Tag: buitenlandse media

  • Wetenschappers zetten grote stap richting revolutionair ‘kwantuminternet’

    Wetenschappers zetten grote stap richting revolutionair ‘kwantuminternet’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Boerkini wordt opnieuw verboden in zwembaden Grenoble

    » VS: Oklahoma voert wet in die abortus vanaf bevruchting verbiedt

    Doorbraak in teleportatie van kwantuminformatie

    Wetenschappers hebben een grote stap gezet in de richting van de totstandbrenging van het kwantuminternet, zo blijkt uit onderzoek dat The Independent aanhaalt. Kwantumtechnologie zou het mogelijk maken informatie in een oogwenk te ‘transporteren’. Dit zou bijdragen tot de beloofde revolutie op het gebied van kwantumcomputers en een radicale verandering teweegbrengen in de wijze waarop netwerken functioneren.

    Om zo ver te komen, moeten wetenschappers eerst de basistechnologie begrijpen, zodat deze in complexere netwerken kan worden gebruikt. Twee onderzoekers zeggen nu dat ze iets van dat fundamentele werk hebben gedaan, blijkt uit een nieuwe studie die woensdag is gepubliceerd in tijdschrift Nature. In hun studie beschrijven Oliver Slattery en Yong-su Kim dat het ze gelukt is om kwantuminformatie te teleporteren tussen twee knooppunten van een netwerk die niet met elkaar verbonden zijn. De onderzoekers hebben hiermee een belangrijke stap gezet in de richting van een ultraveiling kwantuminternet. Verwacht wordt dat dit echter pas over tien jaar beschikbaar zal zijn.

    Lees ook:

  • Boerkini wordt opnieuw verboden in zwembaden Grenoble

    Boerkini wordt opnieuw verboden in zwembaden Grenoble

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Oklahoma voert wet in die abortus vanaf bevruchting verbiedt

    » Wetenschappers zetten grote stap richting revolutionair ‘kwantuminternet’

    Rechter oordeelde dat boerkini ingaat tegen ‘neutraliteitsbeginsel’

    De boerkini wordt opnieuw verboden in de zwembaden van Grenoble, zo besliste een plaatselijke rechtbank gisteren, meldt Il Giornale. Het Italiaanse conservatieve dagblad noemt de boerkini ‘het symbool van de meest fundamentalistische vorm van de islam’.

    Met de uitspraak van de rechter wordt de toestemming ingetrokken die burgemeester Éric Piolle maandag had gegeven voor het dragen van een badpak dat het hele lichaam bedekt. Vervolgens vroeg het hoofd van het departement Isère, waartoe Grenoble behoort, bij de rechter om de opheffing van het besluit.

    De rechtbank oordeelde dinsdag dat de boerkini ‘het neutraliteitsbeginsel van overheidsdiensten ernstig ondermijnt’. Burgemeester Piolle kondigde in een bericht op Twitter aan dat hij bij de Raad van State in beroep zal gaan tegen de uitspraak.

    Lees ook:

  • Hongarije kondigt noodtoestand af vanwege de oorlog in Oekraïne

    Hongarije kondigt noodtoestand af vanwege de oorlog in Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Asielzoekers op luchthaven Marseille in mensonterende omstandigheden opgevangen

    » VS: Opnieuw massale schietpartij op basisschool, dodenaantal loopt op tot 21

    Noodtoestand geeft Orbán extra bevoegdheden

    De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft dinsdag een tweede noodtoestand afgekondigd, ditmaal om de gevolgen van het Russische offensief in Oekraïne op te vangen. Het besluit wordt genomen terwijl de eerste noodtoestand, die verband hield met coronapandemie, volgende week afloopt. ‘De wereld staat aan de vooravond van een economische crisis. Hongarije moet zich buiten deze oorlog houden en de financiële zekerheid van gezinnen beschermen’, schreef de regeringsleider op Facebook.

    Dit besluit zal ‘de nationalistische regering in staat stellen speciale maatregelen te nemen zonder dat het parlement geraadpleegd hoeft te worden’, aldus Daily Mail. De eerste besluiten op grond van het nieuwe rechtskader zullen woensdag worden bekendgemaakt, zei Orbán. TASZ, een Hongaarse organisatie die opkomt voor burgerlijke vrijheden, heeft dinsdag de ‘permanent geworden noodtoestand’ aan de kaak gesteld. Deze biedt Viktor Orbán ‘meer manoeuvreerruimte dan gewoonlijk’, waardoor hij ‘ieders grondrechten kan beperken of eenvoudigweg kan opschorten’, aldus TASZ, dat de marginalisering van het parlement in Hongarije betreurt.

    Lees ook:

  • Asielzoekers op luchthaven Marseille in mensonterende omstandigheden opgevangen

    Asielzoekers op luchthaven Marseille in mensonterende omstandigheden opgevangen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije kondigt noodtoestand af vanwege de oorlog in Oekraïne

    » VS: Opnieuw massale schietpartij op basisschool, dodenaantal loopt op tot 21

    Immigranten worden weggestopt in vervallen kamers

    Op de luchthaven van Marseille worden asielzoekers in mensonterende omstandigheden opgevangen, zo meldt Le Monde. Weggestopt in een kelder worden immigranten aan wie de toegang tot het Franse grondgebied wordt geweigerd, vastgehouden in vervallen kamers die eruitzien als cellen, tot ze weer op een vlucht worden gezet naar hun land van herkomst of ze hun asielaanvraag kunnen indienen.

    ‘Deze toestand voldoet absoluut niet aan de vereiste hotelvoorwaarden,’ zegt Michel Croc, lid van de Nationale Vereniging voor Grensbijstand voor Buitenlanders (Anafé). ‘Het is de slechtste situatie van heel Frankrijk.’

    ‘Ons migratiebeleid slaat nergens op’

    Ook senator Guy Benarroche van Europe Écologie-Les Verts, lid van een commissie die het migratievraagstuk in Frankrijk onderzoekt, vindt de opvang in de luchthaven weinig verheffend. ‘Ons migratiebeleid slaat nergens op,’ zegt Benarroche bij bezoek aan de luchthaven. Hij noemt de toestand in de twee kale opvangruimtes daar ‘kafkaësk’. ‘De situatie brengt zowel een gevoel van afwijzing van Frankrijk bij immigranten teweeg, als bij de handhavers van het beleid ter plaatse. Hoe kunnen mensen de dossiers op deze manier fatsoenlijk bestuderen?’

    De opvangruimte van Marseille-Provence is de op twee na grootste van Frankrijk, na Roissy en Orly. Voor de coronapandemie verbleven er zo’n 400 personen per jaar. In 2021 liep het aantal terug tot 174, waarvan 76 procent volwassen mannen waren, en de meeste een Marokkaans, Tunesisch of Turks paspoort hadden. In het eerste kwartaal van 2022 werden 43 mensen in de kamers vastgehouden.  

    Lees ook:

  • VS: Opnieuw massale schietpartij op basisschool, dodenaantal loopt op tot 21

    VS: Opnieuw massale schietpartij op basisschool, dodenaantal loopt op tot 21

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Asielzoekers op luchthaven Marseille in mensonterende omstandigheden opgevangen

    » Hongarije kondigt noodtoestand af vanwege de oorlog in Oekraïne

    18-jarige jongen opende het vuur op school in Texas

    Een achttienjarige jongen opende dinsdag het vuur op een basisschool in Uvalde (Texas), waarbij negentien jonge leerlingen en twee volwassenen om het leven kwamen. De dader Salvador Ramos, die in Uvalde woonde, is gedood door de politie.

    ‘Hoeveel onschuldige mensen moeten er nog sterven voordat onze volksvertegenwoordigers iets doen aan het wapengeweld’, aldus Austin American Statesman in een hoofdredactioneel commentaar. Net als vele andere Amerikaanse kranten riep het Texaanse dagblad de politiek op tot actie.

    Het is de op een na dodelijkste schietpartij op een school in de Verenigde Staten

    Het drama in Uvalde is de op een na dodelijkste schietpartij op een school in de Verenigde Staten, aldus The New York Times, dat zijn lezers eraan herinnert dat tien jaar geleden een schutter het land in rouw stortte door twintig kinderen en zes volwassenen te doden op de Sandy Hook Elementary School in Newtown (Connecticut).

    In een plechtige toespraak dinsdagavond in het Witte Huis drong president Joe Biden aan op hernieuwde inspanningen om wapens te reguleren. ‘Het is tijd om pijn om te zetten in actie. Wanneer gaan we in godsnaam de confrontatie aan met de wapenlobby?‘ zei Biden. In een analyse meent The Washington Post echter dat de Amerikaanse president zelf verantwoordelijkheid draagt voor het falen van de Amerikaanse politieke klasse om in de afgelopen decennia wapenregulering door te voeren.

    Lees ook:

  • TikTok gaat betaalde abonnementen lanceren om makers te compenseren

    TikTok gaat betaalde abonnementen lanceren om makers te compenseren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland maakt openbaar vervoer deze zomer vrijwel gratis als steunmaatregel

    » China feliciteert nieuwe premier Australië: einde aan twee jaar diplomatieke stilte

    Abonnees kunnen favoriete TikTokkers op de voet volgen

    ‘TikTok voert de concurrentie met Twitch, YouTube en andere platforms op’, schrijft TechCrunch. Het populaire videoplatform kondigde maandag aan dat het vanaf 26 mei betaalde abonnementen gaat invoeren, genaamd TikTok LIVE, waarmee contentcreators terugkerende inkomsten kunnen genereren ‘via betalingen van hun trouwste fans’.

    ‘Net zoals bij concurrerende streamingsites, zal de nieuwe dienst abonnees een reeks voordelen bieden, waaronder een speciale chatroom, gepersonaliseerde emoji’s, badges en meer’, aldus TechChrunch. In eerste instantie zal er een bètaversie van de nieuwe functie worden getest, waarbij ‘een beperkt aantal makers’ wordt uitgenodigd om deel te nemen.

    Lees ook:

  • China feliciteert nieuwe premier Australië: einde aan twee jaar diplomatieke stilte

    China feliciteert nieuwe premier Australië: einde aan twee jaar diplomatieke stilte

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » TikTok gaat betaalde abonnementen lanceren om makers te compenseren

    » Duitsland maakt openbaar vervoer deze zomer vrijwel gratis als steunmaatregel

    China lijkt banden met Australië te willen herstellen

    De Chinese premier Li Keqiang heeft zijn Australische ambtgenoot Anthony Albanese, die maandag aantrad, gefeliciteerd met zijn verkiezingsoverwinning, meldde The Sydney Morning Herald dinsdag. Li Keqiangs zei in zijn boodschap dat het in het belang van beide landen was om ‘gezonde en stabiele betrekkingen’ te hebben, maar de Australische krant schrijft dat de twee mannen ‘nog geen gesprek hebben gehad’.

    ‘Li Keqiang is de machtigste Chinese functionaris na president Xi Jinping, en met deze stap komt een einde aan een periode van meer dan twee jaar waarin Beijing weigerde op ministerieel niveau of hoger met Canberra in contact te treden’, analyseert het dagblad.

    China heeft Australië de afgelopen twee jaar voor meer dan 20 miljard dollar aan handelsbeperkingen opgelegd, als reactie op Australische nationale veiligheidsmaatregelen, waaronder het uitsluiten van het Chinese Huawei van het 5G-netwerk en de oproep tot een onafhankelijk onderzoek naar covid-19.

    Lees ook:

  • Achter vergeten wachtwoorden zitten cryptomiljoenen verborgen. Deze hacker kraakt ze

    Achter vergeten wachtwoorden zitten cryptomiljoenen verborgen. Deze hacker kraakt ze

    De legendarische hacker Joe Grand staat in de cyberwereld bekend als Kingpin. Hij heeft een nieuwe uitdaging in zijn leven gevonden: geld terugwinnen dat verloren is gegaan door menselijke onzorgvuldigheid.

    ‘Ik ben het wachtwoord vergeten,’ vertelde zijn vriend aan Dan Reich, een elektrotechnisch ingenieur en oprichter van een start-up in New York. Het ging om het wachtwoord voor een digitale portemonnee met daarin Theta, een cryptocurrency. Het tweetal had in 2018 voor 50.000 dollar aan Theta gekocht. De digitale munt was nooit meer dan een paar cent waard geweest, maar begon tegen het eind van 2020 te stijgen. Binnen drie maanden was hun 50.000 dollar zo’n 2,5 miljoen dollar waard. De vriend van Reich die het wachtwoord vergeten was, is professioneel pokerspeler. Het is zijn werk om dingen te onthouden: ‘Hij had nummerborden van middelbare-schoolvrienden onthouden. Voor zijn levensonderhoud pokert hij aan acht tafels tegelijk en onthoudt hij het spel van tientallen verschillende spelers,’ schreef Reich in een artikel op zijn website.

    Er was nog een probleem. De digitale portemonnee, een soort USB-stick, zou zichzelf na zestien mislukte pogingen wissen. En ze hadden er al twaalf gehad. Als ervaren elektrotechnicus wist Reich dat er een andere oplossing moest zijn. ‘De chats met onze vrienden werden steeds krankzinniger’, schreef hij. ‘Zoals dat als we geen technische manier zouden vinden om bij het geld te komen, we het op chemische wijze zouden moeten proberen: we zouden een weekend weggaan en hem hallucinogenen toedienen totdat hij zich het wachtwoord herinnerde.’ Het was ernstig.

    Kingpin

    Uiteindelijk, nadat hij eerst nog was gestuit op een mysterieuze, geheime Zwitserse groep met een lab in Parijs, die hij echter niet overtuigend vond, kwam hij Joe Grand tegen. Grand is in de wereld van hackers bekend als Kingpin. Hij was het jongste lid van de legendarische groep L0pht, een zevental dat in 1998 met nerdy kapsels en pakken en uitgestreken gezichten in de Amerikaanse Senaat verscheen om vragen van senatoren te beantwoorden: ‘Ik heb begrepen dat jullie in dertig minuten het internet in het hele land onklaar kunnen maken?‘ ‘Dat klopt’, was het antwoord. Grand geeft nu lessen en cursussen over de hele wereld. Maar, zegt hij in een videogesprek met El País vanuit zijn werkplek in Portland, Oregon, ‘diep vanbinnen ben ik nog steeds de zestienjarige hacker die het leuk vindt om mensen te ergeren’.

    In februari 2021 vertelde Dan Reich Grand over zijn probleem. Het was tijdens de pandemie en Grand had tijd om na te denken over een oplossing. Grand is een hardware hacker, een speciale categorie in het wereldje. De aanval om bij de informatie in de digitale portemonnee te kunnen komen moest plaatsvinden op het niveau van de chip zelf, en betrof niet alleen de code. Bij crypto is je geld alleen toegankelijk met jouw persoonlijke sleutel, die in de portemonnee wordt bewaard. Zonder die sleutel, die in het geval van Reich ook nog eens was beveiligd met een wachtwoord van enkele cijfers, valt er niets te doen.

    Beiden gingen ermee akkoord om een professionele video van het hele proces op te nemen. De opname werd gemaakt in mei 2021, maar de video werd pas op 24 januari dit jaar geüpload naar YouTube. Binnen drie weken had hij het ongelofelijke aantal van 4 miljoen views bereikt; inmiddels zijn het er 4,6 miljoen. De video van 32 minuten slaagt er op fraaie wijze in de complexiteit van het technische proces en de oplossingen die Grand aandraagt uit te leggen. ‘Hacken is niet wat je in speelfilms ziet,’ zegt Grand in de video. ‘Het is een enorme achtbaan, het betekent puzzels oplossen en computers en hardware dwingen dingen te doen die ze niet verwachten. Je wilt dat ze hun functie prijsgeven op een manier die jij kunt controleren.’

    ‘Het laat zien dat mensen problemen hebben met cryptocurrencies. Ze zijn niet echt gebruiksvriendelijk’

    Inmiddels zijn Reich en Grand met nog enkele anderen partners in een nieuw bedrijf dat in de eerste plaats cryptobezitters wil bijstaan die de toegang tot hun portemonnee zijn kwijtgeraakt.

    Grand weet niet goed hoe hij het ongelooflijke succes moet verklaren van de video, die ook leidde tot een geschreven versie in The Verge. ‘Wat het ook is, het laat zien dat mensen problemen hebben met cryptocurrencies. Ze zijn niet echt gebruiksvriendelijk‘, zegt hij. ’We worden overspoeld met e-mails, echt honderden en nog eens honderden berichten,’ voegt hij eraan toe. Sommige komen uit Spanje en Latijns-Amerika.

    Niet alle problemen gaan over ontoegankelijke digitale portemonnees en verloren cryptomunten. Er zijn ook mensen die werden opgelicht en om die reden hulp zoeken; anderen hebben een versleuteld apparaat en weten niet meer hoe ze toegang kunnen krijgen. ‘En daarnaast zijn er ook mooie, legitieme probleemgevallen waarmee we kunnen helpen. Het is opwindend om de respons te zien,’ zegt hij. Het ontsluiten van digitale portemonnees is ook interessant omdat zijn honorarium een percentage bedraagt van het hervonden geld.

    Weggegooide harde schijf

    Overigens gaat het om veel meer gevallen dan we ons misschien voorstellen: volgens een vaak aangehaald onderzoek van Chainanalysis heeft 20 procent van de bitcoins die in omloop zijn, geen eigenaar. Dat gaat dus om vele miljarden euro’s. Sinds vorig jaar is Grand betrokken bij een veelbesproken geval van cryptoverlies. James Howells gooide per ongeluk een harde schijf weg met daarop zijn wachtwoorden, in plaats van een identieke waar ze niet op stonden. Zijn geval heeft veel aandacht gehadBBC publiceerde een artikel met daarin een van de meest evidente zinnen in de geschiedenis van de journalistiek: ‘Howells wilde dat hij zijn harde schijf nooit had weggegooid.’ Het is dan ook niet al te moeilijk om je in te leven in iemand die in een stadje in Wales woont en meer dan 200 miljoen euro had kunnen bezitten, maar die is kwijtgeraakt.

    Het probleem is volgens Grand in dit geval niet technisch van aard, maar ligt bij de gemeente. Om die harde schijf op te sporen is toestemming nodig om de vuilstort te doorzoeken. ‘Hij probeert zich er al bijna tien jaar bij neer te leggen’, zegt Grand over zijn gesprekken met Howells. ‘Maar ik ben hoopvol. Ik denk dat het met de juiste stappen en de juiste mensen gaat lukken. Het is een aansprekend verhaal omdat hij een harde schijf weggooide, wat niemand iets kan schelen. Het gaat erom hoe de gemeenschap hiervan kan profiteren,’ legt hij uit. Howells heeft 25 procent van de waarde aan zijn gemeente beloofd als de harde schijf wordt teruggevonden.

    Niet iedereen die denkt miljoenen te bezitten, heeft die ook werkelijk

    Naast het bedrijf van Grand zijn er meer die een gat in de markt zien voor het opsporen van portemonnees met miljoenen aan verloren cryptovaluta. Er zijn ook andere problemen waar de sector op stuit. Bijvoorbeeld dat niet iedereen die denkt miljoenen te bezitten, die ook werkelijk heeft. ‘Ik spreek mensen in deze business die zeggen steeds weer teleurgesteld te worden. Soms zeggen ze je dat ze geld hebben en dan vind je 2 dollar. Veel mensen overdrijven,’ aldus Grand.

    Zijn nieuwe onderneming is meer dan alleen een technische uitdaging. Tijdens de lockdowns stelde Grand zichzelf andere, grotere vragen dan wanneer hij voor computeruitdagingen staat. ‘Ik kreeg een burn-out. Ik had geen zin meer in techniek, zelfs niet in hacken. Ik had als een gek gereisd en stressvolle achttienurige werkdagen gemaakt om producten te ontwerpen,’ zegt hij. Dat ging om entreepassen voor de beroemde Def Con-hackerconferenties; technische kunstwerken met gebruikmaking van hoogstandjes op het gebied van elektronica, hardware, codering en cryptografie. De opdracht leverde prestige op binnen het vakgebied, maar de vereiste inspanning was slopend.

    ‘Ik vroeg me uiteindelijk af wat mijn leven inhoudt en waar om mensen zich mij zullen herinneren. Iedereen heeft wel iets gedaan dat misschien memorabel is zonder dat er uiteindelijk iemand naar omkijkt, want je verandert toch in een voetnoot. Dus ik accepteerde mijn sterfelijkheid, denk ik. Ik kwam tot de conclusie dat ik gewoon moet doen waar ik van houd,’ zegt hij. En het hacken van cryptoportemonnees kwam precies op het juiste moment.

    Trezor

    Met de rust van de lockdowns had hij drie maanden om uit te dokteren hoe hij Dan Reichs cryptoportemonnee te lijf kon gaan. Het merk was Trezor, misschien wel het meest populaire merk. De software was verouderd en daarvan kon Grand profiteren. Maar ook met andere uitdagingen had hij niet veel moeite. ‘Alles is te hacken, alles,’ zegt hij. Hoewel de oude versie van de software van Trezor de aanval makkelijker maakte, beschikt Grand inmiddels ook over manieren om toegang te krijgen tot nieuwere versies, die hij momenteel nog even voor zich houdt.

    Trezor was niet erg blij het onderwerp te zijn van een op video vastgelegde aanval die door miljoenen mensen werd bekeken. Het bedrijf haastte zich te zeggen dat een soortgelijke aanval door allerlei aanpassingen inmiddels niet meer zou werken. Grand begrijpt dat. ‘Als zoiets naar buiten komt, is dat natuurlijk niet leuk. Ik voel me er dan ook niet zo goed over en zou ze graag helpen,’ zegt hij. Maar hij heeft belangrijkere doelen: ‘Mijn doel is om mensen aan het denken te zetten en dingen te tonen die ze nog niet eerder hebben gezien. Ik wil de boel een beetje door elkaar schudden en daarmee de druk opvoeren om producten te verbeteren en het bewustzijn te vergroten. Hacker zijn betekent ook een mogelijk controversiële kant laten zien, die mensen niet altijd leuk vinden. Mensen zien hacken als magie, maar dat is het niet,’ voegt hij eraan toe.

    Grand ontwierp bijvoorbeeld een kaartje om parkeermeters mee voor de gek te houden en een apparaatje om garagedeuren mee te openen: met elke klik veranderde het de code, zodat de deur uiteindelijk openging. ‘Ik zweer dat ik er nooit iets slechts mee heb gedaan‘, zegt hij.

    Zijn mobiele telefoon gebruikt hij alleen voor bellen en navigatie, niet voor sociale media of e-mail

    ‘Ik ben een hacker die eerlijke kansen biedt. Ik ben aan niets en niemand verbonden en ik bevraag en wantrouw alles,’ voegt hij eraan toe. Om die reden is hij een ‘technologisch minimalist’: technologie is zijn leven, maar omdat hij de risico’s kent, gebruikt hij alleen wat strikt noodzakelijk is. Zijn mobiele telefoon gebruikt hij alleen voor bellen en navigatie, niet voor sociale media of e-mail.

    ‘Ik maak mijn afwegingen’, zegt hij. ‘Ik weet dat ik als ik een smartphone gebruik kan worden gevolgd via mijn telefoon. Dat is een grens. Ik ben me bewust van wat technologie is en wat bedrijven die jou technologie bieden met jouw gegevens doen,‘ voegt hij eraan toe.

    ‘Ik heb geen Amazon Echo of Alexa. Ze zeggen dat die alleen luisteren wanneer je bijvoorbeeld “Hé Alexa” zegt, maar ik weet dat dat niet waar is. Die dingen moeten namelijk luisteren om te horen wanneer je “Hé, Alexa” zegt,‘ redeneert hij. Hij voegt eraan toe: ‘Ik gebruik alleen wat ik nodig heb. Ik zal dergelijke dingen niet in huis halen, tenzij ze een specifiek doel dienen.’

    Met zijn nieuwe project hoopt hij dat mensen de positieve kant van de hackerswereld zullen inzien: ‘Mensen vinden het fijn als er hackers zijn die goede dingen doen.’

    Lees ook:

  • Poetin biedt excuses aan voor nazi-opmerkingen Sergej Lavrov

    Poetin biedt excuses aan voor nazi-opmerkingen Sergej Lavrov

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China: Meer dan 50 doden bij instorting woongebouw

    » Geen Harry, Meghan en Andrew op balkon bij jubileum Elizabeth II

    Lavrov beweerde dat Adolf Hitler van Joodse afkomst was

    In een gesprek met premier Naftali Bennett heeft de Russische president Vladimir Poetin zich verontschuldigd voor een bewering van de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov, meldt Haaretz. Lavrov had gezegd dat Adolf Hitler van Joodse afkomst was.

    Bennett aanvaardde Poetins verontschuldiging voor Lavrovs opmerkingen en bedankte hem voor het verduidelijken van de houding van de Russische president ten opzichte van het Joodse volk en de herinnering aan de Holocaust, zei Bennett in een verklaring.

    ‘Volgens mij had Hitler ook Joods bloed. Dat wil absoluut niets zeggen’

    De diplomatieke ruzie begon toen Lavrov in een interview met de Italiaanse media zei dat het Joods-zijn van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de vermeende nazi-elementen van zijn land niet tenietdeed, aldus de krant. ‘Wat maakt het uit dat Zelensky Joods is?’ had Lavrov gezegd. ‘(…) Dat wil absoluut niets zeggen. Wijze Joden zeiden dat de meest fervente antisemieten meestal zelf Joods zijn.’

    Veel Israëlische leiders, waaronder premier Naftali Bennett en minister van Buitenlandse Zaken Yair Lapid, veroordeelden de verklaring. Yair Lapid noemde de opmerking ‘onvergeeflijk en schandalig, en ook een verschrikkelijke historische misser’.

    Lees ook:

  • China: Meer dan 50 doden bij instorting woongebouw

    China: Meer dan 50 doden bij instorting woongebouw

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Geen Harry, Meghan en Andrew op balkon bij jubileum Elizabeth II

    » Poetin biedt excuses aan voor nazi-opmerkingen Sergej Lavrov

    Reddingswerkers hebben week gezocht naar slachtoffers

    Er zijn meer dan vijftig mensen omgekomen bij de instorting van een gebouw in China, aldus China Daily. Het woongebouw in het district Wangcheng in de provinciale hoofdstad Changsha was onlangs, op 29 april, ingestort. De autoriteiten hebben nog een week gezocht naar overlevenden.

    Volgens een persconferentie die vrijdag werd gehouden, is bevestigd dat bij het instorten van het wooncomplex in totaal drieënvijftig mensen zijn omgekomen. Tien mensen zijn gered, aldus de autoriteiten.

    De Chinese overheid heeft een onderzoeksteam opgericht om de instorting van het gebouw te onderzoeken.

    Lees ook:

  • Paus Franciscus vergelijkt Oekraïne met Rwanda

    Paus Franciscus vergelijkt Oekraïne met Rwanda

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: Slechte slaap belemmert pogingen om gewichtsverlies te behouden

    » Eerste zwarte en openlijk lesbische woordvoerder in Witte Huis

    Interview met paus over oorlog in Europa

    In een interview met Corriere della Sera vergelijkt paus Franciscus Oekraïne met Rwanda. ‘Praten over wat er in het hart van Europa gebeurt, kwelt hem. (…) Er klinkt pessimisme door in zijn woorden‘, aldus Corriere della Sera.

    Paus Franciscus, geboren als Jorge Mario Bergoglio, vertelde dat hij Vladimir Poetin een bericht had gestuurd dat hij bereid was om naar Moskou te komen. ‘Ik moet eerst naar Moskou [voordat hij naar Kyiv zou gaan]. Eerst moet ik Poetin ontmoeten. Maar ik ben een priester, wat kan ik doen? Ik ben bang dat hij deze ontmoeting nu niet kan en wil aangaan,‘ vertelde de paus. ‘Maar hoe kun je niet proberen iets tegen al die wreedheid te doen? Vijfentwintig jaar geleden hebben we hetzelfde meegemaakt in Rwanda,‘ voegde hij eraan toe.

    Gevraagd naar de oorsprong van het conflict, vraagt Franciscus zich hardop af of ‘het geblaf van de NAVO voor de deur van Rusland‘ de woede van de Russische president kan hebben uitgelokt.

    Lees ook:

  • Onderzoek: Slechte slaap belemmert pogingen om gewichtsverlies te behouden

    Onderzoek: Slechte slaap belemmert pogingen om gewichtsverlies te behouden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Eerste zwarte en openlijk lesbische woordvoerder in Witte Huis

    » Paus Franciscus vergelijkt Oekraïne met Rwanda

    Slaaptekort oorzaak van veel fysieke problemen

    Slechte slaap kan pogingen om gewichtsverlies te behouden ondermijnen. Dat wijst onderzoek dat The Guardian aanhaalt uit. Miljoenen mensen met overgewicht of obesitas slagen er elk jaar in om gewicht te verliezen. Maar velen hebben daarna moeite om de kilo’s niet langzaam terug te laten kruipen. De resultaten van een gerandomiseerd onderzoek, dat werd uitgevoerd door de Universiteit van Kopenhagen en gepresenteerd op het Europees Congres over Obesitas, wijzen erop dat een beter en langer slaappatroon kan helpen om het gewicht voorgoed te laten verdwijnen.

    Niet genoeg slaap wordt ook in verband gebracht met diabetes, ontstekingen en hartziekten

    Het is bekend dat te weinig slaap of slaap van slechte kwaliteit het risico op een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte en de vorming van vetafzettingen in de slagaders verhoogt. Niet genoeg slaap wordt ook in verband gebracht met diabetes, ontstekingen en hartziekten. Wetenschappers raken er steeds meer van overtuigd dat een slechte nachtrust kan bijdragen aan gewichtstoename na gewichtsverlies.

    Uit eerder onderzoek is gebleken dat meer dan een derde van de volwassenen in het VK en de VS niet genoeg slaap krijgen, wat grotendeels te wijten is aan een groot aantal factoren in het moderne leven, waaronder stress, computers en het vervagen van de grenzen tussen werk en privéleven.

    Lees ook:

  • Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Infantino: FIFA heeft arbeidsmigranten WK Qatar ‘waardigheid en trots’ gegeven

    » Wapenstilstand afgekondigd in staalfabriek Marioepol om burgers te evacueren

    Voormalig hoofd Clan del Golfo aangekomen in New York

    Colombia heeft het voormalig hoofd van Clan del Golfo, drugshandelaar Otoniel, uitgeleverd aan de Verenigde Staten, aldus El Tiempo. Een vliegtuig van de Drug Enforcement Administration vloog op woensdag 4 mei naar New York met aan boord Dairo Antonio Úsuga, de echte naam van de drugsbaron. Er zouden ’ten minste 600 mensen de vlucht seconde voor seconde in de gaten gehouden hebben’.

    Otoniel was een van de meest gezochte criminelen door de Amerikaanse autoriteiten. Hij wordt in de Verenigde Staten aangeklaagd wegens ‘drugshandel, criminele samenzwering en het illegaal dragen van vuurwapens.’

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/stad-van-pablo-escobar-is-nu-%E2%80%A8een-paradijs-voor-pensionados/

  • Infantino: FIFA heeft arbeidsmigranten WK Qatar ‘waardigheid en trots’ gegeven

    Infantino: FIFA heeft arbeidsmigranten WK Qatar ‘waardigheid en trots’ gegeven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wapenstilstand afgekondigd in staalfabriek Marioepol om burgers te evacueren

    » Colombia: drugshandelaar Otoniel aan Verenigde Staten uitgeleverd

    Voorzitter FIFA betwist onderzoek van The Guardian

    Gianni Infantino, sinds 2016 voorzitter van FIFA (Fédération Internationale de Football Association), heeft op een conferentie in Los Angelos gereageerd op geruchten over migranten die worden gedwongen te werken aan de bouw van nieuwe stadions en over het aantal arbeiders dat op deze bouwplaatsen is omgekomen: 6500, volgens een gepubliceerd onderzoek in The Guardian.

    Qatar is later dit jaar gastheer van het Wereldkampioenschap voetbal. Duizenden migranten worden ingezet voor projecten die met het toernooi te maken hebben, zoals de bouw van stadions en de beveiliging. De rol die de FIFA naar verluidt speelt bij het mogelijk maken van de uitbuiting van migranten is stelselmatig bekritiseerd door organisaties als Amnesty International, dat recentelijk verklaarde dat sommige WK-arbeiders ‘dwangarbeid’ hebben moeten verrichten.

    ‘Het is geen liefdadigheid’

    ‘Laten we één ding niet vergeten als we over dit onderwerp spreken’, zei Infantino op het Milken Institute, geciteerd door The Athletic. ‘Wanneer je iemand werk geeft, zelfs in moeilijke omstandigheden, geef je hem waardigheid en trots. Het is geen liefdadigheid.’

    Ook ging hij in op het onderzoek van The Guardian: ‘Wat betreft de bouw van de WK-stadion: we onderzoeken al deze zaken met behulp van externe partijen. Het zijn drie personen die zijn overleden. Dat is drie te veel, maar het zijn er geen zesduizend.’

    Infantino erkent dat de verschillende controverses rond de wedstrijd ‘een schaduw hebben geworpen op de voorbereiding’ van het evenement.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/het-moet-anders-en-wel-nu/

  • Nieuwe aanval van Al-Shabaab in Somalië

    Nieuwe aanval van Al-Shabaab in Somalië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hoop op vrijstelling patent Covid-vaccins na akkoord binnen Wereldhandelsorganisatie

    » Haast om noodanticonceptie in Oekraïne te krijgen na toename meldingen verkrachting

    Terreurgroep valt militaire basis van Afrikaanse Unie aan

    De terreurgroep Al-Shabaab, die banden heeft met Al-Qaida, heeft in Somalië een militaire basis aangevallen die door de Afrikaanse Unie was gestuurd om de vrede te bewaren, meldt CNN. De basis, die 160 kilometer ten noorden van de hoofdstad Mogadishu ligt, wordt bezet door Burundese troepen. Een zelfmoordterrorist drong afgelopen dinsdag bij zonsopgang de basis binnen en maakte de weg vrij voor andere strijders. Al-Shabaab beweert 59 soldaten gedood te hebben en de controle over de plaats overgenomen te hebben. De beweringen zijn niet bevestigd door de autoriteiten.

    Het is de tweede keer dit jaar dat de terreurgroep de basis heeft aangevallen, aldus CNN. De aanval vond plaats op 14 april, de dag waarop Somalië een nieuw parlement beëdigd heeft. Later dit jaar zullen naar verwachting presidentsverkiezingen gehouden worden, na meer dan een jaar uitstel als gevolg van de politieke crisis.

    Al-Shabaab is een Somalische groepering die door de Verenigde Staten in maart 2008 als buitenlandse terroristische organisatie is aangemerkt. De terreurgroep strijdt al jaren voor de omverwerping van de centrale regering en voor invoering van een bewind gebaseerd op de strikte interpretatie van de sharia, de islamitische wetgeving.

    Lees ook: