Onderwerpen: Politiek

  • De misvorming van MAGA’s Republikeinse partij

    De misvorming van MAGA’s Republikeinse partij

    De aanhangers van de beweging die onder leiding van hun president Amerika weer groot willen maken, richten zich vooral op het aanwakkeren van woede en wrok.

    De ‘Make America Great Again’-beweging is het kloppende hart van de Grand Old Party [bijnaam van de Republikeinse Partij], de dominante politieke partij in de Verenigde Staten. Daarmee is MAGA de belangrijkste politieke beweging ter wereld, en dat maakt bepaalde recente ontwikkelingen binnen die beweging zo zorgwekkend.

    In maart stelden de College Republicans of America (CRA), een van de oudste jeugdorganisaties die gelieerd zijn aan de Republikeinse Partij, Kai Schwemmer aan als politiek directeur. Schwemmer had in het verleden banden met Nick Fuentes, antisemiet en aanhanger van witte suprematie, en diens beweging Groyper, een los netwerk van wit-nationalistische activisten en internettrollen die zich verzamelen rond online-influencers, met name Fuentes.

    ‘WOKE meute’

    Martin Bertao, de voorzitter van de CRA, verdedigde de aanstelling op X door te schrijven dat hij over de beslissing had nagedacht en ervoor koos ‘aan NIEMAND excuses aan te bieden’, om eraan toe te voegen: ‘CRA zal nooit zwichten voor de WOKE meute!’ Schwemmer vertelde op zijn beurt aan Fox News Digital dat CRA en hij ‘het zat zijn om mee te werken aan de cancelcultuur die verdeeldheid zaait en alleen maar linkse mensen bevoordeelt’.

    Het geval van Schwemmer staat nauwelijks op zichzelf. Afgelopen jaar berichtte Politico over gelekte Telegram-chats tussen leiders van Republikeinse jeugdafdelingen in meerdere staten gedurende een periode van zeven maanden. Het ging om voorzitters, vicevoorzitters en commissieleden die racistische en antisemitische berichten met elkaar uitwisselden.

    Terwijl sommige figuren binnen de Republikeinse Partij kritiek hadden op die uitingen, nam vicepresident JD Vance het voor de jeugdafdelingen op door te zeggen dat ‘kinderen nu eenmaal stomme dingen doen, vooral jongens’. Hij vervolgde: ‘Ze vertellen elkaar grappen die op het randje zijn, of net erover. Dat doen kinderen.’ Maar de grofste opmerkingen waren meer dan eens afkomstig van dertigers.

    Een paar maanden later onthulde The Miami Herald dat gelekte chats van een Republikeinse groepering aan Florida International University lieten zien hoe deelnemers racistische beledigingen hadden geuit. Zo hadden ze meerdere malen hun wens kenbaar gemaakt om gewelddadige aanvallen te plegen op zwarte mensen en hadden ze vrouwen ‘hoeren’ genoemd. In de chatberichten stonden grappen over gaskamers, slavernij en verkrachting. In talloze berichten werd Adolf Hitler geprezen. Dat gebeurde zo vaak dat de groep op een bepaald moment werd omgedoopt tot ‘Nazi Heaven’.

    Normalisering

    Dergelijke incidenten geven blijk van de normalisering van suprematistische en neonazistische retoriek onder jonge Republikeinse activisten.

    Onder de oudere generaties binnen de MAGA-beweging woedt een felle strijd tussen vooraanstaande media en politieke persoonlijkheden, onder wie enerzijds mensen als Tucker Carlson, Candace Owens en Matt Walsh en anderzijds Ben Shapiro en Mark Levin. Er is ook een strijd gaande tussen Laura Loomer en Elon Musk, Musk en Steve Bannon, Bannon en Dinesh D’Souza, en D’Souza en Carlson. Het gaat maar door, zonder dat er een einde in zicht is. De MAGA-beweging is, net als eerdere radicale politieke bewegingen, bezig zichzelf te verslinden.

    In januari 2016 was ik nog een trouwe Republikein die had gediend in de regeringen van Reagan, George H.W. Bush en George W. Bush. Die maand schreef ik in The New York Times dat Republikeinen onder geen beding voor Trump moesten stemmen, zelfs niet als Hillary Clinton zijn tegenstander was. Ik omschreef hem als een ‘kwaadaardige combinatie van onkunde, emotionele instabiliteit, demagogie, solipsisme en rancune’. Maar ik ging nog een stapje verder. Trumps nominatie, schreef ik, zal een bedreiging vormen voor de toekomst van de Republikeinse Partij, want hoewel Clinton de partij bij de verkiezingen kon verslaan, zou alleen Trump haar kunnen herdefiniëren. Ik voegde eraan toe: ‘De aanwezigheid van Trump bij de verkiezingen van 2016 heeft al schadelijke effecten gehad, maar dat is niets bij wat er gebeurt als hij de vaandeldrager van de Republikeinen zou worden. De genomineerde is immers de leider van de partij, hij geeft haar vorm en inhoud. Als Trump de Republikeinse Partij aanvoert, zal ze niet langer een conservatieve partij zijn, maar een boze, bevooroordeelde, populistische partij. Trump zou een dramatische breuk met en een fundamentele aanval op de beste tradities van de partij betekenen.’

    de ranzigheid van de MAGA-beweging valt niet alleen Trump te verwijten

    In de afgelopen tien jaar hebben we gezien dat die grootste angsten zijn uitgekomen. Voor de duidelijkheid: de ranzigheid van de MAGA-beweging valt niet alleen Trump te verwijten. De ideeën die we nu naar buiten zien komen bestonden al lang voordat hij de politiek inging. Maar die ideeën waren voor het grootste deel beperkt tot de marge. Republikeinse presidenten en andere politieke leiders deden wat ze konden om dat zo te houden.

    Maar vanaf het moment dat Trump in de zomer van 2015 zijn kandidaatschap aankondigde, heeft hij zijn best gedaan om de lelijkste hartstochten binnen de Republikeinse Partij aan te wakkeren en aan te moedigen door de smeulende haat met kerosine te overgieten. Een van de ingrijpendste gevolgen daarvan is dat hij het temperament en het karakter van vrijwel de hele Republikeinse Partij heeft misvormd. Het was opvallend om te zien: juist die kanten van Trump waarbij Republikeinen, onder wie evangelische en fundamentalistische christenen, zich voorheen ongemakkelijk voelden, zijn sindsdien door hen geaccepteerd en omarmd. Trump heeft hun morele kompas opnieuw afgesteld.

    Ik wil niet suggereren dat de Republikeinse Partij vóór het Trump-tijdperk ook maar in de buurt van perfectie kwam. Net als elke andere politieke partij had ze haar gebreken en beschikte ze over een wisselvallige staat van dienst. Maar onder Trump is ze een totaal andere partij geworden, met veel meer kwaad in de zin. In alle gelederen van de partij heeft Trump wreedheid en grensoverschrijdend gedrag acceptabel gemaakt. En ondertussen heeft hij ook het Amerikaanse conservatisme de das omgedaan.

    DOS Trump poster compressed edited
    Trump in een SS-uniform op een muur in Margate. Hij is een van de internationale politici en zakenlieden in een reeks satirische posters met de titel ‘The Turd Reich’. – © Getty Images

    Trump heeft veel aloude conservatieve beleidsprincipes overboord gegooid: steun voor vrijhandel, hervorming van sociale voorzieningen, steun aan buitenlandse hulp om levens te redden en Amerikaanse belangen te behartigen, steun aan de NAVO, verzet tegen Russische onderdrukking in eigen land en agressie in het buitenland. Maar de diepere en langdurigere schade die hij heeft aangericht, betreft het conservatisme als ideologie.

    Een van de belangrijkste figuren uit de geschiedenis van het conservatisme is Edmund Burke, een Ierse staatsman en filosoof uit de achttiende eeuw. In zijn beroemdste werk, Reflections on the French Revolution (Bespiegelingen over de revolutie in Frankrijk), waarschuwt hij voor de gevaren van een revolutionair enthousiasme dat een beschaving totaal op de schop wil nemen. Terecht was Burke bang dat dit destructieve driften en gruwelijk geweld zou ontketenen. Hij geloofde dat de rede alleen niet verheffend was. Hij waarschuwde dat wanneer de ‘decent drapery of life’ zou worden afgerukt, barbaarsheid het gevolg zou zijn.

    Een paar jaar later, in Letters on a Regicide Peace, schreef Burke: ‘Omgangsvormen zijn belangrijker dan wetten. Daarvan zijn wetten voor een groot deel afhankelijk. Met de wet hebben we slechts hier en daar en zo nu en dan te maken. Het zijn de omgangsvormen die ons irriteren of kalmeren, bederven of zuiveren, verheffen of verlagen, barbaars maken of beschaven, met een constante, gestage, onmerkbare werking, zoals die van de lucht die we inademen.’

    Terecht was Burke bang dat een revolutie destructieve driften en gruwelijk geweld zou ontketenen

    Burke geloofde dat omgangsvormen en zeden, gewoonten en normen, gedragscodes en schoonheid zelf het leven menselijker maakten. Hij had zijn critici, zoals Mary Wollstonecraft, die meende dat zijn pleidooi voor de schoonheid van traditie erop gericht was om onderdrukking en ongelijkheid draaglijk te maken. Maar Burkes belangrijkste inzicht was dat wanneer je beschavingen van hun schoonheid en gevoel voor eerbied beroofde, dit zou leiden tot geestelijke verarming en uiteindelijk tot terreur. En net als zijn tijdgenoot Adam Smith geloofde hij dat het cultiveren van menselijke empathie, inclusief het vermogen om het lijden van anderen te voelen, essentieel was voor een goede samenleving.

    Zo’n anderhalve eeuw na Burke betoogde de invloedrijke Britse filosoof Michael Oakeshott in zijn essay On Being Conservative dat conservatisme ‘geen geloofsovertuiging of doctrine is, maar een gezindheid’. Voor Oakeshott betekent conservatief zijn dat je geneigd bent op een bepaalde manier te denken en handelen. De conservatieve gezindheid, zo schreef hij, ‘wekt verbondenheid en genegenheid op’.
    ‘De mens met deze gezindheid,’ aldus Oakeshott, ‘begrijpt dat het de taak van een regering is om hartstochten niet aan te wakkeren en van nieuwe voeding te voorzien, maar om in de activiteiten van reeds al te hartstochtelijke mensen een element van gematigdheid aan te brengen; om te beteugelen, te temperen, te kalmeren en te verzoenen; niet om het vuur van verlangens op te stoken, maar om het te dempen. En dit alles niet omdat hartstocht een ondeugd is en gematigdheid een deugd, maar omdat gematigdheid onmisbaar is als gepassioneerde mensen willen voorkomen dat zij verstrikt raken in wederzijdse frustratie.’

    Brits conservatisme

    Het Britse conservatisme verschilt enigszins van het Amerikaanse. Dat laatste is van oudsher iets vooruitstrevender, iets meer gericht op rechten en ideologie, en meer gefocust op het individu dan op de gemeenschap. Maar er zijn veel overeenkomsten, zoals respect voor traditie en orde, het belang van instituties, de rechtsstaat en de complexiteit van de menselijke samenleving, samen met een wantrouwen tegen radicale verandering. En beide erkennen het belang van karaktervorming, het cultiveren van fatsoen en het beteugelen van duistere hartstochten. MAGA staat niet alleen haaks op het conservatisme; het is ermee in oorlog.

    Het is belangrijk te erkennen dat veel gewone MAGA-stemmers niet bewust het conservatisme dat ik beschrijf hebben verworpen. Zij stemden op Trump en hebben zich om uiteenlopende redenen, waaronder economische ontwrichting en gevoelens van culturele vervreemding, aangesloten bij de MAGA-beweging. Maar al lang geleden werd duidelijk waar zij zich bij aansloten. In de kern van het MAGA-project en het trumpisme liggen ontwrichting en vernietiging, het delegitimeren en afbreken van instituties, en een gewelddadige houding tegen opponenten. De leider ervan, de president, misbruikt zijn macht, doet onschuldigen kwaad aan en bespot de doden nog voordat hun familie is begonnen met rouwen.

    Direct nadat het overlijden van Robert Mueller was bekendgemaakt, schreef Trump op Truth Social: ‘Mooi, ik ben blij dat hij dood is. Nu kan hij geen onschuldige mensen meer kwaad doen!’ Enkele maanden daarvoor had Trump uitgehaald naar Hollywoodacteur en -regisseur Rob Reiner – ‘Ik was helemaal geen fan van hem. Hij was gestoord’ – nadat Reiner en zijn vrouw in hun huis waren doodgestoken.

    Ontmenselijking

    De MAGA-ethiek verheerlijkt ontmenselijking. Ze is wetteloos, grof en strijdlustig. Het hele ecosysteem – sociale media, podcasts en radio – is gericht op het verspreiden van leugens en complottheorieën, op het aanwakkeren van woede en wrok. De aanhangers van de beweging kenmerken zichzelf veel meer door wat ze haten dan door wat ze liefhebben. Met revolutionair fanatisme voeren zij een cultuurstrijd, terwijl ze tegelijkertijd onze maatschappelijke cultuur vernielen.

    Als een publieke figuur vandaag de dag zou spreken zoals conservatieven dat ooit deden – over de deugd van mededogen, het belang van een goed karakter bij onze leiders en het weerstaan van onze oerdriften, over de noodzaak om beleefdheid en fatsoen aan te moedigen en omgangsvormen en moraal te verfijnen – zou hij worden bespot, en ‘woke’ worden genoemd, of een zwakkeling, een cuck [slapjanus, vaak gebruikt voor mensen met gematigde of progressieve denkbeelden].

    De MAGA-beweging vertegenwoordigt het verraad aan de temperamentvolle traditie van het conservatisme. En als gevolg van de misvorming van de Republikeinse Partij is het conservatisme politiek dakloos geworden. Dat is een groot verlies voor de Republikeinen, en een nog groter verlies voor Amerika.

    Zelfs mensen die zich niet als conservatief identificeren en blinde vlekken zien binnen die traditie, kunnen volgens mij de bijdragen van het conservatisme in zijn beste vorm erkennen: de omarming van bescheidenheid als het gaat om de eigen waarneming en scepsis tegenover utopisch denken; het belang dat het hecht aan instituties en het maatschappelijk middenveld; de prioriteit die het geeft aan karaktervorming en het instinct om datgene te behouden wat anderen radicaal willen veranderen. De conservatieve denker Yuval Levin zegt dat conservatisme begint met een visie op wat we liefhebben in de wereld, en wordt gedreven door de verdediging van wat het beste is aan die wereld.

    Trump en de sleutelfiguren binnen de MAGA-beweging hebben het conservatisme niet verworpen omdat ze het niet goed genoeg begrepen, maar omdat ze het juist maar al te goed begrepen. Als het conservatisme ooit weer een thuis vindt binnen de Republikeinse Partij, zal dat komen doordat de partij besluit dat het ware, het goede en het schone inderdaad het behouden waard zijn. Op dit moment is ze daar lichtjaren van verwijderd, en wie het conservatisme koestert zou dat ook moeten uitspreken.

  • Brazilië: strafvermindering voor Jair Bolsonaro in zicht

    Brazilië: strafvermindering voor Jair Bolsonaro in zicht

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Biotechbedrijf wil uitgestorven antilope tot leven wekken

    » VK verhoogt het dreigingsniveau na nieuwe antisemitische aanslag

    Het veto van Lula werd door het parlement verworpen

    Het parlement van Brazilië heeft donderdag het veto van president Luiz Inácio Lula da Silva over een wetsvoorstel verworpen dat de weg vrijmaakt voor een verlaging van de gevangenisstraf van zijn voorganger Jair Bolsonaro. De stemming, met 318 stemmen voor en 144 tegen in de Kamer van Afgevaardigden en 49 stemmen voor en 24 tegen in de Senaat, is ‘weer een tegenslag’ voor Lula, aldus O Globo.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Woensdag had de Senaat al de door de linkse leider voorgedragen kandidaat voor het Hooggerechtshof afgewezen, iets wat in decennia niet meer was voorgekomen. ‘Nadat de uitslag bekend was gemaakt, zongen de aanwezige parlementariërs in de plenaire zitting Happy Birthday voor senator Flávio Bolsonaro’, de oudste zoon van de voormalige extreemrechtse president (2019-2022) en tevens ‘een potentiële presidentskandidaat die direct door het wetsvoorstel wordt geraakt’, meldt de krant.

  • China dwarsboomt de reis naar Afrika van de president van Taiwan

    China dwarsboomt de reis naar Afrika van de president van Taiwan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: door opwarming klimaat duurt pollenseizoen twee weken langer

    » Magyar wil historische banden tussen Oostenrijk en Hongarije weer aanhalen

    De diplomatieke druk op Taiwan neemt toe

    Volgens Nikkei Asia moest Lai zijn bezoek aan Eswatini annuleren nadat meerdere Afrikaanse landen hun toestemming introkken voor een overvlucht van zijn vliegtuig. Taiwan stelt dat China deze landen onder druk heeft gezet, onder meer met economische en diplomatieke middelen, om de reis te blokkeren.

    De reis was bedoeld om de banden met Eswatini te versterken, een van de weinige landen die Taiwan nog officieel erkennen. Door het wegvallen van cruciale vliegvergunningen werd de route echter logistiek onmogelijk. Dat een buitenlandse reis op het laatste moment moet worden afgeblazen vanwege dergelijke druk, is volgens waarnemers uitzonderlijk.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    China beschouwt Taiwan als een afvallige provincie en probeert het internationaal te isoleren. Onder president Xi Jinping heeft Beijing die strategie verder opgevoerd, onder meer door landen ertoe over te halen hun diplomatieke banden met Taipei te verbreken.

    De annulering onderstreept volgens experts hoe groot de geopolitieke druk op Taiwan is geworden, vooral in regio’s waar China economische invloed heeft opgebouwd. Tegelijkertijd laat het zien hoe kwetsbaar de internationale bewegingsruimte van Taiwan blijft, ondanks pogingen om zijn diplomatieke netwerk te behouden.

  • Magyar wil historische banden tussen Oostenrijk en Hongarije weer aanhalen

    Magyar wil historische banden tussen Oostenrijk en Hongarije weer aanhalen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China dwarsboomt de reis naar Afrika van de president van Taiwan

    » Onderzoek: door opwarming klimaat duurt pollenseizoen twee weken langer

    De twee landen vormden van 1867 tot 1918 één staat

    De nieuwe leider van Hongarije wil de invloed van Centraal-Europa nieuw leven inblazen door gebruik te maken van het imperiale verleden. De verkozen premier Péter Magyar zegt dat hij de banden met buurlanden, met name Oostenrijk, wil verdiepen, voortbouwend op de sterke economische banden en een gedeelde geschiedenis die geworteld is in het Oostenrijks-Hongaarse Rijk van eind negentiende eeuw. Dat meldt Politico.

    ‘We deelden ooit een land en Oostenrijk is een belangrijke economische partner van Hongarije’, zei Magyar na zijn overwinning op Viktor Orbán bij de Hongaarse verkiezingen eerder deze maand. ‘Ik wil de relatie tussen Hongarije en Oostenrijk versterken, niet alleen om historische, maar ook om culturele en economische redenen.’

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De aanstaande Hongaarse leider heeft al publiekelijk uiteengezet hoe hij zijn visie voor een Centraal-Europees blok wil verwezenlijken. Tijdens een persconferentie eerder deze maand stelde hij voor om de Visegrádgroep – een informeel bondgenootschap van Hongarije, Polen, Tsjechië en Slowakije – samen te voegen met het Slavkov-formaat, een samenwerkingsverband tussen Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.

    ‘Ik geloof dat dit in het belang is van elk land, inclusief Oostenrijk en Hongarije,’ aldus Magyar. ‘Ik hoop dan ook dat we hier vooruitgang kunnen boeken.’ Als duidelijk signaal van die strategie zei Magyar dat hij als nieuwe leider van Hongarije zijn eerste bezoeken begin mei aan Warschau en Wenen zal brengen.

  • De politieke generatiekloof in Georgië

    De politieke generatiekloof in Georgië

    Opa heeft zijn kleinzoon politiek gevormd, maar inmiddels worden ze het niet meer met elkaar eens. Terwijl zijn kleinzoon de pro-Russische regering in Georgië vreest, ziet opa weinig in de EU.

    Eigenwijze snotneuzen zijn het, moppert de opa over zijn kleinzoon en diens vrienden. Opa Archiko is de naaste verwant van de twintigjarige Alexander Beraia, hoewel ze honderden kilometers van elkaar leven: Alexander woont in Tbilisi, de hoofdstad van Georgië, Archiko in een dorp in het noordwesten, dicht bij Abchazië. Ze bellen elkaar meerdere malen per week. Als Alexander een gedicht schrijft, is zijn opa van 78 de eerste die het mag horen.

    Maar sinds enige tijd maken opa en zijn kleinzoon vaak ruzie

    Het gaat altijd over politiek. Alexander is bezorgd over de toekomst van zijn Georgië. Ongerust ziet hij toe hoe Rusland Oekraïne met geweld in zijn invloedssfeer wil dwingen. En hij vreest dat de Georgische regering zijn vaderland met een reeks wetten en repressieve maatregelen steeds meer op Rusland laat lijken. Daarom protesteert Alexander al meer dan een jaar voor het parlement in de hoofdstad Tbilisi, sinds de regering in november 2024 de gesprekken over toetreding tot de EU opschortte.

    Wat opa Archiko van zijn kant niet begrijpt: hij ziet zijn kleinzoon en diens vrienden de verkeerde kant op gaan. Hoog tijd dus voor een familiegesprek, dat Die Zeit mag bijwonen en dat veel duidelijk zal maken over het huidige Georgië en zijn conflicten.

    Zeven uur was Alexander onderweg om zijn opa te bezoeken. Pachulani heet het dorp waar die laatste woont. Koeien grazen er langs de straat, in de tuinen groeien palmen, citroenbomen en wijnstokken. In een van de eengezinswoningen met versierde buitentrappen zitten kleinzoon en opa nu samen aan de eettafel. In de houtoven knettert het. Het is lekker warm. Alexander zit aan de tafel naast zijn oma. Zijn moeder serveert koffie, gedroogde vijgen en bonbons. Dan komt ze erbij zitten.

    Archiko Gogochia is een man met een hoekig gezicht, een bromstem en een grote zonnebril die zijn ogen verbergt, want hij is al bijna twintig jaar blind. Zijn kleinzoon studeert politicologie in Tbilisi. Eigenlijk hebben opa en kleinzoon elkaar veel te vertellen. En in feite, vindt Alexander, zou de strijd die hij nu voert voor de Georgische onafhankelijkheid zijn opa bekend moeten voorkomen. Die vocht in het begin van de jaren negentig nog voor de territoriale eenheid van Georgië tegen het door Rusland gesteunde Abchazië, dat zich had afgescheiden.

    ‘De Europeanen willen ons voorschrijven waar we onze toiletten moeten bouwen en waar de varkensstal heen moet!’

    Hij was altijd politiek geïnteresseerd en had Alexander al vroeg duidelijk gemaakt wat de waarde van vrijheid is. Maar als zijn kleinzoon nu over politiek praat, verheft opa zijn stem: ‘De Europeanen willen ons voorschrijven waar we onze toiletten moeten bouwen en waar de varkensstal heen moet! Dat laten we niet over onze kant gaan!’ Zijn wijsvinger zwaait in de lucht.

    Georgische Droom

    Zijn kleinzoon schudt het hoofd. ‘De EU doet toch helemaal niets, opa!’ zegt hij. Het klinkt hulpeloos. Opa Archiko laat zich niet tegenhouden. ‘Ik heb in 1989 gedemonstreerd voor de onafhankelijkheid van Georgië van de Sovjet-Unie. Ik heb in 1993 voor Georgië een oorlog uitgevochten. En dat allemaal niet om nu onder de knoet van de EU te leven.’

    Bij de parlementsverkiezingen van 2024 stemde Archiko op Georgische Droom, de partij die de laatste jaren steeds pro-Russischer is geworden. En hoewel ongeveer 80 procent van de Georgiërs aansluiting bij de EU wil, hoewel toetreding tot de EU zelfs als doelstelling in de Georgische grondwet is verankerd, won die partij de verkiezingen. Hoe is dat te rijmen? En waarom kiest iemand als Archiko, die dertig jaar geleden tegen Rusland vocht, nu voor een pro-Russische partij?

    ‘De Europeanen willen dat wij Georgiërs een tweede front tegen Rusland beginnen,’ zegt hij. Zijn vrouw wil iets zeggen, maar hij praat door. ‘De Russen kunnen immers niet in twee landen tegelijk vechten. Dan wordt het voor Oekraïne makkelijker om zich te verdedigen. Maar wij willen geen oorlog!’ Alexander fronst. ‘Waar haal je dat vandaan, opa? Dat is toch waanzin!’ – ‘Nou, dat heb ik op tv gehoord,’ zegt hij, ‘op alle zenders.’

    Er zou een ‘globale oorlogspartij’ bestaan, en de EU zou in Georgië een marionettenregering willen installeren

    Wie wil begrijpen waarom regeringspartij Georgische Droom zo veel steun in het land krijgt, kan niet om de televisie heen. De oligarch Bidzina Ivanisjvili, een soort grijze eminentie in de regeringspartij, financiert de zenders die antiwesterse boodschappen uitzenden: er zou een ‘globale oorlogspartij’ bestaan, en de Europese Unie zou in Georgië een marionettenregering willen installeren.

    Maar waarom slaat die propaganda aan? Misschien omdat ze inspeelt op iets wat de meeste mensen in Georgië kennen: angst. Voor oorlog, voor vreemde machten, voor het verlies van eigen grondgebied. Ze vermengt het verleden met het heden, rijt oude wonden weer open – de Russische tanks, de gebombardeerde Georgische steden. Wie dat heeft meegemaakt, vergeet het niet meer. En in Georgië hebben velen dat meegemaakt: na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie verloor Georgië eerst Abchazië in een oorlog. In 2008 verloor het Zuid-Ossetië. Tegenwoordig wordt 20 procent van het Georgische grondgebied door Rusland bezet.

    Welbeschouwd zou de anti-Russische propaganda moeten floreren, maar de regeringspartij werpt zich in deze tijd op als garantie voor stabiliteit: alleen met haar zal het niet tot een oorlog met Rusland komen. Verleden jaar heeft Georgische Droom voor de parlementsverkiezingen in het hele land affiches laten ophangen waarop zwart-witbeelden te zien zijn van verwoeste Oekraïense steden, met daarnaast foto’s van Georgische dorpen en de slogan: ‘Met ons nooit meer oorlog’. Dat slaat aan, in een land dat meer dan eens een oorlog heeft meegemaakt.

    20 procent van het Georgische grondgebied is bezet

    Archiko leunt achterover, de handen op de knieën. ‘We hebben een eigen grondwet, eigen wetten en een zelfgekozen regering. We hebben goed opgeleide volksvertegenwoordigers – onze premier heeft in Duitsland rechten gestudeerd! De EU moet zich er niet mee bemoeien.’ De oude man vertolkt de angst voor een marionettenregering die op de Georgische tv wordt aangewakkerd. Want ook de kiezers van de pro-Russische regeringspartij willen een onafhankelijk Georgië.

    Alexander slaakt een diepe zucht. ‘Opa, kun je een voorbeeld noemen? Waar bemoeit de EU zich dan mee?’ ‘Nou, ze dringt ons haar lhbti-onzin op. Wij willen niet dat hier mannen met mannen en vrouwen met vrouwen…’ Hij maakt zijn zin niet af en voegt eraan toe: ‘Zoiets gaat hier niet gebeuren!’ Alexander zakt dieper weg in zijn stoel. Wat zijn opa zegt, bevalt hem duidelijk niet.

    ‘En bij de wet op buitenlandse agenten – daar steekt de EU ook haar neus in zaken die haar niet aangaan,’ zegt Archiko. Die ‘agentenwet’, die officieel de ‘Wet op transparantie van buitenlandse invloeden’ heet en in 2024 werd aangenomen, was voor Alexander een reden om voor het eerst de straat op te gaan tegen de regering. En het was de aanleiding voor de eerste ruzie met zijn opa over politiek. Het had hem diep geraakt, zegt Alexander, dat uitgerekend zijn opa – die in de zomer van 2023 al sterk beïnvloed was door de televisie – niet wilde erkennen dat het eigenlijke probleem een wet naar Russisch voorbeeld is, en niet inmenging van de EU.

    Strenge controle

    De wet verplicht organisaties en media die minstens 20 procent van hun middelen uit het buitenland krijgen om zich te registreren als ‘actief in opdracht van een buitenlandse macht’. Daardoor vallen ze onder strenge controle door de overheid. De wet dient om ongewenste stemmen van onafhankelijke media en organisaties te elimineren.

    En dat herinnert duidelijk aan de manier waarop Rusland ooit zijn autoritaire koers inzette

    De EU heeft de Georgische regering meerdere malen dringend verzocht de wet niet in te voeren. Toch werd hij aangenomen. ‘Maar je vindt wel dat de regering pro-Russisch is, opa?’ ‘Nee, hoezo? Die is pro-Europees! Rusland heeft onze gebieden bezet! Ik kan toch niet Russisch willen zijn!’ ‘Maar vind je niet dat de Russische en de Georgische regering op elkaar lijken? Bijvoorbeeld wat betreft die wet op buitenlandse agenten?’ vraagt Alexander. ‘Nee. Wij zijn een democratisch land, daarom willen we toch ook in de EU.’

    Ja? Wil je toch in de EU?’ ‘Natuurlijk,’ bromt opa, ‘maar niet in deze EU.’ Tien, vijftien jaar geleden was de EU nog democratisch, vindt Archiko. Zo stelt ook de Georgische regering het voor: ze is niet openlijk anti-Europees, de partij gebruikt zelfs EU-symbolen in de verkiezingsstrijd. Maar ze stelt de EU wel in een kwaad daglicht en beweert dat die is veranderd. Zo lukt het de regering om de spagaat uit te voeren: om enerzijds de tegenstanders van de EU aan te spreken, maar anderzijds de voorstanders niet te verliezen die al jaren op toetreding hopen. Want dat betekent voor hen: een rechtstaat, welvaart, investeringen. Maar vooral zien ze in de EU een bescherming tegen Rusland.

    ‘Neutraliteit zou nu beter zijn, zoals Zwitserland,’ vindt Archiko echter. Van de andere kant van de kamer roept oma: ‘Nee, wacht even! Wij willen toch in de EU?’ Zij heeft bij de verkiezingen niet op Georgische Droom gestemd. Alexander knikt naar haar. ‘Wij hebben Rusland als buur,’ zegt hij. ‘Opa, ik wil dat wij lid worden van de EU en de NAVO, zodat ik niet hoef mee te maken hoe mijn huis wordt verwoest – zoals papa dat vroeger in Abchazië moest aanzien.’ ‘Natuurlijk, we willen allemaal in vrede leven,’ zegt Archiko. ‘Poetin is een bezetter – niet alleen in Oekraïne, ook in Abchazië en Zuid-Ossetië. De NAVO zou Oekraïne meer wapens moeten leveren,’ vindt hij opeens – in de woonkamer heerst plotseling grote eenstemmigheid. Maar dan voegt hij eraan toe: ‘Zelensky heeft ook schuld aan de oorlog.’ Oma hapt naar adem. Opeens praat iedereen door elkaar. ‘Wat zeg je nu?’ windt Alexander zich op. ‘Hou je mond, jij weet niets!’ roept opa. ‘Poetin heeft toch gezegd dat hij niet zou aanvallen als Oekraïne geen lid wordt van de EU en van de NAVO?’

    ‘Ik moet bijna janken,’ fluistert Alexander. ‘Ik wist niet dat het zo erg was.’ Dan zegt hij hardop: ‘Opa, dat is toch inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van Oekraïne. Dat land moet zelf kunnen beslissen welke bondgenoten het kiest. Net zoals wij dat ook zelf willen beslissen.’ Archiko brengt er niets tegenin. Misschien heeft hij Alexander gewoon niet gehoord. Misschien wil hij het niet horen. ‘Wij bemoeien ons niet met andermans zaken, en bij ons moeten ze dat ook niet doen,’ zegt opa Archiko nog eens. ‘Alle landen, groot of klein, moeten dezelfde rechten hebben.’ Hij wendt zich tot Alexander: ‘Ik vind het niet goed dat jij aan die protesten meedoet.’ Alexander spreekt hem tegen: ‘Ik protesteer tegen de pro-Russische koers van de regering, opa. Voor de onafhankelijkheid van Georgië, net als jij vroeger.’

    Politiek gevormd

    Het is avond. Iedereen gaat een luchtje scheppen. Alleen opa blijft op de bank zitten. Over de tuin hangt mist. Aan de kakibomen hangen glanzende vruchten als kleine lampions. Een poosje zwijgt iedereen. Dan vertelt Alexander dat het toch zijn opa was die hem politiek heeft gevormd, die vroeger met hem sprak over de geschiedenis van Georgië. Die hem tot degene heeft gemaakt die hij nu is.

    Alexanders oma knikt. Ze is zesenzeventig, twee jaar jonger dan haar man. Een hoofddoek hangt los over haar haren, haar huid is getekend door vele jaren zon. ‘Hij hoort te veel propaganda. Vroeger praatte hij niet zo. Ik ken hem haast niet terug,’ zegt ze. Al vijftig jaar zijn ze getrouwd. Hoe komt het dat de propaganda bij haar niet werkt? Ze haalt haar schouders op. ‘Ik zap altijd weg.’ Zij informeert zich op internet, ze leest bijvoorbeeld de Russischtalige BBC-website.

    Het wordt donker in Pachulani. Alexander gaat met zijn moeder naar de buren, zijn oom en tante, voor het avondeten. De tafel is overladen: maïspap met kaas, tomaten, ingelegde augurken, gebakken aubergine, kip. Tante haalt chatsjapoeri uit de oven, een traditioneel gerecht van deeg en kaas. Alexanders moeder heeft tot nog toe nauwelijks iets gezegd. Ze kromp alleen in elkaar toen haar vader over Zelensky’s schuld sprak. Nu kijkt ze haar zoon aan. ‘Wanneer hou je eindelijk eens op met je activisme? Het is gevaarlijk.’ Ze maakt zich zorgen om hem, want deelnemen aan de protesten is riskant: wie de straat voor het parlement ‘blokkeert’, moet intussen niet alleen rekening houden met hoge boetes, maar ook met straffen tot vijftien dagen hechtenis. Alexander is al twee keer tot 5000 lari veroordeeld, ongeveer 1600 euro. Betaald heeft hij nog niet – hij heeft dat geld niet.

    ‘We moeten vechten voor onze vrijheid. Ik kan niet gewoon thuis blijven zitten’

    Toch haalt hij nu zijn schouders op. ‘We moeten vechten voor onze vrijheid. Ik kan niet gewoon thuis blijven zitten.’ Hij schept zijn bord op en begint een gesprek met zijn oom. De blik van zijn moeder blijft lang op hem rusten. De laatste toost van de avond is op Oekraïne.

  • Trump ontslaat zijn loyale justitieminister Pam Bondi

    Trump ontslaat zijn loyale justitieminister Pam Bondi

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Landen bespreken mogelijke maatregelen om Straat van Hormuz te heropenen

    » Rusland zet volgende stap richting ‘soeverein internet’

    Ze krijgt mogelijk een nieuwe functie in de private sector

    Nadat hij op 5 maart zijn minister van Binnenlandse Veiligheid Kristi Noem de deur had gewezen, ontsloeg Donald Trump donderdag procureur-generaal Pam Bondi. Daarmee kwam er een einde aan een ambtstermijn die ‘gekenmerkt werd door mislukte pogingen om haar favoriete doelwitten te vervolgen en door het gevoel, gedeeld door de president en zijn adviseurs, dat ze de Jeffrey Epstein-affaire slecht had aangepakt‘, meldt The Wall Street Journal.

    ‘Pam Bondi is een groot Amerikaans patriot en een loyale vriendin, die zich het afgelopen jaar toegewijd heeft ingezet als procureur-generaal‘, schreef Donald Trump op zijn sociale media. Hij verzekerde haar dat haar een nieuwe functie ‘in de private sector‘ zou worden aangeboden, zonder te specificeren welke. Pam Bondi bedankte hem op haar beurt voor het vertrouwen dat hij haar gaf met het ministerie van Justitie, en noemde het ‘de eer van mijn leven‘.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Amerikaanse president heeft dus besloten een einde te maken aan ‘de lange en pijnlijke politieke beproeving van zijn loyale Pam Bondi, die hem altijd tegen alles beschermde, behalve tegen zijn eigen incompetentie‘, grapt Il Corriere della Sera.

    Gedurende haar veertien maanden in functie ‘deed Bondi alles wat nodig was om te doen wat van haar werd gevraagd‘, merkt The Atlantic op. ‘Ze vleide de MAGA-aanhangers door op Fox News te verschijnen en te beloven dat de cliëntenlijst‘ van de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein ‘op dat moment op haar bureau lag‘ – om later toe te geven dat zo’n lijst niet bestond.

    Ze ‘liet ook elke schijn van een onafhankelijk ministerie van Justitie varen en viel Trumps politieke tegenstanders en vijanden aan, zelfs in zaken waar andere aanklagers misschien geen aanklacht zouden hebben ingediend‘, voegt het tijdschrift eraan toe.

    Kortom, ‘Bondi deed alles goed – of in ieder geval alles wat Trump van haar vroeg – maar uiteindelijk was het niet genoeg‘, concludeert The Atlantic.

  • Hoe de Republikeinse Partij onder Trump is veranderd

    Hoe de Republikeinse Partij onder Trump is veranderd

    Onder Trump is de Republikeinse Partij geen conservatieve partij meer; ze handelt juist fundamenteel in strijd met het conservatisme, betoogt auteur Peter Wehner in The Atlantic. De weekendtips van 360.

    » ‘De aanwezigheid van Trump in de race van 2016 heeft al schadelijke gevolgen gehad, maar die vallen in het niet bij wat er zou gebeuren als hij de Republikeinse presidentskandidaat zou worden. De genomineerde is immers de leider van de partij; hij geeft de partij vorm en identiteit. Als Trump aan het hoofd staat van de Republikeinse Partij, zal het geen conservatieve partij meer zijn, maar een boze, bekrompen, populistische partij. Trump zou een dramatische breuk met en een fundamentele aanval op de beste tradities van de partij betekenen.’

    Deze woorden schreef auteur Peter Wehner tien jaar geleden, in januari 2016. In een artikel van The Atlantic beschrijft hij aan de hand van allerlei verwikkelingen binnen de MAGA-beweging hoe hij die vrees nu, in Trumps tweede ambtstermijn, bewaarheid ziet worden. Onder Trump is de Republikeinse partij niet meer wat ze vroeger was, maar is ze een fundamenteel andere en veel kwaadaardigere partij geworden. Ze is niet conservatief, maar verklaart juist de oorlog aan het conservatisme, concludeert hij.

    » Voor veel Russen heeft de Russische invasie van Oekraïne conflicten en zelfs breuken in de relaties met hun naaste familieleden veroorzaakt. Sommigen zijn er nooit in geslaagd die relaties te herstellen. Een journalist van Novaja Evropa sprak met Russen die er uiteindelijk wél in slaagden hun familieleden op andere gedachten over de oorlog te brengen. Je leest haar bevindingen in deze reportage.

    » ‘Als je genezen bent, juicht de wereld; als je stervende bent, treurt ze. Maar als je daartussen in zit, weet de wereld niet wat ze ermee aan moet.’ Zo luidt de intro boven een autobiografisch artikel dat Janis Chen voor The Guardian schreef. Ze heeft kanker die al in stadium vier zit. Genezing is niet meer mogelijk, maar de dood is niet per se aanstaande. In dit aangrijpende persoonlijke verhaal beschrijft ze hoe het voelt om in de lange tussenfase te leven.

  • Belarussisch president Loekasjenka brengt tweedaags bezoek aan Noord-Korea 

    Belarussisch president Loekasjenka brengt tweedaags bezoek aan Noord-Korea 

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran heeft ‘geen intentie om te onderhandelen’. Trump beweert van wel 

    » Ghana en de EU tekenen hun eerste partnerschapsovereenkomst 

    Belarus en Noord-Korea zijn trouwe bondgenoten van Rusland

    Aleksandr Loekasjenka begon woensdag aan zijn eerste officiële bezoek aan Pyongyang, een tweedaagse reis die bedoeld is om ‘belangrijke, gemeenschappelijke belangen te identificeren’, meldde het Belarussische staatsnieuwsagentschap Belta. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Volgens analisten is dit bezoek bedoeld om de banden te versterken tussen landen die zich verzetten tegen de westerse orde’, merkt Euronews op. Belarus en Noord-Korea hebben Rusland gesteund in de oorlog in Oekraïne: Pyongyang stuurde grondtroepen en wapens, terwijl Minsk diende als uitvalsbasis voor de Russische invasie in 2022. 

    Naast hun nauwe banden met Moskou ‘delen de twee landen veel overeenkomsten’, aldus Euronews. ‘Autoritaire regimes die dissidenten onderdrukken, […] internationale isolatie in combinatie met een bewust beleid van zelfvoorziening.’ Loekasjenka en Kim ontmoetten elkaar al in september in Beijing, waar ze een militaire parade bijwoonden ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog. 

  • VS: voormalig FBI-directeur Robert Mueller (81) overleden

    VS: voormalig FBI-directeur Robert Mueller (81) overleden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: 64 doden bij aanval op ziekenhuis, onder wie 13 kinderen

    » Cuba: tweede landelijke stroomstoring in minder dan een week

    Hij leidde het onderzoek naar banden tussen Trump en Rusland

    Robert Mueller, de voormalige FBI-directeur die het ‘historische onderzoek naar de vermeende samenzwering tussen Donald Trumps campagne van 2016 en de Russische regering’ leidde, is in de nacht van vrijdag op zaterdag op 81-jarige leeftijd overleden, meldt CNN.

    Na een twee jaar durend onderzoek beschreef hij in zijn rapport de Russische pogingen om Donald Trump in 2016 te helpen, maar benadrukte dat hij geen bewijs had gevonden van een samenzwering tussen Moskou en het campagneteam van de Amerikaanse president.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Trump verafschuwde hem en aarzelde niet om zijn blijdschap over zijn dood zaterdag te uiten. ‘Robert Mueller is net overleden. Goed zo. Ik ben blij dat hij dood is. Hij kan geen onschuldige mensen meer kwaad doen’, schreef hij op zijn sociale media. Daarmee bereikte hij ‘een nieuw dieptepunt’ in zijn ‘ongevoelige opmerkingen over de overledene’, aldus de Amerikaanse zender in een ander artikel.

  • Venezuela: interim-president ontslaat minister van Defensie Padrino

    Venezuela: interim-president ontslaat minister van Defensie Padrino

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pakistan en Afghanistan kondigen bestand aan voor einde ramadan

    » Costa Rica sluit ambassade in Cuba en eist vertrek van Cubaanse diplomaten

    Hij was een trouwe en naaste medewerker van Maduro

    Delcy Rodríguez ontsloeg woensdag Vladimir Padrino, die bijna gedurende het gehele presidentschap van Nicolás Maduro aan het hoofd stond van de strijdkrachten van Venezuela. Dit is een ‘verandering die het einde van een tijdperk markeert’, merkt El País op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De krant herinnert eraan dat de generaal, een naaste medewerker van de voormalige president, ‘een van de pijlers van het voortbestaan ​​van de Bolivariaanse Revolutie was geweest, door de politieke indoctrinatie van de strijdkrachten te waarborgen die door Hugo Chávez was ingezet’.

    Delcy Rodríguez benoemde als zijn vervanger Gustavo González López, hoofd van de presidentiële garde en van het gevreesde Directoraat voor contraspionage. Sinds haar aantreden heeft de Venezolaanse interim-president veel van Maduro’s naaste medewerkers uit de machtskringen verwijderd.

  • Negen presidenten in tien jaar. De politieke stoelendans van Peru

    Negen presidenten in tien jaar. De politieke stoelendans van Peru

    Om de week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Peru, waar al tien jaar politieke onrust heerst. De laatste president, José Jerí, mocht na slechts vier maanden zijn spullen weer inpakken en dinsdag viel de regering van interim-president José María Balcázar. Wat is er aan de hand?

    Waarom werd José Jerí afgezet?

    ‘De Peruaanse president is vorige maand afgezet – alweer. Als je dit gemist hebt, komt dat doordat de gebeurtenis nauwelijks het nieuws haalde. Het is namelijk het negende staatshoofd dat ze er in tien jaar tijd doorheen hebben gejast’, schrijft Persuasion

    De afgezette president is maar vier maanden president geweest en werd al beschuldigd van corruptie. ‘Er kwamen ’s nachts jonge meisjes bij hem langs die vervolgens een baan bij de staat kregen’, schrijft El País. De druppel die de emmer deed overlopen, was een video waarin Jerí midden in de nacht, met een capuchon over zijn hoofd, een Chinese zakenman ontmoette in een restaurant. De zakenman zou kort  daarvoor een vergunning hebben gekregen voor de bouw van een waterkrachtcentrale. Volgens Jerí ging hun nachtelijke bijeenkomst over de voorbereiding van een Chinees-Peruaans vriendschapsfestival, maar het congres geloofde hem niet en stemde met 75 tegen 24 voor zijn afzetting. ‘Het presidentschap is veranderd in een krankzinnige stoelendans,’ aldus de Spaanse krant. ‘De politieke orde is grotendeels uitgehold, zoals José Jerí maar weer eens liet zien.’

    Rechtsgeleerde Francisco Guerrero spreekt van een ‘volledig ongrijpbaar, stroperig en veranderlijk’ systeem

    Jerí maakte plaats voor José María Balcázar, een drieëntachtigjarig lid van de linkse partij Perú Libre. Balcázar is een omstreden figuur vanwege zijn uitspraken ter verdediging van het huwelijk vanaf veertien jaar, en er lopen gerechtelijke onderzoeken naar vermeende verduistering, aldus El Universal. Ook zijn regering bleef niet lang overeind. Dinsdag kondigde premier Denise Miralles haar vertrek aan, wat meteen de val van de gehele regering betekende, nog geen maand nadat Balcázar haar had benoemd. Een officiële reden werd niet gegeven, aldus La República

    Vanwege een speciale wet kan het Peruaanse congres een president afzetten wegens ‘permanente morele onbekwaamheid’. Rechtsgeleerde Francisco Guerrero, geciteerd door Persuasion, omschrijft het systeem als ‘volledig ongrijpbaar, stroperig en veranderlijk’. In de praktijk heeft deze wet het presidentiële stelsel veranderd in een parlementair systeem, ‘waarbij het aanblijven van het staatshoofd minder afhangt van het mandaat van het volk dan van zijn vermogen om te overleven in een versnipperd congres,’ legt El Universal uit.

    Wie zijn de belangrijkste kandidaten voor de verkiezingen in april?

    Op 12 april mogen de Peruanen opnieuw naar de stembus. Aan deze verkiezingen doen maar liefst zesendertig presidentskandidaten mee. Volgens El Universal is dat veelzeggend voor de extreme politieke fragmentatie in het land. In de peilingen van Ipsos gaat Rafael López Aliaga aan kop met 12 procent, gevolgd door Keiko Fujimori met 8 procent, terwijl de meeste kandidaten niet meer dan 4 procent halen en 42 procent van de kiezers nog twijfelt of ze blanco of ongeldig willen stemmen.

    Keiko Fujimori, de dochter van voormalig president Alberto Fujimori, leidt sinds 2010 het politieke blok van haar vader, die in 2024 overleed. Fujimori stelde zich kandidaat voor het presidentschap in 2011, 2016 en 2021, maar verloor telkens nipt in de tweede ronde. Volgens Americas Quarterly is zij als leider van de conservatieve partij Fuerza Popular uitgegroeid tot een machtige politieke speler. Fujimori heeft beloofd troepen, militaire inlichtingendiensten en andere gewapende eenheden in te zetten om straatgeweld en georganiseerde misdaad te bestrijden. Ze heeft ook verklaard dat ze het leger tijdelijk de leiding zou geven over het gevangeniswezen, om dit grondig te kunnen hervormen. 

    Het aantal moorden in het land is sinds 2019 verdubbeld

    Rafael López Aliaga, een spoorweg- en luxehotelmagnaat, stelde zich in 2021 kandidaat voor het presidentschap, eindigde als derde en miste op een haar na de tweede ronde. Het jaar daarop werd hij met een meerderheid van 26,4 procent van de stemmen verkozen tot burgemeester van Lima, een stad met meer dan 10 miljoen inwoners. Hij bekleedde deze functie van januari 2023 tot oktober vorig jaar, toen hij ontslag nam om zich kandidaat te stellen voor het presidentschap in deze verkiezingen. Als lid van de conservatieve katholieke organisatie Opus Dei trekt hij volgens Americas Quarterly voortdurend de aandacht van de media met brutale, strijdlustige rechts-populistische retoriek. Hij heeft beloofd de bureaucratie te verminderen, de meeste ministeries op te heffen en de koers van de Amerikaanse president Donald Trump en de Argentijnse president Javier Milei te volgen. 

    In welke staat verkeert Peru?

    De grootste zorg van de kiezers is de toename van gewelddadige criminaliteit. Het aantal moorden in het land is sinds 2019 verdubbeld, en ook afpersing en andere bende-gerelateerde misdrijven komen steeds vaker voor, aldus Americas Quarterly.

    In het najaar van 2025 braken er grote demonstraties uit onder leiding van generatie Z als gevolg van de onveilige omstandigheden van het land, alsook woede over de ‘maffia’ aan de macht, schrijft Le Monde. De jongeren beschuldigden de parlementsleden ervan hun eigen belangen boven die van de Peruanen te stellen. Het Zuid-Amerikaanse land staat op de corruptie-index van Transparency International op plek 127 van de 180 landen.

    ‘De verkiezingen leveren niet de steun of sociale cohesie op die nodig is om goed te kunnen regeren’

    Het opvallende aan Peru is dat de politieke onrust de economie niet heeft belemmerd. Het bbp groeide tot 2025 met ongeveer 3,4 procent, en het aandeel van de bevolking dat van minder dan 8,30 dollar per dag leeft, is sinds 2001 gehalveerd. Volgens Persuasion komt dit door de beperkte macht van de president. Het macro-economische kader van Peru – de centrale bank, de begrotingsregels en de bescherming van investeringen – wordt beheerd door technocraten die op hun positie blijven zitten, ook als de president wordt afgezet. ‘Politieke eigenaardigheden blijken perfect verenigbaar met fiscale orthodoxie, en dat is ook buitenlandse investeerders niet ontgaan.’

    Maar volgens El Universal is het de vraag hoe lang dit stand zal houden en waar het uiteindelijk toe zou kunnen leiden. ‘Hoeveel misstappen kan Peru zich nog veroorloven voordat de economie niet sterk genoeg meer is om een steeds instabielere democratie overeind te houden?’

    De Peruaanse krant Diario El Comercio schetst een somber vooruitzicht. Geen enkele kandidaat lijkt een meerderheid te kunnen behalen in het tweekamerstelsel. ‘Er komt wel een winnaar, maar de verkiezingen leveren niet de steun of sociale cohesie op die nodig is om goed te kunnen regeren.’

    Het staatshoofd zal daardoor een zwakke positie hebben en binnen de kortste keren weer vervangen kunnen worden. ‘De politiek wordt een soap zonder plot, waarin personages komen en gaan zonder dat het verhaal vooruitkomt. En de burgers? Die leren keer op keer dat hun stem geen stabiliteit brengt in Peru.’

  • Peru: regering gevallen na het aftreden van de premier

    Peru: regering gevallen na het aftreden van de premier

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: radicalisering regime dreigt na de dood van veiligheidschef Larijani

    » Europese landen bezorgd over Russische LNG-tanker in de Middellandse Zee

    De premier is nog geen maand in functie geweest

    De aankondiging van het vertrek van de Peruaanse premier Denise Miralles op dinsdag leidde tot de val van de gehele regering, slechts enkele weken voor de presidentsverkiezingen op 12 april. Deze gebeurtenis markeert een nieuwe politieke crisis in het land. De rechtse econoom was eind februari benoemd door de linkse interim-president José María Balcázar, enkele dagen nadat deze aan de macht was gekomen na de afzetting van José Jeri door het parlement.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Er is geen officiële reden gegeven voor het plotselinge vertrek van Denise Miralles. Haar aftreden komt echter ‘nadat verschillende politieke blokken, zoals Avanza País [rechts] en Renovación Popular [extreemrechts], hun afwijzing van de regering hebben aangekondigd, waardoor Miralles in een kritieke positie terechtkwam’, aldus de Peruaanse krant La República.

  • Iran daagt de VS uit door Khameneis zoon tot nieuwe leider te benoemen

    Iran daagt de VS uit door Khameneis zoon tot nieuwe leider te benoemen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: 33 doden bij aanvallen in Kordofan en Darfur

    » Oekraïne: Russische raket verwoest een gebouw in Charkiv

    Hij is nog radicaler dan zijn vader Ali Khamenei

    Mojtaba Khamenei volgde op zondag 8 maart zijn vader, ayatollah Ali Khamenei, op als opperste leider van Iran. Ali werd gedood op 28 februari, de eerste dag van de Israëlisch-Amerikaanse oorlog tegen Iran. De 56-jarige geestelijke werd gekozen door de Raad van Experts, een orgaan van 88 sjiitische geestelijken. Diezelfde avond werd een verklaring plechtig voorgelezen op de staatstelevisie door een presentator, terwijl een foto van de nieuwe opperste leider in beeld verscheen.

    ‘Wijlen ayatollah Khamenei had aan naaste adviseurs laten weten dat hij niet wilde dat zijn zoon hem zou opvolgen, omdat hij niet wilde dat de positie erfelijk zou worden’, vertelden drie hoge Iraanse functionarissen aan The New York Times. Hij beschouwde het als ‘het equivalent van een onwettige monarchie’, zoals die werd omvergeworpen door de Islamitische Revolutie van 1979, aldus L’Orient-Le Jour. Uiteindelijk suggereert de keuze voor Mojtaba Khamenei dat de machthebbers in Iran de gelederen hebben gesloten in een tijd van acute crisis en oorlog, concludeert The Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De zoon van ayatollah Khamenei is een ‘mysterieuze figuur, ook in Iran’, benadrukt The New York Times. Deze ‘invloedrijke man’, die tot nu toe ‘in de schaduw van de macht’ opereerde, ‘coördineerde militaire en inlichtingenoperaties vanuit het kantoor van zijn vader’, merkt de krant op. Maar ‘buiten de innerlijke kring van zijn vader blijven zijn persoonlijkheid en politieke standpunten onbekend’, stelt de Amerikaanse krant, erop wijzend dat hij zelden spreekt en weinig in het openbaar verschijnt.

    Rami Khouri, onderzoeker aan de Amerikaanse Universiteit van Beiroet, is van mening dat de benoeming van de zoon van ayatollah Khamenei duidelijk ‘een uitdagend gebaar’ is in de richting van de Verenigde Staten en Israël. ‘Iran zegt als het ware tegen de Amerikanen en Israëliërs: Jullie wilden van ons systeem af? Nou… hier is iemand die nog radicaler is dan zijn vermoorde vader,’ vertelt Khouri aan Al Jazeera.

  • VK: Labour wil onderzoek laten instellen naar donaties voor Reform UK 

    VK: Labour wil onderzoek laten instellen naar donaties voor Reform UK 

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De EU gaat de term ‘plantaardige steak’ verbieden 

    » VS: Trump ontslaat zijn minister van Binnenlandse Veiligheid, Kristi Noem 

    De rechtse partij loopt voorop qua fondsenwerving 

    De anti-immigratiepartij van Nigel Farage ontving de meeste donaties in het laatste kwartaal van 2025, dankzij een donatie van 3 miljoen pond (3,4 miljoen euro) van Christopher Harborne, een in Thailand gevestigde cryptobelegger, zo blijkt uit gegevens van de Kiescommissie die donderdag zijn gepubliceerd. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In totaal heeft Reform UK meer dan 5,4 miljoen pond (6,2 miljoen euro) ontvangen, vergeleken met ongeveer 4 miljoen pond (4,6 miljoen euro) voor de Conservatieve Partij en 1,98 miljoen pond (2,3 miljoen euro) voor de regerende Labourpartij. Volgens The Independent heeft Labour de Kiescommissie gevraagd een onderzoek in te stellen naar de cryptodonaties van Reform UK. 

    Labour beweert dat Farages partij in het laatste kwartaal geen donaties heeft aangegeven, terwijl de eurosceptische leider eind oktober verklaarde dat hij ‘een paar’ donaties in deze vorm had ontvangen.

  • VS: Trump ontslaat zijn minister van Binnenlandse Veiligheid, Kristi Noem 

    VS: Trump ontslaat zijn minister van Binnenlandse Veiligheid, Kristi Noem 

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: Labour wil onderzoek laten instellen naar donaties voor Reform UK 

    » De EU gaat de term ‘plantaardige steak’ verbieden 

    Ze wordt ‘speciaal gezant’ voor Latijns-Amerika 

    De Amerikaanse president kondigde donderdag het ontslag aan van Kristi Noem, een sleutelfiguur in zijn beleid van massale deportaties van immigranten. De Republikeinse minister, die als ‘speciaal gezant’ voor Latijns-Amerika zal fungeren, wordt op 31 maart vervangen door de Republikeinse senator Markwayne Mullin, zo maakte Trump bekend op zijn sociale medium Truth Social. 

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze aankondiging lijkt Kristi Noem te hebben verrast, aangezien ze aan naaste medewerkers had verteld dat de president haar had gevraagd aan te blijven tot de tussentijdse verkiezingen, aldus een bericht in The Washington Post

    Volgens de Amerikaanse krant was Trump met name boos over het feit dat zijn minister tijdens gespannen hoorzittingen in het Congres deze week beweerde zijn goedkeuring te hebben gekregen voor een reclamecampagne van 220 miljoen dollar. Deze campagne zou bedoeld zijn om immigranten aan te moedigen terug te keren naar hun land van herkomst in plaats van te wachten op deportatie.