Tag: Verenigde Staten

  • Hooggerechtshof geeft Trump toestemming om transgenders uit het leger te weren

    Hooggerechtshof geeft Trump toestemming om transgenders uit het leger te weren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Hamas ziet geen heil meer in onderhandelingen

    » Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Een federaal hof van beroep moet zich nog over de zaak buigen

    Een lagere rechtbank had een door de Amerikaanse president uitgevaardigd decreet om transgenders van het leger uit te sluiten opgeschort. Dinsdag hief de hoogste gerechtelijke instantie van de VS met een meerderheid van zes stemmen – zes conservatieve rechters tegen drie progressieve – deze opschorting tot nader order op. Het is nu wachten totdat een federaal hof van beroep zich over de inhoud van de zaak heeft uitgesproken. Er werden geen redenen gegeven voor de beslissing.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze uitspraak van het Hooggerechtshof ‘is een sterk signaal dat de regering een goede kans maakt om op de lange termijn te winnen’, aldus NPR. Twee federale rechters, één in de staat Washington en één in de federale hoofdstad, hadden een presidentieel decreet opgeschort dat transgenders uitsloot van de strijdkrachten. Maar de regering-Trump ging in beroep tegen deze beslissingen en bracht de zaak vervolgens voor het Hooggerechtshof.

  • Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Oman kondigt staakt-het-vuren aan tussen de VS en de Houthi’s

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hooggerechtshof geeft Trump toestemming om transgenders uit het leger te weren

    » Gaza: Hamas ziet geen heil meer in onderhandelingen

    Mogelijk heeft Iran de rebellen overgehaald hun aanvallen te staken

    De Verenigde Staten en de Jemenitische opstandelingen zullen elkaar niet langer aanvallen, aldus het sultanaat Oman dinsdag, dat uitlegde dat het had opgetreden als bemiddelaar tussen de Amerikanen en de Houthi’s. Eerder had president Donald Trump aangekondigd dat de Amerikaanse aanvallen op de rebellen zouden worden stopgezet. Volgens Ali Hashem, een journalist bij Al-Jazeera, ‘is het mogelijk dat Iran heeft geholpen om de Houthi’s zover te krijgen dat ze hun aanvallen beginnen te de-escaleren’, ‘vooral als dit uiteindelijk terug te zien is in de onderhandelingen tussen Iran en de Verenigde Staten’. Dit ‘zou een stimulans kunnen zijn geweest om de gesprekken over kernwapens te versnellen’, voegde hij eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Oman verduidelijkte dinsdag dat de overeenkomst tussen de Verenigde Staten en de Houthi’s betrekking had op Amerikaanse schepen die in de Zwarte Zee en de zeestraat Bab el Mandeb varen. Het communiqué van Muscat maakt echter geen melding van een wapenstilstand met Israël. De aankondiging van het akkoord kwam enkele uren nadat Israëlische luchtaanvallen de internationale luchthaven van de Jemenitische hoofdstad Sanaa verwoestten, waarbij volgens de rebellen, die gesteund worden door Teheran, drie mensen omkwamen.

  • VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: westernfilm Rust na lange tijd nu eindelijk uitgekomen

    » VK: Reform UK wint zetel met een marge van zes stemmen

    Buitenlandminister Marco Rubio neemt tijdelijk zijn taken over

    Donald Trump heeft op donderdag 1 mei de eerste ‘grote’ wijziging in zijn Witte Huis-team doorgevoerd, meldt The Washington Post. Michael Waltz, zijn nationale veiligheidsadviseur, werd anderhalve maand na de Signalgate-affaire, door Fox News omschreven als ‘een debacle’ en door HuffPost als ‘een fiasco’, uit zijn functie ontheven.

    Begin maart had Waltz per ongeluk een journalist van The Atlantic toegevoegd aan een chat tussen ambtenaren van de regering over een operatie in Jemen. ‘Een crisis die de krantenkoppen haalde en gêne veroorzaakte binnen de regering’, merkt The Wall Street Journal (WSJ) op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Trump lijkt een elegante manier te hebben gevonden om van Waltz af te komen’, aldus Axios. Hij benoemde hem tot Amerikaans ambassadeur bij de Verenigde Naties, een positie die nog vacant was. ‘Mike Waltz heeft hard gewerkt om de belangen van onze natie tot zijn prioriteit te maken. Ik weet dat hij hetzelfde zal doen in zijn nieuwe functie’, zei de Amerikaanse president op sociale media, zonder de affaire te noemen. De WSJ merkt op dat het staatshoofd weinig belangstelling heeft voor deze functie bij de VN ‘omdat het in New York is en hij zijn gezant niet regelmatig hoeft te zien en ook omdat hij een hekel heeft aan de organisatie’.

    Marco Rubio, de huidige minister van Buitenlandse Zaken, wordt de interim-veiligheidsadviseur. Om een minister te vinden die deze dubbele rol vervult, moet je terug naar Henry Kissinger, in 1973, maar ‘het Kissinger-experiment wordt door de meeste historici niet als een succes beschouwd’, aldus The New York Times.

    Volgens CNN kwam het nieuws als een verrassing voor leden van de regering. Een journalist van de zender informeerde de woordvoerder van Buitenlandse Zaken zelf tijdens een persbriefing. ‘De president heeft een goed idee wie zijn programma het beste kan uitvoeren,’ zei ze.

  • VS: westernfilm Rust na lange tijd nu eindelijk uitgekomen

    VS: westernfilm Rust na lange tijd nu eindelijk uitgekomen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: Reform UK wint zetel met een marge van zes stemmen

    » VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    De opnames liepen vertraging op door een sterfgeval

    Eindelijk is in de Verenigde Staten de westernfilm Rust uitgebracht. De opnames van de film in oktober 2021 in New Mexico werden overschaduwd door de dood van de director of photography Halyna Hutchins, die werd neergeschoten terwijl acteur Alec Baldwin een scène repeteerde met een geladen revolver. Korte tijd later overleed ze in het ziekenhuis op 42-jarige leeftijd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Marktleider AMC, een Amerikaanse televisiezender, vertoont de western niet. De western is ook niet beschikbaar op Netflix. De film ging in de herfst in première in Polen. Een paar filmzalen vertonen de western vanaf aanstaande vrijdag in Zuid-Californië, aldus Los Angeles Times. Rust is ook te huren op streamingplatforms voor 14,99 dollar.

    Baldwin, die door de staat New Mexico werd vervolgd, ontsnapte in juli 2024 aan zijn veroordeling. Hannah Gutierrez-Reed, de vrouw die als wapenhandelaar voor de opnames was ingehuurd en toezicht moest houden op het wapengebruik tijdens de set, zit een gevangenisstraf van veertien maanden uit wegens dood door schuld. De producenten zeiden dat ze de film wilden afmaken ‘als een eerbetoon aan Hutchins en haar werk’, aldus Los Angeles Times.

  • Oekraïne en de VS ondertekenen partnerschapsovereenkomst

    Oekraïne en de VS ondertekenen partnerschapsovereenkomst

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël: regio rond Jeruzalem kampt met grote branden

    » India sluit zijn luchtruim voor Pakistaanse vliegtuigen

    Er komt een wederopbouwfonds en de VS krijgen toegang tot aardmetalen

    Op woensdag 30 april hebben Oekraïne en de Verenigde Staten in Washington een uitgebreide economische partnerschapsovereenkomst ondertekend. Onderdeel van het akkoord is dat er een fonds wordt opgericht om te investeren in de wederopbouw van Oekraïne en dat de Amerikanen toegang krijgen tot de Oekraïense natuurlijke hulpbronnen, aldus The Wall Street Journal. Oekraïne beschikt over grote voorraden zeldzame aardmetalen, die zeer gewild zijn vanwege hun toepassing in elektronica, en over voorraden grafiet, lithium, titanium, uranium en andere mineralen.

    De overeenkomst met de Verenigde Staten voorziet in de financiering van ‘projecten voor de winning van mineralen, olie en gas’, aldus de Oekraïense minister van Economie Yulia Svyrydenko, die naar Washington reisde om het document te ondertekenen. Maar Oekraïne ‘behoudt de volledige eigendom van en controle over deze hulpbronnen’, met inbegrip van de bodem, en ‘de Oekraïense staat bepaalt waar en wat er wordt ontgonnen’, benadrukte ze.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De laatste versie van de overeenkomst (…) biedt geen concrete veiligheidsgaranties voor Oekraïne’, schrijft The Washington Post. Maar de tekst geeft aan dat Kyiv en Washington het erover eens zijn dat de overeenkomst een ‘strategische afstemming op lange termijn’ tussen de twee landen uitdrukt, evenals Amerikaanse steun ‘voor de veiligheid, welvaart, wederopbouw en integratie van Oekraïne in de mondiale economische structuren’.

    De BBC, die een videoboodschap van de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent onderzocht waarin het akkoord tussen Kyiv en Washington wordt bekendgemaakt, merkt op dat ‘het taalgebruik’ van dit lid van de Trump-regering ook ‘meer solidariteit met Oekraïne dan gewoonlijk’ uitdrukt. Bessent heeft het in het bijzonder over de ‘grootschalige invasie van Rusland’, een uitdrukking die zeer zelden wordt gebruikt door Washington sinds de Republikeinse president weer aan de macht is.

    De mineralenovereenkomst is een echte ‘opkikker’ voor de Oekraïners in een tijd waarin ze ‘dagelijks worden geconfronteerd met bombardementen vanuit Rusland’, aldus The Wall Street Journal. Een paar uur voordat het Amerikaans-Oekraïense partnerschap werd ondertekend, werden twee mensen gedood en raakten vijf mensen gewond bij een andere Russische drone-aanval op een woonwijk in Odessa, meldt The Kyiv Independent.

  • Canada: liberale premier Mark Carney uitgeroepen tot verkiezingswinnaar

    Canada: liberale premier Mark Carney uitgeroepen tot verkiezingswinnaar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Poetin kondigt staakt-het-vuren van drie dagen aan

    » Spanje en Portugal urenlang in het donker door enorme stroomstoring

    Het is nog onzeker of hij een parlementsmeerderheid zal halen

    De Liberale Partij van de Canadese premier Mark Carney heeft maandag de verkiezingen gewonnen, volgens prognoses van lokale media. De resultaten van de stemming, die nog voorlopig zijn, maken het echter niet mogelijk om te bepalen of de premier een meerderheid in het parlement zal hebben, aldus Radio-Canada.

    Nog maar een paar maanden geleden leek de weg vrij voor de Canadese Conservatieven onder leiding van Pierre Poilievre om terug te keren naar de regering na tien jaar aan de macht te zijn geweest onder Justin Trudeau. Maar de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis en zijn ongekende offensief tegen Canada, met invoerrechten en annexatiedreigementen, hebben dat allemaal veranderd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Carney ‘is begonnen aan een marathon voor de ogen van een bevolking die vol ongeduld uitziet naar het moment dat hun herrieschoppende bondgenoot [de VS] weer een schijn van economische stabiliteit en voorspelbaarheid heeft teruggewonnen’, schrijft Le Devoir in een redactioneel commentaar.

    Maar ‘de vermoeidheid die de liberalen van Justin Trudeau [onder de Canadezen] hebben opgewekt na een decennium lang aan de macht te zijn geweest, zou snel kunnen terugkeren in het nationale debat als resultaten uitblijven’, waarschuwt het Franstalige Canadese dagblad.

  • Civiele advocaten eisen dat VS gedeporteerde immigranten terughalen uit El Salvador

    Civiele advocaten eisen dat VS gedeporteerde immigranten terughalen uit El Salvador

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » 130.000 Afghanen teruggekeerd, WHO voorspelt massale toename migranten

    » Parijs legt autogebruik aan banden: luchtkwaliteit aanzienlijk verbeterd

    Het beroep op de Alien Enemies Act uit 1798 zou onwettig zijn

    Onlangs gebruikte de regering-Trump de Alien Enemies Act uit 1798 om immigranten zonder proces naar Salvadoraanse gevangenissen te deporteren. Deze beslissing wordt door verschillende groepen aangevochten, waaronder de rechtenorganisatie ACLU, de American Civil Liberties Union. De groep is er eerder in geslaagd een stop af te kondigen voor alle deportaties. Nu probeert ze in een nieuw proces ook de gedeporteerden terug naar de VS te halen, schrijft The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De nieuwe zaak van de ACLU rust op twee argumenten. Ten eerste zouden gedeporteerden niet voldoende tijd krijgen om hun uitzetting aan te vechten; in sommige gevallen kregen ze daar slechts twaalf uur voor. Het tweede (centralere) punt is dat het gebruik van de Alien Enemies Act uit 1798 onwettig zou zijn, aangezien het alleen van kracht is in tijden van oorlog of bij een dreigende buitenlandse invasie. Trump oppert dat immigratie door de criminele organisatie Tren de Aragua steun krijgt van de Venezolaanse overheid en dat er dus sprake is van een invasie. Dit wordt door verscheidene rechters en advocaten aangevochten.

    Op basis van deze twee punten ligt Trumps beleid nu onder vuur, maar ‘het kan moeilijk zijn om de regering tot actie aan te zetten om deze mannen terug te halen uit El Salvador’, aldus The New York Times. ‘Mr. Abrego Garcia [die eerder ten onrechte is uitgezet] blijft in El Salvador, ondanks het feit dat het Hooggerechtshof heeft gezegd dat het Witte Huis hem in vrijheid moet stellen.’

  • Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    » Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Hegseth is een oud-presentator zonder ervaring in defensie

    Volgens berichten zou Donald Trump op zoek zijn naar een nieuwe kandidaat voor de post van defensieminister en de huidige minister Pete Hegseth willen vervangen. De informatie werd door de Amerikaanse publieke radiozender NPR verkregen van een ‘functionaris die niet bevoegd was om in het openbaar te spreken’.

    Volgens de functionaris gebruikte de minister van Defensie opnieuw de Signal-berichtenapp op zijn persoonlijke smartphone om vertrouwelijke informatie over luchtaanvallen op Houthi-doelen in Jemen door te geven aan een groep waar onder anderen zijn vrouw, zijn broer en zijn advocaat in zaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In maart deelde Hegseth vergelijkbare informatie met hoge regeringsfunctionarissen in een andere groepsapp van Signal, waar per ongeluk ook een verslaggever van The Atlantic aan toegevoegd was. ‘President Trump steunt hem volledig,’ aldus zijn woordvoerster Karoline Leavitt. Hegseth heeft het op zijn beurt over een kliek die georkestreerd wordt door ‘wraakzuchtige voormalige werknemers’.

    Vier adviseurs moesten vorige week het Pentagon verlaten, onder wie voormalig woordvoerder John Ullyot, die in een opiniestuk op de nieuwswebsite Politico sprak van een ‘totale chaos’ binnen het ministerie. Drie andere collega’s, die zonder opgaaf van reden werden ontslagen, beweren ‘niets te hebben bekendgemaakt’ en spreken van een ‘onterecht’ ontslag. Volgens de Democratische senator Jeanne Shaheen is Trump de echte schuldige. Hij heeft namelijk ‘een voormalige presentator zonder ervaring’ op zo’n cruciale functie benoemd.

  • Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    De winst en omzet van Tesla zijn fors gedaald

    Multimiljardair Elon Musk, eigenaar van Tesla, X en SpaceX, maakte dinsdag bekend dat hij ‘van plan is minder tijd te besteden’ aan zijn werk als hoofd van het Department of Government Efficiency (DOGE) van het Witte Huis, ‘om meer tijd te kunnen besteden aan de fabrikant van elektrische voertuigen [Tesla], waarvan de verkoop in het eerste kwartaal is gedaald’, meldt The Hill.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Vanaf mei volgend jaar zal mijn tijd voor DOGE waarschijnlijk aanzienlijk afnemen,’ zei hij tijdens een conference call over de financiële resultaten van Tesla. ‘Ik zal me er denk ik tot het einde van de presidentiële termijn aan moeten blijven wijden, gewoon om ervoor te zorgen dat verspilling en fraude niet terugkomen,’ benadrukte hij desondanks.

    Tesla’s winst in het eerste kwartaal van 2025 daalde met 71 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024 en de omzet daalde met 9 procent tot 19,3 miljard dollar, ‘ver onder de verwachtingen van analisten’, merkt The Hill op. Elon Musks betrokkenheid bij de Trump-administratie heeft Tesla blootgesteld aan vandalisme, boycots en protesten in de VS en de rest van de wereld.

  • Vladimir Poetin ‘open voor gesprek’ met Oekraïne

    Vladimir Poetin ‘open voor gesprek’ met Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Paus Franciscus op 88-jarige leeftijd overleden

    » Israël geeft ‘fouten’ toe bij het doden van Palestijnse reddingswerkers

    Deze week gaan Oekraïne, Europa en de VS met elkaar in gesprek

    Vladimir Poetin heeft maandag bekendgemaakt dat hij bereid is tot een bilateraal gesprek over de oorlog in Oekraïne. Poetin suggereert dat de beoogde onderhandelingen ‘een eind aan de aanvallen op burgerinfrastructuur’ kunnen betekenen, meldt de BBC. De laatste directe gesprekken tussen Rusland en Oekraïne vonden in 2022 plaats.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit nieuws komt te midden van veel ontwikkelingen rond de oorlog in Oekraïne. Deze week staan al gesprekken gepland tussen Oekraïne, Europa en de VS over de toekomst van militaire steun uit de VS, die president Zelensky eerder onder druk zetten om in onderhandeling te gaan met Rusland. Ook was er een onverwacht ‘paasbestand’ van 30 uur. Beide partijen beschuldigen elkaar echter van het verbreken van dit bestand, aldus de BBC.

    Het is nog onduidelijk of en hoe de door Poetin voorgestelde mogelijke onderhandelingen zullen plaatsvinden. Dit hangt waarschijnlijk af van de uitkomst van de gesprekken tussen Europa, de VS en Oekraïne deze week.

  • VS: regering-Trump zoekt manieren om Fed-baas Powell te ontslaan

    VS: regering-Trump zoekt manieren om Fed-baas Powell te ontslaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije opent rechtszaak tegen tweehonderd gearresteerde demonstranten

    » DR Congo: minstens 148 doden bij brand aan boord van een boot

    De positie van Powell wordt door de wet beschermd

    Opnieuw dreigt iemand het slachtoffer te worden van Trumps heksenjacht: Jerome Powell, de voorzitter van de Amerikaanse Federal Reserve Bank (Fed). Donderdag verklaarde Trump van plan te zijn Powell te ontslaan, ook al houdt de voorzitter vol dat hij zijn termijn, die afloopt in 2026, zal uitzitten.

    Vrijdag verklaarde Kevin Hassett, de belangrijkste economische adviseur van de Amerikaanse president, dat ‘het Witte Huis manieren overweegt’ om Jerome Powell te verwijderen, ‘ondanks de juridische waarborgen die zijn positie beschermen’, meldt The Hill.

    Op woensdag waarschuwde Powell ‘dat de tarieven van Trump de economische groei kunnen vertragen en de inflatie kunnen verhogen’ – de gevreesde ‘stagflatie’ – ‘waardoor de Fed waarschijnlijk de rente niet kan verlagen’, legt de Amerikaanse site uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de huidige wet kan de voorzitter van de Fed alleen door het Witte Huis worden ontslagen wegens wangedrag of grove nalatigheid bij de uitvoering van zijn taken. Maar ‘Trump heeft duidelijk gemaakt dat hij bereid is om te breken met normen en precedenten, zelfs als dat monumentale gevolgen kan hebben’, aldus CNN.

    ‘De onafhankelijkheid van de Fed ten opzichte van het Witte Huis is altijd als essentieel beschouwd voor de stabiliteit van de wereldeconomie en het financiële systeem’, aldus The New York Times. Volgens The Atlantic is het de vraag of de Fed nu ‘beslissingen over de rente kan nemen zonder inmenging van de politiek’.

    ‘Als Trump de Fed dwingt om een politieke beslissing te nemen door Powell te ontslaan en een vertrouweling te installeren als hoofd van de centrale bank, zullen investeerders over de hele wereld nog meer Amerikaanse activa dumpen en hun toevlucht zoeken in de relatieve veiligheid van de euro, waardoor de binnenlandse leenkosten zullen stijgen. Het zou een chaos worden, met kosten die in de triljoenen dollars lopen en repercussies die nog tientallen jaren voelbaar zouden zijn’, aldus het tijdschrift.

  • Trump: ‘De VS en China zijn in onderhandeling over handelstarieven’

    Trump: ‘De VS en China zijn in onderhandeling over handelstarieven’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland haalt de taliban van de lijst met terroristische organisaties af

    » Israël voert luchtaanvallen uit op Palestijns tentenkamp: minstens 37 doden

    De tarieven bedreigen de handel tussen de twee landen

    De Amerikaanse president Donald Trump onthulde donderdag dat de Verenigde Staten en China ‘een overeenkomst over tarieven bespreken’ en dat zo’n overeenkomst ‘in de komende drie tot vier weken’ kan worden bereikt, meldt ABC News. ‘Ze hebben verschillende keren contact met ons opgenomen,’ aldus Trump, waarmee hij doelde op de Chinese leiders. Na de escalatie van de afgelopen weken passen de Verenigde Staten nu een minimum van 145 procent aan heffingen toe op Chinese producten, terwijl Peking Amerikaanse producten belast tot 125 procent. Als deze situatie blijft voortduren, zal dit vrijwel alle handel tussen de twee landen bedreigen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Eerder op de dag ontving de miljardair de Italiaanse premier Giorgia Meloni in het Witte Huis, met wie hij ook de tarieven besprak. Hij zei er ‘100 procent’ zeker van te zijn dat er een handelsovereenkomst met de Europese Unie (EU) zou worden bereikt. Europese producten worden momenteel belast tegen een tarief van 10 procent wanneer ze de Verenigde Staten binnenkomen. Het dreigement om dit tarief te verhogen tot 20 procent werd op 9 april door Washington voor negentig dagen opgeschort. Tegelijkertijd schortte de EU voor dezelfde periode de tegenmaatregelen op die zij van plan was half april op te leggen.

  • VS: regering bevriest 2,2 miljard dollar aan subsidies voor de Harvard-universiteit

    VS: regering bevriest 2,2 miljard dollar aan subsidies voor de Harvard-universiteit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hongarije neemt amendement aan om twee geslachten in de grondwet vast te leggen

    » Nigeria: ten minste 52 doden door oplaaiend geweld in de deelstaat Plateau

    De universiteit moet een eind maken aan haar diversiteitsprogramma

    De regering-Trump heeft 2,2 miljard dollar aan subsidies voor de universiteit van Harvard tijdelijk stopgezet. Het besluit werd maandag bekendgemaakt nadat de prestigieuze instelling – waar geregeld studentenprotesten tegen de oorlog van Israël in Gaza plaatsvinden – weigerde te buigen voor de eisen van het Witte Huis. Begin april eiste de Trump-regering dat Harvard een einde maakte aan programma’s die gericht waren op het bevorderen van diversiteit en veranderingen doorvoerde in programma’s die ‘antisemitische pesterijen aanwakkeren’. Ze riep ook op tot een ‘audit’ van de meningen van studenten en faculteiten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een brief verzekerde de voorzitter van de universiteit, Alan Garber, het publiek maandag dat Harvard ‘geen afstand zal doen van haar onafhankelijkheid of haar grondwettelijk gewaarborgde rechten’. Het geschil tussen de universiteit en de staat ‘zal vrijwel zeker worden beslecht in een federale rechtbank’, aldus The Boston Globe. Volgens het dagblad is de reactie van Harvard ‘de sterkste reactie tot nu toe op het harde optreden van de Trump-regering tegen elite-universiteiten’. De Columbia-universiteit daarentegen is de afgelopen weken begonnen met drastische hervormingen die door de regering worden geëist in een poging om 400 miljoen dollar aan bevroren subsidies terug te krijgen.

  • Rusland voert aanval uit op centrum van Oekraïense stad Soemy: 34 doden

    Rusland voert aanval uit op centrum van Oekraïense stad Soemy: 34 doden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru: schrijver Mario Vargas Llosa op 89-jarige leeftijd overleden

    » Ecuador: zittend president Daniel Noboa herkozen

    De aanslag vond plaats terwijl mensen naar de kerk gingen

    Bij een Russisch bombardement op het centrum van Soemy in het noordoosten van Oekraïne zijn afgelopen zondag volgens de Oekraïense autoriteiten minstens vierendertig mensen omgekomen en meer dan tachtig mensen gewond geraakt. De aanval werd uitgevoerd met twee ballistische raketten en is een van de dodelijkste aanvallen tot nu toe dit jaar. De stad Soemy ligt ongeveer 50 kilometer van de grens met Rusland af. Bij de aanval kwamen meerdere kerkgangers om het leven die onderweg waren naar de kerk om Palmzondag te vieren.

    ‘De omvang van de schade is nog niet bekend’, aldus het Russische mediakanaal Meduza. Maar Igor Klymenko, de Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken, verzekerde al dat er bij de aanval veel burgerslachtoffers zijn gevallen, ‘op straat, op de weg, in het openbaar vervoer, maar ook in hun huizen’. De vreselijke aanval lokte ook een reactie uit van Volodymyr Zelensky. De Oekraïense president ‘riep de Verenigde Staten, Europa en andere landen op om krachtig te reageren op deze aanvallen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Oekraïense mediaorganisatie The Kyiv Independent meldt dat de raketaanval plaatsvond ‘op een moment dat Washington probeert een staakt-het-vuren te bewerkstelligen tussen Rusland en Oekraïne’. Op 11 april ontmoette Witte Huis-gezant Steve Witkoff Vladimir Poetin om dit doel te bereiken, maar Moskou heeft nog steeds niet ingestemd met een wapenstilstand. ‘De dag vóór de aanval had president Donald Trump bevestigd dat de onderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne goed verliepen, en hij riep op tot een snelle oplossing van het conflict.’

    De Oekraïense generale staf beweerde op 9 april dat de Russen een groot offensief waren gestart in de oblasten Soemy en Charkiv, in het noordoosten van Oekraïne. De Russische aanvallen op zondag 13 april zouden deel uitmaken van deze nieuwe fase van de oorlog. Maar The Kyiv Independent beweert dat de datum niet willekeurig is gekozen: ‘Palmzondag wordt door christenen gevierd op de laatste zondag voor Pasen. In Oekraïne gaan veel mensen op deze heilige dag naar de kerk.’

  • Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    Gaan de VS het Hongarije van Orbán achterna?

    MAGA-conservatievelingen zijn dol op Viktor Orbán. Maar dankzij hem is Hongarije inmiddels corrupt en verarmd en is de economie gestagneerd. Als Orbáns autoritaire overname als voorbeeld wordt genomen, ziet Anne Applebaum de toekomst van Amerika somber in.

    Sjieke hotels en dure restaurants bepalen tegenwoordig het aanzien van het centrum van Boedapest, een stad die ooit bekendstond om haar vervallen gevels. In het centrum van de stad zijn ook nieuwe monumenten verrezen. Een daarvan, een imitatie van het Vietnammonument in Washington D.C., is een eerbetoon aan het verloren gegane, negentiende-eeuwse Hongaarse Rijk. In plaats van namen van oorlogsslachtoffers staan er namen op van voormalige ‘Hongaarse’ plaatsen – dorpen en steden die nu in Roemenië, Slowakije, Oekraïne of Polen liggen. De in lange granieten muren gegraveerde namen vormen een plechtig eerbetoon met een eeuwig brandende vlam.

    Maar achter de nationalistische kitsch en de toeristische attracties gaat een heel andere realiteit schuil. Hongarije, dat ooit werd gezien als het rijkste land van Centraal-Europa (‘de gelukkigste barak in het socialistische kamp’ zoals het land tijdens de Koude Oorlog werd genoemd), en dat later het Centraal-Europese land was waar investeerders het meeste heil in zagen, is tegenwoordig een van de armste landen, om niet te zeggen hét armste land, van de Europese Unie.

    Orbán in Amerika

    De industriële productie neemt jaar na jaar af. De productiviteit is de laagste in de wijde omtrek. De werkloosheid neemt steeds meer toe. Ondanks alle grote woorden van de regeringspartij over traditionele waarden, krimpt de bevolking. Misschien komt dat doordat jonge mensen geen kinderen willen krijgen in een land waar twee derde van de inwoners het landelijke onderwijssysteem als ‘slecht’ betitelt en waar afdelingen van ziekenhuizen sluiten omdat er zo veel artsen zijn uitgeweken naar het buitenland. Misschien dat getalenteerde mensen niet in een land willen blijven dat al drie jaar op rij als het meest corrupte land binnen de EU wordt gezien. Zelfs de Index van Economische Vrijheid – die wordt gepubliceerd door de Heritage Foundation, de aan MAGA-gelieerde denktank achter Project 2025 – plaatst Hongarije helemaal onderaan de EU-lijst waar het de integriteit van de overheid betreft.

    Toeristen in het centrum van Boedapest merken niets van deze neergang. Net zo min als rechts Amerika, kennelijk. Want hoewel de premier van Hongarije, Viktor Orbán, geen minerale rijkdommen heeft weg te geven en niet over een noemenswaardig leger beschikt, speelt hij een buitenproportionele rol in het politieke debat in Amerika. Tijdens de presidentiële campagne van 2024 had Orbán diverse ontmoetingen met Donald Trump.

    Een Republikeins Congreslid omschreef het land als ‘een van de succesvolste modellen van conservatief bestuur’

    In mei 2022 organiseerde een pro-Orbán-denktank de rechtse Conservative Political Action Conference (CPAC) in Boedapest, en drie maanden later ging Orbán naar Texas om te spreken op de CPAC-conferentie in Dallas. Tijdens de derde editie van CPAC-Hongarije, vorig jaar, omschreef een Republikeins Congreslid het land als ‘een van de succesvolste modellen van toonaangevende conservatieve opvattingen en bestuur’. In een videoboodschap noemde Steve Bannon Hongarije ‘een inspiratiebron voor de hele wereld’. Kevin Roberts van de Heritage Foundation heeft, in weerwil van de analyse die zijn eigen instituut heeft gemaakt van de manier waarop Hongarije wordt bestuurd, het moderne Hongarije geprezen als ‘niet zomaar een model voor moderne staatskunde, maar hét model’.

    Orbáns autocratische overname

    Wat is dit dan voor model, dat zo veel bewondering oogst? Op de eerste plaats heeft het niets van doen met moderne staatskunde. Het is een zeer oude, zeer bekende blauwdruk voor een autocratische machtsovername, die is gehanteerd door zowel rechtse als linkse leiders, van Recep Tayyip Erdoğan tot Hugo Chávez.

    Na Orbáns herverkiezing in 2010 heeft hij stelselmatig ambtenaren vervangen door loyalisten; economische drukmiddelen en regelgeving ingezet om de vrije pers de mond te snoeren; universiteiten hun onafhankelijkheid ontnomen en zelfs een universiteit gesloten; het rechtssysteem gepolitiseerd; en meer dan eens de grondwet aangepast voor zijn eigen electorale gewin. 

    Orbáns autocratische overname is precies waar ze in Amerika zo’n bewondering voor koesteren

    Tijdens de coronaepidemie verleende hij zichzelf noodbevoegdheden, die hij tot op de dag van vandaag heeft gehouden. Hij is openlijk banden aangegaan met Rusland en China, heeft zich op EU-vergaderingen doen gelden als spreekbuis van het Russische buitenlandsbeleid en heeft schimmige Chinese investeerders toegang geboden tot zijn land.

    Deze autocratische overname is precies waar onder meer Bannon en Roberts zo’n bewondering voor koesteren, en het is precies wat ze nu zelf proberen te bewerkstelligen in Amerika. De uitholling van het ambtenarenapparaat is al gaande, de druk op de pers en de universiteiten wordt opgevoerd en er wordt ook al gesproken over grondwetswijzigingen. Maar we horen de pleitbezorgers van deze ideeën zelden over hoe het de Hongaarse economie is vergaan, of de gewone Hongaar, toen die wijzigingen eenmaal waren doorgevoerd. Evenmin kijken ze naar de tegenstellingen tussen Orbáns retoriek en de realiteit van zijn beleid. Orbán heeft het bijvoorbeeld heel veel over het weren van emigranten, maar op zeker moment heeft zijn regering visa verstrekt aan willekeurig welke inwoner van een land buiten de EU, als diegene voor 300.000 euro aan staatsobligaties kocht van geheimzinnige offshorebedrijven.

    Orbán en de oligarchie

    Orbán heeft de mond vol van familiewaarden, al geeft zijn regering per hoofd van de bevolking minder uit aan gezondheidszorg dan welk ander EU-land ook. Hij heeft ook de toegang tot IVF aan banden gelegd. En dan is er nog het beruchte geval van een man die seksueel misbruik van kinderen in tehuizen bleek te hebben toegedekt, maar die Orbán evengoed gratie verleende. 

    Orbán praat ook graag over ‘het volk’, terwijl hij zijn vrijwel absolute macht niet gebruikt om de Hongaarse welvaart te bevorderen maar om nog meer geld toe te spelen aan een klein groepje rijke zakenlieden, van wie sommige familie van hem zijn. In Boedapest worden deze oligarchen soms NER genoemd, of NER-mensen, of NERistani – bijnamen die zijn afgeleid van Nemzeti Együttműködés Rendszere, ofwel het Systeem van landelijke samenwerking, de Orwelliaanse naam die Orbán zijn politieke systeem heeft gegeven – en deze NERistani profiteren direct van hun nauwe banden met de leider.

    Direkt36, een van de weinige overgebleven teams van onderzoeksjournalisten in Hongarije, heeft onlangs een documentaire gemaakt, The Dynasty, waarin onder meer is te zien hoe aanbestedingen voor staats- en EU-contracten vanaf ongeveer 2010 bewust zo zijn opgezet dat Elios Innovatív, een energiebedrijf dat deels in handen is van Orbáns schoonzoon István Tiborcz, de opdrachten in de wacht zou slepen. De EU heeft uiteindelijk 35 contracten onderzocht en in vele daarvan onrechtmatigheden aangetroffen, naast bewijzen van belangenverstrengeling. (In een verklaring uit 2018 zei Elios dat hij alle wet- en regelgeving had nageleefd, wat ongetwijfeld waar is; het punt van dit systeem is nu juist dat het allemaal legaal is gemaakt.)

    Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, heeft zijn rijkdom toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán’

    Dit is slechts een van de vele verhalen die Hongaren elkaar vertellen, maar niet in het openbaar. The Dynasty gaat ook over het Kisfaludy Tourism Development Programme, dat het toerisme diende te bevorderen en daartoe 316 miljard Hongaarse forinten (860 miljoen dollar) aan subsidies mocht verdelen. Twee derde daarvan ging naar 0,5 procent van de aanvragers; bijna een vijfde ging naar projecten waar Tiborcz iets mee van doen had, of mee van doen zou krijgen.

    Niet dat Tiborcz de enige is die zich mag verheugen in de vrijgevigheid van de overheid. Lőrinc Mészáros, ooit de rijkste man van Hongarije, een gasinstallateur die later ondernemer is geworden, en tevens een oude vriend van de premier, heeft zijn rijkdom ooit toegeschreven aan ‘God, geluk en Viktor Orbán.’ Andere gunstelingen komen en gaan, al naar gelang Orbáns grillige voor- en afkeuren. Een Hongaarse zakenman zei ooit tegen me dat ‘je kunt merken wie in de gunst is en wie niet door te kijken welke ondernemingen floreren. Als je in de gunst bent, groeit je bedrijf. Als je eruit ligt, zal je bedrijf krimpen. Dat is binnen een jaar of twee merkbaar.’

    Orbán en de ‘onvoorstelbare successen’

    Dergelijke vormen van corruptie zijn, zoals gezegd, meestal legaal omdat de wetten, contracten en aanbestedingsregels zo zijn opgesteld dat die ruimte er is. En zelfs als bepaalde activiteiten illegaal zouden zijn, zouden door de overheid gecontroleerde aanklagers geen onderzoek instellen. De corruptie vindt plaats op een dermate grote schaal dat de rest van de economie erdoor wordt verstoord. De Hongaarse zakenman en een Hongaarse econoom met wie ik heb gesproken – en die beiden absoluut anoniem wilden blijven, uit angst voor represailles – hadden onafhankelijk van elkaar berekend dat NERistan zo’n twintig procent van de Hongaarse economie uitmaakt.

    Dat wil zeggen, zo legde de econoom me uit, dat twintig procent van de Hongaarse bedrijven niet draait ‘op basis van marktwerking, niet op basis van verdiensten, maar feitelijk op basis van loyaliteit.’ De bedrijven hebben geen normaal personeelsbeleid en ze gebruiken geen echte businessmodellen, omdat ze niet zijn opgezet om efficiënt te zijn en winst te maken, maar om de kleptocratie te faciliteren – het doorsluizen van overheidsgeld naar de eigenaars van de bedrijven.

    Het Sovereignty Protection Office is een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt

    Niet dat het regime ooit zal toegeven dat de oligarchie een rol speelt binnen het systeem, of zelfs maar zal onderkennen dat Hongarije mogelijk aan de vooravond staat van een structurele crisis. Een andere Hongaarse econoom vertelde me dat Orbán altijd ‘een stralende toekomst’ voorspelt, met ‘successen, onvoorstelbare successen.’

    ‘Schenk ons alstublieft uw vertrouwen,’ zei Orbán begin 2023 tijdens zijn jaarlijkse toespraak. ‘Gelooft u mij: Tegen het einde van dit jaar zal de inflatie niet langer dubbele cijfers bedragen.’ Maar in 2023 bedroeg de jaarlijkse inflatie maar liefst dik 17 procent. In 2024 voorspelde de regering een groei van 4 procent; de werkelijkheid was 0,6 procent. Wie met tegengeluiden komt, zal vermoedelijk nauwelijks gehoord worden. Onafhankelijke economen worden zelden gevraagd in televisieprogramma’s en ze komen ook nauwelijks aan bod in de verschillende door de regeringspartij gecontroleerde media.

    Orbáns onderdrukking

    In februari 2024 heeft het regime het Sovereignty Protection Office in het leven geroepen, een sinister orgaan dat onafhankelijke Hongaarse organisaties intimideert en zwartmaakt. Sinds de Amerikaanse verkiezingen en de aanval op USAID heeft deze dienst haar inspanningen verdubbeld. De dienst richt zijn pijlen onder meer op de Hongaarse tak van Transparency International, de anticorruptieonderzoeksgroep, en op het portal voor onderzoeksjournalistiek Atlatszo.hu – en op willekeurig welke instelling die de waarheid zou kunnen vertellen over hoe het land werkelijk functioneert.

    Maar voor wie bereid is te kijken is die waarheid overal zichtbaar, aangezien de gunstelingen van dit corrupte systeem er geen enkel probleem mee hebben om te pronken met hun rijkdom. Toen ik tegen een Hongaarse vriend begon over alle glimmende hotelgevels in de binnenstad van Boedapest, snoof hij: ‘Ja, wat wil je, daar wonen al die NER-lui. Die willen dat alles blinkt.’ Bovendien hebben ze zelf een groot deel van die hotels in bezit. In The Dynasty, de documentaire, zitten ook beelden van de Hongaarse elite die feest in clubs en paleizen. De film is binnen een maand meer dan 3 miljoen keer bekeken, wat veel is voor een land met 9,6 miljoen inwoners. In de duizenden reacties op YouTube worden de Direkt36-journalisten bedankt dat ze de ‘echte waarheid’ hebben getoond, die nergens anders te zien is.

    Hongarije is in veel opzichten haast het tegenovergestelde van Amerika: het land is klein, arm en homogeen. Maar de film riep bij mij een angstig voorgevoel op. Terwijl Elon Musk, die door de overheid is ingehuurd, ons ambtenarenapparaat ontmantelt en beslissingen neemt over de ministeries die hem reguleren; terwijl de FBI en het ministerie van Justitie worden overgenomen door partizanen die nooit hun collega’s zullen vervolgen voor corruptie; terwijl inspecteurs-generaal worden ontslagen en wetgeving over belangenverstrengeling aan de laars wordt gelapt, tolt Amerika in sneltreinvaart richting Hongaars populisme, Hongaarse politiek en een Hongaars rechtssysteem. Dat betekent ook dat ons Hongaarse stagnatie, Hongaarse corruptie en Hongaarse armoede staan te wachten.