Onderwerpen: Politiek

  • Irak heeft eindelijk een nieuwe president: Abdul Latif Rashid

    Irak heeft eindelijk een nieuwe president: Abdul Latif Rashid

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noord-Korea: nieuwe militaire provocaties aan grens met Zuid-Korea

    » Oekraïne: Rusland gaat burgers uit regio Cherson evacueren

    Het land zit al sinds oktober 2021 zonder regering

    Abdul Latif Rashid is door het Iraakse parlement op donderdag tot president verkozen. De benoeming ‘maakt een einde aan een maandenlange politieke impasse’, schrijft Al Jazeera. ‘De aandacht gaat nu uit naar de vorming van een regering – waartoe de politici sinds de algemene verkiezingen van oktober vorig jaar nog niet in staat zijn geweest.’

    De nieuwe president benoemde onmiddellijk de voormalige sjiitische minister Mohammed Shia al-Sudani tot premier en vroeg hem een kabinet samen te stellen. Maar die beslissing werd ook onmiddellijk weer verworpen door de religieuze leider Muqtada al-Sadr, die de parlementsverkiezingen van 2021 won maar er niet in slaagde een regering te vormen. Sinds de verkiezingen zijn de politieke baronnen van het land er niet in geslaagd het eens te worden over een nieuwe president of een premier te benoemen.

    Eerder dit jaar had de benoeming van Al-Sudani door zijn partij als premierskandidaat op 25 juli geleid tot grote protesten in Bagdad. Aanhangers van Al-Sadr doorbraken de zwaar beveiligde Groene Zone in Bagdad en bestormden het parlement van het land om de intrekking van Al-Sudani’s benoeming te eisen.

    Lees ook:

  • Schotland: premier Sturgeon belooft miljardeninvestering na onafhankelijkheid

    Schotland: premier Sturgeon belooft miljardeninvestering na onafhankelijkheid

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran gaat meer uranium verrijken met ultramoderne centrifuges

    » VS: websites luchthavens gehackt na oproep pro-Russische hackers

    Referendum moet in 2023 plaatsvinden

    De Schotse minister-president Nicola Sturgeon kondigde maandag aan dat zij 20 miljard pond (22 miljard euro) zal investeren om een onafhankelijk Schotland op te bouwen. Het geld zou worden geïnvesteerd in het eerste decennium van een Schotse staat en zou worden gefinancierd uit resterende olie-inkomsten en leningen, bericht SkyNews. Sturgeon deed deze beloftes op het congres van haar partij, de SNP.

    De premier wil in het najaar van 2023 een nieuw referendum houden over Schotse onafhankelijkheid. Het Verenigd Koninkrijk verzet zich hiertegen met het argument dat een dergelijke stemming slechts eenmaal per generatie kan worden gehouden. In afwachting van een juridische strijd met de centrale regering heeft Nicola Sturgeon het voortouw genomen door de zaak voor te leggen aan het Hooggerechtshof, dat zich vanaf dinsdag over de kwestie zal buigen om te bepalen of Edinburgh zonder toestemming van Londen wetgeving kan uitvaardigen. ‘Partijfunctionarissen geloven persoonlijk dat er weinig kans is dat de Schotse regering deze strijd wint’, merkt SkyNews op in een commentaar.

    Lees ook:

  • Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman benoemd tot premier

    Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman benoemd tot premier

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Orkaan Ian laat verwoesting achter in Cuba en koerst nu naar Florida

    » Guinee: voormalig dictator verschijnt voor de rechter vanwege bloedbad

    Benoeming betekent consolidatie van macht MBS

    De Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman is dinsdag benoemd tot premier. ‘Het is een besluit dat de macht van degene die momenteel de dagelijkse zaken van het land beheert nog wat meer consolideert’, merkt Financial Times op. Koning Salman blijft staatshoofd, maar de ambitieuze kroonprins, die een plan heeft opgesteld om de economie van het land te hervormen, promoveert van vicepremier tot regeringsleider.

    De zeer invloedrijke prins, die dinsdag bij koninklijk besluit tot hoofd van de ministerraad werd benoemd, erfde een positie die traditioneel door de koning zelf wordt bekleed. De laatste jaren zijn er steeds meer geruchten over de gezondheid van de zesentachtigjarige monarch, die volgens persberichten dit jaar twee keer in het ziekenhuis is opgenomen, voor het laatst in mei. Prins Mohammed, die vorige maand zevenendertig werd, is de eerste in lijn om zijn vader op te volgen.

    Lees ook:

  • Zweden: ‘electorale thriller‘ eindigt met overwinning voor rechts blok

    Zweden: ‘electorale thriller‘ eindigt met overwinning voor rechts blok

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Californië daagt Amazon voor de rechter

    » Rusland gaf heimelijk 300 miljoen dollar aan politici en partijen wereldwijd

    Mogelijke regering met extreemrechts in Zweden

    De ‘electorale thriller’ in Zweden, zoals de Verdens Gang, een dagblad in het naburige Noorwegen, het noemt, is voorbij. En ‘het angstige wachten is uitgelopen op een teleurstelling voor de sociaaldemocraten’, voegt El Pais toe. Bij de parlementsverkiezingen van zondag – waarvan de resultaten zo dicht bij elkaar lagen dat het drie dagen duurde om alle stembiljetten te tellen – gingen 176 zetels naar het rechtse blok en 173 naar centrumlinks. De sociaaldemocratische premier Magdalena Andersson trok daarop haar conclusies en kondigde haar aftreden aan.

    Ulf Kristersson, de man aan het hoofd van de Gematigde Uniepartij en een fragiele rechtse coalitie, is nu de natuurlijke kandidaat voor de post van premier. ‘Er is geen tijd te verliezen’, schrijft Expressen, die opmerkt dat ‘verschillende crises op de tafel van de nieuwe regering zullen belanden voordat de ministers zelfs maar tijd hebben gehad om hun dozen uit te pakken’. Op het menu: de energiecrisis, een inflatie van 9 procent, het NAVO-toetredingsdossier, de oorlog in Oekraïne en vooral criminaliteit en immigratie, twee centrale thema’s van de campagne, aldus de tabloid.

    ‘De lange mars van de postfascisten naar de macht eindigde vanavond’

    De grote winnaar van de verkiezingen was uiterst rechts. Met 20,5 procent van de stemmen (vergeleken met minder dan 6 procent in 2010) werden de Zweden Democraten (SD) van Jimmie Akesson, erfgenamen van een neonazistische groepering, de op een na grootste partij van het land. ‘De lange mars van de postfascisten naar de macht eindigde vanavond’, aldus La Repubblica.

    De SD zal deze populaire steun moeten omzetten ‘in echte politieke invloed’, waarschuwt Politico. De uitdaging voor Kristersson zal zijn om aan de verwachtingen van zijn nieuwe, radicalere, bondgenoten te voldoen en tegelijkertijd de meer gematigde fracties in de coalitie tevreden te stellen. Sommige leden van de Liberalen willen bijvoorbeeld geen ministerpost voor extreemrechts. ‘Het Scandinavische land, dat de afgelopen jaren is geteisterd door herhaalde politieke crises, bevindt zich opnieuw in een fase van onzekerheid wat betreft de vorming van een regering, met een krappe meerderheid en een partij die een probleem zou kunnen vormen’, concludeert de Belgische krant Le Soir.

    Lees ook:

  • Chileense president gooit ministersploeg om na nee tegen nieuwe grondwet

    Chileense president gooit ministersploeg om na nee tegen nieuwe grondwet

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Californië: zes doden bij bosbranden door ‘hittekoepel’

    » Trump bewaarde documenten over kernwapens in huis

    Boric vervangt getrouwen voor centristische figuren

    In Chili vindt een grote kabinetswijziging plaats na de nee-stem tegen de nieuwe grondwet. Gabriel Boric moest ‘zijn inner circle in het kabinet opofferen en zich openstellen voor traditioneel centrum-links’, kopt El País. Twee dagen na de breed gedragen verwerping van zijn ontwerpgrondwet in een referendum (62 procent tegen) heeft de Chileense president, die zes maanden in functie is, ‘zijn medestanders in de frontlinie vervangen door erkende figuren van de democratische overgang [na het aftreden van dictator Pinochet in 1988]’.

    De ministers van Binnenlandse Zaken, Volksgezondheid, Wetenschap en Energie en de secretaris-generaal van het Presidentschap zijn vervangen door meer centristische figuren, waardoor ‘de invloed van de generatie die naar La Moneda [het Chileense presidentiële paleis] is gekomen nadat ze samen met Boric de studentenprotesten had geleid, afneemt’, analyseert het Spaanse dagblad. ‘Het moest pijn doen en dat doet het, het is nodig. Dit is een van de moeilijkste momenten die ik ooit heb moeten meemaken’, zei de zesendertigjarige linkse president, waarna hij opnieuw benadrukte dat hij ‘geen stap terug zou zetten’.

    Lees ook:

  • Trump bewaarde documenten over kernwapens in huis

    Trump bewaarde documenten over kernwapens in huis

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Chileense president gooit ministersploeg om na nee tegen nieuwe grondwet

    » Californië: zes doden bij bosbranden door ‘hittekoepel’

    Uiterst vertrouwelijke informatie gevonden in Mar-a-Lago

    ‘Een document dat de militaire strijdkrachten van een vreemde mogendheid beschrijft, inclusief zijn nucleaire capaciteiten’, werd gevonden tussen de vele geheime documenten die door de FBI in beslag werden genomen tijdens een huiszoeking in het huis van de voormalige Amerikaanse president in augustus, onthult The Washington Post.

    De krant geeft geen verdere details, en zegt dat haar bronnen niet hebben onthuld om welk land het gaat. The Post merkt echter op dat dossiers over dergelijke zaken gewoonlijk ‘achter slot en grendel worden bewaard, in een speciaal beveiligde ruimte, met een speciaal daarvoor aangestelde agent’ die ze altijd in het oog houdt. Niet in een privéwoning, in een kartonnen doos ’met gebrekkige bescherming’.

    Lees ook:

  • Onderzoekscommissie Capitoolbestorming onderzoekt rol Roger Stone

    Onderzoekscommissie Capitoolbestorming onderzoekt rol Roger Stone

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Uitstoot zou drastisch dalen als iedereen zoveel zou fietsen als Nederlanders

    » Onderzoek: ook amuzikalen kunnen klinkende melodieën bedenken

    Beveiligers Stone waren betrokken bij bestorming

    Leden van de Amerikaanse 6 januari-commissie die de bestorming van het Capitool in Washington vorig jaar onderzoekt, reisden af naar Kopenhagen om filmbeelden te bekijken van de zeer omstreden Trump-bondgenoot en lobbyist Roger Stone, die in 2020 gratie kreeg van Trump na een veroordeling voor meineed. De commissie bekeek ruim 170 uur materiaal van de Deense documentairemaker Christoffer Guldbrandsen, die Stone gedurende lange periodes volgde met zijn camera. Zijn ploeg was ook bij hem op 6 januari 2021, toen een menigte het Capitool bestormde in een poging Trump aan de macht te houden.

    Hij houdt vol niets te hebben geweten van plannen om het Capitool aan te vallen

    Uit rechtbankdossiers blijkt dat verschillende leden van Stones persoonlijke beveiliging op de dag van de rellen lid waren van de extreemrechtse Oath Keepers; sommige daarvan zijn later beschuldigd van betrokkenheid bij de bestorming. Guldbrandsen zou beelden hebben van Stone in zijn hotelkamer, kijkend naar de bestorming. Daarbij was ook Joshua James aanwezig, een Oath Keeper die later schuld bekende aan opruiende samenzwering vanwege zijn betrokkenheid bij de vermeende plannen van de groep. Stone is ook te zien terwijl hij zijn mobiele telefoon gebruikt, waarop via een versleutelde app contacten zijn te zien met de extreemrechtse Proud Boys-leider Enrique Tarrio en Oath Keepers-leider Stewart Rhodes.

    Stones contacten met extreemrechts worden onderzocht door de 6 januari-commissie en het ministerie van Justitie, aldus Politico. Hij houdt vol niets te hebben geweten van plannen om het Capitool aan te vallen. ‘De onderzoekers zullen de documentaire misschien vermakelijk vinden, maar zullen geen bewijs vinden van wangedrag,’ liet hij in een verklaring weten. 

    Lees ook:

  • Michail Gorbatsjov, laatste leider van Sovjet-Unie, op 91-jarige leeftijd overleden

    Michail Gorbatsjov, laatste leider van Sovjet-Unie, op 91-jarige leeftijd overleden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Twee journalisten doodgeschoten in Colombia

    » Joe Biden is ‘vastbesloten’ om aanvalsgeweren in VS te verbieden

    Gorbatsjov bracht Koude Oorlog ten einde

    Michail Gorbatsjov, de laatste leider van de USSR van 1985 tot 1991, is dinsdagavond op eenennegentigjarige leeftijd overleden. Gorbatsjov ‘stond bekend om zijn poging tot grootschalige hervorming van het land, bekend als “perestrojka”, en voor het verminderen van de internationale spanningen met het Westen tijdens de laatste fase van de Koude Oorlog’, meldde het Russische door de staat gecontroleerde medium Sputnik.

    Vladimir Poetin betuigde kort na zijn overlijden in een Moskous ziekenhuis zijn ‘diepe medeleven’. De Russische president ‘zal een telegram van medeleven sturen naar de familie en verwanten’ van de voormalige leider in de ochtend, zei Kremlin woordvoerder Dmitri Peskov op woensdag, zoals gemeld door TASS. BBC meldt dat eerbetonen uit de hele wereld zijn binnengestroomd. Zo zei VN-chef António Guterres dat Michail Gorbatsjov ’de loop van de geschiedenis had veranderd’.

    ’Gorbatsjov was een gewone man die de leider van een supermacht werd’

    Michail Gorbatsjov, die door Sputnik wordt omschreven als ’een gewone man die de leider van een supermacht werd’, werd geboren op 2 maart 1931. Als zoon van een boer begon hij zijn carrière in de partij in 1962. In 1985 bereikte hij, zo schrijft The Moscow Times, ’de hoogste post’ van secretaris-generaal van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie. Hij was toen vierenvijftig jaar oud en de USSR was ’in economisch, sociaal en politiek verval’ na de periode van ’stagnatie’ onder Leonid Brezjnev en de kortstondige mandaten van Joeri Andropov en Konstantin Tsjernko.

    Toen begon ‘zijn tijdperk’, met ’het tweeledige beleid van perestrojka (wederopbouw) en glasnost (openheid), dat eindigde ‘met de staatsgreep die leidde tot de ineenstorting van de Sovjet-Unie in 1991’. ’Michail Gorbatsjov heeft herhaaldelijk verklaard dat de ontbinding van de Sovjet-Unie nooit zijn einddoel was geweest, maar zijn leiderschap heeft een kettingreactie op gang gebracht die de wereld heeft veranderd’, analyseert de krant.

    Gorbatsjov, winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 1990, ’bewonderd in het Westen‘ voor de rol die hij speelde bij het einde van de Koude Oorlog in zijn land, blijft ‘een figuur die voor verdeeldheid zorgt’, benadrukt The Moscow Times, ‘omdat hij wordt gezien als degene die de ontbinding van de Sovjet-Unie, en de economische chaos en het verlies van de status van supermacht die daarop volgden, in de hand heeft gewerkt’.

    ‘Sommigen zagen hem als een idealist, anderen als een hervormer, en sommigen zelfs als een verrader en CIA-“agent”’, schrijft Sputnik.

    Lees ook:

  • Hoe Republikeinen campagne voeren over de rug  trans sporters

    Hoe Republikeinen campagne voeren over de rug trans sporters

    Toen in 2016 de eerste golf van antistranswetgeving werd doorgevoerd in de Verenigde Staten, volgden er al snel verschillende sportverboden voor trans atleten. ‘Dit is niet het gevolg van trans atleten die plotseling domineren op de velden. Het komt door de politiek.’

    In het voorjaar van 2020 verbood Idaho als eerste staat in de VS transseksuele meisjes en vrouwen om deel te nemen aan vrouwensporten. Inmiddels hebben zeventien staten soortgelijke wetten aangenomen. Trans atleten, en in het bijzonder trans meisjes, staan centraal in de ‘cultuuroorlogen’ die door Amerika razen, nu wetsvoorstellen tegen trans  en queer jongeren overal in het land om zich heen grijpen.

    Sportverboden hebben al vaker als springplank gediend voor grotere aanvallen op transrechten. In 2021 vaardigden Texas, Florida en Alabama elk een sportverbod uit. Dit jaar heeft Texas stappen ondernomen om trans jongeren de toegang tot genderbevestigende zorg te ontzeggen. Florida heeft discussies op scholen over genderidentiteit en seksuele geaardheid in de lagere klassen verboden. In Alabama werden beide stappen gezet.

    ‘Trans mensen zijn óf volwaardige leden van de samenleving of we zijn het niet’

    ‘Trans mensen zijn óf volwaardige leden van de samenleving of we zijn het niet,’ zegt Gillian Branstetter, communicatiestrateeg bij de American Civil Liberties Union (ACLU). ‘Op het moment dat burgerrechten worden voorzien van asterisken, vrijstellingen en uitzonderingen, wordt de deur opengezet voor veel van de zeer vijandige en wrede wetgeving die we inmiddels al ingevoerd hebben gezien.’

    De explosie van sportverboden komt niet door een golf van trans student-atleten die plotseling domineren op de velden, zeggen politieke strategen en lhbtq-voorvechters. Het komt door de politiek. Conservatieve groepen en politici realiseren zich dat deze kwestie Republikeinen en potentiële zwevende kiezers in beweging kan brengen, waardoor ze betrokken raken bij bredere culturele debatten over transrechten in de VS. Het zijn gevechten die Republikeinen electoraal gezien meestal goed uitkomen.

    Emotionele reacties

    Het idee van trans meisjes en vrouwen die het opnemen tegen cisgender vrouwelijke atleten, waarbij wordt ingespeeld op stereotypen over gender en biologie, wekt vaak emotionele reacties op bij mensen die geen trans mensen kennen. De kwestie is ‘een soort opstapje voor mensen om het grotere debat aan te gaan over gender en over wie zichzelf wel of niet vrouw mag noemen’, aldus een conservatief die anoniem wil blijven en die werkt aan Titel IX-kwesties. Titel IX verwijst naar de Amerikaanse federale wet op burgerrechten die discriminatie verbiedt op grond van geslacht in scholen of andere onderwijsprogramma’s die financiering ontvangen van de federale overheid.

    De verboden ‘winnen aan kracht om dezelfde reden dat toezicht op verkiezingsuitslagen en verboden op critical race theory het afgelopen jaar aan populariteit winnen,’ zegt Republikeins strateeg Sarah Longwell, criticus van de Republikeinse partij onder Donald Trump. ‘Het zijn pr-campagnes vermomd als wetgeving, en ze zijn ontworpen om de cultuuroorlogen in het middelpunt van aandacht te houden.’

    77 procent van de Republikeinen is ertegen dat trans studenten mogen meedoen in teams die corresponderen met hun genderidentiteit

    Uit een YouGov-peiling in 2022 blijkt dat 77 procent van de Republikeinen ertegen is dat trans studenten mogen meedoen in teams die corresponderen met hun genderidentiteit, tegenover 24 procent van de Democraten. Net zoals het homohuwelijk aan het begin van deze eeuw als wig werd gebruikt om Republikeinse kiezers aan te spreken, zijn dit de ‘nieuwe wig-kwesties in de cultuuroorlog die het Republikeinse enthousiasme aanwakkeren en, belangrijker nog, Democraten vervreemden van zwevende kiezers zolang ze er niet in slagen met coherente tegenargumenten te komen,’ zegt Longwell. ‘De Republikeinen gaan in de aanval met deze onderwerpen, en het werkt. De Democraten hebben nog steeds geen effectieve verdediging bedacht, laat staan een eigen aanvalsstrategie.’

    Terwijl Republikeinse politici beweren dat de verboden zijn ontworpen om ‘vrouwen te beschermen’, in plaats van een kwetsbare groep te discrimineren, beweren lhbtq-voorstanders dat het gaat om oplossingen voor een probleem dat niet bestaat. Landelijk zijn er maar heel weinig voorbeelden van trans atleten die überhaupt proberen mee te doen aan wedstrijden, en degenen die dat wel doen zijn gebonden aan lokaal beleid. 

    Geen betrouwbare nationale gegevens

    Er zijn geen betrouwbare nationale gegevens over deze kwestie, maar bijvoorbeeld in Michigan kijkt de Michigan High School Athletic Association (MHSAA) van geval tot geval of trans atleten mee mogen doen. De MHSAA vertelde de Detroit Free Press dat er gemiddeld twee verzoeken per jaar worden ingediend op een totaal van 180.000 atleten in de staat. Binnen deze context zijn uitgebreide verboden op staatsniveau zowel onnodig als wreed, betoogt Cathryn Oakley. Zij is directeur wetgevende zaken en senior counsel bij de lhbtq-belangengroep Human Rights Campaign, en vocht sportverboden op staatsniveau in de rechtbank aan.

    Het kleine aantal trans atleten maakt verboden voor de hele staat niet alleen irrationeel, maar maakt ze misschien ook juist mogelijk. Het gebrek aan zichtbaarheid van transseksuelen in de VS is voor een deel de reden waarom deze wetten worden aangenomen, zegt Sarah Mcbride uit Delaware, de eerste openlijk transseksuele senator in het land. ‘Mensen menen daardoor dat de schade die ze aanrichten bij trans jongeren klein is,’ zegt ze.

    85 procent van de trans jongeren zegt dat de debatten over antitranswetten een negatieve invloed hebben op hun geestelijke gezondheid

    Maar in werkelijkheid zou het effect van deze wetten op trans jongeren wel eens verwoestend kunnen zijn. In een enquête van 10 januari van het Trevor Project, een lhbtq-organisatie voor zelfmoordpreventie, zegt 85 procent van de trans en non-binaire jongeren dat de recente debatten over antitranswetten een negatieve invloed hebben op hun geestelijke gezondheid.

    De opkomst van antitranswetgeving begon in juni 2015, toen het Hooggerechtshof oordeelde dat de Grondwet het recht beschermt van paren van hetzelfde geslacht om te trouwen. Daarmee was die huwelijkskwestie schijnbaar opgelost, en werd genderidentiteit het volgende onderwerp in de strijd om lhbtq-rechten.

    Het jaar daarop werd de eerste golf van antitranswetgeving in het land doorgevoerd met besluiten over wc’s. Het beroemdste voorbeeld is de wet HB2 uit 2016 in North Carolina, die het trans personen verbood om gebruik te maken van openbare toiletten die overeenkwamen met het geslacht waarmee ze zich identificeren. Het onmiddellijke verzet was hevig. Bedrijven boycotten de staat massaal en volgens een analyse dreigde 3,76 miljard dollar aan gederfde inkomsten. (De wet werd daarna gedeeltelijk ingetrokken en is nu verlopen.) Gouverneur Pat McCrory, een Republikein, verloor daarna bij de verkiezingen in november zijn zetel. ‘Het werd gezien als een verloren zaak… En dus wilde niemand zijn vingers eraan branden,’ aldus Terry Schilling, voorzitter van de conservatieve belangengroep American Principles Project (APP), die antitransretoriek stimuleert.

    Terugschroeven van bescherming

    In datzelfde jaar werd Trump gekozen als president met de belofte dat hij een vriend zou zijn voor de ‘lhbt-gemeenschap’. Maar zodra hij aan de macht kwam, begon zijn regering met het terugschroeven van de bescherming voor trans personen, waaronder het beleid van de regering-Obama dat op grond van Titel IX trans studenten beschermde wat betreft toegang tot toiletten, kleedkamers of sportteams in overeenstemming met hun genderidentiteit.

    In 2018 wonnen twee trans meisjes high school atletiekwedstrijden in Connecticut. Nieuwszenders in het hele land publiceerden verhalen waarin de lichamen van de twee zwarte trans atleten onder de loep werden genomen en waarin naar hen werd verwezen als voorbeelden van bedreiging voor vrouwensporten. De Connecticut-loopsters werden later genoemd in een rechtszaak die door de conservatieve juridische groep Alliance Defending Freedom werd aangespannen namens vier vrouwelijke cis-loopsters. Ze betogen dat het beleid van Connecticut inzake trans-inclusieve schoolsport oneerlijk is. (De zaak is in behandeling bij het U.S. Second Circuit Court of Appeals.)

    In 2019 was de zaak politiek dynamiet geworden. Schilling had gezien hoe conservatieven, waaronder Donald Trump Jr., zich uitlieten over trans atleten op Twitter, en hij begon Republikeinen aan te sporen om zich over de kwestie uit te spreken. APP zegt dat de aan haar gelieerde Super PAC – die financiële lobbymogelijkheden biedt aan een politieke partij – dat jaar in de gouverneursrace van Kentucky ongeveer 600.000 dollar uitgaf aan advertenties. Daarin werd beweerd dat de Democratische kandidaat Andy Beshear een bedreiging was voor de vrouwensport. APP sloot een contract met het databedrijf Evolving Strategies om de impact te meten en schat dat 25.000 kiezers door deze advertenties naar de Republikeinen zijn overgestapt. (Beshear won de verkiezingsrace.)

    Ze betoogden allemaal dat de Democraten een bedreiging vormden voor vrouwensport

    De zomer daarop meldde Politico dat mensen rond Trump verdeeld waren over de kwestie. Sommigen in het kamp van de toenmalige president waren naar verluidt van mening dat campagne voeren tegen lhbtq-rechten de Republikeinen zou schaden, terwijl anderen Schillings perspectief deelden dat de kwestie de partij juist kon verenigen. ‘Het was een voorgevoel,’ zegt Schilling hierover. ‘We wisten dat het onderwerp populair was, en we dachten dat dit iets was waar politici zich echt over zouden uitspreken.’

    APP zegt dat het meer geld begon uit te geven aan het onderwerp, oplopend tot meer dan 5 miljoen dollar. Dit is opgeteld bij wat zijn Super PAC in Pennsylvania, Wisconsin, Michigan en Georgia uitgaf aan advertenties, die allemaal onder meer betoogden dat de Democraten een bedreiging vormden voor vrouwensport.

    Twintig wetsvoorstellen

    Eind 2020 waren er twintig wetsvoorstellen tegen trans sporters ingediend. In vergelijking met de toilettenwet van North Carolina vier jaar eerder, liepen links en het bedrijfsleven een stuk minder warm om op deze wetten te reageren. Geen enkel groot bedrijf heeft een staat vanwege zo’n wet geboycot en dat heeft Republikeinse politici aangemoedigd om verder te gaan.

    Sindsdien zijn verboden voor trans atleten geëxplodeerd in wetgevingen op statelijk niveau en ze beginnen nu het nationale politieke debat te domineren. In de eerste vijf maanden van 2021 had Fox News al meer items over trans atleten uitgezonden dan in de voorgaande twee jaar tezamen, aldus non-profitorganisatie Media Matters. Schillings APP zegt dat het al meer dan 6 miljoen dollar heeft opgehaald voor de komende midterm-campagne die zich zal richten op de sportkwestie.

    ‘De tijd van politieke effectiviteit en de mogelijkheid voor dit soort wetgeving begint op te raken’

    Maar Mcbride, de senator van de staat Delaware, denkt dat de Republikeinen uiteindelijk zullen verliezen in deze kwestie, net als in debatten over lhbtq-rechten in het verleden. ‘Hoe meer het land begrijpt wat de invloed van dit beleid is op trans mensen, hoe meer begrip en kennis er komt over wie en wat trans mensen zijn,’ zegt Mcbride. ‘De tijd van politieke effectiviteit en de mogelijkheid voor dit soort wetgeving begint op te raken.’

  • Trump bevestigt huiszoeking FBI in Mar-a-Lago

    Trump bevestigt huiszoeking FBI in Mar-a-Lago

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Noorse ‘Bibliotheek van de Toekomst’ bewaart publicaties honderd jaar lang

    » Grote zorgen om schade aan Oekraïense kerncentrale door gevechten

    Trump claimt slachtoffer te zijn van politieke vervolging

    Donald Trump verklaart dat zijn huis op het golfresort Mar-a-Lago is binnengevallen door de FBI. ‘Ze hebben zelfs mijn kluis opengebroken,’ aldus de voormalige president van de VS maandag. Trump claimt slachtoffer te zijn van ‘politieke vervolging’, meldt The Washington Post.

    De FBI, die de huiszoeking nog niet heeft bevestigd, wenste geen commentaar te geven. De inval zou betrekking hebben op het mogelijke wanbeheer van geheime documenten, die naar Mar-a-Lago waren gestuurd, vertelde een bron dicht bij de zaak aan The Washington Post. Zo’n huiszoeking ‘is hoogst ongebruikelijk voor een voormalig president. Het is een historisch moment in de moeizame relatie tussen Trump en het ministerie van Justitie’, aldus de krant.

    Lees ook:

  • Regering-Biden biedt Moskou een gevangenruil aan

    Regering-Biden biedt Moskou een gevangenruil aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Zware aardbeving treft noorden van Filipijnen

    » Tunesië: nieuwe grondwet aangenomen die macht Kais Saied vergroot

    Washington wil veroordeelde wapenhandelaar ruilen

    Antony Blinken, de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, kondigde woensdag aan dat hij de Russische autoriteiten een ‘substantieel aanbod’ heeft gedaan om twee Amerikaanse gevangenen vrij te krijgen, meldt CNN. Het gaat om Brittney Griner, die was gearresteerd wegens het bezit van cannabis, en voormalig soldaat Paul Whelan, die sinds 2018 wordt vastgehouden nadat hij tot zestien jaar gevangenisstraf is veroordeeld wegens spionage.

    Bidens steun voor de ruil verwerpt het verzet van het ministerie van Justitie

    Volgens CNN is Washington bereid hen te ruilen tegen ‘Viktor Boet, een wapenhandelaar die in de Verenigde Staten een straf van vijfentwintig jaar uitzit’. De bronnen vertelden CNN dat het plan om Boet te ruilen voor Whelan en Griner de steun heeft gekregen van president Joe Biden nadat er eerder dit jaar over werd gesproken. In Bidens steun aan de ruil gaat hij voorbij aan het verzet van het ministerie van Justitie, dat over het algemeen tegen gevangenenruil is.

    Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde de details van de ruil niet, maar zei dat Blinken de zaak in de komende dagen zou bespreken met zijn Russische ambtgenoot, Sergej Lavrov. Dit zal hun eerste gesprek zijn sinds de oorlog in Oekraïne begon.

    Lees ook:

  • Tunesië: nieuwe grondwet aangenomen die macht Kais Saied vergroot

    Tunesië: nieuwe grondwet aangenomen die macht Kais Saied vergroot

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Polio duikt voor het eerst in tien jaar op in Verenigde Staten

    » Redactie La Prensa gedwongen Nicaragua te verlaten wegens vervolging door regime Ortega

    Slechts 27,5 procent van de kiesgerechtigden kwam opdagen

    Afgelopen maandag hebben kiezers in Tunesië in een referendum voor een nieuwe grondwet van president Kais Saied gestemd, meldt Al Jazeera. Volgens een exitpoll van Sigma Conseil stemde 92,3 procent van de kiezers voor de grondwetswijziging die ervoor zorgt dat de populistische president veel meer macht krijgt. De opkomst was echter opvallend laag: slechts 27,54 procent van de 9,3 miljoen kiesgerechtigden kwam opdagen.

    Aanhangers van Saied gingen na de uitslag de straten op om de verkiezingswinst te vieren. De oppositie had daarentegen opgeroepen tot een boycot van het referendum, ‘om geen tekst te legitimeren die een terugkeer naar een dictatoriaal regime mogelijk zou maken’ in Tunesië, de bakermat van de Arabische lente, aldus Al Jazeera. Afgelopen dagen werden er in de hoofdstad al verschillende demonstraties gehouden tegen president Kais Saied, die een jaar aan de macht is.

    Lees ook:

  • Liz Truss en Rishi Sunak laatste twee kandidaten voor Brits premierschap

    Liz Truss en Rishi Sunak laatste twee kandidaten voor Brits premierschap

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Leonor Zalabata Torres wordt de eerste inheemse vrouw die Colombia vertegenwoordigt bij VN

    » Hussein al-Sheikh mogelijk nieuwe president Palestina

    Na vijf stemrondes zijn alleen Truss en Sunak over

    Na vijf stemrondes binnen de Conservatieve Partij zijn er twee kandidaten overgebleven voor de functie van premier van het Verenigd Koninkrijk: minister van Buitenlandse Zaken Liz Truss (46) en ex-minister van Financiën Rishi Sunak (42). Zo’n 160.000 leden zullen de opvolger van de aftredende premier Boris Johnson aanwijzen. Twee televisiedebatten moeten hen helpen bij het maken van hun keuze. De uitslag van de stemming wordt op 5 september bekendgemaakt.

    Volgens The Daily Telegraph leidt Liz Truss de race. Geen enkele andere kandidaat kreeg zoveel stemmen als zij bij de stemming van woensdag en de bookmakers maken haar de favoriet, ook al heeft Rishi Sunak de meeste steun (137) bij de vijf stemmingen, merkt het conservatieve dagblad op. Beide kandidaten zitten dichter op elkaar dan destijds, toen Boris Johnson en Theresa May het op 10 Downing Street gemunt hadden.

    Een van de belangrijkste verschillen tussen de beide conservatieven betreft de belastingverlaging in het huidige economische klimaat. Truss belooft onmiddellijk te verlagen, terwijl Sunak liever nog even afwacht in deze tijden van economische onzekerheid.

    Lees ook:

  • Leonor Zalabata Torres wordt de eerste inheemse vrouw die Colombia vertegenwoordigt bij VN

    Leonor Zalabata Torres wordt de eerste inheemse vrouw die Colombia vertegenwoordigt bij VN

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Hussein al-Sheikh mogelijk nieuwe president Palestina

    » Hittegolven zorgen voor ‘eco-angst’ in Frankrijk

    Colombiaanse president benoemd Zalabata tot ambassadeur

    Op dinsdag 19 juli heeft de Colombiaanse president Gustavo Petro Leonor Zalabata benoemd tot nieuwe ambassadeur bij de Verenigde Naties. Daarmee wordt zij de eerste inheemse vrouw die deze positie bekleedt, meldt El Tiempo. Dergelijke posten zijn in Colombia gewoonlijk voorbehouden aan diplomaten of leden van de conservatieve elite.

    Leonor Zalabata (58), tandarts en mensenrechtenactivist, ‘was een van de weinige inheemse vrouwen die in de jaren zeventig aan de universiteit kon studeren’, aldus de Colombiaanse krant.

    Gustavo Petro, de eerste linkse president in de Colombiaanse geschiedenis, heeft daarnaast twee andere inheemsen aangewezen op officiële posten: Patricia Tobón als hoofd van de afdeling voor herstelbetalingen aan oorlogsslachtoffers, en Giovani Yule als hoofd van het departement voor de restitutie van land.

    Lees ook:

  • Hussein al-Sheikh mogelijk nieuwe president Palestina

    Hussein al-Sheikh mogelijk nieuwe president Palestina

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Saoedi-Arabië stelt luchtruim open voor alle luchtvaartmaatschappijen

    » Hittegolven zorgen voor ‘eco-angst’ in Frankrijk

    Critici beschouwen Al-Sheikh als opvolger Mahmoud Abbas

    Hussein al-Sheikh wordt beschouwd als een mogelijke opvolger van Mahmoud Abbas (87), de president van Palestina, schrijft The New York Times, die onlangs een exclusief interview had met de politicus. Sommige critici noemen hem een ​​‘woordvoerder van de bezetting’.

    Jarenlang hield Al-Sheikh toezicht op de moeizame dagelijkse betrekkingen tussen de Palestijnen op de bezette Westelijke Jordaanoever en het Israëlische leger, een rol die hem impopulair maakte bij het publiek, maar hem wel dichter bij dat publiek bracht, meent de Amerikaanse krant. In mei benoemde Abbas hem voor een hoge post in zijn politieke beweging. De plotselinge opkomst van Al-Sheikh doet analisten en diplomaten speculeren over de vraag of hij wordt klaargestoomd als opvolger.

    Volgens de meest recente opiniepeiling wil slechts drie procent van de Palestijnen dat hij hun leider wordt

    Zijn snelle promoties, zijn regelmatige interactie met Israëlische functionarissen en zijn rijkdom – zijn familie bezit een lucratieve onroerend-goed- en handelsonderneming – hebben van Hussein al-Sheikh een doelwit van Palestijnse kritiek gemaakt. Volgens de meest recente opiniepeiling wil slechts drie procent van de Palestijnen dat hij hun leider wordt.

    Maar voor zijn aanhangers is Al-Sheikh de juiste man in een moeilijke periode: een pragmaticus die het dagelijkse leven van de Palestijnen kan verbeteren in een tijd waarin het grotere doel van een onafhankelijke staat verder lijkt dan ooit. In het interview zegt de politicus dat hij niet denkt dat Israël het serieus meent met het beëindigen van de bezetting, waardoor de Palestijnen geen andere keuze hebben dan te blijven werken binnen de huidige regeling.

    ‘Het beëindigen van de betrekkingen met Israël of het ontbinden van de Palestijnse Autoriteit zou de Palestijnen in een veiligheidsvacuüm kunnen brengen, waardoor ze nog slechter af zijn dan nu,’ zei hij in het interview. ‘Het alternatief is geweld, chaos en bloedvergieten. Ik weet dat de Palestijnen de prijs zouden betalen.’

    Lees ook: