Onderwerpen: Oorlog

  • Soedan: minstens negentien doden bij militaire aanvallen in regio Darfur

    Soedan: minstens negentien doden bij militaire aanvallen in regio Darfur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Afghanistan: minstens 800 doden en 2500 gewonden door zware aardbeving

    » Oekraïne arresteert verdachte van moord op oud-parlementsvoorzitter

    Mensen moeten overleven op een pasta van veevoer

    Zaterdag werd de Yashfeen-kliniek in Nyala, een Soedanese stad die wordt gecontroleerd door de paramilitaire Rapid Support Forces (RSF), die in oorlog is met het leger, het doelwit van een droneaanval. Daarbij kwamen minstens twaalf mensen om het leven, meldde een bron van de ngo Emergency Lawyers, die sinds het begin van het conflict in 2023 wreedheden documenteert, zondag.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘s Avonds werden minstens zeven andere mensen gedood en raakten eenenzeventig personen gewond bij bombardementen op El-Fasher, een stad die wordt belegerd door de RSF, die zijn aanvallen daar de afgelopen weken heeft geïntensiveerd, aldus een medische bron. De stad, die bedreigd wordt door hongersnood, is nu vrijwel afgesloten van de wereld en zit zonder humanitaire hulp.

    ‘De meeste mensen overleven op veevoer genaamd ambaz – het residu van geperste oliehoudende zaden, zoals pinda’s, sesamzaad en zonnebloempitten – dat ze tot een pasta vermalen’, legt Al-Jazeera uit. ‘Maar zelfs deze bron raakt uitgeput.’

  • Washington Post: VS willen Gaza na de oorlog omtoveren in toerismecentrum

    Washington Post: VS willen Gaza na de oorlog omtoveren in toerismecentrum

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Houthi’s bevestigen de dood van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi

    » Indonesië: bevolking massaal de straat op uit protest tegen lage lonen

    De VS willen alle Gazanen tijdelijk elders onderbrengen

    Volgens een document van achtendertig pagina’s dat The Washington Post heeft ingezien, overwegen de Verenigde Staten ‘de tijdelijke verplaatsing van alle meer dan 2 miljoen’ inwoners van Gaza, ‘hetzij door vrijwillig vertrek naar een ander land, hetzij door hen onder te brengen in beperkte, beveiligde gebieden binnen de enclave tijdens de wederopbouw’.

    Het gebied zou tien jaar lang onder Amerikaans bestuur komen te staan ​​om het te transformeren tot een centrum voor toerisme en technologie. Degenen die ermee instemmen te vertrekken, zouden 5000 dollar ontvangen, plus bijstand voor vier jaar huur en één jaar voedsel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Landeigenaren zouden ‘digitale tokens’ aangeboden krijgen, die gebruikt kunnen worden om een ​​nieuw leven elders te financieren of om te ruilen voor een appartement in een van de zes tot acht nieuwe ‘intelligente, door AI aangestuurde steden’ die in Gaza gebouwd zouden moeten worden. Elektrische autofabrieken, datacenters en hotels zouden gefinancierd worden door publieke en private investeringen.

    In februari opperde Donald Trump het idee van een Amerikaanse overname van Gaza om het te transformeren tot de ‘Rivièra van het Midden-Oosten’. Terwijl het IDF zijn offensief in het door oorlog verscheurde gebied voortzet, maakte de Joodse staat zondag bekend dat het de woordvoerder van de gewapende vleugel van Hamas in de enclave heeft gedood.

  • Houthi’s bevestigen de dood van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi

    Houthi’s bevestigen de dood van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Indonesië: bevolking massaal de straat op uit protest tegen lage lonen

    » Washington Post: VS willen Gaza na de oorlog omtoveren in toerismecentrum

    Hij kwam om het leven bij Israëlische luchtaanvallen

    De Houthi-rebellen hebben zaterdag de dood bevestigd van hun premier Ahmad Ghaleb Al-Rahwi, die eerder deze week omkwam bij luchtaanvallen van het Israëlische leger op de Jemenitische hoofdstad Sanaa. Hij is de hoogste bekende politiek leider van de Jemenitische rebellengroep die sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook tussen Israël en Hamas in oktober 2023 bij dergelijke aanvallen is omgekomen. In een afzonderlijk communiqué hebben de Houthi’s bekendgemaakt dat Mohammed Ahmad Mouftah tot interim-premier is benoemd als opvolger van Al-Rahwi, die in augustus 2024 was benoemd.

    Zaterdagavond beweerde het Israëlische leger ook verschillende ‘andere hoge functionarissen’ van het ‘terroristische Houthi-regime’ te hebben gedood. Volgens de radiozender van Tsahal, die Israëlische veiligheidsbronnen citeert, zouden onder meer de kabinetschef van de premier en de ministers van Justitie, Economie en Handel, Buitenlandse Zaken, Landbouw en Public Relations van de rebellengroep zijn omgekomen, meldt The Jerusalem Post.

    ‘Het is nog onbekend’ of minister van Defensie Al-Atifi ‘tot de slachtoffers van de aanval behoort’, benadrukt Haaretz. Hij ‘leidt de raketafdeling van de Houthi’s en wordt beschouwd als hun belangrijkste expert op dit gebied’, aldus het Israëlische dagblad. De Houthi’s hebben wraak gezworen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De dood van Al-Rahawi zal de Houthi’s echter ‘waarschijnlijk niet verzwakken, aangezien zijn rol binnen de groep vooral symbolisch was en de macht in handen ligt van hun leider, Abdul-Malik Al-Houthi’, aldus The New York Times. Niettemin betekent de moord op Al-Rahawi ‘een escalatie in de inspanningen van Israël om de raketaanvallen van de Houthi’s te stoppen’, schrijft diezelfde krant.

    Gezien het tempo en de omvang van de Israëlische aanvallen is het ‘onwaarschijnlijk dat deze de commandostructuur’ van de Jemenitische groep zullen ontmantelen, suggereert Ibrahim Jalal, onderzoeker bij het Middle East Institute, in een interview met L’Orient – Le Jour: de Houthi’s ‘opereren al lange tijd via een gedecentraliseerde generale staf, waarbij ze gebruikmaken van guerrillatactieken, bergachtige en ondergrondse netwerken, waardoor ze zich zelfs onder aanhoudende militaire druk kunnen handhaven’, benadrukt hij.

  • NAVO-topambtenaar: ‘Doel hybride oorlog is om samenlevingen te ontwrichten’

    NAVO-topambtenaar: ‘Doel hybride oorlog is om samenlevingen te ontwrichten’

    Jean Ellermann-Kingombe staat als adjunct-secretaris-generaal van de NAVO aan het hoofd van de nieuwe strategie voor hybride oorlogsvoering. Hij weet op welke manier de NAVO zo nodig kan terugslaan.

    Vergeet die vreedzame tijden maar. Donald Trump heeft dan wel gezegd dat hij de oorlog in Oekraïne zal beëindigen, maar zelfs als dat lukt is Rusland van plan de langdurige en veelal onzichtbare confrontatie met het Westen op te voeren. Die strijd wordt niet uitgevochten vanuit loopgraven, met het fluitende geluid van artilleriegranaten, maar reikt helemaal tot aan onze eigen deurmat, tot in onze huizen.

    In de zogenoemde hybride oorlog gaat Rusland intensief en met een groeiende risicobereidheid te werk. Daarom is het nodig dat we ons hiertegen verdedigen, en waar nodig kunnen antwoorden, aldus de analyse van de Deense topambtenaar Jean Ellermann-Kingombe. In augustus begon hij op de machtige positie van adjunct-secretaris-generaal op het gebied van Innovatie, Hybride en Cyber bij de NAVO. ‘Er zit een systeem in de Russische strategie dat je indrukwekkend zou kunnen noemen, als het niet zo schadelijk was. Want het doel ervan is om onze samenleving te ontwrichten,’ zegt hij.

    Datakabels

    Na het interview met Politiken hebben de Finse autoriteiten onlangs de olietanker Eagle S tegengehouden en onderzocht in de Finse Golf. De verdenking is dat het schip deel uitmaakt van de Russische schaduwvloot en een stroomkabel en meerdere data-kabels heeft gesaboteerd op de zeebodem tussen Estland en Finland.

    De NAVO gebruikt de term ‘hybride oorlog’ om het huidige conflict te omschrijven, dat zich in een grijs gebied tussen oorlog en vrede bevindt. Hierbij worden zowel militaire als niet-militaire middelen ingezet om onzekerheid te creëren, zonder daadwerkelijk een oorlog te ontketenen. Maar Ellermann-Kingombe noemt het een ‘onjuiste term’: ‘Als je een woord moet uitleggen, betekent dat dat mensen de ernst ervan niet intuïtief begrijpen. En wat er gaande is, is echt ernstig.’

    Zijn functie als adjunct-secretaris-generaal voor de komende drie jaar is voor Ellermann-Kingombe het voorlopige hoogtepunt van een omvangrijke carrière als diplomaat. Het internationale heeft hij van jongs af aan meegekregen. Hij werd geboren in Nørrebro en groeide op in Østerbro, als kind van een Deense moeder en een vader uit het voormalige Zaïre, het huidige Congo. Na op een Franse school te hebben gezeten, studeerde hij bedrijfseconomie aan de Copenhagen Business School, een opleiding die doorgaans niet veel diplomaten in buitenlandse dienst aflevert. Maar een stage in het kabinet van de toenmalige EU-commissaris Ritt Bjerregaard in Brussel werd bepalend voor zijn loopbaan, waarin hij veel kennis opdeed over de Europese samenwerking en vertrouwd raakte met het veiligheidsbeleid.

    Met zijn gevoel voor deze twee cruciale pijlers van het Deense buitenlandbeleid was de weg vrijgemaakt voor de functie van afdelingshoofd op het Bureau van de premier, waar hij meer dan vijf jaar adviseur was van premier Mette Frederiksen.

    Nieuwe strategie

    Nu is het NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte die naar zijn advies luistert. De eerste grote opdracht voor de Deense adjunct is het opstellen van een nieuwe strategie voor hybride oorlogsvoering, die in juni 2025 moet worden goedgekeurd op de top in Den Haag. ‘Ik heb zelf ook geen beter woord gevonden voor deze uitdaging dan ‘hybride oorlog’. Maar ik spreek liever over de concrete middelen die worden ingezet,’ zegt Ellermann-Kingombe. Hij noemt kwaadaardige cyberaanvallen, moordpogingen op Britse en Duitse bodem, explosies in munitiedepots, het verstoren van navigatiesignalen in de luchtvaart, het ondermijnen van verkiezingen en het onder druk zetten van landen door migranten over de grens te sturen. Vaak komen zulke gebeurtenissen als afzonderlijke incidenten in het nieuws, maar Ellermann-Kingombe wil dat wij begrijpen dat het onderdelen zijn van een systematische campagne.

    Volgens de NAVO zijn deze hybride aanvallen in de afgelopen jaren toegenomen in snelheid, schaal en intensiteit. Bovendien is de inschatting dat de risicobereidheid, onder andere als het gaat om sabotage, aan Russische zijde is toegenomen. Dat is ook de belangrijkste boodschap van de militaire inlichtingendienst in zijn jaarlijkse beoordeling van de dreigingen tegen Denemarken.

    Inlichtingendiensten in Noorwegen, Zweden en Denemarken hebben onder meer gewaarschuwd dat Rusland criminelen kan inzetten om sabotage uit te voeren. Dat verhoogt ook het risico dat er iets kan gebeuren wat eigenlijk niet de bedoeling was, omdat Rusland niet de volledige controle heeft over de acties. Ellermann-Kingombe: ‘Je kunt een warenhuis in brand steken als er geen klanten zijn, waarbij niemand om het leven komt. Maar het kan zijn dat je klanten over het hoofd ziet op het moment dat je de brand sticht. Daarom kan deze verhoogde risicobereidheid ernstige gevolgen hebben.’

    Het is niet nieuw dat landen elkaar proberen te hinderen wanneer ze een conflict hebben. Maar de agressieve handelwijze van Rusland in Oekraïne heeft de hybride oorlog serieus op de agenda gezet. In 2014 toonde Vladimir Poetin aan hoe effectief een hybride oorlog kan zijn, toen hij beïnvloedingscampagnes en ‘groene mannetjes’ zonder Russische vlag op hun uniform inzette om de Krim te bezetten, wat de weg vrijmaakte voor de latere invasie van Oost-Oekraïne. Ook tegenover het Westen kan Rusland hybride aanvallen inzetten. In dat geval gelden die als tegenreactie op de westerse leveringen van geld en militair materieel aan Oekraïne. Zolang de Russen geen ‘echte’ oorlog willen tegen de superieure NAVO, die in het uiterste geval kan eindigen in een kernoorlog, zijn hybride aanvallen een poging om het Westen ervan te weerhouden verdere hulp aan de Oekraïners te sturen.

    Wereldorde ondermijnen

    Maar Ellermann-Kingombe ziet het in geen geval voor zich dat de hybride oorlog ophoudt zodra de oorlog in Oekraïne eindigt. Integendeel, Rusland bereidt zich volgens hem voor op een ‘langdurige confrontatie’. Want het gaat Rusland om veel meer dan het verzwakken van de steun aan Oekraïne. Het doel is om de hele liberale wereldorde te ondermijnen. ‘We zien geen enkel teken dat de Russen op dit gebied hun voet van het gaspedaal halen.’

    Meer concreet benadrukt Ellermann-Kingombe dat Rusland ‘systematisch’ infrastructuur op Europees grondgebied en op de zeebodem in kaart brengt om meerdere doelwitten te hebben, mocht het conflict later worden opgevoerd. De onderzeese kabels met data, stroom en gas noemt hij ‘ons zwakke punt’. ‘Voor Rusland gaat het erom kaarten in handen te krijgen voor het geval er later een directer conflict komt. Ze hebben hiervoor speciale mogelijkheden binnen hun leger, waaronder schepen die als doel hebben om die locaties in kaart te brengen.’

    Voor Ellermann-Kingombe is het glashelder hoe grondig en geduldig de Russen te werk gaan met hun hybride aanvallen. Hij noemt de recente verkiezingen in Roemenië en Moldavië als voorbeelden om te laten zien hoe de Russen in verschillende etappes werken. Het begint lang vóór een verkiezing, wanneer ze de bevolkingssamenstelling in kaart brengen om kwetsbaarheden en politieke voorkeuren vast te stellen. Op basis daarvan kunnen ze religieuze netwerken in stelling brengen, influencers mobiliseren, hooligans trainen, betaalsystemen opzetten voor het kopen van stemmen en campagnes opzetten op basis van nepnieuws.

    ‘Veel van deze inspanningen hebben de Russen er tot nu toe niet van weerhouden om door te gaan’

    ‘Tijdens de verkiezingen maken ze vervolgens gebruik van cyberaanvallen tegen stemlocaties, om te voorkomen dat die met elkaar kunnen communiceren. Ze creëren onrust rond de verkiezingen en doen bommeldingen bij bepaalde stemlocaties,’ zegt Ellermann-Kingombe. Na de verkiezing gaat het om het aanvechten van de uitslag, het mobiliseren van protesten en het uitvoeren van verdere cyberaanvallen. Hierdoor zitten Denemarken en de andere NAVO-landen met een belangrijke vraag: hoe verdedigen we ons beter tegen dit soort aanvallen?

    Er is al veel gebeurd. Zoals bekend heeft Denemarken een nieuw ministerie voor staatsveiligheid opgericht en burgers geadviseerd een noodvoorraad aan te leggen voor in geval van crisis. Andere landen schalen ook op. Op EU-niveau worden richtlijnen geïmplementeerd die hogere eisen stellen aan de beveiliging van kritieke infrastructuur en cyberspace. En de NAVO heeft onder meer een nieuw netwerk opgericht dat zich richt op kritieke infrastructuur op de zeebodem.

    Maar Ellermann-Kingombe constateert dat we hier misschien nog eens goed over na moeten denken: ‘Veel van deze inspanningen hebben de Russen er tot nu toe niet van weerhouden om door te gaan, en zelfs enigszins op te schalen. Daarom moeten we een strategie bepalen die beter aansluit op de uitdagingen waar we momenteel voor staan.’

    Wat kunnen we doen om onszelf nog beter te beschermen?

    ‘We moeten vooral beter worden in het delen van informatie. We moeten kunnen bepalen of een cyberaanval in een land een opzichzelfstaand incident is, of onderdeel van een patroon. Daarom is het ook ontzettend belangrijk dat we beter gaan samenwerken met de private sector, die veel infrastructuur bezit.’

    Een andere vraag is of de NAVO moet terugslaan, en hoe dat dan zou moeten gebeuren. Want bijna per definitie is hybride oorlog een schimmige aangelegenheid, waarbij niemand de verantwoordelijkheid voor een aanval neemt, omdat die anonimiteit op zichzelf bijdraagt aan het creëren van de gewenste onzekerheid. Daarom kan het onderzoek naar een aanval maanden of jaren duren, als die überhaupt ooit volledig wordt opgehelderd. ‘Dat is precies waar de afzender op speculeert,’ zegt Ellermann-Kingombe.

    ‘Als we terugslaan, zal het vermoedelijk gaan om een ‘asymmetrische reactie’, omdat wij ons aan de regels houden

    Wat betekent dat voor de mogelijkheden van de NAVO om terug te slaan?

    ‘Allereerst moeten we voortdurend onze capaciteit versterken om deze krachten te weerstaan. Net zoals we voortdurend onze mogelijkheden moeten versterken om een conventionele aanval te weerstaan. Het gaat om veerkracht. Wat betreft de mogelijkheid om terug te slaan: dat hoeft niet per se van ons uit te gaan.’ In plaats daarvan kan de EU de leiding nemen; die kan nieuwe sancties opleggen of diplomaten naar huis sturen, aldus Ellermann-Kingombe.

    ‘Als we terugslaan, zal het vermoedelijk gaan om een ‘asymmetrische reactie’, omdat wij ons aan de regels houden. Stel dat de Russen, of anderen, een winkelcentrum in brand steken; dan antwoorden we niet door bij hen ook een winkelcentrum in brand te steken. Want dat strookt niet met onze waarden.’

    Maar is het Westen dan niet veel te netjes? Het kan toch ook Russische geldautomaten uitschakelen of gps-systemen saboteren? Waarom zouden we achteroverleunen en de klappen incasseren?

    ‘Heel fundamenteel binnen de nieuwe strategie van de NAVO is, naast het in kaart brengen van wat we tegenover ons hebben en wat er nu al gebeurt, de wens om te onderzoeken of we onze inspanningen kunnen vergroten om aanvallers bij voorbaat af te schrikken van het uitvoeren van dit soort aanvallen.’

    Dus dat de Russen moeten weten dat we hun geldautomaten kunnen saboteren?

    ‘Ik kan niet ingaan op details over hoe dat moet gebeuren. Maar we hebben de wens om, als we zien dat ze de druk opvoeren en meer risico’s nemen, terug te duwen – meer nog dan we nu al doen.’

    Hoe kan de NAVO dat doen?

    ‘Ik heb een paar voorbeelden genoemd, zoals het beperken van de bewegingsvrijheid van diplomaten en het opleggen van sancties. Maar de kern van de Russische intentie is het verzwakken van onze steun aan Oekraïne. Dus ons antwoord kan bijvoorbeeld ook bestaan uit het vergroten van de steun aan Oekraïne. Er zijn veel instrumenten. Het vereist wel dat we het met elkaar eens worden – ook over wat en hoe de NAVO iets moet aanpakken. En daar zijn we nu mee bezig.

    In een hybride oorlog gaat het niet noodzakelijk om ‘oog om oog, tand om tand’

    Momenteel worden de pijpleidingen voor aardgas van Siberië naar China aanzienlijk uitgebreid. Dergelijke dingen kun je ook digitaal lamleggen. Is het vergezocht dat de NAVO op die manier zou reageren?

    ‘De essentie is dat de Russische aanvallen dilemma’s voor ons creëren. Daarom moeten wij nadenken over de vraag hoe wij dilemma’s voor hen kunnen creëren, als zij aanvallen. In een hybride oorlog gaat het niet noodzakelijk om ‘oog om oog, tand om tand’. Maar we kunnen wel een robuust antwoord geven dat effect heeft, zonder dat het een-op-een overeenkomt met wat zij doen.’

    De hybride oorlog richt ook de schijnwerpers op het allesbepalende Artikel 5 uit het NAVO-handvest. Tijdens de Koude Oorlog ging het erom elkaar te hulp te schieten als buitenlandse troe-pen ergens, bijvoorbeeld in de Baai van Køge, een NAVO-land zouden binnenvallen. Dat geldt nog steeds, maar de hybride oorlog maakt het plaatje tegenwoordig wat complexer. Daarom voelde de NAVO zich in 2016 geroepen om duidelijk te maken dat de ‘musketier-eed’ ook kan worden geactiveerd bij hybride aanvallen. Dat gebeurde zonder de grens daarvan nader te definiëren, omdat het voor de Russen onzeker moet blijven waar die ligt.

    Jean Ellermann-Kingombe: ‘Als er vijftig mensen om het leven komen bij een sabotageaanval op een winkelcentrum, hoe zal een land dan reageren? Dat kan Rusland niet voorspellen. Het gaat erom dat Rusland de klassieke afschrikking en confrontatie wil vermijden; in plaats daarvan wil het tot aan onze voordeuren en in onze huizen komen door middel van aanvallen op de energie-infrastructuur, datakabels en dergelijke.’

    Toch wijst Ellermann-Kingombe de suggestie van de hand dat Denemarken en de rest van de NAVO zich met de massale investeringen van de afgelopen jaren – in tanks, gevechtsvliegtuigen en wapensystemen – voorbereiden op de verkeerde oorlog. ‘Helaas is het er de tijd niet naar om minder te doen aan de klassieke verdediging. De NAVO stelt vast dat er aanzienlijke investeringen in onze defensie nodig zijn. Er gebeurt al veel op het gebied van veerkracht, maar er moet nog meer gebeuren. We moeten een crisis-mentaliteit in ons systeem krijgen. We moeten begrijpen dat, vanuit Moskou gezien, onze energievoorziening en onze telefoonsystemen volledig legitieme doelen zijn in deze vorm van oorlogsvoering. En we kunnen niet verwachten dat dat ophoudt als de oorlog in Oekraïne eenmaal voorbij is.’

  • M23-rebellen zouden minstens 140 burgers hebben vermoord in het oosten van de DRC

    M23-rebellen zouden minstens 140 burgers hebben vermoord in het oosten van de DRC

    In juli ondertekenden de DRC en M23 nog een staakt-het-vuren

    ‘De rebellen van M23 hebben vorige maand minstens 140 mensen vermoord in het oosten van de Democratische Republiek Congo (DRC), een van de ergste wreedheden die de gewapende groep heeft begaan sinds haar heropleving eind 2021’, schreef de BBC woensdag, onder verwijzing naar een rapport van de ngo Human Rights Watch (HRW).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Getuigen hebben de ngo verteld dat de door Rwanda gesteunde rebellen dorpelingen, ‘voornamelijk vrouwen en kinderen, grotendeels afkomstig uit de etnische groep van de Hutu’s’, in de regio Rutshuru, vlak bij het Virunga National Park, ‘standrechtelijk hebben geëxecuteerd’. Deze nieuwe golf van geweld heeft plaatsgevonden terwijl de DRC en M23 in juli een staakt-het-vuren hebben ondertekend en er onderhandelingen gaande zijn over een definitief vredesakkoord.

  • De onbedoelde gevolgen van de sancties tegen Iran

    De onbedoelde gevolgen van de sancties tegen Iran

    De internationale sancties tegen Iran zijn bedoeld om het regime financieel te verzwakken en de nucleaire activiteiten te remmen. Hoewel de economie zwaar onder druk staat met hoge werkloosheid en inflatie, groeit tegelijkertijd het commerciële imperium van de Islamitische Revolutionaire Garde.

    Al voordat de bommen begonnen te vallen stond de Iraanse economie er slecht voor. Zes op de tien mensen in de werkende leeftijd waren werkloos. De prijzen waren het afgelopen jaar met 35 procent gestegen. Circa 18 procent van de bevolking leefde onder de armoedegrens volgens de definitie van de Wereldbank. Hoewel Iran olie en gas exporteert, moest het regime de energiecentrales draaiende houden met laagwaardige stookolie. En toen nam Benjamin Netanyahu economische doelen op de korrel. Naast militaire bases en nucleaire installaties werden er minstens twee gasvelden, een paar olievelden en een autofabriek door de Israëlische vliegtuigen gebombardeerd.

    De redenering achter die luchtaanvallen was dezelfde als die achter de internationale sancties tegen Iran. Als de economie wordt getroffen, dalen de belastinginkomsten van het regime, wat een klap zou moeten zijn voor de nucleaire ambities. Het probleem is dat de Iraanse veiligheidsdienst, de Islamitische Revolutionaire Garde, een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van Irans nucleaire programma. En de Revolutionaire Garde heeft voor zijn financiering een geheim commercieel imperium opgebouwd dat juist profiteert van maatregelen die schadelijk zijn voor de economie.

    Iran zucht al lange tijd onder enkele van de zwaarste sancties ter wereld

    Iran zucht al lange tijd onder enkele van de zwaarste sancties ter wereld. Op aangeven van de VS waren die door het Westen versoepeld na de toezegging van Iran in 2015 om het nucleaire programma af te bouwen, en werden ze weer aangescherpt toen president Trump die overeenkomst in 2018 opzegde. De nieuwste maatregelen zijn een gevolg van de Iraanse steun voor Ruslands oorlog tegen Oekraïne en van Trumps terugkeer in het Witte Huis. Westerse bedrijven mogen geen Iraanse olie kopen, het belangrijkste exportproduct, of zaken doen met Iraanse banken.

    In 2018, toen Iran het IMF voor de laatste keer toestond zijn financiën door te lichten, exporteerde het land voor 46 miljard dollar aan olie, de helft van zijn totale export. Amerikaanse overheidsfunctionarissen denken dat dit aandeel tegenwoordig nog maar een derde bedraagt. Dit jaar zal Iran naar verwachting zo’n 1,7 miljoen vaten per dag exporteren, ongeveer evenveel als vorig jaar, ondanks de mogelijke productiedaling als gevolg van de Israëlische aanvallen.

    De sancties beperken zich niet tot olie. De ‘zwarte lijst’ van Iraniërs die de VS bijhoudt, telt al duizenden namen. En hij wordt elke maand langer. Het is westerse bedrijven verboden zaken te doen met Iraanse bedrijven in zowat elke bedrijfstak, van auto’s, metalen en mijnbouw tot de textielindustrie. Alleen boeren en farmaceutische bedrijven die producten voor burgers leveren zijn vrijgesteld, maar kampen wel met een afschrikwekkende hoeveelheid administratieve rompslomp.

    Slinkse omwegen

    Gevolg is dat er nauwelijks handel plaatsvindt tussen Iran en het Westen. Van het internationale banksysteem, waar transacties vaak in dollars worden afgewikkeld via het Europese betaalsysteem SWIFT, zijn Iraanse bedrijven nu uitgesloten, zodat ze zelfs voor het betalen van handelspartners in China en Rusland op slinkse omwegen zijn aangewezen. Dat verstoort de Iraanse economie, die volgens de Wereldbank de komende twaalf maanden met 1,6 procent zal krimpen. Nieuwe bedrijven kunnen niet exporteren en leveren dus vooral diensten aan de binnenlandse markt.

    Dat trekt een wissel op de overheidsfinanciën. In 2018 bedroegen de inkomsten uit olie en belastingen circa 17 procent van het bbp. Momenteel nog maar 11 procent. Het Iraanse begrotingstekort bedroeg in 2024 ongeveer 3 procent van het bbp. Het regime kan niet lenen van particuliere geldschieters en plundert dus het staatsinvesteringsfonds en drukt geld bij. Daardoor rijst de inflatie de pan uit.

    Bij nadere inspectie van de Iraanse geldstromen blijkt van het geld voor ayatollah Ali Khamenei, de hoogste leider, en voor de Revolutionaire Garde maar weinig afkomstig te zijn uit officiële bronnen. Ze leunen vooral op hun eigen financiële imperium. De Revolutionaire Garde heeft drie inkomstenbronnen. Ten eerste een reeks lokale bedrijven en stichtingen. Alle vijf de takken van de organisatie beschikken over een verbluffend breed scala aan banken, fabrieken en start-ups. In hun portefeuille zitten onder meer Persian Gulf Petrochemicals, de grootste Iraanse raffinaderij van petrochemische producten, tunnelbouwer Hara en autoconcern Bahman, ooit de Iraanse Mazda-fabrikant.

    Hij schat dat de helft van alle bedrijven in Iran op zijn minst gedeeltelijk in handen is van de veiligheidsdienst

    Veel bedrijven zijn onderdeel van Khatam al-Anbiya, een in 1990 opgericht conglomeraat waarin de Garde zijn inkomstenbronnen bundelde. Het is nu de grootste aannemer van het land. Volgens een westerse overheidsfunctionaris is het zo’n vijftig miljard dollar waard, maar hij zegt erbij dat dit maar een ruwe schatting is, omdat het in heel veel kleinere bedrijven belangen heeft. Hij schat dat de helft van alle bedrijven in Iran op zijn minst gedeeltelijk in handen is van de veiligheidsdienst.

    Maar het grootste deel van zijn geld haalt de Revolutionaire Garde uit het buitenland. De tweede inkomstenbron is de oliehandel. Elk jaar wordt van oudsher een deel van de Iraanse overheidsuitgaven gereserveerd voor de veiligheidsdienst. Maar omdat de schatkist de laatste jaren krap bij kas zit, krijgt de Garde het nu uitbetaald in olie. Tot de oorlog gingen er zo’n 500.000 vaten ruwe olie per dag naar de veiligheidsdienst, ofwel een kwart van de Iraanse export.

    De Garde verkoopt die olie via een uiterst ingewikkeld netwerk van beurzen en brievenbusfirma’s. De afnemers zijn voornamelijk Chinezen. Volgens Amerikaanse functionarissen is dit systeem zowel goedkoper als vernuftiger dan dat van de Iraanse regering. 

    De Revolutionaire Garde heeft ook bedrijven die zich bezighouden met illegale import en export. Amerika zegt al jaren dat de Garde voor Europa bestemde drugs uit Afghanistan doorsluist naar het Midden-Oosten. De Garde is ook verantwoordelijk voor de import van wapens in Iran en laat de strijdkrachten daarvoor duur betalen. In die ladingen worden sigaretten, consumentenelektronica en voedsel meegesmokkeld die voor veel geld verkocht kunnen worden aan de van steeds meer luxegoederen verstoken bevolking.

    Dilemma

    Deze spreiding van inkomstenbronnen stelt westerse beleidsmakers voor een dilemma. De Iraanse economie zucht onder de sancties. Maar als de druk verder wordt opgevoerd zodat de belastinginkomsten nog verder dalen, worden de goederen die de Revolutionaire Garde binnensmokkelt nog meer waard. De nieuwste sancties van Trump hebben er volgens een overheidsfunctionaris toe geleid dat andere Iraanse olieleveranciers nu bij de Garde aankloppen om hun olie te verhandelen, vanwege het geavanceerde netwerk van de veiligheidsdienst.

    Als Iran en Israël de vijandigheden hervatten, richten de Israëlische generaals het vizier misschien op locaties van de Revolutionaire Garde. Het herstel van de reeds vernietigde militaire locaties, vermoedelijk ook knooppunten in het distributienetwerk van de Garde, gaat veel geld kosten. Maar de recente geschiedenis van oliesancties wijst uit dat verscherping van sancties de Iraanse handel niet volledig kan stilleggen. Hooguit wordt het transport vertraagd, tot exporteurs een nieuwe omweg vinden. En met de stijgende inflatie en groeiende tekorten blijven Iraanse burgers de tol betalen voor de tegenspoed van hun veiligheidsdienst.

  • In Poetins ogen valt niks te zien en zeker geen vrede

    In Poetins ogen valt niks te zien en zeker geen vrede

    Terwijl president Zelensky zijn belofte niet heeft kunnen waarmaken en de oorlog doorwoedt, leven Oekraïners elke dag met grote maar ook meer onbeduidende zorgen, zoals het gebrek aan vertrouwd zout uit Donbas.

    Het verbaast me niets dat ze het ministerie van Onderwijs opdoeken,’ vertelde mijn goede vriendin Dima. ‘Te oordelen naar wat Steve Witkoff zei bij Fox, krijgen ze in Amerika niet eens geschiedenis of aardrijkskunde op school.’ Oekraïners zijn geschokt door de energieke, maar opzettelijk verkeerd gerichte pogingen van het kabinet Trump om het onderhandelingsproces te versnellen. Elke dag geeft het Witte Huis opnieuw blijk van hun incompetentie, en bij uitspraken als ‘Poetin is geen slechterik’ of ‘ik denk dat hij vrede wil’ kunnen we enkel nog onze schouders ophalen.

    Het deed mij denken aan wat president Volodymyr Zelensky zei na de verkiezingen in 2019, toen hij beloofde dat hij binnen twaalf maanden een vredesverdrag zou sluiten met Poetin, en anders zou aftreden. Noch de vrede, noch zijn aftreden zijn gerealiseerd. Er brak een grootschalige oorlog uit en na drie jaar vechten is het niet langer Zelensky maar Witkoff, de Amerikaanse afgezant voor het Kremlin, die vrede in Poetins ogen ziet. De ogen van Poetin zijn klein en je moet ze aandachtig bekijken om er überhaupt iets in te bespeuren. De Oekraïners zijn al lang geleden opgehouden de Russische dictator te doorgronden. 

    Tijdens de ‘vredesgesprekken’ worden Oekraïense steden met de dag intensiever gebombardeerd

    Tijdens de ‘vredesgesprekken’ worden Oekraïense steden met de dag intensiever gebombardeerd, met nieuwe tactieken en zogeheten ‘Geranium’-drones: grote, zware gevaartes die op een hoogte van ongeveer 2 kilometer vliegen. De verwoesting en het aantal slachtoffers per aanval is hiermee enorm gestegen. Ook nieuw is een techniek waarbij een groot aantal drones zich tijdens een aanval op hetzelfde doelwit richt. Onlangs voerden meer dan twaalf drones een nachtaanval uit op Chmelnitski. Daarna was Odessa aan de beurt, en daarna Kyiv. Net als veel andere inwoners van Kyiv bracht mijn gezin die nacht door in de gang, waar we luisterden we naar de explosies en het afweergeschut. 

    Chef Marco Cervetti, promotor van Italiaans eten in Oekraïne, slaapt niet op de gang. Het is te onaangenaam. De gang in zijn huurappartement is klein en Marco is twee meter lang, dus gaat hij naar de schuilkelder onder in zijn flatgebouw. Hierdoor heeft hij zijn buren goed leren kennen. Soms neemt hij een fles Sangiovese mee om samen op te drinken. 

    Controleposten

    Marco kookt graag pastagerechten voor zijn vrienden en spreekt graag met ze af, maar hij mag thuis niemand uitnodigen. Lang geleden, voor februari 2022, verhuisde hij naar een appartement in een oud gebouw naast het presidentiële kantoor, in het hart van het regeringskwartier. Alleen mensen die daar wonen of werken hebben toegang; het leger laat verder niemand langs de controleposten. Dus nu kookt Marco bij zijn vrienden thuis, of in een café. Zijn laatste vriendendiner, in café Torf, tien minuten bij mij vandaan, heb ik helaas moeten missen, maar in april krijg ik een herkansing bij mij thuis.

    Het is gek, maar de laatste tijd denk ik steeds vaker over de toekomst. Ik bereid me al voor op reizen in de zomer en in de herfst. Dit betekent overigens niet dat ik geloof dat het einde van de oorlog in zicht is. De oorlog is voor iedereen in Oekraïne een soort Russisch roulette. Je weet nooit wanneer een raket of een drone dichtbij zal ontploffen. Elke dag en nacht worden mensen verminkt of vermoord, worden huizen verwoest en auto’s met passagiers en al in de as gelegd. Je moet bezig blijven en je kan er niet bij stil blijven staan. Je gaat door, je leeft voorzichtig, en luistert aandachtig naar elk geluid. 

    Tijdens een oorlog lijkt het misschien absurd om te gaan kibbelen over zoutproductie, maar dit is hoe het is

    Soms merk je dat je je zorgen maakt over een of ander klein, onbeduidend probleem. Ik denk bijvoorbeeld vaak aan de smaak van het Artemovsk-zout uit Donbas. Ik gebruik al mijn hele leven dat grove, wittige zout met stukjes gruis erin. Toen Rusland de stad bezette waar de mijn zich bevindt, waren er door heel Oekraïne nog enkele reserves beschikbaar, maar op den duur raakte de voorraad op. Nu hebben we geen Artemovsk-zout meer en hebben we het met Turks en Pools importzout te doen, met beide een eigenaardige smaak, heel anders dan het zout waar ik tijdens mijn lange leven aan gewend ben geraakt. Mijn oplossing is dat ik helemaal niet meer kook met zout. Af en toe gebruik ik sojasaus. 

    Laatst kwam ik te weten dat er in Transkarpatië een zoutmijn staat die volledig gereed is om zout aan heel Oekraïne te leveren, maar dat deze niet in gebruik is omdat de co-eigenaren ruzie hebben. Tijdens een grootschalige oorlog lijkt het misschien absurd om te gaan kibbelen over zoutproductie, maar dit is hoe het is. Ik kan enkel hopen dat ze het snel weer bijleggen, zodat de productie weer op gang kan komen. Zal het net zo smaken als het zout uit Donbas? In dat geval hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen meer over te maken.  

  • Trump wil op korte termijn met Poetin en Zelensky om de tafel

    Trump wil op korte termijn met Poetin en Zelensky om de tafel

    De laatste fysieke ontmoeting tussen een Amerikaanse en Russische president was in 2021

    De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat hij volgende week een persoonlijk overleg wil met de Russische president Vladimir Poetin. Kort daarna wil hij ook een driegesprek voeren met zowel Poetin als de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Dat meldt The New York Times op basis van bronnen rond het Witte Huis.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit overleg met Poetin zou de eerste fysieke ontmoeting zijn tussen een Amerikaanse en een Russische president sinds Joe Biden en Poetin elkaar in 2021 in Genève spraken.

    Op de vraag of alle partijen al hadden ingestemd met het beoogde overleg, antwoordde Trump woensdag: ‘De kans is groot dat ze dat zullen doen.’

    De Amerikaanse gezant Steve Witkoff was deze week nog in Moskou om met Poetin te spreken. Volgens Trump is er in die gesprekken ‘vooruitgang geboekt’. Zelensky zei woensdagavond dat Rusland signalen afgeeft bereid te zijn tot een staakt-het-vuren. ‘Maar het is cruciaal dat ze de VS en Oekraïne niet misleiden.’

  • Links, Rusland en de NAVO. De schuld bij Poetin leggen pleit het Westen niet vrij

    Links, Rusland en de NAVO. De schuld bij Poetin leggen pleit het Westen niet vrij

    Links heeft vaak kritiek op Amerikaanse politiek en dus wordt de Russische inval in Oekraïne voorgesteld als een logische reactie op de uitbreiding van de NAVO. Zo komt de schuld niet bij de agressor te liggen, maar bij het Westen, analyseert politicoloog David Ost. Is links te terughoudend in zijn kritiek op Rusland?

    Het is moeilijk voor links om de kant van de mainstream te kiezen. Want dan hebben we het gevoel dat we tekortschieten, dat we de strijd verzaken, dat we het ons niet kunnen veroorloven stelling te nemen tegen een erkende slechterik, omdat we daarmee de slechterik in eigen land in de kaart spelen en de kans geven zich als goede partij voor te doen. Dit verschijnsel bestaat al sinds 1917 voor wat betreft westers links en Rusland. Vóór 1917 zag links de tsaristische autocratie als een autoritair bewind bij uitstek, waardoor de socialistische partijen van Ruslands vijanden de Eerste Wereldoorlog konden omarmen. Maar sinds de Russische Revolutie is links altijd bang geweest om zich aan te sluiten bij westerse bourgeois veroordelingen van het land, ondanks de eigen, dikwijls felle bezwaren tegen het stalinisme en de onderdrukking van de interne democratie. 

    Al kort na het begin van de oorlog tegen Oekraïne zagen we deze angst opnieuw. En dat terwijl Poetins Rusland veel meer overeenkomsten vertoont met het tsarendom dan met de Sovjet-Unie. In de eerste dagen na de invasie leken prominente linkse commentatoren nauwelijks woorden aan Rusland vuil te willen maken. Ze richtten hun pijlen vooral op de NAVO. Goed, de invasie was dan wel fout, maar de ‘echte’ schuldige was toch echt het Westen. Hoezo dat? Omdat het de NAVO naar het oosten had uitgebreid en een Oekraïens NAVO-lidmaatschap niet uitsloot. Het deed er niet toe dat de uitbreiding van de NAVO meer werd gestuurd door de Oost-Europeanen dan door Washington, dat aanvankelijk nogal verdeeld was over de kwestie. Evenmin scheen het van belang te zijn dat een NAVO-lidmaatschap niet direct voor Oekraïne in het verschiet lag, of dat een NAVO-aanval op Rusland volstrekt ondenkbaar was.

     Het is niet verrassend dat Oost-Europees links zijn westerse soortgenoten en hen beschuldigt van ‘westsplaining’

    Wat telde, was dat al deze stappen Rusland woedend hadden gemaakt, en het was die gerechtvaardigde woede van Rusland waarop zo veel westerse linkse partijen zich zo graag leken te richten in de eerste dagen na de Russische invasie. Zo minimaliseerden ze de verantwoordelijkheid van Rusland. Ze kozen voor een ‘realistische’ visie, die inhield dat de destructieve woede van een ‘grote’ mogendheid werd genormaliseerd. Het is niet verrassend dat Oost-Europees links onverbloemde kritiek heeft op zijn westerse soortgenoten en hen beschuldigt van ‘westsplaining’.

    Zelfs Noam Chomsky, wiens kritiek op de invasie niet mals was (‘een grove oorlogsmisdaad, vergelijkbaar met de Amerikaanse invasie in Irak en de invasie van Hitler en Stalin in Polen in september 1939’), sprak vervolgens alleen nog maar over de NAVO en onderschreef de stelling dat er geen crisis zou zijn geweest als de NAVO zich niet had uitgebreid. Poetin wordt zo wederom voorgesteld als een bijkans hulpeloze leider, die Oekraïne wel moest binnenvallen om Rusland te verdedigen.

    Met andere woorden: tijdens de eerste dagen van deze brute en volstrekt zonder aanleiding uitgevoerde invasie van een soeverein land was het de eerste zorg van veel westerse linkse partijen om die invasie te contextualiseren, de schuld af te schuiven op de vijand in eigen land en zich zo af te keren van de stortvloed aan mainstream veroordelingen.

    Wensen

    Voor wat betreft de vermeende ‘veiligheidsgaranties’: misschien heeft Rusland die wel ‘nodig’. Dat beweren grootmachten immers altijd. Maar het is schandalig dat links zich meer zorgen maakt over de veiligheidsbelangen van een grootmacht – in dit geval een rechtse militaristische grootmacht die vrijwel volledig afhankelijk is van de winning en verkoop van fossiele brandstoffen die de planeet om zeep helpen – dan over de wensen van een klein volk dat hoopt zijn onafhankelijkheid veilig te stellen en niet te worden binnengevallen. Links behandelt de door het westerse imperialisme gemarginaliseerde bevolkingsgroepen nooit zo afwijzend. 

    Toch verbaast me dit niet zo. Ik schrijf al sinds eind jaren zeventig als linkse persoon over Oost-Europa. Wanneer ik scherpe kritiek uitte op het Sovjetbeleid of oppositiebewegingen in het Sovjetblok steunde, keken linkse collega’s in het Westen me soms met scheve ogen aan. De mainstream pers en meestal zelfs de Amerikaanse regering bekritiseerden immers vaak dezelfde zaken en steunden min of meer dezelfde bewegingen. Keurde ik daarmee niet het Koude Oorlogsbeleid van westerse regeringen goed, terwijl ik me als Amerikaan zou moeten richten op hoe we de dingen híér kunnen veranderen?

    Begin jaren tachtig schreef ik vanuit Polen veel artikelen voor het linkse Amerikaanse weekblad In These Times over de verboden vakbond Solidariteit – een arbeidersbeweging die streed tegen de door de Sovjet-Unie gesteunde regering, die de participatiedemocratie praktiseerde, die zich verzette tegen het kapitalisme en onafhankelijke vakbonden eiste. Eenmaal weer thuis werd ik door een vriend voorgesteld als ‘voorheen links’. Het betekende kennelijk niets voor sommige linkse mensen dat mijn kritiek op het zogenaamd linkse systeem van staatssocialisme wezenlijk verschilde van die van bourgeois rechts. Ze wilden vooral niet aan dezelfde kant komen te staan als hun vijanden in eigen land. Daar ging het om. En dus deed het niet ter zake dat linkse mensen idealiter werkelijk opkwamen voor de rechten van Poolse arbeiders, en dat pak ’m beet Ronald Reagan Solidariteit puur op cynische gronden verdedigde, terwijl hij arbeidersbewegingen in eigen land vermorzelde. 

    Toch is het in strijd met alle internationalistische principes en ronduit americocentrisch om imperialisme ook maar een beetje te gedogen, alleen maar omdat de imperialist in kwestie zich verzet tegen de in jouw ogen nog ergere imperialist.

    Bedoelingen

    Was de invasie van Poetin bedoeld om de NAVO uit Oekraïne te houden? Bezwaar maken tegen de NAVO is één ding. Maar een oorlog voeren die ongetwijfeld zou leiden tot versterking van de NAVO duidt erop dat het vooral om iets anders ging. Als het voornaamste doel was om het NAVO-lidmaatschap van tafel te vegen, dan had Rusland Oekraïne militair kunnen omsingelen en kunnen aankondigen dat het klaar was om binnen te vallen, mocht spoedoverleg over Oekraïense neutraliteit uitblijven. Als dat overleg niet was gekomen, had het land een beperkte inval kunnen doen in de gebieden die al in handen waren van separatisten en kunnen dreigen met escalatie. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei kort na de invasie dat hij openstond voor een gesprek over neutraliteit. Poetin had stapsgewijs kunnen handelen, in plaats van een totale oorlog te ontketenen, om een oplossing te vinden voor de vermeende grootste grief van Rusland. 

    Er moet dus iets anders aan de hand zijn geweest. En het was best duidelijk wat dat was. 

    Poetin heeft zijn mening over Oekraïne niet onder stoelen of banken gestoken. In juli 2021 schreef hij een artikel van zevenduizend woorden waarin twee punten centraal stonden: dat Oekraïne een onvervreemdbaar deel van Rusland is en dat Oekraïners geen recht hebben op zelfbestuur, tenzij in nauwe samenwerking met Rusland. Het artikel betoogt dat er al duizend jaar een onverbrekelijke band tussen Rusland en Oekraïne heeft bestaan, totdat die werd verbroken door Lenin en de bolsjewieken, waardoor een grote Oekraïense Sovjetrepubliek een onafhankelijke staat kon worden toen de Sovjet-Unie uiteenviel.

    Vergeet even de bizarre aanname dat naties hun definitieve vorm krijgen op een bepaald moment van hun ontstaan. Poetins belangrijkste citaat is dit: ‘Het Sovjet-nationaliteitsbeleid heeft drie afzonderlijke Slavische volkeren gecreëerd, terwijl er in feite maar één grote Russische natie is, een drie-eenheid bestaande uit Groot-Russen [lees: Russen], Klein-Russen [lees: Oekraïners] en Wit-Russen.’

    Hoeveel duidelijker kan Rusland zeggen dat de NAVO slechts een symptoompje was van een veel groter probleem?

    Het probleem met al die verhalen die zich concentreren op de NAVO – waaraan Poetin nauwelijks een woord vuil maakt in zijn tekst van juli 2021 – is dat ze Poetins autoriteit ontkennen. Ze presenteren Poetin als iemand die alleen maar kan reageren – op Amerika. Poetin heeft eindeloos en overduidelijk herhaald wat hij van Oekraïne vindt, los van de NAVO-kwestie. Die kwestie is zeker niet onbelangrijk, maar westerse analisten die de centrale rol ervan blijven benadrukken, zijn simpelweg schuldig aan het muilkorven van mensen uit het oosten, in dit geval ook Vladimir Poetin. En hij is nog wel zo duidelijk: als de NAVO het lidmaatschap van tafel had geveegd, zou hij nog steeds met het probleem zitten dat Oekraïne een volledig van Rusland gescheiden entiteit zegt te zijn.

    Nog meer bewijs voor de centrale rol van het thema ‘één grote Russische natie’ komt uit een opmerkelijk artikel dat een dag na de invasie werd gepubliceerd door Novosti, het officiële Russische nieuwsagentschap, en een paar uur later werd verwijderd toen de omvang van het Oekraïense verzet duidelijk was. Verbazingwekkend genoeg geloofden sommigen binnen de hoogste leiding dat de invasie een peulenschil zou zijn: het artikel kondigde aan dat er ‘een nieuw tijdperk’ was begonnen, waarin Rusland ‘zijn historische volledigheid herstelde’ door Groot-Russen, Klein-Russen en Wit-Russen te herenigen tot het Russische volk. De onafhankelijkheid van Oekraïne, zo gaat het verder, was ontoelaatbaar omdat het de ‘ontrussificatie van Russen’ zou betekenen.

    Hoeveel duidelijker kan Rusland zeggen dat de NAVO slechts een symptoompje was van een veel groter probleem? Voor de bühne had Rusland het over de NAVO, omdat het wist dat iedereen die Amerika wantrouwde zich hieraan kon vastklampen, teneinde de Russische verantwoordelijkheid te minimaliseren. Amerika wantrouwen is terecht. Maar als we luisteren naar wat Poetin zegt, kunnen we niet anders dan zijn diep imperialistische ambities ten aanzien van Oekraïne onderkennen.

    Denken sommigen nu nog steeds dat Poetin een soort linkse figuur is? Is dat de reden dat sommige westerse linkse kringen (maar niet de Oost-Europese) nog steeds niet dezelfde kwade bedoelingen toeschrijven aan Rusland als aan de Verenigde Staten?

    Traditie

    Het is waar dat Poetin de Sovjetstaat lang heeft gediend, lid was van de Communistische Partij en het einde van de Sovjet-Unie sterk betreurde. Het is ook waar dat de Sovjet-Unie in de meeste internationale conflicten tijdens de Koude Oorlog doorgaans aan de kant van de progressieven stond.

    Poetin trad echter niet om progressieve redenen toe tot het staatsapparaat van de Sovjet-Unie, maar om een machtige Russische staat te dienen. Er is geen enkel bewijs dat Poetin ooit geïnteresseerd is geweest in welke vorm van linkse ideologie dan ook. Hij past volledig in de traditie van die oude keizerlijke emigranten van het Witte Leger die Sovjet-Rusland in de jaren dertig in de armen sloten toen ze zagen dat het de Groot-Russische macht herstelde die ze al die tijd hadden nagestreefd. 

    Als Poetin een intellectuele held heeft, dan is dat Ivan Ilyin, een van de belangrijkste theoretici van de antibolsjewistische kant tijdens de Burgeroorlog, een christelijke monarchist en vroege bewonderaar van Hitler, wiens stoffelijke resten hij uit de VS heeft teruggehaald om ze plechtig te laten herbegraven in Moskou. Voor wat betreft de Russische leiders aan wie hij zich spiegelt is zijn voorbeeld tsaar Alexander III, die tijdens zijn bewind van 1881-1894 de hervormingen van zijn voorganger terugdraaide en de autoritaire heerschappij versterkte. Hij werd een model voor West-Europees rechts, dat zich verzette tegen liberale en socialistische hervormingen, net zoals Poetin nu een held is voor Marine Le Pen of Tucker Carlson, die de strijd hebben aangebonden tegen egalitaire ‘woke’ tendensen.

    De enorme schuld van Poetin erkennen betekent niet dat je Amerika vrijpleit

    George Kennan [voormalig adviseur van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken] waarschuwde al voor uitbreiding van de NAVO voordat iemand ooit van Vladimir Poetin had gehoord. Elk Rusland zou op zijn hoede zijn geweest voor een NAVO aan zijn grenzen. Maar niet elk Rusland zou Oekraïne de meest elementaire rechten op zelfbeschikking ontzeggen. Noch Lenin noch Gorbatsjov noch Jeltsin behandelde Oekraïne op die manier, en Poetin heeft hen alle drie veroordeeld. Niet elk Rusland zou een vage kans op Oekraïens lidmaatschap van de NAVO beantwoorden met een totale oorlog. En voor diegenen die blijven terugkomen op de gerechtvaardigde angst van Rusland voor de aanwezigheid van de NAVO aan zijn grenzen, hoe verklaar je een invasie die, zoals iedereen had kunnen voorspellen, nu leidt tot een agressiever anti-Russische NAVO dan ooit sinds het einde van de Koude Oorlog? 

    De enorme schuld van Poetin erkennen betekent niet dat je Amerika vrijpleit. Gezien de onwil om zich sterk te maken voor het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne hadden de VS dit vooruitzicht publiekelijk van tafel moeten vegen en moeten werken aan een gezamenlijke neutraliteitsovereenkomst waarmee Ruslands belangrijkste discussiepunt zou zijn ontkracht. Maar de oorlog in Oekraïne is niet een van de vele historische zonden van Amerika. Zelfs Poetin zoekt de oorzaak van de oorlog in het streven van Oekraïne naar volledige onafhankelijkheid – een streven, zo laat hij herhaaldelijk weten, dat hij niet kan accepteren.

    Bijna niemand aan de linkerkant heeft de oorlog gesteund. Maar ‘weg met de Russische invasie’ zeggen en vervolgens Amerika, en louter Amerika, de schuld geven van het uitlokken ervan, is bijna hetzelfde. Het getuigt niet alleen van een gebrek aan basiskennis over Rusland, het is ook een verbijsterend verraad van de meest fundamentele internationalistische principes. Als we het recht op zelfbeschikking van Amerika’s buren willen steunen, dan kunnen we Ruslands buren het recht daarop niet ontzeggen. Als we bepaalde vormen van imperialisme niet kunnen herkennen, dan maken we ons schuldig aan hetzelfde soort americocentrisme waarop we anderen bekritiseren. 

    David Ost doceert politicologie aan Hobart College en William Smith College in de staat New York. Hij heeft veel geschreven over Oost-Europa, met een focus op arbeid, klasse, democratie en nieuw rechts.

  • Israël begint nieuw grond- en luchtoffensief in relatief ongehavend Centraal-Gaza

    Israël begint nieuw grond- en luchtoffensief in relatief ongehavend Centraal-Gaza

    In het gebied zouden nog gijzelaars worden vastgehouden

    Terwijl vijfentwintig landen, waaronder Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, zich hebben verenigd om op te roepen tot ‘een onmiddellijk einde aan de oorlog’ in Gaza, heeft Israël op maandag 21 juli ‘een nieuw grond- en luchtoffensief’ gelanceerd in het centrum van Gaza. Daarbij is het met tanks Deir Al-Balah binnengedrongen, een stad die tot hiertoe relatief verschoond bleef van gevechten, schrijft Time Magazine. Onder meer verschillende gebouwen van de Verenigde Naties (VN) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) werden aangevallen.

    Het Amerikaanse weekblad merkt op dat het Israëlische leger eerder had ‘afgezien’ van een inval in deze stad omdat ‘sommige Israëlische gijzelaars’ daar nog steeds gevangen zouden worden gehouden. Maar zondag werd de bevolking bevolen te evacueren en werd hun opgedragen ‘naar het zuiden en het westen, naar de kust’ te trekken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    El País benadrukt dat dit offensief ‘plaatsvindt op dezelfde dag dat het officiële dodental van het conflict de 59.000 overschrijdt, waarvan een meerderheid kinderen en vrouwen’, en dat hierdoor het gebied dat ‘vrij van troepen’ is nog kleiner zal worden. Maar ‘in werkelijkheid zijn er volgens de Verenigde Naties geen veilige plekken voor burgers in de Gazastrook’, schrijft de Spaanse krant.

    Tegelijkertijd hebben vijfentwintig landen Israël veroordeeld omdat het de Palestijnen hun ‘menselijke waardigheid’ ontneemt en hebben zij het land maandag opgeroepen om ‘onmiddellijk’ een einde te maken aan deze oorlog, meldt The Guardian. Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Japan en Australië hebben de Israëlische regering ook opgeroepen de beperkingen op het transport van hulpgoederen op te heffen, met het argument dat het lijden van de burgers ‘een nieuw hoogtepunt heeft bereikt’.

    Deze landen hebben bovendien het ‘volstrekt onaanvaardbare’ voorstel van de Israëlische minister van Defensie, Israël Katz, veroordeeld om 600.000 Palestijnen te verplaatsen naar een zogenaamde ‘humanitaire stad’ in Rafah, ‘een gebied dat zwaar is beschadigd door Israëlische bommen’, benadrukt het Britse dagblad.

  • Israël blijft Gaza bombarderen terwijl besprekingen over wapenstilstand vastlopen

    Israël blijft Gaza bombarderen terwijl besprekingen over wapenstilstand vastlopen

    Hamas en Israël beschuldigen elkaar van het blokkeren van een akkoord

    Volgens Al-Jazeera, dat informatie van het Palestijnse persbureau Wafa overneemt, zijn maandag minstens achtenzeventig Palestijnen gedood, onder meer in de buurt van een hulpverdeelpunt in Rafah. Het totale aantal slachtoffers rond de centra die worden beheerd door de zeer controversiële Gaza Humanitarian Foundation, die gesteund wordt door Israël en de Verenigde Staten, bedraagt nu 838. Tegelijkertijd verslechtert de toegang tot drinkwater nog verder: door een gebrek aan brandstof liggen de ontziltings- en afvalwaterzuiveringsinstallaties stil sinds Israël op 2 maart de leveringen heeft geblokkeerd. Ondanks een recente overeenkomst met de EU om de humanitaire hulp te verhogen, ‘is er ter plaatse niets veranderd’, aldus de Egyptische minister van Buitenlandse Zaken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ondertussen blijven de indirecte besprekingen tussen Israël en Hamas in een impasse zitten, nadat beide partijen elkaar ervan hebben beschuldigd een akkoord over de vrijlating van gevangenen en een staakt-het-vuren van zestig dagen te hebben geblokkeerd. In Israël, zo meldt Al-Jazeera, ‘krijgt Benjamin Netanyahu ook kritiek op de haalbaarheid en ethiek van een project om een zogenaamde “humanitaire stad” te bouwen op de ruïnes van Rafah om daar 600.000 Palestijnen te huisvesten’. Een project dat de Israëlische veiligheidsdiensten niet bevalt en dat het VN-agentschap voor Palestijnse vluchtelingen, UNRWA, omschrijft als een ‘concentratiekamp’.

  • Gaza: Netanyahu ‘bereid’ te onderhandelen over een permanent staakt-het-vuren

    Gaza: Netanyahu ‘bereid’ te onderhandelen over een permanent staakt-het-vuren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump: vanaf augustus extra heffingen van 35 procent op Canadese producten

    » Onderzoek: aarde draait sneller dan voorheen, dagen worden korter

    Als dat bestand er niet komt, zal hij de oorlog hervatten

    De Israëlische premier verklaarde donderdag dat hij gesprekken zou beginnen zodra er een mogelijk bestand met Hamas in Gaza zou komen. Terwijl in Doha indirecte onderhandelingen over een tijdelijke stopzetting van de gevechten tussen Israël en Hamas plaatsvinden, heeft Benjamin Netanyahu ook gewaarschuwd dat Israël de oorlog zal hervatten als er geen akkoord over een permanent staakt-het-vuren komt, waaraan hij de ontwapening van de Palestijnse islamitische beweging als voorwaarde heeft gesteld. Eerder zei Hamas dat de onderhandelingen in Doha moeizaam verlopen en bevestigde het zijn weerstand tegen een wapenstilstandsovereenkomst die de militaire aanwezigheid van Israël in de Gazastrook in stand zou houden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Israëlische premier, die donderdag een bezoek aan Washington afrondde, waar Donald Trump hem aanspoorde om een oplossing voor de oorlog te vinden, zal ‘terugkeren naar Israël zonder een akkoord te kunnen aankondigen’, merkt Haaretz op. De Israëlische krant is van mening dat Netanyahu, in plaats van een akkoord te willen sluiten, vooral ‘actief bezig is de onderhandelingen te saboteren in de hoop Trump ervan te overtuigen dat elke toekomstige breuk aan Hamas te wijten is’. ‘Daarom heeft hij aan de media aangekondigd dat hij de oorlog na het 60 dagen durende staakt-het-vuren zal hervatten’, analyseert de linkse krant. ‘Zolang Trump hem niet onder druk zet, komt er geen akkoord – en dat komt Netanyahu goed uit.’

  • Israël: Netanyahu bezoekt kibboets Nir Oz en belooft alle gijzelaars terug te halen

    Israël: Netanyahu bezoekt kibboets Nir Oz en belooft alle gijzelaars terug te halen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland erkent officieel de talibanregering in Afghanistan

    » Colombia: autoriteiten onderscheppen op afstand bestuurbare drugsonderzeeër

    De kibboets werd het hardst getroffen door 7 oktober

    ‘Zeshonderdzesendertig dagen’ na de aanval van Hamas op 7 oktober 2023 bracht de Israëlische premier Benjamin Netanyahu ‘donderdag voor het eerst een bezoek aan de kibboets Nir Oz, de gemeenschap die het zwaarst getroffen werd door het bloedbad’, schrijft The Times of Israel. Daar ontmoette hij ‘beleefde’ maar ‘boze en verbitterde’ inwoners. Een vrijgelaten gijzelaar weigerde hem zelfs de hand te schudden, aldus de Israëlische krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens zijn bezoek aan Nir Oz, waar 117 van de 400 inwoners op 7 oktober 2023 door Hamas zijn vermoord of ontvoerd, verklaarde Netanyahu ‘vooral vastbesloten te zijn om de terugkeer van al onze gijzelaars, zonder uitzondering, te garanderen’. Van de 251 personen die tijdens de aanval zijn ontvoerd, worden er 49 nog steeds vastgehouden in Gaza. Daarvan zijn er 27 door het Israëlische leger doodverklaard.

  • Gaza: hulporganisatie GHF beschuldigd van het mengen van drugs in hulppakketten

    Gaza: hulporganisatie GHF beschuldigd van het mengen van drugs in hulppakketten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran schort zijn samenwerking met het IAEA officieel op 

    » Vietnam sluit handelsakkoord met Verenigde Staten over douanerechten

    Palestijnen hebben afbeeldingen van vreemde pillen gedeeld

    De Gaza Humanitarian Foundation (GHF), de humanitaire hulporganisatie die is opgericht door Israël en de VS, wordt ervan beschuldigd opioïdedrugs te mengen met bloempakketten. Dit is het zoveelste schandaal dat gelinkt is aan de Israëlische voedseldonor, meldt The New Arab.

    Het bureau van de Gazaanse staatsmedia kondigde vorige week vrijdag aan dat er oxycodonpillen in hulppakketten waren gevonden, onder andere in zakken bloem die bedoeld waren voor Gaza. ‘Wij houden de Israëlische bezetter volledig verantwoordelijk voor deze misdaad, die verslaving wil verspreiden en de Palestijnse gemeenschap probeert te vernietigen van binnenuit’, meldde het bureau. Op sociale media hebben Palestijnen in Gaza afbeeldingen gedeeld met vreemde pillen die ze in hun hulppakketten vonden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oxycodon wordt normaliter enkel na een zware operatie toegediend. Omar Hamad, een apotheker in Gaza, heeft de pillen al in vier hulppakketten gevonden. Hamad legt uit dat oxycodon ‘het zenuwstelsel aantast, wat leidt tot een extreme verslaving’. Hij voegt toe dat de drug ‘een groot aantal bijwerkingen heeft en mensen in een onherkenbare staat kan achterlaten’.

    Vorige week bracht de Israëlische krant Haaretz het schokkende nieuws naar buiten dat Israëlische soldaten de opdracht hadden gekregen om te schieten op Palestijnen die voedselpakketten kwamen halen bij hulpposten van de GHF. Meer dan 540 Palestijnen zijn op deze manier gedood. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de voormalige Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant worden nog steeds door het Internationaal Strafhof gezocht voor het gebruik van uithongering als oorlogswapen en andere oorlogsmisdaden.

  • Oekraïne slaat grootste Russische droneaanval sinds het begin van de oorlog af

    Oekraïne slaat grootste Russische droneaanval sinds het begin van de oorlog af

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » IAEA: Iran kan binnen ‘enkele maanden’ weer uranium gaan verrijken

    » Zuid-Europa kampt met een ongekende hittegolf

    Bij de aanval is een Oekraïense gevechtspiloot omgekomen

    De Oekraïense luchtmacht maakte zondag bekend dat Rusland in de nacht van zaterdag op zondag 477 drones – waaronder veel lokvogels – en 60 raketten op het land had afgevuurd. ‘Hoewel 475 daarvan zijn neergeschoten of verloren gegaan’, was deze aanval ‘de grootste luchtaanval’ sinds het begin van de oorlog in februari 2022, meldt The Guardian, die het leger citeert.

    De Oekraïense strijdkrachten maakten ook bekend dat een Oekraïense piloot om het leven was gekomen toen zijn F-16-gevechtsvliegtuig neerstortte, ‘nadat hij zeven doelen had vernietigd’. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky bracht hulde aan hem omdat hij ‘heldhaftig’ het luchtruim van het land had verdedigd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De bombardementen leken gericht te zijn op verschillende regio’s ver van het front, met name in het westen van Oekraïne’, aldus de Britse krant. Volgens het Russische leger was de aanval van zondag gericht op ‘Oekraïense militair-industriële complexen en olieraffinaderijen’.

    ‘Rusland heeft de afgelopen weken zijn luchtaanvallen op Oekraïne geïntensiveerd en bijna elke nacht honderden drones en raketten afgevuurd’, merkt CNN op. ‘Deze aanvallen zijn niet alleen groter en frequenter, ze zijn ook geconcentreerder en worden uitgevoerd op zo’n manier dat ze veel moeilijker af te weren zijn, omdat ze op grotere hoogte plaatsvinden, buiten het bereik van machinegeweren’, aldus de zender.