Tag: Duitsland

  • Wat kunnen we verwachten van de Duitse verkiezingen?

    Wat kunnen we verwachten van de Duitse verkiezingen?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar Duitsland, waar de bevolking op 23 februari zal stemmen voor een nieuwe federale regering, zeven maanden eerder dan gepland. Wie zitten er in de race en wat staat er op het spel?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Waarom zijn er verkiezingen?

    Op 16 december verloor Olaf Scholz, de Duitse kanselier, een vertrouwensstemming in het parlement. De stemming was een technische kwestie, om nieuwe, vervroegde verkiezingen mogelijk te maken. ‘De ineenstorting van Duitslands “stoplicht”-coalitie – met Olaf Scholz’ SPD, die Grünen en de FDP – voelde misschien plotseling, maar het einde van de regering was al lang in zicht’, schrijft The Economist. De coalitie was niet erg geliefd bij de Duitse bevolking. 

    Slechts enkele uren nadat Donald Trump begin november jl. de Amerikaanse presidentsverkiezingen had gewonnen, ontsloeg Scholz zijn minister van Financiën, Christian Lindner van de FDP, en zette hij de deur op een kier voor vervroegde verkiezingen. Scholz stond erop dat een groter begrotingstekort essentieel was om Duitsland in staat te stellen hulp te bieden aan Oekraïne (vooral gezien de overwinning van Trump). Ook drong hij erop aan meer te investeren in de afbrokkelende infrastructuur van het land en meer subsidies te verstrekken voor industrieën die gebukt gaan onder hoge energiekosten. Maar Lindner weigerde om meer schulden aan te gaan, aangezient de Duitse grondwet het structurele tekort beperkt tot 0,35 procent van het bbp per jaar – op dit moment het equivalent van ongeveer 9 miljard euro. Hoewel het schuldplafond niet absoluut is en grotere tekorten kunnen worden toegestaan tijdens noodsituaties zoals de covid-19-pandemie, zag Linder daar in dit geval onvoldoende rechtvaardiging voor.

    ANP 513382822 1
    Bondskanselier Olaf Scholz (SPD) legt een regeringsverklaring af in de plenaire vergadering van de Bondsdag. Onderwerpen zijn onder andere het einde van de stoplichtcoalitie en de komende Bondsdagverkiezingen in Berlijn, Duitsland op 13 november 2024. – © Michael Kappeler / dpa

    Helmut K. Anheier, hoogleraar sociologie aan de Hertie School in Berlijn, schrijft in Project Syndicate dat het ‘wellicht toepasselijk’ is dat uitgerekend een ruzie om een begroting de coalitie van Scholz ten val bracht. De coalitie werd in 2021 juist verenigd door een plan om het geld dat oorspronkelijk was gereserveerd voor de pandemie, alsnog te gebruiken. Dit zou de drie partijen in de coalitie in staat hebben gesteld om hun sociale en klimaatplannen door te kunnen voeren zonder het tekort te vergroten. Vorig jaar verwierp het Grondwettelijk Hof dat plan, waardoor er in feite een gat van zestig miljard euro werd geslagen in een begroting die al onder druk stond door dalende belastinginkomsten.

    De hervormingsplannen van de regering – in een coalitieakkoord met de titel ‘Dare more Progress’ – lieten volgens Anheier zien dat de regering begreep wat Duitsland nodig had na zestien jaar van relatieve stagnatie onder Angela Merkels leiderschap. Maar sommige initiatieven werden te overhaast ingevoerd en andere wachten nog steeds op uitvoering. Weer andere ontspoorden door de grootschalige invasie van Rusland in Oekraïne in 2022, waarna Scholz verkondigde dat Duitsland een keerpunt had bereikt dat een ingrijpende verandering in zijn politiek en prioriteiten vereiste. ‘De druk om te hervormen in combinatie met financiële beperkingen en ideologische verdeeldheid, scheurde de coalitie uiteindelijk uit elkaar.’

    Wie zitten er in de race?

    Op dit moment lijkt er weinig twijfel over mogelijk dat Friedrich Merz met zijn christelijk-democratische partij CDU (Christlich Demokratische Union Deutschlands) de grootste wordt. ‘De CDU en haar Beierse zusterpartij, de CSU, staan al maandenlang consequent en comfortabel voor in de peilingen, met ongeveer 31 procent’, schrijft The Economist. De partij pleit voor het verlagen van belastingen, het uitbreiden van uitkeringsrechten, het terugdringen van immigratie en het opvoeren van de hulp aan Oekraïne. Het wordt gezien als een centrumrechtse partij, hoewel Politico benadrukt dat ‘Friedrich Merz de CDU veel verder naar rechts heeft getrokken sinds hij in 2022 het leiderschap van de partij overnam’.

    Volgens het politieke nieuwsplatform presenteerde Merz zichzelf tijdens een campagnebijeenkomst in de Noord-Duitse stad Flensburg als tegenpool van Merkel, zijn christendemocratische collega. Hij is niet alleen rechtser op het gebied van migratie, maar ook op het gebied van energie en economie. ‘Hoewel Merz zich al lang verzet tegen Merkels meer centristische aanpak, heeft hij zich tot nu toe zelden zo van haar gedistantieerd als hij in Flensburg deed.’ Het motief van Merz om zich zo sterk te distantiëren van Merkels nalatenschap is volgens Politico duidelijk. In de aanloop naar de nationale verkiezingen op 23 februari is de CDU in een felle strijd verwikkeld om te voorkomen dat meer conservatieven overlopen naar de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland (AfD). ‘Hij ziet Merkels nalatenschap als een risico,’ aldus Politico.

    ‘Als de SPD achterop raakt bij de AfD wordt ze voor het eerst de op twee na grootste partij in de Bondsdag’

    Op de tweede plek in de peilingen, met ongeveer 20 procent, staat de extreemrechtse partij AfD met aan het hoofd Alice Weidel. De partij werd in 2013 opgericht om zich te verzetten tegen de reddingsoperaties in de eurozone en kende aanvankelijk weinig succes. Maar net als andere Europese populistisch-rechtse partijen verlegde de AfD geleidelijk haar focus naar immigratie, en na de Duitse migrantencrisis in 2015 en 2016 brak de partij door bij de verkiezingen van 2017. De partij steunt het idee van ‘remigratie’, dreigt met het massaal deporteren van migranten, belooft een terugkeer naar de Duitse mark en militaire dienstplicht en wil ingrijpende onderwijshervormingen. 

    De centrumlinkse sociaaldemocratische partij, de SPD (Sozialdemokratische Partei Deutschlands) van Olaf Scholz dreigt veel te verliezen bij deze verkiezingen. Ondanks zijn impopulariteit is de kanselier door zijn partij genomineerd om zich opnieuw verkiesbaar te stellen. Nu staat de partij op de derde plaats, met 17 procent. ‘Als ze achterop raakt bij de AfD, zoals de peilingen suggereren, wordt ze voor het eerst de op twee na grootste partij in de Bondsdag,’ aldus The Economist. De SPD wil gezinnen met lage inkomens steunen door de btw op voedsel en de belasting voor laagverdieners te verlagen en het minimumloon te verhogen. De partij wil ook de immigratie terugdringen en stelt een infrastructuurinvesteringsfonds van 100 miljard euro voor, maar is dit keer voorzichtiger met betrekking tot hulp voor Oekraïne. 

    De Groene Partij (Bündnis 90/Die Grünen), onder leiding van Robert Habeck, staat op de vierde plaats in de peilingen met 11 procent. ‘Als machtigste milieupartij ter wereld hebben de Duitse Groenen moeite om de uitbundigheid van de campagne van 2021 te herhalen, toen ze even hoop koesterden op het winnen van de kanselarij’, schrijft The Economist. Ze hebben onder andere plannen aangekondigd voor een zogeheten miljardairsbelasting om armere huishoudens door de groene overgang te helpen. Ze zijn ook voorstander van een verhoging van het minimumloon en dringen aan op stimuleringsmaatregelen om de overstap naar hernieuwbare energie te versnellen. 

    ANP 518491485 1
    Een protest tegen de opkomst van rechts. Demonstranten houden borden vast met teksten die oproepen tot het verbod van onder andere de extreemrechtse partij AfD. In Hechingen, Duitsland op 25 januari 2025. – © Markus Ulmer

    De BSW (Bündnis Sahra Wagenknecht) is vernoemd naar haar oprichter, Sahra Wagenknecht, de voormalige co-leider van Die Linke, een linkse partij die nu op sterven na dood is. In januari 2024 stapte mevrouw Wagenknecht uit de linkse partij om alleen verder te gaan, met een onorthodoxe agenda van verzet tegen Duitse steun aan Oekraïne, scepsis over immigratie en een felle ‘antiwoke’-agenda. De BSW staat momenteel op 6 procent in de peilingen.

    Verder is er nog de FDP (Freie Demokratische Partei). Christian Lindner, de leider van de FDP, werd door bondskanselier Olaf Scholz ontslagen als minister van Financiën, wat leidde tot de val van de vorige regering. De FDP is een probusinesspartij met zowel liberale als populistische elementen. De partij is vaak een juniorpartner in een coalitie, maar op basis van de huidige peilingen zal deze net als in 2013 onder de drempel van 5 procent zakken die nodig is om in de Bondsdag te komen.

    Hoe verloopt de campagneperiode?

    De huidige peilingen wijzen er dus op dat Friedrich Merz kanselier zal worden. ‘Dat zal waarschijnlijk leiden tot een grote coalitie met de SPD of een meer gecompliceerde driepartijencoalitie’, voorspelt Anheier. ‘In elk geval zou het een centristische regering worden, met de extreme partijen van rechts en links in de oppositie.’

    Tegelijkertijd werpt de reeks aanslagen in Duitsland een donkere schaduw over de aanloop naar de verkiezingen. De beweegredenen van de man die ervan wordt verdacht op 22 januari een dodelijke aanslag te hebben gepleegd in het Beierse Aschaffenburg zijn nog niet bekend. Maar zijn profiel – een migrant uit Afghanistan die Duitsland eigenlijk al had moeten verlaten – heeft, een maand voor de parlementsverkiezingen, de debatten over het Duitse immigratiebeleid opnieuw aangewakkerd. CDU-leider Friedrich Merz reageerde donderdag met een stevige belofte. Merz zei dat als hij tot bondskanselier wordt verkozen, hij op de eerste dag van zijn ambtstermijn het federale ministerie van Binnenlandse Zaken zou opdragen om ‘de Duitse staatsgrenzen met al onze buurlanden permanent te controleren en alle pogingen tot illegale binnenkomst zonder uitzondering te weigeren’, schrijft Süddeutsche Zeitung.

    ‘De opmerkingen van de bondskanselier zouden de AfD en BSW nog meer wind in de zeilen moeten geven’

    Der Tagesspiegel merkt op dat Olaf Scholz de dag na de aanval in Aschaffenburg zijn toon verscherpte en sprak over een ‘terroristische daad’ en een ‘verkeerde opvatting van het begrip tolerantie’. De linkse krant ziet het als een cynische poging om kiezers voor zich te winnen. ‘De opmerkingen van de bondskanselier zouden de AfD en BSW nog meer wind in de zeilen moeten geven. We zijn niet meer ver verwijderd van de wereld van Alice Weidel, waarin op elke straathoek een met een mes gewapende buitenlander naar Duitsers zoekt.’ 

    Volgens The Guardian oefenen Donald Trump en Tesla-tycoon Elon Musk bovendien druk uit op de Duitse verkiezingen ‘door ongekende inmenging van de VS ten gunste van de extreemrechtse Alternative für Deutschland’. Musk, wiens motieven volgens de Britse krant duister zijn, heeft de AfD Duitslands ‘laatste sprankje hoop’ genoemd, waarmee hij ‘het standaardpessimisme van extreemrechts overneemt en waarschijnlijk onbedoeld een nazislogan uit het begin van de jaren dertig herhaalt’. Op een partijcongres halverwege januari suggereerde Weidel dat Duitsland onder AfD-leiderschap kon dienen als een soort bemiddelaar voor Trump en Poetin, in het voordeel van Berlijn. The Economist benadrukt dat de kans klein is dat dit alles iets uithaalt. ‘De partij hoopt de op een na grootste partij in de Bondsdag te worden, maar maakt geen kans om deel uit te maken van de volgende Duitse regering omdat geen enkele partij met haar wil samenwerken.’ 

    Met welke uitdagingen zal de nieuwe regering te maken krijgen?

    Volgens The Guardian zal de volgende kanselier het zwaar te verduren krijgen. ‘Wie kanselier wordt, zal een economie moeten aanpakken die gebukt gaat onder hoge energie- en arbeidskosten, een verstikkende bureaucratie en een afbrokkelende infrastructuur.’ De vertraging van de handel met handelspartner China heeft een klap toegebracht aan de Duitse export, terwijl de belangrijke autoindustrie te traag is geweest om aantrekkelijke elektrische voertuigen te ontwikkelen en onder Donald Trump geconfronteerd wordt met de dreiging van hoge Amerikaanse tarieven. ‘Optimisten zeggen dat de verkiezingen in Duitsland een cruciale kans  zijn voor investeringen, modernisering en vernieuwing. Pessimisten zeggen dat de problemen zo structureel zijn en de verwachtingen zo hoog dat de tussenwegcoalitie die waarschijnlijk zal ontstaan vrijwel zeker teleur zal stellen.’

    De Duitse economie is al twee jaar op rij gekrompen, zal naar verwachting in 2025 stagneren en daarna nauwelijks groeien. ‘Geconfronteerd met deze structurele uitdagingen bevindt Europa’s grootmacht zich in een economische existentiële crisis’, schrijft Reuters. Volgens Anheier is het waarschijnlijk dat Merz leiderschap zal tonen waar Scholz dat niet deed, en meer ervaren en pragmatische ministers in het kabinet zal benoemen, om zo het soort blunders te vermijden die de steun voor de vorige coalitie deden afbrokkelen. ‘Maar als hij Duitsland uit de diepe structurele crisis wil leiden – vooral in de huidige tumultueuze geopolitieke omgeving – zal hij zich op vier belangrijke gebieden moeten richten.’ 

    ANP 518598022 1
    Verkiezingsposters van Friedrich Merz (CDU), Christian Lindner (FDP) en bondskanselier Olaf Scholz (SPD) langs een weg in Berlijn, Duitsland, 28 januari 2025. – © dts News Agency Germany / Shutterstock.

    Het eerste is de schuldenplafond. Hoewel deze regel bedoeld is om de Duitse overheidsfinanciën stabiel te houden, beperkt hij ook het vermogen van de overheid om te investeren in de toekomst en om vroegtijdig en effectief te reageren op opkomende crises. Duitsland heeft bijvoorbeeld al twintig jaar een negatief netto publiek investeringsniveau. Volgens Reuters is er de komende tien jaar ongeveer 600 miljard euro nodig voor investeringen in onderwijs, infrastructuur en klimaatbescherming. Dat is meteen de tweede prioriteit: structurele hervorming. ‘Duitsland moet actie ondernemen op gebieden als onderwijs, infrastructuur, openbaar bestuur, immigratie en de digitale en energietransitie’, schrijft Anheier.

    Duitsland kampt daarnaast met een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Reuters meldt dat tot 2040 jaarlijks 288.000 arbeidsmigranten nodig zijn om een daling van 10 procent in de beroepsbevolking te voorkomen. ‘Van de Syrische mannen die tussen 2014 en 2016 naar Duitsland kwamen, is 89 procent nu rechtmatig aan het werk.’ Het is dus niet bevorderlijk als de volgende regering migratie aan banden legt. 

    ‘Als Duitsland op het huidige pad blijft – intern kibbelen en aanmodderen – zal de geleidelijke neergang doorgaan’

    Het derde prioriteitsgebied is de Europese Unie. Volgens Anheier missen Europese financiële markten en bedrijven de omvang om te concurreren met de VS en China. Duitslands economische model, dat sterk afhankelijk is van industriële productie en export, hapert al jaren. Reuters wijst erop dat de industriële productie sinds 2017 daalt en de autoindustrie – de ruggengraat van de Duitse economie – sinds 2018 achteruitgaat.

    Tot slot moet de nationale veiligheid krachtig worden versterkt. Anheier stelt dat Duitsland een nationale veiligheidsraad moet oprichten en meer dan de NAVO-eis van 2 procent van het bbp moet besteden aan defensie. Volgens Reuters is minstens 3 procent van het bbp nodig om een moderne krijgsmacht op te bouwen.

    Eén ding is zeker: de toekomstige regering moet een nieuwe koers gaan varen. ‘Als Duitsland op het huidige pad blijft – intern kibbelen en aanmodderen – zal de geleidelijke neergang doorgaan. Maar met effectief politiek leiderschap dat zowel doortastend optreedt als de touwtjes stevig in handen houdt, kan het land een nieuwe koers uitzetten naar meer veiligheid en welvaart’, aldus Anheier.

  • Duitsland opnieuw opgeschrikt door een aanslag: twee doden

    Duitsland opnieuw opgeschrikt door een aanslag: twee doden

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Jemen: Houthi’s laten opvarenden van in beslag genomen schip vrij

    » Nieuwe natuurbrand ontstaan in Californië, opnieuw tienduizenden evacuaties

    De verdachte is afkomstig uit Afghanistan

    In Duitsland zijn op woensdag twee mensen met een mes doodgestoken, waaronder een 2-jarig jongetje. De aanslag vond plaats in het Schöntalpark in Aschaffenburg, in de deelstaat Beieren. Kanselier Olaf Scholz bestempelt de aanslag als een terreurdaad en eist opheldering over de verblijfplaats van de verdachte, een immigrant uit Afghanistan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De man, die asiel had aangevraagd na aankomst in 2022, stond bekend ‘om zijn gewelddadigheden en was opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis’, aldus het Beierse dagblad Süddeutsche Zeitung. In december kondigde hij zijn vrijwillige vertrek uit het land aan en het stopzetten van de asielprocedure, maar hij heeft Duitsland nooit verlaten, merkt de krant op.

    Deze laatste bloedige aanslag volgt op verschillende moordaanslagen in de afgelopen maanden, waarvan de daders van buitenlandse afkomst zijn en die hebben geleid tot een verharding van het debat over het migratiebeleid in het land, midden in de campagne voor de parlementsverkiezingen op 23 februari. Op 20 december vorig jaar nog reed een man uit Saoedi-Arabië in op een mensenmenigte op een kerstmarkt in Maagdenburg. Bij deze aanslag vielen zes doden en rond de driehonderd gewonden.

  • Wanneer is protest tegen Israël antisemitisch?

    Wanneer is protest tegen Israël antisemitisch?

    Op 7 november nam de Duitse Bondsdag een resolutie aan met als doel het ‘Joodse leven in Duitsland’ beter te beschermen. Tegenstanders vrezen dat deze resolutie zal worden gebruikt om critici van Israël de mond te snoeren. Een overzicht van reacties in de Duitse pers.

    Sinds 7 oktober 2023 is het aantal antisemitische aanvallen in Duitsland sterk gestegen. De Nie wieder ist jetzt-resolutie (‘Nooit meer is nu’) eist onder meer dat er geen overheidsgeld gaat naar organisaties die antisemitisme verspreiden. 

    De regeringscommissaris voor Joods leven in Duitsland en antisemitismebestrijding, Felix Klein, noemde de resolutie een ‘zeer belangrijk signaal’, bericht Frankfurter Allgemeine Zeitung. De duidelijke uitspraken zullen ertoe leiden dat het debat objectiever wordt, aldus Klein. De ­Beierse commissaris voor antisemitisme, Ludwig Spaenle, beschouwt de resolutie ook als een sterk politiek signaal, ‘omdat ze een stevige basis heeft in de definitie van antisemitisme van de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) en duidelijke aanbevelingen doet voor actie’.

    Redacteur Mark Siemons reageert in diezelfde krant: ‘De resolutie over antisemitisme die nu door de Bondsdag is aangenomen, is een daad van goede wil om niet op te geven in de strijd tegen antisemitisme. Maar ze ontwijkt een cruciale vraag: onder welke voorwaarden is protest tegen het beleid van Israël precies legitiem? En wanneer is het antisemitisch?’

    Geen afgebakende definitie

    Volgens Siemons geeft de resolutie geen afgebakende definitie van antisemitisme, en bevatten de woorden ‘een bepaalde perceptie van Joden (…) die zich kan uiten als haat jegens Joden’ en bieden ze ruimte aan instanties om elke kritiek op Israël als antisemitisme te bestempelen. Siemons vreest dat hierdoor de vrijheid van meningsuiting en het recht op demonstratie in gevaar komen. ‘Net zoals de strijd tegen racisme nooit misbruikt mag worden om antisemitisme te rechtvaardigen, mag de strijd tegen antisemitisme niet gebruikt worden om grondrechten in te perken.’

    Ook politiek redacteur Heike Schmoll toont zich in FAZ kritisch over het nieuwe besluit, dat na lang gesteggel tussen politieke partijen tot stand kwam: ‘Het is meer dan teleurstellend dat, na ruim een jaar van getouwtrek over een resolutie tegen antisemitisme, het resultaat een tekst is die grotendeels ­zonder verplichtingen blijft. Critici nemen terecht aanstoot aan het feit dat de staat bepaalt wat er onder antisemitisme wordt verstaan, vooral omdat dit zelf een onderwerp van onderzoek is.’

    Toch beroept de Duitse Bondsdag zich wel op een bepaalde definitie van antisemitisme die al langer bestaat, namelijk die van de IHRA. Ronen Steinke van Süddeutsche Zeitung houdt deze antisemitisme­definitie tegen het licht. ‘Het is geen precieze, korte formulering, maar een die een heel A4’tje vult. Strikt genomen is deze werkdefinitie meer een reeks van talloze voorbeelden. De IHRA somt een aantal uitspraken op die antisemitisch “kunnen” zijn, maar dat niet per se hoeven te zijn. Een voorbeeld? “Het ontkennen van het zelfbeschikkingsrecht van het ­Joodse volk, bijvoorbeeld door te beweren dat het bestaan van de staat Israël een racistisch streven is.” Of ook: “Vergelijkingen van het huidige Israëlische beleid met het beleid van de nationaalsocialisten.” Omdat veel van deze voorbeelden te maken hebben met een mogelijke demonisering van Israël, is dit de definitie die de Israëlische regering vandaag voorstaat.’ 

    ‘Deze resolutie zou Joden identificeren met het Israël waartegen honderdduizenden de straat op gaan in Tel Aviv en Jeruzalem’

    De Duits-Israëlische Vereniging en de regering-Netanyahu hebben dan ook jubelend gereageerd, aldus Stephan Detjen van Deutschlandfunk, omdat de resolutie de Duitse regering ‘verplicht tot onvoorwaardelijke solidariteit met Israël’ en ‘vooral dient om kritiek op de Israëlische oorlogsvoering en bezetting, die in strijd is met het internationaal recht, te delegitimeren’. Maar, schrijft Detjen, ‘met deze resolutie zou de Bondsdag niet solidair zijn met Israël, maar alleen met het deel van het land dat wordt vertegenwoordigd door Netanyahu en Ben Gvir. Erger nog, deze resolutie, die beweert de diversiteit van het Joodse leven in Duitsland te beschermen, zou Joden identificeren met het Israël waartegen honderdduizenden de straat op gaan in Tel Aviv en Jeruzalem.’

    Detjen vervolgt: ‘De vele Israëliërs en Joden die vorig jaar in Duitsland werden getroffen door laster en door afgezegde optredens en uitnodigingen, kunnen alleen maar spottend lachen om deze belofte van bescherming door Duitse politici. Velen van hen – evenals voormalige rechters van het Federale Constitutionele Hof, antisemitismeonderzoekers, internationaal gerenommeerde academici en bekende intellectuelen – hebben brieven en verklaringen ondertekend met als doel de Bondsdag ervan te overtuigen af te zien van de verdeeldheid zaaiende retoriek van deze resolutie.’ 

    Hoewel zij zowel de terreurdaden van Hamas als het geweld in Gaza veroordelen, wijzen die ondertekenaars erop dat deze maatregelen de vrijheid van meningsuiting inperken en de rechten van Palestijnse en Arabische gemeenschappen in Duitsland schenden. Zij roepen op tot respect voor democratische vrijheden en benadrukken dat kritiek op Israël niet gelijkstaat aan antisemitisme. Filosoof Susan Neiman spreekt over ‘verplicht filosemitisme’, aldus Berliner Zeitung, dat een negatieve tegenreactie kan uitlokken. 

    Ook verschillende (Israël-kritische) Joodse organisaties wereldwijd hebben hun kritiek. In een gezamenlijke verklaring schrijven zij: ‘De resolutie bewijst lippendienst aan “alle facetten” van het Joodse leven, maar beperkt dat leven tot één element: de staat Israël.’ De ondertekenaars verwerpen de verwarring van hun Joodse identiteit met de ‘koloniale ideologie van het ­zionisme en de genocidale daden van Israël’, een verwarring die ze als antisemitisch beschouwen, en tonen zich solidair met de Palestijnen.

    Migratie

    Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch publiceerde ook een verklaring waarin ze de aanname van de resolutie bekritiseert: ‘Er is in het geheim over onderhandeld, zonder brede deelname van het maatschap­pelijk middenveld.’ Bovendien erkent de resolutie weliswaar extreemrechts antisemi­tisme, maar wordt de toe­name van antisemitisme toegeschre­ven ‘aan de toegenomen migratie uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten’.

    Martin Bernstein van Süddeutsche Zeitung reageert op dat vermeende verband en op uitspraken van rechtse politici dat het huidige antisemitisme in Duitsland vooral ‘geïmporteerde Jodenhaat’ betreft: ‘Antisemitisme in Duitsland heeft geen immigratie uit moslim­landen nodig. Het is net andersom: mensen die gesocialiseerd zijn om Joden te haten, stuiten in dit land op een rechts milieu waarin antisemi­tisme nog altijd een bepalend element is. Een giftig mengsel.’ 

  • Bedrijven in Duitsland uiten zich minder terughoudend tegenover de AfD

    Bedrijven in Duitsland uiten zich minder terughoudend tegenover de AfD

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ruimteprogramma van Verenigde Staten loopt verdere vertraging op

    » Zuid-Korea: president Yoon afgezet door zijn partij, die zijn vertrek eist

    Steeds meer bedrijven spreken zich uit over politiek

    ‘De AfD wordt steeds machtiger, heeft op veel plaatsen in het oosten de kracht van een nationale partij en zou recordresultaten kunnen behalen bij de federale verkiezingen,’ meldt Der Spiegel. Dat niet alleen de politieke oppositie, maar ook bedrijven hier op reageren, blijkt uit een enquête van het Duits Economisch Instituut (IW). Er hebben 905 bedrijven meegedaan aan de enquête.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Bijna twee derde van de bedrijven die het als hun plicht ziet om zich ook met niet-economische beleidskwesties bezig te houden, wijst ook de verantwoordelijkheid toe aan hun belanghebbenden om zich actief uit te spreken tegen de AfD,’ aldus Knut Bergmann, hoofd van het hoofdstedelijke kantoor van het IW, volgens de krant Rheinische Post.

    Iets meer dan de helft van de bedrijven beschouwt de politieke tegenstand tegenover de AfD als de verantwoordelijkheid van de politiek en verenigingen. Of en welk politiek standpunt bedrijven uiten, ziet de helft van de ondervraagde bedrijven als een privézaak. In West-Duitsland zien meer bedrijven het als een plicht, aldus Der Spiegel.

  • Scholz in Kyiv: ‘Rusland kan Oekraïne geen vrede opleggen’

    Scholz in Kyiv: ‘Rusland kan Oekraïne geen vrede opleggen’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Roemenië: Constitutioneel Hof valideert uitslag van eerste verkiezingsronde

    » Syrië: Russische en Syrische bombardementen op rebellen eisen elf slachtoffers

    Scholz durft nog steeds geen Taurus-raketten te leveren

    Tijdens een verrassingsbezoek aan Kyiv op maandag, het eerste sinds de zomer van 2022, beloofde de Duitse bondskanselier de Oekraïense president dat Rusland zijn voorwaarden niet zou opleggen aan Oekraïne in het geval van onderhandelingen tussen de twee landen. ‘Niets wat betrekking heeft op Oekraïne zal worden besloten zonder Oekraïne,’ verklaarde Scholz, iets meer dan twee weken na een controversieel telefoongesprek met de Russische president Vladimir Poetin.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Tijdens een persconferentie op maandag zei Zelensky dat het ‘fundamenteel’ is voor Kyiv dat Berlijn ‘zijn steun volgend jaar niet vermindert’. Hij zei ook dat hij opnieuw met Scholz had gesproken over de levering van Taurus-raketten, die Russisch grondgebied kunnen treffen, iets wat Berlijn nog steeds weigert uit angst voor een Russische escalatie. De kanselier verzekerde echter dat hij niet wil toegeven aan Rusland en kondigde aan in december 650 miljoen euro aan militaire hulp te leveren.

    Volgens zijn woordvoerder heeft dit betrekking op aankondigingen die al in oktober zijn gedaan. Er is een ‘afstand’ tussen Scholz en Zelensky, ‘alsof ze elkaar wantrouwen’, merkt Der Spiegel op. En dat is niet voor niets, aldus het Duitse weekblad: ‘Er ging veel kostbare tijd voorbij voordat Duitsland de door Oekraïne gevraagde wapens leverde.’

  • Duitsland inventariseert zijn schuilkelders met het oog op een eventuele aanval

    Duitsland inventariseert zijn schuilkelders met het oog op een eventuele aanval

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    » Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    Het land houdt rekening met een Russische aanval

    ‘Alle gebouwen – inclusief privé-eigendommen – die als schuilplaats kunnen worden gebruikt, zoals kelders, garages en ondergrondse stations’ worden geïnventariseerd, vertelde een woordvoerder van het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken maandag tijdens een reguliere persbriefing in Berlijn.

    ‘Er zal een digitale gids van alle bunkers worden samengesteld, zodat mensen ze snel kunnen vinden met behulp van hun mobiele telefoons,’ voegde hij eraan toe. Burgers zullen ook het advies krijgen om schuilkelders of garages in hun eigen huis te bouwen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dat de autoriteiten zich zorgen maken over het aantal bunkers ‘is geen paniekzaaierij, maar eerder realisme,’ aldus Süddeutsche Zeitung, die erop wijst dat ‘westerse veiligheidsexperts het er in grote lijnen over eens zijn dat Vladimir Poetin zich voorbereidt op een langdurig conflict met het Westen’.

    De ongeveer 579 bunkers in Duitsland kunnen slechts 480.000 mensen huisvesten ‘wat natuurlijk veel te weinig is, mocht de situatie verslechteren,’ merkt het Duitse dagblad op. Afgelopen donderdag zei de Russische president dat het conflict in Oekraïne nu de contouren van een ‘wereldoorlog’ had. Hij waarschuwde dat hij een aanval op westerse landen niet kon uitsluiten.

  • Berlijn en Helsinki ‘diep bezorgd’ over breuk in een telecommunicatiekabel

    Berlijn en Helsinki ‘diep bezorgd’ over breuk in een telecommunicatiekabel

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS erkennen González Urrutia als gekozen president van Venezuela

    » China zet 45 prodemocratische activisten gevangen in Hongkong

    De oorzaak van de breuk is nog niet bekend

    ‘Er is een diepgaand onderzoek aan de gang’ na dit incident, waarvan de oorzaken nog onduidelijk zijn, dat gevolgen heeft voor C-Lion1, een glasvezelkabel in de Oostzee die Duitsland en Finland met elkaar verbindt. Dat maakten de ministers van Buitenlandse Zaken van de twee landen, Annalena Baerbock en Elina Valtonen, maandag bekend in een gezamenlijke verklaring.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Onze Europese veiligheid wordt niet alleen bedreigd door de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne, maar ook door hybride oorlogen die worden gevoerd door kwaadwillende actoren’, zeiden ze.

    ‘Dit soort breuken komen in deze wateren niet voor zonder interventie van buitenaf’, zei de kabelexploitant, de Finse technologiegroep Cinia, maandag. Politico wijst er ook op dat het incident plaatsvond twee dagen nadat een Russisch spionageschip uit Ierse wateren werd geëscorteerd in een gebied waar een groot netwerk van energie- en internetkabels ligt.

  • Moeten ouderen hun huis beschikbaar stellen aan jonge gezinnen?

    Moeten ouderen hun huis beschikbaar stellen aan jonge gezinnen?

    In Duitsland hebben ouderen de meeste ruimte: 27 procent van de alleenstaande senioren woont op minimaal 100 vierkante meter. Dit staat In schril contrast tot jongeren en gezinnen met kinderen. Moeten ouderen plaatsmaken voor starters? Twee redacteuren van Süddeutsche Zeitung gaan met elkaar in debat.

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    ‘Mensen vertellen dat ze hun huis moeten verlaten, of ze nu oud of jong van hart zijn, is onmenselijk’

    Een commentaar door Claudia Fromme, redacteur bij Süddeutsche Zeitung. 

    ‘Een huis is meer dan een dak boven je hoofd en een flat is meer dan de vier muren eromheen. Wie tientallen jaren in dezelfde huurflat heeft gewoond, kan er net zo’n emotionele band mee ontwikkelen als met een koophuis’, schrijft Claudia Fromme. ‘De kinderen zijn er opgegroeid en uit huis gegaan. De partner is daar overleden. Mensen hebben hier gelachen en gehuild, ze willen hier oud worden.’

    Fromme vraagt zich af waarom je deze mensen uit hun vertrouwde omgeving zou halen: ‘Ze kunnen hier een praatje met bekende buren maken en hebben de vertrouwde dokter op loopafstand zitten. Het is een omgeving waarin ze zich hebben geworteld, als een oude boom die in symbiose leeft met zijn omgeving, die neemt en geeft. Die boom kun je niet verplanten.’ Tegelijkertijd liegen de cijfers er niet om. De generatie van 65-plussers heeft gemiddeld 68,5 vierkante meter woonruimte per persoon. Volgens het Federale Bureau voor de Statistiek woont 27 procent van de alleenwonende senioren zelfs op minstens 100 vierkante meter. Daarentegen bedroeg de woonruimte in huishoudens met ten minste vier leden, meestal gezinnen, 29,9 vierkante meter per persoon. ‘De krappe woningmarkt, vooral in grote steden, wakkert afgunst aan’, gelooft ze. ‘Veel senioren betalen minder per vierkante meter dan hun jongere buren omdat de huur nog in een vergeeld contract vaststaat.’ Als een huisbaas de huur te veel wil verhogen, worden ze beschermd door het huurplafond. ‘Maar dat is geen reden om ze te straffen door, zoals vastgoeddeskundigen in Regensburg eisen, hun huur zo hoog te laten oplopen dat ze gedwongen worden te vertrekken. Dan kunnen ze met alleenstaanden en stellen vechten om een flat die veel meer kost dan hun oude flat. Gefeliciteerd!’

    Ze ziet deze ‘huisvestingsnijd’ als een gevolg van politici die hun bouwbeloften niet waarmaken. ‘Waar zijn de vierhonderdduizend flats die elk jaar in Duitsland gebouwd zouden moeten worden? En waarom zijn er geen nieuwe gebouwen met flexibele plattegronden?’ Dat zou volgens Fromme een creatieve oplossing kunnen zijn. ‘Een ongebruikte kamer kan dan indien nodig worden toegewezen aan een naburige flat, zodat niemand hoeft te verhuizen.’ De linkse parlementaire groep – gesteund door de Duitse huurdersvereniging – stelde voor om in het huurrecht het recht op woningruil op te nemen. De huurprijs per vierkante meter zou overeen moeten komen met de oude. ‘Een goed idee zolang het op vrijwillige basis gebeurt. Maar het is moeilijk te verwerkelijken.’

    ‘Wie eist dat oude mensen hun woning aan jongere mensen moeten geven, zet generaties tegen elkaar op’

    Er zijn gevallen waar senioren hun grote flat hebben opgegeven, hun huis hebben verkocht aan familie en nu gelukkig zijn omdat ze in een leeftijdsgeschikte flat wonen. Maar dit is volgens Fromme een uitzondering. Zelfs wanneer coöperaties aanbieden om dezelfde huurprijs per vierkante meter te garanderen, ruilen veel mensen niet. ‘Het alternatief staat dan in een andere buurt of bevindt zich op de vierde verdieping zonder lift. Verhuizen is duur en veel mensen zijn gehecht aan hun flat.’ Ze wijst er ook op dat verhuizen mensen mentaal zwaar kan belasten.

    ‘Wie eist dat oude mensen hun woning aan jongere mensen moeten geven, zet generaties tegen elkaar op.’ Ze schrijft dat tijdens de pandemie het idee dat jongeren te verkiezen zijn boven oude patiënten in ziekenhuizen, weer populair is geworden. Daarentegen worden jongeren vaak beschuldigd van gebrek aan solidariteit als ze meer vrije tijd willen dan werken, omdat ze minder bijdragen aan de pensioenfondsen. ‘Het spel kan natuurlijk eindeloos doorgaan: afgunst creëert verdeeldheid en het lost niks op.’

    Mensen leven in cycli. Een oudere in een grote flat was ooit ook jong en had in veel gevallen ook een gezin. ‘Hoe zit het met degenen die eisen dat senioren die alleen wonen hun grote flats moeten verlaten? Moeten zij zelf ook verhuizen als ze ergens al dertig jaar wonen en plaatsmaken voor nieuwe gezinnen?’ Volgens Fromme is dat een uitzonderlijk slecht idee. ‘Mensen vertellen dat ze hun huis moeten verlaten, ongeacht of ze oud of jong van geest zijn, is onmenselijk.’


    ‘Er zijn ook ouderen die graag op een andere, nieuwe, moderne en bij hun leeftijd passende manier willen leven’

    Een commentaar door Gerhard Matzig, redacteur bij Süddeutsche Zeitung.

    Gerhard Matzig schrijft dat de woningcrisis geen crisis is, maar een woningnood met ingrijpende sociale en economische gevolgen. De laatste keer dat het tekort zo ernstig was, was na de oorlog, toen steden in puin lagen. Dit probleem beperkt zich niet alleen tot de grote steden en het raakt ook de middenklasse. ‘Ouderen worden gedwongen om in te grote flats te blijven wonen die vaak niet in hun behoeften voorzien, terwijl jonge gezinnen en mensen met lagere inkomens juist in te kleine woningen vastzitten,’ legt Matzig uit. Dit maakt het moeilijker voor mensen om te verhuizen naar plekken met werk, scholen en medische voorzieningen. ‘Huisvesting is geen economisch goed, het is een mensenrecht.’

    Volgens Matzig ligt het probleem bij kortzichtig, neoliberaal beleid en in het feit dat mensen zijn gaan geloven in valse aannames en loze beloften. ‘Er werd veel te lang gezegd dat Duitsland voldoende woonruimte had. Maar dat was een illusie,’ stelt hij. Er werd geen rekening gehouden met het leeglopen van het platteland, de groei van steden, het falen van de bouwsector en wereldwijde crises en migratiestromen. Daardoor is de woningcrisis uitgegroeid tot een noodsituatie, en die noodsituatie heeft geleid tot een grootschalig distributieprobleem. ‘Het is nu een strijd geworden tussen mensen die al een woning hebben en mensen die op zoek zijn naar woonruimte – en dat is het sociale explosief van onze tijd,’ schrijft hij.

    ‘We bouwen tanks, maar we hebben flats nodig’

    Matzig ziet enkele oplossingen voor dit probleem. ‘Ten eerste volkshuisvesting. We bouwen tanks, maar we hebben flats nodig.’ En daarnaast wordt van de woonruimte die er nu is, geen optimaal gebruik gemaakt. ‘Er is lege woonruimte op het platteland. Maak het platteland aantrekkelijker!’ Maar ook in steden moet het anders. ‘Woningen worden vaak verkeerd bewoond.’ In cijfers: 6,5 procent van de huurhuishoudens in grote steden met meer dan 100.000 inwoners woont krap. Een even groot aantal, namelijk 6,2 procent, heeft onevenredig veel ruimte, zoals een eenpersoonshuishouden in een vierkamerflat. Dit zijn vaak oudere huurders. ‘Dat is niet hun fout. Het heeft te maken met de natuurlijke levensloop, met kinderen die zijn verhuisd of partners die zijn overleden. Niemand die in een te grote flat woont doet dat om puur asociale redenen. Hij of zij doet dat vaak omdat de woningnood ook betekent dat niemand zijn huis verlaat.’ Dit komt mede door het lock-ineffect. De angst dat ze uiteindelijk meer moeten betalen voor een kleinere flat. 

    De derde oplossing zou de bevordering van woningruil zijn. ‘Wanneer bijna evenveel mensen in te grote als te kleine flats wonen, ligt het voor de hand dat de lokale autoriteiten een ruil organiseren. Niet als wondermiddel, maar als stelschroef,’ legt Matzig uit. ‘Het lijkt me ook duidelijk dat dit alleen mogelijk is met een goed uitgedacht ruilsysteem en absolute vrijwilligheid. Het zou onmenselijk zijn om mensen door middel van een planeconomie te dwingen te verhuizen.’

    Er zijn echter ook goede redenen voor oudere mensen om naar kleinere, maar even dure of zelfs goedkopere kleinere flats te verhuizen. Dit zijn onder andere de hoge energiekosten voor grotere flats, de schoonmaakwerkzaamheden en het feit dat nieuwere, en dus meestal kleinere, flats eerder drempelvrij en seniorvriendelijk zijn dan oudere gebouwen onder de eveneens recente huisvestingswetten. ‘Wie zegt eigenlijk dat oude mensen niet kunnen of willen verhuizen? Het zijn geen oude bomen.’ Er zijn volgens hem genoeg ouderen die graag anders willen wonen, op een nieuwe, moderne en bij hun leeftijd passende manier. ‘Ze zijn van nature niet immobiel. Maar de markt is dat wel. Daar moeten we beginnen.’

  • Duitsland: coalitie-Scholz stort in, vervroegde verkiezingen in zicht

    Duitsland: coalitie-Scholz stort in, vervroegde verkiezingen in zicht

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Kamala Harris geeft nederlaag toe in toespraak

    » Israël vaardigt dienstplichtorders uit voor 7000 ultraorthodoxe Joden

    ’De coalitie was vanaf het begin geen goede keuze‘

    ’De Duitse regeringscoalitie stort in‘, kopte Deutsche Welle woensdagavond 6 november. De Duitse kanselier Olaf Scholz heeft aangekondigd dat er in januari een vertrouwensstemming zal worden gehouden, die de weg zou kunnen vrijmaken voor vervroegde verkiezingen begin 2025.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit besluit komt na het ontslag van minister van Financiën Christian Lindner, leider van de Liberalen, ’vanwege meningsverschillen over economische plannen‘. ’De coalitie was vanaf het begin geen goede politieke keuze‘, aldus de Duitse omroep.

  • Duitsland sluit Iraanse consulaten na executie van Iraans-Duitse dissident

    Duitsland sluit Iraanse consulaten na executie van Iraans-Duitse dissident

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zeven doden in Israël door raketaanvallen van Hezbollah

    » EU: uitstoot van broeikasgassen in 2023 met 8,3 procent gedaald

    Duitsland houdt ’diplomatieke kanalen‘ met Iran in stand

    Op donderdag kondigde de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock de sluiting aan van de Iraanse consulaten in Frankfurt am Main, München en Hamburg. Aanleiding hiervoor was de dood op maandag van de dissident Jamshid Sharmahd, die door Teheran ter dood was veroordeeld. Dit besluit van de minister heeft gevolgen voor 32 consulaire medewerkers.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Duitsland zal echter zijn ambassade in Teheran en zijn ’diplomatieke kanalen‘ met Iran in stand houden, in het bijzonder om ’andere Duitsers‘ te verdedigen die onterecht worden vastgehouden door het ’regime‘, zei de minister. Dit besluit zal ’Iraniërs beroven van consulaire diensten en faciliteiten‘, klaagt Teheran.

    De aangenomen sancties ’zijn weloverwogen en een breuk in de betrekkingen is koste wat het kost vermeden. Maar Berlijn voert ook geen intensieve diplomatieke onderhandelingen‘, merkt Der Spiegel op. En het was deze ’middenweg‘-strategie die ’leidde tot de dood van de Duitse burger Sharmahd‘, aldus het tijdschrift.

  • Iran executeert Iraans-Duitse dissident Jamshid Sharmahd

    Iran executeert Iraans-Duitse dissident Jamshid Sharmahd

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Pentagon: Noord-Korea heeft 10.000 soldaten naar Rusland gestuurd

    » De egel is nu ’bijna met uitsterven bedreigd‘

    Hij zou betrokken zijn geweest bij een aanslag op een moskee

    De 69-jarige dissident, die maandag werd geëxecuteerd, werd vorig jaar door een rechtbank in Teheran ter dood veroordeeld voor zijn vermeende betrokkenheid bij een aanslag op een moskee in Shiraz waarbij veertien mensen omkwamen in april 2008. Zijn familie wijst deze beschuldigingen resoluut van de hand. Zij beweren dat Sharmahd in augustus 2020 door de Iraanse autoriteiten werd gearresteerd toen hij door de Verenigde Arabische Emiraten reisde.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Op maandag veroordeelde de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Annalena Baerbock, het ’onmenselijke regime‘ van Teheran na de executie van de Duitse dissident. ’Iran toont zijn hardheid in tijden van zwakte‘, aldus Der Spiegel, dat beargumenteert dat ’het regime probeert zijn tegenstanders af te schrikken‘.

    ’Na de moord op talloze militaire leiders van Hamas en Hezbollah is de veiligheidsarchitectuur van Iran duidelijk verzwakt. Dit is precies de reden waarom het regime vandaag niet zwak wil lijken‘, merkt het Duitse weekblad op. ’Iedereen die hoopt op een verandering van regime op dit moment (…) vergist zich‘, luidt de conclusie van Der Spiegel.

  • Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Londen en Berlijn ondertekenen defensieovereenkomst

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bangladesh: vrouwelijke studenten demonstreren tegen geweld tegen vrouwen

    » Poetin verwelkomt wereldleiders op BRICS-top in Kazan

    Het doel is versterking van de nationale veiligheid

    De Britse minister van Defensie, John Healey, en zijn Duitse collega, Boris Pistorius, zullen woensdag in Londen het Trinity House-akkoord ondertekenen, waardoor Duitse vliegtuigen kunnen opereren vanaf de Schotse militaire basis in Lossiemouth.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het doel van deze ’historische‘ defensieovereenkomst is om ’de nationale veiligheid en economische groei te versterken in het licht van toenemende Russische agressie en verhoogde dreigingen‘, aldus een dinsdag gepubliceerde verklaring van het Britse Ministerie van Defensie.

    De twee legers zullen vaker samen trainen om de oostflank van de NAVO te versterken. Deze militaire toenadering is ’onderdeel van een breder initiatief‘ van de Britse Labourregering ’om de relaties met belangrijke Europese bondgenoten na Brexit weer op te bouwen‘, aldus de BBC.

  • Een bezoek aan het grootste vluchtelingenkamp in Duitsland

    Een bezoek aan het grootste vluchtelingenkamp in Duitsland

    In het aankomstcentrum Tegel in Berlijn wonen bijna vijfduizend mensen. Het centrum verslindt 30 miljoen euro per maand. Toch is niemand er gelukkig. Neue Zürcher Zeitung bracht een bezoek aan de omstreden plek.

    ‘Is je vlucht geannuleerd? Dit zijn uw rechten als passagier.’ Dit staat nog steeds op een vervaagde poster op een muur in de voormalige West-Berlijnse luchthaven Tegel. Maar hier vertrekken geen vluchten meer, niet naar zakelijke bijeenkomsten in Keulen of Zürich, niet naar populaire bestemmingen in Spanje of Griekenland.

    Tegel is louter een plaats van aankomst geworden, waarbij ‘aankomst’ in de breedst denkbare zin moet worden opgevat. Toen Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel en de eerste vluchtelingen een paar weken later in Duitsland aankwamen, met name in de hoofdstad Berlijn, werd op het braakliggende terrein van de luchthaven het ‘Tegel Arrival Centre’ gebouwd.

    De tentenstad was bedoeld als een eerste opvangcentrum waar de vluchtelingen hooguit een paar dagen zouden verblijven tot ze geregistreerd waren en elders naar behoren konden worden opgevangen. Maar er is heel weinig ‘elders’ in Berlijn. Flats zijn schaars en de huurprijzen exorbitant hoog.

    Bijna vijfduizend vrouwen, mannen en kinderen wonen nu in de tenten in Tegel – ongeveer vierduizend Oekraïners en bijna duizend asielzoekers uit landen als Turkije, Afghanistan, Irak, Georgië en Vietnam. De gemiddelde verblijfsduur in de primitieve noodopvang is tweehonderd dagen. Sommige mensen zitten hier echter al twee jaar. Het is het grootste vluchtelingenkamp in Duitsland.

    In het verleden moesten passagiers rekening houden met druk verkeer als ze met een taxi of hun eigen auto van de Berlijnse snelweg A100 naar het knooppunt Tegel reden. De vluchtstrook stond vol met auto’s waarvan de eigenaars bang waren voor de hoge parkeertarieven op het vliegveld.

    Griezelige stilte

    Vandaag de dag hangt er een bijna griezelige stilte boven het terrein. Geen vliegtuiglawaai van starts en landingen, alleen een paar voertuigen. Het groen langs de wegen, op de parkeerplaatsen en op het asfalt tiert welig en is al bezig het beton te verbrokkelen.

    De reis van een Oekraïense oorlogsvluchteling naar een nieuw leven in transitie begint voor de voormalige incheckhal van de ingestorte goedkope luchtvaartmaatschappij Air Berlin. Elke tien minuten arriveren hier pendelbussen. Ze brengen nieuwkomers vanuit het stadscentrum en het hoofdstation. In de terminal zitten deze nieuwkomers naast hun lijvige bagage. Wat neem je mee op een vlucht? Wat is onmisbaar? Wat moet je met een bezwaard hart achterlaten? Er zijn veel oudere mensen te zien, veel mensen die een rolstoel nodig hebben of met een rollator lopen. Tegel heeft een geïmproviseerde verpleegpost voor demente patiënten, voor dialysepatiënten, voor bomslachtoffers zonder benen.

    Nu begint een tijd van wachten. Wachten, allereerst, op een soort omgekeerde check-in die mensen toestemming geeft om te blijven, maar niet om verder te gaan. Medewerkers van het Berlijnse staatsbureau voor vluchtelingenzaken (LAF) voeren toelatingsgesprekken met de Oekraïners: wie komt waar vandaan? Wie is familie? Wie heeft welke papieren? Er worden biometrische foto’s en vingerafdrukken genomen. Na de vluchtelingencrisis van 2015, die een organisatorische ramp was, wil de Duitse staat er niet langer van beschuldigd worden niet te weten wie het land binnenkomt.

    In Tegel weten ze het wel: het zijn niet de best opgeleiden, niet de talenwonders, niet de jonge, digitaal vaardige Oekraïners die hierheen komen. Vaak hebben ze meteen een ander onderkomen gevonden, bij familie, vrienden, sportmaatjes, Erasmusstudenten. Hierheen, naar Tegel, komen mensen die gewoon weg wilden, die weg moesten, die niet in hun verwoeste steden en dorpen konden blijven. Velen van hen zijn gewoon vluchtelingen, geen aanwinst voor de arbeidsmarkt. De Duitse samenleving zal moeten bedenken hoe met hen om te gaan.

    Het echte moment van aankomst – misschien beter: de schok van de realisatie hier te zijn – komt wanneer de Oekraïners inzien waar ze in de toekomst zullen wonen. Namelijk in rijen slaapzalen met tien of veertien bedden en nauwelijks ruimte voor hun koffers, of om zich te draaien. De slaapzalen van maximaal 35 vierkante meter hebben plastic wanden en zijn aan de bovenkant open. Je hoort er alles. 

    Gordijnen of soortgelijke schermen tussen de bedden zijn niet toegestaan, vanwege brandgevaar

    Het ventilatiesysteem trilt, de constant overbelaste wasmachines draaien op de achtergrond. Kinderen racen door de gangen op stepjes en inlineskates en schreeuwen. Er is geen rust en geen privacy in de honingraten.

    Een zeventigjarige vrouw die alleen is gevlucht, kan in een slaapruimte terecht met drie onbekende jonge mannen en een groot gezin. Iedereen kan elkaar ’s ochtends en ’s avonds zien omkleden.

    Gordijnen of soortgelijke schermen tussen de bedden zijn niet toegestaan, vanwege brandgevaar. Dat gevaar is er echter ook zónder schermen. Afgelopen maart brandde een zaal volledig uit. De vlammen vernietigden alles wat de bewoners hadden kunnen meenemen uit Oekraïne.

    De hygiënische situatie in Tegel is moeilijk. Wastafels zijn vaak vies, douchecabines smerig, defect of beide. De toiletten zijn vaak verstopt omdat onbewaakte kinderen er bergen toiletpapier in gooien – of om andere redenen. De voorzieningen zijn dan uren of dagen gesloten tot ze professioneel worden schoongemaakt.

    De vraag die bij een rondleiding automatisch opkomt, is: waarom kunnen de vluchtelingen zelf niet schoonmaken? Dat doen Duitse belastingbetalers thuis immers ook. ‘Maar dat strookt niet met onze principes,’ zegt Kleo Tümmler van het Duitse Rode Kruis (DRK): ‘Als je hier woont, moet je hier niet tegelijkertijd werken. Onze ervaring is dat dit bijna onvermijdelijk tot conflictsituaties leidt, ongunstige hiërarchieën creëert en problemen veroorzaakt met gegevensbescherming.’

    Tümmler is de operationeel manager van de DRK in Tegel. Aan de administratieve kant is het staatsbureau voor vluchtelingenzaken verantwoordelijk voor de organisatie van het aankomstcentrum. ‘Buiten het bureau,’ zegt Tümmler, ‘werken hulporganisaties als dienstverleners: wij bij het Rode Kruis, de Arbeiter-Samariter-Bund, de Malteser Hilfsdienst en de Johanniter. We hadden al ervaring opgedaan met het opzetten van vaccinatiecentra tijdens de pandemie en konden snel reageren in deze noodsituatie.’

    Een gigantisch hotel

    De niet-gouvernementele hulporganisaties zijn verantwoordelijk voor de huisvesting en de sociale en medische zorg van de vluchtelingen, voor het schoonmaken van de gebouwen en tenten, voor beddengoed en handdoeken en voor de catering van drie maaltijden per dag. ‘Eigenlijk runnen we hier een gigantisch hotel,’ zegt Tümmler.

    Deze operatie is echter ongelooflijk duur. Volgens het LAF kost een verblijf in het Tegel Arrival Centre maar liefst 200 euro per vluchteling – per dag. Dat is 6000 euro per persoon per maand. Voor alle vijfduizend mensen samen: ruim 30 miljoen euro per maand.

    En dit is geen luxe middenklasse hotel, maar een noodopvang op de grens. Zelfs als je de hoge kosten van de bouw van het kamp, water, elektriciteit, verwarming en ventilatie, catering en de ongeveer duizend werknemers van beveiliging, catering, schoonmaakbedrijven en sociale diensten meerekent, moet je je afvragen waar al dat geld naartoe gaat. Nu komen daar nog eens zo’n duizend plaatsen bij. ‘Het centrum wordt groter en dus duurder,’ zegt Tümmler.

    Te zout. Te peperig. Te veel azijn. Nauwelijks vitaminen. Het eten maakt je ziek

    Dat de vluchtelingen hun dure onderkomen niet als een zegen zien, maar eerder als een ramp, wordt duidelijk als je gaat zitten in de kantine van een van de identiek gebouwde tenthallen. Wie ook maar een beetje officieel overkomt, wordt meteen overspoeld door wanhopige mensen met zorgen, klachten – en vragen, vragen, vragen.

    Eén onderwerp dat iedereen echt bezighoudt is het eten. Het is verschrikkelijk, zegt Sergei. Zegt Anatoli. Zegt Prudka. Zegt Aleksandra, zegt Vladislav. Te zout. Te peperig. Te veel azijn. Nauwelijks vitaminen. Het eten maakt je ziek. ‘Waarom kunnen we niet voor onszelf koken?’ vraagt de zestigjarige Lilia Kopilenko, die in Oekraïne een opleiding huishoudkunde heeft gevolgd.

    ‘Onze cateraar zou zelfs een commerciële keuken op het terrein opzetten,’ zegt Kleo Tümmler: ‘Dat zou zeker goed zijn voor de versheid en kwaliteit van het eten. Maar we hebben de elektriciteit, het water en vooral de ruimte niet.’ Gezien het feit dat het aankomstcentrum gevestigd is op het terrein van een voormalige internationale luchthaven en dat het een maandelijks budget van 30 miljoen euro opslokt, komt deze onderbouwing een beetje raadselachtig over.

    Is het ondankbaar van de Oekraïense vluchtelingen om kritiek te hebben op het eten? In elk geval is het kenmerkend dat de (tijdelijke) bewoners van dergelijke organisaties – het leger, ziekenhuizen, internaten – zich het meest met dit onderwerp bezighouden: voedsel heeft alles met overleven te maken.

    Ook in een gevangenis kun je leren leven, zeggen de vluchtelingen. We zitten en wachten, zeggen ze. We begrijpen de documenten niet die we moeten invullen. Arbeidsbureau. Immigratiedienst. Sociale dienst. Ziektekostenverzekering. We willen gewoon werken. We hebben Duitse les nodig. We krijgen Duitse les van Arabieren die geen Oekraïens of Russisch spreken. We krijgen helemaal geen Duitse les. We worden ziek en de dokters zeggen: drink water! De bewakers eten hier niet. Er zijn plaatsen in hostels, plaatsen in hotels, goedkope plaatsen, maar vluchtelingen uit Tegel krijgen die niet. We mogen hier niet weg. We dienen klachten in, maar niemand leest ze.

    ‘Ik kwam uit de hel en nu ben ik weer in een soort hel beland,’ zegt een 77-jarige vrouw uit de Oost-Oekraïense stad Bachmut.

    Niemand is verantwoordelijk

    ‘Je kunt het hier alleen echt uithouden met kalmeringsmiddelen,’ zegt de twintigjarige kokkin Aleksandra Polischchuk. Zij en haar man Vladislav, een programmeur, wonen sinds februari in Tegel. Dat is zo’n vijf maanden. Ze behoren tot degenen die alles zijn kwijtgeraakt bij de brand in maart. Paspoorten. Rijbewijzen. Laptops. Dat betekent nog meer kilometers, nog meer maanden in de bureaucratische hindernisbaan. Ze krijgen de schade niet vergoed, zeggen ze, niemand is verantwoordelijk. Passagiersrechten gelden hier niet.

    Het jonge stel komt van de Krim. Ze geloven niet dat ze ooit naar huis kunnen terugkeren. Voorlopig willen ze maar één ding: weg uit het kamp. Ze willen werken. Vladislav en Aleksandra zijn zwaar getatoeëerd. Niet elke Duitse baas houdt daarvan. Maar hier, in dit geïmproviseerde, krankzinnige stadje Tegel, in deze ondraaglijk luide stilte, in dit vreselijke voorgeborchte, zijn ze op de een of andere manier blij dat ze tenminste hun huid hebben kunnen redden. Het enige van thuis wat niemand hun kan afnemen.

  • Rusland verdacht van versturen van ontbrandende pakketjes naar Europa

    Rusland verdacht van versturen van ontbrandende pakketjes naar Europa

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Brazilië: groeiend aantal politie-influencers wil de politiek in

    » Griekse premier keert zich tegen Europese asielcentra buiten EU

    Incidenten bij DHL in Verenigd Koninkrijk en Duitsland

    Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland onderzoeken of Russische spionnen achter de brandbommen in DHL-magazijnen in Birmingham en Leipzig zitten, dat bericht The Guardian. Beide incidenten vonden eind juli plaats. Het pakketje in het VK was aangekomen in Birmingham via het vliegtuig en het Duitse pakketje stond op het punt om op luchttransport te gaan. Bij beide incidenten zijn geen slachtoffers gevallen, maar ‘het had ernstige gevolgen kunnen hebben als ze tijdens de vlucht waren ontbrand’, schrijft de Britse krant. De Duitse autoriteiten waarschuwden zelfs dat het vliegtuig had kunnen neerstorten als het pakketje in de lucht in brand was gevlogen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Britse onderzoekers vermoeden dat de brandbommen deel uitmaakt van een bredere campagne die Russische spionnen dit jaar door heel Europa hebben uitgevoerd en die door spionagechefs in het VK en elders als onbezonnen en onzorgvuldig is veroordeeld‘, aldus The Guardian. Zo zou in maart een magazijn in Oost-Londen in brand zijn gestoken door Russische spionnen, net als een winkelcentrum in Warschau in mei. ‘Het ernstigste complot dat aan het licht kwam was een poging om Armin Papperger, de directeur van de Duitse wapenproducent Rheinmetall, te vermoorden. In juli werd bekend dat de Amerikaanse inlichtingendiensten deze plannen om hem te vermoorden hadden verijdeld.’

  • Kun je dirndls en lederhosen uit cafés verbannen?

    Kun je dirndls en lederhosen uit cafés verbannen?

    Eerst wat biertjes op het Oktoberfest en dan door naar een volgende bar. Maar sommige restauranthouders moeten het Oktoberfest-publiek niet – en laten zelfs geen mensen in traditionele klederdracht binnen. Is dat verantwoord of discriminerend?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Ja, je mag ze verbannen. ‘Met dronken Oktoberfest-gasten haal je complete chaos in huis’ 

    Een commentaar van Vera Schroeder, journalist bij Süddeutsche Zeitung

    ‘In onze familie hebben we een naam voor traditionele kostuums die eigenlijk niet echt traditionele kostuums zijn, maar gewoon vermommingen: Sepplhosen. Eigenlijk zouden we het hier dus moeten hebben over een verbod op Sepplhosen, aangezien een groot deel van de mensen die zich op het Oktoberfest bezatten geïmiteerde papieren Lederhosen dragen, of rommelige dirndls die minder kosten dan een bikini.

    Over bikini’s gesproken: waarom is eigenlijk niemand boos over het feit dat je in een café geen bikini mag dragen? Zelfs voor zwembadrestaurants staan vaak borden met een doorgestreepte zwembroek erop; tijdens het eten moet je op zijn minst een T-shirt dragen. Maar als restaurants in München, zoals de Goldene Bar in het Haus der Kunst, de Loretta Bar in de wijk Glockenbach of Café Kosmos bij het centraal station een verbod instellen op het dragen van traditionele klederdracht tijdens het Oktoberfest, dat bovendien meestal alleen in de avonduren van kracht is, regent het online ineens klachten en zwakke commentaren van zowel locals als toeristen. Discriminatie! Beoordeeld op wat je draagt! Hoe je eruitziet! Waar zijn mijn burgerlijke vrijheden! Dit zijn donkere tijden! 

    Nog afgezien van dat de uitbater recht heeft op huisregels, en evengoed kan beslissen dat iedereen vanaf morgen alleen nog maar met een bikini op het hoofd zijn bar mag betreden, is niets zo begrijpelijk als de wens van een gezellige bar om dat ook tijdens de twee meest overlast veroorzakende weken van het Münchener jaar een gezellige bar te blijven – en niet het toevluchtsoord van de braakheuvel naast de Bavaria te zijn. Dat is namelijk exact wat er gebeurt met horecagelegenheden in de buurt van het Oktoberfest die nog open zijn als andere tenten sluiten.

    Sommige bars sluiten, terwijl anderen een subtielere oplossing zochten – zoals een fatsoenlijke dresscode

    Dronken Oktoberfestgasten brengen complete chaos met zich mee: volgekotste toiletten, schreeuwende groepen mannen die onder de rokken gluren van vrouwen die op tafel liggen te ronken, huilende mensen die iets zijn kwijtgeraakt, van hun voordeursleutels onder de botsauto’s tot de liefde van hun leven. Luidruchtigheid, stank, mishandeling, wangedrag. Om dit op te vangen hebben de horecagelegenheden extra beveiliging nodig, meer schoonmaakpersoneel en vooral een hoop lef. Tegelijkertijd consumeren after-Wiesn-gasten zelden goed omdat ze meestal toch al dronken zijn. Het is heel begrijpelijk dat je dat alles niet in je eigen zaak wilt. Sommige bars sluiten daarom tijdens het Oktoberfest, terwijl anderen een subtielere oplossing zochten – zoals een fatsoenlijke dresscode.

    De kans dat iemand die tijdens de Wiesnweken in Sepplhose door het centrum van München wandelt nuchter is, is ongeveer net zo groot als de kans dat burgemeester Dieter Reiter het eerste vat bier met vijf slagen geopend heeft. Het is mogelijk. Maar eigenlijk niet. Het traditionele kostuum is dus een makkelijk herkenbaar teken, zelfs voor barpersoneel, dat de persoon in kwestie hoogstwaarschijnlijk tot de groep ‘behoorlijk beschonken’ behoort. En dat gemak is belangrijk voor barpersoneel; tafel 3 heeft tenslotte de rekening nodig. Het uitsluiten van vermomde gasten is dus een praktische methode om al te dronken gasten buiten de deur te houden. Iedereen die zich geroepen voelt om van daaruit naar de Verklaring van Burgerrechten te grijpen, nodig ik uit om zijn of haar bevoorrechte kont uit de plastic dirndl te trekken en in een onopvallende spijkerbroek te stoppen, als hij of zij daar nog toe in staat is.

    Overigens gaat de auteur van dit stuk al haar hele leven graag naar het Oktoberfest, zelfs in traditionele klederdracht, en ook naar de after-Wiesn, naar van die smoezelige zaakjes die speciaal zijn voorbereid op het uitgaanspubliek gedurende die twee weken. Meestal bestelt ze daar een gin en tonic, die ze dan halfleeg in het toilet vergeet of verwart met een glas water, dat ze uiteindelijk over haar gezicht giet om af te koelen.’ 


    Nee, je mag ze niet verbannen. ‘Sluit je ogen en ga door’

    Een commentaar van Silke Wichert, journalist bij Süddeutsche Zeitung

    ‘Er waren tijden dat zelfs inwoners van München niet per se in traditionele klederdracht naar het Oktoberfest gingen. Nu zouden zij vrijuit gaan, want hoe ze er ook uitzien in burgerkleding, alle deuren zouden nog steeds voor hen openstaan, zelfs die van de trendy bars in de stad.

    Je hoeft niet van dirndls en lederhosen te houden, sterker nog, je hoeft ze niet eens te dragen. De algemene verplichting om je als groep te verkleden op het Oktoberfest lijkt nu echter zo groot dat de meeste mensen toch meedoen. Het is eigenlijk wel grappig voor die paar keer per jaar. In for a penny, in for a pound. Het dragen van dezelfde kleren verbindt, althans oppervlakkig gezien, maar zegt in dit geval niets over de algemene gemoedstoestand, houding of het alcoholgehalte van de persoon. 

    Uiteraard heeft iedere gastheer het recht om zijn gasten te kiezen. Clubs als Berghain hebben een legendarisch hard deurbeleid. Afgewezen worden is er geen schande; honderden anderen delen elke avond hetzelfde lot. Maar iedereen wordt hier wel individueel geselecteerd.

    Aan de ene kant is en blijft het uitsluiten van een bepaalde groep, al is het maar vanwege hun kleding, discriminatie. De onmiskenbare boodschap luidt: je bent gênant, je bent dronken, je kotst onze toiletten onder. Maar het wordt pas echt absurd als het verbod op het dragen van traditionele klederdracht pas na 19.00 uur geldt. Alsof daar tijdens Oktoberfest een magische grens wordt overgegaan. Het klinkt eerder alsof je de omzet van de carnavalsvereniging graag aanneemt, maar als de tent volloopt ineens zonder besluit te kunnen.

    Het is goed dat onze maatschappij het steeds vaker zonder kledingvoorschriften en vooroordelen moet stellen

    Ook al hebben beklagen velen zich erover, er is iets goeds aan het feit dat onze maatschappij het steeds vaker zonder kledingvoorschriften en vooroordelen moet stellen. Op kantoor zijn mensen in pak niet langer de meest respectabele. Ook trainingspakken zijn niet langer onacceptabel, en  als je twijfelt, denk dan aan professionele voetballers of gewoon aan jongeren die zich eerder een joggingbroek dan een spijkerbroek konden veroorloven. In de tijd van ‘Pretty Woman’ werden vrouwen met overknee laarzen nog bestempeld als tippelaar, tegenwoordig kun je ze van elk luxe modemerk kopen. Die laatste kunnen we overigens van van alles en nog wat beschuldigen, maar niet van het kiezen van hun klanten op basis van kleding. Een medewerker van Louis Vuitton legde ooit uit dat dit het eerste is wat ze hun werknemers bijbrengen: Dat elke klant welkom is, ongeacht de outfit die hij draagt. Wel om puur economische redenen natuurlijk. Tegenwoordig vind je een zwarte Amex in elke spijkerbroek, hoe gedragen ook. Omgekeerd kan achter elk paar lederhosen en elke dirndl een volkomen normaal, verantwoordelijk, mogelijk geestig persoon schuilgaan die graag naar een goede bar gaat, ook met Oktoberfest.

    Als sommige winkels beginnen met een algemeen verbod, volgen andere cafés en restaurants dit voorbeeld. Voor je het weet neemt zelfs de taxichauffeur, die theoretisch gezien een vervoersplicht heeft, liever mensen mee zonder traditionele klederdracht. De toeristen, die speciaal deze vreemde leuke outfits van de lokale bevolking hebben gekocht en een berg geld in de stad hebben achtergelaten, begrijpen er niets meer van. 

    Het gaat maar om een goede twee weken, zullen de verder zeer ruimdenkende huisbazen wel beweren. Ja, precies, een goede twee weken, ogen dicht en doorgaan. Of: gewoon de winkel sluiten en doorgaan. Of huur gewoon een uitsmijter in voor deze uitzonderlijke situatie. Dan kun je, zoals dat normaal gaat, per geval beslissen wie nuchter of cool genoeg is. Dan kan zelfs een vrijgezellenfeest beleefd worden geweigerd. Maar ook kan dan een vriendelijk iemand in klederdracht de zaak betreden om beleefd een cocktail van 10,50 te bestellen. Vergeleken met de prijs van een pint bier is dat bijna niks.’