Onderwerpen: Diplomatie

  • Venezuela: de VS heffen sancties tegen interim-president Delcy Rodríguez op

    Venezuela: de VS heffen sancties tegen interim-president Delcy Rodríguez op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aardbeving van 7,4 treft Indonesië: één dode en één gewonde

    » Artemis 2-missie met vier astronauten naar de maan vertrokken

    De sancties tegen Venezuela zijn nog wel van kracht

    De Amerikaanse regering heeft woensdag de sancties opgeheven die sinds 2018 van kracht waren tegen de huidige interim-president van Venezuela, Delcy Rodríguez. ‘Deze opheffing van de sancties komt bijna drie maanden na de militaire operatie van 3 januari, waarbij de Verenigde Staten Nicolás Maduro gevangen namen en mevrouw Rodríguez in staat stelden de Venezolaanse regering te leiden‘, aldus Efecto Cocuyo.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Sindsdien heeft de interim-president ‘de gevangenneming van Maduro bekritiseerd, terwijl ze heeft verklaard bereid te zijn tot het onderhouden van coöperatieve en respectvolle betrekkingen met de Verenigde Staten’, schrijft de website. Rodríguez verwelkomde de beslissing en beschouwde deze als ‘een stap in de richting van normalisering en versterking van de betrekkingen‘ tussen Caracas en Washington.

    Ze sprak de hoop uit dat de sancties die haar land nog steeds treffen, zouden worden opgeheven. ‘De sancties hielden in dat de bezittingen van mevrouw Rodríguez in de Verenigde Staten werden bevroren en dat Amerikaanse burgers geen zaken met haar mochten doen,‘ aldus het Venezolaanse mediakanaal.

  • Xi Jinping nodigt Taiwanese oppositieleider uit voor een bezoek aan China

    Xi Jinping nodigt Taiwanese oppositieleider uit voor een bezoek aan China

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Softwarebedrijf Oracle overspoeld door massale ontslaggolf

    » VS: twee federale rechters fluiten president Trump terug

    De oppositieleider pleit voor nauwere banden met China

    China heeft de leider van de Taiwanese oppositiepartij Kuomintang (KMT) uitgenodigd voor een bezoek aan het vasteland begin deze maand. Dit is ‘het eerste dergelijke bezoek van een zittend Kuomintang-leider sinds 2016‘, meldt Bloomberg.

    De Chinese president Xi Jinping ‘heeft de uitnodiging persoonlijk overgebracht aan KMT-voorzitter Cheng Li-wun, die heeft gepleit voor nauwere banden met China‘, aldus het zakennieuwsmedium, dat zich baseert op informatie die maandag is gepubliceerd door het officiële persbureau Xinhua.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Taiwanese delegatie is uitgenodigd om van 7 tot en met 12 april Jiangsu, Shanghai en Beijing te bezoeken. Het is onduidelijk of mevrouw Cheng tijdens het bezoek president Xi zal ontmoeten – een ontmoeting waar ze herhaaldelijk om heeft gevraagd.

    ‘Deze aankondiging valt samen met het bezoek van Amerikaanse senatoren aan Taiwan, afgelopen maandag‘, een stap die China waarschijnlijk zal irriteren. China ‘beschouwt het eiland als zijn eigen grondgebied en verzet zich tegen elke officiële uitwisseling tussen Taipei en andere regeringen‘, aldus Bloomberg.

  • Belarus: Amerikaanse sancties versoepeld en 250 gevangenen vrijgelaten

    Belarus: Amerikaanse sancties versoepeld en 250 gevangenen vrijgelaten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oorlog Oekraïne: vredesgesprekken worden dit weekend hervat in de VS

    » Netanyahu: ‘Iran is niet meer in staat om uranium te verrijken’

    Onder de gevangenen bevinden zich mensenrechtenactivisten

    De Amerikaanse gezant John Coale kondigde donderdag de versoepeling van de sancties tegen Belarus en de vrijlating van 250 gevangenen in het land aan, na onderhandelingen met president Aleksandr Loekasjenko, aldus Radio Free Europe / Radio Liberty.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De Verenigde Staten hebben de sancties tegen verschillende Belarussische entiteiten opgeheven’, waaronder het ministerie van Financiën en bedrijven die actief zijn in de potassector, een grondstof voor de productie van kunstmest.

    Onder de vrijgelaten gevangenen – een ‘belangrijke humanitaire doorbraak’, aldus Coale – bevinden zich verschillende politiek gevangenen en mensenrechtenactivisten, meldt de website. ‘Vijftien gevangenen zijn overgebracht naar buurland Litouwen, terwijl de anderen binnen Belarus zijn vrijgelaten.’

  • Oorlog Oekraïne: vredesgesprekken worden dit weekend hervat in de VS

    Oorlog Oekraïne: vredesgesprekken worden dit weekend hervat in de VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu: ‘Iran is niet meer in staat om uranium te verrijken’

    » Belarus: Amerikaanse sancties versoepeld en 250 gevangenen vrijgelaten

    Het is nog onduidelijk of Rusland erbij zal zijn

    Volodymyr Zelensky kondigde donderdag aan dat er op 21 maart in de Verenigde Staten een ontmoeting zal plaatsvinden tussen Kyiv en Washington over een einde aan de oorlog in Oekraïne. ‘De gesprekken hebben een pauze ingelast en het is tijd om ze te hervatten. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de onderhandelingen echt inhoudelijk zijn’, verklaarde de Oekraïense president.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze bijeenkomst vindt plaats ‘na weken van onzekerheid over de onderhandelingen’, aangezien het conflict in het Midden-Oosten ‘de politieke aandacht en middelen heeft afgeleid’ die voorheen aan Oekraïne waren gewijd, aldus The Kyiv Independent.

    Het is nog onduidelijk of Rusland aan deze bijeenkomst zal deelnemen. ‘De laatste ronde van trilaterale gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington vond plaats in Genève op 17 en 18 februari, terwijl een vervolgvergadering, gepland voor 5 maart in Abu Dhabi, werd uitgesteld na de Amerikaans-Israëlische aanvallen op Iran’, aldus de website.

  • Costa Rica sluit ambassade in Cuba en eist vertrek van Cubaanse diplomaten

    Costa Rica sluit ambassade in Cuba en eist vertrek van Cubaanse diplomaten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Venezuela: interim-president ontslaat minister van Defensie Padrino

    » Pakistan en Afghanistan kondigen bestand aan voor einde ramadan

    De president wil ‘het westelijk halfrond van communisten bevrijden’

    Het Centraal-Amerikaanse land kondigde woensdag de sluiting van zijn kantoren in Havana aan en verzocht het Cubaanse ministerie van Buitenlandse Zaken om zijn diplomatiek personeel, met uitzondering van consulaire medewerkers, terug te trekken uit de ambassade in San José, meldt La Nación.

    De regering noemde mensenrechtenschendingen door het Cubaanse regime en het gebrek aan legitimiteit als redenen voor de sluiting. ‘We moeten het westelijk halfrond van communisten bevrijden’, zei de rechtse president Rodrigo Cháves tegen de pers.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit is een ‘abrupte en onverwachte stap’ die ‘samenvalt met de toenemende pogingen van de regering-Trump om de regering in Havana diplomatiek te isoleren’, aldus de Miami Herald.

    Cháves is een bondgenoot van de Amerikaanse president, die de afgelopen weken zijn dreigementen om de controle over het Caribische eiland over te nemen heeft opgevoerd. ‘Dit is de eerste keer in decennia dat een Latijns-Amerikaans land zijn ambassade in Cuba sluit’, merkt de krant uit Florida op.

  • Pakistan en Afghanistan kondigen bestand aan voor einde ramadan

    Pakistan en Afghanistan kondigen bestand aan voor einde ramadan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Costa Rica sluit ambassade in Cuba en eist vertrek van Cubaanse diplomaten

    » Venezuela: interim-president ontslaat minister van Defensie Padrino

    Het bestand neemt de vrees voor snelle escalatie even weg

    De wapenstilstand, die woensdag werd aangekondigd, komt ‘op verzoek van bevriende islamitische landen, Saoedi-Arabië, Qatar en Turkije’, zo verklaarden ze. Het bestand treedt donderdag in werking en duurt tot maandag middernacht, wat samenvalt met het Eid al-Fitr-feest, aldus Islamabad. Afghanistan ‘zal dapper reageren op elke vorm van agressie’, waarschuwde Kaboel. Pakistan verklaarde eveneens bereid te zijn krachtig te reageren in geval van een aanval.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De aankondiging van de wapenstilstand neemt echter ‘de vrees voor een onmiddellijke escalatie van het conflict tussen de twee Aziatische buurlanden’ weg, aldus de Financial Times. Eerdere wapenstilstanden tussen Pakistan en Afghanistan hebben geen blijvend effect gehad, maar de pauze voor het Eid-feest wordt gezien als een diplomatiek succes voor Saoedi-Arabië, Qatar en Turkije.

    Maandagavond bombardeerden Pakistaanse gevechtsvliegtuigen Kaboel, waarbij een ziekenhuis voor drugsverslaafden werd verwoest. De aanval eiste 408 doden en 265 gewonden, volgens de taliban. Islamabad ontkende dat het medisch centrum opzettelijk was aangevallen en beweerde dat het doelwit ‘militaire en terroristische’ doelen waren.

  • Lula toch niet aanwezig bij de inauguratie van Chileense president Kast

    Lula toch niet aanwezig bij de inauguratie van Chileense president Kast

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zwitserland: minstens zes doden bij busbrand

    » Senegal neemt wet aan die celstraf voor homoseksualiteit verdubbelt

    Zijn buitenlandminister zal wel van de partij zijn

    De Braziliaanse president Luiz Inácio Lula da Silva heeft dinsdag zijn aanwezigheid bij de inauguratie van zijn extreemrechtse Chileense ambtgenoot, José Antonio Kast, die woensdag zou plaatsvinden, geannuleerd. Zijn kantoor gaf geen verklaring voor deze ‘omkeer’, maar het gebeurde de dag nadat bevestigd was dat senator Flávio Bolsonaro – zoon van de Braziliaanse oud-president Jair Bolsonaro – bij het evenement aanwezig zou zijn, merkt Folha de São Paulo op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Brazilië zal worden vertegenwoordigd door zijn minister van Buitenlandse Zaken, Mauro Vieira. Ondanks dat ze tot radicaal verschillende politieke families behoren, onderhouden Lula en José Antonio Kast hartelijke relaties en waren ze van plan om woensdagochtend, vóór de inauguratieceremonie, een bilaterale ontmoeting te hebben.

  • Europese leiders verdeeld over het hervatten van de dialoog met Rusland

    Europese leiders verdeeld over het hervatten van de dialoog met Rusland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: automarkt in zwaar weer door afname van het aantal banen

    » VS: Logan Paul veilt zeldzame Pokémonkaart voor recordbedrag

    Landen willen dit alleen doen in coördinatie met de VS

    Vier jaar na de Russische invasie van Oekraïne lijken Europese leiders langzaamaan de diplomatieke banden met Rusland te willen aanhalen. Ze hebben de afgelopen maanden gedebatteerd over het herstellen van de dialoog met Rusland, schrijft The Moscow Times.

    Velen hebben zich verzet tegen dit idee, omdat Ruslands harde eisen onveranderd zijn en Moskou diplomatiek geïsoleerd moet blijven als straf voor de invasie van Oekraïne. Sommigen vrezen dat Europese belangen op de achtergrond raken in de door de VS geleide pogingen om een ​​vredesakkoord in Oekraïne te sluiten.

    De Franse president Emmanuel Macron bevestigde onlangs dat hij de gesprekken met Rusland had hervat door zijn belangrijkste buitenlandadviseur naar Moskou te sturen voor een ontmoeting met zijn Russische ambtgenoot.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In plaats van rechtstreeks met Moskou in gesprek te gaan, willen Europese leiders dit coördineren met de VS om ervoor te zorgen dat hun standpunten en belangen worden meegenomen.

    NAVO-chef Mark Rutte deelt die wens: ‘We zijn het er allemaal over eens dat Amerikaans leiderschap hier cruciaal is (…) Maar ik denk dat elk initiatief dat snel een einde maakt aan deze oorlog, aangemoedigd kan worden.’

    Volgens hoogste EU-diplomaat Kaja Kallas zal dezer dagen een lijst met concessies, waaronder beperkingen op de omvang van het Russische leger en de terugkeer van alle ontvoerde Oekraïense kinderen, aan de EU-lidstaten worden voorgelegd.

  • Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Genève: ‘zeer gespannen’ gesprekken tussen Kyiv, Moskou en Washington

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rubio voert campagne voor Orbán tijdens bezoek aan Hongarije

    » Iran: mensen brengen hulde aan vermoorde demonstranten

    De onderhandelingen zullen woensdag voortgezet worden

    De gesprekken die dinsdag in Genève plaatsvonden tussen Oekraïense en Russische functionarissen waren ‘zeer gespannen’, aldus The Kyiv Post, die een bron dicht bij de Russische delegatie citeert. ‘Ze duurden zes uur. Ze zijn nu voorbij’, aldus de bron.

    Ondanks de spanningen ‘zullen de trilaterale onderhandelingen, gericht op het beëindigen van de oorlog, woensdag zoals gepland worden voortgezet’, voegde de bron eraan toe. Deze gesprekken achter gesloten deuren volgen op twee onderhandelingsrondes in Abu Dhabi.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hoewel tijdens de laatste ronde een gevangenenruil werd overeengekomen, blijft het kader voor een breder vredesakkoord dat voor beide partijen aanvaardbaar is, onzeker’, merkt de krant op. De Oekraïense hoofdonderhandelaar Roestem Oemerov had verklaard dat de nieuwe sessie zich zou richten op ‘veiligheids- en humanitaire kwesties’, terwijl de Russische kant van plan was de heikele kwestie van ‘territoria’ aan te pakken.

  • Iran houdt militaire oefeningen in aanloop naar nieuwe gesprekken met VS

    Iran houdt militaire oefeningen in aanloop naar nieuwe gesprekken met VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Spanje gaat humanitaire hulp aan Cuba verlenen, maar geen olie

    » Italië: beroemde ‘liefdesboog’ stort in, nota bene op Valentijnsdag

    De buitenlandminister is in Genève voor gesprekken met de VS

    Terwijl Teheran en Washington dinsdag hun nucleaire gesprekken hervatten, is Iran maandag begonnen met ‘militaire oefeningen in de Straat van Hormuz om zijn controle over deze strategische waterweg te consolideren, na de stationering van een tweede Amerikaans vliegdekschip in de regio’, meldt The Telegraph.

    Deze oefeningen, uitgevoerd door de Islamitische Revolutionaire Garde (IRGC), zijn bedoeld om ‘de snelheid, vastberadenheid en effectiviteit van de reactie’ van de Iraanse strijdkrachten te testen. De autoriteiten in Teheran ‘hebben herhaaldelijk gedreigd de Straat van Hormuz af te sluiten, waar 21 procent van alle olie wereldwijd doorheen stroomt’, aldus de Britse krant.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze manoeuvres vinden plaats terwijl de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Abbas Araghchi, in Genève is aangekomen voor een tweede ronde van onderhandelingen met Washington, die gepland staat voor dinsdag.

    ‘Ik ben in Genève met concrete ideeën om tot een rechtvaardige en billijke overeenkomst te komen’, verklaarde Araghchi. ‘Wat niet op de agenda staat: toegeven aan bedreigingen.’ De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwde Teheran op zijn beurt voor ‘de gevolgen van het niet bereiken van een akkoord’.

  • VS: meeting Trump-Netanyahu legt onderlinge verschillen inzake Iran bloot

    VS: meeting Trump-Netanyahu legt onderlinge verschillen inzake Iran bloot

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: 18-jarig meisje verdacht van het bloedbad in Tumbler Ridge

    » Kosovo: Albin Kurti herkozen tot premier

    De meeting vond achter gesloten deuren plaats

    De Amerikaanse president Donald Trump en de Israëlische premier Benjamin Netanyahu hebben op 11 februari in het Witte Huis ‘bijna drie uur lang overlegd’, ‘zonder tot een duidelijk akkoord te komen over hoe verder te gaan met Iran. Dit onderstreept de aanhoudende verschillen in diplomatie en veiligheidsstrategie’, aldus Radio Free Europe-Radio Liberty (RFE-RL).

    Deze ontmoeting – de zevende sinds Trumps terugkeer aan de macht – vond volledig achter gesloten deuren plaats, in tegenstelling tot Netanyahu’s eerdere bezoeken, waarbij ze zich wel samen lieten zien en persconferenties gaven, aldus de website. Geen van beide leiders beantwoordde vragen van journalisten en er werd geen gezamenlijke verklaring afgegeven.

    Beide partijen gaven slechts een korte samenvatting van de bijeenkomst. ‘Er is geen definitief besluit genomen, behalve dat ik heb benadrukt dat de onderhandelingen met Iran zullen worden voortgezet om te zien of er een akkoord kan worden bereikt’, schreef de Amerikaanse president op zijn sociale media, zoals gerapporteerd door The Times of Israel.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Netanyahu liet weten dat hij de nadruk legde op de veiligheidsbehoeften van zijn land, ‘terwijl zijn regering de Amerikaanse bondgenoot aanspoort tot een zeer brede overeenkomst waarvan zij hoopt dat die zal leiden tot de ondergang van haar toch al verzwakte Iraanse vijand’, aldus Le Soir.

    ‘Het Iraanse nucleaire programma blijft een belangrijk twistpunt tussen Washington en Israël’, legt RFE-RL uit. ‘Israël beschuldigt Teheran ervan kernwapens te willen verwerven – een beschuldiging die Iran herhaaldelijk heeft ontkend – en beschouwt het Iraanse ballistische raketprogramma en de steun aan regionale gewapende groeperingen als een existentiële bedreiging.’

    ‘Trump bevestigde op zijn beurt zijn voorkeur voor de diplomatieke weg, maar waarschuwde tegelijkertijd voor de mogelijke gevolgen van een mislukte onderhandeling’, vervolgt de website.

  • Venezuela hervormt de oliewetgeving, VS versoepelen sancties

    Venezuela hervormt de oliewetgeving, VS versoepelen sancties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Luchthaven van Niamey onder vuur genomen, Niger wijst naar Frankrijk

    » Onderzoek: ijsberen op Spitsbergen doorstaan klimaatopwarming beter ​​dan verwacht

    De VS willen de betrekkingen met Venezuela normaliseren

    De regering-Trump kondigde donderdag aan een aantal sancties tegen de Venezolaanse olie-industrie te versoepelen en het commerciële luchtruim boven Venezuela te heropenen. Dit is ‘een nieuwe stap’ in ‘Washingtons pogingen om de betrekkingen met Caracas te normaliseren na de val van de Venezolaanse autocraat Nicolás Maduro’, aldus de conservatieve Amerikaanse krant The Wall Street Journal.

    Deze beslissingen kwamen kort nadat de Venezolaanse Nationale Assemblee ‘groen licht had gegeven aan buitenlands kapitaal om de olie te exploiteren’, meldt El País. Onder druk van de Verenigde Staten keurden wetgevers donderdag een hervorming van de koolwaterstoffenwet goed, die bedoeld is om de sector open te stellen voor particuliere investeringen en de belastingen te verlagen, waardoor bedrijven gunstigere contracten kunnen afsluiten. ‘Het debat over deze wet verliep snel, zoals de Verenigde Staten hadden geëist’, merkte de Spaanstalige krant op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De interim-president van Venezuela, Delcy Rodríguez, sprak donderdag van een ‘historische sprong voorwaarts’. ‘We zetten historische stappen (…) Ik heb vandaag een telefoontje ontvangen van de president van de Verenigde Staten, Donald Trump, en zijn minister van Buitenlandse Zaken, Marco Rubio,” verklaarde ze tijdens een pro-regeringsbijeenkomst van werknemers uit de oliesector. Volgens El Universal kondigde de interim-president aan dat de eerste export van aardgas uit Venezuela ‘binnen enkele uren’ zou plaatsvinden en dat ze een video van de transactie zou vrijgeven.

    De nieuwe wet die donderdag werd aangenomen ‘maakt de weg vrij voor particuliere bedrijven om de Venezolaanse oliemarkt te betreden via directe contracten met Petroleos de Venezuela (PDVSA)’, het staatsoliebedrijf van Venezuela, aldus El País. ‘Vóór de hervorming kon buitenlands kapitaal alleen deelnemen aan de Venezolaanse olieproductie via joint ventures waarin de staat – die in de beginjaren van het chavisme olienationalisme had gepromoot – een meerderheidsbelang en operationele controle behield’, merkt de krant op.

  • Luchthaven van Niamey onder vuur genomen, Niger wijst naar Frankrijk

    Luchthaven van Niamey onder vuur genomen, Niger wijst naar Frankrijk

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: ijsberen op Spitsbergen doorstaan klimaatopwarming beter ​​dan verwacht

    » Venezuela hervormt de oliewetgeving, VS versoepelen sancties

    Bewijs voor de beschuldigingen is er niet

    Generaal Abdourahamane Tchiani, die in 2023 via een staatsgreep aan de macht kwam, beschuldigde donderdag president Emmanuel Macron en zijn Beninese en Ivoriaanse ambtgenoten, Patrice Talon en Alassane Ouattara, ervan een grootschalige aanval op een militaire basis in de Nigerese hoofdstad te hebben ‘gesponsord’, meldt Al Jazeera. De aanval vond woensdagavond laat plaats.

    De generaal, wiens land na de staatsgreep de banden met Frankrijk verbrak, heeft echter ‘geen bewijs geleverd om deze beweringen te staven’, aldus de Qatarese zender. De staatszender RTN meldt dat er een Fransman onder de gedode aanvallers was.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Verschillende analisten zijn van mening dat een jihadistische aanval de meest waarschijnlijke hypothese blijft’, aldus TchadInfos, ‘gezien het hoge dreigingsniveau van gewapende groeperingen die actief zijn rond de Nigerese hoofdstad’.

    Deutsche Welle merkt op dat de luchthaven van Niamey ‘een zeer gevoelige positie inneemt’. Het complex huisvest een luchtmachtbasis, een dronebasis en het hoofdkwartier van de Niger-Burkinees-Malinese strijdmacht, opgericht om jihadistische groeperingen in de regio te bestrijden.

  • Davos: regering-Trump onthult haar plan voor een ‘nieuw Gaza’

    Davos: regering-Trump onthult haar plan voor een ‘nieuw Gaza’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Frankrijk kampt voor het eerst sinds WO II met negatief bevolkingssaldo

    » TikTok gaat joint venture in VS oprichten om verbod te voorkomen

    De wederopbouw zal naar schatting 25 miljard dollar kosten

    Jared Kushner, schoonzoon van de Amerikaanse president Trump en gezant voor het conflict in Gaza, toonde donderdag in Davos een schets van tientallen appartementencomplexen met terrassen die uitkijken op een schaduwrijke wandelpromenade. Hij beloofde dat dit landschap de ruïnes van de oorlog zou vervangen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Dit luxueuze resortproject’ zou volgens hem ‘binnen drie jaar voltooid kunnen zijn, mits Hamas ontwapent, in overeenstemming met de volgende fase van het vredesplan van de Amerikaanse president’, aldus The Times of Israel. Kushner schatte dat er 25 miljard dollar nodig zou zijn om de infrastructuur en openbare diensten van het Palestijnse gebied te herbouwen.

    Hij verklaarde dat het ‘Nationaal Comité voor het Bestuur van Gaza’, dat onder de autoriteit van Trumps ‘Vredesraad’ zou moeten werken, een voorstel had ontvangen van de Israëlische projectontwikkelaar Yakir Gabay. ‘Er zullen fantastische investeringsmogelijkheden zijn’, concludeerde Kushner.

  • Trump matigt toon over Groenland en draait importheffingen terug

    Trump matigt toon over Groenland en draait importheffingen terug

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VK: Hogerhuis stemt voor verbod op sociale media voor jongeren onder de 16

    » Helft van honderd grootste wereldsteden kampt met grote waterschaarste

    Trump draaide bij na een gesprek met Mark Rutte

    ‘Heeft Rutte de code gekraakt?’ vroeg Sky News zich af, verwijzend naar NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte. Na een gesprek met ‘de man die hem daddy noemt’, maakte Donald Trump in Davos bekend dat er een raamovereenkomst over Groenland was bereikt en dat hij afzag van zijn dreigement met importheffingen tegen Europa.

    Als Rutte ‘hem op andere gedachten wist te brengen tijdens een borrel in de wandelgangen van Davos, verdient hij de titel Trump-fluisteraar ten volle’, grapte de Britse omroep. Een paar uur eerder had de Amerikaanse president de Europeanen de les gelezen en een militaire overname van Deens grondgebied uitgesloten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Le Soir ziet het liever als het begin van ‘een de-escalatie met de Europeanen’. De Belgische krant is van mening dat dit het gevolg is van het gedrag van de Europeanen, die, ‘nadat ze de appeasement-kaart volledig hadden uitgespeeld’, eindelijk van zich afbeten en ‘hun spieren lieten zien om dit autonome gebied dat bij Denemarken hoort te beschermen. Het is duidelijk dat deze aanpak zijn vruchten heeft afgeworpen’.

    Details over deze ‘raamovereenkomst’, zoals Trump die op CNBC presenteerde, ontbreken. De miljardair beweerde tegenover de pers dat de Verenigde Staten ‘alles hadden gekregen wat ze wilden’, waarbij hij zowel veiligheid als mineralen noemde. De kwestie van de soevereiniteit van Groenland ‘kwam echter niet aan de orde’ tijdens het gesprek, vertelde Rutte aan Fox News.

    The New York Times onthult het bestaan ​​van een compromis dat de Verenigde Staten soevereiniteit zou verlenen over kleine stukjes Groenland voor de bouw van militaire bases. Naast de mogelijkheid om militaire operaties uit te voeren zonder toestemming van Denemarken te vragen, zou de overeenkomst de Verenigde Staten ook toestaan ​​om zeldzame mineralen op het eiland te winnen.