Tag: buitenland nieuws

  • Brits parlement stemt in met nieuwe brexit-deal over Noord-Ierland

    Brits parlement stemt in met nieuwe brexit-deal over Noord-Ierland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: vrouw tot 8,5 jaar cel veroordeeld wegens misleiden justitie

    » VS houden adem in: wordt Trump opgepakt?

    De deal verplaatst de douanecontrole naar Noord-Ierland

    Het Britse parlement heeft met grote meerderheid ingestemd met de nieuwe afspraken tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de handelsgrens met Noord-Ierland, bericht The Times. Eind vorige maand waren de Britse premier Rishi Sunak en voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen al tot een akkoord gekomen. Met de stemming in het parlement is er eindelijk duidelijkheid over de brexit-regels voor Noord-Ierland.

    Na brexit ontstonden er problemen aan de grens tussen EU-lidstaat Ierland en Noord-Ierland, omdat Noord-Ierland wel de EU-handelsregels volgde, maar onderdeel bleef van het VK. Aan beide kanten van de grens ontstonden lange rijen met vrachtwagens vanwege langdurige douanecontroles en qua regelgeving moesten goederen en medicijnen aan Europese standaarden voldoen. Voor protestanten in Noord-Ierland voelde het alsof ze niet meer bij het VK hoorden, terwijl dat gezien de politieke geschiedenis van Noord-Ierland gevoelig lag.

    Volgens de nieuwe afspraken komen er twee goederenstromen. Wat naar Noord-Ierland gaat, hoeft niet door de douane heen, wat vanuit het VK naar EU-lidstaat Ierland gaat moet nog wel aan controles onderworpen worden.

    Lees ook:

  • VN-landen komen na jaren tot historisch oceaanakkoord

    VN-landen komen na jaren tot historisch oceaanakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China presenteert plannen op Volkscongres

    » Zuid-Korea zet compensatiefonds op voor dwangarbeiders uit WO II

    High Seas-akkoord moet biodiversiteit beschermen

    Na bijna twintig jaar onderhandelen hebben de Verenigde Naties een akkoord bereikt over de bescherming van oceanen, schrijft UN News. In het zogeheten High Seas-akkoord staat dat de biodiversiteit in internationale wateren beschermd moet worden. Vanaf 2030 moet dertig procent van deze wateren een beschermde status hebben.

    De EU noemt het akkoord, dat zaterdagavond gesloten werd, ‘een historisch moment voor de oceanen’. De EU-commissaris voor Milieu, Oceanen en Visserij Virginijus Sinkevicius spreekt van een ‘cruciale stap om het maritieme leven en de biodiversiteit, die voor ons en voor toekomstige generaties essentieel zijn, te beschermen’. Ook milieuorganisatie Greenpeace is enthousiast en noemt het ‘een monumentale overwinning voor de bescherming van de oceanen’.

    In het akkoord staan onder meer passages over visserij en andere commerciële activiteiten die biodiversiteit in de oceanen schaden. Ook zijn er afspraken gemaakt over het schoonhouden van oceanen en het verwerken van plastic afval. Verschillende landen hebben financiële bijdrages beloofd om te zorgen dat de biodiversiteit in de internationale wateren beschermd kan worden. Zo heeft de Europese Unie 40 miljard euro toegezegd.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/de-zee-dat-is-waar-wij-verstand-van-hebben/
  • Primeur in VS: stadsbestuur Seattle verbiedt discriminatie op grond van kaste

    Primeur in VS: stadsbestuur Seattle verbiedt discriminatie op grond van kaste

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeker tien Palestijnen omgekomen bij inval Israëlische leger

    » Poetin ontvangt Chinese topdiplomaat en maakt nieuwe afspraken

    Eerste stad buiten Zuid-Azië die kaste in de wet opneemt

    Het bestuur van de Amerikaanse stad Seattle heeft discriminatie op grond van kaste in de antidiscriminatiewetgeving opgenomen. Daarmee is Seattle de allereerste niet in Zuid-Azië gelegen stad die officieel zo’n bepaling in de wet opneemt, meldt de Amerikaanse omroep NPR. Het wetsvoorstel werd met een ruime meerderheid van zes tegen één aangenomen. Het stadsbestuur redeneerde dat discriminatie op grond van kaste losstaat van nationaliteit en religie en daarom een speciale vermelding in de wet verdient.

    Volgens Zuid-Aziatische gemeenschappen in de VS komt deze vorm van discriminatie veel voor in het land. Met name op het gebied van huisvesting en onderwijs en binnen de technologiesector, waar Zuid-Aziaten belangrijke functies bekleden, vindt uitsluiting op grond van kaste plaats.

    ‘De wet zou ervoor kunnen zorgen dat werkgevers ervoor terugdeinzen om Zuid-Aziaten in dienst te nemen’

    Er klinken echter ook tegengeluiden. Zo gaan er stemmen op die vinden dat de wetsbepaling te eenzijdig de aandacht vestigt op hindoes en de bevolkingsgroep in een kwaad daglicht stelt. Volgens hen behandelt de wetsbepaling een probleem waarvan nooit officieel is aangetoond dat het bestaat en zou ze weleens een averechtse uitwerking kunnen hebben. ‘Dit zou ervoor kunnen zorgen dat hindoes vaker gediscrimineerd worden en dat werkgevers ervoor terugdeinzen om Zuid-Aziaten in dienst te nemen,’ aldus Sara Nelson, het enige bestuurslid dat tegenstemde.

    Het kastensysteem ontstond drieduizend jaar geleden in India. Het houdt in dat mensen hiërarchisch worden gerangschikt op basis van hun afkomst en geboorte. De laagste kaste zijn de zogeheten dalits, ofwel ‘de onaanraakbaren’, die eeuwenlang werden onderdrukt. In 1948 werd het systeem in India opgeheven. In de VS, de op een na favoriete bestemming voor Indiërs die naar het buitenland vertrekken, wonen naar schatting zo’n 5,4 miljoen Zuid-Aziaten.

    Lees ook:

  • Wordt Moldavië het volgende slachtoffer van Rusland?

    Wordt Moldavië het volgende slachtoffer van Rusland?

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europa stevent af op einde van benzineauto in 2035

    » Nederland en Denemarken leveren definitief geen Leopard 2-tanks aan Oekraïne

    Rusland zou pro-Europese regering willen omverwerpen

    De president van Moldavië, Maia Sandu, heeft Rusland ervan beschuldigd dat het de nieuwe Moldavische pro-Europese regering met harde hand wil omverwerpen en zelf de macht in Moldavië wil overnemen. Dat het land dit van plan is, zou blijken uit een document van de Russische inlichtingendienst dat door de Oekraïense president Zelensky werd onderschept, bericht The Guardian.

    Door Moldavië in zijn macht te krijgen, kan Rusland de pro-Europese regering afzetten en een nieuwe regering instellen die naar de pijpen van Moskou danst. Zo kan het de integratie van Moldavië in de EU tegenhouden en het land inzetten in de oorlog tegen Oekraïne. Sinds de invasie van Oekraïne heeft Moldavië te kampen met een groot aantal vluchtelingen, stijgende inflatie, stroomuitval en instabiliteit in de regio Transnistrië, waar Russische separatisten het voor het zeggen hebben.

    Moldavië zit als gevolg van de Russische aanvallen op de Oekraïense stroomvoorziening geregeld zonder stroom

    Het plan van Rusland kwam boven water in dezelfde week waarin de Moldavische regering aftrad. De nieuwe regering zal de pro-Europese koers voortzetten, zo heeft de kersverse premier Dorin Recean laten weten. Een van de uitdagingen waar hij voor staat is de energiecrisis; sterke prijsstijgingen van stroom en gas leidden afgelopen jaar tot straatprotesten die de val van de vorige regering inluidden. De regering beschouwt deze protesten als een door het Kremlin gesponsorde campagne om het land te destabiliseren.

    De relaties tussen de twee landen zijn erg gespannen. Vorige week nog beschuldigde Moldavië Rusland ervan dat een Russische raket op weg naar Oekraïne het Moldavische luchtruim had geschonden. Daarnaast zit Moldavië als gevolg van de Russische aanvallen op de Oekraïense stroomvoorziening geregeld zonder stroom en het kost het land een hoop moeite om zijn gasvoorraden elders vandaan te halen.

    Lees ook:

  • Rechtszaak tegen Mexicaanse ex-minister voor steun aan drugskartel begonnen

    Rechtszaak tegen Mexicaanse ex-minister voor steun aan drugskartel begonnen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Superjachten uitgezonderd van nieuwe Europese CO2-heffing

    » Opnieuw schietincident in Californië, zeven mensen omgekomen

    Genaro García Luna zou miljoenen dollars hebben aangenomen

    In New York begint het proces tegen de voormalige Mexicaanse veiligheidschef die wordt beschuldigd van het beschermen van een van de grootste drugskartels van Mexico. Genaro García Luna, directeur van Mexico’s equivalent van de FBI voordat hij van 2006 tot 2012 werd aangesteld als hoofd van het Mexicaanse ministerie van Veiligheid – en dus van de strijd tegen drugshandelaars – wordt beschuldigd van ‘het aanvaarden van miljoenen dollars aan steekpenningen in ruil voor bescherming aan het gewelddadige Sinaloa-kartel’, meldt The Guardian.

    Volgens Amerikaanse aanklagers heeft deze bescherming de misdaadorganisatie onder leiding van Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán in staat gesteld vele tonnen drugs de Verenigde Staten in te smokkelen, terwijl het uit de handen van de autoriteiten kon blijven. De beschuldigingen tegen García Luna doken op tijdens El Chapo’s eigen proces, dat in 2019 eindigde.

    Bij de opening van de rechtszaak, dat naar verwachting twee maanden zal duren en in Mexico op de voet wordt gevolgd, pleitte de verdachte niet schuldig aan alle vijf aanklachten. Mocht hij schuldig worden bevonden, dan hangt García Luna een straf van tien jaar tot levenslang boven het hoofd.

    Lees ook:

  • Wrocław meest beschaafde stad van Polen

    Wrocław meest beschaafde stad van Polen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïense minister omgekomen bij helikoptercrash

    » President Vietnam opgestapt vanwege corruptieverleden

    Westerse steden doen het beter dan steden in het oosten

    Uit een onderzoek door het internationale onderwijsplatform Preply is Wrocław als de ‘meest beschaafde stad van Polen’ naar voren gekomen, zo meldde de Gazeta Wyborcza dinsdag. Het westen doet het daarin beter dan het oosten van het land.

    Zo’n 1549 inwoners uit 19 Poolse steden werden ondervraagd om te weten te komen welke stad zich het meest onderscheidt wat betreft beschaafdheid en vrijgevigheid. Er werden dingen gevraagd als: hoe vaak ze getuige waren van asociaal gedrag, hoe ze dachten over het geven van fooi en wie volgens hen asocialer waren – plaatselijke bewoners of bezoekers.

    De meest vrijgevige mensen bleken te wonen in Lublin

    De grote steden Łódź, Lublin en Warschau kwamen het slechtst uit de bus, terwijl Szczecin en Wrocław de beste cijfers haalden. Misdragingen die respondenten het vaakst om zich heen zagen, waren: op je telefoon zitten in een openbare ruimte, herrieschoppen, geen fooi geven, mensen niet laten invoegen in het verkeer, onbekenden negeren, hard blijven rijden in de buurt van voetgangers en voordringen wanneer je in de rij staat.

    Ook werd aan de respondenten gevraagd wie volgens hen onbeschofter zijn: plaatselijke bewoners of bezoekers. 37 procent was van mening dat beide groepen wat dat betreft niet voor elkaar onderdoen, 28 procent meende dat bezoekers onbeschofter zijn en 20 procent bezoekers, en 13 procent had hier geen mening over.

    De meest vrijgevige mensen bleken te wonen in Lublin, waar een fooi gemiddeld meer dan 14 procent van de rekening bedraagt, terwijl Poznań met een percentage onder de 8 er het slechtst van afkomt.

    Lees ook:

  • VS en Japan versterken militaire samenwerking om China af te schrikken

    VS en Japan versterken militaire samenwerking om China af te schrikken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru: onderzoek naar ‘genocide’ geopend tegen president

    » De friezen van het Parthenon blijven in Londen

    VS stuurt meer militairen naar Japan vanwege Chinese dreiging

    Geconfronteerd met groeiende zorgen over China hebben Washington en Tokio woensdag een ‘aanzienlijke versterking’ van hun militaire samenwerking aangekondigd, meldt CNN. De VS zullen een nieuwe marine-eenheid naar het eiland Okinawa sturen en de veiligheids- en defensieovereenkomst tussen beide landen zal worden uitgebreid tot militaire ruimteactiviteiten.

    Okinawa zou een cruciale rol spelen in een mogelijk militair conflict met China

    ‘De aankondiging is een sterk signaal aan China en maakt deel uit van een reeks initiatieven om de snelle versnelling van de veiligheids- en inlichtingenbanden tussen de twee landen te onderstrepen’, merkt de Amerikaanse nieuwszender op. Okinawa wordt beschouwd als de sleutel tot de operaties van het Amerikaanse leger in de Stille Oceaan – deels vanwege de nabijheid van Taiwan. Het herbergt meer dan 25.000 Amerikaanse militairen en meer dan 20 militaire installaties.

    Het is een van de belangrijkste aanpassingen van de Amerikaanse militaire machtspositie in de regio in jaren, zei een functionaris tegen CNN. De verandering komt nadat gesimuleerde oorlogssituaties van een vooraanstaande denktank in Washington aan het licht brachten dat Japan, en Okinawa in het bijzonder, een cruciale rol zou spelen in een mogelijk militair conflict met China, aldus de nieuwszender.

    Lees ook:

  • Peru: ten minste 17 doden bij demonstraties

    Peru: ten minste 17 doden bij demonstraties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: historische ruimtemissie mislukt

    » Maduro steunt vredesonderhandelingen in Colombia

    Betogers bestormden luchthaven van Juliaca

    Bij demonstraties in Peru zijn ten minste zeventien mensen omgekomen. Volgens de Peruaanse ombudsman is dit de tol van botsingen tussen de politie en demonstranten die het vertrek van president Dina Boluarte en nieuwe verkiezingen eisen, tijdens een bestorming van de luchthaven van Juliaca op maandag, bericht de website van La República. Sommige slachtoffers zijn nog niet geïdentificeerd, aldus het artikel.

    De inwoners van deze stad in het zuidoosten van het land ‘zijn boos omdat zij vinden dat de huidige regering heeft geprobeerd hun protest te delegitimeren’, aldus het Peruaanse dagblad. In een persconferentie heeft de Peruaanse premier beweert dat de demonstraties worden gefinancierd met drugsgeld en door buitenlandse actoren, schrijft La República in een ander artikel.

    Sinds begin december vinden er protesten plaats van aanhangers van voormalig president Pedro Castillo in grote delen van Peru waarbij snelwegen worden afgesloten en luchthavens worden bezet. Castillo werd gearresteerd wegens het plegen van een staatsgreep nadat hij had geprobeerd het parlement te ontbinden. Sindsdien heeft voormalig vicepresident Dina Boluarte de leiding over het land.

    Lees ook:

  • Tunesische vakbond waarschuwt president na lage opkomst verkiezingen

    Tunesische vakbond waarschuwt president na lage opkomst verkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: boete voor vliegen met vuurwapens verhoogd in 2023

    » Indonesië: nieuwe wet verbiedt online beledigen van de president

    Tweede ronde verkiezingen moet worden uitgesteld, aldus UGTT

    De UGTT, de machtigste vakbond van Tunesië, heeft de Tunesische president Kais Saied gewaarschuwd dat een tweede ronde van de omstreden parlementsverkiezingen moet worden uitgesteld om chaos te voorkomen, aldus Al Jazeera. Volgens de UGTT zal het nieuwe parlement geen legitimiteit hebben, gezien de absurd lage opkomst bij de eerste verkiezingsronde vorige maand, toen uit protest slechts 11,2 procent van de kiesgerechtigden stemde. ‘Ik verwachtte dat de president de boodschap van die lage opkomst zou hebben begrepen… maar hij gaat door met zijn plannen,’ aldus UGTT-voorman Noureddine Taboubi. Zijn vakbond met meer dan een miljoen leden wist eerder door stakingen de economie stil te leggen en speelde een belangrijke rol in de revolutie van 2011.

    In Tunesië is het onrustig sinds Saied vorig jaar het door de oppositie gedomineerde parlement ontbond en de grondwet zodanig wijzigde dat die ondergeschikt werd aan het presidentschap. De oppositie beschuldigt hem ervan een ‘staatsgreep’ te hebben gepleegd.

    Lees ook:

  • Indonesië: nieuwe wet verbiedt online beledigen van de president

    Indonesië: nieuwe wet verbiedt online beledigen van de president

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: boete voor vliegen met vuurwapens verhoogd in 2023

    » Tunesische vakbond waarschuwt president na lage opkomst verkiezingen

    Toenemende censuur in Indonesië

    Vorige maand nam het parlement van Indonesië een wet aan die veel kritiek oogst omdat daarmee onder meer seks voor het huwelijk en samenwonen buiten het huwelijk strafbaar worden. Minder aandacht kreeg het feit dat diezelfde wet, die bekendstaat als KUHP, ook de greep van de regering op online-uitingen sterk vergroot, schrijft Rest of World. Dat betreft berichtgeving door traditionele media, maar ook uitingen van particulieren op sociale media. De wet beperkt een breed scala aan uitingen, uiteenlopend van het verspreiden van nepnieuws en marxistisch-leninistische ideologieën tot het beledigen van de president. Techbedrijven kunnen worden gedwongen om inhoud te verwijderen die de Indonesische regering onwelgevallig is.

    AMSI, de Indonesische vereniging voor onlinemedia, deelt zijn bezorgdheid, evenals online-uitgevers, gebruikers van sociale media en activisten

    Hoofdstuk 241 van de KUHP is bijvoorbeeld gericht tegen critici van de regering en betreft ‘verspreiding van vernederingen van de regering of staatsinstellingen’. Hoofdstuk 218 richt zich op degenen die ‘de eer en waardigheid’ van de president of vicepresident aantasten, behalve als dat gebeurt in ‘het algemeen belang of uit zelfverdediging’. Gebruikte termen als ‘vernedering’, ‘kritiek’ en ‘nepnieuws’ zijn uiterst vaag en rekbaar, is de klacht van onder meer Damar Juniarto, van het Southeast Asia Freedom of Expression Network (SAFEnet). Dat stelt de regering in staat dergelijke termen naar believen te interpreteren. De zinsnede ‘elke vorm van informatietechnologie’ betekent dat de wet kan worden toegepast op alle vormen van kritiek op sociale media. ‘Iedereen kan gecriminaliseerd worden,’ aldus Juniarto. AMSI, de Indonesische vereniging voor onlinemedia, deelt zijn bezorgdheid, evenals online-uitgevers, gebruikers van sociale media en activisten. 

    De nieuwe wet volgt op de eerdere zogenoemde PSE-verordening die digitale platforms verplicht zich in Indonesië te registreren, waarna de platforms zijn gehouden om alle inhoud te verwijderen die de regering ‘onwettig’ acht – een brede term die van toepassing kan zijn op van alles, variërend van pornografie tot grappen over de president. 

    Lees ook:

  • Deepfakes van beroemdheden verschijnen in advertenties, met of zonder toestemming 

    Deepfakes van beroemdheden verschijnen in advertenties, met of zonder toestemming 

    Digitale simulaties van Elon Musk, Tom Cruise, Leo DiCaprio en anderen zijn opgedoken in advertenties. De technologie voor het samenvoegen van beelden wordt steeds populairder en stelt de marketingindustrie voor nieuwe juridische en ethische vragen.

    Celebrity deepfakes duiken op in reclames. Tot de recente inzendingen behoort de vorig jaar uitgebrachte commercial van het Russische telecommunicatiebedrijf MegaFon, waarin een schijnbeeld van Hollywoodlegende Bruce Willis helpt een bom onschadelijk te maken.

    In oktober nog leek Elon Musk de hoofdrol te spelen in een marketingvideo van reAlpha Tech Corp., een start-up voor vastgoedinvesteringen. En een maand later toonde een promotievideo voor machinelearningbedrijf Paperspace sprekende schijngestalten van de acteurs Tom Cruise en Leonardo DiCaprio.

    Geen van deze beroemdheden heeft ooit een moment besteed aan de opnames van deze campagnes. In het geval van Musk, Cruise en DiCaprio geldt zelfs dat ze nooit toestemming hebben gegeven aan het bedrijf in kwestie.

    Alle video’s van digitale simulaties werden gemaakt met zogenaamde deepfaketechnologie, die met de computer gegenereerde beelden gebruikt om bekende personen uit Hollywood en de zakenwereld dingen te laten zeggen en doen die ze in werkelijkheid nooit hebben gezegd of gedaan.

    Grijs gebied

    Sommige advertenties zijn duidelijk parodieën, en de combinatie van het digitale met het analoge zou een alerte kijker in het beste geval niet voor de gek moeten kunnen houden. Desondanks kan het toenemende gebruik van deepfakesoftware uiteindelijk een diepgaande impact op de branche hebben en daarmee nieuwe juridische en ethische vragen oproepen, aldus deskundigen.

    Geautoriseerde deepfakes zouden marketeers in staat stellen om grote sterren in advertenties te gebruiken zonder dat ze daadwerkelijk op de set of voor de camera’s hoeven te verschijnen, waardoor de kosten dalen en nieuwe creatieve mogelijkheden ontstaan.

    Maar ongeautoriseerd creëren ze juridisch gezien een grijs gebied. Sterren kunnen het volgens deskundigen lastig krijgen met het indammen van een wildgroei aan ongeoorloofde digitale reproducties en de manipulatie van hun merk en reputatie. ‘We hebben het al moeilijk genoeg met nepinformatie. En nu zijn er deepfakes, die er steeds overtuigender uitzien,’ aldus Ari Lightman, hoogleraar digitale media en marketing aan het Heinz College of Information Systems and Public Policy van Carnegie Mellon University.

    Deskundigen zeggen dat ze geen wetten kennen die specifiek betrekking hebben op het gebruik van deepfakes in reclamespots

    Amerikaanse wetgevers zijn inmiddels begonnen met het aanpakken van het deepfakefenomeen. Virginia verbood in 2019 het gebruik van deepfakes in zogenaamde wraakporno, Texas verbood ze in politieke campagnes en Californië verbood ze in beide. Vorig jaar gaf de Amerikaanse National Defense Authorization Act het ministerie van Binnenlandse Veiligheid de opdracht om jaarlijks een rapport op te stellen over bedreigingen door de technologie.

    Maar deskundigen zeggen dat ze geen wetten kennen die specifiek betrekking hebben op het gebruik van deepfakes in reclamespots.

    Beroemdheden hebben met enig succes adverteerders aangeklaagd voor het ongeoorloofd gebruik van hun afbeeldingen op grond van het zogenaamde recht op publiciteit, zegt Aaron Moss, hoofd procesvoering bij advocatenkantoor Greenberg Glusker. Hij noemde de schikking van Woody Allen voor 5 miljoen dollar met American Apparel in 2009 over zijn niet-geautoriseerde verschijning op een billboard van het gedurfde kledingmerk.

    Zowel Paperspace als reAlpha lieten advocaten de video’s beoordelen. Ook namen ze maatregelen die ervoor moesten zorgen dat kijkers begrepen dat de afgebeelde beroemdheden niet daadwerkelijk de producten van de bedrijven aanprezen of hadden deelgenomen aan het maken van de video’s, aldus de bedrijven.

    De Paperspace-video verscheen oorspronkelijk op de eigen website en was bedoeld om gebruikers te informeren over deepfaketechnologie, zegt chief operating officer Daniel Kobran.

    De video met Musk van reAlpha bevatte ‘stevige disclaimers’, waarin stond dat het om satire ging, zegt Christie Currie, chief marketing officer van het bedrijf. Hetzelfde geldt voor een soortgelijke video die reAlpha vorig jaar uitbracht, waarin een namaakversie van de Tesla-baas in een bubbelbad zit en het concept van Regulation A+-investeringen, zogenaamde equity crowdfunding, uitlegt.

    Overspoeld

    De eerste video met Musk ging kort nadat reAlpha in 2021 naar de beurs was gegaan live. De video werd uiteindelijk 1,2 miljoen keer bekeken op YouTube, en wekte actieve interesse in reAlpha bij ‘22K mensen in 83 landen’, aldus Currie in een e-mail. Ze voegt eraan toe dat het bedrijf de video niet direct gebruikte voor fondsenwerving.

    ‘Met elke vorm van parodie bestaat er natuurlijk altijd een beetje een risico,’ zei Currie in een interview, ‘maar over het algemeen, zolang het educatief of satirisch bedoeld is en er disclaimers bij staan, zou er geen probleem moeten zijn zolang je niet probeert iets te verkopen.’

    De kans dat iemand van het kaliber Musk een start-up aanklaagt voor een deepfakevideo is klein, en dergelijke bedrijven zouden kunnen besluiten dat het risico de aanzienlijke publiciteit die het voor hen genereert waard is, zegt Moss. ‘Veel van deze bedrijven zoeken doelbewust zo dicht mogelijk de grens op om de beroemdheden waar ze zich op richten nagenoeg te trollen.’

    Het gemak waarmee deepfakes kunnen worden gemaakt betekent dat sommige beroemdheden binnenkort kunnen worden overspoeld door advertenties met hun ongewenste, maar zeer overtuigende evenbeelden, aldus Moss. Verwijzend naar de Chinese foltermethode, zou het dan ‘dood door duizend sneden’ worden als beroemdheden proberen achter elk klein bedrijf of individuele maker aan te gaan die de software gebruikt, voegt hij eraan toe.

    Tegelijkertijd is de taal waarin contracten werden opgesteld, jaren voordat de technologie bestond, soms vaag genoeg om marketeers de mogelijkheid te geven bestaand beeldmateriaal te gebruiken voor nieuwe deepfakevideo’s. Acteurs, atleten en andere beroemdheden zullen op een gegeven moment dus in alle commerciële contracten die ze ondertekenen clausules laten opnemen die dergelijk gebruik van hun beeltenis verbiedt, aldus Lightman van Carnegie Mellon.

    Tesla reageerde niet op verzoeken om commentaar op de video’s.

    De Bruce Willis-commercial leidde onlangs tot berichten dat de acteur een contract had getekend waardoor Deepcake, een digitaal productiebedrijf dat gevestigd is in Tbilisi te Georgië, rechten op zijn beeltenis had verkregen. Deepcake zegt dat die berichten onjuist zijn.

    Deepcake werd in 2020 ingehuurd door MegaFon en werkte samen met andere reclamebureaus en productiebedrijven om een deepfakecampagne te ontwikkelen op basis van een contract tussen Willis en MegaFon dat inmiddels is verlopen, aldus een woordvoerder van Deepcake. Deepcake was volgens deze woordvoerder geen partij bij dat contract. De vraag om meer details werd doorverwezen naar MegaFon.

    Volgens Biggs vroeg een klant onlangs om een video met voormalig president Donald Trump in de rol van Mr. Potter

    Vertegenwoordigers van MegaFon reageerden niet ondanks verschillende verzoeken om commentaar. De persagent van Willis reageerde niet op vragen of hij inderdaad een contract had met MegaFon. De familie Willis kondigde in maart aan dat hij gediagnosticeerd is met de hersenaandoening afasie en gaat stoppen met acteren.

    Bedrijven vragen meestal om deepfakevideo’s van beroemdheden voor intern gebruik voor training, communicatie, feestjes of andere doeleinden – maar niet voor advertenties, zegt Daynen Biggs, eigenaar van Slack Shack Films, die de video’s met Elon Musk produceerde. Volgens Biggs vroeg een klant onlangs om een video met voormalig president Donald Trump in de rol van Mr. Potter, de rijke schurk in de klassieke film It’s a Wonderful Life.

    ‘Deepfaketechnologie kan zeer schadelijk zijn,’ volgens Biggs. ‘Daarom letten we er altijd op dat wat we creëren niet schadelijk of misleidend is, maar een onderhoudende en leuke boodschap overbrengt.’

    Experts en makers zeggen dat deepfaketechnologie steeds populairder zal worden in de reclame, omdat deze merken en bureaus kan helpen om sneller meer inhoud te produceren, zonder de hoge kosten die bij producties komen kijken.

    ‘In zes maanden tijd hebben we tien totaal verschillende creaties en concepten gemaakt met verschillende regisseurs die allemaal met een digitale Bruce Willis werkten,’ zegt de Deepcake-woordvoerder. ‘Het is moeilijk om je dergelijke producties voor te stellen met een echte acteur.’

  • Zeker 50 doden in VS door winterweer

    Zeker 50 doden in VS door winterweer

    » Drones vliegen Zuid-Koreaans luchtruim binnen

    » Zorgen om geweld in aanloop naar inauguratie Lula

    Sneeuwstormen en lage temperaturen teisteren de westkust

    De oostkust van de Verenigde Staten wordt sinds dit weekend geteisterd door zeer zware sneeuwstormen en temperaturen ver beneden het vriespunt. Persbureau AP meldt dat in de stad Buffalo in de staat New York alleen al ruim 25 mensen om het leven zijn gekomen. In totaal zou het winterweer aan zeker vijftig mensen het leven hebben geëist.

    Door de enorme hoeveelheden sneeuw konden reddingsteams en ambulances in veel gevallen niet uittrekken. Wegen zijn onbegaanbaar en veel mensen kunnen hun huis niet uit of zijn zelfs in hun auto vast komen te zitten. Op veel vliegvelden is het vliegverkeer stilgelegd en moet men op de luchthaven overnachten tot er weer vliegtuigen gaan.

    Autoriteiten zeggen dat de combinatie van wind, sneeuw en extreme kou het maakt tot het meest heftige winterweer in decennia. President Joe Biden heeft aangekondigd met federale noodhulp te komen om de getroffen staten te kunnen bijstaan. De komende dagen wordt er tot nog dertig centimeter aan sneeuw verwacht en ook de temperaturen blijven zeer laag.

    Lees ook:

  • Commissie: Trump moet vervolgd worden

    Commissie: Trump moet vervolgd worden

    » Harvey Weinstein schuldig aan verkrachting

    » Poetin bezoekt bondgenoot Loekasjenka in Belarus

    Trump zou vervolgd moeten worden voor de Capitool-bestorming

    Een parlementaire onderzoekscommissie in de VS vindt dat het ministerie van Justitie de voormalige Amerikaanse president Donald Trump strafrechtelijk moet vervolgen, schrijft persbureau Reuters. Dat is de uitkomst van het maandenlange onderzoek van de commissie naar de bestorming van het Capitool op 6 januari. Volgens de commissie heeft Trump geprobeerd een vreedzame machtsoverdracht te saboteren.

    De commissie heeft vier gerechtelijke gronden onderzocht op basis waarvan Trump vervolgd zou kunnen worden. Het zou gaan om het verhinderen van rechtsproces, een ‘samenzwering om de VS te benadelen’, een ‘samenzwering om valse getuigenissen te produceren’ en het ‘aanzetten tot, bijstaan van of helpen en steunen bij’ een opstand.

    Ondanks het advies van de commissie is een strafrechtelijke vervolging van Trump geen feit. Het ministerie van Justitie moet daar nog over beslissen, wetende dat een vervolging de polarisatie in de VS verder zal voeden. Trump zelf wil meedoen aan de presidentsverkiezingen van 2024. Een vervolging zou die ambitie in de weg kunnen staan.

    Lees ook:

  • In Maleisië leven skinheads zoals u ze nog niet kent

    In Maleisië leven skinheads zoals u ze nog niet kent

    In Maleisië bestaat een bloeiende subcultuur van skinheads. De meesten van hen zijn progressieve moslims die strijden voor een pluriforme samenleving.

     

    Keuze uit het archief

    Skinheads? Bestaan die nog? En zijn dat geen radicaal-rechtse figuren? Dit stuk uit 2015 doet je anders naar deze cultuur kijken, want wie had kunnen stellen dat progressieve moslims in Maleisië deze cultuur zo omarmd hebben?

    De groep skinheads dringt naar voren. Op het podium voor hen staat de band, met zware schoenen, poloshirts en rode bretels. Terwijl de openingsakkoorden van het volgende streetpunknummer door de geluidsinstallatie scheuren, grijpt de Maleisische zanger de microfoon en geeft het nummer een ruige introductie mee: ‘Dit is tegen alle racisme en discriminatie in ons land. Heb je een probleem met ras? Wij beuken je in elkaar!’ Het publiek bestaat uit jonge Maleisische mannen, bijna allemaal met Lonsdale-shirts en Dr. Martens-kistjes – het onofficiële skinheaduniform in de hele wereld. De zaal is een en al gejuich, gebalde vuisten, pogoënde jongeren, zweet en revolutionaire meezingers. De skinheadcultuur kwam rond 1960 in Engeland op en had toen duidelijk een eigen muziek en mode. De geschoren hoofden en de shirts moesten agressie uitstralen maar stonden ook symbool voor de arbeidersklasse waar de beweging uit voortkwam. Muziek was belangrijk en de liefde van skinheads voor reggae betekende dat hun identiteit nauw verbonden was met de cultuur van zwarte immigranten.

    Ontvankelijk

    In de jaren zeventig ebde de beweging weg, maar in datzelfde decennium kwam ze ook weer op. Volgens een artikel van Timothy S. Brown in het Journal of Social History van de universiteit in Oxford was die tweede skinheadgolf ontvankelijker voor de rechtse retoriek van die tijd. ‘Economisch verval, werkloosheid en toenemende immigratie versterkten het latent aanwezige racisme en de rechtse opvattingen in de Britse samenleving van de jaren tachtig en negentig en de skinheads weerspiegelden deze vooroordelen in overdreven vorm,’ schreef Brown in zijn artikel ‘Subcultures, Pop Music and Politics: Skinheads and “Nazi Rock” in England and Germany’.

    ‘Heb je een probleem met ras? Wij beuken je in elkaar!’

    ‘De skinheads met hun gewelddadige reputatie en patriottisch-nationalistische opvattingen waren voor radicaal rechts een aantrekkelijke groep om in te lijven.’ 
De rechtse skinheads zijn volgens Brown nooit in de meerderheid geweest, maar het verband tussen skinheads en fascisme was gelegd. 
En dat is altijd zo gebleven.
    De meerderheid van de Maleisische skinheadbands, met namen als Street Rebel, Chaos Bomb en Oi! Koholik, omarmt het proletarische mannelijkheidsideaal van de oorspronkelijke skinheads, maar verwerpt krachtig het racistische geluid dat later opkwam. Dat geluid wordt echter steeds dringender in Maleisië; een pluralistische samenleving, maar met een overheid die een steeds islamistischer koers vaart. 


    In 1971 kwam die overheid met een ‘Nieuw Economische Beleid’, waarin etnische Maleisiërs meer rechten 
kregen dan Chinezen en Indiërs. 
‘Skinhead zijn in Maleisië betekent 
dat je met positieve, antiracistische ideeën over sociaalpolitieke veranderingen tegen onze regering ingaat,’ zegt de 34-jarige Rozaimin Elias, vooraanstaand lid van de antifascistische skinheadbeweging en bassist in de band Street Boundaries uit Kuala Lumpur. Elias beperkt zich trouwens niet tot de muziekscene, hij is ook actief in de oppositiepartij AP in Penang.

    Verwarring

    De Maleisische skinheadbeweging kwam eind jaren tachtig op uit de vroege punk-en metalscenes van Kuala Lumpur en verbreidde zich in de jaren negentig over de rest van het land. Elias herinnert zich nog goed hoe de verwarring die onder die vroege Maleisische skinheads bestond, een ongelukkige uitwerking kreeg. ‘We droegen swastika’s omdat we die cool vonden,’ vertelt hij. ‘We hadden allemaal de beelden gezien van Sid Vicious met de swastika en we dachten dat dat punk was. We wilden er alleen maar anders uitzien dan andere Maleisiërs.’ Volgens Brown komt dat soort verwarring vaak voor. ‘Maleisische punks gingen de swastika als symbool gebruiken voordat ze wisten wat de betekenis daarvan was, omdat dat “punk” leek, en nu wordt het klakkeloos overgenomen – dat zie je heel vaak bij jongerenculturen die zich over de wereld verspreiden. Jonge mensen kopiëren stijl en iconografie, maar geven daar ook betekenissen aan die juist voor hun eigen situatie opgaan.’ Het waren vroege bands zoals ACAB (All Cops Are Bastards) uit Kuala Lumpur die de leiding namen en een actieve antifascistische skinheadbeweging vormden, volgens de principes van Skinheads Against Racism (Sharp), de antiracistische beweging die in 1987 in New York werd opgericht.

    ‘Net als elders in Zuidoost-Azië zijn er ook in Maleisië progressieve skinheads die niet alleen anti-establishment zijn en zich bezighouden met de modes van hun subcultuur, maar ook expliciet commentaar leveren op de relaties tussen de verschillende etnische groepen in het land,’ zegt Yeoh Seng Guan, een antropoloog die verbonden is aan de Monash University Malaysia in Kuala Lumpur.
    Dankzij internet kunnen de Maleisische Sharp-skinheads ook in het buitenland contacten onderhouden. Ik heb een ontmoeting met een van de meest bereisde skinheads in Maleisië in Subang Jaya, een zuidelijk district van Groot-Kuala Lumpur. Met zijn Lonsdale-jasje, strakke spijkerbroek en kleurige veters in zijn leren kistjes ziet GG eruit als één van de gestaalde kaders uit de beweging, en hij vertelt enthousiast over de reis die hij maakte naar Europa om contact te leggen met de beroemde antifascistische skinheads van de Hamburgse wijk Sankt Pauli. ‘Zij waren niet echt blij toen in Vice een stuk stond over een neonazi-skinheadbeweging in Maleisië,’ vertelt GG. Ik schaamde me zo… Ik verzekerde ze dat dat bij ons maar een klein probleem is.’ Inderdaad opende een artikel in 2013 in Vice magazine met een foto van veertien Maleisische jongeren die met hun rechterarm de nazigroet brachten.

    Rondhangen

    Het artikel onthulde het bestaan van Maleisische fascistische skinheads 
die swastika’s dragen, naar nazi-rockbands als Angry Aryan en Skrewdriver luisteren en die niet-Maleisiërs discrimineren. Maar volgens Elias werd de omvang van het probleem in het artikel overdreven. ‘Een handjevol bands zoals Brown Attack en Spiderwar zien zichzelf als “Malay Power”, maar zij vormen geen werkelijke bedreiging,’ zegt hij. En GG stemt daar lachend mee in: 
‘In Duitsland zijn neonazi-skinheads een echte sociale dreiging. Maar hier hangen ze gewoon een beetje rond met hun swastika’s en gaan dan een biertje drinken bij een Chinees restaurant,

    Anders dan de meeste stereotypen die over hen bestaan, zijn de meeste Sharp-skinheads in Maleisië eigenlijk progressieve moslims. – © Darshen Chelliah
    Anders dan de meeste stereotypen die over hen bestaan, zijn de meeste Sharp-skinheads in Maleisië eigenlijk progressieve moslims. – © Darshen Chelliah

    want daar is het goedkoop. Ze werden toch geacht alle niet-Maleisiërs te boycotten en te bestrijden?’
    Een groep Aziatische mannen die het nazisme omarmen – dat lijkt op zijn minst misplaatst. Zelfs het artikel in Vice eindigde met de vraag: ‘Hoe kun je het nazi zijn verenigen met het feit dat je niet blank bent?’ Toch is dat volgens Brown, die ook hoogleraar geschiedenis is aan de Northeastern University in Boston, minder onlogisch dan we denken. ‘Het heeft een bepaalde logica.

    ‘Het handjevol neonazi-skinheads vormt geen echte bedreiging’

    Deze jongeren gebruiken het nazisme blijkbaar als een model voor raciale zuiverheid dat ook overgezet kan worden naar hun situatie, hoe anders die ook is. Zo kan dat model dienen als een soort ideologische onderbouwing voor hun nationalistische vreemdelingenhaat.’ Volgens GG kost het de fascisten moeite om geaccepteerd te raken in Kuala Lumpur en daarbuiten. ‘De bands van de boneheads (kaalkoppen, een term die antifascistische skinheads voor hun racistische broeders gebruiken) kunnen niet spelen waar ze willen omdat niemand in de scene iets met ze te maken wil hebben. Sharp-skinheads kunnen wel op alle punkpodia spelen, vanwege onze morele integriteit.’

    Dat die integriteit belangrijk 
is, zeggen ook veel andere Sharp-skinheads in Maleisië. Ook in de Britse skinheadscene van de jaren zestig en zeventig waren begrippen als integriteit en authenticiteit belangrijk voor de ‘oorspronkelijke’ skinheads, die vonden dat racisten totaal niets hadden begrepen van de waarden en oorsprong van de subcultuur. Dat idee leeft nog steeds onder de Sharp-skinheads van Maleisië. Toch zouden ze ook wel graag wat meer begrip willen in de bredere Maleisische samenleving. Anders dan de meeste stereotypen die over hen bestaan, zijn de meeste Sharp-skinheads in Maleisië eigenlijk progressieve moslims. ‘Zet tien van ons bij elkaar,’ zegt GG terwijl een Bengaalse ober glazen vruchtensap op ons tafeltje zet, ‘en dan is er maar eentje bij die rookt en drinkt. We bidden ook gewoon vijf keer per dag. We zijn Maleisiërs, dat is onze manier van leven. Het heeft niets te maken met onze liefde voor de muziek. Of met de manier waarop we punkrock gebruiken om te ageren voor sociale verandering.’

    Marco Farrarese

  • Fossiele snacks in Colosseum gevonden

    Fossiele snacks in Colosseum gevonden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Zuid-Afrika vreest afzettingsprocedure

    » Oekraïne: tot 13.000 militairen omgekomen

    Onder de half opgegeten hapjes zijn stukjes pizza en groenten

    Een opgraving in het riool van het Colosseum in Rome heeft half opgegeten snacks opgeleverd van toeschouwers die ooit keken hoe gladiatoren vochten op leven en dood, aldus Ansa. Ook werden er resten gevonden van dieren die in de arena werden opgejaagd. Onder de gevonden hapjes zijn stukjes gegrild vlees, pizza, groenten en fruit, aldus archeologe Federica Rinaldi, die de werkzaamheden leidde. De opgraving bracht botten aan het licht van leeuwen, luipaarden, beren en honden, die gedwongen werden met elkaar te vechten of gedood werden door jagers. 

    Ook zijn er munten gevonden, waaronder een sestertie met het hoofd van Marcus Aurelius, vertelt archeologe Francesca Ceci. ‘Met een beetje fantasie kun je je voorstellen hoe deze glimmende munten naar beneden werden gegooid, in het zand van de arena terechtkwamen en wegstroomden met het bloed van mensen en dieren.’

    Lees ook: