Tag: NAVO

  • Oekraïne en Rusland wijzen naar elkaar na raketincident

    Oekraïne en Rusland wijzen naar elkaar na raketincident

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nieuwe doodstraffen uitgedeeld in Iran

    » Extreem weer werkt regeringsonderdrukking in eilandstaten in de hand

    Volgens NAVO-landen werd de raket door Oekraïne afgevuurd

    Een dag nadat een Pools dorp vlak over de grens met Oekraïne werd geraakt door een raket, met twee dodelijke slachtoffers als gevolg, is er nog veel onduidelijk over de herkomst van het projectiel, meldt The Guardian. Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky is de raket Russisch en ook Poolse autoriteiten wijzen erop dat de raket van Russische makelij is.

    Dat betekent overigens niet dat de raket uit Rusland werd afgeschoten, zo benadrukken verschillende NAVO-landen, waaronder de VS. Zij zeggen dat de raket waarschijnlijk een raket betreft uit het luchtafweersysteem van Oekraïne, die werd afgeschoten om een Russische aanval te pareren. Het Oekraïense leger werkt, net als zijn vijand, met Russische raketten.

    Desondanks zegt de Poolse premier Mateusz Morawiecki dat de raket als provocatie door Rusland kan zijn afgeschoten. Ondertussen blijft Rusland ontkennen dat het aanvallen op de grensregio heeft afgevuurd en lijken NAVO-landen naar manieren te zoeken om het incident te bagatelliseren en de kalmte te bewaren.

    Lees ook:

  • Twee doden bij raketinslagen in Polen

    Twee doden bij raketinslagen in Polen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Eerste hulpgoederen bereiken Tigray

    » Officieel acht miljard mensen op aarde

    Op dezelfde dag schoot Rusland raketten op doelen in Oekraïne

    Bij een Pools dorp vlak bij de grens met Oekraïne zijn twee doden gevallen door mogelijke raketinslagen. Of de raketten afkomstig zijn uit Rusland wordt nog uitgezocht, meldt Al Jazeera. Russische strijdkrachten voerden dinsdag zeer hevige raketaanvallen uit op verschillende steden in Oekraïne.

    Na de inslagen riep de Poolse premier Mateusz Morawiecki zijn kabinet en de nationale veiligheidsraad bijeen in een spoedberaad en besloot vervolgens de militaire paraatheid in het land te verhogen. Aangezien Polen tot de NAVO behoort, heeft het land het recht om zich te beroepen op artikel 5, wat betekent dat alle NAVO-landen Polen moeten bijstaan waar nodig.

    Het Kremlin ontkent raketten op Polen te hebben afgevuurd. Volgens de Russische regering is er sprake van een provocatie. De Verenigde Staten zeggen eerst onderzoek te willen doen naar de toedracht, maar benadrukken dat de berichtgeving uit Polen zeer zorgwekkend is.

    Lees ook:

  • Vladimir Poetin: ‘Wereld staat voor gevaarlijkste decennium sinds Tweede Wereldoorlog’

    Vladimir Poetin: ‘Wereld staat voor gevaarlijkste decennium sinds Tweede Wereldoorlog’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk neemt Twitter over en ontslaat bedrijfstop

    » Canada treedt toe tot Amerikaanse anti-Chinese alliantie

    Poetin ontkent intentie om kernwapens in te zetten

    De wereld staat voor ‘waarschijnlijk het gevaarlijkste’ decennium sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, waarschuwde Vladimir Poetin donderdag tijdens een toespraak op het Valdaj-forum in Moskou, waarbij hij zei dat ‘we ons op een historisch kantelpunt bevinden’, bericht BBC. De Russische leider herhaalde zijn recente aanvallen op het Westen en noemde het een ‘gevaarlijk, bloedig en vuil spel’ om de soevereiniteit en uniciteit van landen te ontkennen.

    Poetin ontkende dat hij zich voorbereidde op het gebruik van kernwapens in de oorlog in Oekraïne, ‘hoewel hij zelf herhaaldelijk heeft gewaarschuwd dat Rusland “alle beschikbare middelen” zal gebruiken om zichzelf te beschermen‘, merkt BBC op. De dag voor zijn toespraak in Moskou was de Russische president aanwezig bij oefeningen voor een nucleaire vergeldingsaanval, als reactie op de massale inzet van kernwapens door een vijand.

    Eerder deze week veroordeelde de NAVO ongefundeerde beweringen van Rusland dat Oekraïne een ‘vuile bom’ zou kunnen gebruiken, oftewel conventionele explosieven met radioactief materiaal. NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg zei dat de leden van de alliantie deze bewering ‘verwerpen‘ en dat ‘Rusland dit niet mag inzetten als voorwendsel voor escalatie’.

    Lees ook:

  • Finse overheid opnieuw getroffen door Russische cyberaanval

    Finse overheid opnieuw getroffen door Russische cyberaanval

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Trump bevestigt huiszoeking FBI in Mar-a-Lago

    » Grote zorgen om schade aan Oekraïense kerncentrale door gevechten

    Website van Finse parlement gehackt

    De website van het Finse parlement is momenteel onbereikbaar als gevolg van een cyberaanval. Volgens de Finse publieke omroep Yle Uutiset heeft een groep Russische hackers genaamd NoName057(16) op haar Telegram-kanaal de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanval die dinsdag begon.

    In april waren de websites van het Finse ministerie van Defensie en de Finse regering al het doelwit van cyberaanvallen, maar de problemen waren snel opgelost. De Finse veiligheids- en inlichtingendienst (SUPO) waarschuwde in mei dat Rusland vastbesloten was om de toetredingsprocedure van Finland tot de NAVO te beïnvloeden en dat ‘verschillende pogingen‘ daartoe te verwachten waren.

    Lees ook:

  • Turkije akkoord met NAVO-lidmaatschap Finland en Zweden

    Turkije akkoord met NAVO-lidmaatschap Finland en Zweden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia: Waarheidscommissie brengt rapport over half eeuw oorlogsmisdaden uit

    » Nieuwe vernietigende onthullingen over actieve rol Trump bij bestorming Capitool

    Turkije heft veto tegen Finland en Zweden op

    Turkije heeft zijn veto tegen de aanvragen van NAVO-lidmaatschap van Finland en Zweden opgeheven. Politico noemt het ‘een doorbraak’ die ‘de weg vrijmaakt’ voor hun toetreding tot het militaire bondgenootschap en die ‘een slag toedient aan de Russische ambitie om de uitbreiding van de NAVO tegen te gaan met zijn oorlog in Oekraïne’.  

    Na weken van besprekingen hebben de drie landen dinsdagavond in Madrid een memorandum van overeenstemming ondertekend, voorafgaand aan een driedaagse topontmoeting van NAVO-leiders.

    De inval van Rusland in Oekraïne leidde in Noord-Europa tot andere gedachten over de NAVO, met als gevolg dat Finland en Zweden medio mei formeel het lidmaatschap aanvroegen. Aanvankelijk was Turkije tegen, omdat het zich zorgen maakte over de vermeende steun van beide landen aan Koerdische groeperingen. Met deze overeenkomst verbinden Helsinki en Stockholm zich ertoe ‘Turkije volledig te steunen tegen bedreigingen van de nationale veiligheid’, aldus NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg.  

    Lees ook:

  • ‘De oorlog in Oekraïne herinnert ons eraan wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn’

    ‘De oorlog in Oekraïne herinnert ons eraan wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn’

    De problemen waarvoor de hedendaagse liberale samenlevingen staan zijn niet begonnen met Poetin en zullen ook niet met hem eindigen, schrijft The End of History-auteur Francis Fukuyama. De liberale verworvenheden van de westerse wereld worden zowel door extreme krachten op rechts als op links bedreigd.

    De gruwelijke Russische invasie van Oekraïne op 24 februari wordt gezien als een kantelpunt in de wereldgeschiedenis. Velen zien hierin het definitieve einde van het tijdperk na de Koude Oorlog, het terugdraaien van het ‘verenigde en vrije Europa’ waarvan we dachten dat het na 1991 was ontstaan, of zelfs het einde van het ‘einde van de geschiedenis’.

    Ivan Krastev, een scherpe duider van de gebeurtenissen ten oosten van de Elbe, schreef recent in The New York Times dat ‘we nu allemaal leven in de wereld van Vladimir Poetin’, een wereld waarin de rechtsstaat en democratische rechten worden vertrapt door pure kracht.

    Het staat buiten kijf dat de Russische aanval ook ver buiten de grenzen van Oekraïne consequenties heeft. Poetin heeft duidelijk gemaakt dat hij zo veel mogelijk van de voormalige Sovjet-Unie in ere wil herstellen, Oekraïne bij Rusland wil inlijven en een invloedssfeer wil scheppen die alle Oost-Europese staten omvat die vanaf de jaren negentig lid zijn geworden van de NAVO.

    Hoewel we nog niet kunnen zeggen hoe deze oorlog zal verlopen, is het al wel duidelijk dat Poetin niet in staat is al zijn doelen te bereiken. Hij ging uit van een snelle en makkelijke overwinning, en verwachtte dat de Oekraïners hem zouden binnenhalen als bevrijder. In plaats daarvan stak hij zijn hand in een wespennest, en tonen Oekraïners van alle rangen en standen een ongekende mate van onverzettelijkheid en nationale eenheid. Zelfs als Poetin Kyiv weet in te nemen en president Volodymyr Zelensky afzet, zal hij op lange termijn nooit in staat zijn een woedende natie van meer dan veertig miljoen mensen met zijn leger te onderdrukken. En hij zal te maken krijgen met een democratische wereld en een NAVO die verenigd zijn en paraat staan als nooit tevoren, en nu al sancties hebben ingevoerd die de Russische economie hard raken.

    De huidige crisis heeft laten zien dat we de bestaande liberale wereldorde niet als vanzelfsprekend moeten beschouwen

    Tegelijkertijd heeft de huidige crisis laten zien dat we de bestaande liberale wereldorde niet als vanzelfsprekend moeten beschouwen. We moeten er voortdurend voor strijden. Als we niet op onze hoede zijn kan hij elk moment weer verdwijnen. De problemen waarvoor de hedendaagse liberale samenlevingen staan zijn niet begonnen met Poetin en zullen ook niet met hem eindigen. Zelfs als hij in Oekraïne wordt gedwarsboomd, zullen we voor ernstige uitdagingen komen te staan. Het liberalisme ligt nu al geruime tijd onder vuur, zowel van rechts als van links. Het Freedom House merkt in het rapport Freedom in the World over 2022 op dat er voor het zestiende jaar op rij sprake is van een wereldwijde afname van vrijheid. Vrijheid is niet alleen afgenomen door de opkomst van autoritaire mogendheden als Rusland en China, maar ook door populistische, illiberalistische en nationalistische tendensen in landen die al lange tijd democratisch zijn, zoals de VS en India.

    Liberalisme

    Liberalisme is een leer uit de zeventiende eeuw die poogt geweld in te perken door minder te verwachten van de politiek. Het liberalisme erkent dat we het over de belangrijkste zaken niet eens zullen worden – bijvoorbeeld welke religie je moet aanhangen –, en dat we ook medeburgers met een andere visie dan de onze moeten tolereren.

    Dit doet het liberalisme door de gelijke rechten en de waardigheid van individuen te respecteren, via de rechtsstaat en een constitutionele regering die de macht van moderne staten controleert en in evenwicht houdt. Tot die rechten behoren het recht op eigendom en vrije handel, zodat het klassieke liberalisme vaak in verband wordt gebracht met grote economische groei en welvaart in de moderne wereld.

    Veel van die fundamenten liggen nu onder vuur. Populistische conservatieven verzetten zich heftig tegen de open en diverse cultuur die bloeit in liberale samenlevingen. Ze verlangen terug naar een tijd waarin iedereen dezelfde religie aanhing en dezelfde etniciteit had. Het liberale India van Gandhi en Nehru wordt op dit moment door Narendra Modi, de premier van India, omgevormd tot een intolerante hindoestaat. In de VS wordt in sommige Republikeinse kringen wit nationalisme ondertussen openlijk gevierd. Populisten verzetten zich fel tegen wettelijke en grondwettelijke restricties: Donald Trump weigerde de uitslag van de verkiezingen in 2020 te erkennen en een gewelddadige meute probeerde die uitslag ongedaan te maken door het Capitool te bestormen. Het grootste deel van de Republikeinen verwierp deze machtsgreep niet, maar schaarde zich achter Trumps grote leugen.

    De liberale waarden tolerantie en vrijheid van meningsuiting zijn ook door links op de proef gesteld. Veel progressieven menen dat liberale politiek, met al haar gedebatteer en het zoeken naar consensus, te traag is en jammerlijk heeft gefaald in de bestrijding van de economische en etnische ongelijkheid die zijn ontstaan ten gevolge van de globalisering. Veel progressieven hebben zich bereid getoond de vrijheid van meningsuiting en een behoorlijke rechtsgang in te perken in naam van sociale rechtvaardigheid.

    Antiliberaal rechts en links delen een wantrouwen in de wetenschap en deskundig onderzoek. Op links      bestaat er sinds het twintigste-eeuwse structuralisme via het postmodernisme tot aan de hedendaagse kritische theorie een redeneertrant die de autoriteit van de wetenschap in twijfel trekt. De Franse denker Michel Foucault betoogde dat schimmige elites wetenschappelijke taal gebruikten om hun onderdrukking van gemarginaliseerde groepen als homoseksuelen, geesteszieken of gevangenen te verhullen. Dat wantrouwen in de objectiviteit van de wetenschap is nu overgewaaid naar extreemrechts, waar het conservatieve zich steeds meer uit in scepticisme over vaccins, de gezondheidszorg en deskundig onderzoek in het algemeen.

    Intussen heeft ook de technologie bijgedragen aan het ondermijnen van de wetenschap. Aanvankelijk werd het internet bejubeld omdat het mensen in staat stelde hiërarchische gatekeepers, uitgevers en      traditionele media te omzeilen. Maar deze nieuwe wereld bleek een enorme keerzijde te hebben toen      minder goedbedoelende partijen, van Rusland tot QAnon-complotdenkers, de nieuwe vrijheid misbruikten voor het verspreiden van desinformatie en haattaal. Deze trends werden op hun beurt weer in de hand gewerkt door het eigenbelang van de grote internetplatforms, die geen baat hadden bij betrouwbare informatie maar bij het ‘viral gaan’ van berichten of video’s.

    Neoliberalisme

    Hoe zijn we in deze situatie verzeild geraakt? In de halve eeuw die volgde op de Tweede Wereldoorlog bestond er een brede en groeiende consensus over zowel het liberalisme als de liberale wereldorde. De economie groeide razendsnel en de armoede nam af naarmate meer landen profiteerden van een wereldwijde, open economie. Daartoe behoorde ook China, dat weer kon meekomen in de moderne wereld doordat het bereid was in zowel binnen- als buitenland te spelen volgens de regels van het liberalisme.

    Met de jaren veranderde de interpretatie van het klassieke liberalisme echter en ontstonden er tendensen die uiteindelijk zelfondermijnend bleken. Op rechts veranderde het economisch liberalisme van de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog gedurende de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw in wat soms wel ‘neoliberalisme’ wordt genoemd. Liberalen zien het belang van vrije markten, maar onder invloed van economen als Milton Friedman en de Chicago School werd de markt aanbeden en de staat steeds meer gedemoniseerd als vijand van economische groei en individuele vrijheid. Hoogontwikkelde democratieën begonnen vanuit deze neoliberale ideeën de welvaartsstaat en overheidscontrole terug te snoeien, en gaven ontwikkelingslanden onder de noemer van de Washington-consensus het advies om vooral hetzelfde te doen. Door bezuinigingen in het sociale domein en op overheidsuitgaven verdwenen de buffers die individuen beschermden tegen de grillen van de markt, wat de afgelopen twee generaties heeft geleid tot een grote toename van ongelijkheid.

    Liberalisme wordt het meest gewaardeerd als mensen ervaren hoe het is om te leven in een illiberale wereld

    Hoewel een deel van deze bezuinigingen gerechtvaardigd was, werden ze tot in het extreme doorgevoerd. Zo leidden ze bijvoorbeeld tot deregulatie van de Amerikaanse financiële markten in de jaren tachtig en negentig, met als gevolg dat deze destabiliseerden. Uiteindelijk had dit de kredietcrisis van 2008 tot gevolg. De enorme hang naar efficiëntie leidde tot het outsourcen van banen, wat ten koste ging van de arbeidersklasse in rijke landen. En zo werd de basis gevormd voor de opkomst van het populisme in de jaren tien van onze eeuw.

    Rechts koesterde economische vrijheid en dreef dat ideaal door tot onhoudbare extremen. Links richtte zich daarentegen op individuele keuze en autonomie, zelfs als dat ten koste ging van sociale normen en de gemeenschap. In deze visie was geen ruimte voor traditionele culturen en religieuze instituties. Tegelijkertijd begonnen critici te betogen dat het liberalisme zelf een ideologie was die het eigenbelang van zijn aanhangers verhulde, of dat nu mannen, Europeanen, witte mensen of heteroseksuelen waren.

    Zowel op rechts als op links werden fundamentele liberale ideeën tot in het extreme doorgevoerd, waardoor de waarde van het liberalisme zelf werd uitgehold. Het verlangen naar economische vrijheid verwerd tot een antistaatsideologie en het verlangen naar persoonlijke autonomie uitte zich in een ‘woke’ progressief wereldbeeld waarin diversiteit hoger werd aangeslagen dan een gedeelde cultuur. Deze verschuivingen begonnen vervolgens hun eigen tegenreactie voort te brengen, waarbij links de groeiende ongelijkheid aan het kapitalisme toeschreef, en rechts het liberalisme beschouwde als een aanval op traditionele waarden.

    Iliberalisme

    Liberalisme wordt het meest gewaardeerd als mensen ervaren hoe het is om te leven in een illiberale wereld. De leer kwam in Europa op na honderdvijftig jaar van onophoudelijke godsdienstoorlogen die volgden op de protestantse Reformatie. En het liberalisme werd herboren in de nasleep van de verwoestende nationalistische oorlogen in het Europa van begin twintigste eeuw. In de vorm van de Europese Unie werd er een liberale orde geïnstitutionaliseerd en door de VS werd er een nog bredere, wereldwijde orde met vrije handel en investeringen tot stand gebracht. Deze kreeg een flinke boosterinjectie tussen 1989 en 1991, toen het communisme ineenstortte en de mensen die eronder hadden geleefd ineens de mogelijkheid kregen hun eigen toekomst vorm te geven.

    Inmiddels zijn we een generatie verwijderd van de val van de Muur, en worden de voordelen van het leven in een liberale wereld door velen als vanzelfsprekend beschouwd. De herinneringen aan verwoestende oorlogen en totalitaire dictaturen zijn vervaagd, vooral bij jongeren in Europa en Noord-Amerika. In deze nieuwe wereld werd de EU, die er wonderwel in is geslaagd oorlogen in Europa te voorkomen, door velen op rechts als tiranniek gezien, terwijl conservatieven volhielden dat overheidsbesluiten als de plicht om mondkapjes te dragen en de oproep tot vaccineren tegen corona vergelijkbaar waren met de manier waarop de joden werden behandeld door Hitler. Zoiets is alleen mogelijk in een veilige en zelfgenoegzame samenleving die nooit een echte dictatuur heeft ervaren.

    Bovendien kan het liberalisme voor veel mensen oninspirerend zijn. Een leer die bewust de politieke verwachtingen tempert en oproept tot tolerantie voor uiteenlopende opvattingen, slaagt er vaak niet in degenen tevreden te stellen die een sterke gemeenschap verlangen, gebaseerd op religieuze opvattingen, een gedeelde etniciteit of stevige culturele tradities.

    In die leegte zijn illiberale autoritaire regimes gesprongen. Die van Rusland, China, Syrië, Venezuela, Iran en Nicaragua hebben weinig met elkaar gemeen, behalve dat ze de liberale democratie verachten en hun eigen autoritaire macht willen behouden. Ze hebben een netwerk van wederzijdse steun opgezet, waardoor bijvoorbeeld het verachtelijke regime van Nicolás Maduro in Caracas kan voortduren, zelfs al is ten gevolge daarvan meer dan een vijfde van de Venezolaanse bevolking in ballingschap gegaan.

    Midden in dit netwerk bevindt zich het Rusland van Poetin, dat wapens, adviseurs, inlichtingen en militaire steun levert aan praktisch elk regime, hoe slecht ook voor de eigen bevolking, dat zich verzet tegen de VS of de EU. Dit netwerk reikt tot in het hart van de liberale democratieën zelf. Rechtse populisten spreken hun bewondering uit voor Poetin, te beginnen met de voormalige Amerikaanse president Trump die Poetin een ‘genie’ en ‘zeer bekwaam’ noemde na diens invasie van Oekraïne. Populisten als de Franse Marine Le Pen en Éric Zemmour, de Italiaanse Matteo Salvini, de Braziliaanse Jair Bolsonaro, de leiders van het Duitse AfD en de Hongaarse Viktor Orbán hebben allemaal blijk gegeven van sympathie voor Poetin, een ‘sterke’ leider die vastberaden optreedt om traditionele waarden te verdedigen, zonder zich te bekommeren om onbenulligheden als wetten en grondwetten. De liberale wereld heeft de afgelopen twee generaties gezorgd voor een omvangrijke toename in gendergelijkheid en tolerantie jegens homoseksuelen, wat sommigen op rechts ertoe heeft bewogen om mannelijke kracht en agressie als deugden op zich te aanbidden. 

    De onuitgelokte Russische agressie heeft ons er op de meest indringende wijze aan herinnerd wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn

    Om die reden gaat de huidige oorlog in Oekraïne ons allemaal aan. De onuitgelokte Russische agressie en de beschieting van de vreedzame Oekraïense steden Kyiv en Charkov hebben ons er op de meest indringende wijze aan herinnerd wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn. Het Rusland van Poetin wordt niet gezien als een staat met legitieme klachten over de uitbreiding van de NAVO, maar als een rancuneus, wraakzuchtig land dat van plan is de hele Europese orde van na 1991 terug te draaien. Of beter gezegd, het is een land met één leider die geobsedeerd is door wat hij beschouwt als een historisch onrecht dat hij probeert recht te zetten, ongeacht de schade voor zijn eigen volk.

    De heldenmoed van de Oekraïners die zich inzetten om hun land te verdedigen en wanhopig vechten tegen een veel grotere vijand, heeft mensen over de hele wereld geïnspireerd. President Zelensky wordt gezien als een voorbeeldig leider, die zich moedig toont ondanks dat hij letterlijk onder vuur ligt, en een bron van eenheid voor een voorheen verscheurde natie. De eenzame positie van Oekraïne heeft op zijn beurt een opmerkelijke golf van internationale steun opgewekt. Over heel de wereld zijn steden getooid met blauw-gouden Oekraïense vlaggen en is materiële steun toegezegd. 

    De NAVO is – geheel tegen het plan van Poetin in – sterker dan ooit, ook Finland en Zweden overwegen nu toe te treden. De meest opmerkelijke verandering heeft zich voorgedaan in Duitsland, dat voorheen juist de grootste bondgenoot van Rusland was. Met zijn aankondiging dat Duitsland het      defensiebudget gaat verdubbelen en bereid is wapens te leveren aan Oekraïne, heeft bondskanselier Olaf Scholz tientallen jaren van Duits buitenlandbeleid teruggedraaid en zijn land vol overgave in de strijd tegen Poetins imperialisme geworpen. 

    Hoewel het niet voor de hand ligt dat Poetin zijn uiteindelijke doelstelling van een Groot Rusland zal behalen, hebben we nog een lange en ontmoedigende weg voor de boeg. Poetin heeft nog niet alle militaire macht waarover Rusland beschikt ingezet. De verdedigers van Oekraïne zijn uitgeput en raken door hun voedsel- en munitievoorraden heen. Er zal een wedloop ontstaan tussen Rusland, dat zijn eigen troepen bevoorraadt, en de NAVO, die het Oekraïense verzet probeert te steunen. Terwijl Rusland de strijd verhevigt, lijden Oekraïense steden onder willekeurige beschietingen waardoor ze tragisch genoeg gaan lijken op plaatsen als Grozny in Tsjetsjenië, dat in de jaren negentig soortgelijke Russische bombardementen onderging. Daarnaast bestaat het gevaar dat naarmate de roep om een no-flyzone toeneemt, de gevechten escaleren en er rechtstreekse botsingen tussen de NAVO en Rusland plaatsvinden. Maar het zijn de Oekraïners die de gevolgen van Poetins agressie zullen dragen, en zij zijn het die namens ons allen zullen vechten.

    De beproevingen voor het liberalisme zullen zelfs niet ten einde komen als Poetin verliest. China staat al in de coulissen te wachten, net als Iran, Venezuela, Cuba en de populisten in westerse landen. Maar de wereld zal dan wel hebben ingezien wat de waarde van een liberale wereldorde is, en dat die alleen kan    blijven bestaan als we ervoor strijden en elkaar steunen. Meer dan enig ander volk hebben de Oekraïners laten zien wat echte moed betekent en dat de geest van 1989 voor hen nog steeds in leven is. Voor de rest van ons was die geest ingeslapen, maar wordt hij nu weer gewekt.

  • Westplaining: hoe linkse opiniemakers het verhaal van het Kremlin overnemen

    Westplaining: hoe linkse opiniemakers het verhaal van het Kremlin overnemen

    Jeffrey Sachs, Varoufakis en Naomi Klein maken zich volgens deze auteur schuldig aan ‘gedachteloze propaganda’. ‘Ze hanteren een opvatting van het begrip soevereiniteit die opvallend veel lijkt op die van Rusland.’

    Door de Russische aanval op Oekraïne te wijten aan de oostelijke uitbreiding van de NAVO, herhalen enkele prominente figuren van het westerse politieke links gedachteloos de propaganda van het Kremlin. Anderen onthullen gedachteloos hun ware houding ten opzichte van Oost- en Centraal Europa: even neerbuigend en postkoloniaal als die van de imperialisten die ze zo gretig bekritiseren.

    Naomi Klein, die zo briljant de door Amerika geleide poging om Irak te ‘bevrijden’ heeft beschreven in de context van de westerse belangen omtrent olie in het Midden-Oosten, en die zo meeleefde met de Irakezen die aan de ‘shockdoctrine’ waren blootgesteld, prees onlangs Phyllis Bennis’ ‘uitstekende analyse’ van de oorlog in Oekraïne. Volgens Bennis moet men, om de aanval van Poetin op Oekraïne te begrijpen, teruggaan naar 1997, toen Washington ‘de NAVO onder druk zette om naar het Oosten uit te breiden, waardoor een veiligheidsgarantie werd verbroken die de VS na de Koude Oorlog aan Rusland hadden gegeven’. 

    Amerika zou geen wapens naar Oekraïne moeten sturen, want dat zou het militair-industrieel complex enkel ten goede komen

    Ze noemt de NAVO een ‘anachronistische alliantie’ die aan Rusland is opgedrongen, waardoor Rusland NAVO-troepen in zijn directe omgeving als een bedreiging beschouwt. Daarom, zelfs als de oorlog in Oekraïne ‘ongerechtvaardigd’ is, is deze niet ‘niet-uitgelokt’ – Rusland werd simpelweg door de VS die richting in geduwd. Amerika zou geen troepen en wapens naar Oekraïne moeten sturen, want dat zou het militair-industrieel complex enkel ten goede komen. Het moet de sancties ook niet aanscherpen, want die leveren gewoonweg geen resultaat op. De reactie op het conflict moet diplomatie zijn.

    Dus de NAVO en de VS moeten gezamenlijk besluiten om zware wapens en raketten terug te trekken van de Russische grens en in het openbaar erkennen wat de NAVO voor zichzelf allang heeft erkend: dat Oekraïne in de nabije toekomst niet zal toetreden tot de militaire alliantie.’

    Maar hoe zit het met Oekraïne? Moet het gewoonweg accepteren dat een buurland zijn territoriale integriteit heeft geschonden, zijn bevolking vermoordt en zijn steden verwoest? Wie kan het wat schelen? Niet die auteur van de ‘uitstekende analyse’, noch Naomi Klein. Na een overweldigend kritische reactie – Adrian Zandberg, een prominent linksgeoriënteerd lid van het Poolse parlement, nam de auteur van The Shock Doctrine haar ondraaglijke naïviteit en Angelsaksische arrogantie kwalijk – verwijderde Klein de tweet.

    NAVO

    Owen Jones, columnist van The Guardian, podcaster en activist, die welsprekend de belangen van de arbeidersklasse verdedigt, fanatiek islamofobie en transfobie aan de kaak stelt en (regelmatig) de trieste ondergang van Boris Johnsons regering voorspelt, deelde een soortgelijke analyse met de wereld, geschreven door Jeffrey Sachs. 

    Ook Sachs is van mening dat de VS moeten verzekeren dat ze Oekraïne niet tot de NAVO zullen toelaten. Vooral omdat ‘het uitbreiden van het convenant naar het oosten na de ineenstorting van de USSR onnodig, roekeloos en provocerend was’. Echte vrienden van Oekraïne, redeneert Sachs, zouden tot een compromis tussen de VS en de NAVO met Rusland moeten oproepen – ‘een compromis dat de legitieme veiligheidsbelangen van Rusland respecteert en tegelijkertijd de soevereiniteit van Oekraïne 
    volledig ondersteunt’.

    Het creëren van een ‘neutrale bufferzone’ tussen Rusland en het Westen is een uitstekend idee

    Jones tweette het opiniestuk van Sachs en voegde eraan toe dat het creëren van een ‘neutrale bufferzone’ tussen Rusland en het Westen een uitstekend idee is. Toegegeven, na vele kritische reacties kwam hij tot inkeer en verontschuldigde hij zich voor zijn ‘extreem domme, gevoelloze en simpelweg foute’ tweet. Vervolgens begon hij te waarschuwen voor het nucleaire conflict dat ons te wachten staat als het Westen betrokken zou raken bij de oorlog in Oekraïne.

    Hypocrisie

    Dezelfde waarschuwingen worden herhaald door een andere prominente linkse columnist, namelijk Bernie Sanders’ voormalige speechschrijver David Sirota, die, tot groot genoegen van Poetin, Amerikanen beschuldigt van hypocrisie: ‘Het is moeilijk om te zien dat de mensen die met hun leugens Amerika ertoe aanzetten honderdduizenden Irakezen te vermoorden, nu doen alsof ze belang hechten aan het internationaal recht en onschuldige levens.’

    ‘De enige hoop op een vreedzame oplossing is een NAVO-verklaring dat Oekraïne niet zal toetreden tot het bondgenootschap’

    Een andere hoogvlieger van het westerse politieke links, Yanis Varoufakis, de voormalige Griekse minister van Financiën, die zo overtuigend het recht van Griekenland verdedigde om soevereine beslissingen te nemen over zijn toekomst, roept al meer dan een week dat ‘de enige hoop op een vreedzame oplossing een NAVO-verklaring is dat Oekraïne niet zal toetreden tot het bondgenootschap’.

    The Guardian publiceerde op zijn beurt een artikel van Ted Galen Carpenter, een expert gelieerd aan het libertaire Cato Institute – een denktank die wordt gefinancierd door de gebroeders Koch, sponsors van rechts Amerika. Carpenters verhaal dat de aanval op Oekraïne is toe te schrijven aan het ‘arrogante en toondove’ beleid van de NAVO, en dat de ‘vriendschappelijke’ waarschuwingen van Rusland werden genegeerd, sluit naadloos aan op het narratief van het Kremlin. Carpenter suggereert dat Moskou inderdaad recht heeft op de Baltische staten; ze maakten immers niet alleen deel uit van de USSR, maar ook van het Russische Rijk. ‘De schokkend arrogante bemoeienis van het kabinet-Obama’ zou op zijn beurt hebben geleid tot de val van een pro-Russische president in 2014. Vervolgens bracht deze houding Rusland ertoe de Krim te annexeren, uit angst voor zijn veiligheid. ‘We betalen nu de prijs voor de kortzichtigheid en arrogantie van het buitenlandse beleid van Amerika,’ besluit hij.

    Branko Marcetic waarschuwde in de belangrijkste uitlaatklep van het jonge Amerikaanse extreemlinkse Jacobin dat ‘de CIA sinds 2015 in het geheim anti-Russische groeperingen in Oekraïne traint. Alles wat we tot dusver weten wijst erop dat neonazi’s extreemrechtse terroristen over de hele wereld inspireren.’ En in februari klaagde hij dat ‘progressieve wetgevers de crisis in Oekraïne hebben moesten temperen in een wereld die nog steeds besmet is met de na 2016 virale cocktail van 
    anti-Russische hysterie en McCarthy-achtige beschuldigingen’.

    Soevereiniteit

    De benadering van (sommige) westerse linkse experts ten aanzien van de oorlog in Oekraïne toont niet alleen hun verregaande mildheid tegenover Rusland, maar ook een opvatting van het begrip soevereiniteit – of in ieder geval de soevereiniteit van Oekraïne en heel Oost- en Centraal Europa – die opmerkelijk veel lijkt op die van het Kremlin.

    Het Westen is schuldig omdat het Rusland heeft uitgelokt. Maar welke zonden het ook heeft begaan, het heeft hoe dan ook recht op onafhankelijkheid – het is tenslotte ondenkbaar dat iemand beslissingen zou nemen voor de VS, Canada of het VK. De mensen die door het Westen worden onderdrukt – Irakezen, Afghanen, Palestijnen en inheemse bevolkingen – hebben dit recht ook en verdienen het des te meer vanwege eeuwenlange koloniale onderdrukking. Oost- en Centraal-Europa daarentegen – een beetje wild, een beetje barbaars, een beetje tussen een jongere broer en een provinciale oom in, het mythische land Bordurië, Zubrowka, Ruritanië – kan worden opgeofferd. Het is niet voor het eerst dat dat zou gebeuren, en het zal ook niet de laatste keer zijn.

    Het gebied van Oost- en Centraal-Europa is slechts een pion op het geopolitieke schaakbord

    Volgens deze logica waren het niet de Oekraïners die in 2014 besloten dat ze dichter bij de Europese Unie dan de Euraziatische Unie stonden – het waren de VS die een staatsgreep pleegden, ogenschijnlijk in een maatschappelijk vacuüm. Of de Oost- en Midden-Europese staten zich bij de NAVO wilden aansluiten, is allerminst van belang: hun toelating tot de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie was duidelijk een vergissing, want hoe zouden ze ooit aan de verplichtingen kunnen voldoen? Het zou veel beter zijn om het bij een ​​‘bufferzone’, een niemandsland, te laten. Het gebied van Oost- en Centraal-Europa is slechts een pion op het geopolitieke schaakbord, zonder enige zeggenschap over zijn eigen toekomst. 

    En hoewel zo’n cynische en botte benadering aan de rechterzijde van het politieke spectrum geen verrassing zou zijn, is het onbegrijpelijk dat politiek links, dat meestal zo gevoelig is voor andermans leed en het recht op een eigen identiteit verdedigt, dezelfde houding aanneemt. Blijkbaar kunnen sommige van zijn vertegenwoordigers geen twee simpele dingen tegelijk: ze zijn niet in staat én het Amerikaanse imperialisme aan de kaak te stellen én het Russische imperialisme te zien voor wat het is. Nou, Rusland heeft een scala aan methoden en een lange traditie van inspirerende dienstbare idioten om uit te putten. 

  • Finland en Zweden zullen in mei een aanvraag voor NAVO-lidmaatschap indienen

    Finland en Zweden zullen in mei een aanvraag voor NAVO-lidmaatschap indienen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan: oudste persoon ter wereld overleden op 119-jarige leeftijd

    » Gazprom levert geen gas meer aan Polen en Bulgarije

    Russische dreiging leidt tot herziening neutraliteit in beide landen

    De regeringsleiders van Finland en Zweden zijn van plan in de week van 16 mei bijeen te komen en dan publiekelijk hun voornemen bekend te maken om toetreding tot de alliantie aan te vragen, aldus de Finse krant Iltalehti maandag. De Finse minister van Buitenlandse Zaken Pekka Haavisto weigerde commentaar te geven, maar herhaalde er de voorkeur aan te geven dat Finland en Zweden vergelijkbare keuzes maken.

    Het Zweedse dagblad Aftonbladet meldde, onder verwijzing naar bronnen dicht bij de Zweedse regering, dat de VS en Groot-Brittannië Zweden een verhoogde militaire aanwezigheid, uitgebreidere militaire oefeningen en ‘sterke’ politieke steun van de NAVO-landen hadden beloofd in geval van een eventuele aanvraagprocedure. De inval van Rusland in Oekraïne heeft Stockholm en Helsinki ertoe gedwongen na te denken over de vraag of hun langdurige militaire neutraliteit nog wel de beste manier is om hun nationale veiligheid te waarborgen.

    Lees ook:

  • Kremlin wil meer Tucker Carlson op Russische tv

    Kremlin wil meer Tucker Carlson op Russische tv

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » China: ‘Oekraïne is onze vriend’

    » India: Facebook trok partij Modi voor

    Rechtse tv-presentator is populair in Rusland

    Begin maart stuurde het Kremlin een opmerkelijk verzoek naar staatsvriendelijke media: ‘Het is essentieel om zoveel mogelijk fragmenten te gebruiken van uitzendingen van de populaire Fox News-presentator Tucker Carlson, die scherpe kritiek heeft op het optreden van de Verenigde Staten en de NAVO, hun negatieve rol bij het ontketenen van het conflict in Oekraïne en het provocerende gedrag van de leiders van de westerse landen en de NAVO tegenover de Russische Federatie en tegenover president Poetin persoonlijk.’ Het verzoek staat in een document van twaalf pagina’s, bericht Mother Jones. Daarin is een citaat opgenomen van de uiterst rechtse, met Donald Trump bevriende Carlson: ‘Hoe zouden de VS zich gedragen als een dergelijke situatie zich zou ontwikkelen in het naburige Mexico of Canada?’

    Volgens de metadata is het document, dat werd gelekt naar Mother Jones, een Amerikaans platform voor onderzoeksjournalistiek, afkomstig van het Departement voor Informatie en Telecommunicatie, dat valt onder de Russische veiligheidsdienst.

    Lees ook:

  • Rusland verbreekt de banden met de NAVO

    Rusland verbreekt de banden met de NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Google Maps gaat reisadvies geven op basis van CO2-uitstoot

    » Regering-Biden vraagt hoogste rechters om abortuswet in Texas te blokkeren

    Volgende stap in ‘koude oorlog‘ tussen Rusland en de NAVO

    De regering van Vladimir Poetin heeft maandag aangekondigd dat zij haar diplomatieke vertegenwoordiging bij de NAVO in Brussel voor onbepaalde tijd zal opschorten, evenals de NAVO-missie die wordt gehost door de Belgische ambassade in Moskou. Het besluit is genomen nadat de westerse militaire alliantie begin oktober acht Russische gezanten van spionage had beschuldigd en hun accreditatie had ingetrokken.

    ‘Deze opeenvolging van incidenten spreekt boekdelen over de “koude oorlog” die Rusland en de NAVO nu voeren‘

    Al enkele jaren nemen de spanningen tussen Rusland en het Westen toe: sancties, uitzettingen van diplomaten, beschuldigingen van verkiezingsbeïnvloeding, spionage en cyberaanvallen. ‘Deze opeenvolging van incidenten spreekt boekdelen over de “koude oorlog” die Rusland en de NAVO nu voeren‘, merkt La Libre Belgique op. De twee mogendheden waren niettemin ‘nader tot elkaar gekomen in de nasleep van de val van de Berlijnse Muur, in de strijd tegen het terrorisme, in Afghanistan en in het voormalige Joegoslavië’, brengt de Belgische krant in herinnering.

    Lees ook:

  • ‘Twintig jaar later voelt Kaboel opnieuw aan als de hoofdstad van een arm en onrustig land’

    ‘Twintig jaar later voelt Kaboel opnieuw aan als de hoofdstad van een arm en onrustig land’

    Zullen de vredesbesprekingen met de taliban en het vooruitzicht van een Amerikaanse terugtrekking een doorbraak of een ineenstorting van Afghanistan tot gevolg hebben? Veel slechter dan nu kan het bijna niet gaan, menen velen. Maar voorvechters van vrouwenrechten vrezen een ‘terugkeer naar de middeleeuwen’.

    Nederland in Afghanistan

    In Afghanistan zijn momenteel nog zo’n honderdvijftig Nederlandse militairen aanwezig. Zij nemen deel aan de NAVO-missie Resolute Support, die zich richt op het trainen en adviseren van Afghaanse veiligheidsdiensten.

    Op 4 februari liet defensieminister Ank Bijleveld de Tweede Kamer weten dat Nederland nog zo’n tachtig extra militairen achter de hand houdt voor de missie in Noord-Afghanistan. Zij kunnen bijspringen als de veiligheid van eigen troepen en NAVO-bondgenoten verslechtert.

    Terwijl Donald Trump had besloten de laatste troepen per 1 mei 2021 uit Afghanistan terug te trekken, heeft zijn opvolger Joe Biden de autoriteiten in Kaboel en de taliban dit weekend een nieuw stappenplan voorgesteld.

    Tijdens het zoveelste bezoek aan Doha, waar sinds september 2020 de vredesbesprekingen tussen de verkozen Afghaanse regering en de taliban plaatsvinden, heeft de Amerikaanse gezant voor de regio, Zalmay Khalilzad, tot ieders verrassing een nieuwe routekaart onthuld.

    Mohammad Naeem, de politiek woordvoerder van de taliban, zei dat Khalilzad het plan, dat oproept tot de vorming van een interim-regering in Kaboel, een internationale top in Ankara en een staakt-het-vuren, meedeelde tijdens een bijeenkomst, meldt de Afghanistan Times.

    ‘Omdat de Amerikanen hun geduld met de oorlog hebben verloren, hebben de VS hun aanwezigheid in Afghanistan teruggebracht van ongeveer 100.000 soldaten tot zo’n 2500’

    Enkele dagen eerder had de Amerikaanse diplomaat, een moslim van Pashtun-afkomst, de visie van de nieuwe Amerikaanse president aan de Afghaanse president, Ashraf Ghani, en aan verscheidene plaatselijke politieke leiders gepresenteerd. Het Afghaanse staatshoofd ‘is echter stelselmatig tegen het idee van een overgangsregering’ en zou hebben verklaard dat hij de macht alleen zal overdragen aan ‘een rechtmatige opvolger, nadat verkiezingen zijn gehouden’.

    De Afghaanse regering bevindt zich in een hachelijke positie, schrijft The New Yorker in een reportage over de huidige situatie in het al decennialang verscheurde land. Sinds de Amerikanen in 2001 – na de door Osama Bin Laden georkestreerde aanslagen van 11 september – het land binnenvielen, de taliban uit hun macht ontzette en een nieuwe regering installeerde, werd zij gesteund door de militaire macht van de VS. ‘Maar omdat de Amerikanen hun geduld met de oorlog hebben verloren, hebben de VS hun aanwezigheid in Afghanistan teruggebracht van ongeveer 100.000 soldaten tot zo’n 2500.’

    Vredesakkoord

    Meer dan een jaar geleden, op 29 februari 2020, werd in het vredesakkoord tussen de VS en de guerillabeweging ‘bepaald dat de taliban zullen verhinderen dat iemand in de toekomst Afghaans grondgebied zal gebruiken om de Verenigde Staten en hun bondgenoten te bedreigen. En dat zij onderhandelingen zullen aangaan met andere Afghaanse partijen om een Afghanistan te smeden dat in vrede leeft met zichzelf. In ruil daarvoor hebben de Verenigde Staten beloofd hun militaire troepen terug te trekken’, aldus tijdschrift The Diplomat in een gedetailleerde analyse van de situatie.

    Washington had zich sinds het vredesakkoord, waarin de definitieve terugtrekking van de NAVO-troepen uit Afghanistan op 1 mei 2021 is vastgelegd, afzijdig gehouden. Maar nu keert het toch terug naar de onderhandelingstafel, bezorgd over het trage tempo van de onderhandelingen tussen de verschillende Afghaanse partijen. Volgens de zender Tolo News, die als eerste de inhoud van de nieuwe routekaart bekendmaakte, stelt Joe Biden een VN-conferentie in Turkije voor gewijd aan vrede in Afghanistan.

    De VS vrezen dat de taliban tegen de tijd dat de westerse troepen vertrekken een steeds groter deel van het Afghaanse grondgebied in handen krijgen, en vervolgens het land overnemen. Sinds het begin van de oorlog in Afghanistan was de taliban vooral op het platteland actief en waren de steden in handen van de Amerikanen en later de Afghaanse regering. Maar ook daar lijken de taliban nu voet aan de grond te krijgen, aldus The New Yorker.

    In Kaboel wijzen deskundigen erop dat het document ‘gelijktijdig is meegedeeld’ aan president Ghani en aan zijn politieke tegenstander Abdullah Abdullah, de grote verliezer in de presidentsverkiezingen van september 2019. Abdullah kreeg als troostprijs de delicate opdracht om in Doha de vredesbesprekingen met de taliban te leiden.

    Volgens het Pakistaanse dagblad The Nation zou de taliban via algemeen kiesrecht in het parlement moeten worden vertegenwoordigd

    ‘Het feit dat de Afghaanse regering bereid is te praten over het houden van nieuwe verkiezingen zodat de vastgelopen vredesbesprekingen met de taliban doorgang kunnen vinden, is een knap staaltje van diplomatie’, aldus het Pakistaanse dagblad The Nation. Het is ‘uitstekend nieuws’ en toont aan dat president Ghani ‘zijn best doet om het land van een burgeroorlog te redden’.

    Maar zullen de taliban dit voorstel in overweging nemen, ‘wanneer zij vinden zijn dat elke regering die wordt verkozen, terwijl de buitenlandse troepen nog aanwezig zijn, niet werkelijk representatief is voor de bevolking?’ vraagt The Nation zich af. Volgens het Pakistaanse dagblad zou de taliban zich via algemeen kiesrecht in het parlement moeten laten vertegegnwoordigen: ‘Alleen het mandaat van het volk zal hun legitieme macht geven.’

    Vastlopende onderhandelingen

    De nieuwe Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antony Blinken, rechtvaardigde de nieuwe routekaart vlak voor de deadline van 1 mei met het feit dat het vredesproces stagneert. Hij suggereerde dat de VS nu ‘alle opties bekijken, inclusief een verlenging van de deadline’ voor de terugtrekking van de laatste NAVO-troepen. Alles zal afhangen van het vermogen van de taliban om van nu af aan ‘een staakt-het-vuren van negentig dagen’ in acht te nemen.

    Tegen deze achtergrond zegt de Democratische senator Jack Reed dat hij ‘voorstander is van het verlengen van de deadline van 1 mei’, die vorig jaar door Donald Trump is vastgesteld, meldt Tolo News in een ander artikel. In Washington pleit een ‘groeiend’ aantal nationale veiligheidsdeskundigen nu ‘voor het loslaten van het tijdschema’ voor de terugtrekking van de 2500 troepen die nog in Afghanistan zijn. Zij benadrukken dat het land geen ‘thuisbasis’ mag worden voor terroristische organisaties als ISIS of Al Qaida.

    Ook zijn er nog zo’n honderdvijftig Nederlandse militairen in het land. Zij nemen deel aan de NAVO-missie Resolute Support, die zich richt op het trainen en adviseren van Afghaanse veiligheidsdiensten. Op 4 februari liet defensieminister Ank Bijleveld de Tweede Kamer weten dat Nederland nog zo’n tachtig extra militairen achter de hand houdt voor de missie in Noord-Afghanistan. Zij kunnen bijspringen als de veiligheid van eigen troepen en NAVO-bondgenoten verslechtert.

    Nu de Amerikaanse en NAVO-troepen zich haast overal hebben teruggetrokken, zijn er wegversperringen, prikkeldraad en gewapende controleposten verrezen om een schijn van veiligheid te bieden, schrijft The New Yorker. ‘’s Nachts is het stil op straat. Twintig jaar na de door de Amerikanen geleide oorlog voelt Kaboel opnieuw aan als de hoofdstad van een arm en onrustig land.’

    Op eigen benen

    Afghanistan stelt Joe Biden voor een van de meest dringende en lastige problemen van zijn presidentschap, stelt het New Yorkse weekblad. ‘Als hij de militaire terugtrekking voltooit, zal hij een einde maken aan een schijnbaar eindeloze interventie en duizenden troepen naar huis halen. Maar als hij wil dat de oorlog ook maar enigszins als een succes wordt beschouwd, zal de Afghaanse staat eerst op eigen benen moeten kunnen staan.’

    Voordat de VS en zijn bondgenoten in 2001 – waaronder Nederland vanaf 2002 – tussenbeide kwamen, legde de taliban het land een draconische versie van de islam op, waarbij de handen van dieven werden afgehakt en vrouwen voor overspel ter dood werden gebracht. Na de nederlaag van de taliban maakte een nieuwe grondwet de weg vrij voor democratische verkiezingen, een vrije pers en meer rechten voor vrouwen, schrijft The New Yorker.

    ‘Ik wil dat ze mij met eigen ogen zien, dat ze gewend raken aan wat een Afghaanse vrouw vandaag de dag is’

    The New Yorker sprak met een van de onderhandelaars van de Afghaanse regering, Fawzia Koofi, tevens een van de belangrijkste voorvechters van vrouwenrechten in het land. ‘Voor Koofi en haar mede-onderhandelaars is de belangrijkste vraag: Hoeveel van het door de Amerikanen gesteunde democratische project, dat duizenden levens en meer dan twee biljoen dollar heeft gekost, zal overleven?’

    Onderhandelaar Koofi vreest dat de talibanleiders, van wie velen jarenlang in Guantánamo gevangen hebben gezeten, niet beseffen hoezeer het land is veranderd – of dat zij die veranderingen zien als fouten die gecorrigeerd moeten worden, verklaart ze tegenover The New Yorker. ‘Ik wil dat ze mij met eigen ogen zien, dat ze gewend raken aan wat een Afghaanse vrouw vandaag de dag is. Veel van hen hebben de afgelopen twintig jaar in een tijdscapsule gezeten.’

    Koofi hoopt dat er een deal kan worden gesloten om de Amerikanen in het land te houden totdat een alomvattend vredesakkoord is bereikt. Maar ze vreest dat de gesprekken niet genoeg zullen zijn om de Afghaanse staat te redden: ‘Zelfs nu zijn er mensen onder de taliban die denken dat ze zich een weg naar de macht kunnen schieten.’

    Golf van geweld

    Het vredesakkoord van februari 2020 moest een einde maken aan het geweld, maar sindsdien is het land het doelwit van ‘een nieuwe golf van gerichte moordaanslagen op rechters, vrouwelijke activisten en maatschappelijk werkers, en zelfs journalisten’. In 2020 zijn ‘meer dan drieduizend mensen’ gedood, en het geweld is alleen maar toegenomen sinds het begin van de vredesbesprekingen in september, schrijft de Afghanistan Times in een redactioneel commentaar.

    Toen de VS met de taliban over hun terugtrekking onderhandelden, maakten de Amerikaanse functionarissen duidelijk dat zij verwachtten dat er een eind zou komen aan de zelfmoordaanslagen en andere aanslagen met massale slachtoffers, schrijft The New Yorker. ‘In plaats daarvan lijken de taliban een campagne te hebben gelanceerd om de hoogopgeleide elite te terroriseren, juist toen de Afghaanse regering met haar eigen besprekingen begon. Meer dan vijfhonderd Afghanen zijn het afgelopen jaar gedood bij gerichte aanvallen. Velen van hen zijn neergeschoten of getroffen door “kleefbommen”, explosieven die onder auto’s worden geplaatst. Onder hen zijn Malala Maiwand, een journaliste uit Jalalabad; Pamir Faizan, een militair aanklager; en Zakia Herawi, een van de twee vrouwelijke rechters van het Hooggerechtshof die werden gedood.’

    Een groeiend aantal Afghanen gelooft dat mensen binnen de regering verantwoordelijk zijn voor sommige van de moorden. In augustus schreef een groep prominente voormalig ambtenaren, van wie velen dicht bij voormalig president Hamid Karzai staan, aan Ghani dat er ‘hooggeplaatste ambtenaren waren die ervan worden verdacht betrokken te zijn bij gerichte moordaanslagen’.

    In het licht van dit alles is het waarschijnlijk dat de deadline van 1 mei wordt uitgesteld. Het Pentagon heeft de taliban er donderdag 28 januari van beschuldigd dat zij zich niet hebben gehouden aan de afspraken die zijn gemaakt in het vredesakkoord dat in februari 2020 met de Verenigde Staten is ondertekend. De volledige terugtrekking van de Amerikaanse troepen zou daarom niet verantwoord zijn.

    ‘Gezien de onzekerheid waarmee de terugtrekking van de Amerikaanse troepen, die een jaar geleden is overeengekomen, thans is omgeven, is er reden om verdere acties van de taliban tegen de belangen van de VS en de NAVO te vrezen’, meent The Guardian. In de afgelopen maanden zijn de gevechten hervat in de provincie Kandahar, een voormalige basis van de taliban, ‘waardoor in januari tienduizend gezinnen in Zuid-Afghanistan hun huizen moesten ontvluchten’.

    ‘De mensen zullen de taliban niet accepteren. Ze zullen zich niet rustig houden. Het wordt weer een burgeroorlog’

    Onderhandelaars van beide zijden verklaarden tegenover The New Yorker dat zij een zware verantwoordelijkheid voelen om het conflict te beëindigen. ‘De meesten geloven dat de taliban onder de juiste omstandigheden een overeenkomst zouden aanvaarden – dat zij net zo moe zijn van de oorlog als iedereen’, schrijft het weekblad. Maar veel waarnemers in Kaboel vermoeden dat de taliban de besprekingen gebruiken om tijd te winnen tot de Amerikanen vertrekken.

    Volgens vicepresident Amrullah Saleh, waarmee The New Yorker eveneens sprak, zal de vrede mislukken als de Afghaanse regering gedwongen wordt een overeenkomst met de taliban te sluiten voordat de groep het geweld afzweert, en zal de groep proberen haar middeleeuwse visie weer op te leggen. ‘De samenleving is veranderd,’ aldus Saleh. ‘Vrouwen zijn opgeleid, jongeren staan in contact met de buitenwereld, Engels is gemeengoed geworden in de steden. (…) De mensen zullen de taliban niet accepteren. Ze zullen zich niet rustig houden. We hebben veertigduizend commandotroepen. Denk je dat ze zich door de taliban een voor een laten afslachten? Het wordt weer een burgeroorlog.’

    Een Afghaanse regering die zelfs maar gedeeltelijk door de taliban wordt gecontroleerd, zal niet goed zijn voor de vrouwen- of mensenrechten, stelt James Traub in Foreign Policy . ‘Maar de Verenigde Staten kunnen dat niet tegenhouden zonder voor altijd in Afghanistan te blijven. Wel kunnen ze helpen de brokstukken op te ruimen door de honderdduizenden onvermijdelijke vluchtelingen op te nemen, zoals zij ook in het geval van Vietnam hebben gedaan.’

    ‘In ieder geval zal een gezamenlijke regering misschien niet veel slechter zijn dan de huidige, die weinig heeft gedaan tegen de gerichte moorden op activisten, journalisten, leraren en anderen’, vervolgt Traub. ‘Een Afghanistan in vrede zal misschien eindelijk zijn economisch potentieel kunnen ontwikkelen en ten minste zijn bevolking kunnen voeden.’

  • 1. Bondgenootschappen à la carte

    1. Bondgenootschappen à la carte

    NAVO, Comecon, Europese Unie, Warschaupact: het zijn straks begrippen uit het verleden. De allianties die vandaag de dag worden gesmeed, berusten niet meer op politieke ideologieën, maar op commerciële belangen.

    ‘Het anti-Sovjetcement dat ons tijdens de Koude Oorlog bij elkaar hield is allang verdwenen. Momenteel hebben we een liefdeloos huwelijk waarin de twee partijen onder hetzelfde dak blijven wonen zonder dat er nog sprake is van een werkelijke band.’ Zo beschreef Richard Haass, voorzitter van de Amerikaanse denktank Council on Foreign Relations en belangrijk beschouwer van de buitenlandse politiek van Amerika, in een recent artikel op de website van Project Syndicate de relatie tussen Turkije en de Verenigde Staten. Een beeld dat gemakkelijk valt te veralgemeniseren. De aard en het doel van bondgenootschappen, partnerschappen en belangengroeperingen zijn bepalend geworden voor de toekomst van het internationale systeem. Daaruit zullen de principes voortvloeien waarop het buitenlands beleid van grote mogendheden is gebaseerd.

    In feite hebben de Verenigde Staten geen reden om te klagen over de nieuwe werkelijkheid waarin de wereld zich bevindt. Het is juist Washington dat destijds twijfels uitte over de aard van de bondgenootschappen die als gevolg van de Koude Oorlog waren ontstaan. Tijdens een gesprek met tv-presentator Larry King in december 2001 zei de toenmalige minister van Defensie Donald Rumsfeld: ‘Er bestaat niet maar één coalitie. Er zijn verschillende coalities. Landen doen wat ze kunnen. Landen helpen zoveel ze kunnen. En dat is de benadering die omarmd zal moeten worden. Ik zal u zeggen waarom: het ergste wat je kunt doen is een coalitie over een missie laten beslissen. Het is de missie die de coalitie moet bepalen.’

    Rumsfeld sprak over de strijd tegen het terrorisme, een thema dat na 11 september 2001 alle andere issues van de Amerikaanse politieke agenda had gevaagd. Maar de commentatoren hadden zich onmiddellijk afgevraagd of het Pentagon niet van plan was de facto een eind te maken aan de relaties die werden bepaald door de NAVO en over te stappen op gelegenheidsbondgenootschappen. Hun ongerustheid was gegrond, want de minister van Defensie dacht inderdaad dat de tijd waarin men ‘als een verenigd front optrok’ voorbij was en dat de Verenigde Staten hun partners voortaan van geval tot geval zouden kiezen naargelang hun doelstellingen. De verdeeldheid die zich het jaar daarop in het Atlantisch bondgenootschap manifesteerde over de interventie in Irak (Frankrijk en Duitsland waren daar fel tegen gekant) hebben de door Rumsfeld geschetste tendens schijnbaar versterkt. Daarna verliep de inval in Irak zo rampzalig dat Rumsfeld moest aftreden en men weer van zijn ideeën over de relatie tussen de Verenigde Staten en hun bondgenoten is afgestapt.

    Trans-Atlantische retoriek

    George W. Bush heeft tijdens zijn tweede ambtsperiode de gebruikelijke trans-Atlantische retoriek, zoals gemeenschappelijke waarden, weer van stal gehaald, net als zijn opvolger Barack Obama. Toch is het zaadje dat Donald Rumsfeld had geplant ontkiemd, temeer omdat Washington steeds meer moeite had met de verdeling van de financiële lasten van de NAVO, die voor 75 procent door de Verenigde Staten werden gedragen. Onder Donald Trump, die niet de reputatie heeft zachtzinnig te werk te gaan, is het pas echt tot een uitbarsting gekomen: als bondgenoten hun steentje niet bijdragen, wat schiet je er dan mee op? Ook al kent de neiging om ‘in marmer gehouwen’ bondgenootschappen af te schaffen al een lange geschiedenis, ze is momenteel in een nieuw stadium beland. Rumsfeld bedoelde dat de Amerikanen weer de vrijheid moesten krijgen om de ‘menukaart’ te bestuderen en daarvan het gerecht te kiezen dat ze het liefste wilden. Maar wat Richard Haass beschrijft is de vrijheid om gerechten te kiezen die gisteren nog niet eens als garnituur werden beschouwd.

    Turkije is daarvan een goed voorbeeld. Recep Tayyip Erdogan gedraagt zich alsof de NAVO niet meer bestaat. De diepgaande meningsverschillen die Turkije heeft met zijn Europese bondgenoten en met Amerika zijn systematisch geworden. Het politieke model van Turkije beantwoordt niet langer, zelfs niet formeel, aan de criteria van moderne democratieën die voorwaarden zijn om tot een westers bondgenootschap te behoren. Het gevolg is dat Turkije vervangende partners zoekt, zoals Rusland, Iran en China, en overweegt zich aan te sluiten bij de Shanghai-samenwerkingsorganisatie [een veiligheidspact uit 2001 tussen Rusland, China, Kazachstan, Kirgizië, Oezbekistan en, sinds 2017, India en Pakistan] en de BRIC-landen [Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika, oftewel 40 procent van de wereldbevolking]. Het politieke model van ‘diversificatie’ dat Erdogan in het leven wil roepen, wordt momenteel zwaar op de proef gesteld. Turkije maakt een ernstige economische en financiële crisis door die het gevolg is van de sancties van Amerika. Op zoek naar steun heeft Turkije zich daarom tot Rusland en China gewend, verklaarde tegenstanders van Amerika, zoals Rusland tot voor kort ook een tegenstander van Turkije was. Duitsland heeft de internationale gemeenschap opgeroepen Turkije financieel te steunen, omdat Berlijn in het geval van een economische crisis een migratiegolf vreest. Duitsland is zelf bijna in een openlijke economische oorlog verwikkeld met de VS, zijn belangrijkste bondgenoot. En ga zo maar door.

    De presidenten Erdogan, Rouhani en Poetin houden een persconferentie na de drielandentop tussen Turkije, Iran en Rusland in Teheran, 7 september 2018. © Getty Images
    De presidenten Erdogan, Rouhani en Poetin houden een persconferentie na de drielandentop tussen Turkije, Iran en Rusland in Teheran, 7 september 2018. © Getty Images

    Het anti-Sovjetcement waarover Richard Haass schreef, had een sterk bindende werking. Het was niet alleen bedoeld om het hoofd te bieden aan een gemeenschappelijke militaire dreiging. De wereld was in ideologische en strategische blokken verdeeld, in twee systemen waarbinnen onenigheden tussen bondgenoten werden opgelost met een zekere doeltreffendheid, ook wel minnelijke schikking genoemd. De dreiging van buitenaf was te groot om de eenheid te laten verstoren door onderlinge conflicten.

    ‘Er bestaat niet maar één coalitie. Er zijn verschillende coalities. Die benadering moet omarmd worden’

    Toen het oude systeem verdween, kwamen er al gauw weer belangenconflicten aan de oppervlakte, vaak op zuiver economische gronden. Toen de globalisering in volle gang was, onder auspiciën van de Verenigde Staten, had vrijwel iedereen daar baat bij – niet in dezelfde mate, maar voldoende om meningsverschillen op een beschaafde manier op te lossen. Momenteel, nu een steeds groter aantal inwoners van westerse mogendheden niet langer genoegen neemt met de verdeling van de rijkdom, nu de ‘wereld zonder grenzen’ steeds gevaarlijker lijkt, worden de principes voor economische samenwerking opnieuw geëvalueerd.

    De slogan ‘America First’ is daar een perfect voorbeeld van. Het gaat in de eerste plaats om de economie, maar alles houdt ermee verband. De drastische sancties die aan concurrenten worden opgelegd (in sommige gevallen politieke bondgenoten), of om preciezer te zijn de nieuwe voorwaarden die hun voor een partnerschap worden opgelegd, verstoren het beeld van een evenwichtig bondgenootschap dat is gebaseerd op gemeenschappelijke waarden.

    Stormram

    Trump speelt op dit nieuwe toneel de rol van stormram. Zijn opvolger, wie het ook zal zijn, zal alle fouten op zijn lompe voorganger kunnen afschuiven en de Europeanen kunnen verleiden met zijn verfijnde manieren. In wezen echter vindt de basale benadering van Trump veel weerklank in Amerikaanse politieke kringen: onze bondgenoten dienen geen voorrechten te genieten die alleen maar bestaan bij de gratie van door ons verstrekte garanties. Maar deze overwegend economische benadering tast de fundamenten van de NAVO aan.

    Het lot van de gaspijpleiding Nord Stream 2, waardoor Russisch gas via de Oostzee naar Europa zal worden gepompt en waarover momenteel gesteggeld wordt, zal aan de ene kant de toekomst van de trans-Atlantische gemeenschap bepalen, en aan de andere kant de relatie EU-Rusland. Tijdens een persconferentie in Helsinki, na afloop van zijn ontmoeting met Poetin, verklaarde Trump: ‘Wat die gaspijpleiding betreft, daar gaan we mee concurreren.

    Ik weet niet zeker of de belangen van Duitsland daarmee het best zijn gediend, maar dat moeten ze zelf maar beslissen. Wij verkopen ook vloeibaar gas, we moeten concurreren met die gaspijpleiding en dat zullen we doen ook, ook al hebben ze enkele voordelen. Ik heb Angela Merkel flink de waarheid gezegd over deze kwestie.’ Helderder kon het niet worden verwoord, zonder dat er gewezen werd op de gevaren van de afhankelijkheid van één leverancier, de energieveiligheid van Europa, de toekomst van de Oekraïne et cetera.

    We stevenen af op een impasse, vergelijkbaar met de situatie met Iran. De Europese Unie heeft het opzeggen door de VS van het nucleaire akkoord met Iran scherp veroordeeld en verklaard vastbesloten te zijn haar verplichtingen na te komen.
    Maar de grote ondernemingen beginnen zich al uit Iran terug te trekken vanwege hun afhankelijkheid van de Amerikaanse markt. In het geval van de Nord Stream 2 is de situatie hetzelfde. Alle partners van het project aan Europese zijde zijn multinationals met grote belangen in de Verenigde Staten.

    De VS kan zijn bondgenoten 
laten capituleren, maar dat zal 
de alliantie er niet sterker op 
maken

    Schijn van daadkracht

    Zaken zijn zaken, maar de politieke kant van de zaak is verbazingwekkender. Duitsland, de grootste partner van de VS in Europa, wordt openlijk onder politieke druk gezet om af te zien van een project waaraan het veel belang hecht, vooral in economisch opzicht. Bulgarije heeft vier jaar geleden hetzelfde meegemaakt toen de regering daar na een bezoek aan Sofia van een delegatie Amerikaanse senatoren onder leiding van John McCain aankondigde zich terug te trekken uit het gaspijpleidingproject South Stream. Maar Bulgarije is een klein en erg afhankelijk land, terwijl er in het huidige geval druk wordt uitgeoefend op een van de politieke en economische leiders van de EU.

    Wat doe je in zo’n geval? Dat is de vraag. De schuchtere verklaringen over het versterken van de Europese strategische autonomie, bepleit door Emmanuel Macron, of de aankondiging van de oprichting van alternatieve organisaties zoals een Europese pendant van het netwerk Swift, op aandringen van de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Heiko Maas, lijken voorlopig alleen nog maar boodschappen die bij de Europese kiezer de schijn van daadkracht moeten wekken.
    De Verenigde Staten beschikken over de middelen om hun bondgenoten te laten capituleren, maar dat zal de alliantie er niet sterker op maken. Het idee dat je alleen maar op jezelf kunt rekenen is al een wezenlijk onderdeel van de Europese retoriek.

    De NAVO, en in bredere zin de trans-Atlantische gemeenschap, is destijds als overwinnaar uit de Koude Oorlog gekomen en lange tijd als een voorbeeldig blok gepresenteerd, dat model zou moeten staan voor de oprichting van andere bondgenootschappen. Als daar al een kloof in is ontstaan, terwijl het bestaat uit historisch en cultureel homogene landen, dan kun je je nog moeilijker voorstellen dat landen met een uiteenlopendere bagage stabielere bondgenootschappen zullen kunnen vormen.

    Het vredesproces Astana [een samenwerkingsverband van Rusland, Turkije en Iran dat bedoeld is om een uitweg te vinden uit het Syrische conflict] is een voorbeeld van een nieuw soort partnerschap dat vrijwel op het ideologische erfgoed van Rumsfeld is gebaseerd: namelijk niet op sinds lang bestaande gemeenschappelijke waarden en overeenkomstige belangen, maar op de noodzaak om een concreet probleem op te lossen. We hoeven niet de illusie te koesteren dat er sympathie en vertrouwen heersen tussen Turkije, Rusland en Iran, maar ze delen de overtuiging dat zonder hun interactie de situatie in Syrië nog erger zou zijn voor iedereen. Een basis die solide is gebleken.

    Ander voorbeeld: de Russisch-Chinese relaties. Nogal moeilijk te definiëren. Zeker is dat het niet om een bondgenootschap gaat: de twee partijen zijn te zeer aan hun vrijheid gehecht om zichzelf beperkingen op te leggen ter wille van een bondgenoot. Het is ook geen exclusieve relatie: Rusland en vooral China zou niet willen dat hun toenadering ten koste van andere verplichtingen zou gaan. Het is een partnerschap dat op een subtiele mengeling van relaties op verschillende gebieden berust, zonder een overeenkomstige kijk op waarden. Maar de logica van de ontwikkeling van de twee staten leidt ertoe dat ze hun acties steeds meer coördineren met het oog op hun belangen. Het gaat alleen maar om belangen, om pure berekening, en niet om sentimenten.

    Nabije toekomst

    Het analyseren van de verschillende vormen van interactie is niet alleen een speculatieve exercitie. De actuele gebeurtenissen zullen de bondgenootschapskaart drastisch veranderen. 
De beslissingen over de Nord Stream 2; de tussentijdse verkiezingen in de 
Verenigde Staten in de context van een verwoede politieke strijd om het verzet tegen Trump te testen (niet zozeer tegen zijn persoonlijkheid als wel 
zijn beleid, dat openlijk op handel is gericht); de laatste fase van het gewapende conflict in Syrië; de spanningen rond Idlib, het laatste Syrische bolwerk in handen van de rebellen, die alleen kunnen worden opgelost door een duidelijke herdefinitie van de aanwezige krachten; de ontwikkeling van een nieuwe boodschap aan het adres van de wereld door China; de herdefinitie van het politieke en partijenlandschap van Europa, in de eerste plaats veroorzaakt door de migrantencrisis; de onzekere positie van Groot-Brittannië na de Brexit… Deze kwesties spelen niet in een verre toekomst, maar ergens in de komende maanden.

    De nieuwe aard van de politieke 
partnerschappen ligt vooral gevoelig voor Rusland, dat zich in de voorhoede van deze veranderingen bevindt. Sinds de pijnlijke val van het Oostblok en de Sovjet-Unie gelooft Rusland niet echt meer in bondgenootschappen, ook al heeft het land zich lange tijd ingezet voor het herstel van de organisaties 
die onder zijn vlag opereerden.

    De tijd heeft echter laten zien dat het creëren van multilaterale structuren om je prestige te behouden of gemeenschappelijke waarden te fabriceren, naar 
het voorbeeld van VS en NAVO, geen garantie is voor succes. En wat de onder druk bezegelde partnerschappen betreft met degenen die afhankelijk zijn van de baas (politiek of economisch), die leiden tot wankele 
constructies waarbij de ‘kleintjes’ voortdurend op zoek zijn naar een andere oplossing.

    De massale vlucht van vroegere politieke en militaire bondgenoten naar het kamp van de vroegere vijand heeft grote woede bij Rusland gewekt, maar de Russische kijk op dingen heeft zich ontwikkeld. De politicoloog Sergei Karaganov heeft dat mooi verwoord aan de hand van de hypothese dat de val van het Sovjetblok ‘Rusland onschatbare geostrategische voordelen heeft opgeleverd. Het verlies van onbetrouwbare en kostbare bondgenoten aan West-Europa heeft Rusland van een enorme last verlost. Het hoeft niet langer de republieken van de voormalige Unie te subsidiëren, waar de levensstandaard hoger was in de Sovjettijd en waarvan de inwoners inmiddels vaak naar Rusland emigreren om werk te vinden.’

    Het idee dat Rusland geen bondgenoten zou hebben, blijft rondzingen. Zelfs in Rusland zelf, maar dat is vooral een kwestie van onverschilligheid. Want op het moment dat de multilaterale organisaties en bondgenootschappen vrijwel overal vleugellam zijn, lijkt Rusland zich ‘psychologisch’ beter te gedragen dan andere landen. Een ongebruikelijke en oncomfortabele situatie voor de welvarendste spelers op het internationale toneel. Rusland is bereid relaties aan te knopen om direct overeenkomstige belangen te dienen en concrete problemen op te lossen zonder te pretenderen bondgenootschappen ‘voor het leven, tot de dood ons scheidt’ te sluiten. Dat is in de huidige wereld een voordeel.

    Auteur: Fjodor Loekjanov

    Fjodor Loekijanov (51), een Russische journalist en politicoloog, werkte jarenlang als buitenlandspecialist voor Russische kranten voordat hij in 2002 het blad Rossia v Globalnoï Politiké oprichtte. Hij is tevens voorzitter of bestuurslid van een aantal Russische denktanks en stichtingen op het gebied van de buitenlandse politiek.

    Rossia v Globalnoï Politiké
    Rusland | kwartaalblad | globalaffairs.ru

    In november 2002 opgericht door Fjodor Loekjanov, een Russische journalist en politicoloog die jarenlang werkte als buitenlandspecialist voor Russische kranten. Hij richtte het blad op om de Russische politieke en economische elite te laten meepraten op het wereldtoneel. De Engelse versie heet Russia in Global Affairs.

  • Afrin zal de Turken slecht bekomen

    Afrin zal de Turken slecht bekomen

    Met de verovering van de Koerdische stad Afrin heeft Turkije de Syrische crisis nog onontwarbaarder gemaakt, schrijft de Turkse oppositiesite Gazete Duvar.

    Het tiende leger ter wereld – het tweede van de NAVO – veroverde op 19 maart het stadje Afrin in Syrisch Koerdistan, vlak over de Turkse grens. Als we de Turkse propaganda mogen geloven, had de verovering zelfs maar een dag hoeven duren. Dat zou betekenen dat het stadje 59 dagen de tijd had gekregen om zich over te geven.

    Naar goed gebruik werd de zege gevierd door huizen en bedrijven grondig te plunderen. Degenen die in de gelegenheid waren auto’s, tractoren, motorfietsen of generatoren te bemachtigen, hadden geluk. Anderen moesten genoegen nemen met koeien, geiten, dekens en bedden; nog anderen met conservenblikken en flessen ketchup. De foto’s van de plundering laten een onuitwisbare indruk na van deze ‘Operatie Olijftak’.

    Holle woorden

    De opdrachtgevers van de operatie kunnen nu wel hun afkeuring betuigen over het wangedrag, en de rechtbanken kunnen een aantal plunderaars veroordelen, dat alles neemt niet weg dat hier geen sprake is van een incident. We zijn teruggekeerd naar de aloude traditie van roofmoorden, van het binnenslepen van buit, en van de religieuze sanctionering van dit alles binnen de jihadistische traditie waarop de daders zich beroepen. Maar wat zij hebben aangericht zal voor altijd in het geheugen van hun slachtoffers gegrift staan.

    Ongeveer 200.000 mensen moesten van Afrin naar Tell Rifaat, Manbij of Aleppo vluchten. Hun dierbaren werden gedood, hun bezittingen geplunderd, hun levens verminkt. Een bijkomstigheid voor de architecten van de operatie, waarvan de demagogische speeches nochtans worden opgesmukt door humanistische en barmhartige woorden die iedere geloofwaardigheid ontberen.

    Door de verovering van Afrin vormt het Syrische gebied tussen Azaz en Idlib nu een door jihadistische groepen bezette halvemaan, bedoeld als Turks schild. Land dat de krijgsheren zullen willen koloniseren en bezetten en dat ze elkaar ongetwijfeld zullen betwisten zodra de plunderingen voorbij zijn. Vanaf het begin van de Syrische crisis hebben sommigen verklaard dat ze Damascus zullen bevrijden en het bewind van Sultan Erdogan de Eerste zullen uitroepen. Op dit moment is alles zo onzeker dat zij zich voorlopig wellicht tevreden zullen stellen met Afrin.

    Nu is het zaak ‘Afrin terug te geven aan zijn werkelijke eigenaren’, zoals onlangs werd meegedeeld door de Turkse president, die wil dat er zich families van de aan hem gelieerde Syrische rebellen vestigen. Maar wie zijn deze ‘werkelijke’ eigenaren precies? Het feit dat de ‘bevrijding van Afrin’ wordt toegejuicht door een handjevol naar voren geschoven Koerden die gekant zijn tegen de PYD (de grootste Koerdische partij in de regio), doet niets af aan de lokale werkelijkheid. Mensen die hun huizen hebben moeten verlaten zullen de nieuwe bewoners als bezetters blijven zien.

    Ongetwijfeld zullen zich binnenkort in een hotel aan de grens enkele mensen afkomstig uit Afrin verzamelen om deze politiek van bezetting te legitimeren. Maar zij zullen even representatief zijn voor de lokale bevolking als de plunderaars – door Ankara voor de gelegenheid tot ‘Syrisch nationaal leger’ bestempeld – representatief zijn voor de Syrische bevolking.


    Syrische scholieren met Turkse vlaggen na de Turkse zege in Afrin. – © Getty Images
    Syrische scholieren met Turkse vlaggen na de Turkse zege in Afrin. – © Getty Images

    Het heeft geen zin om lang stil te staan bij de overwinning van een staat met de omvang van Turkije op een militie als de Volksbeschermingseenheden (YPG, de gewapende vleugel van de PYD). Wat veel meer aandacht verdient is het feit dat dit gevaarlijke avontuur er alleen maar toe heeft geleid dat Turkije zich weer van de Koerden heeft vervreemd, dat de jihadisten die een vloek zijn voor de regio nieuw territorium is geschonken, dat nieuwe humanitaire crises in het verschiet liggen en dat de Syrische crisis nog onontwarbaarder is geworden. Waar we ons zorgen om moeten maken is het feit dat nationalisme, racisme en opgeblazen retoriek vaste waarden zijn geworden voor het behalen van binnenlands politiek voordeel.

    Deze vraag behoort nu op ieders lippen te liggen: waarom heeft de YPG, die bereid was een zware prijs te betalen in de strijd om Raqqa, Tabka en Deir ez-Zor – ver van de overwegend Koerdische regio – zich zo snel teruggetrokken uit een plaats die zo belangrijk voor ze is en zo veel symbolische betekenis heeft als Afrin? Om de vernietiging van de stad te voorkomen, stelt de YPG zelf, om burgers te sparen. Het zou niet gaan om een volledige terugtrekking, maar om het begin van een guerrilla. Was het verlaten van de stad simpelweg onvermijdelijk, of de vrucht van afwegingen die ons onbekend zijn? Zit achter deze terugtrekking iets anders dan de eenvoudige uitkomst van de militaire machtsverhoudingen ter plaatste? De tijd zal het leren.

    In Afrin hebben de Koerden de tol betaald voor hun blinde vertrouwen in en hun afhankelijkheid van de Verenigde Staten. Door hun eigen verlangens ondergeschikt te maken aan hun bondgenootschap met de Amerikanen, hebben ze grote risico’s genomen. In de strijd tegen IS die ze onder Amerikaanse supervisie voerden, raakten de Koerden in de omstandigheid verzeild dat ze overwegend Arabische, op IS veroverde gebieden moesten besturen. Sommige van deze gebieden hebben aanzienlijke olie- en gasreserves. Ze moesten ook de bouw aanvaarden van Amerikaanse kazernes en bases. De andere spelers in het conflict vatten een en ander op als provocaties. Dat gold voor Turkije, dat de Amerikaanse NAVO-bondgenoten het ultimatum stelde: de Koerden of wij? En het gold voor het Syrië van Assad, dat zich om zijn territoriale integriteit bekommerde, en voor zijn Russische bondgenoot, die de Koerden met Afrin een lesje wilden leren.

    Ze stelden het zich zo voor dat deze samenwerking hun politieke erkenning, bescherming tegen Turkije, en een belangrijk aandeel in de onderhandelingen met het Syrische regime zou opleveren. Het bleek een misrekening

    Daarom heeft Moskou de Turkse operatie mogelijk gemaakt door de Turkse luchtmacht toestemming te geven Afrin te bestoken. De Russen hebben de Turken ook toezeggingen gedaan in ruil voor Ankara’s medewerking en stilzwijgen ten aanzien van de operaties van de Syrische en Russische legers in Ghouta [ten oosten van Damascus] en de regio Idlib [in het noorden van Syrië]. Tezelfdertijd zaaiden de Russen hiermee tweedracht tussen Ankara en Washington en hopen ze de Koerden van de Amerikanen los te weken en in de armen van Damascus te drijven. De Koerden zetten hun kaarten op de Amerikanen door deel te nemen aan operaties tegen de Islamitische Staat in Raqqa en Deir ez-Zor. Ze stelden het zich zo voor dat deze samenwerking hun politieke erkenning, bescherming tegen Turkije, en een belangrijk aandeel in de onderhandelingen met het Syrische regime zou opleveren. Het bleek een misrekening.

    Samenvattend: de verovering van Afrin zal Turkije op den duur slecht bekomen. En de Koerden zullen zich nog achter de oren krabben over hun strategische keuzes.

    Auteur: Fehim Tastekin
    Vertaler: Carl Stellweg

    Gazete Duvar
    Turkije | gazeteduvar.com.tr

    Internetkrant van linkse signatuur met als motto ‘principieel, onafhankelijk, objectief nieuws’. Wordt gepubliceerd door advocaat en media-ondernemer Ali Duran Topuz.

  • Macedonië, pas je naam aan en word lid van NAVO en EU

    Macedonië, pas je naam aan en word lid van NAVO en EU

    Het geschil over de naam ‘Macedonië’ vergiftigt nu al bijna dertig jaar de betrekkingen tussen Athene en Skopje. Maar volgens de Kroatische krant Jutarnji List is er een compromis in zicht.

    In de ‘namenoorlog’, waarin 
Griekenland en Macedonië tegenover elkaar staan, gebeuren soms grappige dingen. Zo heeft Griekenland Macedonië ooit gewaarschuwd voor 
‘de territoriale pretenties van Skopje’ (de naam die de Grieken gebruiken om Macedonië aan te duiden, als ze het VN-acroniem FYROM niet gebruiken: the former Yugoslav Republic of 
Macedonia). Een Macedonische minister reageerde prompt met de opmerking dat zijn land maar over een paar 
helikopters beschikt, die bovendien geschonken zijn door Griekenland, 
een NAVO-lidstaat. En met die paar helikopters wordt het land geacht 
zich te beschermen tegen een aanval.

    Een andere keer wilde een Griekse minister bij een bezoek aan het buurland niet landen in Skopje, omdat de luchthaven daar de naam ‘Alexander de Grote’ draagt. Hij landde liever op de luchthaven Adem-Jashari van Pristina, de hoofdstad van Kosovo, een staat die Griekenland niet erkent, terwijl die luchthaven de naam draagt van de stichter van het UCK (het bevrijdingsleger van Kosovo). De minister in kwestie werd vervolgens van Pristina met de auto naar Skopje gereden.

    Tijdens debatten in Brussel maken sommige leden van het Europese 
Parlement graag grapjes over het geschil rond de naam Macedonië. Ze vragen zich dan af hoe de burgers van het land Fyrom eigenlijk moeten worden genoemd. Fyromiërs? Fyromenzen? Fyromezen? Dat klinkt de Macedoniërs als een diepe belediging in de oren.

    Oplossing

    Macedonië is het enige land dat is 
ontstaan uit de voormalige Republiek Joegoslavië dat geen grensgeschil heeft met buurlanden. Maar het geschil 
tussen Skopje en Athene over de naam duurt al bijna dertig jaar. En hoewel het gaat om een geschil tussen twee staten, betaalt alleen Macedonië hiervoor een prijs. Macedonië heeft jaren verloren in het toetredingsproces tot de NAVO en de EU. Achtentwintig jaar geleden lag het land ver voor op Kroatië. Het was het eerste voormalige Joegoslavische land dat in aanmerking kwam voor EU-programma’s en een stabilisatie- en associatieovereenkomst sloot met ‘Brussel’. Het land was ook het eerste op de westelijke Balkan dat een vredespartnerschap sloot, een samenwerkingsprogramma van de NAVO. Maar inmiddels heeft Kroatië, dat vijf jaar geleden eveneens een partnerschap sloot met de EU en negen jaar geleden tot de NAVO toetrad, het land ruim ingehaald. Macedonië is zelfs ingehaald door Albanië en heeft grote achterstand opgelopen ten opzichte van Servië en Montenegro. Zonder de Griekse blokkade zou Macedonië ongetwijfeld allang zijn toegetreden tot de NAVO en de EU, en zouden de etnische problemen die verband 
houden met de status van de Albanezen in het land op de achtergrond zijn geraakt. De vertraagde Euro-Atlantische integratie heeft het ongenoegen van de Albanezen van Macedonië gevoed.

    Ruim honderdduizend Grieken demonstreerden op 4 februari in Athene tegen het gebruik 
van de naam Macedonië door de voormalige Joegoslavische republiek. (Zie ook onder dit artikel.)  – © HH
    Ruim honderdduizend Grieken demonstreerden op 4 februari in Athene tegen het gebruik 
van de naam Macedonië door de voormalige Joegoslavische republiek. (Zie ook onder dit artikel.) – © HH

    De manifestatie tegen ‘de uitverkoop van Macedonië’ die onlangs werd 
georganiseerd in Thessaloniki (er 
kwamen volgens neutrale waarnemers honderdduizend mensen op af, volgens de organisatoren een half miljoen), toonde aan hoe hoog de nationalistische gemoederen nog steeds oplopen. Het was een van de grootste demonstraties in Griekenland, groter dan de protestdemonstraties tegen de bezuinigingsmaatregelen die werden opgelegd door de EU of tegen de corruptie. Ook in Macedonië is het gemakkelijker om mensen op de been te krijgen voor het geschil over de naam van het land dan om te protesteren tegen de corruptie, de georganiseerde misdaad of de schendingen van de mensenrechten en de mediavrijheid.

    Toch heeft de manifestatie laten zien dat een oplossing van het geschil in zicht is. Natuurlijk zetten de Grieken altijd maximaal in – en als je de 
betogers mag geloven zou de enige 
aanvaardbare oplossing er een zijn waarin de naam Macedonië niet 
voorkomt. Maar omdat dit onmogelijk is, wordt er waarschijnlijk een geografisch compromis gesloten zoals ‘Noord-Macedonië’ of ‘Vardar-Macedonie’ (naar de rivier die door het land stroomt). 
Of anders ‘Nieuw-Macedonië’. De naam ‘Slavisch Macedonië’ is niet aanvaardbaar voor de Albanezen in het land, die 30 procent van de bevolking uitmaken – en geen ‘Slaven’ zijn. Door een nieuwe naam te aanvaarden voor hun land 
zouden de Macedoniërs een duidelijk signaal kunnen afgeven en toegeven dat zij niet de erfgenamen zijn van Alexander de Grote, omdat zij pas ver na de Klassieke Oudheid op de Balkan zijn gearriveerd (in de zesde en zevende eeuw).

    We kunnen de moed van Skopje en Athene om te zoeken naar een oplossing van hun geschil alleen maar 
prijzen

    We kunnen de moed van Skopje en Athene om te zoeken naar een oplossing van hun geschil alleen maar 
prijzen. Hoewel Brussel tot dusver geen druk heeft uitgeoefend op Griekenland om minder onbuigzaam te zijn in deze kwestie, is destabilisering van het buurland (en van alle andere Balkanstaten) absoluut niet in het belang 
van Athene. De spanningen dreigen weer op te lopen bij iedere nieuwe 
vertraging in het toetredingsproces van Macedonië tot de NAVO en de EU, nu het idee om Kosovo en Bosnië en 
Herzegovina op te delen weer de kop opsteekt.

    Voor de EU is het onontbeerlijk om 
het toetredingsproces van Macedonië weer op gang te brengen. Macedonië voldeed zeven jaar geleden al aan alle voorwaarden om de onderhandelingen te beginnen. In deze maand februari zal de Europese Commissie haar goedkeuring hechten aan een uitbreidingsstrategie voor de Westelijke Balkan. Voor het eerst gaat zij een tijdschema opstellen voor de toetreding van de meest gevorderde kandidaat-lidstaten, te weten Servië en Montenegro. De kans is groot dat de Commissie ook zal aanbevelen om toetredingsonderhandelingen met Albanië en Macedonië 
te beginnen.
    Zo zou Macedonië zijn 
achterstand voor een deel kunnen inlopen. Griekenland en de EU zouden er aan geloofwaardigheid mee winnen, en het zou een positief effect op de regio kunnen hebben. Nu er weer een krachtmeting dreigt tussen het 
Westen en Rusland is het van belang de Russische invloed in deze regio zo veel mogelijk te beperken.

    Auteur: Augustin Palokaj
    Vertaler: Dirk Zijlstra

    Openingsbeeld: Ruim honderdduizend Grieken demonstreerden op 4 februari in Athene tegen het gebruik van de naam Macedonië door de voormalige Joegoslavische republiek. De demonstratie voor het Griekse parlement was georganiseerd door de conservatieve partij Nieuwe Democratie, die momenteel in de peilingen aan kop gaat. – © HH

    Jutarnji List
    Kroatië | dagblad | oplage 53.000

    Opgericht na de onafhankelijkheid van Kroatië in 1991. De ‘Ochtendkrant’ is de op een na grootste krant van het land, liberaal georiënteerd en biedt veel ruimte voor columns van nieuw Kroatisch schrijftalent.

  • Bulgaarse patriotten zingen een toontje lager

    Bulgaarse patriotten zingen een toontje lager

    In Bulgarije kreeg extreemrechts een plekje in de regering. Een goede zet, vindt website Club Z. ‘Hun kiezers zien nu dat luidruchtige verkiezingsbeloftes één ding zijn, en politiek een ander.’

    In het parlement staat Volen Siderov, leider van de extreemrechtse partij Ataka, op en zingt uit volle borst het Europese volkslied: de Negende Symfonie van Ludwig van Beethoven. Enkele minuten daarvoor heeft hij gestemd voor de vorming van Borisov III, het derde kabinet van aftredend premier Bojko Borisov. Een prowesterse regering die zich krachtig achter de Euro-Atlantische waarden schaart en die de markteconomie als enig ontwikkelingsmodel beschouwt. Enkele dagen daarvoor heeft Volen Siderov zelfs zijn handtekening onder dit programma geplaatst, preluderend op deze coalitie die Bulgarije de komende vijf jaar zal leiden.

    Ja, Volen Siderov, uitgerekend hij. Hij die pleitte voor uittreding van Bulgarije uit de Europese Unie en de NAVO, die eiste dat zijn land op het wereldtoneel de kant van Rusland zou kiezen en die beloofde dat hij buitenlandse bedrijven zou nationaliseren zodra hij aan de macht kwam. Maar nu het zover is, is er geen enkele kans dat hij zijn verkiezingsbeloften zal nakomen. En dat geldt ook voor zijn twee collega’s van de nationalistische en conservatieve alliantie Verenigde Patriotten, Krassimir Karakatsjanov en Valeri Simeonov.

    De ongeveer 320.000 Bulgaren die bij de laatste parlementsverkiezingen op hen hebben gestemd, waardoor ze de op twee na grootste partij werden (na de conservatieven en de socialisten), voelen zich nu dus regelrecht bedonderd. Zelden zijn de kiezers van het land zo schaamteloos voorgelogen.

    Ze beloofden verlaging van de btw en de medicijnprijzen, verplicht onderwijs in patriottisme op de scholen en herinvoering van de militaire dienst

    Evenals andere partijen hadden de Patriotten voor de verkiezingen hun programma gepresenteerd. Ze beloofden verlaging van de btw en de medicijnprijzen, verplicht onderwijs in patriottisme op de scholen en herinvoering van de militaire dienst. Ook beloofden ze dat ze de ‘speculanten’ zouden verbieden en dat ze geen enkele asielzoeker meer zouden toelaten. Voor de verkiezingen beloofden Siderov en co dat Bulgarije van niemand meer instructies zou aanvaarden. Niet van Washington, Brussel of Ankara, en evenmin van Moskou, waarbij ze voor de toekomst van het land een soort Wit-Russisch model schetsten. Ten slotte drongen de Patriotten aan op opheffing van de sancties tegen Rusland wegens de annexatie van de Krim – maar nu hoor je ze daar niet meer over.

    Traditioneel sluiten kleinere coalitiepartners in Bulgarije compromissen – maar een dergelijke verloochening van verkiezingsbeloften is in de recente geschiedenis van het land nooit vertoond. Misschien dat al de Bulgaren die op de Patriotten gestemd hebben zich een beetje minder bedonderd zouden voelen als ‘hun mannen’ enkele belangrijke posten hadden gekregen, waardoor ze iets van hun ideeën hadden kunnen uitvoeren.

    Maar ook in dat opzicht worden ze teleurgesteld: de nieuwe minister van Economische Zaken, Emil Karanikolov, is officieel naar voren geschoven door de xenofobe partij Ataka van Volen Siderov, maar nader onderzoek leert dat hij eigenlijk uit de school komt van de premier.

    Dat geldt ook voor zijn collega van Milieu, Neno Dimov. Krassimir Karakatsjanov, de leider van de nationalistische partij VMRO, heeft wel het ministerie gekregen waar hij zijn zinnen op had gezet, namelijk het ministerie van Defensie, maar in een land dat lid is van de NAVO sluit deze post ieder patriottisch avontuur en ander spektakel uit: Bulgarije moet zich aan zijn verplichtingen houden en daarmee uit.

    Het derde lid van de bende, Valeri Simeonov, die het Nationaal front voor het heil van Bulgarije leidt, heeft de prestigieuze post van vicepremier gekregen, maar nader onderzoek leert dat het niet echt een ministerspost is – hij is minister zonder portefeuille.

    Kiezersbedrog en twee erebaantjes

    Daar komt de deelname van de Patriotten dus op neer: kiezersbedrog en twee erebaantjes. Natuurlijk voeren de Patriotten aan dat ze gestreden hebben voor de verhoging van het pensioen naar 300 lev [150 euro]; ze hebben bereikt dat het minimumpensioen is verhoogd naar 200 lev en dat deze maatregel per 1 oktober in werking treedt. De rest is leugen en hypocrisie.

    Tot slot een constatering. Die hele regeringsdeelname van extreemrechts is uiteindelijk toch goed nieuws. Ten eerste weet iedereen nu dat het merendeel van de verkiezingsbeloften van Siderov en co onzin was waar geen enkele serieuze regering zich aan zou hebben gehouden. Ten tweede is het een uitstekende les voor hun kiezers, want luidruchtige verkiezingsbeloftes zijn één ding, politiek is heel wat anders.

    Auteur: Ivan Bedrov
    Vertaler: Dirk Zijlstra

    Openingsbeeld: Volen Siderov, leider van de extreemrechtse Ataka-partij, viert Bevrijdingsdag in So a op 3 maart. – © Jodi Hilton / HH

    Club Z
    Bulgarije | clubz.bg

    Gemaakt voor de Bulgaarse intelligentsia en voor hen die baat hebben bij goed financieel nieuws. Geliefd platform voor schrijvers en chroniqueurs van naam.