Tag: Verenigde Staten

  • EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    EU steunt plan van de EC om 800 miljard euro voor herbewapening uit te trekken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: Dodelijke gevechten tussen veiligheidsdiensten en Assad-milities

    » Afghanistan tot Amerika: vrouwenrechten staan onder druk

    Die Zeit spreekt van een ‘historische gebeurtenis’

    Tijdens een buitengewone top op donderdag in Brussel gaven de Europese leiders van alle zevenentwintig EU-landen groen licht voor het plan van de Europese Commissie, getiteld Herbewapening van Europa, om ongeveer 800 miljard euro uit te trekken voor defensie. ‘De meningsverschillen zijn zeker niet als bij toverslag verdwenen,’ aldus het Belgische dagblad La Libre Belgique. ‘Het herbewapeningsproces staat zeker nog in de kinderschoenen. Maar de lidstaten waren resoluut voor.’ Die Zeit spreekt van ‘een Europese top die herinnerd zal worden als een historische gebeurtenis’.

    De EU-leiders bekrachtigden donderdag ook hun steun voor Kyiv in een verklaring waar alleen het Hongarije van Viktor Orbán, een goede vriend van Donald Trump, zich niet achter schaarde. In de verklaring van de zesentwintig landen werd benadrukt dat er geen onderhandelingen over Oekraïne konden plaatsvinden zonder Oekraïne – een verwijzing naar de gesprekken die Washington met Moskou is begonnen – en ze beloofden door te gaan met het sturen van hulp naar Kyiv, waar de Verenigde Staten deze week hun militaire hulp hebben bevroren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens La Vanguardia getuigen de gesprekken van donderdag van ‘een historische mentaliteitsshift’. Het is niet de eerste keer dat partners oproepen tot een minder afhankelijk Europa op het gebied van veiligheid. ‘Frankrijk doet dit al heel lang,’ merkt het Catalaanse dagblad op. ‘Wat wél nieuw is, is het gevoel van urgentie dat donderdag door alle aanwezige leiders in de zaal werd gedeeld.’

    ‘Je zou kunnen zeggen dat Donald Trump in zekere zin succes heeft gehad met zijn weddenschap. Nog vóór zijn terugkeer naar het Witte Huis dreigde hij landen die niet genoeg geld aan de NAVO besteedden, niet te beschermen,’ aldus de Luxemburgse krant Le Quotidien. ‘Maar pas op vrijdag, toen de Amerikaanse president in het Witte Huis de Oekraïense president Volodymyr Zelensky in bijzijn van de wereldpers vernederde, werd iedereen echt wakker geschud.’

  • Canadese autosector tijdelijk vrijgesteld van Amerikaanse importtarieven

    Canadese autosector tijdelijk vrijgesteld van Amerikaanse importtarieven

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Griekenland: heftige anti-regeringsprotesten in Athene twee jaar na treinramp

    » Tunesië: president Saïed stelt massaproces tegen oppositie uit

    Delen van Amerikaanse auto’s worden in Canada vervaardigd

    De regering-Trump heeft haar beslissing om importtarieven van 25 procent te heffen op Canadese producten gedeeltelijk teruggedraaid door de cruciale autosector dertig dagen respijt te geven. Dat heeft de regering gedaan op verzoek van Amerikaanse autofabrikanten, meldt Radio-Canada. Sommige productielijnen van deze fabrikanten zijn gevestigd in Canada, waardoor onderdelen en voertuigen tijdens het productieproces vele malen heen en weer moeten reizen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ook buiten de autosector is het gebruik van tarieven een toenemende zorg voor Amerikaanse bedrijven nu de indicatoren tekenen beginnen te vertonen van een vertragende economie. ‘Is de koning van de “gok” te ver gegaan door te schermen met het idee dat deze handelsoorlog zijn Amerika alleen maar rijker kan maken, zonder nadelige gevolgen voor zijn eigen economie?’ vraagt Le Devoir zich af. ‘Pas op: de cijfers liegen niet.’

  • Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    » Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    In de speech kwamen de gebruikelijke stokpaardjes langs

    De Amerikaanse president hield dinsdagavond een toespraak voor het Congres die ongeveer 105 minuten duurde en waarin zijn campagnethema’s voortdurend aan de orde kwamen. Vanaf het begin, na de gebruikelijke dankbetuigingen, kondigde Donald Trump aan dat ‘Amerika weer terug is’ en waarschuwde hij dat, hoewel zijn regering in drieënveertig dagen meer had bereikt ‘dan de meeste anderen in vier of acht jaar’, ze ‘nog maar net begonnen’ was. Hij herhaalde zijn ambitie om een ‘nieuwe gouden eeuw’ voor Amerika in te luiden, zoals hij bij zijn inauguratie had gedaan. In de zaal scandeerden de Republikeinen ‘USA, USA, USA’, volgens Fox News.

    In het bijzijn van J.D. Vance, zijn vicepresident, en Mike Johnson, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, die nadrukkelijk reageerden op elk woord van de bewoner van het Witte Huis, sprak hij over de situatie aan de grens, waarbij hij zei dat er nog nooit zo weinig illegale immigranten de grens waren overgestoken. De Democraten wilden nieuwe wetgeving om de grenscrisis aan te pakken, zei hij, ‘en het lijkt erop dat we eigenlijk alleen maar een nieuwe president nodig hadden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Politico merkt op dat hij ‘slechts twintig seconden besteedde aan een van de meest prangende kwesties voor Amerikanen: de prijs van eieren, waarvan hij zijn voorganger de schuld gaf’. Hij ging al snel weer over op het prijzen van de Amerikaanse economie en sprak over het optimisme binnen het bedrijfsleven. ‘Hoewel tal van studies aantonen dat bedrijfsleiders vertrouwen hebben, tonen consumenten in plaats daarvan tekenen van bezorgdheid,’ nuanceert The Wall Street Journal.

    The New York Times beschrijft ook dat verschillende Republikeinen ‘beleefd applaudisseerden’ toen hij het had over de importtarieven en hun – volgens Trump positieve – impact op de economie. Republikeinen zijn geen fan van importheffingen, aldus de krant. Ook de boeren maken zich zorgen over de invoertarieven. Behalve de genoemde onderwerpen ging Trump in zijn speech ook in op transgendersporters en zijn claims op Groenland en het Panamakanaal.

  • Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    De grote vraag is: gaan Hamas, Israël en de VS ermee akkoord?

    De tweeëntwintig leden van de Arabische Liga ontmoetten elkaar dinsdag in Caïro op een top om een plan op te stellen voor de toekomst van Gaza, als de oorlog voorbij is. Het plan was bedoeld als antwoord op ‘de controversiële visie van Donald Trump voor naoorlogs Gaza en had als doel een verenigd front te vormen tegen de verplaatsing van Palestijnen en de internationale gemeenschap een geloofwaardig alternatief te bieden’, merkt The National op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het plan voorziet in de wederopbouw van Gaza in verschillende fasen over een periode van vijf jaar tegen een geschatte kostprijs van 53 miljard dollar, vat Arab News samen. De enclave zou volgens het plan tijdelijk moeten worden bestuurd door een groep Palestijnse technocraten. Naast het opruimen van het puin en het bouwen van honderdduizenden huizen zouden Egypte en Jordanië de veiligheidstroepen trainen die in de enclave worden ingezet.

    ‘Zal dit plan werken?’ vraagt Al-Jazeera zich af. De vraag is waar het geld vandaan moet komen, maar ‘het belangrijkste is dat we niet weten of Hamas, Israël en de Verenigde Staten ermee akkoord zullen gaan’, aldus het Qatarese medium. Het plan ‘leunt nog altijd op de Palestijnse Autoriteit en UNRWA, ook al hebben beide nadrukkelijk hun steun voor terrorisme aangetoond’, zo luidde de kritiek van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken op het plan, zoals geciteerd door The Jerusalem Post.

  • Canada maakt zich klaar voor invoertaksenstrijd met VS

    Canada maakt zich klaar voor invoertaksenstrijd met VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Eén dode en enkele gewonden na vuurgevecht aan grens Afghanistan en Pakistan

    » DR Congo: 131 ziekenhuispatiënten uit Goma gekidnapt door M23

    Na Trumps nieuwe invoertaksen begint Canada aan een tegenoffensief

    Gisteren kondigde president Trump aan dat zijn plan om 25 procent aan invoertaksen te heffen op Mexicaanse en Canadese goederen op dinsdag middernacht in werking treedt. Trumps nieuwe invoertaksen hebben betrekking op alle goederen die Canada naar de VS exporteert en kunnen leiden tot inflatie en economische wanorde, meldt CBC.

    De premier van Canada Justin Trudeau reageerde met een tegenoffensief van dertig miljard dollar aan invoertaksen op Amerikaanse goederen. ‘Terwijl we de VS aanmoedigen om de tarieven te heroverwegen, zal Canada blijven staan voor haar economie, haar banen, haar arbeiders en een eerlijke overeenkomst,’ zei Trudeau tijdens een persconferentie. ‘Onze taksen zullen standhouden tot de VS hun tarieven opheffen.’

    De Amerikaanse president beweert dat Canada een toename aan fentanylsmokkel en illegale migratie heeft toegelaten. Canada heeft in de afgelopen maanden de grenscontroles aangescherpt en de resultaten zijn zichtbaar. Aan de grens met de VS is illegale migratie met 90 procent gedaald en fentanylsmokkel wordt steeds vaker onderschept, aldus de Canadese omroep.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De premier van Ontario Doug Ford zegt dat hij bereid is om alles te doen om Trump op zijn beslissing terug te laten komen. ‘Als ze Ontario willen vernietigen, dan zal ik alles doen – zelfs het stil leggen van hun energievoorraad – met een lach op mijn gezicht.’ In een toespraak eind vorige maand waarschuwde Tiff Macklem, gouverneur van de Bank of Canada, dat ‘de economische gevolgen van een langdurig handelsconflict zeer ernstig zouden zijn’.

    Matthew Holmes, vicepresident en het hoofd van beleid bij de Canadese Kamer van Koophandel, zei dat Trump al onomkeerbare schade heeft toegebracht aan de bilaterale handelsrelatie met zijn ‘tariefdreigementen’. ‘We hebben een lange weg af te leggen voordat Canada en de VS weer betrouwbare economische partners worden,’ zei Holmes.

  • VS: JD Vance begroet met pro-Oekraïense protesten tijdens skivakantie in Vermont

    VS: JD Vance begroet met pro-Oekraïense protesten tijdens skivakantie in Vermont

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    » Film Anora met afstand de grote winnaar bij de Oscaruitreikingen

    Gezin Vance zou op een onbekende locatie verblijven

    Vlak na de intense gesprekken tussen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Amerikaanse president Donald Trump op vrijdag 28 februari ging de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance op skivakantie naar Vermont. Bij aankomst werd de familie Vance begroet door een groep pro-Oekraïense demonstranten, meldt NDTV.

    Honderden demonstranten verzamelden zaterdagochtend voor een protest tegen het bezoek van de vicepresident aan de Republikeinse staat. Ze hielden Oekraïense vlaggen vast en borden met slogans zoals ‘Vermont steunt Oekraïne’ of ‘Internationale teleurstelling’. Een week voor de felle gesprekken in het Oval Office was er al een demonstratie gepland tegen de regering-Trump en Vance. Velen voegden zich bij de protesten na Zelensky’s bezoek aan het Witte Huis, aldus The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vicepresident Vance leidde het gesprek vorige vrijdag voordat Trump aanwezig was. Vance prees president Trump voor zijn diplomatische oplossingen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. ‘Over wat voor diplomatie, JD, heeft u het?’ vroeg Zelensky kritisch tijdens het gesprek. ‘Het soort diplomatie dat een einde zal maken aan de vernietiging van uw land,’ antwoorde Vance bruusk. Hij voegde eraan toe: ‘Beste president, met alle respect, ik vind het respectloos van u om het Oval Office te bezoeken en zulke zaken proberen te betwisten voor de Amerikaanse media.’

  • Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: JD Vance begroet met protesten tijdens skivakantie in Vermont

    » Film Anora met afstand de grote winnaar bij de Oscaruitreikingen

    Starmer wil bij de VS steun werven voor veiligheidsgaranties

    Op zondag kwamen in Londen vijftien Europese leiders bijeen op een defensietop om afspraken te maken over de veiligheid van Oekraïne en Europa. De Britse premier en gastheer Keir Starmer beloofde een ‘coalitie van bereidwilligen’ te vormen om een ​​vredesakkoord in Oekraïne te verdedigen en dat in te dienen bij Washington. Starmer hoopt op die manier Amerikaanse steun te werven voor veiligheidsgaranties voor Kyiv tegen Rusland. Volgens de Labour-politicus zouden meerdere Europese landen zich bij dit Frans-Britse initiatief kunnen aansluiten, schrijft La Libre Belgique.

    Parijs en Londen hebben ook een gedeeltelijk bestand van een maand in Oekraïne voorgesteld. Het gaat om een ​​bestand in de lucht, op zee en om het staken van aanvallen op de energie-infrastructuur, vertelde president Emmanuel Macron ’s avonds aan de krant Le Figaro.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Uiteindelijk is het ‘het Brexit-land, Groot-Brittannië, dat ervoor zorgt dat Europa zich herpakt en probeert het maximale uit Trump te halen’, analyseert Die Zeit na de top in Londen. Het Duitse weekblad prijst Starmers ‘diplomatieke initiatief’ en pragmatisme, terwijl andere EU-staatshoofden zich tevreden stellen met ‘verontwaardigde uitspraken’ na de spectaculaire confrontatie tussen Zelensky en Trump in het Witte Huis op vrijdag.

    ‘Het lijkt ironisch dat het juist Groot-Brittannië is, een land dat geen lid is van de EU, dat de EU nu een schop onder de kont geeft op het gebied van realpolitik,’ aldus het Duitse dagblad. Maar ‘er is altijd een zekere kloof geweest tussen het pragmatisme van het gezonde verstand en de ideologische romantiek die de Britten onderscheidt van de Europeanen op het vasteland. Starmer moet worden bedankt voor het opnieuw vruchtbaar maken van deze oude vriendschappelijke spanning en voor het geven van een spuitje realisme aan de Europeanen op het gebied van defensiebeleid,’ schrijft Die Zeit.

  • Meta ontslaat twintig werknemers wegens het lekken van informatie

    Meta ontslaat twintig werknemers wegens het lekken van informatie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Britse premier Starmer weet Trump gunstiger te stemmen tijdens bezoek aan VS

    » Ethiopische migranten liggen onder het vuur van Saudische grenswachten

    Het moreel bij het bedrijf is de laatste tijd laag

    Het bedrijf Meta beschuldigt de twintig werknemers van het lekken van interne informatie, maar heeft niet publiekelijk verklaard om welke informatie het gaat of aan wie die werd doorgegeven. Andere werknemers zouden hetzelfde lot kunnen ondergaan. Volgens The Verge heeft het Californische bedrijf ‘zijn inspanningen opgevoerd na recente artikelen waarin plannen voor nieuwe producten en interne vergaderingen gedetailleerd worden beschreven’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De website die gespecialiseerd is in technologie wijst erop dat het moreel bij het bedrijf de afgelopen weken niet op zijn hoogst was, met name door de wijziging in het moderatiebeleid die begin januari werd aangekondigd, het einde van diversiteitsprogramma’s in de nasleep van de komst van de Trump-regering en het ontslag van ongeveer drieduizend werknemers die volgens Meta te onproductief waren.

  • Britse premier Starmer weet Trump gunstiger te stemmen tijdens bezoek aan VS

    Britse premier Starmer weet Trump gunstiger te stemmen tijdens bezoek aan VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ethiopische migranten liggen onder het vuur van Saudische grenswachten

    » Meta ontslaat twintig werknemers wegens het lekken van informatie

    Trump was dit keer een stuk milder over Zelensky

    De Amerikaanse president kon donderdag tijdens een persconferentie in het Witte Huis nauwelijks geloven dat hij Volodymyr Zelensky een paar dagen eerder nog een ‘dictator’ had genoemd. ‘Ik heb veel respect voor hem,’ verklaarde hij dit keer. Vandaag zal hij zijn Oekraïense ambtgenoot persoonlijk ontmoeten. In de tussentijd had hij gisteren een ontmoeting met Keir Starmer, de Britse premier.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘President Trump sloeg een meer verzoenende toon aan over Oekraïne (…) maar ging niet zo ver dat hij de veiligheidsgaranties voor Kyiv beloofde die de Europeanen willen,’ merkt The Wall Street Journal op. ‘Starmer is er misschien niet in geslaagd om de VS ertoe over te halen om zich te verbinden aan een vredesmissie voor Oekraïne, maar hij heeft wel voor elkaar gekregen dat de verhoudingen tussen Washington en de Europese hoofdsteden wat warmer zijn geworden,’ voegt het dagblad eraan toe. ‘U probeert een scheiding tussen ons te vinden die niet bestaat,’ zei de Britse leider tegen de aanwezige pers.

  • Zuid-Koreaanse 4B-beweging waait over naar de VS

    Zuid-Koreaanse 4B-beweging waait over naar de VS

    Vrouwen in de feministische 4B-beweging zeggen nee tegen huwelijk, bevalling, afspraakjes en seks. Het is een duidelijke waarschuwing naar een alsmaar vrouwonvriendelijker klimaat in de Verenigde Staten.

    In de aanloop naar de inauguratie van Donald Trump spreekt een aanzienlijk aantal jonge vrouwen in de VS zich online uit over de noodzaak om de zogeheten 4B-beweging van Zuid-Korea te volgen, waarbij de 4 B’s staan voor bihon (geen heteroseksueel huwelijk), biyeonae (niet daten met mannen), bichulsan (geen kinderen) en bisekseu (geen seksuele relaties met mannen). Veel anderen in de Verenigde Staten bekritiseren deze nogal radicale afwijzing van mannen. Wat bereik je ermee? Hoe gaat dit ons verder helpen? Is dit niet gewoon het zich toe-eigenen van andermans cultuur?

    Voor mij is de 4B-beweging, ongeacht waar deze plaatsvindt, een ernstig waarschuwingssignaal. Als journalist die de Zuid-Koreaanse feministische bewegingen al jaren volgt, is deze onbedoelde export van weer een ander ‘K-cultuur’-product zowel fascinerend als hartverscheurend. Fascinerend vanwege de verschillen: het feit dat niet-Koreaanse vrouwen dit Koreaanse idee overnemen. Hartverscheurend vanwege de overeenkomsten: elke voorstander van de 4B-ideeën wordt uiteindelijk geregeerd door wanhoop, angst en, ondanks alles, hoop.

    In de kern is de 4B-beweging een noodkreet. De vraag is hoe en of deze gehoord zal worden.

    Middelpunt

    In de VS groeit de 4B-beweging als een directe reactie op de strijd voor de reproductieve rechten van vrouwen, die nu Trump opnieuw aan de macht is nog meer risico lopen. ‘Ik zal me door geen man meer laten aanraken zolang ik mijn rechten niet terug heb,’ zegt een aanhanger van de beweging tegen The Guardian. Een ander vertelt aan CNN dat 4B verkent ‘hoe een leven eruitziet waarin mannen niet zo in het middelpunt staan’.

    TikTok en andere onlineplatforms vormen het belangrijkste strijdtoneel, sommige 4B-content is hier al miljoenen keren bekeken.

    In Zuid-Korea is de beweging ook online ontstaan, hoewel het al meer dan vijf jaar geleden is dat ze viraal ging in de mainstream media. Het is het Koreaanse publiek uiteraard niet ontgaan dat de beweging momenteel is overgeslagen naar de VS. Reacties variëren van ‘Huh? Is dat nog steeds een ding?’ tot meer introspectieve beschouwingen over de erfenis van 4B binnen Zuid-Korea. ‘Toen de politiek en de instellingen er niet in slaagden om adequaat te reageren op discriminatie van en geweld tegen vrouwen, werden [4B-aanhangers] gedwongen om op hun eigen terrein actie te ondernemen,’ schreef Sohn Heejung, een cultuurcriticus en feministisch onderzoeker, in de Koreaanse krant Hankyoreh.

    Toen 4B viraal ging in de mainstream media, gooiden drommen vrouwen hun make-up weg en knipten hun haar kort

    4B is in Zuid-Korea altijd een marginale beweging geweest, die wordt uitgedragen door een kleine groep mensen die hun persoonlijke leven bewust zien als een politieke daad van verzet. De aanhangers ervan worden vaak over één kam geschoren met de vele andere jonge Zuid-Koreanen die weigeren te trouwen en/of kinderen te krijgen – het land heeft het laagste vruchtbaarheidscijfer ter wereld –, maar bij die laatste groep zijn de redenen vaak eerder economisch dan uitgesproken feministisch of politiek van aard.

    De wortels van 4B zijn in Korea niet zo duidelijk aan te wijzen als in de VS. 4B dook rond 2015 voor het eerst op als een trend in onlinegemeenschappen die vooral op vrouwen waren gericht. Dit was een kritieke periode in het Zuid-Koreaanse feminisme waarin jonge vrouwen zich verenigden in de nasleep van een angstaanjagend incident: in 2016 werd een willekeurige vrouw van in de twintig door een man neergestoken in de buurt van het Gangnam-station in Seoul. ‘Ik deed het omdat vrouwen me altijd hebben genegeerd,’ zou de 34-jarige man hebben gezegd. De politie ontkende dat het incident het gevolg was van vrouwenhaat en verwees naar de psychische stoornissen van de moordenaar.

    Veel van mijn vrienden, die in de twintig en dertig zijn, herinneren zich deze periode als een keerpunt in hun leven. Ze schrokken van de gedachte dat dit elke vrouw had kunnen overkomen. Dus gingen ze naar herdenkingen in Gangnam en twitterden ze hashtags om andere vrouwen een hart onder de riem te steken. Dit was het moment waarop veel jonge vrouwen zich gingen identificeren als feminist, als reactie op de krachten in de Zuid-Koreaanse samenleving die buiten hun macht leken te liggen. Uit deze gedeelde paniek – en wanhopige pogingen tot empowerment – ontstond een beweging als 4B.

    Een paar jaar na het incident in Gangnam leek het feminisme zijn hoogtijdagen te beleven. De #MeToo-beweging zorgde ervoor dat mannen met machtige functies hun baan kwijtraakten, toenmalig presidentskandidaat Moon Jae-in verklaarde zichzelf in 2017 feminist en in 2018 gingen historische aantallen vrouwen de straat op om te protesteren tegen illegaal opgenomen ‘spycam’-beelden. In de tijd dat 4B viraal ging in de mainstream media, gooiden drommen vrouwen hun make-up weg en knipten hun haar kort, waarmee ze de patriarchale druk om er mooi uit te zien van zich afwierpen. Ze kwamen bekend te staan als de ‘ontsnap aan het korset’-beweging.

    Vies woord

    Toen kwam de tegenreactie. Enige context: ik leef in een kleine progressieve bubbel in Seoul. Mijn sociale kringen zijn veilige plekken voor feministen, waar we regelmatig frustraties delen over wijdverspreide vrouwenhaat en conservatieve gendernormen. Zuid-Korea heeft de hoogste loonkloof tussen mannen en vrouwen van alle OESO-landen; vrouwen zijn nauwelijks vertegenwoordigd in hogere en leidinggevende functies en vrouwonvriendelijke microagressie is de norm.

    Buiten mijn bubbel, in grotere delen van Zuid-Korea, is feminisme steeds meer een vies woord geworden en wordt het gezien als een taboe. Bij de meest recente presidentsverkiezingen in 2022 profiteerde de inmiddels afgezette president Yoon Suk Yeol van het antifeministische sentiment onder jonge mannelijke kiezers – een wereld van verschil met de vorige verkiezingen.

    Feministische bewegingen zoals 4B zijn door velen bestempeld als ‘extremistisch’ of ‘te radicaal’ en worden gezien als vergif voor de samenleving. Ik betwijfel ten zeerste of een Zuid-Koreaanse 4B-aanhanger daar in het openbaar voor uit zou komen zonder enige tegenreactie te verwachten. Het is dan ook ironisch dat 4B zo veel aandacht heeft gekregen in de VS – de grote broer van Zuid-Korea – terwijl feministen in het land waar de beweging is ontstaan te maken hebben met toenemende censuur.

    Deze negatieve reacties en gevaren voor vrouwenrechten zijn nog wijdverbreid. Helaas hebben Zuid-Korea en de VS nog een andere realiteit gemeen: veel jonge mannen zien zichzelf als slachtoffer. Doordat ze niet begrijpen wat de werkelijke oorzaken zijn van hun weinig stabiele omstandigheden, richten ze onterecht hun woede op vrouwen en andere minderheden.

    Neem mannen als Elon Musk en Nick Fuentes. In de nasleep van Trumps overwinning zijn deze boegbeelden van overwegend mannelijke proteststemmen nog harder gaan schreeuwen. Fuentes tweette onlangs in een post die viraal ging: ‘Jouw lichaam, mijn keuze. Voor altijd.’ The New Yorker noemde dit onheilspellend een ‘slogan die misschien het komende tijdperk van achteruitgang op het gebied van genderkwesties inluidt’.

    4B lijkt voor velen misschien een absurde beweging. Veel vrouwen, waaronder ikzelf, zien nog steeds de waarde in van (goed, veilig) mannelijk gezelschap. Maar het is niet moeilijk te begrijpen waarom 4B vandaag de dag bestaat. De wereld waarin we leven lijkt absurder te worden. De 4B-beweging is daar slechts een symptoom van.

  • VS: Jeff Bezos legt The Washington Post een nieuwe koers op

    VS: Jeff Bezos legt The Washington Post een nieuwe koers op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Toekomstige Duitse bondskanselier Merz brengt verrassingsbezoek aan Macron

    » Frankrijk: premier François Bayrou wil akkoorden met Algerije herzien

    Opiniestukken mogen geen strijdige meningen meer uitdragen

    Amazon-baas Jeff Bezos, die sinds 2013 ook eigenaar is van The Washington Post, kondigde woensdag aan dat de opiniekolommen van het dagblad voortaan ‘twee pijlers moeten verdedigen: persoonlijke vrijheden en vrije markten’, meldt NPR. Opvattingen ‘die tegen deze pijlers ingaan, zullen door anderen worden gepubliceerd’. In een bericht aan redacteuren zei de miljardair dat het publiceren van tegenstrijdige meningen in de pers ‘een achterhaalde praktijk’ was. Tegenwoordig ‘neemt het internet dat werk op zich’, schreef hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze nieuwste inmenging van de miljardair in de redactionele inhoud ‘heeft schok en ontzetting teweeggebracht bij de krant’, merkte de Amerikaanse publieke radio op. Opinieredacteur David Shipley kondigde onmiddellijk zijn ontslag aan. Het is niet de eerste keer dat een beslissing van Bezos stof doet opwaaien. Zo hield hij vorig jaar in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen een hoofdcommentaar tegen waarin The Washington Post zijn steun uitsprak voor de Democratische kandidaat Kamala Harris. Begin dit jaar stapte een cartoonist op nadat de opinieredactie een spotprent had geweigerd waarin Bezos voorkwam.

  • Toekomstige Duitse bondskanselier Merz brengt verrassingsbezoek aan Macron

    Toekomstige Duitse bondskanselier Merz brengt verrassingsbezoek aan Macron

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk: premier François Bayrou wil akkoorden met Algerije herzien

    » VS: Jeff Bezos legt The Washington Post een nieuwe koers op

    Ze spraken met name over de betrekkingen met de VS

    Friedrich Merz, winnaar van de Duitse parlementsverkiezingen en waarschijnlijk de nieuwe kanselier, is woensdagavond door Emmanuel Macron ontvangen in het Élysée-paleis voor een ‘geïmproviseerd werkdiner’, aldus Euronews. ‘Slechts drie dagen’ na zijn overwinning maakte de conservatieve leider ‘zijn eerste internationale reis, waarbij hij de dringende noodzaak onderstreepte om de Frans-Duitse as nieuw leven in te blazen tegen de achtergrond van snel verslechterende trans-Atlantische betrekkingen’, merkt de site op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De twee mannen bespraken in het bijzonder het recente bezoek van de Franse president aan Washington en de houding die moet worden aangenomen ten opzichte van de Amerikaanse president Donald Trump. Kort na de ontmoeting publiceerde de heer Merz een bericht in het Duits en Frans op X, waarin hij zijn gastheer bedankte: ‘Hartelijk dank, beste Emmanuel Macron, voor uw vriendschap en het vertrouwen dat u stelt in de Frans-Duitse betrekkingen. Samen kunnen onze landen grote dingen bereiken voor Europa.’

  • Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    Oekraïne en VS komen tot een akkoord over mineralen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bijna heel Chili platgelegd door gigantische stroomstoring

    » Israël: nieuw akkoord bereikt over uitwisseling van gijzelaars en gevangenen

    Zelensky zal het akkoord vrijdag in de VS paraferen

    Na weken van gespannen onderhandelingen bereikten Kyiv en Washington dinsdag een akkoord over de exploitatie van Oekraïense mineralen. Volgens een officiële bron die door CNN wordt geciteerd, werd het akkoord bereikt nadat ‘alles wat [voor Oekraïne] onaanvaardbaar was uit de tekst was verwijderd’. Bovendien ‘is nu duidelijker uitgelegd hoe dit akkoord zal bijdragen aan de veiligheid en vrede in Oekraïne’, aldus deze bron.

    De Oekraïense regering ‘zal naar verwachting woensdag groen licht geven voor de ondertekening van het akkoord’ en president Volodymyr Zelensky ‘is van plan om vrijdag naar de Verenigde Staten te reizen’ om het te paraferen, aldus Bloomberg.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel de precieze voorwaarden van het pact niet bekend zijn, wordt in de conceptovereenkomst die dinsdag werd besproken ‘niet langer geëist dat Oekraïne 500 miljard dollar bijdraagt aan een fonds dat in handen is van de Verenigde Staten’, zoals Donald Trump tijdens de onderhandelingen eiste, aldus The New York Times. ‘Er wordt ook niet van Oekraïne geëist dat het het dubbele van alle toekomstige Amerikaanse hulp aan de VS terugbetaalt, een eis die Zelensky had vergeleken met het opleggen van een langetermijnschuld aan Oekraïne,’ voegt het dagblad eraan toe.

    Volgens Financial Times voorziet de overeenkomst daarentegen in ‘de oprichting van een fonds waarin Oekraïne 50 procent van de toekomstige inkomsten uit de winning van mineralen, olie en gas zal storten. Het fonds zal worden gebruikt om te investeren in projecten in Oekraïne’. Maar ‘de activiteiten van het fonds zullen niet van toepassing zijn op middelen die al in de Oekraïense staatsbegroting zijn opgenomen, wat betekent dat ze geen invloed zullen hebben op de activiteiten van Naftogaz en Ukrnafta, de grootste olie- en gasproducenten van het land’, voegt het zakenblad toe.

  • Denen ondertekenen satirische petitie om Californië te kopen

    Denen ondertekenen satirische petitie om Californië te kopen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Geologen ontdekken enorme methaanuitstoot onder Antarctica

    » Rusland gebruikt oorlogsmusea op scholen om kinderen te indoctrineren

    Het is een reactie op Trumps plan om Groenland te kopen

    Sinds Donald Trump in januari is aangetreden als president van de VS, heeft hij onder andere geprobeerd Groenland van Denemarken te kopen. Onder Denen gaat nu een satirische petitie rond om Californië van de VS over te kopen. Meer dan tweehonderdduizend Denen hebben de petitie al ondertekend, schrijft The Guardian.

    Boven aan de website van de petitie staat de slogan Måke Califørnia Great Ægain. Er zijn zelfs Denen die voorstellen Californië om te dopen tot New Denmark. ‘We brengen hygge naar Hollywood, fietspaden naar Beverly Hills en biologische smørrebrød naar elke straathoek’, zo staat te lezen in de petitie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Deense petitie om Californië te kopen mag dan wel een grap zijn, het Amerikaanse bod om Groenland te kopen lijkt bloedserieus. Buddy Carter, een Republikeinse vertegenwoordiger van Georgia, maakte onlangs bekend dat hij een wetsvoorstel had ingediend om de aankoop van Groenland mogelijk te maken en het eiland om te dopen tot ‘Red, White and Blueland’. Donald Trump wil Groenland kopen vanwege de bodemschatten en grondstoffen die het grootste eiland ter wereld rijk is.

  • Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    De VS willen Oekraïense mineralen in ruil voor financiële hulp

    Maandag is het drie jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel. De regering-Trump maakt er haast mee om een einde te maken aan het conflict, maar haar voorstel om financiële steun aan Kyiv te verlenen in ruil voor rechten op lithium en andere schaarse grondstoffen in het land zint president Volodymyr Zelensky niet. ‘Ik wil niet iets aannemen wat tien generaties Oekraïners zullen moeten terugbetalen,’ verklaarde Zelensky op een persconferentie. Ook wil hij dat de VS Oekraïne voldoende veiligheidsgaranties bieden, aldus The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    WSJ merkt op dat op hetzelfde moment, in de Amerikaanse media, ‘de Trump-regering een aanvallende toon aanslaat’ over deze kwestie. Nationaal Veiligheidsadviseur Mike Walz en minister van Defensie Pete Hegseth herhaalden zondagochtend op Fox News dat een economisch partnerschap tussen de Verenigde Staten en Oekraïne welkom zou zijn vanwege de ‘enorme’ financiële hulp die de Amerikanen al hebben gegeven.