Tag: Donald trump

  • VS: regering bevriest 2,2 miljard dollar aan subsidies voor de Harvard-universiteit

    VS: regering bevriest 2,2 miljard dollar aan subsidies voor de Harvard-universiteit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije neemt amendement aan om twee geslachten in de grondwet vast te leggen

    » Nigeria: ten minste 52 doden door oplaaiend geweld in de deelstaat Plateau

    De universiteit moet een eind maken aan haar diversiteitsprogramma

    De regering-Trump heeft 2,2 miljard dollar aan subsidies voor de universiteit van Harvard tijdelijk stopgezet. Het besluit werd maandag bekendgemaakt nadat de prestigieuze instelling – waar geregeld studentenprotesten tegen de oorlog van Israël in Gaza plaatsvinden – weigerde te buigen voor de eisen van het Witte Huis. Begin april eiste de Trump-regering dat Harvard een einde maakte aan programma’s die gericht waren op het bevorderen van diversiteit en veranderingen doorvoerde in programma’s die ‘antisemitische pesterijen aanwakkeren’. Ze riep ook op tot een ‘audit’ van de meningen van studenten en faculteiten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een brief verzekerde de voorzitter van de universiteit, Alan Garber, het publiek maandag dat Harvard ‘geen afstand zal doen van haar onafhankelijkheid of haar grondwettelijk gewaarborgde rechten’. Het geschil tussen de universiteit en de staat ‘zal vrijwel zeker worden beslecht in een federale rechtbank’, aldus The Boston Globe. Volgens het dagblad is de reactie van Harvard ‘de sterkste reactie tot nu toe op het harde optreden van de Trump-regering tegen elite-universiteiten’. De Columbia-universiteit daarentegen is de afgelopen weken begonnen met drastische hervormingen die door de regering worden geëist in een poging om 400 miljoen dollar aan bevroren subsidies terug te krijgen.

  • Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    MAGA-conservatievelingen zijn dol op Viktor Orbán. Maar dankzij hem is Hongarije inmiddels corrupt en verarmd en is de economie gestagneerd. Als Orbáns autoritaire overname als voorbeeld wordt genomen, ziet Anne Applebaum de toekomst van Amerika somber in.

    Sjieke hotels en dure restaurants bepalen tegenwoordig het aanzien van het centrum van Boedapest, een stad die ooit bekendstond om haar vervallen gevels. In het centrum van de stad zijn ook nieuwe monumenten verrezen. Een daarvan, een imitatie van het Vietnammonument in Washington D.C., is een eerbetoon aan het verloren gegane, negentiende-eeuwse Hongaarse Rijk. In plaats van namen van oorlogsslachtoffers staan er namen op van voormalige ‘Hongaarse’ plaatsen – dorpen en steden die nu in Roemenië, Slowakije, Oekraïne of Polen liggen. De in lange granieten muren gegraveerde namen vormen een plechtig eerbetoon met een eeuwig brandende vlam.

    Maar achter de nationalistische kitsch en de toeristische attracties gaat een heel andere realiteit schuil. Hongarije, dat ooit werd gezien als het rijkste land van Centraal-Europa (‘de gelukkigste barak in het socialistische kamp’ zoals het land tijdens de Koude Oorlog werd genoemd), en dat later het Centraal-Europese land was waar investeerders het meeste heil in zagen, is tegenwoordig een van de armste landen, om niet te zeggen hét armste land, van de Europese Unie.

    Orbán in Amerika

    De industriële productie neemt jaar na jaar af. De productiviteit is de laagste in de wijde omtrek. De werkloosheid neemt steeds meer toe. Ondanks alle grote woorden van de regeringspartij over traditionele waarden, krimpt de bevolking. Misschien komt dat doordat jonge mensen geen kinderen willen krijgen in een land waar twee derde van de inwoners het landelijke onderwijssysteem als ‘slecht’ betitelt en waar afdelingen van ziekenhuizen sluiten omdat er zo veel artsen zijn uitgeweken naar het buitenland. Misschien dat getalenteerde mensen niet in een land willen blijven dat al drie jaar op rij als het meest corrupte land binnen de EU wordt gezien. Zelfs de Index van Economische Vrijheid – die wordt gepubliceerd door de Heritage Foundation, de aan MAGA-gelieerde denktank achter Project 2025 – plaatst Hongarije helemaal onderaan de EU-lijst waar het de integriteit van de overheid betreft.

    Toeristen in het centrum van Boedapest merken niets van deze neergang. Net zo min als rechts Amerika, kennelijk. Want hoewel de premier van Hongarije, Viktor Orbán, geen minerale rijkdommen heeft weg te geven en niet over een noemenswaardig leger beschikt, speelt hij een buitenproportionele rol in het politieke debat in Amerika. Tijdens de presidentiële campagne van 2024 had Orbán diverse ontmoetingen met Donald Trump.

    Een Republikeins Congreslid omschreef het land als ‘een van de succesvolste modellen van conservatief bestuur’

    In mei 2022 organiseerde een pro-Orbán-denktank de rechtse Conservative Political Action Conference (CPAC) in Boedapest, en drie maanden later ging Orbán naar Texas om te spreken op de CPAC-conferentie in Dallas. Tijdens de derde editie van CPAC-Hongarije, vorig jaar, omschreef een Republikeins Congreslid het land als ‘een van de succesvolste modellen van toonaangevende conservatieve opvattingen en bestuur’. In een videoboodschap noemde Steve Bannon Hongarije ‘een inspiratiebron voor de hele wereld’. Kevin Roberts van de Heritage Foundation heeft, in weerwil van de analyse die zijn eigen instituut heeft gemaakt van de manier waarop Hongarije wordt bestuurd, het moderne Hongarije geprezen als ‘niet zomaar een model voor moderne staatskunde, maar hét model’.

    Orbáns autocratische overname

    Wat is dit dan voor model, dat zo veel bewondering oogst? Op de eerste plaats heeft het niets van doen met moderne staatskunde. Het is een zeer oude, zeer bekende blauwdruk voor een autocratische machtsovername, die is gehanteerd door zowel rechtse als linkse leiders, van Recep Tayyip Erdoğan tot Hugo Chávez.

    Na Orbáns herverkiezing in 2010 heeft hij stelselmatig ambtenaren vervangen door loyalisten; economische drukmiddelen en regelgeving ingezet om de vrije pers de mond te snoeren; universiteiten hun onafhankelijkheid ontnomen en zelfs een universiteit gesloten; het rechtssysteem gepolitiseerd; en meer dan eens de grondwet aangepast voor zijn eigen electorale gewin. 

    Orbáns autocratische overname is precies waar ze in Amerika zo’n bewondering voor koesteren

    Tijdens de coronaepidemie verleende hij zichzelf noodbevoegdheden, die hij tot op de dag van vandaag heeft gehouden. Hij is openlijk banden aangegaan met Rusland en China, heeft zich op EU-vergaderingen doen gelden als spreekbuis van het Russische buitenlandsbeleid en heeft schimmige Chinese investeerders toegang geboden tot zijn land.

    Deze autocratische overname is precies waar onder meer Bannon en Roberts zo’n bewondering voor koesteren, en het is precies wat ze nu zelf proberen te bewerkstelligen in Amerika. De uitholling van het ambtenarenapparaat is al gaande, de druk op de pers en de universiteiten wordt opgevoerd en er wordt ook al gesproken over grondwetswijzigingen. Maar we horen de pleitbezorgers van deze ideeën zelden over hoe het de Hongaarse economie is vergaan, of de gewone Hongaar, toen die wijzigingen eenmaal waren doorgevoerd. Evenmin kijken ze naar de tegenstellingen tussen Orbáns retoriek en de realiteit van zijn beleid. Orbán heeft het bijvoorbeeld heel veel over het weren van emigranten, maar op zeker moment heeft zijn regering visa verstrekt aan willekeurig welke inwoner van een land buiten de EU, als diegene voor 300.000 euro aan staatsobligaties kocht van geheimzinnige offshorebedrijven.

    Orbán en de oligarchie

    Orbán heeft de mond vol van familiewaarden, al geeft zijn regering per hoofd van de bevolking minder uit aan gezondheidszorg dan welk ander EU-land ook. Hij heeft ook de toegang tot IVF aan banden gelegd. En dan is er nog het beruchte geval van een man die seksueel misbruik van kinderen in tehuizen bleek te hebben toegedekt, maar die Orbán evengoed gratie verleende. 

    Orbán praat ook graag over ‘het volk’, terwijl hij zijn vrijwel absolute macht niet gebruikt om de Hongaarse welvaart te bevorderen maar om nog meer geld toe te spelen aan een klein groepje rijke zakenlieden, van wie sommige familie van hem zijn. In Boedapest worden deze oligarchen soms NER genoemd, of NER-mensen, of NERistani – bijnamen die zijn afgeleid van Nemzeti Együttműködés Rendszere, ofwel het Systeem van landelijke samenwerking, de Orwelliaanse naam die Orbán zijn politieke systeem heeft gegeven – en deze NERistani profiteren direct van hun nauwe banden met de leider.

    Direkt36, een van de weinige overgebleven teams van onderzoeksjournalisten in Hongarije, heeft onlangs een documentaire gemaakt, The Dynasty, waarin onder meer is te zien hoe aanbestedingen voor staats- en EU-contracten vanaf ongeveer 2010 bewust zo zijn opgezet dat Elios Innovatív, een energiebedrijf dat deels in handen is van Orbáns schoonzoon István Tiborcz, de opdrachten in de wacht zou slepen. De EU heeft uiteindelijk 35 contracten onderzocht en in vele daarvan onrechtmatigheden aangetroffen, naast bewijzen van belangenverstrengeling. (In een verklaring uit 2018 zei Elios dat hij alle wet- en regelgeving had nageleefd, wat ongetwijfeld waar is; het punt van dit systeem is nu juist dat het allemaal legaal is gemaakt.)

    Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, heeft zijn rijkdom toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán’

    Dit is slechts een van de vele verhalen die Hongaren elkaar vertellen, maar niet in het openbaar. The Dynasty gaat ook over het Kisfaludy Tourism Development Programme, dat het toerisme diende te bevorderen en daartoe 316 miljard Hongaarse forinten (860 miljoen dollar) aan subsidies mocht verdelen. Twee derde daarvan ging naar 0,5 procent van de aanvragers; bijna een vijfde ging naar projecten waar Tiborcz iets mee van doen had, of mee van doen zou krijgen.

    Niet dat Tiborcz de enige is die zich mag verheugen in de vrijgevigheid van de overheid. Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, een gasinstallateur die later ondernemer is geworden, en tevens een oude vriend van de premier, heeft zijn rijkdom ooit toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán.’ Andere gunstelingen komen en gaan, al naar gelang Orbáns grillige voor- en afkeuren. Een Hongaarse zakenman zei ooit tegen me dat ‘je kunt merken wie in de gunst is en wie niet door te kijken welke ondernemingen floreren. Als je in de gunst bent, groeit je bedrijf. Als je eruit ligt, zal je bedrijf krimpen. Dat is binnen een jaar of twee merkbaar.’

    Orbán en de ‘onvoorstelbare successen’

    Dergelijke vormen van corruptie zijn, zoals gezegd, meestal legaal omdat de wetten, contracten en aanbestedingsregels zo zijn opgesteld dat die ruimte er is. En zelfs als bepaalde activiteiten illegaal zouden zijn, zouden door de overheid gecontroleerde aanklagers geen onderzoek instellen. De corruptie vindt plaats op een dermate grote schaal dat de rest van de economie erdoor wordt verstoord. De Hongaarse zakenman en een Hongaarse econoom met wie ik heb gesproken – en die beiden absoluut anoniem wilden blijven, uit angst voor represailles – hadden onafhankelijk van elkaar berekend dat NERistan zo’n twintig procent van de Hongaarse economie uitmaakt.

    Dat wil zeggen, zo legde de econoom me uit, dat twintig procent van de Hongaarse bedrijven niet draait ‘op basis van marktwerking, niet op basis van verdiensten, maar feitelijk op basis van loyaliteit.’ De bedrijven hebben geen normaal personeelsbeleid en ze gebruiken geen echte businessmodellen, omdat ze niet zijn opgezet om efficiënt te zijn en winst te maken, maar om de kleptocratie te faciliteren – het doorsluizen van overheidsgeld naar de eigenaars van de bedrijven.

    Het Sovereignty Protection Office is een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt

    Niet dat het regime ooit zal toegeven dat de oligarchie een rol speelt binnen het systeem, of zelfs maar zal onderkennen dat Hongarije mogelijk aan de vooravond staat van een structurele crisis. Een andere Hongaarse econoom vertelde me dat Orbán altijd ‘een stralende toekomst’ voorspelt, met ‘successen, onvoorstelbare successen.’

    ‘Schenk ons alstublieft uw vertrouwen,’ zei Orbán begin 2023 tijdens zijn jaarlijkse toespraak. ‘Gelooft u mij: Tegen het einde van dit jaar zal de inflatie niet langer dubbele cijfers bedragen.’ Maar in 2023 bedroeg de jaarlijkse inflatie maar liefst dik 17 procent. In 2024 voorspelde de regering een groei van 4 procent; de werkelijkheid was 0,6 procent. Wie met tegengeluiden komt, zal vermoedelijk nauwelijks gehoord worden. Onafhankelijke economen worden zelden gevraagd in televisieprogramma’s en ze komen ook nauwelijks aan bod in de verschillende door de regeringspartij gecontroleerde media.

    Orbáns onderdrukking

    In februari 2024 heeft het regime het Sovereignty Protection Office in het leven geroepen, een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt. Sinds de Amerikaanse verkiezingen en de aanval op USAID heeft deze dienst haar inspanningen verdubbeld. De dienst richt zijn pijlen onder meer op de Hongaarse tak van Transparency International, de anticorruptieonderzoeksgroep, en op het portal voor onderzoeksjournalistiek Atlatszo.hu – en op willekeurig welke instelling die de waarheid zou kunnen vertellen over hoe het land werkelijk functioneert.

    Maar voor wie bereid is te kijken is die waarheid overal zichtbaar, aangezien de gunstelingen van dit corrupte systeem er geen enkel probleem mee hebben om te pronken met hun rijkdom. Toen ik tegen een Hongaarse vriend begon over alle glimmende hotelgevels in de binnenstad van Boedapest, snoof hij: ‘Ja, wat wil je, daar wonen al die NER-lui. Die willen dat alles blinkt.’ Bovendien hebben ze zelf een groot deel van die hotels in bezit. In The Dynasty, de documentaire, zitten ook beelden van de Hongaarse elite die feest in clubs en paleizen. De film is binnen een maand meer dan 3 miljoen keer bekeken, wat veel is voor een land met 9,6 miljoen inwoners. In de duizenden reacties op YouTube worden de Direkt36-journalisten bedankt dat ze de ‘echte waarheid’ hebben getoond, die nergens anders te zien is.

    Hongarije is in veel opzichten haast het tegenovergestelde van Amerika: het land is klein, arm en homogeen. Maar de film riep bij mij een angstig voorgevoel op. Terwijl Elon Musk, die door de overheid is ingehuurd, ons ambtenarenapparaat ontmantelt en beslissingen neemt over de ministeries die hem reguleren; terwijl de FBI en het ministerie van Justitie worden overgenomen door partizanen die nooit hun collega’s zullen vervolgen voor corruptie; terwijl inspecteurs-generaal worden ontslagen en wetgeving over belangenverstrengeling aan de laars wordt gelapt, tolt Amerika in sneltreinvaart richting Hongaars populisme, Hongaarse politiek en een Hongaars rechtssysteem. Dat betekent ook dat ons Hongaarse stagnatie, Hongaarse corruptie en Hongaarse armoede staan te wachten.

  • Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    De recent gelekte berichten uit een Signal-groepschat tussen hooggeplaatste Amerikaanse functionarissen hebben velen verstomd achtergelaten, waaronder Hillary Clinton. In deze column uit The New York Times deelt de voormalige minister van Buitenlandse Zaken en First Lady haar ergernissen en zorgen over het beleid van de regering-Trump.

    Het is niet eens de hypocrisie die me zo stoort, maar de domheid. We zijn allemaal geschokt – geschokt! – dat president Trump en zijn team zich niets gelegen laten liggen aan het beschermen van geheime informatie of het naleven van federale dataretentiewetten. Maar dat is niets nieuws. Wat veel erger is, is dat hooggeplaatste functionarissen binnen de regering-Trump onze troepen in gevaar hebben gebracht door militaire aanvalsplannen te delen op een commerciële berichtendienst en per ongeluk een journalist hebben uitgenodigd voor de groepschat. Dat is gevaarlijk. En het is oerstom.

    Dit is het nieuwste incident in een hele reeks zelf aangebrachte wonden die de kracht van Amerika ondermijnen en onze nationale veiligheid in gevaar brengen. Honderden mensen ontslaan die zijn belast met de bescherming van onze kernwapens is ook dom. Net als het stopzetten van alle inspanningen om pandemieën te bestrijden, net nu in Afrika een dodelijke ebola-uitbraak om zich heen grijpt. Het is gespeend van elke logica om zuiveringsacties uit te voeren onder getalenteerde generaals, diplomaten en spionnen in een tijd waarin rivalen als China en Rusland hun mondiale invloedssfeer proberen te vergroten.

    In een gevaarlijke en complexe wereld voldoet het niet om sterk te zijn. Je moet ook slim zijn. Als minister van Buitenlandse Zaken in de regering-Obama heb ik me sterk gemaakt voor slimme kracht, voor het samenbrengen van de harde kracht van ons leger en de zachte krachten van onze diplomatie, ontwikkelingshulp, economische macht en culturele invloed. Geen van deze elementen afzonderlijk is in staat de klus te klaren. Samen maken ze het Amerika van nu tot een supermacht. De Trumpaanpak is die van de domme kracht. In plaats van een sterk Amerika dat al onze krachten gebruikt om een wereldleider te zijn en onze vijanden het hoofd te bieden, zal het Amerika van Trump in toenemende mate blind en blunderend te werk gaan, ontdaan van macht en vrienden.

    Massaontslagen

    Laten we beginnen met het leger, waarvan Trump beweert dat hij het hoog in het vaandel heeft staan. Laat u niet misleiden door zijn bravoure. Trump en zijn minister van Defensie, Pete Hegseth (bekend van de groepschat), hebben duidelijk meer affiniteit met hun strijd voor de bühne tegen woke dan met de voorbereidingen voor de echte strijd met Amerika’s tegenstanders. Is er werkelijk iemand die gelooft dat ons land veiliger wordt door elk eerbetoon aan de Tuskegee Airmen [een groep voornamelijk Afro-Amerikaanse piloten uit de tweede Wereldoorlog] te verwijderen? Het Trump-Pentagon heeft beelden verwijderd van het vliegtuig dat de atoombom afwierp, waarmee een einde werd gemaakt aan de Tweede Wereldoorlog, enkel en alleen omdat het vliegtuig Enola Gay heette. Dom.

    In plaats van samen te werken met het Congres om het defensiebudget te moderniseren zodat het aansluit op de veranderende dreigingen, ontslaat de president zonder geloofwaardige argumentatie hooggeplaatste generaals. Vijf voormalige ministers van Defensie, zowel Republikeinen als Democraten, hebben terecht gewaarschuwd dat dit onze ‘geheel vrijwillige krijgsmacht ondermijnt en onze nationale veiligheid in gevaar brengt’. Ook inlichtingendiensten hebben te maken gekregen met massaontslagen. Om de woorden van een voormalig spion te gebruiken: ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet.’ Ook niet slim.

    ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet’

    Als er al zo roekeloos wordt omgegaan met Amerika’s hard power, zal het geen verbazing wekken dat ook onze soft power het moet ontgelden. Als voormalig minister van Buitenlandse Zaken maak ik me met name zorgen over de plannen van de regering om ambassades en consulaten te sluiten, diplomaten te ontslaan en USAID te ontmantelen. Ik zal uitleggen waarom dat ertoe doet, want het belang hiervan wordt vaak minder goed begrepen dan dat van tanks en straaljagers.

    Als Amerikaanse topdiplomaat heb ik 112 landen bezocht en bijna anderhalf miljoen kilometer gereisd, en ik heb gezien hoe belangrijk het voor ons land is om in afgelegen gebieden te worden vertegenwoordigd. Het Amerikaanse leger is zich er al heel lang van bewust dat onze troepen proactief moeten worden ingezet om de Amerikaanse macht te beschermen en om snel te kunnen reageren in het geval van een crisis. Hetzelfde geldt voor onze diplomaten. Onze ambassades zijn onze ogen en oren, en ze leveren informatie voor de beleidsbeslissingen die in Washington worden genomen. Ze fungeren als uitvalsbases voor de operaties die onze veiligheid en welvaart borgen, variërend van het trainen van buitenlandse antiterrorisme-eenheden tot het helpen van Amerikaanse bedrijven bij het aanboren van nieuwe markten.

    China begrijpt de waarde van diplomatie ter plaatse en heeft dan ook overal ter wereld nieuwe ambassades en consulaten geopend, waardoor het er inmiddels meer heeft dan Amerika. Als de regering-Trump zich terugtrekt, laat ze het speelveld open voor Beijing, dat ongehinderd haar invloedssfeer verder kan uitbreiden.

    Diplomatie

    Diplomaten sluiten vriendschappen waardoor Amerika er niet alleen voor staat in deze competitieve wereld. Zo waren mijn collega’s en ik in staat om zware sancties op te leggen aan het nucleaire programma van Iran, waardoor we Teheran uiteindelijk wisten te dwingen de ontwikkeling van een bom te staken – iets wat Trump met zijn stoere praat niet is gelukt. (Sterker nog, hij heeft de financiering stopgezet van de inspecteurs die toezicht hielden op Iraanse onderzoeksfaciliteiten. Dom.)

    Diplomatie is betrekkelijk goedkoop, zeker in vergelijking met militair ingrijpen. Het is goedkoper om oorlogen te voorkomen dan om ze uit te vechten. Trumps eigen voormalige minister van Defensie, Jim Mattis, een gepensioneerde viersterrengeneraal van het Korps Mariniers, heeft tegen het Congres gezegd: ‘Als u het ministerie van Buitenlandse Zaken niet volledig financiert, zal ik meer munitie moeten kopen.’

    Onze ontwikkelingshulp, die nooit meer dan een klein deel heeft uitgemaakt van het federale budget, heeft een ongekende invloed gehad op de internationale stabiliteit, zeker in combinatie met effectieve diplomatie. Wanneer Amerikaanse hulpgelden een hongersnood of een uitbraak weten te voorkomen, wanneer we te hulp schieten bij een natuurramp of wanneer we scholen openen, winnen we de hearts and minds van de bevolking, van wie de loyaliteit anders misschien zou uitgaan naar terroristen of rivalen als China. We zorgen voor een vermindering van het aantal migranten en vluchtelingen. We versterken bevriende regeringen die anders wellicht omvergeworpen zouden worden.

    We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen

    Ik zal niet beweren dat het allemaal makkelijk is, of dat het Amerikaanse buitenlandbeleid niet gebukt is gegaan onder verkeerde inschattingen. Leiderschap is bepaald niet eenvoudig. Maar we maken de meeste kans om het goed te doen, en om ons land sterker te maken, door onze overheid te versterken in plaats van te verzwakken. We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen.

    Door slimme hervormingen kunnen federale instanties, waaronder het Ministerie van Buitenlandse Zaken en USAID, efficiënter en effectiever worden. Tijdens de regering-Clinton is met het Reinventing Government Initiative van mijn man, onder leiding van vicepresident Al Gore, in samenwerking met het Congres op doordachte wijze de bureaucratie gestroomlijnd en het personeelsbestand gemoderniseerd, waardoor er miljarden dollars zijn bespaard. In meerdere opzichten was dit het tegenovergestelde van de sloophameraanpak van de regering-Trump. Het overheidsapparaat wordt nu niet hervormd; het wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Politiek gokspelletje

    Dit alles is zowel dom als gevaarlijk. En dan heb ik het nog niet eens over de schade die Trump aanricht door aan te pappen met dictators zoals de Russische Vladimir Poetin, door onze bondgenootschappen op te blazen – samenwerkingsverbanden die onze invloedsfeer vergroten en onze lasten verlichten – en door met het ondergraven van de Amerikaanse rechtsstaat onze morele invloed te verkwanselen. Of kijk hoe hij onze economie ondermijnt en onze staatsschuld laat oplopen. Propagandisten in Beijing en Moskou weten dat er wereldwijd een debat op gang is gekomen over verschillende staatsvormen.

    Over de hele wereld kijken mensen en leiders toe, benieuwd of democratie nog altijd vrede en voorspoed kan garanderen, of überhaupt nog kan functioneren. Als Amerika wordt bestuurd als een bananenrepubliek, met een stuitende corruptie en een leider die zichzelf boven de wet plaatst, verliezen we die discussie. Dan verliezen we ook de kwaliteiten die Amerika uniek en onmisbaar maken.

    Als er al sprake mocht zijn van een alomvattende strategie, dan zou ik niet weten wat die is. Misschien hoopt Trump terug te keren naar negentiende-eeuwse invloedssferen. Misschien wordt hij enkel gedreven door persoonlijke rancune en groeit het hem allemaal boven het hoofd. Als zakenman heeft hij zijn casino’s in Atlantic City failliet laten gaan. Nu heeft hij de veiligheid van de Verenigde Staten als inzet genomen. Als dit zo doorgaat, is een stommiteit met een groepschat wel het minste wat ons zorgen moet baren en zullen alle vuist- en vlagemoji’s ter wereld ons niet kunnen redden.

  • VS: Hooggerechtshof oordeelt dat bendeleden mogen worden gedeporteerd

    VS: Hooggerechtshof oordeelt dat bendeleden mogen worden gedeporteerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Economische crisis in Bolivia bereikt nieuw dieptepunt

    » Vaticaan: paus Franciscus voor het eerst in lange tijd weer in het openbaar verschenen

    De drie liberale rechters van de rechtbank stemden tegen

    Het Hooggerechtshof, dat voor het merendeel uit conservatieve rechters bestaat, heeft de regering-Trump toestemming gegeven om de Alien Enemies Act, een wet uit 1798 die normaal gesproken in oorlogstijd wordt gebruikt, in te zetten om vermeende leden van een Venezolaanse bende met spoed uit te wijzen. De drie liberale rechters van het Hooggerechtshof stemden tegen de beslissing en bekritiseerden de keuze van hun collega’s, die het Witte Huis een ‘belangrijke overwinning’ opleverde, meldt CNN. ‘Het is een geweldige dag voor Amerika’, schreef Trump triomfantelijk op het Truth Social-netwerk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het hof benadrukt echter dat de zaken van degenen die het doelwit zijn van deze uitzettingen, door een federale rechtbank moeten kunnen worden onderzocht. Bovendien hoeft de regering-Trump, ondanks dat ze heeft toegegeven een fout te hebben gemaakt door Armando Abrego Garcia naar El Salvador te deporteren, hem niet onmiddellijk terug naar de VS te halen, zoals een rechter heeft verzocht, aldus CNN. Volgens de Trump-regering ligt het lot van de gevangengenomen vader uit Maryland nu in de handen van de lokale autoriteiten van El Salvador, waar de dictator Nayib Bukele de scepter zwaait, een man die berucht is om zijn meedogenloze optreden tegen bendeleden.

  • VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Emmanuel Macron op bezoek in Egypte om een top over Gaza bij te wonen

    » São Paulo: Bolsonaro houdt demonstratie om amnestie voor coupplegers te eisen

    Allerlei mensen namen deel aan de ‘Hands Off’ -protesten

    Zaterdag waren er grote protesten tegen de huidige Amerikaanse regering en vooral tegen de acties van de Amerikaanse president Donald Trump en zijn adviseur Elon Musk. De demonstraties waren verspreid over ongeveer 1200 steden in alle vijftig staten van Amerika, van Alaska tot Florida. De demonstranten vormden de grootste oppositiebeweging sinds Trumps inhuldiging en er namen meer dan 150 groepen deel aan de protesten, van mensenrechtenorganisaties tot klimaatactivisten en van oorlogsveteranen tot lhbti-rechtenverdedigers, meldt Associated Press.

    De demonstranten stelden meerdere acties van de regering aan de kaak, zoals de duizenden federale werknemers die ontslagen werden, bijvoorbeeld bij de ontmanteling van USAID, de hevige bezuinigingen op sociale zekerheid, het onwettig deporteren van immigranten en het stopzetten van verschillende zorg- en gezondheidsinitiatieven. In de stad Boston riepen demonstranten ‘Hands off our democracy’ en ‘Hands off our social security’. Michelle Wu, de burgemeester van Boston, zei dat ze niet wil dat haar kinderen of anderen leven in een wereld waar waarden zoals diversiteit en gelijkheid onder vuur liggen, aldus AP.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The New York Times waren er zelfs protesten in de overzeese Amerikaanse territoria en andere locaties buiten de VS. In Manhattan strekte de stoet zich uit over wel twintig huizenblokken en in de hoofdstad hadden duizenden zich verzameld rondom het Washington Monument. Velen, vooral werknemers van de federale overheid en studenten, wilden enkel anoniem bericht doen aan The New York Times omdat ze bang waren voor vergeldingsacties. Hoewel de demonstranten tegen Trump en zijn regering protesteerden, hadden velen ook kritiek op de oppositie, de Democratische partij, die volgens velen te oud en te passief is. De president gaf weinig commentaar op de protesten; hij was aan het golfen in Florida.

  • Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Moeten we nog wel een Tesla blijven rijden?

    Sinds Elon Musk extreemrechts is geworden en deel uitmaakt van de regering van Donald Trump, is de beurskoers van Tesla dramatisch gekelderd. Mensen doen afstand van hun Tesla of kopen geen auto meer van dit merk. Is dat terecht, of kunnen we gewoon in deze auto blijven rijden? Twee bezitters van een Tesla geven hun mening. 

    ‘Als ik opnieuw mocht beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen’

    Dan Neil – The Wall Street Journal

    ‘Nieuwsgierige lezers hebben het altijd al willen weten: in wat voor auto rijdt de autorecensent van The Wall Street Journal?’ schrijft Dan Neil, de man die verantwoordelijk is voor de autorubriek van het Amerikaanse dagblad. Hij geeft op die vraag meestal liever geen antwoord, om te vermijden dat mensen hem in een bepaald hokje plaatsen. Maar nu biecht hij het dan toch op.

    ‘Onlangs heb ik een nieuwe auto gekocht. Maandenlang heb ik allerlei cijfers doorgespit: aankoopprijs, gebruikskosten, geavanceerde veiligheids-, communicatie- en gemaksfuncties. Met mijn levenslange expertise kwam ik tot de meest rationele, redelijke en verantwoorde keuze die ik kon maken. En nu denken mijn buren dat ik een zwak heb voor nazi’s.’ 

    Begin januari kocht Neil een amper gebruikte Tesla Model 3 Standard Range uit 2022 voor 26.400 dollar (24.500 euro). Hij had de aanschaf van een auto al een paar jaar uitgesteld, maar besloot tot aankoop over te gaan voordat de Trump-regering een einde zou maken aan het federale belastingvoordeel voor gebruikte EV’s en tarieven op auto’s en auto-onderdelen zou gaan heffen. Achteraf bezien heeft deze tijdige aankoop hem heel wat geld bespaard.

    ‘De Model 3 is een van de veiligste auto’s op de weg’ 

    Maar toen sloeg de tijdgeest om. ‘In de drie weken tussen het moment dat ik op de koopknop op de website van Tesla klikte en het bericht “Klaar om op te halen” ontving, sloot Tesla-CEO Elon Musk zich officieel aan bij de regering-Trump. Daarmee smeedde hij een alliantie tussen de man die de EV-industrie in de VS in feite heeft gecreëerd en degene die het liefst ziet dat de stekker eruit wordt getrokken.’ 

    Neil zag hoe Musk en Trump tijdens de laatste maanden van de presidentiële campagne naar elkaar toe groeiden en ging ervan uit dat Musks ommezwaai naar rechts het imago van Tesla zou schaden. Zijn vermoedens klopten: in China, de grootste automarkt ter wereld, daalde de verkoop van Tesla’s in februari met 49 procent ten opzichte van een jaar eerder; in Australië in dezelfde periode met 72 procent. In Californië – de grootste markt voor EV’s in de VS – daalde de verkoop van Tesla’s al in 2024 met bijna 12 procent, terwijl de verkoopcijfers binnen de EV-sector als geheel stabiel bleven.

    Maar dat extremisten showrooms van Tesla zouden vernielen, oplaadstations in brand zouden steken en auto’s op straat zouden aanvallen, had hij nooit verwacht. ‘Er zijn al eerder boycots geweest in de auto-industrie, maar de kritiek op Musk is aan het veranderen in een razzia.’ Vorig jaar begonnen mensen zelfs bumperstickers op hun Tesla te plakken met de tekst ‘Ik kocht deze voordat we wisten dat Elon gek was!’

    ‘De Model 3 blijft de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook brengt’

    Ondanks al deze kritiek op Musk heeft Neil geen spijt van zijn aankoop. ‘Als ik opnieuw moest beslissen, zou ik weer de Model 3 kopen. Omdat Musk gelijk had voordat hij de fout in ging. De Model 3 uit 2022 is een fantastische kleine auto: oerdegelijk, snel en sterk, met veel comfort in de cabine en een infotainmentsysteem dat dankzij regelmatige updates met de tijd alleen maar beter wordt. Het is ook een van de veiligste auto’s op de weg, met vijf sterren over de hele linie en een hele reeks geavanceerde rijhulpsystemen, zoals een robuuste rijstrookassistent. Er is niets wat in de buurt komt voor zo weinig geld.’ Tesla kan bovendien bijdragen aan een duurzamere toekomst, aldus Neil. ‘De Model 3 is nog steeds de juiste keuze, hoeveel saluten Musk ook met zijn opgeheven arm brengt,’ concludeert hij.  


    ‘Ik voel me niet meer prettig in een Tesla’

    John Blumenthal – Los Angeles Times

    De voormalige tijdschriftredacteur John Blumenthal schreef eind 2022 in Los Angeles Times over zijn worsteling met het feit dat hij in een Tesla rijdt. Hij kocht een paar jaar geleden een tweedehands exemplaar, naar eigen zeggen omdat hij ‘hypocriet was geweest’. Jarenlang had hij zich uitgesproken over de gevaren van koolstofuitstoot. Maar tegelijkertijd reed hij rond in een oude benzinebak die 1 op 10 reed en elke keer als hij de sleutel in het contactslot draaide ‘het geluid maakte van een raketlancering’.

    ‘Mijn vrienden die zich inzetten voor het milieu waren er niet van onder de indruk dat ik ijverig composteerde in de stad, ledlampen installeerde en energiezuinige apparaten gebruikte. Ik moest meer doen om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Ze herinnerden me eraan dat de ijsbergen aan het smelten waren en zeiden dat er minstens één ijsbeer dakloos en hongerig rondzwierf door mijn schuld.’ 

    ‘Op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp van de auto’

    Omdat Blumenthal vaak om zich heen hoorde dat de Tesla de milieuvriendelijkste auto was, besloot hij afscheid te nemen van zijn benzineslurper en de overstap te wagen. ‘Het duurde een paar weken voordat ik de basis onder de knie had, maar op den duur raakte ik gehecht aan het gestroomlijnde ontwerp en de toeters en bellen van de auto. Dat gevoel was echter van korte duur.’ 

    Toen Elon Musk zijn politieke standpunten naar buiten bracht, begon Blumenthal zich zorgen te maken over het politieke statement dat de auto lijkt af te geven. ‘Zullen mensen me zien als een symbool van rechts milieuactivisme, een levend oxymoron? Toen ik de auto kocht, had ik niet echt een mening over Musks enigszins dubieuze politieke overtuigingen. Nu Musk blijkbaar naar uiterst rechts is gezwaaid – door journalisten van X te verbannen en neonazi’s weer toegang te geven tot het sociale netwerk – vind ik het verschrikkelijk om met zijn merk geassocieerd te worden.’ 

    ‘Zou een dreun voor de Tesla-aandelen echt iets veranderen aan het beleid van Musk?’

    Blumenthal zou zijn Tesla kunnen verkopen als een uiting van protest, maar, legt hij uit, hij gelooft niet dat dit Musk op andere gedachten zou kunnen brengen. ‘Al zou ik deel uitmaken van een grote beweging en zouden veel andere politiek bewuste potentiële Tesla-eigenaren kiezen voor andere, nieuwere EV’s, zou een dreun voor de Tesla-aandelen dan echt iets veranderen aan het beleid van Musk? En hoeveel mensen zouden wel niet hun baan verliezen als mensen geen Tesla’s meer zouden kopen?’ 

    Blumenthal is er nog niet helemaal over uit of hij zijn Tesla van de hand moet doen, al neigt hij daar wel sterk naar. ‘Ik voel me er niet meer prettig in. Het is een prachtig ontworpen auto zonder CO2-uitstoot en aanvankelijk was ik er trots op om te worden gezien in een voertuig dat mijn zorg voor het milieu uitdroeg. Maar ik ben progressief en als de politiek van Musk niet radicaal ten goede verandert, zal het rijden in een Tesla, voor mij althans, net zo hypocriet en onhoudbaar worden als het rijden in een benzineslurper was,’ concludeert hij.  

  • Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    » India: minstens 21 doden bij een explosie in een clandestiene vuurwerkfabriek

    De onvrede over het werk van Musk voor DOGE groeit

    Volgens de website Politico, die zich baseert op verklaringen van drie bronnen uit de directe omgeving van Donald Trump, heeft de Amerikaanse president zijn entourage laten weten dat de Tesla-baas van plan is om zich aan zijn eigen business te wijden en ergens in de komende weken uit de regering te stappen.

    Het mogelijke vertrek van de miljardair, die als hoofd van het DOGE (Department of Government Efficiency) verantwoordelijk is voor het drastisch verlagen van de overheidsuitgaven, ‘komt op een moment dat sommige leden van de Trump-regering en veel bondgenoten van buitenaf zich ergeren aan zijn onvoorspelbaarheid en de miljardair steeds meer als een politieke lastpost zien’, aldus de Amerikaanse nieuwssite. Dinsdag leed Trump zijn eerste electorale tegenslag met de verkiezing van een Democratische rechter in Wisconsin, een verkiezing die werd gestempeld door de sterke betrokkenheid van Elon Musk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Witte Huis doet de nieuwsberichten over het vertrek van Musk af als ‘onzin’ en verduidelijkt dat Musk pas zal vertrekken zodra hij ‘zijn ongelooflijke werk’ bij het Department of Government Efficiency (DOGE) heeft voltooid, schrijft Karoline Leavitt, woordvoerster van het Witte Huis, op haar officiële X-account.

    Trump heeft in het openbaar alleen maar bewondering getoond voor Musk, die miljoenen in zijn verkiezingscampagne heeft gepompt. Hij prijst DOGE vaak omdat het verspilling, fraude en misbruik aan het licht zou hebben gebracht en noemt Musks werk revolutionair, aldus Politico. Maar tegelijkertijd houdt Trump zich naar verluidt steeds meer bezig met de tussentijdse verkiezingen van volgend jaar en wil hij zijn meerderheid in het Huis van Afgevaardigden niet in gevaar brengen. Hij merkt dat er in het Huis toenemende onvrede is over DOGE, wat een eventueel besluit om Musk weg te sturen zou kunnen verklaren, aldus de nieuwssite.

  • Franse Europarlementariër roept VS op: ‘Geef ons het Vrijheidsbeeld terug’

    Franse Europarlementariër roept VS op: ‘Geef ons het Vrijheidsbeeld terug’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: Ahmed al-Sharaa kondigt overgangsregering aan

    » Oekraïne: Rusland zet steeds vaker Oekraïense kinderen in als terroristen

    De VS zijn niet meer het symbool van de vrije wereld, stelt hij

    De Franse Europarlementariër Raphaël Glucksmann deed onlangs een symbolische oproep aan de VS om het Vrijheidsbeeld aan Frankrijk terug te geven. Volgens hem hebben de VS onder Trump hun reputatie als symbool van de vrije wereld verspeeld. ‘Als jullie regering niet langer geïnteresseerd is in de vrije wereld, dan zullen wij hier in Europa de fakkel overnemen,’ schreef hij op X, geciteerd door Le Figaro.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik zou hier simpelweg niet zijn geweest als honderdduizenden jonge Amerikanen niet op onze stranden in Normandië waren geland,’ begon Glucksmann zijn tweet lovend. ‘Maar het Amerika van die helden vocht tégen tirannen, niet vóór hen. Het was de vijand van het fascisme, niet de vriend van Poetin.’ Karoline Leavitt, de woordvoerder van het Witte Huis, zei in een reactie dat het ‘aan de VS te danken is dat de Fransen nu geen Duits spreken (…) Ze zouden ons geweldige land heel erkentelijk moeten zijn.’

  • Diplomatieke adviseur van Trump in interview: ‘Poetin is geen slechte kerel’

    Diplomatieke adviseur van Trump in interview: ‘Poetin is geen slechte kerel’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije: arrestatie van de burgemeester van Istanbul ontketent demonstraties

    » Israël: tienduizenden mensen eisen vrijlating gijzelaars en protesteren tegen Netanyahu

    ‘Hij is altijd fatsoenlijk tegen me geweest,’ aldus Witkoff

    Steve Witkoff, de gezant van de Amerikaanse president voor Oekraïne en het Midden-Oosten, werd geïnterviewd op de podcast van voormalig Fox News-ster Tucker Carlson. Hij sprak over zijn twee ontmoetingen met de Russische president. ‘Ik zie hem niet als een slechterik. Ik vind hem aardig. Hij is altijd fatsoenlijk tegen me geweest,’ aldus Witkoff. Vladimir Poetin vertelde hem dat hij na de moordaanslag op Donald Trump in juli voor hem had gebeden, merkt NBC News op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hij raakte bevriend met hem, hij bad voor zijn vriend,’ vertelt de vastgoedmagnaat die diplomaat is geworden. Poetin gaf de Amerikaanse president ook een schilderij van zichzelf, gesigneerd door een gerenommeerde kunstenaar, aldus Witkoff. Donald Trump was ‘duidelijk geraakt door het gebaar’.

    Volgens de diplomaat, die dicht bij Trump staat, worden de regio’s Donetsk, Luhansk, Zaporizja en Cherson in het oosten van Oekraïne ‘de facto gecontroleerd door de Russen’. Daarop vroeg hij: ‘Zal de wereld accepteren dat dit Russische gebieden zijn?’ Hij wist de namen van de vier gebieden niet te noemen toen hij werd ondervraagd door Tucker Carlson. Volgens hem zal Rusland niet proberen meer land in Oekraïne te veroveren, omdat het zijn doelstellingen al heeft bereikt.

  • VS: Trump tekent eigenhandig decreet om ministerie van Onderwijs op te heffen

    VS: Trump tekent eigenhandig decreet om ministerie van Onderwijs op te heffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: het leger neemt het presidentieel paleis in

    » Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv, Israël breidt zijn grondoperaties uit

    Daarmee zet hij het Congres en de Senaat buitenspel

    Donald Trump heeft donderdag een uitvoerend bevel ondertekend dat zijn minister van Onderwijs, Linda McMahon, opdracht geeft om ‘alle noodzakelijke stappen’ te nemen om het ministerie van Onderwijs te sluiten. ‘We gaan het onderwijs gewoon teruggeven aan de staten die er de leiding over hebben,’ aldus Trump, geciteerd door NPR. ‘Het is een erg populaire maatregel, maar vooral een maatregel die getuigt van gezond verstand, en ze gaat werken,’ vervolgde hij tijdens een ceremonie in het Witte Huis.

    De Amerikaanse president maakte een hele gebeurtenis van de ondertekening van het decreet en omringde zich voor de gelegenheid met ‘schoolkinderen’ die aan bureaus zaten en ‘miniversies van het decreet leken te ondertekenen terwijl de president het officiële document parafeerde’, schrijft The Wall Street Journal. Volgens het conservatieve zakenblad was de beslissing weliswaar te verwachten, maar betekent het besluit ‘een escalatie in de bittere politieke strijd over de toekomst van het ministerie’, dat in 1979 werd opgericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De leider van de Democraten in de Senaat, Chuck Schumer, sprak algauw van een ‘tirannieke machtsgreep’ en van ‘een van de meest ontwrichtende en verwoestende maatregelen’ ooit genomen door Trump. Senator Elizabeth Warren uit Massachusetts, zelf een voormalig lerares, riep voorstanders van onderwijs op om ‘terug te vechten’.

    Volgens El País weet Trump dat de beslissing om het departement te sluiten ‘niet helemaal in zijn handen ligt’. De sluiting van zo’n federale afdeling ‘vereist de goedkeuring van het Congres, en meer specifiek zestig stemmen [van de honderd] in de Senaat’. De Republikeinen hebben echter maar 53 zetels in de Senaat en ‘geen enkel lid van de Democratische Partij zal deze motie steunen’, aldus het Spaanse dagblad. De ontmanteling van het ministerie lijkt dus een nieuwe actie van Trump te zijn waarmee hij de democratische instellingen wil omzeilen.

  • Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Na luchtaanvallen zet Israël nu ook grondoperaties in Gaza voort

    » Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    Volgens Zelensky gaat het alleen om die in Zaporizja

    De Amerikaanse president zei woensdag in een telefoongesprek met zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky dat dit initiatief aan Oekraïne ‘de best mogelijke bescherming en steun zou bieden’. ‘De afgelopen dagen hebben Trump en zijn team herhaaldelijk de nadruk gelegd op het belang van de nucleaire faciliteiten van Oekraïne,’ aldus de Financial Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Toen het Britse dagblad hem hier woensdag naar vroeg, verklaarde de Oekraïense president dat het gesprek met Trump slechts ging over ‘één energiecentrale, die onder Russische bezetting staat’, namelijk de grote nucleaire site van Zaporizja in het zuidoosten van Oekraïne.

    Tijdens het telefoongesprek zei Zelensky dat hij bereid is de aanvallen op civiele en energie-infrastructuur in Rusland op te schorten, na de toezegging van Vladimir Poetin op dinsdag om energielocaties tijdelijk te sparen, ook tijdens een telefoongesprek met de Amerikaanse president.

  • Telefoongesprek Trump en Poetin resulteert in zeer beperkt staakt-het-vuren

    Telefoongesprek Trump en Poetin resulteert in zeer beperkt staakt-het-vuren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Presidenten van de DRC en Rwanda ontmoeten elkaar in Doha om vrede te bespreken

    » Duitsland: Bondsdag neemt grootschalig investeringsplan voor herbewapening aan

    Poetin belooft aanvallen op de energie-infrastructuur te staken

    Na een discussie van bijna twee uur kwamen de twee leiders dinsdag overeen om in Oekraïne een ​​staakt-het-vuren van dertig dagen te sluiten en de aanvallen op de energie-infrastructuur te staken. Moskou stemde woensdag ook in met de uitwisseling van 175 krijgsgevangenen met Oekraïne. ‘Trump hoopte oorspronkelijk zijn “uitstekende relatie” met Poetin te gebruiken om hem zover te krijgen dat hij akkoord zou gaan’ met een alomvattende wapenstilstand, merkt The Times op.

    Overigens eiste Poetin, zonder zich te committeren aan een volledig langdurig staakt-het-vuren, een einde aan de ‘herbewapening’ van Oekraïne en een stopzetting van de westerse hulp aan Kyiv. Door de Russische aanvaarding van een zeer beperkt staakt-het-vuren kan Trump ‘zijn gezicht redden, maar er zijn geen aanwijzingen dat Moskou bereid is de oorlog te beëindigen zonder de capitulatie van Kyiv’, analyseert The Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Die Zeit is ‘Poetin erin geslaagd om minimale concessies aan Trump te verkopen als vooruitgang in het vredesproces’. Voor de Russische president was ‘dit telefoongesprek vooral bedoeld om zichzelf te bevrijden van het dilemma dat het Amerikaans-Oekraïense aanbod van een staakt-het-vuren zonder voorwaarden met zich meebracht. Een positief antwoord zou hem zijn militaire invloed over Oekraïne hebben ontnomen voordat de vredesonderhandelingen zelfs maar begonnen. Maar een duidelijk “nee” had Trump boos kunnen maken, en het is moeilijk in te schatten welke gevolgen dat gehad zou hebben,’ analyseert het Duitse weekblad.

    Poetins oplossing voor dit dilemma: ‘de onderhandelingen laten ondersneeuwen onder de details en steeds nieuwe eisen stellen en ondertussen de oorlog op de grond voortzetten. Vanuit Poetins perspectief is deze cynische tactiek rationeel, omdat het Russische leger in de uitputtingsoorlog in de loopgraven op de lange termijn in het voordeel is,’ aldus Die Zeit. ‘Poetin probeerde tijd te winnen en Trump speelde het spelletje mee,’ concludeert Der Spiegel.

  • VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten voeren luchtaanvallen uit op Houthi’s in Jemen

    » Servië: meer dan 100.000 mensen demonstreren in Belgrado tegen corruptie

    ‘Dit brengt Washington dichter bij een constitutionele crisis’

    De Amerikaanse president zei zaterdag dat hij de Alien Enemies Act wilde gebruiken om leden van de Venezolaanse bende Tren de Aragua die actief zijn op Amerikaans grondgebied het land uit te zetten. Deze wet uit 1798 werd voor het laatst gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog om Japanners te interneren in kampen in de Verenigde Staten. De wet staat de president van de VS toe om burgers van een vijandige natie te arresteren of te deporteren zonder tussenkomst van een rechtbank.

    Trump werd echter algauw teruggefloten door de rechterlijke macht. Volgens Politico beval een federale rechter zaterdag de onmiddellijke opschorting van de uitzettingsprocedure en eiste hij dat de vliegtuigen die al onderweg waren naar El Salvador rechtsomkeert zouden maken en terugkeren naar de VS. De rechter wilde ‘meer tijd om te bepalen of het gebruik van de Alien Enemies Act door Trump onwettig is’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De rechter uit het District of Columbia was van mening dat de wet waarmee de Trump-regering deze snelle deportaties rechtvaardigde niet in vredestijd kon worden toegepast. Toch landden de vliegtuigen zondag in El Salvador. ‘Oeps… te laat,’ grapte Nayib Bukele, de president van El Salvador, op sociale netwerken. Hij werd publiekelijk bedankt voor zijn medewerking door Marco Rubio, de minister van Buitenlandse Zaken.

    Het precieze moment waarop de vliegtuigen daadwerkelijk op de hoogte werden gebracht van de beslissing van de rechter is onduidelijk, maar ‘ongeacht de timing lijkt het bevel van de rechter te zijn genegeerd door de Trump-regering’, aldus The New York Times. De krant merkt op dat de weigering van het Witte Huis om de instructies van de rechterlijke macht op te volgen ‘Washington dichter bij een constitutionele crisis brengt’.

  • Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VN-rapport: Israël gebruikt een patroon van seksueel geweld als oorlogswapen

    » Argentinië: demonstraties tegen Milei lopen uit in rellen

    Groenland zal ‘vroeg of laat’ bij de VS horen, aldus Trump

    Tijdens een persconferentie in het Witte Huis op donderdag beweerde Donald Trump opnieuw dat hij Groenland ‘vroeg of laat’ onder de Amerikaanse vlag zal scharen. Toen een journalist hem vroeg naar zijn visie op de annexatie van het grootste eiland ter wereld, antwoordde hij: ‘Ik denk dat het zal gebeuren.’ De inlijving van Groenland was volgens hem in het belang van de ‘internationale veiligheid’. Zijn gesprekspartner, NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte, gaf geen direct commentaar en zei dat hij de NAVO niet in deze zaak wilde ‘meeslepen’. Wel benadrukte hij het strategische belang van het Noordpoolgebied en van de beveiliging daarvan, schrijft CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De politieke leiders van Groenland hebben de expansionistische ambities van Trump unaniem verworpen. Zo kondigde de vertrekkende premier van Groenland Mute Egede donderdag aan dat hij partijleiders zou oproepen om hun verzet tegen het Amerikaanse annexatieplan kracht bij te zetten, meldt CNN. ‘De president van de Verenigde Staten heeft opnieuw het idee geopperd (…) Genoeg is genoeg,’ reageerde Egede op Facebook. Jens Frederik Nielsen, leider van de Groenlandse Demokraatit-partij, die de laatste parlementsverkiezingen won, hekelde de ‘ongepaste’ uitspraken van Trump en riep op tot eenheid tegenover druk van buitenaf.

  • Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    » Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    In de speech kwamen de gebruikelijke stokpaardjes langs

    De Amerikaanse president hield dinsdagavond een toespraak voor het Congres die ongeveer 105 minuten duurde en waarin zijn campagnethema’s voortdurend aan de orde kwamen. Vanaf het begin, na de gebruikelijke dankbetuigingen, kondigde Donald Trump aan dat ‘Amerika weer terug is’ en waarschuwde hij dat, hoewel zijn regering in drieënveertig dagen meer had bereikt ‘dan de meeste anderen in vier of acht jaar’, ze ‘nog maar net begonnen’ was. Hij herhaalde zijn ambitie om een ‘nieuwe gouden eeuw’ voor Amerika in te luiden, zoals hij bij zijn inauguratie had gedaan. In de zaal scandeerden de Republikeinen ‘USA, USA, USA’, volgens Fox News.

    In het bijzijn van J.D. Vance, zijn vicepresident, en Mike Johnson, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, die nadrukkelijk reageerden op elk woord van de bewoner van het Witte Huis, sprak hij over de situatie aan de grens, waarbij hij zei dat er nog nooit zo weinig illegale immigranten de grens waren overgestoken. De Democraten wilden nieuwe wetgeving om de grenscrisis aan te pakken, zei hij, ‘en het lijkt erop dat we eigenlijk alleen maar een nieuwe president nodig hadden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Politico merkt op dat hij ‘slechts twintig seconden besteedde aan een van de meest prangende kwesties voor Amerikanen: de prijs van eieren, waarvan hij zijn voorganger de schuld gaf’. Hij ging al snel weer over op het prijzen van de Amerikaanse economie en sprak over het optimisme binnen het bedrijfsleven. ‘Hoewel tal van studies aantonen dat bedrijfsleiders vertrouwen hebben, tonen consumenten in plaats daarvan tekenen van bezorgdheid,’ nuanceert The Wall Street Journal.

    The New York Times beschrijft ook dat verschillende Republikeinen ‘beleefd applaudisseerden’ toen hij het had over de importtarieven en hun – volgens Trump positieve – impact op de economie. Republikeinen zijn geen fan van importheffingen, aldus de krant. Ook de boeren maken zich zorgen over de invoertarieven. Behalve de genoemde onderwerpen ging Trump in zijn speech ook in op transgendersporters en zijn claims op Groenland en het Panamakanaal.