Onderwerpen: Politiek

  • VS: twee wetgevers neergeschoten door als politieagent geklede man

    VS: twee wetgevers neergeschoten door als politieagent geklede man

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » DR Congo: overstromingen in Kinshasa eisen minstens negentien levens

    » Israël en Iran zetten vijandelijkheden voort

    Er is een verdachte aangehouden

    Twee wetgevers uit Michigan zijn in hun eigen huis neergeschoten. Het gaat om Melissa Hortman, lid van het statelijke huis van afgevaardigden, en staatssenator John Hoffman. Ook zijn hun echtgenoten aangevallen. Hoewel Hoffman en zijn vrouw Yvette de aanval hebben overleefd, zijn Hortman en haar man Mark overleden, aldus de BBC.

    Aanbiedingen 360 artikel

    De wetgevers, beiden lid van de democratische partij, werden op de vroege zaterdagmorgen aangevallen door een man die gekleed was in een politie-uniform. Dit deed hij volgens Mark Bruley, hoofd van de lokale politie, waarschijnlijk om ‘door middel van manipulatie naar binnen te kunnen komen’. Er is een verdachte aangehouden na ‘de grootste klopjacht in de geschiedenis [van Michigan]’, aldus de lokale politie. In de auto van de verdachte is een lijst aangetroffen met de namen van andere politieke figuren.

  • Polen: regering van premier Donald Tusk wint de vertrouwensstemming

    Polen: regering van premier Donald Tusk wint de vertrouwensstemming

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    » Gaza: humanitaire stichting GHF meldt Hamasaanval op enkele medewerkers

    Zijn coalitie heeft een solide meerderheid in het parlement

    ‘Na de pijnlijke nederlaag van zijn politieke partij bij de presidentsverkiezingen van 1 juni’ heeft de pro-Europese Poolse premier Donald Tusk woensdag een vertrouwensstemming in het parlement gewonnen, met 243 stemmen tegen 210, meldt de Europese editie van Politico. De uitkomst van deze stemming stond buiten kijf – de regeringscoalitie heeft een solide meerderheid in het parlement – maar Tusk wilde ‘zijn mandaat versterken na de overwinning van de nationalist Karol Nawrocki op Rafał Trzaskowski, zijn favoriete centristische kandidaat’, aldus de website.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Ondanks deze vertrouwensstemming zal de regering-Tusk het niet gemakkelijk hebben, aangezien de president de mogelijkheid heeft om zijn veto uit te spreken over wetten die door het parlement zijn aangenomen. Nawrocki en zijn premier zijn het echter over vrijwel alle kwesties oneens, zowel op binnenlands als op internationaal vlak, van het recht op abortus tot steun aan Oekraïne, en van de rechten van lhbtiq+-ers tot kwesties rond de rechtsstaat, waarop Brussel de vinger legt.

  • Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Elon Musk zegt dat hij ‘te ver is gegaan’ in zijn kritiek op Trump

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Gaza: humanitaire stichting GHF meldt Hamasaanval op enkele medewerkers

    » Polen: regering van premier Donald Tusk wint de vertrouwensstemming

    Het Witte Huis heeft zijn excuses aanvaard

    Elon Musk ‘lijkt weer in de gunst te willen komen bij de Amerikaanse president Donald Trump’, een week na de luidruchtige ruzie tussen de twee mannen, merkt MSNBC op. ‘Ik heb spijt van sommige van mijn berichten over de president van vorige week. Ze gingen te ver’, schreef de miljardair woensdag op zijn sociale netwerk X. Het Witte Huis heeft ‘kennis genomen’ van de spijtbetuiging van de ondernemer en verzekerd dat Trump hem ‘dankbaar’ was.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Musk heeft niet gespecificeerd op welke berichten hij doelde, maar hij had de Amerikaanse president onder meer beschuldigd van directe betrokkenheid bij de zaak rond Jeffrey Epstein, de veelvoudige zedendelinquent die zelfmoord pleegde in de gevangenis voordat zijn proces begon. Trump had op zijn beurt gedreigd de contracten tussen de federale overheid en de bedrijven van de miljardair, met name Tesla en SpaceX, te beëindigen.

  • VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    VS: Donald Trump en Elon Musk verklaren elkaar de oorlog op sociale media

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS leggen sancties op aan vier rechters van het Internationaal Strafhof

    » Gaza: Israël erkent aan IS gelieerde milities te steunen in strijd tegen Hamas

    De reden van hun ruzie is waarschijnlijk Trumps belastingbeleid

    Miljardair Elon Musk heeft een aantal maanden samengewerkt met de Amerikaanse president Donald Trump om de overheidsefficiëntie te verbeteren, wat inhield dat Musk talloze overheidsprogramma’s bevroor of zelfs stopzette. Nu is deze samenwerking tot een onstuimig einde gekomen. Hoewel er eerder al meningsverschillen waren tussen Musk en de regering-Trump, vond dit vooral achter gesloten deuren plaats. Zo nam Musk onlangs nog afscheid uit het Witte Huis met een plechtige bijeenkomst. Nu is hun ruzie echter openbaar gekomen op sociale media, aldus The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De urenlange online vechtpartij is waarschijnlijk ontketend door Trumps binnenlandse beleid. De president wilde namelijk de belastingvoordelen voor elektrische auto’s verminderen, voordelen waar Musk als eigenaar van autofabrikant Tesla veel baat bij had. ‘De vragen suizen in het rond: in hoeverre zal Trump, die al eerder liet zien dat hij niet schroomt om zijn regering als wapen in te zetten, achter Musk aangaan? Komen Tesla en SpaceX op het hakblok van DOGE?’ schrijft The New York Times.

    Beide partijen hebben geen blad voor de mond genomen. Musk schreef op X dat Trump ‘in de Epstein-documenten voorkomt’ en Trump zegt op zijn platform Truth Social dat het schrappen van subsidie voor Musks bedrijven ‘de beste manier is om geld te besparen’ en dat hij ‘verbaasd was dat Biden het niet eerder had gedaan’. Omdat de ruzie op sociale media voornamelijk plaatsvond op Trumps en Musks eigen sociale mediaplatforms ‘gaf geen van beide echt antwoord op de ander’, aldus The New York Times. ‘Iedereen die het thuis volgde (…) moest constant tussen de twee platforms schakelen om het bij te houden.’

  • Verenigde Staten vetoën resolutie over staakt-het-vuren in Gaza

    Verenigde Staten vetoën resolutie over staakt-het-vuren in Gaza

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Trump legt aan twaalf landen een totaal reisverbod op

    » Poetin kondigt represailles tegen Oekraïne aan tijdens telefoontje met Trump

    ‘Israël heeft het recht zich te verdedigen,’ aldus de VS

    Washington heeft in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties zijn veto uitgesproken over een resolutie om in Gaza een wapenstilstand af te kondigen, ‘terwijl dood en hongersnood heersen’ in de Palestijnse enclave, schrijft Al-Jazeera verontwaardigd. De Qatarese zender meldt dat de Israëlische aanvallen ‘in de afgelopen 24 uur bijna honderd Palestijnen hebben gedood’, terwijl Israël ‘een verlammende blokkade van humanitaire hulp in stand houdt’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De Verenigde Staten hebben vanaf het begin van dit conflict een zeer duidelijk standpunt ingenomen: Israël heeft het recht zich te verdedigen, wat inhoudt dat het Hamas moet verslaan en ervoor moet zorgen dat het nooit meer in staat is Israël te bedreigen,’ verklaarde de Amerikaanse interim-ambassadeur Dorothy Shea voorafgaand aan de stemming.

  • Rechts-populistische Karol Nawrocki wint Poolse presidentsverkiezingen

    Rechts-populistische Karol Nawrocki wint Poolse presidentsverkiezingen

    Lees ook het andere korte nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne lanceert ongekende aanval op Russische luchtmacht

    » Pentagon: ‘Een Chinese aanval op Taiwan zou ophanden kunnen zijn’

    Hij wint met een nauwe marge van 1,78 procentpunt

    De rechts-populistische kandidaat Karol Nawrocki van de partij Recht en Gerechtigheid (PiS) heeft gewonnen van zijn tegenstander Rafał Trzaskowski in de Poolse presidentsverkiezingen. Volgens officiële resultaten heeft Nawrocki 50,89 procent van de stemmen vergaard, Trzaskowski 49,11 procent. ‘Nawrocki’s overwinning betekent een zware klap voor de regering van Donald Tusk. Ook zal de politieke impasse hoogstwaarschijnlijk voortduren en zal de Poolse positie in Europa complexer worden’, aldus The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel

    Trzawkowski had na de exitpoll, waarbij hij met een verschil van 0,6 procentpunt voorstond, de overwinning al opgeëist, maar Nawrocki hield de moed erin. ‘We gaan winnen, en we gaan Polen redden,’ zei hij. ‘We moeten vanavond winnen.’ De resultaten zijn van groot belang voor de Poolse politiek, aangezien de president vetorecht heeft over wetgeving van de overheid.

  • VS: Harvard mag geen internationale studenten meer toelaten

    VS: Harvard mag geen internationale studenten meer toelaten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië: vier doden door stortregens, aantal kan nog oplopen

    » DR Congo: Senaat heft immuniteit van oud-president Joseph Kabila op

    Deze beslissing van de regering-Trump is per direct van kracht

    De regering-Trump heeft donderdag aangekondigd dat de elite-universiteit Harvard niet langer internationale studenten mag aannemen. Dit heeft effect op toekomstige, maar ook huidige studenten. Door deze ontwikkeling heeft Harvard niet meer de mogelijkheid om ’s werelds beste studenten aan te nemen, terwijl ‘dat al heel lang een van Amerika’s economische en wetenschappelijke krachten [is] geweest,’ schrijft The New York Times.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze actie is een van de vele in de bittere strijd die woedt tussen de particuliere universiteit en de regering van de VS. Nadat er een verandering in het curriculum en de toelatingsprocedure was afgekondigd, weigerde Harvard hierin mee te gaan. Het conflict is inmiddels geëscaleerd. Het kabinet heeft documenten over visumhoudende studenten aangevraagd, een verzoek dat Harvard juridisch aanvecht. Minister van Binnenlandse Veiligheid Kristi Noem heeft als reactie hierop het uitwisselingsprogramma van Harvard ingetrokken.

    ‘Zonder haar internationale studenten en zonder de mogelijkheid om ’s werelds knapste koppen binnen te halen, zal Harvard Harvard niet meer zijn,’ vertelt de Zweedse student Leo Gerden, die volgende week afstudeert, aan The New York Times. ‘De regering-Trump gebruikt ons als pokerfiches. Het is heel gevaarlijk.’

  • DR Congo: Senaat heft immuniteit van oud-president Joseph Kabila op

    DR Congo: Senaat heft immuniteit van oud-president Joseph Kabila op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Harvard mag geen internationale studenten meer toelaten

    » Australië: vier doden door stortregens, aantal kan nog oplopen

    Kabila zou een handlanger zijn van de rebellengroep M23

    De senatoren stemden donderdag in geheime stemming, met achtentachtig stemmen voor en vijf tegen. Hun stem opent de weg naar juridische procedures tegen het voormalige staatshoofd. Zijn opvolger, Félix Tshisekedi, beschuldigt hem ervan een handlanger te zijn van de anti-regeringsgroep M23, een van de strijdende partijen in het conflict dat in het oosten van het land woedt en almaar escaleert. Sommige waarnemers zijn van mening dat de stemming van de senatoren kan leiden tot een ‘verergering’ van het conflict, omdat door deze beslissing ‘Joseph Kabila en zijn vermeende of bewezen bondgenoten zouden kunnen radicaliseren’, aldus het Burkinese dagblad Le Pays.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Nu er in Doha (…) en Washington (…) onderhandelingen gaande zijn om een ​​vredesakkoord met de M23 te bereiken, zou het het beste zijn geweest als Kinshasa had afgezien van de procedure om de immuniteit van de voormalige president op te heffen, om niet de indruk te wekken olie op het vuur te gooien’, meent de krant. ‘Tenzij dit een strategie is van president Tshisékedi om te voorkomen dat zijn voorganger naar huis terugkeert (…) Het lijdt geen twijfel dat hij hem liever ver buiten zijn landsgrenzen ziet dan erbinnen.’

  • Uruguay: oud-president en links icoon José ‘Pepe’ Mujica (89) overleden

    Uruguay: oud-president en links icoon José ‘Pepe’ Mujica (89) overleden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Schotland: parlement stemt voor wetsvoorstel om euthanasie te legaliseren

    » Riyad: Trump kondigt aan Amerikaanse sancties tegen Syrië te zullen opheffen

    Hij werd wel de ‘armste president ter wereld’ genoemd

    ‘Pepe, zo noemde iedereen hem in Uruguay. Hij zal herinnerd worden om de wijsheid van zijn woorden’, reageerde het Argentijnse dagblad Página 12. De voormalige guerrillastrijder die het kleine Latijns-Amerikaanse land van 2010 tot 2015 bestuurde, overleed dinsdag, een week voor zijn negentigste verjaardag, aan slokdarmkanker. ‘Hij was een van de meest invloedrijke en unieke figuren in de Uruguayaanse en Latijns-Amerikaanse politiek. Hij onderscheidde zich door zijn sobere stijl, zijn humanistische discours en zijn inzet voor maatschappelijke doelen’, benadrukt het Uruguayaanse dagblad La República.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens zijn presidentschap daagde hij de traditionele conventies uit en promootte hij progressieve maatregelen voor Latijns-Amerika, zoals de legalisering van cannabis, abortus en het homohuwelijk. De man, die korte metten maakte met het consumentisme en naar eigen zeggen een boerenachtergrond had, werd ook wel de ‘armste president ter wereld’ genoemd en doneerde bijna zijn hele presidentiële inkomen aan een sociaal huisvestingsprogramma. ‘Zijn politieke en ethische erfenis laat een blijvend stempel achter op de hedendaagse geschiedenis van het land’, concludeert La República. Dinsdag bracht de linkse president van Mexico, Claudia Sheinbaum, hulde aan hem en noemde hem ‘een voorbeeld voor Latijns-Amerika en de hele wereld’.

  • Roemenië: nationalistische kandidaat Simion wint eerste verkiezingsronde

    Roemenië: nationalistische kandidaat Simion wint eerste verkiezingsronde

    Lees ook het andere korte nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Australië: Labour-premier Anthony Albanese met ruime cijfers herkozen

    » Verenigd Koninkrijk arresteert acht mannen op verdenking van terrorisme

    Hij neemt het in de tweede ronde op tegen de partijloze kandidaat Nicușor Dan

    Na de eerste ronde van de Roemeense presidentsverkiezingen staat George Simion, kandidaat en oprichter van de rechts-nationalistische partij AUR (Alianța pentru Unirea Românilor, de Alliantie voor een Verenigd Roemenië) op kop, meldt Adevărul.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Deze verkiezingen zijn het vervolg op een eerdere poging om een president voor Roemenië te kiezen. In december werden de resultaten van de presidentsverkiezingen van de maand ervoor nietig verklaard. De extreemrechtse Călin Georgescu was een veelal onbekende kandidaat totdat hij enkele dagen voor de verkiezingen zijn intrede deed met een massacampagne op TikTok. De Roemeense regering beweert dat deze campagne door Rusland werd beïnvloed en heeft daarom nieuwe verkiezingen uitgeschreven, aldus The New York Times.  

    In Roemeense verkiezingen staan in de eerste ronde alle kandidaten op het stembiljet, waarvan de twee kandidaten met de meeste stemmen het in een tweede ronde tegen elkaar opnemen. Op de tweede plek staat de partijloze burgemeester van Boekarest Nicușor Dan. De tweede verkiezingsronde zal plaatsvinden op 18 mei.

  • VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    VS: Donald Trump ontslaat veiligheidsadviseur Michael Waltz

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: westernfilm Rust na lange tijd nu eindelijk uitgekomen

    » VK: Reform UK wint zetel met een marge van zes stemmen

    Buitenlandminister Marco Rubio neemt tijdelijk zijn taken over

    Donald Trump heeft op donderdag 1 mei de eerste ‘grote’ wijziging in zijn Witte Huis-team doorgevoerd, meldt The Washington Post. Michael Waltz, zijn nationale veiligheidsadviseur, werd anderhalve maand na de Signalgate-affaire, door Fox News omschreven als ‘een debacle’ en door HuffPost als ‘een fiasco’, uit zijn functie ontheven.

    Begin maart had Waltz per ongeluk een journalist van The Atlantic toegevoegd aan een chat tussen ambtenaren van de regering over een operatie in Jemen. ‘Een crisis die de krantenkoppen haalde en gêne veroorzaakte binnen de regering’, merkt The Wall Street Journal (WSJ) op.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Trump lijkt een elegante manier te hebben gevonden om van Waltz af te komen’, aldus Axios. Hij benoemde hem tot Amerikaans ambassadeur bij de Verenigde Naties, een positie die nog vacant was. ‘Mike Waltz heeft hard gewerkt om de belangen van onze natie tot zijn prioriteit te maken. Ik weet dat hij hetzelfde zal doen in zijn nieuwe functie’, zei de Amerikaanse president op sociale media, zonder de affaire te noemen. De WSJ merkt op dat het staatshoofd weinig belangstelling heeft voor deze functie bij de VN ‘omdat het in New York is en hij zijn gezant niet regelmatig hoeft te zien en ook omdat hij een hekel heeft aan de organisatie’.

    Marco Rubio, de huidige minister van Buitenlandse Zaken, wordt de interim-veiligheidsadviseur. Om een minister te vinden die deze dubbele rol vervult, moet je terug naar Henry Kissinger, in 1973, maar ‘het Kissinger-experiment wordt door de meeste historici niet als een succes beschouwd’, aldus The New York Times.

    Volgens CNN kwam het nieuws als een verrassing voor leden van de regering. Een journalist van de zender informeerde de woordvoerder van Buitenlandse Zaken zelf tijdens een persbriefing. ‘De president heeft een goed idee wie zijn programma het beste kan uitvoeren,’ zei ze.

  • Israël: regering ziet af van plannen om veiligheidschef te ontslaan

    Israël: regering ziet af van plannen om veiligheidschef te ontslaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: liberalen behalen net geen absolute meerderheid in het parlement

    » Onderzoek: plastic veroorzaakt honderdduizenden doden per jaar

    Hij had zelf al aangekondigd zijn functie te zullen neerleggen

    Benjamin Netanyahu heeft zijn besluit van 20 maart om Ronen Bar, chef interne veiligheid, te ontslaan, teruggedraaid. Bar had intussen al aangekondigd dat hij op 15 juni zijn functie zou neerleggen, zo blijkt uit een dinsdag vrijgegeven gerechtelijk document. De lopende beroepen tegen dit ontslagbesluit ‘zijn derhalve niet langer gegrond’, zo staat in de tekst. Met het intrekken van het ontslag, maakt de Israëlische regering een einde aan ‘een intense juridische strijd tussen de uitvoerende macht, het kantoor van de procureur-generaal en verschillende eisers’, aldus The Jerusalem Post.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het ontslag van Bar heeft geleid tot verontwaardiging onder een groot deel van de Israëlische publieke opinie en tot massademonstraties. De voormalige leider van de Shin Bet en de regering uiten al dagenlang beschuldigingen aan elkaars adres via juridische documenten en persberichten. In een verklaring aan het Hooggerechtshof klaagde Bar Netanyahu aan. Volgens hem gaf hij opdracht tot het bespioneren van regeringsvijandige demonstranten.

  • Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    » Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Hegseth is een oud-presentator zonder ervaring in defensie

    Volgens berichten zou Donald Trump op zoek zijn naar een nieuwe kandidaat voor de post van defensieminister en de huidige minister Pete Hegseth willen vervangen. De informatie werd door de Amerikaanse publieke radiozender NPR verkregen van een ‘functionaris die niet bevoegd was om in het openbaar te spreken’.

    Volgens de functionaris gebruikte de minister van Defensie opnieuw de Signal-berichtenapp op zijn persoonlijke smartphone om vertrouwelijke informatie over luchtaanvallen op Houthi-doelen in Jemen door te geven aan een groep waar onder anderen zijn vrouw, zijn broer en zijn advocaat in zaten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In maart deelde Hegseth vergelijkbare informatie met hoge regeringsfunctionarissen in een andere groepsapp van Signal, waar per ongeluk ook een verslaggever van The Atlantic aan toegevoegd was. ‘President Trump steunt hem volledig,’ aldus zijn woordvoerster Karoline Leavitt. Hegseth heeft het op zijn beurt over een kliek die georkestreerd wordt door ‘wraakzuchtige voormalige werknemers’.

    Vier adviseurs moesten vorige week het Pentagon verlaten, onder wie voormalig woordvoerder John Ullyot, die in een opiniestuk op de nieuwswebsite Politico sprak van een ‘totale chaos’ binnen het ministerie. Drie andere collega’s, die zonder opgaaf van reden werden ontslagen, beweren ‘niets te hebben bekendgemaakt’ en spreken van een ‘onterecht’ ontslag. Volgens de Democratische senator Jeanne Shaheen is Trump de echte schuldige. Hij heeft namelijk ‘een voormalige presentator zonder ervaring’ op zo’n cruciale functie benoemd.

  • Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Elon Musk gaat afstand nemen van DOGE om zich meer op Tesla te richten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump zou defensieminister Pete Hegseth willen vervangen

    » Oekraïne staat open voor directe onderhandelingen met Rusland

    De winst en omzet van Tesla zijn fors gedaald

    Multimiljardair Elon Musk, eigenaar van Tesla, X en SpaceX, maakte dinsdag bekend dat hij ‘van plan is minder tijd te besteden’ aan zijn werk als hoofd van het Department of Government Efficiency (DOGE) van het Witte Huis, ‘om meer tijd te kunnen besteden aan de fabrikant van elektrische voertuigen [Tesla], waarvan de verkoop in het eerste kwartaal is gedaald’, meldt The Hill.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Vanaf mei volgend jaar zal mijn tijd voor DOGE waarschijnlijk aanzienlijk afnemen,’ zei hij tijdens een conference call over de financiële resultaten van Tesla. ‘Ik zal me er denk ik tot het einde van de presidentiële termijn aan moeten blijven wijden, gewoon om ervoor te zorgen dat verspilling en fraude niet terugkomen,’ benadrukte hij desondanks.

    Tesla’s winst in het eerste kwartaal van 2025 daalde met 71 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024 en de omzet daalde met 9 procent tot 19,3 miljard dollar, ‘ver onder de verwachtingen van analisten’, merkt The Hill op. Elon Musks betrokkenheid bij de Trump-administratie heeft Tesla blootgesteld aan vandalisme, boycots en protesten in de VS en de rest van de wereld.

  • VS: regering-Trump zoekt manieren om Fed-baas Powell te ontslaan

    VS: regering-Trump zoekt manieren om Fed-baas Powell te ontslaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Turkije opent rechtszaak tegen tweehonderd gearresteerde demonstranten

    » DR Congo: minstens 148 doden bij brand aan boord van een boot

    De positie van Powell wordt door de wet beschermd

    Opnieuw dreigt iemand het slachtoffer te worden van Trumps heksenjacht: Jerome Powell, de voorzitter van de Amerikaanse Federal Reserve Bank (Fed). Donderdag verklaarde Trump van plan te zijn Powell te ontslaan, ook al houdt de voorzitter vol dat hij zijn termijn, die afloopt in 2026, zal uitzitten.

    Vrijdag verklaarde Kevin Hassett, de belangrijkste economische adviseur van de Amerikaanse president, dat ‘het Witte Huis manieren overweegt’ om Jerome Powell te verwijderen, ‘ondanks de juridische waarborgen die zijn positie beschermen’, meldt The Hill.

    Op woensdag waarschuwde Powell ‘dat de tarieven van Trump de economische groei kunnen vertragen en de inflatie kunnen verhogen’ – de gevreesde ‘stagflatie’ – ‘waardoor de Fed waarschijnlijk de rente niet kan verlagen’, legt de Amerikaanse site uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Volgens de huidige wet kan de voorzitter van de Fed alleen door het Witte Huis worden ontslagen wegens wangedrag of grove nalatigheid bij de uitvoering van zijn taken. Maar ‘Trump heeft duidelijk gemaakt dat hij bereid is om te breken met normen en precedenten, zelfs als dat monumentale gevolgen kan hebben’, aldus CNN.

    ‘De onafhankelijkheid van de Fed ten opzichte van het Witte Huis is altijd als essentieel beschouwd voor de stabiliteit van de wereldeconomie en het financiële systeem’, aldus The New York Times. Volgens The Atlantic is het de vraag of de Fed nu ‘beslissingen over de rente kan nemen zonder inmenging van de politiek’.

    ‘Als Trump de Fed dwingt om een politieke beslissing te nemen door Powell te ontslaan en een vertrouweling te installeren als hoofd van de centrale bank, zullen investeerders over de hele wereld nog meer Amerikaanse activa dumpen en hun toevlucht zoeken in de relatieve veiligheid van de euro, waardoor de binnenlandse leenkosten zullen stijgen. Het zou een chaos worden, met kosten die in de triljoenen dollars lopen en repercussies die nog tientallen jaren voelbaar zouden zijn’, aldus het tijdschrift.