Tag: Duitsland

  • Boerenprotesten in Duitsland: waarom zijn er tractorblokkades over de grens?

    Boerenprotesten in Duitsland: waarom zijn er tractorblokkades over de grens?

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar naar Duitsland, waar boeren een week van protest hebben aangekondigd. Net als eerder in Nederland worden wegen geblokkeerd door grote tractoren. Wat is de aanleiding voor dit protest?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €5 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Hoe zien de boerenprotesten in Duitsland eruit?

    De boerenprotesten begonnen op maandag, in verschillende deelstaten. Volgens Handelsblatt leiden de protesten tot verkeershinder in het hele land. ‘In verschillende deelstaten, waaronder Mecklenburg-Vorpommern, Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Brandenburg, blokkeerden boeren de opritten van snelwegen met hun tractoren. In Nedersaksen parkeerden boeren de voertuigen tijdelijk zelfs op snelwegen’, schrijft de krant.

    Steden als Brandenburg an der Havel en Cottbus in Brandenburg waren helemaal niet meer bereikbaar, zeker niet toen ook vrachtwagenchauffeurs zich bij de protesten aansloten. Op moment van schrijven is de onrust verre van afgenomen, meldt NDR. ‘Boeren blokkeren vandaag opnieuw wegen in het noorden. Er zijn al veel acties geweest in Nedersaksen en Mecklenburg-Voor-Pommeren. In Sleeswijk-Holstein vinden de blokkades vooral plaats in Lübeck en Flensburg.’ Ook worden er havens geblokkeerd, aldus de nieuwssite.

    Door de protesten, waarbij landbouwvoertuigen worden ingezet om infrastructuur lam te leggen, ‘moeten automobilisten, scholieren en busreizigers tot begin volgende week rekening houden met files op belangrijke wegen en snelwegen’, schrijft ADAC. Ziekenhuizen gaan na of niet-urgente operaties uitgesteld kunnen worden, en er wordt gekeken of scholen mogelijk de deuren moeten dichthouden.

    ANP 488160838 1
    De protesten zijn landelijk en eind deze week wordt de grootste demonstratie in het centrum van Berlijn verwacht. – © EHLL

    En de problemen zijn nog niet voorbij, meldt n-tv. ‘De boerenvereniging heeft aangekondigd dat de protesten de hele week, op verschillende locaties zullen voortduren. Ze zouden een aanzienlijke impact kunnen hebben op het verkeer in Duitsland, vooral in de tweede helft van de week, omdat de machinistenvakbond GDL vanaf woensdag een staking heeft aangekondigd in het cao-onderhandelingsgeschil met Deutsche Bahn.’ Hierdoor zal ook het treinverkeer platliggen.

    Eind deze week vindt in Berlijn het slot van de disruptieve protestweek plaats, met een demonstratie waar zo’n tienduizend deelnemers verwacht worden, velen van hen met tractoren en vrachtwagens. Volgens Joachiem Rukwied, woordvoerder van de boerenorganisaties, in gesprek met ZDF, wordt na die demonstratie bepaald of men doorgaat met protesteren dan wel het via de politieke dialoog zal proberen. Volgens Rukwied staat momenteel 70 procent van de Duitsers achter de boeren en is het nu aan de federale regering om te laten zien dat zij de zorgen van de Duitse boeren serieus nemen.

    Waarom protesteren de boeren in Duitsland?

    ‘Het doel van de protestacties is duidelijk: men wil duidelijk maken wat er nodig is voor een concurrerende landbouw om lokaal voedsel voor de bevolking te kunnen blijven produceren’, schrijft Die Zeit. ‘De woede van de boeren werd aangewakkerd door de geplande bezuinigingen op de subsidies voor de industrie in de nasleep van de begrotingscrisis.’

    De federale regering wilde de btw-vrijstelling voor landbouwvoertuigen schrappen, evenals het belastingvoordeel dat boeren hebben op diesel. Boeren vrezen dat hierdoor hun prijzen moeten stijgen en dat ze daardoor niet tegen de concurrentie van buitenlandse boeren op kunnen. Hoewel de plannen inmiddels zijn afgezwakt door de regering, bijvoorbeeld door de subsidies gefaseerd af te schalen, zijn de boeren niet tevreden. Wat speelt er nog meer?

    ‘Het is genoeg! We eisen de volledige terugdraaiing van deze belastingverhogingen, zonder enige mitsen en maren. Ik verwacht dat tienduizenden tractoren naar onze bijeenkomsten in heel Duitsland zullen komen’, zei de eerdergenoemde Joachiem Rukwied volgens Tageschau, in de dagen voor de protesten. ‘In Duitsland wordt het landbouwbeleid gemaakt vanuit een stedelijke bubbel en keert het zich tegen boerenfamilies en plattelandsgebieden.’

    ANP 488155137
    Een tractor met een protestbord tijdens een demonstratie in München op maandag. – © EPA

    Het is een klassieke tegenstelling, wij tegen zij, de stad tegen het platteland, traditie tegen progressie. Tevens een tegenstelling waar extreemrechts in Duitsland flink van profiteert, zo schrijft Die Welt. Met name de AfD-partij probeert het vuurtje tegen de regering flink op te stoken, en vooraanstaande politici doen uitgelaten mee aan de boerenprotesten. De Duitse regering waarschuwde al dat deze antiregeringssentimenten het draagvlak van de boerenprotesten zouden kunnen aantasten onder de burgerbevolking.

    Volgens de Berliner Morgenpost speelt er meer. ‘Het is niets nieuws dat boeren en politici het niet altijd eens zijn. Er zijn in het verleden al protesten geweest tegen het aanscherpen van de regels voor het gebruik van pesticiden. Of toen er werd gesproken over een kunstmestverbod voor landbouwstroken in de buurt van water. Het feit dat belangrijke belastingvoordelen voor boeren nu zouden worden afgeschaft, was waarschijnlijk de druppel. De huidige protesten kunnen dan ook worden geïnterpreteerd als een mix van financiële zorgen, frustratie en het gevoel oneerlijk behandeld te worden door politici.’

    Daarnaast spelen ook de concurrentie op de Europese markt en de timing en snelheid van de nieuwe maatregelen een rol, schrijft Deutschland Funk. Theresa Schmidt, medevoorzitter van de Vereniging van Duitse Plattelandsjongeren, riep de regering bijvoorbeeld op om de landbouw meer tijd te geven om de subsidies en belastingen in de landbouw op elkaar af te stemmen. Ook zou er gekeken moeten worden naar hoe de maatregelen verschillende typen landbouwbedrijven raken, en is een algemeen pakket maatregelen te ondoordacht.

    Hoe slecht (of goed) gaat het eigenlijk met de boeren in Duitsland? 

    ‘Het sprookje van de arme boeren’, zo typeert Die Welt de huidige problemen. Volgens de krant verdient het merendeel van de agrariërs in Duitsland een uitstekend inkomen en wordt er daarnaast nog voor tienduizenden euro’s uitgedeeld aan subsidie van de deelstaten, van de federale regering en vanuit Brussel.

    WDR schrijft dat de economische situatie er in de Duitse landbouwsector de afgelopen jaren zelfs op vooruit is gegaan. ‘Gemiddeld zouden fulltimeboeren een winst van 115.400 euro hebben gemaakt. Een “all-time high”, ongeveer 45 procent meer dan vorig jaar’.

    Daarnaast wijst de website de publieke omroep erop dat de landbouw ‘een van de economische sectoren is die de meeste subsidies ontvangt. Volgens het ministerie van Landbouw ontvingen Duitse boeren en visserijbedrijven in 2022 alleen al 7 miljard euro uit EU-fondsen. Met 315.000 ontvangers komt dit neer op gemiddeld ruim 22.000 euro aan subsidies uit Brussel’ per boer.

    ANP 488158473
    Boeren protesteren in het centrum van Dresden. De stad was enige tijd niet bereikbaar door de blokkades. – © dpa

    Volgens Stern geven de berekeningen over inkomens van landbouwbedrijven een vertekend beeld en gaat het zelfs om nog hogere bedragen. ‘Er wordt hier alleen rekening gehouden met inkomsten uit landbouwactiviteiten. Steeds meer bedrijven genereren nu echter extra inkomsten door vakantieappartementen te verhuren, door energie op te wekken met zonnepannelen, door biogas te produceren of met andere zaken.’

    Desondanks neemt het aantal agrarische bedrijven in Duitsland voortdurend af, zo schrijft BR24. ‘Tussen 2010 en 2020 daalde het aantal met 36.100 naar 262.800 bedrijven. Dit komt overeen met een jaarlijks dalingspercentage van 1,1 procent (2020 tot 2010). Dat klinkt niet al te dramatisch, maar in de voorgaande decennia zijn veel bedrijven gestopt, waardoor er al relatief weinig bedrijven over zijn’.

    De nieuwssite interviewt landbouwonderzoeker Martin Spreidler. Volgens Spreidler gaan de enorme protesten in Duitsland momenteel niet zozeer om de bezuinigingen en afschaling van mogelijke subsidies, maar waren die plannen slechts de druppel. ‘Alle frustraties van boeren komen momenteel naar boven. Het gaat niet alleen om geld, maar ook om sociale erkenning, om steeds strengere milieuregels en toenemende eisen aan de landbouw, bijvoorbeeld op het gebied van dierenwelzijn – terwijl tegelijkertijd de kosten stijgen. Voor velen is de limiet bereikt.’

  • Verdeeld Duitsland 

    Verdeeld Duitsland 

    Hoewel Duitsland in het verleden in menig crisis verzeild is geraakt, voorspelt journalist Wolfgang Münchau dat de huidige situatie van het verdeelde land stugger van aard is.

    Sinds de Tweede Wereldoorlog maakte Duitsland ongeveer elke twintig jaar een crisis door die onoverkomelijk leek: eind jaren zestig, de eerste helft van de jaren tachtig, het begin van deze eeuw, en nu weer. Op het moment dat ze plaatsvonden, zagen de oude crises er uitzichtloos uit, maar toch kwam er een einde aan door een regeringswisseling of door hervormingen. De huidige crisis echter is fundamenteler van aard: ze heeft te maken met de rol van Duitsland in de wereld en met het economische groeimodel van het land. De regering heeft geen duidelijke hervormingsagenda om Duitsland hier doorheen te loodsen. En in de coulissen staat ook geen alternatieve regering of coalitie klaar die iets nieuws wil proberen. Dit keer is het dus anders.

    Tot een jaar geleden genoot Duitsland van zijn rol als geopolitieke scheidsrechter

    De grootschalige invasie van Rusland in Oekraïne in februari 2022 is niet de onderliggende oorzaak van iets specifieks, maar wel de aanleiding tot alles. Tot een jaar geleden genoot Duitsland van zijn rol als geopolitieke scheidsrechter. Het land had zowel iets met het Oosten als het Westen: het was van de VS afhankelijk voor veiligheid, van Rusland voor gas en van China voor export.

    De Russische invasie legde de onhoudbaarheid van deze diplomatieke neutraliteit bloot, namelijk hoezeer Duitsland afhankelijk is van oude, energieverslindende industrieën en hoe weinig het aan industriële modernisering heeft gedaan. Het debat in Duitsland laat zien dat er niet veel animo bestaat voor ingrijpende veranderingen. Misschien krijgt het land te maken met een situatie zoals die zich voordeed in Italië na de invoering van de euro in 1999; daarop volgde een lange periode van economische depressie, afkalving van het klassieke politieke centrum en de opkomst van extreme partijen.

    Rusland

    Deze zomer verstevigde de extreemrechtse Alternative für Deutschland (AfD) haar landelijke positie als de op een na grootste partij van Duitsland – groter nog dan de partijen in de driepartijencoalitie van Olaf Scholz – ook diens eigen sociaaldemocraten (SPD). Bij Tolstoj lezen we dat elke ongelukkige familie ongelukkig is op zijn eigen manier. De AfD is bij uitstek de ongelukkige familie van Oost-Duitsland. De partij werd ongeveer tien jaar geleden opgericht als een beweging van West-Duitse hoogleraren economie die tegen de euro waren. Later werd zij geïnfiltreerd door nationalisten die zich tegen immigratie keren, tegen het EU-lidmaatschap en alles wat buitenlands is.

    Het politieke zwaartepunt van de AfD verschoof van het westen naar het oosten en werd gaandeweg extremer. Ik zou de partij niet fascistisch willen noemen, al tonen sommige leden zich tolerant tegenover neonazi’s en namen ze deel aan neonaziprotesten. Volgens de laatste peilingen geniet de AfD steun van 21 à 22 procent van het Duitse electoraat. In Oost-Duitsland scoort de AfD tussen de 29 en 35 procent. In vier van de vijf Oost-Duitse deelstaten is zij de grootste partij in de peilingen.

    De meest recente opleving van de AfD kwam toen Duitsland Oekraïne ging steunen na de Russische invasie

    De meest recente opleving van de AfD kwam toen Duitsland Oekraïne ging steunen na de Russische invasie. De meeste Oost-Duitsers zijn tegen wapenleveranties aan Oekraïne. Oost-Duitsland staat bekend als een regio van oude mannen en vrouwen, van wie velen nog steeds een sterke band met Rusland hebben. In hun volwassen leven hebben ze drie perioden meegemaakt die zwaar overschaduwd werden door Rusland: het Koude Oorlog-tijdperk van de aan de Sovjet-Unie verbonden Duitse Democratische Republiek van 1949 tot 1990, het tijdperk van de Russisch-Duitse dooi in het verenigde Duitsland van 1990 tot 2021, en het huidige tijdperk tegenover het Rusland van Vladimir Poetin.

    Economisch en financieel maakt Duitsland deel uit van het Westen, ondanks dat het op veel vlakken ook sterk afhankelijk is van Rusland. Cultureel en politiek is Duitsland opgedeeld in een oosten dat naar het Oosten kijkt en een westen dat naar het Westen kijkt.

    Een Berlijnse journalist vertelde me een paar jaar geleden dat voor hem Moskou politiek en cultureel gezien dichter bij Berlijn ligt dan Parijs of Londen. Voor de Eerste Wereldoorlog gold dat gevoel voor heel Duitsland. De gespleten geopolitieke persoonlijkheid van het land bepaalde tot voor kort ook de houding ten opzichte van de NAVO. Frank-Walter Steinmeier, de Duitse bondspresident en minister van Buitenlandse Zaken van 2005 tot 2009 en van 2013 tot 2017, was een van de architecten van het pro-Russische beleid van Duitsland. In 2016 beschreef hij een NAVO-oefening in Oost-Europa als oorlogspropaganda. Het was een opvallende opmerking, die dan niet onopgemerkt bleef in Oost-Europa, waar Steinmeier met argusogen wordt bekeken.

    Boegbeeld

    Steinmeier is sindsdien van standpunt veranderd, maar veel Oost-Duitsers zijn dat niet. Zij hebben geprofiteerd van de nauwe betrekkingen tussen Duitsland en Rusland. Nord Stream – de Baltische gaspijpleiding – verbond de Baltische kust met Oost-Duitsland. Oost-Duitse sociaaldemocraten behoorden tot de belangrijkste voorstanders van dit nu ter ziele gegane project. Een SPD-deelstaatpremier hielp zelfs – met geld van Gazprom – bij het opzetten van een overheidsstichting om de Amerikaanse sancties tegen het consortium in Russische handen te omzeilen.

    Een Berlijnse journalist vertelde me voor hem Moskou politiek en cultureel gezien dichter bij Berlijn ligt dan Parijs of Londen

    Het boegbeeld van de Nord Stream-pijpleiding was Gerhard Schröder, bondskanselier tussen 1998 en 2005. Hij en verschillende Oost-Duitse politici creëerden hechte netwerken voor Duits-Russische politieke, economische en culturele diplomatie. In die periode ontstonden ook Russisch-Duitse maatschappelijke organisaties, die inmiddels zijn opgeheven. De inval van Rusland in Oekraïne en de reactie van het Westen maakten een einde aan een periode van dertig jaar nauwe politieke en economische samenwerking.

    Is dit nu allemaal voorbij? Wie vanuit Londen, Washington of Brussel naar Duitsland keek, was onder de indruk van de inmiddels beroemde toespraak van Olaf Scholz in maart 2022, waarin hij een Zeitenwende aankondigde: een omwenteling die Duitsland dichter bij de veiligheidsarchitectuur van het Westen zou brengen. Ik ben daar sceptischer over. 

    Ik denk niet dat Duitsland weer een gemoedelijke relatie met Rusland zal opbouwen. Maar de belofte van Scholz, die een nieuw tijdperk aankondigt ten aanzien van Duits buitenlands beleid en vooral van meer defensie-uitgaven, zal niet worden ingelost. Duitsland zal moeite blijven houden met het behalen van de NAVO-doelstelling: defensie-uitgaven ter waarde van 2 procent van de economische productie. Veel Duitsers, vooral in het oosten, willen daar niet aan meedoen.

    De invasie van Rusland heeft deze nieuwe verdeeldheid versterkt, maar ook op andere gebieden zijn er al langer spanningen. Oost-Duitsers zijn het minst groen, woke en globalistisch van alle Duitsers. Ze beschouwen zichzelf niet als deel van een door de VS geleide westerse wereld. Ik herinner me nog levendig de teleurstelling die veel Oost-Duitsers na de hereniging voelden toen Helmut Kohl instemde met de invoering van de euro. Ze hadden net de Deutschmark als nieuwe munteenheid gekregen en moesten nu alweer overstappen.

    Veel mensen realiseerden zich niet hoe ver de twee kanten tijdens de Koude Oorlog uit elkaar waren gegroeid

    Op het eerste gezicht was de hereniging in 1990 een succes, maar zij creëerde ook nieuwe vormen van verdeeldheid. Sommige daarvan worden nu pas zichtbaar. Oost-Duitsland onderhandelde niet over een nieuwe grondwet, maar nam de West-Duitse grondwet volledig over. Dat was destijds een democratische politieke keuze van de Oost-Duitsers. Een paar jaar later kregen ze wroeging. Niemand wilde of kon de hereniging ongedaan maken. Maar veel mensen realiseerden zich niet hoe ver de twee kanten tijdens de Koude Oorlog uit elkaar waren gegroeid.

    De VS waren voor het naoorlogse West-Duitsland het grootste politieke en culturele referentiepunt. Voor Oost-Duitsland was Rusland natuurlijk de belangrijkste partner. Ik heb familieleden die in het oosten van Duitsland woonden voordat de Berlijnse Muur werd gebouwd. Met tegenzin en onder dwang leerden ze Russisch op school, en ze hoopten dat ze dat later weer snel zouden vergeten. Maar misschien is mijn familie atypisch.

    De hereniging heeft geen einde gemaakt aan de verdeeldheid

    De hereniging heeft geen einde gemaakt aan de verdeeldheid. Economisch gezien was de eenwording een overname – geen fusie. West-Duitsland betaalde naar schatting met grote tegenzin een miljard euro aan overdrachtskosten: een ongekend groot bedrag. Kort na de hereniging zou Oost-Duitsland modernere wegen en infrastructuur krijgen, maar het voelde als een gouden kooi. Oost-Duitsland is voor West-Duitsland wat Zuid-Italië is voor Noord-Italië: hoeveel geld er ook in wordt gepompt, er wordt nooit een economische wisselwerking mee gecreëerd.

    Het was Rusland dat oost en west weer met elkaar verbond. Toen Schröder in 1998 kanselier van Duitsland werd, was een van zijn prioriteiten om de zakelijke banden met Rusland aan te halen. Hij en Poetin, die in 2000 president van Rusland werd, ze hadden een goede en zelfs persoonlijke band. Hun vriendschap overleefde het aftreden van Schröder, de annexatie van de Krim door Poetin, en later de volledige invasie van Oekraïne. Toen Rusland geleidelijk veranderde in een strategische partner voor het verenigde Duitsland, was er opeens een belangrijke rol weggelegd voor de Oost-Duitsers: ze kenden de Russen beter dan de West-Duitsers.

    Omwenteling

    Daar kwam op 24 februari vorig jaar in één klap een einde aan. Samen met de politieke omwentelingen kwam de economische schok. De eerste twee decennia van deze eeuw waren ongewoon gunstig geweest voor Duitsland, zowel in het oosten als in het westen, en Rusland speelde daarbij een belangrijke rol. Toen Schröder in 2005 zijn ambt neerlegde, sloot hij zich onmiddellijk aan bij het consortium Nord Stream 2, dat twee gaspijpleidingen uit Rusland zou aanleggen.

    Duitsland heeft geen andere natuurlijke energiebronnen dan steenkool. In het begin van de jaren 2000 was het voor elektriciteit afhankelijk van kernenergie. Maar de enige beschikbare politieke machtsoptie voor Schröder – en vandaag de dag voor Scholz – was een coalitie met de Groenen, die zijn voortgekomen uit de beweging tegen kernenergie in de jaren zeventig. Sindsdien is het standpunt van de Groenen hetzelfde gebleven.

    De Groenen maken deel uit van de regering en ze behaalden een grote zege met de controversiële ontmanteling van de laatste zes kerncentrales van Duitsland. Die voorzagen het land tot twee jaar geleden van ongeveer 14 procent van het totale elektriciteitsverbruik. De prijs die wordt betaald voor een kernenergievrij Duitsland is de toename van steenkool: een derde van alle elektriciteit komt daar nu vandaan; het resultaat van een ondoordacht energiebeleid.

    Het land werd nog afhankelijker van Russische gas- en olievoorraden

    Schröder en het Duitse bedrijfsleven wisten dat het oude, zakelijke Duitsland een alternatieve energiebron nodig zou hebben en zijn vriend Poetin was de man om die te leveren. In 2005 werd Schröder opgevolgd door Angela Merkel, de eerste leider van het verenigde Duitsland die afkomstig was uit Oost-Duitsland. Zij stond persoonlijk niet zo dicht bij Poetin als Schröder, maar voerde hetzelfde beleid. En zoals veel Oost-Duitsers – en in tegenstelling tot Schröder – sprak ze vloeiend Russisch. Tijdens het zestienjarige kanselierschap van Merkel kon Duitsland zijn positie als industriële grootmacht verstevigen, maar werd het land nog afhankelijker van Russische gas- en olievoorraden. De Duitse industrie werd een van de belangrijkste economische begunstigden van de industriële globalisering en geïntegreerde mondiale toeleveringsketens.

    In de jaren voor de pandemie boekte Duitsland overschotten op de lopende rekening ter grootte van 8 procent van zijn nationale economische productie. Dat is enorm veel, vooral voor een relatief grote economie die meer op de binnenlandse vraag zou moeten vertrouwen. Veel mensen waren opgetogen over wat ze – ten onrechte – als een sterke prestatie beschouwden. Slechts een klein aantal economen en commentatoren, meestal net als ik afkomstig uit het buitenland, wees op wat zij zagen als het onhoudbare bedrijfsmodel van Duitsland.

    De exportoverschotten bleken niet zozeer een teken van succes, als wel van een groot gebrek aan balans tussen besparingen en investeringen. Opeenvolgende regeringen verzuimden te investeren in het leger, in moderne digitale infrastructuur en in nieuwe energiebronnen. De meeste mensen werden zich pas het afgelopen jaar acuut bewust van deze problemen. Duitse media stellen sindsdien zeer kritische vragen over de Duits-Russische alliantie, vooral over de rol van Schröder en Merkel. Maar over het algemeen onderschrijven ze nog steeds de notie van het oude industriemodel, dat op export is gericht.

    De oude Duits-Russische relaties herstellen zich niet, weten ze daar, ook niet onder een nieuwe Russische leider

    Aan het eind van het vorige decennium werden de eerste krassen op dat model zichtbaar. De Duitse auto-industrie bleef vasthouden aan oude dieselmotoren en verzuimde te investeren in infrastructuur die nodig is om elektrische voertuigen te bouwen. Het hele Nord Stream-project was een poging om het speelveld te verschuiven ten gunste van Duitse industriële bedrijven. Dat gebeurde terwijl China en de VS investeerden in kunstmatige intelligentie, elektrische auto’s en andere hedendaagse technologieën. De Duitse economie deed het goed in die periode. Maar waar te weinig bij werd stilgestaan, is dat die bleef steken in het analoge tijdperk van dieselmotoren en koperen telefoonkabels.

    Het stortte allemaal ineen door de pandemie en de oorlog in Oekraïne. Het meest zichtbare symbool van de verandering was de ontploffing van drie van de vier Nord Stream-pijpleidingen in 2022. Het is nog steeds niet zeker wie er achter de bomaanslag zit. In de Duitse media zijn er berichten dat het een Oekraïens commando was. Of dat nu waar is of niet, de brokstukken van de ontplofte pijpleiding die boven kwamen drijven, markeerden het einde van een tijdperk. Ontkenning is meestal de eerste fase van rouw. Merkel zit nog steeds in de ontkenningsfase, net als haar partij en een groot deel van West-Duitsland. Het is allemaal de schuld van Poetin, wij konden er niets aan doen – dat is hun verhaal.

    Oost-Duitsland zit intussen al in de tweede fase van rouw: woede. De oude Duits-Russische relaties herstellen zich niet, weten ze daar, ook niet onder een nieuwe Russische leider. De oorlog heeft een nieuwe werkelijkheid tot stand gebracht. Samen met de rest van de westerse wereld legde Duitsland economische sancties op aan Rusland.

    Oost-Duitsland zit intussen al in de tweede fase van rouw: woede

    Volgens cijfers van de Duitse Oostelijke Handelsvereniging is de handel met Rusland sinds het begin van de oorlog met 76 procent gedaald. Om Russisch gas te vervangen, bouwde Duitsland in allerijl haventerminals voor vloeibaar aardgas. Het moet worden vervoerd met grote zeeschepen, en om het aardgas te lossen is een speciale haveninfrastructuur vereist. Tegenwoordig koopt Duitsland zijn gas op de wereldmarkt. De gaspijpleidingen zullen nooit worden herbouwd.

    Ik verwacht dat Duitsland verankerd zal blijven in het westerse bondgenootschap maar dat de Duitse samenleving geen zin heeft om de militaire uitgaven te verhogen of om een alternatief EU-breed veiligheidssysteem op te zetten. Voor zijn veiligheid blijft het land afhankelijk van de VS. Daarnaast zijn de VS intussen de grootste exportmarkt van Duitsland geworden. Tenzij de VS hun betrokkenheid bij de Europese veiligheid eenzijdig intrekken – bijvoorbeeld als Donald Trump opnieuw president wordt –, blijft Duitsland een trouwe bondgenoot. Maar daar hangt een prijskaartje aan, want Oost-Duitsland zal niet meedoen. Oude tegenstellingen zullen opnieuw de kop opsteken.

    Wagenknecht-partij

    De AfD profiteert het meest van deze geopolitieke verschuivingen, maar waarschijnlijk niet de enige. Er is een nieuwe linkse partij in de maak, die zal worden opgericht door Sahra Wagenknecht, voormalig leider van Die Linke en echtgenote van Oskar Lafontaine, voormalig SPD-leider en oud-minister van Financiën. De gedachte achter een Wagenknecht-partij is de creatie van een links alternatief dat zich afzet tegen grootstedelijk, liberaal links. Het belangrijkste campagnethema van Wagenknecht is haar verzet tegen wapenleveranties aan Oekraïne. Schröder en Lafontaine, die in 2000 ruzie kregen over economisch beleid, hebben onlangs hun meningsverschillen bijgelegd. Wat hen nu bindt is dat beiden paria zijn vanwege hun verzet tegen de Duitse steun aan Oekraïne.

    Een nieuwe linkse partij zou het politieke centrum verder uithollen. Hoe sterker de radicalen worden, hoe moeilijker het voor de centrumpartijen wordt om coalities te vormen en die hervormingen door te voeren die Duitsland gewend is. Blijven de hervormingen uit, dan zal dat meer mensen naar de extremen drijven.

    Blijven de hervormingen uit, dan zal dat meer mensen naar de extremen drijven

    Het is mogelijk dat Duitsland een manier vindt om de oude industrieën nieuw leven in te blazen. Misschien zit er nog een decenniumlang leven in. Je kunt ook nooit uitsluiten dat een externe wereldwijde schok de internationale vraag doet verschuiven naar vorkheftrucks van Duitse makelij, kettingzagen, analoge camera’s en zelfs, wie weet, naar auto’s die op brandstof rijden zolang regeringen de overstap naar elektrische voertuigen blijven uitstellen. Duitsland heeft te kampen met een acuut tekort aan vaardigheden, maar het zou nieuwe, nog niet aangeboorde bronnen van hoogopgeleide arbeidskrachten kunnen vinden. Noordzeeolie verbeterde de Britse economie in de jaren tachtig aanzienlijk: je kan altijd geluk bij een ongeluk hebben.

    Maar dat geldt ook voor onverwachte pech. Ik verwacht dat Duitsland zal proberen het oude industriële model te versterken, omdat het geen ander kent. Maar tenzij er een onvoorziene verschuiving plaatsvindt, is dat model niet duurzaam. De geschiedenis leert ons dat het niet-duurzame ofwel duurzaam wordt gemaakt, ofwel zal eindigen. In dit geval zal het eindigen, is mijn idee.

  • Honderden apen geëvacueerd uit Duits dierenpark na noodweer

    Honderden apen geëvacueerd uit Duits dierenpark na noodweer

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Massale demonstraties tegen recent aangetreden president Milei

    » Kim Jong-un roept wapenindustrie op zich voor te bereiden op oorlog

    Een nabijgelegen rivier is buiten zijn oevers getreden

    Ruim tweehonderd apen, lemuren, prairiehonden en stokstaartjes in Duitsland zijn donderdag verplaatst naar een andere dierentuin elders in Noord-Duitsland. Het terrein van het Serengeti Park staat zwaar onder water door het aanhoudend noodweer de afgelopen dagen. Dat schrijft Die Welt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het water was een aantal dierenverblijven binnengedrongen, zei een woordvoerster van de dierentuin. Medewerkers en hulpverleners zouden proberen geïmproviseerde dammen te maken om een aantal andere verblijven te beschermen. De dierentuin in Nedersaksen, ten noorden van Hannover, ligt vlakbij de rivier de Meisse, die afgelopen week buiten haar oevers trad.

    De woordvoerder zei dat grotere zoogdieren alleen zouden worden verplaatst als de situatie aanzienlijk zou verslechteren. ‘Je moet heel goed nadenken voordat je een giraffe verplaatst. Dat is niet zonder gevaar.’ Alle elektriciteit in het park, dat ’s winters gesloten is, is afgesloten.

    Lees ook:

  • Duitsland verdubbelt militaire steun aan Oekraïne in 2024

    Duitsland verdubbelt militaire steun aan Oekraïne in 2024

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Grootste ziekenhuis in Gaza functioneert niet meer volgens WHO

    » Canada: modemagnaat Peter Nygard schuldig bevonden aan verkrachting

    Duitsland stelt 8 miljard euro aan militaire hulp beschikbaar

    De Duitse minister van Defensie Boris Pistorius kondigde aan dat Berlijn zijn militaire hulp aan het door oorlog verscheurde Oekraïne, dat worstelt om de Russische bezettingstroepen te verdrijven, verdubbelt tot een bedrag van 8 miljard euro in 2024, bericht Deutsche Welle. ‘Dit is een sterk signaal aan Oekraïne dat we het land niet in de steek laten,’ zei minister Pistorius tegen televisiezender ARD.

    Duitsland is een van de belangrijkste bondgenoten van Oekraïne sinds Rusland in februari vorig jaar een grootschalige invasie begon. Het land heeft Oekraïne ongeveer 22 miljard euro aan humanitaire, financiële en militaire hulp geboden.

    Lees ook:

  • Duitsland vraagt om ‘vergiffenis’ voor koloniaal verleden in Tanzania

    Duitsland vraagt om ‘vergiffenis’ voor koloniaal verleden in Tanzania

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Honderden mensen met dubbel paspoort kunnen Gaza verlaten

    » Latijns-Amerikaanse landen verbreken banden met Israël vanwege oorlog

    De president van Duitsland zei zich te schamen voor het verleden

    De president van Duitsland heeft woensdag tijdens een bezoek aan Songea in Tanzania, waar aan het begin van de 20e eeuw een bloedbad werd aangericht onder de inheemse Maji-Maji bevolking, om vergiffenis gevraagd voor het koloniale verleden van Duitsland. Dat schrijft Deutsche Welle.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Als bondspresident van Duitsland wil ik om vergiffenis vragen voor wat de Duitsers jullie voorouders hebben aangedaan,’ zei Frank-Walter Steinmeier. Hij verwees daarbij naar het lot van opperhoofd Songea Mbano, die samen met 66 van zijn strijders door de Duitsers werd opgehangen en onthoofd. Tussen 1905 en 1907 slachtten Duitse koloniale troepen tussen de 200.000 en 300.000 Maji-Maji af, volgens schattingen van historici, nadat ze in opstand waren gekomen tegen de Duitse overheersing.

    Het Duitse koloniale rijk omvatte verschillende Afrikaanse landen, waaronder Burundi, Rwanda, Tanzania, Namibië en Kameroen. Het hield op te bestaan na de Eerste Wereldoorlog. Eerder begon Duitsland al met het teruggeven van botten van leden van de Herero en Nama-stammen in Namibië, dat was gekoloniseerd van 1884 tot 1915.

    Lees ook:

  • Weerstand tegen klimaatacties in Duitsland neemt toe. ‘Protest is altijd ongemakkelijk’

    Weerstand tegen klimaatacties in Duitsland neemt toe. ‘Protest is altijd ongemakkelijk’

    Klimaatactivisten van Letzte Generation – het Duitse Extinction Rebellion – vinden niet bij iedereen de steun die nodig is om de politieke blokkade op klimaatregelingen op te heffen. Volgens Simon Teune ‘verstoren ze de illusie dat je je leven kunt blijven leiden zoals voorheen’. Der Spiegel sprak met de Duitse socioloog.

    Letzte Generation heeft verschillende keren haar strategieën veranderd. Eerst waren de protesten gericht tegen automobilisten, daarna tegen eigenaren van privévliegtuigen en andere rijken. Nu protesteert de groep vooral in Beieren, waar binnenkort deelstaatverkiezingen worden gehouden. Hoe verstandig is deze aanpak?

    ‘Het doel van de groep is een fundamenteel ander klimaatbeleid. Om dat te bereiken proberen ze verschillende strategieën uit, en het is eigenlijk moeilijk te voorspellen welke acties uiteindelijk het effectiefst zullen zijn. Het is zeker zinvol om vooral te mikken op de grootste veroorzakers van klimaat­verandering. De superrijken produceren door hun levensstijl en investeringen bijzonder veel uitstoot die schadelijk is voor het klimaat.

    Europa1 Simon Teune
    Socioloog en promovendus Simon Teune doet aan de Technische Universiteit in Berlijn onderzoek naar protestbewegingen. 

    Het feit dat de activisten zich richten op een deelstaat waar in de herfst verkiezingen worden gehouden, valt te beschouwen als een poging om al bestaande publieke aandacht te gebruiken voor de eigen agenda. Het uitproberen van verschillende strategieën kun je ook opvatten als reactie op een uitputtingseffect.’

    Wat bedoelt u?

    ‘De straatblokkades bezorgen Letzte Generation niet meer zo veel aandacht als in het begin. En ze brengen kosten met zich mee: financiële, maar vooral mentale kosten. De demonstranten hebben geld nodig voor rechtszaken en advocaten. En het is enorm belastend om tegenover boze en soms gewelddadige automobilisten te staan. Sommige demonstranten zijn getraumatiseerd door die reacties of door gewelddadig politieoptreden.’

    Toch heeft Letzte Generation veel tegenstanders die eigenlijk voorstanders zouden kunnen zijn. In talrijke opiniepeilingen vindt een meerderheid van de respondenten dat klimaatverandering een van de dringendste problemen van dit moment is. Tegelijkertijd wijst een groot aantal mensen het protest af. Hoe valt dat te rijmen?

    ‘De kritiek op de protesten van Letzte Generation staat symbool voor hoe we als samenleving omgaan met de klimaatcrisis als geheel. De media en de politiek verklaren het klimaatprotest – en niet de klimaatcrisis – tot het probleem. We weten allemaal dat het om een enorme uitdaging gaat en dat we allemaal vrij machteloos tegenover het probleem staan. Letzte Generation maakt dat conflict zichtbaar.’

    Wat wordt door dat protest dan precies zichtbaar?

    ‘Het onthult de beangstigende stilstand in de politiek over een kwestie die cruciaal is om te overleven. Het wekt de indruk dat delen van de huidige rood-geel-groene coalitie en de oppositie een duurzaam klimaatbeleid zo lang mogelijk willen uitstellen, terwijl de wetenschap duidelijk zegt dat er nog maar weinig tijd is om de klimaatcrisis met effectieve maatregelen te verzachten. De liberale FDP is zelfs tegen minimale oplossingen zoals een snelheidslimiet. De bondskanselier toont geen leiderschap en maakt ook niet duidelijk dat we moeten overschakelen op de crisismodus. Een brede parlementaire meerderheid steunt nog steeds subsidies voor fossiele energie. 

    ‘Het feit dat de regering wegkijkt is moeilijk te accepteren, en dat komt tot uiting in de protesten van Letzte Generation’

    Als de regering eerlijk zou zijn, zou ze mensen moeten voorbereiden op het feit dat we niet kunnen doorgaan met leven zoals we tot nu toe hebben gedaan. We zien nu al dat klimaatverandering leidt tot conflicten over water en land, tot honger en vluchtelingenstromen. Een consistent klimaatbeleid zou betekenen dat we een gemeenschappelijk perspectief ontwikkelen voor een noodzakelijke transformatie, waardoor we ook anders gaan praten over nieuwe manieren van verwarming, of over verbrandingsmotoren. Het feit dat de regering wegkijkt is moeilijk te accepteren, en dat komt tot uiting in de protesten van Letzte Generation.’

    Maar je ziet nu al dat veel mensen de verplichting om op middellange termijn een nieuw verwarmingssysteem te installeren erg ingrijpend vinden – de veranderingen gaan voor hen te snel.

    ‘ Ik denk dat dat maar ten dele waar is. Er is een maatschappelijke meerderheid voor een beter klimaatbeleid. De suggestie dat het voor mensen ‘te snel’ zou gaan, is ook een strategie om dingen te vertragen. Maar ook hier ligt de verantwoordelijkheid bij de overheid. Zij moet eerlijker communiceren dat wat nu nog een onredelijke eis lijkt, een kans is om een catastrofale ontwikkeling in de nabije toekomst te voorkomen.’

    In hoeverre zijn mensen volgens u bereid om hun eigen leven te veranderen?

    ‘De demonstranten verstoren de illusie dat je uiteindelijk op de een of andere manier je leven kunt blijven leiden zoals voorheen, namelijk zonder extra beperkingen. Dat gevoel van verstoring is bedreigend, en verklaart ook de scherpte van het debat. Het komt niet vaak voor dat demonstranten worden beledigd of aangevallen. Ondertussen gebeurt dat wel vaak met leden van Letzte Generation.

    ‘Ze worden geschopt en van straat getrokken omdat ze velen een spiegel voorhouden’

    Ze worden geschopt en van straat getrokken omdat ze velen een spiegel voorhouden en hun eigen dilemma laten zien. Want veel mensen weten heel goed dat hun leven moet veranderen omdat ze parasiteren op de toekomst. We geven niet toe aan de bijbehorende gevoelens van schuld en schaamte. Het is gemakkelijker om ons af te reageren op degenen die ons herinneren aan onze eigen tekortkomingen.’

    Vergeleken met sommige acties vorig jaar, toen er aardappelpuree naar een schilderij werd gegooid, zijn de protesten ook intenser geworden. Minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser zei in juni dat sinds begin 2022 maar liefst 580 strafbare feiten zijn toegeschreven aan Letzte Generation. Is het protest aan het radicaliseren?

    ‘Ik zie geen tendensen tot radicalisering. Letzte Generation heeft verschillende vormen van protest uitgeprobeerd die ontwrichtend zijn en die niet genegeerd kunnen worden. De demonstranten richten hun pijlen op democratisch gekozen instellingen. Hoewel ze een radicaal ander klimaatbeleid en een fundamenteel andere manier van zakendoen eisen, is het protest niet gewelddadig en vormt het geen bedreiging voor de democratie, noch staat het buiten de grondwet. Integendeel, de klimaatbeweging is juist positief over de grondwet. 

    Het populaire begrip ‘klimaat-RAF’ is een verdraaiing van de werkelijkheid

    Het populaire begrip ‘klimaat-RAF’ is een verdraaiing van de werkelijkheid. Er zijn geen delen van de klimaatbeweging die vinden dat leden van de regering met geweld uit de weg geruimd moeten worden – in tegenstelling overigens tot bewegingen aan de rechterflank. Maar de klimaatbeweging verschilt ook van andere sociale groeperingen omdat de dynamiek in de klimaatcrisis snel gaat. Als deze regering met deelname van de Groenen nu al niet in staat is om adequaat op de crisis te reageren, kan dat ertoe leiden dat klimaatactivisten op een gegeven moment fundamenteel beginnen te twijfelen aan democratische instellingen.’

    Zijn protesten zoals die van Letzte Generation überhaupt een effectief middel om politieke druk te genereren?

    ‘Je kunt Letzte Generation bekritiseren omdat ze een te simpele voorstelling van politiek uitdragen. De veronderstelling dat je politieke beslissingen min of meer direct kunt beïnvloeden door de druk op te voeren, is te eenvoudig. Maar de protesten vervullen zeker een belangrijke functie, in die zin dat ze de ‘business as usual’-houding verstoren. Het feit dat dit soort wanhopige protesten überhaupt tot stand komt, heeft te maken met een gebrek aan politiek leiderschap in het klimaatbeleid. De vergiftigde atmosfeer die hierdoor is ontstaan maakt het moeilijk om de crisis democratisch aan te pakken.’

    Bedoelt u dat de geschillen over het klimaatbeleid de democratie in gevaar brengen?

    ‘De behandeling van Letzte Generation is een schoolvoorbeeld van wat in de academische wereld ‘morele paniek’ wordt genoemd: sommige media en ook sommige politici wekken de indruk dat een bepaalde groep de morele orde van de samenleving bedreigt. Letzte Generation is misschien lastig of vervelend, maar door ze te criminaliseren of als potentiële staatsvijanden neer te zetten, wordt de ruimte voor maatschappelijk debat kleiner. Dat is problematisch voor een democratie.’

    Een van de beschuldigingen van de kant van critici is dat de protesten illegaal zijn omdat ze niet worden aangemeld als echte demonstraties.

    ‘: Dat is precies de logica van burgerlijke ongehoorzaamheid in een liberale rechtsstaat: iemand heeft een politieke, moreel gerechtvaardigde zorg die niet wordt aangepakt binnen de bestaande instellingen, en is bereid om in beperkte mate regels te overtreden om daar aandacht voor te vragen. En is ook bereid om de straf voor deze overtredingen te accepteren. Democratieën zijn voortgekomen uit burgerlijke ongehoorzaamheid. De grote verworvenheden van de arbeidersbeweging, zoals eerlijkere lonen, zijn tot stand gekomen door illegale stakingen; ook vrouwenkiesrecht werd met militante middelen verworven. Maar protest is altijd ongemakkelijk.’

    De klimaatbeweging Fridays for Future heeft zich herhaaldelijk gedistantieerd van de acties van Letzte Generation. Waarom zijn zij – en andere klimaatactivisten – niet solidairder met Letzte Generation? Ze strijden tenslotte voor hetzelfde doel.

    ‘Er is solidariteit, maar ook een strategische afstand. Op dit moment kan niemand die de kant van Letzte Generation kiest op een positieve reactie rekenen. Het is op dit moment sowieso moeilijk om mensen te mobiliseren. De klimaatbeweging heeft veel bereikt: een groot deel van de mensen erkent nu de uitdaging van de klimaatcrisis en ook organisaties als de kerken en de vakbonden pleiten openlijk voor verandering.

    ‘Tegelijkertijd worden klimaatprotesten gecriminaliseerd. Dat frustreert veel mensen enorm’

    Maar de Duitse regering heeft op de klimaatstakingen van Fridays for Future – die tot de grootste protesten in de geschiedenis van de Bondsrepubliek behoren – gereageerd met een ontoereikende klimaatbeschermingswet. Tegelijkertijd worden klimaatprotesten gecriminaliseerd. Dat frustreert veel mensen enorm.’

    Welke mogelijkheden zijn er dan nog over om politieke druk uit te oefenen?

    ‘Er zal nog steeds druk van de straat komen, met massaprotesten en spectaculaire acties. Daarnaast blijft de klimaatbeweging werken aan verbreding van de discussie. Als verenigingen en organisaties die politiek dicht bij de FDP of de CDU en CSU staan zich zouden uitspreken voor een ander klimaatbeleid, zou het beeld aanzienlijk veranderen.’

    Zou dat bijvoorbeeld de Federatie van Duitse Industrieën kunnen zijn?

    ‘Als in die gelederen het besef zou doordringen dat ook hun economische modellen worden bedreigd door de klimaatcrisis, is er een kans dat de politieke blokkade in het klimaatbeleid wordt opgeheven. Het is geen voor de hand liggende gedachte, maar de klimaatcrisis heeft tot nu toe al voor heel wat verrassingen gezorgd. In Frankrijk waren er in maart gewelddadige betogingen rond de aanleg van bassins voor grondwater – een andere vitale hulpbron die al lange tijd wordt bedreigd door onze manier van leven. Nog maar een paar jaar geleden hadden weinigen verwacht dat er hier in Europa om water gevochten zou kunnen worden.’

    Lees ook:

  • Duitsland voert controles in aan grens met Polen en Tsjechië

    Duitsland voert controles in aan grens met Polen en Tsjechië

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De VS halen de door Noord-Korea vrijgelaten soldaat Travis King terug

    » Greenpeace waarschuwt voor veiligheid kerncentrale Zaporizja

    Scholz roept de woede van Polen op

    De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser kondigde woensdag tijdelijke controles aan bij de Duitse grenzen met Polen en Tsjechië om de toestroom van asielzoekers in te dammen. Faeser vertelde verslaggevers in Berlijn dat ‘flexibele steekproefsgewijze controles’ aan de twee grenzen ‘met onmiddellijke ingang‘ zouden beginnen, meldt Süddeutsche Zeitung. Volgens de SPD-minister zullen de controles niet veel invloed hebben op het dagelijks leven van mensen die voor hun werk de grens oversteken en zijn de acties gericht op mensensmokkelaars.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Duitse regering is onder toenemende druk komen te staan om hard op te treden tegen de groeiende aantallen asielzoekers, van wie velen nu via Polen en Tsjechië de grens oversteken. Ongeveer 204.000 mensen vroegen asiel aan in Duitsland in de eerste acht maanden van 2023, 77 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Verschillende deelstaatregeringen voeren al extra controles uit aan de Poolse grens.

    In een toespraak linkte de Duitse bondskanselier Olaf Scholz de Duitse grenscrisis aan een visumschandaal in Polen, waar Pools ambassadepersoneel in het buitenland visa zou hebben verkocht, schrijft Politico. De Poolse buitenlandminister Zbigniew Rau reageerde hier woedend op. Polen dreigt op zijn beurt de grens met Duitsland te ‘verzegelen’ om migranten in Duitsland ervan te weerhouden Polen binnen te komen.

    Lees ook:

  • Het Wilkomirski-syndroom: waarom zo veel Duitsers doen alsof ze joods zijn

    Het Wilkomirski-syndroom: waarom zo veel Duitsers doen alsof ze joods zijn

    Binjamin Wilkomirski – eigenlijk Bruno Dössekker – gaf zich jarenlang uit voor jood en Holocaustoverlevende, totdat zijn bedrog aan het licht kwam. Dit geval staat niet op zichzelf: in Duitsland gebeurt het geregeld dat mensen de joodse identiteit aannemen. Welke redenen zitten daarachter?

    De voorzitter van de joodse gemeente in Pinneberg is een gerespecteerd man. Hij staat voor een open, hervormd jodendom; keer op keer neemt hij aanstoot aan zijn orthodoxe geloofsbroeders. Hij streeft naar een interreligieuze dialoog en spreekt vaak en graag op oecumenische evenementen. Wolfgang Seibert, zoals deze drukbezette gemeenschapsleider heet, is een bruggenbouwer. En zo iemand doet het goed in Duitsland.

    Al jaren is Seibert, met zijn uitgesproken joodse perspectief, een vaste gast in talkshows en wordt hij voor kranten geïnterviewd. Politici en andere beleidsmakers maken hem het hof. In 2017 ontvangt hij de Mensenrechtenprijs van Pro Asyl [de grootste pro-immigrantenorganisatie in Duitsland] en ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag in datzelfde jaar viert een aantal protestantse dominees zijn inspanningen met een ‘Liber amicorum voor Wolfgang Seibert’.

    Tot in de herfst van 2018 het doek valt. Seibert blijkt helemaal niet joods, maar een fraudeur met meerdere veroordelingen op zijn naam. Een team van Der Spiegel ontdekte dat Seibert protestants is gedoopt en tijdens een verblijf in de gevangenis al eens een valse identiteit aannam. Die vijftien jaar als hoofd van de joodse gemeente in Pinneberg was slechts de laatste gedaanteverandering van deze oplichter.

    Wilkomirski-syndroom

    Seibert is geen opzichzelfstaand geval. Experts gaan ervan uit dat duizenden mensen in Duitsland doen alsof ze joods zijn. Het fenomeen komt zo vaak voor dat het een naam heeft gekregen: het Wilkomirski-syndroom. Het verwijst naar het verzinnen of vervalsen van joodse slachtoffer- of vervolgingsverhalen na de Holocaust, genoemd naar Binjamin Wilkomirski – eigenlijk Bruno Dössekker – die in de jaren negentig zijn concentratiekamp-autobiografie Bruchstücke publiceerde. Verzonnen, zo bleek.

    Het recentste geval dat voor opschudding zorgde, is journalist Fabian Wolff. Jarenlang liet hij zich op grond van zijn uitgesproken joodse perspectief in de Duitse media nadrukkelijk kritisch uit over de staat Israël. Een vals perspectief, zo bleek later.

    Waarom wenden zo veel bedriegers in Duitsland een joodse identiteit voor? Uitgerekend in het land waar tachtig jaar geleden gruwelijke misdaden tegen het jodendom werden gepleegd? Wat verwachten deze mensen – en wat zegt het ons over het land en zijn herinneringscultuur?

    Dat mensen in Duitsland doen alsof ze joden zijn, is een fenomeen dat zich vooral na de Holocaust is gaan voordoen. De archieven van de joodse gemeenschap van Berlijn documenteren op indrukwekkende wijze hoe vele tientallen Duitsers na de Shoah plotseling hun vermeende joodse identiteit ontdekten – zowel daders uit de nazitijd als volkomen normale mensen.

    Destijds gebeurde dat vooral om cynisch pragmatische redenen. Sommige daders hoopten dat hun sterke verhalen tot straffeloosheid zouden leiden, anderen hoopten er hun voordeel mee te doen. En misschien wilden sommigen ook hun geweten sussen. ‘Natuurlijk is het prettiger om niet te hoeven verwerken hoe het eigen volk de genocide op zes miljoen joden mogelijk heeft gemaakt,’ schreef auteur Philipp Peyman Engel onlangs in de Jüdische Allgemeine. Met een joodse identiteit wordt ‘wij Duitsers’ al snel ‘de Duitsers’. Maar wat is dan de verklaring voor de latere gevallen?

    Claas-Hinrich Lammers is hoofdarts en medisch directeur van de afdeling voor affectieve stoornissen, acute psychiatrie en psychose van de Asklepios-kliniek Hamburg-Nord. Hij is onder andere gespecialiseerd in de behandeling van persoonlijkheidsstoornissen. Als psychiater sprak hij al honderden bedriegers en chronische leugenaars.

    ‘Narcisten proberen op alle mogelijke manieren op te vallen’

    ‘Je moet er voorzichtig mee zijn om dergelijk gedrag direct als ziekte te bestempelen,’ zegt Lammers aan de telefoon. ‘Niet iedereen met een storing is even gestoord.’ Veel bedriegers zijn uitgesproken narcisten, en daarvan zijn er volgens Lammers nogal wat in onze samenleving. Maar die zijn niet allemaal per se ziek.

    ‘Narcisten proberen op alle mogelijke manieren op te vallen,’ zegt Lammers. ‘Ze passen hun opvattingen gemakkelijk aan, als ze er maar hun voordeel mee kunnen doen en het aandacht oplevert.’ Hoe dat voordeel eruitziet verschilt per individu. ‘Voor sommigen gaat het om roem en eer, om een prominente positie,’ zegt Lammers. ‘Voor anderen is het geld en macht.’ 

    Opvallend is dat sommige prominente gevallen in één aspect op elkaar lijken: de nep-joden hebben zichzelf herhaaldelijk op publieke posities gemanoeuvreerd om zich luid en duidelijk te bemoeien met het publieke discours.

    Peter Loth bijvoorbeeld, die valselijk beweerde geboren te zijn in concentratiekamp Stutthof, verscheen na het einde van de oorlog als medeaanklager in een proces tegen de voormalige kampbewaker Bruno Dey. Tijdens zijn getuigenis stond Loth op, omhelsde Dey en vergaf hem. Een foto daarvan ging de hele wereld rond. 

    Otto Uthgenannt beweerde dat hij concentratiekamp Buchenwald had overleefd en dat zijn ouders en zus daar waren vermoord. In werkelijkheid kwam Uthgenannt uit een protestantse familie die nooit is vervolgd. Desondanks gaf hij als ‘getuige uit die tijd’ jarenlang lezingen.

    Wolfgang Seibert en Fabian Wolff namen ook uitgesproken posities in. De eerste als twistzieke vertegenwoordiger van een zogenaamd modern jodendom, de tweede als criticus van de vermeend onrechtvaardige staat Israël. 

    ‘Geen bedrieger zonder iemand die zich laat bedriegen,’ zegt psychiater Lammers. Wil je dat een verzonnen identiteit werkt, dan moeten er andere mensen zijn die het plaatje compleet maken. ‘De vraag is waarom Duitsland dit nodig lijkt te hebben.’

    ‘Mensen die een joodse identiteit bedenken, vervullen een behoefte,’ zegt Barbara Steiner. De historicus en judaïst bestudeert al jaren Duitsers die christelijk zijn opgegroeid en zich op een bepaald moment in hun leven bekeren tot het jodendom – of dat nu een echte bekering of bedrog is.

    Innerlijk conflict

    Voor Steiner zijn verzonnen joodse biografieën een uitdrukking van een diepgeworteld onbehagen over het Duitse verleden. ‘Door deze identiteit aan te nemen, lossen ze een innerlijk conflict op,’ zegt ze aan de telefoon. ‘Ze kunnen er niet mee overweg afstammelingen van daders te zijn.’

    Dat geldt echter niet alleen voor enkele individuen, zegt Steiner, maar voor de meerderheid van de Duitse maatschappij. ‘Niet alleen de afstammelingen van overlevenden van de Holocaust hebben te kampen met een emotioneel zwaar beladen erfenis. De nakomelingen van de daders hebben er ook mee te maken, maar bij hen is die het gevolg van falen en vaak genoeg komt daar ook nog antisemitisme bij kijken,’ zegt de historicus. ‘Als bedriegers dan een rol spelen die erbij past, door zich verzoenend of juist kritisch op te stellen, dan wordt dat maar al te gemakkelijk geaccepteerd.’

    Peter Loth speelde bijvoorbeeld zo’n rol in de naoorlogse jaren. Door zijn vermeende kwelgeest te vergeven, gaf hij een even schadelijk als welkom signaal af: alles is weer goed. 

    ‘Voor mij tonen de vele verzonnen joodse identiteiten aan dat Duitsland nog wat in te halen heeft in de verwerking van het nationaalsocialisme,’ zegt Steiner. De Bondsrepubliek heeft weliswaar geweldige initiatieven ondernomen en monumenten opgericht, maar in de individuele familiegeschiedenissen ontbreekt het nog steeds aan een gevoel van schuld. ‘Ik denk dat er vaak geen echt schuldbewustzijn was of is.’

    Walter Rothschild ziet dat anders. Volgens de Brit, die zo’n 25 jaar als rabbijn voor verschillende joodse gemeenschappen in Duitsland heeft gewerkt, is de herdenkingscultuur in Duitsland eerder positief te duiden. Hij ziet in brede lagen van de bevolking een verlangen naar wiedergutmachung. Bedriegers die zich voordoen als joden zijn extreme gevallen, meent Rothschild.

    Maar ook hij wordt in zijn praktijk steeds weer met het fenomeen geconfronteerd. Hij is immers degene die bepaalt wie als jood wordt geaccepteerd in de gemeenschap en wie niet. ‘Er zitten opvallend vaak mensen voor me die zo graag joods willen zijn dat ze ergens in hun stamboom een overgrootmoeder proberen op te graven met een joods klinkende naam,’ zegt hij. ‘Dat verbaast me elke keer weer, vooral omdat het zo vaak voorkomt.’

    ‘Als jood in Duitsland worden ze iets exotisch of speciaals, hun positie krijgt gewicht’

    Op de vraag waarom dit zo is, heeft Rothschild ook geen bevredigend antwoord. ‘Misschien schamen ze zich,’ zegt hij, ‘of is hun eigen identiteit niet goed genoeg. Als jood in Duitsland worden ze iets exotisch of speciaals, hun positie krijgt gewicht.’

    Deze ‘exotisering’, vervolgt Rothschild, is een product van de Duitse samenleving zelf. Sinds de Shoah wordt in dit land vooral gesproken over ‘wij Duitsers’ en ‘de joden’, ook als de intentie positief is. ‘Toch zijn veel joden hier ook Duitsers, net als de anderen,’ zegt de rabbijn. Die speciale positie kan uiteindelijk bijzonder aantrekkelijk zijn voor bedriegers.

    ‘Als je op zoek bent naar speciale aandacht, is het de vraag of er iets voorhanden is om dat verlangen te bevredigen,’ zegt psychiater Lammers. ‘Maar de meeste mensen hebben daar de juiste talenten niet voor, dus gaan ze op zoek naar een identiteit die hen speciaal maakt.’

    Maar wat maakt dit alles dan zo problematisch? Rabbijn Rothschild denkt even na. ‘Het probleem is niet zozeer wat deze mensen over zichzelf denken – iedereen wil wel Batman of Superman zijn,’ zegt hij. ‘Het wordt pas lastig wanneer ze vanuit hun positie als vermeende jood dingen beweren over het joodse leven of over Israël.’ 

    Barbara Steiner ziet dat net zo. ‘Zo ontstaan er vervormde beelden, ideeën over het jodendom die niet echt zijn, maar een cliché,’ zegt ze. ‘En als die eenmaal de wereld in zijn gestuurd, kunnen ze niet zo gemakkelijk weer worden opgeruimd.’

    Het kan ook onderdeel zijn van een groter probleem, zoals Steiner zegt. Want het beeld dat die mensen met een valse identiteit creëren, is sinds de naoorlogse periode met het telkens oplevende antisemitisme meeveranderd. ‘In het begin waren het nog overlevingsverhalen, die tot vergeving leidden,’ zegt ze. ‘Maar recenter, ook met de toenemende antisemitische tendensen in onze samenleving, gaat het om mensen die Israël en het jodendom op het beledigende af bekritiseren.’

    Lees ook:

  • Duitsland schort opvang migranten afkomstig uit Italië op

    Duitsland schort opvang migranten afkomstig uit Italië op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: Republikein Mitt Romney kondigt vertrek uit de politiek aan

    » President Zimbabwe benoemt zijn zoon tot onderminister

    Volgens Duitsland houdt Italië zich niet aan de afspraken

    Duitsland zal tot nader order geen migranten afkomstig uit Italië opnemen in het kader van een vrijwillig solidariteitspact tussen de twee landen, aldus het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken woensdag. Dat schrijft Deutsche Welle. Volgens de overeenkomst zou Duitsland 3500 asielzoekers opnemen die via Italië de EU waren binnengekomen. Deze maatregel was bedoeld om de situatie in Italië, een van de belangrijkste toegangspunten van de EU voor migranten, te verlichten. Duitsland nam 1700 mensen op voordat het de overeenkomst opschortte.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het besluit is genomen vanwege ‘de huidige hoge migratiedruk op Duitsland’, aldus een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Deze druk wordt deels veroorzaakt door de weigering van Italië om migranten uit Duitsland terug te nemen volgens de zogenaamde Dublin-verordening, aldus het ministerie.

    Volgens EU-wetgeving is de lidstaat waar asielzoekers de Europese Unie binnenkomen verantwoordelijk voor hun asielaanvragen. Dit betekent dat duizenden migranten die van Italië naar Duitsland zijn gegaan, moeten worden teruggestuurd naar Italië. Maar de rechtse regering van Italië staat dit sinds december 2022 niet meer toe. Slechts tien van de 12.400 terugkeeraanvragen zijn dit jaar verwerkt, aldus het Duitse ministerie.

    Lees ook:

  • In de ‘sweatshops’ van Facebook beoordelen moderatoren de gruwelijkste beelden

    In de ‘sweatshops’ van Facebook beoordelen moderatoren de gruwelijkste beelden

    Wereldwijd zijn er tienduizenden contentmoderatoren voor sociale media werkzaam. Ze worden slecht betaald en door de extreme beelden die ze te zien krijgen, is het werk psychisch zwaar. Daniel Motaung is een van hen. Hij liep een posttraumatische stresstoornis op terwijl hij in Kenia werkte voor Facebook.

    ‘We zijn net mijnwerkers die zonder veiligheidsuitrusting een instortende schacht worden ingestuurd,’ zegt Mukisa Akello [de namen in dit artikel zijn aangepast]. Hij heeft een van de meest bedenkelijke banen in de technologie-industrie: contentmoderator. Wereldwijd zijn er tienduizenden contentmoderatoren werkzaam. Ze houden socialemediaplatforms vrij van geweld, haat en opruiing. Daarvoor moeten ze elke dag honderden berichten doorspitten, de ene extreme post na het andere. Ze zien executies, zelfmoorden, kindermisbruik, oorlogsmisdaden, seksueel geweld en dierenmishandeling voorbijkomen. De berichten zijn zo onmenselijk en wreed, zo moeilijk te verdragen, dat het werk zijn sporen nalaat. Het is een kantoorbaan met fysieke gevolgen.

    Daniel Motaung stapt in 2019 op het vliegtuig van Zuid-Afrika naar Kenia. Hij wil aan een nieuwe levensfase beginnen – als contentmoderator. Op papier klinkt de baan goed. Daniel denkt dat het gewoon administratief werk op de computer zal zijn, een klassieke kantoorbaan. Tijdens zijn studie heeft hij geleerd hoe hij met databases en onlinedocumenten moet werken. Eindelijk zal hij op eigen benen staan en ontsnappen aan de armoede in zijn geboortedorp. 

    Na een paar dagen training begint zijn eerste werkdag. Hij zit in Nairobi, in een kantoor met airconditioning. Wat hij nog niet weet: deze dag zal zijn leven veranderen. De video die hij ziet is binnen een oogwenk weer voorbij, maar zal hem tot in zijn diepste dromen blijven achtervolgen. Het is een video van een executie. Een man wordt voor de camera onthoofd. Het is een korte video, maar genoeg om Daniel Motaung een posttraumatische stressstoornis te bezorgen. Tot op de dag van vandaag, vijf jaar later, worstelt hij met de gevolgen. Hij wordt geplaagd door nachtmerries, flashbacks en rusteloosheid. De zes maanden die David als contentmoderator doorbracht, hebben hem gebroken. Hij woont weer in zijn dorp op het Zuid-Afrikaanse platteland, werkloos en psychisch ziek.

    In stilte

    Contentmoderatoren zoals Daniel hebben jarenlang in stilte gewerkt. Bijna niemand wist van het bestaan van dit werk af, laat staan van de precaire omstandigheden waaronder het plaatsvindt. Time Magazine noemt de Keniaanse kantoren waar de contentmoderatoren werken de Afrikaanse sweatshops van Facebook. Je vindt deze sweatshops over de hele wereld: in de Filippijnen, Venezuela, India, de Verenigde Staten en vele andere landen. Een standaardwerkdag wordt gekenmerkt door toezicht, tijdsdruk en uitbuiting. Jarenlang zijn de arbeidsomstandigheden stilgehouden, maar sinds kort komen er steeds meer contentmoderatoren in opstand tegen hun werkgevers. 

    Daniel Motaung is een van de eersten die zich, net als zijn collega’s, hard begon te maken voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. Het is een strijd van David tegen Goliath: de bedrijven waar ze tegenover staan zijn haast onoverwinnelijk. Ze behoren tot de rijkste bedrijven ter wereld. Denk aan Meta, Bytedance, Google en Twitter. Iedereen kent de producten die ze leveren en de socialemediaplatforms zoals Instagram, Facebook en TikTok. Maar niemand kent de gezichten van de contentmoderatoren die de platforms op de achtergrond draaiend houden. Als ze in opstand komen, worden ze bestraft of ontslagen. Zo werd Daniel Motaung ontslagen toen hij een vakbond wilde oprichten.

    ANP 472623323
    Nathan Nkunzimana is een van de bijna tweehonderd voormalig contentmoderatoren voor Facebook die het het bedrijf en een lokale onderaannemer aanklagen in een rechtszaak in Kenia die gevolgen zou kunnen hebben voor het werk wereldwijd. – © Khalil Senosi / AP Photo

    De techbedrijven proberen het werk zo onzichtbaar mogelijk te maken. Ze besteden het uit aan derden. Daniel en zijn collega’s modereren weliswaar voor een aantal van de grootste platforms, maar officieel werken ze voor onbekende outsourcingbedrijven. Dat de banen worden uitbesteed is een van de redenen dat de sector zo ondoorzichtig is. Het is onmogelijk om bij te houden hoeveel moderatoren er wereldwijd werkzaam zijn. Techbedrijven willen niks te maken hebben met het stressvolle werk en de slechte werkomstandigheden; ze willen hun imago behouden en de reputatie van hun merk niet aantasten.

    Doordat het werk wordt uitbesteed, dragen de bedrijven geen verantwoordelijkheid meer voor de contentmoderatie. De contentmoderatoren moeten strikte geheimhoudingsovereenkomsten ondertekenen, zodat er zo weinig mogelijk naar buiten komt over deze praktijken en het precaire werk. De overeenkomsten zijn overdreven streng en verbieden zelfs dat moderatoren met hun collega’s over hun werkomstandigheden praten. Zo wordt een cultuur van angst en geheimhouding gecreëerd.

    Het belang van het werk kan niet worden onderschat: zonder moderatoren zouden er geen socialemediaplatforms zijn

    Ook in Duitsland zijn er contentmoderatoren. Op 9 maart van dit jaar sta ik in de lobby van de vakbond Verdi in Berlijn. Ik werk met mijn organisatie SUPERRR Lab al weken naar deze dag toe. Straks staan er vijftig contentmoderatoren van verschillende bedrijven in de entreehal. Ze komen in het vakbondsgebouw bijeen om ’s werelds eerste bijeenkomst van contentmoderatoren, de ‘Content Moderator Summit’, bij te wonen. Het was niet gemakkelijk om ze te vinden: de outsourcingbedrijven waarvoor ze werken gebruiken voor de functie niet het begrip contentmoderator, maar hanteren termen als ‘systeemanalist’ of ‘medewerker klantenservice’. Een woordkeuze die verhult waar het werkelijk om gaat. 

    Onze partner Foxglove, een Britse non-profitorganisatie in Londen, benaderde de moderatoren via LinkedIn. Er is veel belangstelling voor de bijeenkomst; veel van de aanwezigen willen zich met collega’s van andere bedrijven organiseren en samen strijden voor betere arbeidsomstandigheden. Terwijl ik in de lobby sta, probeer ik me voor te stellen om wat voor mensen het gaat. Hoe zien ze eruit? Waar komen ze vandaan? Wat is hun professionele achtergrond? Voordat ik me een beeld heb kunnen vormen, komen de eersten al binnen. Ze zijn tussen de vijfentwintig en veertig jaar oud, spreken Engels en lijken op mij. Velen hebben een universitair diploma, sommigen zijn aan het promoveren. Ze komen niet overeen met het beeld van een uitgebuite ‘klikwerker’. Ze zijn niet wanhopig en lusteloos, maar dapper en strijdlustig.

    De contentmoderatoren vertellen over de extreme psychologische tol die hun werk eist. Ze zien per dag tussen de tweehonderd en duizend berichten, waarvan sommige extreem gewelddadig zijn. Het werk is ingedeeld in drie shifts: sommige mensen werken overdag, sommige ’s nachts. De kantoren zijn steriel en de werkplek wordt bewaakt. Het systeem waarmee ze werken registreert elke klik, elke beweging die de cursor maakt en houdt bij hoelang de moderatoren erover doen om een bericht te beoordelen. Idealiter duurt dat slechts een paar seconden. Alleen de snelste en efficiëntste moderatoren mogen zelf kiezen welke diensten ze werken. Nacht- en weekenddiensten worden beter betaald. 

    Het vaste loon bedraagt 14,40 euro per uur, iets boven het minimumloon. Het is een mager bedrag voor een veeleisende baan die veel culturele, politieke en taalkundige kennis vereist. Het belang van het werk kan niet worden onderschat: zonder moderatoren zouden er geen socialemediaplatforms zijn. Veel van de moderatoren die ik ontmoet zijn migrant. In Duitsland wordt niet alleen de Duitstalige markt gemodereerd, ook buitenlandse markten komen aan bod, waaronder berichten in het Arabisch, Perzisch en Turks. Eén moderator vertelt me dat ze naar Duitsland is gekomen om te studeren. Dit werk begon als een parttimebaan, maar sinds ze is afgestudeerd doet ze het fulltime. Ze wil ermee stoppen, maar haar verblijfsvergunning hangt ervan af. Zulke verhalen hoor ik veel.

    De werkgever biedt geen goede, psychologische ondersteuning door externe deskundigen aan, maar iets wat ‘welzijnsbegeleiding’ wordt genoemd. De moderatoren vinden het nutteloos en zelfs bespottelijk. De sessies zijn er volgens hen alleen maar voor de vorm. De moderatoren zijn getraumatiseerd door wat ze dagelijks zien, maar krijgen van hun coaches enkel het advies om ademhalingsoefeningen te doen of een wandeling te maken. Bovendien vertrouwen de moderatoren hun coaches niet: ze zijn bang dat ze bespioneerd worden en dat vertrouwelijke informatie wordt doorgespeeld naar hun werkgever. Toegang tot deskundige psychologische begeleiding en minder tijdsdruk zijn noodzakelijke maatregelen om het werk dragelijk te maken, zo zeggen veel van de mensen die ik spreek.

    ‘Beterschap’

    Om verandering te bewerkstelligen hebben de moderatoren een manifest opgesteld met acht eisen voor betere arbeidsomstandigheden. Naast psychologische begeleiding en een gepast salaris eisen ze dat er een einde komt aan de cultuur van intimidatie en outsourcing. Techbedrijven moeten zelf verantwoordelijkheid nemen voor het werk en zorgen voor betere omstandigheden. Binnen een paar dagen ondertekenen meer dan driehonderd moderatoren in Duitsland het manifest. Half juni wordt het gepresenteerd bij een bijeenkomst van deskundigen in de digitale commissie van de Bondsdag. 

    Het is de eerste keer dat moderatoren ten overstaan van de leden van de Duitse Bondsdag over hun werkomstandigheden spreken. De anders nogal zakelijke en droge sfeer in de commissie wordt opgeschud door de emotionele betogen van de moderatoren. De hele vergaderzaal luistert geboeid naar de verhalen van de twee gespreksleiders, Daniel Motaung uit Zuid-Afrika en Cengiz Haksöz uit Duitsland. Haksöz begint zijn betoog met een citaat uit de Dreigroschenoper van Bertolt Brecht: ‘De mensen in het donker worden niet gezien.’ Hij vertelt dat zijn collega’s elkaar aan het eind van de werkdag geen ‘fijne avond’, maar ‘beterschap’ wensen. Ze hebben hun vrije avond nodig om bij te komen van de stress en spanning van het werk.

    De parlementsleden zijn erg geïnteresseerd en stellen veel vragen. Eén onderwerp komt steeds weer terug: kunstmatige intelligentie. Ze vragen of kunstmatige intelligentie in de toekomst het werk van moderatoren zal kunnen vervangen. Het is een vraag die techbedrijven graag krijgen: zo kunnen ze speculeren over de toekomst, in plaats van zich te bekommeren om de omstandigheden waaronder tienduizenden mensen nu werken. 

    Vooralsnog is kunstmatige intelligentie nog lang niet ontwikkeld genoeg om de complexe taak van een contentmoderator over te nemen. Het is ingewikkeld werk: de beoordeling van veel van de berichten moet genuanceerd gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan satire of aan politiek commentaar. Geautomatiseerde systemen staan erom bekend dat ze videocontent en andere talen dan Engels slecht kunnen beoordelen. Ze zijn dus nog niet geschikt als alternatief voor menselijke moderatoren. Haksöz zegt dat de focus moet liggen op de ondersteuning van mensen nu, in plaats op van speculatie over hun toekomstige vervanging. Aan het einde van de vergadering verzekert Tabea Rößner, de voorzitter van de commissie, dat ze aan de slag gaan om de omstandigheden te verbeteren.

    Als ze zich publiekelijk uitspreken over hun arbeidsomstandigheden, zetten ze hun baan op het spel

    Haksöz ondervindt onmiddellijk gevolgen van zijn dappere optreden. Slechts een paar dagen na de hoorzitting wordt hij ontslagen door zijn werkgever. Hij mag het bedrijfsgebouw niet meer in. Zo wordt de angstcultuur weer eens bevestigd. Met het ontslag geeft de bedrijfsleiding een duidelijk signaal af aan de werknemers: als ze zich publiekelijk uitspreken over hun arbeidsomstandigheden, zetten ze hun baan op het spel. De werkgever van Haksöz zegt dat hij zijn ‘arbeidsvoorwaarden’ heeft geschonden met zijn uitspraken in de Bondsdag en de media. Maar als burger in een democratie heeft Haksöz het goed recht om over zijn ervaringen te vertellen. 

    Nu moet hij zijn zaak voor de arbeidsrechter brengen om zijn taken als commissielid voor de komende verkiezingen voor de ondernemingsraad weer te kunnen hervatten. Vakbond Verdi stelt het optreden van de werkgever gelijk aan union busting: daarvan is sprake wanneer werkgevers voorkomen of bemoeilijken dat hun werknemers actief zijn in de vakbond. Haksöz bereidt zich voor op de verkiezingen. Ondertussen zegt zijn werkgever bij de arbeidsrechtbank af te zullen dwingen dat hij ontslagen wordt. Samengevat: er worden nog meer intimidatietechnieken ingezet om de vakbondsactiviteiten van de moderatoren te verhinderen.

    Een functionerende ondernemingsraad is een eerste, kleine stap in de richting van betere werkomstandigheden. Maar er moet nog veel meer veranderen om de arbeidsomstandigheden wereldwijd te verbeteren. Zo moet er striktere regelgeving komen voor techbedrijven. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitbuiting en dus ook voor de schade. Begin juni deed een arbeidsrechtbank in Nairobi een voorlopige uitspraak waarin precies dat werd vastgelegd. Volgens de rechtbank is Meta de belangrijkste werkgever van de contentmoderatoren van Facebook in Kenia. Als je resultaten wil boeken, is het belangrijk om het probleem vanuit verschillende oogpunten te bekijken. Wat kan er gedaan worden op nationaal, Europees en mondiaal niveau? In Duitsland is in januari de Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz van kracht geworden. Deze wet stelt bedrijven die producten leveren verantwoordelijk voor het naleven van mensenrechten in hun wereldwijde toeleveringsketens. Met een vergelijkbare regeling voor digitale diensten zoals contentmoderatie zou het mogelijk worden om het probleem van uitbuiting bij de wortel aan te pakken.

    Tot dat moment zullen moderatoren elke dag blijven afdalen in de mijnschacht van de sociale media om onze gezondheid en democratie te beschermen. Maar ze doen het niet langer in het donker. Ze worden steeds vaker gezien. 

    Lees ook:

  • Waarom deze Duitse journalist gruwelt van een cashloze wereld

    Waarom deze Duitse journalist gruwelt van een cashloze wereld

    Journalist Tobias Haberl van Süddeutsche Zeitung is pertinent tegen het afschaffen van contant geld. Een wereld zonder bankbiljetten en munten? Hij moet er niet aan denken – ook om politieke redenen. ‘Wie contant betaalt, laat geen sporen na en is minder berekenbaar, minder stuurbaar.’

    Het was maar een kort berichtje afgelopen januari, maar omdat kleine nieuwsfeitjes vaak grote rampen blijken te zijn, sloeg me de schrik om het hart: elektronicawinkel Gravis, met veertig vestigingen in Duitsland, neemt geen contant geld meer aan. Je mag me cynisch of harteloos vinden, maar toen ik het hoorde, kon ik opeens aan niets anders meer denken; niet aan de oorlog, de elektriciteitsprijs, de klimaatverandering, het met de week afnemende aantal parkeerplaatsen bij mij in de buurt. Ineens had ik weer dat gevoel dat me al jaren achtervolgt: de angst dat er binnenkort wellicht geen bankbiljetten en munten meer zijn, en als ze er wel zijn, dan heb je er niets aan, zoals toen ik onlangs in een café mijn cappuccino niet kon betalen omdat ik wel een biljet van 100 euro, maar geen creditcard, laat staan een smartwatch bij me had.

    De laatste tijd is die angst groter en op een of andere manier reëler geworden. Soms betrap ik mezelf erop dat ik me afvraag waarheen ik zou kunnen emigreren als cash al tijdens mijn leven verdwijnt. Nu de hele wereld uit zijn voegen raakt, kun je mijn paniek absurd of belachelijk vinden, maar aan de andere kant: is het in de loop van de geschiedenis niet altijd zo gegaan dat we ons concentreerden op de zogenaamde urgente problemen, terwijl andere, soms veel ernstiger kwesties uitgroeiden tot een catastrofe die door gebrek aan verantwoordelijkheid of uit naïviteit werd genegeerd? Onze afhankelijkheid van Russisch gas bijvoorbeeld?

    Oké, het zal nog wel even duren, maar het gaat gebeuren, en de signalen zijn steeds duidelijker: dit najaar wil de Europese Centrale Bank een besluit nemen over het invoeren van de ‘digitale euro’, een elektronische versie van onze gemeenschappelijke munt. Al maanden wordt fel gediscussieerd over het verlagen van het plafond voor betalingen in contanten, soms zeggen ze 10.000 euro, dan weer 7000 euro. Tijdens de pandemie, toen bankbiljetten en munten (ten onrechte) als virusdragers werden bestempeld, bloeide niet alleen de onlinehandel op, maar zag je ineens ook overal pinapparaten verschijnen waar ze daarvóór niet waren, zelfs in het café op de hoek en in dönerzaken. Onlangs heb ik voor het eerst een onderbroek gekocht bij een zelfbedieningskassa. Ik hoefde hem maar in een bak te deponeren, model en prijs werden automatisch gescand, en dan: betalen met een kaart. O ja, mijn supermarkt doet daar nu ook aan mee. En laatst las ik een stukje waarin een auteur heel grappig en een beetje deprimerend beschreef hoe ze in Londen van haar pondbiljetten probeerde af te komen. Forget it. ‘Sorry, love, no cash’, kreeg ze vaak te horen. Inmiddels hebben zelfs straatmuzikanten een pinapparaat.

    Het zou niet de eerste keer zijn dat we een stuk vrijheid opgeven voor het gemak en de zogenaamde veiligheid

    De laatste zes jaar is het aandeel contante betalingen in de eurozone gedaald van 79 naar 59 procent. Zelfs Duitsers betalen steeds vaker digitaal, ook al houden ze traditioneel veel meer van cash dan bijvoorbeeld Scandinaviërs, die op de boerenmarkt zelfs appels met hun mobieltje betalen. Ook al zegt meer dan twee derde dat ze bankbiljetten en munten absoluut niet kwijt willen, ze gebruiken ze steeds minder. In Berlijn ligt het aandeel contante betalingen al onder de 26 procent. Het is net als met die gezellige boekhandel om de hoek: je bent blij dat hij er is, maar je bestelt je boeken toch veel te vaak bij Amazon. Weliswaar zijn eurobiljetten nog steeds het ‘enige onbeperkte wettige betaalmiddel’, maar als steeds minder mensen contant betalen, als het voor handelaren niet meer loont contant geld aan te nemen omdat de kosten in verhouding tot de omzet te hoog zijn, dan hoeft het niet eens formeel afgeschaft te worden, het sterft vanzelf uit, het mendelt uit, je raakt het per ongeluk kwijt. Het zou niet de eerste keer zijn dat we een stuk vrijheid opgeven voor het gemak en de zogenaamde veiligheid. In het digitale tijdperk lijkt het altijd te gaan om het afschaffen van prima werkende, analoge dingen, die ons daarna weer in digitale vorm in de maag worden gesplitst. Maar dan natuurlijk wel tegen provisie en ten koste van datadiefstal en controle.

    Het is ingewikkeld geworden om überhaupt nog aan contant geld te komen; ik dwaal zelf in elk geval regelmatig door voetgangerszones op zoek naar een geldautomaat. Je rekent er al niet meer op dat die gratis zal zijn. Maar overal waar vroeger bankfilialen waren, zijn nu barber- en coffeeshops met een bordje bij de kassa: ‘Wij accepteren geen contant geld’. In feite gaat het met contant geld als met broodjes leverworst of dieselauto’s: het wordt niet alleen onpraktisch gevonden, maar ook achterhaald, een anachronistisch euvel, een symbool van de fossiele en patriarchale samenleving waar we zo snel mogelijk vanaf moeten komen. Digitaal betalen daarentegen geldt als transparant, duurzaam, toekomstgericht. Dat de CO₂-voetafdruk van één enkele bitcointransactie ongeveer gelijk staat aan een vlucht van New York naar Sydney? Wat kan het schelen. ‘Over twintig jaar denken we waarschijnlijk niet eens meer na over hoe we betalen,’ zegt Mastercard-directeur Michael Miebach. ‘Misschien gebeurt het met een knipoog, of met een glimlachje. Aan dat soort dingen werken we al.’

    Eerlijk gezegd kan ik soms zelf niet geloven dat we in 2023 nog altijd betalen met een stukje papier met een getal erop. Het doet me denken aan de maaltijdbonnen uit bedrijfskantines, het ontroert me op een of andere manier. Ook kan ik sommige argumenten tegen contant geld best begrijpen: wisselgeld wordt overbodig, witwassen ingewikkelder, overvallen lonen niet meer. Bedrijven besparen personeel en geld, omdat contant geld geadministreerd, geteld en naar de bank gebracht moet worden. De productie van munten en biljetten valt weg; het fabriceren van één 1 eurocentmuntje kost tenslotte maar liefst 1,65 cent. En ja, ook ik word ongemakkelijk als vóór me aan de kassa een oudere heer minutenlang muntjes in zijn handpalm heen en weer schuift, er ook nog een laat vallen, zich bukt, niet meer overeind kan komen, enzovoort.

    De Bundesbank heeft onlangs laten onderzoeken hoe lang de verschillende betalingsprocessen duren. Volgens dat onderzoek gaat betalen met smartphone of smartwatch het snelst (14 seconden), gevolgd door contactloos betalen zonder pincode (15,2 seconden), contant betalen (18,7 seconden), contactloos betalen met kaart en pincode (23,3 seconden) en tot slot de kaartbetaling waarbij de kaart wordt ingestoken (25,7 seconden). We zouden dus een paar seconden kunnen besparen, maar waarvoor? Let wel, ik heb niets tegen kaarten op zich, alleen tegen de beperking van mijn keuzemogelijkheden. Is het dat ik geen verstand van financiën heb, sentimenteel ben of sceptisch sta tegenover technologie? Waarschijnlijk niet. Ook vooraanstaand econoom Peter Bofinger zegt: ‘Een digitale euro is als alcoholvrije wijn. Wat wijn voor de meeste mensen waardevol maakt, is de alcohol, bij contant geld het feit dat het fysiek is.’

    Erotische band

    Ik heb een lichamelijke, bijna erotische band met contant geld. Ik zal het nooit in een portemonnee stoppen, ik heb het in mijn broekzak, wil het voelen, het horen rinkelen. Het gaat me ook niet om de waarde, maar om de aura, de materialiteit ervan. In Der Ring des Nibelungen van Wagner bezingen de Rijndochters het goud dat op de bodem van de rivier ligt ook niet omdat het waardevol is, maar omdat het zo mooi glanst. Dat is zo ongeveer hoe ik me voel. Een bundeltje bankbiljetten met een elastiekje erom? Love it. Ik weet nog dat ik als jongetje op Wereldspaardag met mijn spaarpot (een blauwe motorhelm) aandachtig luisterde hoe de muntjes door de mechanische telmachine ratelden. Ik hou trouwens van versleten munten en verkreukelde, gescheurde en weer slordig aan elkaar geplakte biljetten. Als ik er een in mijn vingers krijg, denk ik niet aan ziektekiemen of bacteriën, maar aan hoe het met de mensen zou gaan die het voor mij in handen hebben gehad en wat ze ermee hebben betaald: iets om mee op te scheppen of iets om te overleven? Iets overbodigs of iets noodzakelijks? Het klinkt misschien gek, maar even voel ik dan hoe alles met alles samenhangt, ik voel geschiedenis en noodlot, tragedie en geluk. Vroeger vond ik het mooi als iemand op het werk met een A5-envelopje van bureau naar bureau liep om geld in te zamelen voor de verjaardag van een collega. Sinds er alleen nog maar Paypal-gegevens worden rondgestuurd, geef ik niets meer.

    Geld dat alleen nog uit datarecords bestaat, verliest zijn karakter. Het vertelt geen verhalen meer. Terwijl contant geld mensen met elkaar in contact brengt en ontmoetingen bewerkstelligt omdat het ‘overhandigd’ wordt. Als ik een bedelaar 50 cent geef, is het bijna altijd op het moment dat het muntje rinkelend in zijn beker valt, dat hij even opkijkt en onze blikken elkaar ontmoeten. Bent u weleens in een minibus door een Afrikaanse stad gereden? De munten worden van de achterste rij naar voren aan de chauffeur doorgegeven; even zijn alle inzittenden met elkaar verbonden, ze draaien zich om of tikken de man voor hen op de schouder, een choreografie van de solidariteit. Nu kun je natuurlijk zeggen dat je helemaal geen zin hebt om vreemde mensen aan te raken of in een gesprek betrokken te worden, maar dat is nou juist het probleem: dat we, nu alles steeds digitaler wordt, ons door spontane ontmoetingen eerder lastiggevallen dan verrijkt voelen. En contant geld heeft nog meer voordelen: er is geen elektriciteit voor nodig, het beschermt ons tegen phishing, behoedt ons voor negatieve rente en werkt disciplinerend, omdat het nu eenmaal makkelijker is een plastic kaartje op een pinapparaat te houden dan een briefje van 200 euro op tafel te knallen. Contant geld is nu eenmaal geen fictieve grootheid, maar heerlijk reëel.

    Ik hou ervan dingen aan te raken en ernaar te kijken. Het maakt me nerveus dat zoveel dingen zich tegenwoordig aan hun aanschouwelijkheid onttrekken door zich te verstoppen op geheugenchips of in een cloud. Als alles onzichtbaar wordt, voel ik me hulpeloos, alsof belangrijke informatie me opzettelijk wordt onthouden. Ik besef dat er zonder contant geld geen koffers vol geld meer de kantoren van de EU kunnen worden binnengesmokkeld, maar ik heb zo’n idee dat via digitale kanalen veel doortraptere fraude mogelijk is. Zo zijn cryptocurrencies een geweldige manier om de herkomst van vermogen te verhullen. Volgens het Crypto Crime Report – ja, zoiets bestaat intussen – werd in 2022 minstens 23,8 miljard dollar witgewassen – een toename van 68 procent vergeleken met een jaar daarvoor. Na een cyberaanval wordt het losgeld allang niet meer in een plastic tas bij een benzinestation aan de snelweg betaald, maar in Bitcoin. Helaas worden niet alleen het recherchewerk, maar ook de criminelen steeds moderner, geraffineerder en digitaler.

    Elke opwelling, elk verlangen, elk geheim, smerig of niet, kan door dataverzamelaars worden geregistreerd

    En als techbedrijven, die hun miljarden toch al met onze persoonlijke data verdienen, de ene na de andere digitale betaaldienst ontwikkelen, ga ik er niet vanuit dat ze dat uit naastenliefde doen. Nieuwe mogelijkheden gaan altijd gepaard met nieuwe beperkingen. Bijna altijd hebben praktische oplossingen voor alledaagse problemen een prijs. Voor banken, techbedrijven en creditcardaanbieders is contant geld een nachtmerrie: hoe minder ervan is, hoe meer ze verdienen. Mocht het op een dag daadwerkelijk worden afgeschaft, dan zijn we definitief aan hen overgeleverd als volmaakt voorspelbare, transparante mensen. Al onze gewoontes, voorliefdes en wensen waar we geld voor uitgeven, zijn dan niet alleen toegankelijk voor de bedrijven die dat afhandelen, maar via big-data-applicaties ook voor alle aanbieders van goederen en diensten, voor de overheid en de geheime diensten. Elke opwelling, elk verlangen, elk geheim, smerig of niet, kan door dataverzamelaars worden geregistreerd, gevolgd en tegen ons worden gebruikt wanneer onze betalingsgegevens aan andere informatie worden gekoppeld, wat hoogstwaarschijnlijk ook zal gebeuren. Daarom gebruikt China al jaren de ‘digitale yuan’, daarom introduceert Rusland nu de ‘digitale roebel’.

    Zonder contant geld verliezen we ons laatste restje vrijheid, wordt onze zogenaamd vrije samenleving een stuk gecontroleerder en ondemocratischer. Het is dan niet langer mogelijk op straat een munt van twee euro te vinden en onopgemerkt door de overheid, laten we zeggen, een appel te kopen. Het klinkt misschien banaal, maar het is van cruciaal belang dat u niet van deze aankoop kunt worden weerhouden, dat u de toegang daartoe niet kan worden ontzegd en u niet om een update of wachtwoord kunt worden gevraagd. Wie contant betaalt, laat geen sporen na en is minder berekenbaar, minder stuurbaar. Natuurlijk bevalt dat sommige mensen niet. En juist daarom is het belangrijk. Wie contant betaalt, is een vrijer mens.

    Lees ook:

  • Onrust in Berlijn om mogelijke loslopende leeuwin

    Onrust in Berlijn om mogelijke loslopende leeuwin

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Twintig jaar geëist tegen Russische oppositieleider Navalny

    » Google ontwikkelt AI-tool die zelf nieuwsverhalen schrijft

    De leeuwin zou een wild zwijn hebben doodgebeten

    In en rond Berlijn is een grootschalige zoekactie op touw gezet naar een vermoedelijk ontsnapte leeuwin. Dat schrijft Frankfürter Allgemeine Zeitung. De Duitse politie zoekt met onder meer drones, pantservoertuigen en helikopters naar het roofdier, dat in de buurt van de hoofdstad rondloopt en mogelijk gevaarlijk is voor mensen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De leeuwin werd woensdagnacht gefilmd door een voorbijganger en er zijn berichten dat het dier een wild zwijn heeft doodgebeten, wat erop kan duiden dat het dier hongerig is. Autoriteiten pogen de leeuwin op diervriendelijke manier te vangen en naar een opvang in een ander land te brengen. Bewoners wordt intussen gevraagd binnen te blijven en hun huisdieren niet uit te laten.

    Het houden van leeuwen is niet geheel illegaal in Duitsland, waardoor vermoedens bestaan dat het dier mogelijk is ontsnapt uit particulier gevangenschap. In Brandenburg, de deelstaat die grenst aan Berlijn, mogen mensen bijvoorbeeld leeuwenwelpjes houden. Circussen en dierentuinen hebben al aangegeven geen leeuwin te missen. Autoriteiten gaan er voorlopig vanuit dat de leeuwin zich niet in de stad Berlijn bevindt, maar daarbuiten.

    Lees ook:

  • Moet de werkweek worden ingekort naar vier dagen?

    Moet de werkweek worden ingekort naar vier dagen?

    In Duitsland heeft een recent onderzoek naar de vierdaagse werkweek de discussie over een betere werk-privébalans geopend. Twee redacteuren van Süddeutsche Zeitung gaan met elkaar in debat. ‘De vraag is niet of de meeste sectoren de vierdaagse werkweek moeten invoeren, maar eerder hoe dat moet gebeuren.’

    Ja: ‘De vierdaagse werkweek zou bepaalde beroepen weer aantrekkelijk kunnen maken’

    Er was een tijd dat het als positief werd gezien als je veel werkte. Gelukkig zijn die tijden voorbij. De meeste mensen vinden overwerk en overbelasting niet langer benijdenswaardig. Volgens een onderzoek van de Hans Böckler-stichting is nu ongeveer 81 procent van de werknemers voorstander van een vierdaagse werkweek. En gelijk hebben ze: het is tijd om de vijfdaagse werkweek af te schaffen, zonder loonverlies. Want de staat zal zijn huidige welvaartsniveau niet kunnen handhaven met een personeelsbestand dat op zijn laatste benen loopt.

    Duitsers zijn uitgeput, zo blijkt uit een onderzoek van het DAK [het Duitse ziekenfonds]. Het aantal ziektedagen als gevolg van psychische problemen is tussen 2010 en 2020 met 56 procent gestegen en een op de twee werknemers zegt bijna een burn-out te hebben.

    Zelfvernietiging door werk is nooit haalbaar of redelijk geweest, maar het wordt al heel lang getolereerd. En toch kan niemand met fatsoen zijn kinderen willen toevertrouwen aan leraren die lijden aan oorsuizingen, of zijn gezondheid aan artsen die niet eens meer tijd hebben om een lunchpauze te nemen.

    De vijfdaagse werkweek werkte misschien toen vrouwen nog thuis bleven om voor de kinderen en het huis te zorgen en een enkel loon genoeg was om de huur te betalen, kleren te kopen en de kachel aan te steken. Maar de manieren waarop we samenleven, de kosten van levensonderhoud en de arbeidsmarkt zijn veranderd sinds de jaren 1950. Op de werkvloer heeft een digitale omslag plaatsgevonden en werknemers zijn daardoor vaak efficiënter geworden. De werktijden zijn echter hetzelfde gebleven.

    De vierdaagse werkweek zou bepaalde beroepen, vooral fysiek werk, weer aantrekkelijker kunnen maken – voor jonge mensen, die zich niet dood willen werken, maar ook voor oudere werknemers, die zich beginnen te realiseren dat ze zichzelf iets te veel hebben belast. Het tekort aan geschoolde vakmensen in Duitsland is niet te wijten aan de arbeidstijdverkorting, maar aan demografische veranderingen, dalende lonen en de situatie in het onderwijs. Integendeel, de omschakeling naar vier dagen zou kunnen helpen om dit tekort te bestrijden.

    Veel werknemers en steeds meer bedrijven lijken klaar voor een revolutie op de werkvloer

    Tenminste, dat blijkt uit een IJslandse studie onder 2500 werknemers in verschillende sectoren. Ze werken nu 35 of 36 uur per week, in plaats van 40, verdeeld over vier dagen. In 2021, na een looptijd van zeven jaar, concludeerde het onderzoek dat hun productiviteit niet was gedaald en voor sommigen zelfs was gestegen. De respondenten zeiden ook dat ze gelukkiger en gezonder waren.

    Sinds enige tijd zijn dit soort bemoedigende getuigenissen talrijker geworden, ook in Duitsland. Ondernemers die de kortere werkweek hebben ingevoerd, slagen er eindelijk weer in om mensen te werven. De omschakeling naar een vierdaagse werkweek zonder loonverlies helpt ook om personeel terug te winnen, bijvoorbeeld in de gezondheidssector, die onder druk staat. Vrouwen die minder zijn gaan werken om zich aan hun kinderen te wijden, zullen onder deze omstandigheden eerder geneigd zijn om hun beslissing te heroverwegen. Dat blijkt althans uit een enquête van [de vakbond] IG Metall.

    In de meeste sectoren is de werktijd sowieso een arbitraire constructie. Er is geen bewijs dat acht uur per dag werken, vijf dagen per week, het enige mogelijke model voor productiviteit is. In 1900 duurden werkweken zes dagen, en een werkdag tien uur, en dit stramien, dat toen onverwoestbaar moet hebben geleken, is ook verlaten. Vandaag staat een nieuwe omwenteling voor de deur: veel werknemers en steeds meer bedrijven lijken klaar voor een revolutie op de werkvloer. Maar de verandering hoeft niet zo radicaal te zijn: IG Metall eist slechts een 32-urige werkweek in plaats van een 35-urige.

    De vraag is dus niet of de meeste sectoren de vierdaagse werkweek moeten invoeren, maar eerder hoe dat moet gebeuren. Elk beroep is natuurlijk te specifiek om snel algemene regels op te stellen. Daarom moeten bedrijven in eerste instantie individueel beslissen of ze dit nieuwe werkpatroon al dan niet aanbieden.

    In een tijd waarin er een tekort is aan geschoolde vakmensen, zouden werknemers het zich eindelijk kunnen veroorloven om meer vrije tijd te eisen. Deze trend zal nog sterker worden met de komst van veel jonge mensen van generatie Z [geboren tussen 1997 en 2010] op de arbeidsmarkt. Als ze dat tegen die tijd nog niet hebben gedaan, zal de vierdaagse werkweek de norm worden voor deze vrijheidslievende generatie, die heeft gezien hoe hun ouders en grootouders hun leven rond werk organiseerden en die snakt naar verandering. Werkgevers doen er goed aan zich hierop voor te bereiden.

    Paulina Würminghausen


    Nee: ‘Juist het grote aantal vrouwen dat deeltijd werkt is het echte probleem’

    Als we een vraag stellen, is dat meestal om een antwoord te krijgen. Maar er zijn ook vragen waarvan het antwoord zo voor de hand lijkt te liggen dat ze niet anders dan puur retorisch kunnen zijn. Bijvoorbeeld: zouden Duitsers vier in plaats van vijf dagen willen werken zonder salarisverlies? Dat is wat de Hans Böckler-stichting – die dicht bij de vakbonden staat – wilde weten, en het blijkt dat bijna 75 procent van de ondervraagden bevestigend antwoordde. Zonder de empirische nauwkeurigheid van de onderzoekers in twijfel te willen trekken, denk ik dat soortgelijke resultaten zeker zouden zijn verkregen door mensen te vragen of ze elke dag chocolade-ijs met slagroom zouden willen kunnen eten zonder een grammetje aan te komen.

    Natuurlijk zou het fantastisch zijn om minder te hoeven werken en evenveel te verdienen, om genoeg geld te hebben om te kunnen blijven reizen en de kinderen mee uit te nemen, maar dan met nog meer vrije tijd. Om jezelf toe te wijden aan je gezin, om eindelijk de tijd te hebben om nieuwe dingen te leren, of gewoon om beter bestand te zijn tegen de chaos van alledag. Maar is dit scenario echt realistisch? En zou de samenleving als geheel er wel bij varen?

    Geen probleem, zeggen de voorstanders van verandering: als je minder werkt, ben je gezonder, dus doe je uiteindelijk evenveel werk in minder tijd. Maar het idee dat omschakelen naar een vierdaagse werkweek zonder loonverlies de economie vrijwel niets zou kosten, is van hetzelfde soort als de theorie dat lagere belastingen niet zouden leiden tot een verlaging maar tot een verhoging van de belastinginkomsten – een hypothese die alom wordt betwist.

    Het is op zijn minst gewaagd om te veronderstellen dat de Duitse economie een verborgen productiviteitsreserve van 20 procent heeft. Er zijn zeker sectoren en beroepen waarin werknemers, gestimuleerd door dit nieuwe ritme, in staat zouden zijn om in vier dagen evenveel werk te verzetten als in vijf dagen. Maar als artsen, verpleegkundigen, buschauffeurs, kappers, caissières, vuilnismannen, winkelbedienden en zelfs politieagenten allemaal hun werkuren zouden inkorten, zouden er nieuwe mensen moeten worden aangeworven om dit te compenseren. Tegelijkertijd kampen steeds meer sectoren en regio’s met een tekort aan arbeidskrachten. Je hoeft alleen maar te kijken naar wat er op scholen gebeurt om de echte gevolgen van een algemene arbeidstijdverkorting te begrijpen: het hoge percentage deeltijdwerk is een van de oorzaken van het dramatische lerarentekort.

    Veel bedrijven hebben nu al een tekort aan werknemers

    De behoefte aan arbeidskrachten is een van de dringendste uitdagingen geworden voor de Duitse samenleving. Veel bedrijven hebben nu niet alleen een tekort aan specialisten, maar ook aan werknemers voor meer basale taken. En de demografische veranderingen zullen de situatie alleen maar verergeren. Om zelfs maar een deel van de vacatures te vervullen, zouden we meer immigranten nodig hebben of vrouwen die voltijds werken. Aan de andere kant zullen de voorstanders van de vierdaagse werkweek me moeten uitleggen hoe een algemene arbeidstijdverkorting het probleem kan helpen oplossen.

    Bovendien is Duitsland geen geïsoleerd eiland. De Duitse economie heeft nog veel te doen als het gaat om concurrentievermogen, van energieprijzen tot bureaucratie en belastingen voor bedrijven. En aangezien de invoering van een vierdaagse werkweek in de hele particuliere sector een zekere prijs zou hebben, zou deze de economie alleen maar een beetje meer verzwakken ten opzichte van de concurrentie. Des te erger als de uitkomst tegenvalt.

    In tegenstelling tot de vijfdaagse werkweek vormt het feit dat een groot aantal Duitse vrouwen in deeltijd werkt een echt probleem. Het zou wenselijk zijn – zowel voor hen als voor de economie in het algemeen – dat zo veel mogelijk van hen meer uren gaan werken. Maar ik zie niet in waarom een vrouw die ervoor gekozen heeft om slechts 20 uur per week te werken, plotseling bereid zou zijn om 32 uur te werken, alleen omdat dat het nieuwe ‘voltijd’ is?

    In Duitsland zijn onderhandelingen over lonen en werktijden de verantwoordelijkheid van de sociale partners. Als ze een overeenkomst kunnen bereiken, per filiaal dan wel per bedrijf, over de overgang naar een vierdaagse werkweek zonder loonverlies, prima! Maar het is niet aan de staat om dit model op te leggen. Veel werknemers zouden juist baat hebben bij meer flexibiliteit in hun werktijden. Met soms korte, soms lange dagen – en soms vierdaagse weken.

    Henrike Roßbach

  • Duitsland krijgt eerste extreemrechtse burgemeester

    Duitsland krijgt eerste extreemrechtse burgemeester

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïense schrijver Victoria Amelina overlijdt na Russische raketaanval op Kramatorsk

    » Zelensky ontbiedt ambassadeur Georgië vanwege verzwakte ex-president in gevangenis

    Hannes Loth geldt als ‘buitengewoon radicaal’

    ‘Raguhn-Jeßnitz kiest bruin’, kopt Die Tageszeitung, verwijzend naar de Duitse nationaalsocialisten. Deze stad in Saksen-Anhalt koos Hannes Loth (42), lid van Alternative für Deutschland, een extreemrechtse partij die tegen immigratie en de Europese Unie is, als eerste AfD-burgemeester van het land. De Duitse krant noemt Loth ‘buitengewoon radicaal’.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Loth won met 51,13 procent van de stemmen in de tweede ronde en nam het op tegen Nils Naumann, een onafhankelijke kandidaat met wie hij een goede relatie heeft. Geen van de vier kandidaten had een absolute meerderheid behaald in de eerste ronde medio juni. Raguhn-Jeßnitz, 150 kilometer ten zuidwesten van Berlijn, heeft ongeveer negenduizend inwoners.

    Een week geleden haalde de eerste verkiezing van een AfD-districtsraadslid in Sonneberg, Thüringen, internationaal het nieuws. aldus de Duitse krant. Robert Sesselmann, die daar werd verkozen, is in functie getreden, maar er loopt nog een procedure bij de wettelijke toezichthouder, die zijn geschiktheid voor de democratie onderzoekt op basis van de wet op lokale verkiezingen.

    Lees ook:

  • Deze man redde Hannah Arendt, Max Ernst en Marc Chagall van de nazi’s

    Deze man redde Hannah Arendt, Max Ernst en Marc Chagall van de nazi’s

    De schijnbare tegenstelling tussen goed en kwaad in de Tweede Wereldoorlog is het perfecte speelterrein voor de Duits-Amerikaanse schrijver Anna Winger, de vrouw achter de serie Transatlantic. Via haar vader kwam ze op het spoor van het verhaal van de Amerikaanse Varian Fry, die in Zuid-Frankrijk veel Joodse migranten, onder wie kunstenaars en intellectuelen, heeft gered.

    Marseille, 1940. In een elegante, enigszins vervallen villa aan de rand van de stad geeft de Duitse kunstenaar Max Ernst een chic verjaardagsfeestje. Zelf draagt hij een hoofdtooi van paarse veren, zijn gasten dragen papieren hoedjes, maskers en absurde brillen. Eén vrouw ziet eruit alsof ze zo uit een surrealistisch schilderij van Ernst is gestapt, met haar tooi die lijkt op een hand. Er wordt getafeld, gepraat en gedanst alsof er geen zorgen zijn. Je zou bijna vergeten dat de feestgangers op de vlucht zijn voor het fascisme, dat ze hun vaderland kwijt zijn en in levensgevaar verkeren. Dat ze in Zuid-Frankrijk wachten om te kunnen vertrekken naar Amerika, waar ze eindelijk veilig zullen zijn.

    Wiki 1
    Anna Winger is een Amerikaanse producent, en bedenker van de televisiedrama’s Deutschland 83, Deutschland 86, Deutschland 89 en Unorthodox. Ze is medeschrijver van Transatlantic, geproduceerd voor Netflix en uitgezonden in 2023. – © Wiki

    De Netflix-serie Transatlantic speelt zich af aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, toen allerminst was te voorzien dat het Duitsland van Hitler die oorlog zou verliezen. Integendeel, alles wees erop dat de Duitse opmars amper te stuiten zou zijn. De VS waren nog neutraal en deden niet mee aan de oorlog. Ondertussen veroverde de Wehrmacht de buurlanden: eerst Polen, daarna Noorwegen, Denemarken, België en Nederland. Frankrijk capituleerde in juni 1940 en werd opgedeeld: in het noorden en westen regeerde de Duitse bezetter, in het zuiden het door de nazi’s geïnstalleerde Vichy-regime. In Italië, Spanje, Portugal en Griekenland heersten fascistische dictaturen.

    Gouden gloed

    Transatlantic speelt zich dus af in een van de donkerste periodes uit de Europese geschiedenis, en toch wordt er gelachen en gedronken. Niet alleen op die feestavond, maar ook op andere momenten dragen mensen elegante jurken en pakken. Ze filosoferen en wandelen door de overwoekerde tuin van de villa, zwemmen naakt in het zwembad en drinken rode wijn. Boven dit alles schijnt de Zuid-Franse zon met zijn weergaloze licht, dat zelfs de grootste menselijke verdorvenheid nog in een gouden gloed zet. Die schijnbare tegenstelling is het perfecte speelterrein voor de Duits-Amerikaanse schrijver en serieproducent Anna Winger, die achter dit project schuilgaat. Winger weet het een en ander over personages op de vlucht – in haar bekroonde series wordt de wereld van de hoofdpersonen altijd op z’n kop gezet.

    Het verhaal van Transatlantic begint in Berlijn, de stad waar Winger al vele jaren woont. ‘Jaren geleden liep ik met mijn vader door Berlijn, en toen wees hij me op de Varian-Fry-Strasse, een zijstraatje vlak bij de Potsdamer Platz,’ vertelt ze. ‘De naam zei me niets, maar mijn vader vertelde hoe Fry in Zuid-Frankrijk veel migranten, onder wie kunstenaars en intellectuelen, had geholpen om Europa te ontvluchten.’ Wingers vader, hoogleraar antropologie aan Harvard, had jaren eerder twee van deze vluchtelingen ontmoet: sociaal wetenschapper Albert Hirschman en verzetsstrijdster Lisa Fittko. Zij hadden hem verteld over hun wilde ontsnapping. ‘Zou dat geen materiaal zijn voor een televisieserie?’ vroeg Winger senior zijn dochter.

    6qay1t6hfwlp 42991823
    © Netflix

    Enige tijd later moest Winger terugdenken aan dat gesprek. Ze begon onderzoek te doen en stuitte op het verhaal van een grootschalige hulpactie die bijna vergeten was, ook al waren er veel bekende namen aan verbonden.

    Nog voor de oorlog begon, in de jaren dertig, verlieten honderdduizenden mensen Duitsland. Velen van hen vluchtten naar Parijs. Toen Duitsland in de zomer van 1940 Frankrijk bezette, werd die ballingschap een val: volgens de wapenstilstandsovereenkomst waren de Fransen verplicht iedereen uit te leveren die op de opsporingslijst van de Gestapo stond. In het zuiden van Frankrijk, waar het Vichy-regime nog enkele ontsnappingsmogelijkheden bood, verzamelden zich wanhopige vluchtelingen, op zoek naar een uitweg. Het werd vooral druk in Marseille, waar een mogelijke doortocht per schip naar de VS lonkte. Maar er mochten maar weinig mensen aan boord, want ondanks de dramatische situatie bleven de VS uiterst restrictief met het afgeven van visa.

    Joodse emigranten

    Het Emergency Rescue Committee, opgericht in New York door Amerikanen en Joodse emigranten, wist uiteindelijk met behulp van Eleanor Roosevelt, de vrouw van de president, het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zover te krijgen om ten minste tweehonderd mensen uit Frankrijk toe te laten tot de VS. Varian Fry, die als redacteur werkte voor een non-profitorganisatie, moest het plan in goede banen leiden. Eenmaal in Marseille realiseerde Fry zich dat er nog veel meer mensen in nood verkeerden en dat het Amerikaanse consulaat niet mee zou helpen om hen te redden.

    Ondanks de dramatische situatie bleven de VS uiterst restrictief met het afgeven van visa

    Samen met andere Amerikanen en vluchtelingen in Frankrijk begon hij in het geheim mensen het land uit te smokkelen. Soms over land via de Pyreneeën naar Spanje en vandaar naar Portugal, soms vermomd als soldaten op een Frans legervaartuig. Een voormalige cartoonist werd ingehuurd om documenten te vervalsen en een medewerker van het Amerikaanse consulaat gaf stiekem visa af.

    Fry en zijn medewerkers wisten op deze manier uiteindelijk meer dan tweeduizend mensen te helpen ontsnappen, onder wie veel prominente kunstenaars en intellectuelen zoals Hannah Arendt, Max Ernst en Marc Chagall. Uiteindelijk werd Fry in december 1940 door de Franse politie gearresteerd. Na zijn vrijlating zette hij zijn werk voort, totdat hij in 1941 opnieuw werd opgepakt en het land uit werd gezet.

    6cc6fplx55p9 3651583439
    © Netflix

    Hoe kijkt Anna Winger, als Amerikaanse die in Duitsland woont en werkt, naar dit verhaal? ‘Het verhaal van Varian Fry herinnert ons eraan hoe moeilijk de VS het vonden om zich in de oorlog te mengen, vanwege de nazidreiging,’ zegt ze. Dit is waarschijnlijk de reden, denkt Winger, waarom Fry tijdens zijn leven niet werd geëerd voor zijn prestaties. ‘Ik denk dat men, toen de oorlog was afgelopen, vooruit wilde kijken en zich niet bezig wilde houden met de terughoudendheid van de VS.’ Varian Fry stierf in 1967 op 59-jarige leeftijd, vrijwel vergeten door het publiek. Pas in 1994 kende Yad Vashem hem de eretitel ‘Rechtvaardige onder de Volkeren’ toe.

    Varian Fry wist meer dan tweeduizend mensen te helpen ontsnappen

    Fry werd in het verleden al wel eens herdacht met een documentaire en een tentoonstelling, maar door Transatlantic wordt hij nu ook bekend bij een breder publiek. De zeven afleveringen van de serie volgen niet de conventionele dramaturgie waarmee historisch materiaal vaak in een vertelling wordt geperst, met doorgaans de opdracht om de geschiedenis als een beknopt, afgesloten hoofdstuk te presenteren. Winger kiest voor een speelsere benadering. Zo kan ook een schurk als de Amerikaanse consul-generaal Graham Patterson schitteren in zijn rol als geldwolf die probeert munt te slaan uit de verwarrende omstandigheden. Ze gunt de jonge Albert Hirschman een liefdesrelatie met de Amerikaanse miljonairsdochter Mary Jayne Gold, laat Lisa Fittko verliefd worden op een zwarte hotelconciërge en speelt met diverse aspecten uit het spionage- en gevangenisgenre.

    Sluier van melancholie

    Winger vertelt dat films uit de vroege jaren veertig haar schrijfproces hebben beïnvloed. Zoals Casablanca, de klassieker uit 1942 waarin Humphrey Bogart een nachtclubeigenaar speelt die niet betrokken wil worden bij de strijd tegen de nazi’s en daarmee symbool staat voor de houding van de VS aan het begin van de oorlog. Veel personages in die film werden gespeeld door echte Duitse en Oostenrijkse emigranten. ‘Een opmerkelijke mix van genres,’ zegt Winger. ‘En daardoor spannend, grappig, tragisch en romantisch tegelijk. Ik vind het ontroerend dat dit soort films gemaakt kon worden terwijl de wereld aan het instorten was.’

    In haar eigen serie vermijdt Winger gelukkig het didactische aspect dat inherent kan zijn aan historisch materiaal. Tegenover de duisternis van de tijd stelt ze de viering van het leven en de creativiteit, zonder de dramatische situatie te bagatelliseren. Over alles ligt een sluier van melancholie, omdat iedereen weet dat thuis – in geografische en geestelijke zin – voorgoed verloren is. ‘Ik mis zelfs het Duitse weer,’ laat ze filosoof Hannah Arendt op een bepaald moment zeggen.

    EN US TS1 Main Vertical RGB PRE
    © Netflix

    Ondanks alle somberheid heeft Winger aan het verhaal van het Emergency Rescue Committee ook een positieve draai gegeven. Ze laat zich voor haar series graag inspireren door de blinde vlekken van de geschiedenis, zegt ze, door liefdesaffaires en gesprekken die voor het nageslacht onbekend zijn gebleven. In Transatlantic heeft Varian Fry – net als in de roman The Flight Portfolio (2019) van de Amerikaanse auteur Julie Orringer, die Winger gebruikte als basis voor haar serie – een affaire met een andere man. Toen het boek werd gepubliceerd zorgde dat voor een kleine controverse, omdat sommige historici betwijfelden of Fry, die twee keer getrouwd was en drie kinderen had, werkelijk homo was. Een van Fry’s zonen stuurde daarop een brief aan The New York Times waarin hij schreef dat zijn vader homoseksueel was, en dat de noodzaak om daarover te zwijgen diens leven had verwoest.

    In Transatlantic staan de liefde tussen hetzelfde geslacht en de liefde in het algemeen symbool voor de innerlijke vrijheid van de personages, ondanks – of juist dankzij – de moeilijke levensomstandigheden. In die zin kun je de serie zien als een historische utopie, niet in de laatste plaats tegen de achtergrond van de nieuwe vluchtelingengolf als gevolg van de oorlog in Oekraïne. In de woorden van Anna Winger: ‘Ik wilde een verhaal vertellen dat van de duisternis naar het licht voert.’

    Lees ook: