Tag: EU

  • Spanje, het land waar je ongestraft een woning kunt bezetten

    Spanje, het land waar je ongestraft een woning kunt bezetten

    Door de hoge woningnood in Spanje is er een toename aan krakers, of okupas, die woningen innemen en claimen. Deze huisbezettingen zorgen voor veel sociale onrust en hevige politieke debatten, maar zijn niet in strijd met de Spaanse huurwetten. Wie te lang weg blijft, moet maar hopen dat zijn huis niet wordt gekraakt.

    Stadsdeel Carabanchel is de dichtstbevolkte wijk van Madrid; hier leven ongeveer een kwart miljoen mensen aan de zuidwestelijke rand van de hoofdstad. In de tijd van Franco was er in Carabanchel een beruchte gevangenis. Het is geen dure wijk, maar ook geen probleemwijk. De woningprijzen stijgen ook hier, net als in de rest van de stad. Aan de zuidrand van de buurt, tussen een militaire kazerne en de ringweg M-40, is een splinternieuw woonwijkje van ongeveer 170 appartementen ontstaan.

    Een prijs voor architectuur zullen de zwart-witgestreepte blokkendozen in de Calle Excelente niet winnen. De een- en tweekamerwoningen zijn aan de kleine kant. Maar de verhuurder lokt huurders met faciliteiten als een padel/tennisveld, een gym, een zonnebank en een speelplaats. Een paar appartementen hebben een dakterras, sommige een stukje tuin. De huren variëren van bijna 900 tot rond de 1500 euro, voor Madrileense begrippen redelijk betaalbaar.

    ‘We moeten bergen papieren inleveren,’ zegt een huurder die er in de herfst met haar beide zonen is komen wonen. Bovendien moet ze drie maanden borg betalen. In het begin was ze tevreden met haar nieuwe huis, onder andere vanwege de praktische parkeerplaatsen in de ondergrondse garage. Maar intussen, zegt ze, is ze alleen nog maar bang.

    Ze is bang dat ‘die lui’ zien dat ze met een journalist spreekt

    Dat komt door wat er sinds december gaande is in het wooncomplex. Ze wil dan ook in geen geval met haar naam in de krant; het gesprek vindt voorzichtigheidshalve plaats in het café om de hoek. Ze is bang dat ‘die lui’ zien dat ze met een journalist spreekt.

    ‘Die lui’, dat zijn de nieuwe buren. Het zijn ongeveer 130 mensen, de meesten komen uit Peru, zo is gebleken. Die nieuwkomers zijn in een weekend in december ’s nachts het woonblok ingetrokken. Ze kwamen met meubels en huisraad en bezetten 27 – andere bronnen zeggen 28 – van de nog lege woningen zonder legaal huurcontract. Sindsdien heerst er chaos.

    Op social media en de Spaanse tv-zenders worden voortdurend beelden en video’s uit de flat vertoond. Er wordt ’s nachts luidkeels gevloekt op de binnenplaats. Er zijn beelden van mensen die reusachtige luidsprekers naar binnen dragen, video’s van een flinke vechtpartij in het trappenhuis.  Als de vrouw in het café vertelt wat er in haar flat aan de hand is, probeert ze zakelijk te blijven. Steeds weer drukt ze haar handpalmen tegen elkaar: ‘Ik voel me gevangen in mijn eigen huis.’ Als het kon, zou ze weer verhuizen. Een paar van de nieuwe buren zijn wel fatsoenlijk, dat zijn heel normale gezinnen, zegt ze, maar sommige andere woningen noemt ze ‘een hel’. Er wordt gefeest, er is geschreeuw en veel nachtelijk bezoek. Sommige van de bezetters zouden kamers onderverhuurd hebben, wat tot ruzies leidt. Regelmatig komt de politie langs. Inmiddels heeft zich een harde frontlinie gevormd tussen de reguliere huurders en de huisbezetters, die in Spanje okupas heten.

    48 uur

    Dat begrip is in het hele land bekend. De gebeurtenissen in Carabanchel zijn maar een voorbeeld van een in Spanje intussen alomtegenwoordig fenomeen. Dat heeft allemaal niets te maken met de herkomst van de mensen. Latijns-Amerikanen zijn er zowel onder de reguliere als onder de illegale bewoners.

    Het kraken van woonruimte is in Spanje aan de orde van de dag. Het begon ten tijde van de financiële crisis en de jeugdwerkloosheid als een radicale sociale beweging. Okupa is afgeleid van het Spaanse woord ocupación, bezetting. Met hun acties wilden ze de maatschappelijke misstanden aan de kaak stellen en het recht op woonruimte afdwingen. Ze kregen steun van linkse politici zoals de voormalige burgemeester van Barcelona, Ada Colau. Maar steeds vaker onderscheiden de nieuwe okupa’s zich van de krakers, die leegstaande afbraakpanden of fabrieksruïnes innemen. De okupa’s daarentegen kraken lang niet alleen maar onbenutte woonruimte. Onder het mom van maatschappelijke betrokkenheid zijn bovendien steeds vaker ook georganiseerde bendes actief.

    Zo ging het vermoedelijk ook in Carabanchel. Een paar van de huisbezetters vertelden in de Spaanse media hetzelfde verhaal: dat ze in een kantine voor daklozen waren aangesproken. Daar zouden hun woningen zijn aangeboden. Voor ongeveer 2500 euro contant, soms iets meer, soms iets minder, zouden ze een eenzijdig huurcontract en een sleutel voor de appartementen in Calle Excelente nummer 6 in handen krijgen.

    Was het naïviteit? Dachten die huisbezetters echt dat ze voor 2500 euro contant een splinternieuwe woning konden betrekken? Het lijkt er eerder op dat ze begrepen wat hier aan de hand was, en bovendien van één ding heel goed op de hoogte waren: het Spaanse huurrecht.

    In het ergste geval dreigt er enkel een boete voor hen; de bezetting zelf is geen strafbaar feit

    Dat is namelijk, kort gezegd, nogal riskant voor vastgoedbezitters. Het vastgoedplatform dat in Spanje het meest gebruikt wordt, Idealista, beschrijft het zo: ‘Volgens de Spaanse wet is een huisbezetting niet uitdrukkelijk toegestaan, maar onder bepaalde voorwaarden kunnen huisbezetters een zekere rechtspositie krijgen. Wanneer een pand bijvoorbeeld niet adequaat beveiligd is en onbewaakt wordt gelaten, kan het bezet worden. Wanneer de huisbezetters eenmaal binnen zijn, kunnen ze aanspraak maken op de woonruimte, wat het ontruimingsproces voor de eigenaar bemoeilijkt.’

    48 uur: zo veel tijd hebben de eigenaars of reguliere huurders om hun aanspraak op de eigen woning te doen gelden. In die 48 uur moeten ze de bezetting bij de politie en de autoriteiten melden en de eigendomsverhoudingen bewijzen. Wanneer eigenaars of huurders een bezetting niet tijdig signaleren, staan de autoriteiten en de politie machteloos – tot de uitspraak van een rechtbank de doorslag geeft. En dat kan maanden duren, zo niet jaren.

    Al die tijd kunnen de okupa’s dus gratis in de woonruimte van anderen leven. En in het ergste geval dreigt er enkel een boete voor hen; de bezetting zelf is geen strafbaar feit. Over dit onderwerp raken de gemoederen in Spanje regelmatig verhit. Het is al voorgekomen dat een gepensioneerde na een ziekenhuisopname haar woning bezet aantrof. En zelfs eigenaars die binnen de limiet van 48 uur blijven, kunnen in het ongelijk worden gesteld.

    Toerisme en immigratie

    Zo berichtte onlangs een huiseigenaar uit de Catalaanse provincie Girona over okupa’s die het zich gemakkelijk maakten in zijn pand, dat hij wilde verbouwen. Toen de politie kwam, werden er drie ‘bewoners’ aangetroffen, alsmede vuilnis en beddengoed op de vloer. De bezetters konden naar het schijnt met filmpjes op hun mobieltje aannemelijk maken dat ze daar woonden. Het is het woord van de een tegen dat van de ander, stelde de politie vast. Uiteindelijk dreigden de agenten zelfs om hem te arresteren als hij zijn eigen woning niet zou verlaten, klaagde de boze huiseigenaar in een post op X.

    Behoefte aan onderdak staat hier tegenover bescherming van eigendom. Inderdaad wordt dit conflict in Spanje niet alleen uitgevochten tussen eigenaren en krakers, maar ook op het politieke toneel. Naar aanleiding van de bezetting in Carabanchel leverden rechtse en linkse politici de laatste tijd luidruchtige gevechten in Spaanse tv-debatten. De Europese parlementariër van de linkse Podemos-beweging en voormalig minister voor emancipatie Irene Montero zette het publieke debat op scherp met een video waarin ze spotte met het okupaprobleem en in plaats daarvan de exploderende huurprijzen en het hoge aantal toeristenappartementen aan de kaak stelde. Dáár waren de echte okupa’s volgens haar te vinden.

    Het probleem is: ze hebben allemaal gelijk. De woningschaarste in Spanje is nijpend, ook vanwege het toerisme. Maar de toestanden in de flats in Carabanchel zijn niet de oplossing.

    De leiders van beide volkspartijen in Spanje, premier Pedro Sánchez met zijn sociaaldemocratische PSOE en de oppositieleider Alberto Núñez Feijóo van de Partido Popular, overtroeven elkaar met aangekondigde maatregelen en programma’s om de woningnood te lenigen. Er moet een staatswoningbouwbedrijf komen, er moet belastingverlichting voor verhuurders komen, belastingverhoging voor buitenlandse kopers, er is behoefte aan meer inspecteurs die illegale vakantiewoningen moeten opsporen. De regering wil bovendien grond vrijgeven voor nieuwe huurwoningen. Maar dat alles kan de acute woningtekorten niet opheffen. Temeer omdat de regering sinds jaar en dag twee dingen op grote schaal stimuleert: toerisme en immigratie. Beide verhogen de druk op de woningmarkt.

    Het grootste deel van de nieuwkomers is simpelweg op zoek naar een nieuw, beter leven

    Al jaren ligt het geboortecijfer in Spanje onder het sterftecijfer. Maar de bevolking groeit. De 47.000 Afrikanen die alleen al in het afgelopen jaar onder de gevaarlijkste omstandigheden met boten op de Canarische eilanden zijn aangekomen, vormen slechts een deel van de toename. De belangrijkste route van de migranten loopt eveneens over de Atlantische Oceaan, maar per vliegtuig. Luchthaven Madrid Barajas is Spanjes grootste toegangspoort voor migratie.

    Alleen al in groot-Madrid leven meer dan een miljoen mensen uit Latijns-Amerika. Onder hen zijn rijken en welgestelden die liever in Madrid wonen dan in de jachthaven van Miami. Venezolanen zijn op de vlucht voor de socialistische dictatuur thuis. Maar het grootste deel van de nieuwkomers is simpelweg op zoek naar een nieuw, beter leven. En naar werk, dat ze in het economisch bloeiende Spanje in overvloed vinden, temeer omdat de taalbarrière hier geen rol speelt.  

    De meeste latina’s en latino’s werken in bars en restaurants, als hulp in de huishouding, als schoonmaker, fietskoerier of bouwvakker. Migratie staat op het programma van de links-socialistische regering van Pedro Sánchez. Met succes. De toename van vlijtige arbeidskrachten draagt er flink aan bij dat Spanjes economie viermaal zo sterk groeit als het gemiddelde in de EU, zoals economen recent hebben berekend.

    Na twee jaar kunnen Latijns-Amerikanen hun verblijfsvergunning verlengen en na nog een paar jaar het staatsburgerschap aanvragen. Met de immigratie uit Latijns-Amerika stemmen zelfs de rechtse partijen in. Men beschouwt elkaar als Spaanse broedervolken.

    Sleutels

    Maar de nieuwe inwoners hebben woningen nodig, zoals ieder ander. En die vinden ze vaak net zo moeilijk als veel, vooral jonge Spanjaarden. Het is dus geen wonder dat menigeen toehapt wanneer, zoals in het geval van Carabanchel, de sleutel van een woning wordt aangeboden tegen een contant bedrag.

    Wat die sleutels betreft, voor de hoofdingang tot het wooncomplex in de Calle Excellente hebben de bezetters geen sleutel ontvangen. Daarom hebben ze maar een eigen poortwachtersdienst ingesteld. Achter het traliewerk van de hoofdingang staat een jongeman met een diep over het gezicht getrokken capuchon. Zodra een van zijn medebezetters naar binnen wil, opent hij de deur. Als hij wordt aangesproken, buigt hij zijn hoofd en wendt zich mompelend af.

    De officiële portiers zitten daar vlak naast achter glas. Zij kunnen niets doen tegen het illegale komen en gaan: Spaanse huurbescherming. Alleen een gerechtelijk vonnis kan de okupa’s uit het gebouw verdrijven. En dat kan, zoals gezegd, jaren duren.

    Zo lang wilde de woningbouwvereniging Vivenio in Carabanchel niet wachten. Na de bezetting in december greep ze naar een in Spanje inmiddels gangbaar middel: ze gaf een speciaal bedrijf opdracht tot ontruiming. Maar de actie eindigde in een debacle. De ontruimingsploeg, potige kerels van middelbare leeftijd, was in de minderheid en werd door de okupa’s met slaag en stokken de flat uit gejaagd.

    Intussen is in de Calle Excellente een tweede bedrijf aan het werk, genaamd Servi-okupas. Hun website belooft het herstel van ‘juridisch correcte verhoudingen’ met een team van ‘hooggekwalificeerde vaklieden’. De firma liet meerdere aanvragen voor een gesprek onbeantwoord.  

  • EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: Dodelijke gevechten tussen veiligheidsdiensten en Assad-milities

    » Afghanistan tot Amerika: vrouwenrechten staan onder druk

    Die Zeit spreekt van een ‘historische gebeurtenis’

    Tijdens een buitengewone top op donderdag in Brussel gaven de Europese leiders van alle zevenentwintig EU-landen groen licht voor het plan van de Europese Commissie, getiteld Herbewapening van Europa, om ongeveer 800 miljard euro uit te trekken voor defensie. ‘De meningsverschillen zijn zeker niet als bij toverslag verdwenen,’ aldus het Belgische dagblad La Libre Belgique. ‘Het herbewapeningsproces staat zeker nog in de kinderschoenen. Maar de lidstaten waren resoluut voor.’ Die Zeit spreekt van ‘een Europese top die herinnerd zal worden als een historische gebeurtenis’.

    De EU-leiders bekrachtigden donderdag ook hun steun voor Kyiv in een verklaring waar alleen het Hongarije van Viktor Orbán, een goede vriend van Donald Trump, zich niet achter schaarde. In de verklaring van de zesentwintig landen werd benadrukt dat er geen onderhandelingen over Oekraïne konden plaatsvinden zonder Oekraïne – een verwijzing naar de gesprekken die Washington met Moskou is begonnen – en ze beloofden door te gaan met het sturen van hulp naar Kyiv, waar de Verenigde Staten deze week hun militaire hulp hebben bevroren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens La Vanguardia getuigen de gesprekken van donderdag van ‘een historische mentaliteitsshift’. Het is niet de eerste keer dat partners oproepen tot een minder afhankelijk Europa op het gebied van veiligheid. ‘Frankrijk doet dit al heel lang,’ merkt het Catalaanse dagblad op. ‘Wat wél nieuw is, is het gevoel van urgentie dat donderdag door alle aanwezige leiders in de zaal werd gedeeld.’

    ‘Je zou kunnen zeggen dat Donald Trump in zekere zin succes heeft gehad met zijn weddenschap. Nog vóór zijn terugkeer naar het Witte Huis dreigde hij landen die niet genoeg geld aan de NAVO besteedden, niet te beschermen,’ aldus de Luxemburgse krant Le Quotidien. ‘Maar pas op vrijdag, toen de Amerikaanse president in het Witte Huis de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in bijzijn van de wereldpers vernederde, werd iedereen echt wakker geschud.’

  • Opnieuw zelfbenoemd staatshoofd 

    Opnieuw zelfbenoemd staatshoofd 

    Aleksandr Loekasjenka is aan zijn zevende ambtstermijn begonnen. Hoewel hij onaantastbaar lijkt te zijn, vreest de ‘laatste dictator van Europa’ nog steeds voor een onwaarschijnlijke omverwerping, volgens een analyse van de Tsjechische website Irozhlas.

    Minsk, augustus 2020. Alexandr Loekasjenka is voor de zesde keer op rij tot president gekozen en de straten van de Wit-Russische hoofdstad stromen vol met honderdduizenden demonstranten. Net als bij de vorige verkiezingen zou het zelfbenoemde staatshoofd ongeveer 80 procent van de stemmen hebben gewonnen, een uitkomst die door de oppositie en vervolgens door de Europese Unie aan de kaak werd gesteld.

    In de menigte heeft de speciale antioproermacht, de Omon, tienduizenden arrestaties verricht. Angstaanjagende getuigenissen van demonstranten en foto’s van gewonde en bebloede mensen die getuigen van de wreedheid van de interventies circuleerden op sociale netwerken en in de media. Nog geen vijf jaar later geeft de wet de veiligheidstroepen toestemming om mensen neer te schieten.

    Svetlana Tichanovskaja, tegenkandidaat van Loekasjenka en volgens de oppositie de winnaar van de verkiezingen, staat voor een duivels dilemma: in Wit-Rusland blijven en in de gevangenis belanden, of het land verlaten. In het belang van haar kinderen geeft ze er de voorkeur aan zich in Vilnius, Litouwen, te vestigen en de functie van president in ballingschap op zich te nemen. Hoewel er in het land enkele van de grootste demonstraties uit zijn geschiedenis hebben plaatsgevonden, zijn deze, onder invloed van al even ongekende repressieve maatregelen, geleidelijk weggeëbd.

    Een impasse

    Sindsdien bevinden de democratisch gezinde Wit-Russen zich in een impasse en deze keer lijkt alles erop te wijzen dat de straten van Minsk, na wat de oppositie de ‘speciale verkiezingsoperatie’ noemde, leeg zullen blijven. Loekasjenka heeft alles uit de kast gehaald om een herhaling van het scenario van 2020 te voorkomen.

    De lijst van repressies is zo lang als je arm. Terwijl ‘Batka’ (‘Kleine Vader’), zoals Loekasjenka graag wordt genoemd, gratie heeft verleend aan een aantal politieke gevangenen, heeft hij in de herfst een nieuwe golf van arrestaties ontketend in de aanloop naar de verkiezingen, zijn straffeloosheid en die van zijn familie gegarandeerd door een wetswijziging goed te keuren, kiezers bedreigd met zware boetes als ze een foto van hun stembiljet maakten en degenen tegen wie de autoriteiten een strafrechtelijke of administratieve procedure hadden aangespannen verboden zich kandidaat te stellen voor de verkiezingen. Zijn doelen zijn duidelijk: de macht behouden, de oppositie het zwijgen opleggen en verdere demonstraties voorkomen.

    ‘Repressie is nog steeds aan de orde van de dag, ook in de ergste vormen. Oppositieleden worden geïsoleerd en zijn ondergedoken, zitten in de gevangenis of leven in ballingschap. Iemand gratie verlenen betekent niet dat hij gerehabiliteerd wordt en de regering weigert te erkennen dat er politieke gevangenen zijn. Het is een spelletje met het Westen. Hij verwacht iets terug voor zijn “welwillende gebaren”, bijvoorbeeld een verlichting van de sancties,’ zegt Anaïs Marin, voormalig speciaal rapporteur van de Verenigde Naties voor de mensenrechtensituatie in Wit-Rusland.

    Zonder tegenstanders

    Alexandr Loekasjenka is van huis uit boer en voormalig directeur van de sovchozen, de staatsboerderijen van de Sovjet-Unie.

    Hij regeert Wit-Rusland, een land met 9,3 miljoen inwoners dat wordt beschouwd als een vazal van Rusland, met ijzeren vuist sinds 1994, de datum van de eerste en laatste vrije presidentsverkiezingen na de onafhankelijkheid drie jaar eerder. Al snel nadat hij aan de macht was gekomen, werd hij geconfronteerd met forse oppositie vanwege zijn weigering om liberale hervormingen door te voeren. ‘De oudste dictator van Europa,’ zoals CT24, de nieuwswebsite van de Tsjechische publieke televisie, hem noemt, heeft sindsdien zijn gezag steeds verder versterkt.

    De vorige verkiezingen, die van 2020, waren zeer controversieel vanwege de wijdverspreide fraude bij de stembusgang; hij won officieel met een score van 80 procent, terwijl Svetlana Tichanovskaja, de belangrijkste oppositiekandidaat, dacht dat ze de meerderheid van de stemmen had gewonnen. Het leidde tot enorme demonstraties in de straten van Minsk. Deze demonstraties werden gewelddadig onderdrukt door de politie en waren voor Loekasjenka aanleiding om de strop nog strakker aan te trekken, waardoor elke vorm van protest vrijwel werd uitgebannen.

    Tegen deze achtergrond van terreur, in een land dat volgens de Wit-Russische mensenrechten-ngo Viasna meer dan 1200 politieke gevangenen telt, werden op zondag 26 januari verkiezingen gehouden. Hoewel vier andere kandidaten zich kandidaat stelden, waaronder Sergei Syrankov, eerste secretaris van het Centraal Comité van de Communistische Partij, zijn het allemaal slechts stromannen. Geen van hen komt uit de gelederen van de oppositie.

    Loekasjenka, al ruim dertig jaar aan de macht, is voor de zevende keer ‘verkozen’ tot president voor een nieuwe termijn van vijf jaar.

    Volgens Arkady Moshes, een Rusland-specialist aan het Finse Instituut voor Internationale Betrekkingen, hebben we te maken met ‘een dictator die zich ongemakkelijk voelt bij het idee dat hij in 2020 een groot deel van zijn legitimiteit heeft verloren en die zijn toevlucht neemt tot oude listen’. Ook hij gelooft dat de vrijlating van politieke gevangenen bedoeld is om het Westen te laten zien dat hij bereid is om het gesprek aan te gaan. ‘Maar op hetzelfde moment dat sommige mensen gratie krijgen, worden anderen gevangengezet. Repressie is een handelsmerk geworden.’ 

    Toen Loekasjenka aankondigde dat hij van plan was zich kandidaat te stellen voor een zevende termijn omdat, in zijn woorden, ‘een verantwoordelijk staatshoofd het volk dat hij leidt niet in de steek laat’, zei hij tegen de oppositie dat hoe meer druk ze op hem en de samenleving uitoefenden, hoe leuker hij het zou vinden om zich kandidaat te stellen. Tichanovskaja antwoordde daarop dat hij zich ook ‘kon laten kronen als hij dat wilde’.

    Veel waarnemers, zoals Arkady Moshes, benadrukken dat Loekasjenka zo veel belang hecht aan de verkiezingen vanwege het ‘trauma’ dat de demonstraties in 2020 hebben veroorzaakt. ‘Hij ziet ze als een mechanisme om zijn legitimiteit te herstellen. Het maakt niet uit als ze niet eerlijk zijn. Door te winnen kan hij zijn macht tonen.’

    Velen zijn er ook van overtuigd dat de president zich, naarmate zijn regime zich consolideerde en verhardde, steeds meer heeft opgesloten in een bubbel, waardoor zijn visie op de werkelijkheid vertekend is geraakt en hij zich niet kan voorstellen dat iemand anders dan hijzelf het land zou besturen. Ook al hebben de demonstraties zijn angst aangewakkerd dat het ook anders zou kunnen gaan.

    ‘Hij is zeventig jaar oud en neuronen werken misschien een beetje anders op die leeftijd’

    ‘Natuurlijk kan ik niet zien wat er in zijn hoofd omgaat, maar hij is zeventig jaar oud en neuronen werken misschien een beetje anders op die leeftijd. Hij heeft veel meegemaakt en daarom leeft hij met de angst voor een mogelijke omverwerping. Dus om problemen te voorkomen stopt hij mensen preventief in de gevangenis. Maar in tegenstelling tot Poetin ging Loekasjenka de straat op en zag hij, zelfs daar waar hij het niet verwachtte, een menigte die hem opriep om te vertrekken. Hij was geschokt en de beslissing om de repressie op te voeren was volkomen voorspelbaar voor een dictatuur als deze,’ legt Anaïs Marin uit. Deze angst spreekt ook uit het feit dat, in tegenstelling tot 2020, geen van zijn tegenstanders dit jaar de kleuren van een ander kamp dan het zijne verdedigt.

    Hoewel hij voor de vorige verkiezingen dezelfde methodes gebruikte om zijn potentiële rivalen uit te schakelen, was hij onaangenaam verrast toen drie vrouwen uit hun entourage de krachten bundelden om de campagne van de oppositie voort te zetten. Valeri Tsepkalo, die noodgedwongen naar Rusland vluchtte, werd vertegenwoordigd door zijn vrouw Veronika. Maria Kolesnikova, die aan het hoofd stond van Viktor Babariko’s team totdat hij gearresteerd werd, nam het stokje over van Babariko. Svetlana Tichanovskaja, tot dan toe lerares Engels, werd kandidaat na de gevangenneming van haar man, de beroemde dissident en blogger Sergei Tichanovsky. Uiteindelijk koos de oppositie haar als leider. En we weten hoe dat afliep…

    Aanvankelijk maakte Loekasjenka de fout dat hij haar niet als een bedreiging zag. Hij beweerde dat een vrouw zou ‘bezwijken’ onder het gewicht van het presidentiële ambt en stuurde Tichanovskaja zelfs meerdere keren ‘terug naar de keuken’. Maar toen haar populariteit groeide, besefte hij hoe onzeker zijn positie was en begon hij haar aan te vallen via de regeringsgezinde media.

    Poetins marionet

    Sindsdien zitten Viktor Babariko, Sergei Tichanovskaja (die campagne voerde onder de slogan ‘Stop, kakkerlak!’) en Maria Kolesnikova allemaal veroordeeld tot lange straffen, in de gevangenis, vaak zonder dat hun familie contact met hen kan opnemen.

    Terwijl hij de vervolgingen van tegenstanders opvoert, blijft de ‘laatste dictator van Europa’ zijn persoonlijke en gouvernementele banden met Rusland versterken, die essentieel zijn voor het voortbestaan van zijn regime. De oorlog die al bijna drie jaar aan de gang is in Oekraïne en die de aandacht afleidt van Wit-Rusland, blijft in zijn voordeel werken. Temeer daar Loekasjenka wapens levert aan Poetin.

    Aan de andere kant is het al lang een publiek geheim dat Poetin weinig op heeft met zijn Wit-Russische tegenhanger en hem alleen goed kan gebruiken. Ten eerste heeft Loekasjenka geen vervanger en ten tweede werkt de ‘symbiose’ tussen de twee mannen, gebaseerd op een relatie tussen meester en marionet, nog steeds, al is het maar aan de oppervlakte.

    ‘Poetin kan van Wit-Rusland alles krijgen wat hij wil. Hij had het nodig om Oekraïne binnen te vallen en hij moet het grondgebied en luchtruim kunnen controleren. Hij is misschien niet helemaal gelukkig met Loekasjenka, maar hij kan met hem leven zoals hij de afgelopen dertig jaar heeft gedaan. Hem vervangen zou te riskant zijn voor Rusland, deels omdat er dan nog steeds verkiezingen moeten worden gehouden en deels omdat Wit-Rusland een structuur heeft waarin Loekasjenka elke ambtenaar kiest en controleert. Niet alleen zou het huidige systeem zonder hem niet erg levensvatbaar zijn, ik kan ook niemand bedenken die pro-Russischer is dan Loekasjenka,’ concludeert Arkady Moshes. 

  • Kibbelende ministers en onhandige coalities. Wordt Europa onbestuurbaar?

    Kibbelende ministers en onhandige coalities. Wordt Europa onbestuurbaar?

    Politieke fragmentatie verlamt de grootste economieën in Europa. Regeringen struikelen vaak al over basale kwesties, laat staan dat ze overeenstemming bereiken over de meest acute problemen.

    Tijdens een recent debat had een Duitse kiezer scherpe kritiek op bondskanselier Olaf Scholz: de Duitse regering is niet in staat om te regeren en haar ministers zitten te kibbelen als kinderen. In plaats van tegengas te geven, gaf Scholz hem gelijk. ‘Om eerlijk te zijn ben ik het met u eens,’ zei hij. ‘Maar wat zou uw oplossing zijn? Ik vraag dit voor een vriend.’

    Het leidde tot weinig controverse in Europa’s grootste economie, ooit een toonbeeld van goed bestuur. Niemand kijkt er meer van op dat politici het hier over weinig eens zijn, en nog minder voor elkaar krijgen. De recente overwinning van de extreemrechtse Alternative für Deutsch­land (AfD) in de deelstaatverkiezingen heeft de wankele regering van Scholz een nieuwe klap toegebracht.

    Frankrijk, dat al decennialang samen met Duitsland geldt als de motor van de Europese Unie, bevindt zich in een soortgelijke staat van politieke verlamming, sinds het parlement bij de verkiezingen in juni werd verdeeld over een groot aantal partijen. President Emmanuel Macron vormde een centrumrechtse regering, ook al won een coalitie van linkse partijen de meeste zetels in de Assemblée Nationale. Dat maakt zijn regering kwetsbaar voor tegenwerking van Marine Le Pens extreemrechtse Rassemblement National, als die mee zou gaan in een motie van wantrouwen tegen de regering of zou weigeren Macrons begroting te steunen.

    Polarisatie

    De handen van politiek leiders zijn gebonden door fragmentatie en polarisatie; er kan alleen worden geregeerd in onhandige coalities van linkse en rechtse partijen. Regeringen hebben al moeite om het eens te worden over basale kwesties, laat staan dat ze overeenstemming bereiken over de meest acute problemen, zoals het omgaan met de groeiende aantallen immigranten, de oorlog in Oekraïne en stagnerende economieën.

    ‘Leiders zijn tegenwoordig niet in staat – en dat zullen ze voorlopig ook niet zijn – om met een meerderheid overeenstemming te bereiken. Het ontbreken van belangrijke hervormingen om de oorzaken van de populistische golf aan te pakken, zoals de zwakke economie en massale migratie, versterkt deze vicieuze cirkel,’ zegt Mujtaba Rahman, senior directeur bij advies­bureau Eurasia Group en voormalig EU-functionaris. Als gevolg daarvan kunnen de EU en de verschillende regeringen hun beloften aan kiezers niet nakomen en dreigen ze verder achterop te raken bij concurrenten zoals de VS en China. Tegelijkertijd zetten de hogere financieringskosten en de trage groei de begroting onder druk, zelfs in voormalige grootmachten als Duitsland.

    De ‘stoplichtcoalitie’ in Duitsland, met de sociaaldemocraten van Scholz, de Groenen en de liberale Vrije Democraten, is erin geslaagd het eens te worden over een aantal beleidsmaatregelen die volgens peilingen door de meeste mensen als minder urgent worden beschouwd, zoals het legaliseren van marihuana en het toestaan van vrije genderkeuze. Maar consensus bereiken over een groot aantal andere kwesties is moeilijk gebleken. 

    Georgië

    Bij de verkiezingen in Georgië van eind oktober dit jaar stond veel op het spel, schrijft Le Monde: kiezen de Georgiërs voor een toekomst met Europa of met Rusland? Van de Georgiërs wil 80 procent lid van Europa worden. Maar van wat voor Europa?

    Het Europa van Georgische Droom lijkt opvallend veel op dat van de Hongaarse leider Viktor Orbán, met wie de partij nauwe banden heeft: een Europa dat niet gedomineerd wordt door de ‘global war party’, dat Oekraïne niet langer helpt zichzelf te verdedigen en dat lhbti-minderheden hun rechten ontneemt. Ook belooft de partij oppositiepartijen te verbieden.
    De oppositie daarentegen wil weer aansturen op integratie met de EU en haar waarden, die de 27 lidstaten haar voorspiegelden toen ze Georgië in 2023 de status van kandidaat-lidstaat verleenden. Brussel bevroor dit proces echter deze zomer omdat het Georgische parlement een repressieve wet over ‘buitenlandse invloed’ had aangenomen.

    De EU staat voor een dilemma: moet ze de geopolitieke uitdaging aangaan en Georgië aan Europa vastmaken om het te beschermen tegen de invloed van Rusland? Of moet ze weigeren om compromissen te sluiten over democratische hervormingen, zelfs als dat betekent dat ze het risico loopt dat Georgië in de invloedssfeer van Moskou terechtkomt?

    Europese landen hebben moeite gehad om de wapenproductie te verhogen om aan de vraag van Oekraïne te voldoen, of om het eens te worden over een immigratiebeleid voor het hele continent. De regering-Scholz heeft haar beloften om de woningcrisis te verlichten, de bureaucratie te verminderen, de infrastructuur te verbeteren en de criminaliteit terug te dringen niet waargemaakt. Treinen zijn notoir te laat, de vennootschapsbelasting is hoger dan in vergelijkbare landen en de infrastructuur brokkelt af: vorige maand stortte in Dresden een brug in als gevolg van uitgesteld onderhoud. En ondanks Macrons beloften om te bezuinigen op de overheidsuitgaven zijn het Franse begrotingstekort en de staatsschuld tijdens zijn presidentschap juist gestegen.

    De ontevredenheid van de kiezers over de traditionele politiek heeft in Duitsland geleid tot een geleidelijke versplintering van het politieke landschap; er zijn nu zeven grotere partijen, waarvan er drie zich aan de rand van het politieke spectrum bevinden. Daardoor is, zowel op federaal niveau als in de meeste van de zestien Duitse deelstaten, een coherente coalitie bijna onmogelijk, zegt Manfred Güllner, de oprichter van Forsa, een van de grootste Duitse opiniepeilers.

    Verlamming

    De extreemrechtse AfD is nu de op een na grootste partij in de landelijke peilingen, terwijl ze in sommige oostelijke deelstaten de grootste is geworden; daardoor zien rivalen zich gedwongen ingewikkelde coalities te vormen om te voorkomen dat de AfD aan de macht komt. Tegelijkertijd heeft een nieuwe extreemlinkse partij, de BSW van Sahra Wagenknecht, die net als de AfD pro-Russisch en anti-NAVO is, bij lokale verkiezingen de grote partijen ingehaald.

    Iets soortgelijks is al langer het geval in kleinere landen zoals Zweden en Nederland, maar een dergelijke verlamming is nu een structureel kenmerk geworden van de grootste politieke stelsels in Europa, aldus Güllner. ‘We hadden altijd duidelijke meerderheden rond partijen in het centrum, maar nu is er geen plausibele meerderheid, geen verenigende kracht meer,’ zegt hij. ‘En de vooruitzichten zijn hopeloos.’

    De Duitse regering heeft al lange tijd moeite om grote veranderingen door te voeren. Dat was al het geval tijdens de zestienjarige ambtstermijn van Angela Merkel, maar haar regeringen profiteerden nog van een gestage economische groei en een relatief stabiel geopolitiek klimaat, aldus Clemens Fuest, hoofd van het Ifo-instituut in München, dat de Duitse regering adviseert. Nu, zegt Fuest, hebben interne en externe schokbewegingen het onvermogen van de regering om beleid uit te voeren blootgelegd.

    Het lukt Europa maar niet om uit de malaise te komen, zelfs niet nu er oorlog woedt in Oekraïne

    In Frankrijk werd Macron oorspronkelijk president nadat hij zijn eigen politieke partij had opgericht. Hij werd aanvankelijk gezien als een veelbelovend voortrekker van de Europese integratie, iemand die Europa en zijn eigen land zou kunnen veranderen. Macron boekte enkele successen, zoals het terugdringen van de werkloosheid en het aantrekken van buitenlandse investeringen. Maar na twee termijnen is hij een voorbeeld geworden van het verval van Frankrijk en de EU, aldus Manuel Valls, die van 2014 tot 2016 premier van Frankrijk was. In de ogen van burgers die normaal gesproken alles van de regering verwachten, maakt de Franse staat nu een legitimiteitscrisis door, zegt Valls. ‘Onze instituties en onze democratie zullen op de proef worden gesteld. We lopen het risico in een chaotische situatie te belanden; het land heeft een duidelijke richting nodig om bijvoorbeeld de overheidsfinanciën op orde te brengen en het gezag te herstellen.’ertje

    Het lukt Europa maar niet om uit de malaise te komen, zelfs niet nu er oorlog woedt in Oekraïne. In het derde jaar van de oorlog is de EU er niet in geslaagd om zoals beloofd een miljoen granaten aan Kyiv te leveren, noch om Rusland bij te benen in het uitbreiden van de wapenproductie. De militaire voorraden van Frankrijk, Duitsland en andere landen zijn bijna uitgeput en er is weinig te ­merken van de beloofde uitbreiding van hun defensiecapaciteit, aldus Ivan ­Krastev van de European Council on Foreign Relations, een denktank. ‘De militaire productie in Europa is een lachertje, zelfs nu landen een reële dreiging vanuit Rusland voelen,’ zegt Krastev. ‘Er is geen meerderheid die de belangrijkste problemen kan aanpakken. Staten ontlenen hun legitimiteit aan het vermogen om te handelen, maar daar ontbreekt het nu overduidelijk aan.’

    Autocratisch

    Sommige landen in Oost-Europa, waar de regering in staat is geweest een grote meerderheid te behalen, hebben meer succes. De Hongaarse premier Viktor Orbán, die al jaren in de clinch ligt met andere EU-leiders en naar eigen zeggen een ‘illiberale democratie’ heeft opgebouwd, heeft buitenlandse investeringen aangetrokken door belastingvoor­delen te bieden en samen te werken met China.

    Scholz en Macron hebben de afgelopen maanden bezoeken gebracht aan de Servische president Aleksandar Vučić, die door diplomaten en democratische waakhonden is bekritiseerd omdat hij te autocratisch zou zijn. Europese leiders hebben zijn hulp ingeroepen bij het oplossen van het probleem van migranten die naar Europa komen. Vučić heeft met harde hand opgetreden tegen de migratieroutes door zijn land, waardoor de toestroom naar landen zoals Duitsland tijdelijk enigszins is afgenomen.

    Europese leiders zijn ook geïnteresseerd in de grote lithiumvoorraden van Servië. Het metaal, een bestanddeel van accu’s die onder andere in elektrische auto’s worden gebruikt, is cruciaal voor Europa’s economische overgang van fossiele brandstoffen op hernieuwbare bronnen. Lithium komt ook voor in Duitsland en andere EU-landen, maar daar kan het niet worden ontgonnen, vanwege milieuregels waarover de regeringen het nog niet eens zijn geworden. ‘De Servische president mag dan licht autocratisch zijn, maar hij kan het lithium wel uitgraven als hij dat wil,’ aldus een hoge Duitse functionaris.  

  • Zwitserland: regering blijft bij flexibele interpretatie van neutraliteit

    Zwitserland: regering blijft bij flexibele interpretatie van neutraliteit

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aanklager ICC dient aanvraag in voor arrestatiebevel tegen Birmese juntaleider

    » Kamp-Trump maakt melding van bedreigingen tegen verschillende regeringsleden

    Mensen wilden het begrip steviger verankeren in de grondwet

    ‘Zwitserland past zijn neutraliteit flexibel toe en de Federale Raad wil niet van deze praktijk afwijken,’ vat Le Temps samen. Woensdag verwierp de Zwitserse regering een volksinitiatief uit soevereinistische kringen om de Zwitserse neutraliteit ‘steviger te verankeren in de grondwet van het land’.

    De initiatiefnemers, die dicht bij de nationalistische SVP [Schweizerische Volkspartei] staan, lanceerden de petitie in de context van de oorlog in Oekraïne, omdat ze zich verzetten tegen het feit dat Zwitserland de sancties van de Europese Unie tegen Rusland heeft overgenomen en dit als een ‘ernstige schending van de neutraliteit’ beschouwen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op woensdag was de Federale Raad van mening dat ‘het vastleggen van een strakke interpretatie van het concept neutraliteit in de federale grondwet niet in het belang van Zwitserland is en de bewegingsruimte van Zwitserland op het gebied van buitenlands beleid zou beperken’. Volgens de zeven Bondsraadsleden heeft een flexibele toepassing van de Zwitserse neutraliteit het land tot nu toe goede diensten bewezen en blijft deze essentieel voor de bescherming van zijn belangen.

  • EU wil de inmenging van TikTok bij Roemeense verkiezingen onderzoeken

    EU wil de inmenging van TikTok bij Roemeense verkiezingen onderzoeken

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Politierapport Brazilië: Bolsonaro zat achter de couppoging in 2022

    » Israël gaat akkoord met staakt-het-vuren in Libanon

    Waarnemers hebben duizenden nepaccounts ontdekt

    ‘De rol van TikTok, een Chinees bedrijf, wordt nauwkeurig onderzocht na de verrassende overwinning van een extreemrechtse kandidaat, Calin Georgescu, in de eerste ronde van de Roemeense presidentsverkiezingen op 24 november,’ schrijft Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Valérie Hayer, voorzitster van de Renew-fractie in het Europees Parlement, heeft Shou Zi Chew, CEO van TikTok, opgeroepen om in Brussel te getuigen om er zeker van te zijn dat ‘zijn platform niet handelt in strijd’ met de Digital Services Act (DSA), de Europese regelgeving over online content. Waarnemers hebben ‘de verborgen activiteiten van duizenden nepaccounts in de aanloop naar de stemming’ aan de kaak gesteld, merkt Politico verder op.

    De eerste plaats van Georgescu, die door geen enkele partij werd gesteund en tijdens zijn campagne afwezig was in de reguliere media, verraste de opiniepeilers en de politieke klasse. De tweede verkiezingsronde wordt gehouden op 8 december.

  • Europa moet investeren in cleantech

    Europa moet investeren in cleantech

    Als het tij niet snel gekeerd wordt, dreigt de Europese Unie haar positie als wereldleider in klimaatgerelateerde technologieën te verliezen. Dat is niet alleen een aderlating voor de leefbaarheid op deze planeet, maar ook voor de concurrentiepositie van de EU.

    Begin dit jaar werd de financiering van het EU-platform STEP (Strategic Technologies for Europe Platform), dat opkomende cleantech-oplossingen [technologieën die bijdragen aan een schoner milieu of zorgen voor energiebesparing] moet gaan ondersteunen, teruggebracht van 10 miljard naar slechts 1,5 miljard euro. Bovendien werd een aanzienlijk deel van de resterende middelen geoormerkt voor defensieprojecten, in plaats van voor groene technologieën en klimaatgerelateerde infrastructuurinvesteringen.

    Sinds de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni hebben Europese beleidsmakers tegenstrijdige signalen afgegeven over de kans op nieuwe overheidsfinanciering voor de commercialisering en opschaling van schone technologieën. Het ‘Europese concurrentiefonds’ dat voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie heeft toegezegd te zullen bevorderen als onderdeel van haar tweede mandaat, zou investeringen financieren in schone technologie, maar ook in kunstmatige intelligentie, ruimtevaart en andere ‘strategische technologieën’. Hoe de financiering zou worden verdeeld, blijft onbekend.

    Er is meer duidelijkheid nodig. Europa is verwikkeld in een mondiale wedloop om het leiderschap op het gebied van groene innovatie, en de concurrenten, met name de Verenigde Staten en China, hebben duidelijk laten zien dat ze willen winnen. Met de Inflation Reduction Act hebben de VS bijvoorbeeld 240 miljard dollar gestoken in de groene technologiesector, waarbij tegenover elke dollar overheidsinvestering 5,50 dollar aan particuliere uitgaven staat.

    Bedrijven verhuizen nu al naar de VS en nemen privékapitaal, talent en toekomstige toonaangevende technologie met zich mee

    Wanneer snelgroeiende start-ups in eigen land geen toegang hebben tot door de overheid gewaarborgd kapitaal, vertrekken ze. Bedrijven verhuizen nu al van Europa naar de VS en nemen privékapitaal, talent en toekomstige toonaangevende technologie met zich mee. Om deze trend te keren moet de Europese Unie grote hoeveelheden kapitaal vrijmaken om onderzoek en ontwikkeling in de groene technologieën van de toekomst te ondersteunen.

    Maar nu de wereld op de rand van een recessie balanceert en de EU-lidstaten onder enorme financiële druk staan, moet dit kapitaal worden verkregen zonder de huidige inkomsten- of financieringsstromen aan te boren. Gelukkig kan één enkele creatieve beleidswijziging een aanzienlijke hoeveelheid kapitaal vrijmaken zonder de overheidsuitgaven te hoeven verhogen. De sleutel is te vinden in het emissiehandelssysteem (ETS) van de EU.

    Het ETS, dat in 2005 werd gelanceerd, werkt als een cap and trade-systeem dat het totale doelvolume aan broeikasgasemissies verdeelt in rechten, die vervolgens worden toegewezen aan bedrijven binnen het ETS-gebied. Een bedrijf dat de toegewezen emissierechten overschrijdt, moet extra emissierechten kopen, ofwel van een bedrijf dat nog emissierechten over heeft, ofwel op openbare veilingen.

    Broodnodig

    In 2022 genereerde het ETS 38,8 miljard euro aan veilingopbrengsten. De meeste van deze inkomsten vloeien terug naar de lidstaten, die dit geld vooral dienen te besteden aan klimaat- en energiegerelateerde zaken. Maar zelfs als de veilingopbrengsten naar broodnodige cleantech- en groene-infrastructuurprojecten gaan (wat niet altijd het geval is), blijven ze ontoereikend om het investeringsniveau te financieren dat vandaag nodig is.

    Maar dit gaat veranderen: naarmate de koolstofprijs stijgt, zullen ook de ETS-inkomsten de komende tien jaar aanzienlijk stijgen. De financiering van cleantech kan evenwel niet wachten; daarom hebben sommige investeerders en beleidsmakers, onder wie Europees Parlementslid Thomas Pellerin-Carlin, de EU opgeroepen om leningen aan te gaan met toekomstige ETS-inkomsten als onderpand, en zo meer kapitaal te genereren voor de groene investeringen van vandaag.

    Een soortgelijke aanpak wordt elders al toegepast. Japan kondigde afgelopen februari aan dat het van plan is de komende tien jaar twintig biljoen yen (137 miljard dollar) aan klimaattransitieobligaties uit te geven om groene investeringen te ondersteunen; daarbij gebruikt het de toekomstige inkomsten uit het eigen ETS en de heffing op fossiele brandstoffen om de schuld af te lossen. De aankondiging werd verwelkomd door de markten, de industrie en klimaatinnovatoren.

    Lenen tegen toekomstige ETS-inkomsten zou de EU in staat stellen de uitstoot op de middellange termijn te verminderen

    Natuurlijk zou het implementeren van een dergelijke regeling in Europa ingewikkelder zijn, omdat de EU dan namens de lidstaten een collectieve schuld op zich zou moeten nemen. Maar dit zou lang niet zo’n groot politiek obstakel zijn als je zou denken, omdat het ETS al een regeling op EU-niveau is. Het moet dus haalbaar zijn om de Europese leiders zover te krijgen dat ze akkoord gaan met collectief lenen tegen toekomstige ETS-inkomsten, vooral gezien de duidelijke, verstrekkende voordelen van een betere toegang tot kapitaal voor startende cleantech-bedrijven.

    Lenen tegen toekomstige ETS-inkomsten zou de EU in staat stellen de uitstoot op de middellange termijn te verminderen, en te investeren in de vitale infrastructuur en transformatieve technologieën die nodig zijn om haar klimaatdoelstellingen te halen. Europese beleidsmakers zijn het aan innovatoren op het gebied van cleantech – en aan de Europese burgers – verplicht om dit beleid een kans te geven.

  • De geopolitieke dwerggroei van de EU

    De geopolitieke dwerggroei van de EU

    In plaats van zich bezig te houden met de overwinning van Donald Trump en de gevolgen die dat zou kunnen hebben voor de oorlog in Oekraïne, wordt er in Europa gediscussieerd over migratie, migratie en nog eens migratie.

    Als er één ding is waar de Europese Unie goed in is, is het wel met zichzelf bezig zijn. Dat bleek maar weer eens op de recente top van de 27 staatshoofden en regeringsleiders. Er was ook een gast uitgenodigd die als geen ander kan vertellen welke gevaren Europa bedreigen, namelijk de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. En wat doen die 27? Ze praten over migratie, migratie en nog eens migratie.

    De Europese Raadsvoorzitter Charles Michel verwelkomde Zelensky in Brussel met warme woorden: ‘We delen dezelfde waarden, we staan aan jullie kant. We zullen jullie blijven steunen.’ Zelensky mocht zijn ‘overwinningsplan’ presenteren aan de verzamelde staatshoofden en regeringsleiders. Naar verluidt luisterden ze met veel sympathie, maar zonder iets concreets toe te zeggen.

    Vervolgens gaf Zelensky een persconferentie waarin hij zijn plan krachtig verdedigde en nog eens waarschuwde voor de Russische dreiging. Daarna vertrok hij weer. Waarna de 27 weer verder dachten over vragen als: hoe komen we van die mensen af die geen recht hebben om in Europa te blijven? Wat vinden we van het voorstel van de Poolse premier Donald Tusk om het asielrecht tijdelijk op te schorten? En kan het onlangs geopende Italiaanse kamp voor migranten in Albanië misschien als voorbeeld dienen?

    Ja, er zijn te veel mensen in Europa die geen recht op verblijf hebben en toch niet worden teruggezonden

    In het licht van de grootste geopolitieke crisis in Europa sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog lijken deze vragen weinig relevant. Terwijl Zelensky in Brussel meldde dat Noord-Korea volgens inlichtingendiensten voorbereidingen treft om tienduizend soldaten naar Oekraïne te sturen om aan de zijde van bondgenoot Rusland te vechten, debatteren de EU-leiders over ‘repatriëringscentra’ naar het voorbeeld van dat Italiaanse kamp in Albanië, waar onlangs de eerste migranten naartoe werden overgebracht – zestien in totaal.

    Deze geopolitieke dwerggroei van de EU heeft zo zijn redenen. In Europa zijn extreemrechtse partijen in opkomst, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, of ze zitten al in de regering, zoals in Italië en Nederland. Om deze ontwikkeling af te remmen bespreekt de EU-top juist de kwestie die extreemrechts zo sterk heeft gemaakt: migratie. Op zich is daar niets mis mee, maar doe dat dan door krachtig de hervorming van het gemeenschappelijke Europese asielstelsel (CEAS) te verdedigen, die in het voorjaar na bijna tien jaar van verhitte discussies is aangenomen. Want hoewel deze hervorming verre van perfect is, kan alleen al het bestaan ervan helpen om de broodnodige objectiviteit in het debat aan te brengen. 

    Ja, er zijn te veel mensen in Europa die geen recht op verblijf hebben en toch niet worden teruggezonden. Ja, dit ondermijnt de legitimiteit van de regeringspartijen. Maar de CEAS bestaat, moet in praktijk worden gebracht en heeft daartoe regeringsleiders nodig die de hervorming op een proactieve manier verdedigen. Dan zou er meer ruimte ontstaan om te praten over wat écht belangrijk is voor de EU: de Russische agressie, die niet enkel gericht is tegen Oekraïne, maar tegen heel Europa.

    Is Europa in staat Oekraïne te beschermen? Is de EU bereid dat te doen?

    Een debat hierover is des te urgenter omdat de kans bestaat dat Donald Trump op 5 november wordt herkozen als president van de VS. Trump zou Oekraïne weleens verdere steun kunnen ontzeggen, waarna de EU zijn gehavende buurman in zijn eentje zal moeten beschermen.

    Vladimir Poetin voert al tweeënhalf jaar een meedogenloze oorlog tegen Oekraïne. In die tijd is er veel hulp voor Oekraïne gekomen uit Europa in de vorm van geld en wapens, en is er bovendien verklaard dat Oekraïne ‘bij ons hoort’. Maar de waarheid is: zonder de VS had Poetin Oekraïne allang verslagen. Feit is ook dat het kleine Finland tot nu toe 3,2 miljard euro aan Oekraïne heeft betaald, meer dan de grote EU-lidstaten Frankrijk, Italië en Spanje. Als de EU het Russische imperialisme als een existentiële bedreiging zou erkennen, zouden Frankrijk, Italië, Spanje en veel andere landen hun hulp naar het Finse niveau tillen.

    Is Europa in staat Oekraïne te beschermen? Is de EU bereid dat te doen? Het uiterst zorgwekkende antwoord, op beide vragen, luidt: nee. Daar komt nog eens bij dat Trump, als hij president wordt, behalve de militaire steun aan Oekraïne ook die aan Europa zou kunnen intrekken. Dat leidt tot de vraag of Europa in staat is zichzelf te beschermen. Het overbekende antwoord luidt: nee.

    Het was een kleine geruststelling geweest als de EU zich op haar laatste formele top voor de Amerikaanse verkiezingen minder op zichzelf had gericht, en meer op de grote oorlog die op Europese bodem woedt. Want na 5 november dreigt Europa weg te zakken in een grote en gevaarlijke eenzaamheid.

  • Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Letland: ‘Russische drone neergestort op NAVO-grondgebied’

    » Verenigd Koninkrijk: prinses Kate is klaar met chemotherapie

    Europa zou 800 miljard euro extra per jaar moeten investeren

    Maandag 9 september werd een ‘historisch’ en ‘langverwacht’ rapport gepubliceerd over hoe de economische achteruitgang van Europa een halt kan worden toegeroepen. Daarin zegt Mario Draghi, de voormalige voorzitter van de Europese Centrale Bank, dat het continent 800 miljard euro extra per jaar moet investeren om uit het dal van lage productiviteit en lage groei te klimmen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit dal heeft ervoor gezorgd dat Europa achterop is geraakt bij de Verenigde Staten en China in de internationale pikorde, meldt Politico. ‘Draghi, die de eurozone op het hoogtepunt van de Griekse schuldencrisis in 2011 van de rand van de afgrond heeft gered, zegt dat er geen andere optie is dan radicale hervormingen door te voeren.’ De voormalige Italiaanse premier legde uit dat dit een ‘existentiële uitdaging’ is, aldus de politieke nieuwssite.

  • Als de Republikeinen winnen

    Als de Republikeinen winnen

    De eventuele terugkeer van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zou een existentieel risico kunnen vormen voor de toch al breekbare Europese eenheid. Hoe moet er worden samengewerkt als kwesties variërend van handelsbeleid tot de strijd tegen klimaatverandering en de verdediging van Europees grondgebied zo ver uit elkaar liggen?

    Dit is het moment dat de meeste Europese leiders nooit hoopten mee te zullen maken. De datum is 7 november 2024, twee dagen nadat Donald Trump de Democraten opnieuw versloeg in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en nu al heeft de herkozen president aangekondigd dat hij Oekraïne zal dwingen een vredesakkoord met Rusland te sluiten en gebieden af te staan die het Kremlin heeft opgeëist.

    De leiders van Europa, die in Boedapest bijeen zijn voor een vergadering van de Europese Politieke Gemeenschap, kijken uit over de majestueuze Donau met maar één ding in gedachten: hoe hierop te reageren? Kunnen ze zich verzetten tegen de oppositie van Trump en Kyiv eindelijk geven wat het maar nodig heeft, zoals een groep leiders rond de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Franse president Emmanuel Macron betogen? Moeten ze het voorbeeld van de Hongaarse premier Viktor Orbán volgen en Trumps initiatief om het conflict te beëindigen verwelkomen?

    Zou het niet beter zijn om met Washington samen te werken en de deal mede vorm te geven, zoals de Duitse en Italiaanse delegaties volhouden? En vooral, hoe kunnen de leiders van het continent voorkomen dat de sterke wending in het Amerikaanse buitenlandse beleid hun landen uit elkaar drijft? De terugkeer van Trump in het Witte Huis is geen zekerheid, maar de mogelijkheid dwingt de leiders van Europa om na te denken over dit soort scenario’s en te worstelen met de bijkomende vragen. 

    Obstakels

    De terugkeer van de voormalige reality-tv-ster aan de macht zou niet alleen de grootste test zijn in de trans-Atlantische betrekkingen in de naoorlogse geschiedenis, maar ook een existentieel risico kunnen vormen voor de Europese eenheid. De spanningen over hoe samen te werken met ’s werelds machtigste land kan het continent verdelen over kwesties variërend van handelsbeleid tot de strijd tegen klimaatverandering en de verdediging van Europees grondgebied. Europa overleefde natuurlijk het eerste presidentschap van Trump, maar alles wijst erop dat het deze keer moeilijker zal zijn, nu twee oorlogen en een voortdurende energiecrisis het continent onder druk zetten.

    Trump is na twee afzettingen en een reeks civiele en strafrechtelijke vervolgingen weer aan de macht gekomen en zal waarschijnlijk niet de behoefte voelen om zijn impulsen te temperen of zich te omringen met functionarissen die aandringen op gematigdheid. Cruciaal is dat, terwijl het mogelijk was om Trumps eerste termijn af te doen als een aberratie – een geopolitieke storm die we hebben overleefd –, zijn terugkeer de verschuiving in het Amerikaanse buitenlands beleid zou bestendigen.

    Dat zou Europa – en de Europese Unie in het bijzonder – dwingen om iets te doen waartoe het in het verleden slecht in staat is gebleken: een gemeenschappelijk antwoord vinden én zich daaraan houden. ‘Het is geen algemene regel dat een crisis leidt tot Europese integratie,’ zegt Nicolai von Ondarza, een expert in EU-beleid aan het Duitse Instituut voor Internationale en Veiligheidszaken, een denktank voor buitenlands beleid die de Duitse regering adviseert. ‘Er zijn aanzienlijke obstakels die overwonnen moeten worden om een tweede presidentschap van Trump om te zetten in een moment van Europese eenheid.’ 

    Geen diepere boodschap

    In de Financial Times schrijft Janan Ganesh dat omgaan met Trump helemaal niet zo moeilijk is.
    Er zijn twee dingen die je moet weten.

    1. Hij is ‘transactioneel’ ingesteld, ‘en niet op een al te gewiekste manier’. Meer voor de een betekent minder voor de ander. Als de VS een tekort hebben op hun lopende rekening met China, is dat een verlies. Als de VS een onevenredig deel van de rekening van de NAVO betalen, zijn ze sukkels – ongeacht wat Amerika er allemaal voor terugkrijgt.

    Die houding brengt Europa in een slechtere én een betere positie dan sommigen denken. Trump zou bereid zijn om het continent voor een dollar te verkopen. Maar hij kan er ook voor een dollar toe worden overgehaald om dat níét te doen. Als het continent meer uitgeeft aan defensie, en daar heeft het een begin mee gemaakt, valt zijn belangrijkste bezwaar tegen de NAVO weg. Als Trump moppert over ‘achterstallige’ bondgenoten, bedoelt hij daar niets anders mee. Geen minachting voor het Westen of bewondering voor roofzuchtige dictators; slechts zijn eeuwige overtuiging dat Amerika wordt opgelicht.

    2. In onderhandelingen wil hij per se een overwinning kunnen claimen. In 2018 nam Trump genoegen met een herziene versie van het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord. In 2020 ondertekende hij wat hij een ‘historisch’ handelsbestand met China noemde – in ruil voor een niet-afdwingbare toezegging van Xi Jinping om 200 miljard dollar extra aan Amerikaanse goederen te kopen.

    Het is moeilijk te zeggen wat hem meer krenkt: in een deal het onderspit delven, of worden gezien als iemand die niet in staat was de deal naar zijn hand te zetten. ‘Het is dus zaak hem op zijn woord te geloven en ons te richten op de kwestie van het geld. Want nogmaals: zijn woorden zijn geen codetaal voor een diepere boodschap.’

    Trumps plan voor Oekraïne begint al vorm te krijgen, volgens twee mensen die bekend zijn met de gedachten van de voormalige president. Hij zou er bij Zelensky op aandringen de Krim en delen van de Donbas af te staan om de Russische president Vladimir Poetin ertoe over te halen de oorlog te beëindigen, een plan waarover The Washington Post voor het eerst berichtte.

    Minder duidelijk is wat zijn bedoelingen zijn met de NAVO, de alliantie die  sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog garant staat voor de veiligheid in Europa. De twee mensen die bekend zijn met de gedach  ten van Trump zeiden dat hij zijn zinnen heeft gezet op het verminderen van de betrokkenheid van Amerika, misschien door te weigeren topontmoetingen bij te wonen of door het Amerikaanse leger te laten afzien van gezamenlijke oefeningen. 

    ‘Het feit dat het Congres die toevoeging nodig achtte, geeft aan dat er oprechte zorgen zijn in Washington’

    Bezorgdheid over wat Trump zou kunnen doen heeft het Amerikaanse Congres ertoe aangezet in de wet de eis op te nemen dat wetgevers elke formele terugtrekking van de VS uit het bondgenootschap moeten goedkeuren. Maar dat is een schrale troost voor de Europeanen als het aankomt op de vraag of Trump de verplichtingen die Washington in het kader van het bondgenootschap is aangegaan, ook daadwerkelijk nakomt.

    ‘Het feit dat het Congres die toevoeging nodig achtte en dat president Biden bereid was om te ondertekenen, geeft aan dat er oprechte zorgen zijn in Washington,’ zegt Brad Bowman van de Foundation for Defense of Democracies, een denktank in Washington. ‘En dat het constitutionele kader blijkbaar onduidelijk is als het gaat om zijn bevoegdheid om dit te doen.’

    Trump hoeft zich niet terug te trekken uit het bondgenootschap om er effectief een einde aan te maken. In februari trok hij de naleving door Washington van artikel 5 van de NAVO over wederzijdse verdediging in twijfel, dat vereist dat bondgenoten elkaar steunen als een van de leden wordt aangevallen, waarbij hij verklaarde dat hij Rusland zou ‘aanmoedigen’ om NAVO-leden aan te vallen die niet genoeg geld aan defensie uitgeven. In ieder geval vereist artikel 5 geen militaire steun, maar alleen dat een NAVO-lid ‘de acties onderneemt die het nodig acht om de aangevallen bondgenoot bij te staan’.

    Trump zou het alleen maar ‘nodig kunnen vinden om zijn bezorgdheid uit te spreken in de VN-Veiligheidsraad, en meer niet’, aldus Bowman. ‘Of hij geeft een verklaring af en zegt: Hé Poetin, dat is niet goed. Je moet ermee ophouden.’ Dat de EU moeite zou hebben om een gemeenschappelijk antwoord te formuleren op een presidentschap van Trump, blijkt uit haar reactie op de grootschalige invasie van Poetin in Oekraïne. Terwijl de Russische troepen verder westwaarts trokken, stonden EU-politici in de rij om een dringende heroverweging van de Europese veiligheid te eisen. Terwijl Duitsland – de slapende militaire reus van het blok – een nieuw tijdperk in het defensiebeleid afkondigde, zwoeren leiders uit de hele EU om hun legers te versterken en de samenwerking te versterken. 

    Geld bundelen

    Hoewel het blok enige vooruitgang heeft geboekt, door afspraken om geld te bundelen om wapens voor Oekraïne te kopen en de wapenproductie op te voeren, verliep de daadwerkelijke uitvoering van dit beleid traag als gevolg van wanbetalingen, meningsverschillen over hoe het geld bij elkaar te krijgen en gekibbel over waar het aan te besteden.

    Een gezamenlijk leenplan om de militaire uitgaven te verhogen, gesteund door Estland en Frankrijk, heeft tot felle tegenstand geleid in andere hoofdsteden, met name Berlijn. Terwijl het politieke momentum voor zo’n plan groeit, leidt de weerstand van Duitsland er nu toe dat het blok nadenkt over alternatieven.

    ‘Als het gaat om het gevoel van urgentie van de EU over kwesties als concurrentievermogen of defensie, zou Trump voor de organisatie kunnen zijn wat de financiële crisis was: een wake-upcall om dingen in beweging te zetten,’ zei de Belgische minister van Financiën Vincent Van Peteghem, die momenteel de vergaderingen van de EU-ministers van Financiën voorzit waarin ook defensie-uitgaven worden besproken. ‘Als hij gekozen zou worden, zou dat veel in gang zetten.’ Voor landen die aan Rusland grenzen, is het de vraag of dat ‘vele’ genoeg zou zijn, en of het niet te laat is. ‘Als Trump wordt gekozen, moeten we ons best doen om de meest tragische gevolgen te voorkomen,’ zei Rasa Juknevičienė, een voormalige Litouwse minister van Defensie die nu Europees parlementslid is.

    ‘We zullen niet op tijd klaar zijn als de Verenigde Staten ons laten vallen. We hebben te weinig tijd.’ Als het aankomt op nucleaire afschrikking, is het grootste deel van Europa afhankelijk van Amerika, aangezien alleen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in het bezit zijn van hun eigen kernkoppen. Het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer tweehonderd kernkoppen, waarvan een deel voor de NAVO bestemd is. Frankrijk heeft er ongeveer driehonderd, maar die zijn alleen bestemd voor de nationale defensie.

    De afgelopen jaren heeft Parijs herhaaldelijk aangeboden om de rol van haar nucleaire afschrikking in een Europese context te bespreken, maar Duitsland is tot nu toe niet op dat aanbod ingegaan. Noch het Franse noch het Britse systeem zou een geloofwaardige afschrikking vormen als de Amerikaanse nucleaire afschrikking zou wegvallen, zegt Von Ondarza, de expert in het buitenlands beleid van de EU. Nu al wakkert de angst hiervoor debatten aan over de vraag of landen moeten herbewapenen, wat zou kunnen leiden tot een wereldwijde wapenwedloop. 

    In Duitsland heeft Joschka Fischer, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van de Duitse Groenen, gezegd dat de EU haar eigen kernwapens nodig heeft en in Polen gaan stemmen op voor een binnenlands wapenarsenaal. Hoe dit alles past binnen het Europese veiligheidskader blijft onduidelijk. ‘De EU is op dit moment op geen enkele manier in staat om antwoord te geven op zeer fundamentele vragen: Wie zou eigenlijk de rode knop indrukken?’ zei Von Ondarza. ‘Is het alleen de Franse president? Zou het de EU kunnen zijn? En zo ja, is het dan de voorzitter van de Europese Commissie of de voorzitter van de Europese Raad?’ 

    Een tweede presidentschap van Trump zal net zo zijn als in 2016, ‘maar tegelijkertijd zo veel erger’

    Om het nog erger te maken zouden de Europese leiders waarschijnlijk onder druk komen te staan van een groot aantal door Trump geleide beleidsmaatregelen die net zo goed ontworpen kunnen zijn om hen uit elkaar te trekken. Een tweede presidentschap van Trump, zei een andere EU-functionaris, zal net zo zijn als in 2016, ‘maar tegelijkertijd zo veel erger’. Daarom werkt Brussel aan een plan om de gevolgen van de stemming in november in kaart te brengen, inclusief strafmaatregelen als Trump zijn eigen heffingen oplegt aan het blok. 

    Op het gebied van handel heeft de voormalige president nauwelijks een geheim gemaakt van zijn plannen om zijn ‘America First’-agenda nieuw leven in te blazen. Zijn dreigement van afgelopen zomer om tijdens zijn tweede termijn een importheffing van 10 procent in te voeren, bezorgde Europa, waar de economie sterk afhankelijk is van de export naar de VS, koude rillingen. 

    Door de oorlog in Oekraïne en de wens om de economische banden met Rusland te verbreken, is Europa voor zijn energievoorziening ook afhankelijk geworden van de VS. Bijna 50 procent van zijn LNG-leveringen komt uit dat land – bijna het dubbele van vóór de grootschalige invasie. Een tweede ambtenaar van de Commissie toonde zich bezorgd dat Trump de productie van fossiele brandstoffen zou kunnen opvoeren en de gasprijzen zal gebruiken als hefboom in zijn onderhandelingen met Europa, door Amerikaanse bedrijven onder druk te zetten om de prijzen te verhogen of de levering te beperken door middel van licenties. Hoewel dit verstorend zal zijn voor de economie, hopen Europese functionarissen de gevolgen van een herkiezing van Trump voor het klimaat te kunnen beperken.

    ‘Vroeger maakte het uit’ of de VS deel uitmaakten van het Akkoord van Parijs, het klimaatverdrag waar Trump zich in 2017 uit terugtrok, zei de tweede ambtenaar van de Commissie. Maar nu ‘is de groene energietransitie volledig onstuitbaar’. De concurrentie om dominantie op het gebied van groene economie betekenen dat de EU, China, India en andere landen zich niet zouden laten afschrikken door een Amerikaanse ommezwaai, aldus de ambtenaar. Het lot van Europa tijdens een tweede presidentschap van Trump zal grotendeels afhangen van de vraag of het verenigd kan blijven, benadrukken ambtenaren en diplomaten.

    ‘We moeten eenheid tonen zoals we de laatste keer deden toen hij president was,’ aldus Alva Finn, uitvoerend directeur van het Europees Liberaal Forum, een denktank in Brussel. ‘We hebben het de vorige keer opgelost en hopelijk kunnen we het weer doen, als we als blok verenigd blijven, zoals we eerder deden.’ Het meest voor de hand liggende risico voor die eenheid is Orbán, die in de tweede helft van het jaar de agenda zal bepalen in de besluitvormingsmachine van de EU. Orbán, die Trump vorige maand bezocht in zijn vakantieoord in Florida, dringt al lang aan op een soort vredesakkoord voor Oekraïne. 

    Spoilers

    De Hongaarse leider hoopt ook op meer steun in het hele blok na de verwachte opkomst van extreemrechts bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni. Orbán zal zich waarschijnlijk aangemoedigd voelen, zegt Majda Ruge van de Europese Raad voor Buitenlandse Betrekkingen. Ze benadrukt dat de EU een strategie nodig heeft om ‘met de spoilers om te gaan’. Maar Orbán zou ook wel eens de minste van de problemen van het continent kunnen blijken te zijn. Hoewel in de EU-politiek altijd wordt gezegd dat het blok samenkomt in een crisis, hebben de leiders van Europa in werkelijkheid moeite om samen te werken, zelfs in de beste tijden.

    Het zal een ongekende uitdaging zijn om dat te doen wanneer de partij die de regio van oudsher beschermde zich niet alleen terugtrekt, maar ook actief druk uitoefent. Tijdens zijn eerste termijn maakte Trump er een punt van om de Europese instellingen te omzeilen en rechtstreeks met de nationale leiders te praten. Nu er onzekerheid heerst over het Europese defensiebeleid en Rusland zijn troeven in Oekraïne hard inzet, zouden sommige landen, vooral die landen die hun uitgavendoelstellingen voor de NAVO halen, gemakkelijk kunnen beslissen dat het een betere keuze is om zich aan te sluiten bij de Amerikaanse president dan hem uit te dagen over Oekraïne of op een ander vlak. 

    De vraag is in hoeverre bepaalde EU-landen openstaan voor een transactionele relatie met de VS, aldus Von Ondarza. Er zijn al bekende breuklijnen binnen de EU, over onderwerpen variërend van handel tot energieproductie tot buitenlands beleid ten aanzien van het Midden-Oosten of China. Trump zou bijvoorbeeld kunnen dreigen met handelstarieven op bepaalde Europese producten om druk uit te oefenen op bepaalde Europese hoofdsteden om zijn zin door te drijven in Oekraïne of elders. 

    Wat Duitsland in zo’n scenario zou doen, is een vraag die sommige diplomaten van andere Europese landen zorgen baart. Hetzelfde geldt voor de Italiaanse premier Giorgia Meloni. Ondertussen gebruikt Parijs de mogelijkheid van een Trump-presidentschap al om op te roepen tot meer Europese autonomie, doorgaans op een manier die de Franse economie ten goede komt. ‘De EU was eensgezind tegenover het VK in de post-brexitonderhandelingen, maar het kostte enorm veel tijd en moeite,’ zegt een EU-functionaris. ‘Deze keer zal de inzet veel hoger zijn en de druk veel groter.’ 

  • Laat Green Deal niet afbrokkelen voor politiek gewin

    Laat Green Deal niet afbrokkelen voor politiek gewin

    Tegenstanders van de Europese Green Deal denken nog altijd dat het zo’n vaart niet loopt met de klimaatverandering. Omdat er nu meer sceptici in de Europese Unie een zetel hebben gewonnen, bestaat het gevaar dat er compromissen moeten worden gesloten over toekomstige milieubeleid.

    Na de afgelopen verkiezingen is iedereen die klimaatbeleid als een van de belangrijkste kwesties van de EU beschouwt in een katerige stemming. In heel Europa bagatelliseren rechtse partijen de klimaatverandering of ontkennen ze die zelfs helemaal en voeren ze campagne om klimaatbeschermingsmaatregelen en milieuregelgeving te vertragen en te verhinderen. De rechtse populisten, zoals de Duitse AfD en het Franse Rassemblement National van Marine Le Pen, zijn het weliswaar niet altijd met elkaar eens, maar dat heeft weinig te maken met hun meningsverschillen over milieu- of klimaatbeleid. In geval van twijfel, zoals de stemmen van rechts de afgelopen jaren hebben laten zien, stemmen ze meestal samen tegen klimaatbescherming.

    Dit speelde echter nauwelijks een rol in de afgelopen zittingsperiode. De meerderheid steunde de Europese eco- en klimaattransitie, die werd geïnitieerd door de conservatieve EC-voorzitter Ursula von der Leyen. In januari 2020 stemden 482 van de 713 Europarlementariërs in het EU-parlement voor de Green Deal, die Von der Leyen eerder had omschreven als een Europese ‘maanlanding’. Europarlementariërs stemden er dus met een duidelijke meerderheid voor dat de Europese Unie haar economieën tegen 2050 moet omzetten naar CO₂-vrije industrieën, elektriciteits- en warmteopwekking, elektrische auto’s en klimaatvriendelijke bouw en landbouw.

    ‘Ze moeten stoppen met het afkraken van de Green Deal en deze verder ontwikkelen’

    Conservatieven, sociaaldemocraten en groenen trokken toen samen op – dit alles in de nasleep van klimaatprotesten in heel Europa en de verwoestende gevolgen van droogte in veel landen.

    Dat is nu aan het veranderen. Hoewel de rechtse populisten geen meerderheid hebben, hebben ze wel winst geboekt, maar in sommige gevallen minder dan aanvankelijk werd gedacht. Toch zouden ze nu goed kunnen zijn voor ongeveer een kwart van de zetels in het nieuwe parlement. Daarnaast moet de Conservatieve Fractie (EVP) misschien vertrouwen op de rechtse eurosceptische ECR-Fractie (Europese Conservatieven en Hervormers) voor de herverkiezing van Ursula von der Leyen – ervan uitgaande dat de sociaaldemocraten en Groenen niet meespelen. Waarnemers denken dat dit politiek gezien duur zou kunnen uitpakken. De valuta: compromissen over toekomstige klimaat- en milieubesluiten.

    Veranderde stemming

    Niet alleen de zetels, maar ook de stemming is veranderd sinds 2019. Hoewel de Green Deal en het ‘Fit for 55’-wetgevingspakket zijn opgesteld door Ursula von der Leyen, staan veel conservatieven er niet meer 100 procent achter. Dit is bijvoorbeeld te zien in de CDU/CSU-campagne tegen het verbod op verbrandingsmotoren – dat wil zeggen het verbod op nieuwe registraties van diesel- en benzineauto’s vanaf 2035.

    Waarnemers zien daarom het grootste probleem niet direct in de winst van rechts, maar in de wankele Conservatieven: ‘Ze moeten stoppen met het afkraken van de Green Deal en deze verder ontwikkelen,’ zegt Lutz Weischer van de organisatie Germanwatch bijvoorbeeld. Als de Conservatieven de kant van de rechtspopulisten kiezen, zullen ze een krappe meerderheid hebben. Alleen al vanwege het imago zal dit waarschijnlijk niet altijd gebeuren – maar het is ook zeker dat het moeilijker zal worden om de meerderheid te behalen voor nieuwe ambitieuze klimaat- en milieubeschermingsprojecten.

    De volgende grote projecten zouden kunnen worden geschrapt of afgezwakt door het nieuwe EU-parlement:

    • Verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035: de verordening die daadwerkelijk is aangenomen, kan worden heropend, er kan opnieuw over worden onderhandeld of ze kan helemaal worden geschrapt.

    • Verordening inzake natuurherstel: deze is bedoeld om beschadigde ecosystemen te herstellen, ook om het verlies aan biodiversiteit een halt toe te roepen. Het parlement heeft deze al aangenomen, zij het in afgezwakte versie. De staatshoofden en regeringsleiders blokkeren momenteel echter de uitvoering ervan. Er wordt daarom gevreesd dat de verordening zal worden heropend en dat sommige passages opnieuw zullen worden geformuleerd. Dan zou de verordening weer door het nieuwe parlement moeten, of ze zou ook volledig ongedaan gemaakt kunnen worden.

    • Invoering van emissiehandel voor vervoer en gebouwen vanaf 2027 (ETS II): tot nu toe bestaat er in Europa alleen certificatenhandel voor emissies van energiebedrijven, binnenlandse vluchten en bepaalde industriële bedrijven (ETS I). ETS II is bedoeld om emissies van wegvervoer, gebouwen en bepaalde industriële brandstoffen vast te leggen, te beperken en langzaam te verminderen. Dit zou de verwarmingskosten en brandstoffen duurder kunnen maken. Dit klimaatbeschermingsinstrument is eigenlijk ook al lang rond. Onder druk van het Parlement zou de EU-Commissie het echter kunnen terugdraaien of herzien.

    • Nieuwe klimaatdoelstelling voor 2040: in februari 2024 stelde de EU-Commissie voor om de uitstoot van de lidstaten in 2040 met 90 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Dit is nog niet besloten en zal de komende jaren waarschijnlijk ook moeilijk worden.

    • Hervorming van de chemicaliënverordening van de EU: de EU-Commissie wilde de meest schadelijke chemicaliën in consumentengoederen verbieden. Dit betreft ook zogenaamde eeuwigdurende chemicaliën zoals PFAS (geperfluoreerde en polygefluoreerde alkylverbindingen). Ook hiervoor zal waarschijnlijk geen meerderheid worden gevonden.

    Sommigen hopen dat de belangrijkste regelgeving al sinds 2019 van kracht is. ‘De koers is ook al uitgezet voor de handel in emissierechten,’ zegt Ottmar Edenhofer, hoofdeconoom bij het Potsdam Institute for Climate Impact Research. Hoewel de emissiehandel voor transport en gebouwen kan worden verzwakt door een te laag prijsplafond vast te stellen, moeten de lidstaten nog steeds aan hun klimaatverplichtingen voldoen. De politieke drempels voor een dergelijke afzwakking via prijzen zijn echter relatief hoog. ‘Ik denk daarom dat de Green Deal relatief veilig is.’

    Mijlpalen

    De EU heeft in ieder geval goed gebruikgemaakt van de ‘window of opportunity’ om een aantal mijlpalen zoals emissiehandel redelijk waterdicht te maken. Toch kunnen de klimaatbeschermingsmaatregelen worden geannuleerd of ‘slechts’ worden afgezwakt. Veel experts vrezen dat de Green Deal op zijn minst gedeeltelijk zal worden afgebroken.

    Noodzakelijke stap naar klimaatneutraal continent

    Wat werd er ook alweer afgesproken in de Europese Green Deal, het ambitiueze plan dat in 2019 door de Europese Commissie werd opgesteld om Europa klimaatneutraal te maken tegen 2050?

    Een van de belangrijkste en meest omstreden doelstelling van het vlaggenschip van de Commissie-Von der Leyen is om de netto-uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren. Een emissiereductie van 55 procent in 2030 is inmiddels wettelijk verankerd in de Europese klimaatwet.
    Behalve de uitstoot is het de bedoeling dat de transitie naar een circulaire economie over ruim 25 jaar een feit is en Europa duurzaam produceert met behoud van biodiversiteit
    Hoewel er hier en daar vooruitgang is geboekt, vereist de transitie naar een klimaatneutrale economie ingrijpende veranderingen in alle sectoren en voortdurende inspanningen van alle EU-lidstaten. Niet alle neuzen staan dezelfde kant op.
    Critici wijzen erop dat de implementatie een enorme uitdaging vormt, alleen al omdat de kosten van de transitie en de gevolgen voor bepaalde sectoren enorm zijn.
    Desondanks wordt de Green Deal gezien als een noodzakelijke stap om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. De komende jaren zullen cruciaal zijn om te bepalen of Europa zijn klimaatambities kan waarmaken en daadwerkelijk het eerste klimaatneutrale continent kan worden.

    ‘Ik weiger fatalistisch te zijn,’ verklaarde Laurence Tubiana, voormalig Frans klimaatdiplomaat en nu hoofd van de European Climate Foundation, maandag na de verkiezingen. ‘Er is geen oplossing voor de crisis in de kosten van levensonderhoud, veiligheid of concurrentievermogen zonder een ecologische ommekeer.’

    Het alternatief voor herstructurering is eigenlijk altijd uitstel. Overigens is dit heel duidelijk te zien in andere landen, zoals de VS. Tijdens het Trump-tijdperk is in een paar jaar tijd veel klimaatbeleid afgebroken, dat nu weer moeizaam moet worden opgebouwd. 

  • Hoe WhatsApp de politiek hervormt

    Hoe WhatsApp de politiek hervormt

    Tegenwoordig domineren smartphones en apps de politieke communicatie. Dit heeft geleid tot nieuwe uitdagingen voor transparantie en ethiek. ‘Of het nu gaat om immigratiebeleid, inflatiebeleid of Israëlbeleid, de hamvraag zal zijn welke WhatsApp-groep de leiding heeft.’

    De uitoefening van openbaar gezag is altijd mede vormgegeven door de beschikbare technologieën. Van de drukpers tot de telegraaf, van radio tot e-mail, nieuwe uitvindingen drukten hun stempel op de manier waarop beslissingen worden genomen en door wie. Dit patroon zet zich voort in het tijdperk van de smartphone, die onmisbaar lijkt te zijn in het professionele leven van de hedendaagse ambtenaren en politici. ‘Je kunt tegenwoordig niet meer zonder,’ merkte de toenmalige premier Boris Johnson op tijdens de covid-19-pandemie, ‘ik moet in contact blijven met mensen.’ Zijn stijl van communiceren zou aan het licht komen toen Dominic Cummings zijn berichten lekte, waaronder een bericht waarin hij de minister van Volksgezondheid tijdens de pandemie Matt Hancock beschreef als ‘totaal f***ing kansloos’. Latere onthullingen uit die periode wekken de indruk dat het land wordt bestuurd via WhatsApp.

    Groot-Brittannië staat hierin niet alleen. De bezorgdheid over de macht van appjes reikt tot ver buiten de landsgrenzen. In Brussel hangt de schaduw van ‘Pfizergate’ boven de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni. Het schandaal gaat terug tot een artikel in The New York Times van april 2021, waarin werd beweerd dat de covid-vaccindeal van de EU met Pfizer tot stand was gekomen door een reeks berichten en telefoontjes tussen haar en de directeur van het bedrijf. ‘Die persoonlijke diplomatie speelde een grote rol in een deal,’ zei de krant. Het gerucht van één-op-éénonderhandelingen over zo’n belangrijke kwestie leidde tot oproepen, met name van de Europese Ombudsman, om de berichten openbaar te maken. Het verzuim van de Commissie om dit te doen leidde ertoe dat de ombudsman concludeerde dat er sprake was van wanbeheer, en er lopen nog altijd rechtszaken tegen de EC.

    Kritische discussies over bestuur door middel van berichten spitsen zich vooral toe op toegankelijkheid. Ambtenaren, zo lijkt het, doen belangrijke zaken op een manier die nauwelijks transparant zijn voor het publiek. Deze zorgen zijn terecht. Dat IM-diensten in handen zijn van grote particuliere bedrijven is een ander deel van het probleem. En dan zijn er nog de veiligheidskwesties die aan de orde zijn gesteld sinds president Barack Obama zijn Blackberry meenam naar het Witte Huis. 

    Maar het gaat er ook om hoe belangrijke beslissingen op het moment zelf worden genomen. Als discussies zich verplaatsen van de vergaderzaal naar de virtuele ruimte van de chatgroep, begeven ze zich in een wereld van verhoogde informaliteit en vage ethische grenzen.

    Gênante details

    Laten we eens kijken naar bepaalde kenmerken van de technologie. In tegenstelling tot een fysieke vergadering is communicatie via berichten een vorm van interactie zonder vast begin of einde. Gesprekken beginnen op initiatief van één partij en worden gekenmerkt door snelle reacties. Een voorbeeld in Spanje op het hoogtepunt van de pandemie maakte de risico’s duidelijk. De burgemeester van Madrid, José Luis Martínez-Almeida, zou in een korte WhatsApp-uitwisseling rond 1 uur ’s nachts op 24 maart 2020 overeenstemming hebben bereikt over medische benodigdheden. Eén raadslid werd uitgesloten omdat hij zijn telefoon niet controleerde, anderen klaagden dat overhaast tot de overeenkomst was gekomen. Gênante details over het overleg kwamen al snel aan het licht: bij de deal was een familielid van de burgemeester betrokken, de leveringen waren te duur en er werden exorbitante commissies in rekening gebracht, redenen waarom het contract werd gehekeld als ‘oplichting’ ten koste van de stad. Almeida gaf toe dat het een vergissing was, maar verdedigde de acties van de raadsleden in een tijd waarin het zo moeilijk was om aan schaarse middelen te komen. Een anticorruptiezaak tegen de leveranciers werd later door de rechtbank onderzocht.

    Het spontane karakter van instant messaging betekent dat de betrokkenen vaak uit een andere activiteit worden gehaald of op een informeel moment worden benaderd. Deze manier van communiceren is direct en afleidend. Natuurlijk hangt veel af van hoe de technologie wordt gebruikt. Niet iedereen sms’t in zijn pyjama of kijkt tegelijkertijd tv, maar je weet het simpelweg niet van elkaar.

    Instant messaging stelt leiders bovendien in staat zich los te maken van de ondersteunende ambtenaren en ambtenaren die hun acties zouden kunnen reguleren. Lastige individuen kunnen buitengesloten worden en vertrouwde adviseurs of favoriete verslaggevers kunnen worden binnengehaald. Bedrijfsbelangen kunnen zich laten gelden. De technologie is zeer geschikt om hiërarchieën te omzeilen en invloedrijke schaduwnetwerken creëren, vaak zonder dat dat wordt opgemerkt. Degenen die in een fysieke omgeving aan de deur zouden worden tegengehouden, kunnen in een virtuele omgeving ‘in de kamer’ zijn, afwezigen die in persoon zouden opvallen, worden gemakkelijker over het hoofd gezien.

    De standaardreactie van ambtenaren is om te zeggen dat op deze manier niets belangrijks wordt beslist. In haar antwoord aan de Europese Ombudsman in de zomer van 2022 verklaarde de Europese Commissie het volgende: ‘Vanwege hun kortstondige en vluchtige aard bevatten sms- en instantberichten over het algemeen geen belangrijke informatie met betrekking tot beleid, activiteiten en besluiten van de Commissie.’ Je kunt je een spectrum van gebruiksmogelijkheden van messaging voorstellen: als het nemen van beslissingen de ene pool vormt, kan de andere worden gekarakteriseerd als ‘onschuldig geklets’, met een reeks praktijken in het grijze gebied daartussenin (informatie delen, overleggen, meningsvorming, cultiveren van contacten, privékritiek op collega’s). Maar we hebben genoeg gezien om te weten dat niet alles aan die onschuldigere kant valt. Op deze manier worden wel degelijk belangrijke beslissingen voorbereid en genomen.

    Als de technologie ondanks de risico’s toch wordt omarmd, dan laat dat iets zien over de prioriteiten van de machthebbers

    Dergelijke technologieën hebben het vervagen van grenzen tot gevolg – tussen het formele en het informele, tussen verschillende instellingen, en tussen de zaken van de overheid en de wereld daarbuiten. De politiek is altijd afhankelijk geweest van rituelen om de scheiding tussen ambten en personen te versterken. Of het nu gaat om de kroon van een monarch of de inrichting van een parlement, kledingvoorschriften en de inrichting van een ruimte dienen om gewicht te geven aan een situatie en deelnemers bewust te maken van een breder belang. Sommige rituelen kunnen gerepliceerd worden in gemediatiseerde communicatie, maar de meeste niet. Degenen die elkaar op deze manier, zijn verstoken van de contextuele aanwijzingen die elders bedoeld zijn om hun ontmoeting te depersonaliseren. Gezelligheid troef.

    Het regeren via instant messaging is emblematisch voor iets breders – voor een wereld waarin belangrijke politieke beslissingen informeel worden genomen en de macht geconcentreerd is in de handen van sleutelfiguren en de netwerken die zij vormen. We hebben de neiging om over politiek te denken in termen van droge instellingen en bureaucratische logica, maar dit beeld kan behoorlijk misleidend zijn. Van binnenlands tot buitenlands beleid is er een breder verhaal van de ‘de-institutionalisering’ van macht, naarmate ambtenaren handelen met persoonlijke discretie en vertrouwensbanden de formele definitie van rollen overrulen. Zo ziet de vorming van een heersende elite eruit. Lockdowns hebben deze trend misschien een bijzondere impuls gegeven, maar de patronen zullen waarschijnlijk blijven bestaan. Of het nu gaat om immigratiebeleid, inflatiebeleid of Israëlbeleid, de hamvraag zal zijn welke WhatsApp-groep de leiding heeft.

    Valkuilen

    Hoeveel hiervan is echt nieuw? In de politiek heerst al lang de zorg dat de belangrijke gesprekken in de wandelgangen worden gevoerd, waar geen openbare notulen worden gemaakt. Je kunt ervan uitgaan dat instant messaging deels aantrekkelijk is omdat het de gezagsdragers in staat stelt te doen wat ze al geneigd zijn te doen. Dus hoeveel waarde moeten we hechten aan de technologie? Is het gewoon de nieuwste manier om te doen wat al lang gedaan wordt en dus ook zonder deze middelen gedaan kan worden?

    Eén manier waardoor de technologie zich onderscheidt, is dat ze deze gedragspatronen beter traceerbaar maakt. Berichten kunnen worden verwijderd, wat een gevoel van controle kan geven, maar niemand kan er zeker van zijn dat ze niet inmiddels zijn gekopieerd of gedeeld door hun gesprekspartner(s). Er bestaat, zoals we hebben gezien, een groot potentieel voor lekken – met soms rampzalige gevolgen.

    Uiteraard is het gebruik van deze technologie handig. Het kan ook sociaal en psychologisch lonend zijn; deel uitmaken van een ‘inner circle’ kan prestige betekenen, de kans om je superieur te voelen ten opzichte van de buitenwereld. Maar de traceerbaarheid van de berichten betekent dat er duidelijke risico’s aan verbonden zijn. Want wanneer ze onder de aandacht van het publiek komen – wanneer kranten verhalen kunnen publiceren over de ‘persoonlijke diplomatie’ van een ambtenaar – veroorzaken ze ontevredenheid en reputatieschade. Von der Leyen was eerder betrokken bij een schandaal in Duitsland dat te maken had met de transparantie van haar mobiele telefoongebruik toen ze minister van Defensie in Berlijn was. Hoewel ze werd vrijgesproken van verantwoordelijkheid in dat eerdere geval, zal ze niet onwetend zijn geweest van de valkuilen van messaging.

    Als de technologie ondanks de risico’s toch wordt omarmd, dan laat dat iets zien over de prioriteiten van de machthebbers. Informele methoden zijn aantrekkelijk omdat de betrokkenen meer geïnteresseerd zijn in het behalen van tastbare ‘resultaten’ dan in het naleven van de democratische regels. Ze vinden dat het genoeg is om dingen gedaan te krijgen, de manier waarop maakt niet veel uit. Politicologen maken onderscheid tussen de legitimiteit van goede resultaten en die van goede methoden – tussen output en procedurele legitimiteit. Het overwicht van instant messaging weerspiegelt de dominantie van de eerste over de tweede.

    Maak één technologie transparant en er zal worden overgestapt op andere technologieën die hetzelfde mogelijk maken

    De legitimiteit van de output heeft altijd centraal gestaan bij transnationale instellingen. Dit komt overeen met de centrale rol van technocratie in instellingen zoals de EU, waar een instrumentalistische, oplossingsgerichte visie centraal staat in het openbaar gezag. In de loop der tijd is deze visie echter ook centraal komen te staan in het gezag in de nationale context. De verzwakking van partijen, en van georganiseerde ideologische politiek in het algemeen, heeft ertoe geleid dat vertegenwoordigers zichzelf minder definiëren op basis van normatieve verbintenissen dan op basis van hun vermogen om besluitvaardig op te treden. In het besef dat een aanzienlijk deel van hun electoraat zich aangetrokken voelt tot technocratische, populistische of ‘techno-populistische’ stijlen van politiek bedrijven die zonder bemiddeling het algemeen belang nastreven, kunnen ook zij ongeduldig worden met procedures en erop gebrand zijn hun probleemoplossend vermogen te tonen. Op de lange termijn hangt die aanspraak op legitimiteit af van het behalen van goede resultaten, maar in eerste instantie hangt het gewoon af van resultaten – beslissingen die kunnen worden aangehaald als teken van activiteit.

    Dit heeft gevolgen voor een eventuele poging tot inperking. Hervormers pleiten meestal voor een betere regulering van de technologie. De Europese Ombudsman heeft verschillende aanbevelingen gedaan: dat instant messages erkend worden als EU-documenten, bewaard worden als archiefdocumenten en beschikbaar zijn voor inspectie wanneer er verzoeken voor publieke toegang worden gedaan. Er bestaan strengere regels voor het gebruik van communicatietechnologie op gebieden zoals financiële regulering, wat suggereert dat ze kunnen worden opgesteld als de politieke wil er is.

    Dergelijke stappen gaan er echter aan voorbij dat de technologie aansluit bij de bredere aantrekkingskracht van onregelmatige manieren van regeren. Maak één technologie transparant en er zal worden overgestapt op andere technologieën die hetzelfde mogelijk maken. Positieve verandering zou betrekking moeten hebben op het veranderen van de bredere voorwaarden die ongepast gebruik van de technologie aantrekkelijk maken, met name het opnieuw in evenwicht brengen van de normen van legitimiteit waaraan ambtenaren worden gehouden. In plaats van een technocratische nadruk op outputs alleen, zou dit betekenen dat er een nieuw bestuursmodel moet komen waarin bredere participatie en controle gewaardeerd worden. Het zou betekenen dat grondwettelijke mechanismen worden versterkt en dat leiders meer worden gebonden aan democratische instellingen en organisaties die hen kunnen straffen voor hun overtredingen.

    Regeren via berichtgeving maakt de neigingen van de hedendaagse politiek extremer en beter traceerbaar, maar vormt niet de kern van het probleem. Het zal niet worden tegengehouden door regels, noch door al dan niet moedwillig lekken. Alleen structuren die minder discretionaire macht overlaten aan het individu zullen iets structureels kunnen veranderen aan het probleem.

  • Orbán bezoekt Trump voor zogenaamde vredesmissie

    Orbán bezoekt Trump voor zogenaamde vredesmissie

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada investeert 48 miljard dollar in kinderbescherming voor inheemse jeugd

    » Kenia: president Ruto ontslaat kabinet na dodelijke protesten

    De Europese Unie reageerde ‘geïrriteerd’

    De Hongaarse premier Viktor Orbán bezocht voormalig president Donald Trump op zijn landgoed in Florida, meldt Die Zeit. Op sociale media deelde Orbán een foto van hun ontmoeting en schreef: ‘We hebben het gehad over manieren om vrede in Oekraïne te bewerkstelligen. Het goede nieuws van de dag: hij zal het oplossen!’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Orbán was eerder naar Rusland en China gereisd als onderdeel van zijn zogenaamde ‘vredesmissie’, gericht op het beëindigen van de Russische agressieoorlog in Oekraïne.

    De Europese Unie reageerde ‘geïrriteerd’ op de ontmoeting. De Zweedse premier Ulf Kristersson beschuldigde Orbán ervan het EU-voorzitterschap te misbruiken voor zijn eigen doeleinden. Volgens de Finse president Alexander Stubb heeft Orbán geen mandaat van de NAVO of de Europese Unie om te onderhandelen. Hongarije beschuldigt NAVO-partners op zijn beurt van dubbele standaarden en falen in de omgang met de oorlog in Oekraïne.

  • EU bezorgd over mogelijk bezoek van Orbán aan Moskou

    EU bezorgd over mogelijk bezoek van Orbán aan Moskou

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël stuurt delegatie naar Qatar om met Hamas te onderhandelen

    » Labour behaalt verpletterende overwinning bij Britse verkiezingen

    Het bericht is nog door niemand officieel bevestigd

    De website van Radio Free Europe / Radio Liberty meldde gisteren dat de Hongaarse premier Viktor Orbán vandaag in Moskou de Russische president Vladimir Poetin zal ontmoeten. De informatie is noch door Hongarije, noch door Rusland bevestigd en is ook niet officieel meegedeeld aan de Europese Unie. Maar dit mogelijke bezoek ‘werd al snel veroordeeld door de leiders van het blok’, aldus de website.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het bericht komt ‘slechts enkele dagen nadat Hongarije het roulerend voorzitterschap van de Europese Unie heeft overgenomen, wat veel EU-leden zorgen baart vanwege Orbáns regelmatige pro-Russische uitspraken’. Als het bericht wordt bevestigd, is dit het eerste bezoek van een Europese leider aan Moskou sinds dat van de Oostenrijkse kanselier Karl Nehammer in april 2022.

    De voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, reageerde als eerste door op X te benadrukken dat ‘het roulerende voorzitterschap van de EU geen mandaat heeft om namens de EU een dialoog met Rusland aan te gaan’. Op dinsdag, tijdens een verrassingsbezoek aan Kyiv, riep Orbán op tot een staakt-het-vuren tussen Oekraïne en Rusland, een optie die werd afgewezen door de rest van de EU-lidstaten en door de Oekraïense president Volodymyr Zelensky.

  • Macron kondigt nieuwe verkiezingen aan. Meesterzet of fatale blunder? 

    Macron kondigt nieuwe verkiezingen aan. Meesterzet of fatale blunder? 

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Frankrijk, waar president Emmanuel Macron na de winst van de extreemrechtse partij Rassemblement National (RN) tijdens de Europese verkiezingen, nieuwe nationale verkiezingen heeft uitgeschreven. Waarom is Macron hiertoe overgegaan? En is – gezien de grote populariteit van RN – een verkiezingswinst van Le Pen nog te stoppen?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Waarom heeft Macron nieuwe verkiezingen uitgeschreven?

    ‘De verpletterende overwinning van extreemrechts in Frankrijk bij de Europese verkiezingen op zondag [9 juni] en de vernederende nederlaag van de partijgenoten van Emmanuel Macron hebben een politieke crisis met onvoorspelbare gevolgen ontketend’, schrijft El País. Nog op verkiezingsavond kondigde de Franse president onverwachts landelijke verkiezingen aan. Dat deed hij nadat bleek dat RN 31,4 procent van de stemmen kreeg bij de Europese verkiezingen – meer dan het dubbele van de 14,6 procent voor de centristische alliantie van de Franse president.

    Het wordt een drukke zomer in Frankrijk. Want het land maakt zich niet alleen op voor grote sportevenementen als de Tour de France (29 juni tot 21 juli) en de Olympische Spelen (26 juli tot 11 augustus), maar zal bovendien op 30 juni en 7 juli naar de stembus gaan. De parlementsverkiezingen stonden eigenlijk pas gepland voor 2027; veel tijd om een doorwrocht programma te schrijven en een uitgekiende campagnestrategie te bedenken is er dus niet. ‘Frankrijk bevindt zich nu op onvoorspelbaar terrein, waarbij de toekomst van de tweede termijn van Macron mogelijk op het spel staat. Met minder dan een maand te gaan voor de verkiezingen, proberen de partijen nu kandidatenlijsten op te stellen, hun boodschap aan te scherpen en, in sommige gevallen, allianties te smeden’, aldus The New York Times. Volgens The Guardian neemt Macron dan ook een ‘grote gok’.

    ‘Hij gokt er misschien op dat proteststemmen een prominente rol speelden bij de Europese verkiezingen’

    Tijdens zijn toespraak op nationale televisie van 9 juni verantwoordde Macron zijn beslissing zelf door te zeggen dat ‘Frankrijk een overtuigende meerderheid nodig heeft om op kalme en harmonieuze manier verder te gaan’. Macron is de eerste president sinds 1997 die overgaat tot de ontbinding van het 577 zetels tellende parlement. 

    ​​Want aan die overtuigende meerderheid ontbreekt het op dit moment voor Macron. Toen hij in 2022 werd verkozen voor een tweede termijn als president, slaagde zijn partij er niet in een volledige meerderheid te behalen in het parlement. De centristische coalitie die hij vormde, regeerde sindsdien met een kleine meerderheid maar had moeite om bepaalde wetsvoorstellen erdoor te krijgen zonder steun van de oppositie. Volgens veel analisten geloofde Macron dat een ontbinding onvermijdelijk was geworden, aldus The New York Times – conservatieve parlementariërs dreigden zijn regering in de herfst omver te werpen. ‘Het land op stelten zetten met een plotselinge verkiezing zou voor Macron ook een manier kunnen zijn om te voorkomen dat de oppositie zich organiseert – en om kiezers de harde keuze te bieden tussen hem of extreemrechts’, aldus de Amerikaanse krant.

    ANP 500920372 1 1
    Emmanuel Macron tijdens een persconferentie in Parijs op 12 juni 2024 over vervroegde parlementsverkiezingen nadat de Franse president op 9 juni 2024 de ontbinding van het Franse parlement had aangekondigd. – © Eliot Blondet / ABACAPRESS.COM

    ‘Het ontbinden van de Nationale Assemblee is een manier voor Macron om te laten zien dat hij de critici heeft gehoord’, aldus The Washington Post. ‘Hij gokt er misschien op dat proteststemmen een prominente rol speelden bij de Europese verkiezingen en dat mensen anders zullen stemmen als het om Frankrijk gaat.’

    ‘Eén ding is zeker: Macron was op zoek naar een manier om zijn gezicht te redden op de avond van zijn vernederende nederlaag’, schrijft commentator Solenn de Royer in Le Monde. De Royer stelt dat de voortijdige verkiezingen Macron verschillende voordelen opleveren: ‘Op de korte termijn maskeren ze zijn persoonlijke mislukking en werken ze afleidend (…) Ook hoeft hij niet in te gaan op vragen over de score van de RN, die nog nooit zo hoog is geweest, zeven jaar na zijn komst naar het Elysée.’

    Daarnaast, aldus De Royer, speelt hij in op de verdeeldheid bij zowel rechts als links. Die laatste groep is ‘verdeeld tussen de aanhangers van redelijk links, die terrein hebben herwonnen rond Raphaël Glucksmann [de leider van een centrumlinkse coalitie die zetels heeft gewonnen tijdens de Europese verkiezingen], en de “rebellen” van Jean-Luc Mélenchon [van de populistisch linkse partij La France Insoumise]’. Rechts is op zijn beurt ‘verdeeld tussen degenen die, om hun zetels te redden, geneigd zullen zijn om zich aan te sluiten bij de presidentiële meerderheid [de coalitie van Macron], en de diehards, die koste wat kost zullen weigeren om aan boord van de Titanic te gaan’. Een week na dato blijkt de verdeeldheid op links mee te vallen, zoals later in deze nieuwsbrief blijkt.

    ‘Door met vuur te spelen, zou het staatshoofd uiteindelijk zichzelf kunnen verbranden’

    ‘Tegelijkertijd brengt de heer Macron zijn eigen coalitie op één lijn’, vervolgt De Royer, ‘en vermijdt hij een bloedige afrekening na de verkiezingen: hij muilkorft de linkervleugel, die haar messen slijpte tegen zijn rechtse beleid, dat volgens hen verantwoordelijk is voor de verkiezingsnederlaag. En hij smoort elke poging tot onafhankelijk optreden in de kiem, waardoor degenen die durven tegenspraak te geven deserteurs lijken in de “waardenstrijd” die wordt gevoerd tegen extreemrechts. Nu hij meer verzwakt is dan ooit haalt Macron zijn steen der wijzen tevoorschijn – de steen die hem in staat stelde de macht te veroveren en te behouden [bij de vorige verkiezingen], maar die sindsdien zijn waarde heeft verloren – door opnieuw de confrontatie op leven en dood tussen populisten en progressieven uit te spelen, dat wil zeggen: “het is ik, of de chaos”. Hij gokt erop om het “allen tegen Macron” om te buigen in “allen tegen RN”.’

    Hoe zal Macrons plan uitpakken?

    Macron mag zijn beslissing om nieuwe verkiezingen af te kondigen dan als onvermijdelijk zien, volgens Solenn de Royer is zijn plan ‘krankzinnig riskant’. ‘Door met vuur te spelen, zou het staatshoofd uiteindelijk zichzelf kunnen verbranden. En het hele land met zich meenemen’.

    Buiten kijf staat dat RN nu in een overwinningsroes de verkiezingen in kan gaan. De uitslag van de Europese verkiezingen zorgde voor een ‘politieke aardverschuiving in Frankrijk’, concludeert Die Welt. In de nationale peilingen van de afgelopen weken en maanden gaat de partij van Le Pen al duidelijk aan kop. ‘Als haar partij een absolute meerderheid zou behalen in de Nationale Assemblee, zou Macron gedwongen zijn om [Jordan] Bardella tot premier te benoemen’, schrijft de Duitse krant. Le Temps voegt eraan toe: ‘RN domineert nu het politieke landschap met Marine Le Pen en Jordan Bardella, de zeer jonge voorzitter van de partij [28 jaar] en lijsttrekker bij deze Europese verkiezingen, wiens populariteit een stempel heeft gedrukt op de campagne. Deze partij haalde nooit eerder zulke cijfers.’

    ‘Sinds 2011 is Le Pen erin geslaagd haar imago te veranderen’

    Ook volgens de Brusselse krant Le Soir is het erop of eronder voor Macron. ‘Als het hem niet lukt, kan Jordan Bardella zijn intrek nemen in het Matignon [de ambtswoning van de Franse premier], terwijl Marine Le Pen zich voorbereidt op de volgende presidentsverkiezingen. Verkiezingen die Emmanuel Macron, die zich na twee opeenvolgende termijnen niet verkiesbaar mag stellen, alleen als machteloze toeschouwer kan gadeslaan.’

    Het succes van Le Pens partij is volgens de Franse politicoloog Nonna Mayer te danken aan een succesvolle normalisatiestrategie. ‘Sinds 2011 is [Le Pen] erin geslaagd haar imago te veranderen door afstand te nemen van de antisemitische lijn van haar vader, door haar partij te presenteren als een bolwerk van secularisme en democratie dat zich verzet tegen de dreiging van het islamisme en door zichzelf uit te roepen tot “quasifeministe”. In 2023 ziet slechts 41 procent van de respondenten RN als een gevaar voor de democratie, tegenover 58 procent in 2017. Bijna een op de twee is van mening dat RN de afgelopen jaren gematigder is geworden en twee op de drie geloven dat RN ooit aan de macht zou kunnen komen’, schrijft de politicoloog in Le Monde.  

    ANP 499510384 1
    Marine Le Pen, voorzitter van de extreemrechtse parlementaire fractie Rassemblement National (RN), en Jordan Bardella, voorzitter van de extreemrechtse partij RN en RN-topkandidaat voor de Europese verkiezingen, tijdens een campagnebijeenkomst in voorbereiding van de parlementsverkiezingen in Henin-Beaumont, Frankrijk, op 25 mei 2024. – © Seastien Courdji / ABACAPRESS.COM

    Ook dat de partijzich als gay friendly profileert legt haar geen windeieren. Bij regionale verkiezingen in 2015 kreeg Front National, zoals de partij toen nog heette, bovengemiddeld veel stemmen onder homoseksuele mannen. En sinds 2012 stemmen evenveel vrouwen als mannen op de partij. ‘Een beslissend voordeel, aangezien vrouwen 53 procent van het geregistreerde electoraat uitmaken’, aldus Mayer. 

    Daarnaast is Marcon zelf uiterst impopulair. De meest voorkomende reden die de kiezers opgaven om op RN te stemmen in de Europese verkiezingen was om ‘hun verzet te tonen tegen de president van de Republiek en de regering’ (68 procent tegenover een gemiddelde van 38 procent, volgens een peiling van Ipsos in mei). De strategie van de president speelt extreemrechts zelfs in de kaart. ‘Macron heeft precies gedaan wat studies over strategieën om extreemrechts aan te pakken afraden, namelijk het politieke debat reduceren tot een confrontatie tussen hemzelf en Marine Le Pen zodat er een polarisatie ontstaat rondom de ideeën van RN’, analyseert Mayer.

    ‘De verschuiving naar rechts in de Franse samenleving die RN lijkt aan te jagen is slechts relatief’

    Maar er liggen ook kansen voor Macron. ‘De verschuiving naar rechts in de Franse samenleving die RN lijkt aan te jagen is slechts relatief’, schrijft Mayer. ‘In tegenstelling tot de retoriek van RN tonen de enquêtes van de Nationale Adviescommissie voor Mensenrechten jaar na jaar dat de acceptatie van minderheden en immigranten de afgelopen dertig jaar is toegenomen, vooral onder nieuwe generaties.’ Progressieve partijen zouden een logische keus zijn voor die jonge kiezers, die echter vaak niet stemmen: slechts 17 procent van de Fransen onder de dertig bracht zijn stem uit bij de landelijke verkiezingen van 2022. ‘Dit is een bron van frustratie, maar die jonge kiezers vormen een enorm potentieel electoraat dat, als het opnieuw gemobiliseerd wordt, het tij zou kunnen keren’, concludeert Mayer. 

    Hoe reageren de andere partijen op de opkomst van RN?

    In tegenstelling tot wat veel commentatoren dachten, en waar Macron mogelijk op gokte, is een brede coalitie van linkse partijen er toch in geslaagd zich te verenigen. ‘Links trekt samen op tegen Le Pen’, kopte Süddeutsche Zeitung vrijdag. Onder de naam Nouveau Front Populaire (NPF) is links Frankrijk op 13 juni tot een stembusakkoord gekomen en hebben ze een gezamenlijk programma gepresenteerd. Dit alles in slechts ‘vier dagen en drie nachten’. 

    De linkse coalitie bestaat uit de centrumlinkse Parti Socialiste, de populistisch linkse La France Insoumise, de groene Europe Ecologie-Les Verts, de communistische Parti Communiste Français, de ecosocialistische Génération.s, de sociaal-liberale Place Publique en de antikapitalistische Nouveau Parti Anticapitaliste. De partijen schuiven gezamenlijk per kiesdistrict een kandidaat naar voren. In het Franse parlementaire stelsel zit het namelijk zo dat elk kiesdistrict – in totaal zijn er 577 – één parlementariër afvaardigt die met een meerderheid van de stemmen wordt verkozen. Als geen enkele kandidaat een meerderheid heeft na de eerste ronde (die ditmaal op 30 juni plaatsvindt) dan vindt er een tweede ronde plaats (op 7 juli) tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen. 

    ‘De vorming van deze linkse electorale alliantie zou een gamechanger kunnen zijn bij deze parlementsverkiezingen’

    Op een persconferentie in het Maison de la Chimie in Parijs presenteerde het Nieuwe Volksfront de ‘150 maatregelen’ van het gezamenlijke programma voor de parlementsverkiezingen. Bij de presentatie van het programma zei NPF dat haar topprioriteit de bestaanszekerheidscrisis is. NPF beloofde een plafond in te stellen voor de prijzen van essentiële voedingsmiddelen, elektriciteit, gas en benzine. Ook wil de alliantie de impopulaire pensioenwijzigingen die vorig jaar door de regering-Macron werden doorgedrukt onmiddellijk terugdraaien en de Franse pensioenleeftijd terugbrengen naar zestig jaar, verder wil ze een recente wijziging van de werkloosheidsuitkeringen terugdraaien en een vermogensbelasting invoeren. Ze wil daarnaast het Franse minimumloon en AOW verhogen, een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza en erkenning van de Palestijnse staat, doorgaan met het leveren van de nodige wapens aan Oekraïne en een CO2-neutraal Frankrijk tegen 2050.

    ANP 499937117 1
    Campagneposters van de RN-kandidaten Jordan Bardella en Marine Le Pen, beklad in Parijs op 30 mei 2024. – © Alfred Yaghobzadeh / ABACAPRESS.COM

    ‘De vorming van deze linkse electorale alliantie zou een gamechanger kunnen zijn bij deze parlementsverkiezingen’, duidt de Zuid-Duitse krant. Opiniepeilingen suggereren namelijk dat NPF – na Le Pens RN – de op een na grootste zou kunnen worden in de landelijke verkiezingen, meldt The Guardian. Volgens de recente peilingen zou NPF iets minder dan 30 procent van de stemmen krijgen en RN iets meer dan 30. Hiermee zou NPF ‘meer dan genoeg afgevaardigden in de Nationale Assemblee hebben om te voorkomen dat zowel de centrumcoalitie van Macron, die naar verwachting de helft van zijn parlementsleden zal verliezen, als RN, dat zijn aantal zou kunnen verdubbelen, een stabiele meerderheid kan vormen’, aldus de Britse krant. 

    ‘Er is een drempel waarboven weerstand tegen onze opmars niet meer mogelijk is’

    Op rechts is daarentegen wel sprake van grote verdeeldheid, en zelfs chaos. ‘De prijs voor absurde capriolen gaat naar de conservatieve Les Républicains (LR)’, schrijft Politico. Wat is er aan de hand bij deze rechtse partij die nog niet zo lang geleden een stabiele machtsfactor was? ‘Na de Europese verkiezingen van 9 juni heeft Eric Ciotti, voorzitter van de partij Les Républicains (LR), de ernstigste verkiezingsdaad in de geschiedenis van zijn partij begaan door een samenwerking aan te gaan met extreemrechts’, schrijft Le Monde. Deze aankondiging wekte de woede op van de overgrote meerderheid van de partijbestuurders, die de volgende dag een vergadering van het politiek bureau bijeenriepen om de voorzitter uit zijn functie te ontheffen. Ondertussen verschanste Éric Ciotti zich in zijn kantoor in de Nationale Assemblee en beweerde hij dat hij nog steeds de leider van de partij was. Dit werd gevolgd door een bizarre scène waarbij de deur van het partijhoofdkwartier werd geopend door de vicevoorzitter, die gewoon een reservesleutel had. Éric Ciotti ging vervolgens naar de rechter om zijn ontslag aan te vechten en kreeg voorlopig gelijk, een definitieve uitspraak volgt volgende week.

    Ondertussen heeft Ciotti geen kandidaten namens LR kunnen indienen, die macht ligt bij het politiek bureau, dat er voor de deadline van zondag in is geslaagd bijna vierhonderd kandidaten voor te dragen in kiesdistricten verspreid over het land (577 in totaal). Ciotti heeft op eigen conto 62 kandidaten ingeschreven onder de vlag van een samenwerking tussen LN en RN. Hij is ervan overtuigd dat andere LR-leden ‘zich later bij hen aan zouden sluiten’, citeert Le Monde de (ex-)voorzitter. 

    De vraag blijft in de lucht hangen of de ‘fatsoenlijk’ rechtse partij LN mogelijk de extreemrechtse RN aan de macht gaat helpen; een scenario dat zeer waarschijnlijk is als Ciotti de machtsstrijd in zijn partij wint. ‘Het akkoord met Eric Ciotti zou extreemrechts in staat kunnen stellen een parlementaire meerderheid te behalen en voor het eerst aan de macht te komen’, concludeert politiek redacteur Abel Mestre van Le Monde. Le Pen voorzag dit al, brengt Mestre in herinnering. ‘Er is een drempel waarboven weerstand tegen onze opmars niet meer mogelijk is’, zei de partijleider van RN in 2011. De verkiezingen die over drie weken plaatsvinden moeten uitwijzen of extreemrechts ook in Frankrijk gaat regeren.