Tag: sociale media

  • Een nieuw internetdilemma: de rode of de blauwe knop

    Een nieuw internetdilemma: de rode of de blauwe knop

    Een filosofisch dilemma verdeelt het internet opnieuw in twee kampen. En het is geen toeval dat deze vraag juist nu viraal gaat.

    🔥 Wat gaat er viraal?

    Je ziet een rode en een blauwe knop. Iedereen ter wereld wordt voor dezelfde keuze gesteld en wat je uiteindelijk kiest blijft helemaal privé. Als meer dan 50 procent van de mensen op de blauwe knop drukt, blijft iedereen in leven. Als minder dan 50 procent van de mensen op de blauwe knop drukt, blijven alleen degenen die op de rode knop hebben gedrukt in leven.

    SM red or blue compressed

    Het internet smult van dit soort kwesties die ervoor zorgen dat er twee kampen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Is de jurk zwart en blauw, of toch wit en goud? En wie zou er winnen als honderd man het opneemt tegen één gorilla? De nieuwste toevoeging aan dit rijtje is de ‘rode knop vs. blauwe knop’-kwestie, die al wekenlang de gemoederen bezighoudt op sociale media. Blogger Tim Urban slingerde het filosofische dilemma de wereld in via X en binnen de kortste keren had vrijwel iedereen zijn of haar antwoord klaarstaan.

    👀 Waarom nu?

    ‘Beide kampen zijn er zo heilig van overtuigd dat zij het bij het juiste eind hebben, dat ze de tegenpartij eigenlijk ook gewoon niet zo snugger vinden’, schrijft Buzzfeed. Het antwoord lijkt voor velen namelijk vanzelfsprekend, terwijl het dat in feite niet is.

    Team blauw redeneert vanuit vertrouwen en saamhorigheid: als we ons organiseren en samen voor blauw kiezen, overleeft iedereen en niet alleen degenen die voor zichzelf kiezen. De andere kant ziet dat heel anders, schrijft El País: wie blauw kiest, is naïef. Wie rood kiest, vergroot zijn eigen overlevingskansen, ongeacht wat een ander doet. Laat iedereen voor zichzelf zorgen en dan komt alles goed.

    Het is geen toeval dat deze vraag juist nu viraal gaat. Vergelijkbare thema’s zien we vaak terug in populaire cultuur, schrijft Steven Conway, hoofddocent Games en interactiviteit aan de Swinburne University of Technology in Melbourne in The Conversation. Series zoals Squid Game, realityprogramma’s zoals Expeditie Robinson, het spel Among Us en de boeken en films van The Hunger Games zijn gebaseerd op hetzelfde idee: ‘Wie is te vertrouwen? Hoe beïnvloeden prikkels ons moreel standpunt? Wordt altruïsme of juist egoïsme beloond?’

    Bovendien zijn we ook in werkelijkheid meer dan ooit tevoren van elkaar afhankelijk: politiek, economisch, militair, technologisch en cultureel. Als er aan de ene kant van de wereld een dominosteen valt, zien, horen en voelen we dat nu aan de andere kant. ‘De populariteit van deze vraag onderstreept dus de existentiële spanningen die velen vandaag de dag ervaren’, aldus Conway.

    💬 Welke reacties roept het op?

    Enkele dagen na Urbans post vroeg de populairste YouTuber ter wereld, Jimmy Donaldson – beter bekend als MrBeast – hem toestemming om het dilemma voor te leggen aan zijn miljoenenpubliek. Na vierentwintig uur waren de berichten samen 70 miljoen keer bekeken en in totaal stemden 400.000 gebruikers op de geplaatste poll. Wat blijkt? De mensheid blijft bestaan, al was het op het nippertje. Blauw ontving 56 procent van de stemmen en rood 44 procent. De vraag werd ook gesteld aan verschillende AI-systemen. Meta’s Llama en Anthropic’s Claude kozen voor blauw, terwijl Grok van X en Gemini van Google rood kozen. OpenAI’s ChatGPT gaf wisselende antwoorden.

    Op welke knop zou jij drukken?

    SM Scorcher compressed

  • Turkije neemt wet aan die sociale media verbiedt voor jongeren onder de vijftien

    Turkije neemt wet aan die sociale media verbiedt voor jongeren onder de vijftien

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije heft veto op, EU kan nu 90 miljard euro aan Oekraïne uitlenen

    » Portugal: minister waarschuwt de bevolking voor een ‘vreselijke zomer’

    Frankrijk wil een mediaverbod op Europees niveau

    De wet, die woensdagavond door het Turkse parlement werd aangenomen, ‘verplicht platformen om de leeftijd van gebruikers te verifiëren, ouderlijk toezicht te versterken en schadelijke inhoud binnen strikte termijnen te verwijderen’, meldt Türkiye Today. Volgens deze wet kunnen jongeren onder de vijftien jaar zich niet registreren op sociale media.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Wereldwijd is een groeiend aantal landen van plan de toegang van minderjarigen tot deze platformen te beperken – en in sommige gevallen is dit al gebeurd. Begin april kondigde Griekenland aan dat het sociale media voor jongeren onder de vijftien jaar begin 2027 wil verbieden. Frankrijk, waar momenteel een wetsvoorstel in behandeling is, oefent druk uit op een gecoördineerd verbod op Europees niveau.

  • AI-series van enkele minuten veroveren China

    AI-series van enkele minuten veroveren China

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Melania Trump ontkent banden met Epstein en wil een hoorzitting voor de slachtoffers

    » Poetin kondigt wapenstilstand in Oekraïne af voor orthodox Pasen

    Ze worden razendsnel en spotgoedkoop geproduceerd

    In China winnen ultrakorte, met AI gemaakte series razendsnel terrein en zetten ze de entertainmentindustrie op zijn kop, schrijft The Economist. De zogeheten microdrama’s bestaan uit afleveringen van slechts enkele minuten en zijn volledig afgestemd op smartphonegebruik.

    Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen deze series veel sneller en goedkoper worden geproduceerd dan traditionele tv- of filmproducties – soms tot wel 90 procent goedkoper. Daardoor verschijnen er dagelijks honderden nieuwe titels, vaak ontworpen om viraal te gaan op sociale media.

    image
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De opmars verandert de sector ingrijpend. Traditionele studio’s krijgen concurrentie van kleine, flexibele makers die snel inspelen op trends en kijkgedrag. Tegelijk groeit de populariteit van korte, makkelijk consumeerbare content, vooral onder jonge kijkers.

    Toch zijn er ook zorgen. Critici wijzen op wisselende kwaliteit, mogelijke schendingen van auteursrechten en de impact van AI op creatieve banen. De Chinese overheid houdt de ontwikkeling dan ook scherp in de gaten en onderzoekt hoe de sector gereguleerd kan worden.

  • Meta aansprakelijk gesteld voor het in gevaar brengen van minderjarigen

    Meta aansprakelijk gesteld voor het in gevaar brengen van minderjarigen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland schiet binnen één etmaal bijna duizend drones op Oekraïne af

    » NASA gaat 20 miljard dollar investeren in een basis op de maan

    Het bedrijf heeft aangegeven in beroep te gaan

    Een jury in Santa Fe in de Amerikaanse staat New Mexico heeft de techgigant dinsdag veroordeeld tot een schadevergoeding van 375 miljoen dollar, een aanzienlijk bedrag, maar minder dan de circa 2 miljard dollar die de procureur-generaal van New Mexico, Raúl Torrez, had geëist. Torrez had Meta eind 2023 aangeklaagd en het bedrijf ervan beschuldigd kinderen bloot te stellen aan ongepaste inhoud en grensoverschrijdend gedrag. Het bedrijf heeft aangegeven in beroep te gaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit vonnis is een zeldzame juridische overwinning voor eisers die de techindustrie verantwoordelijk willen houden voor wat er op haar platforms gebeurt, ondanks de brede juridische bescherming die het bedrijf sinds de jaren negentig geniet’, aldus The Washington Post. De jury had nog geen dag nodig om tot een besluit te komen, na zes weken beraadslagingen.

    Een soortgelijk proces is gaande in Los Angeles, tegen zowel Meta als Google. De jury in dat proces zal woensdag haar negende dag van beraadslagingen voortzetten. Deze twee processen worden beschouwd als belangrijke testcases voor de toekomst van duizenden andere soortgelijke rechtszaken in de Verenigde Staten.

  • Moet er een einde komen aan anonimiteit op het internet?

    Moet er een einde komen aan anonimiteit op het internet?

    De Duitse bondskanselier Friedrich Merz sprak zich vorige week uit voor een zogeheten ‘Klarnamenpflicht’, ofwel een verplichting voor internetgebruikers om hun echte naam te gebruiken. Volgens hem zou dat de ​​liberale samenleving beschermen. Maar is dat wel zo? In Frankfurter Allgemeine Zeitung lopen de meningen uiteen.

    Ja: ‘Het internet is een plek van wantrouwen, nepnieuws, discriminatie en criminaliteit geworden’

    ‘Anonimiteit, neppe profielen en bots ondermijnen het vertrouwen van mensen. Wie zich in het openbaar uitspreekt, moet ook verantwoordelijkheid dragen’, schrijft Thomas Giesen, voormalig Saksisch functionaris voor gegevensbescherming, in Frankfurter Allgemeine Zeitung

    Volgens Giesen zijn de huidige zorgen rondom privacy overtrokken. Het zal echter niet makkelijk zijn om af te stappen van ‘overdreven veiligheidsregels’, stelt hij. Maar nog moeilijker is het om een valse ideologie uit de weg te ruimen. Het idee dat je vrij bent omdat je je anoniem op het internet kunt begeven, noemt hij een doctrine. ‘Het internet is een plek van wantrouwen, nepnieuws, discriminatie en criminaliteit geworden, omdat strenge regels de identificatie en autorisatie van internetgebruikers nagenoeg onmogelijk maken.’ Manieren om iemand te identificeren zijn bijvoorbeeld een permanent IP-adres, irisherkenning of vingerafdrukken.

    ‘Maskers en façades horen thuis in het theater’

    Volgens Giesen heeft de vrijheid om alles te posten, zowel voor gewone gebruikers als voor autoritaire regimes, de communicatie fundamenteel veranderd en vergiftigd. ‘Maskers en façades horen thuis in het theater. Iedereen die deelneemt aan een menswaardig gesprek moet zich kunnen identificeren.’ 

    Doordat mensen geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen, slaat vrijheid volgens hem bovendien om in onvrijheid. Een vrije burger zou achter zijn eigen woorden moeten staan en opkomen voor zijn of haar eigen mening. ‘Iedereen die op sociale media, forums of websites zijn eigen identiteit bekendmaakt, kan vrijheid opeisen. Vermomming is noch bij demonstraties, noch op het internet te tolereren.’ De wetgever zou volgens Giesen het volgende moeten verplichten: ‘Iedereen die schrijft, post of actief reageert op internet moet betrouwbaar en direct identificeerbaar zijn.’

    Dr. Thomas Giesen was van 1991 tot 2003 Saksisch functionaris voor gegevensbescherming.


    Nee: ‘Een verbod op anonieme meningsuiting zou de grondwet schenden’

    ‘De verharde toon op sociale media is om te betreuren. Maar het opheffen van de anonimiteit op internet gaat te ver,’ stellen Michael Harraeus en Jonas von Zons in Frankfurter Allgemeine Zeitung. Volgens de auteurs lijkt het idee van verantwoordelijkheid nemen door resoluut op te treden tegen online haat een mooi voorstel. ‘Maar bij nader inzien lijkt het een autoritaire reflex te zijn. Het voorstel zou de grondwet schenden en leiden tot verdere maatschappelijke verdeeldheid.’

    De vrijheid van meningsuiting behoort tot de belangrijkste grondrechten. Artikel 5 van de Duitse grondwet is herhaaldelijk aangemerkt als ‘absoluut constitutief’ voor de democratie. Het gaat dan niet alleen om het hebben van een mening, maar ook om het kunnen uiten daarvan, benadrukken de auteurs. Dit recht is nauw verbonden met het ontstaan van de liberale democratie. ‘Het recht op anonimiteit is – in de woorden van de Duitse rechtsprofessor Johannes Caspar – geen storende factor, maar “de sleutel tot vrijheid van meningsuiting”.’ Anonieme meningsuitingen zouden dezelfde bescherming moeten genieten als alle andere meningen. ‘Vooral als er grote machtsverschillen zijn, zoals tussen burger en staat, vormt anonimiteit een belangrijk beschermingsmechanisme.’

    ‘Een verbod maakt het publieke debat niet eerlijker of objectiever; het werkt averechts’

    Volgens media-advocaat Joachim Steinhöfel zou het nut van artikel 5 van de grondwet na een verbod op anonimiteit beperkt zijn tot mensen ‘die niets te verliezen hebben of maatschappelijk onaantastbaar zijn’, zoals journalisten, politici en opiniemakers. Daar sluiten Harraeus en Von Zons zich bij aan. ‘Een verbod op anonieme meningsuiting maakt het publieke debat niet eerlijker of objectiever; het werkt averechts.’ De wet zou de kloof tussen politiek en burgers juist vergroten, en de politieke cultuur en uiteindelijk ook de liberale democratie beschadigen.

    De auteurs trekken een vergelijking met een ander kernpunt van de democratie: de verkiezingen. ‘Om precies dezelfde redenen is je stem geheim. Bij openbare verkiezingen bestaat namelijk het gevaar dat een kiezer niet of anders stemt. Hetzelfde geldt voor het online uiten van meningen.’ 

    Michael Harraeus is juridisch stagiair bij het Hoger Gerechtshof München en werkt momenteel bij het Federaal Constitutionele Hof.

    Jonas von Zons is wetenschappelijk medewerker en promovendus bij de leerstoel Publiek Recht en Staatsfilosofie van prof.dr. Peter M. Huber aan de Ludwig Maximilian Universiteit München.

  • Lol staat al lang niet meer voor ‘laughing out loud’

    Lol staat al lang niet meer voor ‘laughing out loud’

    Toen schrijver Harriet Armstrong op haar telefoon zocht naar berichten die ze had gestuurd met ‘lol’ erin, vond ze er duizenden. Dit kleine acroniem is door de jaren zijn eigen linguïstieke en semiotische leven gaan leiden.

    De meeste bestonden gewoon uit ‘lol’, of ‘lol oké’, ‘lol nee’ of ‘lol hahaha’, en slechts een paar van deze berichten hadden iets met lachen of grappen te maken. ‘Twee jaar lang schreef ik op de universiteit elke week een waardeloos gedicht lol.’ ‘Het spijt me echt lol, ik had niets moeten zeggen.’ ‘Lol, ik was super eenzaam haha- haha.’

    Ik realiseerde me dat ik veel van deze berichten had verstuurd terwijl ik aan het huilen was. Een paar jaar terug stuurde ik, overstuur en behoorlijk dronken, mijn vriend A. na een gecompliceerde avond met hem een berichtje met de tekst: ‘lmaooo [ik lach me suf] oké, ik zit in de bus en lol me suf om mijn slechte persoonlijkheid.’ Kort daarna probeerde ik een verhaal te schrijven, geïnspireerd op dat moment waarop ik zo zat te lollen in de bus. ‘De bus zat gevangen in de blauwe muren van de nacht, nat en sterrenloos, die op het dak drukten, de deuren naar binnen drukten. Mijn liefde voor hem voelde volkomen helder, en oeroud. Het voelde als het meest vertrouwde en heiligste in mijn leven…’

    Wederzijds begrip

    Het was een melodramatisch verhaal, en de bekentenis dat ik ‘me suf lolde om mijn slechte persoonlijkheid’ was onoprecht en dom. Maar wat probeerde ik eigenlijk over te brengen door tegen A. te zeggen dat ik lachte, terwijl ik tegelijkertijd schreef dat mijn liefde voor hem helder en vertrouwd aanvoelde tussen de natte muren van de blauwe, sterrenloze nacht? Ik denk dat de waarheid wat algemener was, een wat basalere combinatie van verdriet, schaamte en verlangen, ongemakkelijker en ook saaier dan ‘mijn liefde voor hem voelde volkomen helder, en oeroud’, of ‘oké, ik zit in de bus en lol me suf om mijn slechte persoonlijkheid’.

    Zoals een uitroepteken een zin een vrolijke en opgewekte toon geeft, zo geeft ‘lol’ aan dat een zin minder serieus genomen moet worden – al voelt het vaak als een soort wederzijds begrepen, maar niet uitgesproken façade. Vaak spreekt uit ‘lol’ een bijna expliciete wanhoop om contact te maken. Zowel mijn bericht over mijn ‘slechte persoonlijkheid’ als die beschrijving van het ervaren van oeroude, heilige liefde in de bus zijn vrij doorzichtige pogingen om iets zo uit te drukken dat het empathie opwekt bij de ontvanger of lezer. ‘Lol’ is een manier om iets te vragen – aandacht, geruststelling, zorg of zelfs liefde – terwijl je doet alsof je niets vraagt. Als ik mijn berichten lees, vind ik de toon eigenlijk een beetje manipulatief overkomen. ‘Lol, ik ben echt de saaiste vrouw ter wereld en jij bent zo interessant, charmant, grappig enz. LOL.’ ‘Trouwens, je hoeft niet op deze berichten te reageren lol, maar het mag wel.’

    Zowel de zender als de ontvanger begrijpt het al. ‘Lol, ja natuurlijk weet ik dat’

    Ik begon me te schamen voor het aantal keren dat ik ‘lol’ had geschreven in berichten aan mijn vrienden. Ik zocht op Google naar ‘lol semiotiek’ en ‘lol Google Scholar’ en ontdekte dat vrijwel elk artikel, essay, Reddit-bericht en zelfs het overzicht van Google AI ‘lol’ beschreef als een middel om sociale banden te versterken. Het AI-overzicht stelde dat ‘lol’ duidt op ‘een gemeenschappelijke interpretatie’ en gaf een paar voorbeelden van ‘lol’-berichten die dat doen: ‘lol ik maak huiswerk’, ‘lol ik verveel me’, ‘lol het is koud’. Die berichten zijn niet bedoeld om grappig te zijn; ze impliceren een wederzijds begrip van een gevoel of een ervaring.

    We weten allebei hoe het is om huiswerk te maken. We weten allebei hoe verveling voelt. We weten allebei wat het betekent om het koud te hebben, hier buiten, waar we ook zijn of zijn geweest.

    Dit bedoel ik als ik soms ‘lol’ zeg. ‘Lol, ik vind dat liedje ook geweldig.’ ‘Lol, zit je nu in de trein? Is het druk?’ ‘Lol, ja, kom maar!’ Dit soort ‘lol’ – minder sneu dan toen ik tegen mijn vriend zei dat ik in de bus zat te lollen over mijn slechte persoonlijkheid – is zacht en open, en op de een of andere manier ingetogen. Hiermee zeg ik dat dit om de een of andere reden belangrijk voor me is, maar ik wil de ander er niet mee belasten of het te zwaar maken. Ik wil die ander gewoon vertellen hoe het voor mij is en weten hoe het voor hem is.

    Persoonlijke lol

    Ik dacht aan het einde van Ben Lerners roman 10:04: ‘Ik weet dat het moeilijk te begrijpen is / Ik sta achter je en ik weet hoe het is.’ Misschien doen de beste ‘lol’-berichten wel zoiets: ze verwijzen naar iets dat complex is, of iets dat om welke reden dan ook onbesproken blijft, en ze erkennen die context zonder het te hoeven uitleggen. Ze ontwijken de vraag niet en geven ook geen volledige uitleg; dat hoeft ook niet, want zowel de zender als de ontvanger begrijpt het al. ‘Lol, ja natuurlijk weet ik dat.’

    ‘Ik lolde en keek naar je’ is een van de weinige berichtjes op mijn telefoon die een moment van daadwerkelijke persoonlijke lol beschrijven. Ik stuurde het een paar maanden geleden naar A., nadat we met een grote groep gezamenlijke kennis- sen in de kroeg waren geweest. Een van die kennis- sen zei iets vreemds, en ik keek naar A. omdat ik wist wat hij dacht – een voor de hand liggende gedachte die waarschijnlijk iedereen had: wat die kennis zei klonk vreemd, en ook wat onbeleefd, maar het feit dat die persoon zoiets vreemds en onbeleefds zei, was grappig. Ik keek naar A. omdat ik oogcontact wilde maken en wilde zien hoe hij zijn lach probeerde in te houden, en wilde dat hij mij hetzelfde zag doen, zodat we allebei precies wisten wat de ander dacht. Ik wilde specifiek oog- contact maken met A. omdat ik een speciale, intieme verstandhouding wilde voelen – openlijk, waar anderen bij zaten. Ik wil altijd graag openbaar geheimen delen met A. Maar hij keek niet, dus toen ik thuis was stuurde ik een berichtje: ‘Ik lolde en keek naar je’, eigenlijk precies de opzet van al die ‘lol’-berichtjes – naar je kijken, hopen dat je terug- kijkt en dat we samen kunnen lachen, maar als je dat niet doet en als dat niet kan, is het oké, geen enkel probleem, maar lol nu moet ik toch weer huilen hahahaha lol kom alsjeblieft langs!

  • VS: Zuckerberg berecht om schadelijke effecten van sociale media op kinderen

    VS: Zuckerberg berecht om schadelijke effecten van sociale media op kinderen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru verkiest José María Balcázar tot nieuwe interim-president

    » Californië: acht skiërs omgekomen bij een lawine

    Zijn bedrijf Meta zou verantwoordelijk zijn voor verslavingen

    In een volle rechtszaal, aldus The New York Times, getuigde Mark Zuckerberg woensdag voor een rechter en jury in een rechtbank in Los Angeles. De rechtszaak betreft de platforms van Meta, maar ook Google, TikTok en Snapchat. Een twintigjarige vrouw uit Californië beschuldigt hen ervan verantwoordelijk te zijn voor haar socialemediaverslaving, een verslaving die bij haar angst, depressie en zelfmoordgedachten heeft veroorzaakt.

    Deze ‘historische’ rechtszaak is ‘de eerste in een reeks rechtszaken aangespannen door minderjarigen, schooldistricten en openbare aanklagers’ die stellen dat sociale media, ‘net als sigaretten of gokautomaten in casino’s’, ‘verslavend en schadelijk’ zijn, vat de krant samen. Als Meta en de anderen de zaak verliezen, ‘zouden ze miljarden dollars aan schadevergoeding moeten betalen en gedwongen kunnen worden om veranderingen door te voeren aan platforms die het leven van veel mensen hebben gevormd’, meldt CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Mark Zuckerberg arriveerde rond 8.30 uur ‘s ochtends bij de rechtbank, gekleed in een donker pak met een grijze stropdas en met zijn kenmerkende, licht warrige bruine krullen, aldus de Los Angeles Times. Volgens een onderzoek van het Pew Research Center is ‘het percentage volwassenen dat een positieve mening over hem heeft vergelijkbaar met het percentage dat gelooft dat de aarde plat is of dat er buitenaardse wezens onder ons leven,’ schrijft de krant.

    ‘Zoals verwacht verdedigde de 41-jarige zakenman zijn bedrijf met hand en tand’, schrijft El País. De Spaanse krant bericht over ‘een intense woordenwisseling’ toen de advocaat hem vroeg of een bedrijf misbruik zou moeten maken van mensen die minder fortuinlijk zijn op het gebied van onderwijs of die uit achterstandswijken komen. Zuckerberg antwoordde dat ‘een redelijk bedrijf zou moeten proberen de mensen die van zijn diensten gebruikmaken te helpen’.

  • VK: Hogerhuis stemt voor verbod op sociale media voor jongeren onder de 16

    VK: Hogerhuis stemt voor verbod op sociale media voor jongeren onder de 16

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Helft van honderd grootste wereldsteden kampt met grote waterschaarste

    » Trump matigt toon over Groenland en draait importheffingen terug

    Het wetsvoorstel moet nog door het Lagerhuis

    Het Britse Hogerhuis heeft met 261 tegen 150 stemmen gestemd voor een amendement op een wetsvoorstel over kinderwelzijn. De krant The Independent omschrijft het als een ‘zware nederlaag’ voor de regering van Keir Starmer, die zich tegen de wetgeving verzet. Het wetsvoorstel, geïnspireerd op een soortgelijke maatregel die afgelopen december in Australië werd aangenomen, zal nu worden besproken in het Lagerhuis, waar Labour een meerderheid heeft.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Acteur Hugh Grant voerde campagne voor het wetsvoorstel, meldt The Independent. Voorstanders van het verbod zijn van mening dat ouders ‘in een onmogelijke positie’ verkeren wat betreft de schade die sociale media hun kinderen kunnen berokkenen.

    Hogerhuislid Timothy Clement-Jones is tegen het verbod. Hij maakt zich zorgen over het risico om ‘kinderen te beschermen in een steriele digitale omgeving tot ze zestien jaar worden’, waarna ze worden blootgesteld aan online content ‘zonder de digitale geletterdheid te hebben ontwikkeld die nodig is om ermee om te gaan’.

  • Australië verbiedt sociale media voor jongeren onder de zestien. Moeten andere landen volgen?

    Australië verbiedt sociale media voor jongeren onder de zestien. Moeten andere landen volgen?

    Australië verbiedt de toegang tot sociale media voor jongeren onder de zestien om hen te beschermen tegen verslavende algoritmen en online gevaren. Voorstanders zien het als een moedige en belangrijke maatregel, tegenstanders waarschuwen voor schijnveiligheid en sociale uitsluiting.

    Nee: ‘Deze overhaaste beslissing zal waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen’

    ‘De Australische regering is zelf erg trots op de nieuwe wet die kinderen en tieners onder de zestien verbiedt gebruik te maken van sociale media. Maar deze overhaaste beslissing zal waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen’, stelt Torsten Kleinz, een Duitse journalist en auteur die vooral over het internet schrijft, in een column in Der Spiegel.

    In slechts één jaar tijd heeft de regering van premier Anthony Albanese de wet bedacht en doorgevoerd – en daarmee zou ze de Australische jeugd hebben bevrijd uit de greep van de algoritmen. De haast die ermee gemoeid was heeft echter zijn sporen nagelaten. Platforms worden niet gedwongen om van elke gebruiker een identiteitsbewijs te vragen, dat zou een te lange en te dure procedure zijn. In plaats daarvan mogen platforms zoals Facebook er in eerste instantie op vertrouwen dat gebruikers bij hun registratie hun echte geboortedatum hebben opgegeven. Alleen bij grote afwijkingen – bijvoorbeeld wanneer iemand kort voor de peildatum zijn leeftijd van 14 naar 16 jaar wijzigt – moet er worden ingegrepen. ‘Dan zijn het dus weer algoritmes die het werk doen’, aldus Kleinz.

    ‘Wie jongeren de toegang tot sociale media ontneemt, ontneemt hun ook een stukje maatschappelijke participatie’

    De platforms mogen een dienstverlener inschakelen die via een webcam of camera de leeftijd van een persoon schat en zo alsnog toegang kan verlenen. ‘Wie deze controle niet meteen doorstaat, moet waarschijnlijk zijn identiteitsbewijs laten zien. Maar een tiener kan gewoon een oudere broer of zus, klasgenoot of zelfs een ouder vragen om de test te doorstaan.’ Hoe streng de platforms moeten controleren is onduidelijk, de wet eist alleen dat er ‘passende maatregelen’ worden genomen. ‘Het blijft volkomen onduidelijk of de nieuwe regels daadwerkelijk de levens van jonge mensen in Australië zullen veranderen – of dat het daar alleen de schijn van heeft.’

    Het lijdt volgens de techjournalist geen twijfel dat sociale media soms gevaarlijk zijn en het dagelijks leven van vooral jongeren aanzienlijk beïnvloeden. ‘Tegelijkertijd zijn sommige apps inmiddels een vast onderdeel van het dagelijks leven van volwassenen. Een essentieel middel waarmee je tegenwoordig je sociale leven organiseert, van herinneringen aan verjaardagen in je vriendenkring tot het in de gaten houden van vacatures. Wie jongeren de toegang tot sociale media ontneemt, ontneemt hun ook een stukje maatschappelijke participatie.’

    En dus vindt Kleinz dat Duitsland vooral geen voorbeeld zou moeten nemen aan Australië. ‘Goed bedoeld is in dit geval het tegenovergestelde van goed gedaan.’ Als Duitsland daadwerkelijk iets wil doen voor de bescherming van jongeren, moet het volgens deze journalist afzien van een overhaaste aanpak. ‘In plaats daarvan vereisen democratische oplossingen een maatschappelijk debat waarin ook de betrokkenen, namelijk kinderen en jongeren, worden gehoord.’

    Torsten Kleinz studeerde economie aan de Universiteit van Keulen en volgde daarnaast een opleiding aan de Journalistieke School van Keulen. Sinds 2001 werkt hij als journalist. Hij schrijft vooral over het internet.


    Ja: ‘Het verbod geeft ouders de middelen om de macht van de socialmediagiganten te beperken’

    ‘Een paar weken geleden ging mijn veertienjarige zoon naar de garage, haalde zijn skateboard tevoorschijn en vertelde me dat dit zijn “skatepark summer” zou worden’, schrijft de Zuid-Afrikaans-Australische schrijver, activist en politiek analist Sisonke Msimang in The Guardian. ‘Ik was benieuwd wat deze hernieuwde interesse, waar hij sinds zijn twaalfde al niet meer aan had gedacht, had gewekt. Zijn antwoord: “Het verbod [op sociale media].”’

    Toen premier Anthony Albanese vorige week over het verbod sprak, waarschuwde hij dat er wat opstartproblemen zouden zijn. De belangrijkste boodschap was echter gericht aan kinderen. ‘Hij moedigde hen aan om tijdens de schoolvakanties buiten te spelen of te lezen, in plaats van op hun telefoon te scrollen.’ De opmerkingen sloegen aan bij ouders, maar het TikTok-account van de premier werd al snel overspoeld met berichten van jongeren die hem lieten weten dat ze nog steeds online waren. 

    ‘Ik ben een ouder van generatie X wiens kinderen volwassen zijn geworden in het tijdperk van de smartphone.’ Msimang en haar partner hielden de schermtijd van hun kinderen weliswaar in de gaten, maar waren totaal niet voorbereid op de effecten die technologie op hen zou hebben. ‘Net als veel andere ouders hebben we een hekel aan het feit dat grote techbedrijven zo veel tijd en aandacht van ons gezin hebben afgenomen en zien we de maatregel van de regering als een kans om de controle terug te winnen van de grote, machtige bedrijven.’

    ‘Als land kunnen we ons deze strijd veroorloven’

    Het is niet verwonderlijk dat Australië bereid is het op te nemen tegen enkele van de grootste techbedrijven ter wereld. ‘Er heerst hier een sterke cultuur van het nemen van voorzorgsmaatregelen om risico’s te verminderen’, schrijft Msimang. Dit omvat goed gefinancierde volksgezondheidscampagnes over onder andere zonnebrandcrème en fietshelmen. En tijdens de covid-pandemie ‘nam het land enkele van de meest restrictieve en succesvolle maatregelen ter wereld’, zoals het sluiten van de grenzen en verplichte quarantaine voor terugkerende Australiërs. 

    In tijden van crisis is het vertrouwen in de Australische regering groot. De steun neemt toe wanneer burgers een externe dreiging waarnemen. ‘Het is dan ook geen verrassing dat 77 procent van de Australiërs het verbod steunt. Bovendien kunnen we ons als land deze strijd veroorloven. Ondanks de kleine bevolking, opereert het land met het soort zelfvertrouwen dat gepaard gaat met rijkdom.’ 

    Ondanks de kritiek van tegenstanders hebben de Australiërs besloten om een begin te maken. Grotendeels omdat er, zoals Julie Inman Grant, de Australische eSafety-commissaris, heeft betoogd, geen ‘eerlijke strijd’ bestaat tussen kinderen en de algoritmen van sociale media. ‘Het verbod – hoe onvolmaakt ook – geeft ouders de middelen om de macht van de socialmediagiganten te beperken.’

    Sisonke Msimang is een Zuid-Afrikaans-Australische politiek commentator, essayist, memoireschrijver en journalist wiens werk zich richt op ras, gender en democratie. Ze is de auteur van Always Another Country: A Memoir of Exile and Home en The Resurrection of Winnie Mandela: A Biography of Survival.

  • VS willen media-accounts van buitenlandse toeristen zonder visum screenen

    VS willen media-accounts van buitenlandse toeristen zonder visum screenen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: mensen konden 350.000 jaar eerder vuur maken dan gedacht

    » Hamas stelt ‘bevriezing’ van wapens voor in plaats van ontwapening

    Het aantal buitenlandse reizigers in de VS daalt al maanden

    De regering-Trump wil van bezoekers zonder visum eisen dat ze gegevens van hun accounts van de afgelopen vijf jaar overleggen, volgens een bericht dat woensdag in de Federal Register, het officiële Amerikaanse staatsblad, werd gepubliceerd. Dit voorstel betreft met name Franse, Britse, Australische en Israëlische burgers. De maatregel zal binnen zestig dagen worden ingevoerd, tenzij deze voor de rechter wordt aangevochten, zo staat in het bericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze beslissing baart de Amerikaanse toeristische sector zorgen. Al enkele maanden ziet het land een daling van het aantal buitenlandse reizigers, die afgeschrikt worden door het beleid van Trump. Een vertegenwoordiger van de sector, geïnterviewd door The New York Times, verklaarde dat bedrijven binnen de toerismesector niet op de hoogte waren gesteld van de maatregel. Hij bestempelde het besluit als een ‘aanzienlijke escalatie’ van de screening van reizigers.

  • Australië: Meta wil tieners onder de 16 jaar weren van Instagram en Facebook

    Australië: Meta wil tieners onder de 16 jaar weren van Instagram en Facebook

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Organisatie COP31 in 2026 toegewezen aan Turkije en Australië

    » Twee nieuw ontdekte Bachstukken voor het eerst na 320 jaar uitgevoerd

    In totaal worden rond de 500.000 accounts verwijderd

    Meta begon woensdag honderdduizenden Australische tieners te waarschuwen dat het tijd was om de gegevens van hun Instagram-, Facebook- en Threads-accounts te ‘downloaden of te verwijderen’, meldt ABC.

    De Australische wet die het voor jongeren onder de 16 jaar verbiedt om accounts op sociale media te hebben – een wereldprimeur – ‘gaat pas op 10 december in, maar het bedrijf begint al op 4 december met het verwijderen van accounts en verbiedt jongeren onder de 16 jaar om nieuwe accounts aan te maken’, legt de Australische omroep uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Meta is bezig met voorbereidingen om de accounts van zo’n 350.000 Instagram-gebruikers en 150.000 Facebook-gebruikers vóór de deadline te deactiveren, ‘en er worden meer verwijderingen verwacht’.

  • Auteur Taylor Lorenz: ‘Het internet is gebouwd door en voor vrouwen’

    Auteur Taylor Lorenz: ‘Het internet is gebouwd door en voor vrouwen’

    De pioniersrol van vrouwelijke bloggers, vooral moeders, wordt volledig onderschat, zegt de Amerikaanse auteur en journalist Taylor Lorenz. Der Spiegel interviewde haar over deze misvatting, de opkomst van de creator economy en hoe de scheiding van Hollywoodsterren en influencers steeds verder vervaagt.

    Lorenz wordt beschouwd als chroniqueur van het socialmediatijdperk. De journalist, die vanuit Los Angeles over internetcultuur schrijft voor The Washington Post, begon haar carrière als blogger op Tumblr en werkte later voor magazine The Atlantic en voor The New York Times. Sinds de vroege jaren tien hield ze de opkomst van YouTube- en TikTok-sterren bij, alsook de veranderingen die deze nieuwe makers teweegbrengen in de entertainmentindustrie. In haar boek Extremely Online beschrijft ze hun geschiedenis sinds de beginjaren van het internet.

    Der Spiegel: Mevrouw Lorenz, is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om beroemd te worden?

    Lorenz: Ja. We leven in een hyperverbonden wereld waarin veel mensen een soort van microberoemdheid worden, op zijn minst voor korte tijd en vaak in een kleine niche op sociale media. Er zijn veel meer mensen in het openbare leven actief dan vroeger.

    Der Spiegel: Wat is er de laatste tijd veranderd?

    Lorenz: Er is een nieuwe vorm van ondernemerschap ontstaan die we de Creator Economy noemen. Om beroemd te worden op Instagram of TikTok heb je niet veel meer nodig dan de camera op je mobiele telefoon. Daarnaast is de manier van geld verdienen compleet veranderd. In de beginjaren van het internet waren bedrijven op zoek naar de juiste influencers om hun producten aan de man te brengen. Maar tegenwoordig bouwt iemand als MrBeast met stuntvideo’s eerst een aanhang op van bijna 200 miljoen mensen op YouTube, om vervolgens zijn producten op de markt te brengen, zoals hamburgerrestaurants of chocoladerepen.

    Der Spiegel: In uw boek zijn de pioniers van deze zogeheten Creator movement de ‘Mama Bloggers’ – vrouwen die begin jaren negentig schreven over hun dagelijks leven als moeder. Wat was er zo bijzonder aan hen?

    Lorenz: Het waren vrouwen die thuis zaten met hun kinderen en dus uitgesloten waren van de arbeidsmarkt. Ze waren online op zoek naar een gemeenschap en een plek om hun dagelijks leven op een eerlijke, onverbloemde manier met de wereld te kunnen delen. Ze spraken over problemen met borstvoeding, postnatale depressie of wijn drinken terwijl de kinderen bij de buren aan het spelen waren.

    ‘De glossy vrouwenbladen uit die tijd waren extreem ouderwets en vrouwonvriendelijk’

    Der Spiegel: Waarom werden deze onderwerpen niet behandeld in vrouwenbladen?

    Lorenz: De glossy vrouwenbladen uit die tijd waren extreem ouderwets en vrouwonvriendelijk: ze idealiseerden het moederschap en verwezen elk probleem dat moeders hadden naar de privésfeer. Als reactie daarop begonnen deze moeders hun eigen blogs, en daarmee vonden ze een gigantisch publiek. Ze wilden hun eigen ervaringen delen en eerlijk advies krijgen. Veel Mama Bloggers werden een merk.

    Der Spiegel: Bloggers zoals Rebecca Woolf of Heather Armstrong behoorden tot de eersten die geld verdienden met advertenties op hun blogs. Tegenwoordig kent bijna niemand hen meer, zelfs niet in de VS; de meeste bloggers uit die tijd hebben zich weer teruggetrokken in hun privéleven.

    Lorenz: Ze zijn grotendeels uit de geschiedenis van de sociale media geschreven. Er bestaan talloze boeken over Mark Zuckerberg en de oprichting van Facebook. Alle verhalen over Silicon Valley zijn bedoeld om ons te laten geloven dat het internet is gemaakt door mannen. Toch waren het vooral vrouwen die deze Creators-industrie met een omzet van een half miljard dollar hebben opgebouwd. Iedereen in Silicon Valley weet dat je sociale netwerk een succes wordt als meisjes, jonge vrouwen en jonge moeders er gebruik van gaan maken. Zij hebben de meeste sociale contacten en de hoogste betrokkenheid. Het internet is gebouwd door vrouwen en voor vrouwen.

    Der Spiegel: De dominante socialemediaplatforms zijn ooit opgericht door mannen, te beginnen met MySpace, Facebook, YouTube en TikTok. Wat zijn de gevolgen van deze tegenstelling?

    Lorenz: Het is zeker geen toeval dat veel platforms lange tijd geworsteld hebben met hun sterren – met uitzondering van YouTube. MySpace verbood zijn makers om geld te verdienen met hun content. Het videonetwerk Vine weigerde überhaupt te communiceren met zijn grootste sterren. Het live audioplatform Clubhouse, dat kortstondig succes had tijdens de pandemie, promootte liever de talkshows van zijn investeerders dan zijn sterren. De meeste platforms moesten met veel pijn en moeite hun weg zien te vinden.

    Der Spiegel: Maar waarom? Influencers zorgden toch voor hun relevantie?

    Lorenz: Die platforms hebben vaak een probleem met gebruikers die macht hebben en eisen stellen. Eigenlijk zouden ze partnerschappen moeten ontwikkelen. In feite belemmeren ze het succes van hun eigen sterren, bijvoorbeeld door succesvolle video’s bewust niet grootschalig onder de aandacht te brengen. Waarschijnlijk ook omdat in veel gevallen het werk van vrouwen laag werd gewaardeerd.

    Der Spiegel: Veel vrouwelijke pioniers van sociale media werden aangevallen toen ze geld wilden verdienen met hun blogs. Degenen die zichzelf als merk wilden vestigen werden uitgemaakt voor ‘aandachtshoeren’.

    Lorenz: Er is altijd met twee maten gemeten, voor een deel tot op de dag van vandaag. Die domme vrouwen met hun opmaaktips die gewoon beroemd willen zijn! Content die vrouwen voor vrouwen maakten, werd belachelijk gemaakt.

    Der Spiegel: Het internet is een ruige plek, niet alleen vrouwen ervaren dat. Is er echt een verschil?

    Lorenz: Absoluut. Zelfs het woord aandachtshoer is een misogyne term.

    ‘Er is niets dat socialemediaplatforms ervan weerhoudt om hun vaak minderjarige talent uit te buiten’

    Der Spiegel: Is Elon Musk een aandachtshoer?

    Lorenz: Natuurlijk is hij dat. Maar niemand zou hem zo noemen. Zijn fans noemen hem een marketinggenie. Een goeroe die de aandacht van de wereld weet te trekken met één enkele tweet. Zelfs zijn tegenstanders zouden hem op zijn best een ster in zelfpromotie noemen. Maar het gaat verder dan woorden: een vrouw zou nooit wegkomen met het gedrag dat Elon Musk vertoont. Ze zou hysterisch en gestoord worden genoemd.

    Der Spiegel: Musk kocht Twitter, doopte het om tot X en verdeelt het geld onder een aantal makers met grote aantallen volgers. Heeft hij begrepen hoe je een sociaal platform runt?

    Lorenz: Integendeel. Geen enkel platform is ooit zo vijandig geweest tegenover zijn makers als Twitter onder Musk. Hij ontsloeg het team dat verantwoordelijk was voor partnerschappen met makers. Hij blokkeert Creator-accounts die het niet met hem eens zijn. Daarmee begaat hij de kardinale fout die bijna elke Silicon Valley-ondernemer in de geschiedenis van de sociale media heeft gemaakt: hij wil bepalen wie populair is op zijn platform. Daarom manipuleert hij het ‘aanbevolen’-algoritme en gebruikt hij zijn eigen volgers om extreemrechtse accounts te promoten. Maar de waarde van een platform wordt afgemeten aan de waarde die gebruikers creëren voor andere gebruikers. Daarom zoeken velen elders een nieuw onderkomen; ze hebben Twitter afgeschreven.

    Der Spiegel: Wie doet het beter?

    Lorenz: TikTok heeft de distributie van content geperfectioneerd. De app laat je precies zien wat je wilt zien, in tegenstelling tot Twitter, waar je content krijgt opgedrongen die de eigenaar wil verspreiden. YouTube creëerde al heel vroeg een stabiel bedrijfsmodel door advertentie-inkomsten te delen met makers.

    Der Spiegel: Zelfs entertainmentgiganten als Disney wisten lange tijd niet wat ze aanmoesten met de nieuwe internetberoemdheden. Waarom?

    Lorenz: Entertainmentbedrijven beschouwden het internet als van secundair belang. Pas als je het echt niet redde als manager of agent in Hollywood, stapte je over op de sterren van het internet. Later werd geprobeerd de nieuwe business in oude sjablonen te persen. Er werden films met YouTubers gemaakt die volledig flopten. Of bedrijven kochten zogenaamde multichannelnetwerken, waar talloze YouTubers werden gemanaged zonder dat individuele makers serieus werden ondersteund. Men zag niet onder ogen dat dit ecosysteem volgens heel andere regels werkt.

    ‘Zelfs als we het hebben over beroemde mensen, veranderen algoritmes hen in gig workers – vergelijk het met Uber-chauffeurs’

    Der Spiegel: Bestaat het scherpe onderscheid tussen internetberoemdheden enerzijds en tv- of filmsterren anderzijds nog steeds?

    Lorenz: Steeds minder. Socialemediasterren zoals Charli D’Amelio kunnen sinds twee jaar ook lid worden van de acteursvakbond, die momenteel staakt in Hollywood. Omgekeerd zijn auteurs, producenten of acteurs tegenwoordig meer digitaal onderlegd dan de generaties voor hen. Zendaya of Lukas Gage spelen de hoofdrol in HBO- en Netflix-series en zijn ook heel handig op sociale media. Olivia Rodrigo is een van de grootste popsterren ter wereld en zou dat niet zijn zonder TikTok.

    Der Spiegel: Heeft Hollywood sociale netwerken tegenwoordig meer nodig dan andersom?

    Lorenz: De films van vandaag hebben viraal succes nodig om een kassucces te kunnen worden. Daarom zien we fenomenen als ‘Barbenheimer’: Barbie en Oppenheimer kwamen in hetzelfde weekend uit en brachten veel mensen naar de bioscoop, juist vanwege deze competitieve situatie en de online grappen erover. Daarom worden ook indiefilms [Independent films, buiten de grote studio’s om geproduceerd] als Cocaine Bear, waarin TikTok-sterren voorkomen, kleine hits. Of de horrorfilm M3GAN, waarin de gelijknamige moordpop een dansje doet dat veel mensen op TikTok hebben gedaan. De staking in Hollywood zal deze trends versterken, aangezien steeds meer Hollywood-creatieven zich tot online platforms wenden.

    Der Spiegel: Met deze staking vechten acteurs tegen de studio’s. De makers op internet daarentegen zijn ongeorganiseerd en lijken overgeleverd aan de algoritmes van de onlineplatforms.

    Lorenz: De arbeidsomstandigheden van de makers worden de komende tien jaar een van de belangrijkste kwesties in de entertainmentindustrie. Er is niets dat socialemediaplatforms ervan weerhoudt om hun vaak minderjarige talent uit te buiten. Zelfs als we het hebben over beroemde mensen, veranderen algoritmes hen in gig workers – vergelijk het met Uber-chauffeurs. Een app dicteert het tempo van hun leven en straft diegenen genadeloos af die niet de juiste content in het gewenste tempo leveren. Dat begint al wanneer ze even op vakantie gaan.

    Der Spiegel: Dus de techbedrijven – en niet de makers – hebben de macht?

    Lorenz: Het einde van Twitter nadert – veel mensen realiseren zich dat ze daar geen controle hebben over hun publiek. Een platform hoeft maar de regels te veranderen en het kan al verloren zijn. Daarom bouwen veel makers hun eigen databases met e-mailadressen van fans. Ze schrijven nieuwsbrieven of gebruiken diensten waarmee fans hen direct kunnen betalen. Deze trend is het verst gevorderd onder extreemrechts.

    Der Spiegel: Waarom?

    Lorenz: Platforms zoals YouTube hebben rechtse makers eruit geschopt of ervoor gezorgd dat ze niet langer konden profiteren van reclame-inkomsten. Toch duiken velen weer op, bijvoorbeeld op Rumble, het rechtse YouTube-alternatief. De Nelk Boys, die nauw verbonden zijn met Donald Trump, kunnen geen geld meer verdienen op YouTube, maar ze promoten er wel hun eigen drankmerk. Alleen al in 2021 verdienden ze ongeveer 70 miljoen dollar met hun producten.

    Der Spiegel: Wat kunnen andere makers leren van deze rechtse accounts?

    Lorenz: Hoe ze onafhankelijker kunnen worden van platforms. Die accounts zijn ook heel goed in het trekken van aandacht en het domineren van het nieuws.

    Der Spiegel: Hoe ziet het entertainmentbedrijf van de toekomst eruit? Zit de Walt Disney van de toekomst vandaag op TikTok?

    Lorenz: Zeker. De komedie- en sport-YouTubers Dude Perfect hebben net hun eerste pretpark geopend. Ik denk dat je zelfs verder moet denken dan Disney. MrBeast begint restaurants, de Nelk Boys hebben hun eigen sportschoolketen. Ze hoeven alleen maar te bedenken wat bij hun merk past. Mode? Een politieke carrière? Als je genoeg aandacht hebt online, kun je alles doen wat je maar wilt.

  • Denemarken gaat sociale media verbieden voor kinderen onder de vijftien

    Denemarken gaat sociale media verbieden voor kinderen onder de vijftien

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nobelprijs voor Natuurkunde gaat naar drie kwantumwetenschappers

    » VS: Hooggerechtshof wil verbod op conversietherapieën aanvechten

    Volgens de premier veroorzaken ze angst en depressie

    De Deense premier Mette Frederiksen heeft een verbod op sociale media aangekondigd voor kinderen onder de vijftien jaar, omdat mobiele telefoons en sociale netwerken volgens haar ‘de kindertijd van onze kinderen stelen’. Dat schrijft The Guardian.

    Ze maakte dit voorstel bekend tijdens haar toespraak op dinsdag bij de opening van het Deense parlement, de Folketing, waarin ze zei: ‘We hebben een monster losgelaten.’ Ze voegde eraan toe: ‘Nooit eerder hebben zoveel kinderen en jongeren last gehad van angst en depressie.’ Veel kinderen hebben ook moeite met lezen en concentreren, aldus Frederiksen, die verklaarde dat ‘ze op schermen dingen zien die geen enkel kind of jongere zou moeten zien’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ze gaf niet aan op welke sociale netwerken de nieuwe maatregelen van toepassing zouden zijn, maar het zou om ‘verschillende’ sociale mediaplatforms gaan. De premier zei dat ouders de mogelijkheid zouden krijgen om hun kinderen vanaf dertien jaar toestemming te geven om sociale media te gebruiken.

    De hoop is dat het verbod al volgend jaar van kracht kan worden. Andere landen die een soortgelijk verbod hebben ingevoerd zijn Australië en Noorwegen.

  • VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    VS: regering wil sociale media van aanvragers van studentenvisa screenen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: aantal choleragevallen sterk gestegen

    » Koning Charles verdedigt soevereiniteit van Canada tijdens troonrede

    Ze wil de verwerking van aanvragen van studentenvisa vertragen

    ‘De regering-Trump is van plan om alle buitenlandse studenten die in de Verenigde Staten willen studeren te verplichten om hun sociale media te laten controleren – een aanzienlijke uitbreiding van eerdere maatregelen’, meldt Politico.

    Een intern bericht van het ministerie van Binnenlandse Zaken van dinsdag, onthuld door de nieuwssite en opgepikt door de Amerikaanse en internationale pers, beveelt consulaire afdelingen om het inplannen van nieuwe gesprekken met aanvragers van studentenvisa (F, M en J) op te schorten totdat nieuwe richtlijnen worden uitgegeven over hoe de sociale netwerken van aanvragers zullen worden gescreend.

    ‘Als de regering dit plan doorzet, kan het de verwerking van aanvragen voor studentenvisa aanzienlijk vertragen’, merkt Politico op. ‘Het zou ook veel universiteiten kunnen schaden die sterk afhankelijk zijn van buitenlandse studenten om hun schatkist te spekken.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    F-visa zijn voor buitenlandse studenten, M-visa zijn voor studenten in technische of niet-academische programma’s, zoals kookscholen en andere beroepsopleidingen, terwijl J-visa bedoeld zijn voor internationale onderzoekers. ‘Meer dan een miljoen internationale studenten gaan elk jaar naar universiteiten in de Verenigde Staten, wat miljarden dollars bijdraagt aan de Amerikaanse economie en de wetenschappelijke en technologische sectoren van het land versterkt’, schrijft The Washington Post.

    De in Washington gevestigde NAFSA International Faculty Association schat dat internationale studenten 44 miljard dollar hebben bijgedragen aan de Amerikaanse economie tijdens het schooljaar 2023-2024, onder meer door collegegeld, kost en inwoning, transportkosten en uitgaven voor kleding en voedsel, meldt The Washington Post.

    De aangekondigde bevriezing ‘is een verdere escalatie van de huidige controlemaatregelen, die vooral gericht waren tegen studenten die betrokken waren bij pro-Palestijnse demonstraties op de campussen’, merkt The Guardian op.

  • Een gezonde democratie vraagt om aandacht

    Een gezonde democratie vraagt om aandacht

    Onze aandachtsspanne bedraagt inmiddels een armzalige 47 seconden. Maar sommige verhalen, zoals het postkantoorschandaal (een Britse versie van het toeslagenschandaal), weten nog steeds onze aandacht te trekken en onze woede aan te wakkeren.

    Het kost gemiddeld vierenhalve minuut om deze column te lezen, dus je moet een paar pauzes incalculeren om je erdoorheen te slaan.

    Dit is een column over… Sorry, waar was ik gebleven?

    O ja, dit is een column over onze aandach… wacht even…

    Sorry, ik kreeg een appje. Zo grappig.

    Maar goed, aandacht, en hoe dat in het komende jaar…

    Shit, weer een mailtje. Moment.

    Dat filmpje dat ik net zag over een auto-ongeluk op Insta, je gelooft je ogen niet. Iemand die in zo’n knoert van een SUV achter het stuur in slaap sukkelt… Maar ik dwaal af.

    Als we de sociale wetenschappers mogen geloven, bedroeg onze gemiddelde aandachtsspanne twintig jaar geleden tweeënhalve minuut. En nu nog maar 47 seconden. In 47 seconden kun je pakweg 120 woorden lezen, ongeveer zoveel als ik er nu geschreven heb, en dan… Hè nee toch, gaat het nou regenen als ik straks naar huis moet? Sorry, toch even kijken.

    Ik heb deze cijfers gehoord – gehoord, ja, luisterend naar een podcast, niet starend naar een schermpje – in de voortreffelijke Ezra Klein Show van The New York Times. Klein sprak daarin met Gloria Mark, een hoogleraar aan de University of California, Irvine, die zich gespecialiseerd heeft in onderzoek naar het hoe en wat van ons concentratievermogen.

    Omdat mensen zichzelf wijsmaken dat het wel meevalt met hun aandachtsspanne, heeft haar team dat door slimme software laten meten, en zo kwamen ze uit op dat vrij dodelijke getal van 47 seconden. Daarmee scoren we wel hoger dan een mug of een goudvis, maar misschien is het toch niet helemaal wat we hadden gehoopt na een slordige vier miljoen jaar evolutie.

    Klein omschrijft onze huidige wereld als een ‘aandachtsgestoorde maatschappij. We hebben tig dingen ontwikkeld die om onze aandacht schreeuwen en ons steeds meer opjagen, van tv tot TikTok.’ Daar kan hij weleens gelijk in hebben. En dan het verschijnsel van nieuws mijden.

    Ben je daar nog? Want als je even wilt checken wanneer je pakjes nou bezorgd gaan worden, geen punt hoor

    Het aantal mensen dat gestopt is met het lezen van of kijken naar bepaalde soorten nieuws is in het Verenigd Koninkrijk in vijf jaar tijd verdubbeld. Zo’n 40 procent van ons zegt het nieuws nu soms of zelfs vaak te mijden. Gevraagd naar het waarom zeggen de respondenten dat het nieuws te negatief is, te deprimerend. Sommigen vertrouwen het niet, anderen trekken het niet. Een flinke minderheid klaagt dat ze er niets mee kunnen. Ze voelen zich machteloos.

    Ik moest aan deze cijfers denken toen ik de verbluffende impact zag van ITV’s dramaserie over het Britse postkantoorschandaal. Binnen enkele dagen was de publieke verontwaardiging zo aangezwollen dat de autoriteiten als de wiedeweerga op hun schreden moesten terugkeren en alsnog met één pennenstreek honderden onterechte veroordelingen van postkantoorhouders hebben vernietigd.

    Het is niet zo dat dit verhaal in de jaren daarvoor geen aandacht kreeg van journalisten. Speciale vermelding verdienen wat dat betreft onder meer Computer Weekly, de Daily Mail, The Times, de BBC en het blad Private Eye. Maar om de een of andere reden kreeg het niet de aandacht van de massa. Die klikte op een grappig plaatje of keek de andere kant op.

    Zullen we hier even pauzeren zodat je, weet ik veel, een koekje kunt eten of zo?

    In de jaren twintig van de vorige eeuw voerden twee politieke denkers, John Dewey en Walter Lippmann, een lang en beroemd geworden debat over de relatie tussen media en democratie. Dat was honderd jaar geleden, dus dat debat had de vorm van dikke turven met stofomslag. Lippmann schreef een boek. Dan snoof Dewey misnoegd en zette hij zich aan het schrijven van een weerwoord. En het publiek lustte er wel pap van. Grote aandachtsspanne toen nog, weet je wel.

    Lang verhaal kort – want ik weet dat je op het punt staat even je banksaldo te checken –, Dewey vond het een essentiële bestaansvoorwaarde voor een gezonde democratie dat we nieuws tot ons nemen. Als kiezers hebben we een soort burgerplicht om geïnformeerd te blijven, want dan kiezen we vanzelf de beste mensen om ons te vertegenwoordigen.

    Leuk bedacht, wierp Lippmann tegen. Maar in zijn ogen was de grote massa gedoemd om buitenstaander te blijven, terwijl veel van wat de overheid doet, gedaan wordt en gedaan moet worden door insiders en deskundigen. En hij was ook van mening dat de pers nooit in staat zou zijn om de kiezers naar behoren te informeren.

    Aanhaken

    Ik heb mezelf altijd tot het Dewey-kamp gerekend, zoals waarschijnlijk de meeste journalisten. Maar ik geef toe dat zijn theorie spaak loopt als de kiezers afhaken of… Ach wat, ik moet echt even kijken waar dat pakje nou blijft.

    Maar bij het treurige verhaal van het postkantoorschandaal is het beeld veel genuanceerder. De makers van de tv-serie zullen de eersten zijn om toe te geven dat hun serie niet gemaakt had kunnen worden zonder het harde onderzoekswerk dat journalisten al bijna vijftien jaar in de zaak hadden gestoken. Zij stelden de vragen, verzamelden de cijfers, zetten vraagtekens bij de officiële verklaringen en schetsten zo stilaan de contouren van een groot schandaal. Daarna was er nog wat briljant scenarioschrijfwerk, regie en spel voor nodig om een versie van het verhaal neer te zetten die eindelijk breed aansloeg en publieke verontwaardiging wekte. 

    Dus misschien had Dewey toch gelijk. We kunnen het niet overlaten aan de ‘deskundigen’, zoals Lippmann wilde. De publieke opinie kan wel degelijk gemobiliseerd worden en een orkaan van protest veroorzaken die geen politicus meer kan negeren. Maar dan moeten we juist aanhaken, niet afhaken. Zoals we deden met Mr Bates vs The Post Office, vier afleveringen lang.

    Dus stop met dat nieuws mijden en hou je kop erbij. Onze democratie hangt ervan af.