Onderwerpen: Politiek

  • Marokko: servers van sociale zekerheidsdienst aangevallen door hackers

    Marokko: servers van sociale zekerheidsdienst aangevallen door hackers

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » New York: zes doden bij helikopterongeluk, waaronder een Spaans gezin

    » Palestijn die als 13-jarige onredelijk werd veroordeeld, vrij na negen jaar

    De gegevens van politici, zakenmensen en leden van het koningshuis zijn gelekt

    De Marokkaanse sociale zekerheidsdienst is slachtoffer geworden van een grootschalige cyberaanval. De persoonlijke data op de servers van de sociale zekerheid zijn gestolen door hackers en daarna op de communicatieapp Telegram verspreid. De dienst zei niet wie verantwoordelijk was voor de aanval en beweert dat veel van de gelekte documenten foutief, nep of onvolledig zijn, meldt Euronews.

    De gelekte documenten bevatten de vermogens en inkomens van Marokkaanse burgers. Ze leggen de financiële ongelijkheid binnen de Marokkaanse maatschappij bloot, een probleem waar het land al langere tijd mee te kampen heeft. Tussen de gestolen documenten bevonden zich de gegevens van politici, zakenmensen en leden van het koningshuis.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De hackers hebben verklaard dat hun aanval een reactie was op de Marokkaanse intimidatie van Algerije op sociale media. Ze waarschuwden dat eventuele vergeldingsacties op Algerijnse systemen zouden leiden tot nieuwe aanvallen op het Marokkaanse netwerk. De politieke relatie tussen Marokko en Algerije is de laatste tijd erg gespannen door het dispuut over de Westelijke Sahara, een regio waarvan beide landen beweren dat het onderdeel is van hun grondgebied. In 2020 steunde de Amerikaanse president Donald Trump Marokko’s claim en recent heeft de Amerikaanse staatssecretaris Marco Rubio aangegeven dat hij de Marokkaanse plannen in de regio steunt, een aankondiging waar veel Algerijnse kritiek op volgde.

  • Hoe moet Zuid-Korea verder na de mislukte staatsgreep van Yoon Suk Yeol?

    Hoe moet Zuid-Korea verder na de mislukte staatsgreep van Yoon Suk Yeol?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Zuid-Korea, waar oud-president Yoon Suk Yeol ongeveer vier maanden geleden een mislukte staatsgreep pleegde. Wat is er sindsdien gebeurd in het land? En wat heeft de toekomst in petto?

    Op 3 december om half elf ’s nachts kondigde de toenmalige Zuid-Koreaanse president Yoon Suk Yeol een staat van beleg aan. Met dit decreet stopte hij alle politieke activiteiten in het land en beperkte hij de persvrijheid. Het leger en de politie werden de straten opgestuurd, maar binnen de kortste keren trokken grote massa’s Zuid-Koreanen ook de straat op om tegen Yoons decreet te demonstreren, meldt The Economist.

    Voor parlementariërs volgde er een race tegen de klok, beschrijft The New York Times. Zuid-Koreaanse politici renden, gesteund door de mensen op straat, naar het parlementsgebouw en klommen over de hekken om binnen te komen. Ze barricadeerden de deuren om in veiligheid over het decreet te kunnen stemmen. Veiligheidsdiensten bestormden het parlement en andere gebouwen om politieke tegenstanders te arresteren en alle activiteiten stil te leggen. Rond twee uur ’s nachts stemde het parlement tegen Yoons beslissing en trokken de veiligheidsdiensten weg.

    Parlementariërs gebruiken een blusapparaat om de soldaten die het parlement bestormen op afstand te houden
    Parlementariërs gebruiken een blusapparaat om de soldaten die het parlement bestormen op afstand te houden. – © Jo Da-un / AP

    Iets na vier uur in de ochtend sprak de president het volk toe op televisie en zei dat hij de stemming van het parlement zou gehoorzamen en het decreet zou intrekken. Zijn staatsgreep was mislukt. Het was de eerste keer dat er opnieuw een staat van beleg werd aangekondigd sinds het land in 1980 een democratie werd, aldus The Economist.

    Waarom wilde Yoon Suk Yeol een staatsgreep plegen?

    Yoon is een bekende officier van justitie die meerdere hoge ambtenaren en zakenmannen heeft veroordeeld. In de verkiezingen van 2022 leidde hij de People Power Party (PPP) naar de overwinning, ondanks dat hij geen politieke ervaring had. Maar tijdens zijn presidentschap werd zijn agenda meermaals geblokkeerd door de oppositie, de Democratic Party of Korea (DPK), die een meerderheid heeft in het parlement. Daarbij werd hij achtervolgd door schandalen rond hem en zijn partij, bericht Al Jazeera.

    De Japanse columnist Aoki Yoshiyuki van NHK World werkte in het NHK-kantoor in Seoel dicht in de buurt van het bestormde parlementsgebouw. ‘Ik was geschokt toen ik hoorde dat er een staat van beleg was ingevoerd vanwege een binnenlands politiek conflict [in plaats van een aanval uit het buitenland].’ Ongeveer een week na de staatsgreep gaf Yoon een speech waarin hij in twee minuten zijn excuses aanbood en vervolgens een half uur spendeerde aan het legitimeren van zijn staatsgreep.

    Hij zei dat de DPK ‘de nationale politiek onmogelijk had gemaakt’. Als hoge autoriteit had hij daarom de beslissing genomen om het land te redden en de politie en het leger te gebruiken om de situatie te normaliseren. Volgens Yoshiyuki lijkt het erop dat de voormalige president zich liet inspireren door extreemrechtse complotdenkers die hem hadden aangemoedigd om drastische maatregelen te nemen. In augustus 2024 voorspelde een lid van de Democratische Partij dat Yoon op een dag de staat van beleg zou afkondigen, maar volgens de columnist wilde niemand dit destijds geloven.

    ‘Ik wilde niet dat mijn manschappen criminelen werden en ik wilde ook niet dat mensen gewond zouden raken’

    The New York Times wijst op twee inschattingsfouten die Yoon maakte bij het uitvoeren van zijn staatsgreep. Ten eerste onderschatte hij de reactie van het Zuid-Koreaanse volk. Yoon had de directe demonstraties die volgden op zijn beslissing niet zien aankomen. Ten tweede misrekende hij zich in de steun die hij kreeg van het leger en de politie. Veel soldaten en agenten gingen tegen hun wil de straat op of schaamden zich toen ze ‘s nachts geconfronteerd werden met demonstraties. ‘We vroegen ons af: Wat zijn we hier aan het doen? en schaamden ons,’ zei kolonel Kim Hyeon-tae, die met zijn troepen door de ramen van het parlementsgebouw naar binnen klom. ‘Ik wilde niet dat mijn manschappen criminelen werden en ook niet dat mensen gewond zouden raken,’ zei luitenant-generaal Kwak, die uiteindelijk zijn eenheden beval om terug te trekken.

    Wat gebeurde er na Yoon Suk Yeols gefaalde poging tot een staatsgreep?

    Kort na zijn poging tot een staatsgreep werd Yoon door het parlement uit zijn ambt gezet. Begin januari werd er een arrestatiebevel voor Yoon uitgevaardigd door het Departement van Corruptieonderzoek voor Hooggeplaatste Functionarissen (CIO), dat hem vervolgens beschuldigde van meerdere strafbare feiten, waaronder poging tot een staatsgreep, meldt Al Jazeera. Yoon liet zich echter niet gevangen nemen en verschool zich in zijn woning, waar hij beschermd werd door zijn bodyguards.Twee weken en twee confrontaties met de politie later werd Yoon uiteindelijk gearresteerd. Bij de tweede arrestatiepoging werd zijn huis belegerd door drieduizend agenten die barricades met prikkeldraad en ingehuurde knokploegen moesten trotseren om de oud-president te kunnen oppakken.

    Ongeveer drieduizend politieagenten beginnen aan de tweede poging om Yoon te arresteren.
    Ongeveer drieduizend politieagenten beginnen aan de tweede poging om Yoon te arresteren. – © Yonhap / EPA

    Gedurende het eerste verhoor, dat vierentachtig uur duurde, werkte Yoon niet mee met de autoriteiten. Als gevolg daarvan veroordeelde de rechter hem tot nog eens twintig dagen in hechtenis. De onderzoekers waren bang dat Yoon ‘bewijsmateriaal zou vernietigen’. Buiten de rechtbank hadden supporters van Yoon zich verzameld. Op het moment van de uitspraak werd de aanwezige politie overweldigd en bestormden pro-Yoon-demonstranten de rechtbank, meldt The Guardian. Het interieur van de rechtbank werd vernietigd en verschillende leden van het CIO-onderzoeksteam werden aangevallen door de boze menigte. Na vier uur had de politie de situatie weer onder controle.

    Intussen waren er ook conflicten binnen het Zuid-Koreaanse parlement ontstaan. Han Duck-soo, de vicepresident die Yoon opvolgde als uitvoerend president na zijn afzetting, werd op 27 december uit zijn ambt gezet door een motie van het parlement. Al in de eerste weken botste Han met het parlement omdat hij weigerde de drie lege zetels in het hooggerechtshof op te vullen. In het Zuid-Koreaanse hooggerechtshof zijn er negen zetels, maar slechts zes ervan waren bezet, legt Associated Press uit. Als de drie lege zetels gevuld werden, was er meer kans voor het hooggerechtshof om Yoon Suk Yeol schuldig te bevinden. Het parlement besliste daarom dat Hans weigering een obstructie van justitie was en zette hem uit zijn ambt. Hij werd ook beschuldigd van medeplichtigheid aan Yoons staatsgreep.

    Terwijl Han in hechtenis werd gehouden, werd de minister van Financiën, Choi Sang-mok van de PPP, aangesteld als uitvoerend president. Hij wees twee nieuwe rechters aan voor het hooggerechtshof, maar kon het niet eens worden met het parlement over een progressieve negende rechter. Intussen organiseerde hij een reeks gesprekken met wereldleiders om hen te verzekeren dat de politieke situatie in Zuid-Korea stabiel was. Op 24 maart besloot het hooggerechtshof dat Hans afzetting ongegrond was en werd hij direct hersteld in zijn ambt als uitvoerende president. Het is nooit bewezen dat Han medeplichtig was aan de staatsgreep.

    Yoon Suk Yeol is veroordeeld. Wat brengt de toekomst?

    Op 4 april oordeelden de rechters van het hooggerechtshof unaniem dat Yoon Suk Yeol uit zijn ambt gezet moest worden. Het oordeel kwam 122 dagen nadat het parlement voor de motie had gestemd. Het hof van justitie bevestigde dat de staat van beleg niet was afgekondigd volgens de constitutie. Yoon werd ook schuldig bevonden aan een reeks andere feiten, zoals het inzetten van het leger tegen de bevolking en obstructie van de werking van het parlement. ‘Door noodprocedures te misbruiken en de constitutie te ondermijnen, heeft Yoon de historische trauma’s van autoritaire onderdrukking weer opgehaald,’ aldus het gerecht. Zijn acties hebben ernstige maatschappelijke, economische, politieke en diplomatieke gevolgen, aldus The Chosun Daily.

    Touw, hamers, blinddoeken en knuppels werden later in het onderzoek naar voren gebracht als bewijsmateriaal

    Inmiddels is aan het licht gekomen dat Yoons staatsgreep al zes maanden voor de uitvoering ervan in het diepste geheim werd samengesteld door een kleine groep mensen, waaronder zijn grootste aanhanger, de minister van Defensie Kim Yong-hyun en een klein aantal generaals en ambtenaren, die allen zijn gearresteerd voor het plegen van een staatsgreep en landverraad. Het plan hield onder meer de bezetting in van meerdere mediaorganisaties en overheidsinstellingen, waarbij ook het water en de elektriciteit van die gebouwen zouden worden afgesloten. Politieagenten zouden de oppositie arresteren en sommigen hadden zelfs de opdracht gekregen om ambtenaren te martelen om valse verklaringen af te dwingen. Touw, hamers, blinddoeken en knuppels werden later in het onderzoek naar voren gebracht als bewijsmateriaal, meldt The New York Times.

    Volgens de Zuid-Koreaanse grondwet moet er na een afzetting van een president binnen zestig dagen een nieuwe president gekozen worden. Dit betekent dat de volgende presidentsverkiezingen zullen plaatsvinden op 3 juni, waarmee de regering het laatst mogelijke moment voor verkiezingen heeft uitgekozen. Tot die tijd zal Han Duck-soo aangesteld blijven als uitvoerende president. Leden van de regering die zich kandidaat willen stellen, moeten hun dagelijkse functies stopzetten voor 4 mei. Op 11 mei zullen alle kandidaten geregistreerd worden en van 12 mei tot 2 juni zijn de officiële campagnes gepland, legt The Korea Times uit. Nadat de overwinning van de nieuwe president is bekrachtigd, zal hij of zij direct in functie treden zonder overgangsperiode. De DPK en de PPP zijn beiden begonnen met voorbereidingen voor de verkiezingen.

    Kweon Seong-dong van de PPP heeft tijdens een spoedvergadering van de partij gezegd dat de DPK nooit verantwoordelijkheid heeft genomen voor de politieke chaos die ze teweegbracht. Hoewel de rechtbank Yoons acties onconstitutioneel had verklaard, zou het ook de DPK hebben bekritiseerd voor het creëren van een politieke blokkade. De DPK had een reeks moties tegen regeringsleden ingediend die voor veel spanning zorgden tussen de twee partijen. De Democratische Partij reageerde dat de PPP verantwoordelijkheid moet nemen voor de politieke crisis die hun partij heeft veroorzaakt en daarom geen kandidaat naar voren moet brengen voor de verkiezingen.

    ‘Zuid-Korea behoort tot een groeiend aantal landen die te maken hebben met de ontmanteling van democratische instituties’

    Hoewel Yoon is veroordeeld en de rust lijkt teruggekeerd, is opinieschrijver Lee Kyong-hee nog steeds bezorgd en vindt ze dat we niet te vroeg mogen juichen. Volgens haar is Yoons afzetting door het hooggerechtshof de eerste stap naar het repareren van de beschadigde Zuid-Koreaanse democratie. Hoewel Yoons staatsgreep uiteindelijk werd tegengehouden door het Zuid-Koreaanse volk en haar autoriteiten, heeft deze een verdeelde maatschappij achtergelaten, vertelt ze in The Korea Herald.

    Een demonstratie tegen de afzetting van president Yoon Suk Yeol
    Een demonstratie tegen de afzetting van president Yoon Suk Yeol. – © Pedro Pardo / AFP

    Lee wijst op Yoons propaganda en complottheorieën. Terwijl hij in hechtenis zat bleef hij zijn volgers aansporen om ‘te vechten tot het einde’. Dit leidde tot een groeiend aantal supporters die elementen overnemen van de Amerikaanse MAGA-beweging. Ze liepen rond met bordjes met daarop ‘Stop the steal’ en ‘Make Korea great again’ en zwaaiden zelfs met Amerikaanse vlaggen. Lee trekt ook een parallel met de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021 en de bestorming van de rechtbank door de Yoon-aanhangers. Aan de andere kant waren er in de koude wintermaanden ook mensen op straat om te demonstreren tegen Yoons acties en het trage verloop van zijn proces. ‘Het lijkt erop dat Zuid-Korea tot een groeiend aantal landen behoort die te maken hebben met civiele intolerantie en de ontmanteling van democratische instituties. Met de VS onder Trump als het ultieme voorbeeld,’ merkt Lee op.

    De aankomende verkiezingen zullen een grote uitdaging vormen voor het land. De hoogste prioriteit is om de ideologische split in de maatschappij te overbruggen, economische hervormingen door te voeren en diplomatieke betrekkingen te herstellen. De PPP moet zichzelf volledig distantiëren van Yoon en zijn extreemrechts gedachtegoed om een geloofwaardige partij te blijven, iets wat tot nu toe nog niet is gebeurd. Daarbij komt dat Yoon Suk Yeol, hoewel afgezet, niet zomaar verdwijnt. Hij en zijn handlangers zullen eventueel de verkiezingen proberen te beïnvloeden. De DPK heeft echter ook enkele uitdagingen in het vooruitzicht, omdat ook zij door delen van de maatschappij wordt gewantrouwd. ‘Wie de volgende president ook wordt, hij zal over een buitengewoon vermogen moeten beschikken om de diepgewortelde politiek van haat en wraak omver te werpen, en zo het volk te verenigen en een stabiele en welvarende toekomst te scheppen,’ concludeert Lee.

  • Duitsland: conservatieven en sociaaldemocraten bereiken regeringsakkoord

    Duitsland: conservatieven en sociaaldemocraten bereiken regeringsakkoord

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Dominicaanse Republiek: bijna 200 doden nadat dak van nachtclub instort

    » Emmanuel Macron: Palestijnse staat zou erkend kunnen worden ‘in enkele maanden’

    De nieuwe regering zou begin mei operationeel moeten zijn

    Na weken van onderhandelingen presenteerden het conservatieve CDU/CSU-blok en de centrumlinkse SPD woensdag een coalitieakkoord om een ​​nieuwe regering te vormen, meldt Deutsche Welle. ‘De discussies waren urgent, gezien de vele mondiale en nationale uitdagingen’, aldus de Duitse omroep. De conservatieve kandidaat-kanselier Friedrich Merz heeft gezegd dat hij snel een nieuwe regering wil vormen, zodat deze ‘begin mei’ aan de slag kan gaan.

    De centrumlinkse sociaaldemocraten (SPD) van Duitsland kunnen rekenen op zeven ministeries in de nieuwe federale regering, aldus het 114 pagina’s tellende regeerakkoord. Dat is meer dan de conservatieve christendemocraten (CDU), die naast de kanselarij – Friedrich Merz wordt naar verwachting de nieuwe kanselier – zes ministeries onder hun hoede krijgen. De CDU behaalde 28,5 procent van de stemmen bij de Duitse verkiezingen van 23 februari, terwijl de SPD 16,4 procent behaalde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Bij de CDU zou het om de volgende zes ministeries gaan: het ministerie van Economische Zaken en Energie, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de portefeuilles Gezin, Volksgezondheid, Transport en Digitalisering. De SPD zal defensie, justitie en consumentenbescherming, arbeid en sociale zaken, milieu (inclusief klimaatbescherming), ontwikkelingshulp, huisvesting, stadsontwikkeling en bouw voor zijn rekening nemen. De CSU lijkt de portefeuille Onderzoek, Technologie en Ruimtevaart, Landbouw en de belangrijke portefeuille Binnenlandse Zaken op zich te nemen.

    Toen een verslaggever aan CDU-leider Merz vroeg of hij een boodschap had voor de Amerikaanse president Donald Trump, antwoordde hij: ‘De belangrijkste boodschap aan Donald Trump is dat Duitsland weer op de goede weg is’ en dat het land ‘weer een zeer sterke partner in de Europese Unie zal zijn’.

  • Emmanuel Macron: ‘Palestijnse staat zou erkend kunnen worden in enkele maanden’

    Emmanuel Macron: ‘Palestijnse staat zou erkend kunnen worden in enkele maanden’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland: conservatieven en sociaaldemocraten bereiken regeringsakkoord

    » Dominicaanse Republiek: bijna 200 doden nadat dak van nachtclub instort

    Een tweestatenoplossing zou een keerpunt kunnen zijn voor de genocide en het bredere conflict

    De Franse president Emmanuel Macron heeft woensdag 8 april aangekondigd dat hij een Palestijnse staat wil erkennen ‘in de komende maanden’. Hij zou deze erkenning voorstellen op de VN-conferentie in New York in juni, meldt Arab News. ‘Ons doel is om deze conferentie te leiden met Saoedi-Arabië in juni en daar dit voorstel van wederzijdse erkenning (van een Palestijnse staat) door verschillende landen te finaliseren,’ zei Macron. ‘We zijn het verschuldigd aan de Palestijnen, wier aspiraties al te lang met voeten zijn getreden. We zijn het verschuldigd aan de Israëliërs die de grootste antisemitische slachting van onze eeuw hebben meegemaakt. We zijn het verschuldigd aan een regio die ernaar verlangt te ontsnappen aan de aanstichters van chaos en de zaaiers van wraak,’ aldus de Franse president.

    Momenteel erkennen 147 van de 193 VN-lidstaten de staat Palestina, merkt Middle East Monitor op. Afgelopen mei sloten Spanje, Ierland en Noorwegen zich aan bij de lijst, waarmee het totale aantal EU-landen dat de staat erkent op tien komt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens Sky News Arabic reageerde de Palestijnse minister van Buitenlandse Zaken Farsin Aghabakian positief op de aankondiging van Macron. ‘Het zal een stap zijn in de juiste richting die in lijn is met de bescherming van de rechten van het Palestijnse volk en de tweestatenoplossing,’ zei Aghabakian. De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Gideon Sa’ar zei in een reactie dat ‘eenzijdige erkenning van een fictieve Palestijnse staat, door welk land dan ook, gezien de huidige situatie, een beloning zal zijn voor het terrorisme en steun zou geven aan Hamas’.

    De aankondiging van de Franse president volgt op een bezoek aan Egypte, waar hij samen met de Egyptische president Abdel Fattah El-Sisi en de Jordaanse koning Abdullah II verschillende gesprekken hield over de toekomst van het Midden-Oosten en andere zaken. Frankrijk staat bekend als voorstander van een tweestatenoplossing voor het Israëlisch-Palestijns conflict, aldus Arab News.

  • Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    Hillary Clinton over de regering-Trump. ‘Hoe dom wil je het hebben?’

    De recent gelekte berichten uit een Signal-groepschat tussen hooggeplaatste Amerikaanse functionarissen hebben velen verstomd achtergelaten, waaronder Hillary Clinton. In deze column uit The New York Times deelt de voormalige minister van Buitenlandse Zaken en First Lady haar ergernissen en zorgen over het beleid van de regering-Trump.

    Het is niet eens de hypocrisie die me zo stoort, maar de domheid. We zijn allemaal geschokt – geschokt! – dat president Trump en zijn team zich niets gelegen laten liggen aan het beschermen van geheime informatie of het naleven van federale dataretentiewetten. Maar dat is niets nieuws. Wat veel erger is, is dat hooggeplaatste functionarissen binnen de regering-Trump onze troepen in gevaar hebben gebracht door militaire aanvalsplannen te delen op een commerciële berichtendienst en per ongeluk een journalist hebben uitgenodigd voor de groepschat. Dat is gevaarlijk. En het is oerstom.

    Dit is het nieuwste incident in een hele reeks zelf aangebrachte wonden die de kracht van Amerika ondermijnen en onze nationale veiligheid in gevaar brengen. Honderden mensen ontslaan die zijn belast met de bescherming van onze kernwapens is ook dom. Net als het stopzetten van alle inspanningen om pandemieën te bestrijden, net nu in Afrika een dodelijke ebola-uitbraak om zich heen grijpt. Het is gespeend van elke logica om zuiveringsacties uit te voeren onder getalenteerde generaals, diplomaten en spionnen in een tijd waarin rivalen als China en Rusland hun mondiale invloedssfeer proberen te vergroten.

    In een gevaarlijke en complexe wereld voldoet het niet om sterk te zijn. Je moet ook slim zijn. Als minister van Buitenlandse Zaken in de regering-Obama heb ik me sterk gemaakt voor slimme kracht, voor het samenbrengen van de harde kracht van ons leger en de zachte krachten van onze diplomatie, ontwikkelingshulp, economische macht en culturele invloed. Geen van deze elementen afzonderlijk is in staat de klus te klaren. Samen maken ze het Amerika van nu tot een supermacht. De Trumpaanpak is die van de domme kracht. In plaats van een sterk Amerika dat al onze krachten gebruikt om een wereldleider te zijn en onze vijanden het hoofd te bieden, zal het Amerika van Trump in toenemende mate blind en blunderend te werk gaan, ontdaan van macht en vrienden.

    Massaontslagen

    Laten we beginnen met het leger, waarvan Trump beweert dat hij het hoog in het vaandel heeft staan. Laat u niet misleiden door zijn bravoure. Trump en zijn minister van Defensie, Pete Hegseth (bekend van de groepschat), hebben duidelijk meer affiniteit met hun strijd voor de bühne tegen woke dan met de voorbereidingen voor de echte strijd met Amerika’s tegenstanders. Is er werkelijk iemand die gelooft dat ons land veiliger wordt door elk eerbetoon aan de Tuskegee Airmen [een groep voornamelijk Afro-Amerikaanse piloten uit de tweede Wereldoorlog] te verwijderen? Het Trump-Pentagon heeft beelden verwijderd van het vliegtuig dat de atoombom afwierp, waarmee een einde werd gemaakt aan de Tweede Wereldoorlog, enkel en alleen omdat het vliegtuig Enola Gay heette. Dom.

    In plaats van samen te werken met het Congres om het defensiebudget te moderniseren zodat het aansluit op de veranderende dreigingen, ontslaat de president zonder geloofwaardige argumentatie hooggeplaatste generaals. Vijf voormalige ministers van Defensie, zowel Republikeinen als Democraten, hebben terecht gewaarschuwd dat dit onze ‘geheel vrijwillige krijgsmacht ondermijnt en onze nationale veiligheid in gevaar brengt’. Ook inlichtingendiensten hebben te maken gekregen met massaontslagen. Om de woorden van een voormalig spion te gebruiken: ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet.’ Ook niet slim.

    ‘We schieten onszelf door het hoofd, niet in de voet’

    Als er al zo roekeloos wordt omgegaan met Amerika’s hard power, zal het geen verbazing wekken dat ook onze soft power het moet ontgelden. Als voormalig minister van Buitenlandse Zaken maak ik me met name zorgen over de plannen van de regering om ambassades en consulaten te sluiten, diplomaten te ontslaan en USAID te ontmantelen. Ik zal uitleggen waarom dat ertoe doet, want het belang hiervan wordt vaak minder goed begrepen dan dat van tanks en straaljagers.

    Als Amerikaanse topdiplomaat heb ik 112 landen bezocht en bijna anderhalf miljoen kilometer gereisd, en ik heb gezien hoe belangrijk het voor ons land is om in afgelegen gebieden te worden vertegenwoordigd. Het Amerikaanse leger is zich er al heel lang van bewust dat onze troepen proactief moeten worden ingezet om de Amerikaanse macht te beschermen en om snel te kunnen reageren in het geval van een crisis. Hetzelfde geldt voor onze diplomaten. Onze ambassades zijn onze ogen en oren, en ze leveren informatie voor de beleidsbeslissingen die in Washington worden genomen. Ze fungeren als uitvalsbases voor de operaties die onze veiligheid en welvaart borgen, variërend van het trainen van buitenlandse antiterrorisme-eenheden tot het helpen van Amerikaanse bedrijven bij het aanboren van nieuwe markten.

    China begrijpt de waarde van diplomatie ter plaatse en heeft dan ook overal ter wereld nieuwe ambassades en consulaten geopend, waardoor het er inmiddels meer heeft dan Amerika. Als de regering-Trump zich terugtrekt, laat ze het speelveld open voor Beijing, dat ongehinderd haar invloedssfeer verder kan uitbreiden.

    Diplomatie

    Diplomaten sluiten vriendschappen waardoor Amerika er niet alleen voor staat in deze competitieve wereld. Zo waren mijn collega’s en ik in staat om zware sancties op te leggen aan het nucleaire programma van Iran, waardoor we Teheran uiteindelijk wisten te dwingen de ontwikkeling van een bom te staken – iets wat Trump met zijn stoere praat niet is gelukt. (Sterker nog, hij heeft de financiering stopgezet van de inspecteurs die toezicht hielden op Iraanse onderzoeksfaciliteiten. Dom.)

    Diplomatie is betrekkelijk goedkoop, zeker in vergelijking met militair ingrijpen. Het is goedkoper om oorlogen te voorkomen dan om ze uit te vechten. Trumps eigen voormalige minister van Defensie, Jim Mattis, een gepensioneerde viersterrengeneraal van het Korps Mariniers, heeft tegen het Congres gezegd: ‘Als u het ministerie van Buitenlandse Zaken niet volledig financiert, zal ik meer munitie moeten kopen.’

    Onze ontwikkelingshulp, die nooit meer dan een klein deel heeft uitgemaakt van het federale budget, heeft een ongekende invloed gehad op de internationale stabiliteit, zeker in combinatie met effectieve diplomatie. Wanneer Amerikaanse hulpgelden een hongersnood of een uitbraak weten te voorkomen, wanneer we te hulp schieten bij een natuurramp of wanneer we scholen openen, winnen we de hearts and minds van de bevolking, van wie de loyaliteit anders misschien zou uitgaan naar terroristen of rivalen als China. We zorgen voor een vermindering van het aantal migranten en vluchtelingen. We versterken bevriende regeringen die anders wellicht omvergeworpen zouden worden.

    We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen

    Ik zal niet beweren dat het allemaal makkelijk is, of dat het Amerikaanse buitenlandbeleid niet gebukt is gegaan onder verkeerde inschattingen. Leiderschap is bepaald niet eenvoudig. Maar we maken de meeste kans om het goed te doen, en om ons land sterker te maken, door onze overheid te versterken in plaats van te verzwakken. We zouden moeten investeren in de patriotten die ons land dienen, in plaats van hen te beledigen.

    Door slimme hervormingen kunnen federale instanties, waaronder het Ministerie van Buitenlandse Zaken en USAID, efficiënter en effectiever worden. Tijdens de regering-Clinton is met het Reinventing Government Initiative van mijn man, onder leiding van vicepresident Al Gore, in samenwerking met het Congres op doordachte wijze de bureaucratie gestroomlijnd en het personeelsbestand gemoderniseerd, waardoor er miljarden dollars zijn bespaard. In meerdere opzichten was dit het tegenovergestelde van de sloophameraanpak van de regering-Trump. Het overheidsapparaat wordt nu niet hervormd; het wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Politiek gokspelletje

    Dit alles is zowel dom als gevaarlijk. En dan heb ik het nog niet eens over de schade die Trump aanricht door aan te pappen met dictators zoals de Russische Vladimir Poetin, door onze bondgenootschappen op te blazen – samenwerkingsverbanden die onze invloedsfeer vergroten en onze lasten verlichten – en door met het ondergraven van de Amerikaanse rechtsstaat onze morele invloed te verkwanselen. Of kijk hoe hij onze economie ondermijnt en onze staatsschuld laat oplopen. Propagandisten in Beijing en Moskou weten dat er wereldwijd een debat op gang is gekomen over verschillende staatsvormen.

    Over de hele wereld kijken mensen en leiders toe, benieuwd of democratie nog altijd vrede en voorspoed kan garanderen, of überhaupt nog kan functioneren. Als Amerika wordt bestuurd als een bananenrepubliek, met een stuitende corruptie en een leider die zichzelf boven de wet plaatst, verliezen we die discussie. Dan verliezen we ook de kwaliteiten die Amerika uniek en onmisbaar maken.

    Als er al sprake mocht zijn van een alomvattende strategie, dan zou ik niet weten wat die is. Misschien hoopt Trump terug te keren naar negentiende-eeuwse invloedssferen. Misschien wordt hij enkel gedreven door persoonlijke rancune en groeit het hem allemaal boven het hoofd. Als zakenman heeft hij zijn casino’s in Atlantic City failliet laten gaan. Nu heeft hij de veiligheid van de Verenigde Staten als inzet genomen. Als dit zo doorgaat, is een stommiteit met een groepschat wel het minste wat ons zorgen moet baren en zullen alle vuist- en vlagemoji’s ter wereld ons niet kunnen redden.

  • VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    VS: demonstraties tegen de regering verspreiden zich over het hele land

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Emmanuel Macron op bezoek in Egypte om een top over Gaza bij te wonen

    » São Paulo: Bolsonaro houdt demonstratie om amnestie voor coupplegers te eisen

    Allerlei mensen namen deel aan de ‘Hands Off’ -protesten

    Zaterdag waren er grote protesten tegen de huidige Amerikaanse regering en vooral tegen de acties van de Amerikaanse president Donald Trump en zijn adviseur Elon Musk. De demonstraties waren verspreid over ongeveer 1200 steden in alle vijftig staten van Amerika, van Alaska tot Florida. De demonstranten vormden de grootste oppositiebeweging sinds Trumps inhuldiging en er namen meer dan 150 groepen deel aan de protesten, van mensenrechtenorganisaties tot klimaatactivisten en van oorlogsveteranen tot lhbti-rechtenverdedigers, meldt Associated Press.

    De demonstranten stelden meerdere acties van de regering aan de kaak, zoals de duizenden federale werknemers die ontslagen werden, bijvoorbeeld bij de ontmanteling van USAID, de hevige bezuinigingen op sociale zekerheid, het onwettig deporteren van immigranten en het stopzetten van verschillende zorg- en gezondheidsinitiatieven. In de stad Boston riepen demonstranten ‘Hands off our democracy’ en ‘Hands off our social security’. Michelle Wu, de burgemeester van Boston, zei dat ze niet wil dat haar kinderen of anderen leven in een wereld waar waarden zoals diversiteit en gelijkheid onder vuur liggen, aldus AP.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens The New York Times waren er zelfs protesten in de overzeese Amerikaanse territoria en andere locaties buiten de VS. In Manhattan strekte de stoet zich uit over wel twintig huizenblokken en in de hoofdstad hadden duizenden zich verzameld rondom het Washington Monument. Velen, vooral werknemers van de federale overheid en studenten, wilden enkel anoniem bericht doen aan The New York Times omdat ze bang waren voor vergeldingsacties. Hoewel de demonstranten tegen Trump en zijn regering protesteerden, hadden velen ook kritiek op de oppositie, de Democratische partij, die volgens velen te oud en te passief is. De president gaf weinig commentaar op de protesten; hij was aan het golfen in Florida.

  • Zuid-Koreaanse president Yoon definitief uit ambt gezet door hooggerechtshof

    Zuid-Koreaanse president Yoon definitief uit ambt gezet door hooggerechtshof

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël bestookt als schuilplaats gebruikte scholen in Gaza: ruim honderd doden

    » Aqel Nazir uit Afghanistan beweert 140 jaar te zijn

    Nieuwe presidentsverkiezingen vinden al binnen twee maanden plaats

    ‘Lang leve de democratie,’ riepen de miljoenen Koreanen die zich hadden verzameld voor het hooggerechtshof in Seoel. Deze ochtend heeft het hoofd van justitie Moon Hyung-bae de directe afzetting van de huidige president Yoon Suk Yeol bekendgemaakt. Het vonnis komt 111 dagen nadat het parlement ervoor had gestemd om het afzettingsproces op te starten naar aanleiding van president Yoons poging tot een staatsgreep in december, meldt The Korea Times.

    Volgens de Zuid-Koreaanse grondwet moeten er presidentsverkiezingen worden gehouden binnen de zestig dagen die volgen op een afzetting. Dit betekent dat de verkiezingen ten laatste op 3 juni kunnen plaatsvinden, merkt The Korea Herald op. Burgers en politici moeten nu snel in actie komen om zich voor te bereiden op de komende verkiezingen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Naar aanleiding van de afzetting van president Roh Moo-hyun in 2004 verbraken de heersende partijen al het onderlinge informele contact. Dit heeft ook een impact gehad op de Zuid-Koreaanse maatschappij en leidde tot politieke verdeeldheid. Lim Seong-ho, professor politieke wetenschappen aan de Kyung Hee University, vreest dat de polarisatie enkel zal toenemen. ‘Al jaren zijn de partijen hun oppositie aan het demoniseren en hebben ze gematigde standpunten als hypocriet bestempeld. Het resultaat is een politiek landschap waar centrumpartijen volledig zijn verdwenen,’ zegt hij. ‘Als onze democratie deze polarisatie heeft gecreëerd, is het ook aan ons om deze te hervormen.’

  • Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    » India: minstens 21 doden bij een explosie in een clandestiene vuurwerkfabriek

    De onvrede over het werk van Musk voor DOGE groeit

    Volgens de website Politico, die zich baseert op verklaringen van drie bronnen uit de directe omgeving van Donald Trump, heeft de Amerikaanse president zijn entourage laten weten dat de Tesla-baas van plan is om zich aan zijn eigen business te wijden en ergens in de komende weken uit de regering te stappen.

    Het mogelijke vertrek van de miljardair, die als hoofd van het DOGE (Department of Government Efficiency) verantwoordelijk is voor het drastisch verlagen van de overheidsuitgaven, ‘komt op een moment dat sommige leden van de Trump-regering en veel bondgenoten van buitenaf zich ergeren aan zijn onvoorspelbaarheid en de miljardair steeds meer als een politieke lastpost zien’, aldus de Amerikaanse nieuwssite. Dinsdag leed Trump zijn eerste electorale tegenslag met de verkiezing van een Democratische rechter in Wisconsin, een verkiezing die werd gestempeld door de sterke betrokkenheid van Elon Musk.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het Witte Huis doet de nieuwsberichten over het vertrek van Musk af als ‘onzin’ en verduidelijkt dat Musk pas zal vertrekken zodra hij ‘zijn ongelooflijke werk’ bij het Department of Government Efficiency (DOGE) heeft voltooid, schrijft Karoline Leavitt, woordvoerster van het Witte Huis, op haar officiële X-account.

    Trump heeft in het openbaar alleen maar bewondering getoond voor Musk, die miljoenen in zijn verkiezingscampagne heeft gepompt. Hij prijst DOGE vaak omdat het verspilling, fraude en misbruik aan het licht zou hebben gebracht en noemt Musks werk revolutionair, aldus Politico. Maar tegelijkertijd houdt Trump zich naar verluidt steeds meer bezig met de tussentijdse verkiezingen van volgend jaar en wil hij zijn meerderheid in het Huis van Afgevaardigden niet in gevaar brengen. Hij merkt dat er in het Huis toenemende onvrede is over DOGE, wat een eventueel besluit om Musk weg te sturen zou kunnen verklaren, aldus de nieuwssite.

  • Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    Netanyahu bezoekt Hongarije ondanks arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Politico: Elon Musk verlaat mogelijk binnenkort de regering-Trump

    » India: minstens 21 doden bij een explosie in een clandestiene vuurwerkfabriek

    Hongarije kan zijn arrestatieplicht omzeilen via een juridische achterdeur

    Vanochtend vroeg landde het vliegtuig van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu op het vliegveld van Boedapest, waar de Hongaarse minister van Defensie, Krzysztof Szalai-Bobrovnitzky, hem verwelkomde. ‘Welkom in Boedapest, Benjamin Netanyahu’, schreef Szalai-Bobrovnitzky op Facebook. Netanyahu zal tijdens zijn bezoek gesprekken voeren met de Hongaarse minister-president Viktor Orbán en andere functionarissen voordat hij op 6 april terugkeert naar Israël, meldt het Panarabische dagblad al-Sharq al-Awsat.

    Op 21 november vaardigde het Internationaal Strafhof een arrestatiebevel uit tegen Netanyahu op beschuldiging van misdaden tegen de mensheid. Hetzelfde arrestatiebevel werd uitgevaardigd tegen de voormalige Israëlische minister van Defensie, Yoav Gallant, en de voormalige militaire commandant van Hamas, Muhammad al-Dhaif, die in juli gedood werd bij een Israëlische luchtaanval op Gaza. Hoewel Hongarije in 1999 het Statuut van Rome heeft ondertekend, het internationale verdrag voor de oprichting van het Internationaal Strafhof, heeft Boedapest het arrestatiebevel niet opgevolgd, merkt de Saoedische krant op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Viktor Orbán nodigde Netanyahu publiekelijk uit, kort nadat het Internationaal Strafhof het arrestatiebevel uitvaardigde. ‘Ik garandeer hem dat, als hij komt, de uitspraken van het Internationaal Strafhof geen effect zullen hebben in Hongarije,’ zei Orbán destijds. Het Internationaal Strafhof kan niemand arresteren, legt Radio Free Europe/Radio Liberty uit, maar de staten die het Statuut van Rome hebben ondertekend zijn wel verplicht dit te doen.

    Tamas Adany, een Hongaarse professor van het internationaal recht, zegt dat ‘de meeste landen die een internationaal verdrag ondertekenen, dit ook opnemen in hun nationale wetgeving’. Hongarije heeft dan wel het Statuut van Rome ondertekend, het heeft nooit de stap genomen om de regels in het verdrag in haar wetgeving te integreren. Dit is ook de uitleg die de Hongaarse autoriteiten voorleggen. Adany voegt echter toe dat Netanyahu ook beschuldigd wordt van oorlogsmisdaden onder het internationale gewoonrecht, dat uit de jaren veertig stamt. De professor is er echter van overtuigd ‘dat de arrestatie niet zal plaatsvinden’.

  • Zimbabwe: demonstraties tegen de regering lopen uit op rellen

    Zimbabwe: demonstraties tegen de regering lopen uit op rellen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Hezbollah-functionaris gedood bij Israëlische aanval op Beiroet

    » China lanceert nieuwe militaire manoeuvres in de Straat van Taiwan

    Meer dan 95 demonstranten werden gearresteerd

    Afgelopen maandag waren er in Harare, de hoofdstad van Zimbabwe, demonstraties tegen de huidige regering. Iets meer dan vijfennegentig mensen werden gearresteerd toen de protesten uitliepen op rellen waarbij er stenen naar de politie werden gegooid, meldt Al Jazeera. Gisteren verschenen de beschuldigden voor de rechter.

    De demonstraties waren een reactie op de aankondiging van de heersende partij ZANU-PF van Emmerson Mnangagwa, die wil dat de termijn van de huidige president verlengd wordt tot 2030. Mnangagwa kwam aan de macht door een militaire coup in 2017 die president Robert Mugabe afzette. Hij zit nu in zijn laatste termijn en volgens de Zimbabwaanse constitutie mag een president twee keer een termijn van vijf jaar zitten, merkt Africanews op. De demonstranten werden aangemoedigd door Blessed Geza, een oorlogsveteraan die vroeger lid was van ZANU-PF maar nu oppositieleider is en Mnangagwa van corruptie beschuldigt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Maandagochtend vroeg was er al veel politie op straat in de grote steden van Zimbabwe. De meeste mensen in de hoofdstad besloten thuis te blijven en winkels waren gesloten uit angst voor rellen, aldus Africanews. Een groep van ongeveer tweehonderd demonstranten had zich uiteindelijk verzameld op het Robert Mugabeplein. Volgens rechercheur-sergeant Lovemore Chisi hadden ze de intentie om in een mars naar het huis van de Zimbabwaanse president Mnangagwa te trekken en zijn aftreden te eisen, bericht de Zimbabwaanse nieuwswebsite NewsDay. De Robert Mugabeweg, een van de hoofdwegen van Harare, werd door de demonstranten afgezet met bakstenen en brandende autobanden. De protesten werden beëindigd door de politie nadat agenten bij aankomst waren bekogeld met stenen.

  • Syrië: Ahmed al-Sharaa kondigt overgangsregering aan

    Syrië: Ahmed al-Sharaa kondigt overgangsregering aan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Franse Europarlementariër roept VS op: ‘Geef ons het Vrijheidsbeeld terug’

    » Oekraïne: Rusland zet steeds vaker Oekraïense kinderen in als terroristen

    Syriërs reageren met hoop en kritiek

    Op 29 maart kondigde de Syrische interim-president Ahmed al-Sharaa aan dat er een overgangsregering is gevormd in Syrië. De regering bestaat uit drieëntwintig ministers met Ahmed al-Sharaa aan het hoofd. Er is geen premier, wat betekent dat al-Sharaa als president de vertegenwoordiger is van de uitvoerende macht. Daarbij komt dat de interim-president zichzelf op 15 maart de volledige bevoegdheden gaf om de wetgevende, uitvoerenede en juridische machten te vormen, ondanks dat hij de scheiding der machten zou moeten respecteren, meldt BBC.

    Er zijn verschillende punten van kritiek geuit op de samenstelling van de overgangsregering, merkt BBC verder op. Ze bestaat vooral uit voormalige leden van de Hayat Tahrir al-Sham beweging, die het Assad-regime heeft doen vallen, en bevat volgens sommige experts dus niet genoeg gespecialiseerde ministers. Volgens anderen is de overgangsregering niet voldoende representatief. Onder de ministers is er een vrouwelijke minister, die christen is, en een Koerdische minister.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Koerdische groeperingen in Noord- en Oost-Syrië hebben gisteren als reactie de legitimiteit van de nieuwe regering verworpen, aldus Al Arabiya. Ze vinden dat de Syrische regering de pluraliteit van Syrië moet waarborgen. ‘Bij gevolg, beschouwen wij ons niet gebonden aan de uitvoeringen en de beslissingen van deze regering’, voegden ze toe.

    Ondanks deze punten van kritiek uitten de meeste Syriërs op sociale media hun blijdschap en hoop op stabiliteit in een nieuw tijdperk onder de overgangsregering. De nieuwe regering werd ook internationaal verwelkomd door onder andere Saoedi-Arabië, Jordanië, Turkije, Duitsland en Noorwegen. Volgens BBC roepen de meeste Syriërs de overgangsregering op om te werken aan de opbouw van de staat en het veroordelen van verdeeldheid en fanatisme in een nieuw verenigd Syrië.

  • Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    Betekent Trump het einde voor de ‘Land of The Free’?

    De vele decreten van Trump en de normalisering van extreemrechts gedachtegoed hebben een directe impact op het leven van de Amerikaanse burgers, en bij uitstek op het leven van minderheidsgroepen. De Duitse VS-correspondent voor Der Spiegel vertelt hoe zijn leven in de VS als getrouwde buitenlandse homo steeds onveiliger wordt.

    Buiten sneeuwt het, we zitten met wat vrienden om een tafel in een woning in Brooklyn. We vieren een verjaardag en eten chicken wings, chips en kaaskoekjes. Sommige gasten kennen elkaar al 25 jaar.

    Alles lijkt normaal, maar dat is het niet.

    We hadden afgesproken het niet over politiek te hebben, maar dat lukt niet. Zo groot zijn de angst en onzekerheid die ons al weken wakker houden. Iedereen aan tafel, onder wie een immigrant, een zwarte man en twee homostellen, is tenminste deel van één minderheid, soms van meerdere. Wij worden vaak nog harder getroffen door de storm die in Washington waait en onze zekerheden probeert weg te vagen.

    Wat zal de toekomst brengen? Wat zal er met onze levens gebeuren, en met de rechten waarvoor we generaties lang hebben gevochten? Een vriend heeft zijn kiezersregistratie van ‘democraat’ naar ‘onafhankelijk’ veranderd om niet op te vallen. Een ander hoopt dat hij dankzij zijn Ierse afkomst misschien een EU-paspoort kan bemachtigen. Weer een ander is van plan een cursus zelfverdediging te volgen. ‘We moeten ons voorbereiden,’ zegt hij.

    Overdrijven we? Staat het er echt zo slecht voor? Of zijn we hysterisch en wakkert onze reactie juist nog meer verachting aan?

    De nieuwe VS

    Welkom in het Amerika van het jaar 2025. Het feestje vindt plaats in het appartement waar mijn Afro-Amerikaanse man en ik wonen. Het is de eerste keer dat deze groep samenkomt sinds het opnieuw aantreden van Donald Trump, en de eerste keer dat we het er hardop over hebben.

    Sinds eind januari vliegen de verontrustende berichten ons om de oren. Er worden geen vluchtelingen meer toegelaten, behalve witte Zuid-Afrikaners. Er wordt een tentenstad voor immigranten opgezet in Guantanamo Bay. Antidiscriminatieprogramma’s zijn plotseling illegaal geworden en Elon Musk, de naar extreemrechts neigende rijkste man ter wereld, zit als Trumps handhaver onverkozen in het machtscentrum. 

    De nieuwe regering neemt minderheden in het vizier: zwarte, latino-, inheemse en lhbti-mensen. Het is een patroon dat doet denken aan de duistere perioden uit de geschiedenis van de VS, toen het vaak draaide om witte overheersing. 

    We werken, we doen boodschappen, we kijken tv, we sporten. Toch wordt alles bedekt door een sluier van onzekerheid. Niets lijkt zeker in het nieuwe Amerika. Het werkt verlammend. Is mijn zelfgekozen familie in gevaar? Kan ons huwelijk nietig worden verklaard? Wordt mijn visum wel verlengd? We zijn niet zomaar een homostel. Een van ons is zwart, de ander een buitenlander.  

    Trump probeert burgerrechten in de VS in te perken, decennia aan vooruitgang terug te draaien en het karakter van de Verenigde Staten fundamenteel te veranderen. Waarom? De georganiseerde demonisering van minderheden is een beproefd middel om de samenleving tegen een denkbeeldige vijand te verenigen en macht te consolideren. 

    ‘Zo’n vaart zal het vast niet lopen,’ zegt een kennis. Ik snap dat hij dat zegt, hij heeft als rijke, heteroseksuele, witte man veel privileges. Het is natuurlijk nog niet zeker in hoeverre Trump daadwerkelijk zal slagen, maar het ondenkbare lijkt opeens mogelijk.

    Tot de Donald u scheidt

    Darren en ik zijn in de coronaherfst van 2020 getrouwd. In de woonkamer, met vier getuigen, een hond en 64 virtuele gasten, die het via een webcam konden meemaken. We wilden dit huwelijk snel afsluiten voordat Trump mogelijk herkozen werd en wij dit recht, dat het hooggerechtshof vijf jaar daarvoor had bevestigd, misschien weer zouden verliezen.

    Trump heeft tijdens zijn eerste ambtsperiode drie nieuwe conservatieve rechters beëdigd, waardoor het hooggerechtshof stevig in rechtse handen is. In 2022 kwam er een eind aan het federale recht op abortus. Op dezelfde manier kan de beslissing over het homohuwelijk weer aan de deelstaten overgelaten worden. In ruim dertig staten was een huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht verboden vóór de uitspraak in 2015. 

    De federale rechters Clarence Thomas en Samuel Alito hadden het homohuwelijk al in 2020 op losse schroeven gezet. Nu doet het parlement van Idaho een beroep op Washington om het homohuwelijk te herzien. Experts gaan ervan uit dat deze zaak via lobbyisten en juridische processen naar de hoogste instantie gebracht kan worden. 

    Als er een eind komt aan het homohuwelijk staat het de VS ook vrij om ons huwelijk niet langer te erkennen – en ons meer dan duizend civiele rechten te ontnemen, zoals erfrecht, belastingvoordeel en familiebezoek in het ziekenhuis. Een roadtrip door de VS zou een risico zijn. We moeten vooral geen auto-ongeluk krijgen in Mississippi, waar de lhbti-gemeenschap al nauwelijks rechten heeft en wij elkaar niet eens in het ziekenhuis zouden mogen bezoeken. 

    Er wordt niet alleen getornd aan ons huwelijk maar aan ons hele leven. Overal in het staatsapparaat verdwijnen de steunbetuigingen aan onze gemeenschap. Musks opruimpatrouille, het Department of Government Efficiency (DOGE), pronkt ermee dat alle informatie over lhbti van overheidswebsites zou zijn gehaald. De Pride Month (die in juni gevierd wordt) is uit de officiële kalenders geschrapt. In veteranenklinieken worden pridevlaggen verwijderd. Het National Endowment for the Arts (NEA), het federale kunst- en cultuurbureau, heeft alle programma’s voor benadeelde groepen afgelast. Er circuleert bij overheidsinstanties een lijst met ‘ongewenste woorden’ met onder andere ‘diversiteit’, ‘ondergerepresenteerd’, ‘discriminatie’, ‘lhbti’, ‘transgender’ en ‘non-binair’.

    In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen

    ‘Visibility’, zichtbaarheid, is ontzettend belangrijk voor onze community. Onzichtbaarheid leidt ertoe dat het op een dag niet meer opvalt als onze rechten ons worden afgenomen; als we verdwijnen.

    Het aantal haatmisdrijven was al voor Trumps herverkiezing aan het stijgen. Na de verkiezingen in november stuurden onbekende gebruikers racistische en homofobe sms-berichten naar tientallen zwarte, latino en lhbti-mensen; zwarten moesten maar ‘katoen gaan plukken’, latino’s en lhbti-mensen werden met deportatie bedreigd. Zelfs doodsbedreigingen zijn niet meer taboe. In januari riep een rechtse activist bij een gemeenteraadsvergadering in Florida indirect op tot het lynchen van homoseksuelen. 

    De zorgen om ons bestaan zitten diep in ons verankerd. Tijdens het naziregime zouden wij waarschijnlijk in een concentratiekamp terecht zijn gekomen. In Duitsland was een relatie als de onze tot in de jaren zestig illegaal; in een groot deel van de VS tot aan 2003. De aidscrisis heeft bijna een hele generatie uitgeroeid. Degenen die gespaard zijn gebleven hebben vaak blijvende schade opgelopen: overlevingsschuld, verlatingsangst, maar ook het onvermogen om hechte banden te vormen. 

    Al jaren kijken we toe terwijl onze wereld steeds kleiner wordt. Terwijl bijvoorbeeld in Rusland homoseksuelen worden gemarginaliseerd en vervolgd. Terwijl in Afrika land na land drastische anti-lhbti-wetten invoert. Terwijl in Azië homo’s worden vermoord. Nu zijn ook in het ‘vrije’ Westen onze rechten in gevaar. Onze toevluchtsoorden dreigen te verdwijnen. 

    ‘Ik ben te oud voor dit soort shit,’ zei mijn vriend Richard altijd lachend. Hij was een gepassioneerde democraat uit het zuiden van het land en heeft al deze narigheid meegemaakt. Hij is in 2023 gestorven. Gelukkig hoeft hij deze ontwikkelingen niet meer mee te maken.

    Een uitgewiste identiteit

    Opnieuw worden zij die als zwak worden beschouwd als eerste getroffen. Binnen de lhbti-gemeenschap zijn dat transgenders. 

    ‘Gelukkig is mijn paspoort nog tot 2033 geldig,’ zegt mijn vriendin Melissa Sklarz, die in 1999 als eerste transvrouw verkozen werd in de New Yorkse politiek. 

    In een van de vele decreten gericht tegen iedereen die niet in de conventionele genderhokjes past, heeft Trump verordend dat er in VS-paspoorten voortaan nog maar twee geslachten mogen staan. Deze moeten overeenkomen met de geboortegegevens: ‘M’ (male) of ‘F’ (female). De ‘X’, die in 2022 is ingevoerd, wordt weer afgeschaft. Het gevolg is dat de gedupeerden zichzelf weer moeten verloochenen of hun paspoort moeten opgeven – in een land waarvan de regering hun bestaan niet erkent. 

    ‘Ze willen ons bestaan uitwissen,’ zegt Sklarz. 

    In de VS identificeren naar schatting 1,3 miljoen volwassenen en 300.000 minderjarigen zich als transgender. Dat is nog geen 0,5 procent van de totale bevolking. Ze vormen voor niemand een bedreiging en willen enkel in rust en vrede leven. Toch hebben Trump en zijn republikeinen hun de oorlog verklaard. Transpersonen mogen niet meer in het leger dienen, mogen bij sportcompetities op de universiteit niet meer bij de vrouwen meedoen en mogen per direct geen medische of psychologische ondersteuning meer krijgen op school. In de gevangenis worden ze vanaf nu op de afdeling geplaatst die overeenkomt met hun geboortegeslacht, wat transvrouwen in acuut gevaar brengt. In het militaire decreet staat dat transmensen geen ‘eerbare, eerlijke en gedisciplineerde levensstijl’ kunnen leiden omdat ze ‘geestelijk en psychisch’ ongeschikt zijn – een echo uit de tijd waarin afwijking van heteronormativiteit als psychische afwijking gold. 

    Waarom wordt deze groep gedemoniseerd?

    ‘Zodra je besluit dat één kwetsbare minderheid kan worden opgeofferd, werk je binnen een fascistisch gedachtegoed,’ aldus de Amerikaanse filosoof en genderwetenschapper Judith Butler in een interview met de Spaanse krant El País. Daarmee wordt gesuggereerd dat er ook een tweede, derde of vierde groep kan komen die men zou opofferen. Met andere woorden: transmensen zijn nog maar het begin, om de bevolking voor te bereiden op meer onderdrukking. Dit interview vond plaats op de dag dat Mike Johnson, de voorzitter van het huis van afgevaardigden, die pro-Trump is, Sarah McBride, de eerste en enige transgender afgevaardigde in het Amerikaanse Congres, verbood om de damestoiletten in het Capitool te gebruiken. 

    ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren’

    De parlementaire haatcampagne tegen McBride werd wekenlang voortgezet door aanhangers van de MAGA-beweging [Make America Great Again]. Laatst beledigde de republikein Mary Miller haar collega bij een commissievergadering door haar ‘de gentleman uit Delaware, Mr. McBride’ te noemen. 

    De extremismeonderzoeker Hanah Stiverson waarschuwt voor deze ontwikkeling: ‘Het is ongelooflijk gevaarlijk. Het luidt een nieuw tijdperk in, waarin geprobeerd wordt onze samenleving te segregeren.’ Stiverson herinnert luisteraars van radio-omroep NPR aan een vroege geweldactie van de nazi’s in 1933 in Berlijn: de vernietiging van Magnus Hirschfields Institut für Sexualwissenschaft (Instituut voor Seksuologie), dat inter- en transseksualiteit onderzocht. ‘Dit werd gezien als een makkelijk doelwit om steun te werven en sociaal acceptabel geweld te escaleren.’ In de Verenigde Staten kunnen we een soortgelijke strategie zien ontstaan.

    Een to-do-lijst voor noodgevallen

    Ondertussen gaat de politiek in Washington rustig door met haar toespraken, verhoren en stemmingen, terwijl Trump & co. zich erop voorbereiden ministeries, de rechterlijke macht, inlichtingendiensten en toezichthoudende instanties te ontmantelen. De eerste rechtbanken verzetten zich nu weliswaar tegen Trumps plannen, maar de ‘MAGA’-propaganda overstemt het protest tegen de uitholling van de democratische scheiding der machten. 

    Ook hier in New York City zie je steeds vaker Trump-petjes, een beeld dat een paar jaar geleden nog ondenkbaar was. Trump heeft hier in november bijna 100.000 stemmen bemachtigd. Op de ‘verkiezingskaart’ van de University of New York City kleurt mijn blok in Brooklyn donkerblauw (democratisch dus), terwijl je een paar straten verderop felrood ziet. 

    Niet te geloven, dacht ik in oktober, toen Trump zijn duistere visie in Madison Square Garden bij een laatste generale repetitie nog eens uit de doeken deed voor ruim 19.000 uitzinnige aanhangers. De rode petjes met wie ik uren in de rij had gestaan waren vrolijk, gezellig en beleefd. Maar zodra ze binnen waren, veranderden ze plotseling in een krijsende menigte, opgehitst door tientallen demagogen, met vooraan een brullende Trump – een horrorshow waarvan men nog steeds niet wilde geloven dat het de dominante werkelijkheid zou worden. 

    Nu voelt het alsof we in een koortsdroom zijn beland. 

    Op ons takenlijstje staan nu niet alleen dingen als boodschappen doen, maar ook juridische zaken zoals testamenten, volmachten en beschikkingen regelen: het soort juridische constructies die ontworpen zijn om een huwelijk te kunnen vervangen. Een advocatenkantoor dat zich hierin specialiseert, biedt dergelijke veiligheidspakketten nu voor 500 dollar aan. 

    Als we ons huis verlaten, hebben we nu ook altijd kopieën van al onze documenten bij ons: paspoort, visum, geboorteakte en huwelijksakte. 

    Sommige adviezen die de ronde doen klinken als voorbereidingen op een burgeroorlog: zorg dat je genoeg eten, drinkwater, handdoeken en toiletpapier in huis hebt. Pak alvast een tas in met documenten, contant geld en kleding. Koop een papieren wegenatlas. Regel veilige ontmoetingsplaatsen. 

    In het ergste geval verlaten we het land. De bekende talkshowhost Ellen DeGeneres en haar vrouw, Portia de Rossi, zijn na – en waarschijnlijk vanwege – Trumps herverkiezing van Californië naar het Verenigd Koninkrijk verhuisd. 

    Na het verjaardagsetentje in Brooklyn stappen we weer de ijzige sneeuw in om ons hoofd leeg te maken. De nachtelijke straten zijn leeg en het is stil. Je hoort enkel het geschraap van sneeuwscheppen. Even voelt het net als vroeger, toen we ons nog veilig voelden in de stad.

  • Zuid-Soedan: oppositie zegt vredesakkoord op na arrestatie van vicepresident

    Zuid-Soedan: oppositie zegt vredesakkoord op na arrestatie van vicepresident

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wild zwijn met varkenspest doodgeschoten in Duitsland

    » Nieuw onderzoek wijst uit dat narwallen ‘spelen’ met hun slagtanden

    Er wordt gevreesd voor een tweede burgeroorlog

    Gisteren maakte de oppositie in Zuid-Soedan bekend dat het vredesakkoord van 2018 is verbroken. Deze fragiele vredesovereenkomst werd door verschillende partijen ondertekend na de burgeroorlog in Zuid-Soedan waarbij 400.000 mensen omkwamen en 4 miljoen mensen ontheemd raakten. De afkondiging van de oppositie volgt op de arrestatie van vicepresident Riek Machar, bericht Internazionale. ‘Op de avond van 26 maart bestormde een konvooi van militaire voertuigen, geleid door de minister van Defensie en het hoofd van de nationale veiligheid, de residentie van de vicepresident in Juba en arresteerde hem’, meldt de Sudan People’s Liberation Movement-In Opposition (SPLM-IO), de partij van Machar.

    Op basis van een fragiele vredesovereenkomst leiden president Silva Kiir en eerste vicepresident Kier Machar, een voormalig rebellenleider, een eenheidsregering. Machar wordt beschuldigd van het steunen van de White Army-militie. Deze rebellengroep kwam vorige maand in aanvaring met het Zuid-Soedanese leger. Hoewel de White Army-militie en de SPLM-IO zij aan zij vochten tijdens de burgeroorlog, beweert de SPLM-IO geen connectie te hebben met de groep, meldt Africanews.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens politieke analisten probeert Kiir al maandenlang zijn opvolging veilig te stellen door Machar te isoleren, merkt Internazionale op. Sinds februari zijn er meer dan twintig bondgenoten van de vicepresident gearresteerd. Eind maart voerden veiligheidstroepen van Kiir een aanval uit op twee trainingscentra nabij Juba. De trainingscentra werden opgericht met als doel de verschillende milities in een nationaal leger te integreren. Verder meldde het hoofd van de VN-vredesmissie in Zuid-Soedan dat er op 24 maart luchtaanvallen waren op burgers in het noordoosten van het land.

    De VN en vele anderen veroordelen de arrestatie van Machar en de Afrikaanse Unie heeft aangekondigd dat er een team naar Juba gestuurd wordt ‘in een poging om de situatie te de-escaleren’, meldt Africanews.

  • Zuid-Korea: interim-president Han Duck-soo terug in functie na afzettingsprocedure

    Zuid-Korea: interim-president Han Duck-soo terug in functie na afzettingsprocedure

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël bombardeert Syrische bases en Gaza: 23 Palestijnen omgekomen

    » Palestijnse regisseur Hamdan Ballal aangevallen en gearresteerd door Israël

    Het hooggerechtshof heeft de procedure ongegrond verklaard

    De Zuid-Koreaanse interim-president Han Duck-soo is sinds vandaag weer terug in functie nadat zijn afzettingsprocedure door het hooggerechtshof ongegrond werd verklaard. Op 14 december besloot het Zuid-Koreaanse parlement een afzettingsprocedure tegen hun president Yoon Suk-yeol aan te spannen na zijn mislukte poging om een staat van beleg af te kondigen. Premier Han Duck-soo werd daarbij aangesteld als interim-president, maar werd kort daarna ook geconfronteerd met een afzettingsprocedure, meldt Associated Press.

    De voormalig president Yoon en de huidige interim-president Han behoren allebei tot de conservatieve People’s Power Party. De oppositie, de Democratic Party, heeft echter een grote meerderheid in het parlement en heeft die macht gebruikt om dertig afzettingsprocedures te starten tegen regeringsleden die betrokken waren bij de afkondiging van de noodtoestand door oud-president Yoon. Het hooggerechtshof heeft dusver negen van de dertig procedures behandeld, aldus The Korean Herald.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Na zijn aanstelling als interim-president lag Han al snel in de clinch met de oppositie. Het grootste discussiepunt waren de drie vrije zetels van de negen rechters van het hooggerechtshof, bericht AP. Om voormalig president Yoon af te zetten moeten daar zes unanieme stemmen voor zijn. Er is een hogere kans om dit aantal te bereiken als alle negen zetels gevuld zijn. Han Duck-soo stelde dit proces uit en werd bijgevolg door het parlement afgezet op 27 december. Zijn opvolger, de vicepremier Choi Sang-mok liet twee van de drie vrije zetels vullen maar weigerde een progressieve rechter. Tot op heden zijn acht van de negen zetels in het hooggerechtshof gevuld.

    Volgens AP hebben zeven van de acht rechters in het hooggerechtshof de afzettingsprocedure voor premier Han Duck-soo ongegrond verklaard en vandaag is hij dus weer aangesteld als interim-president van Zuid-Korea. De rechtszaak over de afzettingsprocedure tegen de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol is nog steeds bezig.

  • Turkije: arrestatie van de burgemeester van Istanbul ontketent demonstraties

    Turkije: arrestatie van de burgemeester van Istanbul ontketent demonstraties

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israël: tienduizenden mensen eisen vrijlating gijzelaars en protesteren tegen Netanyahu

    » Diplomatieke adviseur van Trump in interview: ‘Poetin is geen slechte kerel’

    De politie gebruikt traangas en waterkannonen

    Afgelopen woensdag werd de burgemeester van Istanbul Ekrem Imamoglu gearresteerd en beschuldigd van terroristische daden en corruptie. De arrestatie was onderdeel van een groot onderzoek naar terrorisme en corruptie waarbij eenenvijftig mensen werden opgepakt, waaronder andere burgemeesters van de districten rond Istanbul, adviseurs van Imamoglu en leden van de Republikeinse Volkspartij (CHP), meldt de Turkse krant Hürriyet.

    Ekrem Imamoglu is lid van de oppositiepartij CHP en heeft zich kandidaat gesteld voor het presidentschap. Hij wordt gezien als een van de weinige politici die van huidige president Recep Tayyip Erdogan zouden kunnen winnen in de presidentsverkiezingen van 2028, merkt Al Arabiya op. De eerste verkiezingsronde was gisteren, waarbij er een grote opkomst was. De openingsuren van de stembussen werden van vijf uur ’s middags naar half negen ’s avonds verlengd.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Ga vandaag allemaal stemmen voor de toekomst van Turkije en laat daarna jullie stemmen horen op de pleinen van Istanbul en andere provincies,’ schreef Imamoglu op sociale media aan het begin van de vijfde nacht aan demonstraties. Sinds zijn arrestatie zijn er in Istanbul hevige protesten uitgebroken die zich inmiddels hebben verspreid over een groot deel van Turkije. Delen van Istanbul zijn afgezet en er is een protestverbod ingevoerd, maar de demonstraties houden niet op, aldus het Saoedische nieuwsplatform.

    Veel mensen in Istanbul zijn boos dat de burgemeester die zij verkozen hadden op deze manier uit zijn ambt wordt gezet. ‘Telkens wanneer er een sterke oppositie is (tegen Erdogan), wordt die altijd gevangen gezet,’ zegt een jonge Turkse stemmer. ‘Er is een dictatuur in Turkije op dit moment, niets anders. Het is enkel een democratie op papier.’