Onderwerpen: Oorlog

  • Ethiopië en rebellen Tigray sluiten bestand

    Ethiopië en rebellen Tigray sluiten bestand

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Parkland-schutter veroordeeld tot levenslang

    » Stijging temperaturen vooral hard in Europa

    In Tigray woedt al twee jaar een bloedige burgeroorlog

    De Ethiopische regering en rebellen van de Tigray People’s Liberation Front (TPLF) hebben woensdag een wapenstilstand gesloten. Volgens de BBC komt met het bestand mogelijk een einde aan een tweejarige burgeroorlog die heeft gezorgd voor een humanitaire ramp in de regio Tigray. Miljoenen mensen in de arme regio kampen met een tekort aan eten en andere basisbehoeften.

    Bij het overleg tussen de twee partijen werd bemiddeld door vertegenwoordigers van de Afrikaanse Unie. De rebellen uit Tigray zouden zich open hebben gesteld voor vredesbesprekingen nadat Ethiopische regeringstroepen terreinwinst in het zwaarbevochten gebied boekten. Ook de mensonterende omstandigheden waarin inwoners uit de regio leefden zouden het vredesoverleg een extra impuls hebben gegeven.

    De oorlog in Tigray begon nadat de Ethiopische regering het leger op een opstand in de regio afstuurde. De TPLF, die jarenlang de dominante kracht in zowel de regering als het leger waren, begon vervolgens een burgeroorlog, waarbij naar schatting honderdduizenden mensen om het leven kwamen. Volgens internationale waarnemers hebben beide partijen zich schuldig gemaakt aan mensenrechtenschendingen.

    Lees ook:

  • Vladimir Poetin: ‘Wereld staat voor gevaarlijkste decennium sinds Tweede Wereldoorlog’

    Vladimir Poetin: ‘Wereld staat voor gevaarlijkste decennium sinds Tweede Wereldoorlog’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk neemt Twitter over en ontslaat bedrijfstop

    » Canada treedt toe tot Amerikaanse anti-Chinese alliantie

    Poetin ontkent intentie om kernwapens in te zetten

    De wereld staat voor ‘waarschijnlijk het gevaarlijkste’ decennium sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, waarschuwde Vladimir Poetin donderdag tijdens een toespraak op het Valdaj-forum in Moskou, waarbij hij zei dat ‘we ons op een historisch kantelpunt bevinden’, bericht BBC. De Russische leider herhaalde zijn recente aanvallen op het Westen en noemde het een ‘gevaarlijk, bloedig en vuil spel’ om de soevereiniteit en uniciteit van landen te ontkennen.

    Poetin ontkende dat hij zich voorbereidde op het gebruik van kernwapens in de oorlog in Oekraïne, ‘hoewel hij zelf herhaaldelijk heeft gewaarschuwd dat Rusland “alle beschikbare middelen” zal gebruiken om zichzelf te beschermen‘, merkt BBC op. De dag voor zijn toespraak in Moskou was de Russische president aanwezig bij oefeningen voor een nucleaire vergeldingsaanval, als reactie op de massale inzet van kernwapens door een vijand.

    Eerder deze week veroordeelde de NAVO ongefundeerde beweringen van Rusland dat Oekraïne een ‘vuile bom’ zou kunnen gebruiken, oftewel conventionele explosieven met radioactief materiaal. NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg zei dat de leden van de alliantie deze bewering ‘verwerpen‘ en dat ‘Rusland dit niet mag inzetten als voorwendsel voor escalatie’.

    Lees ook:

  • Zelensky vraagt internationale gemeenschap om 38 miljard dollar

    Zelensky vraagt internationale gemeenschap om 38 miljard dollar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: vijftien mensen gedood bij aanslag IS op sjiitisch heiligdom

    » Oorlog in Oekraïne versnelt energietransitie, aldus IEA

    Oekraïne heeft nieuw Marshallplan nodig, aldus Scholz

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft dinsdag de internationale gemeenschap gevraagd een begrotingstekort van 38 miljard dollar tegen 2023 te dekken dat is veroorzaakt door de Russische invasie, bericht France24. Volgens een schatting van de Wereldbank bedraagt de materiële schade van de invasie ongeveer 345 miljard dollar.

    Op een internationale conferentie voor de wederopbouw van Oekraïne in Berlijn drong Zelensky er bij de Europese leiders op aan meer financiële steun te verlenen aan zijn land, meer dan acht maanden nadat Vladimir Poetin Russische troepen Oekraïne binnen stuurde. ‘Juist op deze conferentie moeten we een besluit nemen over hulp om het begrotingstekort voor Oekraïne voor volgend jaar te dekken’, zei Zelensky via een videoverbinding.

    De Duitse kanselier Olaf Scholz verklaarde tijdens de conferentie dat de wederopbouw van Oekraïne een ‘taak voor een hele generatie‘ is die onmiddellijk moet beginnen, ook al duurt de Russische invasie nog voort. ‘Het gaat hier om niets minder dan een nieuw Marshallplan voor de eenentwintigste eeuw,’ zei Scholz.

    Lees ook:

  • De meest gevreesde sluipschutter van Oekraïne: ‘Dit spel kan heel slecht aflopen’

    De meest gevreesde sluipschutter van Oekraïne: ‘Dit spel kan heel slecht aflopen’

    Sluipschutter Wali kwam op verzoek van president Zelensky terug uit Canada om als ‘commandant voor de herovering’ mee te strijden in Oekraïne tegen de invasie van Rusland. Sindsdien houdt hij een dagboek bij.

    Het dagboek van de sluipschutter bestaat uit bijna stenografische aantekeningen in Canadees Frans. In zijn doktershandschrift krabbelt hij ze in een schrift met ruitjespapier. Met een versleten vulpen. Het zijn gedachten en herinneringen aan zijn nieuwe missie in Oekraïne. Ja, hij is terug. Dat is het antwoord op de vraag ‘Waar is Wali?’ De vraag die steeds terugkeert bij degenen die in de ban waren van het verhaal over deze sluipschutter, die door de Russen zozeer werd gevreesd dat ze zelfs het nepnieuws verspreidden dat hij was gedood.

    In werkelijkheid pakte Wali zijn koffers aan het begin van de Oekraïense oorlog, op verzoek van president Zelensky. Hij zette zijn leven op het spel en hielp bij de bevrijding van Kyiv. Toen ging hij terug naar huis, met herinneringen aan de doden en gewonden maar voldaan over zijn opoffering. Ergens tussen eind april en begin mei arriveerde hij in Quebec. Zijn vrouw omhelsde hem, en hoewel hij het tegendeel vreesde, herkende zijn baby hem nog.

    Niet vergeten

    Vanaf dat moment hielden we contact. In juni begon hij zijn terugkeer naar Oekraïne te plannen. Eerder al schreef hij een boodschap aan degenen van wie hij het meest hield. ‘Het is niet de haat tegen de vijand die vooropstaat, het is de liefde voor degenen die jou liefhebben… Dat mag niet vergeten worden. De afgelopen maanden, terwijl ik vocht in Oekraïne, begon mijn zoon me langzaam te vergeten. Ik merkte het tijdens videogesprekken. Toen besefte ik hoe het zou zijn als ik zou omkomen in de strijd. Mijn zoon zou me niet meer kennen. Ik zou een verhaal worden dat ze hem zouden vertellen…. Ik zou die vader zijn die, eenmaal vertrokken naar Oekraïne, nooit meer terugkwam. Ze zouden hem foto’s van mij laten zien. Ze zouden hem mijn versleten helm, mijn gescheurde, modderige laarzen en mijn uniformen tonen. Maar toen ik terugkwam, herkende mijn zoon me. Zijn moeder, mijn vrouw, was mij niet vergeten. Zij herinnerde mijn zoon er elke dag aan dat zijn vader hem niet vergeten was! En dat hij niet is vergeten waarvoor hij vecht: het welzijn van zijn zoon.’

    In augustus vertelde hij me, via strikt besloten en vertrouwelijke kanalen, over zijn plannen. Hij was vooral blij dat Den Tolmor, de voor een Oscar genomineerde producent, een film wilde maken die is gebaseerd op zijn strijd met precisiegeweren tegen de Russen. De film is voorlopig getiteld The Good Fight. Maar hij wilde terug. Hij was onrustig vanwege het nieuws over de herovering van gebieden en de opmars van zijn vroegere kameraden.

    Alles is tot op de millimeter gepland: zijn vlucht, wie hem ophaalt, de geheime route onder begeleiding. Tussen 10 en 17 september komt hij aan in Europa (voor zijn veiligheid worden geen verdere details gegeven). Van daaruit steekt hij met de auto de grens over. Hij maakt een tussenstop in Lviv. De verandering van zijn status helpt hem soepel de controleposten te passeren. Zijn rol is nu ‘commandant van de sluipschutters’. Hij vertelt het me pas als hij al in Oekraïne is.

    We praten over drones en de mogelijkheid aangevallen te worden. Grappig en ironisch als hij is, vergeet hij nooit dat de Russen hem al eerder hebben vermoord. Althans op hun socialemediakanalen. Totdat hij het bericht zelf ontkrachtte, met een foto van hemzelf met zijn aanvalsgeweer op een honkbalveld. Zo is Wali. Eindelijk stuurt hij me deze week een bericht voor publicatie, waarin hij de redenen voor zijn terugkeer uitlegt…

    ‘Oekraïne heeft genoeg stieren maar niet genoeg vossen’

    Maandag 19 september 2022. ‘Ik ben terug in Oekraïne voor de aanstaande aanvalsoperaties. De precieze omschrijving van mijn nieuwe taken zal de komende dagen duidelijker worden. Ze zouden meer kunnen omvatten dan sluipschutterszaken, dat zullen verschillende bijeenkomsten uitwijzen.’

    ‘In de huidige staat van de oorlog heeft Oekraïne genoeg stieren, maar niet genoeg vossen,’ aldus Wali. Hij legt uit dat Zelensky genoeg dappere mensen heeft, maar niet genoeg professionals die weten wat een oorlog is. ‘De Russen hebben ons laten zien wat het betekent om veel man- en wapenkracht te hebben maar te weinig leiderschap en goed opgeleide soldaten. Ik ben iemand met belangrijke vaardigheden die nuttig kunnen zijn voor Oekraïne. Oekraïne moet op lange termijn worden gesteund, zowel militair als economisch. Momenteel betekent dat voor mij het helpen verbeteren van het professionalisme van de Oekraïense strijdkrachten.’

    Hij gaat terug naar het slagveld als leider van een eskader. Hij is een soort commandant die toekomstige sluipschutters zal opleiden. ‘Eerst moeten we het zwaard slijpen, dan moeten we dat zwaard gebruiken… Toen ik aan het begin van het conflict naar Oekraïne kwam, was dat om grondgebied te verdedigen en vast te houden. Nu ga ik terug om aan te vallen en op te bouwen… Terwijl de militaire capaciteit van Rusland afneemt, vergroot Oekraïne zijn operationele capaciteit en verbetert die voor de komende aanvallen op de Russische bezettingsmacht.’

    Cider

    Dinsdag 20. ‘Ik heb de leden van mijn eenheid ontmoet. Ze zijn serieus. De bijeenkomst vond plaats in een goed restaurant. De staf was er eerder dan wij, wat een teken van respect is. Ik deelde een fles cider afkomstig uit de regio Laurentians in Quebec, die ik had meegenomen. Ze genoten ervan. Er was een vrouwelijke officier. Ik vroeg de ober de dames eerst te bedienen. Daarna was het de beurt aan de commandant, de plaatsvervangend commandant en de rest van de staf.’

    Het is een rustige dag in een Oekraïense stad waar geen bommen vallen. Het diner is bedoeld als welkom en ter coördinatie. Wali is verrast door de normaliteit. De situatie in Oekraïne is sterk veranderd sinds hij voor het eerst betrokken raakte bij de door Rusland ontketende oorlog. ‘In Kyiv heb ik niet eens het gevoel van oorlog,’ aldus een opgetogen Wali.

    ‘Een vrouw vertelde me hoe ze een paar maanden geleden gevechten hoorde in Irpin, niet ver van haar huis. Nu zijn er geen beschietingen, geen gevechten. Restaurants en sportscholen zijn weer open. Toen ik aankwam, kon ik zelfs naar de film Top Gun kijken alsof ik in mijn eigen woonkamer zat. Enkele vrienden van mij gingen vissen op plekken waar ik een paar maanden geleden bijna ben omgekomen. Dat alles herinnert mij eraan hoe belangrijk soldaten zijn bij de verdediging van de vrede.’

    ‘De beste sluipschutters ter wereld zijn Oekraïense sluipschutters. Rusland zal verslagen worden’

    De situatie is anders waar de bloedbaden plaatsvonden. Daar heerst rouw. Wali is zich er altijd van bewust dat hij een buitenlandse strijder is en een voormalig sluipschutter uit het Canadese leger. Hij benadrukt dat hij betrokken was bij meerdere oorlogen: twee keer in Afghanistan, in de regio Kandahar. Hij schoot op IS, aan de kant van de Koerden. Daarna sloot hij zich aan bij de Oekraïense strijdkrachten en nam deel aan gevechten in de hoofdstad, de uitgemoorde voorsteden en – dat kan hij nu toegeven – in de Donbas.

    Terug naar zijn dagboek. De kersverse commandant schrijft: ‘We genoten van het moment. Soms vervult deze rust je met hoop. Op andere momenten betekent die onzekerheid.’

    Diezelfde dag durft hij een bericht op Facebook te plaatsen en publiceert hij een foto van zichzelf met zijn wapen. Hij geeft niet aan waar hij zich bevindt, maar erkent in het onderschrift – in het Engels, Frans en Oekraïens – dat hij is teruggekeerd naar de strijd. ‘Ik ben terug in Oekraïne. Wat ik wil zeggen: Oekraïne moet op lange termijn worden gesteund. De beste sluipschutters ter wereld zijn Oekraïense sluipschutters. Rusland zal verslagen worden.’

    De fans raken opgewonden. Valeri bedankt hem in dezelfde talen. Tussen de honderden commentaren wenst een trol (met slechts één vriend op Facebook) hem de dood toe.

    Boksring

    Woensdag 21 september. Deze keer denkt hij na over de redenen waarom Rusland de oorlog aan het verliezen is. ‘De recente overwinningen van Oekraïne op Rusland zijn belangrijk en bijzonder. Dit is waarom… In Kyiv leden de Russen zware verliezen en trokken ze zich terug. Hetzelfde is gebeurd in andere regio’s. Daarom besloten ze de boksring te verlaten.

    De gebieden die de Russen aan het begin van de oorlog in beslag namen, werden niet verdedigd; Marioepol was omsingeld. Toen stond er niemand in de ring. De recente Oekraïense overwinningen zijn anders. Oekraïense troepen gingen de strijd aan in een gebied dat door de Russen actief werd verdedigd. En bij die verdediging waren niet alleen onervaren soldaten betrokken, maar ook de beste Russische eenheden. Deze keer renden de Russen dus niet weg uit de ring, zoals in Kyiv – ze werden verslagen in de ring zelf!’

    Diezelfde dag kondigt een in het nauw gedreven Vladimir Poetin aan dat hij 300.000 reservisten gaat inzetten en hij dreigt kernwapens te gebruiken tegen degenen die Oekraïne hebben geholpen. De straten van Ruslands grote steden vullen zich met mensen die geen kalasjnikov willen hanteren. De prijzen voor vliegtickets om het land te verlaten bereiken astronomische hoogtes, maar de tickets raken toch uitverkocht. De wegen naar de grenzen met Finland, Georgië en Mongolië staan vol met auto’s.

    ‘Uit ervaring weet ik dat het tijd kost om soldaten te vormen die ten strijde kunnen trekken’

    Donderdag 22 september. Wali schrijft: ‘We bezochten de basis van de eenheid. Het deed me denken aan een hoofdkwartier uit de Tweede Wereldoorlog. Het was een soort van…’ Uit veiligheidsoverwegingen maakt hij zijn zin niet af. Details uit zijn aantekeningen zouden de toekomstige strategie in gevaar kunnen brengen. ‘Er gaan wat luchtalarmen af. Niet ver bij ons vandaan kampeerden mensen.’

    We voeren een videogesprek. De oorlog heeft inmiddels een nieuwe dimensie bereikt. In de afgelopen uren werden duizend demonstranten in Rusland gearresteerd. Hij vertelt ons dat ze in Oekraïne niet bang zijn voor de mobilisatie. Ze voelen dat ze nu tegen gelijken gaan vechten, burgers tegen burgers. ‘Het zijn niet langer alleen maar soldaten,’ zei een serveerster. ‘We wachten op ze,’ klinkt het overal.

    Wali vergelijkt wat er gebeurd is met een kaartspel. Een geopolitiek kaartspel. ‘Poetin heeft zijn wapens verloren. Zijn beste wapens, zijn beste soldaten. Deze massamobilisatie is een grote gok. Maar uit ervaring weet ik dat het tijd kost om soldaten te vormen die ten strijde kunnen trekken. Oekraïne ligt enkele maanden op hem voor.’ 

    Bloedbad

    Wali’s rol als trainer van nieuwe sluipschutters is cruciaal. Ze schieten niet meer alleen van grote afstand. Ze markeren militaire doelen om die met nauwkeurige precisie aan te vallen… Het betekent dat het een bloedbad wordt als er reservisten bij betrokken zijn die slechts in militaire dienst hebben gezeten. ‘Ze komen terug in doodskisten. En voor de moeder van een soldaat is het anders om haar dode zoon terug te krijgen dan voor de moeder van een burger die bijna met geweld is opgeroepen… Dit spel kan heel slecht aflopen.’

    Hij maakt van de gelegenheid gebruik om commentaar te leveren op de komst van buitenlandse soldaten. ‘Ik heb geen Spanjaarden gezien,’ zegt hij nadrukkelijk. De meesten die aankwamen zijn simpelweg niet geslaagd voor basale testen. Wat de aanwerving van buitenlanders betreft, voegt Wali eraan toe: ‘Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. We hebben mensen nodig, jazeker, maar dan wel de goede.’ Hij maakt duidelijk dat hij het niet alleen heeft over mensen die kunnen schieten. In de strijd is meer steun nodig.

    ‘We hebben veel meer professionals nodig. Dat betekent dus niet alleen soldaten maar ook specialisten in allerlei beroepen die aan de oorlog zijn gerelateerd.’ En hij doorbreekt een taboe: verslavingen. ‘We willen geen mensen met drugs- of alcoholproblemen. We willen geen mensen met slechte gewoontes. Respect is het belangrijkste. Hun eigen leven en dat van hun collega’s staat op het spel.’

    Op de vraag welke nationaliteiten er, afgezien van Oekraïners, allemaal in zijn team zitten, zegt hij terwijl hij probeert niemand te vergeten: ‘Britten, Polen, Roemenen, Fransen, Amerikanen…’ ‘We zijn met ongeveer dertig man, echte toppers,’ zegt hij trots. ‘De beste. Hij bevestigt twee slachtoffers onder de sluipschutters aan zijn kant. De Russen hebben er al minstens twintig verloren.

    Dronkenschap

    Vrijdag 23 en zaterdag 24 september. Het nieuws van de jacht op Russische burgers in de metro bereikt Oekraïne. Het betreft vooral etnische minderheden. Uit het binnenvallende land komen er steeds meer beelden van mensen die afscheid nemen. Ook beschuldigingen dat er geen kinderen van Russische politici worden opgeroepen… Weldra zijn die jongens hier, te midden van een oorlog waarvoor ze niet erg gemotiveerd zijn. Referenda in geannexeerde gebieden als Donetsk, Loehansk, Cherson en Zaporizja worden beschouwd als een aanfluiting. Geen internationale waarnemers… Een VN-onderzoek concludeert dat het leger van Poetin oorlogsmisdaden heeft begaan: standrechtelijke executies van onschuldige mensen.

    Ondertussen voert Wali steeds vaker belangrijke besprekingen. ‘Ik heb leden van de speciale troepen ontmoet om het laatste nieuws van het front te krijgen. Ik kan niet alles vertellen, maar ik kan je wel zeggen dat het niveau van dronkenschap binnen het Russische leger hoog is… Een van mijn collega’s schoot een Rus neer die naar de Oekraïners toe wankelde. Hij was dronken en kwam op hen af alsof hij wilde sterven…. En dat gebeurde ook.’

    ‘Veel Russische soldaten smeken om gevangen genomen te worden’

    De wanhoop bij de vijandelijke troepen is extreem hoog. ‘Veel Russische soldaten smeken om gevangen genomen te worden. Sommigen gebruiken radioverbindingen zonder encryptie en vragen Oekraïners hen krijgsgevangen te maken.’ 

    Dat is beter dan doorgaan met een oorlog waarin ze niet geloven. Zo denkt ook Pavel Filatjev, een soldaat die besloot te deserteren en wiens getuigenis werd gepubliceerd in El Mundo: ‘We hadden niet het morele recht om een ander land aan te vallen, zeker niet van de mensen die het dichtst bij ons staan… Ze hebben gewoon besloten Oekraïne in deze oorlog te bedelven onder onze lijken.’

    De foto’s bij dit verslag zijn in dezelfde periode genomen. Wali’s dagboek ligt op de vloer, op stroken stof en stukken touw. Zijn vulpen ligt klaar. Hij wil de foto’s van zijn schuilplaats altijd een kinderlijke toets geven: hij is te zien met een knuffel. Met zijn geweer. Hij maakt portretten buiten, in Oekraïense straten, zonder geweer. Gekleed als een militair met een baard van een week. Op zijn pet staat een vlag en er staat op geschreven: Blood (Rh+).

    ‘Nu weten we je bloedgroep.’

    ‘Misschien wel. Misschien niet.’

    ‘Als alles goed gaat, wanneer denk je dan dat de oorlog zal eindigen?’

    ‘Er spelen veel factoren mee. Maar ik zet mijn geld op zes maanden als alles zo blijft gaan.’

    Ik vraag hem met luide stem om goed voor zichzelf te zorgen. ‘Dat is wat ik altijd probeer te doen. Levend zijn we nuttiger,’ zegt hij met een glimlach. De afspraak om een fles te ontkurken als dit voorbij is, hier, daar of waar dan ook, blijft staan. Hij pakt zijn geweer en vertrekt. Hij wacht op orders om opnieuw de strijd aan te binden. Weldra.

    Lees ook:

  • Door de oorlog amputeren deze kinderarts en plastisch chirurg nu armen en benen

    Door de oorlog amputeren deze kinderarts en plastisch chirurg nu armen en benen

    In Oekraïne behandelen artsen in plaats van de gebruikelijke patiënten nu oorlogsslachtoffers. Revista 5W ging langs bij een ziekenhuis in Odessa en een in Dnipro, waar veel zorgmedewerkers gebukt gaan onder de verschrikkingen die ze dagelijks te zien krijgen.

    ‘Dit is andere koek,’ zegt Irakli Belestov. Iets waaraan noch hij, noch zijn collega’s in het kinderziekenhuis in Odessa kunnen wennen. Dit zijn geen baby’s met een aangeboren ziekte, geen kinderen met hartproblemen. Het gaat niet om breuken bij jongeren door ongelukken – die genezen ze al jaren. 

    Wat de hoofdchirurg van dit ziekenhuis bedoelt, is dat hij nu kinderen ontvangt die een ander soort letsel hebben opgelopen. Met ‘andere koek’ bedoelt hij: oorlog. ‘Gisteren konden ze voetballen en vandaag moeten ze een been of arm laten amputeren. Het is een schok voor de artsen, maar vooral voor de ouders. Het is moeilijk om aan te zien. Het is niet normaal. We zijn gewend aan patiënten met andere problemen. Maar dit is iets anders.’

    Belestov is nog niet gewend geraakt aan deze verschrikkelijke nieuwe situatie. Misschien gebeurt dat ook nooit. Misschien is het een cliché om te denken dat professionals – een chirurg, een journalist, een boer, een taxichauffeur – kunnen wennen aan de dagelijkse pijn van oorlog. Belestov zegt dat sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne tussen de vijftien en twintig minderjarige patiënten met oorlogswonden in zijn ziekenhuis zijn behandeld. Een veel groter aantal moest worden doorverwezen naar andere ziekenhuizen.

    ‘Het is psychologisch erg zwaar om hiermee om te gaan, maar als wij het niet doen, doet niemand het’

    Deze gevallen achtervolgen hem en zijn collega’s en herinneren hen, ook op de rustige dagen in Odessa, aan de gebeurtenissen aan het front en in gebieden die regelmatig onder vuur liggen. ‘Ik ben niet alleen arts, maar ook een mens, ik ben een vader. We doen alles wat we kunnen om patiënten te helpen, omdat we willen dat ze in de toekomst een normaal leven kunnen leiden. Het is psychologisch erg zwaar om hiermee om te gaan, maar als wij het niet doen, doet niemand het.’

    Er is een overvloed aan werk in dit ziekenhuis, dat niet alleen Odessa bedient, maar ook het zwaar getroffen Mykolajiv verder naar het oosten, en de rest van Zuid-Oekraïne. Doordat andere ziekenhuizen in de regio in onbruik zijn geraakt, is dit ziekenhuis, dat goed staat aangeschreven, een referentiepunt geworden voor medische zorg aan minderjarigen. De metamorfose van dit ziekenhuis komt niet alleen door de komst van oorlogsgewonden – die vormen een minderheid – maar vooral door de zorg voor zwangere vrouwen en kinderen die bescherming zochten tegen bommen. Alle contradicties die gepaard gaan met het streven naar medische dienstverlening in een land dat in oorlog is, in een gebied dat soms niet in oorlog lijkt te zijn, komen hier samen.

    Mickey Mouse

    Het is een groot ziekenhuiscomplex, met een kinderspeelplaats bij de ingang, een kiosk en zelfs enkele winkels. Er is geen sprake van luxe, uitbundigheid of decadentie. Binnen zijn er lange gangen met stickers van Mickey Mouse en SpongeBob op de deuren. Afdelingen voor hart-, thorax- en buikchirurgie. Aquarellen van bijen, vissen, galopperende paarden met landschappen op de achtergrond. Een afdeling neonatale intensive care met open couveuses en dekens met beertjes en kleuren. ‘De situatie is verbeterd, omdat we hulp kregen,’ zegt Natalia Sivolap, hoofd van de afdeling. Ze heeft halflang blond haar en om haar nek hangen een stethoscoop, een parelketting en een gouden kruis.

    Langs haar loopt een verpleegster in roze pyjama en hemelsblauw schort naar een van de baby’s. Sivolap onderstreept dat ze nog steeds behoefte aan hulp hebben, en ze legt uit aan wat precies. Als ze door het ziekenhuis loopt, is het nagenoeg onmogelijk om haar bij te houden: je moet bijna rennen. Ze wordt begroet door artsen, verpleegkundigen en patiënten. Een dame zegt haar gedag, pakt haar hand, betuigt genegenheid en deelt haar kennelijk iets mee in vertrouwen. Het gebeurt snel en Sivolap, die ook de waarnemend medisch directeur van het ziekenhuis is, vervolgt alweer haar tocht door de ingewikkelde gangen van het gebouw.

    ‘Als je met oorlogsgewonden werkt, vraag je je af: Waarom? Waarvoor?’

    ‘De eerste keer dat ik hier kwam, verdwaalde ik,’ grapt ze. Als we in een vergaderzaal gaan zitten om te praten, wordt ze ernstiger. ‘Veel kinderen in het ziekenhuis komen niet alleen uit Odessa, maar ook uit [het door Rusland bezette] Cherson of Mykolajiv. Er staat dus grote druk op de medische staf. De situatie zorgt voor problemen met hun geestelijke gezondheid. Er zijn kinderen die hier komen nadat ze hun huis en hun familie hebben verloren. Het medische personeel heeft psychologische steun nodig, net als de ouders van kinderen die oorlogsverwondingen hebben opgelopen. Als je een kind ziet dat opzettelijk is verwond, dan is dat erg pijnlijk. Het maakt me woedend, net als iedereen in het ziekenhuis. Het is moeilijk te bevatten waarom dit gebeurt. Als je met oorlogsgewonden werkt, vraag je je af: Waarom? Waarvoor?

    Sivolap herinnert zich een nacht waarin twee kinderen in het ziekenhuis aankwamen die gewond raakten door Russische beschietingen. Ze herinnert zich een meisje dat een aanval in de buurt van Odessa meemaakte en waarvan beide voeten moesten worden geamputeerd. Ze herinnert zich een kind uit Mykolajiv met beschadigde inwendige organen, dat uiteindelijk naar een ander ziekenhuis werd doorverwezen. ‘Maar andere ziekenhuizen hebben nog ernstiger problemen.’

    Oorlogsziekenhuis

    Sivolap plaatst alles in een context. Een paar dagen geleden woonde ze een webinar waar Oekraïense deskundigen vreselijke verwondingen van soldaten lieten zien die zij hier niet heeft gezien. Dit is nog steeds een ziekenhuis voor moeder en kind en geen oorlogsziekenhuis. Natalia pretendeert niet de stress en druk van haar werk te kunnen vergelijken met dat van een militair hospitaal.

    Doorgaans is de gedachte dat oorlog bestaat uit gevechten en bombardementen en dat degenen die direct lijden de oorlogsslachtoffers zijn. De rest is slechts een neveneffect. Maar dat moet hoognodig worden herzien, want als de middelen en de aandacht naar elders verschuiven, wordt ‘de rest’ plotseling te veel. Om het bij de gezondheidszorg te houden: kanker- en hartpatiënten en mensen die aan zeldzame ziekten lijden of die een operatie of gynaecologische zorg nodig hebben, kunnen geen van allen wachten tot een oorlog voorbij is.

    Soms loopt alles door elkaar. De negentienjarige Diana Roesina ligt met haar baby in een kamer met vier bedden. Het is nog niet koud in Odessa, maar de verwarming draait al op volle toeren. Roesina is een paar dagen geleden bevallen, ze was al zwanger toen de oorlog begon. Ze woonde in een klein dorp in de provincie Cherson en wist te ontsnappen aan de Russische bezetting. ‘We werden wakker op 24 februari en ze belden ons om te vertellen dat de oorlog was begonnen. We geloofden het niet.’

    ‘Sommige ziekenhuizen in Cherson zijn verwoest, en de ziekenhuizen die nog functioneren zijn er alleen voor het Russische leger…’

    ‘We waren bang omdat het luchtalarm steeds afging en daarna was er vuur, klonken schoten… We besloten in de kelder te schuilen. Het was koud en er waren voedseltekorten. De buren hielpen ons, we deelden voedsel. We hebben zeven dagen en zeven nachten in de kelder geschuild, maar dat kon niet langer vanwege de kou, dus begonnen we een deel van de dag boven door te brengen bij het vuur. Uiteindelijk besloten we Cherson te verlaten. We vonden een man met een auto die mensen hielp met evacueren. Alles ging goed, maar bij de laatste controlepost in het door Rusland bezette gebied stonden enkele Tsjetsjeense soldaten, die op auto’s en mensen begonnen te schieten.’

    Roesina kwam uiteindelijk met haar moeder aan in Mykolajiv, op twee uur rijden van Odessa. Haar man bleef achter in door Rusland bezet gebied, maar had ook alle reden om te vluchten. ‘Op een dag zochten soldaten hem op, sloegen hem, deden een zak over zijn hoofd, bonden zijn handen vast, richtten een pistool op zijn slaap. Ze namen hem mee naar een weiland en ontdeden hem van zijn kleren. Ze plunderden ons huis, namen alles mee.’

    Roesina’s man moest bij sommige controleposten betalen om verder te mogen. Hij wist uit de door Rusland gecontroleerde gebieden te komen en kwam in Odessa aan om zich bij Diana te voegen. Het ergste was achter de rug. ‘Sommige ziekenhuizen in Cherson zijn verwoest, en de ziekenhuizen die nog functioneren zijn er alleen voor het Russische leger… Ik was ingeschreven bij een ziekenhuis en had er tot 24 februari medische controle, maar vanaf dat moment tot aan mijn aankomst in Odessa niet meer.’

    In het ziekenhuis in Odessa kon Diana terecht voor gynaecologische controles en daar is ze ook bevallen. Cherson ligt iets meer dan tweehonderd kilometer verderop, maar lijkt te bestaan in een parallelle dimensie, omdat het door Rusland is bezet. Maar Roesina legt zich er niet bij neer. Deze ontheemding is tijdelijk, veel mensen die de oorlog zijn ontvlucht denken zo. ‘We hopen dat Oekraïne Cherson zal heroveren en als dat gebeurt gaan we terug, omdat we daar ons huis en ons werk hebben. Ik hoop dat dat in de nabije toekomst zal zijn, hopelijk voor Kerstmis.’ Tijdens ons gesprek huilt de baby een paar keer met gesloten ogen. Diana kijkt naar hem. Even lijkt het of hij wakker wordt, maar dan slaapt hij verder.

    Vrijwillig chirurg

    Ziekenhuizen veranderen en artsen veranderen. Vjatsjeslav Dolenko had een privékliniek in Kyiv en woonde in Irpin, aan de rand van de hoofdstad. Hij was onder andere cosmetisch chirurg. Hij had een flat gekocht, zijn leven liep op rolletjes. Maar na 24 februari veranderde alles. Hij raakte zijn werk kwijt, de kliniek verdween, zijn huis werd vernietigd. Zijn vrouw en zoon verlieten het land en hij ging naar Vinnytsja, in het hart van Oekraïne. Daar werkt hij nu in een militair hospitaal. ‘Nu ben ik vrijwillig chirurg. Ik word niet betaald, ons land is in oorlog en ik begrijp dat ik nodig ben. Ik werk met soldaten en burgers die schotwonden hebben of verwondingen door explosies.’

    De vrijwilligersnetwerken gingen op volle toeren draaien toen de Russische invasie begon. Zij ondersteunen ontheemden, autoriteiten en strijdkrachten. De grens tussen civiel en militair is vervaagd en overal wordt alles ingezet wat voorhanden is. ‘Ik ben niet de enige, er zijn meer chirurgen en verpleegkundigen in het land die gratis werken – omdat het nodig is en omdat we geen keus hebben,’ zegt Dolenko. ‘Als we het niet doen, verliezen we ons land.’

    ‘Ik ben verrast door wat er gebeurt. Toen de oorlog begon, verdwenen alle problemen. Hiervoor hadden we ieder onze eigen conflicten of geschillen, met de buurman, met andere klinieken, met een of ander bedrijf, we concurreerden met elkaar – maar dat hield allemaal op en we werden één geheel dat werkt voor hetzelfde.’ Er is meer dan een half jaar verstreken, maar zowel de persoonlijke als gemeenschappelijke omstandigheden die de chirurg beschrijft wijzen op een noodsituatie die niet afneemt. Hij zegt dat hij geen last heeft van stress, hij begrijpt niet hoe hij het allemaal doet, maar hij blijft werken. ‘Ik hoop terug te gaan naar plastische chirurgie. Maar nu moet ik dit doen.’

    Sinds het begin van de Russische invasie heeft de WHO 550 aanvallen op medische voorzieningen in Oekraïne geregistreerd

    In elke oorlog is gezondheidszorg een van de sectoren die het meest te lijden heeft. Oekraïne is geen uitzondering. Sinds het begin van de Russische invasie heeft de Wereldgezondheidsorganisatie 550 aanvallen op medische voorzieningen in Oekraïne geregistreerd. De behoefte aan voorraden is het grootst in gebieden die door de gevechten worden getroffen, maar ook in gebieden zoals Odessa, waar een deel van de zeven miljoen mensen wordt opgevangen dat door het conflict in Oekraïne ontheemd is geraakt.

    ‘Sinds het begin van de oorlog zijn veel gezondheidswerkers naar Europa vertrokken,’ zegt Pavel Vasiljevitsj, directeur van het kinderziekenhuis van Odessa. ‘Degenen die zijn gebleven hebben nu meer patiënten, maar ze weten waarom ze hier werken, ze kennen hun prioriteiten: de mensen, de regio en het land.’ In zijn kantoor legt hij kalm de situatie in het ziekenhuis uit. Hij is zo iemand die je met zijn ogen gerust weet te stellen. Een vaardigheid die hem helpt bij het uitvoeren van een van zijn taken als directeur: zorgen voor de geestelijke gezondheid van het zorgpersoneel. Hij vertelt dat hij de meest gestreste werknemers een week vrij probeert te geven, hij zorgt voor versnaperingen tijdens de vergaderingen en stimuleert dat ze elke gelegenheid aangrijpen om elkaar te steunen, om samen te werken.

    ‘Misschien begint Rusland morgen nieuwe aanvallen en moeten we weer 24/7 werken’

    ‘Het is heel belangrijk dat we humanitaire hulp krijgen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal; anders voelt het alsof we er alleen voor staan. Er zijn veel artsen uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje of Italië die mij gebeld hebben en hulp hebben aangeboden. Sommigen kwamen ons met de auto voorraden brengen. Dankzij dat soort hulp voelt het medisch personeel zich gesteund, het zorgt ervoor dat ze meer en beter kunnen werken.’

    Zijn ziekenhuis is een van de Oekraïense ziekenhuizen die steun hebben ontvangen van Farmamundi, een ngo die grote voorraden geneesmiddelen en medische benodigdheden naar het hele land heeft gestuurd. Een ander is het Mechnikov-ziekenhuis, in de stad Dnipro die wordt doorkruist door de gelijknamige rivier, in het centrum van Oekraïne. Net als Odessa bedient dat ziekenhuis nu niet langer alleen de eigen provincie, maar ook andere door de oorlog getroffen gebieden. Gewonde patiënten – zowel burgers als militairen – komen er uit verschillende delen van Oost- en Zuid-Oekraïne heen voor een operatie. Het belang van dit ziekenhuis was al voor de oorlog van 2022 bekend.

    ‘Dit ziekenhuis heeft een geschiedenis, het was belangrijk tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog,’ zegt het hoofd van de medische afdeling; zijn naam en die van zijn collega’s verschijnen om veiligheidsredenen niet in dit verslag. ‘Nu is het opnieuw een strategische plek.’

    Geen keuze

    Het werk is sterk toegenomen sinds Rusland zijn invasie van Oekraïne begon. Het ziekenhuis is vol, bevestigt ook de hoofdzuster terwijl ze dozen met medicijnen uitlaadt in het magazijn. ‘Al tijdens de pandemie werkten we hard. Nu is het type patiënten veranderd; vroeger was het ziekenhuis gericht op corona en nu is het er voor oorlogsgewonden. Ze komen uit Mykolajiv, Donetsk, Charkiv… Eerst krijgen ze medische zorg en als het nodig is, worden ze hierheen gebracht. Als ze aan de beterende hand zijn, verwijzen we ze door naar andere centra.’

    Zij en haar collega’s berusten in de toegenomen werkdruk die de oorlog met zich meebrengt. Ze herhalen op verschillende manieren steeds dezelfde opvatting: het is wat het is, er is geen andere keuze, we hebben geen andere optie. ‘We werken hard, net als de monteurs, de ingenieurs… Het is moeilijk, maar niet onmogelijk.’ Ze wil benadrukken dat de inspanning collectief is: dat was zo tijdens de ergste maanden van de pandemie en nu is dat weer zo. De beheerder van de apotheek, die heen en weer loopt om de dozen met medicijnen te controleren, zegt: ‘Aan het begin van de oorlog werkten we vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week en hadden we geen vakantie,’ zegt ze. ‘Nu is de situatie stabieler en hebben we wat meer tijd… Maar wie weet? Misschien begint Rusland morgen wel nieuwe aanvallen en moeten we weer 24/7 werken.’

    ‘Morgen’ werd het niet, maar wel kort erna. Dit gesprek vond plaats op 23 september. Op 10 oktober – een dag nadat Vladimir Poetin Oekraïne beschuldigde van de explosie op de brug die zijn land met de Krim verbindt – lanceerde Rusland een gecoördineerde aanval met 83 raketten op verschillende plekken in Oekraïne, waaronder Dnipro.

    Deze reportage werd mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking met de ngo Farmamundi.

    Toen de Russische invasie in Oekraïne begon, stelde Farmamundi haar noodprotocol in werking en richtte zich op twee hoofdzaken: levering van medicijnen en medische voorraden en directe humanitaire actie in het land, in samenwerking met de lokale ngo’s Gender Bureau en IDC.

    Naast de eerste distributie van voedsel- en hygiënepakketten verleent de ngo ook psychische steun en juridisch advies aan vluchtelingen in Oekraïne en asielzoekers in Moldavië en Servië. In de komende vijftien maanden zal Farmamundi zich concentreren op het opzetten en bestieren van centra voor tijdelijk verblijf voor binnenlandse ontheemden. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan geestelijke gezondheidszorg en psychosociale steun, met de nadruk op vrouwen en kinderen.

  • Ethiopisch leger verovert verschillende steden in door oorlog verscheurd Tigray

    Ethiopisch leger verovert verschillende steden in door oorlog verscheurd Tigray

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: hoofd cybersecurity ontslagen wegens vermeende banden met Rusland

    » VS: Frans cementbedrijf Lafarge zwaar bestraft voor steun aan IS in Syrië

    Ethiopische leger neemt sleutelstad Shire in

    Het Ethiopische leger heeft de controle over drie steden overgenomen van rebellen in de door oorlog verscheurde noordelijke regio Tigray, aldus de regering. Internationaal groeit de bezorgdheid over het opnieuw oplaaiende conflict tussen federale troepen en Tigrayse rebellen, bericht Al Jazeera.

    Een van de ingenomen steden is Shire, een universiteitsstad met een vliegveld. Het ligt op een strategisch kruispunt waardoor het Ethiopische leger ruimere toegang zou kunnen krijgen tot andere gebieden in Tigray, zoals de steden Axum en Adwa, of zelfs de regionale hoofdstad Mekelle, die 140 km verderop ligt. De stad herbergt tienduizenden mensen die door het conflict uit andere gebieden zijn verdreven.

    Het leger van Ethiopië en zijn bondgenoten, waaronder troepen uit het naburige Eritrea, vechten sinds eind 2020 af en aan tegen de Tigrayese strijdkrachten. Bij het conflict zijn al duizenden doden gevallen, miljoenen mensen op de vlucht geslagen en honderdduizenden op de rand van de hongersnood beland.

    Lees ook:

  • Rusland erkent dat situatie troepen in Oekraïne ‘gespannen’ is

    Rusland erkent dat situatie troepen in Oekraïne ‘gespannen’ is

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: Chinese diplomaat betrokken bij mishandeling demonstrant in Manchester

    » Overstromingen Nigeria: ten minste 603 doden, 1,4 miljoen mensen ontheemd

    Russische generaal geeft tegenslag toe

    ‘De situatie van de speciale militaire operatie op het Oekraïense grondgebied kan worden omschreven als gespannen,’ zei generaal Sergej Soerovikin dinsdag, meldt Radio Free Europe-Radio Liberty (RFL-RL). ‘De vijand probeert voortdurend de posities van de Russische troepen aan te vallen’, vooral in het oosten van het land, zei hij in een interview op de Russische televisie.

    Oekraïne heeft de afgelopen weken op het slagveld overwinningen geboekt en grote delen van zijn grondgebied heroverd op de bezettingstroepen. ‘Soerovikin zei ook dat Rusland voorbereidingen treft om burgers te evacueren uit Cherson, de zuidelijke stad die in een van de vier regio’s ligt die drie weken geleden illegaal door Moskou zijn geannexeerd’, voegt RFL-RL eraan toe.

    Lees ook:

  • Oekraïne: Rusland gaat burgers uit regio Cherson evacueren

    Oekraïne: Rusland gaat burgers uit regio Cherson evacueren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Korea: nieuwe militaire provocaties aan grens met Zuid-Korea

    » Irak heeft eindelijk een nieuwe president: Abdul Latif Rashid

    Gouverneur vroeg Moskou om hulp bij evacuatie

    Rusland zegt dat het zal helpen bij de evacuatie van burgers uit de regio Cherson, ‘die vorige maand in strijd met het internationaal recht is geannexeerd’, meldt Deutsche Welle. De aankondiging van het Kremlin komt nadat ‘de pro-Russische gouverneur de plaatselijke bevolking opriep te evacueren, een teken dat de Oekraïense troepen hun opmars in de regio voortzetten’.

    ‘We hebben alle inwoners van de regio Cherson voorgesteld om, als ze dat willen, naar andere regio’s te vertrekken om zich te beschermen tegen raketinslagen’, schreef gouverneur Vladimir Saldo op Telegram. ‘Ik richt mij tot de leiders van het land [Rusland] en vraag u om dit te helpen organiseren.’

    Nu de Russische strijdkrachten op het slagveld de ene na de andere tegenslag te verwerken krijgen, heeft de Europese Unie een krachtige waarschuwing aan Vladimir Poetin gericht. ‘Elke nucleaire aanval op Oekraïne zal leiden tot een reactie, geen nucleaire reactie, maar een militaire reactie die zo krachtig is dat het Russische leger zal worden vernietigd,’ zei Josep Borrell, de EU-buitenlandchef.

    Lees ook:

  • Grappen over Poetin en arme Russische soldaten. In Odessa lachen ze om de oorlog

    Grappen over Poetin en arme Russische soldaten. In Odessa lachen ze om de oorlog

    De beste manier om de oorlog door te komen? Met humor, als je het aan de inwoners van de Oekraïense stad Odessa vraagt. Comedy is er niet weg te denken uit het dagelijks leven, zelfs toen de Russen op het punt stonden aan te vallen.

    Klik hier voor de luisterversie van het artikel .

    Iedereen die deze avond aanwezig is in de ‘Verborgen Tuin’, een plek voor evenementen in de openlucht, weet dat Vladimir Poetin Odessa op het oog heeft. De stad is het kroonjuweel van het Russische keizerlijke verleden. Ze weten ook dat Russische troepen Oekraïens gebied bezet hebben op amper 160 kilometer afstand en dat de Russische marine een invasie van Odessa vanaf zee aan het voorbereiden is.

    De menigte van zo’n honderdvijftig Odessanen is dus wel toe aan wat ontspanning als Bogatsjenko tijdens een stand-upcomedyfestival het podium betreedt, gekleed in wit T-shirt en spijkerbroek.

    Nadat hij zijn optreden is begonnen met een beschrijving van de rommelige verstedelijking en de bedenkelijke politieke situatie waarmee de arme Russische troepen te maken zouden krijgen, kijkt hij uit over zijn publiek, pauzeert even voor het effect en zegt dan: ‘Ik heb echt medelijden met ze.’

    Het publiek brult instemmend.

    Odessa-humor

    Dit soort troostende humor is al langer kenmerkend voor het dagelijks leven in Odessa. ‘Odessa-humor’ hoort bij de identiteit van de stad, zoals jazz bij New Orleans hoort, of barse straattaal bij New York.

    Aan de basis van de traditionele komedie van de stad liggen verschillende culturen. De moderne stad Odessa werd gesticht door Catharina de Grote in 1794 na haar verovering op de Ottomanen. Ook zijn er invloeden van Joodse humor en vanuit het Sovjettijdperk. Maar de huidige komediegolf is toch het meest beïnvoed door de Russische invasie van Oekraïne.

    ‘We zagen de afgelopen zes maanden een enorme hausse in de Oekraïense stand-upcomedy. Het begin daarvan viel samen met het begin van de oorlog,’ zegt Yulia Onysjtsjenko, een komiek uit Odessa en evenementenorganisator. Ze hielp de financiering van dit stand-upfestival rond te krijgen en organiseerde de afgelopen maanden Oekraïense comedyshows in Berlijn om geld in te zamelen voor de oorlogsinspanningen van haar land.

    In zekere zin, zegt ze, heeft de oorlog de befaamde Odesaanse humor, die een beetje voorspelbaar werd, nieuw leven ingeblazen.

    ‘Humor helpt mensen echt om zich te handhaven in tijden van grote stress’

    ‘Humor helpt mensen echt om zich te handhaven in tijden van grote stress, en alle Oekraïners ervaren momenteel stress door de oorlog,’ aldus Onysjtsjenko. ‘Als een komiek door middel van grappen over zijn oorlogsproblemen praat, herkent iedereen zich daarin,’ legt ze verder uit. ‘Door de oorlog hebben veel Oekraïners het belang van humor herontdekt, en daarmee is stand-upcomedy een nieuwe richting ingeslagen.’

    Volgens Kyrilo Osadtsjy helpt de nieuwe stijl van humor die nu ontstaat de Odessanen niet alleen de oorlog te verwerken, maar ook om zich een betere, gezamenlijke toekomst van Oekraïne voor te stellen. Osadtsjy is manager van het comedyfestival en werkt zelf ook als stand-upcomedian. Hij vindt het mooi om te zien hoe de geschiedenis van Odessa als havenstad en als smeltkroes van verschillende arbeidersculturen leidde tot een eigen gevoel voor humor. De traditionele komische figuren van de Odessaanse humor waren bovendien al voordat de oorlog begon hun relevantie aan het verliezen.

    ‘Onze rijke geschiedenis zorgde voor een bepaalde stijl van humor, maar nu willen we nieuwe wegen inslaan die wegvoeren van de stereotypes,’ zegt hij.

    Terwijl hij spreekt, presenteert een reeks van stand-upcomedians op de achtergrond herkenbare verhalen over dating via sociale media in oorlogstijd of over Poetin, de belangrijkste gemeenschappelijke vijand.

    Hoop voor de toekomst

    ‘Als komiek ga je een relatie aan met je publiek, waar gemeenschappelijke problemen en gemeenschappelijke hoop voor de toekomst onderdeel van uitmaken,’ zegt hij. ‘Het werkt niet om daarbij gebruik te maken van belegen stereotypen als het grappige oude Joodse vrouwtje, de kleine crimineel of de dronken zeeman.’

    Volgens Osadtsjy is er een belangrijke rol weggelegd voor humor en voor de komieken die de grappen brengen. In de eerste plaats helpen ze Oekraïners om te gaan met de moeilijkheden van de oorlog, maar ze dragen bovendien bij aan een fenomeen dat hij in het hele land terugziet: de opkomst van een nieuw gevoel van eenheid en solidariteit. Een praktisch voorbeeld is dat de opbrengst van de kaartverkoop van dit festival zal worden geschonken aan onderwijs en online lessen voor ontheemde Oekraïense kinderen.

    En wat de komedie zelf betreft, zegt hij; ‘die moet zo zijn vormgegeven en gebracht dat mensen zich ermee kunnen identificeren’.

    ‘We blijven grappen vertellen en mensen in donkere tijden aan het lachen maken’

    Borys Barskii, oprichter van het Maski Theater aan de andere kant van de stad en nationaal erkend humorist, toont een voorzichtige, enigszins wrange glimlach als hem wordt gevraagd naar de nieuwe generatie van stand-upcomedians in Odessa, die spreekt over het aanpakken van oude normen en het creëren van nieuwe manieren om humor relevant te maken.

    ‘Toen wij begonnen en ons gevoel voor humor ontwikkelden, zeiden we dezelfde dingen, en dat is een goede zaak; het is een gezonde reactie voor jonge komieken,’ aldus Barskii, die het theater in 1984, ten tijde van het Sovjetbewind, samen met een team van comedians oprichtte. Met vallen en opstaan, voegt hij eraan toe, ‘zullen ze leren om het juiste te doen voor hun eigen tijd’.

    Dan vist hij uit de aanwezige keramische clowns, circusposters, grappige hoeden, certificaten en andere bewijzen van erkenning in zijn kantoor een metershoog metalen beeldje van Charlie Chaplin op.

    The Great Dictator is het volmaakte voorbeeld van het kleineren van de onderdrukker met humor,’ zegt hij, verwijzend naar Chaplins filmklassieker uit 1940. Komieken zullen nieuwe en hedendaagse manieren uitproberen om eenzelfde punt te maken, voegt hij eraan toe, ‘maar bepaalde aspecten van humor zijn onveranderlijk en universeel.’

    Dat betekent voor Barskii dat ‘humor op zich niet iets tijdelijks is, maar wel iets heel menselijks; het is iets wat op zichzelf voortleeft.’ En zo zijn er overeenkomsten tussen Chaplin en de jonge komieken van Odessa. ‘Dat we grappen blijven vertellen en mensen in donkere tijden aan het lachen maken,’ zegt hij, ‘is een onoverwinnelijk en onsterfelijk gegeven.’

    Verlof

    Dat verlangen om te lachen in donkere tijden is precies wat Andrii Antonov en zijn vriendin naar dit comedyfestival bracht. Antonov is een hospik die drie dagen verlof heeft van de frontlinies in Oost-Oekraïne. Hij verheugde zich erop om samen met andere Oekraïners te kunnen lachen. ‘Ik had vermaak nodig om de stress weg te nemen,’ zegt hij, ‘en dat lukt hier beter, dankzij de humor.’

    Het verlangen om samen te lachen en een gemeenschapsgevoel te creëren, vooral in moeilijke tijden, is levendig aanwezig op het comedyfestival. Eén komiek refereert bijvoorbeeld aan het negeren van sirenes door een publiek op te voeren dat nadat een alarm had geklonken bleef zitten, in afwachting van zijn clou. Een ander vertelt dat ze een tijd lang alleen op verzoekjes via dating apps inging als de potentiële kandidaat haar een favoriet merk mineraalwater kon bezorgen, dat door de oorlog schaars is geworden.

    Al deze luchtige grappen zijn een verademing voor Antonov, die zichzelf dan ook niet alleen omschrijft als een inwoner van Odessa, maar daarnaast als een product van Moldavanka, de volksbuurt waaruit de humor van Odessa zou zijn voortgekomen.

    Lees ook:

  • Rusland: Wagner lokt buitenlandse huurlingen met hoge salarissen

    Rusland: Wagner lokt buitenlandse huurlingen met hoge salarissen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: mogelijke stroomuitval in winter door energietekort

    » Noordzee: VK geeft olie- en gasvergunningen uit ondanks klimaatzorgen

    Wagner ronselt huurlingen onder misdaadorganisaties

    De Wagner Group, een door de Russische staat gesteunde particuliere militaire organisatie, heeft haar rekruteringsinspanningen buiten Rusland opgevoerd na zware verliezen te hebben geleden in Zuid-Oekraïne, bericht Middle East Eye. Volgens de nieuwssite verklaren bronnen uit de omgeving van de paramilitaire groep dat Wagner heeft getracht haar troepen aan te vullen door huurlingen te rekruteren uit Turkije, Servië, Tsjechië, Polen, Hongarije, Duitsland, Canada, Moldavië en Latijns-Amerikaanse landen. De buitenlandse strijders worden gelokt met hogere inkomens dan gebruikelijk.

    Wagner verliest snel strijders en uitrusting door wanorde binnen het Russische leger zelf. Soldaten maken vaak ruzie met de huurlingeneenheden, en het Oekraïense leger heeft Wagner-strijders uit strategisch belangrijke posities zoals de stad Lyman verdreven, aldus de bronnen.

    ‘Ze proberen individuen te bereiken die niet zullen aarzelen om mensen te doden en die geld nodig hebben’

    Voor de oorlog betaalde Wagner haar strijders 3000 tot 5000 dollar per maand, maar volgens de bronnen zijn die tarieven nu opgeschroefd tot 10.000 dollar. Wagner zou ook contact hebben opgenomen met georganiseerde misdaadgroepen in Latijns-Amerika en Europese landen als Tsjechië, Moldavië en Hongarije.

    ‘Normaal gesproken rekruteren ze mensen met gedegen militaire ervaring, maar de invasie heeft Wagner veranderd,’ vertelde een van de bronnen die bekend zijn met de kwestie aan MEE. ‘Nu proberen ze individuen te bereiken die niet zullen aarzelen om mensen te doden en die geld nodig hebben.’ De nieuwe rekruteringscampagne verloopt via Russische oligarchen die in Europa wonen en hun tussenpersonen, die in contact staan met de plaatselijke georganiseerde misdaadgroepen, aldus de bronnen.

    Lees ook:

  • Biden waarschuwt voor nucleair ‘armageddon’

    Biden waarschuwt voor nucleair ‘armageddon’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Haïti: VN vreest ‘explosie’ van choleragevallen

    » Paaseiland: heilige beelden beschadigd door brand

    Amerikaanse president wijst op gevaar dreigementen Poetin

    ‘Voor het eerst sinds de Cubacrisis hebben we een directe dreiging van de inzet van kernwapens,’ zei Joe Biden donderdag. De Amerikaanse president verwees naar de dreigementen van Vladimir Poetin, wiens troepen in Oekraïne in moeilijkheden verkeren. Het gebruik van een dergelijk wapen zou een ‘armageddon’ betekenen, zei hij.

    ‘Het is opvallend dat de president zo openhartig spreekt over een armageddon’, terwijl zijn nationale veiligheidsadviseurs en het Pentagon ‘veel gematigder taal gebruiken en zeggen dat ze de dreigingen serieus nemen, maar geen beweging hebben gezien vanuit het Kremlin’, merkt CNN op. Geconfronteerd met hardnekkig Oekraïens verzet, gevoed door westerse militaire hulp, zinspeelde Poetin in een televisietoespraak op 21 september op het inzetten van kernwapens.

    Lees ook:

  • Oekraïne: Poetin eigent zich kerncentrale Zaporizja toe

    Oekraïne: Poetin eigent zich kerncentrale Zaporizja toe

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » OPEC en Rusland straffen Westen door olieproductie te verminderen

    » Spanje neemt wet aan om slachtoffers van Franco-regime op te sporen

    Kerncentrale sinds annexatie op ‘Russisch grondgebied’

    Onder het voorwendsel van de annexatie van vier – deels door Russische troepen gecontroleerde – Oekraïense regio’s heeft de Russische president Vladimir Poetin zich woensdag de kerncentrale van Zaporizja toegeëigend en uitgeroepen tot ‘federaal eigendom’. ‘De fabriek in Zaporizja ligt nu op het grondgebied van de Russische Federatie en moet daarom onder toezicht van onze bevoegde instanties worden geëxploiteerd’, verklaarde onderminister van Buitenlandse Zaken Sergej Versjinin.

    Europa’s grootste kerncentrale ‘is sinds afgelopen maart bezet door Russische troepen, maar wordt nog steeds gerund door Oekraïense ingenieurs’, aldus Radio Free Europe-Radio Liberty (RFE-RL). Volgens het Oekraïense nucleaire agentschap Enerhoatom was het decreet van Poetin over de centrale ‘waardeloos, absurd en ongepast’. ‘[Kerncentrale] Zaporizja zal in overeenstemming met de Oekraïense wetgeving blijven draaien in het Oekraïense energiesysteem, in Enerhoatom,’ aldus het agentschap.

    Lees ook:

  • Nord Stream: Zweden blokkeert gebied rond lekken voor onderzoek

    Nord Stream: Zweden blokkeert gebied rond lekken voor onderzoek

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: seksueel misbruik ‘systematisch’ in vrouwenvoetbal, stelt rapport

    » ‘Grote escalatie’: Noord-Korea schiet raket over Japan

    Onderzoek betekent risico op escalatie, aldus experts

    De lekken aan de Nord Stream 1- en 2-gaspijpleidingen in de Oostzee zijn maandag gestopt of aanzienlijk afgenomen, wat de weg vrijmaakte voor inspectie. Zweden heeft de toegang tot een zone van vijf zeemijl geblokkeerd om een grondig onderzoek naar ‘sabotage met geweld‘ uit te voeren, aldus het Zweedse Openbaar Ministerie, bericht Le Monde.

    Vier grootschalige lekken, waarbij duizenden tonnen methaangas vrijkomen, hebben sinds begin vorige week de twee pijpleidingen voor het Deense eiland Bornholm getroffen. Rusland wordt ervan verdacht achter het incident te zitten. ‘Aangezien de pijpleidingen eigendom zijn van een Russisch bedrijf’, kan Moskou ook ‘personeel naar de locatie sturen’, merkt tijdschrift Foreign Policy op. ‘Juridisch gezien hebben we een ingewikkelde situatie omdat Zweden, Denemarken en Rusland het recht hebben om onderzoek te doen, wat betekent dat er een reëel risico van escalatie is,’ vertelde voormalig Zweeds militair Anders Grenstad aan het tijdschrift.

    Lees ook:

  • Ondanks een lawine aan bestellingen maken wapenfabrikanten zich zorgen

    Ondanks een lawine aan bestellingen maken wapenfabrikanten zich zorgen

    De orderboeken van Lockheed Martin en Raytheon Technologies zijn zelden zo vol geweest, maar de aanvoerketen stagneert en de contracten kunnen misschien niet worden nagekomen, meldt het Japanse economische weekblad Nikkei Asia.

    Afgelopen juli heeft Japan groen licht gekregen van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken voor de aanschaf van honderdvijftig lucht-luchtraketten waarmee zijn F-35-straaljagers kunnen worden uitgerust. De voornaamste leverancier van deze order van 293 miljoen dollar is Raytheon Technologies. Door de beoogde verkoop van deze AIM-120-raketten ‘zal Japan beter in staat zijn zichzelf en het Amerikaanse militaire personeel dat in het land gestationeerd is te beschermen tegen huidige en toekomstige bedreigingen’, aldus de Amerikaanse regering in een persbericht.

    Diezelfde dag heeft Singapore toestemming gekregen om voor 630 miljoen dollar aan lasergestuurde bommen en andere munitie in de Verenigde Staten te kopen. Vier dagen eerder was het verzoek van Australië om voor 235 miljoen dollar aan lucht-grondraketten bij Lockheed Martin te bestellen ook al ingewilligd. Zuid-Korea hoopt 130 miljoen dollar te kunnen besteden aan de aanschaf van 31 lichte torpedo’s, waarmee het zijn MH-60R-helikopters wil uitrusten voor de bestrijding van onderzeeërs.

    Het Defense Security Cooperation Agency, de afdeling van het Pentagon die toeziet op de verkoop van militair materieel aan het buitenland, heeft de afgelopen maanden niet stilgezeten. In de eerste zeven maanden van 2022 heeft het 44 van dit soort transacties goedgekeurd, waarvan de meest in het oog springende de verkoop van 35 F-35-straaljagers aan Duitsland is, voor een bedrag van 8,4 miljard dollar. Een toename ten opzichte van de drie voorgaande jaren, waarin het aantal goedgekeurde transacties in dezelfde periode respectievelijk 25, 43 en 40 bedroeg.

    Toch zit er een addertje onder het gras: de stagnerende aanvoerketens

    Ook al kost het maanden om de onderhandelingen over dergelijke transacties af te ronden en hoeft deze lawine aan orders niet enkel het gevolg van de oorlog in Oekraïne of de spanningen rond Taiwan te zijn, de grote Amerikaanse defensieondernemingen zijn het er unaniem over eens dat hun toekomst er zeer rooskleurig uitziet. Toch zit er een addertje onder het gras: de stagnerende aanvoerketens. Tijdens de laatste conferencecalls waarin ze hun bedrijfsresultaten presenteerden, maakten de ceo’s van Lockheed, Raytheon, Boeing, Northrop Grumman en General Dynamics stuk voor stuk gewag van de moeite die het hun kost om aan onderdelen en personeel te komen.

    Aanvoerketens

    Zoals de meeste fabrikanten maken wapenleveranciers gebruik van zeer diverse aanvoerketens, omdat het economisch gezien het voordeligst is een beroep te doen op de minst kostbare en meest productieve partijen. ‘Zolang er geen onderbrekingen plaatsvinden, profiteren zowel producenten als afnemers van deze praktijk,’ zegt Bradley Martin, directeur van de afdeling die zich binnen de Amerikaanse denktank Rand Corporation bezighoudt met onderzoek naar aanvoerketens voor de nationale veiligheid. ‘Maar wanneer deze ketens worden verstoord door een pandemie, een natuurramp of een internationaal conflict, heeft dat zeer grote en soms onverwachte gevolgen.’

    Covid-19 en de oorlog in Oekraïne zijn goede voorbeelden van dit soort verstoringen. Bovendien zou de situatie nog gecompliceerder kunnen worden als China de militaire druk op Taiwan opvoert, zoals afgelopen augustus. Toen voerde het land als reactie op het bezoek van Congresvoorzitter Nancy Pelosi op grote schaal militaire manoeuvres uit, waardoor schepen en vliegtuigen hun koers moesten wijzigen.

    ‘De conjunctuur voor onze klanten is de afgelopen drie of vier maanden volledig veranderd’

    Misschien toch een kleine tegenvaller voor de leveranciers van militair materieel, die momenteel profiteren van een wapenwedloop in Azië. ‘De conjunctuur voor onze klanten is de afgelopen drie of vier maanden volledig veranderd,’ zei James Taiclet, topman van Lockheed Martin, het grootste defensieconcern ter wereld, toen hij op 19 juli de bedrijfsresultaten presenteerde.

    De op hol geslagen uitgaven van de Verenigde Staten

    Bijna twintig jaar na de ‘ramp in Irak’ geven de Verenigde Staten opnieuw ‘krankzinnige bedragen uit aan wapens die ze niet nodig hebben’.

    ‘Aan het begin van deze eeuw waren de Verenigde Staten decennialang bezig geweest om de machtigste oorlogsmachine van het universum op te bouwen: een overvloed aan ultrageperfectioneerde dodelijke wapens. De hoge heren van het Pentagon popelden om ze te gebruiken.’ Aan het woord is Michael Day, buitenlandcommentator van het Britse ochtendblad iNews. Het is volgens hem precies de reden waarom de Verenigde Staten in 2003 hun ‘rampzalige invasie’ in Irak ondernamen. Op aandringen van de neoconservatieven onder aanvoering van de toenmalige minister van Defensie Donald Rumsfeld ‘schafte het Pentagon naar hartelust hypermoderne dodelijke wapens aan, zonder zich erom te bekommeren of die wel echt nodig waren’.

    Twintig jaar later herhaalt het scenario zich: ‘Krankzinnige bedragen uitgeven aan wapens die niet nodig zijn,’ in de woorden van Day. Vormt Rusland, dat verwikkeld is in een oorlog in Oekraïne, een reële nucleaire bedreiging? ‘Het kan het Westen niet aanvallen zonder zijn eigen ondergang over zich af te roepen.’ China dan? ‘Waarschijnlijk niet,’ zegt de journalist, en hij citeert Bruce Jentleson van Duke-universiteit in North Carolina: ‘De Chinese dreiging wordt net zo opgeblazen als de Sovjetdreiging tijdens de Koude Oorlog en daarna de gevaren van het terrorisme na 11 september, met alle negatieve gevolgen voor onze binnenlandse politiek van dien.’

    De op hol geslagen militaire uitgaven van het Westen voeden de paranoia van dictatoriale regimes, waarschuwt de Britse journalist. Toen hij in het Witte Huis kwam, beloofde Joe Biden dat hij een ander defensiebeleid zou voeren dan zijn voorganger. Maar, constateert Joe Cirincione van de denktank Quincy Institute for Responsible Statecraft in Washington D.C. tot zijn spijt, ‘de reactie van deze regering bestaat voornamelijk uit het financieren van nog meer wapens’. In plaats van hun arsenalen te laten groeien zouden de Verenigde Staten het goede voorbeeld moeten geven en zich extra moeten inspannen ‘om het tegen elkaar opbieden van andere landen af te remmen’, zegt Michael Day. Maar, besluit hij pessimistisch, ‘het is onwaarschijnlijk dat men een heldere ontwapeningspolitiek voor ogen heeft. Met andere woorden, de wijzer [van de klok van de apocalyps] kruipt stukje bij beetje richting middernacht.’

    Begin dit jaar werd de toegenomen activiteit van China in het westelijk deel van de Stille Oceaan nog als een ‘eventuele’ bron van zorg beschouwd, iets om in de toekomst in de gaten te houden. Maar de oorlog in Oekraïne heeft het Pentagon en de bondgenoten van de VS ervan bewust gemaakt dat de oorlogsdreiging reëel is, aldus Taiclet: ‘De Stille Zuidzee verkeert in de hoogste staat van paraatheid vanwege de laatste uitlatingen en acties van China, om nog maar te zwijgen van Noord-Korea. Het belang van een afschrikkingsmacht is nog nooit zo groot geweest.’ 

    Dreigend tekort

    Ook al is de top van Lockheed nog zo enthousiast over de verkoopkansen voor de momenteel zeer gewilde F-35’s, F-16’s en raketlanceringssystemen van het type Himars, toch kan de fabrikant zijn ogen niet sluiten voor de moeilijkheden met de aanvoerketens die al sinds het begin van de pandemie een spookbeeld zijn. Met 15,4 miljard dollar bleef de omzet van Lockheed tijdens het trimester dat in juni afliep beneden de verwachtingen. James Taiclet weet deze tegenvaller ten dele aan problemen met de aanvoerketens en wees erop dat het bedrijf verwacht dat die nog wel tot het eind van het jaar zullen aanhouden. ‘We hebben onze verwachtingen voor 2022 al naar beneden bijgesteld,’ verklaarde hij.

    Bij Boeing heerst eenzelfde stemming. ‘Wij ondervinden nog steeds ernstige problemen,’ erkende Brian West, financieel directeur van Boeing, op 27 juli tijdens een conferencecall waarin de bedrijfsresultaten werden gepresenteerd. Hij zei dat er een tekort aan motoren, grondstoffen en halfgeleiders dreigt, allemaal onmisbare onderdelen voor het bedrijf.

    Gregory Hayes, directeur van Raytheon, zei dat de problemen op het gebied van aanvoerketens en personeel vooral gevolgen heeft voor de defensiepoot van zijn bedrijf: ‘Bij Raytheon streven we er over het algemeen naar 90 à 95 procent van de onderdelen beschikbaar te hebben. Maar in het tweede trimester kwamen we vanwege alle problemen met de aanvoerketens niet verder dan zo’n 50 procent.’

    Volgens Kathy Warden, algemeen directeur van Northrop, bevindt de defensie-industrie zich op een cruciaal punt: ‘Overal ter wereld, maar vooral in Europa, zien we momenteel een radicale verandering in de bereidheid om geld uit te geven aan defensie en nationale veiligheid. De geopolitieke situatie maakt duidelijk dat de behoefte aan defensiematerieel en afschrikkingsmiddelen is toegenomen. In de Verenigde Staten uit zich dat door brede steun, van alle politieke gezindten, voor defensie-uitgaven.’ Zo hebben het Congres en de Senaat van de VS voor 2023 een begroting voor de nationale veiligheid goedgekeurd die tientallen miljarden dollars hoger is dan wat president Biden had gevraagd. En Warden ziet die tendens niet zo gauw veranderen.

    Oekraïne heeft meer dan ooit wapens nodig

    De Oekraïense pers pleit ervoor dat het Westen doorgaat met wapenleveranties. Die hebben het land tot dusver in staat gesteld weerstand te bieden, en ze blijven van cruciaal belang voor het vervolg van het conflict.

    Sinds het begin van de oorlog hebben de VS en andere NAVO-landen steeds grotere hoeveelheden wapens en ander materieel aan het Oekraïense leger geleverd. En toch, denkt het blad Forbes Ukraine, is dat nog onvoldoende. ‘Maand in, maand uit namen de wapenleveranties van de NAVO aan Oekraïne toe qua aantal en soorten. Het begon met wapens voor de verzetsstrijders, maar nu hoopt Oekraïne grondraketten van het type ATACMS te ontvangen die tot 300 kilometer achter de vijandelijke linies kunnen toeslaan. De laatste tijd neemt de levering van westerse wapens in omvang weer af, wat de situatie op het slagveld zou kunnen veranderen.’

    Niet alleen nemen de wapenleveranties af, constateert het dagblad Den uit Kiev spijtig, ‘ook is het Pentagon van mening dat Oekraïne in de huidige fase van de oorlog tegen Rusland geen ATACMS-raketten nodig heeft voor zijn Himars-raketlanceringssystemen’. De krant herinnert er niettemin aan dat Washington ‘al zestien Himars-systemen naar Oekraïne heeft overgebracht, evenals GMLRS-raketten met een bereik van 80 kilometer, die volgens de Amerikaanse onderminister van Defensie Colin Kahl “ongelooflijk veel effect op het slagveld hebben gehad”’. De Verenigde Staten geven voorrang aan de levering van GMLRS-systemen, die volgens hen het geschiktst zijn voor de huidige gevechten, ‘niet alleen om weerstand te bieden in het oosten, maar ook om een dynamiek te ontketenen in andere regio’s van het land’.

    Dat neemt niet weg, aldus de Oekraïense editie van Forbes Magazine, dat ‘gezien de verliezen die de Oekraïense strijdkrachten sinds het begin van de oorlog hebben geleden, alles steeds meer afhangt van de vorm die de westerse steun zal aannemen. We komen nu in een fase waarin de NAVO-wapens van beslissend belang zouden kunnen zijn. Begin augustus heeft Oekraïne ongeveer 340 artilleriesystemen van de NAVO-landen ontvangen. Maar dat is te weinig, ook al is het beduidend meer dan meeste grote EU-landen bezitten (in 2021 had Groot-Brittannië er maar 240 en Frankrijk 50). Vanwege de beperkte hoeveelheid NAVO-systemen zijn de Oekraïense militairen genoodzaakt die in een moordend tempo te gebruiken. Een deel van het materieel is al aan reparatie toe.’

    Desondanks, meldt opnieuw Den, ‘heeft Joe Biden een nieuw hulppakket aangekondigd ter waarde van 2,98 miljard dollar, bestaande uit luchtafweersystemen, artilleriesystemen, munitie, drones en radars, waarmee Kiev zich op de langere termijn zal kunnen blijven verdedigen’. Een bewijs dat de Verenigde Staten niet van plan zijn hun inspanningen te verminderen, aldus de Oekraïense site Pravda: ‘De regering-Biden zal de komende weken een militaire missie aankondigen die voor een langere periode belast zal zijn met de steun aan Oekraïne, en een generaal benoemen die verantwoordelijk zal zijn voor de levering van hulp en het trainen van Oekraïense militairen.’

    ‘Als de onderlinge afhankelijkheid maar groot genoeg is, ontstaan er vanzelf zwakke plekken’

    De Chinese manoeuvres rond Taiwan zullen het gevoel van urgentie waarschijnlijk nog versterken. De Japanse minister van Defensie Nobuo Kishi verklaarde op 11 augustus dat vijf door China afgevuurde raketten leken te zijn neergekomen in de exclusieve economische zone van Japan.

    Jay Malave, financieel directeur van Lockheed, ziet mogelijkheden voor zijn bedrijf om wereldwijd voor enkele miljarden dollars aan materieel te verkopen, maar voegt eraan toe dat er dan wel ‘eerst meer duidelijkheid moet zijn over de capaciteit van de aanvoerketens voordat er leveranties kunnen worden toegezegd’. Ook Bradley Martin van Rand Corporation waarschuwt dat de problemen met de aanvoerketens een gevaar zijn voor de Verenigde Staten en hun bondgenoten: ‘Het staat buiten kijf dat de nationale veiligheid daardoor wordt bedreigd, niet alleen vanwege de mogelijke gevolgen voor de productie van defensiematerieel, maar ook omdat de wereldeconomie er eventueel zwaar onder zal lijden. Als de onderlinge afhankelijkheid maar groot genoeg is, ontstaan er vanzelf zwakke plekken.’

  • Nord Stream: Moskou opent onderzoek naar ‘daad van internationaal terrorisme’

    Nord Stream: Moskou opent onderzoek naar ‘daad van internationaal terrorisme’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Geweld neemt toe op Westelijke Jordaanoever

    » Burkina Faso: 11 doden, tientallen vermisten na jihadistische aanval op konvooi

    Explosies pijpleidingen nog niet opgehelderd

    Rusland, dat verdacht wordt van vermeende sabotage van de Nord Stream-gaspijpleidingen in de Oostzee, sloeg woensdag terug door met de vinger naar de Verenigde Staten te wijzen. ‘De Amerikaanse president is verplicht de vraag te beantwoorden of de Verenigde Staten hun dreigement hebben uitgevoerd’, schreef het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken op Telegram, verwijzend naar een verklaring van Joe Biden begin februari waarin werd gezegd dat Washington ’een einde zou maken’ aan Nord Stream 2 als Moskou militair zou ingrijpen in Oekraïne. De Russische veiligheidsdienst FSB onderzoekt de schade aan pijpleidingen als ‘daad van internationaal terrorisme’, bericht Reuters.

    Voor The New York Times blijft de oorsprong van de lekken een ‘mysterie’. ‘Sommige Europese en Amerikaanse functionarissen waarschuwden woensdag dat het voorbarig was om te concluderen dat Rusland achter deze aanvallen zat’, merkt het Amerikaanse dagblad op. Volgens enkele deskundigen en Amerikaanse functionarissen ‘is het mogelijk dat Oekraïne of een van de Baltische staten, die lang tegen de pijpleidingen gekant waren, er belang bij hadden dat ze werden uitgeschakeld’. De VN-Veiligheidsraad komt aanstaande vrijdag op verzoek van Rusland bijeen.

    Lees ook: