Onderwerpen: Politiek

  • De Nobelprijs voor Machado verandert weinig aan de staat van de democratie in Venezuela

    De Nobelprijs voor Machado verandert weinig aan de staat van de democratie in Venezuela

    De Vredesnobelprijs voor de Venezolaanse oppositieleidster María Corina Machado markeert een zeldzaam moment van internationale aandacht voor Latijns-Amerika. Maar net als de recente begrafenis van paus Franciscus illustreren deze gebeurtenissen minder de kracht van het continent dan wel haar zwaktes.

    Dat personen uit Latijns-Amerika ook maar voor een kort moment in de schijnwerpers van de wereldopinie staan, komt in tijden van elkaar overlappende mondiale crises nog zelden voor. Toen een politica uit Venezuela met de Vredesnobelprijs werd bekroond en in mei de eerste Latijns-Amerikaan aan het hoofd van de katholieke kerk in Rome ten grave werd gedragen, illustreerden deze gebeurtenissen dan ook minder de kracht van deze wereldregio als wel haar zwaktes.

    Met zijn mix van paternalisme, populisme en autoritarisme had niemand de ondeugden van het caudillismo beter op het wereldtoneel kunnen ensceneren dan de Argentijn Franciscus, die graag koketteerde met zijn afkomst ‘van het einde van de wereld’ – het negeren van het (in zijn geval kerkelijk) recht inbegrepen. Tegen die achtergrond ogen de ontwikkelingen die de democratie in Latijns-Amerika sinds het tijdperk van de militaire dictaturen heeft doorgemaakt ronduit opmerkelijk.

    Afgezien van Venezuela, Nicaragua en Cuba zijn democratische machtsoverdrachten inmiddels de regel. Dat daarbij telkens weer ook politici zegevieren die zelfs naar Europese maatstaven allerminst als rasechte democraten kunnen gelden, heeft vooral te maken met de teleurstelling over een staat die het op het gebied van publieke voorzieningen altijd al aan veel heeft laten ontbreken. Het wantrouwen jegens politieke instituties als parlementen en partijen is de laatste tijd zelfs weer toegenomen.

    Vertrouwen in democratie

    Maar zoals in Argentinië een Milei werd gekozen, zo werd in Brazilië een Bolsonaro weggestemd. In El Salvador is het vertrouwen in de democratie paradoxaal genoeg hoger dan ooit, nadat de burgers in de persoon van Bukele voor een perfecte dictator hebben gekozen die het land uit het rijtje van landen met de hoogste moordcijfers ter wereld heeft doen wegvallen. Iets dergelijks is de Morena-partij in Mexico niet gelukt. Daarvoor heeft het land wel, voor het eerst sinds de onafhankelijkheid, een vrouwelijke president.

    Aan de Stille Oceaan gaat het nog het meest volgens het boekje. In Peru is het nauwelijks nog mogelijk overzicht te houden over het aantal afgezetten en/of wegens corruptie gearresteerde presidenten. In Chili worstelt een altijd al extreem gepolariseerde samenleving al decennia in het medium van grondwetsdebatten om haar ziel, terwijl het al eeuwenlang endemische geweld in Colombia en inmiddels ook Ecuador wordt aange- wakkerd door de inbedding in de mondiale drugseconomie.

    VENEZUELA EN SPANJE OVER DE KEUZE

    Wordt in de diaspora van Venezuela openlijk feestgevierd, binnenlandse reacties op de Nobelprijs voor María Corina Machado blijven gedempt. Volgens nieuwssite Runrun wordt de prijs ‘in stilte gevierd’, de site La Patilla roemt Machado’s moed, de krant El Nacional noemt de prijs een ‘morele verademing’. Aan regeringszijde zet de zender Telesur haar neer als ‘extremist’ en ‘golpista’, passend in het door de staat gedomineerde omroeplandschap dat kritische media heeft teruggedrongen.

    Vooral in Spanje klinken felle reacties. Pablo Iglesias (Podemos) sneerde dat je de prijs dan ‘net zo goed aan Trump of zelfs postuum aan Hitler’ kunt geven; partijleider Ione Belarra sprak van prestigeverlies en vond dat Francesca Albanese de prijs had moeten krijgen. Javier Sánchez Serna noemde de keuze ‘tussen Netanyahu, Trump en een Venezolaanse golpista’, terwijl IU-leider Antonio Maíllo en Enrique Santiago stelden dat de prijs beter echte vredesinitiatieven in oorlogssituaties kon belonen.

    Van de toekenning van de Vredesnobelprijs in 2016 aan de Colombiaanse president Santos wegens zijn verdiensten voor het vredesproces met de FARC-guerrilla loopt dan ook een directe lijn naar de bekroning van María Corina Machado. Hoe handig de Venezolaanse oppositiepolitica er het afgelopen jaar ook in slaagde om de machthebber Maduro onder het oog van de wereld als verkiezingsfraudeur te ontmaskeren, zo weinig zal de bekroning vermoedelijk veranderen aan de desolate toestand van de Venezolaanse oppositie – zoals ook de prijs voor Santos niets heeft veranderd aan het onvermogen van de regeringen om zelfs maar het geweldsmonopolie te veroveren in de immense staat- en rechteloze gebieden van het land. In Venezuela staan de meeste overgebleven oppositieleden voor een traditionele elite die zich in een door immense olievoorraden aangejaagd rentekapitalisme uitstekend had weten in te richten – totdat een aanvankelijk door een brede massa gedragen en door de Europese linkerzijde bejubelde ‘bolivariaanse revolutie’ de oude tijd van wanbeheer, corruptie en onderwijsarmoede leek weg te vagen. Inmiddels zijn de armen er nog ellendiger aan toe dan tevoren. Maduro zit dankzij geopolitiek gemotiveerde steun van Rusland en China, evenals de tolerering door landen als Brazilië en Colombia, nog altijd stevig in het zadel.

    In deze situatie is het een grote politieke fout dat Machado de prijs niet alleen opdroeg aan het lijdende Venezolaanse volk, maar ook aan de Amerikaanse president Trump. De laureate, die ook goedkeurt dat Trump ‘schepen tot zinken brengt’ in het Caribisch gebied, wekt de herinnering aan de vele decennia waarin de gringo’s in hun achtertuin met ijzeren bezem alles uitkeerden wat hun niet welgevallig was.

  • Wereldbeeld: Rouwen om Raila Odinga

    Wereldbeeld: Rouwen om Raila Odinga

    Medio oktober overleed de Keniaanse politicus Raila Odinga. Hij was premier van 2008 tot 2013 en maar liefst vijfmaal presidentskandidaat.

    De Keniaanse oppositieleider Raila Odinga overleed op 80-jarige leeftijd aan een hartaanval tijdens een medische behandeling in India. Toen zijn lichaam donderdag in Nairobi aankwam, bestormden rouwende aanhangers massaal het vliegveld met takken en Keniaanse vlaggen. Het afscheid mondde uit in chaos.

    ANP 539518513 1
    © ANP
  • Kenia rouwt om de dood van oppositieleider Raila Odinga

    Kenia rouwt om de dood van oppositieleider Raila Odinga

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump overweegt grondaanvallen tegen de kartels in Venezuela

    » Wapenstilstand tussen Afghanistan en Pakistan na dagen van geweld

    Hij was vijfmaal presidentskandidaat en premier van 2008 tot 2013

    Met de dood van Odinga verdwijnt een echte ‘politieke strateeg’, wat ‘het einde van een tijdperk’ markeert, vat de Keniaanse krant The Standard samen. De politicus stierf woensdag op 80-jarige leeftijd in het zuiden van India na een hartaanval, wat een politieke aardbeving veroorzaakte in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2027.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In het hele land werden bijeenkomsten en rouwscènes gehouden om hulde te brengen aan de historische oppositieleider, die vijf keer zonder succes kandidaat was voor het presidentschap, onder meer in 2022.

    ‘Baba’ (‘papa’ in het Swahili, zijn bijnaam) was premier van 2008 tot 2013. Het overlijden van deze belangrijke figuur uit de Luo-gemeenschap, een van de grootste van het land, laat een grote leegte achter in de Keniaanse oppositie. President William Ruto heeft zeven dagen van nationale rouw afgekondigd.

  • Na een decennium van frustratie bereikt Indonesië zijn breekpunt

    Na een decennium van frustratie bereikt Indonesië zijn breekpunt

    Wat in Indonesië begon met protesten tegen de verhoging van de parlementaire toelagen, is uitgegroeid tot nationale verontwaardiging die te herleiden is tot voormalig president ‘Jokowi’.

    Indonesië bevindt zich op een gevaarlijk kruispunt. De rellen en plunderingen die eind augustus in verschillende steden plaatsvonden, hebben niet alleen verwoesting en angst veroorzaakt, maar zelfs levens geëist. De regering doet haar best om de situatie te kalmeren, maar zolang de wortels niet worden aangepakt, kan de woede elk moment weer de kop opsteken.

    De aankondiging van de verhoging van de parlementaire toelagen [inclusief een maandelijkse verhuisvergoeding van 3000 dollar – ongeveer 2500 dollar; bijna tien keer het minimumloon in Jakarta – voor volksvertegenwoordigers die vaak niet in Jakarta wonen en daarom extra kosten maken voor huisvesting en verblijf in de hoofdstad] heeft de lang sluimerende frustraties alleen maar aangewakkerd. Deze malaise gaat terug tot het tijdperk van president Joko Widodo [2014-2024], onder wiens bewind de democratie verzwakte, burgers bij de ontwikkeling van het land naar de zijlijn werden geduwd en de wet werd ingezet voor persoonlijk gewin.

    De machtsovername door Prabowo Subianto [algemeen bekend als ‘Prabowo’] heeft deze trends alleen maar verergerd, met beleid dat de ongelijkheid enkel vergroot. Het dagelijks leven van Indonesiërs wordt steeds moeilijker: de rijstprijs stijgt ondanks overheidsmaatregelen, de werkloosheid neemt toe door afname van formele banen en afgenomen consumptie. President Prabowo’s ingrijpende bezuinigingen – bedoeld om programma’s zoals gratis schoolmaaltijden te financieren – zorgen voor economische onrust en ondermijnen investeerdersvertrouwen. Prabowo lijkt ondertussen gevangen te zitten in zijn eigen bubbel. Hij blijft de successen van zijn regering verkondigen, ook al weet iedereen dat hij de genoemde cijfers grotendeels uit zijn duim zuigt. Het minachtende en arrogante commentaar van sommige gekozen functionarissen op de kritiek leidden tot zo’n grote woede dat demonstranten opriepen tot de ontbinding van het parlement (DPR), dat door velen wordt gezien als een stempelmachine voor presidentiële besluiten, ongevoelig voor het maatschappelijk leed.

    Prabowo lijkt ondertussen gevangen te zitten in zijn eigen bubbel

    De dood van motortaxichauffeur Affan Kurniawan, die op 28 augustus werd aangereden door een pantservoertuig van de Mobiele Brigade (Brimob), zette de publieke opinie zelfs in de meest afgelegen dorpen op scherp. Wat begon als een uiting van frustratie, groeide uit tot een explosie van woede. De menigte richtte deze op politici die haar gevoelens hadden gekrenkt en op symbolen van de arrogantie van elites en politie, zoals plaatselijke parlementsgebouwen en bureaus.

    Al vanaf begin augustus waren er voor de oplettende politicus waarschuwingssignalen zichtbaar. Zo wakkerde in Pati, Midden-Java, een verhoging van de onroerendgoedbelasting met 250 procent een protest aan dat zich naar andere steden verspreidde. De dood van Affan was de olie op het vuur.

    Provocateurs

    In zo’n klimaat probeert altijd wel iemand van de chaos te profiteren. De gecoördineerde en systematische aard van de rellen en plunderingen lijkt verdacht, en er doen geruchten de ronde over de arrestatie van georganiseerde provocateurs achter de onrust – groepen die volgens sommige waarnemers doelbewust chaos hebben gecreëerd om de protesten te laten escaleren of in diskrediet te brengen.

    Aangezien het geweld van de relschoppers ongebreideld kon doorgaan, maakte de politie een verlamde indruk. Het onvermogen van de ordediensten om de situatie in te dammen is zorgwekkend: het is niet alleen ineffectief, maar vergroot ook de kans dat de regering het leger inzet om de openbare veiligheid te handhaven – of zelfs de staat van beleg afkondigt.

    Daar zijn we nog niet, maar Prabowo’s uitspraken geven het leger wel degelijk stof tot nadenken. Zijn expliciete bevel aan soldaten om de rellen neer te slaan, ondermijnt het principe dat in een democratie de burgerlijke macht boven de militaire staat. Geconfronteerd met een falende regering rust er een verantwoordelijkheid bij de samenleving zelf om verdere escalatie te voorkomen. Geweld en wreedheden mogen niet worden genormaliseerd. Het is aan burgers om de solidariteit te versterken, universiteiten opnieuw tot moreel baken te maken en de pers haar kritische rol te laten behouden. In zulke tijden moeten we elkaar beschermen.

  • Iran: president Pezeshkian stelt voor de hoofdstad naar het zuiden te verplaatsen

    Iran: president Pezeshkian stelt voor de hoofdstad naar het zuiden te verplaatsen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aanslag op synagoge in Manchester: twee doden en drie gewonden

    » Poetin belooft een reactie op de ‘militarisering’ van Europa

    Teheran kampt met waterschaarste

    De Iraanse president Masoud Pezeshkian verklaarde donderdag dat Iran ‘geen andere keuze had’ dan de hoofdstad naar het zuiden van het land te verplaatsen, aangezien Teheran momenteel zucht onder zijn ‘exponentiële groei’ en het ‘tekort aan water’, schrijft The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Pezeshkian stelt voor om de nieuwe hoofdstad ‘aan de oevers van de Perzische Golf’ te vestigen, om te profiteren van ‘directe toegang tot water’ en ‘de ontwikkeling van commerciële en economische betrekkingen’ met de Golfstaten mogelijk te maken.

    De president beweerde dat hij ‘dit voorstel vorig jaar met de hoogste leider, ayatollah Ali Khamenei, heeft besproken’, aldus de Britse krant. Teheran telt vandaag de dag meer dan tien miljoen inwoners en verbruikt bijna een kwart van de waterreserves van Iran.

  • Is het hernoemen van het Department of Defense meer dan een politieke stunt?

    Is het hernoemen van het Department of Defense meer dan een politieke stunt?

    Donald Trump tekende vorige week een decreet waarmee het Department of Defense zijn oorspronkelijke naam terugkreeg. Levert dit de VS echt iets op?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement op 360 Magazine.

    Ja: ‘De nieuwe naam zou kunnen leiden tot een meer toegespitst debat over hoe deze macht gebruikt moet worden’

    ‘Eufemismen vervormen het denken, en geen enkele instantie is beter in het produceren van eufemismen dan de overheid’, schrijft The Washington Post in een redactioneel. ‘De hernoeming van het Department of Defense naar het Department of War is wat dat betreft een stap in de juiste richting. Misschien kunnen we hierna het hoognodige gesprek voeren over de rol van het leger in binnen- en buitenland.’

    President George Washington richtte in 1789 het War Department op als een ministerie om toezicht te houden op het leger. In 1798 werd daar een Navy Department aan toegevoegd. In 1947 werden de krijgsmachtonderdelen samengevoegd onder het National Military Establishment, onder leiding van een minister van Defensie. Twee jaar later creëerde het Congres het Department of Defense, met het Pentagon als hoofdkwartier.

    Het klinkt wat subtieler om te zeggen dat defensie de missie van het ministerie is in plaats van oorlog. Maar het eerste hangt volgens de Post af van het laatste. ‘Hoe goed het Pentagon de belangen van de VS wereldwijd kan verdedigen, is afhankelijk van het vertrouwen dat de VS oorlogen kunnen voeren én winnen.’

    Met woorden als ‘defensie’ en ‘veiligheid’ legitimeert men de uitbreiding van het eigen takenpakket.. ‘In de National Defense Strategy van de Biden-regering uit 2022 werd “klimaat” negentien keer genoemd. Klimaatverandering is een groot probleem, maar het bestrijden ervan is niet de taak van het leger.’

    ‘Als deze troepen onder bevel staan van het War Department, kan dat tot meer weerstand leiden’

    De krant benadrukt dat de wijziging niet noodzakelijk de politieke effecten zal hebben die Trump zelf wenst. Bijvoorbeeld als hij gebruik wil maken van de Nationale Garde voor binnenlandse doeleinden, zoals in D.C. Als deze troepen onder bevel staan van het Department of War in plaats van het Department of Defense,kan dat tot meer weerstand leiden. ‘Door het eufemisme weg te nemen, is het voor de burgers duidelijk welke macht deze troepen vertegenwoordigen: ze zijn geen politieagenten, maar soldaten.’

    Tegenstanders van Trump klagen over de agressieve connotaties van de nieuwe naam, maar volgens The Washington Post verandert de naamswijziging niet veel aan de realiteit. ‘De VS worden beschermd door de meest dodelijke en waakzame strijdmacht ooit samengesteld, ongeacht hoe die heet. De nieuwe naam zou kunnen leiden tot een meer toegespitst debat over hoe deze macht moet worden ingezet.’

    De Washington Post bewees zich met het publiceren van de Pentagon Papers. Eerste krant die zeven dagen per week verscheen (sinds 1980). Een van de meest invloedrijke kranten ter wereld. Centrum-rechts georiënteerd met een grote focus op de Amerikaanse politiek.  


    Nee: ‘Een nieuwe naam lost de complexiteit van het leger besturen niet op’

    ‘Ik heb er geen probleem mee als het Department of Defense wordt hernoemd tot het Department of War. Het militaire label was immers goed genoeg van George Washington tot Harry Truman’, schrijft Andreas Kluth in Bloomberg. ‘En “oorlog” is eerlijker dan het enigszins eufemistische “defensie”. Maar daar houdt mijn instemming met deze belachelijke stunt dan ook op.’

    Kluth herinnert ons eraan dat Trump vaker de neiging heeft om dingen te hernoemen. Denk aan de Golf van Amerika. ‘Het is onderdeel van het omvormen van zijn presidentschap tot reality-tv. Maar een nieuwe naam lost de complexiteit van het leger besturen niet op. Evenmin zegt het iets, positief dan wel negatief, over de gekozen strategie.’

    Trump zou met deze naamswijziging willen terugkeren naar het voormalige ‘krijgersethos’ van de VS, dat volgens Kluth verdwenen is onder toezicht van ‘woke’ leiders en elites. Maar ‘zelfs en vooral wanneer een land het machtigste leger in de wereldgeschiedenis heeft, hebben zijn leiders nederigheid en wijsheid nodig bij het inzetten van die macht’, aldus de columnist.

    Trump geeft geen enkel blijk van strategisch inzicht – elk plausibel plan om America Great Again te maken ontbreekt’

    Volgens Kluth verwart Trump, die zichzelf de president van de vrede noemt, systematisch de agressor en het slachtoffer in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Hij vervreemdt bondgenoten, bijvoorbeeld door trainingsprogramma’s in Litouwen, Letland en Estland te beëindigen. Drijft India in de armen van Amerika’s meest geduchte tegenstander, China. ‘Trump geeft geen enkel blijk van strategisch inzicht – elk plausibel plan om America Great Again te maken ontbreekt.’

    Dus ga je gang. Hernoem dat ministerie. Bereid je voor op oorlog,’ waarschuwt hij. ‘Maar doe dat met het doel oorlog te voorkomen, zoals Harry Truman deed toen hij koos voor het label “defensie”. Hij en Amerikaanse leiders van zijn tijd hadden een glimp van de hel gezien en wilden de mensheid daarvoor behoeden. Ze hadden een te grote hekel aan oorlog om het woord te bezigen.’

    Andreas Kluth is columnist bij Bloomberg Opinion en schrijft over Amerikaanse diplomatie, nationale veiligheid en geopolitiek. Voorheen was hij hoofdredacteur van Handelsblatt Global en redacteur voor The Economist.

  • VK: Starmer herschikt zijn regering na het aftreden van zijn nummer twee

    VK: Starmer herschikt zijn regering na het aftreden van zijn nummer twee

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: immigratiedienst arresteert zo’n 500 mensen in een fabriek in Georgia

    » Israël voert opnieuw bombardementen uit boven Gaza-stad

    Met de wissels wil hij Reform UK een stok in het wiel steken

    De Britse premier Keir Starmer begon vrijdag aan een spelletje stoelendans na het vertrek van Angela Rayner, een figuur uit de linkervleugel van Labour, die moest aftreden vanwege een fiscale fout. Op de belangrijkste posten werd de Britse minister van Binnenlandse Zaken Yvette Cooper benoemd tot minister van Buitenlandse Zaken, als opvolger van David Lammy, die naar Justitie verhuist en vicepremier wordt ter vervanging van Angela Rayner.

    Het zeer gevoelige migratiedossier komt in handen van Shabana Mahmood, die van het ministerie van Justitie overstapt naar het ministerie van Binnenlandse Zaken, waar ze Yvette Cooper vervangt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze ‘trouwe aanhanger van Starmer’ ‘zou een hardere lijn moeten volgen ten aanzien van illegale immigratie’, aldus The Daily Telegraph, die van mening is dat deze herschikking van het kabinet bedoeld is om ‘de dreiging’ van de anti-immigratiepartij van Nigel Farage, Reform UK, die in de nationale peilingen aan kop gaat, tegen te gaan.

    Deze herverdeling van de ministerportefeuilles heeft ‘het jaarlijkse congres’ van de eurosceptische leider in Birmingham overschaduwd, waar deze laatste ‘zijn partij heeft aangespoord zich voor te bereiden op mogelijke vervroegde parlementsverkiezingen in 2027’, aldus de conservatieve krant.

  • Groenland: Denemarken ontbiedt Amerikaanse gezant wegens ‘inmenging’

    Groenland: Denemarken ontbiedt Amerikaanse gezant wegens ‘inmenging’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: twee kinderen gedood bij schietpartij in een kerk in Minneapolis

    » Argentinië: demonstranten vallen Milei aan tijdens een politieke bijeenkomst

    Drie Amerikanen zouden in Groenland opinies hebben gepeild

    Denemarken heeft woensdag de Amerikaanse zaakgelastigde – momenteel de hoogste Amerikaanse diplomaat in Denemarken – op het matje geroepen ‘nadat Deense media hadden gemeld dat Amerikanen die dicht bij Donald Trump staan, beïnvloedingsoperaties hadden uitgevoerd’ in Groenland, een Deens gebied waar de Amerikaanse president zijn zinnen op heeft gezet, meldt Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens een onderzoek van de Deense televisiezender DR, waarop Politico zich baseert, zouden ‘ten minste drie Amerikaanse burgers’ met banden met Washington achter de schermen hebben gewerkt om de Groenlandse opinie te peilen over een mogelijke inlijving van het gebied bij de Verenigde Staten. In een reactie zei de Deense minister van Buitenlandse Zaken Lars Løkke Rasmussen dat ‘elke inmenging in Deense aangelegenheden’ ‘onaanvaardbaar’ is.

  • Argentinië: demonstranten vallen Milei aan tijdens een politieke bijeenkomst

    Argentinië: demonstranten vallen Milei aan tijdens een politieke bijeenkomst

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groenland: Denemarken ontbiedt Amerikaanse gezant wegens ‘inmenging’

    » VS: twee kinderen gedood bij schietpartij in een kerk in Minneapolis

    Er werd met stenen en plastic flessen gegooid

    De Argentijnse president Javier Milei moest woensdag worden weggevoerd van een politieke bijeenkomst in Buenos Aires ‘na incidenten waarbij ten minste twee mannen stenen en plastic flessen’ naar de presidentiële stoet gooiden, meldt Clarín.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Milei voerde campagne voor zijn kandidaten voor de parlementsverkiezingen in oktober. Hij begroette en sprak zijn aanhangers toe vanuit een pick-up die over de hoofdstraat van de wijk Lomas de Zamora reed, toen hij met projectielen werd bekogeld. De politie heeft twee arrestaties verricht. De entourage van Milei beschuldigt aanhangers van voormalig president Cristina Kirchner van het organiseren van de aanval.

  • Trumpvluchtelingen strijken neer in Portugal

    Trumpvluchtelingen strijken neer in Portugal

    In een tijd van groeiende politieke polarisatie in de Verenigde Staten kiezen duizenden Amerikanen ervoor om hun thuisland te verlaten. Op zoek naar rust, stabiliteit en levenskwaliteit trekken velen van hen naar Portugal.

    Tijdens de pandemie werd de situatie ondraaglijk. ‘Tijdens de verkiezingen van 2020 rukten Trumpaanhangers ons in het stemlokaal de mondkapjes van het gezicht,’ zegt Tatiana. ‘Ze schreeuwden tegen ons.’ Toen ze daarna het Capitool bestormden wisten ze: we moeten hier weg.

    Sinds de herfst van 2021 leeft Tatiana met haar man Jason en hun twee zonen in Portugal, net als volgens voorzichtige schattingen 14.000 van hun landgenoten. Precieze cijfers zijn er niet, maar wel aanwijzingen dat het aantal de laatste tijd sterk stijgt. Bijna 23.000 leden telt de Facebookgroep ‘Americans in Portugal’, meer dan 52.000 zijn het er bij ‘Americans and Friends PT’, op dit moment komen daar 150 per week bij. Paul Stannard, oprichter van ‘Portugal Pathways’, dat welgestelde emigranten helpt om zich in Portugal te vestigen, schrijft in een bericht van zijn bedrijf dat de aanvragen sinds de laatste presidentsverkiezingen in de VS zijn verdrievoudigd. Portugal is nummer 1 zijn van de Europese bestemmingen.

    ‘Wij wilden onze kinderen een bredere blik op de wereld bieden’

    Elysia Busick, die sinds 2017 met haar bedrijf Waypoint mensen uit Engelstalige gebieden helpt bij de emigratie naar Lissabon, zegt dat vroeger ruim de helft van haar klanten uit de VS kwam. ‘Momenteel is het 100 procent,’ zegt ze. De afgelopen maanden is het aantal aanvragen met ruim 60 procent gestegen. 

    Voor Amerikanen zijn er verschillende soorten visa mogelijk. Wie ten minste een half miljoen euro in Portugese effecten investeert, kan middels het ‘gouden visum’ een verblijfsvergunning aanvragen. Voor Amerikaanse staatsburgers met een ‘passief inkomen’ is er een visum dat D7 heet, voor de doelgroep van renteniers en pensionado’s. D8 is het visum voor ‘digitale nomaden’, mensen die overal ter wereld online kunnen werken.

    Al langer droomden Jason, Tatiana en hun zonen over een ander land. ‘Wij wilden onze kinderen een bredere blik op de wereld bieden,’ zeggen ze. Maar pas toen de gebeurtenissen escaleerden tijdens de pandemie, besloten ze te gaan. Ze wogen af wat ze belangrijk vonden. Voor Tatiana was veiligheid een belangrijk punt. Jason wilde vooral gematigde temperaturen. Ook een betaalbare gezondheidszorg behoorde tot de prioriteiten. ‘Niet zoals in de VS,’ zegt Tatiana. Costa Rica kwam in aanmerking. Ook Ierland. ‘Maar steeds opnieuw kwam Portugal bovendrijven,’ vertelt Jason. En dus besloten ze te kiezen voor dat land aan de westelijke rand van Europa – zonder er ooit geweest te zijn, zonder zich een proeftijd te gunnen.

    Tussen de Portugezen

    Al in de Verenigde Staten organiseerde Tatiana op professionele basis internetgemeenschappen. Ook in Portugal beheert ze nu meerdere Whatsapp- en Facebookgroepen. Een daarvan heet ‘Gezinnen die in Portugal wonen of daarheen verhuizen’. Jason laat een diagram zien met een statistiek over het aantal leden: de lijn loopt al weken steil omhoog, tot intussen bijna 13.000. 

    Een in de advisering van emigranten gespecialiseerde dienstverlener die zich Expatsi noemt ontdekte de groep en huurde Tatiana in. Nu adviseert ze Amerikanen die weg willen over het Europese onderwijssysteem.

    Met haar gezin woont ze nu op 95 vierkante meter op de eerste verdieping van een flatgebouw in het stadsdeel Alcântara in Lissabon. Hoog boven de wijk zweeft de oprit van de reusachtige ‘25 april’-brug. Hemelsbreed wonen ze maar 4 kilometer van de oude stad, en toch ver van het toeristische centrum.

    ‘Wij zijn de enige expats in dit gebouw,’ zegt Jason. De woning is veel kleiner dan het huis dat ze in de VS bewoonden, vertelt Tatiana. De makelaar wilde ze eerst in een dure buitenwijk aan zee onderbrengen, ‘maar we wilden niet tussen andere Amerikanen wonen, of in een gated community. Wij wilden ons tussen de Portugezen bevinden.’

    De Portugezen zijn ‘extremely nice’, maar toch meer een ‘gesloten groep’

    Maar de relatie met de Portugezen, dat is nog wel een dingetje. Veel Portugese vrienden hebben ze niet, zegt Jason. De autochtonen zijn vriendelijk en hulpvaardig, maar blijven het liefst onder elkaar. ‘De mensen hier kennen elkaar meestal al een leven lang,’ zegt Jason, ‘ze zitten niet te wachten op nieuwe vrienden.’ 

    ‘Toch mogen we de Portugezen graag. Het zijn de hulpvaardigste mensen die ik ooit ben tegengekomen,’ zegt Tatiana. Maar in chats van Amerikaanse expats in Portugal, bijvoorbeeld van een gemeenschap die in Setúbal ten zuiden van Lissabon woont of in de Facebookgroep Moving to Portugal, zoeken de nieuwe burgers van Portugal naast praktische adviezen, van de loodgieter tot de belastingadviseur, vooral naar sociale contacten – en vooral met landgenoten. Een man uit Arizona schrijft dat hij in de zomer Portugal wil verkennen en later met zijn vrouw erheen wil verhuizen. ‘Wij zijn geïnteresseerd in een plaats met een Amerikaanse expatgemeenschap.’ Een renteniersechtpaar kondigt op expatforum.com aan dat ze naar Frankrijk gaan verhuizen. Want Portugezen zijn ‘extremely nice’, maar toch meer een ‘gesloten groep’.

    Is de taal een barrière? ‘Daar werken we aan,’ zegt Jason. Een beetje Spaans kenden ze al, ze komen immers uit Texas. Ze hebben cursussen gedaan, ook een die door de stad werd aangeboden. Nu zijn ze van plan zich in te schrijven voor een intensieve cursus aan een taalschool die andere expats aanbevelen; elke dag drie uur. Terwijl de oudste van hun zonen inmiddels in Italië studeert, maakt de jongere op dit moment zijn middelbare school af. En hij speelt rugby bij de lokale vereniging, een paar straten verderop. ‘Vloeken kan hij al perfect in het Portugees,’ zegt Tatiana, ‘daar is ie heel bedreven in.’ 

    Cultuurclash

    Na de jaren in Portugal kijken ze anders terug op hun leven in de Verenigde Staten. ‘Pas hier heb ik gemerkt hoeveel diepvriesvoedsel wij altijd gebruikten,’ zegt Jason. ‘We moesten leren om onze eigen dressing te maken,’ zegt Tatiana. Ook hadden ze veel meer ruimte in hun huis in Texas, bijvoorbeeld een aparte kamer voor hun kleren. 

    Maar dat missen ze niet. Van Jasons pensioen na een leven als ambulanceverpleegkundige en hun advieswerk voor expats kunnen ze goed leven in Portugal. ‘Ik vind het hier fijn,’ zegt Tatiana. Ze zien er zelfs een beetje tegenop om weer naar Amerika te reizen, wat ze deze zomer van plan zijn. Veel in de VS herinnert haar intussen aan haar kinderjaren, vertelt Tatiana, die haar eerste levensjaren in de voormalige Sovjet-Unie doorbracht. Zoals dat je moet oppassen tegen wie je wat zegt.

    De politiek heeft ook de verhouding met hun ouders bemoeilijkt. Tatiana’s vader, die in Florida woont, is een schoolvoorbeeld van een Maga-aanhanger. Net als veel Amerikanen is hij ervan overtuigd dat de verkiezingen van 2020 van Trump gestolen werden. ‘Als we met hem praten, trekt hij onze bronnen in twijfel,’ zegt Tatiana. Hij heeft nu eenmaal ’andere feiten’. Ze gaan niet langer met hem in discussie.

    Zou je niet juist in moeilijke tijden daar moeten blijven en vechten voor de vrijheid?

    Zijn er ook Maga-mensen onder degenen die willen emigreren in de chatgroepen? ‘Soms ontstaan er interessante chats,’ zegt Jason, een soort dansen rond de hete brei, waarbij je probeert in te schatten waar de ander staat. ‘Je vraagt het niet rechtstreeks, maar doorzoekt het Facebookprofiel. Of je stelt indirecte vragen, bijvoorbeeld naar iemands favoriete supermarkt in de VS. Als dat Target is, is het meestal een Trumpfan. Die supermarktketen heeft haar diversiteits- en emancipatiebeleid afgeschaft toen Trump daartegen tekeer ging. Tegenstanders van Maga gaan daar vrijwel niet meer heen, volgens Tatiana. Ze klinkt niet als een activist maar als iemand die diep bezorgd is.

    Maar is het dan een oplossing om het land te verlaten? Zou je niet juist in moeilijke tijden daar moeten blijven en vechten voor de vrijheid? ‘Ik denk dat je dat op twee manieren kunt benaderen,’ zegt Jason. ‘Ofwel je blijft en probeert de dingen te herstellen, wat een mooi idee is, als je dat kunt. Of je gaat ervandoor. ‘In de jaren dertig moest je in Duitsland ook zo’n keuze maken.’

    Soms maken Tatiana en Jason zich zorgen dat Trump Portugal op de korrel neemt. Misschien wil hij op enig moment de Azoren bezetten, net als Groenland, vrezen ze. ‘En hopelijk gooit Portugal dan niet de Amerikanen het land uit,’ zegt Tatiana.

    In september volgend jaar mogen ze het Portugese staatsburgerschap aanvragen. De procedure zal een paar jaar in beslag nemen. Maar dat is het plan, zeggen Tatiana en Jason. In Portugal blijven en Portugees worden.

  • Rusland: voormalig Transportminister pleegt zelfmoord

    Rusland: voormalig Transportminister pleegt zelfmoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: ayatollah Khamenei voor het eerst sinds oorlog met Israël en public gezien

    » Syrië en het Verenigd Koninkrijk hervatten hun diplomatieke betrekkingen

    Hem hing een mogelijke strafzaak boven het hoofd

    Roman Starovoit, tot maandagochtend nog minister van Transport van Rusland, is dood aangetroffen in zijn auto in de buurt van Moskou. De politie vermoedt dat hij zelfmoord heeft gepleegd met een vuurwapen. Zijn ontslag uit de regering was ‘s ochtends bekendgemaakt, maar volgens Meduza is hij waarschijnlijk eerder overleden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De reden voor de zelfmoord zou een mogelijke strafzaak kunnen zijn, schrijft Radio Svoboda onder verwijzing naar het Telegramkanaal Mash. Volgens een bron van het kanaal werd Starovoit, die vóór zijn benoeming tot minister van Transport gouverneur van de regio Koersk was, verdacht van grootschalige fraude en verduistering van overheidsgeld in verband met de bouw van vestingwerken in Koersk.

    De Russische krant Komersant schrijft, eveneens onder verwijzing naar bronnen, dat de voormalige minister maandagavond al gearresteerd had kunnen worden. Eerder werd Starovoits opvolger als gouverneur van de regio, Aleksej Smirnov, al gearresteerd.

  • Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: gerechtshof kent Trump het recht toe om Nationale Garde in LA in te zetten

    » Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    Het land kan de richtlijnen niet nakomen

    Met de belangrijke NAVO-top in Den Haag in aantocht stuurde secretaris-generaal Mark Rutte een brief naar alle lidstaten waarin duidelijk werd gemaakt wat de Amerikaanse president Donald Trump van hen verwachtte, waaronder een minimale uitgave van 5 procent van het bbp voor militaire doeleinden. ‘Dit is meer dan wat elk land op het moment aan defensie uitgeeft, inclusief de VS’, meldt El País. De Spaanse regering reageerde dan ook dat dit voor haar een te hoog bedrag is. In haar geval zou dit neerkomen op 80 miljard euro per jaar, dat is ongeveer de helft van haar nationale pensioenen.

    Aanbiedingen 360 artikel


    Bij de aankomende NAVO-top kunnen verscheidene landen een veto uitbrengen op bepaalde regelingen die unaniem moeten worden aangenomen. ‘Uiteraard willen wij niet de ambities van andere bondgenoten begrenzen of de uitkomst van de top in de weg zitten’, schrijft premier Sánchez in een brief aan Mark Rutte. ‘Voor Spanje zou het streven naar uitgaven van 5 procent niet alleen onredelijk zijn, maar ook contraproductief; Spanje zou zijn budget niet optimaal benutten en het zou de EU verhinderen om een sterk ecosysteem van veiligheid en defensie te genereren.’

    Verschillende NAVO-landen hebben ook kritiek geuit op de grote sprong in het bbp-percentage voor militaire uitgaven, dat op dit moment nog maar 2 procent bedraagt. ‘Sommige landen vinden dat de doelen niet een vast percentage zouden moeten zijn, maar eerder specifieke doelen en capaciteiten. Deze landen zouden liever andere uitgaven binnen deze 5 procent scharen: 3,5 procent voor puur militaire uitgaven en de overige 1,5 procent voor cybersecurity, infrastructuur en andere zaken’, aldus El País.

  • Wat gebeurde er tijdens de G7-top?

    Wat gebeurde er tijdens de G7-top?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de G7-top in Canada. Wat is er besproken tijdens de bijeenkomst en welke resultaten zijn er geboekt?

    Wie waren er aanwezig op de G7-top?

    Op zondag kwam de Groep van Zeven (G7), bestaande uit Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, samen in Canada. De vertegenwoordigers van de Europese Unie en de Wereldbank, Ursula von der Leyen en Ajay Banga, waren ook aanwezig. De gesprekken van de G7 duurden van zondag 15 juni tot dinsdag 17 juni. De Canadese premier Mark Carney leidde de G7-top. Met zijn overwinning in de Canadese verkiezingen had hij beloofd de strijd aan te gaan met Amerikaanse president Donald Trump vanwege zijn hoge tarieven en zijn idee om van Canada de eenenvijftigste staat van Amerika te maken. Behalve de G7 had Mark Carney ook een reeks gastlanden uitgenodigd, namelijk Australië, Brazilië, India, Mexico, Oekraïne, Zuid-Afrika en Zuid-Korea, die zich op dinsdag bij de groep zouden voegen.

    Kananaskis, een bergachtige regio in de Canadese provincie Alberta, werd gekozen als locatie voor de G7-top. De Canadese veiligheidsdiensten verwachtten veel protesten en kozen daarom voor deze plek, afgelegen van de bewoonde wereld, meldt Associated Press. In de steden Calgary en Banff werden plaatsen aangewezen waar demonstraties konden worden georganiseerd, die via een livestream door de G7-leden te volgen zijn tijdens hun vergaderingen.

    Wat werd er besproken tijdens de G7-top?

    Max Bergmann van het Center for Strategic and International Studies meldt dat ‘de G7 als doel heeft om voor globaal economisch bestuur te zorgen. De Europeanen zien de VS op dit moment als het land dat de oorzaak is van de meeste instabiliteit in de globale economie’. Spanningen over handelsverdragen waren een hoofdpunt tijdens de vergaderingen, aangezien bijna alle deelstaten lijden onder de tarieven van 10 procent die Trump heeft geheven, aldus AP.

    Friedrich Merz, de Duitse kanselier, confronteerde Trump samen met de Franse president Emmanuel Macron en de Italiaanse premier Giorgia Meloni over de hoge tarieven voor Europese landen. Ook Ursula von der Leyen gaf maandag kort na haar aankomst een speech waarin ze vroeg om eerlijke en transparante handel tussen de EU en de VS, meldt Al Jazeera. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan had Carney de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum uitgenodigd om dinsdag samen met Trump de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst tussen de drie landen opnieuw te bekijken. Het zou de eerste ontmoeting worden tussen de Mexicaanse president en Donald Trump.

    Bijna alle leden van de Groep van Zeven zijn getroffen door Trumps nieuwe tarieven

    De focus op handelsverdragen en tarieven verdween echter door de escalatie tussen Israël en Iran die op vrijdag begon met Israëlische aanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten. Op maandag, tijdens de G7-top, werd een tv-station van de Iraanse staat geraakt tijdens een uitzending. ‘De G7 is erg verdeeld’, meldt James Bay van Al Jazeera. ‘Aan de ene kant heb je president Trump, die geen verklaring voor de-escalatie wil ondertekenen. Dan zijn er de Europeanen, die het al hebben over de-escalatie sinds de huidige situatie begon op vrijdag.’ ‘Japan is helemaal anders dan de andere landen’, voegt Bay toe. ‘Het Aziatische land veroordeelt de Israëlische aanvallen zeer fel. Er zijn dus veel verschillende meningen onder de leden.’

    De Groep van Zeven in vergadering
    De Groep van Zeven in vergadering. – © EPA/LUDOVIC MARIN / POOL

    Op maandagavond trok de Amerikaanse president Donald Trump zich abrupt terug uit de G7-top. Na het diner van maandagavond gaf Trump een korte toespraak over zijn vertrek. Hij zei: ‘Jullie zien waarschijnlijk hetzelfde als ik, en ik moet zo snel mogelijk terug.’ Hij verwees hiermee naar de aanvallen tussen Israël en Iran die steeds meer de gesprekken van de G7-top domineerden.

    Tijdens de G7-top had Trump geweigerd een de-escalatieverklaring te ondertekenen. Er was verwarring over Trumps standpunt ten aanzien van het conflict. Volgens Emmanuel Macron had Trump een staakt-het-vuren geopperd tijdens de besprekingen en reisde hij terug naar Washington om dit te bewerkstelligen. De Amerikaanse president sprak Macron snel tegen op zijn sociale netwerk Truth Social. Hij deelde dat ‘Macron geen idee heeft waarom ik terugga naar Washington, maar dat het zeker niks te maken heeft met een staakt-het-vuren. Het is veel groter dan dat.’ Tijdens zijn vliegreis terug naar de VS stuurde Trump enkele dreigementen richting Iran waaronder een oproep aan de inwoners van Teheran om te evacueren. De de-escalatieverklaring is uiteindelijk toch door alle partijen ondertekend, aldus El País.

    Na Trumps vertrek leken de wereldleiders kalmer dan de dag ervoor en de gesprekken ‘leken een stuk natuurlijker te verlopen’

    De Spaanse krant voegt toe dat wereldleiders zoals de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum, die pas aankwamen op dinsdag, door Trumps plotselinge vertrek niet de kans kregen om met de Amerikaanse president te onderhandelen. Volgens Denisse Rudich, hoofd van G7 Research Group London, was het vertrek van Trump misschien zo erg nog niet, meldt BBC. Zolang Trump aanwezig was, leek het erop alsof iedereen op zijn hoede was. Op dinsdag waren de wereldleiders ogenschijnlijk kalmer dan de dag ervoor en de gesprekken ‘leken een stuk natuurlijker te verlopen’, aldus Rudich.

    Trump stapt op het vliegtuig terug naar Washington met een vroegtijdig vertrek van de G7-top
    Trump stapt op het vliegtuig terug naar Washington met een vroegtijdig vertrek van de G7-top – © Brendan Smialowski / AFP​

    Op dinsdag voegden de gastlanden zich bij de Groep van Zeven. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zou op dinsdagochtend komen, samen met de secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte, om de oorlog tussen Oekraïne en Rusland te bespreken met Trump, meldt AP. Maar door Trumps onverwachte vertrek kwam dit niet aan de orde. Na een gesprek met Zelensky kondigde Mark Carney aan dat Canada enkele miljarden zou schenken aan Oekraïne. Canada zou ook strengere sancties opleggen aan Russische individuen en bedrijven. Ondanks Zelensky’s bezoek kwam er geen gedeelde verklaring over het standpunt van de G7 ten opzichte van Oekraïne en Rusland. Volgens CBC kwam dit omdat de VS niet akkoord gingen met de bewoordingen van de andere zes leden. Premier Carney beweerde later tijdens een persconferentie echter dat alle zeven landen zich goed konden vinden in de verklaring.

    De nieuwe Koreaanse president Lee Jae-myung, die als gast was uitgenodigd, hield gesprekken met de Australische premier Anthony Albanese en ook met de Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa. De leiders legden de nadruk op hun democratische waarden en besloten hun samenwerking op het gebied van veiligheid, handel en klimaat voort te zetten en uit te breiden. Ramaphosa nodigde Lee uit voor de G20-top in Johannesburg in november van dit jaar, aldus The Korea Times.

    De Australische premier heeft zich voorgenomen om minder Trump-vriendelijke zaken achter gesloten deuren te bespreken

    Volgens Tom McIlroy in The Guardian ziet de Australische premier Anthony Albanese, net als de EU-landen, het politieke beleid van Trump als een gevaar voor de globale stabiliteit. Albanese vindt het daarom belangrijk om zijn banden met andere landen zoals Canada, Zuid-Korea en Europese landen te versterken. De Australische premier heeft zich daarom voorgenomen om minder Trump-vriendelijke zaken met anderen te bespreken achter gesloten deuren. Vooral zijn ontmoeting met Mark Carney, die volgens AP beweert dat de VS sinds Trump niet meer de dominante rol spelen in de wereldpolitiek, was een groot succes. De twee premiers konden het goed met elkaar vinden.

    De Indiase president Narendra Modi was ook door Mark Carney uitgenodigd voor de laatste dag van de G7-top. De twee leiders wilden de banden tussen Canada en India versterken gezien de verslechtering van de diplomatieke banden twee jaar geleden. De toenmalige Canadese premier Justin Trudeau beschuldigde India van het orkestreren van geweld op Canadese bodem naar aanleiding van de moord op een Canadese Sikh-leider, aldus CBC.

    De Canadese premier Mark Carney (links) en de Australische premier Anthony Albanese (rechts)
    De Canadese premier Mark Carney (links) en de Australische premier Anthony Albanese (rechts). – © EPA/LUKAS COCH AUSTRALIA AND NEW ZEALAND OUT

    Wat zijn de resultaten van de G7-top?

    Ondanks het voortijdige vertrek van Trump vindt Rudich de bijeenkomst geslaagd. Carney had een duidelijke agenda voor de G7-top en de bijeenkomst is geëindigd met overeenkomsten over belangrijke punten zoals AI, migratie, mensensmokkel en handel in waardevolle mineralen, aldus de BBC. De Britse omroep meldt ook dat Carney een nieuwe handelsovereenkomst met Trump probeerde te bereiken die in een maand afgewerkt zou zijn. Behalve Canada streefden de andere aanwezigen ook naar het sluiten van nieuwe handelsovereenkomsten met Trump. De Japanse premier Shigeru Ishiba en EU-commissaris Ursula von der Leyen slaagden er niet in een definitieve afspraak met Trump te maken, maar hebben wel vooruitgang geboekt. Het lijkt erop dat enkel de Britse premier Keir Starmer een succesvolle overeenkomst kon sluiten met Trump. De Canadese premier Mark Carney hield zich ook bezig met het versterken van handelsakkoorden tussen Canada en de Europese landen, zodat beide partijen minder afhankelijk worden van de VS.

    Door Trumps vertrek kon de G7 geen gedeelde verklaring afgeven over Oekraïne en een aantal andere zaken. In plaats daarvan legde de Canadese premier een persoonlijke verklaring af aan het einde van de G7-top, meldt Politico. De EU en het VK zouden doorgaan met hun sancties tegen Rusland. Diplomaten en afgevaardigden hebben gemeld dat, hoewel Trump een andere aanpak hanteert ten opzichte van Rusland, de VS wel hogere tarieven zullen heffen op Russische brandstoffen. Voor de meeste wereldleiders was de G7-top uiteindelijk toch een groter succes dan ze hadden verwacht. Friederich Mertz vertelde verslaggevers dat hij ‘voorzichtig optimistisch’ was over Washingtons houding tegenover Rusland. 

    Pierre Haski vraagt zich echter af of de G7-top nog wel nut heeft. Trump is er duidelijk niet van gediend om met kleinere, minder machtige landen te onderhandelen. Daarbij komt dat de huidige wereldorde veranderd is en de Groep van Zeven allang niet meer de grootste economieën op aarde zijn. Rusland is sinds de aanval op de Krim in 2014 niet meer lid van de groep en China, de tweede grootste economie in de wereld, was niet eens uitgenodigd. Haski meldt in Internazionale echter dat de huidige geopolitieke situatie misschien de kans biedt om een nieuwe alliantie aan te gaan die bestaat uit democratische landen die niet willen kiezen tussen de VS of China.

  • Canada zegt Oekraïne 4,3 mld dollar toe en kondigt sancties tegen Rusland aan

    Canada zegt Oekraïne 4,3 mld dollar toe en kondigt sancties tegen Rusland aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Conflict Israël-Iran: Trump eist ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran

    » Gaza: zeker vijftig doden door Israëlische beschietingen bij een hulpcentrum

    Premier Mark Carney hekelt de ‘barbaarsheid’ van Rusland

    De Canadese premier Mark Carney kondigde dinsdag miljarden aan steun voor Oekraïne en strengere sancties tegen Rusland aan, terwijl hij de ‘barbaarsheid’ van Rusland veroordeelde na de dodelijkste aanval van dit jaar op Kyiv. Dat schrijft de Canadese nieuwsomroep CBC News.

    In bijzijn van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, voorafgaand aan een informele bijeenkomst op de laatste dag van de G7-top in Alberta, zei Carney dat een nieuw pakket van 2 miljard dollar zou worden gebruikt voor de aanschaf van helikopters, drones en munitie. Volgens zijn kabinet gaat het geld ook naar gepantserde voertuigen.

    Canada leent het door oorlog verscheurde land ook 2,3 miljard dollar om te helpen bij de wederopbouw van de infrastructuur en openbare systemen. Het kabinet van de premier zei dat de lening zal worden terugbetaald met rente die wordt geheven op Russische activa die in Europa zijn bevroren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Verder belooft Canada een reeks nieuwe sancties tegen Russische personen, entiteiten die bijdragen aan het omzeilen van sancties en tweehonderd schepen die deel uitmaken van wat vaak de ‘schaduwvloot’ van Rusland wordt genoemd. De verouderde tankers worden gebruikt om sancties op Russische olie te omzeilen.

    Ondanks de aanwezigheid van Zelenskyy hebben de G7-leiders geen gezamenlijke verklaring over Oekraïne afgegeven. Dat komt omdat de VS niet akkoord gingen met de definitieve formulering, aldus een hoge Canadese regeringsbron.

    Zes van de zeven leiders waren bereid om ver te gaan in hun bewoordingen, maar de Amerikanen wilden deze afzwakken, aldus de bron. Ze vreesden dat scherpe kritiek op Rusland hun onderhandelingen met dat land over het beëindigen van de oorlog in gevaar zou brengen. Premier Carney sprak dit later echter tegen op een persconferentie, meldt CBC News: volgens hem konden alle zeven landen zich vinden in de verklaring.

  • Donald Trump verlaat voortijdig G7-top vanwege conflict Israël-Iran

    Donald Trump verlaat voortijdig G7-top vanwege conflict Israël-Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-onderzoek: intensiteit van weersextremen is de laatste vijf jaar hard gestegen

    » Minstens veertien doden in Russisch bombardement op Kyiv

    Hierdoor ontbreekt bij de vergaderingen een belangrijke stem

    De Amerikaanse president Donald Trump heeft maandag besloten zijn verblijf in de Canadese Rockies, dat tot dinsdagavond zou duren, in te korten om zich te concentreren op de ontwikkeling van het conflict tussen Israël en Iran, zo heeft het Witte Huis bekendgemaakt, waardoor de agenda van de laatste dag van de G7 in de war is geraakt. Volgens Fox News zou de Republikein de Nationale Veiligheidsraad hebben gevraagd om zich klaar te maken voor een vergadering.

    ‘Het is onduidelijk of de inspanningen’ van internationale leiders op het gebied van kwesties als de handelsoorlog of het conflict in Oekraïne ‘nog steeds tot resultaat kunnen leiden of dat ze volledig zullen worden opgegeven vanwege het plotselinge vertrek van Trump’, merkt het Canadese dagblad The Globe and Mail op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Washington en Londen hebben maandag de verklaring ondertekend waarmee de vorige maand aangekondigde handelsovereenkomst tussen beide landen definitief is geworden. Daarentegen is de eerste persoonlijke ontmoeting tussen de Australische premier Anthony Albanese en Donald Trump geannuleerd, evenals de geplande bilaterale ontmoeting met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. De Europeanen hebben bovendien geen tijd gehad om de Amerikaanse president over te halen om de sancties op Russische olie aan te scherpen.

    Wat het Midden-Oosten betreft, verklaarde een verantwoordelijke van het Witte Huis dat Donald Trump ‘weigerde een verklaring te ondertekenen die was opgesteld door de geïndustrialiseerde landen van de G7 en waarin werd opgeroepen tot een de-escalatie tussen Iran en Israël, wat opnieuw een bewijs is van een breuk tussen Trump en zijn collega-leiders’, aldus The New York Times. President Emmanuel Macron verklaarde daarentegen tijdens een persconferentie dat zijn Amerikaanse ambtgenoot Israël en Iran een staakt-het-vuren had voorgesteld.

    In een verklaring die maandagavond werd gepubliceerd, riep de Groep van Zeven op tot vrede en stabiliteit in de regio en sprak zij haar steun uit voor de Joodse staat, terwijl ze Iran aanduidde als een bron van instabiliteit in het Midden-Oosten.