Tag: Verenigde Staten

  • Uitreiking Ig Nobelprijs verhuist naar Europa wegens ‘onveilige’ VS

    Uitreiking Ig Nobelprijs verhuist naar Europa wegens ‘onveilige’ VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: AI-tool helpt bij het detecteren van borstkanker

    » Onderzoek: één op drie aardbewoners belemmerd door opwarmend klimaat

    De Ig Nobelprijs is een soort parodie op de Nobelprijs

    De ludieke Ig Nobelprijzen worden dit jaar voor het eerst in Europa uitgereikt, omdat de Verenigde Staten ‘onveilig’ zijn geworden voor internationale prijswinnaars om te bezoeken, zo hebben de organisatoren bekendgemaakt, aldus Le Monde.

    De prijzen, die de meer ludieke kant van de wetenschap vieren, worden sinds 1991 uitgereikt tijdens uitbundige ceremonies op universiteiten in Massachusetts, waarbij de winnaars worden overladen met papieren vliegtuigjes. Net als de Nobelprijzen die ze op satirische wijze presenteren, komen de Ig Nobel-laureaten van over de hele wereld. Internationale academici melden echter problemen met reizen naar de VS sinds het begin van de tweede ambtstermijn van president Donald Trump begin 2025.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Het afgelopen jaar is het onveilig geworden voor onze gasten om het land te bezoeken’, aldus Ig Nobel-oprichter Marc Abrahams in een verklaring op maandag. ‘We kunnen de nieuwe winnaars noch de internationale journalisten die verslag doen van het evenement met een gerust geweten vragen om dit jaar naar de VS te reizen.’

    De 36e editie van de Ig Nobelprijzen vindt plaats op 3 september in Zürich, Zwitserland, zo heeft de organisatie bekendgemaakt. De Universiteit van Zürich en ETH Domain zullen de ceremonie hosten, waarbij prijzen worden uitgereikt aan prestaties ‘die mensen eerst aan het lachen maken en hen vervolgens aan het denken zetten’. Om dit mogelijk te maken, hebben Zürich en haar instellingen ‘in een razend tempo bergen verzet’, aldus Abrahams, geciteerd door Le Monde.

  • Anthropic klaagt regering-Trump aan wegens buitensporige sancties

    Anthropic klaagt regering-Trump aan wegens buitensporige sancties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië verleent asiel aan Iraanse voetbalsters vanwege de oorlog

    » Bom gaat af bij synagoge in Luik, België spreekt van antisemitisme

    Het bedrijf staat de regering niet toe zijn AI-producten te gebruiken

    De startup heeft maandag een rechtszaak aangespannen bij een federale rechtbank in Californië om een ​​presidentieel decreet ongedaan te maken dat militaire aannemers verbiedt samen te werken met het bedrijf, omdat Anthropic een risico zou vormen voor de nationale veiligheid.

    Deze sancties werden opgelegd nadat Anthropic weigerde te voldoen aan een ultimatum van de overheid, waarin werd geëist dat het bedrijf het Pentagon zou toestaan onbeperkt gebruik te maken van de AI-assistent Claude.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het bedrijf maakte bezwaar tegen het gebruik van zijn modellen voor massasurveillance of de automatisering van dodelijke aanvallen door het leger. ‘Deze maatregelen zijn ongekend en illegaal’, betoogt Anthropic. ‘De grondwet geeft de overheid geen toestemming om haar enorme macht te gebruiken om een ​​bedrijf te straffen voor het uitoefenen van zijn vrijheid van meningsuiting.’

    Anthropic kreeg maandag steun van zevenendertig ingenieurs, onderzoekers en wetenschappers van Google DeepMind en OpenAI, die een vrijwillig memorandum indienden ter ondersteuning van de rechtszaak van de startup. ‘Een teken dat deze patstelling weerklank vindt in de hele techindustrie’, aldus The Washington Post.

  • Iran daagt de VS uit door Khameneis zoon tot nieuwe leider te benoemen

    Iran daagt de VS uit door Khameneis zoon tot nieuwe leider te benoemen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: 33 doden bij aanvallen in Kordofan en Darfur

    » Oekraïne: Russische raket verwoest een gebouw in Charkiv

    Hij is nog radicaler dan zijn vader Ali Khamenei

    Mojtaba Khamenei volgde op zondag 8 maart zijn vader, ayatollah Ali Khamenei, op als opperste leider van Iran. Ali werd gedood op 28 februari, de eerste dag van de Israëlisch-Amerikaanse oorlog tegen Iran. De 56-jarige geestelijke werd gekozen door de Raad van Experts, een orgaan van 88 sjiitische geestelijken. Diezelfde avond werd een verklaring plechtig voorgelezen op de staatstelevisie door een presentator, terwijl een foto van de nieuwe opperste leider in beeld verscheen.

    ‘Wijlen ayatollah Khamenei had aan naaste adviseurs laten weten dat hij niet wilde dat zijn zoon hem zou opvolgen, omdat hij niet wilde dat de positie erfelijk zou worden’, vertelden drie hoge Iraanse functionarissen aan The New York Times. Hij beschouwde het als ‘het equivalent van een onwettige monarchie’, zoals die werd omvergeworpen door de Islamitische Revolutie van 1979, aldus L’Orient-Le Jour. Uiteindelijk suggereert de keuze voor Mojtaba Khamenei dat de machthebbers in Iran de gelederen hebben gesloten in een tijd van acute crisis en oorlog, concludeert The Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De zoon van ayatollah Khamenei is een ‘mysterieuze figuur, ook in Iran’, benadrukt The New York Times. Deze ‘invloedrijke man’, die tot nu toe ‘in de schaduw van de macht’ opereerde, ‘coördineerde militaire en inlichtingenoperaties vanuit het kantoor van zijn vader’, merkt de krant op. Maar ‘buiten de innerlijke kring van zijn vader blijven zijn persoonlijkheid en politieke standpunten onbekend’, stelt de Amerikaanse krant, erop wijzend dat hij zelden spreekt en weinig in het openbaar verschijnt.

    Rami Khouri, onderzoeker aan de Amerikaanse Universiteit van Beiroet, is van mening dat de benoeming van de zoon van ayatollah Khamenei duidelijk ‘een uitdagend gebaar’ is in de richting van de Verenigde Staten en Israël. ‘Iran zegt als het ware tegen de Amerikanen en Israëliërs: Jullie wilden van ons systeem af? Nou… hier is iemand die nog radicaler is dan zijn vermoorde vader,’ vertelt Khouri aan Al Jazeera.

  • Oorlog en vrede mogen niet afhangen van één enkele man

    Oorlog en vrede mogen niet afhangen van één enkele man

    Door middel van een korte video gaf Donald Trump bevel tot een oorlog, zonder daarvoor toestemming te vragen aan het Congres. Volgens opinieschrijver en voormalig veteraan David French is dat ronduit gevaarlijk. ‘Het Iraanse regime verdient zijn ondergang, maar ik ben bang dat we niet meer dan de voorwaarden scheppen voor een nog groter bloedbad onder burgers, zonder dat we tegenstanders van het regime ook maar enig redelijk vooruitzicht op succes bieden.’

    Acht minuten.

    Zolang duurde het filmpje waarmee president Trump op sociale media zijn oorlog met Iran aankondigde. Hij ging niet naar het Congres. Hij vroeg niet om een resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Nee, hij zette misschien wel de meest monarchale stap die hij in zijn toch al monarchale tweede termijn heeft gezet: hij gaf simpelweg bevel tot een oorlog.

    Ik doe voor niemand onder in mijn afkeer van het Iraanse regime. Ik zal geen traan laten om de dood van de hoogste leider ayatollah Khamenei, die zaterdag omkwam bij een luchtaanval. Mijn woede over het Iraanse bewind is persoonlijk. Toen ik in 2007 en 2008 in Irak in het leger diende, werden mannen die ik kende daar gedood of zwaar verwond door milities die door Iran werden gesteund, met wapens die door Iran waren geleverd. 

    Maar mijn persoonlijke afkeer gaat niet boven de grondwet, en dat zou voor iedereen moeten gelden. Zoals ik op zaterdag in een debat hierover met medecolumnisten al zei, ben ik bang dat veel mensen nu zullen zeggen: ‘Ach ja, in een ideale wereld had Trump dit eerst aan het Congres gevraagd, maar dat is een gepasseerd station.’ En zo moeten we deze oorlog juist níét benaderen.

    Toestemming

    Uiteindelijk komt het simpelweg hierop neer: Trump had het Congres om toestemming moeten vragen voor een aanval op Iran of hij had van een aanval moeten afzien. Zonder die toestemming verkleint hij de kans dat deze oorlog uiteindelijk een succes wordt en vergroot hij de kans dat we dezelfde fouten maken die wij, net als andere machtige landen, al vaker hebben gemaakt.

    Door hierop te wijzen offer je het landsbelang niet op aan juridische proceduredwang, maar herinner je Amerikanen aan de goede redenen waarom de beslissingsbevoegdheid over oorlog en vrede zo geregeld is als in onze grondwet.

    De grondwet van 1787 was vooral bedoeld om een republikeinse staatsvorm te vestigen. Daarvoor moesten de traditionele bevoegdheden van de vorst uiteengerafeld worden om ze onder te brengen bij verschillende takken van de overheid. Voor militaire aangelegenheden werd in de grondwet de bevoegdheid om een oorlog uit te roepen in andere handen gelegd dan het opperbevel over de strijdkrachten. Simpel gezegd mag Amerika eigenlijk alleen ten strijde trekken op last van het Congres, maar berust het opperbevel van de strijdkrachten in zo’n geval bij de president.

    Het belangrijkste van deze grondwettelijke taakverdeling is dat vrede vooropstaat. Ons land kan alleen oorlog gaan voeren als de regering een meerderheid van het Congres ervan weet te overtuigen dat een oorlog in het landsbelang is. En dit geldt zowel voor een directe oorlogsverklaring als voor de daaraan nauw verwante toestemming voor de inzet van militair geweld, zoals bij Desert Storm in de eerste Golfoorlog, operatie Enduring Freedom in Afghanistan en operatie Iraqi Freedom in Irak.

    Aan het einde van Desert Storm had de VS het Iraakse leger weggevaagd

    Maar dit grondwettelijke kader doet nog veel meer: het dwingt een regering ook om haar beleid te verantwoorden. Als een president het Congres toestemming vraagt om oorlog te voeren, moet hij daarvoor niet alleen schetsen wat zijn redenen zijn, maar ook welke doelen hij zich stelt. Zo kunnen eventuele zwaktes in het pleidooi voor die oorlog worden aangewezen, en kan de slaagkans dan wel het risico op mislukking worden ingeschat.

    Mij bekruipt bijvoorbeeld een akelig gevoel van déjà vu bij de suggestie dat het verzwakken van regeringstroepen door middel van luchtaanvallen zal leiden tot de omverwerping van het regime door ongewapende (of toch grotendeels ongewapende) burgerdemonstranten en de vorming van een nieuwe regering. Aan het einde van Desert Storm had de VS het Iraakse leger weggevaagd en veel meer slachtoffers gemaakt dan Israël en de VS dit weekend in Iran. Het Iraakse volk kwam in opstand en de hoop bestond dat de dictator zou worden afgezet en de democratie zou zegevieren. Maar Saddam Hoessein had nog steeds meer dan genoeg vuurkracht en genoeg trouwe aanhangers om de opstand neer te slaan, nog ruim tien jaar aan de macht te blijven en tienduizenden tegenstanders te vermoorden.

    Het Iraanse regime verdient zijn ondergang, maar ik ben bang dat we niet meer dan de voorwaarden scheppen voor een nog groter bloedbad onder burgers, zonder dat we tegenstanders van het regime ook maar enig redelijk vooruitzicht op succes bieden.

    En als het regime al bezwijkt, dan is er geen garantie dat het resultaat naar onze zin zal zijn. Van Irak tot Syrië en Libië hebben we al gezien dat burgeroorlog leidt tot chaos, extremisme, terrorisme en destabiliserende migratiegolven.

    Afweging

    In een openbaar debat in het Congres hadden deze punten allemaal afgewogen kunnen worden. De regering had ons kunnen voorbereiden op de consequenties, zoals verlies van mensenlevens en economische ontwrichting. In plaats daarvan zei Trump zaterdag in zijn summiere toespraak: ‘Dit kan moedige Amerikaanse helden het leven kosten, er kunnen slachtoffers vallen. Zo gaat dat vaak in een oorlog.’ Ja, dat kun je wel zeggen. Maar daar blijft het niet bij, verre van. Het Amerikaanse volk had meer informatie moeten krijgen. Daar had het recht op.

    Er waren goede redenen om Iran aan te vallen.

    Iran heeft een verdorven regime dat Amerika vijandig gezind is en militair agressief, zoals medecolumnist Bret Stephens betoogt. Het is al decennialang met de VS in conflict. Vanaf de gijzelingscrisis van 1979, toen Amerikaanse diplomaten en ambassademedewerkers 444 dagen door de Iraniërs werden gegijzeld, heeft Iran de Verenigde Staten talloze malen direct en indirect aangevallen.

    Door Iran gesteunde terroristen pleegden in 1983 de bomaanslag op een kazerne in Libanon die 241 Amerikanen het leven kostte. Door Iran gesteunde terroristen waren verantwoordelijk voor de dood van 19 Amerikanen bij de bomaanslag op het wooncomplex Khobar Towers in Saoedi-Arabië in 1996. Door Iran gesteunde milities hebben in Irak honderden Amerikaanse militairen gedood.

    Je mag wel stellen dat Iran al decennialang onvermoeibaar bezig is Amerikanen aan te vallen en te doden

    Sinds de tweede Irakoorlog worden Amerikaanse troepen in Irak onophoudelijk door milities van Iran belaagd. Je mag wel stellen dat Iran al decennialang onvermoeibaar bezig is Amerikanen aan te vallen en te doden.

    Daarnaast heeft Iran een van de meest agressieve en destabiliserende regimes ter wereld. Het steunt Hamas, Hezbollah en de Houthi’s, drie van de meest geduchte terroristische milities ter wereld, het vuurt raketten af op Israël en heeft Rusland drones geleverd voor zijn illegale invasie van Oekraïne.

    En de eigen bevolking wordt hardhandig onderdrukt. Het regime drukt alle kritiek de kop in, ontneemt vrouwen de meest elementaire mensenrechten en deinst er niet voor terug om bij protesten de eigen burgers bij duizenden af te slachten.

    Als je een lijstje wil maken van landen die vooral niet de beschikking moeten krijgen over een kernwapen, eindigt Iran heel hoog, zo niet bovenaan. Verhinderen dat Iran een kernwapen kan inzetten moet een van onze hoogste nationale veiligheidsprioriteiten zijn.

    Maar er waren ook goede argumenten tegen een aanval.

    Tegenargumenten

    Zoals mijn collega Eric Schmitt eerder berichtte, is Trump door zijn stafchef, generaal Dan Caine, gewaarschuwd dat er een groot risico bestaat op slachtoffers en dat een campagne tegen Iran een zware wissel trekt op de voorraad precisiewapens, net nu die hard nodig zijn om China te weerhouden van eventuele manoeuvres tegen Taiwan.

    Bovendien komt Iran nu misschien tot de overtuiging dat het zich niet meer hoeft in te houden, maar simpelweg zo veel mogelijk slachtoffers moet gaan maken onder de Amerikaanse strijdkrachten (en misschien zelfs onder Amerikaanse burgers). Het heeft al verschillende landen in de Golfregio aangevallen. Tot dusver hebben die aanvallen niet veel schade aangericht, maar het is te vroeg om daaruit op te maken dat Iran de VS of onze bondgenoten geen pijn kan doen.

    En als we die verliezen lijden zonder dat we een eind maken aan een nucleair programma waarvan Trump bovendien eerder gezegd heeft dat het al ‘weggevaagd’ wás, zonder dat er uiteindelijk een nieuw regime komt (ook al is de hoogste leider nu dood) en zonder dat we demonstrerende burgers ook maar enige bescherming kunnen bieden, dan hebben we straks in feite een zinloze, dodelijke oorlog verloren.

    Laat u door niemand wijsmaken dat moderne presidenten het Congres nu eenmaal overslaan. Dat we aan Trump eisen stellen die we aan niemand anders stellen. Het ministerie van Justitie liet president Bush in 2002 weten dat hij beschikte over ‘afdoende wettige en grondwettelijke gronden voor de inzet van geweld tegen Irak’, ook zonder expliciete toestemming van het Congres of een nieuwe resolutie van de VN-Veiligheidsraad. Toch vroeg Bush eerst om die toestemming en die resolutie (die hij ook kreeg), net zoals zijn vader eerder had gedaan met operatie Desert Storm tegen Saddam Hoessein.

    Er is geen nationale consensus over het besluit om Amerikaanse levens op het spel te zetten

    Hoe je ook denkt over operatie Iraqi Freedom (ik stond er toen en sta er nog steeds achter), onze troepen trokken ten strijde in het besef dat een meerderheid van het Amerikaanse volk achter hen stond. Ze wisten dat politici aan beide kanten van het politieke spectrum voor die strijd hadden gestemd.

    Nu zijn miljoenen Amerikanen verbijsterd door de gebeurtenissen. Er is geen nationale consensus over het besluit om Amerikaanse levens op het spel te zetten. Er is zelfs geen consensus onder de Republikeinen. Er is alleen een individuele consensus, van een grillige man die zo is losgezongen van de realiteit dat hij op Truth Social daadwerkelijk een artikel heeft doorgelinkt met de kop: ‘Iran probeerde in 2020 en 2024 de verkiezingen te verstoren om een zege van Trump te verhinderen, en kan nu weer oorlog met de VS verwachten’. Maken Trumps complottheorieën hem ook meer bereid om oorlog te voeren?

    Na afloop van de Amerikaanse oorlog met Mexico schreef het kersverse Congreslid Abraham Lincoln in 1848: ‘Altijd hebben koningen hun volk meegesleept in en armer gemaakt door oorlogen, waarbij ze doorgaans, zij het niet altijd, pretendeerden dat die oorlogen in het belang van dat volk werden gevoerd. Dit vonden onze grondleggers de meest schadelijke van alle vormen van koninklijke onderdrukking, en ze besloten daarom de grondwet zo te formuleren dat niemand de macht kreeg om ons aan deze vorm van onderdrukking te onderwerpen.’ Dat waren toen wijze woorden en dat zijn ze nog steeds. Trump is geen koning, hoe hij daar zelf ook over moge denken. Maar door Amerika op eigen houtje een oorlog in te slepen, gedraagt hij zich wel zo.

    David French schrijft over recht, cultuur, religie en gewapende conflicten. Hij is een veteraan van Operatie Iraqi Freedom en voormalig constitutioneel advocaat.

  • AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pakistan verklaart de oorlog aan de Afghaanse taliban

    » Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    Het Pentagon wil AI gebruiken voor massasurveillance en wapens

    De Amerikaanse startup Anthropic heeft donderdag het verzoek van het Pentagon om het contract aan te passen afgewezen. Volgens CNN stelt het bedrijf dat de voorgestelde wijzigingen geen antwoord bieden op de zorgen over het potentiële gebruik van AI voor massasurveillance of volledig autonome wapens.

    Het Amerikaanse ministerie van Defensie en Anthropic verschillen van mening over de beperkingen die het bedrijf oplegt aan het gebruik van Claude, het eerste AI-systeem dat is ingezet binnen het geheime militaire netwerk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dinsdag waarschuwde minister van Defensie Pete Hegseth CEO Dario Amodei van Anthropic dat het Pentagon het contract van 200 miljoen dollar zou beëindigen als het bedrijf het gebruik van zijn AI-model niet zou goedkeuren ‘voor alle wettige doeleinden’. Anthropic zou ook op een zwarte lijst komen te staan ​​die ‘doorgaans is gereserveerd voor bedrijven die banden hebben met buitenlandse tegenstanders’, aldus CNN.

    Anthropic gaf echter niet toe. ‘Deze dreigingen veranderen niets aan ons standpunt: we kunnen in alle eerlijkheid niet aan hun verzoek voldoen’, zei Amodei donderdag. ‘Het gebruik van deze systemen voor binnenlandse massasurveillance is onverenigbaar met democratische waarden’, benadrukte hij.

  • Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    Denemarken: premier Frederiksen kondigt vervroegde verkiezingen aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » AI-bedrijf Anthropic weigert zich te schikken naar de regering-Trump

    » Pakistan verklaart de oorlog aan de Afghaanse taliban

    De verkiezingen worden van oktober verplaatst naar maart

    Minder dan een jaar voor het einde van de huidige regeerperiode kondigde de Deense premier Mette Frederiksen donderdag aan dat er op 24 maart parlementsverkiezingen zullen worden gehouden. Denemarken zou eerst tot 31 oktober de tijd hebben om naar de stembus te gaan, maar Frederiksen geeft er de voorkeur aan om direct te profiteren van ‘de sterke populariteitsstijging van de regerende Sociaaldemocraten, na de agressieve dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump om Groenland te annexeren’, aldus Politico.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens haar aankondiging verwees de leider ‘direct naar de aanhoudende spanningen tussen Kopenhagen en Washington en zei dat haar interim-regering waakzaam zou blijven tot de verkiezingen in maart’, aldus de website. ‘Hoewel de verkiezingscampagne in Denemarken in volle gang is, wacht de wereld niet af’, zei ze. ‘Zoals iedereen weet, is het conflict in Groenland nog niet voorbij. De regering zal uiteraard de belangen van Denemarken blijven verdedigen.’

  • Vier doden bij vuurgevecht tussen Amerikaanse boot en Cubaanse kustwacht

    Vier doden bij vuurgevecht tussen Amerikaanse boot en Cubaanse kustwacht

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bill Gates doet boekje open over banden met Epstein en biedt excuses aan

    » IJsland wil binnenkort een referendum houden over EU-toetreding

    De boot wilde infiltreren op Cubaans grondgebied

    Het Cubaanse ministerie van Binnenlandse Zaken verklaarde woensdag dat vier opvarenden van een in Florida geregistreerde boot om het leven waren gekomen en zes anderen gewond raakten in Cubaanse territoriale wateren tijdens een vuurwisseling met kustwachten. Later verduidelijkte het ministerie dat de ‘uitgeschakelde speedboot (…) tien gewapende personen vervoerde die van plan waren een infiltratie met terroristische bedoelingen uit te voeren’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens het ministerie werden ‘aanvalsgeweren, pistolen, zelfgemaakte explosieven (molotovcocktails), kogelwerende vesten, richtkijkers en camouflage-uniformen in beslag genomen’. ‘Dit incident dreigt een nieuwe escalatie tussen Washington en Havana uit te lokken,’ aldus Axios, aangezien de regering-Trump er geen geheim van maakt dat ze een regimewissel in Cuba wil zien.

  • Trump houdt speech voor Congres met economie en immigratie als speerpunten

    Trump houdt speech voor Congres met economie en immigratie als speerpunten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk: de president van het Louvre neemt ontslag

    » Brazilië: minstens 30 doden en ongeveer 40 vermisten na hevige regenval

    Veel Amerikanen zijn bezorgd over de afgenomen koopkracht

    Donald Trump, die negen maanden voor de tussentijdse verkiezingen achter lag in de peilingen, probeerde dinsdag 24 februari ‘terrein terug te winnen op twee punten waarop hij recentelijk terrein heeft verloren: de economie en immigratie’, aldus The New York Times.

    In zijn State of the Union-toespraak, die volgens CNN een recordduur van een uur en 47 minuten had, richtte de president zich met name op de bestrijding van de hoge kosten van levensonderhoud, een grote zorg voor Amerikanen. Een YouGov/Marketwatch-peiling die dinsdag werd gepubliceerd, laat zien dat bijna 47 procent van de respondenten gelooft dat hun koopkracht is gedaald sinds Trump in januari 2025 weer aan de macht kwam.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Trump verklaarde in zijn toespraak onder meer dat zijn importheffingen – die vorige week een grote tegenslag te verduren kregen toen ze door het Hooggerechtshof werden afgewezen – ‘de inkomstenbelasting grotendeels zouden kunnen vervangen als financieringsmiddel voor de federale overheid’. ‘Dit zou niet alleen wiskundig moeilijk zijn, maar het zou ook de belastingdruk verschuiven van rijkere Amerikanen naar Amerikanen met een lager inkomen, aangezien importheffingen een regressieve vorm van belastingheffing zijn, terwijl inkomstenbelasting progressief is’, legt The New York Times-journalist Andrew Duehren uit.

    Wat immigratie betreft, ‘vermeldde Donald Trump niet de dodelijke arrestatiecampagne van ICE-agenten in Minnesota, die wijdverspreide verontwaardiging onder beide partijen teweegbracht nadat federale agenten Amerikanen hadden gedood’ in Minneapolis, merkt Luke Broadwater, Witte-Huiscorrespondent van The New York Times, op. ‘In plaats daarvan legde hij de focus op de slachtoffers van misdaden gepleegd door mensen die illegaal het land waren binnengekomen, om het publieke debat weer op veiligheid te richten en zijn immigratiebeleid te rechtvaardigen.’

  • VS: Logan Paul veilt zeldzame Pokémonkaart voor recordbedrag

    VS: Logan Paul veilt zeldzame Pokémonkaart voor recordbedrag

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europese leiders verdeeld over het hervatten van de dialoog met Rusland

    » Duitsland: automarkt in zwaar weer door afname van het aantal banen

    De worstelaar verkocht hem voor 16,492 miljoen dollar

    Vijf jaar geleden vestigde Logan Paul een wereldrecord toen hij een Pokémonkaart kocht voor 5,275 miljoen dollar. Het bleek een goede investering: de Amerikaanse influencer en worstelaar verkocht diezelfde kaart voor een duizelingwekkend bedrag van 16,492 miljoen dollar, aldus CNN.

    De zeldzame Pikachu Illustratorkaart – een van slechts negenendertig exemplaren die eind jaren negentig werden gemaakt voor een Pokémonillustratiewedstrijd – werd medio februari geveild bij Goldin Auctions.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Naar schatting heeft Paul er na aftrek van de veilingkosten meer dan 8 miljoen dollar winst mee gemaakt. Direct na de veiling verscheen een official van Guinness World Records op het scherm die bevestigde dat Paul de duurste ruilkaart ooit op een veiling had verkocht.

    Pokémon is ‘s werelds meest winstgevende mediafranchise, zelfs winstgevender dan Disney en Star Wars. De waarde van de kaarten is enorm gestegen, ze hebben de S&P-aandelenmarkt met 3000 procent verslagen in de afgelopen twintig jaar.

  • VS: Zuckerberg berecht om schadelijke effecten van sociale media op kinderen

    VS: Zuckerberg berecht om schadelijke effecten van sociale media op kinderen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru verkiest José María Balcázar tot nieuwe interim-president

    » Californië: acht skiërs omgekomen bij een lawine

    Zijn bedrijf Meta zou verantwoordelijk zijn voor verslavingen

    In een volle rechtszaal, aldus The New York Times, getuigde Mark Zuckerberg woensdag voor een rechter en jury in een rechtbank in Los Angeles. De rechtszaak betreft de platforms van Meta, maar ook Google, TikTok en Snapchat. Een twintigjarige vrouw uit Californië beschuldigt hen ervan verantwoordelijk te zijn voor haar socialemediaverslaving, een verslaving die bij haar angst, depressie en zelfmoordgedachten heeft veroorzaakt.

    Deze ‘historische’ rechtszaak is ‘de eerste in een reeks rechtszaken aangespannen door minderjarigen, schooldistricten en openbare aanklagers’ die stellen dat sociale media, ‘net als sigaretten of gokautomaten in casino’s’, ‘verslavend en schadelijk’ zijn, vat de krant samen. Als Meta en de anderen de zaak verliezen, ‘zouden ze miljarden dollars aan schadevergoeding moeten betalen en gedwongen kunnen worden om veranderingen door te voeren aan platforms die het leven van veel mensen hebben gevormd’, meldt CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Mark Zuckerberg arriveerde rond 8.30 uur ‘s ochtends bij de rechtbank, gekleed in een donker pak met een grijze stropdas en met zijn kenmerkende, licht warrige bruine krullen, aldus de Los Angeles Times. Volgens een onderzoek van het Pew Research Center is ‘het percentage volwassenen dat een positieve mening over hem heeft vergelijkbaar met het percentage dat gelooft dat de aarde plat is of dat er buitenaardse wezens onder ons leven,’ schrijft de krant.

    ‘Zoals verwacht verdedigde de 41-jarige zakenman zijn bedrijf met hand en tand’, schrijft El País. De Spaanse krant bericht over ‘een intense woordenwisseling’ toen de advocaat hem vroeg of een bedrijf misbruik zou moeten maken van mensen die minder fortuinlijk zijn op het gebied van onderwijs of die uit achterstandswijken komen. Zuckerberg antwoordde dat ‘een redelijk bedrijf zou moeten proberen de mensen die van zijn diensten gebruikmaken te helpen’.

  • Californië: acht skiërs omgekomen bij een lawine

    Californië: acht skiërs omgekomen bij een lawine

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Zuckerberg berecht om schadelijke effecten van sociale media op kinderen

    » Peru verkiest José María Balcázar tot nieuwe interim-president

    Een negende wordt ‘vermoedelijk dood’ verklaard

    ‘Dit is de dodelijkste lawine in de moderne geschiedenis van Californië’, schrijft de Los Angeles Times. De skiërs waren op de terugweg van de berghutten bij Frog Lake toen ze de lawine tegenkwamen, die ongeveer zo lang was als een voetbalveld.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Acht skiërs die als vermist waren opgegeven, werden gevonden in de buurt van Lake Tahoe in Noord-Californië. Een negende wordt ‘vermoedelijk dood’ verklaard, aldus de autoriteiten. Zij vragen zich af waarom de gids besloot een meerdaagse excursie te organiseren ondanks de voorspelling van zware sneeuwval.

  • Rubio voert campagne voor Orbán tijdens bezoek aan Hongarije

    Rubio voert campagne voor Orbán tijdens bezoek aan Hongarije

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran: mensen brengen hulde aan vermoorde demonstranten

    » Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Orbán loopt in de meeste peilingen achter op de oppositie

    ‘President Trump zet zich volledig in voor uw succes, want uw succes is ons succes,’ zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio maandag in Boedapest tegen de Hongaarse premier Viktor Orbán, op de laatste dag van zijn Europese tournee voor de Veiligheidsconferentie van München. ‘We willen dat dit land welvarend is, vooral nu u premier en leider van dit land bent.’

    De Amerikaanse topdiplomaat probeerde Orbán zo een ‘politieke reddingslijn’ toe te werpen. Hij staat ‘achter in de meeste peilingen’ twee maanden voor de parlementsverkiezingen op 12 april, ‘waarbij Europa’s langstzittende en meest pro-Russische leider mogelijk zijn macht verliest,’ aldus The Washington Post.

    Viktor Orbán, die sinds 2010 aan de macht is – na een eerste ambtstermijn als premier tussen 1998 en 2002 – bevindt zich in een precaire positie, aangezien zijn partij, Fidesz, achterloopt in de peilingen op de eveneens conservatieve oppositiepartij Tisza.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Rubio’s steun voor Orban is het meest recente voorbeeld van de wens van de regering-Trump om rechtse populistische leiders aan de macht te houden die de Amerikaanse president hebben geprezen en zijn ideologie delen,’ aldus de Amerikaanse krant.

    Orbán ‘werkt al jaren aan het verzwakken van de democratie in Hongarije, en met zijn autoritaire beleid, met name op het gebied van immigratie en de betrekkingen met Rusland, is hij een aanjager van conservatieve en extreemrechtse bewegingen in Europa en de VS’, analyseert The New York Times.

    Trump had zijn steun voor Orbán al ‘in een bericht op sociale media op 5 februari’ uitgesproken, en ‘het bezoek van Rubio, kort na de start van de officiële campagne, illustreert eens te meer de wens van de regering-Trump om zich te bemoeien met de binnenlandse politiek van andere landen, of het nu Hongarije, Brazilië, Argentinië of Japan betreft’, vervolgt de krant.

  • Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rubio voert campagne voor Orbán tijdens bezoek aan Hongarije

    » Iran: mensen brengen hulde aan vermoorde demonstranten

    De onderhandelingen zullen woensdag voortgezet worden

    De gesprekken die dinsdag in Genève plaatsvonden tussen Oekraïense en Russische functionarissen waren ‘zeer gespannen’, aldus The Kyiv Post, die een bron dicht bij de Russische delegatie citeert. ‘Ze duurden zes uur. Ze zijn nu voorbij’, aldus de bron.

    Ondanks de spanningen ‘zullen de trilaterale onderhandelingen, gericht op het beëindigen van de oorlog, woensdag zoals gepland worden voortgezet’, voegde de bron eraan toe. Deze gesprekken achter gesloten deuren volgen op twee onderhandelingsrondes in Abu Dhabi.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hoewel tijdens de laatste ronde een gevangenenruil werd overeengekomen, blijft het kader voor een breder vredesakkoord dat voor beide partijen aanvaardbaar is, onzeker’, merkt de krant op. De Oekraïense hoofdonderhandelaar Roestem Oemerov had verklaard dat de nieuwe sessie zich zou richten op ‘veiligheids- en humanitaire kwesties’, terwijl de Russische kant van plan was de heikele kwestie van ‘territoria’ aan te pakken.

  • Iran houdt militaire oefeningen in aanloop naar nieuwe gesprekken met VS

    Iran houdt militaire oefeningen in aanloop naar nieuwe gesprekken met VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje gaat humanitaire hulp aan Cuba verlenen, maar geen olie

    » Italië: beroemde ‘liefdesboog’ stort in, nota bene op Valentijnsdag

    De buitenlandminister is in Genève voor gesprekken met de VS

    Terwijl Teheran en Washington dinsdag hun nucleaire gesprekken hervatten, is Iran maandag begonnen met ‘militaire oefeningen in de Straat van Hormuz om zijn controle over deze strategische waterweg te consolideren, na de stationering van een tweede Amerikaans vliegdekschip in de regio’, meldt The Telegraph.

    Deze oefeningen, uitgevoerd door de Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC), zijn bedoeld om ‘de snelheid, vastberadenheid en effectiviteit van de reactie’ van de Iraanse strijdkrachten te testen. De autoriteiten in Teheran ‘hebben herhaaldelijk gedreigd de Straat van Hormuz af te sluiten, waar 21 procent van alle olie wereldwijd doorheen stroomt’, aldus de Britse krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze manoeuvres vinden plaats terwijl de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, in Genève is aangekomen voor een tweede ronde van onderhandelingen met Washington, die gepland staat voor dinsdag.

    ‘Ik ben in Genève met concrete ideeën om tot een rechtvaardige en billijke overeenkomst te komen’, verklaarde Araghchi. ‘Wat niet op de agenda staat: toegeven aan bedreigingen.’ De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwde Teheran op zijn beurt voor ‘de gevolgen van het niet bereiken van een akkoord’.

  • Venezuela: Delcy Rodríguez belooft ‘vrije en eerlijke’ verkiezingen

    Venezuela: Delcy Rodríguez belooft ‘vrije en eerlijke’ verkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Parijs: tien mensen gearresteerd wegens kaartjesfraude Louvre

    » VS: Trump deelt ‘genadeslag’ uit aan de strijd tegen klimaatverandering

    Ze bepleit de onschuld en legitimiteit van president Maduro

    De interim-president van Venezuela, Delcy Rodríguez, beloofde donderdag in een interview met NBC dat er ‘vrije en eerlijke’ verkiezingen zouden worden gehouden, maar ‘zonder een tijdschema te noemen’, aldus de Amerikaanse zender. Op de vraag of ze klaar was om vrije verkiezingen in het land te organiseren, antwoordde Rodríguez: ‘Ja, absoluut.’

    Ze sprak haar wens uit voor ‘een vrij land waar rechtvaardigheid heerst’, maar ook ‘een land zonder sancties, een land dat niet onderworpen is aan internationale intimidatie of pesterijen van de buitenlandse pers’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De interim-president, die de teugels van het land in handen nam na de arrestatie van Nicolás Maduro begin januari tijdens een Amerikaanse militaire operatie, bevestigde ook dat de chavistische leider ‘onschuldig’ was en de ‘legitieme’ leider van Venezuela bleef.

    Tot slot bevestigde ze dat ze was uitgenodigd voor een bezoek aan de Verenigde Staten. ‘We zullen het overwegen zodra we de samenwerking [met Washington] hebben opgezet en vooruitgang hebben geboekt op alle punten’, verklaarde ze.