Onderwerpen: Oorlog

  • Iran: ayatollah Khamenei laat voor het eerst in dagen van zich horen

    Iran: ayatollah Khamenei laat voor het eerst in dagen van zich horen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Laatste kleinzoon van Amerikaanse president John Tyler (1790-1862) overleden

    » Club voor mensen met buitengewoon hoog IQ verwelkomt jongste lid ooit

    In een videoboodschap spreekt hij het Iraanse volk toe

    De hoogste leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, publiceerde vandaag een videoboodschap waarin hij het land feliciteerde met ‘hun overwinning’ op Israël en de VS. Dit is zijn eerste bericht sinds de VS op zondag drie Iraanse nucleaire faciliteiten bombardeerden, aldus The New York Times. Tijdens het korte conflict tussen Iran en Israël heeft de ayatollah weinig van zich laten horen; hij heeft slechts twee eerdere videoboodschappen gepubliceerd.

    Aanbiedingen 360 artikel

    Volgens Iraanse hoogwaardigheidsbekleders heeft de 86-jarige ayatollah zich geïsoleerd en afgezonderd van elektronische communicatie ter bescherming tegen potentiële moordpogingen in tijden van politieke onrust. ‘Door zijn stilte zijn er zorgen omtrent zijn gezondheid en de plek waar hij zich bevindt’, schrijft de Amerikaanse krant. ‘Het was niet duidelijk wanneer de van tevoren opgenomen video was opgenomen. De setting was identiek aan die van zijn laatste video, die op 18 juni werd gepubliceerd.’ Het lijkt erop dat de boodschap was opgenomen na de Iraanse tegenaanval op de VS-bases in Qatar en Irak, aangezien hij de aanval noemde en zei dat Teheran mogelijk nog meer stappen zou ondernemen.

    In zijn videoboodschap liet hij weten dat de Amerikaanse aanvallen ‘niet veel hebben bereikt’. Dit was mogelijk een reactie op het bericht van Donald Trump waarin hij zei dat de bombardementen de faciliteiten ‘met de grond gelijk hadden gemaakt’. De ayatollah zegt dat deze beweringen ‘overdreven’ zijn.

  • Was Israëls aanval op Iran een daad van zelfverdediging?

    Was Israëls aanval op Iran een daad van zelfverdediging?

    Recentelijk voerde Israël meerdere aanvallen uit op Iraanse nucleaire faciliteiten, hooggeplaatste militairen en atoomwetenschappers. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu rechtvaardigde de aanvallen met het argument dat Iran dicht bij de productie van een kernbom was. Uit zelfverdediging moest Israël volgens hem tot de aanval overgaan. Is dat terecht? 

    Ja: ‘Israël maakt zich terecht zorgen om zijn veiligheid’

    ‘Stel, je hebt foto’s van twee militairen uit de Tweede Wereldoorlog: de ene in een SS-uniform, de andere in een Amerikaans uniform. Een kind dat net de wereld aan het ontdekken is, zal zeggen dat deze soldaten hetzelfde zijn, omdat ze allebei een militair uniform dragen. Een volwassen en verstandig persoon zal zeggen dat ze verschillend zijn, omdat de ene vecht voor tirannie en de andere voor vrijheid.’ Zo begint Alexander Podrabinek, een Moskouse mensenrechtenactivist, journalist en voormalig politiek gevangene, zijn opiniestuk in Radio Svoboda.  

    Dat er bepaalde uitwendige overeenkomsten zijn tussen de oorlog van Rusland met Oekraïne en die van Israël met Iran, is nog geen reden om te beweren dat Rusland en Israël in niets van elkaar verschillen. Wie dat denkt, bekijkt de wereld door de ogen van een kind, aldus Podrabinek. ‘Aangezien zowel Rusland als Israël als eerste hun tegenstanders heeft aangevallen, kunnen beide landen formeel gezien als agressors worden beschouwd. Maar Oekraïne en Israël zijn democratische staten die zich houden aan het internationaal recht en in grote lijnen de mensenrechten respecteren. Dat kan niet gezegd worden van Rusland en Iran.’ 

    De oorlogen verschillen dus wel degelijk van elkaar, aldus de auteur. ‘Rusland heeft een deel van het grondgebied van Oekraïne geannexeerd en probeert nog meer te veroveren, vestigt zijn autoritaire regime in de bezette gebieden en bedreigt het voortbestaan van Oekraïne. Israël, in tegenstelling tot Rusland, maakt geen aanspraak op het grondgebied van zijn militaire tegenstander en bedreigt het voortbestaan van Iran niet.’ 

    Israël maakt zich volgens de journalist terecht zorgen om zijn veiligheid. ‘De militaire steun van Iran aan anti-Israëlische terroristen en de herhaalde oproepen van Teheran om de staat Israël te vernietigen, vormen een argument om de Israëlische aanval op Iran te kwalificeren als preventieve zelfverdedigingsmaatregel (…). Voor Israël is de oorlog met Iran een verdediging tegen de nucleaire dreiging van gestoorde religieuze fanatici.’  

    ‘Israël, in tegenstelling tot Rusland, maakt geen aanspraak op het grondgebied van zijn militaire tegenstander’

    De mensenrechtenactivist is zich ervan bewust dat het excuus van ‘zelfverdediging’ ruimte biedt voor speculatie. De nazi’s ontketenden immers onder hetzelfde voorwendsel een oorlog om de Duitse bevolking in andere landen te beschermen en de communisten en hun volgelingen vielen om die reden andere landen binnen, want ‘als wij het niet doen, doet de NAVO het wel’. Volgens hem is er echter een groot verschil: de nazi’s en communisten duldden geen vrijheid van meningsuiting en brachten met hun massale staatspropaganda het volk een ‘kinderlijke kijk’ op politieke gebeurtenissen bij. Israël is daarentegen een democratisch land, waar de vrijheid van meningsuiting wordt beschermd door de wet en de overheid, en ‘daar werken dergelijke trucjes niet’, schrijft Podrabinek.

    ‘In een democratisch bestel staat het buitenlands beleid van de staat, zij het indirect, onder controle van de samenleving. In landen met een despotisch bewind is het tegenovergestelde het geval: de macht is in principe geen verantwoording verschuldigd aan de samenleving en kan alle mogelijke gruweldaden begaan zonder bang te hoeven zijn voor een rechtvaardige vergelding.’ 

    Om deze redenen gaat een vergelijking tussen de strijd van Israël en die van Rusland mank. Israël voert een verdedigingsoorlog, Rusland een agressieoorlog, aldus Podrabinek. ‘De uiterlijke gelijkenis is een kinderachtig argument’, besluit hij.  


    Nee: ‘De aanval is een wanhopige poging om de wereld achter Israël te scharen’

    Analist Ori Goldberg schrijft in Al-Jazeera dat Israëls aanvallen op Iran juridisch gezien niet onder zelfverdediging vallen. ‘De aanval van Israël was ongetwijfeld zorgvuldig gepland gedurende een lange periode. Een preventieve aanval moet een element van zelfverdediging bevatten, dat op zijn beurt voortkomt uit een noodsituatie. Een dergelijke noodsituatie lijkt zich niet te hebben voorgedaan.’ 

    Om de aanvallen te rechtvaardigen, verwees Israël naar het rapport van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) van 12 juni, waarin Iran werd veroordeeld wegens schendingen van het Verdrag inzake de niet-verspreiding van kernwapens. ‘Maar zelfs het IAEA gaat daar niet in mee. Er stond niets in het rapport wat niet al bekend was bij de betrokken partijen.’

    Goldberg weerlegt ook de claim dat Israël met de aanvallen het nucleaire programma van Iran wilde ‘onthoofden’. Wetenschappers en beleidsmakers zijn het er unaniem over eens dat Israël, zeker in zijn eentje, niet in staat is om het programma te vernietigen. Bovendien lijkt de aard van de campagne erop te wijzen dat het Israël nooit te doen was om het Iraanse atoomprogramma, aldus de analist. 

    Het Israëlische leger heeft verschillende militaire en gouvernementele doelen gebombardeerd, van raketbases tot een gasveld en een oliedepot. Het heeft ook een reeks moorden gepleegd op hoge Iraanse militaire leiders, onder wie naar verluidt oud-Defensieminister Ali Shamkhani. Hij zou de afgelopen maanden een leidende rol hebben gespeeld in de onderhandelingen met de Verenigde Staten. ‘De dood van Shamkhani kan worden opgevat als een poging om de gesprekken tussen Iran en de VS te saboteren.’

    ‘De aard van de campagne lijkt erop te wijzen dat het Israël nooit te doen was om het Iraanse atoomprogramma’

    Een derde suggestie is dat Israël vastbesloten is om een ‘regimeverandering’ in Teheran op gang te brengen. Premier Benjamin Netanyahu zei dit openlijk toen hij het ‘trotse volk van Iran’ opriep om zich te ‘bevrijden van een kwaadaardig en onderdrukkend regime’. Een vreemde oproep, vindt Goldberg. 

    ‘De veronderstelling dat Iraniërs gewoon zouden doen wat Israël wil terwijl het hen meedogenloos en eenzijdig bombardeert, doet denken aan de theorie dat de Palestijnen in Gaza, als Israël ze maar lang genoeg uithongert en uitroeit, in opstand zouden komen tegen Hamas en de groep zouden afzetten. Zelfs als dat het geval zou zijn, getuigt deze veronderstelling van een groot gebrek aan begrip van de patriottische krachten die de Iraanse politiek aansturen.’ 

    Wat was dan de aanleiding voor de aanval? Volgens Goldberg heeft deze alles te maken met Netanyahu’s benarde positie. Zo hebben de internationale gemeenschap en regionale bondgenoten steeds meer openlijke kritiek op Israël en hangt Netanyahu onder meer een arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof boven het hoofd. 

    De aanval op Iran is ‘een wanhopige poging om de wereld achter Israël te scharen, net nu voorbereidingen worden getroffen om het land de absolute straffeloosheid te ontzeggen die het sinds zijn oprichting heeft genoten. Iran wordt door veel leidende machten in het mondiale noorden nog steeds als een potentiële bedreiging beschouwd. Door een beroep te doen op de bekende clichés hoopte Netanyahu de status quo te herstellen: Israël kan nog steeds doen waar het zin in heeft.’ 

    Met de oorlog in Iran hoopt Netanyahu volgens de analist ook voor elkaar te krijgen dat de Israëliërs hem zijn jammerlijke mislukkingen in eigen land en zijn gruwelijke misdaden in Gaza zullen vergeven. ‘Gezien de huidige jubelstemming in het publieke debat in Israël lijkt hij in die opzet geslaagd te zijn’, concludeert Goldberg. 

  • Oekraïne: Russische aanval op Dnipro veroorzaakt minstens zeventien doden

    Oekraïne: Russische aanval op Dnipro veroorzaakt minstens zeventien doden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rapport: atoomprogramma Iran maar enkele maanden vertraagd door aanvallen VS

    » Balearen: burgerwacht vindt lichamen van migranten met gebonden handen en voeten

    Meer dan tweehonderd mensen raakten gewond

    Russische raketten hebben dinsdag in de Oekraïense stad Dnipro civiele infrastructuur vernietigd, waaronder een sporthal, een muziekschool en een kantoorgebouw, meldt The Kyiv Independent. ‘Helaas zijn er overal doden en gewonden,’ betreurde de gouverneur van de regio, Serhii Lysak.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Meer dan tweehonderd mensen raakten gewond, waaronder ongeveer dertig kinderen. Een trein werd ook geraakt, maar er vielen geen ernstige gewonden. De aanval vond plaats op het moment dat in Den Haag een NAVO-top begon, meldt de Oekraïense website.

  • VS bombarderen nucleaire doelwitten in Iran

    VS bombarderen nucleaire doelwitten in Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NAVO-landen komen overeen defensie-uitgaven te verhogen naar 5 procent van bbp

    » Griekenland: eiland Chios wordt geteisterd door grote bosbranden

    Er zijn drie doelwitten geraakt

    President Donald Trump heeft bekendgemaakt dat de VS aanvallen hebben uitgevoerd op drie nucleaire doelwitten in Iran. Het gaat om de bases Fordo, Natanz en Isfahan. Het Amerikaanse ministerie van Defensie voegde hieraan toe dat, hoewel het volledige effect van de aanval nog moet worden ingeschat, er grote schade is aangericht. De Iraanse regering bevestigt dat de aanvallen hebben plaatsgevonden, maar heeft nog geen indicatie gegeven van de schade. VS-generaal Dan Caine, voorzitter van het militaire adviesorgaan Joint Chiefs of Staff, liet weten dat er ‘verscheidene misleidende tactieken’ zijn toegepast, ‘waaronder lokmiddelen’, meldt de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Bij de nucleaire basis Fordo, die ondergronds opereert, is gebruikgemaakt van de zogeheten bunker buster-bom. Dit is een projectiel dat van grote hoogte uit een vliegtuig wordt gedropt en daardoor veel kinetische energie opbouwt. Vervolgens boort de bom zich tientallen meters in de aarde, waarna hij explodeert. Volgens de Iraanse organisatie voor atoomenergie is de Amerikaanse aanval een ‘barbaarse inbreuk’ op internationaal recht. Volgens de BBC is het niet duidelijk hoe een mogelijke Iraanse tegenaanval eruit zou zien. Hoewel Iran snel kan toeslaan op Amerikaanse militaire doelwitten in het Midden-Oosten, kan het land er ook voor kiezen om later toe te slaan, wanneer de VS wellicht minder alert zijn, als er al een tegenvaanval komt.

    Premier Starmer van het VK, president Macron van Frankrijk en kanselier Merz van Duitsland zeiden in een gezamenlijk bericht dat ze ‘meermaals hebben laten weten dat Iran nooit kernwapens mag bezitten’ en dat ze de veiligheid van Israël steunen. Andere wereldleiders delen dit sentiment, maar de aanvallen zijn ook door veel landen veroordeeld.

  • Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    Spanje weigert te voldoen aan de 5-procentnorm van de NAVO

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: gerechtshof kent Trump het recht toe om Nationale Garde in LA in te zetten

    » Tel Aviv: woning van de Noorse ambassadeur beschadigd door granaatinslag

    Het land kan de richtlijnen niet nakomen

    Met de belangrijke NAVO-top in Den Haag in aantocht stuurde secretaris-generaal Mark Rutte een brief naar alle lidstaten waarin duidelijk werd gemaakt wat de Amerikaanse president Donald Trump van hen verwachtte, waaronder een minimale uitgave van 5 procent van het bbp voor militaire doeleinden. ‘Dit is meer dan wat elk land op het moment aan defensie uitgeeft, inclusief de VS’, meldt El País. De Spaanse regering reageerde dan ook dat dit voor haar een te hoog bedrag is. In haar geval zou dit neerkomen op 80 miljard euro per jaar, dat is ongeveer de helft van haar nationale pensioenen.

    Aanbiedingen 360 artikel


    Bij de aankomende NAVO-top kunnen verscheidene landen een veto uitbrengen op bepaalde regelingen die unaniem moeten worden aangenomen. ‘Uiteraard willen wij niet de ambities van andere bondgenoten begrenzen of de uitkomst van de top in de weg zitten’, schrijft premier Sánchez in een brief aan Mark Rutte. ‘Voor Spanje zou het streven naar uitgaven van 5 procent niet alleen onredelijk zijn, maar ook contraproductief; Spanje zou zijn budget niet optimaal benutten en het zou de EU verhinderen om een sterk ecosysteem van veiligheid en defensie te genereren.’

    Verschillende NAVO-landen hebben ook kritiek geuit op de grote sprong in het bbp-percentage voor militaire uitgaven, dat op dit moment nog maar 2 procent bedraagt. ‘Sommige landen vinden dat de doelen niet een vast percentage zouden moeten zijn, maar eerder specifieke doelen en capaciteiten. Deze landen zouden liever andere uitgaven binnen deze 5 procent scharen: 3,5 procent voor puur militaire uitgaven en de overige 1,5 procent voor cybersecurity, infrastructuur en andere zaken’, aldus El País.

  • Gaza: zeker vijftig doden door Israëlische beschietingen bij een hulpcentrum

    Gaza: zeker vijftig doden door Israëlische beschietingen bij een hulpcentrum

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada zegt Oekraïne 4,3 mld dollar toe en kondigt sancties tegen Rusland aan

    » Conflict Israël-Iran: Trump eist ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran

    Er zouden meer dan tweehonderd mensen gewond zijn geraakt

    ‘Israëlische troepen hebben zeker vijftig Palestijnen gedood’ nadat ze ‘het vuur hadden geopend in de buurt van een distributiecentrum voor humanitaire hulp’ in Khan Younis, in het zuiden van Gaza, meldt de BBC op basis van getuigenissen van omstanders en hulpverleners. Meer dan tweehonderd mensen zouden ook gewond zijn geraakt bij de beschietingen. ‘Bijna alle slachtoffers in Gaza van de afgelopen dagen houden verband met de distributie van humanitaire hulp en niet met Israëlische aanvallen op doelen van Hamas’, benadrukt de Britse omroep.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens getuigen heeft het Israëlische leger het vuur geopend en een gebied nabij een kruispunt ten oosten van Khan Younis gebombardeerd, waar duizenden Palestijnen zich hadden verzameld in de hoop meel te ontvangen van een locatie van het Wereldvoedselprogramma (WFP). ‘Israëlische drones hebben twee raketten afgevuurd, kort daarna gevolgd door een granaat die afkomstig was van een Israëlische tank die zich op 400 tot 500 meter van de menigte bevond’, aldus de BBC. Desgevraagd verklaarde het Israëlische leger dat het ‘deze informatie onderzoekt’.

  • Conflict Israël-Iran: Trump eist ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran

    Conflict Israël-Iran: Trump eist ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: zeker vijftig doden door Israëlische beschietingen bij een hulpcentrum

    » Canada zegt Oekraïne 4,3 mld dollar toe en kondigt sancties tegen Rusland aan

    Een Amerikaanse interventie in het conflict lijkt aannemelijk

    Dinsdag plaatste Donald Trump een reeks oorlogszuchtige berichten op zijn netwerk Truth Social waarin hij zonder omwegen de ‘onvoorwaardelijke overgave’ van Iran eiste en beweerde dat de hoogste leider Ali Khamenei een gemakkelijk doelwit zou zijn voor de Amerikanen.

    ‘De Verenigde Staten weten precies waar de zogenaamde “opperste leider” van Iran zich schuilhoudt’, maar ‘we zijn niet van plan hem uit te schakelen (te doden!), althans voorlopig niet’, schreef hij. ‘Maar we willen niet dat er raketten worden afgevuurd op burgers of op Amerikaanse soldaten. Ons geduld raakt op.’ Hij voegde eraan toe: ‘We hebben volledige controle over het Iraanse luchtruim’ – een zin die twijfel zaaide in de Amerikaanse en internationale media.

    ‘Moet “wij” worden opgevat als het begin van een Amerikaanse interventie?’, vraagt Le Temps zich af, dat oordeelt dat ‘dinsdag nog niets echt duidelijk was over de bedoelingen van Amerika’. Het gebruik van ‘de eerste persoon meervoud in zijn recente berichten over de oorlog is voer voor speculaties’, voegt El País toe.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    CNN meldt dat Donald Trump na zijn terugkeer van de G7-top ‘een vergadering heeft gehouden met zijn nationale veiligheidsteam en dat bronnen aangeven dat hij voorstander is van Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties’.

    ‘Deze nieuwe, meer oorlogszuchtige houding betekent een belangrijke verandering in het denken van Trump, ook al hebben bronnen aangegeven dat hij open blijft staan voor een diplomatieke oplossing als Iran aanzienlijke concessies doet’, merkt de Amerikaanse zender op.

    Ook The New York Times wijst op de ‘steeds strijdlustiger toon’ van de bewoner van het Witte Huis en is van mening dat ‘het bewijs zich opstapelt’ dat de VS mogelijk zullen deelnemen aan de bombardementen van Israël op Iran, ook als dit ‘een radicale ommezwaai’ betekent ten opzichte van twee weken geleden, toen een nucleair akkoord met Iran nog ‘binnen handbereik’ leek.

  • Minstens veertien doden bij Russisch bombardement op Kyiv

    Minstens veertien doden bij Russisch bombardement op Kyiv

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump verlaat voortijdig G7-top vanwege conflict Israël-Iran

    » NASA-onderzoek: intensiteit van weersextremen is de laatste vijf jaar hard gestegen

    Het is een van de dodelijkste aanvallen van de oorlog

    In de vroege uren van dinsdagochtend heeft het Russische leger een bombardement op Kyiv uitgevoerd. Daarbij zijn minstens veertien mensen omgekomen en vijfenvijftig gewond geraakt. Deze aantallen zullen waarschijnlijk verder toenemen, aangezien veel doelwitten zijn geraakt, waaronder een appartementencomplex uit het Sovjettijdperk. ‘Na een directe treffer van een raket is een deel van het gebouw ingestort. Nu is er in het midden van het complex niets dan een gapend gat en een berg puin’, meldt The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel

    De droneaanvallen waren de hele nacht door te horen, terwijl de meeste inwoners dekking zochten in schuilkelders en metrostations. Hoewel luchtafweerkanonnen een aantal drones hebben weten neer te schieten, is er nog steeds veel schade aangericht. ‘Toen de stad dinsdagochtend weer tot leven kwam, hing er een branderige geur in het centrum van Kyiv en hing er zwarte rook boven de buitenwijken’, aldus The Guardian.

    Hoewel Rusland de Oekraïense hoofdstad bijna nachtelijks bombardeert, zijn de aanvallen de laatste paar weken toegenomen. Dit is waarschijnlijk een tegenreactie op de Oekraïense operatie waarbij bases voor langeafstandsraketten zijn gebombardeerd. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zou vandaag een afspraak met Donald Trump hebben gehad, maar deze is niet doorgegaan omdat de Amerikaanse president de G7-top vervroegd heeft verlaten.

  • Israël en Iran zetten vijandelijkheden voort

    Israël en Iran zetten vijandelijkheden voort

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: twee wetgevers neergeschoten door als politieagent geklede man

    » DR Congo: overstromingen in Kinshasa eisen minstens negentien levens

    De landen trekken zich niets aan van oproepen tot vrede

    De militaire escalatie tussen Israël en Iran gaat door. Het Israëlische leger heeft in de nacht van zaterdag op zondag verklaard dat het brandstofdepots in Teheran heeft aangevallen en het Iraanse ministerie van Defensie heeft getroffen. Iran heeft daarop twee nieuwe raketaanvallen uitgevoerd op de Joodse staat, die zondagmorgen volgens Haaretz ‘acht doden en meer dan 140 gewonden’ te betreuren had.

    Oproepen tot terughoudendheid hadden geen effect op de strijdende partijen, zelfs niet die van de Amerikaanse president Donald Trump, die vindt dat ‘de oorlog tussen Israël en Iran moet stoppen’. De landen beloven juist hun aanvallen te zullen intensiveren. Een Israëlische bron verklaarde tegenover The Wall Street Journal dat zelfs ‘de Iraanse opperbevelhebber Ali Khamenei niet veilig was voor aanvallen’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze opmerkingen geven ‘opnieuw aan dat de Israëlische aanvallen niet alleen gericht zijn op het Iraanse nucleaire programma, maar ook op het politiek en militair breken van het regime’, aldus de Amerikaanse krant. In Oman, waar zondag een nieuwe onderhandelingsronde over het Iraanse nucleaire programma zou plaatsvinden, verklaarde de minister van Buitenlandse Zaken dat de besprekingen ‘niet zouden doorgaan’.

    Een hoge functionaris van de regering-Trump verklaarde echter dat de Verenigde Staten ‘vastbesloten blijven om te onderhandelen’ en hopen dat de Iraniërs terugkeren naar de onderhandelingstafel. Teheran heeft op zijn beurt de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA) bekritiseerd vanwege haar ‘stilzwijgen’ over de Israëlische aanvallen en gewaarschuwd dat Iran niet meer ‘zoals voorheen’ met haar zal ‘samenwerken’.

  • Was de missie van het humanitaire hulpschip Madleen een succes?

    Was de missie van het humanitaire hulpschip Madleen een succes?

    Maandag 9 juni werd het hulpschip Madleen, dat op weg was naar Gaza, door de Israëlische veiligheidsdiensten onderschept. De humanitaire missie kwam daarmee tot een abrupt einde. Was de boottocht van de Madleen een geslaagde activistische boodschap of eerder een mislukte pr-stunt?

    ‘Greta zou deze stunt nooit hebben geprobeerd in de buurt van wateren onder controle van Hamas’

    Het zeilschip Madleen van de organisatie Freedom Flotilla met activisten en beroemdheden aan boord, waaronder Greta Thunberg, werd maandag op 9 juni onderschept door de Israëlische veiligheidsdiensten. Het schip was onderweg naar Gaza in een poging de Israëlische zeeblokkade te doorbreken en hulp te bieden aan de Gazanen. Op ongeveer 200 meter van de kust werd het zeilschip onderschept door Israël.

    Op beelden van de Israëlische veiligheidsdiensten is te zien hoe de bemanning van Madleen met respect wordt behandeld terwijl ze werden onderschept, schrijft Zina Rakhamilova in Israel Hayom. De activisten op de boot beweren dat ze werden ontvoerd, maar Rakhamilova wijst erop dat ze eten en drinken kregen en door de soldaten werden geëscorteerd naar de Israëlische kust. Inmiddels is de bemanning aangekomen in Israël en een deel van hen is gedeporteerd naar Frankrijk.

    Ze rekenden er op dat ze gestopt zouden worden door Israël.

    Freedom Flotilla Coalition (FFC) heeft al eerder de maritieme Israëlische blokkade van Gaza proberen te doorbreken, bijvoorbeeld met de missie Mavi Marmara in 2010, die uitliep op een gevecht tussen de Israëlische veiligheidsdiensten en de bemanning. Negen activisten werden gedood door Israëlische soldaten. Volgens Israël is de blokkade er om de smokkel van wapens naar Gaza tegen te gaan. Het doorbreken van deze blokkade zou dus een gevaar voor Israël zijn. Rakhamilova beweert dat de overname van de Madleen, net als van ieder ander schip dat de blokkade overtreedt, legitiem was.

    Hoewel de activisten aan boord van de Madleen hun reis als een humanitaire missie beschrijven, wijst Rakhamilova op de vele foto’s en video’s waar de bemanning geniet van de boottocht. Ze noemt de reis van de Madleen daarom een publiciteitsstunt. In haar ogen lijkt de boottocht meer op een vakantieuitstap gesponsord door ngo’s dan op een daadwerkelijke onderneming van humanitaire hulp. De activisten waren volgens Rakhamilova ongeorganiseerd en ongeinformeerd. Ze hadden geen plan voor hun aankomst in Gaza. Sterker nog, ze rekenden er juist op dat ze gestopt zouden worden door Israël. ‘Greta zou deze stunt nooit hebben geprobeerd in de buurt van wateren onder controle van Hamas. Ze wist dat ze veilig was omdat Israël haar zou tegenhouden.’


    ‘Zulke acties van het maatschappelijk middenveld belichten niet alleen de fouten van internationale machthebbers, maar ook hun medeplichtigheid’

    Chris Doyle wijst erop dat Israël hongersnood gebruikt als oorlogswapen. Voedselleveringen worden door blokkades buiten Gaza gehouden en hulpfaciliteiten worden bewust verwoest door de Israëlische autoriteiten. De maritieme blokkade van Gaza door de Israëlische autoriteiten is volgens Doyle illegaal. In januari 2024 heeft het Internationale Gerechtshof besloten dat humanitaire hulp zonder problemen Gaza moet kunnen bereiken. 

    Het doel van de Madleen was om deze blokkade te doorbreken en de oorlogsmisdaden aan te kaarten. Critici beschrijven de tocht als een publiciteitsstunt. De bemanning heeft uitgebreid gebruikgemaakt van sociale media en het eten aan boord is maar een symbolische hoeveelheid. Maar voor Doyle is dit juist de bedoeling van activistische acties zoals deze. ‘Zulke acties van het maatschappelijk middenveld belichten niet alleen de fouten van internationale machthebbers, maar ook hun medeplichtigheid’, schrijft Doyle in Arab News.

    Wat zou er gebeuren als een hele vloot van de NAVO zich naar de kust van Gaza zou begeven?

    De Madleen werd meerdere keren lastiggevallen door de Israëlische autoriteiten tijdens haar reis. De communicatieapparatuur op het schip werd geblokkeerd. Uiteindelijk werd de zeilboot gekaapt. Doyle haalt aan dat Israël het narratief rond de Madleen zal proberen te domineren. De regering van het land heeft de activisten beschuldigd van antisemitisme. Maar de recente oorlogsmisdaden, waaronder het bewust verhongeren van de Palestijnen in Gaza, zorgt ervoor dat Israëls woord nog weinig inhoudt. Net zoals de weinig tot niks zeggende veroordelingen en beloftes van Westerse landen om hulp te bieden. 

    Doyle vindt de missie van de Madleen, genoemd naar een Gazaanse vissersvrouw, een dappere en indrukwekkende actie, gezien de Israëlische aanvallen op hulpschepen uit het verleden. Hij benadrukt dat de internationale gemeenschap nog steeds weinig oog heeft voor de humanitaire crisis in Gaza. Hij vraagt zich dan ook af waarom er niet meer boten naar Gaza varen. Wat zou er gebeuren als een hele vloot van de NAVO zich naar de kust van Gaza zou begeven?

  • Gaza: Hamas ‘open’ voor nieuwe gesprekken over een permanent staakt-het-vuren

    Gaza: Hamas ‘open’ voor nieuwe gesprekken over een permanent staakt-het-vuren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Californië klaagt de regering-Trump aan voor optreden van de nationale garde in LA

    » Gaza: Israël zet opvarenden Madleen op het vliegtuig naar huis

    Een Hamas-onderhandelaar maakte dit in een tv-uitzending bekend

    In een toespraak ter gelegenheid van het feest Eid al-Adha zei Hamas-onderhandelaar Khalil al-Hayya bereid te zijn tot nieuwe onderhandelingen over een permanent staakt-het-vuren in Gaza. ‘Al-Hayya zei dat op dit moment contact met tussenpersonen wordt gelegd’, aldus Le Monde. Eerdere onderhandelingen, waarbij Egypte, de VS en Qatar als tussenpersonen dienden, zijn stil komen te liggen. Hierbij geven Israël en Hamas elkaar de schuld van opzettelijke sabotage.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Sinds eerdere onderhandelingen zijn stukgelopen, is Israël een nieuw offensief begonnen in de Gazastrook. Een staakt-het-vuren begint steeds meer internationale steun te krijgen. Zo roepen veel prominente staatshoofden hiertoe op, onder wie president Da Silva van Brazilië, president Macron van Frankrijk en premier Starmer van het VK. ‘De WHO waarschuwde afgelopen donderdag dat Gaza’s “zorgsysteem in elkaar stort” en dat de faciliteiten Nasser en Al-Amal worden bedreigd’, aldus Le Monde.

  • Waarom Polen massaal Spaans vastgoed opkopen

    Waarom Polen massaal Spaans vastgoed opkopen

    Emigranten uit Oost-Europa kopen massaal vastgoed in Spanje. Dit doen ze niet alleen vanwege oorlogsdreiging, maar ook vanwege toenemende welvaart in het oosten en de gunstige Spaanse woningmarkt.

    Spanje staat van oudsher bekend als een populaire bestemming voor investeringen in vastgoed. Vanwege zijn warme klimaat, ontwikkelde infrastructuur, lekkere eten en culturele verscheidenheid is het land een toeristenparadijs en een trekpleister voor investeringen. Normaal gesproken waren Britten, Duitsers en Fransen het meest actief op de vastgoedmarkt. Sinds het begin van de oorlog van Rusland tegen Oekraïne zijn er echter ook steeds meer Polen die in Spanje een woning aanvragen. 

    Vooral in 2022 toonden Polen de meeste belangstelling voor vierkante meters aan de Spaanse kust: het percentage steeg toen naar 161 procent. Sindsdien vestigen kopers uit Polen ieder jaar weer een nieuw record qua hoeveelheid aangeschafte woonruimte. Dit beursspel heeft niet alleen te maken met de behoefte om naar een veel warmer gebied te verhuizen. Veel mensen die in Spanje een huis of appartement hebben gekocht, zijn bang dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne ook Polen zal raken. Zij investeren in vastgoed in vakantieoorden in de hoop een veilige plek te vinden voor het geval de oorlog verder escaleert. 

    Volgens gegevens van Bank Pekao S.A. hebben Polen alleen al in de eerste negen maanden van 2022 in Spanje 2300 onroerende goederen gekocht, 102 procent meer dan in heel 2021. Dit verklaart waarom de Spaanse woningmarkt toen het hoogste niveau in de laatste vijftien jaar bereikte: in 2022 werden er in totaal zo’n 700.000 huizen en appartementen verkocht. Spanje is tevens een populair land onder Oekraïense huizenkopers. Alleen al in de eerste zes maanden na het begin van de oorlog hebben Oekraïners in het land 1237 onroerende goederen aangekocht; 60 procent meer dan het gemiddelde van de laatste vijftien jaar. 

    Angst voor oorlog

    Tegen de achtergrond van de oorlog in Oekraïne en de toegenomen welvaart kopen Polen al een aantal jaren appartementen en villa’s in Spanje op. In 2022 schaften ze 2300 onroerende goederen aan, twee keer zo veel als in 2021. In 2023 stond de teller al op 3118. In 2024 hebben Poolse kopers 4000 transacties gesloten en dit aantal zal in 2025 naar verwachting nog verder oplopen. Dankzij deze explosief toegenomen investeringsdrang staan de Polen nu op de vierde plaats qua aantal transacties met buitenlands vastgoed, na de Britten, Duitsers en Fransen. Poolse huizenkopers lopen zelfs voor op de Amerikanen en de Russen.  

    Het aandeel van de Polen onder de buitenlanders die actief zijn op de Spaanse vastgoedmarkt, groeit gestaag: waar dit aandeel in 2019 nog 1,6 procent bedroeg, was dit percentage tegen 2023 verdubbeld. In de regio’s Marina Baja en Marina Alta aan de Costa Blanca doen Poolse kopers meer investeringen in nieuwbouw dan de Spanjaarden zelf. 

    De gemiddelde prijs per vierkante meter aan woonruimte zat in Spanje eind 2022 op 1700 euro. Met de vraag naar woningen stegen ook de kosten: in de tweede helft van 2023 moesten niet-ingezetenen gemiddeld 2715 euro neertellen per vierkante meter. Polen betalen doorgaans alles in één keer, zonder een hypotheek af te sluiten, en kiezen vaker voor een appartement (65 procent van alle transacties) dan voor een villa of huis. Mensen die een villa kopen, kiezen voor een villa met een oppervlakte tussen de 250 en 600 vierkante meter en een zwembad. De meeste kopers gaan voor een villa met een prijs die tussen 350.000 en 1,5 miljoen euro ligt. Polen kiezen in de meeste gevallen voor de Costa del Sol en de Costa Blanca. Onder rijke kopers zijn Barcelona, Madrid, Valencia, Marbella, Malaga en Calpe geliefd. 

    ‘Veel mensen belden ons met de vraag of ze binnen drie dagen konden komen om vastgoed te kopen’

    Volgens Agnieszka Marciniak-Kostrzewa, die werkzaam is als vastgoedbeheerder aan de Costa del Sol, weerspiegelt de plotselinge stijging van de vraag naar woningen de onrust in Polen vanwege de oorlog in Oekraïne en de angst dat de gevechten zich naar Pools grondgebied zullen uitbreiden. ‘Ik kan twee perioden aanwijzen waarin de belangstelling voor de aankoop van vastgoed razendsnel steeg. De eerste was februari 2022, direct na het begin van de oorlog. De tweede begon in februari 2024, toen Rusland zijn offensief aan het front intensiveerde,’ vertelt ze. 

    In februari 2024 zei Trump dat hij tijdens zijn eerste termijn eens had gedreigd ‘Rusland aan te moedigen’ om een van de NAVO-leden aan te vallen die hun financiële verplichtingen tegenover het bondgenootschap niet nakomen. Deze uitspraak was volgens haar een wake-upcall voor de Polen. Ook de waarschuwingen van de Poolse premier Donald Tusk voor een ‘vooroorlogs tijdperk’ in Europa brachten veel Polen op de gedachte om een huis over de grens aan te schaffen. ‘Na die uitspraken van Trump en Tusk hebben veel mensen ons gebeld met de vraag of ze binnen drie dagen konden komen om vastgoed te kopen en hoeveel tijd de sleuteloverdracht in beslag zou nemen,’ vertelt Marciniak-Kostrzewa. 

    De advocaat María Ruis López, die zowel in Spanje als in Polen werkt, zegt dat de vraag naar de diensten van notarissen en juristen in drie jaar tijd ‘ongelooflijk hard’ is toegenomen. ‘Onze cliënten zeggen dat de belangrijkste reden om appartementen en huizen in Spanje aan te schaffen de angst voor de oorlog is. Mensen zijn bang voor Rusland, daarom willen ze graag een plaats “achter de hand” hebben,’ legt ze uit.   

    ‘Mensen zijn bang voor Rusland, daarom willen ze graag een plaats “achter de hand” hebben’

    Verkopers en tussenpersonen geven toe dat Polen zich bij hun beslissing om een woning te kopen soms laten leiden door hun emoties. Marciniak-Kostrzewa vertelt dat een van haar cliënten, uit angst dat de oorlog zich naar Polen zou uitbreiden, een appartement in Spanje kocht en vroeg of hij het mocht verhuren op voorwaarde dat hij er binnenkort in zou kunnen wonen. Toen ze hem uitlegden dat het uitzetten van een huurder enige tijd in beslag neemt, antwoordde hij: ‘Laat het dan maar leegstaan.’ 

    Tegen de achtergrond van een dreigende aanval van Rusland op de Baltische staten investeren ook steeds meer Litouwers en Esten in huisvesting in Spanje. Liivia Illak, een vastgoedmakelaar in Tallinn die appartementen in Spanje verkoopt, vertelt dat ze in 2023 heel wat meer van dat soort aanvragen heeft gekregen. ‘Ik kreeg steeds meer aanvragen binnen voor heel kleine appartementen, omdat mensen in Estland en Litouwen een plek hebben om snel naartoe te kunnen verhuizen. We zitten natuurlijk in de NAVO, maar in werkelijkheid zijn veel mensen erg bang voor een oorlog.’ 

    Economische factoren

    De vraag naar woningen stijgt mede als gevolg van de toegenomen koopkracht van de Polen. Dat Polen economisch succes boekt, blijkt uit het feit dat het bbp per hoofd van de bevolking is verdrievoudigd, aldus Marcin Piątkowski, hoogleraar aan de Koźmiński-universiteit. ‘Meer dan dertig jaar na de val van het communisme zijn de Polen rijker dan ooit tevoren. Veel mensen die begin jaren negentig een zaak zijn begonnen, willen nu met pensioen. En het thuiswerken dat door de pandemie gebruikelijk is geworden, heeft ervoor gezorgd dat jongeren een zorgelozer leven kunnen leiden en voor het warmere klimaat van Spanje kiezen,’ zegt hij. 

    Veel Polen zien vastgoed als een stabiele investering, vooral in tijden van globale onzekerheid. Over het algemeen zijn er twee redenen waarom ze vastgoed in Spanje kopen: ze willen erin gaan wonen, of ze willen het verhuren. Het potentieel van verhuur voor de korte termijn groeit: het aantal toeristen nam in de eerste helft van 2024 met 13 procent toe ten opzichte van diezelfde periode in 2023. Poolse kopers worden aangetrokken door de niet al te hoge levenskosten, het warme klimaat en de ontwikkelde sociale infrastructuur. Agnieszka Durlik, werkzaam bij de Poolse Kamer van Koophandel, noemt behalve de veiligheid ook de voordelige prijzen en de behoefte aan een warmer klimaat als de belangrijkste redenen waarom Polen meer interesse in Spanje hebben gekregen. 

    Een vierkante meter woonruimte is in Spanje een paar duizend zloty’s goedkoper dan in Polen. Zo heb je aan de Spaanse oostkust voor 400.000 zloty’s (ongeveer 95.000 euro) een appartement van zestig vierkante meter. Bovendien ligt het tempo waarin de vastgoedprijzen stijgen in Polen naar schatting hoger dan in Spanje. Daar komt bij dat de koers van de zloty sinds september 2023 sterker is dan die van de euro, wat de aankoop van vastgoed in het buitenland nog voordeliger maakt. 

    Veel Polen zien vastgoed als een stabiele investering, vooral in tijden van globale onzekerheid

    De volgende factor is de staat van de economie. Hoewel Spanje hard werd getroffen door de wereldwijde crisis van 2008 en de eurocrisis van 2012, is het land nu weer de weg naar dynamische ontwikkeling ingeslagen. Ook heeft de toeristische sector zich weer hersteld van de coronacrisis. Daarnaast is het mogelijk om bij een ontwikkelaar vastgoed te kopen waar je meteen in kunt gaan wonen. Een investeerder uit het buitenland hoeft alleen maar het meubilair aan te schaffen zonder nog allerlei andere grote investeringen te hoeven doen (zoals het controleren van ingehuurde werknemers). 

    Een andere oorzaak waardoor de vraag is toegenomen, is de soepele verkeersverbinding. Zo is het vier uur vliegen van Warschau naar Malaga. Ook de toegang tot kwalitatief hoogstaande medische zorg trekt investeerders aan. De meeste Poolse investeerders vallen in de leeftijdscategorie 35-plus, velen van hen hebben een gezin en daarom is goede medische zorg voor hen een prioriteit. Behalve openbare ziekenhuizen zijn er in het land ook veel privéklinieken, vooral aan de Costa del Sol. 

    De lokale vastgoedmarkt zou voor Polen nog aantrekkelijker kunnen worden nu de Spaanse regering voor de sector nieuwe regels heeft ingevoerd. In januari kondigde premier Pedro Sánchez een reeks maatregelen aan die huisvesting toegankelijker moeten maken. Een van de geplande maatregelen is de verhoging van de belasting op de verhuur van vastgoed aan toeristen en een belastingheffing van 100 procent op de aankoop van woonruimte door niet-ingezetenen van buiten de EU. Volgens Sánchez hebben niet-ingezetenen van buiten de EU alleen al in 2023 27.000 onroerende goederen aangeschaft, niet om erin te wonen, maar om winst te maken. Daardoor is er een tekort aan woonruimte ontstaan voor de Spanjaarden zelf. 

    Belastingverhogingen geven Polen een voordeel, terwijl niet-ingezeten kopers lijden onder de inperking van het ‘gouden visum’-programma. Dankzij dit programma kunnen mensen een verblijfsvergunning krijgen op voorwaarde dat ze investeren in vastgoed ter waarde van minimaal 500.000 euro. Bovendien hebben Polen er geen moeite mee om zich in Spanje aan te passen. In het land worden Poolse scholen geopend en in alle regio’s van het land kun je emigranten uit Polen aantreffen. Daar komt bij dat Polen groot fan zijn van de mediterrane leefstijl met zijn zonnige weer, dat een schril contrast vormt met de gure Poolse winters. Zes van de tien zonnigste steden van Europa liggen in Spanje. 

    Trekpleister voor Oekraïners, Polen en Russen

    Het Canadese dagblad The Globe and Mail, dat eveneens de toegenomen belangstelling van Oost-Europese kopers voor vastgoed in Spanje beschrijft, haalt het voorbeeld aan van Torrevieja, een kleine stad aan de Costa Blanca in de provincie Alicante die is uitgegroeid tot een heuse trekpleister voor Polen, Oekraïners en Russen. Een recente volkstelling toonde aan dat bijna de helft van de 100.000 inwoners van de stad buitenlanders zijn, van wie Polen, Oekraïners en Russen tot de grootste etnische groepen behoren. 

    Vastgoedmakelaars beamen dat ze het aantal aanvragen vanuit deze drie gemeenschappen maar nauwelijks kunnen bijbenen. ‘Het is gewoon gekkenwerk. Ze verhuizen niet allemaal hierheen, maar ze willen hun geld uit een gevaarlijk gebied halen en het investeren in een veiligere plek,’ verklaart Katarzyna Stadnicka, van het makelaarskantoor RO Spain Real Estate. De vraag naar huisvesting in de provincie Alicante is het hoogst onder de Polen. In 2023 hebben ze daar 2160 huizen gekocht, bijna drie keer zo veel als in 2021. 

    Ook het aantal Russen in de regio neemt toe. Ondanks de sancties die in 2022 en 2023 zijn ingevoerd, zijn ze erin geslaagd bijna 2500 villa’s en appartementen aan te schaffen. Oekraïners kopen er in Alicante ook gretig op los: in 2022 kregen ze de eigendom van 1036 onroerende goederen, in 2023 waren dat er 1400. Ter vergelijking: in 2021 sloten ze slechts 376 transacties. 

    Het doorsnee profiel van een Oekraïner die een luxe onroerend goed aanschaft, is een gezin dat op zoek is naar een villa met een terras en een huis met een tuin in de buurt van Barcelona of in een groene regio. De gemiddelde verkoopprijs ligt boven de 500.000 euro, zeggen ze bij het makelaarskantoor Uniko International Real Estate. 

    Fraude en okupas

    Hoewel het aantrekkelijk is om in Spaans vastgoed te investeren, waarschuwen marktdeelnemers voor wijdverbreide frauduleuze praktijken. Het is in Spanje al meer dan eens voorgekomen dat frauderende ontwikkelaars buitenlanders bedrogen, waarbij ze handig profiteerden van het feit dat een notariële akte in het Spaans moet worden opgesteld. Daarbij bestaat het risico dat, als een huis of appartement een tijdlang leegstaat, ze worden ingenomen door illegalen, de zogeheten okupas (krakers). Okupas handelen uit verschillende motieven: soms zijn ze wanhopig op zoek naar een dak boven hun hoofd, in andere gevallen hebben ze winst voor ogen. 

    Volgens gegevens van het Spaanse ministerie van Binnenlandse Zaken zijn er in 2024 16.426 gevallen vastgesteld waarin mensen illegaal een woning binnendrongen – 7,4 procent meer dan in 2023. Catalonië staat ruim bovenaan de ranglijst illegale huisbezettingen met 7000 ingediende klachten – dat is meer dan 40 procent van alle gevallen. In deze situatie moest de overheid wel ingrijpen. In april 2025 werd een hervorming van het strafrecht van kracht die een verandering moet aanbrengen in de manier waarop de strijd tegen de krakers wordt gevoerd. De rechtszaken worden sindsdien behandeld volgens de ‘versnelde gerechtelijke procedure’.  

    ‘Daardoor is een snellere uitzetting mogelijk in gevallen waarin krakers een huis binnenvallen of illegaal eigendommen in bezit nemen. Het is een overgang van een traag en bureaucratisch naar een sneller proces dat het in theorie mogelijk maakt om mensen binnen vijftien dagen uit te zetten. Ja, het rechtssysteem is traag en problematisch, dat zal niet onmiddellijk verholpen zijn, maar het zal een stuk sneller gaan dan eerst,’ legt advocaat Xavi Abat uit. 

    Onder de nieuwe wet kan de rechtbank, als het oordeel in het nadeel van de krakers uitvalt, een gebod tot uitzetting uitvaardigen waartegen geen hoger beroep mogelijk is. Er wordt een concrete datum vastgesteld en vertegenwoordigers van de rechtbank zien erop toe dat de krakers uiterlijk op die datum worden uitgezet. In maart gaf de rechtbank huizenbezitters een extra drukmiddel in handen: het wettelijke recht om elektriciteit, water en gas in een gekraakt huis uit te schakelen zonder dat ze hoeven te vrezen voor strafrechtelijke vervolging. Nu zijn eigenaars van gekraakte huizen niet verplicht om de rekening voor water, gas of stroom te betalen zolang de krakers in hun huis wonen.

  • Gaza: Israël erkent aan IS gelieerde milities te steunen in strijd tegen Hamas

    Gaza: Israël erkent aan IS gelieerde milities te steunen in strijd tegen Hamas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS leggen sancties op aan vier rechters van het Internationaal Strafhof

    » VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    Netanyahu wil zo de levens van Israëlische soldaten sparen

    Naar aanleiding van de beschuldigingen van het Israëlische parlementslid en voormalig minister van Defensie Avigdor Lieberman, die beweerde dat de Joodse staat ‘wapens leverde aan een aan IS gelieerde groep in de Gazastrook’, gaf premier Benjamin Netanyahu donderdag toe ‘dat Israël inderdaad anti-Hamasfacties mobiliseert’ in de enclave, meldt Haaretz.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een interview met de openbare radiozender Kan Bet verklaarde Lieberman dat ‘Netanyahu, net zoals hij [in het verleden] Hamas steunde als tegenwicht voor de Palestijnse Autoriteit, nu helpt bij het opzetten van een nieuwe gewapende macht als tegenwicht voor Hamas’. De Israëlische premier reageerde daarop donderdagavond in een videoboodschap: ‘Wat is daar mis mee? Het is een goede zaak. Het redt het leven van soldaten van het Israëlische leger.’

  • Poetin kondigt represailles tegen Oekraïne aan tijdens telefoontje met Trump

    Poetin kondigt represailles tegen Oekraïne aan tijdens telefoontje met Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten vetoën resolutie over staakt-het-vuren in Gaza

    » VS: Trump legt aan twaalf landen een totaal reisverbod op

    De wraakacties zijn een reactie op de drone-aanval van zondag

    De Amerikaanse president Donald Trump waarschuwde woensdag dat Rusland van plan is vergeldingsmaatregelen te nemen na de Oekraïense drone-aanval van afgelopen weekend op zijn vliegvelden, kort nadat hij meer dan een uur met zijn Russische ambtgenoot had getelefoneerd.

    ‘President Poetin heeft heel duidelijk gezegd dat hij zal reageren op de recente aanval op de vliegvelden’, schreef Trump op zijn platform Truth Social. Volgens het verslag van de adviseur voor buitenlands beleid van de Russische president, Joeri Oesjakov, zei Poetin tijdens het telefoongesprek dat Oekraïne had geprobeerd de vredesbesprekingen te saboteren door civiele infrastructuur aan te vallen, maar dat Moskou niet ‘was gezwicht voor de provocatie’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hoewel hij tijdens zijn presidentscampagne had beweerd dat hij de oorlog in Oekraïne binnen 24 uur zou kunnen beëindigen, heeft de miljardair ‘niet geprobeerd de Russische leider van een aanval te weerhouden, volgens zijn beschrijving van [hun] gesprek’, aldus The Guardian.

    Donald Trump ‘beschrijft de gebeurtenis alsof hij een toeschouwer was en suggereert dat een agressieve reactie van Rusland een fait accompli is’, analyseert The New York Times. ‘Waar hij Poetin vorige maand nog “totaal gek” had genoemd, veranderde Trump van toon en verklaarde hij dat hij de Russische leider twee weken de tijd wilde geven om tekenen van vooruitgang te tonen. Nu zegt hij dat hij de hulp van Poetin nodig heeft om een nucleair akkoord met Iran te sluiten.’

    Deze presidentiële post ‘doorbrak een zeldzame, zij het tijdelijke stilte van Trump over complexe internationale aangelegenheden’, merkt The New York Times verder op. Het was de eerste publieke verklaring van de Amerikaanse president over de drone-aanval van Kyiv op vliegvelden in Rusland, ‘een verbluffende aanval die bommenwerpers met nucleaire capaciteit trof en daarmee een belangrijke zwakke plek blootlegde’.

  • Oekraïne beweert onderzeese aanval op Krimbrug te hebben uitgevoerd

    Oekraïne beweert onderzeese aanval op Krimbrug te hebben uitgevoerd

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël bombardeert Zuid-Syrië na beschietingen, Damascus ontkent betrokkenheid

    » Gaza: zevenentwintig Palestijnen doodgeschoten bij distributiecentrum

    Het verkeer over de brug werd dinsdag tijdelijk stilgelegd

    De Oekraïense veiligheidsdienst (SBU) meldde dinsdag dat ze met 1100 kg TNT ‘ernstige schade’ had aangericht aan de pijlers van de brug die de Krim, het door Moskou geannexeerde schiereiland, met het Russische vasteland verbindt. Op dit moment is de werkelijke omvang van de vernielingen echter onduidelijk. Het verkeer over de brug werd dinsdag tijdelijk stilgelegd, zo meldde de officiële Telegram-account van de beheerder van het bouwwerk, zonder de reden voor deze onderbreking van ongeveer drie uur te vermelden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Krimbrug is ‘een strategische bevoorradingsroute, maar ook een symbool van de Russische bezetting sinds het begin van de grootschalige invasie door Rusland in 2022’, aldus The Washington Post. De brug is tweemaal beschadigd door aanslagen die door Kyiv zijn opgeëist: in oktober 2022 met een vrachtwagenbom en in juli 2023 met marinedrones.