Tag: Verenigde Staten

  • VS: Trump deelt ‘genadeslag’ uit aan de strijd tegen klimaatverandering

    VS: Trump deelt ‘genadeslag’ uit aan de strijd tegen klimaatverandering

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: Delcy Rodríguez belooft ‘vrije en eerlijke’ verkiezingen

    » Parijs: tien mensen gearresteerd wegens kaartjesfraude Louvre

    Hij ziet Obama’s klimaatbeleid als ‘een gigantische oplichterij’

    Donald Trump heeft donderdag de zogenaamde Endangerment Finding ingetrokken, een wet die in 2009 onder president Barack Obama werd aangenomen en stelt dat ‘de ophoping van broeikasgassen in de atmosfeer de volksgezondheid en het welzijn in gevaar brengt’. Volgens hem hebben deze regels ‘niets te maken met de volksgezondheid’ en ‘is het allemaal oplichterij, een gigantische oplichterij’.

    Op basis van genoemde wet kon het Environmental Protection Agency (EPA) ‘de uitstoot van vervuilende stoffen die bijdragen aan de opwarming van de aarde, afkomstig van voertuigen, energiecentrales en andere industriële bronnen, beperken. Transport is namelijk de grootste veroorzaker van klimaatvervuiling in de Verenigde Staten’, legt The Guardian uit. ‘Het Witte Huis verwerpt de klimaatwetenschap en opent de deur naar meer vervuiling.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Onder leiding van een president die klimaatverandering een hoax noemt, beweert de regering in feite dat de overgrote meerderheid van de wetenschappers wereldwijd ongelijk heeft en dat een warmere planeet geen enkele bedreiging vormt’, aldus The New York Times.

    Daarmee worden ‘feiten verworpen die decennialang zijn geaccepteerd door presidenten van beide partijen, waaronder Richard Nixon, wiens belangrijkste adviseur waarschuwde voor de gevaren van klimaatverandering, en George Bush, de eerste president die een internationaal klimaatverdrag ondertekende’, benadrukt de New Yorkse krant.

    ‘Hoewel je het kon zien aankomen – Washington heeft zich immers opnieuw teruggetrokken uit het Klimaatakkoord van Parijs na Trumps terugkeer in het Witte Huis – is deze aankondiging toch een zware klap voor de wereldwijde inspanningen om klimaatverandering te bestrijden’, concludeert El País.

  • VS: meeting Trump-Netanyahu legt onderlinge verschillen inzake Iran bloot

    VS: meeting Trump-Netanyahu legt onderlinge verschillen inzake Iran bloot

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: 18-jarig meisje verdacht van het bloedbad in Tumbler Ridge

    » Kosovo: Albin Kurti herkozen tot premier

    De meeting vond achter gesloten deuren plaats

    De Amerikaanse president Donald Trump en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu hebben op 11 februari in het Witte Huis ‘bijna drie uur lang overlegd’, ‘zonder tot een duidelijk akkoord te komen over hoe verder te gaan met Iran. Dit onderstreept de aanhoudende verschillen in diplomatie en veiligheidsstrategie’, aldus Radio Free Europe-Radio Liberty (RFE-RL).

    Deze ontmoeting – de zevende sinds Trumps terugkeer aan de macht – vond volledig achter gesloten deuren plaats, in tegenstelling tot Netanyahu’s eerdere bezoeken, waarbij ze zich wel samen lieten zien en persconferenties gaven, aldus de website. Geen van beide leiders beantwoordde vragen van journalisten en er werd geen gezamenlijke verklaring afgegeven.

    Beide partijen gaven slechts een korte samenvatting van de bijeenkomst. ‘Er is geen definitief besluit genomen, behalve dat ik heb benadrukt dat de onderhandelingen met Iran zullen worden voortgezet om te zien of er een akkoord kan worden bereikt’, schreef de Amerikaanse president op zijn sociale media, zoals gerapporteerd door The Times of Israel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Netanyahu liet weten dat hij de nadruk legde op de veiligheidsbehoeften van zijn land, ‘terwijl zijn regering de Amerikaanse bondgenoot aanspoort tot een zeer brede overeenkomst waarvan zij hoopt dat die zal leiden tot de ondergang van haar toch al verzwakte Iraanse vijand’, aldus Le Soir.

    ‘Het Iraanse nucleaire programma blijft een belangrijk twistpunt tussen Washington en Israël’, legt RFE-RL uit. ‘Israël beschuldigt Teheran ervan kernwapens te willen verwerven – een beschuldiging die Iran herhaaldelijk heeft ontkend – en beschouwt het Iraanse ballistische raketprogramma en de steun aan regionale gewapende groeperingen als een existentiële bedreiging.’

    ‘Trump bevestigde op zijn beurt zijn voorkeur voor de diplomatieke weg, maar waarschuwde tegelijkertijd voor de mogelijke gevolgen van een mislukte onderhandeling’, vervolgt de website.

  • Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Friedrich Merz pleit voor meer economische Europese onafhankelijkheid

    » India en de Verenigde Staten bereiken handelsakkoord

    Deze week staan gesprekken met Rusland en de VS gepland

    Zelensky heeft maandag met zijn onderhandelaars overlegd ter voorbereiding op de trilaterale gesprekken met Rusland en de Verenigde Staten, die gepland staan ​​voor 4 en 5 februari, meldt Pravda. ‘Oekraïne is klaar voor echte vooruitgang. Wij geloven dat het bereiken van duurzame vrede realistisch is,’ zei hij in zijn dagelijkse toespraak.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij verwelkomde ‘de-escalatiemaatregelen die het vertrouwen van het publiek in het onderhandelingsproces en de mogelijke uitkomsten ervan versterken’, zoals het stopzetten van de Russische luchtaanvallen op het Oekraïense energienet.

    Een Kremlin-woordvoerder gaf maandag echter aan dat directe onderhandelingen tussen Vladimir Poetin en Volodymyr Zelensky ‘alleen in Moskou kunnen plaatsvinden’, aldus The Kyiv Post. De Oekraïense president weigert echter ‘categorisch’ naar de Russische hoofdstad te reizen, meldt de krant.

  • India en de Verenigde Staten bereiken handelsakkoord

    India en de Verenigde Staten bereiken handelsakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zelensky: ‘Het bereiken van duurzame vrede is realistisch’

    » Friedrich Merz pleit voor meer economische Europese onafhankelijkheid

    India gaat meer olie uit de VS importeren

    Washington verlaagt zijn importheffingen van 25 naar 18 procent. In ruil daarvoor heeft Narendra Modi beloofd te stoppen met de aankoop van Russische olie en meer olie uit de Verenigde Staten te importeren. ‘Een akkoord tussen de Verenigde Staten en India zou een einde maken aan maandenlange onderhandelingen en opgelegde importheffingen die de relaties tussen de twee meest bevolkte democratieën ter wereld onder druk hebben gezet’, aldus The Wall Street Journal.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit heeft echter niet voorkomen dat de Indiase import tussen september en november 2025 licht is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2024, merkt de krant op. Apple heeft zijn activiteiten in het land geïntensiveerd, wat bijvoorbeeld heeft geleid tot een toename van de import van in India geproduceerde telefoons.

  • Venezuela hervormt de oliewetgeving, VS versoepelen sancties

    Venezuela hervormt de oliewetgeving, VS versoepelen sancties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Luchthaven van Niamey onder vuur genomen, Niger wijst naar Frankrijk

    » Onderzoek: ijsberen op Spitsbergen doorstaan klimaatopwarming beter ​​dan verwacht

    De VS willen de betrekkingen met Venezuela normaliseren

    De regering-Trump kondigde donderdag aan een aantal sancties tegen de Venezolaanse olie-industrie te versoepelen en het commerciële luchtruim boven Venezuela te heropenen. Dit is ‘een nieuwe stap’ in ‘Washingtons pogingen om de betrekkingen met Caracas te normaliseren na de val van de Venezolaanse autocraat Nicolás Maduro’, aldus de conservatieve Amerikaanse krant The Wall Street Journal.

    Deze beslissingen kwamen kort nadat de Venezolaanse Nationale Assemblee ‘groen licht had gegeven aan buitenlands kapitaal om de olie te exploiteren’, meldt El País. Onder druk van de Verenigde Staten keurden wetgevers donderdag een hervorming van de koolwaterstoffenwet goed, die bedoeld is om de sector open te stellen voor particuliere investeringen en de belastingen te verlagen, waardoor bedrijven gunstigere contracten kunnen afsluiten. ‘Het debat over deze wet verliep snel, zoals de Verenigde Staten hadden geëist’, merkte de Spaanstalige krant op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De interim-president van Venezuela, Delcy Rodríguez, sprak donderdag van een ‘historische sprong voorwaarts’. ‘We zetten historische stappen (…) Ik heb vandaag een telefoontje ontvangen van de president van de Verenigde Staten, Donald Trump, en zijn minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio,” verklaarde ze tijdens een pro-regeringsbijeenkomst van werknemers uit de oliesector. Volgens El Universal kondigde de interim-president aan dat de eerste export van aardgas uit Venezuela ‘binnen enkele uren’ zou plaatsvinden en dat ze een video van de transactie zou vrijgeven.

    De nieuwe wet die donderdag werd aangenomen ‘maakt de weg vrij voor particuliere bedrijven om de Venezolaanse oliemarkt te betreden via directe contracten met Petroleos de Venezuela (PDVSA)’, het staatsoliebedrijf van Venezuela, aldus El País. ‘Vóór de hervorming kon buitenlands kapitaal alleen deelnemen aan de Venezolaanse olieproductie via joint ventures waarin de staat – die in de beginjaren van het chavisme olienationalisme had gepromoot – een meerderheidsbelang en operationele controle behield’, merkt de krant op.

  • Venezuela: Corina Machado en Delcy Rodríguez nemen elkaar op de korrel

    Venezuela: Corina Machado en Delcy Rodríguez nemen elkaar op de korrel

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De oorlog in Oekraïne duurt al langer dan de Sovjetoorlog tegen Duitsland

    » Zendingswerkers ontdekken het nut van AI voor Bijbelvertaalwerk

    Rodríguez verwijt Machado onderdanig te zijn aan de VS

    Na een ontmoeting in Washington met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio, verklaarde de Venezolaanse oppositieleider María Corina Machado, geciteerd door El Nacional, dat ze werkte aan ‘een echte transitie (…), geen transitie in Russische stijl waarbij de maffia aan de macht blijft’. Dit was een verwijzing naar Delcy Rodríguez, de interim-president en lid van de inner circle van Nicolás Maduro. ‘Ik denk dat niemand Delcy Rodríguez vertrouwt,’ voegde ze eraan toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Zonder Machado’s naam te noemen, viel Rodríguez haar ook aan. ‘Laat iedereen die echt van Venezuela houdt hier komen, maar laat degenen die de schade en agressie tegen het Venezolaanse volk willen voortzetten in Washington blijven!’ verklaarde ze. Daarmee suggereerde ze dat haar rivaal onderdanig was aan de wil van de Amerikaanse president.

    Marco Rubio moest woensdag voor de Senaat verschijnen voor een hoorzitting over de intenties van de regering met betrekking tot Venezuela. Hij verzekerde hun dat er geen militaire operatie werd overwogen, tenzij Delcy Rodríguez ervoor kiest niet met de Verenigde Staten samen te werken.

  • Kan Trumps Board of Peace een effectief middel zijn voor vrede en wederopbouw in Gaza?

    Kan Trumps Board of Peace een effectief middel zijn voor vrede en wederopbouw in Gaza?

    Trumps Vredesraad, de Board of Peace, is een omstreden initiatief dat voortkomt uit de plannen voor de wederopbouw van Gaza. Critici zien er een project in dat Palestijnse zelfbeschikking ondermijnt en politieke schijnoplossingen verkoopt. Anderen stellen juist dat Trumps onconventionele aanpak beweging kan afdwingen waar klassieke diplomatie vastloopt.

    Ja: ‘Ambitieus én ridicuul – maar ondanks de kleine kans op succes kan de Vredesraad toch nuttig zijn’

    De door president Donald Trump voorgestelde Vredesraad wil functioneren als een soort vervanging van de Verenigde Naties. ‘Dat klinkt ambitieus én ridicuul – maar kan ondanks de kleine kans op succes toch nuttig zijn’, schrijft Dan Perry, voormalig hoofdredacteur van The Associated Press in Europa, Afrika en het Midden-Oosten, voormalig voorzitter van de Foreign Press Association in Jeruzalem en auteur in The Forward, een Amerikaanse nieuwsorganisatie voor een Joods-Amerikaans publiek.

    ‘Realistisch gezien zou het voor elk land een vergissing zijn om zijn veiligheid in handen te leggen van een mechanisme dat persoonlijk door Trump wordt gecontroleerd. Een dergelijke structuur – met de macht in handen van één man – is onverenigbaar met democratische principes, transparantie en de rechtsstaat. Dit maakt dat de Board of Peace geen toekomst heeft als instrument voor wereldvrede.’ Perry benadrukt daarnaast dat de VN ook ernstige tekortkomingen hebben, ‘met name de anti-Israëlische vooringenomenheid van de VN, vooral in organen als de Mensenrechtenraad. Maar het feit dat de VN niet goed functioneren, betekent niet dat ze gemakkelijk te vervangen is.’

    Het voorstel van Trump zou de tekortkomingen van de VN bovendien niet corrigeren, en geldt dus niet als legitiem alternatief. ‘Kijk maar naar het gedrag van Trump de afgelopen tijd.’ De agressie tegenover Groenland heeft het NAVO-bondgenootschap diep geschokt. ‘Een ineenstorting van de NAVO is waarschijnlijk het laatste wat je wilt als vrede je na aan het hart ligt. Deze Vredesraad is dus ridicuul, onwerkbaar en mogelijk ronduit gevaarlijk. Er is één reden waarom ik aarzel om het volledig te veroordelen: Gaza.’

    ‘De dwingende stijl van Trump kan voor beweging zorgen waar traditionele diplomatie vastloopt’

    Wat betreft de rampzalige oorlog in Gaza heeft het ingrijpen van Trump volgens Perry goed uitgepakt. ‘Zijn hardhandige optreden dwong Netanyahu om in te stemmen met een staakt-het-vuren, waardoor tientallen gijzelaars en nog veel meer Gazanen werden gered.’

    Trump geeft zich volgens Perry bovendien niet makkelijk gewonnen. ‘Als hij druk blijft uitoefenen, waardoor de greep van Hamas op Gaza verzwakt, dan kan de Vredesraad van groot belang zijn. Zelfs als de structuur ervan onverdedigbaar is.’

    Perry erkent dat het Midden-Oosten de afgelopen decennia geen tekort heeft gehad aan mislukte vredesprocessen. ‘Maar er is wel een tekort aan actoren die bereid zijn om ondanks enorme obstakels de nodige veranderingen door te voeren. De stijl van Trump is dwingend, transactioneel en vaak roekeloos, maar kan voor beweging zorgen waar traditionele diplomatie vastloopt.’ En in Gaza is beweging van cruciaal belang.

    ‘Deze twee dingen kunnen dus naast elkaar bestaan: Trumps groteske Vredesraad ondermijnt de betekenis van diplomatie. En tegelijkertijd kan Trumps aanpak in dit specifieke geval heel nuttig zijn. Ondanks alle redenen om sceptisch te zijn, is het daarom de moeite waard af te wachten wat het oplevert.’

    Dan Perry is voormalig Midden-Oostenredacteur in Caïro en Europa/Afrika-redacteur in Londen bij Associated Press. Hij was voorzitter van de Foreign Press Association in Jeruzalem en schreef twee boeken over Israël. Hij schrijft opiniestukken voor onder andere Newsweek en The Forward.


    Nee: ‘De voorstellen zien er misschien indrukwekkend uit, maar inhoudelijk gezien zijn ze hol’

    De verwoesting van Gaza vraagt om een serieuze wederopbouw. Woningen, ziekenhuizen, scholen, boerderijen, cultureel erfgoed en basisinfrastructuur liggen in puin. ‘De humanitaire nood is onmiskenbaar. Maar urgentie mag nooit een excuus worden voor valse hoop, spektakel en symboolpolitiek’, schrijft Sultan Barakat, hoogleraar openbaar beleid aan de Hamad Bin Khalifa University en honorair hoogleraar aan de University of York, in Al Jazeera

    ‘Terwijl Donald Trump en verschillende wereldleiders in Davos bijeenkwamen om het handvest van de zogenaamde Board of Peace te ondertekenen en glanzende wederopbouwplannen te onthullen, gingen de moorden in Gaza gewoon door.’ Sinds het staakt-het-vuren op 10 oktober van kracht werd, zijn er 480 Palestijnen gedood. Vier van hen werden gedood op de dag dat het handvest werd ondertekend door negentien ministers en staatsvertegenwoordigers.

    De plannen voor Gaza omvatten onder andere een havengebied, een vliegveld, luxe appartementen en wolkenkrabbers. ‘De voorstellen zien er misschien indrukwekkend uit en klinken hoopvol, maar inhoudelijk gezien zijn ze hol.’ Ze gaan volgens Barakat namelijk voorbij aan de echte oorzaken van het conflict. ‘De mooie praatjes van Trumps adviseur en schoonzoon Jared Kushner duiden Gaza niet aan als een getraumatiseerde samenleving, maar als kans om te investeren in luxe woningen, commerciële zones, datacentra en strandpromenades.’ 

    ‘Geen enkele skyline kan politieke uitsluiting compenseren’

    Een opvallende tekortkoming van het ‘masterplan’ is dat de Palestijnen zelf systematisch worden uitgesloten van het vormgeven van hun toekomstvisie. ‘De vastgoedplannen worden onthuld in conferentiezalen voor de elite, maar niet besproken met de mensen wier wijken met de grond gelijk zijn gemaakt.’ Zonder Palestijnse inspraak heeft het plan volgens de auteur geen legitimiteit; ‘Een gebied dat militair belegerd, economisch afgesloten en politiek onderworpen blijft, zal nooit een duurzaam herstel bereiken.’

    De plannen voor Gaza vallen samen met de oprichting van de Vredesraad. ‘De naam Board of Peace suggereert neutraliteit en collectief bestuur, maar in werkelijkheid ligt de macht en het initiatief bij Trump.’ De plannen berusten bovendien op een volgens Barakat valse aanname: dat economische groei politieke rechten kan vervangen. ‘Mensen verzetten zich niet alleen omdat ze arm zijn; ze verzetten zich omdat ze geen waardigheid, veiligheid, vrijheid van meningsuiting en zelfbeschikking hebben. Geen enkel masterplan kan deze realiteit omzeilen. Geen enkele skyline kan politieke uitsluiting compenseren.’

    Dit betekent niet dat Gaza moet wachten op totale vrede alvorens te kunnen worden herbouwd, benadrukt Barakat. ‘Het herstel moet dringend worden voortgezet. Maar de structuren die de onderdrukking in stand houden moeten worden ontmanteld, in plaats van verankerd in beton en bestemmingsplannen.’

    Zolang dat ontbreekt, dreigt de Board of Peace precies te worden wat hij lijkt: ‘een sterk staaltje zandkastelendiplomatie – indrukwekkend voor het wereldpubliek, geruststellend voor elites en gedoemd weg te spoelen bij de eerste serieuze golf van politieke realiteit.’

    Sultan Barakat is hoogleraar openbaar beleid aan de Hamad Bin Khalifa University, erehoogleraar aan de University of York en lid van de Raoul Wallenberg Institute ICMD Expert Reference Group. Hij staat bekend als pionier op het gebied van onderzoek naar door oorlog verscheurde samenlevingen en hun herstel. Professor Barakat richtte het Centrum voor Conflict- en Humanitaire Studies op aan het Doha Institute for Graduate Studies.

  • VS: dodental door sneeuwstorm loopt op tot minstens 22 doden

    VS: dodental door sneeuwstorm loopt op tot minstens 22 doden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wikipedia ziet daling in aantal bezoekers, mede als gevolg van AI

    » India en de EU sluiten een ‘historisch’ vrijhandelsakkoord

    De dreiging van de kou wordt verergerd door stroomuitval

    ‘Het ergste van de koudegolf is mogelijk nog niet achter de rug’, waarschuwt The New York Times. Meer dan 70 miljoen mensen bevonden zich maandag nog steeds in een gebied met een waarschuwing voor extreme kou. Bovendien worden deze week temperaturen onder het vriespunt verwacht in de noordelijke Great Plains en langs de Golf van Mexico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De dreiging van deze intense kou werd verergerd’ door stroomuitval waardoor maandag ongeveer 700.000 huizen en bedrijven zonder elektriciteit zaten, met name in het zuiden, voegt de krant eraan toe.

  • TikTok gaat joint venture in VS oprichten om verbod te voorkomen

    TikTok gaat joint venture in VS oprichten om verbod te voorkomen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Davos: regering-Trump onthult haar plan voor een ‘nieuw Gaza’

    » Frankrijk kampt voor het eerst sinds WO II met negatief bevolkingssaldo

    Het bedrijf komt onder controle van Amerikaanse investeerders

    Het Chinese ByteDance, eigenaar van het platform TikTok, maakte donderdag bekend dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de oprichting van een structuur die wordt gecontroleerd door Amerikaanse investeerders. Deze stap maakt een einde aan een soap die de afgelopen jaren voor veel onzekerheid heeft gezorgd over de toekomst van TikTok in de Verenigde Staten.

    De entiteit, genaamd TikTok USDS Joint Venture LLC, zal de gegevens, applicaties en algoritmes van Amerikaanse gebruikers beveiligen met maatregelen op het gebied van gegevensbescherming en cyberbeveiliging, aldus ByteDance.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Verschillende grote bedrijven en investeringsmaatschappijen maken deel uit van het nieuwe Amerikaanse TikTok. Velen van hen hebben banden met elkaar en met president Trump’, merkt The New York Times op.

    Dit is met name het geval met Oracle, waarvan medeoprichter Larry Ellison een vriend is van de Amerikaanse president. De techgigant zal verantwoordelijk zijn voor de opslag van de gegevens van Amerikaanse gebruikers in zijn beveiligde cloud, aldus TikTok.

  • Europa stuurt soldaten naar Groenland om statement te maken richting VS

    Europa stuurt soldaten naar Groenland om statement te maken richting VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezolaanse oppositieleider Machado ontmoet Trump in het Witte Huis

    » Duitsland geeft Frankrijk twee fragmenten van het Tapijt van Bayeux terug

    De reden is zogenaamd ‘de Russische en Chinese dreiging’

    Frankrijk, Zweden, Duitsland en Noorwegen hebben samen met Nederland, Finland en het Verenigd Koninkrijk aangekondigd militairen op Groenland in te zetten voor een verkenningsmissie in het kader van de Deense oefening Arctic Endurance, georganiseerd met NAVO-bondgenoten.

    De komst van de soldaten zou kunnen worden geïnterpreteerd als ‘machtsvertoon tegenover de kwaadaardige ambitie om het gigantische eiland van het Scandinavische koninkrijk in te nemen, zoals herhaaldelijk benadrukt door Donald Trump’, maar ‘oordeel niet te snel’, waarschuwt Le Soir.

    ‘Denemarken, dat de dreiging van Trumps ambities voelt aankomen, wil met Groenland vooral aan de Amerikaanse president laten zien dat het in staat is de bescherming van de regio te waarborgen’, analyseert de Belgische krant, die eraan herinnert dat Trump ‘aanvankelijk de Chinese en Russische dreiging aanhaalde om zijn veroveringsdrang te rechtvaardigen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit is ook het argument dat Duitsland donderdag naar voren bracht. Tot de verkenningsmissie van Europese NAVO-landen op Groenland werd opdracht gegeven vanwege ‘Russische en Chinese dreigingen’ in het Arctische gebied, aldus het Duitse ministerie van Defensie in een persbericht waarin met geen woord gerept wordt over Amerikaanse territoriale ambities.

    ‘Het is duidelijk dat er bijzondere zorg aan wordt besteed om de Amerikaanse president niet al te veel te provoceren’, merkte de Süddeutsche Zeitung op. Maar ‘het belangrijkste doel is niettemin om een ​​signaal aan Trump af te geven en hem ervan te weerhouden zijn uiteindelijke doel na te streven: de invasie van ‘s werelds grootste eiland, dat tot Denemarken behoort. Dat doen ze door te laten zien dat ze bereid zijn de militaire aanwezigheid in het Arctische gebied te versterken’, aldus de krant.

  • Venezolaanse oppositieleider Machado ontmoet Trump in het Witte Huis

    Venezolaanse oppositieleider Machado ontmoet Trump in het Witte Huis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland geeft Frankrijk twee fragmenten van het Tapijt van Bayeux terug

    » Europa stuurt soldaten naar Groenland om statement te maken richting VS

    Ze heeft haar Nobelprijs aan Trump overgedragen

    ‘Geen gezamenlijke persconferentie, geen fotomoment om een eventuele overeenkomst tussen hen vast te leggen. De langverwachte ontmoeting tussen de Amerikaanse president (…) en María Corina Machado – cruciaal voor het bepalen van de toekomst van Venezuela – vond donderdag in Washington in alle discretie plaats’, meldt El País. Deze signalen ‘gaven opnieuw de indruk’ dat de Amerikaanse president ‘haar een ondergeschikte rol toebedeelt in de transitie’, aldus de Spaanse krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De oppositieleider maakte bekend dat ze Trump tijdens hun ontmoeting haar Nobelprijsmedaille had gegeven. ‘Wat een prachtig gebaar van wederzijds respect. Dank je wel, Maria!’, schreef de Amerikaanse president op Truth Social, die openlijk aast op deze onderscheiding. Een functionaris van het Witte Huis bevestigde dat hij van plan was de medaille te behouden.

  • Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    » Protesten Iran: autoriteiten hebben de situatie ‘volledig onder controle’

    Dit is nooit eerder gebeurd in de geschiedenis van het ISS

    De vier astronauten van de Crew 11-missie verlieten woensdag het internationale ruimtestation ISS ‘enkele weken eerder dan gepland, vanwege een medisch probleem’. Deze evacuatie is ‘ongekend’ in de geschiedenis van het station, meldt NBC News. NASA heeft de aard van het medische probleem of de identiteit van het betreffende bemanningslid niet bekendgemaakt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hun landing in zee, voor de kust van Californië, vond plaats in de nacht van woensdag op donderdag. De Crew 11-bemanning bestaat uit commandant Zena Cardman, astronaut Mike Fincke, de Japanse astronaut Kimiya Yui en de Russische kosmonaut Oleg Platonov. Hun terugkeer stond oorspronkelijk gepland voor 20 februari.

  • Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    Gaza: VS kondigen tweede fase van staakt-het-vuren aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Protesten Iran: autoriteiten hebben de situatie ‘volledig onder controle’

    » Crew 11-missie om medische redenen van het ISS geëvacueerd

    Hamas moet nog het lichaam van één gijzelaar overhandigen

    De VS hebben de start van de tweede fase van het staakt-het-vuren in Gaza aangekondigd, inclusief de oprichting van een comité van Palestijnse technocraten die de dagelijkse leiding van het gebied gedurende een overgangsperiode moeten overnemen, schrijft The Guardian.

    De aankondiging werd via sociale media gedaan door Donald Trumps speciale gezant, Steve Witkoff, maar bevatte geen details of namen van potentiële leden van het voorgestelde ‘nationale comité voor het bestuur van Gaza’. Het comité zal naar verwachting pas aan de slag gaan nadat het daartoe opdracht heeft gekregen van een ‘vredesraad’ onder voorzitterschap van Trump, die nog moet worden opgericht.

    Witkoff zei dat de tweede fase de ‘volledige demilitarisatie en wederopbouw van Gaza’ zou inhouden, met name ‘de ontwapening van al het onbevoegde personeel’. De eerste fase van het staakt-het-vurenplan begon op 10 oktober met de uitwisseling van Israëlische gijzelaars en Palestijnse gevangenen. Israëlische troepen trokken zich terug tot een gele lijn, waardoor ze de controle over het grootste deel van het gebied behielden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Israëlische bombardementen op Gaza namen af, maar zijn niet gestaakt. Sinds het staakt-het-vuren zijn ongeveer 450 Palestijnen omgekomen. Er is nog geen overeenkomst bereikt over de ontwapening van Hamas, aldus de Britse krant.

    Twee groepen die voormalige Israëlische gijzelaars en hun families vertegenwoordigen, hadden de VS opgeroepen de tweede fase van het staakt-het-vuren niet te laten ingaan voordat de stoffelijke resten van de laatste gijzelaar die nog vermist is, Ran Gvili, door Hamas waren teruggegeven. Hamas heeft verklaard het lichaam van Gvili tot nu toe niet te hebben kunnen vinden.

    ‘De VS verwachten dat Hamas volledig aan zijn verplichtingen voldoet, inclusief de onmiddellijke teruggave van de laatste overleden gijzelaar’, aldus Witkoff. ‘Als dit niet gebeurt, zal dat ernstige gevolgen hebben.’

  • Iran beschuldigt de VS ervan een excuus te zoeken voor militaire interventie

    Iran beschuldigt de VS ervan een excuus te zoeken voor militaire interventie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groenland en Denemarken bevestigen hun eenheid tegenover claims VS

    » Zuid-Korea: doodstraf geëist tegen voormalig president Yoon

    Volgens Trump is Amerikaanse hulp onderweg

    Terwijl Donald Trump de Iraanse demonstranten steeds meer aanmoedigt, beschuldigt Teheran Washington ervan de spanningen aan te wakkeren, meldt Al Jazeera. ‘Geconfronteerd met de steeds agressievere toon van de Amerikaanse president,’ aldus de Qatarese zender, verklaarde de Iraanse missie bij de VN op dinsdag 13 januari dat de Verenigde Staten een ‘voorwendsel’ zochten voor militaire interventie in Iran.

    De Iraanse gezant bij de Verenigde Naties, Amir Saeid Iravani, stuurde een brief naar de Veiligheidsraad waarin hij zijn bezorgdheid uitte over de ‘interventionistische retoriek’ van de Amerikaanse president jegens zijn land. Volgens hem ‘moedigt Trump expliciet politieke destabilisatie aan, zet hij aan tot geweld en bedreigt hij de soevereiniteit, territoriale integriteit en nationale veiligheid van de Islamitische Republiek Iran’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Eerder op dinsdag moedigde de Amerikaanse president de Iraanse demonstranten aan om hun protest voort te zetten totdat ze de autoriteiten omverwerpen. Hij beloofde op zijn sociale medianetwerk Truth Social dat ‘hulp onderweg was’, zonder verdere details te geven. Toen een verslaggever van CBS News Trump vroeg naar de mogelijkheid dat demonstranten in Iran al op woensdag zouden worden opgehangen, verklaarde Trump dat de Verenigde Staten ‘zeer krachtig’ zouden optreden als de Iraanse autoriteiten zouden beginnen met het executeren van arrestanten.

    Een hoge functionaris van het Iraanse ministerie van Volksgezondheid, die anoniem wilde blijven, vertelde The New York Times dat er in het hele land ongeveer drieduizend mensen waren omgekomen. Dit aantal omvatte honderden leden van de veiligheidsdiensten, specificeerde hij. Een andere overheidsfunctionaris bevestigde dat een intern rapport minstens drieduizend doden aangaf en dat dit aantal nog zou kunnen oplopen.

  • Groenland en Denemarken bevestigen hun eenheid tegenover claims VS

    Groenland en Denemarken bevestigen hun eenheid tegenover claims VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: doodstraf geëist tegen voormalig president Yoon

    » Iran beschuldigt de VS ervan een excuus te zoeken voor militaire interventie

    De twee landen spreken vandaag met de VS in het Witte Huis

    Het autonome gebied zal een integraal onderdeel van Denemarken blijven, mocht het moeten kiezen tussen aansluiting bij het Scandinavische koninkrijk of de Verenigde Staten. Dit bevestigde de Groenlandse premier Jens-Frederik Nielsen dinsdag tijdens een gezamenlijke persconferentie in Kopenhagen met de Deense premier Mette Frederiksen. ‘We staan ​​verenigd met het Koninkrijk Denemarken,’ benadrukte hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Deense minister van Buitenlandse Zaken Lars Løkke Rasmussen en zijn Groenlandse collega Vivian Motzfeldt worden woensdag in Washington verwacht voor gesprekken met de regering-Trump. De twee diplomaten hadden om een ​​ontmoeting verzocht naar aanleiding van de ambities van de Republikeinse president met betrekking tot Groenland.

    De geplande ontmoeting met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio is ‘verplaatst naar het Witte Huis’ en zal plaatsvinden in aanwezigheid van vicepresident JD Vance, aldus de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Deze wijziging dreigt de situatie voor Denemarken aanzienlijk te compliceren, omdat Vance, in tegenstelling tot Rubio, een compromisloze houding ten opzichte van Groenland heeft aangenomen.