Tag: Donald trump

  • Californië: rechter oordeelt dat inzet Nationale Garde in LA onwettig was

    Californië: rechter oordeelt dat inzet Nationale Garde in LA onwettig was

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël voert ongekende aanval uit op nucleaire faciliteiten in Iran

    » India: vliegtuig crasht met 242 mensen aan boord

    Het korps staat onder beheer van de gouverneur van Californië

    Rechter Charles Breyer verklaarde donderdag dat de Amerikaanse president ‘niet de door het Congres vereiste procedure voor zijn handelingen had gevolgd’, wat een nieuwe tegenslag betekent voor Donald Trump op juridisch vlak.

    De rechter beval ook dat de controle over dit reservekorps onder dubbele bevoegdheid zou worden teruggegeven aan de gouverneur van Californië, de democraat Gavin Newsom, die deze inzet voor de rechter had aangevochten en deze als een autoritaire wending had bestempeld. Het Witte Huis heeft onmiddellijk aangegeven in beroep te gaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In zijn 36 pagina’s tellende uitspraak oordeelde de federale rechter in San Francisco ook dat het geweld tijdens de demonstraties ‘ver verwijderd’ was van de ‘opstand’ waar Trump het over had om de inzet van militairen te rechtvaardigen. Hij toonde zich echter ‘minder geneigd om zich uit te spreken over de wettigheid van de inzet van mariniers in Los Angeles’, merkt Los Angeles Times op.

    Een andere gebeurtenis die donderdag stempelde, was de gewelddadige verwijdering van de Californische democratische senator Alex Padilla uit een persconferentie van minister van Binnenlandse Veiligheid Kristi Noem in Los Angeles. Op een virale video is te horen hoe hij de conferentie onderbreekt door zich te identificeren en de minister aan te spreken, waarna hij door agenten tegen de grond wordt gewerkt en in de boeien geslagen.

  • Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: humanitaire stichting GHF meldt Hamasaanval op enkele medewerkers

    » Polen: regering van premier Donald Tusk wint de vertrouwensstemming

    Het Witte Huis heeft zijn excuses aanvaard

    Elon Musk ‘lijkt weer in de gunst te willen komen bij de Amerikaanse president Donald Trump’, een week na de luidruchtige ruzie tussen de twee mannen, merkt MSNBC op. ‘Ik heb spijt van sommige van mijn berichten over de president van vorige week. Ze gingen te ver’, schreef de miljardair woensdag op zijn sociale netwerk X. Het Witte Huis heeft ‘kennis genomen’ van de spijtbetuiging van de ondernemer en verzekerd dat Trump hem ‘dankbaar’ was.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk heeft niet gespecificeerd op welke berichten hij doelde, maar hij had de Amerikaanse president onder meer beschuldigd van directe betrokkenheid bij de zaak rond Jeffrey Epstein, de veelvoudige zedendelinquent die zelfmoord pleegde in de gevangenis voordat zijn proces begon. Trump had op zijn beurt gedreigd de contracten tussen de federale overheid en de bedrijven van de miljardair, met name Tesla en SpaceX, te beëindigen.

  • VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS leggen sancties op aan vier rechters van het Internationaal Strafhof

    » Gaza: Israël erkent aan IS gelieerde milities te steunen in strijd tegen Hamas

    De reden van hun ruzie is waarschijnlijk Trumps belastingbeleid

    Miljardair Elon Musk heeft een aantal maanden samengewerkt met de Amerikaanse president Donald Trump om de overheidsefficiëntie te verbeteren, wat inhield dat Musk talloze overheidsprogramma’s bevroor of zelfs stopzette. Nu is deze samenwerking tot een onstuimig einde gekomen. Hoewel er eerder al meningsverschillen waren tussen Musk en de regering-Trump, vond dit vooral achter gesloten deuren plaats. Zo nam Musk onlangs nog afscheid uit het Witte Huis met een plechtige bijeenkomst. Nu is hun ruzie echter openbaar gekomen op sociale media, aldus The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De urenlange online vechtpartij is waarschijnlijk ontketend door Trumps binnenlandse beleid. De president wilde namelijk de belastingvoordelen voor elektrische auto’s verminderen, voordelen waar Musk als eigenaar van autofabrikant Tesla veel baat bij had. ‘De vragen suizen in het rond: in hoeverre zal Trump, die al eerder liet zien dat hij niet schroomt om zijn regering als wapen in te zetten, achter Musk aangaan? Komen Tesla en SpaceX op het hakblok van DOGE?’ schrijft The New York Times.

    Beide partijen hebben geen blad voor de mond genomen. Musk schreef op X dat Trump ‘in de Epstein-documenten voorkomt’ en Trump zegt op zijn platform Truth Social dat het schrappen van subsidie voor Musks bedrijven ‘de beste manier is om geld te besparen’ en dat hij ‘verbaasd was dat Biden het niet eerder had gedaan’. Omdat de ruzie op sociale media voornamelijk plaatsvond op Trumps en Musks eigen sociale mediaplatforms ‘gaf geen van beide echt antwoord op de ander’, aldus The New York Times. ‘Iedereen die het thuis volgde (…) moest constant tussen de twee platforms schakelen om het bij te houden.’

  • VS: Trump legt aan twaalf landen een totaal reisverbod op

    VS: Trump legt aan twaalf landen een totaal reisverbod op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin kondigt represailles tegen Oekraïne aan tijdens telefoontje met Trump

    » Verenigde Staten vetoën resolutie over staakt-het-vuren in Gaza

    Zeven andere landen krijgen een gedeeltelijk reisverbod

    De Amerikaanse president Donald Trump heeft op woensdag een reisverbod afgekondigd voor onderdanen van negentien landen, vanwege ‘risico’s voor de nationale veiligheid’. Het verbod om de Verenigde Staten binnen te komen, dat op 9 juni van kracht wordt, geldt voor Afghanistan, Myanmar, Tsjaad, de Republiek Congo, Equatoriaal-Guinea, Eritrea, Haïti, Iran, Libië, Somalië, Soedan en Jemen. De president beperkt ook gedeeltelijk de toegang tot de Verenigde Staten voor onderdanen van Burundi, Cuba, Laos, Sierra Leone, Togo, Turkmenistan en Venezuela.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit nieuwe reisverbod is ‘al maanden in voorbereiding’, benadrukt Politico. In 2017, aan het begin van zijn eerste ambtstermijn, had Donald Trump een reisverbod opgelegd aan een aantal voornamelijk islamitische landen, maar hij ‘kreeg een reeks juridische tegenslagen te verduren voordat uiteindelijk een afgezwakte versie van kracht werd’, aldus de politieke nieuwssite.

  • Poetin kondigt represailles tegen Oekraïne aan tijdens telefoontje met Trump

    Poetin kondigt represailles tegen Oekraïne aan tijdens telefoontje met Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten vetoën resolutie over staakt-het-vuren in Gaza

    » VS: Trump legt aan twaalf landen een totaal reisverbod op

    De wraakacties zijn een reactie op de drone-aanval van zondag

    De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwde woensdag dat Rusland van plan is vergeldingsmaatregelen te nemen na de Oekraïense drone-aanval van afgelopen weekend op zijn vliegvelden, kort nadat hij meer dan een uur met zijn Russische ambtgenoot had getelefoneerd.

    ‘President Poetin heeft heel duidelijk gezegd dat hij zal reageren op de recente aanval op de vliegvelden’, schreef Trump op zijn platform Truth Social. Volgens het verslag van de adviseur voor buitenlands beleid van de Russische president, Joeri Oesjakov, zei Poetin tijdens het telefoongesprek dat Oekraïne had geprobeerd de vredesbesprekingen te saboteren door civiele infrastructuur aan te vallen, maar dat Moskou niet ‘was gezwicht voor de provocatie’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel hij tijdens zijn presidentscampagne had beweerd dat hij de oorlog in Oekraïne binnen 24 uur zou kunnen beëindigen, heeft de miljardair ‘niet geprobeerd de Russische leider van een aanval te weerhouden, volgens zijn beschrijving van [hun] gesprek’, aldus The Guardian.

    Donald Trump ‘beschrijft de gebeurtenis alsof hij een toeschouwer was en suggereert dat een agressieve reactie van Rusland een fait accompli is’, analyseert The New York Times. ‘Waar hij Poetin vorige maand nog “totaal gek” had genoemd, veranderde Trump van toon en verklaarde hij dat hij de Russische leider twee weken de tijd wilde geven om tekenen van vooruitgang te tonen. Nu zegt hij dat hij de hulp van Poetin nodig heeft om een nucleair akkoord met Iran te sluiten.’

    Deze presidentiële post ‘doorbrak een zeldzame, zij het tijdelijke stilte van Trump over complexe internationale aangelegenheden’, merkt The New York Times verder op. Het was de eerste publieke verklaring van de Amerikaanse president over de drone-aanval van Kyiv op vliegvelden in Rusland, ‘een verbluffende aanval die bommenwerpers met nucleaire capaciteit trof en daarmee een belangrijke zwakke plek blootlegde’.

  • Mexico klaagt Google aan om de naamswijziging van de Golf van Mexico

    Mexico klaagt Google aan om de naamswijziging van de Golf van Mexico

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: met het huidige tempo heeft Rusland Oekraïne pas in 2256 veroverd

    » Mexico zet zich in voor de overleving van de axolotl

    Trump heeft de hele golf omgedoopt tot Golf van Amerika

    Mexico heeft een rechtszaak aangespannen tegen Google omdat het op Maps de naam van de Golf van Mexico heeft veranderd in Golf van Amerika. Het Hooggerechtshof in Mexico-Stad heeft Google opgedragen de naam van de Golf van Mexico op zijn platforms onmiddellijk te corrigeren, schrijft El País.

    Donald Trump had het technologiebedrijf onder druk gezet om de naam te veranderen van de golf waar de VS, Mexico en Cuba grondgebied delen. Google probeerde het alle partijen naar de zin te maken door de naamswijziging alleen zichtbaar te maken voor gebruikers in de VS. Maar Mexico was het niet eens met deze nuancering en beschouwde dit als een inbreuk op zijn soevereiniteit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Mexico betoogt dat Trump het recht heeft om zijn grondgebied te hernoemen, maar dat de naamsverandering in het geval van de Golf alleen van toepassing kan zijn op het continentale plat van de VS dat binnen 22 kilometer van de kust ligt, niet op het deel waar het grondgebied van Mexico en Cuba begint.

    ‘Google heeft niet de bevoegdheid om de hele Golf te hernoemen, want dat is een internationale bevoegdheid. Google mag alleen dat deel hernoemen dat bij het grondgebied van de VS hoort, maar het moet de naam Golf van Mexico geven aan het territoriale deel dat bij Mexico en Cuba hoort,’ aldus de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum.

  • VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: aantal choleragevallen sterk gestegen

    » Koning Charles verdedigt soevereiniteit van Canada tijdens troonrede

    Ze wil de verwerking van aanvragen van studentenvisa vertragen

    ‘De regering-Trump is van plan om alle buitenlandse studenten die in de Verenigde Staten willen studeren te verplichten om hun sociale media te laten controleren – een aanzienlijke uitbreiding van eerdere maatregelen’, meldt Politico.

    Een intern bericht van het ministerie van Binnenlandse Zaken van dinsdag, onthuld door de nieuwssite en opgepikt door de Amerikaanse en internationale pers, beveelt consulaire afdelingen om het inplannen van nieuwe gesprekken met aanvragers van studentenvisa (F, M en J) op te schorten totdat nieuwe richtlijnen worden uitgegeven over hoe de sociale netwerken van aanvragers zullen worden gescreend.

    ‘Als de regering dit plan doorzet, kan het de verwerking van aanvragen voor studentenvisa aanzienlijk vertragen’, merkt Politico op. ‘Het zou ook veel universiteiten kunnen schaden die sterk afhankelijk zijn van buitenlandse studenten om hun schatkist te spekken.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    F-visa zijn voor buitenlandse studenten, M-visa zijn voor studenten in technische of niet-academische programma’s, zoals kookscholen en andere beroepsopleidingen, terwijl J-visa bedoeld zijn voor internationale onderzoekers. ‘Meer dan een miljoen internationale studenten gaan elk jaar naar universiteiten in de Verenigde Staten, wat miljarden dollars bijdraagt aan de Amerikaanse economie en de wetenschappelijke en technologische sectoren van het land versterkt’, schrijft The Washington Post.

    De in Washington gevestigde NAFSA International Faculty Association schat dat internationale studenten 44 miljard dollar hebben bijgedragen aan de Amerikaanse economie tijdens het schooljaar 2023-2024, onder meer door collegegeld, kost en inwoning, transportkosten en uitgaven voor kleding en voedsel, meldt The Washington Post.

    De aangekondigde bevriezing ‘is een verdere escalatie van de huidige controlemaatregelen, die vooral gericht waren tegen studenten die betrokken waren bij pro-Palestijnse demonstraties op de campussen’, merkt The Guardian op.

  • VS: Hooggerechtshof staat Trump toe om beschermde status in te trekken

    VS: Hooggerechtshof staat Trump toe om beschermde status in te trekken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland verklaart Amnesty International tot ‘ongewenste’ organisatie

    » VN noemt Israëlische humanitaire hulp in Gaza ‘een druppel in de oceaan’

    Venezolanen met deze status mogen niet gedeporteerd worden

    Het Hooggerechtshof heeft Trump toestemming gegeven om de beschermde status van 350.000 Venezolanen in te trekken. Amerika’s hoogste gerechtshof, dat een conservatieve meerderheid heeft, reageerde positief op een verzoek van de Republikeinse regering, die de Tijdelijke Beschermde Status (TPS) van Venezolaanse migranten wilde kunnen opheffen die haar verbood hen te deporteren. TPS was grotendeels toegekend aan Venezolanen onder Joe Biden, omdat Washington het Venezuela van Nicolás Maduro destijds als een autoritair regime beschouwde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Jorge Márquez, een Venezolaanse olie-ingenieur uit Houston met banden met anti-Maduro-groeperingen, die zelf van deze status profiteert, vertelde aan The Washington Post dat het besluit van de Trump-regering ‘rampzalige gevolgen zal hebben op sociaal niveau voor gezinnen met een gemengde migratiestatus, maar ook op economisch niveau’, omdat de TPS veel immigranten in staat heeft gesteld om in de Verenigde Staten hun eigen bedrijf op te zetten of tewerkgesteld te worden.

  • Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Onderhandelingen Iran-VS: Trump gelooft dat nucleaire deal ‘dichtbij’ is

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne: Zelensky stuurt delegatie naar Istanboel voor vredesgesprekken

    » Bewijsstukken suggereren dat Iran samenwerkt met criminele organisaties

    Iran is bereid tot beperkingen in ruil voor opheffing van sancties

    Kort voordat hij naar de Verenigde Arabische Emiraten vloog, zei de Amerikaanse president Donald Trump donderdag in Qatar dat hij ‘in zeer serieuze onderhandelingen is met Iran voor een langdurige vrede’, meldt Al-Jazeera. ‘Ik denk dat we dichter bij het sluiten van een overeenkomst komen’ over het nucleaire programma van Iran, zei hij. Hij voegde eraan toe dat de Iraanse autoriteiten ‘tot op zekere hoogte de voorwaarden’ van het akkoord hadden geaccepteerd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Qatarese zender herinnert eraan dat Teheran deze week zei dat het bereid was om ‘vergaande beperkingen van zijn nucleaire programma te accepteren’, zonder te specificeren welke, in ruil voor de onmiddellijke opheffing van sancties. De meest recente onderhandelingen tussen Amerikaanse en Iraanse functionarissen vonden plaats in Oman op 11 mei.

  • Riyad: Trump kondigt aan Amerikaanse sancties tegen Syrië te zullen opheffen

    Riyad: Trump kondigt aan Amerikaanse sancties tegen Syrië te zullen opheffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Uruguay: oud-president en links icoon José ‘Pepe’ Mujica (89) overleden

    » Schotland: parlement stemt voor wetsvoorstel om euthanasie te legaliseren

    Damascus spreekt van een ‘beslissend keerpunt’

    De Amerikaanse president Donald Trump verraste dinsdag vriend en vijand tijdens zijn bezoek aan Saoedi-Arabië toen hij verklaarde dat hij de Amerikaanse sancties tegen Syrië zou stopzetten. Dat zei hij vlak voor een korte ontmoeting met de Syrische interim-president Ahmed al-Sharaa. Naar eigen zeggen had hij besloten de sancties op te heffen op aandringen van zijn gastheer, de Saoedische prins Mohammed bin Salman. Damascus heeft aangegeven blij te zijn met dit ‘beslissende keerpunt’ in de verhoudingen tussen de VS en Syrië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The Wall Street Journal was de ‘belangrijkste boodschap’ die Trump tijdens zijn bezoek op dinsdag overbracht, dat ‘de Verenigde Staten betrokken en dichtbij’ zullen blijven bij het Midden-Oosten ‘zolang er geld uit die regio naar de Amerikaanse economie stroomt’. De miljardair werd met alle respect ontvangen in Riyad en ondertekende dinsdag een ‘strategisch economisch partnerschap’ met de kroonprins, dat onder meer de verkoop van ‘geavanceerd’ Amerikaans militair materieel omvat. Washington schat het bedrag dat naar de VS gaat op 600 miljard dollar.

  • Hooggerechtshof geeft Trump toestemming om transgenders uit het leger te weren

    Hooggerechtshof geeft Trump toestemming om transgenders uit het leger te weren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Hamas ziet geen heil meer in onderhandelingen

    » Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Een federaal hof van beroep moet zich nog over de zaak buigen

    Een lagere rechtbank had een door de Amerikaanse president uitgevaardigd decreet om transgenders van het leger uit te sluiten opgeschort. Dinsdag hief de hoogste gerechtelijke instantie van de VS met een meerderheid van zes stemmen – zes conservatieve rechters tegen drie progressieve – deze opschorting tot nader order op. Het is nu wachten totdat een federaal hof van beroep zich over de inhoud van de zaak heeft uitgesproken. Er werden geen redenen gegeven voor de beslissing.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze uitspraak van het Hooggerechtshof ‘is een sterk signaal dat de regering een goede kans maakt om op de lange termijn te winnen’, aldus NPR. Twee federale rechters, één in de staat Washington en één in de federale hoofdstad, hadden een presidentieel decreet opgeschort dat transgenders uitsloot van de strijdkrachten. Maar de regering-Trump ging in beroep tegen deze beslissingen en bracht de zaak vervolgens voor het Hooggerechtshof.

  • VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: westernfilm Rust na lange tijd nu eindelijk uitgekomen

    » VK: Reform UK wint zetel met een marge van zes stemmen

    Buitenlandminister Marco Rubio neemt tijdelijk zijn taken over

    Donald Trump heeft op donderdag 1 mei de eerste ‘grote’ wijziging in zijn Witte Huis-team doorgevoerd, meldt The Washington Post. Michael Waltz, zijn nationale veiligheidsadviseur, werd anderhalve maand na de Signalgate-affaire, door Fox News omschreven als ‘een debacle’ en door HuffPost als ‘een fiasco’, uit zijn functie ontheven.

    Begin maart had Waltz per ongeluk een journalist van The Atlantic toegevoegd aan een chat tussen ambtenaren van de regering over een operatie in Jemen. ‘Een crisis die de krantenkoppen haalde en gêne veroorzaakte binnen de regering’, merkt The Wall Street Journal (WSJ) op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Trump lijkt een elegante manier te hebben gevonden om van Waltz af te komen’, aldus Axios. Hij benoemde hem tot Amerikaans ambassadeur bij de Verenigde Naties, een positie die nog vacant was. ‘Mike Waltz heeft hard gewerkt om de belangen van onze natie tot zijn prioriteit te maken. Ik weet dat hij hetzelfde zal doen in zijn nieuwe functie’, zei de Amerikaanse president op sociale media, zonder de affaire te noemen. De WSJ merkt op dat het staatshoofd weinig belangstelling heeft voor deze functie bij de VN ‘omdat het in New York is en hij zijn gezant niet regelmatig hoeft te zien en ook omdat hij een hekel heeft aan de organisatie’.

    Marco Rubio, de huidige minister van Buitenlandse Zaken, wordt de interim-veiligheidsadviseur. Om een minister te vinden die deze dubbele rol vervult, moet je terug naar Henry Kissinger, in 1973, maar ‘het Kissinger-experiment wordt door de meeste historici niet als een succes beschouwd’, aldus The New York Times.

    Volgens CNN kwam het nieuws als een verrassing voor leden van de regering. Een journalist van de zender informeerde de woordvoerder van Buitenlandse Zaken zelf tijdens een persbriefing. ‘De president heeft een goed idee wie zijn programma het beste kan uitvoeren,’ zei ze.

  • Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    » Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Hegseth is een oud-presentator zonder ervaring in defensie

    Volgens berichten zou Donald Trump op zoek zijn naar een nieuwe kandidaat voor de post van defensieminister en de huidige minister Pete Hegseth willen vervangen. De informatie werd door de Amerikaanse publieke radiozender NPR verkregen van een ‘functionaris die niet bevoegd was om in het openbaar te spreken’.

    Volgens de functionaris gebruikte de minister van Defensie opnieuw de Signal-berichtenapp op zijn persoonlijke smartphone om vertrouwelijke informatie over luchtaanvallen op Houthi-doelen in Jemen door te geven aan een groep waar onder anderen zijn vrouw, zijn broer en zijn advocaat in zaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In maart deelde Hegseth vergelijkbare informatie met hoge regeringsfunctionarissen in een andere groepsapp van Signal, waar per ongeluk ook een verslaggever van The Atlantic aan toegevoegd was. ‘President Trump steunt hem volledig,’ aldus zijn woordvoerster Karoline Leavitt. Hegseth heeft het op zijn beurt over een kliek die georkestreerd wordt door ‘wraakzuchtige voormalige werknemers’.

    Vier adviseurs moesten vorige week het Pentagon verlaten, onder wie voormalig woordvoerder John Ullyot, die in een opiniestuk op de nieuwswebsite Politico sprak van een ‘totale chaos’ binnen het ministerie. Drie andere collega’s, die zonder opgaaf van reden werden ontslagen, beweren ‘niets te hebben bekendgemaakt’ en spreken van een ‘onterecht’ ontslag. Volgens de Democratische senator Jeanne Shaheen is Trump de echte schuldige. Hij heeft namelijk ‘een voormalige presentator zonder ervaring’ op zo’n cruciale functie benoemd.

  • VS: regering-Trump zoekt manieren om Fed-baas Powell te ontslaan

    VS: regering-Trump zoekt manieren om Fed-baas Powell te ontslaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije opent rechtszaak tegen tweehonderd gearresteerde demonstranten

    » DR Congo: minstens 148 doden bij brand aan boord van een boot

    De positie van Powell wordt door de wet beschermd

    Opnieuw dreigt iemand het slachtoffer te worden van Trumps heksenjacht: Jerome Powell, de voorzitter van de Amerikaanse Federal Reserve Bank (Fed). Donderdag verklaarde Trump van plan te zijn Powell te ontslaan, ook al houdt de voorzitter vol dat hij zijn termijn, die afloopt in 2026, zal uitzitten.

    Vrijdag verklaarde Kevin Hassett, de belangrijkste economische adviseur van de Amerikaanse president, dat ‘het Witte Huis manieren overweegt’ om Jerome Powell te verwijderen, ‘ondanks de juridische waarborgen die zijn positie beschermen’, meldt The Hill.

    Op woensdag waarschuwde Powell ‘dat de tarieven van Trump de economische groei kunnen vertragen en de inflatie kunnen verhogen’ – de gevreesde ‘stagflatie’ – ‘waardoor de Fed waarschijnlijk de rente niet kan verlagen’, legt de Amerikaanse site uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de huidige wet kan de voorzitter van de Fed alleen door het Witte Huis worden ontslagen wegens wangedrag of grove nalatigheid bij de uitvoering van zijn taken. Maar ‘Trump heeft duidelijk gemaakt dat hij bereid is om te breken met normen en precedenten, zelfs als dat monumentale gevolgen kan hebben’, aldus CNN.

    ‘De onafhankelijkheid van de Fed ten opzichte van het Witte Huis is altijd als essentieel beschouwd voor de stabiliteit van de wereldeconomie en het financiële systeem’, aldus The New York Times. Volgens The Atlantic is het de vraag of de Fed nu ‘beslissingen over de rente kan nemen zonder inmenging van de politiek’.

    ‘Als Trump de Fed dwingt om een politieke beslissing te nemen door Powell te ontslaan en een vertrouweling te installeren als hoofd van de centrale bank, zullen investeerders over de hele wereld nog meer Amerikaanse activa dumpen en hun toevlucht zoeken in de relatieve veiligheid van de euro, waardoor de binnenlandse leenkosten zullen stijgen. Het zou een chaos worden, met kosten die in de triljoenen dollars lopen en repercussies die nog tientallen jaren voelbaar zouden zijn’, aldus het tijdschrift.

  • Trump: ‘De VS en China zijn in onderhandeling over handelstarieven’

    Trump: ‘De VS en China zijn in onderhandeling over handelstarieven’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland haalt de taliban van de lijst met terroristische organisaties af

    » Israël voert luchtaanvallen uit op Palestijns tentenkamp: minstens 37 doden

    De tarieven bedreigen de handel tussen de twee landen

    De Amerikaanse president Donald Trump onthulde donderdag dat de Verenigde Staten en China ‘een overeenkomst over tarieven bespreken’ en dat zo’n overeenkomst ‘in de komende drie tot vier weken’ kan worden bereikt, meldt ABC News. ‘Ze hebben verschillende keren contact met ons opgenomen,’ aldus Trump, waarmee hij doelde op de Chinese leiders. Na de escalatie van de afgelopen weken passen de Verenigde Staten nu een minimum van 145 procent aan heffingen toe op Chinese producten, terwijl Peking Amerikaanse producten belast tot 125 procent. Als deze situatie blijft voortduren, zal dit vrijwel alle handel tussen de twee landen bedreigen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Eerder op de dag ontving de miljardair de Italiaanse premier Giorgia Meloni in het Witte Huis, met wie hij ook de tarieven besprak. Hij zei er ‘100 procent’ zeker van te zijn dat er een handelsovereenkomst met de Europese Unie (EU) zou worden bereikt. Europese producten worden momenteel belast tegen een tarief van 10 procent wanneer ze de Verenigde Staten binnenkomen. Het dreigement om dit tarief te verhogen tot 20 procent werd op 9 april door Washington voor negentig dagen opgeschort. Tegelijkertijd schortte de EU voor dezelfde periode de tegenmaatregelen op die zij van plan was half april op te leggen.