Tag: Verenigde Staten

  • Waarom maken China en het Westen ruzie om grafiet?

    Waarom maken China en het Westen ruzie om grafiet?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar grafiet, een grondstof die cruciaal is voor de energietransitie. Waarom is grafiet het middelpunt geworden van de handelsoorlog tussen het Westen en China?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €5 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Waarom beperkt China de export van grafiet?

    ‘Het is zwart, glanzend en je wordt er erg vies van. Het is familie van steenkool en toch is het een essentiële bondgenoot in het proces om de wereld koolstofvrij te maken – wat nogal vreemd is, aangezien grafiet pure koolstof is. Het wordt al sinds de oudheid gebruikt voor het maken van potloden en inkt, maar nu is het een onmisbaar ingrediënt geworden in onder andere batterijen voor elektrische auto’s. Dus toen de Chinese regering op donderdag 19 oktober aankondigde dat ze de exportregels voor dit mineraal ging herzien, schudde de autowereld zijn hoofd’, schrijft Philippe Escande, economisch redacteur van Le Monde, in een analyse van de geopolitieke strijd om grafiet.

    Op 1 december gingen de Chinese exportbeperkingen op grafiet van kracht. Vanaf dat moment hadden Chinese exporteurs een vergunning nodig om de grondstof aan het buitenland te verkopen, aldus Global Times. Volgens het Chinese staatsmedium zijn de maatregelen bedoeld om ‘de nationale veiligheid en belangen van China te beschermen’ en ‘zal China zich blijven inzetten om de stabiliteit van wereldwijde industrieketens te beschermen’. Maar hoe heeft de rest van de wereld gereageerd op de Chinese exportrestricties van grafiet?

    The Washington Post spreekt van ‘een nieuw front’ in ‘de steeds feller wordende techoorlog tussen de VS en China’. Volgens de Amerikaanse krant zijn de Chinese maatregelen een reactie op nieuwe regelgeving in de Verenigde Staten die onder andere inhouden dat Amerikaanse bedrijven geen chips voor kunstmatige intelligentie meer aan China mogen leveren. 

    China gebruikt zijn dominantie op het gebied van bepaalde belangrijke grondstoffen om politieke druk uit te oefenen, zegt Jost Wübbeke, een expert in Chinees industrieel beleid, tegen The Washington Post. China is wereldwijd veruit de grootste producent van grafiet, merkt The Economist op. Negentig procent van het verwerkte grafiet is afkomstig uit het land. Eerder dit jaar, in juli, beperkte China de export van gallium en germanium, eveneens cruciale mineralen voor de energietransitie. 

    ANP 459202059
    In deze fabriek in het Chinese Hegang wordt grafiet verwerkt voor lithium-ionbatterijen. Grafiet is het belangrijkste bestanddeel van batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s). – © (Xie Jianfei / Xinhua)

    ‘Deze oog-om-ooghouding als het aankomt op exportbeperkingen onderstreept hoezeer de concurrentie tussen de VS en China is toegenomen’, aldus WP. ‘China en de Verenigde Staten zijn al jarenlang verwikkeld in een rivaliteit over kwesties als Taiwan, de Zuid-Chinese Zee, de oorlog in Oekraïne en China’s staat van dienst op het gebied van mensenrechten. Nu de twee grootste economieën ter wereld met elkaar wedijveren om het leiderschap van de wereld, zijn ook exportbeperkingen en protectionistisch beleid van steeds grotere invloed op de broze relatie.’

    Volgens The Economist test China al jaren hoe het grafiet kan inzetten als economisch wapen. Zo zouden Chinese bedrijven na een diplomatieke ruzie met Zweden in 2020 al van de regering te horen hebben gekregen dat ze geen grafiet mochten leveren aan het Scandinavische land. ‘Sommige insiders vermoedden dat het informele verbod bedoeld was om de ontwikkeling van groene technologieën in Zweden tegen te houden’, aldus de Britse krant. 

    Waarom is grafiet zo belangrijk?

    Grafiet is een zachte vorm van koolstof die wordt gebruikt in bijna alle batterijen voor elektrische auto’s, halfgeleiders en kernreactoren, schrijft WP. Vooral in batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) is het essentieel: het negatief geladen gedeelte van een batterij, de anode, is gemaakt van grafiet, waarvoor nog geen alternatief bestaat. ‘Wat China met deze beslissing tegen het Westen zegt, is: we gaan jullie niet helpen met het maken van elektrische auto’s, jullie moeten je eigen manier maar vinden om dat te doen,’ zei Hugues Jacquemin, CEO van Northern Graphite, tegen Reuters.

    Doordat veel ontwikkelde economieën vol hebben ingezet op de overstap naar elektrisch rijden, stijgt de vraag naar grafiet snel. Volgens een rapport van het Internationaal Energieagentschap zal deze in 2040 al zes tot dertig keer zo groot zijn als in 2020. Hoe groot die vraag uiteindelijk wordt, hangt af van de richting waarin de batterij-industrie zich ontwikkelt en of er in de toekomst voor batterijen nog net zo veel grafiet nodig is.

    Het goede nieuws is dat grafiet vrijwel overal ter wereld kan worden gevonden, schrijft Philippe Escande van Le Monde. ‘Het (her)openen van mijnen kost echter tijd, vooral in westerse landen.’ Naast ‘natuurlijk’ grafiet uit mijnen kan het materiaal op een synthetische manier uit aardolie worden geproduceerd.

    ANP 465740477
    Een grafietraffinaderij in het Chinese Jixi. Negentig procent van de verwerkte grafiet ter wereld komt uit China. – © (Zhang Tao – Xinhua)

    Synthetisch grafiet is efficiënter, waardoor een batterij sneller oplaadt en langer meegaat. Maar de productie is duurder, schrijft The Financial Times. Ook komt bij de productie ervan meer CO2-uitstoot vrij, omdat deze nogal energie-intensief is. Ook van synthetisch grafiet is China momenteel de grootste producent; het land produceerde vorig jaar bijna 70 procent van de wereldwijde hoeveelheid. 

    Volgens The Washington Post zullen de Chinese exportbeperkingen niet alleen het Westen raken, maar ook de Chinese industrie stimuleren van eindproducten die grafiet bevatten, zoals magneten, batterijen, EV’s, zonnepanelen en windturbines. De toegang tot goedkoop grafiet zou Chinese bedrijven een voorsprong geven op de rest van de wereld.

    Hoe kan Europa de toegang tot grafiet veiligstellen?

    Met de ​​Critical Raw Materials Act heeft de Europese Commissie in maart een voorstel gedaan om de toegang tot kritieke grondstoffen zoals grafiet veilig te stellen. Toenmalig Eurocommissaris Frans Timmermans zei bij het indienen van het voorstel dat ‘Europa zijn eigen strategische beslissingen moet maken’, aldus Politico. Het doel van de wet is om Europa minder afhankelijk te maken van Chinese technologieën voor schone energie. 

    China stopt natuurlijk niet per direct met de verkoop van grafiet aan de rest van de wereld, schrijft El País. ‘Dat zou ten nadele zijn van binnenlandse anodefabrikanten zoals Shanshan en Shanghai Putailai New Energy, die al miljarden hebben toegezegd om fabrieken in Finland en Zweden te bouwen.’ 

    Maar Europa wil al in 2030 tenminste 40 procent van het geconsumeerde grafiet zelf verwerken, en 10 procent zelfs op Europese bodem delven, zo staat in de ​​Critical Raw Materials Act. Het delven van grafiet in Europa is alleen veel duurder, zegt Aiden Lavelle, CEO van mijnbouwbedrijf European Green Metals, tegen de Spaanse krant.

    ANP 477448434
    Grafiet kan ook gewonnen worden door batterijen te recyclen. Deze fabriek van Li-Cycle in het Duitse Sülzetal doet precies dat: batterijen recyclen. Ook andere kritieke mineralen zoals koper, nikkel en lithium kunnen uit batterijen worden gewonnen. – © (Klaus-Dietmar Gabbert / dpa)

    Volgens experts kan het vijf jaar of langer duren om nieuwe mijnen in Europa te openen. En de bouw van nieuwe grafietraffinaderijen zou ook veel voeten in de aarde hebben. Autofabrikanten die zich inzetten voor de groene transitie, zoals Volkswagen en Tesla, willen niet wachten tot Europa en de VS hun achterstand hebben ingehaald en wijken momenteel uit naar China, signaleert El País

    En andere manier om grafiet en andere kritieke grondstoffen te winnen, is recycling van onder meer gebruikte batterijen. Maar recycling van batterijen is ingewikkeld en alleen mogelijk met behulp van giftige chemicaliën, schrijft Süddeutsche Zeitung. Reshoring, oftewel de productie naar Europa verplaatsen, zal daarom gepaard gaan met hoge milieukosten ‘die tot nu toe in Europa onzichtbaar zijn gebleven’, aldus Politico.

    Volgens de nieuwe voorstellen van de Europese Unie kan aan de aanleg van energie-infrastructuur en strategische mijnbouw-, raffinage- en recyclingprojecten voorrang worden gegeven in het geval van juridische conflicten met bestaande wetgeving, zoals regels voor natuurbehoud en waterbescherming, aldus de politieke nieuwssite. ‘De industrie heeft hierop aangedrongen – met name als het gaat om het openen van nieuwe mijnen voor het winnen van kritieke grondstoffen – maar milieugroeperingen waarschuwen dat de stap schadelijk kan zijn voor Europa’s natuurlijke omgeving.’

    Europa staat dus voor een paradox: wil het onafhankelijk van China verduurzamen, dan moet het milieuschade op eigen bodem accepteren. Milieuschade die nu wordt uitbesteed aan andere landen. 

    Lees ook:

  • Relatie Biden-Netanyahu vertoont nieuwe scheuren

    Relatie Biden-Netanyahu vertoont nieuwe scheuren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Sunak neemt eerste stap in omstreden asielzoekerswet

    » Zelensky krijgt gewenste steunpakket niet in Amerikaanse Senaat

    Volgens de president verliest Israël internationale steun

    De Amerikaanse president Joe Biden heeft zich dinsdag op een ongebruikelijk felle manier uitgelaten over de oorlog tussen Israël en Hamas door te zeggen dat Israël zijn internationale steun aan het verliezen is met de ‘willekeurige’ bombardementen op Gaza. Dat meldt The Guardian. Biden zei ook dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu van strategie moet veranderen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De opmerkingen van Biden, die hij maakte in een toespraak voor donateurs van zijn herverkiezingscampagne in 2024, waren zijn meest kritische tot nu toe over Netanyahu’s aanpak van de oorlog in Gaza. Ze staan in schril contrast met het beleid die de VS tot nu toe hebben gevoerd in de relatie met Israël. De nationale veiligheidsadviseur van de VS Jake Sullivan gaat binnenkort naar Israël voor besprekingen met het Israëlische oorlogskabinet.

    Netanyahu zei dinsdag in een verklaring dat Israël ‘volledige steun’ had gekregen van de VS voor zijn grondinvasie in Gaza en dat Washington ‘internationale druk om de oorlog te stoppen’ had geblokkeerd. Volgens de premier is er echter ‘onenigheid over “het leven na Hamas” en ik hoop dat we ook hier overeenstemming zullen bereiken’.

    Lees ook:

  • Zelensky krijgt gewenste steunpakket niet van de Republikeinen

    Zelensky krijgt gewenste steunpakket niet van de Republikeinen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Relatie Biden-Netanyahu vertoont nieuwe scheuren

    » Sunak neemt eerste stap in omstreden asielzoekerswet

    De Republikeinen blijven het pakket blokkeren

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft dinsdag zware tegenstand van de Republikeinen in de Senaat gekregen, toen hij lobbyde voor miljarden dollars aan extra Amerikaanse militaire hulp voor de oorlog tegen Rusland, meldt CNN. Zelensky was speciaal naar de VS gevlogen om extra gewicht in de schaal te leggen, maar het was niet genoeg.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op het Capitool benadrukte Zelensky de urgentie van meer Amerikaanse hulp om de Russische invasie te bestrijden en Europa te beschermen tegen een verdere opmars van Rusland. Maar hij slaagde er niet in om de Republikeinen te overtuigen van hun steun, die nodig was om nieuwe financiering aan te nemen. De Republikeinen willen pas instemmen met het steunpakket als de Amerikaanse regering strengere immigratiemaatregelen aan de grens met Mexico neemt.

    Verschillende Republikeinen benadrukten dinsdag wel dat ze in principe vóór steun aan Oekraïne zijn, maar dat de Democratische partij hen daarvoor tegemoet moet komen. Zodra dat gebeurt, zei de Republikeinse fractie in de Senaat, zal er weer militaire hulp richting Oekraïne gaan.

    Lees ook:

  • Hooggerechtshof gaat zich buigen over immuniteit Donald Trump

    Hooggerechtshof gaat zich buigen over immuniteit Donald Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Tusk voltooit terugkeer als premier van Polen

    » Frans parlement verwerpt migratiewet van Macron

    Een vervolging van de ex-president komt zo dichterbij

    De Amerikaanse speciaal aanklager Jack Smith heeft het Hooggerechtshof maandag gevraagd om te beslissen of de presidentiële immuniteit van Donald Trump hem zal beschermen tegen strafrechtelijke vervolging voor misdaden die hij zou hebben begaan tijdens zijn ambtstermijn. Dat meldt The New York Times. Het is de eerste keer dat het Hooggerechtshof zich uitspreekt over de vervolging van de ex-president.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Smith vraagt het Hooggerechtshof om zo de stap naar een federaal hof van beroep over te slaan en daarmee snel een beslissing te nemen over de zaak tegen Trump. Als het Hooggerechtshof de zaak in behandeling neemt, wordt er op korte termijn uitspraak verwacht.

    Er lopen diverse zaken tegen Trump, onder andere over hoe hij zou hebben gepoogd de uitslag van de presidentsverkiezingen van 2020 ongedaan te maken. Een veroordeling kan ervoor zorgen dat hij niet kan meedoen aan de presidentsverkiezingen van 2024 in de Verenigde Staten.

    Lees ook:

  • Trump wordt steeds extremer. Waarom krijgt hij toch de steun van de Republikeinen?

    Trump wordt steeds extremer. Waarom krijgt hij toch de steun van de Republikeinen?

    Het is ongelofelijk dat de christelijke achterban van Trump trouw blijft klappen voor zijn ontmenselijkende retoriek, vindt journalist Peter Wehner. Volgens hem verraden ze daarmee niet alleen ‘hun menselijkheid, ze verraden ook de Heer die ze beweren lief te hebben en te dienen’.

    Hoe had de jarenlang aangewakkerde haat in Rwanda tot zulke gruwelijke massamoorden kunnen leiden? Kennedy Ndahiro, redacteur van het Rwandese dagblad The New Times, gaf in 2019 aan de lezers van The Atlantic antwoord op die vraag. Hij schreef: ‘In Rwanda weten we wat er kan gebeuren als politiek leiders en media bepaalde groepen mensen als niet-menselijk bestempelen.’

    Ndahiro beschreef hoe Joseph Habyarimana Gitera, een invloedrijk politiek figuur van de Hutu’s, de grootste etnische groep in Rwanda, in 1959 openlijk had opgeroepen tot het uitroeien van de Tutsi’s, de op een na grootste etnische groep in Rwanda. Gitera noemde de Tutsi’s ‘ongedierte’.

    ‘Zo begon de stigmatisering en ontmenselijking van de Tutsi’s,’ schreef Ndahiro. Het leidde in 1994 tot een periode van honderd dagen waarin naar schatting een miljoen mensen werden vermoord. De meesten waren Tutsi’s. ‘De verschrikkelijkste vorm van haat was losgebarsten,’ schreef Ndahiro. ‘Wat begon met ontmenselijkende woorden eindigde in bloedvergieten.’

    Op Veteranendag, toen Donald Trump zijn vijanden in een toespraak ‘ongedierte’ noemde, moest ik terugdenken aan dat begin van de Rwandese genocide.

    ‘We beloven jullie dat we het ongedierte gaan uitroeien: alle communisten, marxisten, fascisten en de radicaal-linkse schurken die in ons land leven – die liegen en stelen en verkiezingsfraude plegen,’ zei Trump aan het slot van zijn toespraak in Claremont, New Hampshire. ‘Ze zullen alle legale en illegale middelen inzetten om Amerika en de Amerikaanse droom te vernietigen.’ Hij ging verder: ‘Een dreiging die van buitenaf komt is veel minder sinister, veel minder gevaarlijk en veel minder ernstig dan een dreiging van binnenuit. Onze dreiging komt van binnenuit.’ Na Trumps toespraak barstte een luid applaus los.

    Bloedbad

    Slechts een paar weken voor die toespraak werd Trump door een presentator van een rechtse website geïnterviewd over immigratie en de zuidgrens. ‘Had u ooit gedacht dat u in Amerika zo’n bloedbad zou zien?’ vroeg de interviewer aan Trump.

    ‘Nee. Niemand heeft ooit zoiets gezien,’ antwoordde Trump. ‘Ik denk wereldwijd niet. Ik denk dat je nog niet in de ergste bananenrepubliek zult aantreffen wat wij hier nu meemaken.’ Trump, momenteel koploper in de race om het Republikeinse presidentskandidaatschap, waarschuwde ervoor dat immigranten een directe bedreiging vormen. ‘We weten dat ze uit gevangenissen komen. We weten dat ze uit psychiatrische inrichtingen en gekkenhuizen komen. We weten dat het terroristen zijn. Niemand heeft ooit zoiets meegemaakt als wij nu. Het is heel triest voor ons land. Het bloed van ons land wordt vergiftigd.’

    Op 20 september zei Trump in een toespraak in Dubuque, Iowa: ‘Ze zijn ons land kapot aan het maken. Het bloed van ons land. Ze maken ons land kapot.’

    Trumps retoriek is een vrijbrief voor zijn aanhangers: ze gaan nu dezelfde ontmenselijkende taal gebruiken als hij. Trump ziet anderen als existentiële bedreigingen, die vastbesloten zijn om alles te vernietigen wat hij en zijn aanhangers zo mooi vinden aan Amerika. Trump doet twee dingen tegelijk: hij propageert het verhaal dat zijn vijanden verslagen moeten worden, en neemt de natuurlijke remmingen weg die de meeste mensen ervan weerhouden anderen te haten en te schaden. Zijn aanhangers krijgen het signaal dat elk middel mag worden ingezet om de andere kant te verslaan; de gebruikelijke beperkingen die menselijke interacties in goede banen leiden, zijn niet langer van toepassing.

    Ontmenselijkte mensen kunnen worden gezien als veel lager dan dieren

    ‘Ontmenselijkers’ denken dat hun doelwitten ‘een menselijk uiterlijk hebben maar vanbinnen geen mens zijn’, meent David Livingstone Smith, een professor filosofie die onderzoek heeft gedaan naar de geschiedenis en de complexe psychologische wortels van ontmenselijking. ‘Ontmenselijking ontleent een kenmerkend psychologisch element aan het feit dat de ontmenselijker zich pijnlijk bewust blijft van de menselijkheid van de ander,’ schrijft hij. ‘Ironisch genoeg zorgt uitgerekend ons onvermogen om andere mensen als niet meer dan dieren te beschouwen voor onvoorstelbare wreedheid en destructie.’ Ontmenselijkte mensen kunnen worden gezien als veel lager dan dieren; ze kunnen worden veranderd in monsters. Ze zijn niet alleen gevaarlijk; ze vormen een bedreiging. Ze zijn niet alleen onmenselijk; ze zijn onherroepelijk destructief.

    Dit is het gewiekste retorische en psychologische spel dat Trump speelt, en hij speelt het erg goed. Hij is de enige Amerikaanse politicus die aanvoelt hoe hij de haat en wrok van zijn aanhangers kan aanwakkeren en er tegelijkertijd voor kan zorgen dat ze hem niet alleen trouw blijven, maar zelfs aanbidden.

    Trumps tegenstanders, waaronder de pers, zijn ‘de absolute vijanden van het volk’. Trump heeft geëist dat er een onderzoek wordt ingesteld naar het moederbedrijf van nieuwskanalen MSNBC en NBC wegens ‘landverraad’. Ze zouden zich volgens hem schuldig maken aan ‘eenzijdige en kwaadaardige berichtgeving’. Op zijn sociale netwerk Truth Social heeft hij geïnsinueerd dat de voormalig voorzitter van de Joint Chiefs of Staff, Mark Milley, het verdient om geëxecuteerd te worden wegens landverraad. Dagen later vroeg een van zijn aanhangers bij een Trump-evenement in Iowa waarom Milley niet ‘binnen een maand voor een vuurpeloton zou staan’. Een ander zei tegen NBC News: ‘Verraad is verraad. Er is maar één medicijn voor verraad: de dood.’

    Trump maakt geregeld grappen over de gewelddadige aanval op de man van Nancy Pelosi, die daarbij ernstige verwondingen opliep: onder andere een schedelbasisfractuur waarvoor hij geopereerd moest worden. Special counsel Jack Smith, die twee aanklachten tegen de voormalige president heeft ingediend, zou een ‘Trump-hatende aanklager’ zijn die ‘gestoord’ is en een ‘schande vormt voor Amerika’. Zijn vrouw en familie zouden Trump ‘nog veel meer verachten dan hijzelf’. Trump heeft op Truth Social de naam, een foto en het persoonlijke Instagram-account gedeeld van een ambtenaar in dienst van rechter Arthur Engoron, die momenteel de rechtszaak over Trumps civiele fraude voorzit. Trump veracht Engoron en heeft hem herhaaldelijk aangevallen. Hij noemt hem ‘GESTOORD’ en ‘GESTOORD in zijn haat tegen mij’. (Trump heeft de post over de ambtenaar, die hij een ‘Trump Hating Clerk’ noemde, later verwijderd, maar pas nadat hij al op grote schaal was gedeeld.)

    Bestorming van het Capitool

    Bij de eerste bijeenkomst van zijn huidige presidentscampagne, in Waco, Texas, werkte Trump mee aan een opname van het J6-gevangeniskoor. Dat koor bestaat uit mannen die gevangen hebben gezeten voor hun aandeel in de bestorming van het Amerikaanse Capitool op zes januari 2021. In het nummer ‘Justice for All’ zegt Trump de Pledge of Allegiance op terwijl op de achtergrond het volkslied gezongen wordt.

    ‘Onze mensen houden van hen,’ zei Trump tijdens de bijeenkomst in Waco over degenen die in de gevangenis zaten. ‘Wat er in die gevangenis gebeurt… Het is een hel. Die mensen horen daar niet.’

    The Washington Post ‘identificeerde vijf van de ongeveer vijftien mannen die in de video te zien zijn. Vier van hen zijn aangeklaagd voor het aanvallen van de politie. Ze gebruikten wapens zoals een koevoet, stokken en chemische spray, onder andere tegen agent Brian D. Sicknick, die de volgende dag overleed.’

    Tijdens de bijeenkomst in Waco verklaarde Trump: ‘Ik ben jullie strijder. Ik ben jullie gerechtigheid.’ Hij voegde eraan toe: ‘Voor degenen die onrechtvaardig behandeld en verraden zijn – en dat zijn er veel – ik ben jullie vergelding.’ Trump heeft 2024 beschreven als ‘onze laatste strijd’. Hij is bloedserieus, en zijn tientallen miljoenen aanhangers zijn dat ook.

    De retoriek van Trump is zonder meer fascistisch. Tegenwoordig probeert hij ‘veel openlijker een autoritaire figuur te worden en Amerika te veranderen in een soort autocratie’, zegt Ruth Ben-Ghiat, historicus aan NYU, in een interview op PBS NewsHour. Dat betekent nog niet dat Amerika, als Trump in 2024 tot president wordt verkozen, een fascistische staat zou worden. Onze instituties zijn waarschijnlijk sterk genoeg om hem te weerstaan – maar ook dat is niet zeker. Hoe dan ook kan Trump veel dingen doen die Amerika ernstige schade kunnen toebrengen.

    Hij heeft gepleit voor ‘afschaffing van alle regels, voorschriften en wetsartikelen, zelfs die in de Grondwet’

    Trump is uiteindelijk al twee keer bijna afgezet, vier keer aangeklaagd voor maar liefst 91 vergrijpen en schuldig verklaard aan seksueel misbruik en laster. Rechtbanken in New York hebben vastgesteld dat hij of zijn bedrijven bankfraude, verzekeringsfraude, belastingfraude en liefdadigheidsfraude hebben gepleegd. Trump heeft geprobeerd de verkiezingen van 2020 ongedaan te maken. Hij was de katalysator die leidde tot een gewelddadige aanval op het Capitool. En hij heeft gepleit voor ‘afschaffing van alle regels, voorschriften en wetsartikelen, zelfs die in de Grondwet’.

    Volgens voormalig vicepresident Dick Cheney, die in vier Republikeinse regeringen heeft gediend en in het Huis van Afgevaardigden werkte, ‘is er in de geschiedenis van onze natie nog nooit iemand geweest die een grotere bedreiging vormde voor onze republiek dan Donald Trump’.

    Dat Trump dit alles heeft gezegd en gedaan, is geen verrassing; hij is een diep beschadigd mens, zowel emotioneel als psychologisch. En hij is altijd volledig transparant geweest over wie hij is. Het meest verontrustend zijn de mensen in de Republikeinse Partij die zich, tegen beter weten in, keer op keer hebben neergelegd bij de verdorvenheden van Trump. Sommigen juichen hem toe, anderen doen in stilte mee. Een paar van hen uiten een beetje kritiek en veranderen dan snel van onderwerp. Maar ze laten hem nooit in de steek.

    Inmiddels weet ik hoe dit afloopt: de meeste Republikeinen zouden in een gigantische cognitieve spagaat terechtkomen als ze tegenover zichzelf en anderen erkennen wie Trump werkelijk is maar hem toch trouw blijven. In plaats daarvan zoeken ze manieren om dat innerlijke conflict te sussen. Dus omarmen ze samenzweringstheorieën om te onderbouwen waar ze zo wanhopig in willen geloven: bijvoorbeeld dat er verkiezingsfraude gepleegd is, of dat het onderzoek naar de Russische banden met de Trumpcampagne van 2016 een ‘hoax’ was, of dat Joe Biden overtredingen heeft begaan waarvoor hij moet worden afgezet. Ze geven zich over aan whataboutism [het constante gebruik van irrelevante tegenwerpingen waardoor de discussie ontspoort] en catastrophism – het geloof dat de samenleving op instorten staat – om hun steun voor Trump te rechtvaardigen. Ze hebben een vurige psychologische behoefte om te rationaliseren waarom het voor hen, op dit moment in de geschiedenis, gerechtvaardigd is om te geloven dat het doel de middelen heiligt.

    Fatsoen

    Zoals een aanhanger van Trump het eerder deze maand in een e-mail aan mij verwoordde: ‘Trump is beslist niet goed en fatsoenlijk’ – maar, voegde hij eraan toe, ‘goed en fatsoenlijk brengt ons politiek gezien niet echt ver’. En: ‘We hebben geprobeerd om het op een goede en fatsoenlijke manier te doen. Maar bij de stembus werkt dat niet. Dus moeten we het op een andere manier proberen.’

    Dat sentiment heb ik vaker gehoord. In 2016, tijdens de Republikeinse voorverkiezingen, schreef iemand die ik al vele jaren via de kerk ken, het volgende aan me: ‘Ik denk dat we als land voorbij het point of no return zijn afgegleden en ik hoop vurig op een leider die het tij kan keren. Ik geloof niet dat iemand van de gevestigde orde dat zal doen. Volgens mij is dat de reden dat mensen zich openstellen voor Trump. Hij is inderdaad al die slechte dingen die jij opnoemt, maar wat heeft het Republikeinse establishment mij de afgelopen zestien jaar opgeleverd? Ik zal het je vertellen: BHO.’ BHO is een denigrerende afkorting van Barack Obama’s naam, die gebruikt wordt om zijn tweede naam, Hussein, te benadrukken.

    Als ik deze persoon in 2016 had verteld wat Trump in de daaropvolgende acht jaar zou zeggen en doen, zou hij het hoogstwaarschijnlijk hebben weggelachen en afgedaan als het ‘Trump Derangement Syndrome’ of hij zou me op het hart hebben gedrukt dat hij, als Trump al die dingen echt zou doen, uiteraard afstand van hem zou nemen. Maar kijk waar we nu zijn. Ondanks het feit dat de verdorvenheid van Trump zo goed gedocumenteerd is, heeft hij de Republikeinse Partij nog altijd in zijn greep. In 2020 haalde hij 94 procent van de Republikeinse stemmen, een stijging ten opzichte van 2016. Bovendien heeft hij een voorsprong van meer dan 45 punten ten opzichte van de eerstvolgende Republikeinse presidentskandidaat.

    De evangelische beweging in Amerika is veranderd onder invloed van Trump en zijn aanhangers

    Witte evangelische protestanten behoren tot de meest loyale achterban van de Republikeinse partij, en volgens het Pew Research Center stemden meer dan acht op de tien witte evangelische protestantse kiezers die vaak naar religieuze diensten gaan, in 2020 op Trump. Van de witte evangelische protestanten die minder vaak religieuze diensten bezoeken, stemde 81 procent op hem. Dat is een stijging ten opzichte van 2016. De steun voor Trump onder witte evangelisten is nog steeds extreem hoog: volgens een peiling uit juni heeft eveneens 81 procent een positief beeld van hem – zelfs nadat Trump dus al voor de tweede keer was aangeklaagd.

    De evangelische beweging in Amerika is veranderd onder invloed van de opvattingen en het gedrag van Trump en zijn aanhangers. In een enquête zei bijvoorbeeld bijna een derde van de witte evangelisten achter de volgende uitspraak te staan: ‘Aangezien de zaken zo ver uit de hand zijn gelopen, kunnen de ware Amerikaanse patriotten misschien niet anders dan hun toevlucht te nemen tot geweld om ons land te redden.’

    Mensen die beweren volgelingen van Jezus te zijn, blijven trouw aan een man wiens wrede ethiek steeds meer lijnrecht tegenover die van Jezus staat. Dat is opmerkelijk. Veel mensen die de christelijke invloed op de beschaving bezingen, die propageren dat ieder mens dezelfde rechten en waardigheid heeft, die de lessen van de Bergrede en de Gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan vieren en die, in de woorden van mijn overleden vriend Michael Gerson, geloven in een ‘transcendente orde van rechtvaardigheid en hoop die boven de politiek staat’, blijven trouw aan een man die Mein Kampf-retoriek gebruikt.

    Maar dat hoeft niet. Je geweten volgen, zelfs lang nadat je dat eigenlijk al had moeten doen, is altijd de juiste keuze.

    ‘Als we ontmenselijkende retoriek gebruiken en ontmenselijkende beelden promoten’, schrijft bestsellerauteur Brené Brown, ‘dan doen we daarmee af aan onze eigen menselijkheid.’ Zij gelooft dat we geroepen zijn om het gezicht van god te vinden in iedereen die we ontmoeten, ook in degenen met wie we het oneens zijn. ‘Als we hun goddelijkheid ontheiligen, ontheiligen we ook die van onszelf en verraden we onze menselijkheid.’

    Veel te veel christenen in Amerika verraden niet alleen hun menselijkheid, ze verraden ook de Heer die ze beweren lief te hebben en te dienen.

    Peter Wehner is redacteur bij The Atlantic, auteur van The Death of Politics en voormalig speechschrijver voor de regeringen van drie Republikeinse presidenten van de VS.

  • Republikeinen blokkeren groot steunpakket voor Oekraïne en Israël

    Republikeinen blokkeren groot steunpakket voor Oekraïne en Israël

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Seychellen kondigen noodtoestand af na enorme explosie

    » Peru: omstreden oud-president Fujimori vrijgelaten

    Het uitblijven van steun vormt een groot risico voor Oekraïne

    Republikeinen in het Amerikaanse Congres blokkeerden woensdag een wetsvoorstel voor nooduitgaven om de oorlog in Oekraïne te financieren. In ruil daarvoor eisten ze strenge nieuwe grensbeperkingen, bericht The New York Times. Het voorgestelde pakket van 111 miljard dollar bestond uit ongeveer 50 miljard dollar aan militaire stun aan Oekraïne, plus economische en humanitaire hulp en nog eens 14 miljard dollar voor het bewapenen van Israël in zijn oorlog tegen Hamas.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Voorafgaand aan de stemming hield Biden een toespraak waarin hij het Congres waarschuwde dat het uitblijven van actie Rusland alleen maar ten goede zou komen in de oorlog tegen Oekraïne. Uiteindelijk werden de benodigde zestig stemmen in het Senaat niet gehaald, omdat alle Republikeinen tegen stemden.

    ‘De mislukte stemming benadrukte de tanende steun in de Verenigde Staten om de oorlogsinspanningen van Oekraïne te blijven financieren’, schrijft de krant uit New York. De situatie in Oekraïne ziet er niet rooskleurig uit: het tegenoffensief is minder succesvol dan gehoopt en het Russische leger is opnieuw in de aanval. Het Witte Huis en Oekraïense functionarissen hebben de afgelopen dagen alarm geslagen en verteld dat zonder nieuwe wapensteun, Kyiv tegen het einde van het jaar geen middelen meer zal hebben om zich te verdedigen tegen Rusland.

    Lees ook:

  • Japan vraagt VS om Osprey-vluchten te stoppen na dodelijke crash

    Japan vraagt VS om Osprey-vluchten te stoppen na dodelijke crash

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Topdiplomaat en Nobelprijswinnaar Henry Kissinger overleden

    » Wapenstilstand tussen Israël en Hamas op het laatste moment verlengd

    Meerdere dodelijke ongelukken met Osprey-toestellen

    Japan heeft de Verenigde Staten gevraagd vluchten met Osprey-vliegtuigen op te schorten na een dodelijke crash, zo meldt Asahi Shimbun. Het verzoek kwam op donderdag nadat een Amerikaans militair vliegtuig met acht bemanningsleden aan boord woensdag neerstortte in zee ten zuidwesten van het Aziatische land. Een van de passagiers werd bewusteloos gevonden en overleed nadat hij was overgebracht naar een Japans ziekenhuis. De zoektocht naar de zeven andere vermisten ging donderdagochtend verder.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De US Air Force Special Command zei dat de Osprey CV-22B ‘een routinematige trainingsmissie uitvoerde’ vanaf de Amerikaanse luchtmachtbasis in Yokota, vlakbij Tokio. Volgens Asahi Shimbun beweerde een getuige die in de buurt van het vliegveld van Yakushima woonde ‘vlammen te hebben zien komen uit de linkermotor van het vliegtuig, dat een bocht maakte en vervolgens neerstortte’.

    De betrouwbaarheid van de Osprey, een joint venture tussen Boeing en helikopterspecialist Bell, staat al lange tijd ter discussie vanwege een aantal dodelijke ongelukken. Eind augustus kwamen drie Amerikaanse mariniers om toen een van deze toestellen neerstortte in het noorden van Australië.

    Lees ook:

  • Topdiplomaat en Nobelprijswinnaar Henry Kissinger overleden

    Topdiplomaat en Nobelprijswinnaar Henry Kissinger overleden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wapenstilstand tussen Israël en Hamas op het laatste moment verlengd

    » Japan vraagt VS om Osprey-vluchten te stoppen na dodelijke crash

    Kissinger was de ‘invloedrijkste diplomaat van de VS’

    Henry Kissinger, een bepalend figuur in de Amerikaanse politiek, overleed op woensdag op honderdjarige leeftijd ‘in zijn huis in Connecticut’. Dat heeft zijn adviesbureau, Kissinger Associates, bekendgemaakt. De voormalig minister van Buitenlandse Zaken onder Richard Nixon en Gerald Ford was de ‘invloedrijkste diplomaat van de Verenigde Staten’, aldus de Amerikaanse website van Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Als enige persoon ooit die tegelijkertijd nationaal veiligheidsadviseur en minister van Buitenlandse Zaken van het Witte Huis was, oefende hij een controle uit over het buitenlands beleid van de VS die zelden werd geëvenaard door iemand die geen president was’, schrijft The Washington Post. Als initiatiefnemer van het aanhalen van de betrekkingen met de Sovjet-Unie en openen van gesprekken met Mao’s China in de jaren zeventig kan Kissinger ‘grotendeels verantwoordelijk worden gehouden voor de ingrijpende politieke veranderingen die de loop van de wereldpolitiek hebben veranderd’, aldus het Amerikaanse dagblad.

    Hij kreeg samen met Le Duc Tho van Vietnam de Nobelprijs voor de Vrede voor de geheime onderhandelingen die in 1973 leidden tot het akkoord van Parijs en zo een einde maakten aan de Amerikaanse deelname aan de Vietnamoorlog. Zijn diplomatieke bemiddeling na de oorlog van 1973 in het Midden-Oosten hielp de relaties tussen Israël en zijn Arabische buren te stabiliseren.

    ‘Weinig diplomaten zijn met zo veel passie gevierd en verguisd als Kissinger’

    Maar de Amerikaanse pers, te beginnen met The New York Times, wijst ook unaniem op de ‘gecompliceerde nalatenschap’ van de voormalig minister van Buitenlandse Zaken. ‘Weinig diplomaten zijn met zo veel passie gevierd en verguisd als Kissinger’, aldus het Amerikaanse dagblad. Het imago van de diplomaat is zwaar beschadigd geraakt door enkele donkere bladzijden in de geschiedenis van de Verenigde Staten: zo steunde hij de militaire coup in Chili in 1973, waarbij de democratisch gekozen president Allende werd afgezet, en de invasie van Oost-Timor door de Indonesische president Soeharto in 1975, die leidde tot de dood van 200.000 mensen.

    ‘Mensenrechtenactivisten’ hebben ook ‘lang betoogd dat Kissinger aangeklaagd had moeten worden wegens oorlogsmisdaden voor zijn rol in het toezicht houden op de geheime bombardementen van de regering Nixon op Cambodja en Laos op het hoogtepunt van de Vietnamoorlog’, schrijft The Wall Street Journal. Volgens deskundigen uit Zuidoost-Azië doodden Amerikaanse militaire operaties duizenden Cambodjanen en Laotianen en hielpen ze onbedoeld de radicale Rode Khmer-beweging aan de macht in Phnom Penh.

    Lees ook:

  • VS: Verdachte van schietpartij op drie Palestijnse studenten gearresteerd

    VS: Verdachte van schietpartij op drie Palestijnse studenten gearresteerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ierse schrijver Paul Lynch wint de Booker Prize met politieke roman

    » Avondklok in Sierra Leone na aanval op gevangenis

    Politie houdt rekening met een haatmisdrijf

    In Burlington, in de Amerikaanse staat Vermont, heeft de politie een verdachte gearresteerd in verband met de schietpartij op drie Palestijnse studenten afgelopen zaterdag. De drie studenten liepen in de buurt van de Universiteit van Vermont toen de aanval plaatsvond. Jason J. Eaton, 48 jaar oud, zal naar verwachting vanavond worden voorgeleid, schrijft The New York Times. Twee van de drie slachtoffers droegen een Palestijnse kaffiya, een traditioneel hoofddeksel. De politie houdt rekening met een haatmisdrijf.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens een woordvoerder van de familie waren de mannen een combinatie van Engels en Arabisch aan het spreken toen de aanvaller zonder iets te zeggen vier keer op hen schoot. Twee slachtoffers bevinden zich in stabiele toestand, de derde heeft ernstigere verwondingen opgelopen. Hoewel er op dit moment geen verdere details beschikbaar zijn, benadrukte de politiechef van Burlington, Jon Murad, op zondag dat ‘op dit beladen moment niemand naar dit incident kan kijken zonder te vermoeden dat het een haatmisdrijf was’.

    ‘Dit moet stoppen,’ benadrukte Husam Zomlot, hoofd van de Palestijnse missie in het Verenigd Koninkrijk en een vriend van de getroffen families. Hij wees daarbij op de recente fatale steekpartij in Illinois waarbij een zesjarige jongen werd gedood. Volgens de autoriteiten ging het om een antimoslimaanval. De Amerikaanse overheid opende deze maand verschillende onderzoeken naar discriminatie op een zestal universiteiten na klachten over antimoslim- en antisemitische incidenten.

    Lees ook:

  • De eeuwenoude vraag: hoe betaalt een land een oorlog?

    De eeuwenoude vraag: hoe betaalt een land een oorlog?

    Vanwege de oorlog in Oekraïne verhogen meerdere regeringen hun defensie-uitgaven. Maar waar moet al dat geld vandaan komen? ‘Er zullen moeilijke keuzes moeten worden gemaakt.’

    Volgend jaar april zullen de Denen voor het eerst in drie eeuwen moeten werken op de Grote Gebedsdag, aangezien de regering deze vrije dag heeft afgeschaft, deels om de extra defensie-uitgaven te bekostigen. Het besluit van afgelopen maart stuitte op grote weerstand onder de bevolking: volgens een peiling was 70 procent van de Denen tegen. Economen daarentegen hebben Kopenhagen geprezen omdat het met een oplossing komt voor zijn hogere defensiekosten, in tegenstelling tot veel andere regeringen. ‘Niemand wil meer belasting betalen. Maar tegelijkertijd wil iedereen een betere defensie en goede gezondheidszorg,’ zegt John Llewellyn, voormalig hoofd economische voorspellingen van de OESO. ‘Op een gegeven moment wordt de kwestie de politieke arena in geduwd omdat niemand weet waar het geld vandaan moet komen.’

    Japan, bezorgd over een steeds assertiever China en het risico van oorlog in de Indo-Pacific-regio, heeft nog niet gespecificeerd hoe het tegen 2027 zijn defensiebegroting met twee derde verhoogd denkt te kunnen hebben. Het VK wil, onder invloed van de Russische inval in Oekraïne, zijn militaire uitgaven uiteindelijk laten oplopen tot 2,5 procent van het bnp, maar alleen als ‘de fiscale en economische omstandigheden dat toelaten’. Duitsland, geschrokken van de Russische agressie, wil zijn defensie-uitgaven eveneens verhogen, maar niet ten koste van een officiële vrije dag. Frankrijk heeft nog niet toegelicht waar het geld vandaan moet komen voor de geplande verhoging van zijn militaire begroting met 40 procent de komende vijf jaar. Hetzelfde geldt voor Polen, dat zijn uitgaven bijna wil verdubbelen tot 4 procent van het bnp.

    Zenuw

    De vraag hoe oorlogen gefinancierd moeten worden is even oud als het fenomeen oorlog zelf. De Romeinse staatsman Cicero noemde ‘geld de zenuw van de oorlog’. In 1694 werd de Bank of England opgericht om William III te helpen zijn oorlog met Frankrijk te financieren. Vandaag de dag lijken zelfs in een steeds chaotischer wereld de uitgaven beperkter als gevolg van de stijgende rentepercentages en de hoge staatsschulden.

    Europa zit midden in het grootste gewapende conflict sinds 1945. De geopolitieke spanningen tussen China en Taiwan lopen op. Iran zal wellicht weldra in staat zijn een kernwapen te produceren. Bovendien kunnen ook wereldwijde problemen als klimaatverandering en migratie overheden ertoe dwingen veel geld uit te geven.

    Het Internationaal Instituut voor Vredesonderzoek van Stockholm (SIPRI) heeft berekend dat de defensie-uitgaven vorig jaar wereldwijd zijn gestegen tot een recordbedrag van 2,24 triljoen dollar. Die trend zal zich dit jaar voortzetten, ook al zijn overheden meer geld kwijt aan leningen vanwege de stijgende rente.

    Economen als Lawrence Summers, voormalig minister van Financiën van de VS, en Olivier Blanchard, voormalig hoofdeconoom bij het IMF, hebben erop gewezen dat hogere defensie-uitgaven de rentepercentages zelfs nog verder kunnen opjagen.

    ‘Eén scenario is dat landen die in 2022 al meer aan defensie hebben uitgegeven dat zullen blijven doen, terwijl landen die dat voor 2023 hebben aangekondigd daar nu werkelijk mee beginnen,’ zegt Diego Lopes Da Silva, hoofdonderzoeker bij de afdeling militaire uitgaven en wapenproductie van SIPRI.

    In de vijf landen met de hoogste defensie-uitgaven ter wereld gaat het om duizelingwekkende bedragen. In de VS hebben politici een incidentele verhoging van het schuldenplafond mogelijk gemaakt om de defensie-uitgaven in 2024 met 3 procent te kunnen verhogen tot 886 miljard dollar. De defensiebegroting van China, die SIPRI op 292 miljard dollar schat, zal dit jaar voor het negenentwintigste achtereenvolgende jaar worden verhoogd. Rusland, dat vorig jaar naar schatting 86 miljard dollar aan defensie uitgaf, heeft inmiddels verklaard dat er geen ‘financieringsbeperkingen’ zullen gelden voor zijn oorlog tegen Oekraïne, ook al blijft het precieze bedrag geheim. India wil zijn defensiebegroting het komende jaar met 13 procent verhogen tot 73 miljard dollar, terwijl Saoedi-Arabië, uit vrees voor een nucleair Iran, nu 7,5 procent van zijn bnp aan defensie besteedt, na Oekraïne het hoogste percentage.

    Oorlogen gaan dikwijls gepaard met hogere inflatie en beperking van rentepercentages

    Binnen de NAVO hebben maar 7 van de 31 lidstaten vorig jaar de beoogde norm van 2 procent van het bnp gehaald. Zouden ze dat allemaal doen, dan zouden de totale defensie-uitgaven met meer dan 150 miljard dollar per jaar stijgen, volgens onderzoek van Financial Times.

    Hoewel oorlog tot de ‘duurste en minst productieve menselijke activiteiten’ behoort, zegt James Grant, financieel historicus en hoofdredacteur van Grant’s Interest Rate Observer in New York, ‘kan de boel ook in vredestijd flink uit de hand (…) lopen. Als dat gebeurt, nemen de uitgaven en het bijdrukken van geld vaak hand over hand toe.’

    Over het algemeen worden ‘korte, hete oorlogen’ die een plotselinge verhoging van uitgaven vereisen gefinancierd met extra leningen, terwijl ‘korte, koude oorlogen’, die langdurige defensie-uitgaven vereisen, via belastingen worden betaald.

    De napoleontische oorlogen en de Eerste en Tweede Wereldoorlog werden grotendeels gefinancierd met geleend geld. Maar tijdens de lange decennia van de Koude Oorlog financierde het Westen zijn defensie-uitgaven met belastingverhogingen. In de kwarteeuw die voorafging aan de val van de Berlijnse muur stegen de belastinginkomsten van de OESO-landen gemiddeld van 25 procent van het bnp naar meer dan 32 procent, terwijl de staatsschuld over het algemeen daalde.

    Inflatie

    ‘Voor korte oorlogen kunnen regeringen de kosten dekken met leningen,’ zegt James Macdonald, auteur van A Free Nation Deep in Debt, dat over de geschiedenis van openbare financiën en oorlogen handelt. ‘Maar als het gaat om een langdurige oorlog, moet je andere methodes gebruiken naarmate die langer duurt, zoals belastingheffing.’

    Oorlogen gaan ook dikwijls gepaard met hogere inflatie en beperking van rentepercentages. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stegen de Amerikaanse groothandelsprijzen gemiddeld met 8,2 procent, terwijl de rente op langjarige leningen werd beperkt tot 2,5 procent, een gat dat Washington hielp de waarde van Amerikaanse staatsobligaties door inflatie te laten wegsmelten.

    ‘Alle oorlogen worden over het algemeen geassocieerd met enige inflatie. Politici houden er niet van belastingen te verhogen [om oorlogen te financieren], en inflatie is verborgen belasting,’ zegt Richard Sylla, coauteur van A History of Interest Rates.

    Economen verwachten dat aanhoudend hoge defensie-uitgaven, die in de OESO-landen na de val van de Berlijnse muur met een derde waren gedaald, een mengeling van hogere belastingen en bezuinigingen elders vereisen. ‘Om de politiek kun je niet heen,’ zegt Llewellyn. ‘Samenlevingen worden met een aantal ingewikkelde problemen geconfronteerd en er zullen moeilijke keuzes moeten worden gemaakt.’

  • Biden maakt zich op voor top met Xi in Californië

    Biden maakt zich op voor top met Xi in Californië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Hamas heeft commandocentrum onder Al-Shifa-ziekenhuis

    » Huis van Afgevaardigden sluit akkoord om ‘shutdown’ af te wenden

    De relatie tussen de twee grootmachten is verslechterd

    De Amerikaanse president Joe Biden zal woensdag de Chinese president Xi Jinping ontmoeten in San Francisco, tijdens de top van de Asia-Pacific Economic Cooperation, zo bericht CNN. Het is pas de tweede persoonlijke ontmoeting tussen de twee leiders sinds Biden in januari 2021 aantrad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Voordat Biden naar San Francisco vertrok stond hij bij het Witte Huis de pers te woord. Op de vraag wat centraal stond in de top met Xi, zei Biden. ‘Terugkeren naar een normale koers, corresponderen en in staat zijn om de telefoon te pakken en met elkaar te praten in een crisis, en ervoor kunnen zorgen dat onze legers contact blijven houden met elkaar hebben.’ Kort gezegd, zorgen dat de twee landen weer met elkaar praten.

    Daarnaast zullen de twee leiders ook praten over de oorlog tussen Israël en Hamas in Gaza en over de inspanningen van de VS om Oekraïne te steunen in zijn strijd tegen Rusland. Op dat laatste punt kan Biden tegengas van Xi verwachten, aangezien de Chinese president een hechte band heeft met de Russische leider Vladimir Poetin.

    Lees ook:

  • ‘De race om de ruimte leidt tot nieuwe conflicten tussen landen’

    ‘De race om de ruimte leidt tot nieuwe conflicten tussen landen’

    Dalende kosten van raketten zorgen voor een ware ruimtewedloop, nu ook nieuwe spelers als India en China een succesvol ruimteprogramma hebben opgetuigd. Om dat allemaal in goede banen te leiden zijn nieuwe internationale regels nodig, schrijft commentator Stephen Bush.

    In de ruimte blijft al je gepraat over soft power in het luchtledige hangen. Vraag het maar aan Colombia. Daar werd in 1976 een top belegd met Brazilië, Ecuador, Oeganda, Kenia, Indonesië, Congo en toenmalig Zaïre. Die landen gaven een verklaring af waarin ze stelden dat het luchtruim boven hun land tot aan de geostationaire baan niet bij de ruimte hoort, maar bij het grondgebied van hun land. Die Verklaring van Bogotá was een flop. Colombia mag zijn aanspraak op dat deel van de ruimte dan in zijn grondwet hebben verankerd, internationaal vond de verklaring geen weerklank en ‘hun’ ruimte wordt nog onverminderd geëxploiteerd.

    Al deze landen hadden dezelfde klacht: dat de internationale wetgeving over het gebruik van de ruimte niet de belangen dient van alle landen ter wereld, maar vooral die van de grootmachten. En ze hadden gelijk, al zal dat een schrale troost zijn. In het internationale Ruimteverdrag staat dat verkenning van de ruimte zal worden uitgevoerd ‘in het belang van alle landen’. Maar sinds dat verdrag werd aangenomen en ondertekend (in 1967, met de VS, de Sovjet-Unie en het Verenigd Koninkrijk voorop) is de macht van landen in de ruimte altijd nauw verbonden geweest met hun macht op aarde. Een goed voorbeeld daarvan zijn de wetten die de VS unilateraal opstelt over zaken die in het verdrag van 1967 niet of niet duidelijk genoeg geregeld zijn, zoals commerciële mijnbouw op asteroïden en de maan.

    Kostendaling

    De maanlanding van Chandrayaan-3 eind augustus was belangrijk als romantische illustratie van iets wat we al wisten: dat India deze eeuw een grootmacht in opkomst is. Maar het was ook een belangrijk moment om een andere reden: naar verluidt had India de nog niet eerder verkende zuidpool van de maan weten te bereiken voor slechts 74 miljoen dollar, nauwelijks meer dan Arsenal heeft betaald voor de Duitse voetballer Kai Havertz. Dat kunnen veel andere landen ze niet nadoen, en dat is deels te danken aan de kennis die India in de loop van zijn nu al 54 jaar oude ruimteprogramma heeft opgebouwd.

    Maar het past ook binnen de bredere kostendaling in de ruimtevaart die wordt aangewakkerd door commerciële bedrijven als SpaceX. Het succes van India is deels te danken aan zijn eigen macht. Maar ook aan het feit dat het mede dankzij Indiase innovaties nu zelfs mogelijk wordt om een eigen maanmissie op te tuigen voor grootmachten op hun retour zoals het Verenigd Koninkrijk. En voor commerciële bedrijven en privépersonen met veel minder geld dan Elon Musk of Amazon-oprichter Jeff Bezos, die in zijn toespraak bij de diploma-uitreiking op de middelbare school al blijk gaf van zijn belangstelling voor het koloniseren van de ruimte.

    Met de dalende kosten van raketten is nog maar één hindernis voor die kolonisatie uit de weg geruimd. In hun voortreffelijke nieuwe boek A City on Mars leggen Kelly en Zach Weinersmith op geestige en overtuigende wijze uit waarom je wel krankzinnig optimistisch of oliedom moet zijn om binnen afzienbare tijd een kolonie in de ruimte te willen vestigen. Helaas zijn velen van ons een van de twee of allebei.

    ‘De ruimte lijkt de mens tot nu toe geen verlangen naar vrede in te boezemen’

    Diverse wedlopen tussen grote mogendheden in het verleden hebben aangetoond dat landen tot akelig veel stommiteiten in staat zijn om maar niet achter te blijven bij de ander. En het zou kunnen dat er op de zuidpool van de maan nog onvermoede schatten worden ontdekt. Maar het is net zo goed mogelijk dat die droom net zo’n illusie blijkt als het mythische El Dorado in het hartje van Afrika. Een van de gevolgen van de kolonisatiewedloop in Afrika was dat miljoenen Afrikanen vermoord of op de vlucht gejaagd werden. Er zijn gelukkig geen maanbewoners of marsmannetjes die we van hun land kunnen beroven. Maar een ander uitvloeisel waren directe conflicten tussen de Europese mogendheden. De race om een al dan niet reële voorsprong in de ruimte te behalen begint al hetzelfde effect te krijgen.

    Dat India de doelstelling van zijn ruimteprogramma verlegd heeft van binnenlandse ontwikkeling naar maanmissies en de verdediging van Indiase satellieten, is een reactie op de proeven die China uitvoert met antisatellietwapens. En dat de VS weer met maanmissies bezig is, heeft meer te maken met de zekerheid dat China mensen naar de maan wil sturen dan de minieme kans dat er op de zuidpool van de maan iets waardevols te vinden is. 

    Door de dalende kosten van raketten is het verkennen van de ruimte niet langer alleen voorbehouden aan de grote mogendheden, zoals tijdens de Koude Oorlog. Het verdrag van 1967 op basis waarvan de ruimte nu met anderen gedeeld wordt, gaat nog steeds uit van een wereld waarin dit vooral een bezigheid is van de Amerikanen en de twee voormalige grote mogendheden Groot-Brittannië en de Sovjet-Unie. Terwijl de huidige koplopers in de ruimtewedloop de VS en China zijn. ‘De ruimte lijkt de mens tot nu toe geen verlangen naar vrede in te boezemen,’ schrijft het echtpaar Weinersmith. Nu de wereld zich opmaakt voor een race naar Mars, is de ruimtevaart hard toe aan nieuwe internationale regels.

    Lees ook:

  • Staking van acteurs in Hollywood is voorbij

    Staking van acteurs in Hollywood is voorbij

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje: Amnestie voor Catalaanse separatisten in ruil voor steun aan nieuwe regering

    » Braziliaanse autoriteiten verijdelen aanslagen tegen Joodse gemeenschap

    Einde aan langste acteursstaking uit de geschiedenis

    ‘Een van de langste arbeidscrises in de geschiedenis van Hollywood loopt eindelijk ten einde’, schrijft The New York Times. Onderhandelaars van de acteursvakbond SAG-AFTRA hebben een voorlopig akkoord goedgekeurd dat een einde maakt aan de maandenlange staking van acteurs tegen de film- en tv-studio’s.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De vakbondsleden staken al sinds juli, toen ze zich aansloten bij de staking van scenarioschrijvers. Die laatste groep sloot al in september een deal met de studio’s. De gecombineerde staking heeft de Californische economie naar schatting 6,5 miljard dollar gekost en geleid tot het verlies van 45.000 banen.

    Het akkoord tussen de vakbond en de Hollywoodstudio’s bevat allereerste bescherming voor acteurs tegen kunstmatige intelligentie en een historische loonsverhoging. Ook krijgen acteurs voor het eerst extra betaald als de serie of film waarin ze speelden ook beschikbaar is op streamingplatforms.

    Lees ook:

  • Eindelijk een voorzitter: Mike Johnson gekozen door Republikeinen

    Eindelijk een voorzitter: Mike Johnson gekozen door Republikeinen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gezondheidszorg in Gaza ‘staat op instorten’

    » Na 140 jaar is hét woordenboek van de Zweedse taal eindelijk af

    Johnson was de vierde kandidaat sinds het vertrek van McCarthy

    De Republikeinse fractie in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft Mike Johnson woensdag gekozen als de nieuwe voorzitter van het Huis. Dat meldt The New York Times. Nadat Kevin McCarthy werd weggestuurd als voorzitter, probeerden drie verschillende kandidaten zijn opvolger te worden. Telkens konden ze niet op genoeg stemmen rekenen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Johnson, een Republikein uit Louisiana, kreeg echter alle Republikeinen achter zich waardoor het Huis na drie weken weer een voorzitter heeft. De nieuwe voorzitter wordt beschreven als een uitgesproken voorstander van voormalig president Donald Trump en een sleutelfiguur in de mislukte pogingen om de verkiezingen van 2020 ongedaan te maken.

    In Amerikaanse media wordt hij ‘aartsconservatief’ genoemd en een tegenstander van de grote militaire steunpakketten voor Oekraïne. Zijn eerste uitdaging is de dreigende sluiting van de Amerikaanse overheid in november. Zijn voorganger McCarthy moest aftreden nadat hij daarover een akkoord sloot met de regering van Joe Biden.

    Lees ook:

  • Moeten de VS ingrijpen in het Midden-Oosten?

    Moeten de VS ingrijpen in het Midden-Oosten?

    De spanningen in het Midden-Oosten borrelen steeds hoger op naarmate de oorlog tussen Israël en Hamas voortduurt. Naast landen in de regio, wordt er gekeken naar de Verenigde Staten, een bondgenoot van Israël. Joe Biden bezocht het land eerder deze maand, waarbij hij president Netanyahu van Israël vroeg om ‘oorlogsregels’ te respecteren. Iran, een bondgenoot van Hamas, werd opgeroepen ‘voorzichtig’ te zijn. Inmiddels heeft Biden ook hulpgoederen aan de Gazastrook beloofd. In hoeverre moeten de VS zich mengen in de huidige situatie van het Midden-Oosten?

    De VS moeten de militaire macht opschroeven

    ‘De regering Biden heeft het nog niet gezegd, maar Iran is verantwoordelijk voor de oorlog in Gaza’, schrijft David Schenker, senior fellow aan het Washington Institute for Near East Policy en voormalig assistent-staatssecretaris van de Verenigde Staten voor het Midden-Oosten in The Economist. Hij gelooft dat de VS zijn militaire macht moet opschroeven in het Midden-Oosten, om te voorkomen dat de oorlog zich uitbreidt. 

    ‘Iran, dat jarenlang Hamas heeft gesponsord, getraind en uitgerust voor wat uiteindelijk leidde tot de slachting van ongeveer veertienhonderd mensen in het zuiden van Israël op 7 oktober, heeft zich opgeworpen als de verdediger van het Palestijnse volk,’ aldus Schenker. Hij gelooft dat naarmate meer Palestijnse burgerslachtoffers vallen – inmiddels staat het dodental volgens The Guardian op 5791 – Iran steeds meer onder druk komt te staan en steeds agressiever zal reageren. De voormalig diplomaat schrijft in het opiniestuk dat Iran het enige land is dat bevel kan geven tot eventuele uitbreiding van de oorlog, en dat de VS daarom ‘resoluut moeten reageren op aanvallen tegen zijn troepen in de hele regio’. 

    ‘De Amerikaanse terughoudendheid om geweld te gebruiken heeft Iraanse acties in het gebied mogelijk gemaakt’

    Volgens Schenker zijn er meerdere manieren waarop de VS kunnen ingrijpen. Het opvoeren van de economische druk is een optie, door bijvoorbeeld sancties op te leggen aan bedrijven die banden hebben met door Iran gesteunde Iraakse milities. Maar er is een nog effectievere optie om de militaire macht op te schroeven. ‘De Amerikaanse terughoudendheid om geweld te gebruiken in de regio heeft Iraanse acties in het gebied mogelijk gemaakt, zo niet opgewekt. Het instellen en handhaven van afschrikking zou op zichzelf al een escalatie in de hand kunnen werken.’ De VS moeten volgens hem dus juist harder ingrijpen; ‘Helaas’, eindigt hij zijn artikel, ‘heeft Washington, om een uitbreiding van de oorlog in Gaza te voorkomen, misschien geen andere keuze dan militair ingrijpen.’

    De VS verergeren de situatie

    ‘De Amerikaanse president is verantwoordelijk voor elk verachtelijk aspect van de ramp die zich in Gaza voltrekt en die wordt uitgevoerd door de immer betrouwbare en gehoorzame proxy van zijn land, Israël’, schrijft columnist Andrew Mitrovica in Al Jazeera. Volgens hem verergert de houding van de Verenigde Staten de oorlog en zorgt deze voor meer Palestijnse slachtoffers. Het bezoek van Biden aan de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, en de inmiddels veelbesproken knuffel, zouden hierbij op zijn zachtst gezegd olie op het vuur zijn. ‘Dat zal het zieke, overheersende beeld zijn van Bidens presidentschap: een omhelzing op een vliegveld met een Israëlische premier die zich schuldig maakt aan genocide.’

    ‘De catastrofe waarvan de wereld getuige is, is het bijproduct van de inmiddels bekende mantra die de kern vormt van het zogenaamde “buitenlands beleid” voor het Midden-Oosten van elke moderne Amerikaanse president: eerst doden, dan denken.’ 

    ‘De wrede koers is uitgezet’

    De columnist ziet een overeenkomst met eerdere momenten in de geschiedenis waarbij de wereldmacht ingreep. ‘Dat is de Amerikaanse manier: in Zuidoost-Azië, Zuid- en Midden-Amerika, Afrika, en Irak en Afghanistan – allemaal kerkhoven vol onschuldige slachtoffers van de arrogantie en onwetendheid van een hele reeks verwaande presidenten, die zich in een oorlog stortten zonder stil te staan bij de rampzalige en uiteindelijk vernederende gevolgen.’

    Mitrovica gelooft dat de VS zich niet op deze manier had mogen mengen in de oorlog, maar ziet Biden zich niet snel terugtrekken. ‘De overmoed, blindheid en halsstarrigheid van Biden zullen dat niet toelaten. De wrede koers is uitgezet. Het cement ligt klaar. De verschrikkingen zijn pas net begonnen.’