tweedehandskledingmarkt. 

    Tweedehands kopen is niets nieuws. Kringloopwinkels zoals Goodwill, Oxfam en Het Leger des Heils verkopen al decennialang tweedehandskleding, -boeken, en nog veel meer.

    ‘In het Westen lijkt het alsof er nu pas een tweedehandsmarkt verschijnt. Maar hij is er altijd al geweest. Zolang er nieuwe spullen zijn, zijn er gebruikte spullen,’ zegt Minter. ‘In opkomende landen is de tweedehandseconomie voor dingen als kleding en meubels leidend, en die hangt weer af van export uit ontwikkelde landen.’

    ‘In het Westen lijkt het alsof er nu pas een tweedehandsmarkt verschijnt. Maar hij is er altijd al geweest’

    Er bestaan al complexe handelsketens die de liefdadigheidssector steunen. Als je in New York een tweedehands Led Zeppelin-T-shirt koopt voor honderd dollar is dat shirt waarschijnlijk afkomstig uit een berg Amerikaanse kleding die eerst naar Pakistan of Guatemala is verstuurd en daar is gesorteerd op de mooiste items, die dan weer teruggestuurd worden, aldus Minter. ‘Dat is die ene procent waar de celebrities naar zoeken,’ voegt hij toe.

    Kringloopwinkels hebben een proces ontwikkeld om uit te zoeken wat ze kunnen verkopen en wat ze naar ontwikkelingslanden exporteren. Daar verkopen ze het of wordt de kleding in ander materiaal veranderd, zoals vulling voor kussens of isolatiemateriaal. ‘Als je het niet kwijt kan op Depop gaat het naar Oxfam. Als zij het niet kunnen verkopen hebben zij allerlei opties,’ zegt Minter.

    Er zijn tekenen dat de aankomst van grote bedrijven de dynamiek van de liefdadigheidssector heeft veranderd; mensen verkopen hun beste kleding en doneren de rest. Erikshjälpen, een organisatie die Zweedse kringloopwinkels bestuurt, krijgt donaties van steeds slechtere kwaliteit en moet nu de vernietiging van ongeveer 70 procent van alle ontvangen kleding bekostigen, volgens een werknemer geciteerd in een wetenschappelijk artikel door Hinton en Ola Persson. 

    Veel grote bedrijven proberen deze problemen uit de weg te gaan door alleen maar een platform aan te bieden waarop consumenten onderling producten kunnen kopen en verkopen. Hierbij is het bedrijf slechts een bemiddelaar. 

    Een verkoper op Ikea Preowned typt bijvoorbeeld de naam van het product in, krijgt advies van de AI van het bedrijf om afmetingen en wat foto’s toe te voegen, laat de staat van het product weten en biedt hem aan voor verkoop. Een koper moet het ophalen dan zelf regelen en zelf de kwaliteit controleren. Een drijfveer voor verkopers is dat ze cash betaald kunnen worden, of 15 procent meer krijgen als ze voor een Ikea-voucher kiezen. ‘Een goeie manier om het contact met klanten te behouden,’ zegt Brodin.

    Op dit moment is deze service van Ikea gratis, en als er in de toekomst kosten aan worden verbonden, zouden deze ‘heel bescheiden’ zijn, voegt Brodin toe. Op deze manier probeert Ikea te concurreren met de verkoperskosten op websites zoals eBay, die ook aantrekkelijk zijn voor groot meubilair.

    Maar op deze manier is ook te zien hoe moeilijk het is om geld te verdienen met een dergelijk platform. Vinted, een marktplaats zonder verkoperskosten, werd dit jaar het eerste winstgevende tweedehandskledingplatform, door een nettowinst van € 18 miljoen bij elkaar te scharrelen uit € 596 miljoen aan verkoop.

    ‘Tweedehands is nog maar een druppel in een emmer. De uitdaging ligt bij het overtuigen van klanten om eerst naar tweedehandsopties te kijken, en dan pas naar nieuw,’ zegt Thomas Plantenga, algemeen directeur van het Litouwse startup-bedrijf. Zara, Shein en Cos bieden allemaal hun eigen platforms aan.  

    Volgens Minter is het moeilijk voor een Depop of een ThredUp om op te boksen tegen Goodwill, ’s werelds grootste tweedehandsorganisatie, die als non-profit handelt. ‘Ze krijgen hun inventaris gratis aangeboden, ze hebben goedgetrainde werknemers die weten hoe ze het moeten sorteren, en managers die weten waar ze het weer kwijt kunnen. P2P heeft dat soort expertise niet,’ voegt hij eraan toe.

    Omgekeerde logistiek

    Er zijn ook andere problemen. Fraude is er een van, zeker voor duurdere kleding. Vestiaire Collective en Monogram hebben allebei een authenticatieservice om te controleren of een tas wel echt van Gucci is. Vinted doet dit ook voor bepaalde items, tegen betaling door de koper.

    Sommige services kunnen onbedoelde achterdeuren hebben, zoals Ikea Preowned, waar verkopers aan zichzelf of aan vrienden kunnen verkopen om gratis vouchers te krijgen. ‘Hier leren we nog elke dag,’ zegt het bedrijf, ‘en we moeten begrijpen hoe, of, en waar er problemen zijn om ze uit de weg te kunnen gaan.’

    Dan zijn er nog de bedrijven die de producten zelf behandelen. De meeste Legoproducten worden aan vrienden of familie weggegeven, maar de speelgoedfabrikant richt zich erop dat wat overblijft niet wordt weggegooid, maar wordt hergebruikt of gerecycled. 

    Tim Brooks, voormalig duurzaamheidsdirecteur van Lego, liet vorig jaar in een interview weten dat het bedrijf al jaren leerde hoe om te gaan met ‘omgekeerde logistiek’ – het weer ontvangen van steentjes in plaats van het verkopen –, maar ook met alles eruit halen wat geen Lego is en het sorteren en schoonmaken van de steentjes.

    ‘Het was een lange weg voor een bedrijf dat gewend is aan lineaire productie. Het is een hele andere manier van denken’

    Het bedrijf test dit concept met hun service Replay in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Mensen doneren gebruikte Legosets, en het bedrijf stuurt ze door naar goede doelen of scholen. Tot nu toe is er al 500 ton aan steentjes ontvangen. Een ander programma in Duitsland betaalt de klant € 8 in waardebonnen per kilo aan ingeleverde steentjes of figuurtjes. ‘Het was een lange weg voor een bedrijf dat gewend is aan lineaire productie. Het is een hele andere manier van denken,’ zegt Brooks.

    De tweedehandsmarkt is dus waarschijnlijk nog lang niet klaar met groeien. Bedrijven zoeken naar manieren om hun uitstoot te verminderen en hun handel cyclisch te maken door zo veel mogelijk te hergebruiken en te recyclen. 

    Brodin zegt zelf dat zijn ogen werden geopend toen hij de box van zijn kind op een tweedehandsplatform verkocht, maar daarna een nieuw kind kreeg. ‘Ik heb diezelfde box weer teruggekocht,’ voegt hij toe. ‘Vanuit duurzaamheidsperspectief is dit de slimste aanpak, zorgen dat je materialen goed gebruikt.’

  • Rusland beschuldigt Oekraïne van aanvallen op de gaspijplijn van TurkStream

    Rusland beschuldigt Oekraïne van aanvallen op de gaspijplijn van TurkStream

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biden: ‘Wapenstilstand tussen Hamas en Israël is zeer dichtbij’

    » Groenland verklaart zich bereid om banden met Trump aan te halen

    Het is de enige pijplijn die Russisch gas aan Europa levert

    ‘Sinds de sluiting [op 1 januari] van de Bratstvo-pijpleiding door Oekraïne, is TurkStream (…) de laatste pijpleiding die Europa van Russisch gas voorziet,’ merkt Le Soir op. Moskou meldde maandag dat Kyiv zonder succes had geprobeerd om de infrastructuur van de TurkStream-pijplijn aan te vallen met negen drones. Volgens het Russische leger zijn alle drones neergeschoten. Het doel van deze ongekende aanval was om ‘de gasleveringen via TurkStream aan Europese landen te onderbreken’, aldus het Russische leger.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oekraïne heeft geen commentaar gegeven, maar herhaaldelijk opgeroepen tot een inperking van de olie- en gashandel waarmee Rusland zijn offensief kan financieren. Volgens Le Soir heeft ‘de bekendmaking van deze mogelijke aanval een nieuwe impuls gegeven aan de aardgasmarkten’. In Rotterdam steeg het Nederlandse TFF-contract, dat als Europese benchmark dient, met meer dan 5 procent, meldt het Belgische dagblad.

  • Japanse autofabrikanten Nissan en Honda bespreken mogelijke fusie

    Japanse autofabrikanten Nissan en Honda bespreken mogelijke fusie

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: rebellengroepen worden ontbonden om een leger te vormen

    » Terugkeer van astronauten die vastzitten in het ISS opnieuw uitgesteld

    Ze overwegen ook Mitsubishi Motors over te nemen

    De Japanse autofabrikanten Nissan en Honda ‘overwegen om binnen een holding te opereren en zullen binnenkort een memorandum van overeenstemming ondertekenen’ om te fuseren, schrijft Nikkei Asia. ‘Hun respectievelijke belangen in de nieuwe entiteit, evenals andere details, zullen op een later tijdstip worden besloten,’ aldus de krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Nissan, dat in zwaar weer verkeert, scheidde zich vorig jaar af van Renault na een stormachtig twintigjarig partnerschap. De aandelen van het bedrijf stegen woensdag met meer dan 20 procent na de aankondiging. Nissan en Honda ‘overwegen ook om uiteindelijk Mitsubishi Motors over te nemen, waarvan Nissan de grootste aandeelhouder is met een aandeel van 24 procent’, voegt Nikkei Asia toe.

    De gecombineerde verkoop van de drie fabrikanten zou meer dan 8 miljoen voertuigen per jaar bedragen. Daarmee zouden ze ‘s werelds op twee na grootste autoconcern vormen.