Onderwerpen: Politiek

  • Verenigde Staten voeren luchtaanvallen uit op Houthi’s in Jemen

    Verenigde Staten voeren luchtaanvallen uit op Houthi’s in Jemen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Servië: meer dan 100.000 mensen demonstreren in Belgrado tegen corruptie

    » VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    De rebellen hadden een ban op Israëlische schepen ingesteld

    Dit weekend werd Jemen getroffen door meerdere Amerikaanse luchtaanvallen als reactie op de herinvoering van een ban op Israëlische schepen door de Houthi-rebellen. Zondagochtend maakten de Houthi’s bekend dat de aanvallen verspreid waren over heel Jemen. Hierbij zijn er meer dan vijftig mensen omgekomen, waaronder burgers. De Amerikaanse bombardementen hebben ook woonwijken en elektriciteitscentrales geraakt, meldt Al Mayadeen.

    Een militaire woordvoerder van de Houthi-rebellen zei zondag dat er ballistische rakketten waren afgevuurd op de USS Harry S. Truman, een van de Amerikaanse vliegdekschepen in de Rode Zee, als reactie op de voortdurende bombardementen. Een Amerikaanse ambtenaar van Defensie heeft gemeld dat er tot dusver nog geen aanvallen van de Houthi’s waren waargenomen, aldus Al Arabiya.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Houthi-rebellen, ook wel bekend als de Ansar Allah-groep, controleren een groot deel van Jemen. Sinds 2023 voeren de Houthi’s, die steun ontvangen van Iran, aanvallen uit in de Rode Zee en de Arabische Zee uit protest tegen Israëls genocide in Gaza. Hierbij werden Israëlische schepen onder vuur genomen, aldus Al Mayadeen.

    Sinds het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas hebben de Houthi’s hun aanvallen gepauzeerd. Recent heeft Israël de grenzen van Gaza gesloten en alle humanitaire hulp geblokkeerd. Op 7 maart kondigde rebellenleider Sayyed Abdul-Malik al-Houthi aan dat Israël vier dagen de tijd kreeg om humanitaire hulp weer toegang te geven tot Gaza. Op 11 maart meldde de Houthi-leider dat Israël er niet in was geslaagd om aan hun eisen te voldoen. De Jemenitische aanvallen in de Arabische Zee en Rode Zee zijn daarop weer van start gegaan, bericht het pro-Iraanse nieuwsplatform.

    De Amerikaanse secretaris van Defensie vertelde aan Fox News dat ‘deze militaire operatie pas zal ophouden als de Houthi’s zeggen dat ze stoppen met schieten op onze schepen en op onze drones, maar tot die tijd zal de operatie meedogenloos doorgaan’. De Amerikaanse president Donald Trump heeft Iran gewaarschuwd dat ze moeten stoppen met het steunen van de Houthi-rebellen. ‘Amerika zal jullie verantwoordelijk houden, en we zullen niet aardig zijn,’ dreigde Trump. In een reactie heeft de hoofdaanvoerder van de Islamitische Revolutionaire Garde van Iran (IRGC) laten weten dat de Houthi’s hun eigen beslissingen nemen, aldus het Saudische Al Arabiya.

  • VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    VS: Trump deporteert Venezolaanse bende ondanks rechterlijk verbod

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verenigde Staten voeren luchtaanvallen uit op Houthi’s in Jemen

    » Servië: meer dan 100.000 mensen demonstreren in Belgrado tegen corruptie

    ‘Dit brengt Washington dichter bij een constitutionele crisis’

    De Amerikaanse president zei zaterdag dat hij de Alien Enemies Act wilde gebruiken om leden van de Venezolaanse bende Tren de Aragua die actief zijn op Amerikaans grondgebied het land uit te zetten. Deze wet uit 1798 werd voor het laatst gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog om Japanners te interneren in kampen in de Verenigde Staten. De wet staat de president van de VS toe om burgers van een vijandige natie te arresteren of te deporteren zonder tussenkomst van een rechtbank.

    Trump werd echter algauw teruggefloten door de rechterlijke macht. Volgens Politico beval een federale rechter zaterdag de onmiddellijke opschorting van de uitzettingsprocedure en eiste hij dat de vliegtuigen die al onderweg waren naar El Salvador rechtsomkeert zouden maken en terugkeren naar de VS. De rechter wilde ‘meer tijd om te bepalen of het gebruik van de Alien Enemies Act door Trump onwettig is’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De rechter uit het District of Columbia was van mening dat de wet waarmee de Trump-regering deze snelle deportaties rechtvaardigde niet in vredestijd kon worden toegepast. Toch landden de vliegtuigen zondag in El Salvador. ‘Oeps… te laat,’ grapte Nayib Bukele, de president van El Salvador, op sociale netwerken. Hij werd publiekelijk bedankt voor zijn medewerking door Marco Rubio, de minister van Buitenlandse Zaken.

    Het precieze moment waarop de vliegtuigen daadwerkelijk op de hoogte werden gebracht van de beslissing van de rechter is onduidelijk, maar ‘ongeacht de timing lijkt het bevel van de rechter te zijn genegeerd door de Trump-regering’, aldus The New York Times. De krant merkt op dat de weigering van het Witte Huis om de instructies van de rechterlijke macht op te volgen ‘Washington dichter bij een constitutionele crisis brengt’.

  • Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Groenland bijt van zich af nadat Trump opnieuw zijn annexatieplan te berde brengt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VN-rapport: Israël gebruikt een patroon van seksueel geweld als oorlogswapen

    » Argentinië: demonstraties tegen Milei lopen uit in rellen

    Groenland zal ‘vroeg of laat’ bij de VS horen, aldus Trump

    Tijdens een persconferentie in het Witte Huis op donderdag beweerde Donald Trump opnieuw dat hij Groenland ‘vroeg of laat’ onder de Amerikaanse vlag zal scharen. Toen een journalist hem vroeg naar zijn visie op de annexatie van het grootste eiland ter wereld, antwoordde hij: ‘Ik denk dat het zal gebeuren.’ De inlijving van Groenland was volgens hem in het belang van de ‘internationale veiligheid’. Zijn gesprekspartner, NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte, gaf geen direct commentaar en zei dat hij de NAVO niet in deze zaak wilde ‘meeslepen’. Wel benadrukte hij het strategische belang van het Noordpoolgebied en van de beveiliging daarvan, schrijft CNN.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De politieke leiders van Groenland hebben de expansionistische ambities van Trump unaniem verworpen. Zo kondigde de vertrekkende premier van Groenland Mute Egede donderdag aan dat hij partijleiders zou oproepen om hun verzet tegen het Amerikaanse annexatieplan kracht bij te zetten, meldt CNN. ‘De president van de Verenigde Staten heeft opnieuw het idee geopperd (…) Genoeg is genoeg,’ reageerde Egede op Facebook. Jens Frederik Nielsen, leider van de Groenlandse Demokraatit-partij, die de laatste parlementsverkiezingen won, hekelde de ‘ongepaste’ uitspraken van Trump en riep op tot eenheid tegenover druk van buitenaf.

  • Irak: leider van de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) roept op tot ontwapening

    Irak: leider van de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) roept op tot ontwapening

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: Israël snijdt na humanitaire hulp nu ook de stroomvoorziening af

    » Rusland voert aanvallen op Oekraïne op en herovert drie dorpen in Koersk

    De oproep van Öcalan zorgt voor veel reacties

    Op donderdag 27 februari kondigde de leider en oprichter van de Koerdische Arbeiderspartij (PKK), Abdullah Öcalan, aan dat de militaire vleugel van de partij zich moet ontbinden. Een delegatie van de Turkse-Koerdische Democratische Partij (DEM) las Öcalans aankondiging voor na een bezoek aan de Imrali-gevangenis waar hij al 25 jaar vast zit, meldt Ennabbaladi. Mazloum Abdi, leider van de Syrische Democratische Troepen (SDF) [een Koerdische partij in Noord-Syrië], reageerde de volgende dag met de melding dat Öcalans bericht enkel gericht was op de PKK, en niet op de strijdkrachten van de SDF. De PKK wachten voorlopig op verdere berichtgeving voordat ze de wapens neerleggen.

    Devlet Bahçeli, de leider van de Turkse Partij van de Nationale Beweging (MHP), zei gisteren dat Öcalans oproep tot ontwapening gerespecteerd moet worden door alle partijen, bericht het Turkse dagblad Hürriyet. Volgens Bahçeli legt Öcalan een duidelijk verband tussen alle Koerdische groepen en zijn er geen vrijstellingen. ‘De ontwapening van de terroristische organisaties met al haar uitbreidingen en connecties is een noodzaak en er is geen vervanging voor,’ aldus de MHP-leider.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een interview met het Irakese nieuwsplatform Al-Hurra vertelt Najeeb Khaled dat Öcalans oproep weinig impact heeft. Hij is een inwoner van Noord-Irak en volgens hem is het gewapend conflict tussen de Koerden en de Turken ‘nog steeds aan de gang’. Turkse vliegtuigen ‘voeren nog dagelijks zoektochten uit naar leden van de partij’. Hij voegt toe dat hij hoopt ‘dat het vredesproces tussen Turkije en de PKK snel van de grond zal komen’.

    Het Irakese parlement probeert druk uit te oefenen om Turkse troepen te verdrijven uit de regio Koerdistan en de rest van Irak. Het Irakese parlementslid Karim Al-Muhammadawi vindt dat de Turkse aanwezigheid in Irak ‘niet langer gerechtvaardigd is’, na de oproep tot ontwapening van de PKK. De Turkse politieke analist Muhannad Hafizoglu benadrukt dat Ankara de militaire operaties niet zal stoppen zolang de PKK niet volledig ontwapend is. Hij voegt daaraan toe dat Turkije deel uitmaakt van een regionale vierpartijenmacht om terrorisme te bestrijden. Dit bemoeilijkt het sluiten van het twintigtal Turkse militaire bases in Irak, aldus het Irakese nieuwsplatform.

    De PKK werd opgericht in 1978 en is vooral actief in Noord-Irak. De partij wordt door Turkije, de VS en Europa beschouwd als een terroristische organisatie.

  • Tunesië: president Saïed stelt massaproces tegen oppositie uit

    Tunesië: president Saïed stelt massaproces tegen oppositie uit

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canadese autosector tijdelijk vrijgesteld van Amerikaanse importtarieven

    » Griekenland: heftige anti-regeringsprotesten in Athene twee jaar na treinramp

    Kaïs Saïed heeft de juridische macht geheel onder controle

    Op 4 maart verzamelden familieleden en activisten zich voor de rechtbank om te protesteren tegen een massaproces van tweeënvijftig advocaten en oppositieleiders. De veroordeelden worden beschuldigd van het beramen van een samenzwering tegen de staatsveiligheid. Ze mochten niet aanwezig zijn bij de hoorzitting en moesten digitaal vanuit de gevangenis getuigen, meldt Jeune Afrique.

    De advocaten van de verdediging eisten dat alle beschuldigden onmiddellijk werden vrijgelaten, waarop de hoorzitting nogmaals werd uitgesteld tot 11 april. ‘Ik weiger deel te nemen aan deze farce,’ zei de beschuldigde advocaat en activist Ayachi Hammami tegen de rechter. Hij was minister in het eerste kabinet van president Kaïs Saïed en wordt nu vervolgd omdat hij eind 2022 openlijk kritiek uitte op het ministerie van Justitie, aldus het Afrikaanse nieuwsplatform.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In 2021 kondigde de Tunesische president een noodsituatie aan en liet hij het parlement en het hooggerechtshof ontbinden. In 2023 bestempelde Saïed de beschuldigden als ‘verraders en terroristen’ en de rechters die ze vrijspreken zouden handlangers zijn. Ongeveer twintig van de beschuldigden zijn gevlucht naar het buitenland en de rest zit gevangen in Tunesië, bericht Middle East Monitor.

    Mensenrechtenorganisaties zien dit proces als het bewijs dat Saïed de volledige controle over de juridische macht heeft. Door zijn controle over de rechtbanken heeft de Tunesische president oppositieleiders aan beide kanten van het politieke spectrum buitenspel gezet, merkt Al Jazeera op. ‘We hebben te maken met een van de grootste juridische schandalen ooit,’ zegt Bassam Trifi, het hoofd van de Tunisian League for the Defence of Human Rights.

  • Griekenland: heftige anti-regeringsprotesten in Athene twee jaar na treinramp

    Griekenland: heftige anti-regeringsprotesten in Athene twee jaar na treinramp

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tunesië: president Saïed stelt massaproces tegen oppositie uit

    » Canadese autosector tijdelijk vrijgesteld van Amerikaanse importtarieven

    Er werden molotovcocktails naar de politie gegooid

    Terwijl de Griekse oppositie woensdag een motie van afkeuring indiende tegen de regering wegens haar reactie op de treinramp in februari 2023, waarbij zevenenvijftig doden vielen, joeg de politie buiten een demonstratie voor het parlement uiteen met traangas en verdovingsgranaten. De situatie ontaardde snel nadat demonstranten vuilnisbakken in brand staken, meldt de Engelstalige Griekse website eKathimerini. ‘Gemaskerde individuen gooiden molotovcocktails naar de oproerpolitie,’ aldus het medium.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In totaal werden tweeëndertig mensen gearresteerd, meldt de site. Terwijl het gerechtelijk onderzoek naar het treinongeluk gestagneerd is, wordt de regering er door de oppositie en maatschappelijke organisaties herhaaldelijk van beschuldigd haar verantwoordelijkheid te verdoezelen. Ze wordt ervan beschuldigd de plaats van het ongeval te hebben schoongeveegd en zo substantieel bewijs over de oorzaken van de tragedie te hebben laten verdwijnen.

    Op 28 februari 2023 kwam een vertraagde intercitytrein die van Athene naar Thessaloniki reisde frontaal in botsing met een intermodale trein die op hetzelfde stuk spoor in tegengestelde richting reed. Als gevolg van de botsing ontspoorden beide treinen gedeeltelijk. Met zevenvijftig doden, meer dan vijfentachtig gewonden en vijftig à zestig vermiste of niet-geïdentificeerde lichamen is het ongeluk de dodelijkste treinramp uit de Griekse geschiedenis.

  • Palestijnen moeten zelf hun leiders kiezen

    Palestijnen moeten zelf hun leiders kiezen

    Het huidige Palestijnse leiderschap wordt ofwel als afwezig beschouwd, ofwel als onwettig. Als de oorlog is afgelopen moet het niet alleen maar in een nieuw jasje worden gestoken, er moet verandering komen.

    Sinds de afkondiging van een staakt-het-vuren in Gaza richt een groot deel van de wereld zich op de directe gevolgen van de vernietiging in de strook. De discussie gaat vooral over de vraag welke instanties hulp zullen verlenen, hoe een begin met de wederopbouw kan worden gemaakt, welke internationale actoren een rol kunnen spelen en wat de voorwaarden voor het fragiele staakt-het-vuren moeten zijn.

    Dat zijn allemaal belangrijke kwesties. Maar één ding ontbreekt aan deze discussie en aan het staakt-het-vurenakkoord, namelijk de Palestijnen zelf en hun politieke agenda. Ook zullen de volgende vragen moeten worden gesteld: wat zal er na het einde van deze oorlog met de Palestijnse nationale beweging gebeuren? Wie zal namens de Palestijnen spreken en onderhandelen over de voorwaarden voor mogelijke overeenkomsten met Israël? Zijn de eerdere onderhandelingskaders nog wel relevant?

    Natuurlijk zijn de Palestijnen opgelucht dat het staakt-het-vuren eindelijk is afgekondigd, na vijftien maanden van onvoorstelbare verwoesting die door veel experts als genocide wordt omschreven. De oorlog heeft de Nakba, de etnische zuivering van 1948 waarbij ongeveer 750.000 Palestijnen uit hun huizen werden verdreven, in omvang overtroffen.

    Ernstige zorgen

    Over de voorwaarden voor het staakt-het-vuren bestaan ernstige zorgen. Volgens één expert kan de overeenkomst in feite een ‘wurgcontract’ zijn, bedoeld om een pauze in de gevechten in te lassen en tegelijkertijd de feitelijke situatie ter plaatse te veranderen. Dat Israël op precies hetzelfde moment een militaire repressiecampagne op de Westelijke Jordaanoever heeft gelanceerd, Operatie Iron Wall, is bijzonder alarmerend. En een tweede regering-Trump, die geheel achter volledige Israëlische overheersing van de Westelijke Jordaanoever staat, bevestigt de Palestijnse angsten alleen maar. Het akkoord spreekt zich niet uit over de kwestie van Palestijns bestuur. De voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken had geopperd dat de Palestijnse Autoriteit, gesteund door internationale partners, toezicht zou kunnen houden op het gebied, maar daarover moet nog worden onderhandeld.

    Desondanks zien veel Palestijnen de huidige situatie tot op zekere hoogte als een overwinning. De bevolking van Gaza is massaal ontheemd maar niet verdreven. Na hier met klem om te hebben gevraagd is hun toestemming verleend om terug te keren naar wat er over is van hun huizen in het noorden van de strook. Bovendien zijn de identiteit en het nationalisme van de Palestijnen nog springlevend en is de wereldwijde steun voor en erkenning van de Palestijnse rechten het afgelopen oorlogsjaar alleen maar toegenomen. Dat zijn allemaal opmerkelijke ontwikkelingen.

    Dit brengt ons bij de grootste crisis waardoor de interne Palestijnse politiek nu wordt getroffen: een leiderschap dat in vele ogen afwezig of onwettig is.

    Palestijnse Autoriteit

    Het Palestijnse leiderschap kent momenteel twee vormen. Er is het politieke bureau van Hamas, waarvan het waarnemend hoofd onderhandelt in Qatar, en de door Fatah gerunde Palestijnse Autoriteit in Ramallah. Geen van beide heeft tot dusver het heft in handen genomen of duidelijk gemaakt hoe ze de aanspraken op een nationale Palestijnse staat in de toekomst willen realiseren. Dat er twee actoren zijn die beweren het volk te vertegenwoordigen is tekenend voor de politieke stagnatie waarmee de Palestijnen worden geconfronteerd.

    Sinds het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw mag de door Fatah gerunde Palestijnse Autoriteit (PA), met steun van de VS en in samenwerking met Israël, delen van de Westelijke Jordaanoever besturen. Deze instantie heeft voortdurend aangedrongen op internationale legitimiteit, maar al die tijd geweigerd verkiezingen te houden of duidelijk verantwoording aan de Palestijnen af te leggen. 

    Fatah heeft alternatieve leiderschapskandidaten en tegenstanders van de zittende president Mahmoud Abbas buitenspel gezet. Belangrijk is dat de PA de Palestijnen niet heeft kunnen beschermen tegen het toegenomen geweld van Israëlische kolonisten en militairen. Extra schokkend is het dat de PA Israël heeft geholpen bij de veiligheidscoördinatie en geweldpleging tijdens de oorlog in Gaza. Maar zolang ze haar rol als veiligheidscoördinator voor Israël bleef vervullen, maalde niemand in de internationale gemeenschap erom dat de PA voor haar eigen volk haar legitimiteit allang had verloren.

    De afgelopen vijftien maanden is gebleken dat deze status quo nooit houdbaar is geweest

    Hamas daarentegen kreeg de touwtjes in Gaza in handen nadat het in 2006 de Palestijnse parlementsverkiezingen had gewonnen en greep de macht in de Gazastrook toen die verkiezingsresultaten niet door de VS en hun bondgenoten werden erkend. Sindsdien heeft niemand in de internationale gemeenschap iets willen doen aan het feit dat de Palestijnse gebieden afzonderlijk worden bestuurd, of dat de mensen in Gaza een zware blokkade hebben moeten doorstaan sinds Hamas de controle over de strook overnam. Tot 7 oktober 2023 vertrouwden de beleidsmakers erop dat het ‘gewelddadige evenwicht’ tussen Hamas en Israël wel zou standhouden en dat deze status quo van gedeeld bestuur, niet-aansprakelijk leiderschap en een gebrek aan politieke oplossingen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict houdbaar zou blijven.

    De afgelopen vijftien maanden is gebleken dat deze status quo nooit houdbaar is geweest. We weten dat het Palestijnse volk aandringt op zelfbestuur en zelf zijn zaken wil regelen, ook met onmiddellijke ingang in Gaza. Misschien zijn de twee belangrijkste Palestijnse facties zich van dit algemene gevoelen bewust en hebben ze daarom samen besloten een technisch comité op te richten dat zich na het staakt-het-vuren met de dienstverlening in de Gazastrook zal bezighouden. Of dit comité in het akkoord zal worden opgenomen is overigens nog maar de vraag.

    Dus wat nu? Een meerderheid van de Palestijnen is tegen het idee dat de Palestijnse Autoriteit als enige Gaza zal besturen. De PA wordt verantwoordelijk gehouden voor de verslechtering van de levensomstandigheden en de nationale zaak. PA-instellingen leveren weliswaar een aantal basisdiensten, maar het is in het Palestijnse discours inmiddels gebruikelijk om Abbas en de PA ervan te beschuldigen dat ze de Palestijnse zaak verraden.

    Legitimiteit Hamas

    Het is belangrijk om te erkennen dat Hamas sinds het begin van de oorlog enige legitimiteit onder de Palestijnen heeft verworven, ook al blijft de internationale verontwaardiging groot en spreken de VS en hun bondgenoten van een terroristische organisatie. Uit opiniepeilingen blijkt dat de organisatie momenteel meer steun geniet dan vóór de aanslagen van 7 oktober, waarschijnlijk omdat oorlog er nu eenmaal toe leidt dat mensen zich onder één vlag scharen. In september 2023 vond 27 procent van de ondervraagde Palestijnen dat Hamas het meest in aanmerking kwam om het Palestijnse volk te vertegenwoordigen en te leiden, tegen 43 procent in september 2024. De laatste peiling wijst echter ook uit dat een derde van de Palestijnen vindt dat geen van beide partijen voor het leiderschap in aanmerking komt. Ook geeft de meerderheid van de Palestijnen er de voorkeur aan dat beide partijen na de oorlog een eenheidsregering vormen. Het idee om terug te keren naar een gedeeld bestuur, waarbij de ene organisatie Gaza in handen heeft en de andere de Westelijke Jordaanoever, is onbestaanbaar voor de velen voor wie de eenheid van Palestina op de eerste plaats komt.

    Ten slotte is het belangrijk op te merken dat maar weinig Palestijnen instemmen met interventie van buitenaf. Dit staat haaks op de plannen van bijvoorbeeld de Verenigde Arabische Emiraten, volgens welke Arabische troepen in samenwerking met Israël Gaza zouden ‘veiligstellen’ na een staakt-het-vuren.

    Gemakkelijke antwoorden bestaan hier niet. Duidelijk is in elk geval dat de Palestijnen hun buik vol hebben van de status quo en dat elke poging om de huidige leiderschaps- en bestuursstructuren alleen maar in een nieuw jasje te steken in hun ogen geen genade zal vinden.

    Als politieke en beleidsmatige oplossingen uitblijven, zal de gewapende actie onvermijdelijk toenemen

    Het is verbazingwekkend dat na meer dan een jaar oorlog één simpel feit niet duidelijk is geworden: een oplossing voor dit conflict is onmogelijk zonder het Palestijnse volk. En wie denkt dat de Palestijnen niet zullen reageren op de existentiële bedreigingen voor hun leven en identiteit als gevolg van bombardementen, repressie, aanvallen van kolonisten en wat al niet meer, maakt zichzelf iets wijs. Als politieke en beleidsmatige oplossingen uitblijven, zal de gewapende actie onvermijdelijk toenemen. Dat hebben we ook gezien op de Westelijke Jordaanoever en minister Blinken verklaarde begin januari al dat Hamas bijna net zoveel nieuwe militanten had gerekruteerd als het had verloren. Het zou voor iedereen bijzonder verontrustend moeten zijn dat de omstandigheden die aan deze oorlog voorafgingen alleen maar zijn verslechterd.

    Oplossingen zijn alleen houdbaar als de Palestijnse samenleving erachter staat. Dat betekent dat de Palestijnen zelf hun leiderschap moeten kunnen kiezen, zodat degenen die namens hen onderhandelen in hun ogen legitiem zijn. Het betekent ook dat de Palestijnen de ruimte moeten krijgen om intern te onderhandelen, zonder represailles en moorden, zodat de keus ruimer is dan alleen Fatah of Hamas. En het betekent ten slotte dat de internationale gemeenschap gedurfde en creatieve oplossingen serieus moet nemen, in plaats van de Palestijnse agenda te negeren.

    Alleen dan zal de huidige crisis van lijden en verwoesting in Gaza worden opgelost, en alleen dan zal er langdurige vrede komen.  

  • Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Trump in toespraak voor Congres: ‘Ik heb nu al meer bereikt dan anderen in vier jaar’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-astronauten keren terug na negen maanden in de ruimte

    » Caïro: Arabische Liga komt bij elkaar om plan over toekomst Gaza op te stellen

    In de speech kwamen de gebruikelijke stokpaardjes langs

    De Amerikaanse president hield dinsdagavond een toespraak voor het Congres die ongeveer 105 minuten duurde en waarin zijn campagnethema’s voortdurend aan de orde kwamen. Vanaf het begin, na de gebruikelijke dankbetuigingen, kondigde Donald Trump aan dat ‘Amerika weer terug is’ en waarschuwde hij dat, hoewel zijn regering in drieënveertig dagen meer had bereikt ‘dan de meeste anderen in vier of acht jaar’, ze ‘nog maar net begonnen’ was. Hij herhaalde zijn ambitie om een ‘nieuwe gouden eeuw’ voor Amerika in te luiden, zoals hij bij zijn inauguratie had gedaan. In de zaal scandeerden de Republikeinen ‘USA, USA, USA’, volgens Fox News.

    In het bijzijn van J.D. Vance, zijn vicepresident, en Mike Johnson, de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, die nadrukkelijk reageerden op elk woord van de bewoner van het Witte Huis, sprak hij over de situatie aan de grens, waarbij hij zei dat er nog nooit zo weinig illegale immigranten de grens waren overgestoken. De Democraten wilden nieuwe wetgeving om de grenscrisis aan te pakken, zei hij, ‘en het lijkt erop dat we eigenlijk alleen maar een nieuwe president nodig hadden’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Politico merkt op dat hij ‘slechts twintig seconden besteedde aan een van de meest prangende kwesties voor Amerikanen: de prijs van eieren, waarvan hij zijn voorganger de schuld gaf’. Hij ging al snel weer over op het prijzen van de Amerikaanse economie en sprak over het optimisme binnen het bedrijfsleven. ‘Hoewel tal van studies aantonen dat bedrijfsleiders vertrouwen hebben, tonen consumenten in plaats daarvan tekenen van bezorgdheid,’ nuanceert The Wall Street Journal.

    The New York Times beschrijft ook dat verschillende Republikeinen ‘beleefd applaudisseerden’ toen hij het had over de importtarieven en hun – volgens Trump positieve – impact op de economie. Republikeinen zijn geen fan van importheffingen, aldus de krant. Ook de boeren maken zich zorgen over de invoertarieven. Behalve de genoemde onderwerpen ging Trump in zijn speech ook in op transgendersporters en zijn claims op Groenland en het Panamakanaal.

  • Canada maakt zich klaar voor invoertaksenstrijd met VS

    Canada maakt zich klaar voor invoertaksenstrijd met VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Eén dode en enkele gewonden na vuurgevecht aan grens Afghanistan en Pakistan

    » DR Congo: 131 ziekenhuispatiënten uit Goma gekidnapt door M23

    Na Trumps nieuwe invoertaksen begint Canada aan een tegenoffensief

    Gisteren kondigde president Trump aan dat zijn plan om 25 procent aan invoertaksen te heffen op Mexicaanse en Canadese goederen op dinsdag middernacht in werking treedt. Trumps nieuwe invoertaksen hebben betrekking op alle goederen die Canada naar de VS exporteert en kunnen leiden tot inflatie en economische wanorde, meldt CBC.

    De premier van Canada Justin Trudeau reageerde met een tegenoffensief van dertig miljard dollar aan invoertaksen op Amerikaanse goederen. ‘Terwijl we de VS aanmoedigen om de tarieven te heroverwegen, zal Canada blijven staan voor haar economie, haar banen, haar arbeiders en een eerlijke overeenkomst,’ zei Trudeau tijdens een persconferentie. ‘Onze taksen zullen standhouden tot de VS hun tarieven opheffen.’

    De Amerikaanse president beweert dat Canada een toename aan fentanylsmokkel en illegale migratie heeft toegelaten. Canada heeft in de afgelopen maanden de grenscontroles aangescherpt en de resultaten zijn zichtbaar. Aan de grens met de VS is illegale migratie met 90 procent gedaald en fentanylsmokkel wordt steeds vaker onderschept, aldus de Canadese omroep.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De premier van Ontario Doug Ford zegt dat hij bereid is om alles te doen om Trump op zijn beslissing terug te laten komen. ‘Als ze Ontario willen vernietigen, dan zal ik alles doen – zelfs het stil leggen van hun energievoorraad – met een lach op mijn gezicht.’ In een toespraak eind vorige maand waarschuwde Tiff Macklem, gouverneur van de Bank of Canada, dat ‘de economische gevolgen van een langdurig handelsconflict zeer ernstig zouden zijn’.

    Matthew Holmes, vicepresident en het hoofd van beleid bij de Canadese Kamer van Koophandel, zei dat Trump al onomkeerbare schade heeft toegebracht aan de bilaterale handelsrelatie met zijn ‘tariefdreigementen’. ‘We hebben een lange weg af te leggen voordat Canada en de VS weer betrouwbare economische partners worden,’ zei Holmes.

  • VS: JD Vance begroet met pro-Oekraïense protesten tijdens skivakantie in Vermont

    VS: JD Vance begroet met pro-Oekraïense protesten tijdens skivakantie in Vermont

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Groot-Brittannië neemt het voortouw op Europese defensietop in Londen

    » Film Anora met afstand de grote winnaar bij de Oscaruitreikingen

    Gezin Vance zou op een onbekende locatie verblijven

    Vlak na de intense gesprekken tussen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en de Amerikaanse president Donald Trump op vrijdag 28 februari ging de Amerikaanse vicepresident J.D. Vance op skivakantie naar Vermont. Bij aankomst werd de familie Vance begroet door een groep pro-Oekraïense demonstranten, meldt NDTV.

    Honderden demonstranten verzamelden zaterdagochtend voor een protest tegen het bezoek van de vicepresident aan de Republikeinse staat. Ze hielden Oekraïense vlaggen vast en borden met slogans zoals ‘Vermont steunt Oekraïne’ of ‘Internationale teleurstelling’. Een week voor de felle gesprekken in het Oval Office was er al een demonstratie gepland tegen de regering-Trump en Vance. Velen voegden zich bij de protesten na Zelensky’s bezoek aan het Witte Huis, aldus The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vicepresident Vance leidde het gesprek vorige vrijdag voordat Trump aanwezig was. Vance prees president Trump voor zijn diplomatische oplossingen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. ‘Over wat voor diplomatie, JD, heeft u het?’ vroeg Zelensky kritisch tijdens het gesprek. ‘Het soort diplomatie dat een einde zal maken aan de vernietiging van uw land,’ antwoorde Vance bruusk. Hij voegde eraan toe: ‘Beste president, met alle respect, ik vind het respectloos van u om het Oval Office te bezoeken en zulke zaken proberen te betwisten voor de Amerikaanse media.’

  • Waarom jongeren steeds minder vertrouwen hebben in de democratie

    Waarom jongeren steeds minder vertrouwen hebben in de democratie

    Het fascisme uit de jaren dertig veroorzaakte een genocidale oorlog. Inmiddels zijn de herinneringen vervaagd, net als het stigma dat aan extreemrechts kleeft. En dat is gevaarlijk voor de democratie.

    Overal ter wereld sterft de democratie uit. Dit klinkt misschien als paniekzaaierij, en roept op zijn minst een aantal vragen op. Want wat betekent dat eigenlijk? Komen er dan geen verkiezingen meer? Wordt de oppositie als crimineel afgespiegeld? Als dat de maatstaven zijn, is het Rusland van Vladimir Poetin nog altijd een democratie. Er zijn namelijk zes politieke partijen vertegenwoordigd in de Doema, het federale parlement, en er zijn in Rusland meer dan twintig geregistreerde politieke partijen. Maar zoals je waarschijnlijk begrijpt, is Rusland geen democratie: het is een natie die van een autoritair naar een totalitair regime afglijdt. Sinds Stalins tijd werden er niet zo veel Russen om politieke redenen vervolgd.

    Het geloof in de democratie is onmiskenbaar op zijn retour. Uit nieuw onderzoek blijkt dat een vijfde van de Britten onder de vijfenveertig gelooft dat het land het best kan worden bestuurd door ‘een sterke leider die zich niet druk hoeft te maken over verkiezingen’, terwijl dit onder hun oudere landgenoten 8 procent is. Deze cijfers weerspiegelen wereldwijde trends.

    Uit een onderzoek van Cambridge-onderzoekers in 2020, uitgevoerd in honderdzestig landen, bleek dat jongere generaties steeds minder vertrouwen hebben in de democratie. Daarnaast toonde een analyse van het Pew Research Center aan dat in 2024 bijna twee derde van de burgers in twaalf hoge-inkomenslanden ontevreden was over de democratie, een aanzienlijke stijging ten opzichte van net onder de helft in 2017.

    Economische uitsluiting

    Waar komt dit vandaan? Het Cambridge-onderzoek concludeerde dat economische uitsluiting een belangrijke reden was voor ontevredenheid onder jongeren. We kunnen een wijze les trekken uit het geval van Rusland. Toen de Sovjet-Unie uiteenviel, verklaarde de nieuwe Russische president, Boris Jeltsin, in 1990: ‘We zorgen ervoor dat de levensstandaard van de mensen niet daalt, en in feite moet die op den duur kunnen stijgen.’

    Binnen vier jaar werd het reële inkomen van Russen gehalveerd, en door de schoktherapie-beleidsmaatregelen belandden 32 miljoen Russen in armoede. In 2021 sprak nog slechts 16 procent van de Russen zich uit voor ‘het westerse model van democratie’. De chaos van het vrijemarktkapitalisme werd gepresenteerd als democratie, wat leidde tot een diep gevoel van desillusie – iets waar Poetin handig op inspeelde.

    Jonge Britten zijn het slachtoffer geworden van een beleid waar de meesten van hen nooit voor hebben gekozen

    Groot-Brittannië heeft niet geleden onder de verschrikkingen van het Rusland van de jaren negentig. Toch vormde de giftige combinatie van neoliberaal economisch beleid en bezuinigingen een zware last voor de jongeren. Het thatcherisme beloofde vrijheid, maar leverde in plaats daarvan onzekerheid op. Stabiele banen zijn verdwenen, huurprijzen zijn gestegen, lonen gedaald, de jeugdzorg is gedecimeerd en afgestudeerden worden geconfronteerd met torenhoge schulden voor het volgen van een universitaire studie.

    Jonge Britten zijn het slachtoffer geworden van een beleid waar de meesten van hen nooit voor hebben gekozen. Het is geen wonder dat democratie steeds meer aan aantrekkingskracht verliest voor hen en voor hun leeftijdsgenoten in andere landen die evengoed lijden onder het neoliberalisme. In Frankrijk bijvoorbeeld zegt bijna een derde van de jongeren het vertrouwen in de democratie te hebben verloren.

    Maar er is nog iets anders aan de hand. Neem de Verenigde Staten. De jaren zestig en zeventig vormden de ideale voedingsbodem voor de opkomst en triomf van een Trump-achtig figuur. De economie zat in een crisis: een giftige mix van hoge inflatie en stagnerende groei. Er vonden agressieve racistische protesten plaats tegen de burgerrechtenbeweging en er waren rellen door heel de VS. Er was ook veel meer criminaliteit en geweld, met een verdubbeling van het aantal moorden tussen het midden van de jaren zestig en het einde van de jaren zeventig.

    Nadat bijna zestigduizend Amerikaanse soldaten omkwamen in de oorlog in Vietnam, eindigde het conflict in een pijnlijke nederlaag en ontstond het gevoel dat de macht van de VS aan het afbrokkelen was. Het verzet tegen links was veel wijdverspreider, zoals blijkt uit de Hard Hat Riot van 8 mei 1970, toen in New York antioorlogsdemonstranten door honderden bouwvakkers werden belaagd. 

    Een vervaagd verleden

    De persoon die in die tijd het dichtst in de buurt van Trump nu kwam was George Wallace, een racist en aanhanger van segregatie, zij het nog altijd minder grof en leugenachtig dan de huidige gekozen president. Hij haalde 13,5 procent in de presidentsverkiezingen van 1968, en de VS kregen uiteindelijk Richard Nixon als president en daarna Ronald Reagan, een rechtse rakker van een heel ander soort. 

    Toch vertoonden de VS van de jaren zestig en zeventig veel minder ontvankelijkheid voor fascistische sympathieën dan in de jaren dertig. Charles Coughlin, een priester met nazisympathieën, had 30 miljoen luisteraars voor zijn radioshow op een Amerikaanse bevolking van minder dan 130 miljoen. Uit één opiniepeiling leek naar voren te komen dat hij wat populariteit en invloed betreft enkel voor president Franklin D. Roosevelt onderdeed.

    Het stigma dat kleeft aan dictatuur en extreemrechts is verminderd

    Wat is er dan veranderd? De schaduw van het fascisme uit de jaren dertig, dat resulteerde in een genocidale vernietigingsoorlog, verliest aan kracht. Het stigma dat kleeft aan dictatuur en extreemrechts is verminderd. Amerikaanse kiezers uit de jaren zeventig waren misschien diep gedesillusioneerd, maar een Trump zouden ze te veel naar Mussolini vinden neigen, of zelfs een Hitler. Van deze angst is nu geen sprake meer.

    De democratie onder het kapitalisme wordt altijd al sterk ingeperkt door bedrijfsbelangen en plutocraten die veel meer macht hebben dan de gemiddelde kiezer. Wanneer het kapitalisme in een crisis belandt, zoals in 2008, wekken de fundamentele tekortkomingen ervan de woede op van het volk. Het gaat erom wie hiervan profiteert. Extreemrechts heeft een verbijsterend succesvolle sociale mediastrategie ontwikkeld die steeds meer volgelingen radicaliseert, terwijl links lichtjaren achterloopt.

    Mensen hebben alle reden om woedend te zijn, maar hun woede is verkeerd gericht. Het geloof in de democratie brokkelt af als gevolg van een falend economisch systeem, en als er geen overtuigende antwoorden op deze crisis komen, kan dat fataal blijken te zijn.

  • VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    VS: Trump-regering ontmantelt agentschap USAID

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: conservatieve CDU/CSU van Friedrich Merz wint de verkiezingen

    » Zelensky gaat niet akkoord met deal Washington over mineralen

    Trump wil bijna alle werknemers ontslaan of op non-actief stellen

    Onder leiding van het Department of Government Efficiency van Elon Musk heeft de regering van Donald Trump maatregelen genomen om USAID (het agentschap voor internationale ontwikkeling van de Verenigde Staten) te ontmantelen, meldt Al Jazeera. De website van de humanitaire organisatie meldde dat op zondag 23 februari om 11:59 PM EST alle werknemers wereldwijd ‘in administratief verlof’ zullen gaan, met uitzondering van mensen in kritieke functies.

    De maatregel volgt nadat een Amerikaanse rechter de regering-Trump vrijdag de bevoegdheid gaf om een plan door te voeren om duizenden USAID-medewerkers binnen dertig dagen uit het buitenland terug te roepen. ‘Voor personeel in het buitenland heeft USAID een vrijwillig, door het agentschap gefinancierd terugkeerreisprogramma en andere voordelen in gedachten,’ meldde het agentschap. Voor de 1600 werknemers op Amerikaanse bodem volgde het ontslag per direct na de melding.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Musk en andere Trump-aanhangers is het agentschap een frauduleuze organisatie en een ‘addersnest van radicaal-linkse marxisten die Amerika haten’. USAID-functionarissen en humanitaire hulpverleners hebben de beslissing bekritiseerd en gewaarschuwd dat het verdwijnen van de hulporganisatie miljoenen kwetsbare mensen wereldwijd zal schaden. Marcia Wong, voormalig adjunct-assistent-directeur van het Bureau voor Humanitaire Hulp van USAID, noemde het besluit ‘een kortzichtige, risicovolle en eerlijk gezegd domme daad’.

    USAID werd opgericht in 1961 door de toenmalige Amerikaanse president John F. Kennedy en is de grootste donor van humanitaire hulp ter wereld.

  • Oostenrijk: extreemrechtse FPÖ ziet af van coalitie met conservatieve ÖVP

    Oostenrijk: extreemrechtse FPÖ ziet af van coalitie met conservatieve ÖVP

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël dreigt met nieuwe oorlog als Hamas gijzelaars niet voor zaterdagmiddag vrijlaat

    » Rio de Janeiro: fabriek voor carnavalskostuums gaat in vlammen op

    De ÖVP verwijt de FPÖ gebrek aan compromisbereidheid

    Woensdag gaf de Oostenrijkse Vrijheidspartij (FPÖ) onder leiding van Herbert Kickl het idee op om een regering te vormen met de conservatieve Oostenrijkse Volkspartij (ÖVP), waarmee een einde kwam aan dagen van spanning en beschimpingen. Iets meer dan een maand geleden begonnen de onderhandelingen tussen de extreemrechtse partij, die voor het eerst aan het langste eind trok met bijna 29 procent van de stemmen bij de parlementsverkiezingen in september, en de rechtse partij (26,3 procent). De conservatieven van de ÖVP verweten Kickl woensdag ‘machtswellust’ en ‘onverzettelijkheid’ tijdens de gesprekken.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Hij werd waarschijnlijk geïnspireerd door zijn grote rolmodel Donald Trump, die momenteel meedogenloos het principe van het Anglo-Amerikaanse meerderheidssysteem (‘The winner takes it all’) toepast,’ analyseert Der Standard. ‘Maar Kickl vergeet één ding: zo werkt het in Oostenrijk niet. Tachtig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog kan het niet vaak genoeg herhaald worden: dit land is gebouwd en herbouwd op basis van compromissen,’ benadrukt het Oostenrijkse dagblad. ‘s Avonds riep Herbert Kickl op tot ‘zo snel mogelijke nieuwe verkiezingen’. Links en de liberalen hebben al voorgesteld dat de conservatieven opnieuw met extreemrechts om tafel gaan om een terugkeer naar de stembus te voorkomen.

  • Trump ontzegt Palestijnen terugkeerrecht en wil Gaza omtoveren tot luxeoord

    Trump ontzegt Palestijnen terugkeerrecht en wil Gaza omtoveren tot luxeoord

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk en investeerders doen bod om OpenAI over te nemen

    » New York: proces tegen de vermeende aanvaller van Salman Rushdie begonnen

    Hij wil van Gaza een ‘Rivièra’ zonder Palestijnen maken

    Donald Trump is van plan om Gaza over te nemen, meldt Der Tagesspiegel. Palestijnen hebben in dat geval niet het recht om terug te keren, zei de Amerikaanse president maandag in een interview met Fox News. ‘Ik neem het in bezit,’ aldus Trump, verwijzend naar de Gazastrook, die verwoest is door de oorlog tussen Hamas en Israël. Zijn idee is dat de twee miljoen Palestijnen die in de Gazastrook wonen, worden gehuisvest in landen zoals Egypte en Jordanië. Hij denkt dat die landen wel bereid zijn tot een deal: ‘We geven ze miljarden dollars per jaar.’

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Vorige week maakte Trump zijn plan om Gaza over te nemen al kenbaar, tijdens het bezoek van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu aan Washington. Hij zei dat de VS van plan zijn de Gazastrook ‘op lange termijn’ over te nemen. Hij ziet de gebombardeerde kuststrook als de toekomstige Rivièra van het Midden-Oosten, zo schrijft Der Tagesspiegel.

    ‘De aankondiging van zijn plan leidde tot internationale verontwaardiging,’ aldus de Duitse krant. ‘Tal van Arabische landen, leden van de Verenigde Naties en bondgenoten van de VS wezen de plannen af, evenals Palestijnse vertegenwoordigers.’ Daar denkt Netanyahu anders over: ‘President Trump kwam met een revolutionaire aanpak die we momenteel bespreken.’

  • Trump wijt vliegtuigongeluk in Washington aan diversiteitsbeleid Democraten

    Trump wijt vliegtuigongeluk in Washington aan diversiteitsbeleid Democraten

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » India: minimaal dertig mensen omgekomen tijdens hindoefeest Kumbh Mela

    » Democratische Republiek Congo: M23 rukt op in het oosten en is voorbij Goma

    Daardoor zou het toelatingsbeleid in de luchtvaart zijn versoepeld

    Donderdag viel president Trump tijdens een persconferentie de Democratische oud-presidenten Joe Biden en Barack Obama aan en beschuldigde hen ervan dat ze de veiligheidseisen voor de luchtvaart hadden afgezwakt, schrijft The Washington Post. Hij deed deze uitspraken nadat hij beloofd had een diepgaand onderzoek te zullen instellen naar de oorzaken van de vliegtuigcrash waarbij woensdagavond zevenenzestig mensen om het leven kwamen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Hij richtte zijn pijlen met name op programma’s ter bevordering van diversiteit binnen de regering, en meer in het bijzonder binnen de Amerikaanse regelgevende instantie voor de luchtvaart, de FAA. Het diversiteitsbeleid zou er volgens hem voor zorgen dat de luchtvaart mensen aanneemt die niet competent genoeg zijn.

    De onderzoekers van het Amerikaanse Transport Safety Agency (NTSB), belast met het vaststellen van de oorzaken van het ongeluk, benadrukten dat ze in dit stadium niet over ‘genoeg bewijs’ beschikten om een oorzaak vast te stellen of uit te sluiten. De zwarte dozen werden onder water gevonden maar zouden geanalyseerd moeten kunnen worden. Volgens The Washington Post was de verkeerstoren onderbezet op de avond van de crash.