Tag: Verenigde Staten

  • New York: zes doden bij helikopterongeluk, waaronder een Spaans gezin

    New York: zes doden bij helikopterongeluk, waaronder een Spaans gezin

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Marokko: servers van sociale zekerheidsdienst aangevallen door hackers

    » Palestijn die als 13-jarige onredelijk werd veroordeeld, vrij na negen jaar

    Het toestel brak in tweeën en stortte neer in de rivier

    In de Hudsonrivier in New York is donderdag een toeristenhelikopter neergestort. Daarbij zijn de piloot en vijf leden van een Spaans gezin om het leven gekomen. Het toestel brak midden in de lucht in tweeën, draaide rond en stortte neer in de Hudsonrivier’, die Manhattan scheidt van de staat New Jersey, aldus de New York Post. De oorzaken van het ongeluk zijn nog niet bekend en worden onderzocht. Agustín Escobar, CEO van de Spaanse dochteronderneming van Siemens, zijn vrouw en hun drie kinderen waren ‘s ochtends vanuit Barcelona in New York aangekomen, voegde de tabloid eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Amerikaanse president Donald Trump betreurde op zijn sociale netwerksite Truth Social de ‘verschrikkelijke crash van een helikopter in de Hudson’ en noemde de beelden van het ongeluk ‘afschuwelijk’. De toeristenvluchten met helikopters boven New York hebben zowel kritiek als bezorgdheid losgemaakt, en dat zowel om milieu- als om veiligheidsredenen. Sinds 1977 zijn meer dan dertig mensen omgekomen bij helikopterongelukken in New York.

  • VS: Hooggerechtshof oordeelt dat bendeleden mogen worden gedeporteerd

    VS: Hooggerechtshof oordeelt dat bendeleden mogen worden gedeporteerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Economische crisis in Bolivia bereikt nieuw dieptepunt

    » Vaticaan: paus Franciscus voor het eerst in lange tijd weer in het openbaar verschenen

    De drie liberale rechters van de rechtbank stemden tegen

    Het Hooggerechtshof, dat voor het merendeel uit conservatieve rechters bestaat, heeft de regering-Trump toestemming gegeven om de Alien Enemies Act, een wet uit 1798 die normaal gesproken in oorlogstijd wordt gebruikt, in te zetten om vermeende leden van een Venezolaanse bende met spoed uit te wijzen. De drie liberale rechters van het Hooggerechtshof stemden tegen de beslissing en bekritiseerden de keuze van hun collega’s, die het Witte Huis een ‘belangrijke overwinning’ opleverde, meldt CNN. ‘Het is een geweldige dag voor Amerika’, schreef Trump triomfantelijk op het Truth Social-netwerk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het hof benadrukt echter dat de zaken van degenen die het doelwit zijn van deze uitzettingen, door een federale rechtbank moeten kunnen worden onderzocht. Bovendien hoeft de regering-Trump, ondanks dat ze heeft toegegeven een fout te hebben gemaakt door Armando Abrego Garcia naar El Salvador te deporteren, hem niet onmiddellijk terug naar de VS te halen, zoals een rechter heeft verzocht, aldus CNN. Volgens de Trump-regering ligt het lot van de gevangengenomen vader uit Maryland nu in de handen van de lokale autoriteiten van El Salvador, waar de dictator Nayib Bukele de scepter zwaait, een man die berucht is om zijn meedogenloze optreden tegen bendeleden.

  • Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    » India: minstens 21 doden bij een explosie in een clandestiene vuurwerkfabriek

    De onvrede over het werk van Musk voor DOGE groeit

    Volgens de website Politico, die zich baseert op verklaringen van drie bronnen uit de directe omgeving van Donald Trump, heeft de Amerikaanse president zijn entourage laten weten dat de Tesla-baas van plan is om zich aan zijn eigen business te wijden en ergens in de komende weken uit de regering te stappen.

    Het mogelijke vertrek van de miljardair, die als hoofd van het DOGE (Department of Government Efficiency) verantwoordelijk is voor het drastisch verlagen van de overheidsuitgaven, ‘komt op een moment dat sommige leden van de Trump-regering en veel bondgenoten van buitenaf zich ergeren aan zijn onvoorspelbaarheid en de miljardair steeds meer als een politieke lastpost zien’, aldus de Amerikaanse nieuwssite. Dinsdag leed Trump zijn eerste electorale tegenslag met de verkiezing van een Democratische rechter in Wisconsin, een verkiezing die werd gestempeld door de sterke betrokkenheid van Elon Musk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Witte Huis doet de nieuwsberichten over het vertrek van Musk af als ‘onzin’ en verduidelijkt dat Musk pas zal vertrekken zodra hij ‘zijn ongelooflijke werk’ bij het Department of Government Efficiency (DOGE) heeft voltooid, schrijft Karoline Leavitt, woordvoerster van het Witte Huis, op haar officiële X-account.

    Trump heeft in het openbaar alleen maar bewondering getoond voor Musk, die miljoenen in zijn verkiezingscampagne heeft gepompt. Hij prijst DOGE vaak omdat het verspilling, fraude en misbruik aan het licht zou hebben gebracht en noemt Musks werk revolutionair, aldus Politico. Maar tegelijkertijd houdt Trump zich naar verluidt steeds meer bezig met de tussentijdse verkiezingen van volgend jaar en wil hij zijn meerderheid in het Huis van Afgevaardigden niet in gevaar brengen. Hij merkt dat er in het Huis toenemende onvrede is over DOGE, wat een eventueel besluit om Musk weg te sturen zou kunnen verklaren, aldus de nieuwssite.

  • Franse Europarlementariër roept VS op: ‘Geef ons het Vrijheidsbeeld terug’

    Franse Europarlementariër roept VS op: ‘Geef ons het Vrijheidsbeeld terug’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Syrië: Ahmed al-Sharaa kondigt overgangsregering aan

    » Oekraïne: Rusland zet steeds vaker Oekraïense kinderen in als terroristen

    De VS zijn niet meer het symbool van de vrije wereld, stelt hij

    De Franse Europarlementariër Raphaël Glucksmann deed onlangs een symbolische oproep aan de VS om het Vrijheidsbeeld aan Frankrijk terug te geven. Volgens hem hebben de VS onder Trump hun reputatie als symbool van de vrije wereld verspeeld. ‘Als jullie regering niet langer geïnteresseerd is in de vrije wereld, dan zullen wij hier in Europa de fakkel overnemen,’ schreef hij op X, geciteerd door Le Figaro.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ik zou hier simpelweg niet zijn geweest als honderdduizenden jonge Amerikanen niet op onze stranden in Normandië waren geland,’ begon Glucksmann zijn tweet lovend. ‘Maar het Amerika van die helden vocht tégen tirannen, niet vóór hen. Het was de vijand van het fascisme, niet de vriend van Poetin.’ Karoline Leavitt, de woordvoerder van het Witte Huis, zei in een reactie dat het ‘aan de VS te danken is dat de Fransen nu geen Duits spreken (…) Ze zouden ons geweldige land heel erkentelijk moeten zijn.’

  • Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    De vele decreten van Trump en de normalisering van extreemrechts gedachtegoed hebben een directe impact op het leven van de Amerikaanse burgers, en bij uitstek op het leven van minderheidsgroepen. De Duitse VS-correspondent voor Der Spiegel vertelt hoe zijn leven in de VS als getrouwde buitenlandse homo steeds onveiliger wordt.

    Buiten sneeuwt het, we zitten met wat vrienden om een tafel in een woning in Brooklyn. We vieren een verjaardag en eten chicken wings, chips en kaaskoekjes. Sommige gasten kennen elkaar al 25 jaar.

    Alles lijkt normaal, maar dat is het niet.

    We hadden afgesproken het niet over politiek te hebben, maar dat lukt niet. Zo groot zijn de angst en onzekerheid die ons al weken wakker houden. Iedereen aan tafel, onder wie een immigrant, een zwarte man en twee homostellen, is tenminste deel van één minderheid, soms van meerdere. Wij worden vaak nog harder getroffen door de storm die in Washington waait en onze zekerheden probeert weg te vagen.

    Wat zal de toekomst brengen? Wat zal er met onze levens gebeuren, en met de rechten waarvoor we generaties lang hebben gevochten? Een vriend heeft zijn kiezersregistratie van ‘democraat’ naar ‘onafhankelijk’ veranderd om niet op te vallen. Een ander hoopt dat hij dankzij zijn Ierse afkomst misschien een EU-paspoort kan bemachtigen. Weer een ander is van plan een cursus zelfverdediging te volgen. ‘We moeten ons voorbereiden,’ zegt hij.

    Overdrijven we? Staat het er echt zo slecht voor? Of zijn we hysterisch en wakkert onze reactie juist nog meer verachting aan?

    De nieuwe VS

    Welkom in het Amerika van het jaar 2025. Het feestje vindt plaats in het appartement waar mijn Afro-Amerikaanse man en ik wonen. Het is de eerste keer dat deze groep samenkomt sinds het opnieuw aantreden van Donald Trump, en de eerste keer dat we het er hardop over hebben.

    Sinds eind januari vliegen de verontrustende berichten ons om de oren. Er worden geen vluchtelingen meer toegelaten, behalve witte Zuid-Afrikaners. Er wordt een tentenstad voor immigranten opgezet in Guantanamo Bay. Antidiscriminatieprogramma’s zijn plotseling illegaal geworden en Elon Musk, de naar extreemrechts neigende rijkste man ter wereld, zit als Trumps handhaver onverkozen in het machtscentrum. 

    De nieuwe regering neemt minderheden in het vizier: zwarte, latino-, inheemse en lhbti-mensen. Het is een patroon dat doet denken aan de duistere perioden uit de geschiedenis van de VS, toen het vaak draaide om witte overheersing. 

    We werken, we doen boodschappen, we kijken tv, we sporten. Toch wordt alles bedekt door een sluier van onzekerheid. Niets lijkt zeker in het nieuwe Amerika. Het werkt verlammend. Is mijn zelfgekozen familie in gevaar? Kan ons huwelijk nietig worden verklaard? Wordt mijn visum wel verlengd? We zijn niet zomaar een homostel. Een van ons is zwart, de ander een buitenlander.  

    Trump probeert burgerrechten in de VS in te perken, decennia aan vooruitgang terug te draaien en het karakter van de Verenigde Staten fundamenteel te veranderen. Waarom? De georganiseerde demonisering van minderheden is een beproefd middel om de samenleving tegen een denkbeeldige vijand te verenigen en macht te consolideren. 

    ‘Zo’n vaart zal het vast niet lopen,’ zegt een kennis. Ik snap dat hij dat zegt, hij heeft als rijke, heteroseksuele, witte man veel privileges. Het is natuurlijk nog niet zeker in hoeverre Trump daadwerkelijk zal slagen, maar het ondenkbare lijkt opeens mogelijk.

    Tot de Donald u scheidt

    Darren en ik zijn in de coronaherfst van 2020 getrouwd. In de woonkamer, met vier getuigen, een hond en 64 virtuele gasten, die het via een webcam konden meemaken. We wilden dit huwelijk snel afsluiten voordat Trump mogelijk herkozen werd en wij dit recht, dat het hooggerechtshof vijf jaar daarvoor had bevestigd, misschien weer zouden verliezen.

    Trump heeft tijdens zijn eerste ambtsperiode drie nieuwe conservatieve rechters beëdigd, waardoor het hooggerechtshof stevig in rechtse handen is. In 2022 kwam er een eind aan het federale recht op abortus. Op dezelfde manier kan de beslissing over het homohuwelijk weer aan de deelstaten overgelaten worden. In ruim dertig staten was een huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht verboden vóór de uitspraak in 2015. 

    De federale rechters Clarence Thomas en Samuel Alito hadden het homohuwelijk al in 2020 op losse schroeven gezet. Nu doet het parlement van Idaho een beroep op Washington om het homohuwelijk te herzien. Experts gaan ervan uit dat deze zaak via lobbyisten en juridische processen naar de hoogste instantie gebracht kan worden. 

    Als er een eind komt aan het homohuwelijk staat het de VS ook vrij om ons huwelijk niet langer te erkennen – en ons meer dan duizend civiele rechten te ontnemen, zoals erfrecht, belastingvoordeel en familiebezoek in het ziekenhuis. Een roadtrip door de VS zou een risico zijn. We moeten vooral geen auto-ongeluk krijgen in Mississippi, waar de lhbti-gemeenschap al nauwelijks rechten heeft en wij elkaar niet eens in het ziekenhuis zouden mogen bezoeken. 

    Er wordt niet alleen getornd aan ons huwelijk maar aan ons hele leven. Overal in het staatsapparaat verdwijnen de steunbetuigingen aan onze gemeenschap. Musks opruimpatrouille, het Department of Government Efficiency (DOGE), pronkt ermee dat alle informatie over lhbti van overheidswebsites zou zijn gehaald. De Pride Month (die in juni gevierd wordt) is uit de officiële kalenders geschrapt. In veteranenklinieken worden pridevlaggen verwijderd. Het National Endowment for the Arts (NEA), het federale kunst- en cultuurbureau, heeft alle programma’s voor benadeelde groepen afgelast. Er circuleert bij overheidsinstanties een lijst met ‘ongewenste woorden’ met onder andere ‘diversiteit’, ‘ondergerepresenteerd’, ‘discriminatie’, ‘lhbti’, ‘transgender’ en ‘non-binair’.

    In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen

    ‘Visibility’, zichtbaarheid, is ontzettend belangrijk voor onze community. Onzichtbaarheid leidt ertoe dat het op een dag niet meer opvalt als onze rechten ons worden afgenomen; als we verdwijnen.

    Het aantal haatmisdrijven was al voor Trumps herverkiezing aan het stijgen. Na de verkiezingen in november stuurden onbekende gebruikers racistische en homofobe sms-berichten naar tientallen zwarte, latino en lhbti-mensen; zwarten moesten maar ‘katoen gaan plukken’, latino’s en lhbti-mensen werden met deportatie bedreigd. Zelfs doodsbedreigingen zijn niet meer taboe. In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen. 

    De zorgen om ons bestaan zitten diep in ons verankerd. Tijdens het naziregime zouden wij waarschijnlijk in een concentratiekamp terecht zijn gekomen. In Duitsland was een relatie als de onze tot in de jaren zestig illegaal; in een groot deel van de VS tot aan 2003. De aidscrisis heeft bijna een hele generatie uitgeroeid. Degenen die gespaard zijn gebleven hebben vaak blijvende schade opgelopen: overlevingsschuld, verlatingsangst, maar ook het onvermogen om hechte banden te vormen. 

    Al jaren kijken we toe terwijl onze wereld steeds kleiner wordt. Terwijl bijvoorbeeld in Rusland homoseksuelen worden gemarginaliseerd en vervolgd. Terwijl in Afrika land na land drastische anti-lhbti-wetten invoert. Terwijl in Azië homo’s worden vermoord. Nu zijn ook in het ‘vrije’ Westen onze rechten in gevaar. Onze toevluchtsoorden dreigen te verdwijnen. 

    ‘Ik ben te oud voor dit soort shit,’ zei mijn vriend Richard altijd lachend. Hij was een gepassioneerde democraat uit het zuiden van het land en heeft al deze narigheid meegemaakt. Hij is in 2023 gestorven. Gelukkig hoeft hij deze ontwikkelingen niet meer mee te maken.

    Een uitgewiste identiteit

    Opnieuw worden zij die als zwak worden beschouwd als eerste getroffen. Binnen de lhbti-gemeenschap zijn dat transgenders. 

    ‘Gelukkig is mijn paspoort nog tot 2033 geldig,’ zegt mijn vriendin Melissa Sklarz, die in 1999 als eerste transvrouw verkozen werd in de New Yorkse politiek. 

    In een van de vele decreten gericht tegen iedereen die niet in de conventionele genderhokjes past, heeft Trump verordend dat er in VS-paspoorten voortaan nog maar twee geslachten mogen staan. Deze moeten overeenkomen met de geboortegegevens: ‘M’ (male) of ‘F’ (female). De ‘X’, die in 2022 is ingevoerd, wordt weer afgeschaft. Het gevolg is dat de gedupeerden zichzelf weer moeten verloochenen of hun paspoort moeten opgeven – in een land waarvan de regering hun bestaan niet erkent. 

    ‘Ze willen ons bestaan uitwissen,’ zegt Sklarz. 

    In de VS identificeren naar schatting 1,3 miljoen volwassenen en 300.000 minderjarigen zich als transgender. Dat is nog geen 0,5 procent van de totale bevolking. Ze vormen voor niemand een bedreiging en willen enkel in rust en vrede leven. Toch hebben Trump en zijn republikeinen hun de oorlog verklaard. Transpersonen mogen niet meer in het leger dienen, mogen bij sportcompetities op de universiteit niet meer bij de vrouwen meedoen en mogen per direct geen medische of psychologische ondersteuning meer krijgen op school. In de gevangenis worden ze vanaf nu op de afdeling geplaatst die overeenkomt met hun geboortegeslacht, wat transvrouwen in acuut gevaar brengt. In het militaire decreet staat dat transmensen geen ‘eerbare, eerlijke en gedisciplineerde levensstijl’ kunnen leiden omdat ze ‘geestelijk en psychisch’ ongeschikt zijn – een echo uit de tijd waarin afwijking van heteronormativiteit als psychische afwijking gold. 

    Waarom wordt deze groep gedemoniseerd?

    ‘Zodra je besluit dat één kwetsbare minderheid kan worden opgeofferd, werk je binnen een fascistisch gedachtegoed,’ aldus de Amerikaanse filosoof en genderwetenschapper Judith Butler in een interview met de Spaanse krant El País. Daarmee wordt gesuggereerd dat er ook een tweede, derde of vierde groep kan komen die men zou opofferen. Met andere woorden: transmensen zijn nog maar het begin, om de bevolking voor te bereiden op meer onderdrukking. Dit interview vond plaats op de dag dat Mike Johnson, de voorzitter van het huis van afgevaardigden, die pro-Trump is, Sarah McBride, de eerste en enige transgender afgevaardigde in het Amerikaanse Congres, verbood om de damestoiletten in het Capitool te gebruiken. 

    ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren’

    De parlementaire haatcampagne tegen McBride werd wekenlang voortgezet door aanhangers van de MAGA-beweging [Make America Great Again]. Laatst beledigde de republikein Mary Miller haar collega bij een commissievergadering door haar ‘de gentleman uit Delaware, Mr. McBride’ te noemen. 

    De extremismeonderzoeker Hanah Stiverson waarschuwt voor deze ontwikkeling: ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren.’ Stiverson herinnert luisteraars van radio-omroep NPR aan een vroege geweldactie van de nazi’s in 1933 in Berlijn: de vernietiging van Magnus Hirschfields Institut für Sexualwissenschaft (Instituut voor Seksuologie), dat inter- en transseksualiteit onderzocht. ‘Dit werd gezien als een makkelijk doelwit om steun te werven en sociaal acceptabel geweld te escaleren.’ In de Verenigde Staten kunnen we een soortgelijke strategie zien ontstaan.

    Een to-do-lijst voor noodgevallen

    Ondertussen gaat de politiek in Washington rustig door met haar toespraken, verhoren en stemmingen, terwijl Trump & co. zich erop voorbereiden ministeries, de rechterlijke macht, inlichtingendiensten en toezichthoudende instanties te ontmantelen. De eerste rechtbanken verzetten zich nu weliswaar tegen Trumps plannen, maar de ‘MAGA’-propaganda overstemt het protest tegen de uitholling van de democratische scheiding der machten. 

    Ook hier in New York City zie je steeds vaker Trump-petjes, een beeld dat een paar jaar geleden nog ondenkbaar was. Trump heeft hier in november bijna 100.000 stemmen bemachtigd. Op de ‘verkiezingskaart’ van de University of New York City kleurt mijn blok in Brooklyn donkerblauw (democratisch dus), terwijl je een paar straten verderop felrood ziet. 

    Niet te geloven, dacht ik in oktober, toen Trump zijn duistere visie in Madison Square Garden bij een laatste generale repetitie nog eens uit de doeken deed voor ruim 19.000 uitzinnige aanhangers. De rode petjes met wie ik uren in de rij had gestaan waren vrolijk, gezellig en beleefd. Maar zodra ze binnen waren, veranderden ze plotseling in een krijsende menigte, opgehitst door tientallen demagogen, met vooraan een brullende Trump – een horrorshow waarvan men nog steeds niet wilde geloven dat het de dominante werkelijkheid zou worden. 

    Nu voelt het alsof we in een koortsdroom zijn beland. 

    Op ons takenlijstje staan nu niet alleen dingen als boodschappen doen, maar ook juridische zaken zoals testamenten, volmachten en beschikkingen regelen: het soort juridische constructies die ontworpen zijn om een huwelijk te kunnen vervangen. Een advocatenkantoor dat zich hierin specialiseert, biedt dergelijke veiligheidspakketten nu voor 500 dollar aan. 

    Als we ons huis verlaten, hebben we nu ook altijd kopieën van al onze documenten bij ons: paspoort, visum, geboorteakte en huwelijksakte. 

    Sommige adviezen die de ronde doen klinken als voorbereidingen op een burgeroorlog: zorg dat je genoeg eten, drinkwater, handdoeken en toiletpapier in huis hebt. Pak alvast een tas in met documenten, contant geld en kleding. Koop een papieren wegenatlas. Regel veilige ontmoetingsplaatsen. 

    In het ergste geval verlaten we het land. De bekende talkshowhost Ellen DeGeneres en haar vrouw, Portia de Rossi, zijn na – en waarschijnlijk vanwege – Trumps herverkiezing van Californië naar het Verenigd Koninkrijk verhuisd. 

    Na het verjaardagsetentje in Brooklyn stappen we weer de ijzige sneeuw in om ons hoofd leeg te maken. De nachtelijke straten zijn leeg en het is stil. Je hoort enkel het geschraap van sneeuwscheppen. Even voelt het net als vroeger, toen we ons nog veilig voelden in de stad.

  • VS: vicepresident JD Vance kondigt aan vrijdag Groenland te zullen bezoeken

    VS: vicepresident JD Vance kondigt aan vrijdag Groenland te zullen bezoeken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: minstens achttien doden bij ergste bosbranden in de landsgeschiedenis

    » Gaza: Palestijnen demonstreren tegen Hamas

    De Deense premier heeft felle kritiek op het bezoek geuit

    Doof voor de bedenkingen van Denemarken heeft de Amerikaanse vicepresident JD Vance dinsdag bekendgemaakt dat hij vrijdag een bezoek zal brengen aan Groenland, een autonoom gebied dat door Kopenhagen wordt gecontroleerd en door Donald Trump wordt begeerd. Hij zal een bezoek brengen aan ‘Amerikaans militair personeel op de Pituffik Space Base’ – een van de bases van de ruimtetak van het Amerikaanse leger – om ‘een briefing over Arctische veiligheidskwesties’ te ontvangen, aldus NPR.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Andere Amerikaanse functionarissen die de komende dagen op de Pituffik-basis worden verwacht zijn onder andere de nationale veiligheidsadviseur Mike Waltz en de minister van Energie Chris Wright. De vrouw van JD Vance, Usha Vance, zal ook van donderdag tot zaterdag in Groenland zijn voor een ‘cultureel’ bezoek, aldus de Amerikaanse radiozender.

    Eerder op dinsdag liet de Deense premier Mette Frederiksen ook al van zich horen, waarbij ze haar ongenoegen over deze onvoorziene bezoeken niet onder stoelen of banken stak. ‘We kunnen geen privébezoek organiseren met officiële vertegenwoordigers van een ander land,’ zei ze tegen de pers. ‘De druk die in deze situatie op Groenland en Denemarken wordt uitgeoefend, is onaanvaardbaar,’ aldus Frederiksen.

  • Diplomatieke adviseur van Trump in interview: ‘Poetin is geen slechte kerel’

    Diplomatieke adviseur van Trump in interview: ‘Poetin is geen slechte kerel’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije: arrestatie van de burgemeester van Istanbul ontketent demonstraties

    » Israël: tienduizenden mensen eisen vrijlating gijzelaars en protesteren tegen Netanyahu

    ‘Hij is altijd fatsoenlijk tegen me geweest,’ aldus Witkoff

    Steve Witkoff, de gezant van de Amerikaanse president voor Oekraïne en het Midden-Oosten, werd geïnterviewd op de podcast van voormalig Fox News-ster Tucker Carlson. Hij sprak over zijn twee ontmoetingen met de Russische president. ‘Ik zie hem niet als een slechterik. Ik vind hem aardig. Hij is altijd fatsoenlijk tegen me geweest,’ aldus Witkoff. Vladimir Poetin vertelde hem dat hij na de moordaanslag op Donald Trump in juli voor hem had gebeden, merkt NBC News op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hij raakte bevriend met hem, hij bad voor zijn vriend,’ vertelt de vastgoedmagnaat die diplomaat is geworden. Poetin gaf de Amerikaanse president ook een schilderij van zichzelf, gesigneerd door een gerenommeerde kunstenaar, aldus Witkoff. Donald Trump was ‘duidelijk geraakt door het gebaar’.

    Volgens de diplomaat, die dicht bij Trump staat, worden de regio’s Donetsk, Luhansk, Zaporizja en Cherson in het oosten van Oekraïne ‘de facto gecontroleerd door de Russen’. Daarop vroeg hij: ‘Zal de wereld accepteren dat dit Russische gebieden zijn?’ Hij wist de namen van de vier gebieden niet te noemen toen hij werd ondervraagd door Tucker Carlson. Volgens hem zal Rusland niet proberen meer land in Oekraïne te veroveren, omdat het zijn doelstellingen al heeft bereikt.

  • VS: Trump tekent eigenhandig decreet om ministerie van Onderwijs op te heffen

    VS: Trump tekent eigenhandig decreet om ministerie van Onderwijs op te heffen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: het leger neemt het presidentieel paleis in

    » Hamas vuurt raketten af op Tel Aviv, Israël breidt zijn grondoperaties uit

    Daarmee zet hij het Congres en de Senaat buitenspel

    Donald Trump heeft donderdag een uitvoerend bevel ondertekend dat zijn minister van Onderwijs, Linda McMahon, opdracht geeft om ‘alle noodzakelijke stappen’ te nemen om het ministerie van Onderwijs te sluiten. ‘We gaan het onderwijs gewoon teruggeven aan de staten die er de leiding over hebben,’ aldus Trump, geciteerd door NPR. ‘Het is een erg populaire maatregel, maar vooral een maatregel die getuigt van gezond verstand, en ze gaat werken,’ vervolgde hij tijdens een ceremonie in het Witte Huis.

    De Amerikaanse president maakte een hele gebeurtenis van de ondertekening van het decreet en omringde zich voor de gelegenheid met ‘schoolkinderen’ die aan bureaus zaten en ‘miniversies van het decreet leken te ondertekenen terwijl de president het officiële document parafeerde’, schrijft The Wall Street Journal. Volgens het conservatieve zakenblad was de beslissing weliswaar te verwachten, maar betekent het besluit ‘een escalatie in de bittere politieke strijd over de toekomst van het ministerie’, dat in 1979 werd opgericht.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De leider van de Democraten in de Senaat, Chuck Schumer, sprak algauw van een ‘tirannieke machtsgreep’ en van ‘een van de meest ontwrichtende en verwoestende maatregelen’ ooit genomen door Trump. Senator Elizabeth Warren uit Massachusetts, zelf een voormalig lerares, riep voorstanders van onderwijs op om ‘terug te vechten’.

    Volgens El País weet Trump dat de beslissing om het departement te sluiten ‘niet helemaal in zijn handen ligt’. De sluiting van zo’n federale afdeling ‘vereist de goedkeuring van het Congres, en meer specifiek zestig stemmen [van de honderd] in de Senaat’. De Republikeinen hebben echter maar 53 zetels in de Senaat en ‘geen enkel lid van de Democratische Partij zal deze motie steunen’, aldus het Spaanse dagblad. De ontmanteling van het ministerie lijkt dus een nieuwe actie van Trump te zijn waarmee hij de democratische instellingen wil omzeilen.

  • Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Na luchtaanvallen zet Israël nu ook grondoperaties in Gaza voort

    » Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Na USAID wordt nu ook het Agentschap voor Globale Media van de VS ontmanteld

    Vorige week vrijdag heeft Trump een uitvoerend bevel ondertekend waardoor de fondsen voor het Agentschap voor Globale Media van de Verenigde Staten (USAGM) sterk worden ingeperkt. Onder USAGM valt de internationale omroep Voice Of America (VOA) en ook de non-profit omroepen Radio Free Asia en Radio Free Europe/Radio Liberty, meldt BBC.

    De bazen van de non-profit organisaties Radio Free Asia en Radio Free Europe/Radio Liberty kregen te horen dat hun Amerikaanse fondsen waren stopgezet. De Tsjechische minister van buitenlandse zaken hoopt dat de Europese Unie wil investeren in het behouden van Radio Free Europe/Radio Liberty. VOA-medewerkers werden op de hoogte gebracht door een e-mail van de HR-directeur van USAGM. Het Amerikaanse CBS vertelde de BBC dat alle freelancemedewerkers en internationale aannemers kregen te horen dat er geen geld meer was voor hun functies, aldus de Britse omroep. Afgelopen zaterdag werden 1300 VOA-werknemers in administratief verlof geplaats, bijna het volledige personeelsbestand, bericht Al Jazeera.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Cambodjaanse president van de senaat Hun Sen prees de ontmanteling van VOA en Radio Free Asia. Hij schreef op Facebook dat Trumps ‘moed om de wereld te leiden in de strijd tegen fake news’ gewaardeerd moet worden. In Cambodja worden freelance journalisten en onafhankelijke media zwaar onderdrukt, verduidelijkt NHK.

    Ook de Chinese staatsmedia waren tevreden met het verdwijnen van VOA en Radio Free Asia. De woordvoerder voor het Chinese Ministerie van Buitenlandse Zaken Mao Ning beschreef VOA afgelopen dinsdag als ‘een leugenfabriek die conflict in de hand werkt’. Bethany Allen, directeur van het programma voor onderzoeken en analyses over China bij het Australian Strategic Policy Institute zei dat zowel VOA als Radio Free Asia iets unieks leverden. ‘VOA en Radio Free Asia bereiken mensen die anders geen toegang zouden hebben tot onafhankelijke informatie. Veel trucjes om censuur te omzeilen zijn nu illegaal in China en dus riskant en ingewikkeld, zeker voor mensen die niet zo handig zijn met technologie,’ vertelt Allen aan Al Jazeera.

    De Nationale Pers Club, een vereniging die Amerikaanse journalisten vertegenwoordigt, zegt dat de onafhankelijke pers in de VS bedreigd wordt door deze nieuwe ontwikkeling. De vereniging voegt toe: ‘Als een hele nieuwsredactie van de ene op de andere dag op non-actief kan worden gezet, wat zegt dat dan over de staat van de persvrijheid?’, aldus BBC.

    Voice Of America en Radio Free Europe/Radio Liberty werden in 1942 opgericht om de propaganda van de Nazi’s te bestrijden.

  • Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Trump stelt voor om Oekraïense kerncentrales ‘in bezit te nemen’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Na luchtaanvallen zet Israël nu ook grondoperaties in Gaza voort

    » Trump perkt fondsen voor Voice Of America en Radio Free Asia in

    Volgens Zelensky gaat het alleen om die in Zaporizja

    De Amerikaanse president zei woensdag in een telefoongesprek met zijn Oekraïense ambtgenoot Volodymyr Zelensky dat dit initiatief aan Oekraïne ‘de best mogelijke bescherming en steun zou bieden’. ‘De afgelopen dagen hebben Trump en zijn team herhaaldelijk de nadruk gelegd op het belang van de nucleaire faciliteiten van Oekraïne,’ aldus de Financial Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Toen het Britse dagblad hem hier woensdag naar vroeg, verklaarde de Oekraïense president dat het gesprek met Trump slechts ging over ‘één energiecentrale, die onder Russische bezetting staat’, namelijk de grote nucleaire site van Zaporizja in het zuidoosten van Oekraïne.

    Tijdens het telefoongesprek zei Zelensky dat hij bereid is de aanvallen op civiele en energie-infrastructuur in Rusland op te schorten, na de toezegging van Vladimir Poetin op dinsdag om energielocaties tijdelijk te sparen, ook tijdens een telefoongesprek met de Amerikaanse president.

  • Telefoongesprek Trump en Poetin resulteert in zeer beperkt staakt-het-vuren

    Telefoongesprek Trump en Poetin resulteert in zeer beperkt staakt-het-vuren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Presidenten van de DRC en Rwanda ontmoeten elkaar in Doha om vrede te bespreken

    » Duitsland: Bondsdag neemt grootschalig investeringsplan voor herbewapening aan

    Poetin belooft aanvallen op de energie-infrastructuur te staken

    Na een discussie van bijna twee uur kwamen de twee leiders dinsdag overeen om in Oekraïne een ​​staakt-het-vuren van dertig dagen te sluiten en de aanvallen op de energie-infrastructuur te staken. Moskou stemde woensdag ook in met de uitwisseling van 175 krijgsgevangenen met Oekraïne. ‘Trump hoopte oorspronkelijk zijn “uitstekende relatie” met Poetin te gebruiken om hem zover te krijgen dat hij akkoord zou gaan’ met een alomvattende wapenstilstand, merkt The Times op.

    Overigens eiste Poetin, zonder zich te committeren aan een volledig langdurig staakt-het-vuren, een einde aan de ‘herbewapening’ van Oekraïne en een stopzetting van de westerse hulp aan Kyiv. Door de Russische aanvaarding van een zeer beperkt staakt-het-vuren kan Trump ‘zijn gezicht redden, maar er zijn geen aanwijzingen dat Moskou bereid is de oorlog te beëindigen zonder de capitulatie van Kyiv’, analyseert The Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Die Zeit is ‘Poetin erin geslaagd om minimale concessies aan Trump te verkopen als vooruitgang in het vredesproces’. Voor de Russische president was ‘dit telefoongesprek vooral bedoeld om zichzelf te bevrijden van het dilemma dat het Amerikaans-Oekraïense aanbod van een staakt-het-vuren zonder voorwaarden met zich meebracht. Een positief antwoord zou hem zijn militaire invloed over Oekraïne hebben ontnomen voordat de vredesonderhandelingen zelfs maar begonnen. Maar een duidelijk “nee” had Trump boos kunnen maken, en het is moeilijk in te schatten welke gevolgen dat gehad zou hebben,’ analyseert het Duitse weekblad.

    Poetins oplossing voor dit dilemma: ‘de onderhandelingen laten ondersneeuwen onder de details en steeds nieuwe eisen stellen en ondertussen de oorlog op de grond voortzetten. Vanuit Poetins perspectief is deze cynische tactiek rationeel, omdat het Russische leger in de uitputtingsoorlog in de loopgraven op de lange termijn in het voordeel is,’ aldus Die Zeit. ‘Poetin probeerde tijd te winnen en Trump speelde het spelletje mee,’ concludeert Der Spiegel.

  • De rechtspraak heeft goede statistici nodig. ‘Correlatie wordt vaak verward met causaliteit’

    De rechtspraak heeft goede statistici nodig. ‘Correlatie wordt vaak verward met causaliteit’

    Het onderzoek in de rechtszaak tegen de Amerikaanse verpleegster Lucy Letby laat volgens wetenschappers en statistici zien hoe belangrijk het is dat cijfers en statistieken in de rechtszaal correct worden uitgelegd.

    De zaak tegen Lucy Letby is grimmig, maar fascinerend wat betreft het thema van wetenschappelijk en wiskundig bewijs in de rechtspraak. Letby was een neonatale verpleegkundige die nu in de gevangenis zit voor de moord op zeven vroeggeboren baby’s. Sinds het vonnis circuleren er, mede door een recent wettelijk onderzoek, steeds meer theorieën over een onterechte veroordeling.

    Het doel van deze column is niet om de zaak opnieuw te procederen, maar wel om te wijzen op de tekortkomingen in het verzamelen en het presenteren van wetenschappelijk en statistisch bewijs in de rechtspraak. Hoogstaande statistici hebben onlangs hun zorgen hierover geuit, zonder uitspraken te doen over de schuld of onschuld van Letby zelf.

    Misleidend

    Een rapport van de Royal Statistical Society [RSS] uit 2022 laat zien hoe statistische interpretaties zowel overtuigend als misleidend kunnen zijn. Volgens dat rapport, genaamd Healthcare Serial Killer or Coincidence?, zijn dergelijke tekortkomingen en misverstanden vooral problematisch bij rechtszaken tegen zorgpersoneel, die dagelijks omgaan met ziekte en dood. De RSS heeft de Thirlwall Inquiry [het orgaan dat is opgezet om gebeurtenissen in en om de zaak Letby te onderzoeken] gecontacteerd en hun zorgen uitgelegd. ‘De RSS werkt er hard aan om goede behandeling van statistieken in de rechtspraak te bevorderen (…) en om vooroordelen, die tot een oneerlijk proces kunnen leiden, tegen te gaan,’ vertelt Sarah Cumbers, een leidinggevende van de organisatie.

    Er moeten maatregelen komen waardoor rechters en jury’s cijfers, grafieken en andere technische bewijzen volledig kunnen begrijpen. Om zorgvuldige omgang met statistiek te bevorderen stelt Jane Wutton, statisticus bij Warwick Univeristy in Coventry, voor om statistische clusters van sterfgevallen in ziekenhuizen te laten analyseren door de autoriteit voor zorgveiligheid. Dit soort maatregelen verminderen de kans op een onterechte veroordeling zonder het vertrouwen van nabestaanden aan te tasten in een goed onderbouwde veroordeling of vrijspraak.

    ‘Gebeurtenissen kunnen toevallig samenvallen op een ogenschijnlijk onwaarschijnlijke manier’

    Correlatie wordt vaak verward met causaliteit, waarschuwt het RSS, omdat ‘gebeurtenissen toevallig kunnen samenvallen op een ogenschijnlijk onwaarschijnlijke manier, zonder dat er sprake is van crimineel gedrag’. Als er meerdere sterfgevallen plaatsvinden in een ziekenhuis, moeten onderzoekers twee onwaarschijnlijke scenario’s afwegen: een toevallige statistische cluster, of een seriemoord. De eerste uitdaging is dan om te bekijken of er überhaupt een moord heeft plaatsgevonden.

    Een werkrooster kan een verband suggereren tussen een persoon en verdachte incidenten. In de zaak Letby kwam ook zo’n rooster voor. Maar de RSS waarschuwt dat enkel een shiftpatroon geen misstanden kan bewijzen (de openbare aanklager bracht ook ander bewijs naar voren). Zo kunnen medische werkers die voor de ziekste patiënten zorgen bijvoorbeeld meer sterfgevallen verwachten.

    Als er bewijs wordt verzameld na het bekendmaken van een verdachte, is er kans op ‘confirmation bias’. Een onderzoeker kan onbewust informatie naar voren brengen als deze een theorie lijkt te bevestigen, of achterwege laten als deze ertegenin gaat. Daarbij komen ook nog zogeheten ‘verstorende variabelen.’ Zo besprak een controversieel artikel uit The New Yorker problemen omtrent het personeel en het sanitair in het ziekenhuis waar Letby werkte.

    Een op de 73 miljoen

    De manier waarop kansberekeningen worden gepresenteerd kan ook de beeldvorming beïnvloeden. Bijvoorbeeld, als iemand met een kans van een op een miljoen de loterij wint, wordt diegene waarschijnlijk gefeliciteerd in plaats van beschuldigd te worden van vals spel. Ondanks dat de kans om niet te winnen aanzienlijk groter was (999.999 op een miljoen). We begrijpen allemaal dat er miljoenen mensen per week meespelen, en het ligt voor de hand dat iemand ergens toevallig de jackpot wint.

    Ter vergelijking: er werken wereldwijd miljoenen mensen in de zorg, waarvan een aantal ongelukkigen die toevallig met een reeks sterfgevallen te maken krijgen. Toch vinden we het moeilijk om dit pech te noemen en geven we de voorkeur aan een oorzakelijke verklaring. ‘Als medisch wangedrag het enige aannemelijke alternatief is,’ aldus het rapport, ‘dan kan dat leiden tot de conclusie dat er een enorme kans is op wangedrag (999.999 op een miljoen)’. Die redenering heet ook wel de ‘prosecutor’s fallacy’ [bewering dat als de beschuldigde schuldig zou zijn, de waarschijnlijkheid van de gevonden bewijzen hoog is. Bijgevolg worden andere theorieën en bewijzen terzijde geschoven].

    Aan de jury werd verteld dat er een kans van een op 73 miljoen was dat de baby’s op natuurlijke wijze waren overleden

    Gebrekkige statistiek heeft in 1999 geleid tot de veroordeling van Sally Clark. Zij werd schuldig bevonden aan het vermoorden van haar twee zoons; aan de jury werd verteld dat er een kans van één op drieënzeventig miljoen was dat de baby’s op natuurlijke wijze waren overleden. Die cijfers bleken niet te kloppen, en Clark is later vrijgesproken. Lucia de Berk, een Nederlands kinderverpleegster, werd in 2003 vervolgd voor vier gevallen van moord maar in 2010 werd ze weer vrijgesproken nadat ze in hoger beroep ging.

    Mogelijke oplossingen voor dergelijke fouten zijn het inhuren van onafhankelijke statistici bij complexe rechtszaken, rechters en advocaten informeren over statistische valkuilen en jury’s bijstaan in het interpreteren van de cijfers. Hoe dan ook moet er verandering in komen: het aantal experts dat tegelijk aan de bel trekt is zo groot dat dit statistisch gezien geen toeval kan zijn.

  • VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten voeren luchtaanvallen uit op Houthi’s in Jemen

    » Servië: meer dan 100.000 mensen demonstreren in Belgrado tegen corruptie

    ‘Dit brengt Washington dichter bij een constitutionele crisis’

    De Amerikaanse president zei zaterdag dat hij de Alien Enemies Act wilde gebruiken om leden van de Venezolaanse bende Tren de Aragua die actief zijn op Amerikaans grondgebied het land uit te zetten. Deze wet uit 1798 werd voor het laatst gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog om Japanners te interneren in kampen in de Verenigde Staten. De wet staat de president van de VS toe om burgers van een vijandige natie te arresteren of te deporteren zonder tussenkomst van een rechtbank.

    Trump werd echter algauw teruggefloten door de rechterlijke macht. Volgens Politico beval een federale rechter zaterdag de onmiddellijke opschorting van de uitzettingsprocedure en eiste hij dat de vliegtuigen die al onderweg waren naar El Salvador rechtsomkeert zouden maken en terugkeren naar de VS. De rechter wilde ‘meer tijd om te bepalen of het gebruik van de Alien Enemies Act door Trump onwettig is’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De rechter uit het District of Columbia was van mening dat de wet waarmee de Trump-regering deze snelle deportaties rechtvaardigde niet in vredestijd kon worden toegepast. Toch landden de vliegtuigen zondag in El Salvador. ‘Oeps… te laat,’ grapte Nayib Bukele, de president van El Salvador, op sociale netwerken. Hij werd publiekelijk bedankt voor zijn medewerking door Marco Rubio, de minister van Buitenlandse Zaken.

    Het precieze moment waarop de vliegtuigen daadwerkelijk op de hoogte werden gebracht van de beslissing van de rechter is onduidelijk, maar ‘ongeacht de timing lijkt het bevel van de rechter te zijn genegeerd door de Trump-regering’, aldus The New York Times. De krant merkt op dat de weigering van het Witte Huis om de instructies van de rechterlijke macht op te volgen ‘Washington dichter bij een constitutionele crisis brengt’.

  • Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VN-rapport: Israël gebruikt een patroon van seksueel geweld als oorlogswapen

    » Argentinië: demonstraties tegen Milei lopen uit in rellen

    Groenland zal ‘vroeg of laat’ bij de VS horen, aldus Trump

    Tijdens een persconferentie in het Witte Huis op donderdag beweerde Donald Trump opnieuw dat hij Groenland ‘vroeg of laat’ onder de Amerikaanse vlag zal scharen. Toen een journalist hem vroeg naar zijn visie op de annexatie van het grootste eiland ter wereld, antwoordde hij: ‘Ik denk dat het zal gebeuren.’ De inlijving van Groenland was volgens hem in het belang van de ‘internationale veiligheid’. Zijn gesprekspartner, NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte, gaf geen direct commentaar en zei dat hij de NAVO niet in deze zaak wilde ‘meeslepen’. Wel benadrukte hij het strategische belang van het Noordpoolgebied en van de beveiliging daarvan, schrijft CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De politieke leiders van Groenland hebben de expansionistische ambities van Trump unaniem verworpen. Zo kondigde de vertrekkende premier van Groenland Mute Egede donderdag aan dat hij partijleiders zou oproepen om hun verzet tegen het Amerikaanse annexatieplan kracht bij te zetten, meldt CNN. ‘De president van de Verenigde Staten heeft opnieuw het idee geopperd (…) Genoeg is genoeg,’ reageerde Egede op Facebook. Jens Frederik Nielsen, leider van de Groenlandse Demokraatit-partij, die de laatste parlementsverkiezingen won, hekelde de ‘ongepaste’ uitspraken van Trump en riep op tot eenheid tegenover druk van buitenaf.

  • Amerikaanse rechter oordeelt: ‘Elon Musks DOGE moet informatie vrijgeven’

    Amerikaanse rechter oordeelt: ‘Elon Musks DOGE moet informatie vrijgeven’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: rechtstreekse onderhandelingen gepland tussen Kinshasa en M23

    » Roemenië: extreemrechts schuift twee nieuwe kandidaten naar voren

    Het is een eerste stap om de instantie transparanter te maken

    Christopher Cooper, een rechter op federaal niveau, oordeelde dat Elon Musks Department of Government Efficiency (DOGE) te machtig is en dus volgens federale wetgeving informatie over de interne werking van de overheidsinstantie moet vrijgeven aan de bevolking. Cooper zegt dat het ‘ongeëvenaarde’ gezag en de ‘abnormale geheimhouding’ vraagt om het direct beschikbaar stellen van interne documenten volgens de Wet openbaarheid van bestuur.

    De Amerikaanse president Trump heeft DOGE ondergebracht in het Uitvoerend Bureau van de President, omdat dit gedeeltelijk de transparantiewet ondermijnt, vermoedt Cooper. Op papier is Musk een persoonlijke adviseur van Trump en zou hij geen deel uitmaken van de nieuwe overheidsinstantie. Het is echter duidelijk dat de rijkste man ter wereld veel meer doet dan enkel adviseren.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zo heeft zijn afdeling veel overheidsmedewerkers ontslagen en USAID bijna volledig ontmanteld. Daarbij heeft het team van Musk toegang tot de databanken van de overheid. Vanuit wettelijk oogpunt horen relatief normale burgers geen toegang te hebben tot deze vorm van staatsinformatie, meldt Politico.

    Het oordeel van de rechter is een eerste significante stap om DOGE’s ondernemingen transparanter te maken. In een 37 pagina’s tellend opiniestuk schrijft Cooper dat ‘het hoge tempo waarmee DOGE beslissingen maakt ook vraagt om de spoedige vrijlating van interne informatie over de werking van de overheidsinstantie’. ‘Het vrijgeven van informatie draagt bij aan een goed geïnformeerde bevolking die meningen kan vormen en delen met haar verkozen leiders,’ aldus de Amerikaanse rechter.