Onderwerpen: Verkiezingen

  • Macron kondigt nieuwe verkiezingen aan. Meesterzet of fatale blunder? 

    Macron kondigt nieuwe verkiezingen aan. Meesterzet of fatale blunder? 

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Frankrijk, waar president Emmanuel Macron na de winst van de extreemrechtse partij Rassemblement National (RN) tijdens de Europese verkiezingen, nieuwe nationale verkiezingen heeft uitgeschreven. Waarom is Macron hiertoe overgegaan? En is – gezien de grote populariteit van RN – een verkiezingswinst van Le Pen nog te stoppen?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Waarom heeft Macron nieuwe verkiezingen uitgeschreven?

    ‘De verpletterende overwinning van extreemrechts in Frankrijk bij de Europese verkiezingen op zondag [9 juni] en de vernederende nederlaag van de partijgenoten van Emmanuel Macron hebben een politieke crisis met onvoorspelbare gevolgen ontketend’, schrijft El País. Nog op verkiezingsavond kondigde de Franse president onverwachts landelijke verkiezingen aan. Dat deed hij nadat bleek dat RN 31,4 procent van de stemmen kreeg bij de Europese verkiezingen – meer dan het dubbele van de 14,6 procent voor de centristische alliantie van de Franse president.

    Het wordt een drukke zomer in Frankrijk. Want het land maakt zich niet alleen op voor grote sportevenementen als de Tour de France (29 juni tot 21 juli) en de Olympische Spelen (26 juli tot 11 augustus), maar zal bovendien op 30 juni en 7 juli naar de stembus gaan. De parlementsverkiezingen stonden eigenlijk pas gepland voor 2027; veel tijd om een doorwrocht programma te schrijven en een uitgekiende campagnestrategie te bedenken is er dus niet. ‘Frankrijk bevindt zich nu op onvoorspelbaar terrein, waarbij de toekomst van de tweede termijn van Macron mogelijk op het spel staat. Met minder dan een maand te gaan voor de verkiezingen, proberen de partijen nu kandidatenlijsten op te stellen, hun boodschap aan te scherpen en, in sommige gevallen, allianties te smeden’, aldus The New York Times. Volgens The Guardian neemt Macron dan ook een ‘grote gok’.

    ‘Hij gokt er misschien op dat proteststemmen een prominente rol speelden bij de Europese verkiezingen’

    Tijdens zijn toespraak op nationale televisie van 9 juni verantwoordde Macron zijn beslissing zelf door te zeggen dat ‘Frankrijk een overtuigende meerderheid nodig heeft om op kalme en harmonieuze manier verder te gaan’. Macron is de eerste president sinds 1997 die overgaat tot de ontbinding van het 577 zetels tellende parlement. 

    ​​Want aan die overtuigende meerderheid ontbreekt het op dit moment voor Macron. Toen hij in 2022 werd verkozen voor een tweede termijn als president, slaagde zijn partij er niet in een volledige meerderheid te behalen in het parlement. De centristische coalitie die hij vormde, regeerde sindsdien met een kleine meerderheid maar had moeite om bepaalde wetsvoorstellen erdoor te krijgen zonder steun van de oppositie. Volgens veel analisten geloofde Macron dat een ontbinding onvermijdelijk was geworden, aldus The New York Times – conservatieve parlementariërs dreigden zijn regering in de herfst omver te werpen. ‘Het land op stelten zetten met een plotselinge verkiezing zou voor Macron ook een manier kunnen zijn om te voorkomen dat de oppositie zich organiseert – en om kiezers de harde keuze te bieden tussen hem of extreemrechts’, aldus de Amerikaanse krant.

    ANP 500920372 1 1
    Emmanuel Macron tijdens een persconferentie in Parijs op 12 juni 2024 over vervroegde parlementsverkiezingen nadat de Franse president op 9 juni 2024 de ontbinding van het Franse parlement had aangekondigd. – © Eliot Blondet / ABACAPRESS.COM

    ‘Het ontbinden van de Nationale Assemblee is een manier voor Macron om te laten zien dat hij de critici heeft gehoord’, aldus The Washington Post. ‘Hij gokt er misschien op dat proteststemmen een prominente rol speelden bij de Europese verkiezingen en dat mensen anders zullen stemmen als het om Frankrijk gaat.’

    ‘Eén ding is zeker: Macron was op zoek naar een manier om zijn gezicht te redden op de avond van zijn vernederende nederlaag’, schrijft commentator Solenn de Royer in Le Monde. De Royer stelt dat de voortijdige verkiezingen Macron verschillende voordelen opleveren: ‘Op de korte termijn maskeren ze zijn persoonlijke mislukking en werken ze afleidend (…) Ook hoeft hij niet in te gaan op vragen over de score van de RN, die nog nooit zo hoog is geweest, zeven jaar na zijn komst naar het Elysée.’

    Daarnaast, aldus De Royer, speelt hij in op de verdeeldheid bij zowel rechts als links. Die laatste groep is ‘verdeeld tussen de aanhangers van redelijk links, die terrein hebben herwonnen rond Raphaël Glucksmann [de leider van een centrumlinkse coalitie die zetels heeft gewonnen tijdens de Europese verkiezingen], en de “rebellen” van Jean-Luc Mélenchon [van de populistisch linkse partij La France Insoumise]’. Rechts is op zijn beurt ‘verdeeld tussen degenen die, om hun zetels te redden, geneigd zullen zijn om zich aan te sluiten bij de presidentiële meerderheid [de coalitie van Macron], en de diehards, die koste wat kost zullen weigeren om aan boord van de Titanic te gaan’. Een week na dato blijkt de verdeeldheid op links mee te vallen, zoals later in deze nieuwsbrief blijkt.

    ‘Door met vuur te spelen, zou het staatshoofd uiteindelijk zichzelf kunnen verbranden’

    ‘Tegelijkertijd brengt de heer Macron zijn eigen coalitie op één lijn’, vervolgt De Royer, ‘en vermijdt hij een bloedige afrekening na de verkiezingen: hij muilkorft de linkervleugel, die haar messen slijpte tegen zijn rechtse beleid, dat volgens hen verantwoordelijk is voor de verkiezingsnederlaag. En hij smoort elke poging tot onafhankelijk optreden in de kiem, waardoor degenen die durven tegenspraak te geven deserteurs lijken in de “waardenstrijd” die wordt gevoerd tegen extreemrechts. Nu hij meer verzwakt is dan ooit haalt Macron zijn steen der wijzen tevoorschijn – de steen die hem in staat stelde de macht te veroveren en te behouden [bij de vorige verkiezingen], maar die sindsdien zijn waarde heeft verloren – door opnieuw de confrontatie op leven en dood tussen populisten en progressieven uit te spelen, dat wil zeggen: “het is ik, of de chaos”. Hij gokt erop om het “allen tegen Macron” om te buigen in “allen tegen RN”.’

    Hoe zal Macrons plan uitpakken?

    Macron mag zijn beslissing om nieuwe verkiezingen af te kondigen dan als onvermijdelijk zien, volgens Solenn de Royer is zijn plan ‘krankzinnig riskant’. ‘Door met vuur te spelen, zou het staatshoofd uiteindelijk zichzelf kunnen verbranden. En het hele land met zich meenemen’.

    Buiten kijf staat dat RN nu in een overwinningsroes de verkiezingen in kan gaan. De uitslag van de Europese verkiezingen zorgde voor een ‘politieke aardverschuiving in Frankrijk’, concludeert Die Welt. In de nationale peilingen van de afgelopen weken en maanden gaat de partij van Le Pen al duidelijk aan kop. ‘Als haar partij een absolute meerderheid zou behalen in de Nationale Assemblee, zou Macron gedwongen zijn om [Jordan] Bardella tot premier te benoemen’, schrijft de Duitse krant. Le Temps voegt eraan toe: ‘RN domineert nu het politieke landschap met Marine Le Pen en Jordan Bardella, de zeer jonge voorzitter van de partij [28 jaar] en lijsttrekker bij deze Europese verkiezingen, wiens populariteit een stempel heeft gedrukt op de campagne. Deze partij haalde nooit eerder zulke cijfers.’

    ‘Sinds 2011 is Le Pen erin geslaagd haar imago te veranderen’

    Ook volgens de Brusselse krant Le Soir is het erop of eronder voor Macron. ‘Als het hem niet lukt, kan Jordan Bardella zijn intrek nemen in het Matignon [de ambtswoning van de Franse premier], terwijl Marine Le Pen zich voorbereidt op de volgende presidentsverkiezingen. Verkiezingen die Emmanuel Macron, die zich na twee opeenvolgende termijnen niet verkiesbaar mag stellen, alleen als machteloze toeschouwer kan gadeslaan.’

    Het succes van Le Pens partij is volgens de Franse politicoloog Nonna Mayer te danken aan een succesvolle normalisatiestrategie. ‘Sinds 2011 is [Le Pen] erin geslaagd haar imago te veranderen door afstand te nemen van de antisemitische lijn van haar vader, door haar partij te presenteren als een bolwerk van secularisme en democratie dat zich verzet tegen de dreiging van het islamisme en door zichzelf uit te roepen tot “quasifeministe”. In 2023 ziet slechts 41 procent van de respondenten RN als een gevaar voor de democratie, tegenover 58 procent in 2017. Bijna een op de twee is van mening dat RN de afgelopen jaren gematigder is geworden en twee op de drie geloven dat RN ooit aan de macht zou kunnen komen’, schrijft de politicoloog in Le Monde.  

    ANP 499510384 1
    Marine Le Pen, voorzitter van de extreemrechtse parlementaire fractie Rassemblement National (RN), en Jordan Bardella, voorzitter van de extreemrechtse partij RN en RN-topkandidaat voor de Europese verkiezingen, tijdens een campagnebijeenkomst in voorbereiding van de parlementsverkiezingen in Henin-Beaumont, Frankrijk, op 25 mei 2024. – © Seastien Courdji / ABACAPRESS.COM

    Ook dat de partijzich als gay friendly profileert legt haar geen windeieren. Bij regionale verkiezingen in 2015 kreeg Front National, zoals de partij toen nog heette, bovengemiddeld veel stemmen onder homoseksuele mannen. En sinds 2012 stemmen evenveel vrouwen als mannen op de partij. ‘Een beslissend voordeel, aangezien vrouwen 53 procent van het geregistreerde electoraat uitmaken’, aldus Mayer. 

    Daarnaast is Marcon zelf uiterst impopulair. De meest voorkomende reden die de kiezers opgaven om op RN te stemmen in de Europese verkiezingen was om ‘hun verzet te tonen tegen de president van de Republiek en de regering’ (68 procent tegenover een gemiddelde van 38 procent, volgens een peiling van Ipsos in mei). De strategie van de president speelt extreemrechts zelfs in de kaart. ‘Macron heeft precies gedaan wat studies over strategieën om extreemrechts aan te pakken afraden, namelijk het politieke debat reduceren tot een confrontatie tussen hemzelf en Marine Le Pen zodat er een polarisatie ontstaat rondom de ideeën van RN’, analyseert Mayer.

    ‘De verschuiving naar rechts in de Franse samenleving die RN lijkt aan te jagen is slechts relatief’

    Maar er liggen ook kansen voor Macron. ‘De verschuiving naar rechts in de Franse samenleving die RN lijkt aan te jagen is slechts relatief’, schrijft Mayer. ‘In tegenstelling tot de retoriek van RN tonen de enquêtes van de Nationale Adviescommissie voor Mensenrechten jaar na jaar dat de acceptatie van minderheden en immigranten de afgelopen dertig jaar is toegenomen, vooral onder nieuwe generaties.’ Progressieve partijen zouden een logische keus zijn voor die jonge kiezers, die echter vaak niet stemmen: slechts 17 procent van de Fransen onder de dertig bracht zijn stem uit bij de landelijke verkiezingen van 2022. ‘Dit is een bron van frustratie, maar die jonge kiezers vormen een enorm potentieel electoraat dat, als het opnieuw gemobiliseerd wordt, het tij zou kunnen keren’, concludeert Mayer. 

    Hoe reageren de andere partijen op de opkomst van RN?

    In tegenstelling tot wat veel commentatoren dachten, en waar Macron mogelijk op gokte, is een brede coalitie van linkse partijen er toch in geslaagd zich te verenigen. ‘Links trekt samen op tegen Le Pen’, kopte Süddeutsche Zeitung vrijdag. Onder de naam Nouveau Front Populaire (NPF) is links Frankrijk op 13 juni tot een stembusakkoord gekomen en hebben ze een gezamenlijk programma gepresenteerd. Dit alles in slechts ‘vier dagen en drie nachten’. 

    De linkse coalitie bestaat uit de centrumlinkse Parti Socialiste, de populistisch linkse La France Insoumise, de groene Europe Ecologie-Les Verts, de communistische Parti Communiste Français, de ecosocialistische Génération.s, de sociaal-liberale Place Publique en de antikapitalistische Nouveau Parti Anticapitaliste. De partijen schuiven gezamenlijk per kiesdistrict een kandidaat naar voren. In het Franse parlementaire stelsel zit het namelijk zo dat elk kiesdistrict – in totaal zijn er 577 – één parlementariër afvaardigt die met een meerderheid van de stemmen wordt verkozen. Als geen enkele kandidaat een meerderheid heeft na de eerste ronde (die ditmaal op 30 juni plaatsvindt) dan vindt er een tweede ronde plaats (op 7 juli) tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen. 

    ‘De vorming van deze linkse electorale alliantie zou een gamechanger kunnen zijn bij deze parlementsverkiezingen’

    Op een persconferentie in het Maison de la Chimie in Parijs presenteerde het Nieuwe Volksfront de ‘150 maatregelen’ van het gezamenlijke programma voor de parlementsverkiezingen. Bij de presentatie van het programma zei NPF dat haar topprioriteit de bestaanszekerheidscrisis is. NPF beloofde een plafond in te stellen voor de prijzen van essentiële voedingsmiddelen, elektriciteit, gas en benzine. Ook wil de alliantie de impopulaire pensioenwijzigingen die vorig jaar door de regering-Macron werden doorgedrukt onmiddellijk terugdraaien en de Franse pensioenleeftijd terugbrengen naar zestig jaar, verder wil ze een recente wijziging van de werkloosheidsuitkeringen terugdraaien en een vermogensbelasting invoeren. Ze wil daarnaast het Franse minimumloon en AOW verhogen, een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza en erkenning van de Palestijnse staat, doorgaan met het leveren van de nodige wapens aan Oekraïne en een CO2-neutraal Frankrijk tegen 2050.

    ANP 499937117 1
    Campagneposters van de RN-kandidaten Jordan Bardella en Marine Le Pen, beklad in Parijs op 30 mei 2024. – © Alfred Yaghobzadeh / ABACAPRESS.COM

    ‘De vorming van deze linkse electorale alliantie zou een gamechanger kunnen zijn bij deze parlementsverkiezingen’, duidt de Zuid-Duitse krant. Opiniepeilingen suggereren namelijk dat NPF – na Le Pens RN – de op een na grootste zou kunnen worden in de landelijke verkiezingen, meldt The Guardian. Volgens de recente peilingen zou NPF iets minder dan 30 procent van de stemmen krijgen en RN iets meer dan 30. Hiermee zou NPF ‘meer dan genoeg afgevaardigden in de Nationale Assemblee hebben om te voorkomen dat zowel de centrumcoalitie van Macron, die naar verwachting de helft van zijn parlementsleden zal verliezen, als RN, dat zijn aantal zou kunnen verdubbelen, een stabiele meerderheid kan vormen’, aldus de Britse krant. 

    ‘Er is een drempel waarboven weerstand tegen onze opmars niet meer mogelijk is’

    Op rechts is daarentegen wel sprake van grote verdeeldheid, en zelfs chaos. ‘De prijs voor absurde capriolen gaat naar de conservatieve Les Républicains (LR)’, schrijft Politico. Wat is er aan de hand bij deze rechtse partij die nog niet zo lang geleden een stabiele machtsfactor was? ‘Na de Europese verkiezingen van 9 juni heeft Eric Ciotti, voorzitter van de partij Les Républicains (LR), de ernstigste verkiezingsdaad in de geschiedenis van zijn partij begaan door een samenwerking aan te gaan met extreemrechts’, schrijft Le Monde. Deze aankondiging wekte de woede op van de overgrote meerderheid van de partijbestuurders, die de volgende dag een vergadering van het politiek bureau bijeenriepen om de voorzitter uit zijn functie te ontheffen. Ondertussen verschanste Éric Ciotti zich in zijn kantoor in de Nationale Assemblee en beweerde hij dat hij nog steeds de leider van de partij was. Dit werd gevolgd door een bizarre scène waarbij de deur van het partijhoofdkwartier werd geopend door de vicevoorzitter, die gewoon een reservesleutel had. Éric Ciotti ging vervolgens naar de rechter om zijn ontslag aan te vechten en kreeg voorlopig gelijk, een definitieve uitspraak volgt volgende week.

    Ondertussen heeft Ciotti geen kandidaten namens LR kunnen indienen, die macht ligt bij het politiek bureau, dat er voor de deadline van zondag in is geslaagd bijna vierhonderd kandidaten voor te dragen in kiesdistricten verspreid over het land (577 in totaal). Ciotti heeft op eigen conto 62 kandidaten ingeschreven onder de vlag van een samenwerking tussen LN en RN. Hij is ervan overtuigd dat andere LR-leden ‘zich later bij hen aan zouden sluiten’, citeert Le Monde de (ex-)voorzitter. 

    De vraag blijft in de lucht hangen of de ‘fatsoenlijk’ rechtse partij LN mogelijk de extreemrechtse RN aan de macht gaat helpen; een scenario dat zeer waarschijnlijk is als Ciotti de machtsstrijd in zijn partij wint. ‘Het akkoord met Eric Ciotti zou extreemrechts in staat kunnen stellen een parlementaire meerderheid te behalen en voor het eerst aan de macht te komen’, concludeert politiek redacteur Abel Mestre van Le Monde. Le Pen voorzag dit al, brengt Mestre in herinnering. ‘Er is een drempel waarboven weerstand tegen onze opmars niet meer mogelijk is’, zei de partijleider van RN in 2011. De verkiezingen die over drie weken plaatsvinden moeten uitwijzen of extreemrechts ook in Frankrijk gaat regeren. 

  • Frankrijk: akkoord bereikt tussen RN en LR

    Frankrijk: akkoord bereikt tussen RN en LR

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Elon Musk laat rechtszaak tegen OpenAI vallen

    » Colombia versterkt politiebeveiliging met het oog op VN-top

    Daarmee wordt een ‘historisch en symbolisch taboe doorbroken’

    De voorzitter van de Franse radicaal-rechtse partij Rassemblement National (RN), Jordan Bardella, bevestigde dinsdagavond dat er een ‘overeenkomst’ was bereikt tussen zijn partij en de sociaal-liberale partij Les Républicains (LR) voor de komende parlementsverkiezingen. ‘Het akkoord is gesloten met enkele tientallen parlementsleden van LR die gesteund worden door de RN of macht van deze partij hebben gekregen’, meldt Le Temps.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    LR-leider Éric Ciotti had eerder op de dag de weg vrijgemaakt voor een dergelijke overeenkomst, tot groot ongenoegen van de partijbestuurders, die fel gekant zijn tegen een dergelijke alliantie. Het is een ‘historisch en symbolisch taboe dat wordt doorbroken, dat van de Republikeinse barricade of “cordon sanitaire” tegen extreemrechts’, merkt het Zwitserse dagblad op.

  • ANC verliest zijn absolute meerderheid: wat brengt de toekomst Zuid-Afrika?

    ANC verliest zijn absolute meerderheid: wat brengt de toekomst Zuid-Afrika?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Zuid-Afrika, waar ANC – de partij die ooit werd aangevoerd door Nelson Mandela – tijdens de verkiezingen van vorige week voor het eerst in de geschiedenis zijn meerderheid verloor. Wat gaat dit politieke keerpunt het land brengen?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Hoe zijn de verkiezingen in Zuid-Afrika verlopen? 

    ‘Het African National Congress (ANC) – de oudste bevrijdingsbeweging van het continent, de aanvoerder van het verzet tegen de apartheid en de regeringspartij sinds 1994 – is niet langer een hegemoniale kracht in de Zuid-Afrikaanse politiek’, schrijft The Economist in een analyse. De partij heeft voor het eerst sinds de afschaffing van de apartheid dertig jaar geleden geen absolute meerderheid behaald. ANC blijft steken op 40,2 procent van de stemmen, waarmee het kan rekenen op 159 van de 400 zetels, terwijl de partij bij de vorige verkiezingen 230 zetels in de wacht sleepte. ‘Door de verslechterde infrastructuur, massale werkloosheid en recordcriminaliteit in Zuid-Afrika, heeft de partij die sinds 1994 het politieke leven heeft gedomineerd, een nog grotere klap gekregen dan de meeste opiniepeilingen voorspelden’, aldus het pan-Afrikaanse tijdschrift The Continent.

    ANC verloor ook de controle over drie van de negen Zuid-Afrikaanse provincies, waaronder KwaZulu-Natal, waar de impact van de nieuwe partij van voormalig president Jacob Zuma, uMkhonto we Sizwe (MK) – die nationaal verraste met 14,6 procent van de stemmen – het sterkst werd gevoeld. De tweede partij van het land werd de Democratic Alliance (DA), een centrumrechtse liberale partij met een voornamelijk witte achterban, met 21,8 procent van de stemmen. De Economic Freedom Fighters (EFF), een radicale afsplitsing van ANC, kreeg 9,5 procent van de stemmen.

    Hoewel er weinig ongeregeldheden waren na de uitslag, probeerde voormalig president Jacob Zuma, die beschuldigd werd van corruptie en in 2018 moest aftreden na een reeks schandalen, nog op 1 juni onrust te stoken door te spreken van verkiezingsfraude zonder enig bewijs te leveren. Vervolgens eiste hij dat de bekendmaking van de verkiezingsuitslag zou worden opgeschort. ‘Waar Zuma ook gaat, anarchie en chaos zijn nooit ver weg. Hij is nog niet klaar met ons’, waarschuwde columnist Justice Malala in Sunday Times.

    ANP 499861331 2
    Mensen staan in de rij om hun stem uit te brengen bij een stembureau in Eshowe, in het noorden van de provincie KwaZulu-Natal. – © ANP

    Ook in de Westkaap, waar DA 55 procent van de stemmen heeft behaald en haar meerderheid heeft behouden, heeft een aantal kleinere partijen de kiescommissie schriftelijk verzocht om een handmatige hertelling van de in de provincie uitgebrachte stemmen, bericht de Zuid-Afrikaanse krant Mail & Guardian.

    Maar de de definitieve verkiezingsuitslag werd uiteindelijk zoals gepland op 2 juni bekendgemaakt door de kiescommissie. De dreiging die uitgaat van de achterban van Zuma wordt echter wel serieus genomen door de autoriteiten, die vrezen voor een herhaling van juli 2021, toen de arrestatie van de ex-president, die tot vijftien maanden gevangenisstraf werd veroordeeld wegens minachting, werd gevolgd door een week van rellen en plunderingen waarbij meer dan 350 mensen omkwamen. De politie is in opperste staat van paraatheid, vooral in zijn thuisprovincie Kwazulu-Natal, meldt News24.

    Hoe gaat Zuid-Afrika een regering vormen? 

    ‘[President] Cyril Ramaphosa wordt de eerste ANC-leider zonder parlementaire meerderheid. In tegenstelling tot zijn held Nelson Mandela, die er tijdens de eerste drie jaar van de multiraciale democratie grootmoedig voor koos om coalitieregering te vormen, zal de Zuid-Afrikaanse president geen andere keuze hebben dan een deal te sluiten om zijn partij aan de macht te houden’, aldus The Economist. Dit is een ‘aardverschuiving’ voor de jonge democratie van Zuid-Afrika, die deze exercitie nog nooit op nationaal niveau heeft uitgevoerd, aldus onderzoekswebsite Daily Maverick.

    Ramaphosa is ondanks het historische verlies niet van plan om af te treden. Volgens hooggeplaatste kaderleden van zijn partij, waarmee Mail & Guardian sprak, is de president van plan om een centrumregering te vormen met DA. Sommige bronnen van de Zuid-Afrikaanse krant suggereren zelfs dat er een principeovereenkomst is tussen de twee grootste partijen om samen te werken en dat het slechts neerkomt op het uitwerken van de details. 

    Daar hebben de twee partijen weinig tijd voor. De Zuid-Afrikaanse politiek heeft vijftien dagen de tijd vanaf de bekendmaking van de uitslag op 2 juni om over een nieuwe regering te onderhandelen en ‘het land opnieuw vorm te geven’, schrijft Daily Maverick. Daarna komt het parlement bijeen om een nieuwe president aan te wijzen. 

    Mochten de gesprekken met DA mislukken, kan ANC het ook over links proberen, door een coalitie te vormen met de radicaal-linkse EFF. The Economist noemt in een commentaar zo’n coalitie met de partij van Julius Malema ‘het grootste gevaar’ voor Zuid-Afrika. ‘Dit is een radicale socialistische partij die vaak de racismekaart trekt. [EFF] wil landbouwgrond onteigenen en herverdelen en mijnen, banken en andere grote bedrijven zonder compensatie nationaliseren. De partij MK van Zuma is een andere mogelijke coalitiepartner. ‘Zuma wil het “westerse” rechtssysteem afschaffen dat hem heeft veroordeeld wegens minachting van de rechtbank, banken en bedrijven nationaliseren en de grondwet herschrijven om meer macht te geven aan feodale leiders’, aldus het economische weekblad. 

    ANP 499816922 2
    Verkiezingsposters in Tembisa, ten oosten van Johannesburg. – © Themba Hadebe / AP Photo

    Met name het bedrijfsleven ‘luidt de noodklok’ en waarschuwt dat een coalitie met EFF of de partij MK ‘een vloek’ zou zijn voor investeerders, meldt het Zuid-Afrikaanse weekblad Sunday Times. ‘De partijen zijn allebei voorstander van het verhogen van de overheidsuitgaven en het nationaliseren van de mijnen en de centrale bank. Het vooruitzicht dat ze deel gaan uitmaken van de regering en populistische politieke veranderingen eisen, weegt op de Zuid-Afrikaanse munt en schuld’, voegt Bloomberg toe.

    Maar een coalitie tussen ANC en DA ‘zou niet zonder risico’s zijn voor beide partijen’, aldus The Economist. ‘Ramaphosa zou waarschijnlijk door zijn eigen partij ervan worden beschuldigd zijn idealen te verloochenen. Steenhuisen [de leider van DA] zet de reputatie van DA als gedegen bestuurders op het spel door samen te werken met een partij die synoniem is geworden met corruptie.’ Het Britse weekblad roept de twee partijen op om, ondanks de ‘enorme compromissen’ die nodig zijn, een akkoord te sluiten. ‘Zowel Ramaphosa als Steenhuisen moet het land boven de partij stellen om te voorkomen dat Zuid-Afrika de weg naar de ondergang inslaat.’

    Met welke uitdagingen krijgt een nieuwe regering te maken?

    ‘Analisten beschrijven het verlies van ANC als een aanklacht tegen het economisch bestuur van de partij in de afgelopen tien jaar. De ongelijkheid [in Zuid-Afrika] is gestegen tot de ergste ter wereld; meer dan een op de drie mensen is werkloos en frequente stroomstoringen hebben ervoor gezorgd dat de groei van het bbp onder de 1 procent is gebleven’, schrijft Financial Times.

    Naast zorgen over de economie zijn veel Zuid-Afrikanen ook bezorgd over de hoge misdaadcijfers. ‘Overal in het land praten zowel witte als zwarte mensen over misdaad’, zei politiek analist William Gumede tegen The Guardian. ‘De criminaliteit ontneemt Zuid-Afrikanen de kans op een volwaardig leven. De ziel wordt uit het land gezogen.’

    De vooruitgang die onder leiding van Mandela en zijn opvolger Thabo Mbeki was geboekt, stokte toen Zuma aan de macht kwam. Miljarden werden geplunderd uit de staatskas, waardoor bijna elk staatsbedrijf failliet ging, van de nationale luchtvaartmaatschappij tot het agentschap dat de spoorwegen beheerde. Een officieel onderzoek concludeerde dat ‘ANC onder Zuma corruptie toestond, steunde en mogelijk maakte’, aldus de Britse krant.

    De nieuwe regering moet vooral het vertrouwen terugwinnen van jongeren. ‘Een nieuwe generatie kiezers heeft niet de doorleefde ervaring van de apartheid of de emotionele band die hun ouders en grootouders hadden met de partij [ANC]’, schrijft The New York Times. Veel jongeren zijn dan ook niet gaan stemmen. ‘In Zuid-Afrika, waar de mediaanleeftijd 28 is, vormen jongeren meer dan een kwart van de geregistreerde kiezers op een bevolking van 62 miljoen en zijn ze een cruciaal stemblok. Maar slechts 4,4 miljoen van de 11 miljoen Zuid-Afrikanen in de leeftijd van 20 tot 29 jaar hebben zich geregistreerd om te stemmen voor deze verkiezingen’, aldus de Amerikaanse krant. 

    ANP 500179284 1
    De Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa spreekt het land toe nadat de officiële resultaten van de verkiezingen van 29 mei bekend zijn gemaakt op 2 juni. Ondanks de verkiezingsnederlaag van zijn partij het ANC, wil Ramaphosa opnieuw president worden. – © Jemal Countess / Shutterstock

    En dan heeft het land nog te maken met de erfenis van de apartheid, zoals de Wereldbank concludeerde in een rapport uit 2022, waarin de organisatie discriminatie op basis van huidskleuren ongelijk landbezit als aanhoudende kernproblemen identificeerde. Zelfs nu, dertig jaar later, heeft ongeveer 10 procent van de 60 miljoen inwoners 80 procent van het vermogen in handen.

    ‘Pogingen van de overheid om het speelveld gelijk te trekken, mislukken vaak’, aldus Simon Tisdall in The Observer. ‘Enquêtes geven aan dat er grote verschillen blijven bestaan tussen het gemiddelde maandinkomen van zwarte en witte huishoudens. Huisvesting en onderwijs zijn andere grote probleemgebieden, waar de discriminerende en segregationistische praktijken uit het verleden de minst bedeelden nog steeds benadelen.’ Een van de belangrijkste redenen dat de economische maatregelen weinig succes hebben, is corruptie, aldus Tisdall. ‘Georganiseerde corruptie blijft een enorm en destructief probleem.’

    ‘De beslissingen die de komende twee weken worden genomen, zullen de economische en sociale ontwikkeling van het land voor meerdere jaren bepalen’, schrijft Daily Maverick. ‘Dit wordt een machtspolitiek spel waarin desinformatie, bedreigingen en geld een grote rol zullen spelen. Gezien de mate van compromis die nodig is, zullen alle partijen – en waarschijnlijk ook de kiezers – niet gelukkig zijn met de resultaten.’ Volgens het Zuid-Afrikaanse medium zou een coalitie tussen ANC en DA leiden tot meer economische groei, maar instabiliteit in de provinciebesturen. Een coalitie met MK van Zuma zou daarentegen leiden tot stabiliteit op lokaal niveau, maar economische hervormingen tegenhouden en straffeloosheid handhaven – Zuma is nog steeds onderwerp van een corruptieonderzoek. ‘Een nieuwe regering moet het vertrouwen opbouwen rond de belofte van Zuid-Afrika van na 1994, een constitutionele democratie die ongelijkheid wil bestrijden en de rechtsstaat wil bevorderen’, concludeert Daily Maverick. 

  • Politicologen Ivan Krastev en Mark Hugo Leonard: ‘Iedere kiezer wil zijn eigen crisis’

    Politicologen Ivan Krastev en Mark Hugo Leonard: ‘Iedere kiezer wil zijn eigen crisis’

    De Bulgaarse politicoloog Ivan Krastev en zijn Britse collega Mark Hugo Leonard zien vijf groeperingen of ‘stammen’ die Europa in 2024 zullen bepalen. ‘Elke kwestie heeft haar eigen achterban voor wie die ene dé crisis is.’

    Dossier: Soeverein Europa

    ‘This is Europe’s moment to answer the call of history’, riep Ursula von der Leyen aan de vooravond van de verkiezingen. 360 maakte voor het juninummer (dat nu in de winkel ligt!) in aanloop van de Europese verkiezingen een rondje langs de lidstaten en koos in samenwerking met weekblad De Groene Amsterdammer de meest verheffende en inzichtelijke bijdragen van grote denkers als Varoufakis, Piketty, Mastrobuoni en Krastev. Tot en met 6 juni komt er elke dag een artikel online waarin een van hen hun deskundig licht laat schijnen over hoe de Europese integratie verdiept en verbeterd kan worden.

    Wordt extreemrechts de grote winnaar bij de Europese verkiezingen dit jaar? Zo ja, wat zou hun overwinning betekenen voor de toekomst van de EU? En voor wie staat extreemrechts? Vijf jaar geleden zagen de leiders van Europa terecht in dat de Europeanen leden aan een moment van hoogtevrees. Bij Milan Kundera, van wie de uitdrukking komt, is hoogtevrees niet hetzelfde als de angst om te vallen – het is eerder het verlangen om te vallen, waartegen we ons doodsbenauwd verzetten. Destijds flirtten kiezers met extreemrechtse populisten en hielden al rekening met de instorting van de Unie, maar toen puntje bij paaltje kwam stemde de meerderheid voor middenpartijen. 

    Het is niet waarschijnlijk dat dit scenario zich herhaalt. Inmiddels hebben de meeste extreemrechtse partijen afgezien van de eis dat hun land de EU of de euro zou verlaten en hebben ze hun doelstellingen aangepast. Ze willen niet langer uit de EU maar de Unie hervormen en de koers bepalen. Na de recente verkiezingen in Nederland en Slowakije en regionale verkiezingen in Oostenrijk en een aantal regio’s in Duitsland groeit er consensus over de verwachting dat de komende verkiezingen in juni een ramp worden en dat migratie als enige kwestie de campagne en de uitkomst zal bepalen. Maar klopt dat wel? 

    Feit is dat Europa in een crisisstemming verkeert

    Feit is dat Europa in een crisisstemming verkeert. Maar migratie is maar een van de vijf crises die het continent de afgelopen vijftien jaar hebben verdeeld. Alles begon in het kielzog van een wereldwijde financiële crisis waardoor veel Europeanen ineens gingen twijfelen of hun kinderen het wel beter zouden krijgen dan zijzelf. Ondertussen was er een klimaatcrisis gaande die hen dwong zich een bedreigde wereld voor te stellen. Inmiddels kwam als gevolg van de coronacrisis de kwetsbaarheid van onze gezondheidsstelsels aan het licht en ontstond er angst voor een nieuw soort dictatuur: die van de techbedrijven. De oorlog in Oekraïne, ten slotte, maakte een eind aan de illusie dat op het Europese continent nooit meer een grote oorlog zou plaatsvinden.

    Beter beeld

    Deze vijf crises hebben van alles gemeen: ze werden in heel Europa gevoeld, werden door veel Europeanen ervaren als een bedreiging van hun bestaanszekerheid, tastten het overheidsbeleid dramatisch aan én ze zijn beslist nog niet voorbij. Maar je kunt ze niet op één hoop gooien; ze hebben diverse angsten en gevoeligheden losgemaakt en hebben Europa verscheurd maar tegelijkertijd ook – paradoxaal genoeg – de EU bijeengehouden. 

    Een nieuwe door ons verrichte studie helpt om een beter beeld te krijgen van een Europa dat is bevolkt door vijf verschillende ‘stammen’ waarvan de politieke identiteit werd gevormd als reactie op genoemde crises. Deze stammen vormen afdelingen tussen en binnen de Europese lidstaten. 

    Met de term ‘polycrisis’ wordt aangegeven dat veel crises zich min of meer tegelijk voordoen en dat de schok van hun cumulatieve wisselwerking sterker is dan de som van de delen. Maar een onderbelicht kenmerk van de polycrisis is dat voor verschillende samenlevingen, sociale groeperingen en generaties een bepaalde crisis over het algemeen een dominantere rol speelt dan andere. Emmanuel Macron begreep dit goed toen hij degenen die zich zorgen maakten over het eind van de maand (economische crisis) plaatste tegenover degenen die zich zorgen maken over het eind van de wereld (klimaatcrisis). Dat is wat we bedoelen als we zeggen dat iedereen zijn eigen crisis wil. De klimaatcrisis, de oorlog in Oekraïne, corona, immigratie en wereldwijde economische onrust – elk van deze vijf kwesties heeft haar eigen achterban voor wie die ene dé crisis is.

    Typerend voor de ‘migratiestam’, dus diegenen die migratie als dé crisis zien, zijn de sterke emoties

    Interessant genoeg is Duitsland het enige land waar immigratie duidelijk vooroploopt wanneer mensen wordt gevraagd welke crisis hun met het oog op de toekomst de meeste zorgen baart. Esten en Polen zijn gespitst op de oorlog in Oekraïne. Italië en Portugal zien de economische crisis als hun grootste bedreiging. Spanje, Groot-Brittannië en Roemenië zijn de landen waar corona als het grootste trauma geldt. En in Frankrijk en Denemarken wordt de klimaatcrisis het belangrijkst gevonden. 

    De huidige preoccupatie met migratie ontstond niet doordat de meeste mensen in de meeste landen erdoor geobsedeerd zijn en evenmin doordat het als kwestie de meeste verdeeldheid zaait.

    In feite zijn we getuige van een beginnende migratieconsensus in heel Europa: steun voor strengere buitengrenzen is gemeengoed geworden bij politieke partijen. Maar typerend voor de ‘migratiestam’, dus diegenen die migratie als dé crisis zien, zijn de sterke emoties. Zij zijn het kwaadst van allemaal over het EU-beleid en hun woede drijft hen naar rechts. Degenen die migratie zien als de belangrijkste crisis zullen hoogstwaarschijnlijk stemmen op centrumrechtse of extreemrechtse partijen. In Duitsland betekent dat een grote kans op een stem voor de Alternative für Deutschland; in Frankrijk voor Marine Le Pens Rassemblement National of Éric Zemmours Reconquête.

    Klimaat is de andere crisis die haar stam in een duidelijke politieke richting duwt. De klimaatstam is spiegelbeeldig aan de migratiestam omdat de leden vaak groene of centrumlinkse partijen steunen. De botsing tussen deze twee stammen zal de komende Europese verkiezingen uiteindelijk bepalen.

    Asymmetrie

    Interessant genoeg reageren beide stammen echter heel verschillend wanneer de partij van hun voorkeur eenmaal is gekozen. Als de migratiestam rechtse partijen aan de macht ziet, hebben de aanhangers de neiging meer ontspannen te zijn over het onderwerp. In Italië scoort migratie verrassend laag bij de vraag wat de kiezers bezighoudt: maar 10 procent van de bevolking en maar 17 procent van de achterban van Fratelli d’Italia ziet migratie als de belangrijkste crisis, al kwam die partij aan de macht op basis van een sterk antimigratieprogram en nam de toevloed van illegale immigranten het afgelopen jaar toe.

    De klimaatstam reageert andersom. Onze peiling in Duitsland laat zien dat de leden van deze stam zich grote zorgen over het klimaat blijven maken, ook al zitten de Groenen in de huidige regering, die een streng klimaatbeleid voert. Hoewel Duitsland erin is geslaagd om de uitstoot van koolstof het laatste jaar terug te brengen met een indrukwekkende 20 procent, beschouwen zij de aanpak van het probleem niet als afdoende. Kortom, kiezers zijn geneigd te denken dat de keuze voor een extreemrechtse regering het antwoord is op hun immigratieangsten – zelfs al verandert er in werkelijkheid weinig –, maar in hun ogen is de klimaatcrisis niet voorbij met een stem op de Groenen.

    Elk van Europa’s vijf crises zal menig leven hebben, maar het is bij de stembus dat ze gaan leven, wegkwijnen of herleven

    Uit deze asymmetrie – dat de migratiestam wordt gemobiliseerd door retoriek terwijl de klimaatstam zelfs bij positieve resultaten bezorgd blijft – is een voorzichtige verklaring te trekken voor de duidelijke voorsprong van rechts bij de komende verkiezingen.  

    Elk van Europa’s vijf crises zal menig leven hebben, maar het is bij de stembus dat ze gaan leven, wegkwijnen of herleven. Europese leiders zouden zich ervan bewust moeten zijn dat de verkiezing niet alleen een wedstrijd wordt tussen links en rechts – of tussen eurofielen en eurosceptici – maar ook een gevecht om de suprematie tussen de verschillende stammen van Europa. Het gezicht van de Europese politiek wordt eerder door fragmentatie dan door polarisatie bepaald. Veel kiezers zullen er vooral op uit zijn de terugkeer van hun eigen crisis te voorkomen. De focus op migratie alleen zou weleens de verkeerde strategie kunnen blijken te zijn. 

    Mark Hugo Leonard is een Britse politicoloog en auteur. Hij is directeur van de European Council on Foreign Relations, die hij in 2007 oprichtte.

    Ivan Krastev is schrijver en politicoloog en ontving in 2020 de Jean Améry Prize for European Essay Writing. Eerder was hij directeur van de International Commission on the Balkans en hoofdredacteur van de Bulgaarse editie van Foreign Policy.

  • Wolfgang Streeck: ‘De EU is te heterogeen om top-down bestuurd te worden’

    Wolfgang Streeck: ‘De EU is te heterogeen om top-down bestuurd te worden’

    De EU zal alleen standhouden als ze de democratische staten hun soevereiniteit teruggeeft. Want een federaal Europa is onbereikbaar en de aanhoudende onduidelijkheid ondraaglijk, betoogt socioloog Wolfgang Streeck.

    Dossier: Soeverein Europa

    ‘This is Europe’s moment to answer the call of history’, riep Ursula von der Leyen aan de vooravond van de verkiezingen. 360 maakte voor het juninummer (dat nu in de winkel ligt!) in aanloop van de Europese verkiezingen een rondje langs de lidstaten en koos in samenwerking met weekblad De Groene Amsterdammer de meest verheffende en inzichtelijke bijdragen van grote denkers als Varoufakis, Piketty, Mastrobuoni en Krastev. Tot en met 6 juni komt er elke dag een artikel online waarin een van hen hun deskundig licht laat schijnen over hoe de Europese integratie verdiept en verbeterd kan worden.

    Als het nu, vlak voor de verkiezingen voor een nieuw Europarlement, niet het goede moment is om ons af te vragen wat het einddoel is – haar finalité, zoals de Fransen zeggen – van de ever closer union among the peoples of Europe, zoals ze het in Brussel graag noemen, wanneer dan wel? Dit zou eigenlijk de vraag aller vragen moeten zijn, zowel in Brussel als in de hoofdsteden van Europa.

    En hoewel deze vraag op de een of andere manier altijd en overal boven de vergadertafels hangt, wordt hij met inmiddels verbazingwekkende virtuositeit buiten de deur gehouden. Want elke poging die vraag ter sprake te brengen, zou een eind kunnen maken aan het catastrofale zelfbedrog van de EU-Europeanen: namelijk dat iedereen zich bij de EU hetzelfde zou voorstellen en wel precies datgene wat men zich zélf voorstelt.

    Als je om pragmatische redenen een riskant probleem buiten beschouwing laat omdat je vindt dat dit nog niet aan de orde is, dan mag dat een vorm van hoogstaande politiek-diplomatieke kunst zijn, maar die werkt alleen zolang niemand het kartel van zwijgers doorbreekt en niemand er in de alledaagse praktijk last van heeft. Wat de EU betreft is dat echter een gepasseerd station door het optreden van meer of minder ‘rechtse’ straatvechters die recht voor zijn raap aan de leiders van het ‘Europese project’ vragen waar ze eigenlijk naartoe willen.

    Bij zo veel kabaal vasthouden aan de gevestigde praktijk lijkt een fatale vergissing: op pragmatisch vlak, omdat zo het groeiende ressentiment alleen maar wordt aangemoedigd, en op democratisch vlak, omdat een democratie beschadigd raakt als haar politieke klasse zich bij de gestelde vragen eensgezind in stilzwijgen hult.

    Met het oog op het gewicht van Duitsland in de EU, waar de regering Scholz tegenwoordig openlijk aanspraak maakt op een leidende, zo niet dé leidende rol, lijkt het noodzakelijk met name de Duitse visie op de Europese finalité onder de loep te nemen. 

    In feite komt de Duitse visie neer op een soort federalistische centrale staat, een ‘verenigd Europa’, waarin de Europese landen – gedreven door een uit het Duitse federale model bekend automatisme om te centraliseren dat alle plechtige beloften om te decentraliseren tenietdoet – steeds meer veranderen in federale staten die hun nationale soevereiniteit grondwettelijk of gewoonterechtelijk overdragen aan de federale regering. 

    Achterhaald

    Het probleem is wel dat deze visie niet alleen door geen enkele andere lidstaat wordt gedeeld, maar dat ze door de ontwikkelingen in de afgelopen dertig jaar ook hopeloos achterhaald is. Ook dat kan natuurlijk worden verzwegen, wat in de verkiezingsprogramma’s van de partijen in het Duits-Europese blok dan ook wordt gedaan. Dat leek een tijdje goed te gaan, namelijk zolang het enige tegengeluid kwam van de tot algemene vijand van staat en samenleving gepromoveerde AfD met haar niet erg snuggere dexitproject. 

    Inmiddels is dat veranderd, nu de BSW (Bündnis Sahra Wagenknecht) een Europees verkiezingsprogramma heeft gepresenteerd dat de media, die zichzelf een anti-eurosceptische positie hebben opgelegd, moeilijk kunnen negeren, ook al is niet uitgesloten dat ze daar toch in slagen. Het zou echter opnieuw een gemiste kans zijn om in Duitsland de discussie over de Europese politiek up-to-date te brengen.

    Willen we dat voorkomen dan moeten we allereerst rekening houden met het feit dat – in ieder geval sinds de monetaire unie en de toetreding van de meer naar het oosten gelegen landen – buiten Duitsland iedereen zich er terdege van bewust is dat het Duitse integratieconcept is mislukt. Vandaag de dag peinst geen enkele EU-lidstaat er nog over zijn nationale soevereiniteit op te geven. In werkelijkheid zelfs Duitsland niet, dat zich een soeverein geïntegreerde EU voorstelt als een opgeschaald (West-)Duitsland, en evenmin Frankrijk, dat zich zijn ‘soevereine Europa’ voorstelt als een horizontale uitbreiding van de Franse staat en zich dat volgens de eigen traditie ook niet anders kán voorstellen. 

    Uiteindelijk is dit te wijten aan het feit dat de huidige EU veel te heterogeen is om enig Europees land, met inbegrip van Luxemburg, ermee te laten instemmen dat zijn soevereiniteit opgaat in een geïntegreerde Eurostaat. Het Duits-Europese ideaal van een federale staat die automatisch steeds hechter wordt, is simpelweg onverenigbaar met de enorm toegenomen diversiteit van de staten en samenlevingen die in de EU zijn samengebracht.

    De EU is van 6 naar 27 leden gegroeid en na brexit van 28 naar 27 gekrompen. Een korte analyse van het panorama laat zien hoe diep de scheuren in de EU zijn die de weg naar een Europese integratie à la Duitsland blokkeren. 

    In het zuiden, in Italië, zit ondanks het feit dat dit land al tientallen jaren lid is van de Europese en de Monetaire Unie, een premier in het zadel die in Duitsland als neofascist wordt beschouwd – na het spectaculaire falen van een hele reeks door ‘Europa’ gezonden saneerders, van Monti tot Draghi, de Super Mario van Brussel, Goldman Sachs en Frankfurt. In de landen in het oosten blijkt dat het transplanteren van het naoorlogse West-Europese systeem van democratische instituties makkelijk tot grote conflicten leidt en ook niet van buitenaf kan worden doorgedrukt.

    Een heterogeen complex als de EU kan zowel technisch als politiek niet top-down worden bestuurd

    In het noorden blijven Denemarken en Zweden buiten de monetaire unie en Noorwegen buiten de EU, en in het westen is een van de grootste Europese landen, het Verenigd Koninkrijk, al vertrokken vanwege de onverenigbaarheid van zijn politiek en grondwet met het standaardmodel van de EU. Frankrijk, de nu op een na grootste lidstaat, wordt binnenkort wellicht geregeerd door een andere vermoedelijke neofascist. Frankrijk is trouwens nu al niet meer beschikbaar voor de veelgeroemde Frans-Duitse ‘tandem’ als regeringscentrum van een geïntegreerd Europa.

    Aan het einde van zijn kanselierschap heeft Helmut Kohl voorspeld dat het Verenigd Koninkrijk binnen afzienbare tijd zou toetreden tot de monetaire unie en dat dan snel kon worden overgegaan tot een politieke unie. Dit was een gigantische misser, evenals Wolfgang Schäubles levenslange hoop dat de Franse force de frappe en Duitslands nuclear sharing van de Amerikaanse kernwapens die op zijn grondgebied zijn gestationeerd op een of andere manier zouden kunnen opgaan in een nog te vormen geïntegreerde Europese kernmacht.

    Dat een heterogeen complex als de EU zowel technisch als politiek niet top-down kan worden bestuurd, bleek al toen Merkel en Sarkozy zogenaamd als oplossing voor de financiële crisis van 2008 de Duitse en Franse banken moesten redden zonder daaruit een bankenunie te kunnen laten ontstaan. Een paar jaar later, tijdens de coronapandemie, slaagde de Europese Commissie er niet in vaccins aan te schaffen en bij open binnengrenzen uniforme maatregelen af te dwingen. Daardoor moesten de lidstaten snel ieder voor zich maatregelen nemen om de eigen bevolking te beschermen.

    Het speciale herstelfonds van 750 miljard euro – achteraf bestempeld als wederopbouwhulp en om de verdragen te omzeilen gefinancierd met schulden – heeft niets teweeggebracht. In elk geval niet in Italië, waarop het eigenlijk gericht was en waar het nationale wederopbouwprogramma in Brusselse stijl had moeten worden uitgevoerd door de voor dit doel weer van stal gehaalde Mario Draghi. Draghi’s ambtstermijn als premier van een coalitie van alle politieke partijen eindigde na iets meer dan een jaar met zijn aftreden. Desondanks wordt nu onverdroten gesproken over een herstart van het fonds. 

    Eigen maatregelen

    Een ander beleidsterrein waarop de EU niet in staat blijkt de belangen van de lidstaten met elkaar in overeenstemming te brengen, is en blijft de immigratie. Hier ziet de ene lidstaat na de andere zich gedwongen eigen maatregelen te nemen; van ‘oplossingen’ te spreken zou overdreven zijn. Dit geldt ook voor Duitsland, dat de EU eigenlijk wilde gebruiken om te voorkomen dat het zich op nationaal niveau met dit probleem zou moeten bezighouden.

    Toen zich ook nog de oorlog in Oekraïne begon af te tekenen, werd de EU uitgesloten van de beslissende onderhandelingen tussen Rusland en de VS in de herfst en winter van 2021-2022 en was ze niet in staat de akkoorden van Minsk, waarover Duitsland, Frankrijk, Rusland en Oekraïne hadden onderhandeld, een kans te geven. Na het uitbreken van de oorlog werd de EU vervolgens, op basis van haar veronderstelde expertise op het gebied van economisch beleid en internationale economische betrekkingen, door de Verenigde Staten en de NAVO verplicht om economische sancties tegen Rusland te implementeren. Een jaar later bleek de Russische (oorlogs)economie te zijn gegroeid, terwijl West-Europa en met name Duitsland in een recessie belandden.

    Ze hebben geleerd de EU te gebruiken als arena voor hun op nationale belangen gerichte politiek en voor onzichtbare achterkamertjesdeals

    Waarom houden de lidstaten – of liever, hun politieke klassen – desondanks vast aan de EU, recent zelfs de rechtsbuitens Meloni en Le Pen? In de eerste plaats omdat ze hebben geleerd de EU te gebruiken als arena voor hun op nationale belangen gerichte politiek en voor onzichtbare achterkamertjesdeals in de institutionele wirwar van het EU-systeem. In de tweede plaats omdat de schijnwereld van de EU-superstaat zich er uitstekend voor leent nationale problemen en de verantwoordelijkheid voor het oplossen daarvan naar boven af te schuiven en, omgekeerd, zich van bovenaf maatregelen te laten dicteren die zonder hulp van buiten- en bovenaf niet aan het electoraat te verkopen zijn. En in de derde plaats omdat de welkome ondoorzichtigheid van het Brusselse institutionele complex het lange tijd mogelijk heeft gemaakt bij het publiek hoop te wekken op een geleidelijke maar continue vooruitgang in de richting van een geïntegreerde superstaat waarin alles beter wordt: een gloednieuwe, ideale, op maat gemaakte staat.

    Aan dit soort spelletjes moet een realistisch vernieuwde Europese politiek een eind maken. Als de instituties van de EU worden misbruikt voor verkapte, op nationale belangen gerichte politiek wordt het politieke cynisme bevorderd en de democratische geloofwaardigheid van de staten geschaad. Als verantwoordelijkheden worden afgeschoven op een democratisch ontoegankelijke en technocratisch incompetente pseudocentrale regering, dan verergert dat de problemen alleen maar. In plaats van hooggestemde verwachtingen van een geheel andere toekomst is er behoefte aan realistische politiek in het heden, binnen het raamwerk van instituties die democratisch verantwoordelijk kunnen worden gehouden. 

    Eerlijk zijn

    De belangrijkste opgave is eerlijk te zijn en de centrale rol van de natiestaten in het Europese staatsbestel te erkennen in plaats van te betreuren. En om geen ‘Europese oplossingen’ te eisen waar die niet bestaan. Om het ‘democratisch tekort’ te verhelpen, zouden we de Europese rol van de parlementen van de lidstaten moeten versterken in plaats van stereotiep te blijven roepen om meer bevoegdheden voor een Europees Parlement dat dat niet is en niet kan zijn. 

    Al met al is het zaak het subsidiariteitsbeginsel dat in de EU-verdragen is vastgelegd serieus te nemen en de illusoire hoop te laten varen op een geïntegreerd superbeleid met gestandaardiseerde superoplossingen in een Europese superstaat naar het voorbeeld van de Europese, en dan vooral de Duitse natiestaat, maar dan groter, mooier en maagdelijker. Precies dat is de strekking van het programma van de BSW. 

    En daarna? Voortbouwend op een compromisloze, op ervaring gebaseerde kritiek komt het BSW-programma uit bij een nieuwe EU, een niet-hiërarchische, niet-imperiale, egalitaire gemeenschap van staten als kader en platform voor vrijwillig deelnemende landen, die elk op nationaal niveau verantwoording afleggen, met probleemoplossende partnerschappen, met samenwerking in plaats van integratie en met inachtneming van soevereiniteit en democratie. Begrippen daarvoor bestaan al lang: Europe à la carte, het Europa van vader- of moederlanden, het Europa van de variabele geometrie – om even begrijpelijke als doorzichtige redenen allemaal verworpen door de Brusselse centralisten. 

    Als deze begrippen meer willen worden dan de slogans die ze nu zijn, moet Ursula von der Leyen haar hoop opgeven ooit een Europese superregeringsleider te worden. De EU zou dan geen eindstation voor ambities zijn, maar een projectenbank en adviesbureau voor samenwerking tussen de lidstaten, ondersteuner in plaats van chef, hoedster van de diversiteit aan belangen en levensstijlen in Europa in plaats van producent van top-downstandaardisatie. 

    GettyImages 1238524425
    Ursula von der Leyen hield een toespraak over de Europese veiligheid en de militaire dreiging van Rusland. – © Getty Images

    Een EU die op deze manier vernieuwd en, wellicht, politiek gered wordt, zou bijvoorbeeld weten dat Duitsland een ander immigratieregime nodig heeft dan Griekenland; dat Polen zijn eigen familierecht wil en moet ontwikkelen, zoals ook Duitsland in het verleden heeft gedaan, in plaats van dat geleidelijk van bovenaf opgelegd te krijgen; dat Italië een industriebeleid nodig heeft dat past bij zijn economie in plaats van een economie te moeten creëren die past bij de Europese interne markt; en dat Frankrijk een fiscaal beleid nodig heeft dat past bij de rol van de staat in de Franse politieke economie, enzovoort. 

    Een verandering in deze richting kan vanzelfsprekend niet het resultaat zijn van een Great European Reset. Wat je niet top-down kunt besturen, kun je ook niet top-down hervormen. Want de EU is in feite gestructureerd zoals ze is om haar integratie onomkeerbaar te maken. Als daarmee geen vooruitgang wordt geboekt, blijft ze gewoon steken, zoals dat nu al lang het geval is. Deze organisatie is achterhaald en gebaseerd op de absurde veronderstelling dat democratische staten onderworpen kunnen worden aan hiërarchische controle door een internationale bureaucratie. Om haar nieuw leven in te blazen is geen groots masterplan nodig, maar een aandringen op decentralisatie en het terugbrengen van de democratische verantwoordelijkheid naar waar die thuishoort: het niveau van de staten binnen het Europese huis. Desnoods via subversieve actie van lidstaten, zoals in het BSW-programma wordt voorgesteld, of volgens het beproefde Franse voorbeeld. 

    Dit sluit niet uit dat een eventuele crisis overal zo veel puin achterlaat dat een grote schoonmaak onvermijdelijk is.

    Dit sluit niet uit dat een eventuele crisis – en die kan ieder moment ontstaan, bijvoorbeeld doordat de Europese Monetaire Unie het zonder Europese politieke en dus ook zonder fiscale unie moet stellen – overal zo veel puin achterlaat dat een grote schoonmaak onvermijdelijk is.

    Militaire alliantie

    De laatste hoop op een gecentraliseerd en geïntegreerd Europa is voorlopig dat de EU parallel aan een langlopende oorlog in Oekraïne wordt omgevormd tot een militaire alliantie, als de Europese pijler van de NAVO of – in een Trumpiaans noodscenario – zelfs als vervanger van de NAVO, met Rusland als externe katalysator en, zoals het ernaar uitziet, onder Duitse leiding: de EU als oorlogsproject. Maar als het al zover komt, dan kan ook dit zomaar halverwege blijven steken, want de geopolitieke uitgangspunten en geostrategische ambities van landen als Polen, Duitsland en Frankrijk zijn te verschillend en de te verwachten risico’s en kosten te hoog, vooral voor het tot leidende én betalende macht uitverkoren Duitsland. 

    Natuurlijk worden vrede en veiligheid in Europa sowieso niet bereikt door een bipolaire verdeling van het Euraziatische continent langs Ruslands westgrens, gepaard aan een ongebreidelde wapenwedloop. Wel nodig is een pan-Euraziatisch veiligheidsregime, gebaseerd op gelijke soevereiniteit van alle deelnemende staten, bijvoorbeeld in een gereanimeerde OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa), ondersteund door wapenbeheersingsovereenkomsten en een breed instrumentarium dat vertrouwen wekt. Alleen op deze manier zou de EU weer het vredesproject kunnen worden dat ze al zo lang pretendeert te zijn. 

    Dit artikel wordt ook gepubliceerd in de Nederlandse Jacobin (jacobin.nl), opgericht in 2022 door Hannah van Binsbergen. 

  • Pomfret, de Zuid-Afrikaanse stad waar bijna niemand stemt

    Pomfret, de Zuid-Afrikaanse stad waar bijna niemand stemt

    Een deel van de zwarte inwoners van Pomfret was veteraan van het 32e Bataljon, dat tijdens de apartheid werd opgezet om mee te vechten in de oorlogen van de witte regering. Ze leven nu in ellende, zonder basisvoorzieningen, en hebben weinig vertrouwen in de staat en in de verkiezingen op 29 mei.

    De gemeente Kagisano-Molopo, in de noordwestelijke provincie, registreerde de laagste opkomst in Zuid-Afrika voor de verkiezingen van 2019. We reisden naar de stad Pomfret om uit te zoeken waarom.

    In een zorgvuldig aangelegde cactustuin in een stadje aan de rand van de woestijn vlakbij de grens met Botswana, heeft Vieira Monte, 75, een poster van de Democratische Alliantie (DA) [oppositiepartij] aan een boom vastgebonden. ‘Het zijn witte mensen  die me hier hebben gebracht,’ zegt Vieira Monte, die zwart is, ‘ik wil op witte mensen stemmen.’

    Welkom in Pomfret, in het noordwesten! Het is een van de vreemdste steden van het land, met een geschiedenis die net zo complex is als die van Zuid-Afrika.

    Het is een plaats waar iemand als Monte, die niet kan wachten om op 29 mei te gaan stemmen, een uitzondering is. De stad, gelegen in de gemeente Kagisano-Molopo, registreerde namelijk de laagste opkomst van het land tijdens de verkiezingen van 2019.

    Als je Pomfret bezoekt, duurt het niet lang om te begrijpen waarom. Maar eigenlijk komtbijna niemand naar Pomfret. Het is een ontoegankelijke en onaantrekkelijke bestemming, bijna twee uur rijden van de dichtstbijzijnde grote stad, Vryburg, en wordt gedomineerd door een voormalige asbestmijn waar de dood op de loer ligt. In deze verlaten militaire basis, met zijn door de zon gebleekte muren, zeggen de inwoners altijd hetzelfde: de hoge pieten zijn hen vergeten.

    Het verhaal van Pomfret doet denken aan een waarschuwend verhaal uit de Griekse mythologie. Er was eens een groep soldaten die beschouwd werd als de beste strijders ter wereld, maar die ervoor gekozen had om tegen hun eigen volk te vechten. Aan het einde van de oorlog werden de soldaten verbannen en gedeporteerd naar een voorgeborchte waaruit ze nooit meer konden ontsnappen, veroordeeld om hun thuisland nooit meer terug te zien, maar ook om nooit meer geaccepteerd te worden door het land waarin ze zich bevonden.

    ‘Ja, ik behoorde tot het 32e Bataljon’ [bijgenaamd de ‘Buffalo Bat’], bevestigt Mario Hongolo, een zeer sympathieke man van in de zeventig, die met zijn vrouw Rosa in zijn tuin zat op de dag dat we Pomfret bezochten.

    Mario is Angolees. Hij kwam in 1989 in Pomfret aan, samen met duizend andere voormalige soldaten en hun gezinnen, en sindsdien woont hij daar. De soldaten waren zwarten die rond 1975 door de apartheidsregering werden gerekruteerd om samen met de toenmalige Zuid-Afrikaanse defensiemacht te vechten tegen het communistische regime in Angola en de Namibische bevrijdingsbeweging, de South West Africa People’s Organisation (Swapo). [Deze soldaten van Angolese afkomst vochten vijftien jaar lang voordat ze naar Zuid-Afrika werden gerepatrieerd].

    Zuid-Afrika in tien belangrijke data

    31 mei 1910: Onder Brits bestuur wordt de Unie van Zuid-Afrika opgericht.

    8 januari 1912: oprichting van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC). De eerste segregationistische wetten worden op nationaal niveau ingevoerd.

    1949-1954: Institutionalisering van witte suprematie en apartheid.

    21 maart 1960: Bloedbad in Sharpeville. Bij het politieoptreden tegen een vreedzame demonstratie vallen 69 doden en bijna 200 gewonden. Als reactie op de daaropvolgende demonstraties kondigt de regering de noodtoestand af en wordt het ANC verboden.

    31 mei 1961: Begin van de gewapende strijd van het ANC.

    1963-1964: Nelson Mandela wordt berecht en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf wegens terrorisme.

    2 februari 1990: Legalisering van het ANC. Nelson Mandela wordt op 11 februari vrijgelaten.

    30 juni 1991: Afschaffing van de laatste apartheidswetten.

    27 april 1994: Eerste multiraciale verkiezingen in het land, gewonnen door het ANC.

    10 mei 1994: Nelson Mandela wordt de eerste zwarte president van Zuid-Afrika. Er wordt een multiraciale regering benoemd.

    (Courrier International)

    Het 32ste Bataljon was wat militair analist Helmoed Heitman een ‘elite-eenheid’ noemt. Sommige Angolezen die voor dit bataljon werden gerekruteerd, hadden in de jaren 1960 al de wapens opgenomen tegen de Portugese kolonisator. ‘Sommige van deze soldaten hadden bijna hun hele leven oorlog gekend. Het waren echt buitengewone soldaten. Niets maakte hen bang!’ legt Helmoed Heitman uit.

    Omdat de Angolese strijders Portugees spraken, waren ze een waardevolle bron voor het apartheidsleger. De mannen hadden een rigoureus oriëntatieprogramma doorlopen en maakten deel uit van een eenheid die ‘erkend werd als één van de beste bataljons ter wereld’, aldus de defensieanalist.

    Maar aan het einde van de oorlog strandden de soldaten omdat noch Namibië noch Angola hen wilde opnemen vanwege hun samenwerking met het apartheidsregime. Dus kwamen ze in Zuid-Afrika terecht, waar de regering ze aanvankelijk in de townships inzette als een ‘vredesmacht’. Maar hun acties, ontsierd door beschuldigingen van ernstige mensenrechtenschendingen, waren zeer controversieel en in 1993 werd de eenheid uiteindelijk ontbonden.

    De mannen kregen de Zuid-Afrikaanse nationaliteit en een schamele compensatie en verhuisden naar de oude kazerne in Pomfret. “Ze hebben zich laten beetnemen’, beweert Heitman stellig. ‘Ze werden in niemandsland achtergelaten, zonder enige mogelijkheid om iets te doen.’

    Pogingen tot overplaatsing

    De Angolese soldaten van het 32ste Bataljon zijn een gênant onderwerp voor zowel het voormalige apartheidsregime als de huidige democratische regering, zegt de specialist: ‘Witte rechtse partijen willen niet aan hen denken, omdat zwarte mensen geen competente soldaten kunnen zijn. Het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) vergeet ze liever, omdat het zich niet eraan wil herinneren dat iemand [zwart] voor het apartheidsregime kan hebben gewerkt.’ Hij was zelfs ronduit vijandig tegenover de veteranen van het 32ste Bataljon, in het extreme geval van Pomfret.

    Op gezette tijden probeert de regering echter de inwoners van Pomfret te verhuizen naar andere steden in de Noordwestelijke provincie. Als officiële reden wordt de nabijheid van de voormalige asbestmijn opgegeven, die ernstige gezondheidsrisico’s met zich meebrengt voor de lokale bevolking. Maar de veteranen nemen deze pogingen om hen te verhuizen slecht op en zien ze als een extra bewijs van de vijandigheid van de autoriteiten tegenover hen.

    ‘Maatschappelijk en historisch gezien is de oorsprong van het dorp Pomfret nauw verbonden met de verschrikkingen uit het verleden van Zuid-Afrika, in het bijzonder de activiteiten van de voormalige Zuid-Afrikaanse Nationale Defensiemacht (SADF) in Angola, op het voormalige grondgebied van Zuidwest-Afrika en in de townships van Zuid-Afrika,’ staat in een uitspraak van het Land Claims Court van maart 2022. ‘Het gewicht van de geschiedenis is cruciaal’, voegt het vonnis eraan toe, ‘omdat het deels de precaire situatie van de bewoners van Pomfret verklaart.’

    Geen voorzieningen

    Vandaag de dag is Pomfret een stad waar helemaal niets is: vrijwel geen werkgelegenheid (behalve in de Pica Pau school, waar de directeur, Prince Gauthusi, niet weet waar hij terecht kan met 171 ingeschreven kinderen) en geen regelmatige toegang tot water en elektriciteit. Een afgevaardigde van de gemeenschap heeft de zaak in 2021 voor de rechter gesleept in een poging de overheid te dwingen om basisvoorzieningen te leveren, maar tevergeefs.

    ‘We hebben helemaal geen voorzieningen,’ klaagt Anna Hongolo (29), een Angolees van de tweede generatie die haar dagen doorbrengt met het opvangen van de peuters van het dorp in een vervallen crèche. ‘De DA probeert ons aardappelen te brengen. De regering komt hier alleen als er verkiezingen zijn.’

    Als er iets is waar ze de autoriteiten om zou willen vragen, dan is het wel toegang tot elektriciteit – een refrein dat we keer op keer hebben gehoord in Pomfret. De stad zou enige elektriciteit hebben gehad tot 2015, toen Eskom [het Zuid-Afrikaanse elektriciteitsproductie- en distributiebedrijf] de elektriciteit volledig afsloot. Voor de bewoners is dit het zoveelste bewijs dat ze gestraft worden voor de zonden van de apartheid.

    Op de vraag waarom ze Pomfret niet helemaal verlaat, spreidt Anna haar handen in een gebaar van hulpeloosheid: ‘Waar kan ik een nieuw leven beginnen? Je moet je realiseren dat mijn familie maar uit 13 à 15 mensen bestaat. Hier hebben we tenminste een huis.’ Veel van de huizen in Pomfret zijn verlaten, wat het stadje een ietwat spookachtige sfeer geeft. Er zijn een paar winkels waar je alles kunt vinden (spaza), maar geen industrie die de naam waardig is.

    Sociale bijstand

    ‘Mensen zijn op zoek naar banen in de beveiliging, maar ze worden ouder,’ legt Mario Hongolo, Anna’s vader, uit. ‘Beveiliging’ is een understatement. Pomfret is al lang een fascinerend onderwerp voor buitenlandse journalisten, sinds de stad na 1994 de reputatie kreeg een centrum te zijn voor het rekruteren van huurlingen. Het is waar dat de elitevaardigheden van de veteranen van het 32e Bataljon van hen ideale huursoldaten maakten, beschikbaar om buitenlandse regimes te steunen en te helpen bij het uitvoeren van staatsgrepen, mocht dat nodig zijn.

    Maar die dagen zijn al lang voorbij voor mensen als Mario Hongolo en Vieira Monte, die nu op hoge leeftijd zijn. In feite zijn de meeste inwoners van Pomfret afhankelijk van karige sociale uitkeringen om te overleven.

    ‘Soms komt het ANC hier voor een vergadering. We zien ze aankomen, ze stellen vragen, we vertellen ze onze problemen, maar daarna gebeurt er niets meer,’ legt Mario Hongolo uit, die net als Vieira Monte tot een bepaald politiek kamp behoort: ‘De meeste Angolezen houden van de DA omdat ze gehecht zijn aan de voormalige [apartheids]regering. De Klerk was president toen wij in 1989 aankwamen.’

    Er wordt gezegd, zonder enige zekerheid over de juistheid van het verhaal (dat Helmoed Heitman niettemin voor waar houdt), dat toen het apartheidsregime de ontbinding van het 32ste Bataljon aankondigde, een veteraan van de eenheid dertig zilverlingen aan De Klerk zou hebben aangeboden omdat hij hen, net als Judas, had verraden.

    Slechts 47 procent van de kiezers in de lokale gemeente Kagisano-Molopo ging naar de stembus voor de nationale en provinciale parlementsverkiezingen van 2019. Op de vraag of de Zuid-Afrikaanse verkiezingscommissie een bewustwordingscampagne in de regio had gelanceerd om dit opkomstpercentage in de aanloop naar de verkiezingen op 29 mei te verbeteren, weigerde ze een antwoord te geven.

    Anna Hongolo en haar vriendinnen Magdalena Kanivete (37) en Theresa Ciata (36) schudden hun hoofd op de vraag of ze van plan zijn om te gaan stemmen. ‘Elke keer als we stemmen gebeurt er niets, er is geen verandering,’ verzucht Anna Hongolo.

    In de wijk Esperanza in Pomfret spraken we met een 49-jarige Zuid-Afrikaanse vrouw die getrouwd is met een Angolees en liever anoniem wil blijven. ‘Stemmen? Wat heeft het voor zin? Zelfs als we onze stemmen aan een andere partij geven, wint toch het ANC’, antwoordde ze.

    De afgelopen weken heeft Pomfret veel politici op campagne gezien, die allerlei mooie dingen beloofden: water, elektriciteit enzovoort. Maar ze gelooft er niets van: ‘We zien niets veranderen. We zien niets gebeuren…’

  • Litouwse president Gitanas Nausėda herkozen bij verkiezingen

    Litouwse president Gitanas Nausėda herkozen bij verkiezingen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Honderdduizenden geëvacueerd in Bangladesh vanwege cycloon

    » Tientallen doden bij Israëlische luchtaanval op vluchtelingenkamp Rafah

    Nausėda kreeg bijna 75 procent van de stemmen

    De Litouwse president Gitanas Nausėda is herkozen bij de presidentsverkiezingen in het Baltische land. Dat schrijft The Guardian. Hij versloeg de zittend premier Ingrida Šimonytė met ruime cijfers.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op basis van 90 procent van de uitslag bleek dat de 60-jarige Nausėda ongeveer driekwart van de stemmen kreeg, gevolgd door Šimonytė, van de regerende centrumrechtse partij Homeland Union. Het was de tweede keer dat Nausėda en Šimonytė tegenover elkaar stonden in een presidentsrace. In 2019 versloeg Nausėda Šimonytė met 66 procent van de stemmen.

    Als president heeft Nausėda een grotendeels ceremoniële rol. Desondanks leidt de president de strijdkrachten, en vertegenwoordigt hij het land op bijeenkomsten van de NAVO en de Europese Unie. De voormalige econoom won bij de eerste ronde van de verkiezingen 44 procent van de stemmen, waardoor een tweede ronde nodig was.

  • VS: Nikki Haley kondigt aan dat ze op Trump zal stemmen

    VS: Nikki Haley kondigt aan dat ze op Trump zal stemmen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tunesië: twee journalisten veroordeeld tot jaar gevangenisstraf

    » China lanceert grote militaire operatie tegen Taiwan

    Eerder stonden Haley en Trump nog tegenover elkaar

    Nikki Haley, voormalig Republikeins kandidaat voor het Witte Huis, zei woensdag dat ze bij de presidentsverkiezingen in november op haar ex-rivaal Donald Trump gaat stemmen. Dat schrijft The Wall Street Journal. Haley, die in maart de handdoek in de ring gooide in de voorverkiezingen, had de miljardair niet gespaard tijdens zijn campagne. Maar ‘de Democratische president Joe Biden is een ramp. Dus stem ik op Trump’, zei ze tegen de conservatieve denktank Hudson Institute.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Als kiezer is mijn prioriteit een president die onze bondgenoten zal steunen en onze vijanden verantwoordelijk zal houden, die de grens zal beveiligen’ en die ‘het kapitalisme en de vrijheid zal verdedigen’, voegde ze eraan toe. De voormalige Amerikaanse ambassadeur bij de VN ‘ging echter niet zo ver dat ze haar aanhangers opriep om Trump te steunen’, merkt The Wall Street Journal op.

  • Socialisten winnen regionale verkiezingen in Catalonië

    Socialisten winnen regionale verkiezingen in Catalonië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Poetin vervangt minister van Defensie Sjojgoe

    » Tientallen doden bij overstromingen op Sumatra

    Desondanks moet de partij op zoek naar een coalitiepartner

    De socialistische regeringspartij van Spanje is zondag als winnaar uit de bus gekomen bij de regionale verkiezingen in Catalonië. Dat schrijft El Mundo. De verkiezingen werden gezien als een lakmoesproef voor de amnestiemaatregel van premier Pedro Sánchez voor Catalonische separatisten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De socialistische partij, een regionale tak van de regeringspartij van Sánchez, heeft niet genoeg zetels behaald om alleen te kunnen regeren. Ze hebben echter voor het eerst in meer dan tien jaar de mogelijkheid een regionale regering vormen, onder leiding van een anti-onafhankelijkheidspartij. De partijleider, Salvador Illa, sprak zondagavond laat zijn aanhangers toe op het socialistische hoofdkwartier in Barcelona: ‘Voor het eerst in vijfenveertig jaar hebben we de verkiezingen in Catalonië gewonnen, zowel wat zetels als stemmen betreft. De Catalanen hebben besloten een nieuw tijdperk in te luiden.’

    Illa, die verbeteringen heeft beloofd op het gebied van sociale voorzieningen, onderwijs en droogtebeheer, had 68 van de 135 zetels in het Catalaanse parlement nodig om een regering te vormen. Zondag kreeg zijn partij er slechts 42, wat betekent dat hij steun zal moeten zoeken bij de pro-onafhankelijkheidspartij Esquerra Republicana de Catalunya (Catalaans Republikeins Links) en de linkse Comuns.

  • Tsjaad: juntaleider Mahamat Déby tot president gekozen

    Tsjaad: juntaleider Mahamat Déby tot president gekozen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Koreaanse president wil nieuw ministerie dat geboortecijfer verhoogt

    » Massale donatie van fossielen helpt wederopbouw Braziliaanse nationale museum

    Déby kreeg meer dan 60 procent van de stemmen

    Generaal Mahamat Idriss Déby Itno is op donderdag 9 mei uitgeroepen tot winnaar van de presidentsverkiezingen in Tsjaad, meldt Alwihda Info. De verkiezing volgt drie jaar nadat Déby de macht overnam aan het hoofd van een militaire junta.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Déby, 40 jaar oud, ontving 61,03 procent van de stemmen, volgens de voorlopige officiële resultaten van de kiescommissie die hij had benoemd. Zijn premier, Succès Masra, ook 40 jaar oud, kreeg 18,53 procent van de stemmen.

    Van zijn kant claimde Masra ‘de overwinning en suggereerde, vóór de bekendmaking van de voorlopige resultaten, dat hij zich zou verzetten tegen de verkiezing van Mahamat Idriss Déby Itno’, aldus Alwihda Info.

  • Nationalistisch rechts wint ruim bij verkiezingen Noord-Macedonië

    Nationalistisch rechts wint ruim bij verkiezingen Noord-Macedonië

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Iran veroordeelt bekende regisseur tot acht jaar gevangenisstraf

    » Einde aan bezetting universiteit Dublin na breken banden met Israël

    De linkse president Pendarovski heeft zijn nederlaag toegegeven

    In Noord-Macedonië heeft volgens de eerste resultaten de rechtse oppositie een grote overwinning bij de parlementsverkiezingen. Dat meldt Al Jazeera. Woensdagavond gaf de linkse president Stevo Pendarovski zijn nederlaag toe aan Gordana Siljanovska-Davkova, die wordt gesteund door de nationalistische VMRO-DPMNE-partij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Siljanovska-Davkova wordt met de uitslag het eerste vrouwelijke staatshoofd van Noord-Macedonië, een voornamelijk ceremoniële functie in het Balkanland. Volgens de resultaten behaalde ze meer dan 64,5 procent van de stemmen, vergeleken met minder dan 29,5 procent voor Pendarovski.

    Met 92 procent van de getelde stemmen won de oppositiepartij VMRO-DPMNE volgens de kiescommissie minstens 59 zetels in het 120 zetels tellende parlement. De regerende sociaaldemocraten (SDSM) wonnen slechts 19 zetels, waarschijnlijk een teken van de frustratie van de kiezers over de corruptie en de vastgelopen inspanningen om toe te treden tot de EU. De uitslag zal naar verwachting van invloed zijn op de kansen van Noord-Macedonië om zijn lang gekoesterde ambitie om toe te treden tot de Europese Unie waar te maken.

  • De verkiezingen in Mexico: een kerkhof voor politici

    De verkiezingen in Mexico: een kerkhof voor politici

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar naar Mexico, waar over ruim een maand verkiezingen worden gehouden. Tientallen kandidaten, met name in de lokale politiek, zijn al vermoord. Hoe komt dat?

    Hoe erg is het geweld tegen politici in Mexico?

    ‘In Mexico zijn op één dag twee burgemeesterskandidaten dood aangetroffen, waarmee het aantal gedode kandidaten verder stijgt in wat de meest gewelddadige verkiezingen ooit in het land lijken te worden’. Dit schreef Al Jazeera op 20 april. ‘De dodelijke slachtoffers die vrijdag werden gemeld, brengen het aantal vermoorde kandidaten in de aanloop naar de presidents-, congres- en lokale verkiezingen op 2 juni op zeventien.’

    ‘Geweld tegen politici is wijdverspreid in Mexico. Begin april werd de burgemeester van Churumuco, een stad in de naburige staat Michoacán, doodgeschoten in een tacorestaurant in de hoofdstad Morelia. Begin april werd burgemeesterskandidaat Bertha Gaytán neergeschoten, enkele uren nadat ze om bescherming had gevraagd. Ze was net begonnen met haar campagne voor het burgemeesterschap van Celaya. Eind februari werden in een andere stad in Michoacán twee burgemeesterskandidaten binnen enkele uren na elkaar doodgeschoten’, somt PBS op.

    Bij CNN vertelt Sandra Ley, programmadirecteur veiligheid bij México Evalúa, een denktank voor openbaar beleid, over waarom er zoveel lokale (kandidaat-)politici in Mexico worden vermoord. ‘Dit is een cruciaal moment voor de georganiseerde misdaad om invloed uit te oefenen op wie er aan de macht komt, wie er bescherming, informatie en middelen gaat bieden,’ aldus Ley. De verkiezingen in Mexico van 2 juni zijn de grootste in de geschiedenis: voor ruim twintigduizend functies, van president tot Congres, van gouverneur tot burgemeester, wordt gestemd, met in totaal zo’n zeventigduizend kandidaten.

    Het meeste geweld vindt plaats bij lokale verkiezingen, waar kiezers een gemeentepresident kiezen, een rol die verwant is aan die van een burgemeester met een brede controle over hun gemeenschappen, die de verdeling van belastinginkomsten beheert en vaak aan het hoofd staat van de lokale politie.

    ANP 495147180 1
    Familieleden van de vermoorde kandidaat Gisela Gaytán rouwen tijdens haar begrafenis in Celaya, in de staat Guanajuato, Mexico. – © Mario Armas / AFP

    Hoewel politiek geweld in vrijwel alle staten voorkomt, vindt het zwaarste geweld plaats in staten waar de georganiseerde misdaad diepgeworteld is, zo meldt de Council for Foreign Relations. ‘In Michoacán, Jalisco en Morelos worden meer ontvoeringen, afpersingen, moorden en bedreigingen gepleegd dan in andere staten. Maar het geweld heeft zich ook verspreid naar relatief vreedzamere staten. Een deel van de reden is dat criminele organisaties steeds meer geld verdienen, niet alleen met drugshandel langs de kusten en de noordelijke grens, maar ook met migrantensmokkel, oliediefstal, afpersing en ontvoering in het zuiden.’

    Los van het verwoestende effect op de levens van de kandidaten en hun familie, hebben de aanslagen ook een impact op de opkomst bij de verkiezingen, schrijft Semafor. ‘Elke aanval op een kandidaat verlaagt de opkomst met ongeveer 1,3 procent. Kiezers houden er rekening mee dat de georganiseerde misdaad “hun openbaar bestuur, staat en regering schendt”, waardoor een groot deel van het publiek er nu van overtuigd is dat hun stem weinig zal veranderen aan het geweld.’

    Wat doet de regering tegen dit geweld?

    President Andrés Manuel López Obrador (AMLO in de volksmond) erkende begin april dat de georganiseerde misdaad invloed probeert uit te oefenen op wie burgemeester wordt – door hun eigen kandidaat voor te stellen of potentiële rivalen uit te schakelen. Eind maart besloot de regering om ongeveer 250 kandidaten van lijfwachten te voorzien, maar degenen die zich verkiesbaar stellen voor gemeentelijke functies – hoewel ze het meeste gevaar lopen – staan achteraan in de rij voor beveiliging.

    En hoewel AMLO erkent dat kartels lokale verkiezingen beïnvloeden, blijft hij het geweld bagatelliseren. Tijdens zijn dagelijkse persconferentie noemde hij de perceptie van onveiligheid ‘een zaak van publicisten’ en zei hij dat er kandidaten zijn die angst proberen te zaaien onder de bevolking, zo schrijft Infobae. Bij dezelfde persconferentie zei de Mexicaanse president dat het geweld allemaal ‘bij de omstandigheden hoort’ en dat Mexicanen zich volgens data van het Instituut voor Statistiek en Geografie (INEGI) kalm, veilig en gelukkig voelen.

    In februari, toen uit een rapport al bleek dat tientallen kandidaten slachtoffer waren geworden van bedreigingen, aanslagen, ontvoeringen en moord, ontkende de president de ernst van de zaak, ondanks dat een groot deel van de slachtoffers van dit geweld afkomstig waren uit zijn eigen partij, Morena. ‘Er is niets te vrezen,’ zei AMLO volgens Aristegui. ‘We zien geen politiek verkiezingsgeweld’.

    ANP 496646846
    Presidentskandidaat Claudia Sheinbaum begroet supporters tijdens haar campagne in Mexico-Stad. – © Aurea Del Rosario / AP

    Los van wat AMLO over het verkiezingsgeweld zegt, is er tijdens zijn bijna zesjarige termijn ook weinig gedaan om het geweld door kartels in Mexico aan te pakken. AMLO werd verkozen op een verkiezingsbelofte van ‘knuffels, geen kogels’, waarbij hij zei zich liever te concentreren op de achterliggende redenen waarom mensen de misdaad ingaan, dan de kartels verantwoordelijk voor het geweld hard aan te pakken.

    Het gevolg: bendegeweld nam toe in Mexico en het aantal arrestaties door de nationale garde in Mexico, die onder López Obrador werd opgericht om de federale politie te vervangen, daalde van 21.700 in 2018 tot 2800 in 2022, volgens The Wall Street Journal. Onder de huidige regering is politiek geweld daarnaast flink gestegen: van 94 moorden in 2018 naar 355 moorden in 2023.

    ‘Onder bedreigingen benoemen burgemeesters bendeleden op hoge plekken in gemeenten,’ vervolgt de Amerikaanse krant op basis van twee voormalige burgemeesters in de Mexicaanse deelstaat Guerrero. ‘Door deze functies krijgen kartels in feite de controle over contracten voor gemeentelijke bouwwerken, aanbestedingen en andere openbare diensten.’

    Gaat een nieuwe regering het geweld anders aanpakken?

    Gezien het geweld in Mexico, dat niet alleen politici maar ook heel veel onschuldige burgers treft, is het niet gek dat veiligheid een belangrijk thema is bij de aanstaande verkiezingen. ‘De duizenden mensen die elk jaar onder de grond belanden in Mexico, met of zonder grafsteen, maken het onmogelijk om de andere kant op te kijken. Er is ook geen manier om de realiteit die het land het hardst treft en die alleen maar erger wordt in verkiezingstijd te verbergen. Het zal het meest controversiële thema in de campagne zijn, die de twee prominente presidentskandidaten op de agenda zullen zetten’, schrijft El País hierover.

    Die twee presidentskandidaten zijn Claudia Sheinbaum en Xóchitl Gálvez. Sheinbaum is de absolute topfavoriet om de verkiezingen te winnen. Ze is afkomstig uit Morena, de partij van president AMLO, en de president heeft Sheinbaum hoogstpersoonlijk aangewezen als zijn opvolger. Xóchitl Gálvez is de kandidaat van de oppositie, bestaande uit een coalitie van de traditioneel machtige partijen PRI, PAN en PRD. Ze erft zo het nalatenschap van die partijen, die decennialang het land bestuurden en met name onder president Felipe Calderón, die kartels keihard probeerde aan te pakken, Mexico in een veiligheidscrisis brachten.

    ANP 496751752
    De Mexicaanse president Andres Manuel Lopez Obrador spreekt tijdens een persconferentie in het Nationale Paleis. – © Mario Guzmán / EPA

    De voorstellen van Claudia Sheinbaum omvatten meerdere punten: de jeugd weghouden van de georganiseerde misdaad, de rechterlijke macht hervormen en het leger inzetten tegen kartels, zo schrijft Expansion Politica. ‘De snelheid waarmee de criminaliteit afneemt zal groter zijn, met andere woorden, elk jaar gaan we meer en meer criminaliteit terugdringen,’ zei Sheinbaum bij de presentatie van haar plannen.

    Politiek analist Enrique Pérez Quintana is in een opiniestuk op Yahoo News hard over de plannen van de gedoodverfde nieuwe president van Mexico. ‘De voorstellen van Claudia Sheinbaum zijn niet nieuw’, schrijft hij. ‘[Ze] zijn een voortzetting van de aanpak van de president. Ze zullen niet goed worden ontvangen door degenen die te maken hebben met onveiligheid en geweld, zoals de familieleden van de vermisten, de ontvoerden, de afgepersten, de bedreigden, degenen die van hun land zijn gejaagd en zijn beroofd.’

    Oppositiekandidaat Gálvez was ook kritisch over de plannen van haar rivaal. Tijdens een persconferentie beschuldigde ze Sheinbaum ervan ‘knuffels te willen blijven geven’ aan kartels, zo schrijft El Financiero. Ze verwees naar een moment tijdens het presidentschap van AMLO, toen de president naar het geboortedorp van drugsbaas Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán ging en een ontmoeting had met de moeder van de inmiddels aan de VS uitgeleverde kartelleider. ‘Sheinbaum wil doorgaan met knuffels geven aan de moeder van El Chapo,’ zei Gálvez.

    Haar eigen veiligheidsplannen zijn uitgebreid, zo meldt PMX: van voorstelbare punten als hardere straffen tot de bouw van een zwaar beveiligde, hightech gevangenis, het vergroten van het aantal lokale en federale openbaar ministeries en een groei van de nationale politie.

    Volgens het Wilson Center gaat het deze verkiezingen alsnog te weinig over geweld tegen politici. ‘Er staat te veel op het spel in Mexico, waaronder Mexicaanse levens. Het normaliseren van politiek geweld is in niemands belang. Politici, overheidsfunctionarissen, wetshandhavers, het maatschappelijk middenveld en de internationale gemeenschap moeten er veel meer aandacht aan besteden.’

  • Regeringspartij Kroatië wint bij parlementsverkiezingen

    Regeringspartij Kroatië wint bij parlementsverkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Amerikaanse regering legt opnieuw sancties op aan Venezuela

    » Zeker 17 doden bij Russische raketaanval op Tsjernihiv

    De HDZ-partij wachten echter taaie onderhandelingen

    De Kroatische HDZ-partij heeft de meeste zetels gewonnen bij de parlementsverkiezingen in het land, zo meldt Politico op basis van officiële resultaten, maar staat voor de moeilijke taak om een ​​meerderheid in het parlement veilig te stellen en een regeringscoalitie te vormen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Kroatische Democratische Unie (HDZ) van premier Andrej Plenkovic won 60 zetels in het 151 leden tellende parlement. Bij de vorige verkiezingen van 2020 behaalde de huidige regeringspartij 66 zetels. Een centrumlinkse coalitie, geleid door de Sociaal-Democraten (SDP), won er 42. De rechtse Homeland Movement werd derde met 14 zetels.

    De verkiezingen van woensdag werden gezien als een populariteitstest voor premier Plenkovic en zijn conservatieve HDZ-partij, die de politiek domineert sinds Kroatië in 1991 onafhankelijk werd van het afbrokkelende Joegoslavië. Kiezers lijken de partij echter te hebben afgestraft op de hoge inflatie en de corruptieschandalen in het land.

  • Oud-president Jacob Zuma mag meedoen aan verkiezingen Zuid-Afrika

    Oud-president Jacob Zuma mag meedoen aan verkiezingen Zuid-Afrika

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Betoging in Georgië na herintroductie ‘buitenlandse agenten’-wet

    » Abortus volledig verboden in Arizona na uitspraak Hooggerechtshof

    Zuma was vanwege veroordelingen uitgesloten van deelname

    Een Zuid-Afrikaanse rechtbank heeft dinsdag gezegd dat voormalig president Jacob Zuma zich weer verkiesbaar kan stellen bij de komende verkiezingen. De eerdere beslissing, waarmee Zuma werd uitgesloten van deelname aan de verkiezingen, werd daarmee ongedaan gemaakt. Dat schrijft Le Monde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.v

    Zuma wil meedoen voor het presidentschap namens de uMkhonto weSizwe Party (MK), een partij waar hij zich vorig jaar bij aansloot nadat hij de regerende African National Congress-partij, die hij ooit leidde, had verlaten.

    De kiescommissie had eerder besloten dat Zuma zich niet verkiesbaar kon stellen vanwege zijn eerdere veroordelingen. Zuma werd in juni 2021 veroordeeld tot 15 maanden gevangenisstraf nadat hij had geweigerd te getuigen voor een panel dat onderzoek deed naar financiële corruptie en vriendjespolitiek onder zijn presidentschap.

    Zuid-Afrika houdt op 29 mei algemene verkiezingen. Men verwacht de meest spannende verkiezingen sinds de terugkeer van de democratie in 1994.

  • Nationalistische regering Slowakije wint bij presidentsverkiezingen

    Nationalistische regering Slowakije wint bij presidentsverkiezingen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Rwanda wijst naar westerse wereld bij herdenking genocide

    » Tienduizenden Israëliërs de straat op tegen de regering-Netanyahu

    Peter Pellegrini wordt de nieuwe president van het land

    De nationalistisch-linkse regeringskandidaat Peter Pellegrini heeft de presidentsverkiezingen in Slowakije gewonnen van de liberale, pro-westerse oppositiekandidaat Ivan Korčok. Dat schrijft de BBC. De bondgenoot van de populistische premier Robert Fico kreeg 54 procent van de stemmen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In zijn overwinningstoespraak in Bratislava beloofde Pellegrini ‘ervoor te zorgen dat Slowakije aan de kant van de vrede blijft en niet aan de kant van de oorlog’. De regering van Fico is al gestopt met het leveren van militaire steun aan Oekraïne. Pellegrini wordt de zesde president van Slowakije en volgt Zuzana Čaputová op, het eerste vrouwelijke staatshoofd van het land.

    Čaputová, een fervent voorstander van de strijd van buurland Oekraïne tegen de invasie van Rusland, kondigde afgelopen juni aan dat ze zich niet herkiesbaar zou stellen nadat ze doodsbedreigingen had ontvangen. Critici vrezen dat Slowakije onder Fico zijn pro-westerse koers zal verlaten en de richting van Hongarije zal volgen onder de populistische premier Viktor Orbán.