De Amerikaanse president kondigde noodhulp voor Gaza aan
De Amerikaanse president Joe Biden heeft woensdag een bezoek aan Israël gebracht. Tijdens het bezoek, dat nog geen acht uur duurde, betuigde hij zijn steun aan Israël, kondigde hij humanitaire hulp voor Gaza aan en praatte hij over Hamas, schrijft The Washington Post. ‘Ik kom naar Israël met één boodschap: Je bent niet alleen. Zolang de Verenigde Staten standhouden – en dat zullen we altijd doen – zullen we jullie nooit alleen laten,’ zei hij.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Biden vergeleek de Hamas-aanval van 7 oktober met de aanvallen op de Verenigde Staten op 11 september 2001, waarbij bijna 3000 mensen omkwamen. ‘Je kunt niet kijken naar wat hier is gebeurd en niet schreeuwen om gerechtigheid,’ zei hij in Tel Aviv. ‘Maar ik waarschuw: Als je die woede voelt, laat je er dan niet door verteren. Na 9/11 waren we woedend in de Verenigde Staten. En terwijl we gerechtigheid zochten en kregen, maakten we ook fouten.’
Biden drong er bij Israël op aan om een stap terug te doen, onder meer om de groeiende spanningen in het Midden-Oosten te verminderen. Verder zei Biden dat hij had gesproken met de Egyptische president Abdel Fattah el-Sissi, die ermee had ingestemd om de grensovergang van het land met Gaza te heropenen en 20 vrachtwagens met humanitaire hulpgoederen toe te laten.
De Republikein Jim Jordan kreeg tegenstand uit de eigen partij
De Republikein Jim Jordan is er dinsdag bij de eerste stemming in het Huis van Afgevaardigden niet in geslaagd een meerderheid achter zich te krijgen. Dat schrijft The New York Times. Jordan kreeg verzet uit eigen partij, waar twintig Republikeinen tegen zijn benoeming stemden.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Onmiddellijk na de stemming ging de partij in conclaaf, wat Jordan tijd gaf om zijn tegenstanders – een groep gematigde Republikeinen en bondgenoten van voormalig voorzitter Kevin McCarthy – te proberen te overtuigen toch op hem te stemmen. Sinds de historische afzetting van McCarthy als voorzitter van het Huis van Afgevaardigden heeft het Huis geen leider.
Vanwege de kleine meerderheid van de Republikeinse Partij in het Huis, kan een klein aantal Republikeinen een benoeming al blokkeren. Datzelfde overkwam McCarthy bij zijn benoeming: hij had aanvankelijk negentien Republikeinen tegen zich en had vijftien stemrondes nodig om gekozen te worden. Of Jordan bereid is evenveel stemrondes te wachten, is niet bekend.
Het grondoffensief van Israël wordt waarschijnlijk uitgesteld
President Biden is van plan om woensdag een bliksembezoek aan Israël te brengen. Dat liet de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken maandag weten, aldus The New York Times. Volgens Blinken is de reis bedoeld om Israël extra te steunen in zijn strijd tegen Hamas.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Na Israël gaat Biden naar Jordanië, waar hij een ontmoeting zal hebben met de Jordaanse koning Abdullah, de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi en de president van de Palestijnse Autoriteit, Mahmoud Abbas. Door de dreigende taal van Iran, Hezbollah en het aanhoudende geweld van Israël dreigt de oorlog in Israël zich over de regio te verspreiden.
De VS hebben inmiddels een tweede vliegdekschip naar de regio gestuurd in een poging om andere landen af te schrikken. Desondanks zei Biden maandag in een interview dat het voor Israël ‘een grote fout’ zou zijn om Gaza te bezetten.
Het is de op een na hoogste loterijprijs ooit gewonnen
In de Verenigde Staten heeft een anonieme speler woensdag het winnend lot van de Powerball-loterij, ter waarde van 1,7 miljard dollar, gekocht. Dat schrijft NPR. Het enige dat bekend is, is dat het lot werd verkocht in een supermarkt uit het dorpje Frazier Park in Californië.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De winnaar komt waarschijnlijk uit hetzelfde dorp, zo schrijven Amerikaanse media. ‘Er zijn mensen die elke dag binnenkomen om hun loten te halen, we kennen ze bij naam,’ zei de medewerker van de winkel. ‘Ze komen elke dag trouw hun loten halen en veel van hen zeiden: “Als ik win, koop ik een nieuwe truck voor je.” Dus waar is mijn truck?’
De winnaar kan het totale bedrag van 1,76 miljard dollar in dertig betalingen verdeeld over 29 jaar uitbetaald krijgen, of hij kan in één keer 774 miljoen dollar uitbetaald krijgen. Veel loterijwinnaars kiezen voor dat laatste. De kans dat iemand het winnende lot kocht – wat neerkomt op vijf juiste getallen + het rode Powerball-logo – was 1 op 292.201.338.
Studentenverenigingen zouden zich te pro-Palestijns hebben geuit
Op veel Amerikaanse universiteiten heeft de oorlog tussen Israël en Hamas geleid tot verdeeldheid, schrijft NBC. De afgelopen dagen lieten meerdere studentenbewegingen verklaringen uitgaan waarin Israël werd aangesproken op het geweld in Gaza. Verklaringen die slecht vielen bij de pro-Israëlische lobby in de VS, die tot diep in de Amerikaanse politiek actief is.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Onder meer op Harvard, Stanford en Georgetown moesten rectoren publiekelijk reageren op de storm van kritiek die extra werd aangezwengeld in conservatieve media. Het grootste debat vindt plaats op Harvard, waar ruim dertig studentenbewegingen een brief ondertekenden waarin ze ‘het Israëlische regime volledig verantwoordelijk houden voor al het geweld dat zich afspeelt’.
Een van de conservatieve politici die zich uitsprak tegen de verklaring was senator Ted Cruz, oud-student aan Harvard. Op meerdere universiteiten zijn voor de komende dagen pro-Palestijnse demonstraties gepland: media in het land worden geweerd om te zorgen dat problemen niet verder groeien.
Microsoft zou winsten onterecht in het buitenland registreren
Microsoft heeft een eis voor 28,9 miljard dollar aan achterstallige belastingen ontvangen van de Amerikaanse belastingdienst (IRS). De Amerikaanse belastingdienst is van mening dat de techreus tussen 2004 en 2013 te weinig belasting heeft betaald, zo bericht Financial Times.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
‘We zijn het er niet mee eens’, zei Microsoft in een beursdocument dat woensdag werd gepubliceerd, ‘en we zullen de conclusies van de belastingdienst krachtig betwisten.’ Het bedrijf, opgericht door Bill Gates, zei dat het in eerste instantie in beroep zou gaan bij de IRS, en dat het op een later tijdstip zelfs juridische stappen zou kunnen ondernemen, mocht dat nodig zijn.
Volgens Microsoft heeft het geschil betrekking op de verdeling van zijn winsten tussen landen en rechtsgebieden. ‘Microsoft onthulde meer dan tien jaar geleden dat het zijn software produceerde en distribueerde in regionale centra in Singapore, Dublin en Puerto Rico. Op die manier kon het zijn winsten zo spreiden dat de belastingaanslag werd verlaagd’, schrijft de Britse zakenkrant. De IRS betwist deze bewering.
De hond van de Amerikaanse president Joe Biden, Commander, is uit het Witte Huis gezet. Aanleiding is volgens The New York Times een reeks bijtincidenten waar de twee jaar oude Duitse herder bij betrokken was. Wat er met de hond gaat gebeuren is niet duidelijk.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Vorige week beet Commander een hooggeplaatste bewaker, die ter plekke behandeld moest worden. Dat was de elfde keer dat de hond een bewaker beet op in het Witte Huis of in het huis van de familie in Delaware. Volgens Amerikaanse media ligt het daadwerkelijke aantal echter hoger en is één keer iemand in het ziekenhuis behandeld vanwege een aanval van de hond.
Eerder zei het Witte Huis dat de aanvallen kwamen door stress bij de hond. ‘Het is stressvol voor ons allemaal. Dus je kunt je voorstellen hoe het is voor een huisdier,’ zei een woordvoerder. Na eerdere bijtincidenten werd de hond getraind, maar kennelijk zonder resultaat.
De Verenigde Staten gaan duizenden in beslag genomen wapens uit Iran overdragen aan Oekraïne. Het betreft ammunitie en wapentuig die vanuit Iran waren gestuurd naar Houthi-rebellen in Jemen en zijn onderschept door de Amerikaanse marine, bericht CNN. ‘Een maatregel die de kritieke tekorten van het Oekraïense leger zou kunnen verlichten‘, schrijft het Amerikaanse nieuwskanaal.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Woensdag kondigden de VS aan dat ze maandag al ‘meer dan 1 miljoen kogels’ hadden overgedragen aan de Oekraïense strijdkrachten. De Amerikaanse marine heeft in het afgelopen jaar duizenden Iraanse geweren en meer dan een miljoen patronen in beslag genomen op schepen die door Iran werden gebruikt om wapens naar Jemen te verschepen. De inbeslagnames zijn gericht op kleine staatloze schepen op routes die van oudsher worden gebruikt om wapens naar de Houthi’s in Jemen te smokkelen.
‘Al meer dan een jaar worden Iraanse drones in handen van het Russische leger gebruikt om Oekraïense burgers aan te vallen en te vermoorden,‘ zegt Jonathan Lord, senior fellow en directeur van het veiligheidsprogramma voor het Midden-Oosten bij het Center for a New American Security, tegen CNN. ‘Het voelt als gerechtigheid als Oekraïne in beslag genomen Iraanse wapens gebruikt om zijn volk te verdedigen tegen de criminele invasie van Rusland.’
McCarthy verloor het vertrouwen van hardliners uit zijn partij
Kevin McCarthy, voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, is dinsdag afgezet door een motie van wantrouwen die was ingediend door partijgenoot Matt Gaetz. Dat meldt CNN. Naast de volledige Democratische fractie stemden acht Republikeinen, allemaal hardliners en Trump-getrouwen, voor afzetting van McCarthy.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Het is de eerste keer in de geschiedenis dat de voorzitter van het Huis – na de president en vicepresident de belangrijkste persoon in de VS – wordt afgezet. Matt Gaetz, een afgevaardigde uit Florida, diende de motie in op maandag, nadat McCarthy dit weekend een akkoord had gesloten met Democraten om een zogenaamde ‘shutdown’te voorkomen.
Door de afzetting is het Huis momenteel zonder leider en kunnen projecten rond voedselsteunprogramma’s, werkloosheidswetgeving en steun aan Oekraïne stil komen te liggen. Het is onduidelijk wie McCarthy gaat opvolgen. De opvolger komt naar alle waarschijnlijkheid uit het kamp van de Republikeinse Partij, dat de meerderheid heeft in het Huis.
Positie van Kevin McCarthy als voorzitter in gevaar
In de Verenigde Staten voeren de Republikeinen onderling ruzie na een akkoord over de zogenaamde ‘government shutdown’. De positie van de Republikeinse voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Kevin McCarthy ‘is in gevaar’, een dag nadat hij de Democraten de hand reikte om een wetsvoorstel aan te nemen dat moet voorkomen dat de federale overheid stil komt te liggen, schrijft The New York Times.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Congreslid Matt Gaetz uit Florida, McCarthy’s meest uitgesproken criticus binnen de Republikeinse Partij, zei zondag dat hij deze week een motie zal indienen om hem als voorzitter af te zetten. Volgens Gaetz en andere Republikeinse hardliners heeft McCarthy te veel toegegeven tijdens de deal met de Democraten.
Hoewel de meeste Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden McCarthy nog steeds steunen als voorzitter, vormen de plannen van Gaetz een existentiële bedreiging voor zijn positie vanwege de kleine meerderheid die de Republikeinen in het Huis hebben. Als de Democraten tegen McCarthy zouden stemmen – wat bijna altijd het geval is wanneer een voorzitter van de tegenpartij wordt gekozen – zou slechts een handvol Republikeinen nodig zijn om hem weg te stemmen. Volgens The New York Times is het onduidelijk of er Democraten zijn die McCarthy zullen steunen.
Salarissen van ambtenaren kunnen mogelijk niet worden uitbetaald
De Amerikaanse overheid heeft haar werknemers gewaarschuwd voor de gevolgen van een mogelijke ‘shutdown’. Als het Congres uiterlijk 30 september niet een nieuwe begroting goedkeurt, kunnen de salarissen van sommige ambtenaren niet worden uitbetaald. De Republikeinen weigeren vooralsnog in te stemmen met het begrotingsakkoord dat er ligt, waardoor de regering-Biden gedwongen wordt om Washington voor te bereiden op een uitgavenstop, zo schrijft The Washington Post
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Zo’n shutdown kan gevolgen hebben voor veel overheidsdiensten. Sommige ambtenaren zullen naar huis worden gestuurd zonder duidelijke terugkeerdatum en andere overheidswerknemers zullen moeten blijven werken zonder loon uitbetaald te krijgen. Bij deze laatste groep gaat het om ambtenaren met een essentiële functie als het gaat om nationale veiligheid.
De vorige grote shutdown was in 2018 onder president Donald Trump en duurde 34 dagen. Deze uitgavenstop, die slechts enkele federale agentschappen trof, had invloed op meer dan 800.000 werknemers, waarvan ongeveer 38 procent met verlof werd gestuurd volgens cijfers van het Congressional Budget Office. Elke nieuwe mogelijke sluiting dreigt opnieuw enorme problemen te veroorzaken voor deze groep werknemers, die haar loon dreigt te verliezen in een tijd dat de prijzen van huur, boodschappen en andere goederen stijgen.
De Democraten hebben een kortetermijnoplossing voorgesteld die de shutdown ten minste zou uitstellen tot november, maar de rechtervleugel van de Republikeinen weigert deze deal te accepteren zolang er niet wordt voldaan aan hun eisen. Zo wil deze factie onder leiding van de Republikeinse voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Kevin McCarthy extra geld voor grensbewaking en drastische bezuinigingen op het gebied van andere overheidsuitgaven zoals sociale zekerheid.
De Amerikaanse soldaat Travis King zit op een vlucht terug naar de Verenigde Staten vanuit Zuid-Korea, zo meldt CNN. King werd woensdag door Noord-Korea het land uitgezet nadat hij in juli vanuit het zuiden illegaal het land was binnengekomen.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De Verenigde Staten hadden, althans niet publiekelijk, geen nieuws van hem gehad sinds de zomer. Eenmaal in de Verenigde Staten zal Travis King volgens naar een medisch centrum van het Amerikaanse leger in Texas gaan. Washington zal voorlopig geen juridische stappen tegen de gedeserteerde soldaat ondernemen.
‘De vrijlating van King is een zeldzaam diplomatiek succes in de betrekkingen tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea’, schrijft CNN. De pogingen om de soldaat terug te halen kwamen op een bijzonder gespannen moment, omdat de VS Noord-Korea onlangs publiekelijk hebben verzocht geen wapens te leveren aan Rusland voor de strijd in Oekraïne. Kim Jong-un heeft tijdens een bezoek aan Poetin eerder deze maand verklaard volledig achter Ruslands oorlog in Oekraïne te staan.
De Japanner Itaru Sasaki bouwde in 2010 in zijn tuin op een heuveltop een telefooncel met daarin een niet-aangesloten telefoon met draaischijf, om het nummer van een geliefd overleden familielid te kunnen draaien en te praten over zijn verdriet, meldt Atlas Obscura. Een jaar later werd Japan getroffen door een drievoudige ramp: een aardbeving gevolgd door een tsunami, die de kernramp van Fukushima veroorzaakte. Otsuchi, Sasaki’s geboorteplaats, werd getroffen door negen meter hoge golven, waarbij 10 procent van de inwoners om het leven kwam.
Drie jaar na de ramp hadden tienduizend mensen de telefooncel in Otsuchi bezocht
Sasaki stelde vervolgens zijn kaze no denwa (‘windtelefoon’) open voor het grote aantal mensen in de buurt dat rouwde om het verlies van een dierbare. Het nieuws over de rouwtelefoon verspreidde zich en vanuit het hele land ondernamen verdrietige mensen een tocht naar de telefoon. Drie jaar na de ramp hadden tienduizend mensen de telefooncel in Otsuchi bezocht, en de plek wordt nog altijd intensief gebruikt.
Hortus Maximus in Hongkong
Studio Job, van de Nederlands-Belgische kunstenaar Job Smeets, is een samenwerking aangegaan met het gerenommeerde huis Hermès in Hongkong. Smeets maakte voor het luxe modemerk een etalage waarin een droomachtige oase te zien is. Het tableau moet leven in de betonnen jungle van de stad brengen en voorbijgangers stil laten staan bij deze excentrieke Hortus Maximus. Daarin staan dieren model als elegante boeren en zijn groenten van prijswinnende telers opgeblazen tot ontzagwekkende, Alice in Wonderland-achtige proporties. De mix van surreële, hoogwaardige afwerking kenmerkt het werk van de studio, dat wel vaker verwijst naar zowel het traditionele als het actuele, het organische en het kunstmatige.
Onlineonderwijs vanwege geweld
In de door misdaad geteisterde Ecuadoraanse kustprovincie Guayas – en dan met name in Guayaquil, de grootste stad van het land – gaan scholen tijdelijk over op onlineonderwijs om leerlingen voor geweld te behoeden, aldus Mercopress. Het ministerie van Onderwijs liet op X (voorheen Twitter) weten dat ze van plan is gedurende enige tijd ‘het Onderwijscontinuïteitsplan [onderwijs op afstand] toe te passen in bepaalde onderwijsinstellingen’. Zodra de lessen weer worden hervat moet de steun van veiligheidstroepen ‘prioriteit zijn om de levens en het recht op onderwijs van leerlingen te beschermen,’ aldus het ministerie.
Het aantal moorden en aanslagen steeg in vijf jaar tijd van 5,8 naar ruim 25 per 100.000
Confrontaties tussen rivaliserende bendes begonnen in 2020 met bloedbaden in de gevangenissen, maar het geweld is nu ook overgeslagen naar de straat. Het aantal moorden en aanslagen steeg in vijf jaar tijd van 5,8 naar ruim 25 per 100.000. Experts vrezen dat dit eind 2023 zelfs op 40 per 100.000 zal uitkomen.
Een Ross voor ruim 9 miljoen
A Walk in the Woods, een olieverfschilderij van bomen rond regenplassen uit 1983, is te koop voor 9,85 miljoen dollar (9,26 miljoen euro), zo schrijft Hyperallergic. Dat is een hoop geld, maar het gaat dan ook om het eerste van duizend schilderijen die de Amerikaan Bob Ross (1942-1995) maakte tijdens zijn populaire tv-serie The Joy of Painting. De eerste aflevering van die serie, die elf jaar zou lopen onder Ross’ motto ‘Iedereen kan schilderen’, werd in 1983 uitgezonden. Een andere beroemde uitspraak van Ross is dat er geen fouten bestaan, maar alleen happy accidents, ‘gelukkige ongelukjes’. ‘Volgens Google Analytics is Bob Ross Andy Warhol en Pablo Picasso gepasseerd als meest gezochte kunstenaar op internet,’ aldus de eigenaar van Modern Artifact, de Amerikaanse galerie die het schilderij aanbiedt. ‘Dat is ongelooflijk indrukwekkend, vooral omdat er amper officiële marketing is en zijn originelen vrijwel niet te vinden zijn.’
VS overwegen enorme wapenleverantie aan Vietnam
De Amerikaanse regering is volgens ingewijden in gesprek met Vietnam over de grootste wapenoverdracht in de geschiedenis tussen de twee voormalige vijanden, schrijft Reuters. De deal was afgelopen maand een belangrijk onderwerp van gesprek tussen Vietnamese en Amerikaanse ambtenaren in Hanoi, New York en Washington D.C. Er wordt gesproken over een overeenkomst die binnen een jaar rond zou kunnen zijn en waarin sprake is van de levering van onder meer Amerikaanse F-16 gevechtsvliegtuigen. Washington overweegt gunstige financieringsvoorwaarden voor deze dure levering aan Hanoi, dat krap bij kas zit. Het zou Vietnam kunnen helpen een einde te maken aan de traditionele afhankelijkheid van goedkopere wapens van Russische makelij. De wapenverkoop zou Rusland op een zijspoor zetten, maar wel leiden tot irritatie bij China. Vietnam en buurland China staan op gespannen voet met elkaar vanwege een slepend territoriaal geschil in de Zuid-Chinese Zee, hetgeen verklaart waarom Vietnam zijn maritieme verdediging wil versterken.
De wapenverkoop zou Rusland op een zijspoor zetten, maar wel leiden tot irritatie bij China
Sinds de opheffing van het Amerikaanse wapenembargo in 2016 bleef de export van Amerikaans materieel naar Vietnam beperkt tot schepen voor de kustwacht en trainingsvliegtuigen. Rusland leverde ongeveer 80 procent van het wapenarsenaal van het land. Vietnam geeft jaarlijks naar schatting 2 miljard dollar uit aan de aankoop van wapens en Washington hoopt dat het land op langere termijn een deel van dat budget zal verleggen naar wapens die worden gefabriceerd door de VS of door bondgenoten en partners, zoals Zuid-Korea en India.
De lucht in Europa is ernstig vervuild
Nagenoeg iedereen op het Europese continent woont in een gebied met een gevaarlijk niveau van luchtvervuiling, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van The Guardian. Een analyse van gegevens die werden verzameld met behulp van geavanceerde methoden – zoals gedetailleerde satellietbeelden en metingen door ruim 1400 meetstations – laat zien dat 98 procent van de mensen in Europa op plekken woont waar sprake is van zeer schadelijke fijnstofvervuiling die de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) overschrijdt. Bijna tweederde woont in gebieden waar de luchtkwaliteit meer dan twee keer zo slecht is als de WHO-richtlijnen voorschrijven. Noord-Macedonië is er het slechtst aan toe. Bijna tweederde van de inwoners van dat land woont in gebieden met meer dan vier keer de door de WHO acceptabel geachte hoeveelheid PM2,5 – kleine deeltjes met een doorsnee van nog geen 2,5 micrometer die door de lucht zweven en vooral worden geproduceerd door de verbranding van fossiele brandstoffen. Sommige ervan kunnen de longen of de bloedbaan binnendringen en zo bijna elk orgaan in het lichaam aantasten. Vier andere gebieden in Noord-Macedonië, waaronder de hoofdstad Skopje, blijken een luchtvervuiling te hebben die bijna zes keer zo hoog is als de toegestane norm.
‘Dit is een ernstige crisis voor de volksgezondheid’
Uit de analyse blijkt dat slechts 2 procent van de Europese bevolking in gebieden woont die binnen de gestelde limieten vallen. Experts zeggen dat PM2,5-vervuiling jaarlijks voor ongeveer vierhonderdduizend doden op het continent zorgt.
‘Dit is een ernstige crisis voor de volksgezondheid,’ aldus Roel Vermeulen, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit Utrecht, die het team van onderzoekers leidde dat op het hele continent gegevens verzamelde. ‘We zien dat bijna iedereen in Europa ongezonde lucht inademt.’ Volgens Vermeulen zijn dit de beste gegevens die momenteel beschikbaar zijn. ‘Nu hebben we politici nodig die moedig en ambitieus zijn en de noodzakelijke stappen zetten om deze crisis aan te pakken.’
De toenemende populariteit van zelfrijdende taxi’s heeft een keerzijde. Ze zijn vervuilend, creëren soms gevaarlijke situaties en eisen ruimte op. Ruimte die steden ook kunnen gebruiken voor een beter openbaarvervoersnetwerk, aldus transportonderzoeker David Zipper.
Toen de software-ingenieur Dan Afergan een paar weken geleden in San Francisco met wat vrienden in het café zat, kwam er iemand binnen die zei: ‘Er staat buiten een geblokkeerde Cruise met een pylon op de motorkap.’ Afergan ging meteen even kijken en inderdaad: een van de zelfrijdende taxi’s van Cruise, een dochter van General Motors, stond met knipperende lichten midden op straat met een oranje verkeerskegel op de motorkap. ‘Ik dacht dat het gewoon een flauwe grap was,’ zegt Afergan. ‘Maar een vriend zei: “Nee, ik heb hiervan gehoord.” Zelf had ik geen idee dat er ook mensen zijn die tegen zelfrijdende auto’s protesteren.’
Dit ‘kegelen’ is onderdeel van een campagne van Safe Street Rebel, een lokale actiegroep voor veilig verkeer die nu robottaxi’s op de korrel neemt. Volgens officiële cijfers rijden er in Californië 571 zelfrijdende taxi’s rond van Cruise en zijn rivaal Waymo, een dochter van Googles moederbedrijf Alphabet. Je bestelt zo’n taxi met een app en ze rijden vooral in San Francisco en omgeving. Door die gemeente zijn de twee taxibedrijven aan diverse beperkingen gebonden en daar willen ze nu vanaf. Dit stuit weer op bezwaren van de politievakbond, het gemeentelijke verkeersdepartement en de brandweer, die waarschuwen dat de robottaxi’s verontrustend vaak het verkeer ophouden en daarmee de hulpdiensten hinderen.
Toen de mensen van Safe Street Rebel doorhadden dat je zo’n geavanceerde auto vleugellam maakt door een pylon op de motorkap te zetten, spoorden ze met een filmpje op TikTok burgers aan om dat ook te doen. Dit wegwuiven als het zoveelste voorbeeld van weerstand tegen technologie zou een miskenning zijn van het belang van deze ophef. Voor het eerst voeren burgers, techbedrijven en ambtenaren nu een debat over of, en zo ja hoe je zelfrijdende auto’s in een dichtbevolkte stad kunt laten rondrijden. Dit is een gesprek dat hoognodig is, nu de technologie van zelfrijdende voertuigen nog in ontwikkeling is en voordat de robottaxi het leven in San Francisco en de rest van stedelijk Amerika verandert.
Veiligheid
In de utopische versie van het verhaal worden ritjes met een robottaxi zo gemakkelijk en goedkoop dat mensen zelf geen auto meer willen. Het meest aansprekende argument voor de robottaxi is de feilbaarheid van mensen achter het stuur. In een opiniestuk in de San Francisco Chronicle hemelde een van de CEO’s van Waymo vorige maand de veiligheid van zijn auto’s nog op, en Cruise beweerde in een paginagrote advertentie in The New York Times en andere kranten dat hun technologie de oplossing was voor de 42.795 verkeersdoden die vorig jaar in de VS zijn gevallen. (Beide bedrijven zijn niet scheutig met cijfers over hun bedrijfsvoering, wat het voor onafhankelijke onderzoekers lastig maakt om er een objectief oordeel over te vellen.) Maar zoals het nu staat leveren de robottaxi’s de handhavers in San Francisco vooral veel extra werk op. De voertuigen hebben rijstroken geblokkeerd, bussen en trams gehinderd, over een brandslang gereden en wegwerkzaamheden verstoord. Sinds juni 2022 zijn er bijna zeshonderd gevallen gemeld van robottaxi’s die spontaan stil bleven staan op de openbare weg, soms urenlang. En dat zijn alleen de gevallen waarvan melding is gemaakt bij de autoriteiten: het werkelijke aantal zou veel hoger kunnen liggen.
‘Die auto’s doen het goed in eenvoudige woonwijken, maar ze krijgen het moeilijk als de verkeerssituatie ingewikkelder wordt, en zeker in onverwachte situaties,’ zegt Jeffrey Tumlin, hoofd van het verkeersdepartement van de gemeente. Volgens Steven Shladover, een onderzoeker van UC Berkeley die Californische overheden over zelfrijdende voertuigen adviseert, zijn de auto’s heel geavanceerd. Maar, zegt ook hij, ‘je zult beslist situaties zien waarin de auto zich als een onervaren bestuurder gedraagt. Het is een jongere, nog geen volwassen automobilist.’
Cruise en Waymo pareren de kritiek door te wijzen op de staat van dienst van hun auto’s, die volgens hen veel minder brokken maken dan menselijke bestuurders. ‘Elke dag dat de inzet van deze levensreddende technologie wordt uitgesteld, heeft negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid,’ stelt Waymo.
Ondanks de huidige problemen wordt de zelfrijdende technologie steeds beter en worden er nieuwe lessen getrokken uit de enorme hoeveelheden data die zijn verzameld van voertuigen die de openbare weg op gaan. Maar ook al reden ze echt foutloos, hoe zou het leven eruitzien in een stad waarin het wemelt van de robottaxi’s?
Verkeersinfarct
Al voor de komst van de benzineauto was het op de straten van Amerika een drukte van belang. Voetgangers, koetsen en fietsers krioelden er door elkaar en je zag kinderen knikkeren en honkballen op straat. In de jaren 1920 namen miljoenen mensen nog de tram en telde het land meer dan 70.000 kilometer tramspoor. De auto was aanvankelijk alleen voor rijkelui weggelegd. Maar met de introductie van de T-Ford steeg de verkoop van auto’s in de VS van 181.000 in 1910 naar 4,5 miljoen in 1929. Ze gingen harder dan alle andere voertuigen op straat en vormden al snel een groot gevaar voor voetgangers en kinderen. In 1927 stierven 25.800 mensen bij auto-ongevallen, veel meer per hoofd van de bevolking dan tegenwoordig, hoewel toen veel minder Amerikanen een auto hadden.
De opkomst van de auto was funest voor de tram, die geen kant op kon als een auto het spoor blokkeerde. In de jaren vijftig was er van de Amerikaanse tramlijnen niet veel meer over. In 1960 vond nog maar 12 procent van het woon-werkverkeer plaats met het openbaar vervoer, in 2019 nog maar 5 procent.
Doordat de auto lang centraal stond in het beleid, zijn steden steeds viezer, gevaarlijker en minder aantrekkelijk geworden. In veel binnensteden gaat meer dan de helft van het oppervlak op aan wegdek en parkeerruimte voor auto’s, die daarmee ruimte innemen die anders beschikbaar zou zijn voor woningen, winkels, speeltuinen en parken. Veel steden proberen daar nu iets aan te doen. In Denver is per referendum besloten miljoenen vrij te maken voor het opknappen van trottoirs. En de hoofdsteden Phoenix en Madison willen beginnen met een snelbus om hun openbaar vervoer concurrerender te maken. De vooruitgang gaat met kleine stapjes, maar vooruitgang is er.
De gedachte dat deze auto’s de algehele verkeerssituatie zullen verbeteren, lijkt een illusie
Alleen wordt die vooruitgang bedreigd door de komst van zelfrijdende auto’s, omdat dat toch gewoon auto’s blijven. Of ze nu door mensen of software worden bestuurd, ze zijn vervuilend, ze hebben wegen nodig en ze vormen een gevaar voor voetgangers en fietsers. Peter Norton, historicus aan de universiteit van Virginia, ziet reden tot zorg: ‘Als de straten eenmaal gevuld zijn met robottaxi’s, loop je het risico dat een gemeente het niet meer nodig acht om voor goed openbaar vervoer te zorgen.’
En de gedachte dat deze auto’s de algehele verkeerssituatie zullen verbeteren, lijkt een illusie. In het kader van een onderzoek kregen dertien vrijwilligers in San Francisco een paar jaar geleden een week lang de beschikking over een auto met chauffeur, om zo het bezit van een zelfrijdende auto na te bootsen. In die ene week legden de proefpersonen nota bene 83 procent meer kilometers af dan voorheen. Als zelfrijdende auto’s ook zoveel meer vervoersbewegingen opleveren, zijn ze een ecologische ramp en kunnen ze een verkeersinfarct van ongekende omvang veroorzaken.
De afgelopen eeuw leert ons dat mensen met andere vervoermiddelen er bekaaid van afkomen als de openbare ruimte vooral op auto’s wordt ingericht. En dan maakt het waarschijnlijk niet uit of die auto’s zichzelf kunnen besturen of niet.
De Writers Guild of America (WGA) en de grote Hollywoodstudio’s hebben een voorlopig akkoord bereikt, zo maakte de WGA bekend op X (voorheen Twitter). De deal moet een einde maken aan de de scriptschrijversstaking, ‘die al 146 dagen duurt, duizenden mensen werkloos heeft gemaakt en een diepe ongerustheid aan het licht heeft gebracht die wordt veroorzaakt door de technologische ontwikkelingen’, zo schrijft The Los Angeles Times. Voordat er een definitief akkoord is moeten de 11.500 leden van de vakbond er nog mee instemmen.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
In Hollywood zijn de schrijvers sinds 2 mei aan het staken voor een betere bescherming tegen de manier waarop streaming en andere verschuivingen in de industrie hun broodwinning hebben bedreigd. In het voorgestelde driejarige contract worden de salarissen en royalty’s voor programma’s die op streamingplatforms verschijnen verhoogd en zijn er nieuwe regels voorzien voor het gebruik van kunstmatige intelligentie.
‘We kunnen met trots zeggen dat het akkoord uitzonderlijk is,’ zei de vakbond zondagavond in een verklaring naar de leden. De studio’s zullen nu moeten onderhandelen met de acteurs, die sinds 14 juli staken, wil de filmindustrie echt weer op gang komen. Het conflict heeft de lokale economie al vijf miljard dollar gekost.
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.