Tag: economie

  • Argentinië: inflatie op laagste punt in vier jaar

    Argentinië: inflatie op laagste punt in vier jaar

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aanslag in München: Scholz belooft de Afghaanse verdachte te deporteren

    » Macron: ‘Vrede in Oekraïne mag geen capitulatie betekenen’

    Alleen tijdens de coronapandemie was de inflatie nog lager

    De inflatie in Argentinië is in januari gestegen tot 2,2 procent, ‘het laagste niveau sinds het aantreden van Javier Milei’ in december 2023, aldus Clarín. Voor een lager maandelijks inflatiecijfer (1,9 procent) moet je teruggaan tot juli 2020, toen de economie vertraging opliep door de covid-19-pandemie, merkt het Argentijnse dagblad op. Na twaalf maanden Milei staat het inflatiecijfer op 84,5 procent, nog steeds een van de hoogste ter wereld, maar sterk gedaald ten opzichte van eind 2023 (211,4 procent) en 2024 (117,8 procent).

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De post met de grootste stijgingen in januari was de horeca (5,3 procent) als gevolg van stijgingen in verband met de vakantieperiode. Daarna volgden huisvesting, water, elektriciteit, gas en andere brandstoffen (4 procent) als gevolg van stijgingen van de huishuur en aanverwante uitgaven. De posten die de kleinste veranderingen vertoonden in januari 2025 waren onderwijs (0,5 procent), kleding en schoeisel. De twee laatstgenoemde posten waren de enige die deflatie vertoonden met een daling van 0,7 procent.

  • Poetin: ‘Het einde van de oorlog in Oekraïne is nabij’

    Poetin: ‘Het einde van de oorlog in Oekraïne is nabij’

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Nigeria: 35 kinderen omgekomen door verdrukking op school

    » VS: Joe Biden hoopt in januari paus Franciscus te bezoeken

    Poetin hield een vraag-en-antwoordsessie op tv

    Vladimir Poetin nam donderdag deel aan zijn jaarlijkse vraag-en-antwoordsessie op televisie en beantwoordde meer dan vier uur lang vragen van Russen en de media. Gevraagd naar de oorlog in Oekraïne, zei hij dat hij bereid was om ‘compromissen’ te sluiten om een einde te maken aan het conflict, en bereid was om dit ‘wanneer dan ook’ te bespreken met Donald Trump.

    ‘De besproken onderwerpen varieerden van Syrië en Oekraïne, tot de Russische economie en Poetins relatie met de Amerikaanse president Donald Trump, allemaal in een zorgvuldig gechoreografeerde show die vier en een half uur duurde,’ merkt CBC op. De gesprekken begonnen met de economie, die de afgelopen maanden duidelijke tekenen van achteruitgang heeft vertoond. De Russische president gaf toe dat de inflatie – 9 procent op jaarbasis – ‘een zorgwekkend signaal’ was, maar wilde de Russen geruststellen door hun aandacht te vestigen op de stijging van de lonen met 9 procent. ‘Ik herhaal: de situatie is stabiel en solide,’ benadrukte hij.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Eigenlijk doet de economie er niet toe voor het Russische staatshoofd, die dit hoofdstuk van zijn persconferentie snel afsloot om zich te wijden aan wat hem echt interesseert: geopolitiek en vooral Oekraïne,’ merkt Le Soir op. En voor de meester van het Kremlin is er geen twijfel mogelijk: het einde van de oorlog in Oekraïne is nabij. ‘Het Russische leger rukt op langs de hele frontlinie,’ verklaarde Poetin. ‘Gevechtsoperaties zijn complex en we zijn op weg om de belangrijkste doelen te behalen die we ons aan het begin van de militaire operatie hebben gesteld,’ voegde hij eraan toe.

  • Canada: vicepremier stapt op wegens onenigheid met premier Trudeau

    Canada: vicepremier stapt op wegens onenigheid met premier Trudeau

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Witte Huis: mysterieuze drones in New Jersey vliegen daar legaal

    » VS: tienermeisje neemt school in Wisconsin onder vuur

    Het geschil betrof de omgang met Amerikaanse importtarieven

    Vicepremier Chrystia Freeland ‘heeft zojuist de pin uit een granaat getrokken’, vat The Globe and Mail het samen. Ottawa bevindt zich ‘in een totale crisis’ nadat Freeland maandag ontslag nam vanwege meningsverschillen met premier Justin Trudeau over hoe om te gaan met de dreigende handelsoorlog met de Verenigde Staten, meldt het Canadese dagblad.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een brief aan de premier verwijst Freeland naar de mogelijke ‘tarievenoorlog’ van Trump – hij heeft aangekondigd dat hij de tarieven met Canada wil verhogen tot 25 procent – en zegt ze dat ‘we dure politieke trucs moeten vermijden die we ons niet kunnen veroorloven’. Dit is waarschijnlijk een toespeling op de belastingvoordelen die de Canadese regering onlangs aan particulieren heeft toegekend.

    Net als Freeland hebben ‘de conservatieve oppositie en ontevreden Canadezen’ kritiek op Trudeau ‘omdat hij vooral bezig is met zijn politieke overleving op korte termijn’, schrijft The Globe and Mail. ‘In Mar-a-Lago zal Trump in zijn handen wrijven als hij de premier zo zichtbaar ziet aftakelen en hij zal zichzelf vast en zeker wijsmaken dat hij gehakt zal maken van zo’n slecht bestuurd land,’ concludeert Le Devoir.

  • Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    Donald Trump kondigt tariefverhogingen aan voor China, Canada en Mexico

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland inventariseert zijn schuilkelders met het oog op een eventuele aanval

    » Washington: ‘Een staakt-het-vuren in Libanon is dichtbij’

    Economen verwachten een inflatiestijging in de VS

    ‘Op 20 januari zal ik, in een van mijn vele eerste executive orders, alle benodigde documenten ondertekenen om tarieven van 25 procent op te leggen aan Mexico en Canada op ALLE producten die de Verenigde Staten binnenkomen,’ schreef de gekozen president Donald Trump in een post op zijn sociale netwerk Truth.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Deze belasting zal van kracht blijven totdat drugs, vooral fentanyl, en alle illegale immigranten stoppen met deze invasie van ons land!’ voegde hij eraan toe, waarbij hij Canada en Mexico opriep om op te treden. In een aparte post kondigde hij een tariefsverhoging van 10 procent aan, bovenop de tarieven die al van kracht zijn en extra tarieven waartoe hij kan besluiten, op ‘al de vele producten die vanuit China de Verenigde Staten binnenkomen’.

    ‘Hoewel Trump herhaaldelijk heeft gezegd dat de beoogde buitenlandse landen de tarieven zouden betalen, worden ze in feite betaald door de bedrijven die de geïmporteerde producten kopen – en deze kosten worden over het algemeen doorberekend aan Amerikaanse consumenten,’ merkt CNN op. De Amerikaanse nieuwszender wijst er verder op dat ‘de meeste economen’ geloven dat deze verhoging van de douanerechten ‘een inflatoir effect’ zal hebben.

  • De prijs van een duurzame verzorgingsstaat. ‘Btw is hard nodig’

    De prijs van een duurzame verzorgingsstaat. ‘Btw is hard nodig’

    Met stijgende kosten voor pensioenen, zorg en sociale zekerheid worstelen overheden in welvarende landen om hun begrotingen rond te krijgen. Een hogere btw biedt een haalbare oplossing.

    Terwijl overheden in welvarende landen steeds verder groeien, neemt hun effectiviteit af. Devoorzaken hiervan zijn niet eenvoudigvterug te draaien. Het bieden van zorg voor een vergrijzende bevolking, het aanpakken van loonongelijkheid en toenemende uitgaven aan pensioenenen uitkeringen zijn moeilijk verenigbaar. Tussen 1980 en 2022 stegen de sociale uitgaven in deze landen, voor zover meetbaar, van 14 naar 21 procent van het bbp.

    Toch zijn politici terughoudend om fiscale maatregelen te nemen die deze kostenstijgingen kunnen ondervan-gen. In veel gevallen hebben ze belas-tingen zelfs verlaagd. Dit heeft geleid tot hogere leningen en het bezuinigen op publieke diensten om de begroting rond te krijgen, waardoor veel overheidsdiensten op het punt van instorten staan. In delen van Canada wachten kinderen net zo lang op een plek inde crèche als dat ze daadwerkelijk in de crèche zullen doorbrengen. In Groot-Brittannië worden gevangenen vervroegd vrijgelaten door een tekort aan capaciteit. In Duitsland rijdt minder dan twee derde van de langeafstandstreinen op tijd.

    Minst schadelijk

    Politici proberen krampachtig het sociale zekerheidsstelsel in toom te houden, maar om een instorting van openbare diensten of fiscale crises te voorkomen, lijkt een belastingverhoging onvermijdelijk. Een haalbare en economisch minst schadelijke optie zou dan een verhoging van de btw zijn, oftewel een hogere belasting op consumptie. Het goede nieuws is dat meer herverdeling geen mokerslag voor het kapitalisme hoeft te betekenen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld uitbreiding van de ambtenarij of nationalisering van de industrie is het weghalen van geld bij Jan om Piet te betalen een betrekkelijk lichte economische ingreep.

    Als de helft van de overheidsbegroting bestaat uit uitkeringen, is het voor te stellen dat 40 procent van het bbp aan uitgaven opgaat, maar dat slechts 20 procent van de beroepsbevolking bestaat uit ambtenaren. Vanuit een puur economisch perspectief is het herverdelingssysteem kostbaar in die zin dat het prikkels verstoort, vooral door de belastingdruk op arbeid en ondernemingen. Herverdeling en vrije markten kunnen prima naast elkaar bestaan, mits het systeem voorkomt dat potentiële werknemers afhankelijk worden van bijstand en gebruik maakt van ‘effciënte’ belastingen die de prikkels grotendeels intact laten.

    Een grondbelasting zou de beste optie zijn. Helaas gruwen kiezers van dit idee

    Helaas hebben overheden tegenwoordig geen oog voor dit principe. De nieuwe Britse Labour-regering zal naar verwachting volgende maand de belastingen op sparen en investeren verhogen, wat nadelig zal zijn voor de groei. Canada heeft de vermogenswinstbelasting verhoogd, en de nieuwe Franse regering overweegt nieuwe heffingen op bedrijven. In de VS, waar een onverantwoord jaarlijks tekort van 7,3 procent van het bbp bestaat, ontwijken presidentskandidaten de noodzaak om belastingen te verhogen of efficiënter te maken. In plaats daarvan beloven ze verschillende geforceerde maatregelen, zoals het vrijstellen van fooien en, in het geval van Donald Trump, ook overuren van de inkomstenbelasting. Trump wil bovendien het belastingstelsel aanpassen met tarieven die schadelijk zijn voor de internationale handel.

    Politici zouden een andere koers moeten varen en proberen een efficiënter belastingstelsel op te zetten. Een grondbelasting zou de beste optie zijn. Helaas gruwen kiezers van dit idee, mogelijk omdat onroerendgoedbelasting grote, regelmatige betalingen met zich meebrengt. Dan maar de belasting op toegevoegde waarde (btw), een heffing op consumptie die prikkels alleen verstoort doordat bepaalde goederen en diensten zijn vrijgesteld.

    Hoge btw

    De ervaring toont aan dat het eenvoudiger is om de btw te verhogen dan andere efficiënte belastingen – zozeer zelfs dat de Amerikaanse Republikeinse Partij traditioneel tegen deze belasting is, omdat deze de ontwikkeling van een verzorgingsstaat vergemakkelijkt. (In de VS bestaan, opmerkelijk genoeg, alleen staatsbelastingen.) In 2011 verhoogde Groot-Brittannië zijn btw-tarief van 17,5 procent naar 20 procent. Publieke protesten bleven goeddeels uit. Een hoge btw heeft Scandinavische landen lange tijd geholpen om een grote overheid te combineren met bloeiende markteconomieën, met tarieven van 24 of 25 procent, die tot de hoogste in de welvarende wereld behoren. Estland verhoogt zijn btw in vergelijkbare mate om meer defensie-uitgaven te kunnen dekken.

    Een overheid die aan obesitas lijdt, heeft de btw hard nodig

    Een veelgehoord argument tegen de btw is dat deze regressief is, omdat de armen een groter deel van hun inkomen besteden dan de rijken. Maar de armen hebben ook het meest te winnen bij betere openbare diensten en snellere economische groei. Bovendien is btw minder regressief wanneer ze wordt afgezet tegen levenslang inkomen in plaats van het jaarlijkse inkomen; belastingverhogingen treffen rijke gepensioneerden die hun vermogen uitgeven en geen belasting meer betalen op arbeid.

    Een ander bezwaar tegen een verhoging van de btw is dat dit leidt tot prijsstijgingen en dus inflatie. Maar de inflatie is aanzienlijk afgenomen, en bij een geleidelijke verhoging zijn de effecten goed te beheersen. Wanneer publieke diensten in elkaar storten en schulden de pan uit rijzen, is er geen houden meer aan. Dan wordt de kiezerswoede onvermijdelijk en komen economieën in zwaar weer. De btw is geen wondermiddel, maar in vergelijking met weinig andere belastingen kan het helpen om publieke diensten te behouden nu de bevolking veroudert, en om een omvangrijke overheid te financieren zonder het vrije ondernemerschap te beperken. Een overheid die aan obesitas lijdt, heeft de btw hard nodig.

  • Nobelprijs voor Economie gaat naar onderzoek over ongelijkheid tussen landen

    Nobelprijs voor Economie gaat naar onderzoek over ongelijkheid tussen landen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » NASA-sonde gaat onderzoek doen naar leven op een maan van Jupiter

    » Crisis India-Canada: Ottawa en New Delhi zetten verschillende diplomaten uit

    ‘Toekomstige economen kunnen hierop voortbouwen’

    De Nobelprijs voor de Economie gaat dit jaar naar een onderzoek over ongelijkheden in rijkdom tussen landen. Maandag werd de prijs toegekend aan de Turks-Amerikaanse Daron Acemoglu en de Brits-Amerikaanse Simon Johnson en James A. Robinson.

    ‘Door de verschillende politieke en economische systemen te onderzoeken die door Europese kolonisatoren over de hele wereld werden geïntroduceerd, toonden de Amerikaanse onderzoekers het verband aan tussen de aard van politieke instellingen en welvaart’, legde de jury uit.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘Samenlevingen met een slechte rechtsstaat en uitbuitende instellingen genereren geen groei of positieve verandering’, aldus de jury. ‘Het onderzoek van de laureaten vormt een breuk met theorieën die uitgaan van een onvermijdelijke, deterministische weg naar modernisering op basis van de historisch ongebruikelijke ervaringen van West-Europa’, merkte The Economist op.

    ‘Acemoglu, Johnson en Robinson zijn misschien niet in staat geweest om een volledige verklaring te geven waarom sommige landen rijk zijn en andere arm, maar toekomstige generaties economen hebben een solide basis waarop ze kunnen bouwen’, concludeert het tijdschrift.

  • Is de inflatie in de Eurozone eindelijk onder controle? 

    Is de inflatie in de Eurozone eindelijk onder controle? 

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week kijken we naar de Eurozone, waar de inflatie voor het eerst sinds 2021 onder de 2-procentnorm is gezakt. Betekent dit ook dat het inflatiespook voorlopig is bedwongen?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – tijdelijk al vanaf €1,50 per maand – op 360 Magazine.

    Wat zijn de huidige inflatiecijfers?

    ‘De inflatie in de eurozone is vorige maand gedaald tot 1,8 procent en is daarmee voor het eerst in drie jaar onder de doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB) uitgekomen’, schreef Financial Times op 1 oktober naar aanleiding van de cijfers over september gepubliceerd door Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek. Volgens het zakenblad versterkt deze laatste daling, na de 2,2 procent van augustus, ‘de verwachting van een renteverlaging’ tijdens de volgende ECB-vergadering op 17 oktober. De markten ‘verwachten dat de ECB haar rentetarieven met een kwart procentpunt zal verlagen tot 3,25 procent’, na een eerste verlaging in juni en nog een in september. De belangrijkste doelstelling van de centrale bank is prijsstabiliteit en daarom streeft ze naar een inflatiecijfer van onder de 2 procent. 

    ‘Opnieuw zijn er grote verschillen tussen de jaarlijkse inflatiecijfers voor de afzonderlijke eurolanden’

    De grote Europese economieën laten inflatiecijfers zien van minder dan 2 procent, waaronder Duitsland (1,8 procent), Spanje (1,7 procent), Frankrijk (1,5 procent) en Italië (0,8 procent). In Nederland blijft de inflatie onverminderd hoog met 3,3 procent. De inflatie in de eurozone is daarmee ‘op het laagste niveau sinds begin 2021’. Europa kende ‘een piek van 10,6 procent in oktober 2022, als gevolg van de stijging van de energie- en voedselprijzen na de inval van Rusland in Oekraïne’. 

    ‘Opnieuw zijn er grote verschillen tussen de jaarlijkse inflatiecijfers voor de afzonderlijke eurolanden’, schrijft Handelsblatt. ‘Eurostat toont een zeer hoog cijfer van 4,5 procent voor België en een zeer laag cijfer van 0,2 procent voor Ierland.’

    Waardoor is de inflatie gedaald? 

    ‘De inflatie in de eurozone is sterker gedaald dan verwacht’, aldus Handelsblatt. In een prognose van persbureau Reuters werd namelijk gesteld dat de inflatie in september op 1,8 procent zou liggen. De huidige daling is grotendeels het gevolg van dalende energieprijzen, die met 6 procent ten opzichte van vorig jaar zijn gedaald. ‘De kerninflatie, exclusief energie, voedsel en tabak, daalde licht van 2,8 procent in augustus naar 2,7 procent in september. De inflatie in de dienstensector, een belangrijke indicator van de binnenlandse prijsdruk, bleef echter hoog op 4 procent, iets lager dan de 4,1 procent in augustus,’ schrijft FT.

    charlotte venema 2OxSJVGE5zM unsplash 1
    Uitzicht op de Europese Centrale Bank en de skyline van Frankfurt. – © Charlotte Venema / Unsplash

    Jörg Krämer, hoofdeconoom van de Duitse Commerzbank, tegen Handelsblatt: ‘Het was duidelijk dat de inflatie ver onder de grens van 2 procent zou dalen door de daling van de energieprijzen. Het is echter opmerkelijk dat de inflatie ook zonder de volatiele prijzen voor energie en voedsel is gedaald.’

    Naast lagere energieprijzen hebben hogere leenkosten ook geholpen om de inflatie te bedwingen, schrijft The Economist. Wereldwijd hebben centrale banken hun rentes verhoogd, waardoor lenen op de kapitaalmarkt duurder werd en bedrijven minder gingen investeren. Het gevolg hiervan was dat er minder geld in omloop kwam en de vraag naar producten en diensten daalde. Ook is na de coronapandemie het aanbod van veel producten en diensten weer gestegen, waardoor de prijzen stabiliseren, zo benadrukt columnist Frank Wiebe van Handelsblatt. ‘De daling van de inflatie is misschien minder een succes voor de centrale banken dan ze willen doen geloven.’

    Waardoor zouden de prijzen weer omhoog kunnen schieten?

    The Guardian waarschuwt dat de inflatie zomaar weer zou kunnen gaan stijgen, nu wereldwijde toeleveringsketens onder druk staan door conflicten, stakingen en problemen op belangrijke vaarroutes voor de internationale scheepvaart. Een daling in het aanbod zorgt immers voor stijgende prijzen. 

    ‘Scheepvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met talloze problemen, van het conflict in het Midden-Oosten en de droogte in Midden-Amerika [waardoor er problemen zijn met het Panamakanaal] tot stakingen in de VS, en bedrijven vinden het moeilijker – en duurder – om voorraden te vervoeren’, aldus de Britse krant. 

    Laten we eerst kijken naar het Midden-Oosten. De oplaaiende conflicten in het Midden-Oosten hebben al hun impact op het handelsverkeer via de Rode Zee. Het verkeer via deze belangrijke scheepvaartroute is met twee derde gekelderd sinds de aanvallen op schepen door Houthi-rebellen vorig jaar begonnen. Hiervoor was de route goed voor 12 procent van alle wereldwijde handel, aldus The Guardian.

    ANP 485629298
    Een boot met Houthi-strijders verlaat de haven van Al-Salif aan de Rode Zee. – © Yahya / Arhab / EPA

    Veel bedrijven, waaronder grote rederijen als Maersk, laten de route vrijwel volledig links liggen en kiezen in plaats daarvan om via de Kaap de Goede Hoop te varen, wat de reis tien dagen langer maakt en aanzienlijke kosten met zich meebrengt.

    Een nieuwe opflakkering van de spanningen in het Midden-Oosten in de afgelopen dagen heeft de vrees doen ontstaan dat nog meer schepen de route zullen mijden, maar Peter Sand, hoofdanalist bij het platform voor scheepvaartanalyse Xeneta, zegt tegen de Britse krant dat de laatste escalatie een kleinere impact zal hebben, omdat de meeste containerschepen de Rode Zee al mijden. Hij waarschuwt echter dat ‘een verdere verslechtering van de politieke situatie betekent dat een grootschalige terugkeer van containerschepen naar de Rode Zee verder uit het zicht lijkt’.

    ‘Beleidsmakers en beleggers moeten zich bewust zijn van het risico dat inflatie niet snel saai wordt’

    Ook op die andere belangrijke vaarroute, het Panamakanaal, zijn er problemen. Het verkeer door de vaarweg die de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan verbindt ‘is gedaald nadat een droogteperiode de exploitant eerder dit jaar dwong om het aantal schepen dat erdoorheen kon varen te verlagen van 36 naar 20 per dag’, bericht The Guardian

    Volgens The Economist is een dreigende handelsoorlog ook een mogelijke factor die de inflatie omhoog zou kunnen stuwen. ‘Donald Trump heeft een algemeen tarief van 10 procent beloofd als hij terugkeert in het Witte Huis (…). De heffing en eventuele vergeldingsmaatregelen van China zullen de importkosten opdrijven.’ Ook wijst het zakenblad naar klimaatverandering en toenemende investeringen in groene infrastructuur als een reden voor stijgende prijzen van grondstoffen. Voor de energietransitie zijn namelijk veel materialen nodig. 

    ‘Beleidsmakers en beleggers moeten zich bewust zijn van het risico dat inflatie niet snel saai wordt,’ stelt ook Tomasz Wieladek, Europees hoofdeconoom bij T. Rowe Price in Financial Times.

  • Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Draghi roept op tot extra investeringen om EU-economie op te krikken

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Letland: ‘Russische drone neergestort op NAVO-grondgebied’

    » Verenigd Koninkrijk: prinses Kate is klaar met chemotherapie

    Europa zou 800 miljard euro extra per jaar moeten investeren

    Maandag 9 september werd een ‘historisch’ en ‘langverwacht’ rapport gepubliceerd over hoe de economische achteruitgang van Europa een halt kan worden toegeroepen. Daarin zegt Mario Draghi, de voormalige voorzitter van de Europese Centrale Bank, dat het continent 800 miljard euro extra per jaar moet investeren om uit het dal van lage productiviteit en lage groei te klimmen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Dit dal heeft ervoor gezorgd dat Europa achterop is geraakt bij de Verenigde Staten en China in de internationale pikorde, meldt Politico. ‘Draghi, die de eurozone op het hoogtepunt van de Griekse schuldencrisis in 2011 van de rand van de afgrond heeft gered, zegt dat er geen andere optie is dan radicale hervormingen door te voeren.’ De voormalige Italiaanse premier legde uit dat dit een ‘existentiële uitdaging’ is, aldus de politieke nieuwssite.

  • Het middeleeuwse anti-inflatiemedicijn van de reguliere economie

    Het middeleeuwse anti-inflatiemedicijn van de reguliere economie

    Hedendaagse reguliere economen laten zien dat het hun aan de middelen ontbreekt om de inflatie terug te dringen en de economie te genezen. Daarmee doen ze verdacht veel denken aan premoderne chirurgijns die de oorzaak van alle ziekten in lichaamssappen zochten.

    Toen de toonaangevende Amerikaanse media afgelopen maand met inschattingen kwamen over de quasi-inflatie in de periode 2021-22, was de prognose gunstig: de koorts was afgenomen en misschien zelfs al verdwenen. De laatste berichten over de persoonlijke consumptieve bestedingen waren jubelend. Als deze trend aanhield, schreef Jeanna Smialek van The New York Times, ‘zou dit succes waarschijnlijk de belangrijkste nalatenschap worden van Fed-voorzitter Jerome Powell’.

    Smialeks artikel illustreert de aanbidding van de Fed, de Amerikaanse centrale bank. De twee economen die ze citeert, een voormalige Fed-medewerker en een bankier, aarzelen niet om Powell en zijn collega’s alle lof toe te zwaaien. ‘De Fed slaat een verdomd goed figuur,’ zegt de een. ‘Ze hebben het er prima van afgebracht,’ zegt de ander. Toch zullen sommige lezers twijfels hebben, omdat we, zoals Smialek opmerkt, ‘een resultaat zien dat de economen van de Fed zelf zes maanden geleden nog voor onmogelijk hielden’.

    Wat moeten we hiervan denken? Mede door de acties van de Fed zijn consumenten er vermoedelijk van weerhouden hun verwachtingen bij te stellen. Maar niet één van de deskundigen, ook de beleidsmakers niet, deelde of voorzag het inflatieoptimisme dat nu aan de consument wordt toegeschreven. Al hun ramingen en modellen kwamen bedrogen uit.

    Smialek geeft toe dat ook andere factoren een rol speelden en merkt op dat ‘hogere rentetarieven de productieketens niet hebben hersteld’. Ze had nog verder kunnen gaan door haar lezers erop te wijzen dat de inflatie piekte in juni 2022, nog maar drie maanden nadat de Fed was begonnen met het verhogen van de rentetarieven. Op dat moment was de beleidsrente van de Fed nog maar met 75 basispunten gestegen en wist niemand nog hoeveel meer dat zou kunnen worden. Er is zelfs geen bewijs dat het monetair beleid ook maar enige significante invloed heeft gehad op de prijsontwikkeling, zeker niet vóór het keerpunt in juni 2022, maar daarna evenmin.

    Lichaamssappen

    In de moderne geneeskunde leidt een specifieke diagnose gewoonlijk tot een specifieke behandeling. Maar in de moderne economie is dat niet het geval. Juist het ontbreken van een ordelijke aanpak gedurende de recente periode doet denken aan een middeleeuwse benadering van de geneeskunde, volgens welke alle ziekten werden veroorzaakt door een onbalans tussen de vier ‘lichaamssappen’. En net als in de premoderne geneeskunde is de behandeling altijd eender, ongeacht de aard van de onbalans. Middeleeuwse dokters tapten bloed af, moderne centrale bankiers verhogen rentetarieven. In beide gevallen is precies hetzelfde aan de hand, aangezien de manier van denken onveranderd is gebleven.

    In de reguliere hedendaagse macro-economie zijn bloed, slijm, gele gal en zwarte gal vervangen door geld, overheidsbestedingen, banen en verwachtingen. Waar de weinige nog resterende monetaristen de oorzaak leggen bij het bijdrukken van geld, richten fiscalisten zich op begrotingstekorten. Dan zijn er nog de adepten van de Phillipscurve, die een gevaar zien in een laag werkloosheidscijfer. De gaten die de voorgaande drie laten vallen worden afgedekt door verwachtingstheorieën.

    Neem Lawrence H. Summers, de Harvard-hoogleraar en voormalige Amerikaanse minister van Financiën, die door Financial Times terecht wordt beschreven als een van de ‘invloedrijkste economen van onze tijd’. Vanaf begin 2021 was hij ook Amerika’s belangrijkste ‘inflatiehavik’, die een hoge en aanhoudende inflatie voorspelde en aandrong op een sterke verhoging van de rentetarieven.

    De analyses van Summers kwamen op twee punten neer: de arbeidsmarkt was overspannen en de fiscale stimuleringsmaatregelen – covidcompensatie, uitgaven aan infrastructuur, investeringsstimulansen – waren te ingrijpend. De eerste zorg werd ingegeven door de Phillipscurve, een overblijfsel uit de jaren zestig van de vorige eeuw; de tweede door de ervaring tijdens de oorlog in Vietnam, die van dezelfde periode dateert. Een recent interview met Summers in Financial Times verraadt dat zijn diagnostische instrumenten maar weinig zijn doorontwikkeld sinds zijn puberjaren. Hoewel hij erkent dat ‘het beslist geen gloriedagen zijn geweest voor de Phillipscurve’, voegt hij er haastig aan toe: ‘Maar ik weet niet of wij wel over een bevredigende alternatieve theorie beschikken.’

    Als we ervan uitgaan dat hij met ‘wij’ reguliere economen bedoelt, heeft Summers gelijk. Hij doet het monetarisme van Milton Friedman af als iets wat alleen van toepassing is op ‘extreme’ gevallen als Argentinië, en tegenover verwachtingen staat hij ambivalent. Volgens de verwachtingstheorie, merkt hij op, ‘wordt inflatie bepaald door inflatieverwachtingen, en worden inflatieverwachtingen bepaald door mensen die inflatieverwachtingen wekken’. Op grond van deze cirkelredenering stelt Summers vast dat ‘de inflatietheorie in buitengewoon zwaar water verkeert’.

    Alleen is dat niet het geval. Er was, en is, een andere visie, verkondigd door economen – onder wie ikzelf – die ervan uitgaan dat inflatie een tijdelijk verschijnsel is. Summers erkent ons bestaan en geeft zelfs toe dat we tot dusver gelijk hebben gehad. Maar hij kan het niet over zijn hart verkrijgen op onze argumenten in te gaan. In plaats daarvan beweert hij: ‘Als degenen die inflatie een tijdelijk verschijnsel noemen gelijk hebben, zal de reden daarvoor ironisch genoeg zijn dat hun beleidsadvies níét is overgenomen. Het zal komen door krachtig ingrijpen van de Fed.’ Hier zien we de laatmiddeleeuwse instelling in volle glorie. De adviseurs staan voor een raadsel en de sjamaan is blind, maar aan diens magische krachten mag niet worden getornd.

    Stap te ver

    Op 18 december 2023 schreven Rachel Siegel en Jeff Stein van The Washington Post dat ‘de economie er eind dit jaar opmerkelijk veel beter voor staat dan enige reguliere econoom had durven voorspellen’. De term ‘regulier’ herinnert ons eraan dat er wel degelijk een alternatief soort bestaat, waarvan de voorspellingen in dit geval accurater waren. De verslaggevers van de Post lichten de tijdelijke factoren toe die de quasi-inflatie van 2021-22 aanjoegen: stijgende energieprijzen, verstoring van de productieketens, huisvesting. En daarna wagen ze zich nog een stap dichter bij de verboden grens. Hoewel ze onverminderd lovend zijn over de Fed, wijzen ze ook op stappen die de regering-Biden heeft genomen om deze specifieke problemen aan te pakken.

    Dit klopt maar half. Het beleid van het Witte Huis, inclusief de verkoop van de strategische olievoorraad en de druk op havens om vierentwintig uur per dag open te blijven, speelde inderdaad een belangrijke rol. Datzelfde geldt voor marktwerking en het simpele verstrijken van de tijd. Maar Fed-beleid had er niets mee te maken.

    Zoiets erkennen zou natuurlijk een stap te ver zijn. Het zou betekenen dat de economie het stadium van aderlatingen en bezweringsformules achter zich heeft gelaten en zich laat inspireren door immunoloog Louis Pasteur en penicilline-uitvinder Alexander Fleming. Als economie eindelijk een vak zou worden waarbinnen specifieke diagnoses tot specifieke behandelingen leidden, zouden de dodenbezweerders de aftocht moeten blazen. We zijn nog niet zo ver, maar misschien zal die tijd ooit komen.

  • Groene economie kan tegen 2030 3,3 miljoen banen opleveren in heel Afrika

    Groene economie kan tegen 2030 3,3 miljoen banen opleveren in heel Afrika

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Griekenland: duizenden geëvacueerd nu bosbranden Athene naderen

    » China bouwt steden met ‘kunstmatig’ zand

    Energietransitie biedt kansen voor Afrika

    Een groenere economie kan 3,3 miljoen banen opleveren in enkele van de grootste landen van Afrika. Dat stellen ontwikkelingsagentschap FSD Africa en impactadviesbureau Shortlist in het rapport ‘Forecasting Green Jobs in Africa‘. Dat rapport voorspelt dat 60 procent van de banen, voornamelijk in de hernieuwbare energiesector, voor opgeleide arbeidskrachten zullen zijn die ‘de groei van de middenklasse kunnen stimuleren in landen met snelgroeiende sectoren’, zoals hernieuwbare energie, e-mobiliteit, bouw en productie, bericht The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het rapport is gebaseerd op voorspellingen voor vijf landen – de Democratische Republiek Congo, Ethiopië, Kenia, Nigeria en Zuid-Afrika – waar volgens het onderzoek in de komende zes jaar meer dan een vijfde van de verwachte nieuwe banen een gevolg zullen zijn van de energietransitie.

    Ongeveer 10 procent van de nieuwe banen zal een universitair diploma vereisen, 30 procent zal ‘gespecialiseerd’ werk zijn waarvoor een certificaat of beroepsopleiding vereist is, en 20 procent administratief werk. Ongeschoolde arbeid zal stabieler zijn, met mogelijkheden voor opwaartse mobiliteit, voorspelt de studie. ‘Dit is het eerste openbare rapport dat het idee serieus neemt dat menselijk kapitaal en talent belangrijk zijn als input voor groene economische groei, en als positief resultaat – in de vorm van miljoenen nieuwe, directe banen,’ zegt Paul Breloff, CEO van Shortlist, tegen The Guardian.

  • In Japan lossen vrouwen het tekort aan handen in de visserij op

    In Japan lossen vrouwen het tekort aan handen in de visserij op

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Huurlingenleger Sadat, de ‘Turkse Wagner’, mogelijk actief in Afrika

    » VS en bondgenoten waarschuwen ex-piloten geen Chinese militairen te trainen

    Er heerst nog veel weerstand tegen vrouwelijke vissers

    In Japan doet een groeiend aantal visserijbedrijven een beroep op vrouwen om de gestage afname van het aantal arbeidskrachten tegen te gaan. Maar de sector ‘wordt op elk niveau door mannen gedomineerd en er heerst in Japan een culturele weerstand tegen vrouwen die op zee hun brood verdienen’, schrijft The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een deel van die weerstand is geworteld in folklore. Volgens volksverhalen wordt de godin van de zee ‘jaloers’ als vrouwen aan boord van een vissersboot gaan. De Japanse visserijsector heeft echter dringend arbeidskrachten nodig. Net als andere traditionele sectoren van de Japanse economie vergrijst en krimpt deze sector in gelijke tred met de bevolking. De gemiddelde leeftijd van een Japanse visser nadert de zestig; op sommige plaatsen is dat meer dan zeventig jaar. In 1961 had Japan 700.000 zeevissers in dienst, maar dat aantal was begin jaren negentig meer dan gehalveerd en in 2017 nog eens gehalveerd.

    Volgens de meest recente vijfjaarlijkse telling, uitgevoerd in 2018, telt de sector nu slechts 87.000 werknemers, waarvan iets meer dan 11.000 vrouwen, of ongeveer 13 procent. Om dat te veranderen worden er in Tokio wervingsevenementen gehouden voor vrouwen die geïnteresseerd zijn in werken in de visserij, hoewel uit een onderzoek in 2023 bleek dat slechts ongeveer zestig van de driehonderd bedrijven die vacatures open hadden staan, zeiden dat ze vrouwen in dienst zouden nemen.

    ‘Er zijn banen in de visserij waarvan mensen vroeger dachten dat ze alleen door mannen konden worden gedaan, maar dat is nu niet meer het geval’, zegt Kumi Soejima, universitair hoofddocent aan de Setsunan-universiteit. ‘Mechanisatie en andere verbeteringen – zoals het plaatsen van toiletten op boten – hebben het veel gemakkelijker gemaakt voor vrouwen. Het enige wat nodig is, is een andere mentaliteit en een beetje vindingrijkheid.’

  • Filosoof Kohei Saito is voorvechter van economische krimp

    Filosoof Kohei Saito is voorvechter van economische krimp

    De Japanse hoogleraar filosofie vindt dat we moeten ontgroeien en minder buitensporig moeten consumeren. ‘Wil iedereen op aarde een fatsoenlijk leven kunnen leiden, dan moet het mondiale Noorden opgeven wat niet noodzakelijk is.’

    Stel je een wereld voor waarin je maar drie of vier dagen per week hoeft te werken. In je vrije tijd kun je sporten, tijd aan je dierbaren besteden, tuinieren of actief zijn in de lokale politiek. Bezorging binnen 24 uur, reclame en privévliegtuigen zijn verleden tijd, maar gezondheidszorg, onderwijs en groene stroom zijn voor iedereen gratis. Dat is het radicale ideaal dat de marxistische hoogleraar filosofie Kohei Saito voorstaat. Hij houdt een pleidooi voor ‘degrowth’, ‘ontgroei’, een doelbewuste krimp van de economie om zo de rijkdom beter te verdelen en over te gaan op een trager economisch stelsel waarin het welzijn van mens en planeet centraal staat.

    In de VS en andere rijke landen woedt onder voorvechters van klimaatmaatregelen steeds meer discussie over de vraag of economische groei moet worden ontmoedigd om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Het stimuleren van duurzame energie en groene technologie zal tot nieuwe banen en meer economische activiteit leiden. En ontwikkelingslanden hebben groei nodig om hun levensstandaard te verhogen.

    Maar pleitbezorgers van krimp zoals Saito en economen zoals Jason Hickel en Tim Jackson zeggen dat het vervangen van fossiele brandstoffen door groene energie niet volstaat. Volgens hen moeten de rijke landen, die verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de uitstoot van broeikasgassen, ook gaan minderen in hun energieverbruik en hun gebruik van grondstoffen uit ontwikkelingslanden, en zich meer richten op het voor hun burgers gratis maken van elementaire levensbenodigdheden als voedsel, onderdak, schoon water en energie.

    Waarom denkt u dat er steeds meer interesse is in kritiek op het kapitalisme en in economische krimp in het algemeen?

    De afgelopen decennia zijn onze samenlevingen overal ter wereld ernstig ontwricht door neoliberale hervormingen. En er is veel debat over het oplossen van de klimaatcrisis en het tegengaan van economische ongelijkheid. Maar de maatregelen werken niet en de klimaatcrisis wordt alleen maar erger. De mensen hebben te lijden onder banen zonder zekerheid, lage lonen en veel concurrentie. Mensen worden er ongelukkig van.

    Krimp en een postkapitalistische samenleving zijn op dit moment in zekere zin natuurlijk nog een utopie

    Krimp en een postkapitalistische samenleving zijn op dit moment in zekere zin natuurlijk nog een utopie. Maar anderzijds: voor mensen die echt op zoek zijn naar een alternatief, die zich echt zorgen maken om de crisis, is er binnen het bestaande kader geen oplossing te vinden. Ik zeg niet dat mijn oplossing alleen zaligmakend is, maar hij raakt wel een snaar, in deze algehele sfeer van onvrede en onbehagen, zeker onder de jongere generatie.

    Ik wil wat dieper ingaan op de kritiek op het kapitalisme zoals u die uiteenzet in Slow Down. Kunt u uitleggen waarom het kapitalisme volgens u de aanjager is van de ongelijkheid in de wereld en van de klimaatverandering?

    Karl Marx heeft aangetoond dat het kapitalisme de tendens vertoont om de economische ongelijkheid te vergroten, omdat onder dat systeem arbeiders worden uitgebuit, zodat het kapitaal zich ophoopt bij een kleine minderheid. En Marx zei ook dat in zo’n systeem van uitbuiting niet alleen mensen, maar ook de natuur wordt uitgebuit. Van die tendens waren we ons jarenlang niet bewust omdat rijke landen zoals de VS, Japan en de EU veel kosten elders konden onderbrengen. We hadden ons rijke leventje veelal te danken aan goedkope producten en grondstoffen die werden verkregen door uitbuiting van mens en natuur in het mondiale Zuiden.

    Door de globalisering heeft het kapitalisme nu de hele wereld veroverd. Dat betekent dat we alle kosten elders hebben ondergebracht. En nu kunnen we er nergens meer mee terecht, want China groeit, Brazilië groeit, India groeit: iedereen wil nu een kapitalist zijn en dan loopt het spaak. We hebben te maken met de wereldwijde ecologische crisis, de pandemie, de klimaatcrisis, de wedijver om grondstoffen, en dat is allemaal nauw verbonden met het kapitalisme en de neiging tot constante groei.

    Veel klimaatbeleid van tegenwoordig, zoals plannen voor een Green New Deal, zijn sterk gericht op meer hernieuwbare energie en groene technologie, met daarbij aanhoudende groei van de werkgelegenheid en de economie. Waarom is dat volgens u niet genoeg om iets tegen de klimaatcrisis te doen?

    Om te beginnen ben ik niet tegen technologie. We hebben hernieuwbare energie nodig. Elektrische auto’s en zo, die hebben we nodig. Ik ben voor het ontwikkelen van nieuwe technologieën en het investeren in goedkopere groene energie. Ik ben geen pleitbezorger van ‘terug naar de natuur’.

    Het probleem is dat we in het streven naar groei steeds meer en steeds grotere producten gaan verkopen. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is de SUV. Ook al stappen we over op elektrisch rijden, als we steeds grotere auto’s blijven maken, zullen we nog steeds veel energie en grondstoffen verbruiken die vooral uit het mondiale Zuiden komen. Dan komt er dus geen eind aan de roof van land en grondstoffen, de uitbuiting van mijnwerkers en de vernietiging van inheemse gemeenschappen, de ontbossing enzovoort.

    Misschien moeten we privévliegtuigen verbieden. Misschien moeten we korte binnenlandse vluchten verbieden, omdat je evengoed de trein kunt nemen

    Wat volgens mij nodig is: investeer vooral in die groene technologieën. Maar we moeten ook eens gaan praten over bijvoorbeeld het terugdringen van het aantal auto’s, of van de vleesconsumptie, of van het vliegverkeer. Misschien moeten we privévliegtuigen verbieden. Misschien moeten we korte binnenlandse vluchten verbieden, omdat je evengoed de trein kunt nemen. Dat moet ook prioriteit krijgen.

    Het probleem met het mainstream debat over groen kapitalisme is dat het nooit gaat over het terugdringen van onze buitensporige consumptie en productie, want dat is iets wat het kapitalisme niet kan accepteren. Wil iedereen op aarde een fatsoenlijk leven kunnen leiden, dan moet het mondiale Noorden opgeven wat niet noodzakelijk is. Daar is het kapitalisme niet toe in staat.

    Daarom komt u met uw alternatieve economische visie van degrowth-communisme. Waarom zou het daarmee beter lukken om de mondiale klimaatdoelen te halen?

    Degrowth houdt in dat het bbp niet meer je enige toetssteen voor vooruitgang is. En dat je stopt met dingen die niet echt nodig zijn.

    Je kunt het bbp verhogen door dingen te produceren die niet echt nodig zijn, zoals privévliegtuigen. En ik zeg: misschien hebben we geen behoefte aan die dingen, want ze zijn alleen voor rijkelui en je maakt er de planeet mee kapot. Dus waarom steken we onze energie en ons geld niet in dingen die duurzamer zijn en die iedereen nodig heeft? Zoals gratis internet, gratis openbaar vervoer, gratis onderwijs, gratis zorg. Al die dingen die meestal aan commerciële partijen worden overgelaten, zeker in de VS, moeten uit handen van de commercie worden gehaald.

    Ons huidige model is dat de economie steeds groeit, zodat de taart groter wordt en iedereen een steeds groter stuk krijgt. Maar als we de economie zo laten groeien, produceren we enorm veel overbodige zaken. Als we overgaan op een economie zonder groei, wordt de taart niet meer groter. Dan moeten we de bestaande rijkdom met elkaar delen.

    Je levert er misschien iets voor in, maar je wint aan maatschappelijke rust, gemeenschapszin en betere producten

    Er zijn natuurlijk dingen die we niet kunnen delen, zoals privé-eigendom. Maar wat we wel kunnen delen is bijvoorbeeld kennis en onderwijs, openbaar vervoer, cultuur, gemeenschappelijke landbouw, elektriciteit enzovoort. Dan kunnen we gelukkiger zijn, over meer essentiële goederen en diensten beschikken en een stabieler leven leiden.

    Dan hebben we niet meer om de twee jaar een nieuwe iPhone. Hebben we geen wegwerpmode meer. Geen industriële vleesproductie. Misschien ook geen McDonald’s meer, maar wel gezonder eten. Dan hebben we duurzamere kleding, die je jarenlang kunt dragen. Je levert er misschien iets voor in, maar je wint aan maatschappelijke rust, gemeenschapszin en betere producten.

    Sommigen wijzen erop dat het vertragen van de economische groei schadelijk kan zijn voor de landen die nog in ontwikkeling zijn. Wat zou krimp betekenen voor het mondiale Zuiden?

    Ik zeg niet dat het mondiale Zuiden de beginselen van krimp meteen moet omarmen. We moeten daar nog meer wegen aanleggen en huizen, scholen en ziekenhuizen bouwen. We moeten daar ook meer energiecentrales bouwen en zonnepanelen aanleggen.

    Maar ik vind dat ook die landen in hun groei meer prioriteit moeten geven aan het voorzien in basisbehoeften dan aan het stimuleren van winstgevendheid en concurrentie, de manier waarop ontwikkeling nu door de Wereldbank met structurele aanpassingsprogramma’s wordt afgedwongen. We hebben voor het mondiale Zuiden andere ontwikkelingsmodellen nodig.

    Het verbruik van grondstoffen en energie zal in het Zuiden natuurlijk eerst stijgen, want hun verbruik ligt nu te laag

    Het verbruik van grondstoffen en energie zal in het Zuiden natuurlijk eerst stijgen, want hun verbruik ligt nu te laag. Hun ontwikkeling zal onvermijdelijk meer verbruik van energie en grondstoffen met zich meebrengen. Dat legt druk op de planetaire grenzen. Dat betekent dus dat het mondiale Noorden bewust naar krimp moet streven, omdat het zich te ver ontwikkeld heeft en overmatig produceert en consumeert.

    U schrijft in uw boek dat de transitie naar krimp niet van het ene op het andere moment hoeft plaats te vinden, en dat die overgang zelfs nu al gaande is. Kunt u een paar voorbeelden geven van stappen in de richting van degrowth?

    Frankrijk heeft een verbod ingesteld op korte binnenlandse vluchten, dat is een belangrijke stap. Sommige Europese landen experimenteren nu met minder arbeidstijd, zoals een werkweek van vier dagen. Gratis onderwijs en gratis zorg zijn andere voorbeelden. Gratis internet hoort daar ook bij, iets wat Jeremy Corbyn een paar jaar geleden in zijn verkiezingsprogramma had opgenomen.

    Verder de invoering van een maximum op jaarinkomens, en van werknemerscoöperaties, en de nationalisering van sommige bedrijven, zoals nutsbedrijven. Dat zijn een paar elementaire tegenmaatregelen die we binnen het kapitalisme kunnen nemen.

    Volgens sommigen is krimp een te grote politieke opgave en maak je jezelf niet populair als je de bevolking in het mondiale Noorden vraagt om bijvoorbeeld te gaan consuminderen. Wat is ervoor nodig om te zorgen dat de politieke prioriteiten zo breed worden verlegd? Is het wel realistisch om naar krimp te streven?

    In zekere zin is het een utopie, denk ik. Maar de gedachte dat het kapitalisme de komende decennia tot grote bloei zal leiden is ook utopisch, want we krijgen meer natuurrampen, inflatie en oorlogen, en met de klimaatcrisis wordt dat alleen maar erger. Dus het is naïef om te denken dat we op de een of andere manier ons leventje wel kunnen voortzetten. 

    Maar ons wereldbeeld is nu radicaal aan het veranderen en mensen als Greta Thunberg hebben het debat echt naar een hoger plan getild

    Ik denk dat er nu meer mensen zijn, zeker onder de jonge generatie, die radicalere verandering eisen. Ik vermoed dat bewegingen als de Sunrise Movement, Fridays for Future, Extinction Rebellion en Just Stop Oil vijftien jaar geleden nog niet op veel steun onder de bevolking konden rekenen en niet genoeg media-aandacht kregen. Maar ons wereldbeeld is nu radicaal aan het veranderen en mensen als Greta Thunberg hebben het debat echt naar een hoger plan getild. De herwaardering van waarden kan eigenlijk best snel gaan. 

    Capital in the Anthropocene (2020), is in november bij Arbeiderspers uitgegeven als Systeembreuk. Een nieuwe visie op kapitaal, natuur en maatschappij als antwoord op de klimaatcrisis. Het dit jaar in het Engels verschenen Slow Down: The Degrowth Manifesto is nog niet in het Nederlands vertaald.

  • In Rusland dreigt een vastgoedcrisis

    In Rusland dreigt een vastgoedcrisis

    De door overheidssubsidies explosief gestegen huizenprijzen leiden in Rusland tot tweespalt aan de top. Met de verkiezingen in aantocht verwachten economen echter niet dat de regering de hypotheeksubsidies snel zal afbouwen, ondanks de nadelen die eraan kleven.

    Als zoethoudertje voor burgers die de oorlog moe zijn deelt de Russische staat miljarden dollars aan goedkope leningen uit om een huis te kopen. Al dat geld leidt nu tot een economisch probleem dat maar weinigen hadden voorzien: een snelgroeiende vastgoedzeepbel. Terwijl in Oekraïne de strijd doorwoedt, zorgen de steeds hogere huizenprijzen en de snel stijgende inflatie voor verdeeldheid in de hogere Russische echelons. Aan de ene kant heb je de strenge centrale bank die over de financiële stabiliteit van het land moet waken, aan de andere kant het Kremlin, dat in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2024 vooral aan zijn populariteit werkt.

    President Poetin zei vorige week dat hij zeker tot het einde van 2024 wil doorgaan met de populaire hypotheeksubsidies, waardoor gezinnen met kinderen goedkoper geld kunnen lenen. Maar Elvira Nabioellina, de president van de Russische centrale bank, roept juist op tot het afbouwen ervan; zij waarschuwt dat deze subsidies fnuikend zijn voor de pogingen van de centrale bank om de vraag te drukken en de inflatie af te remmen. Vorige week verhoogde de centrale bank de belangrijkste rentevoet naar 16 procent, meer dan het dubbele van afgelopen juni. 

    Russen staan van oudsher argwanend tegenover hypotheken, die in de volksmond worden betiteld als ‘schuldslavernij’; ze kopen hun huizen liever zonder te lenen. Dat begon te veranderen in 2020, toen de overheid hypotheeksubsidies voor nieuwbouw begon te verstrekken als steunmaatregel in de pandemie. Sinds de Russische inval in Oekraïne heeft de interesse voor dat programma een hoge vlucht genomen. Direct na de inval kelderde het aantal hypotheken aanvankelijk nog, maar dat veranderde toen banken minder eisen gingen stellen, de subsidies voor burgers werden verhoogd en rijkere Russen als gevolg van de sancties minder bestedingsmogelijkheden hadden voor hun geld.

    Nieuw jaarrecord

    Volgens cijfers van de centrale bank is het Russische hypotheekvolume tot oktober 2023 met 72 procent gegroeid tot bijna 70 miljard dollar, een nieuw jaarrecord. Dankzij de overheidssteun is het merendeel van die hypotheken verstrekt tegen een rente die ver onder het marktpercentage ligt. De bijbehorende nieuwbouw heeft de economie een impuls gegeven. 

    Rusland heeft de sancties beter doorstaan dan het Westen voor mogelijk had gehouden; in 2024 wordt er zelfs weer gerekend op economische groei. De pijlers waar deze economische activiteit op rust zijn de nog immer hoge olieopbrengsten, de enorme toename van de defensiebestedingen en cadeautjes voor de gewone burger in de vorm van pensioenverhogingen en goedkope leningen. Het hypotheekprogramma is daar een belangrijk onderdeel van. 

    Maar economen zien verontrustende signalen van oververhitting van de economie als gevolg van al die hoge uitgaven en leningen. Volgens de Russische krant Vedomosti rekent de regering voor dit jaar op een verviervoudiging van de kosten van het subsidieprogramma tot 454 miljard roebel, oftewel zo’n 5 miljard dollar. Dat ook de regering zich van de risico’s bewust is, blijkt uit het feit dat ze de verplichte eigen inleg bij de aanschaf van een huis heeft verhoogd van 20 naar 30 procent.

    Rusland heeft de sancties beter doorstaan dan het Westen voor mogelijk had gehouden

    Voor veel Russen is onroerend goed een van de weinige zaken waar ze hun spaargeld in kunnen steken ter bescherming tegen de hoge inflatie die al decennialang met tussenpozen in Rusland woedt. De economische sancties drukken de aandelenhandel, en door de deviezenbeperkingen en westerse maatregelen is het ook moeilijk om geld naar het buitenland te sluizen. 

    Maar door de versoepeling van de hypotheekeisen stijgen de nieuwbouwprijzen. Een nieuwbouwappartement is in Rusland nu gemiddeld 40 procent duurder dan een appartement dat wordt doorverkocht. Vóór de komst van het hypotheekprogramma bedroeg dat verschil nog geen 10 procent. En die grote kloof betekent dat mensen er geld op kunnen verliezen als ze hun nieuw gekochte woning proberen te verkopen. ‘De spaartegoeden van mensen worden door de hypotheekrentesubsidies weggevaagd,’ zegt Olga Bytsjkova van onderzoeksbureau Moody’s Analytics. 

    Met de betalingsachterstanden valt het tot nog toe mee; daarvan is volgens cijfers van de centrale bank slechts sprake bij 0,4 procent van de hypotheken. Maar economen vrezen dat er onder de oppervlakte toch sprake is van financiële stress. Volgens Bytsjkova besteedt pakweg de helft van de nieuwe hypotheeknemers 80 procent of meer van het inkomen aan het aflossen van hun schuld, bijna tweemaal zoveel als twee jaar geleden.

    Een belangrijke groep burgers die deelt in de vastgoedhausse betreft de familie van gesneuvelde of gewond geraakte soldaten, zegt Alexandra Prokopenko, een voormalig medewerker van de Russische centrale bank die nu als extern onderzoeker verbonden is aan het Carnegie Russia Eurasia Center in Berlijn. Nabestaanden van in Oekraïne gesneuvelde soldaten kunnen rekenen op 5 miljoen roebel van de staat (circa 56.000 dollar), plus nog eens miljoenen aan steun van regionale overheden en uitkeringen van pensioenen en verzekeringen. Volgens Prokopenko gebruiken veel mensen dat geld om vastgoed mee te kopen. ‘Mensen voelen zich rijker,’ zegt ze. ‘Dat is een heel belangrijke politieke factor, dat mensen kunnen zien dat het ze beter gaat.’

    Vastgoedcrisis

    Prokopenko zegt dat er een vastgoedcrisis kan ontstaan als de overheid haar ruimhartige steunregelingen afschaalt of beëindigt. Dat kan tot betalingsachterstanden bij hypotheeknemers leiden en de banken opzadelen met oninbare schulden. ‘Die overheidssubsidies zijn niet voor eeuwig. Dat is een enorm risico,’ zegt ze. ‘Het is onduidelijk hoe mensen deze schulden over drie of vijf jaar moeten afbetalen.’

    Hypotheeksubsidies worden door Rusland ook ingezet om mensen over te halen dienst te nemen in het leger, te gaan werken in bepaalde sectoren zoals de ICT, of te verhuizen naar regio’s die de overheid wil ontwikkelen, zoals het uiterste oosten en het poolgebied. Die subsidieprogramma’s worden vaak ook nog aangevuld met bedragen aan contant geld. In het kader van het programma ‘Wonen in de poolcirkel’ kunnen kopers van een huis in die regio tot wel anderhalf miljoen roebel (circa 17.000 dollar) krijgen.

    Hypotheeksubsidies worden door Rusland ook ingezet om mensen over te halen het leger in te gaan

    De hypotheekgroei komt voor een groot deel op het conto van steden als Moskou en Sint-Petersburg, maar ook in andere regio’s wordt druk geleend. Op de in 2014 door Rusland geannexeerde Krim, de regio die Oekraïne nu probeert terug te veroveren, is volgens cijfers van de centrale bank het volume aan hypothecaire leningen het afgelopen jaar verdubbeld. In Toeva, een afgelegen regio in Siberië, is het hypotheekvolume gestegen met 233 procent, al was het aanvangsvolume daar laag. Aangezien er in maart verkiezingen zijn, waarvoor Poetin in december zijn kandidatuur heeft bevestigd, verwachten economen niet dat de regering de hypotheeksubsidies snel zal afbouwen. Ze blijven ‘heel populair, dus ik verwacht vóór de verkiezingen geen grote veranderingen, ondanks de neveneffecten,’ zegt Vasily Astrov van het Weens Instituut voor Internationaal Economisch Onderzoek.

  • Thomas Piketty: ‘Zonder duidelijk doel loopt de Europese Unie vast’

    Thomas Piketty: ‘Zonder duidelijk doel loopt de Europese Unie vast’

    Met de dood van Jacques Delors eind 2023 slaat Europa een bladzijde om in zijn geschiedenis. Tijd dat we een kritische balans opmaken en lessen trekken voor de EU-verkiezingen in juni, schrijft Thomas Piketty.

    De Europese Akte (1986) met vrij verkeer van goederen en diensten, de Europese richtlijn (1988) over de liberalisering van kapitaalstromen, het Verdrag van Maastricht (1992): het is een understatement om te zeggen dat het Europa dat we nu kennen in de tijd van Jacques Delors, toen voorzitter van de Europese Commissie, is gevormd. Vooral het Verdrag van Maastricht is fundamenteel. Het vormde de Europese Economische Gemeenschap om tot één Unie. En het introduceerde één gemeenschappelijke munt: de euro werd in 1999 van kracht in de financiële sector en in 2002 beschikbaar voor particulieren.

    De daaropvolgende Europese Grondwet (2005) werd per referendum verworpen in Nederland (61,54 procent tegen) en Frankrijk (54,67 procent tegen). Het werd vervolgens met parlementaire middelen alsnog ingevoerd in de vorm van het Verdrag van Lissabon (2007), maar het kende eigenlijk geen grote nieuwigheden – het verdrag consolideerde vooral enkele cruciale besluiten die al tussen 1986 en 1992 waren genomen. Het begrotingsverdrag van 2012 scherpte criteria aan inzake schulden en tekorten, wederom zonder centrale innovatie.

    Verwaarloosde kwestie

    Wie wil begrijpen wat er op het spel stond in de Europese onderhandelingen die tussen 1985 en 1995 zijn gevoerd, leest het naslagwerk dat Rawi Abdelal in 2007 publiceerde (Capital rules. The construction of global finance). Gebaseerd op tientallen diepgaande interviews met de belangrijkste politieke spelers en hoge Europese functionarissen uit die tijd, in het bijzonder Jacques Delors, analyseert Abdelal met finesse de toekomstvisies en de onderhandelingsmarges van alle betrokken partijen.

    Samenvattend kunnen we stellen dat de Franse socialisten destijds erop gokten dat de euro en de Europese Centrale Bank (ECB), een machtige federale instelling die haar beslissingen bij meerderheid van stemmen neemt, uiteindelijk de creatie van een Europese publieke macht mogelijk zou maken. Die zou in staat zijn om de economische krachten effectiever te reguleren dan de linkse regering die sinds 1981 in Frankrijk aan de macht was.

    Om dit resultaat te bereiken, gaven de Franse socialisten gehoor aan de centrale eis van de Duitse christendemocraten. Die pleitten voor een liberalisering van de kapitaalstromen zonder enige publieke regulering, én zonder enige gemeenschappelijke belastingheffing. Een cruciale kwestie, die grotendeels werd verwaarloosd door François Mitterrand en Jacques Delors tijdens de onderhandelingen. Daarmee was de basis voor een compromis gelegd.

    Meederheidsbesluiten

    Dertig jaar later zijn de resultaten van deze innovaties genuanceerd. Enerzijds speelde de ECB een centrale rol bij het voorkomen van een ineenstorting na de financiële crisis van 2008 en de coronapandemie. Na aanvankelijke fouten tijdens de Griekse crisis, stelden meerderheidsbesluiten de ECB in staat om nationale veto’s – met name Duitsland – terzijde te schuiven, om snel en effectief aanzienlijke bedragen te mobiliseren om de Europese economie te stabiliseren en de crisis terug te dringen.

    ‘De Europese regels voor vrij verkeer van kapitaal bleken zo extreem dat zelfs het IMF ervoor terugschrok’

    Niemand weet wat er zou zijn gebeurd zonder gemeenschappelijke munt. Het is duidelijk dat de euroloze Scandinavische landen het niet zo slecht hebben gedaan. Toch stelt geen enkele geloofwaardige politicus vandaag een terugkeer naar de Franse franc of Nederlandse gulden voor.

    Aan de andere kant begrijpt iedereen dat geldschepping niet alle problemen oplost. Centrale banken zijn vooral bereid om banken en bankiers te redden, in plaats van investeringen in onderwijs, gezondheidszorg of het klimaat toe te staan. Daarmee dragen ze bij aan het concentreren van de rijkdom, aangezien de rijksten profiteren van de groei van aandelenmarkten die mogelijk gemaakt is door aandelenterugkoop, terwijl de inflatie het spaargeld van de armsten wegvaagt.

    Parlementaire unie

    De Europese regels voor vrij kapitaalverkeer uit 1992 bleken zo extreem en destabiliserend dat zelfs het IMF na de Aziatische crisis van 1997 en de crisis van 2008 besloot bepaalde controles op kapitaal voor kortetermijnstromen opnieuw in te voeren. De Europese regels dragen daarnaast bij aan het verergeren van belastingdumping: eindeloze verlagingen van bedrijfsbelastingen, ontwikkeling van belastingparadijzen en structurele onderbelasting van miljardairs en multimiljonairs.

    Hoe moeten we nu omgaan met dit complexe, Europese erfgoed? Ten eerste moeten we tot doel stellen dat zich binnen de EU een harde kern van landen vormt, die bij meerderheid besluiten kan nemen over belastingtechnische, begrotings- en milieu-aangelegenheden. Zelfs als deze ‘Europese Parlementaire Unie’ niet onmiddellijk het levenslicht ziet, moet zij een centraal doel blijven om naar te streven.

    Landen zullen, in afwachting van het vinden van een compromis, substantiële unilaterale maatregelen moeten nemen om intra-Europese en buiten-Europese fiscale, sociale en ecologische dumping tegen te gaan. Dit zal complexe maar overkomelijke crises veroorzaken, maar dit is onvermijdelijk als we aan de huidige blokkades willen ontsnappen.

  • Albanië wil het nieuwe Dubai zijn

    Albanië wil het nieuwe Dubai zijn

    Een stijgend bbp, politieke stabiliteit, explosieve toename van het toerisme – alle seinen staan op groen in Albanië, waar de economie een hoge vlucht neemt. Het Italiaanse dagblad Il Sole 24 Ore bezocht hoofdstad Tirana om de redenen voor dit succes te onderzoeken.

    Nog maar een paar jaar geleden was het een gigantische ruïne in het centrum van Tirana. Een gebouw met gebroken ruiten, vol met graffiti, een overblijfsel uit een verleden van armoede, ellende en chaos dat mensen het liefst zo gauw mogelijk vergeten. Maar sinds een paar weken is het voormalige piramidevormige mausoleum dat gewijd is aan Enver Hoxha, de communistische dictator die Albanië in de twintigste eeuw [tussen 1941 en 1985] met ijzeren vuist regeerde, het grootste technologiecentrum op de Westelijke Balkan geworden dat zich bezighoudt met start-ups en innovatie. Zodoende is men erin geslaagd de geschiedenis en een pijnlijk verleden te recyclen op een manier die consistent is met het nieuwe nationale verhaal van Albanië: de overgang van callcenters naar digitale centra, op weg om een soort Tel Aviv van de Balkan te worden.

    In de afgelopen dertig jaar, die werden gekenmerkt door turbulente politieke perioden – van postcommunistische anarchie tot maffiademocratie en tien jaar ‘ramistische’ regering (genoemd naar de premier, Edi Rama) – was Albanië vooral een land van economische activiteit gebaseerd op een grote, goedkope beroepsbevolking. Maar er is iets aan het veranderen in een staat die de herinnering aan een van de meest gesloten en paranoïde dictaturen van de twintigste eeuw lijkt te hebben verdrongen.

    Albanië heeft ook de bladzijde omgeslagen van de jaren negentig, de tijd van massale emigraties, gewapende bendes en de ‘virtuele burgeroorlog’ die werd uitgelokt door de ineenstorting van de ‘financiële piramides’ die door de staatstelevisie werden aangemoedigd en die het spaargeld van bijna 70 procent van de bevolking hadden opgeslokt. Dat was in 1997.

    Strategisch

    ‘Vandaag de dag is er nog steeds het grote voordeel van arbeidskrachten, met basissalarissen tussen de 410 en 420 euro per maand,’ merkt Antonio Nidoli op, voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel in Albanië. Maar dat is niet het enige wat het land te bieden heeft. ‘De regering heeft een wet aangenomen die gunstig is voor startende bedrijven en heeft voordelige belastingmaatregelen ingevoerd die nieuwe bedrijven aantrekken, met name in de digitale sector.’ 

    Op deze manier hoopt Tirana een land met minder dan 3 miljoen inwoners om te vormen tot een soort ‘nieuw Singapore of Dubai’, door zich te richten op informatietechnologieën, de digitale transitie en megadata. ‘Het is een klein land, maar wel een strategisch land,’ stelt Sergio Fontana, voorzitter van de Puglia-Albania-tak van de Italiaanse werkgeversorganisatie Confindustria. 

    Dus naast de traditionele uitbesteding van IT-contracten aan jonge Albanese software-ingenieurs, is er nu een markt gebaseerd op hightechbedrijven die hier flexibele arbeidskrachten vinden met een gedegen opleiding en een uitstekende beheersing van het Engels.

    ‘Tegenwoordig ligt de toekomst voor veel jonge mensen thuis en niet meer in de diaspora, vooral in de technologiesector,’ legt Nidoli uit. Maar in tegenstelling tot de vorige generatie, die twintig jaar geleden naar Italiaanse televisiezenders keek, spreken de jongeren van nu vaker Engels dan de taal van Dante.

    Ook op het gebied van onderwijs heeft het land schoon schip gemaakt met het oerwoud aan privéuniversiteiten die in het nieuwe Albanië floreerden en waarvan de neonreclames veel gebouwen in het centrum van de hoofdstad verlichtten.

    Tirana telde er zo’n dertig, waarvan de meeste diplomafabrieken waren. Nu zijn het er veel minder en de serieuzere, zoals de katholieke universiteit Notre-Dame-du-Bon-Conseil, leiden de middenklasse op door dubbele studieprogramma’s aan te bieden in samenwerking met bepaalde Italiaanse universiteiten. De kinderen van de nieuwe oligarchie studeren daarentegen rechtstreeks in Londen, Duitsland of de Verenigde Staten. 

    Tirana, de hoofdstad van Albanië, die zich nu uitstrekt langs de hellingen van de omringende bergen, is een weerspiegeling van al deze invloeden.

    ‘Als je de stad bekijkt vanaf een van de gebouwen die de afgelopen jaren zijn verrezen, zie je drie stedelijke lagen,’ legt Daniele Rielli uit, een schrijver die een paar jaar geleden een prachtige reportage over Albanië schreef. ‘De oude laagbouw uit het communistische tijdperk, die heeft plaatsgemaakt voor de bouwwerken uit het eerste democratische tijdperk; de flatgebouwen van tien tot twaalf verdiepingen, en tot slot het hedendaagse Tirana, met zijn wolkenkrabbers die voortdurend in aanbouw zijn.’

    Deze esthetische evolutie is vooral duidelijk rond het Skanderbergplein, dat omgeven is door departementen die tijdens het fascistische tijdperk werden gebouwd, toen Albanië in feite nog een kolonie van Mussolini was.

    ‘Tegenwoordig ligt de toekomst voor veel jonge mensen thuis’

    ‘Twintig jaar geleden telde Tirana 250 000 inwoners, nu zijn het er bijna een miljoen. Er staan kranen zover het oog reikt en de vastgoedprijzen rijzen de pan uit. Het is ook een erg veilige stad geworden, waar de politie zeer sterk aanwezig is. Kleine criminaliteit bestaat niet en zware criminaliteit is nauwelijks merkbaar,’ vat Francesco Milella samen, voormalig directeur van het bedrijf Publikompass in Bari, die in de Albanese hoofdstad een nieuwe roeping heeft gevonden sinds hij de kliniek voor cosmetische chirurgie Medicalba opgericht heeft.

    ‘Gezondheidstoerisme, van esthetiek tot orthodontie, is een andere snelgroeiende sector in Albanië,’ vervolgt Milella. ‘Onze patiënten komen voornamelijk uit Italië en Ticino, in Zwitserland.’ 

    In zijn postcommunistische geschiedenis heeft Albanië twee zeepbellen gekend: de financiële zeepbel van de financiële piramides en de vastgoedzeepbel. ‘Deze laatste bestaat vandaag de dag nog steeds, deels omdat veel Albanezen in de diaspora om emotionele redenen huizen in Albanië terugkopen, met de bedoeling om er later weer te gaan wonen, of gewoon om te bewijzen dat ze hun zaken goed op orde hebben,’ merkt Nidoli op.

    Naast de bouw-, technologie- en digitale sectoren zet het nieuwe Albanië nu ook zwaar in op de agrarische business. ‘Gezien de uitstekende waterbronnen en vruchtbare grond van het land is dit een sector die hoge groeipercentages belooft,’ aldus Fontana.

    Tot slot speelt ook het toerisme een belangrijke rol in deze lange economische transitie. Het bewijs: deze zomer ontving Albanië een recordaantal toeristen als gevolg van een stijging van 32 procent. De kustlijn die zich uitstrekt van Durrës en Vlorë tot aan de gouden stranden van Ksamil en Sarandë, tegenover Corfu, staat vol met prachtige locaties die sterk doen denken aan het Griekenland van begin jaren negentig. Landschappen op een ansichtkaart die de grote internationale ketens aantrekken die de nieuwe luxe hotels en vakantiedorpen moeten beheren die de nieuwe lokale bouwbaronnen blijven bouwen.

    ‘Begin oktober 2023 hadden we al 8,3 miljoen toeristen verwelkomd,’ vertelt de minister van Infrastructuur en Energie, Belinda Balluku. Het doel is om de grens van 10 miljoen te passeren en daarmee de cijfers van 2022 te verdubbelen. Daarmee zou het kleine Balkanland officieel op de radar komen van Europa’s populairste bestemmingen aan zee.

    Alle gemakken

    Naast toeristen zijn gepensioneerden een andere groep die graag voet aan de grond wil krijgen in Albanië, vooral sinds Portugal, dat een paar maanden geleden nog een gouden toevluchtsoord was, een einde heeft gemaakt aan de belastingvrijstelling voor buitenlandse gepensioneerden. Sinds 23 januari 2020 belast Albanië alleen nog inkomsten die in het land zelf zijn gegenereerd. In gewone taal betekent dit dat gepensioneerden die naar Albanië verhuizen met een geldige verblijfsvergunning het pensioen blijven ontvangen dat ze in Italië hebben verdiend, dat belast is door de Italiaanse belastingdienst maar niet door de Albanese belastingdienst, zodat dubbele belastingheffing wordt vermeden.

    Carmine Iampietro werkte zijn hele leven in Novara, vlak bij Milaan. Ongeveer tien jaar geleden verhuisde hij naar Durrës, waar hij de Vereniging van Italiaanse Gepensioneerden in Albanië oprichtte. Hij legt uit: ‘We hebben een overeenkomst met zorginstellingen, makelaars en advocatenkantoren.’ Net als de meeste van de bijna duizend Italiaanse gepensioneerden die in Albanië wonen, woont hij in Durrës, in een woonwijk aan de zee.

    ‘We zitten op minder dan een half uur rijden van Tirana, waar je artsen in alle specialismen hebt. Je bent hier van alle gemakken voorzien: de kosten van levensonderhoud zijn aanzienlijk lager dan in Italië, het hele jaar door een aangenaam klimaat, de zee, lekker eten en, niet in de laatste plaats, het feit dat iedereen boven de veertig Italiaans spreekt.

    Ondanks deze troeven neemt de levendigheid van het nieuwe Albanië zeker niet de enorme problemen weg van een land dat nog steeds in clantermen denkt, een erfenis van een plattelandswereld die standhoudt buiten Tirana en de grote steden. En dan is er nog de diaspora, die het gevolg is van het isolement en de langdurige dictatuur (1,25 miljoen Albanezen wonen nu in het buitenland, dat is 40 procent van de totale bevolking van het land).

    De diaspora ziet er echter niet meer zo hopeloos uit als aan het begin van de jaren negentig, toen het koopvaardijschip Vlora, overvol met wanhopige mensen, aanmeerde in de haven van Bari (op 8 augustus 1991) en de foto’s ervan de hele wereld over gingen.

    Arjan Vasjari, een Albanees die jurisprudentie studeerde in Bari, is een gecultiveerde en briljante man met een academische achtergrond die vandaag de dag consul-generaal van Albanië is in de hoofdstad van de Italiaanse regio Apulië. ‘Albanië is een tumultueuze democratie,’ geeft hij toe. ‘Onze geschiedenis na de dictatuur hangt ook van valpartijen aan elkaar, maar we zijn altijd weer opgestaan. We proberen onze problemen niet onder het tapijt te vegen, maar ze bij de horens te pakken.’

    ‘De huidige politieke en institutionele overgang in Albanië is zeker een goede zaak, vooral in vergelijking met andere Balkanlanden,’ aldus Fabrizio Bucci, de Italiaanse ambassadeur in Albanië. ‘Edi Rama is bezig aan zijn derde termijn, hij garandeert stabiliteit en blijft regeren met een grote meerderheid.’ Kredietbeoordelaar Moody’s geeft het land ‘een stabiele aanblik, met een groei van het bbp van naar schatting 3,5 procent in 2023, tegenover 5 procent in 2022’, aldus Vasjari.

    Edi Rama richt zich resoluut op Europa, maar blijft tegelijk Turkije en de Golfstaten in de gaten houden

    De afgelopen jaren heeft de regering grote hervormingen doorgevoerd, te beginnen bij de justitie. Er lopen nog steeds onderzoeken om zo’n achthonderd Albanese magistraten [verdacht van vriendjespolitiek en corruptie] te berechten en er zijn nog zo’n honderd zaken die onderzocht moeten worden. Tot nu toe heeft de procedure geleid tot het ontslag van 60 procent van de magistraten, terwijl anderen er de voorkeur aan hebben gegeven ontslag te nemen om aan de publieke veroordeling te ontkomen.

    ‘Albanië boekt ook vooruitgang op het internationale toneel en heeft officieel onderhandelingen geopend over het EU-lidmaatschap tijdens de eerste intergouvernementele conferentie in juli 2022,’ vervolgt Bucci.

    Meer in het algemeen rekent de internationale gemeenschap op Albanië om een turbulente Balkanregio te helpen stabiliseren. ‘Als ambassadeur herinner ik onze grote bedrijven er voortdurend aan dat Tirana binnenkort lid zal zijn van Europa en dat het de poort is naar de Balkan’ – een markt van 22 miljoen mensen die al geconcentreerd zijn in een vrijhandelszone, de ‘Open Balkan’ tussen Servië, Albanië en Noord-Macedonië.

    Toch zal Albanië nog minstens zeven of acht jaar moeten wachten voordat het officieel tot Europa kan toetreden. Het hangt er helemaal van af hoe snel Tirana voldaan heeft aan het stappenplan van Brussel. ‘Het belangrijkste is dat het proces al in volle gang is: de vraag is niet meer of, maar wanneer,’ concludeert Bucci.

    Edi Rama richt zich resoluut op Europa, maar blijft tegelijk Turkije en de Golfstaten in de gaten houden. ‘Vergeet niet dat het hart van deze regering en van Albanië weliswaar naar het Westen leunt, maar dat de portefeuille ondertussen aan de kant van het Oosten staat,’ waarschuwt Carlo Bollino, een Italiaanse journalist die al jaren in Albanië woont.

    Albanië is per slot van rekening nog altijd een overwegend islamitisch land.