Tag: Europa

  • Europa wil de gevolgen van extreem weer nog steeds niet onder ogen zien

    Europa wil de gevolgen van extreem weer nog steeds niet onder ogen zien

    ‘We kunnen helaas niets doen om ernstige overstromingen tegen te houden’, schrijft klimatoloog Friederike Otto. ‘Maar we kunnen wel alarmsystemen en noodhulpdiensten optimaliseren.’

    Op het moment dat ik dit schrijf, is het dodental opgelopen tot 214. Gehavende auto’s en andere brokstukken liggen hoog opgestapeld in de straten, grote delen van Valencia staan nog steeds blank en Spanje is in rouw. Afgelopen zondag kwam het tot een woede-uitbarsting waarbij de Spaanse koning en koningin door demonstranten werden bekogeld met modder en andere zaken. Waarom heeft een bijtijds aangekondigde overstroming in een rijk land zoveel levens gekost?

    Door het mondiale noorden wordt de klimaatcrisis, veroorzaakt door het verbranden van steenkool, olie en gas, van oudsher als een verre dreiging gezien voor mensen in het mondiale zuiden. Deze misvatting heeft een vals gevoel van veiligheid in stand gehouden.

    Wetenschappers weten al lang dat de klimaatopwarming door fossiele brandstofemissies tot meer overstromingen, stormen, hittegolven, droogteperiodes en bosbranden zal leiden. Maar pas in 2004 verscheen de eerste studie die een weersgesteldheid – de verwoestende Europese hittegolf van 2003 – toeschreef aan ons veranderende klimaat. Alle bewijzen ten spijt aarzelen mensen om extreem weer met de klimaatcrisis in verband te brengen.

    In 2014 heb ik World Weather Attribution opgericht om het gesprek in andere banen te leiden. Onze attributiestudies worden direct na een weerkundige ramp binnen enkele dagen of weken uitgevoerd om mensen in realtime te informeren over de rol van de klimaatcrisis.

    Analyse

    Een snelle analyse na de overstromingen in Spanje wees uit dat als gevolg van de klimaatnoodtoestand extreme regenval zo’n twaalf procent heviger en twee keer zo waarschijnlijk is geworden. Desondanks zei de burgemeester van Paiporta, waar minstens 62 mensen zijn omgekomen, dat overstromingen niet vaak voorkomen en dat ‘de mensen niet bang zijn’. Maar door de klimaatverandering komen ooit zeldzame gebeurtenissen vaker voor.

    Op gebeurtenissen als deze die alle records breken kun je je moeilijk voorbereiden. Hoe communiceer je het extreme gevaar van iets wat nog nooit iemand heeft meegemaakt?

    We zagen dit onlangs gebeuren nadat orkaan Helene in de Verenigde Staten aan land was gekomen. Meer dan tweehonderd mensen kwamen om het leven door overstromingen in het zuidelijke deel van de Appalachen. Hoewel er voorafgaand aan de ramp was gewaarschuwd voor ‘catastrofale en levensbedreigende’ overstromingen, werden mensen verrast toen die kwamen en beseften velen niet hoe extreem de stortbuien zouden zijn.

    Maar in Spanje kwam de waarschuwing pas toen veel mensen al gevangen zaten in overstroomde huizen of ondergrondse parkeergarages waaruit ze hun auto naar hoger gelegen plekken probeerden te verplaatsen.

    ‘Ook toen werd er geen steun verleend aan degenen die zichzelf niet konden redden’

    Hetzelfde gebeurde – of liever gezegd, gebeurde niet – in Duitsland in 2021. Ook toen werden mensen niet geïnformeerd hoe ze moesten handelen en werd er, belangrijker nog, geen steun verleend aan degenen die zichzelf niet konden redden: in het Duitse stadje Sinzig verdronken twaalf bewoners van een tehuis voor gehandicapten. In Spanje zijn er al doden gemeld in één verzorgingshuis en ik vrees dat er de komende weken nog meer van zulke verontrustende verhalen aan het licht zullen komen.

    World Weather Attribution heeft dertig verwoestende overstromingen onderzocht en in bijna alle gevallen, ook in ontwikkelingslanden, is vastgesteld dat de zware regen was voorspeld. Maar zoals we in Spanje hebben gezien, is voorspellen niet genoeg. Toen de waarschuwingen eindelijk kwamen, bevatten ze geen belangrijke informatie over hoe en waarheen er geëvacueerd moest worden.

    Lokale overheden en noodhulpverleners zijn essentiële bemiddelaars tussen weerdiensten en mensen in gevaar. Noodhulpdiensten moeten worden versterkt en niet ontmanteld, zoals het geval was in Valencia.

    De Spaanse noodhulpverlening behoeft duidelijk verbetering. In bredere zin moet er een aantal vraagtekens worden gezet bij de internationale rampenbestrijding: moet de EU middelen krijgen voor de preventie van rampen, in plaats van voor het opruimen van de rotzooi achteraf? Naar mijn mening moet de EU absoluut meer middelen voor dit doel inzetten en gecoördineerde plannen ontwikkelen.

    Investeren

    Zolang we fossiele brandstoffen blijven verbranden, zullen we steeds meer extreme weersomstandigheden zien. Momenteel zitten we op 1,3 graden opwarming, maar we zijn op weg naar 3 graden in 2100, met als gevolg dat overstromingen als in Spanje in frequentie en hevigheid zullen toenemen. Als we geen actieplan ontwikkelen waarvan we bovendien precies weten hoe we dat moeten uitvoeren, zal het dodental bij extreme hitte of regenval, zoals nu in Spanje, altijd hoog zijn.

    Investeren in mensen en hulpdiensten zal levens redden. Maar overheden kunnen niet op dezelfde manier verder bouwen. Bijna overal in Europa waar mensen wonen, zijn rivieren gekanaliseerd en zijn alle oppervlakken bedekt met beton en asfalt om een comfortabele stad te creëren voor auto’s. Als we in plaats daarvan de prioriteit geven aan mensen, moeten we de rivieren weer ruimte geven, zodat ze ergens anders heen kunnen dan richting onze huizen. Door de verstedelijking van Europa ontstaan steeds meer afgedichte oppervlakken waardoor steeds meer mensen slachtoffer zijn van verwoestende overstromingen.

    Wij Europeanen moeten onze steden leren afstemmen op een toekomst die nog maar net is begonnen. Maar vooral moeten we leren overleven in een wereld die onderhevig is aan klimaatverandering.

    Friederike Otto is een klimatoloog en medeoprichter van World Weather Attribution, dat de rol van klimaatverandering in extreme weersomstandigheden bestudeert.

  • Zelensky verwerpt staakt-het-vuren of concessies aan Rusland

    Zelensky verwerpt staakt-het-vuren of concessies aan Rusland

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Donald Trump benoemt Susie Wiles tot zijn stafchef

    » Rellen in Amsterdam na wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv

    ’Dat zou gelijkstaan aan suïcide‘, betoogde hij

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei donderdag dat het ’onaanvaardbaar‘ zou zijn als Europa Oekraïne zou vragen concessies te doen aan Rusland in ruil voor een mogelijk vredesakkoord, meldt Financial Times. Dat zou het einde van de Oekraïense staat betekenen, betoogde hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij gaf deze waarschuwing tijdens een veiligheidstop in Boedapest die werd bijgewoond door zo‘n veertig Europese leiders en gehouden werd in de nasleep van de overwinning van Donald Trump in de race om het Witte Huis. De miljardair heeft beloofd de oorlog te beëindigen zodra hij in januari aantreedt en heeft gedreigd de Amerikaanse militaire en financiële hulp aan Kyiv stop te zetten.

  • Pro-Europese president Maia Sandu wint verkiezingen in Moldavië

    Pro-Europese president Maia Sandu wint verkiezingen in Moldavië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran arresteert vrouw die halfnaakt protesteert tegen strenge kledingvoorschriften

    » Benyamin Netanyahu bezoekt Libanese grens, Hezbollah neemt Israël onder vuur

    Ze won 54,9 procent van de stemmen

    Twee weken na de verpletterende overwinning van de ja-stemmers in het referendum over de Europese Unie heeft Moldavië op zondag 3 november zijn pro-Europese president Maia Sandu herkozen. De overwinning was ‘na een gespannen tweede verkiezingsronde, die wordt gezien als een keuze tussen Europa en Rusland’, meldt BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De 52-jarige kandidaat won 54,9 procent van de stemmen, volgens de bijna definitieve resultaten die zijn gepubliceerd door de verkiezingscommissie. Haar rivaal, Alexandr Stoianoglo, haalde 45 procent van de stemmen. Deze 57-jarige voormalige openbare aanklager, gesteund door de pro-Russische socialisten, had nauwere betrekkingen met Moskou beloofd.

  • Vertroebelde discussie

    Vertroebelde discussie

    Zwijgen over het belang van een goed integratiebeleid vertroebelt de discussie over een belangrijk onderwerp voor de toekomst van de Europese samenlevingen. Het migratievraagstuk, op de spits gedreven door extreemrechts, plaatst sociaaldemocratische partijen voor een dilemma: hoe kan de controle worden hersteld zonder in te stemmen met inhumaan beleid? Een analyse van Sylvie Kaufmann, columnist van Le Monde.

    Er is bijna geen ontkomen aan: het onderwerp migratie, met al zijn haken en ogen, is overal in Europa koren op de molen van extreemrechtse partijen, waardoor klassiek rechts in een gevaarlijke concurrentiestrijd belandt. Ook sociaaldemocratische groeperingen worden voor een dilemma geplaatst dat steeds moeilijker te vermijden is.

    Bijna geen enkele democratie in de Euro-Atlantische regio blijft deze kwestie bespaard. De voormalige Republikeinse president Donald Trump fulmineert ertegen in zijn toespraken, het mandaat van zijn opvolger Joe Biden is erdoor vergiftigd en vicepresident Kamala Harris, de Democratische kandidaat voor de verkiezingen van 5 november, heeft zich door de kwestie gedwongen gezien te breken met de traditionele retoriek van haar partij. Uit peilingen blijkt dat op het gebied van illegale immigratie veruit de meeste kiezers achter Trump staan. Het onderwerp speelt een cruciale rol in Arizona, een van de zeven swingstates tijdens de komende verkiezingen, dat in de frontlinie van de migratiespanningen ligt omdat het aan Mexico grenst.

    Op 27 september is Kamala Harris afgereisd naar het grensgebied in Arizona om deze brandende kwestie aan te kaarten en ze wond er geen doekjes om. Waar ze vier jaar geleden, tijdens de Democratische voorverkiezingen, nog pleitte voor het decriminaliseren van illegale immigratie, hield ze nu een heel ander verhaal: ‘De Verenigde Staten zijn een soeverein land, en ik ben van mening dat het onze plicht is om ons grensverkeer aan strenge regels te onderwerpen en die ook te handhaven.’

    Dilemma

    De Democratische kandidaat beseft dat ze hiermee het risico loopt de linkse stroming binnen haar partij van zich te vervreemden. Ziedaar het dilemma: kiezers ervan overtuigen dat de instroom van migranten in de hand kan worden gehouden zonder een onmenselijke behandeling van wanhopige asielzoekers goed te praten. En ook hier spreekt Kamala Harris duidelijke taal, of probeert ze dat in elk geval: ‘Het bedrieglijke idee dat er een keuze moet worden gemaakt tussen het bewaken van onze grens en het creëren van een ordelijk, veilig en menselijk systeem werp ik verre van mij. We kunnen en moeten het allebei doen.’

    ‘Bullshit,’ repliceert Donald Trump, die koppig vasthoudt aan het demoniseren van huisdier-etende migranten, wat naar zijn mening electoraal winstgevender is.

    Zijn Europese medestanders gaan – nog? – niet zo ver, maar de dynamiek aan deze kant van de Atlantische Oceaan is dezelfde en gematigd linkse politici staan hier voor dezelfde uitdaging als Kamala Harris. Met name de sociaaldemocratische premier van Denemarken, Mette Frederiksen, belichaamt een ‘paradigmaverschuiving’ die door haar partij is afgedwongen: door het invoeren van zeer restrictieve wetgeving op het gebied van de Deense toelatingsvoorwaarden is extreemrechts in dat land verzwakt. Mette Frederiksen is al sinds 2019 comfortabel aan de macht.

    Als we het migratievraagstuk niet in eigen hand nemen, dan doen de mensensmokkelaars het wel

    In ongedwongen bewoordingen formuleert ze haar credo over het controleren van irreguliere immigratie, zonder iets af te doen aan het feit dat ze tot democratisch links behoort: Denemarken, zo legde ze op 31 augustus uit tijdens het GLOBSEC Forum in Praag, ‘is altijd een veilige en open samenleving geweest, maar een aantal binnenlandse problemen waarmee we momenteel worden geconfronteerd houdt verband met migratie en het gebrek aan integratie van mensen van buitenaf, zoals geweldpleging, genderongelijkheid, een parallelle samenleving, georganiseerde misdaad (…) Als sociaaldemocraat ben ik een groot voorstander van het veiligstellen van de Europese buitengrenzen. We moeten weten wie Europa binnenkomt, we moeten beslissen hoeveel mensen Europa mógen binnenkomen. Als we het migratievraagstuk niet in eigen hand nemen, zowel het reguliere als het irreguliere, dan doen de mensensmokkelaars het wel. Democraat zijn betekent dat je altijd de controle houdt over wat er in je samenleving gebeurt.’

    ‘De controle weer in eigen hand nemen’, dat was precies de slogan van de brexit-aanhangers in 2016, al waren die rechts. De Deense premier deed er nog een schepje bovenop: ‘Voor mij is het geen kwestie van tactiek of strategie, en ik zeg het uit de grond van mijn hart: als we een duurzame samenleving willen, moeten we de zaak onder controle houden. En dat is momenteel in Europa niet het geval.’

    Paradox

    Het weer onder controle krijgen van immigratie is ook iets wat een andere Europese premier beweert te hebben gedaan, de Italiaanse Giorgia Meloni, en die is rechts, heel erg rechts. Maar wie kwam haar recept twee weken geleden eens goed bestuderen? De Britse premier en Labourleider Keir Starmer. Deze onvervalste sociaaldemocraat, geschokt door de ernstige racistische rellen begin augustus in zijn land en bezorgd over de doorbraak van de anti-immigrantenpartij Reform UK, prees het ‘opmerkelijke succes’ van Italië in zijn strijd tegen illegale immigratie.

    Niet gebaseerd op feiten

    Hein de Haas, Nederlandse filosoof en schrijver van het boek Hoe migratie echt werkt, stelt dat wat als een van de grootste problemen van deze tijd wordt geframed, niet gebaseerd is op kennis en feiten. De Haas deed meer dan dertig jaar onderzoek naar migratie en vindt het opvallend dat het onderwerp zo sterk gepolariseerd is, alsof je kant moet kiezen: vóór of tegen. Alsof je vóór of tegen de economie of de landbouw kunt zijn. De echte vraag is volgens hem niet of migratie goed of slecht is, maar waarom beleid keer op keer heeft gefaald.

    Hoewel media en politici anders beweren, laten gegevens zien dat het percentage van de wereldbevolking dat internationaal migreert, de afgelopen zestig jaar opvallend stabiel gebleven is, rond de 3 procent. En de meeste migratie vindt plaats binnen landen of tussen buurlanden. Zo woont 85 procent van de vluchtelingen ter wereld niet in het Westen, maar in buurlanden.

    Een andere veelvoorkomende misvatting is dat strengere grenscontroles migratie zouden verminderen. In feite gebeurt vaak het tegenovergestelde. Wanneer grenzen worden gesloten, worden migranten die anders vrijer heen en weer reizen, gedwongen om te blijven, omdat terugkeren te kostbaar en risicovol is.

    Misschien wel een van de meest hardnekkige mythes is volgens Hein de Haas dat migranten banen van lokale werknemers zouden afpakken, terwijl migranten juist arbeidstekorten opvullen in essentiële sectoren zoals de landbouw, de gezondheidszorg en de bouw. De vraag naar arbeid is een van de belangrijkste drijfveren van migratie, niet andersom. Veel sectoren in rijkere landen zijn afhankelijk van migrantenarbeid, en het stopzetten van migratie zou de economie ernstig schaden. Toch blijven politici zich bezighouden met wat De Haas een ‘politieke schijnvertoning’ noemt: zich hard uitlaten over immigratie terwijl ze de uitbuiting van migrantenarbeiders door de vingers zien.

    Migratie wordt gedreven door diepere, structurele krachten zoals economische vraag en sociale aspiraties. In plaats van door te gaan met mislukt beleid en gepolariseerde debatten, pleit De Haas voor een nieuwe visie op migratie, een visie gebaseerd op wetenschappelijk bewijs en een realistisch begrip van hoe migratie werkt. Alleen door de complexiteit van migratie te erkennen en de onderliggende oorzaken aan te pakken, kunnen we beter beleid ontwikkelen, dat het lijden vermindert en ervoor zorgt dat migratie voordelen biedt voor alle leden van de samenleving.

    De socialistische premier van Spanje, Pedro Sánchez, een van de weinige leiders die zich positief over immigratie uitlaat, wordt van zowel linker- als rechterzijde aangevallen na een nieuw menselijk drama voor de kust van de Canarische Eilanden. Een andere sociaaldemocraat, de Duitse bondskanselier Olaf Scholz, heeft uit paniek over de opkomst van extreemrechts weer grenscontroles ingevoerd.

    De paradox is dat deze leiders barrières opwerpen op een moment dat Europese landen met een spectaculaire demografische terugval kampen, als gevolg van de lagere vruchtbaarheidscijfers en emigratie, die juist gecompenseerd zouden moeten worden met immigratie. Dat weten ze zelf ook wel.

    De verwarring over legale immigratie, irreguliere immigratie als gevolg van armoede en het recht op asiel, gecombineerd met het zwijgen over het belang van een goed integratiebeleid, vertroebelt helaas de discussie over een belangrijk onderwerp voor de toekomst van de Europese samenlevingen. Wie zal zich, na het verheerlijken van de globalisering, en de daaropvolgende woede over de weerslag daarvan, wagen aan het politieke verhaal over de realiteit van migratie?  

  • EU gaat elektrische auto’s uit China belasten met 35 procent extra heffingen

    EU gaat elektrische auto’s uit China belasten met 35 procent extra heffingen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne mobiliseert 160.000 mannen om Russische opmars in te dammen

    » Gaza: Israëlische aanval in het noorden kost aan 93 mensen het leven

    Het doel is om gelijke concurrentievoorwaarden te creëren

    De Europese Commissie heeft dinsdag een verordening aangenomen die extra douanerechten oplegt aan elektrische auto’s uit China, die ervan worden beschuldigd oneerlijke concurrentie te stimuleren. Het besluit, dat geldt voor een periode van vijf jaar, werd dinsdagavond gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU en treedt woensdag in werking. Het doel is om weer gelijke concurrentievoorwaarden te creëren om gelijke tred te houden met fabrikanten die ervan worden beschuldigd te profiteren van massale overheidssubsidies.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    China heeft al op het besluit gereageerd. ‘China keurt dit besluit niet goed en accepteert het evenmin. Het heeft een klacht ingediend bij het systeem voor geschillenbeslechting van de Wereldhandelsorganisatie’, aldus een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel dinsdag in een verklaring.

    ‘Voor de EU, en in het bijzonder voor Ursula von der Leyen, zendt deze affaire een sterk politiek signaal uit naar China. Daarmee zegt ze eigenlijk: “we kunnen jullie model van het voeden van overcapaciteit in staal, mineralen, productie en andere sectoren niet langer negeren”’, concludeert Politico.

  • Griekse premier keert zich tegen Europese asielcentra buiten EU

    Griekse premier keert zich tegen Europese asielcentra buiten EU

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland verdacht van versturen van ontbrandende pakketjes naar Europa

    » Brazilië: groeiend aantal politie-influencers wil de politiek in

    Griekenland krijgt zelf veel kritiek voor grensbeleid

    De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis heeft zich uitgesproken tegen voorstellen om het asielbeleid van de Europese Unie uit te besteden aan landen buiten de EU aan het begin van de Europese top in Brussel van donderdag, dat bericht Financial Times. Mitsotakis reageerde op de proef die Italië deze week is gestart waarbij migranten een asielaanvraag kunnen indienen in een asielcentrum in Albanië.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook andere Europese landen onderzoeken mogelijkheden om hun asielbeleid te ‘outsourcen’. Zo wil PVV-minister Klever voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp onderzoeken of het mogelijk is om uitgeprocedeerde asielzoekers naar ‘terugkeerhubs’, oftewel uitzetcentra, in Oeganda te sturen. Mitsotakis zegt tegen de Britse zakenkrant dat hij niets zit in voorstellen om zulke initiatieven ook op Europees niveau uit te voeren.

    De Griekse premier roept de EU op om de mogelijkheden voor legale migratie te vergroten en tegelijkertijd de illegale immigratie aan banden te leggen, omdat er in de Europese economie een grote behoefte is aan geschoolde en ongeschoolde arbeidskrachten. ‘Wie gaat onze olijven plukken?’

    Griekenland heeft zelf allerminst een vlekkeloze reputatie als het gaat om de behandeling van asielzoekers aan de grens. Het land, dat zich aan de zuidoostgrens van Europa bevindt, is van oudsher een toegangspoort voor migranten die de EU willen bereiken en ‘wordt het door mensenrechtengroeperingen bekritiseerd voor de slechte behandeling van asielzoekers over zee’, aldus FT. Human Right Watch heeft meerdere gevallen van ‘pushbacks’ vastgesteld waarbij de Griekse kustwacht migrantenbootjes terugduwde over de grens en hen daarbij in levensgevaarlijke situaties bracht.

  • Een gemiste kans op efficiëntie en duurzaamheid: één Europees luchtruim

    Een gemiste kans op efficiëntie en duurzaamheid: één Europees luchtruim

    Betere integratie van het Europees luchtruim zal het aantal vertragingen helpen verminderen. Maar ondanks steun van de luchtvaartmaatschappijen zijn er wettelijke en politieke problemen.

    Voor luchtvaartmaatschappijen die hun best doen om hun CO2-uitstoot te verminderen en tegelijkertijd miljarden te verdienen door steeds meer passagiers te vervoeren, is er één ding dat herhaaldelijk roet in het eten gooit: de Europese luchtverkeersleiding.

    De irritatie over jarenlange stakingen die overal in Europa gedurende het hoogseizoen de vluchtschema’s op hun kop zetten, sloeg vorig jaar rond deze tijd om in woede toen een storing bij de Britse luchtverkeersleiding NATS vliegtuigen aan de grond hield en de luchtvaartmaatschappijen zelf voor de kosten opdraaiden. Een andere gruwel voor de maatschappijen is het veronderstelde gebrek aan efficiëntie bij het Europees luchtverkeersleidingssysteem, dat bij zijn werk nog uitgaat van landsgrenzen.

    Sebastian Ebel, CEO van TUI, de grootste reisorganisatie van het continent, zei vorige week op BBC Radio 4 dat zijn bedrijf had berekend dat het 10% van de uitstoot zou kunnen vermijden als het vliegverkeer boven Europe efficiënter geregeld zou zijn. ‘Er moet één gemeenschappelijk Europees luchtruim komen.’ Ook Willie Walsh, de baas van de International Air Transport Association (IATA), is van mening dat één gemeenschappelijke organisatie de CO2-uitstoot door omvliegen ‘bijna in een etmaal’ met 10% zou kunnen verminderen.

    Het idee om tot een gemeenschappelijk luchtruim te komen is al bijna zo oud als de EU zelf

    Een gemeenschappelijk luchtruim zou vliegtuigen in staat stellen tussen opstijgen en landen rechtere en dus kortere routes te kiezen; in plaats daarvan is er een onzichtbare broddellap van soevereine luchtruimen waarover talloze nationale verkeersleidingen de scepter zwaaien. ‘De VS, Canada en Australië hebben enorme luchtruimen met maar één verkeersleiding. In Europa heb je er 43,’ zegt Andrew Charlton, directeur van Aviation Advocacy, een in Genève gevestigd consultancybureau. ‘Als de gebroeders Wright vandaag de dag met hun uitvinding op de proppen zouden komen, denk ik niet dat we botsingen zouden proberen te vermijden met een luchtverkeersleidingssysteem als het huidige.’

    Het idee om tot een gemeenschappelijk luchtruim te komen is al bijna zo oud als de EU zelf. Een kwart eeuw geleden, in 2004, leek daarvoor eindelijk een wettelijke grondslag te worden gelegd met het project Single European Sky (SES). Eurocontrol, een agentschap dat in 1963 was opgericht om de nationale luchtverkeersleidingssystemen te helpen coördineren, kreeg de opdracht de dienstverlening verder te integreren. Hoewel deze eerst stap in de richting van een gemeenschappelijk EU-luchtruim was bedoeld om functionele luchtruimblokken (FAB’s) te creëren, ‘vormden staten in plaats daarvan traditionele, historische blokken’, zegt Charlton. Deze blokken waren gebaseerd op oude banden in plaats van op vliegroutes, zodat bijvoorbeeld het Britse blok niet verder reikte dan Ierland. ‘We hebben verschillende culturen en dat maakt Europa zo fantastisch en interessant,’ zegt Charlton. ‘Maar ik zie geen enkele reden waarom dat op 10 kilometer hoogte ook het geval zou moeten zijn.’

    Nationale staten gaven echter voorrang aan veiligheid en blijven sterk gehecht aan hun soevereiniteit, vooral wat het militair luchtruim betreft. Een tweede pakket hervormingen kwam moeizaam op gang, deels als gevolg van ruzies tussen Groot-Brittannië en Spanje over de implicaties voor de luchthaven van Gibraltar.

    Herziening

    Na Brexit kwam de EU met een herzien SES 2+, dat voorzichtig op verdere integratie aanstuurde. Maar een afgelopen maart ondertekende overeenkomst daartoe wordt door Walsh als een ‘mislukking en een armetierige deal’ bestempeld.

    Achim Baumann, directeur beleid van de brancheorganisatie Airlines for Europe (A4E), drukt zich diplomatieker uit: ‘Het is een piepklein stapje naar echte verbetering. Helaas ontbreken er expliciete voorstellen voor een betere coördinatie tussen staten en verschillende spelers.’

    Johan Lundgren, CEO van easyJet, zegt: ‘Het duurt allemaal veel te lang. We denken dat we alleen al op het easyJet-netwerk tussen de 10 en 15% van alle CO2-uitstoot kunnen besparen, omdat we nu niet in een efficiënte rechte lijn of op de juiste hoogte vliegen. Het moet gewoon anders.’

    Voor luchtvaartmaatschappijen zijn de potentiële voordelen duidelijk; maar de realiteit is weerbarstig. Luchtverkeersleiders benadrukken dat het luchtruim een ​​cruciale nationale infrastructuur is die, zoals al dit soort projecten, te kampen heeft met politieke tegenstand, lokale bezwaren en vertragingen. Zo kondigde de Britse Nationale Luchtvaartautoriteit vorige maand een nieuwe fase aan in haar eigen plan voor de modernisering van het luchtruim, waarmee zeven jaar geleden al is begonnen en dat nu volgens verwachting pas in 2040 zal zijn afgerond. ‘De modernisering zal zowel in Europa als het VK moeten worden versneld,’ zegt Thomas Woldbye, CEO van de luchthaven Heathrow. ‘De systemen die het mogelijk maken om vliegtuigen door het luchtruim te laten vliegen zijn vergelijkbaar met die van de spoorwegen, maar dan in de lucht. Ze zijn net zo belangrijk voor de luchtvaart als de spoorinfrastructuur voor de treinen.’

    In plaats van een hogesnelheidslijn door de lucht heeft het Europese luchtruim echter meer weg van een gammel stelsel van onderling verbonden zijlijnen dat met behulp van verschillende systemen wordt beheerd. Mike Kane, de nieuwe Britse luchtvaartminister, beschreef het Britse systeem onlangs als ‘een analoog luchtruim in een digitaal tijdperk dat lijkt ontworpen in de tijd dat Joeri Gagarin naar de sterren vloog’.

    ‘Minstens 10 procent van de vluchten volgt nog steeds niet de optimale route’

    Technologisch is het in theorie mogelijk dat elk land vluchten door het luchtruim van een ander land op afstand begeleidt, zoals wordt gedemonstreerd door de virtuele verkeerstorens op luchthavens als London City. Er zijn echter nog maar weinig landen die daar fiducie in hebben.

    Door SES zijn de grenzen enigszins verruimd: Eurocontrol heeft bekendgemaakt dat afgelopen november een nieuw wrijvingsloos blok is gerealiseerd dat de luchtruimen van de Benelux en het noorden van Duitsland met elkaar verbindt ‘SES heeft beslist geholpen,’ zegt Woldbye, ‘maar minstens 10 procent van de vluchten volgt nog steeds niet de optimale route. Er is nog steeds onnodige congestie omdat er onvoldoende assistentie op de grond is en omdat het luchtruim eerder op nationale grenzen is gebaseerd dan op EU-grenzen.’

    In luchtverkeersleidingskringen vraagt men zich af of de talrijke en met elkaar concurrerende luchtvaartmaatschappijen werkelijk geloven dat één dienstverlener het beste zou zijn, zelfs als dat technisch haalbaar is. Maar de grotere vragen zijn van politieke en wettelijke aard.

    ‘Luchtvaartmaatschappijen zouden graag dat zien dat de Fransen het luchtruim van het VK controleren, maar laten we realistisch blijven, dat gaat niet gebeuren,’ zegt Tanja Grobotek, directeur Europese zaken van Canso, een wereldwijde luchtverkeersleidersorgansatie. ‘In een ideale wereld zouden luchtvaartmaatschappijen zichzelf graag als de enige klanten van het luchtruim zien. Maar er zijn andere gebruikers.’

    Terwijl vrachtvliegtuigen, privéjets, drones en, op een dag, vliegende taxi’s om het luchtruim strijden, is de luchtmacht de belangrijkste klant, en de invasie in Oekraïne heeft de situatie dubbel zo gevoelig gemaakt en tegelijkertijd de luchtverkeersproblemen in Europa verergerd. Vluchten rond het continent en naar Azië mijden Oekraïne en Rusland, waardoor de congestie toeneemt. NAVO-oefeningen als reactie op de toegenomen dreiging vanuit Moskou hebben ook tot enkele van de grootste sluitingen van het luchtruim geleid sinds de uitbarsting van de IJslandse vulkaan in 2010.

    Integratie

    Verdere integratie is een ingewikkeld politiek proces, zelfs zonder oorlog. De beloning voor luchtverkeersleiders en hun werkgevers verschilt sterk in Europa en er gaan jaarlijks miljarden om in de sector. Alleen het Britse NATS heeft vorig jaar al 807 miljoen pond voor vluchten in het VK-luchtruim opgestreken. Sommigen vragen zich of AI op een dag banen zal gaan kosten, maar voorlopig hebben luchtverkeersleiders – met name de Franse – een stevige positie in de luchtvaartindustrie.

    Dit jaar heeft een vóór de Olympische Spelen bereikt akkoord Franse stakingen tot een minimum beperkt. Het aantal weergerelateerde vertragingen in het luchtverkeer is daarentegen wel gestegen, samen met de wachttijden die dit jaar met bijna 50% zijn toegenomen als gevolg van congestie en de beperkte capaciteit van het Europese luchtruim.

    ‘We hebben luchtruim. Alleen is dat niet efficiënt verdeeld,’ zegt een getergde Lundgren, die eraan toevoegt dat de noodzaak tot hervorming ‘duidelijker is dan ooit’.

    Of het beloofde SES er nu komt of niet, de verbeterde technologie zal hoe dan ook veel voordeel opleveren, betogen aanbieders van luchtverkeersdiensten, al schatten ze de uiteindelijke potentiële CO2-besparing op 6 tot 7% in plaats van 10 tot 15. Grobotek: ‘Je kunt als luchtvaartmaatschappij best naadloos over Europa vliegen zonder dat er slechts één luchtverkeersleiding is of zonder dat staten hun soevereiniteit opgeven. Maar ook al komt het jou als individuele maatschappij misschien het beste uit om de kortste route te vliegen, de capaciteit is niet oneindig. Je moet kijken wat het beste is voor het hele systeem.’

  • Waarom Europa en de Verenigde Staten elkaar nodig blijven hebben

    Waarom Europa en de Verenigde Staten elkaar nodig blijven hebben

    De keuzes die in Washington worden gemaakt, hebben directe invloed op Europa’s welvaart en veiligheid. Met de oorlog in Oekraïne, spanningen in het Midden-Oosten en de opkomst van China is de trans-Atlantische band cruciaal.

    Het grappige aan Europeaan zijn tijdens Amerikaanse presidentsverkiezingen is de overtuiging dat ook wij toestemming zouden moeten krijgen om te stemmen. En kun je het ons kwalijk nemen? De vraag wie het Oval Office mag bezetten wordt door velen in Europa terecht gezien als een vraag van existentieel belang voor het welzijn en de veiligheid van het continent.

    Het is dan ook geen verrassing dat, zelfs nu er in Europa een oorlog woedt waarbij het Kremlin herhaaldelijk met kernwapens dreigt, de ontwikkelingen in de Amerikaanse campagnes nog meer aandacht krijgen in de Europese pers dan normaal. Gezien de oorlog in Oekraïne, de risico’s van een grotere oorlog in het Midden-Oosten en de almaar toenemende bedreiging van het Amerikaanse leiderschap door China, heeft Europa de Verenigde Staten meer nodig dan ooit sinds het einde van de Koude Oorlog. En Amerika heeft nog steeds een unieke en waardevolle troef in handen die zijn groeiende lijst rivalen en tegenstanders niet heeft: betrouwbare bondgenoten en partners in Europa.

    In de loop der jaren heeft de Veiligheidsconferentie van München, het internationale veiligheidsforum dat ik veertien jaar heb geleid, een lange lijst van trans-Atlantische to-do’s opgesteld. De kern ervan wordt gevormd door drie strategische uitdagingen die Amerika en Europa het hoofd zullen moeten bieden, ongeacht wie de Amerikaanse verkiezingen in november wint. Hoe we daarmee omgaan zal bepalen of de trans-Atlantische alliantie zal blijven bestaan als het hechte partnerschap dat we de afgelopen 75 jaar hebben gekend of zal uiteenvallen.

    De onenigheid over de beste manier om met China om te gaan is al zichtbaar en lijkt alleen maar groter te worden

    Ten eerste: We moeten het over China hebben. In tegenstelling tot de Europese Unie, die China definieert als een partner, concurrent en systemische rivaal, lijkt Amerika in een zeldzaam voorbeeld van tweepartijdige overeenstemming te hebben geconcludeerd dat China nu niet alleen zijn belangrijkste rivaal is, maar ook zijn belangrijkste tegenstander op lange termijn in termen van wereldwijde politieke en militaire macht en invloed. De trans-Atlantische onenigheid over de beste manier om met China om te gaan is al zichtbaar en lijkt alleen maar groter te worden.

    Als het aankomt op Rusland, hebben Europa en de Verenigde Staten de afgelopen zeventig jaar een uitgebreid overleg- en coördinatiemechanisme gehad: de NAVO. In het geval van China is er niets vergelijkbaars. Waarom werd Europa niet geraadpleegd toen de Verenigde Staten besloten om de export van bepaalde halfgeleiderchips naar China te verbieden? Is er een overeengekomen strategie met betrekking tot Taiwan? Vanuit Europa gezien is het steeds populairder wordende idee in Washington dat Amerika zich op China moet richten en Oekraïne aan de Europeanen moet overlaten, ronduit gevaarlijk. Veel Europeanen hebben het gevoel dat China de afnemende Amerikaanse steun voor Oekraïne weleens zou kunnen opvatten als een teken van zwakte. (Weet je nog, in Afghanistan?)

    De oprichting van een volledig bemand orgaan dat zich richt op de coördinatie met China en de regio Azië-Pacific zou hoog op onze gezamenlijke agenda moeten staan. Een uitgebreide Groep van 7 met Australië, Zuid-Korea en mogelijk andere regionale machten is een optie, maar volstaat misschien niet.

    Vervolgens moeten we als volwassenen gaan praten over het betalen van onze defensierekeningen. De grootste irritatie op lange termijn in de NAVO is zo goed als verdwenen: Europeanen weigeren niet langer om een eerlijk deel van de gemeenschappelijke defensielast te dragen. Overal zijn de defensiebudgetten gegroeid; de meeste leden van de alliantie zijn hun belofte uit 2014 om 2 procent van hun bnp uit te geven nagekomen. Wat is dan het probleem? Kort gezegd besteden we in Europa onze defensie-euro’s ongelooflijk inefficiënt omdat we het niet eens kunnen worden over waar en hoe we onze wapens produceren of wat we moeten kopen. In 2016 gebruikten de Verenigde Staten ongeveer 30 grote militaire systemen, van vliegtuigen tot fregatten, vergeleken met ongeveer 180 systemen bij de Europese bondgenoten.

    Erger nog, de Europeanen doen meer dan twee derde van hun militaire aankopen in de Verenigde Staten, waardoor Europese bedrijven verstoken blijven van broodnodige investeringen. Dit is geweldig nieuws voor de Amerikaanse defensie-industrie, maar op de langere termijn is het politiek onhoudbaar in Europa. Senatoren in Washington zijn blij als er veel werkgelegenheid voor defensieproductie in hun staat ontstaat. Dat is bij Europese politici niet anders.

    Verantwoordelijkheid

    Als Amerika echt wil dat Europa meer verantwoordelijkheid neemt voor de veiligheid van zijn continent, moet Washington de Europese partners aanmoedigen om meer wapens in Europa te ontwikkelen en te kopen en dit op een gecoördineerde manier te doen. Als we onze zaken op orde zouden krijgen en meer zouden schuiven en delen tussen de EU en de Europese NAVO-partners, zouden we ongeveer 15 miljard euro of meer per jaar kunnen besparen en dit uitgeven aan meer en betere systemen en aan meer munitie.

    Tot slot moeten we het hebben over onze gemeenschappelijke westerse waarden. Is het enige grote verschil tussen ons en autoritaire of dictatoriale regimes niet onze toewijding aan mensenrechten, aan de rechtsstaat, aan fatsoen in dit tijdperk van straffeloosheid, zoals David Miliband, de voormalige Britse minister van Buitenlandse Zaken, de huidige wereldwijde wanorde ooit noemde? We kunnen en moeten trots zijn op deze toewijding. Het probleem is dat de westerse wereld – en in het bijzonder de Verenigde Staten – ervan wordt beschuldigd met twee maten te meten als het gaat om oorlogen, conflicten en mensenrechtenschendingen.

    Dit is natuurlijk geen nieuw twistpunt. (Tijdens de recente pandemie dachten veel ontwikkelingslanden dat hun vaccins waren beloofd zodra die beschikbaar waren. In werkelijkheid moesten veel landen wachten tot iedereen in Brussel of Miami gevaccineerd was.) Maar de gelijktijdige oorlogen in Oekraïne en Gaza hebben het probleem veel erger gemaakt – en praktisch onbeheersbaar. Westerse naties verwachten dat de wereld onze resoluties steunt waarin het Russische gedrag in Oekraïne wordt veroordeeld, maar we vinden het moeilijk om hetzelfde te doen met betrekking tot het verloop van de oorlog in Gaza.

    Van geen van de twee Amerikaanse presidentskandidaten kunnen we wonderen verwachten

    Als gevolg daarvan heeft onze collectieve geloofwaardigheid een deuk opgelopen. Dat is een klap voor onze reputatie, maar het vermindert ook ons collectieve vermogen om de toenemende opmars van autoritaire regimes en de openlijke en toenemende minachting van het internationaal recht tegen te gaan. Is er een eenvoudig recept om deze geloofwaardigheidskloof te dichten? Nee, maar ons collectief en plechtig committeren aan de rechtsstaat en aan het Handvest van de Verenigde Naties in onze aanpak van internationale conflicten en crises zou een eerste stap kunnen zijn.

    Al deze uitdagingen zijn complex en niet gemakkelijk op te lossen. Europa moet zich geen illusies maken: van geen van de twee Amerikaanse presidentskandidaten kunnen we wonderen verwachten. Veel Europeanen hopen niettemin dat een presidentschap van Kamala Harris, in navolging van Joe Biden, meer geneigd zal zijn om te luisteren naar de Europese zorgen over Rusland en China, en over de trans-Atlantische veiligheid, dan Donald Trump, wiens trans-Atlantische staat van dienst er niet een was van voortdurende harmonie. De twijfels die hij tijdens en na zijn presidentschap uitte over de NAVO zitten veel Europese leiders nog steeds niet lekker. Toch zou de trans-Atlantische discussie met Harris in het Witte Huis net zo moeilijk kunnen zijn als met een tweede Trump-regering als het gaat om economie, handel, investeringen en technologie.

    Het maakt niet uit wie er in november in het Witte Huis komt, de nieuwe Amerikaanse president en de Europese leiders moeten zichzelf herinneren aan de zeer wezenlijke voordelen van deze zeer belangrijke relatie – en het gesprek gaande houden.

  • Europa had pionier op het gebied van warmtepompen moeten zijn

    Europa had pionier op het gebied van warmtepompen moeten zijn

    Ondanks ambitieuze plannen en de roep om een groene toekomst blijkt de praktijk weerbarstig. Door zigzagbeleid, desinformatie en afgezwakte plannen voor een klimaatneutraal Europa in 2050 zijn er minder elektrische warmtepompen verkocht dan de bedoeling was.

    In de aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement besloot Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie – wellicht uit vrees niet te zullen worden herkozen – impopulaire milieubeleidsplannen af te zwakken. Von der Leyen had in 2019 verklaard dat de Europese Green Deal, een pakket beleidsinitiatieven voor een klimaatneutraal Europa in 2050, het Europese ‘man-op-de-maanmoment’ was.

    Maar in februari trok ze het wetsvoorstel voor halvering van het pesticidegebruik in de landbouw in en maakte ze de voorwaarden voor het toekennen van subsidies in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid van de EU minder streng. Nog opvallender was haar besluit om de lancering van het warmtepompactieplan, die begin dit jaar had moeten plaatsvinden, uit te stellen tot enig moment na de verkiezingen.

    Het uitstellen van dit plan, dat wordt beschouwd als cruciaal voor het succes van de Green Deal, heeft bij veel Europese beleidsmakers geleid tot verbijstering. Volgens Eurostat, het statistiekbureau van de EU, wordt de helft van de verbruikte energie in de EU aangewend voor verwarmen en koelen, en meer dan 70 procent daarvan komt nog steeds van fossiele brandstoffen, voornamelijk aardgas. Gebouwen zijn goed voor ongeveer 35 procent van de broeikasgasemissies. En zo’n 80 procent van het energieverbruik van woningen gaat naar verwarming en warmwatervoorziening.

    Omgekeerde koelkast

    EU-leiders zijn in het algemeen vóór het verduurzamen van de warmteopwekking, al zijn ze niet allemaal even enthousiast. De overstap van cv-ketels op warmtepompen, die als een soort omgekeerde koelkast werken, kan duur zijn (een warmtepomp is twee à drie keer zo duur als een cv-ketel) en ontwrichtend (in sommige gebouwen is een grondige verbouwing nodig om de warmtepompen te kunnen installeren), waardoor veel kiezers er niet voor voelen. Maar het belangrijkste is dat ze op elektriciteit werken in plaats van op aardgas of -olie – en die elektriciteit kan duurzaam worden opgewekt. Zonder aan te sturen op een schonere warmteopwekking loopt de EU het risico de doelstellingen voor 2050 niet te halen. Half mei hebben vijftien lidstaten de Europese Commissie schriftelijk laten weten dat ze het uitstel van de lancering van het warmtepompplan betreuren.

    Het gebrek aan heldere en consequente beleidsplannen schept verwarring en heeft ervoor gezorgd dat woningverwarming in verschillende Europese landen een heet politiek hangijzer is geworden, vooral in Duitsland en Italië. Vorig jaar werd een Duits wetsvoorstel voor een verbod op olie- of gasgestookte cv-ketels en subsidie voor duurzaam aangedreven warmtepompen, door de roddelpers en de extreemrechtse AfD smalend ‘de warmtemoker’ genoemd. De regering zwichtte. Volgens het nieuwe, afgezwakte wetsvoorstel hoeft een nieuwe ketel maar op minstens 65 procent duurzame energie te draaien.

    ‘Er circuleert veel desinformatie over warmtepompen en de mensen zijn er huiverig voor’

    Italië stelde royale subsidies in om warmtepompen te promoten, maar verprutste de uitvoering van deze regeling. In 2020 lanceerde de regering van Giuseppe Conte het populaire initiatief Superbonus 110%, dat huiseigenaren een belastingvermindering van 110 procent bood op uitgaven voor de verbetering van de energie-efficiëntie van hun huis, bijvoorbeeld door middel van de installatie van warmtepompen of zonnepanelen. Vorig jaar heeft de radicaal-rechtse premier Giorgia Meloni deze regeling teruggeschroefd, omdat de kosten uit de klauwen liepen vanwege grootschalig misbruik van de bonus. Het gevolg was grote ergernis bij huiseigenaren, investeerders en aannemers. De verkoop van warmtepompen in Italië kelderde.

    ‘Er circuleert veel desinformatie over warmtepompen en de mensen zijn er huiverig voor,’ vertelt Mario Kohle, algemeen directeur van Enpal, een Duits greentechbedrijf dat zonnepanelen en warmtepompen verkoopt. Sommigen geloven dat ze wel honderdduizend euro kosten en dat je vloerverwarming nodig hebt als je een warmtepomp wil installeren. In werkelijkheid beginnen de prijzen van een warmtepomp bij 7800 euro als je in aanmerking komt voor de overheidsregeling, zegt Kohle. Vloerverwarming verhoogt de efficiëntie van een warmtepomp, maar is geen vereiste.

    In Scandinavië is de bevolking doorgaans goed op de hoogte van de langetermijnvoordelen van koolstofarme verwarmingssystemen, maar in de rest van Europa wordt de algemene kijk op warmtepompen verstoord door hardnekkige mythen, zegt Martin Lewerth, CEO van Aira, een Zweeds bedrijf dat warmtepompen maakt. Onderzoek van energiedeskundige Jan Rosenow legde achttien van dat soort vooroordelen bloot. Dit zijn de vier die volgens Lewerth het schadelijkst zijn voor zijn bedrijfstak: warmtepompen werken niet in bestaande gebouwen; ze werken niet wanneer het koud is; ze drijven je energierekening op; de technologie erachter is nieuw en onvoldoende getest.

    Sinds 1856

    Tegen al die kritiek op warmtepompen kan worden ingebracht dat ze in koude Scandinavische landen de dominante technologie zijn geworden. Dat ze dermate efficiënt zijn dat ze zelfs in landen als Groot-Brittannië, waar elektriciteit aanzienlijk duurder is dan gas, de verwarmingskosten kunnen verlagen. En dat ze al bestaan sinds 1856, toen de Oostenrijkse ingenieur Peter Ritter von Rittingen ze uitvond.

    Als Europa, zoals het zich ten doel heeft gesteld, in 2030 60 miljoen warmtepompen wil hebben geïnstalleerd (het zijn er nu 20 miljoen), zullen de EU en haar lidstaten veel meer moeten doen om deze technologie te promoten, vooral aangezien de verkoop van warmtepompen vorig jaar in veertien EU-landen gemiddeld 5 procent is gedaald, na eerst tien jaar lang sterk te zijn gestegen. NIBE, een Zweedse producent van warmtepompen, heeft in februari 500 medewerkers moeten ontslaan. Vaillant, een Duitse producent, heeft 700 banen geschrapt, terwijl Stiebel Eltron, een Duitse concurrent, honderden werknemers moest laten gaan.

    De belangrijkste oorzaak van de dalende verkoop van warmtepompen is waarschijnlijk het recente zigzagbeleid geweest, zoals de geschrapte overheidssubsidie voor warmtepompen in Italië en het Heizhammer-debacle in Duitsland. De Europese Commissie zou haar warmtepompactieplan zo snel mogelijk moeten lanceren, zodat de Europese burger meer zekerheid krijgt – hoewel het misschien al te laat is. De strijd tegen klimaatverandering is een terrein waarop Europa zich nog altijd aanvoerder mag noemen. De Green Deal van de EU kan nog steeds het Europese Apolloprogramma worden. 

  • Weens theater voert strijd tegen radicaal-rechts: ‘Stop de FPÖ!’

    Weens theater voert strijd tegen radicaal-rechts: ‘Stop de FPÖ!’

    ‘Dus deze mensen willen over ons heersen. Dat kunnen we onmogelijk accepteren.’ (Nobelprijswinnaar Elfriede Jelinek bij de proclamatie van de ‘Vrije Republiek Wenen’, mei 2024)

    Van Hongarije tot Slowakije zitten radicaal-rechtse partijen in de regering die geleidelijk de burgerlijke vrijheden, persvrijheid en artistieke vrijheid afschaffen. De algemeen directeur van het Slowaakse nationale theater is zojuist ontslagen – door een minister die ‘gendergekte’ wil vervangen door ‘nationale cultuur’. Het Vienna Festival protesteerde in een open brief aan de Slowaakse premier Fico, die tot nu toe door duizenden Europese burgers is ondertekend.

    Burgtheater

    In mei 2025, precies honderd jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, zal Elfriede Jelineks toneelstuk Burgtheater, dat 45 jaar verboden was in Oostenrijk, eindelijk worden opgevoerd – in het Burgtheater zelf! Het stuk wordt geregisseerd door Milo Rau en Mavie Hörbiger, Birgit Minichmayr en Caroline Peters vertolken de hoofdrollen. Het toneelstuk van de Nobelprijswinnaar, dat bij de première in Bonn in 1985 leidde tot het grootste theaterschandaal van de Republiek, beschrijft de schandelijke rol die de culturele en vooral de theatersector speelde onder het nationaalsocialisme en fascisme – zowel voor als na de oorlog –, of het nu uit onverschilligheid of medeplichtigheid was. Nooit meer, zegt het artistieke team van het Burgtheater. Met die boodschap richt het zich vandaag, drie weken voor de Oostenrijkse nationale verkiezingen [deze vinden plaats op 29 september jl.], tot het publiek.

    Wat deze zomer in Slowakije gebeurt, zou al in de herfst werkelijkheid kunnen worden in Oostenrijk als daar de Vrijheidspartij van Oostenrijk (FPÖ, Freiheitliche Partei Österreichs) aan de macht komt. De Vrijheidspartij en haar ‘Volkskanselier’ eisen een onmiddellijke stopzetting van ‘verplichte staatsheffingen’ (dat wil zeggen subsidies) voor ‘woke evenementen’ zoals het Eurovisie Songfestival en het Vienna Festival. En dat is nog maar één absurd punt in een verkiezingsprogramma waarvan de titel ‘Fort Oostenrijk’ verwijst naar Joseph Goebbels’ ‘Fort Europa’ en oproept tot de transformatie van de Republiek Oostenrijk in een soort corporatieve staat 2.0 met een autoritaire regering en een radicaal-nationalistische ‘Oostenrijk eerst’-ideologie.

    Dit verkiezingsprogramma, dat culturele en etnische homogeniteit tot doel heeft, doet klassieke extreemrechtse partijen zoals de Duitse AfD of het Franse Rassemblement National gematigd overkomen. De FPÖ bespreekt meer dan 100 pagina’s lang openlijk waar je in de verbloemde taal van hun Europese broederpartijen nog naar moet zoeken: de ‘twee geslachten’ moeten in de grondwet worden verankerd, het minimuminkomen mag alleen aan burgers worden uitbetaald, ‘remigratie’ moet radicaal worden uitgevoerd en een tweedeling in de samenleving is wenselijk. In het geval van een verkiezingsoverwinning wil de FPÖ ‘volledige macht krijgen over de drie essentiële elementen – regering, ruimte en het volk’. Meer antidemocratisch en openlijk nationaalsocialistisch kan een retoriek niet zijn!

    Laten we niet toestaan dat zelfgenoegzaamheid en onverschilligheid – opnieuw – omslaan in meeloperij!

    Waarom zouden ze hun intenties ook verbergen? De FPÖ heeft al een meerderheid behaald bij de EU-verkiezingen, en voor de Oostenrijkse nationale verkiezingen eind september wordt dezelfde uitkomst verwacht. Het is echter niet alleen deze voorspelling die verontrustend is, maar ook de onverschilligheid waarmee de kunst- en cultuurwereld zwijgt – alsof het krankzinnige verkiezingsprogramma niet zou worden uitgevoerd in geval van een overwinning op 29 september, alsof een EU die al voor onze ogen aan het afbrokkelen is, deze aanval nog zou overleven. Het zou niet de eerste keer zijn dat we ons door misplaatste redelijkheid en arrogantie laten misleiden over de ware bedoelingen van rechts.

    Laten we niet toestaan dat zelfgenoegzaamheid en onverschilligheid – opnieuw – omslaan in meeloperij! Want, zoals al is gebeurd in Slowakije en Hongarije, zal de FPÖ precies doen wat ze zegt te zullen doen in Oostenrijk: miljoenen mensen tot tweederangsburgers verklaren, ze verdrijven, de republikeinse instellingen vernietigen, een divers artistiek en cultureel landschap ‘homogeniseren’. Kortom: ze zullen de democratie en een vrije samenleving doen verdwijnen.

    Wij zeggen: tot hier en niet verder! Op naar nul stemmen voor de FPÖ!

    Het Burgtheater-team: Mavie Hörbiger, Elfriede Jelinek, Birgit Minichmayr, Caroline Peters, Claus Philipp & Milo Rau

    Vertaald in samenwerking met De Balie, Amsterdam.

  • Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Letland: ‘Russische drone neergestort op NAVO-grondgebied’

    » Verenigd Koninkrijk: prinses Kate is klaar met chemotherapie

    Europa zou 800 miljard euro extra per jaar moeten investeren

    Maandag 9 september werd een ‘historisch’ en ‘langverwacht’ rapport gepubliceerd over hoe de economische achteruitgang van Europa een halt kan worden toegeroepen. Daarin zegt Mario Draghi, de voormalige voorzitter van de Europese Centrale Bank, dat het continent 800 miljard euro extra per jaar moet investeren om uit het dal van lage productiviteit en lage groei te klimmen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit dal heeft ervoor gezorgd dat Europa achterop is geraakt bij de Verenigde Staten en China in de internationale pikorde, meldt Politico. ‘Draghi, die de eurozone op het hoogtepunt van de Griekse schuldencrisis in 2011 van de rand van de afgrond heeft gered, zegt dat er geen andere optie is dan radicale hervormingen door te voeren.’ De voormalige Italiaanse premier legde uit dat dit een ‘existentiële uitdaging’ is, aldus de politieke nieuwssite.

  • Als de Republikeinen winnen

    Als de Republikeinen winnen

    De eventuele terugkeer van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zou een existentieel risico kunnen vormen voor de toch al breekbare Europese eenheid. Hoe moet er worden samengewerkt als kwesties variërend van handelsbeleid tot de strijd tegen klimaatverandering en de verdediging van Europees grondgebied zo ver uit elkaar liggen?

    Dit is het moment dat de meeste Europese leiders nooit hoopten mee te zullen maken. De datum is 7 november 2024, twee dagen nadat Donald Trump de Democraten opnieuw versloeg in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en nu al heeft de herkozen president aangekondigd dat hij Oekraïne zal dwingen een vredesakkoord met Rusland te sluiten en gebieden af te staan die het Kremlin heeft opgeëist.

    De leiders van Europa, die in Boedapest bijeen zijn voor een vergadering van de Europese Politieke Gemeenschap, kijken uit over de majestueuze Donau met maar één ding in gedachten: hoe hierop te reageren? Kunnen ze zich verzetten tegen de oppositie van Trump en Kyiv eindelijk geven wat het maar nodig heeft, zoals een groep leiders rond de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Franse president Emmanuel Macron betogen? Moeten ze het voorbeeld van de Hongaarse premier Viktor Orbán volgen en Trumps initiatief om het conflict te beëindigen verwelkomen?

    Zou het niet beter zijn om met Washington samen te werken en de deal mede vorm te geven, zoals de Duitse en Italiaanse delegaties volhouden? En vooral, hoe kunnen de leiders van het continent voorkomen dat de sterke wending in het Amerikaanse buitenlandse beleid hun landen uit elkaar drijft? De terugkeer van Trump in het Witte Huis is geen zekerheid, maar de mogelijkheid dwingt de leiders van Europa om na te denken over dit soort scenario’s en te worstelen met de bijkomende vragen. 

    Obstakels

    De terugkeer van de voormalige reality-tv-ster aan de macht zou niet alleen de grootste test zijn in de trans-Atlantische betrekkingen in de naoorlogse geschiedenis, maar ook een existentieel risico kunnen vormen voor de Europese eenheid. De spanningen over hoe samen te werken met ’s werelds machtigste land kan het continent verdelen over kwesties variërend van handelsbeleid tot de strijd tegen klimaatverandering en de verdediging van Europees grondgebied. Europa overleefde natuurlijk het eerste presidentschap van Trump, maar alles wijst erop dat het deze keer moeilijker zal zijn, nu twee oorlogen en een voortdurende energiecrisis het continent onder druk zetten.

    Trump is na twee afzettingen en een reeks civiele en strafrechtelijke vervolgingen weer aan de macht gekomen en zal waarschijnlijk niet de behoefte voelen om zijn impulsen te temperen of zich te omringen met functionarissen die aandringen op gematigdheid. Cruciaal is dat, terwijl het mogelijk was om Trumps eerste termijn af te doen als een aberratie – een geopolitieke storm die we hebben overleefd –, zijn terugkeer de verschuiving in het Amerikaanse buitenlands beleid zou bestendigen.

    Dat zou Europa – en de Europese Unie in het bijzonder – dwingen om iets te doen waartoe het in het verleden slecht in staat is gebleken: een gemeenschappelijk antwoord vinden én zich daaraan houden. ‘Het is geen algemene regel dat een crisis leidt tot Europese integratie,’ zegt Nicolai von Ondarza, een expert in EU-beleid aan het Duitse Instituut voor Internationale en Veiligheidszaken, een denktank voor buitenlands beleid die de Duitse regering adviseert. ‘Er zijn aanzienlijke obstakels die overwonnen moeten worden om een tweede presidentschap van Trump om te zetten in een moment van Europese eenheid.’ 

    Geen diepere boodschap

    In de Financial Times schrijft Janan Ganesh dat omgaan met Trump helemaal niet zo moeilijk is.
    Er zijn twee dingen die je moet weten.

    1. Hij is ‘transactioneel’ ingesteld, ‘en niet op een al te gewiekste manier’. Meer voor de een betekent minder voor de ander. Als de VS een tekort hebben op hun lopende rekening met China, is dat een verlies. Als de VS een onevenredig deel van de rekening van de NAVO betalen, zijn ze sukkels – ongeacht wat Amerika er allemaal voor terugkrijgt.

    Die houding brengt Europa in een slechtere én een betere positie dan sommigen denken. Trump zou bereid zijn om het continent voor een dollar te verkopen. Maar hij kan er ook voor een dollar toe worden overgehaald om dat níét te doen. Als het continent meer uitgeeft aan defensie, en daar heeft het een begin mee gemaakt, valt zijn belangrijkste bezwaar tegen de NAVO weg. Als Trump moppert over ‘achterstallige’ bondgenoten, bedoelt hij daar niets anders mee. Geen minachting voor het Westen of bewondering voor roofzuchtige dictators; slechts zijn eeuwige overtuiging dat Amerika wordt opgelicht.

    2. In onderhandelingen wil hij per se een overwinning kunnen claimen. In 2018 nam Trump genoegen met een herziene versie van het Noord-Amerikaanse vrijhandelsakkoord. In 2020 ondertekende hij wat hij een ‘historisch’ handelsbestand met China noemde – in ruil voor een niet-afdwingbare toezegging van Xi Jinping om 200 miljard dollar extra aan Amerikaanse goederen te kopen.

    Het is moeilijk te zeggen wat hem meer krenkt: in een deal het onderspit delven, of worden gezien als iemand die niet in staat was de deal naar zijn hand te zetten. ‘Het is dus zaak hem op zijn woord te geloven en ons te richten op de kwestie van het geld. Want nogmaals: zijn woorden zijn geen codetaal voor een diepere boodschap.’

    Trumps plan voor Oekraïne begint al vorm te krijgen, volgens twee mensen die bekend zijn met de gedachten van de voormalige president. Hij zou er bij Zelensky op aandringen de Krim en delen van de Donbas af te staan om de Russische president Vladimir Poetin ertoe over te halen de oorlog te beëindigen, een plan waarover The Washington Post voor het eerst berichtte.

    Minder duidelijk is wat zijn bedoelingen zijn met de NAVO, de alliantie die  sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog garant staat voor de veiligheid in Europa. De twee mensen die bekend zijn met de gedach  ten van Trump zeiden dat hij zijn zinnen heeft gezet op het verminderen van de betrokkenheid van Amerika, misschien door te weigeren topontmoetingen bij te wonen of door het Amerikaanse leger te laten afzien van gezamenlijke oefeningen. 

    ‘Het feit dat het Congres die toevoeging nodig achtte, geeft aan dat er oprechte zorgen zijn in Washington’

    Bezorgdheid over wat Trump zou kunnen doen heeft het Amerikaanse Congres ertoe aangezet in de wet de eis op te nemen dat wetgevers elke formele terugtrekking van de VS uit het bondgenootschap moeten goedkeuren. Maar dat is een schrale troost voor de Europeanen als het aankomt op de vraag of Trump de verplichtingen die Washington in het kader van het bondgenootschap is aangegaan, ook daadwerkelijk nakomt.

    ‘Het feit dat het Congres die toevoeging nodig achtte en dat president Biden bereid was om te ondertekenen, geeft aan dat er oprechte zorgen zijn in Washington,’ zegt Brad Bowman van de Foundation for Defense of Democracies, een denktank in Washington. ‘En dat het constitutionele kader blijkbaar onduidelijk is als het gaat om zijn bevoegdheid om dit te doen.’

    Trump hoeft zich niet terug te trekken uit het bondgenootschap om er effectief een einde aan te maken. In februari trok hij de naleving door Washington van artikel 5 van de NAVO over wederzijdse verdediging in twijfel, dat vereist dat bondgenoten elkaar steunen als een van de leden wordt aangevallen, waarbij hij verklaarde dat hij Rusland zou ‘aanmoedigen’ om NAVO-leden aan te vallen die niet genoeg geld aan defensie uitgeven. In ieder geval vereist artikel 5 geen militaire steun, maar alleen dat een NAVO-lid ‘de acties onderneemt die het nodig acht om de aangevallen bondgenoot bij te staan’.

    Trump zou het alleen maar ‘nodig kunnen vinden om zijn bezorgdheid uit te spreken in de VN-Veiligheidsraad, en meer niet’, aldus Bowman. ‘Of hij geeft een verklaring af en zegt: Hé Poetin, dat is niet goed. Je moet ermee ophouden.’ Dat de EU moeite zou hebben om een gemeenschappelijk antwoord te formuleren op een presidentschap van Trump, blijkt uit haar reactie op de grootschalige invasie van Poetin in Oekraïne. Terwijl de Russische troepen verder westwaarts trokken, stonden EU-politici in de rij om een dringende heroverweging van de Europese veiligheid te eisen. Terwijl Duitsland – de slapende militaire reus van het blok – een nieuw tijdperk in het defensiebeleid afkondigde, zwoeren leiders uit de hele EU om hun legers te versterken en de samenwerking te versterken. 

    Geld bundelen

    Hoewel het blok enige vooruitgang heeft geboekt, door afspraken om geld te bundelen om wapens voor Oekraïne te kopen en de wapenproductie op te voeren, verliep de daadwerkelijke uitvoering van dit beleid traag als gevolg van wanbetalingen, meningsverschillen over hoe het geld bij elkaar te krijgen en gekibbel over waar het aan te besteden.

    Een gezamenlijk leenplan om de militaire uitgaven te verhogen, gesteund door Estland en Frankrijk, heeft tot felle tegenstand geleid in andere hoofdsteden, met name Berlijn. Terwijl het politieke momentum voor zo’n plan groeit, leidt de weerstand van Duitsland er nu toe dat het blok nadenkt over alternatieven.

    ‘Als het gaat om het gevoel van urgentie van de EU over kwesties als concurrentievermogen of defensie, zou Trump voor de organisatie kunnen zijn wat de financiële crisis was: een wake-upcall om dingen in beweging te zetten,’ zei de Belgische minister van Financiën Vincent Van Peteghem, die momenteel de vergaderingen van de EU-ministers van Financiën voorzit waarin ook defensie-uitgaven worden besproken. ‘Als hij gekozen zou worden, zou dat veel in gang zetten.’ Voor landen die aan Rusland grenzen, is het de vraag of dat ‘vele’ genoeg zou zijn, en of het niet te laat is. ‘Als Trump wordt gekozen, moeten we ons best doen om de meest tragische gevolgen te voorkomen,’ zei Rasa Juknevičienė, een voormalige Litouwse minister van Defensie die nu Europees parlementslid is.

    ‘We zullen niet op tijd klaar zijn als de Verenigde Staten ons laten vallen. We hebben te weinig tijd.’ Als het aankomt op nucleaire afschrikking, is het grootste deel van Europa afhankelijk van Amerika, aangezien alleen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in het bezit zijn van hun eigen kernkoppen. Het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer tweehonderd kernkoppen, waarvan een deel voor de NAVO bestemd is. Frankrijk heeft er ongeveer driehonderd, maar die zijn alleen bestemd voor de nationale defensie.

    De afgelopen jaren heeft Parijs herhaaldelijk aangeboden om de rol van haar nucleaire afschrikking in een Europese context te bespreken, maar Duitsland is tot nu toe niet op dat aanbod ingegaan. Noch het Franse noch het Britse systeem zou een geloofwaardige afschrikking vormen als de Amerikaanse nucleaire afschrikking zou wegvallen, zegt Von Ondarza, de expert in het buitenlands beleid van de EU. Nu al wakkert de angst hiervoor debatten aan over de vraag of landen moeten herbewapenen, wat zou kunnen leiden tot een wereldwijde wapenwedloop. 

    In Duitsland heeft Joschka Fischer, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van de Duitse Groenen, gezegd dat de EU haar eigen kernwapens nodig heeft en in Polen gaan stemmen op voor een binnenlands wapenarsenaal. Hoe dit alles past binnen het Europese veiligheidskader blijft onduidelijk. ‘De EU is op dit moment op geen enkele manier in staat om antwoord te geven op zeer fundamentele vragen: Wie zou eigenlijk de rode knop indrukken?’ zei Von Ondarza. ‘Is het alleen de Franse president? Zou het de EU kunnen zijn? En zo ja, is het dan de voorzitter van de Europese Commissie of de voorzitter van de Europese Raad?’ 

    Een tweede presidentschap van Trump zal net zo zijn als in 2016, ‘maar tegelijkertijd zo veel erger’

    Om het nog erger te maken zouden de Europese leiders waarschijnlijk onder druk komen te staan van een groot aantal door Trump geleide beleidsmaatregelen die net zo goed ontworpen kunnen zijn om hen uit elkaar te trekken. Een tweede presidentschap van Trump, zei een andere EU-functionaris, zal net zo zijn als in 2016, ‘maar tegelijkertijd zo veel erger’. Daarom werkt Brussel aan een plan om de gevolgen van de stemming in november in kaart te brengen, inclusief strafmaatregelen als Trump zijn eigen heffingen oplegt aan het blok. 

    Op het gebied van handel heeft de voormalige president nauwelijks een geheim gemaakt van zijn plannen om zijn ‘America First’-agenda nieuw leven in te blazen. Zijn dreigement van afgelopen zomer om tijdens zijn tweede termijn een importheffing van 10 procent in te voeren, bezorgde Europa, waar de economie sterk afhankelijk is van de export naar de VS, koude rillingen. 

    Door de oorlog in Oekraïne en de wens om de economische banden met Rusland te verbreken, is Europa voor zijn energievoorziening ook afhankelijk geworden van de VS. Bijna 50 procent van zijn LNG-leveringen komt uit dat land – bijna het dubbele van vóór de grootschalige invasie. Een tweede ambtenaar van de Commissie toonde zich bezorgd dat Trump de productie van fossiele brandstoffen zou kunnen opvoeren en de gasprijzen zal gebruiken als hefboom in zijn onderhandelingen met Europa, door Amerikaanse bedrijven onder druk te zetten om de prijzen te verhogen of de levering te beperken door middel van licenties. Hoewel dit verstorend zal zijn voor de economie, hopen Europese functionarissen de gevolgen van een herkiezing van Trump voor het klimaat te kunnen beperken.

    ‘Vroeger maakte het uit’ of de VS deel uitmaakten van het Akkoord van Parijs, het klimaatverdrag waar Trump zich in 2017 uit terugtrok, zei de tweede ambtenaar van de Commissie. Maar nu ‘is de groene energietransitie volledig onstuitbaar’. De concurrentie om dominantie op het gebied van groene economie betekenen dat de EU, China, India en andere landen zich niet zouden laten afschrikken door een Amerikaanse ommezwaai, aldus de ambtenaar. Het lot van Europa tijdens een tweede presidentschap van Trump zal grotendeels afhangen van de vraag of het verenigd kan blijven, benadrukken ambtenaren en diplomaten.

    ‘We moeten eenheid tonen zoals we de laatste keer deden toen hij president was,’ aldus Alva Finn, uitvoerend directeur van het Europees Liberaal Forum, een denktank in Brussel. ‘We hebben het de vorige keer opgelost en hopelijk kunnen we het weer doen, als we als blok verenigd blijven, zoals we eerder deden.’ Het meest voor de hand liggende risico voor die eenheid is Orbán, die in de tweede helft van het jaar de agenda zal bepalen in de besluitvormingsmachine van de EU. Orbán, die Trump vorige maand bezocht in zijn vakantieoord in Florida, dringt al lang aan op een soort vredesakkoord voor Oekraïne. 

    Spoilers

    De Hongaarse leider hoopt ook op meer steun in het hele blok na de verwachte opkomst van extreemrechts bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni. Orbán zal zich waarschijnlijk aangemoedigd voelen, zegt Majda Ruge van de Europese Raad voor Buitenlandse Betrekkingen. Ze benadrukt dat de EU een strategie nodig heeft om ‘met de spoilers om te gaan’. Maar Orbán zou ook wel eens de minste van de problemen van het continent kunnen blijken te zijn. Hoewel in de EU-politiek altijd wordt gezegd dat het blok samenkomt in een crisis, hebben de leiders van Europa in werkelijkheid moeite om samen te werken, zelfs in de beste tijden.

    Het zal een ongekende uitdaging zijn om dat te doen wanneer de partij die de regio van oudsher beschermde zich niet alleen terugtrekt, maar ook actief druk uitoefent. Tijdens zijn eerste termijn maakte Trump er een punt van om de Europese instellingen te omzeilen en rechtstreeks met de nationale leiders te praten. Nu er onzekerheid heerst over het Europese defensiebeleid en Rusland zijn troeven in Oekraïne hard inzet, zouden sommige landen, vooral die landen die hun uitgavendoelstellingen voor de NAVO halen, gemakkelijk kunnen beslissen dat het een betere keuze is om zich aan te sluiten bij de Amerikaanse president dan hem uit te dagen over Oekraïne of op een ander vlak. 

    De vraag is in hoeverre bepaalde EU-landen openstaan voor een transactionele relatie met de VS, aldus Von Ondarza. Er zijn al bekende breuklijnen binnen de EU, over onderwerpen variërend van handel tot energieproductie tot buitenlands beleid ten aanzien van het Midden-Oosten of China. Trump zou bijvoorbeeld kunnen dreigen met handelstarieven op bepaalde Europese producten om druk uit te oefenen op bepaalde Europese hoofdsteden om zijn zin door te drijven in Oekraïne of elders. 

    Wat Duitsland in zo’n scenario zou doen, is een vraag die sommige diplomaten van andere Europese landen zorgen baart. Hetzelfde geldt voor de Italiaanse premier Giorgia Meloni. Ondertussen gebruikt Parijs de mogelijkheid van een Trump-presidentschap al om op te roepen tot meer Europese autonomie, doorgaans op een manier die de Franse economie ten goede komt. ‘De EU was eensgezind tegenover het VK in de post-brexitonderhandelingen, maar het kostte enorm veel tijd en moeite,’ zegt een EU-functionaris. ‘Deze keer zal de inzet veel hoger zijn en de druk veel groter.’ 

  • Laat Green Deal niet afbrokkelen voor politiek gewin

    Laat Green Deal niet afbrokkelen voor politiek gewin

    Tegenstanders van de Europese Green Deal denken nog altijd dat het zo’n vaart niet loopt met de klimaatverandering. Omdat er nu meer sceptici in de Europese Unie een zetel hebben gewonnen, bestaat het gevaar dat er compromissen moeten worden gesloten over toekomstige milieubeleid.

    Na de afgelopen verkiezingen is iedereen die klimaatbeleid als een van de belangrijkste kwesties van de EU beschouwt in een katerige stemming. In heel Europa bagatelliseren rechtse partijen de klimaatverandering of ontkennen ze die zelfs helemaal en voeren ze campagne om klimaatbeschermingsmaatregelen en milieuregelgeving te vertragen en te verhinderen. De rechtse populisten, zoals de Duitse AfD en het Franse Rassemblement National van Marine Le Pen, zijn het weliswaar niet altijd met elkaar eens, maar dat heeft weinig te maken met hun meningsverschillen over milieu- of klimaatbeleid. In geval van twijfel, zoals de stemmen van rechts de afgelopen jaren hebben laten zien, stemmen ze meestal samen tegen klimaatbescherming.

    Dit speelde echter nauwelijks een rol in de afgelopen zittingsperiode. De meerderheid steunde de Europese eco- en klimaattransitie, die werd geïnitieerd door de conservatieve EC-voorzitter Ursula von der Leyen. In januari 2020 stemden 482 van de 713 Europarlementariërs in het EU-parlement voor de Green Deal, die Von der Leyen eerder had omschreven als een Europese ‘maanlanding’. Europarlementariërs stemden er dus met een duidelijke meerderheid voor dat de Europese Unie haar economieën tegen 2050 moet omzetten naar CO₂-vrije industrieën, elektriciteits- en warmteopwekking, elektrische auto’s en klimaatvriendelijke bouw en landbouw.

    ‘Ze moeten stoppen met het afkraken van de Green Deal en deze verder ontwikkelen’

    Conservatieven, sociaaldemocraten en groenen trokken toen samen op – dit alles in de nasleep van klimaatprotesten in heel Europa en de verwoestende gevolgen van droogte in veel landen.

    Dat is nu aan het veranderen. Hoewel de rechtse populisten geen meerderheid hebben, hebben ze wel winst geboekt, maar in sommige gevallen minder dan aanvankelijk werd gedacht. Toch zouden ze nu goed kunnen zijn voor ongeveer een kwart van de zetels in het nieuwe parlement. Daarnaast moet de Conservatieve Fractie (EVP) misschien vertrouwen op de rechtse eurosceptische ECR-Fractie (Europese Conservatieven en Hervormers) voor de herverkiezing van Ursula von der Leyen – ervan uitgaande dat de sociaaldemocraten en Groenen niet meespelen. Waarnemers denken dat dit politiek gezien duur zou kunnen uitpakken. De valuta: compromissen over toekomstige klimaat- en milieubesluiten.

    Veranderde stemming

    Niet alleen de zetels, maar ook de stemming is veranderd sinds 2019. Hoewel de Green Deal en het ‘Fit for 55’-wetgevingspakket zijn opgesteld door Ursula von der Leyen, staan veel conservatieven er niet meer 100 procent achter. Dit is bijvoorbeeld te zien in de CDU/CSU-campagne tegen het verbod op verbrandingsmotoren – dat wil zeggen het verbod op nieuwe registraties van diesel- en benzineauto’s vanaf 2035.

    Waarnemers zien daarom het grootste probleem niet direct in de winst van rechts, maar in de wankele Conservatieven: ‘Ze moeten stoppen met het afkraken van de Green Deal en deze verder ontwikkelen,’ zegt Lutz Weischer van de organisatie Germanwatch bijvoorbeeld. Als de Conservatieven de kant van de rechtspopulisten kiezen, zullen ze een krappe meerderheid hebben. Alleen al vanwege het imago zal dit waarschijnlijk niet altijd gebeuren – maar het is ook zeker dat het moeilijker zal worden om de meerderheid te behalen voor nieuwe ambitieuze klimaat- en milieubeschermingsprojecten.

    De volgende grote projecten zouden kunnen worden geschrapt of afgezwakt door het nieuwe EU-parlement:

    • Verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035: de verordening die daadwerkelijk is aangenomen, kan worden heropend, er kan opnieuw over worden onderhandeld of ze kan helemaal worden geschrapt.

    • Verordening inzake natuurherstel: deze is bedoeld om beschadigde ecosystemen te herstellen, ook om het verlies aan biodiversiteit een halt toe te roepen. Het parlement heeft deze al aangenomen, zij het in afgezwakte versie. De staatshoofden en regeringsleiders blokkeren momenteel echter de uitvoering ervan. Er wordt daarom gevreesd dat de verordening zal worden heropend en dat sommige passages opnieuw zullen worden geformuleerd. Dan zou de verordening weer door het nieuwe parlement moeten, of ze zou ook volledig ongedaan gemaakt kunnen worden.

    • Invoering van emissiehandel voor vervoer en gebouwen vanaf 2027 (ETS II): tot nu toe bestaat er in Europa alleen certificatenhandel voor emissies van energiebedrijven, binnenlandse vluchten en bepaalde industriële bedrijven (ETS I). ETS II is bedoeld om emissies van wegvervoer, gebouwen en bepaalde industriële brandstoffen vast te leggen, te beperken en langzaam te verminderen. Dit zou de verwarmingskosten en brandstoffen duurder kunnen maken. Dit klimaatbeschermingsinstrument is eigenlijk ook al lang rond. Onder druk van het Parlement zou de EU-Commissie het echter kunnen terugdraaien of herzien.

    • Nieuwe klimaatdoelstelling voor 2040: in februari 2024 stelde de EU-Commissie voor om de uitstoot van de lidstaten in 2040 met 90 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Dit is nog niet besloten en zal de komende jaren waarschijnlijk ook moeilijk worden.

    • Hervorming van de chemicaliënverordening van de EU: de EU-Commissie wilde de meest schadelijke chemicaliën in consumentengoederen verbieden. Dit betreft ook zogenaamde eeuwigdurende chemicaliën zoals PFAS (geperfluoreerde en polygefluoreerde alkylverbindingen). Ook hiervoor zal waarschijnlijk geen meerderheid worden gevonden.

    Sommigen hopen dat de belangrijkste regelgeving al sinds 2019 van kracht is. ‘De koers is ook al uitgezet voor de handel in emissierechten,’ zegt Ottmar Edenhofer, hoofdeconoom bij het Potsdam Institute for Climate Impact Research. Hoewel de emissiehandel voor transport en gebouwen kan worden verzwakt door een te laag prijsplafond vast te stellen, moeten de lidstaten nog steeds aan hun klimaatverplichtingen voldoen. De politieke drempels voor een dergelijke afzwakking via prijzen zijn echter relatief hoog. ‘Ik denk daarom dat de Green Deal relatief veilig is.’

    Mijlpalen

    De EU heeft in ieder geval goed gebruikgemaakt van de ‘window of opportunity’ om een aantal mijlpalen zoals emissiehandel redelijk waterdicht te maken. Toch kunnen de klimaatbeschermingsmaatregelen worden geannuleerd of ‘slechts’ worden afgezwakt. Veel experts vrezen dat de Green Deal op zijn minst gedeeltelijk zal worden afgebroken.

    Noodzakelijke stap naar klimaatneutraal continent

    Wat werd er ook alweer afgesproken in de Europese Green Deal, het ambitiueze plan dat in 2019 door de Europese Commissie werd opgesteld om Europa klimaatneutraal te maken tegen 2050?

    Een van de belangrijkste en meest omstreden doelstelling van het vlaggenschip van de Commissie-Von der Leyen is om de netto-uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren. Een emissiereductie van 55 procent in 2030 is inmiddels wettelijk verankerd in de Europese klimaatwet.
    Behalve de uitstoot is het de bedoeling dat de transitie naar een circulaire economie over ruim 25 jaar een feit is en Europa duurzaam produceert met behoud van biodiversiteit
    Hoewel er hier en daar vooruitgang is geboekt, vereist de transitie naar een klimaatneutrale economie ingrijpende veranderingen in alle sectoren en voortdurende inspanningen van alle EU-lidstaten. Niet alle neuzen staan dezelfde kant op.
    Critici wijzen erop dat de implementatie een enorme uitdaging vormt, alleen al omdat de kosten van de transitie en de gevolgen voor bepaalde sectoren enorm zijn.
    Desondanks wordt de Green Deal gezien als een noodzakelijke stap om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. De komende jaren zullen cruciaal zijn om te bepalen of Europa zijn klimaatambities kan waarmaken en daadwerkelijk het eerste klimaatneutrale continent kan worden.

    ‘Ik weiger fatalistisch te zijn,’ verklaarde Laurence Tubiana, voormalig Frans klimaatdiplomaat en nu hoofd van de European Climate Foundation, maandag na de verkiezingen. ‘Er is geen oplossing voor de crisis in de kosten van levensonderhoud, veiligheid of concurrentievermogen zonder een ecologische ommekeer.’

    Het alternatief voor herstructurering is eigenlijk altijd uitstel. Overigens is dit heel duidelijk te zien in andere landen, zoals de VS. Tijdens het Trump-tijdperk is in een paar jaar tijd veel klimaatbeleid afgebroken, dat nu weer moeizaam moet worden opgebouwd. 

  • Hoe Rusland en Belarus illegale migratie als pressiemiddel inzetten

    Hoe Rusland en Belarus illegale migratie als pressiemiddel inzetten

    Het aantal vluchtelingen dat via Belarus Europa binnenkomt neemt toe. Bij de Duitse veiligheidsautoriteiten groeit de vrees dat de Russische president in het verkiezingsjaar opnieuw zijn toevlucht neemt tot een verraderlijke strategie om Europa’s stabiliteit te ondermijnen.

    Het is nog niet zo lang geleden dat de beelden van deze grens dramatisch waren. Drieënhalf jaar geleden hielden soms alleen kettingen van politie-eenheden groepen migranten tegen aan de Pools-Belarussische grens. Gezinnen zwierven dagenlang rond in het gebied. Sommigen overleefden de omstandigheden niet. De presidenten van Rusland en Belarus, Vladimir Poetin en Alexander Loekasjenka, streefden een meedogenloos doel na: West-Europa onder druk zetten door migranten doelbewust via de route Moskou-Minsk te leiden.

    Tegenwoordig is het nieuws minder groot en zijn de beelden minder verontrustend. Toch baart de situatie aan de buitengrens van de EU Duitsland opnieuw zorgen. Zo meldde het federale politiebureau in Pasewalk vrijdag dat politieagenten vier asielzoekers hadden opgepakt. De drie Iraniërs en een Syriër beweerden via Belarus en Polen naar Duitsland te zijn gereisd. Twee dagen eerder waren op dezelfde locatie al vier mensen aangehouden, twee Jemenieten en twee Syriërs. Reisroute: via Rusland en Belarus naar Duitsland. Hoewel het aantal aankomsten via deze route intussen sterk was gedaald, mede door de strenge grensbewaking in Polen, hoort de federale politie sinds kort vaker dat migranten via Moskou of Minsk naar Duitsland zijn gereisd.

    Hybride oorlogsvoering

    Volgens informatie van Süddeutsche Zeitung, WDR [Westdeutscher Rundfunk] en NDR [Norddeutscher Rundfunk] zijn Rusland en Belarus opnieuw in toenemende mate bezig om migranten uit arme en door crises geteisterde regio’s via hun eigen land naar de Europese Unie te smokkelen – vooral naar Duitsland. Volgens statistieken van de federale politie was de migratie via deze route in januari en februari 2024 zo sterk gedaald, met telkens minder dan dertig aankomsten, dat ze nauwelijks waarneembaar was. Maar nu stijgen de aantallen weer aanzienlijk. Er waren al 412 nieuwkomers in maart, 670 in april en 416 medio mei. Poolse grenswachten hebben de afgelopen weken ook een toename geregistreerd van het aantal mensen dat vanuit Belarus reist. Veiligheidskringen hebben het opnieuw over ‘hybride oorlogvoering’.

    Het aantal vluchtelingen dat via verschillende vluchtroutes reist, neemt meestal toe aan het begin van de zomer. Veiligheidsautoriteiten zien echter een systeem achter deze ontwikkeling, want zonder tussenkomst van de respectieve regeringen zou een toegenomen gebruik van de route via Moskou en Minsk nauwelijks mogelijk zijn: volgens de federale politie komen de meeste mensen de Russische Federatie binnen via de lucht en vervolgen ze hun reis over land. De gevonden documenten met een verwijzing naar Belarus zijn vaak Russische kortetermijnvisa, zoals die voor toeristen, ondernemers of studenten.

    Volgens het onderzoek heeft de helft van de migranten dat deze reisroute volgde een Russisch visum dat in hun thuisland is afgegeven. Volgens de informatie geeft Rusland in sommige landen vrijwillig inreisvisa af om migranten aan te trekken. Deze migranten vliegen vaak naar Moskou of Sint-Petersburg, vanwaar ze doorreizen naar Wit-Rusland, waar ze vervolgens proberen de EU binnen te komen, aldus de veiligheidsmensen over de modus operandi.

    Het totale aantal mensen dat via de Belarussische route vlucht is voor 2024 1549, wat nog steeds aanzienlijk lager is dan het totale aantal voor voorgaande jaren (2022: 8511, 2023: 11.881). Het is echter goed mogelijk dat de cijfers de komende maanden flink zullen stijgen, zeggen ze. Niet de huidige cijfers zijn het probleem, maar de prognoses, zei een hooggeplaatste veiligheidsfunctionaris. Poetin zou kunnen proberen de stemming in Duitsland  met een geplande toename van het aantal vluchtelingen te beïnvloeden in dit verkiezingsjaar, met de Europese verkiezingen in juni en de deelstaatverkiezingen in Brandenburg, Saksen en Thüringen in september.

    Omdat dit een dure route is, worden vaak sociale uitkeringen gebruikt om schulden aan smokkelaars af te betalen

    Ook het federale ministerie van Binnenlandse Zaken vermoedt een stijgende trend in de vluchtelingenroute via Rusland en Belarus. Nadat het ministerie van Nancy Faeser (SPD) begin dit jaar nog minder ongeoorloofde binnenkomsten aan de grens met Polen registreerde dan het jaar daarvoor, keerde het tij in maart. Deze maand registreerden de autoriteiten plotseling een totaal van 1650 gevallen, meer dan in het voorgaande jaar (1580 gevallen). Volgens de bevindingen van de politie zou de geregistreerde stijging voornamelijk te wijten zijn aan de ‘seizoensgebonden toename van het aantal migranten met betrekking tot Belarus’, aldus een woordvoerder van het federale ministerie van Binnenlandse Zaken. 

    Duitse veiligheidsautoriteiten merken ook dat de herkomst van de vluchtelingen is veranderd. In tegenstelling tot een paar jaar geleden komen de meeste migranten die nu via Rusland en Belarus binnenkomen niet uit Irak. Volgens de federale politie zijn de belangrijkste landen van herkomst Syrië en Afghanistan. Volgens het onderzoek komen er ook veel mensen uit Somalië, Jemen en Eritrea.

    Volgens de veiligheidsautoriteiten kan de route meestal worden afgelegd door een vlucht en visum voor Rusland of Belarus en vervolgens via smokkel – vaak met gevolgen voor de migranten zelf, die dan bijvoorbeeld bij de smokkelaar in het krijt staan. Omdat dit een dure route is, worden vaak sociale uitkeringen gebruikt om schulden aan smokkelaars af te betalen.

    Pressiemiddel

    Ook in Finland is de bezorgdheid over gerichte smokkel vanuit Rusland de afgelopen maanden toegenomen. Zoals het Finse ministerie van Binnenlandse Zaken verklaarde, begon Rusland in de herfst van 2023 migranten zonder Schengenvisa aan de grens met Finland af te leveren. Slechts een paar weken na een toename tot meer dan vijfhonderd mensen binnen een week, sloot Finland de grensovergangen. Finland had vernomen dat enkele duizenden mensen bij de grens waren gearriveerd, met de hulp van officiële Russische agentschappen. Volgens Finland is deze informatie onder andere afkomstig uit gesprekken met migranten uit Belarus. 

    In een vertrouwelijke risicoanalyse van het EU-agentschap voor grensbeheer Frontex voor 2023/’24 staat dat de ‘waarschijnlijkheid dat illegale migratie als pressiemiddel wordt gebruikt’ is toegenomen. Frontex ziet ook de rol van Rusland hierin: volgens het rapport heeft het Kremlin de mogelijkheid om vliegroutes te beïnvloeden. Ook zouden de officiële Russische autoriteiten routes over Russisch land kunnen organiseren.

    Een bezoek van de Poolse premier Donald Tusk aan de grens met Belarus iets meer dan een week geleden laat zien hoe serieus de situatie wordt genomen in de politiek. Volgens persbureau AP beschuldigde Tusk Ruslands bondgenoot Belarus ervan een hybride oorlog tegen het Westen te voeren door migranten aan te moedigen de grens naar de EU over te steken. Er komen elke dag meer grensovergangen, waarschuwde Tusk. De premier heeft sindsdien aangekondigd dat Polen kosten noch moeite zal sparen om zijn grensfaciliteiten uit te breiden. Zijn land zal 2,3 miljard euro investeren om de grens verder te beveiligen.

  • Moskous nieuwe spionagestrategie in het hart van Europa

    Moskous nieuwe spionagestrategie in het hart van Europa

    Europa heeft sinds het begin van de aanvalsoorlog tegen Oekraïne bijna vijfhonderd Russische diplomaten uitgewezen en vier consulaten in Duitsland zijn gesloten. Maar Moskou laat zich niet zo gemakkelijk van informatie afsluiten. Het Kremlin verlegt zijn kanalen – bijvoorbeeld in Bonn en in Wenen.

    Het Palais Hohenzollern aan de Maria-Theresia-Straße in de chique wijk Bogenhausen in München heeft betere dagen gekend. De rolluiken op de begane grond van het honderdtwintig jaar oude, prachtige gebouw zijn naar beneden gelaten, er staat een afgedankte koelkast bij de achterdeur en het bronzen uithangbord van de voormalige huisbaas is losgeschroefd. De afdrukken van bloedrode verfzakken op de okergele gevel en de verwelkte bloemen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de terroristische aanslag in de buurt van Moskou zijn de enige tekenen dat het consulaat van de Russische Federatie hier tot begin dit jaar gehuisvest was. Tegen de muur op de binnenplaats staan twee bezems, alsof de consul en zijn personeel zijn weggeveegd.

    Toch was het Russische consulaat in München ooit een kind van de vrede, van glasnost en perestrojka. In juli 1986 kwamen de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken van de Sovjet-Unie, Eduard Shevardnadze, en zijn Duitse ambtgenoot, Hans-Dietrich Genscher, in Münster plechtig overeen om de diplomatieke betrekkingen tussen de twee landen uit te breiden – en nog meer vertegenwoordigingen te openen.

    IJstijd

    Vandaag, bijna veertig jaar later en twee jaar na het begin van de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne, heerst er een diplomatieke ijstijd tussen de twee landen. Vorig jaar beperkte Moskou het aantal Duitse diplomaten, leraren en medewerkers van politieke stichtingen en van het Goethe-Institut tot driehonderdvijftig personen.

    De Duitse regering reageerde prompt: Rusland moest rond de jaarwisseling zijn vertegenwoordigingen in München, Frankfurt, Hamburg en Leipzig sluiten. Sindsdien wordt Rusland in Duitsland alleen nog vertegenwoordigd door de ambassade in Berlijn, Unter den Linden, en het consulaat-generaal in Bonn. Met gevolgen voor het consulaire werk – maar ook voor de spionnen van Moskou.

    Volgens onderzoek van Süddeutsche Zeitung, WDR en NDR zijn er nu nog maar ongeveer twintig Russische agenten geaccrediteerd als diplomaat in Duitsland – voor de oorlog in Oekraïne waren dat er ongeveer honderd. De Duitse regering heeft in april 2022 veertig Russische diplomaten uitgewezen. Het jaar daarop werden nog eens dertig Russische ambassademedewerkers tot ongewenst personeel verklaard – de meesten van hen waren waarschijnlijk agenten. Ze moesten Duitsland binnen een paar dagen verlaten. Ondertussen zou de voorzitter van het bureau voor de bescherming van de grondwet, Thomas Haldenwang, een weddenschap hebben afgesloten met zijn Britse collega over wie uiteindelijk meer Russische spionnen het land uit zou zetten. 

    Spionnen die voorheen op ambassades in Afrika werden ingezet, worden nu in Europa geplaatst

    Het is onwaarschijnlijk dat de overgebleven Kremlin-agenten in staat zijn om complexe inlichtingenoperaties uit te voeren, vooral omdat de Duitse veiligheidsautoriteiten denken dat ze een goed overzicht hebben over deze overgebleven personeelsleden. De als diplomaten geaccrediteerde spionnen zijn beschermd tegen vervolging en worden daarom gebruikt om bronnen te werven en informatie te verzamelen uit de politiek, het bedrijfsleven, de wetenschap en het leger.

    Volgens de vuistregel onder defensie-experts is tot een derde van het diplomatieke personeel van Rusland daadwerkelijk op geheime missies. Dit betekent dat Poetins geheime diensten het nu met veel minder agenten moeten doen. Het Kremlin heeft hier echter op gereageerd – en heeft onlangs gekozen voor een ‘robuustere aanpak’, zoals defensie-experts het omschrijven: ‘Ze gebruiken momenteel alle opties die ze tot hun beschikking hebben.’

    Moskou vertrouwt steeds meer op wat inlichtingendiensten hybride oorlogvoering noemen. Ze onderscheppen vertrouwelijke gesprekken en publiceren die, zoals onlangs het geval was met het zogenaamde Taurus-lek, ze vervalsen nieuwswebsites om desinformatiecampagnes te lanceren. Of ze bestoken socialemediakanalen met propaganda met behulp van zogenaamde bots. In Polen en Tsjechië werden onlangs ook netwerken voor het uitoefenen van politieke invloed blootgelegd – naar verluidt met inbegrip van steekpenningen aan politici, waaronder die van de AfD.

    Traditie

    Het inlichtingenapparaat van het Kremlin gebruikt nu andere methoden om het door Duitsland uitgewezen personeel te vervangen. Spionnen die voorheen op ambassades in Afrika werden ingezet, worden nu in Europa geplaatst – veel agenten opereren nu gewoon vanuit Oostenrijk. Wenen werd altijd al beschouwd als een broeinest van Russische inlichtingendiensten. Het is geen wonder dat voortvluchtig Wirecard-bestuurslid en vermoedelijk Russisch spion Jan Marsalek blijkbaar dubbelagenten heeft in de Oostenrijkse inlichtingendienst.

    In tegenstelling tot de meeste Europese landen heeft de regering in Wenen vrijwel geen Russisch ambassadepersoneel uitgewezen sinds het begin van de oorlog in Oekraïne. Tot nu toe hebben slechts acht spionnen het land moeten verlaten – hoewel er naar schatting wel honderd agenten als diplomaat geaccrediteerd zijn in Wenen. Naar verluidt zijn er tot zevenduizend inlichtingenagenten van alle kleuren in de Alpenrepubliek gelegerd.

    Onlangs waarschuwde de Nederlandse inlichtingendienst dat Moskouse agenten met valse biografieën en vermomd als zakenmensen of bedrijfsmedewerkers werden binnengesmokkeld. Daarnaast vertrouwt Rusland blijkbaar ook steeds meer op helpers en informanten die geen directe connectie hebben met de Russische staat – de samenwerking tussen de drie diensten FSB (binnenlands), GRU (buitenlands) en SWR (militair) met vertegenwoordigers van de georganiseerde misdaad is bijna een traditie.

    In het diplomatieke getouwtrek over de resterende officiële vertegenwoordigingen in Duitsland was Rusland vastbesloten om vast te houden aan de locatie in Bonn. In Duitse veiligheidskringen wordt aangenomen dat dit vooral te maken heeft met de nabijheid van Hardthöhe, waar nog steeds een groot deel van het federale ministerie van Defensie is gevestigd. De voormalige Duitse hoofdstad is ook de thuisbasis van veel internationale organisaties, waaronder de VN, waarvan het werk interessant is voor Moskou.

    Op het dak van het consulaat in Bonn of de ambassade in Berlijn vermoeden inlichtingenofficieren allerlei soorten bewakingstechnologie

    Tegelijkertijd kan personeel vanuit Bonn snel buurlanden als Frankrijk, Nederland en Luxemburg bereiken. En Brussel. Als zetel van de Europese Unie en de NAVO is de stad een van de belangrijkste spionagedoelwitten van Moskou. Lange tijd hielden de Belgische autoriteiten de Russische agenten in de gaten, maar nu verdedigen ze zich steeds meer tegen het gesnuffel van Moskou. De agenten uit Bonn staan echter niet noodzakelijkerwijs op de radar van de Belgische diensten.

    Duitse veiligheidsdiensten zijn er ook van overtuigd dat Moskou zich sinds de sluiting van de consulaten steeds meer richt op technische verkenning: onder de vele superstructuren op het dak van het consulaat in Bonn of de ambassade in Berlijn vermoeden inlichtingenofficieren allerlei soorten bewakingstechnologie en systemen voor informatie-uitwisseling met andere Russische locaties.

    Het belang van de technologie onder de superstructuren werd onlangs aangetoond in Frankfurt: het consulaat daar zou uitgebreid zijn verbouwd en zijn ontmanteld voordat het werd gesloten. De apparatuur van de Russische vertegenwoordiging daar werd blijkbaar verplaatst naar Bonn. Het klopt dat bijna al het Russische technische personeel samen met de uitgewezen diplomaten de Bondsrepubliek moest verlaten. Maar de bewakingstechnologie kan blijkbaar ook vanuit Moskou worden aangestuurd – met de afstandsbediening.