Tag: Mexico

  • Zeker veertien doden bij oproer in Mexicaanse gevangenis

    Zeker veertien doden bij oproer in Mexicaanse gevangenis

    » Negen doden bij vuurwerkshow in Oeganda

    » Lula geïnstalleerd als nieuwe president van Brazilië

    Onder meer tien bewakers overleden, mogelijk geëxecuteerd

    In een federale gevangenis in de Mexicaanse stad Ciudad Juárez zijn zondag zeker veertien doden gevallen nadat de gevangenis werd bestormd door gewapende mannen. Dat schrijft het Mexicaanse El Universal. Het merendeel van de dodelijke slachtoffers was bewaker. Zij zouden volgens Mexicaanse media zijn geëxecuteerd.

    Officiële lezingen van de autoriteiten ontbreken tot nog toe, en er is veel onduidelijkheid over hoe de schietpartij ontstond. Een groep mannen zou de gevangenis rond het bezoekuur hebben aangevallen met meerdere auto’s. Tientallen gevangenen wisten tijdens de bestorming te ontsnappen. Een deel van hen is weer opgepakt, andere gevangenen zijn door politieagenten doodgeschoten. Na de bestorming werden militairen naar de gevangenis gestuurd om de orde te herstellen.

    In veel Mexicaanse gevangenissen, die vaak overvol zijn, maken drugsbendes de dienst uit. Regelmatig vindt er in deze inrichtingen geweld plaats tussen kartels en rivaliserende bendes. Vanwege de traagheid in het Mexicaanse juridische systeem duurt het soms jaren voordat gevangenen voorkomen en hun vonnis te horen krijgen.

    Lees ook:

    https://360magazine.nl/ouders-van-vermoorde-mexicaanse-studenten-waren-vermoedelijk-doelwit-van-spyware%ef%bf%bc/
  • Noodtoestand in El Paso door illegale migratie

    Noodtoestand in El Paso door illegale migratie

    » Tientallen doden in Peru door onlusten

    » Verkiezingen in Tunesië grotendeels geboycot

    Het aantal migranten dat vanuit Mexico naar Texas komt groeit

    In de Amerikaanse grensstad El Paso is de noodtoestand uitgeroepen vanwege de aanhoudende toestroom van migranten vanuit Mexico, schrijft CNN. Tienduizenden migranten uit Centraal-Amerika zijn de afgelopen maanden vlak bij het Texaanse stadje de grens overgestoken en de afgelopen dagen slapen steeds meer mensen, ondanks de winterse koud, op straat in El Paso.

    Volgens de Democratische burgemeester Oscar Leeser kan zijn stad de grote hoeveelheid migranten niet aan. “We willen ervoor zorgen dat mensen waardig worden behandeld. We willen ervoor zorgen dat iedereen veilig is”, zei Leeser op een persconferentie. Hij benadrukte dat de lokale overheid echter niet voor die opvang kan zorgen en dat hij verwacht dat de komende maanden de migrantenstroom nog verder zal toenemen.

    Lange tijd waren er vanwege de pandemie inreisbeperkingen, maar die zijn ook opgeheven. De grenswacht ziet de toestroom daardoor groeien, met ruim 2500 opgepakte migranten per dag. Opvangcentra in El Paso en andere steden zijn overvol en er zouden ook geen transportmogelijkheden zijn om migranten naar andere staten te brengen.

    Lees ook:

  • Ouders van vermoorde Mexicaanse studenten waren doelwit van spyware

    Ouders van vermoorde Mexicaanse studenten waren doelwit van spyware

    Nadat hun kinderen waren vermoord of ontvoerd, smeekten de ‘ouders van Ayotzinapa’ keer op keer bij hun overheid om waarheid en gerechtigheid. Veel wijst erop dat hun telefoons waren gehackt met de omstreden surveillancesoftware Pegasus. Het verhaal van een doofpotaffaire.

    Vrijdenkersfestival: tegen de macht

    Van 28 tot en met 31 oktober vindt in De Balie in Amsterdam het Vrijdenkersfestival plaats, met dit jaar als thema ‘tegen de macht’. Vier dagen lang programma’s over en met vrijheidsstrijders en dissidenten. Kunst, discussie en verhalen met nationale en internationale journalisten en vrijdenkers die zich verzetten tegen een totalitair regime. Is Amsterdam nog altijd een veilig toevluchtsoord voor dissidenten en andersdenkenden? Welke vrijheden staan bij ons op het spel? Wat betekent het om tegen de stroom in te zwemmen, en hoe hou je dat vol?

    Onderzoeksjournalist Pavla Holcova is een van de sprekers tijdens het programmaonderdeel ‘Persvrijheid of zelfscensuur’ op zaterdag 29 oktober om 19.30 in De Balie in Amsterdam.

    Dit artikel krijg je van ons cadeau. Wil je meer internationale kwaliteitsjournalistiek lezen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke week vrijblijvend onze selectie van de week in je inbox.

    Belangrijkste bevindingen

    De namen van familieleden van studenten die werden vermoord of ontvoerd in wat bekend is komen te staan als de Ayotzinapa-zaak, stonden op een lijst van mensen die mogelijk werden gecontroleerd met Pegasus, geavanceerde spyware van het Israëlische cyberbedrijf NSO Group.

    Onder hen waren een advocaat van het bekende mensenrechtencentrum Tlachinollan – dat de families juridische bijstand verleende – en het hoofd van deze organisatie, de antropoloog en bekroonde mensenrechtenactivist Abel Barrera.

    De Mexicaanse overheid heeft het gebruik van Pegasus toegegeven, maar beweert de spyware alleen te hebben ingezet tegen zware criminelen, en niet tegen activisten.

    Cristina Bautista groeide op in een stoffig dorp, omringd door maïsvelden, hoog in de bergen van de staat Guerrero in Mexico. Ze hield het grootste deel van haar leven het hoofd boven water door alles te verkopen wat ze maar bij elkaar kon scharrelen: brood, pozole (traditionele soep), en snuisterijtjes gemaakt van palmbladeren.

    Ze prijst zichzelf gelukkig met haar huisje, dat is opgetrokken uit beton, in plaats van uit golfplaten en planken. Een onderkomen dat ze zich pas kon veroorloven na jarenlange arbeid in de Amerikaanse staat Connecticut.

    Ze is niet rijk, machtig of beroemd. Zelfs in het arme Mexico behoort ze tot de allerarmsten. Toch heeft haar eigen overheid misschien honderdduizenden dollars uitgegeven om haar onder een van de extreemste vormen van surveillance te plaatsen, waarbij haar mobiele telefoon werd gehackt met krachtige Israëlische spyware.

    Wat is er dan zo bedreigend aan Bautista?

    Ayotzinapa

    Dat ze een slachtoffer is – alleen dat. Zij en enkele tientallen andere treurende ouders hebben jarenlang informatie geëist over wat er met hun kinderen was gebeurd: drieënveertig studenten van een opleiding voor plattelandsleraren in het gehucht Ayotzinapa die op 26 september 2014 werden ontvoerd na een bloedige botsing met de politie in Iguala, een stad in het zuidwesten van Mexico. De studenten waren op weg om in het tweehonderd kilometer verderop gelegen Mexico-Stad het bloedbad van Tlatelolco te herdenken, waarbij in 1968 tientallen, mogelijk honderden betogers tegen de Olympische Spelen die dat jaar in Mexico-Stad zouden plaatsvinden, door Mexicaanse strijdkrachten werden vermoord.  

    Benjamin, Bautista’s negentienjarige zoon, was een van deze desaparecidos: ‘verdwenenen’. Een term die in het Spaans rillingen veroorzaakt. Mexico heeft een gruwelijke staat van dienst op het gebied van buitengerechtelijke executies: zij die verdwenen worden bijna altijd dood teruggevonden, na maanden of jaren van kwellende onzekerheid voor hun dierbaren.

    Hoeveel kost surveillance?

    Hoeveel het precies kost om iemand te laten surveilleren met Pegasus is niet bekend, maar uit de landen waar de spyware is gebruikt zijn berichten gelekt die duidelijk maken dat het om heel veel geld gaat.

    In Ghana bleek een contract tussen de overheid en een lokale Pegasus-wederverkoper acht miljoen dollar voor slechts vijfentwintig interventies te behelzen, wat neerkomt op maar liefst 320.000 dollar per persoon. (Het land heeft naar verluidt slechts vier miljoen dollar betaald.)

    Volgens een beëdigde verklaring in een verzoek tot uitlevering inzake de voormalige Panamese president Martinelli van de VS aan Frankrijk, had hij 13,4 miljoen dollar verduisterd waarmee hij software van NSO kocht om honderdvijftig ‘targets’ (zakenlieden, parlementariërs van de oppositie en vakbondsactivisten) te laten afluisteren.

    In Mexico kwam de nieuwswebsite Aristegui Noticias met de onthulling dat de landelijke procureur-generaal en een Mexicaanse wederverkoper voor NSO een contract hadden afgesloten waarin sprake was van vijfhonderd interventies voor 32 miljoen dollar: 64.000 dollar per persoon.

    In de ogen van veel Mexicanen is deze zaak kenmerkend voor het geweld dat het land sinds het midden van de jaren 2000 teistert – en voor het onvermogen van de regering om hier iets aan te doen. In een onthullingsschandaal uit 2017 bleek dat de Mexicaanse staat Pegasus had gebruikt om internationale onderzoekers die zich met de zaak bezighielden in de gaten te houden. Nu blijkt dat de surveillanceactiviteiten mogelijk systematischer zijn geweest dan aanvankelijk het geval leek.

    The Pegasus Project

    The Pegasus Project, een internationaal samenwerkingsverband van tientallen journalisten en mediabedrijven die onderzoek doen naar de NSO Group en naar mensen die doelwit zouden zijn geweest van het Pegasus-spywaresysteem, heeft aanwijzingen dat de surveillance werd uitgebreid naar de wanhopige en armlastige families van de eerdergenoemde studenten, hun advocaten en ten minste één lokale ambtenaar die zich met de toedracht van de verdwijningen heeft beziggehouden.

    Alle telefoonnummers van deze mensen stonden op een lijst van meer dan vijftigduizend nummers die tussen 2016 en 2020 door klanten van NSO Group zouden zijn geselecteerd. Verslaggevers konden de eigenaren van honderden nummers identificeren. Het Security Lab van Amnesty International voerde forensisch onderzoek uit op tientallen bijbehorende telefoons. Daaruit bleek dat de bevindingen van de verslaggevers correct waren. Uit interviews, documenten en ander materiaal kwam nog meer bewijs naar voren. Vermelding van een nummer op zo’n lijst betekent overigens nog niet dat er echt is afgeluisterd. Het kan ook zijn dat dit is mislukt, of dat ervan is afgezien. NSO Group heeft de beschuldigingen in een aantal verklaringen tegengesproken.

    Forensisch onderzoek naar telefoons

    Het sterkste bewijs dat de gelekte lijst van vijftigduizend Pegasus-doelen betreft, kwam voort uit forensische analyse.
    Het Security Lab van Amnesty International onderzocht de data van 67 telefoons waarvan de nummers op de lijst stonden: 37 telefoons vertoonden sporen van Pegasus-activiteit; 23 telefoons waren succesvol afgeluisterd en bij 14 waren er tekenen van pogingen daartoe. Wat er met de overige dertig telefoons was gebeurd bleef onduidelijk, in een aantal gevallen viel dat niet te achterhalen omdat de toestellen waren vervangen.

    Vijftien telefoons waren Androids. Anders dan iPhones registreren die niet het soort informatie dat Amnesty nodig heeft voor haar speurwerk. Drie Android-telefoons bevatten echter sporen van ‘targeting’, zoals aan Pegasus gekoppelde sms-berichten.

    In een deelverzameling van 27 geanalyseerde telefoons vonden onderzoekers van Amnesty International 84 afzonderlijke sporen van Pegasus-activiteit die nauw overeenkwamen met de nummers op de gelekte lijst. In 59 van deze gevallen verschenen de Pegasus-sporen binnen 20 minuten na selectie. In 15 gevallen verscheen het spoor binnen één minuut na selectie.

    ‘Extreem pervers’ noemde Carlos Martín Beristain, een van onderzoekers, de onthullingen over familieleden die in de gaten zouden zijn gehouden.

    ‘In plaats van te onderzoeken wie de daders waren van de ontvoering van de drieënveertig studenten, en wie daarvoor de verantwoordelijkheid droegen, besloot men de slachtoffers te criminaliseren,’ zo zei hij tegen OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project, een niet-gouvernementele organisatie van onderzoekscentra, media en journalisten in Europa, Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika – de enige journalistieke organisatie die zich voltijds bezighoudt met en gespecialiseerd is in georganiseerde misdaad en corruptie.)

    Dat Pegasus in Mexico werd gebruikt was geen geheim. Zo was al vast komen te staan dat vijfentwintig mensen met spyware waren ‘besmet’, onder wie journalisten die verslag deden van kartelgeweld, de weduwe van een vermoorde verslaggever en gezondheidsactivisten die pleitten voor belasting op frisdrank. Een en ander kwam aan het licht na de ontdekking van verdachte sms-berichten.

    NSO Group houdt vol dat het zijn software alleen aan overheden verkoopt voor legitieme wetshandhavings- en inlichtingenoperaties

    Wat dit geval anders maakt, is de grootschaligheid van de onthullingen, waardoor er een beter beeld is ontstaan van wat NSO-klanten belangrijk vinden. De data omspannen ruim vijftienduizend Mexicaanse nummers, waarvan er vele toebehoren aan mensen van wie, dankzij forensisch onderzoek, reeds bekend was dat ze doelwit zijn geweest van spyware.

    Afgezien van ‘de ouders van Ayotzinapa’ omvatten de gelekte gegevens clusters telefoonnummers rond leden van een lerarenvakbond, journalisten en mensenrechtenactivisten in heel Mexico, en de naaste omgeving van Andrés Manuel López Obrador, de progressieve politicus die de landelijke verkiezingen van 2018 won.

    Zelfs een journalist van The New York Times was doelwit: hij werd afgeluisterd, kort voordat hij een belangrijk artikel publiceerde over hoe NSO-software werd gebruikt om onderzoekers en een mensenrechtengroep die aan de Ayotzinapa-zaak werkte te bespioneren.

    NSO Group houdt vol dat het zijn software alleen aan overheden verkoopt voor legitieme wetshandhavings- en inlichtingenoperaties. De Mexicaanse overheid heeft soortgelijke verklaringen afgegeven. Tijdens een persconferentie in 2017 gaf de toenmalige president Enrique Peña Nieto toe dat zijn regering Pegasus had gekocht – maar alleen om de georganiseerde misdaad te bestrijden en ‘de nationale veiligheid te handhaven’.

    ‘Deze regering verwerpt categorisch elke inmenging in de privélevens van burgers,’ zei Peña Nieto destijds.

    Peña Nieto heeft niet gereageerd op vele verzoeken om commentaar. Miguel Ángel Osorio Chong, zijn minister van Binnenlandse Zaken, verzekerde journalisten van het Pegasus Project dat het ministerie ‘nooit, nooit toestemming heeft gegeven om iets te ondernemen dat met hacking te maken heeft en nooit heeft geweten dat Cisen [de toenmalige inlichtingendienst van Mexico] de Pegasus-hack-kit bezat of had verworven.’

    De huidige president, López Obrador, heeft gezegd dat zijn regering Pegasus niet gebruikt en dat hij zal onderzoeken of Mexicaanse instanties nog actieve contracten hebben voor de spyware. ‘Als er een overeenkomst bestaat, moet die worden opgezegd. Het zou beschamend als mijn naaste omgeving doelwit is geweest.’

    Repressief instrument

    Voor de ‘ouders van Ayotzinapa’ kan de onthulling dat ze mogelijk door hun eigen overheid zijn bespied, niet als een verrassing zijn gekomen. De meesten hadden dat gevoel al jaren. ‘Reken maar dat ze ons in de gaten hielden!’ zegt Bautista. ‘Telkens als we naar buiten gingen, volgde een patrouille ons.’

    Melitón Ortega, wiens neef Mauricio werd ontvoerd, stond ook op de lijst van doelwitten. ‘Pegasus is niet meer dan het nieuwste repressieve instrument van de staat. Ik heb altijd het vermoeden gehad dat de autoriteiten mij volgden,’ zo vertrouwde hij de Britse krant The Guardian toe.

    Ondertussen stelt de NSO Group dat de door verslaggevers gebruikte gegevens verkeerd zijn geïnterpreteerd. Naar eigen zeggen staat het bedrijf niet toe dat zijn klanten misbruik maken van zijn software.

    ‘NSO wil niets te maken hebben met deze kwaadaardige en lasterlijke campagne’

    ‘Genoeg is genoeg!’, zo luidde een verklaring vanuit Tel Aviv: ‘NSO zal niet meer reageren op vragen van de media over deze kwestie en wil niets te maken hebben met deze kwaadaardige en lasterlijke campagne.’ Het bedrijf herhaalde dat de nummers op de lijst niet noodzakelijkerwijs Pegasus-doelwitten waren. Wel zou het bewijs dat zijn technologieën zijn misbruikt ‘grondig onderzoeken’.

    ‘NSO zal haar missie voortzetten om levens te redden, overheden wereldwijd te helpen terreuraanslagen te voorkomen, netwerken op het gebied van pedofilie, seks en drugshandel te ontrafelen, vermiste en ontvoerde kinderen op te sporen, overlevenden te vinden onder het puin van ingestorte gebouwen en het luchtruim te beschermen tegen ontwrichtende penetratie door gevaarlijke drones.’

    Geen mededogen

    De Mexicaanse staat Guerrero, die grenst aan de Grote Oceaan, is weelderig begroeid. Cactussen schurken tegen bossen aan, op kleine familieboerderijen worden voornamelijk maïs en bonen geteeld.

    Ondanks het weelderige landschap is dit een van de armste gebieden van Mexico. Het is in hoge mate afhankelijk van de papaverteelt. Een jongen die opgroeit in Guerrero heeft geen riante vooruitzichten. Hij kan naar het noorden trekken, zich aansluiten bij lokale narcobendes, zoals de machtige Guerreros Unidos. Of, als hij leergierig en een beetje maatschappelijk betrokken is, een plek proberen te veroveren op de beste school in de buurt.

    De hogeschool voor plattelandsdocenten Raúl Isidro Burgos, die beter bekend staat als Ayotzinapa (naar het gelijknamige gehucht), werd tijdens de Mexicaanse Revolutie, in de jaren twintig van de vorige eeuw, opgericht. Dat gebeurde in het kader van een landelijke campagne om jonge boeren op te leiden tot leraren in hun eigen gemeenschap. In de loop der jaren heeft de hogeschool ook de aandacht op zich gevestigd door het nogal rauwe linkse politieke activisme dat de studenten er traditioneel aan de dag leggen.

    Aangezien de school nauwelijks overheidssubsidie ontvangt, houden de leerlingen er nóg een traditie op na: ze kapen bussen van het plaatselijke openbaarvervoernet om naar locaties voor buitenschoolse opdrachten of naar protesten te gaan.

    Wat volgde was een gecoördineerde en nog grotendeels onverklaarde aanval op de ongewapende studenten

    De praktijk werd knarsetandend getolereerd. Busmaatschappijen gaven chauffeurs soms de instructie zich niet te verzetten tegen studentenpassagiers die het roer overnamen. Zoals een groep luidruchtige eerste- en tweedejaars die op 26 september 2014, in een roes na een slopende introductieweek, bussen regelden en geld vroegen om naar Mexico-Stad te kunnen gaan voor een demonstratie. Een ‘Strijdcomité’ van de school had hun daartoe opdracht gegeven.

    Maar al snel gebeurde er iets vreemds. Na te zijn gestuit op wegblokkades van de federale politie bij de stad Chilipancingo, veranderden ze van koers en reden ze de stad Iguala in. Daar openden politie en andere gewapende mannen het vuur op de bussen. Wat volgde was een gecoördineerde en nog grotendeels onverklaarde aanval op de ongewapende studenten, op meerdere locaties, die uren zou duren.

    Er vielen zes doden en veertig gewonden. Een van de studenten werd later verminkt en met een afgerukt gezicht gevonden: hij was kennelijk gemarteld. Overlevenden vertelden dat er op hun hulpkreten en smeekbeden om getroffen metgezellen te mogen helpen, enkel méér geweerschoten volgden.

    ‘We schreeuwden tegen de politie dat ze moesten stoppen met schieten, dat we ongewapend waren en geen enkel gevaar voor ze vormden,’ zegt Edgar Yair, een achttienjarige eerstejaarsstudent. ‘Als je maar een beetje naar buiten leunde, schoten ze. Ze hadden niet het minste mededogen.’

    Te midden van de chaos werden drieënveertig studenten weggevoerd in patrouillewagens – naar het politiebureau, zo veronderstelden hun kameraden. Ze werden nooit meer teruggezien.

    ‘Historische waarheid’ of historische leugen?

    De volgende dag sloegen hun ouders de handen ineen. ‘Sommigen kwamen uit Oaxaca, anderen uit Tlaxcala, anderen uit Morelos,’ zegt Cristina Bautista. Ze stroomden de school binnen – Bautista herinnert zich dat ze allemaal huilden – en eisten het gebouw op als hoofdkwartier. Ze sliepen op matrassen in klaslokalen terwijl ze wachtten op nieuws over hun zonen.

    Het duurde niet lang voordat hun volharding en gerechtvaardigde aanspraken een doorn in het oog werden van een federale overheid die de schade voor zichzelf probeerde te beperken.

    Kort daarop verklaarde de regering van de staat Guerrero te weten wie er achter de moorden zaten: de burgemeester van Iguala en zijn vrouw, die uit woede over het wanordelijke gedrag van de studenten, waardoor er een politieke manifestatie werd verstoord, het bevel zouden hebben gegeven om de raddraaiers over te dragen aan het drugskartel van Guerreros Unidos.

    Dit verhaal hield niet lang stand. Aanwijzingen voor betrokkenheid op federaal niveau stapelden zich al snel op. Studenten die de aanval hadden overleefd, meldden dat ze ter plekke leden van de federale en staatspolitie hadden gezien – en die stonden niet onder gezag van de burgemeester.

    Volgens Human Rights Watch zijn in het gebied meer dan honderdzestig lijken opgegraven

    De autoriteiten lieten weten dat de lichamen van de verdwenen studenten in kuilen rond Iguala waren gevonden, maar onderzoek van de stoffelijke overschotten wees uit dat het ging om achtentwintig (of meer) andere individuen. Uiteindelijk werden er zoveel niet-gerelateerde massagraven gevonden in het gebied dat sommige lokale families een nieuwe groep vormden, ‘De andere desaparecidos van Iguala’, die daarmee identificatie en rehabilitatie van de lichamen wilden afdwingen. Volgens Human Rights Watch zijn dankzij hun inspanningen meer dan honderdzestig lijken opgegraven.

    Deze litanie van onrecht en flaters wekte veel woede onder Mexicanen. ‘Al een paar dagen na de aanslagen leek het zonneklaar dat de regering alles zou doen om te verhinderen dat de drieënveertig studenten werden gevonden, en dat de waarheid over wat er die nacht was gebeurd aan het licht zou komen,’ schreef de Amerikaanse journalist John Gibler. De families van de drieënveertig leidden een processie van vijftienduizend mensen in Mexico-Stad, waarbij ze afbeeldingen van hun verloren dierbaren droegen.

    Op een persconferentie die al snel berucht werd, sloot de toenmalige procureur-generaal Jesus Murillo Karam de zaak In januari 2015 officieel af. De Mexicaanse regering had volgens hem de ‘historische waarheid’ vastgesteld. Meer viel er niet over de zaak te zeggen: de politie had alle drieënveertig studenten gearresteerd en overgedragen aan een drugsbende, die hen naar verluidt liquideerde en hun lijken verbrandde.

    Vreemde berichten

    Goed verhaal. Probleem was dat er weinig bewijs voor was. Een internationaal team van onderzoekers, opgezet door de Inter-Amerikaanse Commissie voor de Mensenrechten, vond aanwijzingen die bevestigden wat de studenten hadden gezegd: de federale politie was bij de schietpartij aanwezig – en het leger had de studenten de hele nacht in de gaten gehouden vanuit een commandocentrum in Iguala. De onderzoekers mochten echter geen soldaten interviewen of hun kazernes bezoeken, ondanks herhaalde verzoeken daartoe.

    Citizen Lab, een onderzoekscentrum aan de Universiteit van Toronto, ontdekte later dat er tweemaal geprobeerd was de telefoons van twee onderzoekers in Guerrero met Pegasus-spyware van NSO Group te besmetten, niet lang nadat zij de overheid publiekelijk hadden bekritiseerd voor inmenging in hun onderzoek.

    Carlos Martín Beristain, een van deze onderzoekers, zei sterk de indruk te hebben dat ze in de gaten werden gehouden in Guerrero. Toen ze later hoorden dat de Mexicaanse regering Pegasus had gebruikt, ‘leek dat wel heel erg op toestanden waar wij mee te maken hebben gehad’, zo zei hij. ‘Zo hadden we veel problemen met de telefoons die we gebruikten. Er waren ook verdachte types in de buurt wanneer wij elkaar ontmoetten. En we kregen vreemde berichten, vooral sms’jes met links.’

    In één geval ontvingen drie leden van de groep ongewone sms-berichten, net toen ze geestelijk uitgeput waren nadat ze een gruwelijke taak hadden volbracht: het opgraven van een gemartelde en verminkte student.

    Er was geen bewijs dat er lichamen waren verbrand op de stortplaats

    ‘Toen we de opgraving verlieten, kreeg ik een bericht waarin – ik weet de precieze woorden niet meer, want die telefoon raakte onklaar – iets stond als: We gaan ervan uit dat u de begrafenis organiseert. Het was geen algemeen bericht, het was zo opgesteld dat ik er vanzelfsprekend op zou klikken.’ Hij zei dat hij niet hapte.

    In het onderzoeksrapport dat in april 2016 uitkwam, werd de ‘historische waarheid’ van de regering verworpen: er was geen bewijs dat er lichamen waren verbrand op de stortplaats – het leek zelfs wetenschappelijk onmogelijk om op die plek genoeg warmte daarvoor op te wekken. De negentien op de stortplaats gevonden stoffelijke overschotten konden volgens analisten niet met enige zekerheid aan de vermiste studenten worden gekoppeld.

    Doofpotaffaire

    Dit nieuws wekte grote verontwaardiging. En het bevestigde het de vermoedens van de ouders van de drieënveertig, die jarenlang hadden volgehouden dat de tegenstrijdige en onvolledige verhalen van de autoriteiten op een doofpotaffaire wezen.

    ‘Wat zou het voor zin hebben om de politie van Iguala in bescherming te nemen?’, aldus Vidulfo Rosales, een advocaat van de families, tegen OCCRP. ‘Dat is niet erg logisch. In het geval van Ayotzinapa gaat het om hoge ambtenaren die bewijs wilden wissen, die collega’s uit de wind wilden houden, en daardoor was er sprake van een zeer slordig onderzoek.’

    In de nasleep van deze janboel bleek uit nieuwe Pegasus Project-gegevens dat de telefoonnummers van ten minste vier Ayotzinapa-familieleden waren geselecteerd voor besmetting met Pegasus: Bautista, Ortega, Felipe de la Cruz (de vader van een overlevende student), en David Cabanas (broer van een verdwenen student).

    Dat gold ook voor advocaat Vidulfo Rosales, en voor Abel Barrera, een gerenommeerd antropoloog die aan het hoofd staat van een mensenrechtencentrum dat rechtshulp biedt aan arme inheemse families.

    Slechts drie Mexicaanse overheidsinstanties schijnen toegang te hebben tot Pegasus

    Met de gegevens van het Pegasus Project kunnen verslaggevers niet vaststellen wie de Ayotzinapa-families op de lijst heeft gezet en waarom, maar veel smaken zijn er niet. Slechts drie Mexicaanse overheidsinstanties schijnen toegang te hebben tot de tool: het Nationale Centrum voor Inlichtingen, het Nationaal Defensiesecretariaat en het kantoor van de procureur-generaal, dat het contract van 32 miljoen dollar tekende voor de aankoop van Pegasus-software door de Mexicaanse regering in 2014.

    Het hoofd van het kantoor was destijds Jesus Murillo Karam – die later procureur-generaal zou worden en het onderzoek naar de vermiste studenten afsloot. Hij reageerde niet op verzoeken om commentaar.

    ‘Een grootse strijd’

    Ouders en advocaten klaagden al jaren dat de regering van Peña Nieto hen naar hun gevoel belaagde. De president maakte er geen geheim dat hij een hekel had aan hun luidruchtige protesten tegen de wijze waarop de overheid de zaak behandelde. Op zeker moment suggereerde hij dat de activisten werden gesteund door ‘krachten’ die het land wilden destabiliseren en ‘ons nationale project willen schaden’.

    ‘Het was heel zwaar voor ons,’ zegt Bautista, die zich continu helikoptergebrom boven haar huis herinnert.

    De families bezochten universiteiten en mensenrechtenorganisaties in Mexico en andere Latijns-Amerikaanse landen om activisten en experts te ontmoeten. Ze legden zelfs getuigenissen af op hoorzittingen in Peru en in Washington. Rosales en de la Cruz namen deel aan het programma ‘Caravan 43’ waardoor ze veel konden reizen om met allerlei groepen over hun ervaringen te spreken.

    In april 2016 verschenen privételefoongesprekken tussen Rosales en zijn vrouw in de media

    ‘We voerden een strijd voor continuering van het onderzoek, van de zoektocht,’ zegt Rosales, ‘en tegen het uitgekauwde standpunt van de regering: “We hebben al onderzoek gedaan, de waarheid is verteld, die ontkent u”.

    In april 2016 verschenen privételefoongesprekken tussen Rosales en zijn vrouw op de voorpagina’s van de grootste kranten en tijdschriften van Mexico. Ze hadden hem betrapt in een moment van frustratie, waarin hij weinig flatteus sprak over de inheemse families die hij hielp: ‘Verdomde waardeloze indianen.’ Een leger Twitter-bots nagelde hem aan de schandpaal, allemaal met de hashtag #verdomdewaardelozeindianen.

    Het is nog onduidelijk hoe de gesprekken zijn uitgelekt. Uit gegevens van het Pegasus-project blijkt dat de naam van Rosales in 2017 op de lijst van mogelijke doelwitten stond, maar de gegevens gaan niet verder terug dan 2016, waardoor het lastig is te achterhalen of hij eerder is bespioneerd.

    ‘Ze hebben zich in ons vergist’

    De families zeggen dat Peña Nieto’s opvolger, Andrés Manuel López Obrador, zich ontvankelijker heeft getoond voor hun zorgen. Drie dagen na zijn aantreden richtte hij een ‘presidentiële commissie voor waarheid en toegang tot het recht in de Ayotzinapa-zaak’ op, en sindsdien is er een aantal mensen gearresteerd en zijn er andere ontwikkelingen in de zaak geweest.

    Cristina Bautista is echter niet tevreden. Het stoffelijk overschot van haar zoon is nooit gevonden. Ze spreekt nog steeds over ‘Benja’ in de tegenwoordige tijd. ‘Mijn zoon is erg warm en respectvol,’ vertrouwde ze verslaggevers met trillende stem toe. ‘We zijn naar hem op zoek.’

    Ze weet dat hij naar alle waarschijnlijkheid dood is, maar ze kan niet rusten, of het verleden achter zich laten, totdat ze zekerheid heeft. Troost vindt ze in het feit dat zij en de andere ouders van Ayotzinapa hebben geweigerd te accepteren dat hun kinderen zomaar konden verdwijnen.

    ‘Zij hebben hun historische leugen verzonnen – dat konden ze makkelijk doen, wij zijn immers maar boeren. Het was voor hen een koud kunstje, dachten ze, om onze kinderen te laten verdwijnen, omdat we boeren zijn – wat konden wij uitrichten?’

    ‘Ze hebben zich in ons vergist.’

  • Mexico: krachtige aardbeving schudt het westen van het land op

    Mexico: krachtige aardbeving schudt het westen van het land op

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van deze week:

    » Siofra O’Leary eerste vrouw aan hoofd van Europees mensenrechtenhof

    » Meer dan 200 Armeense soldaten gedood in grensconflict met Azerbeidzjan

    19 september lijkt vervloekte datum voor Mexicanen

    De aardbeving van gisteren in Mexico, met een kracht van 7,7 op de schaal van Richter, kostte aan minstens één persoon het leven. De beving werd gevoeld tot in de hoofdstad Mexico-Stad, waar de inwoners snel de straat op gingen om zichzelf in veiligheid te brengen. In de deelstaat Michoacán, dicht bij het epicentrum van de aardbeving, zijn twee ziekenhuizen beschadigd.

    Dit is de derde keer in de geschiedenis van Mexico dat er op 19 september een aardbeving plaatsvindt. In 1985 kostte een krachtige aardbeving duizenden mensen het leven en richtte deze grote schade aan in Mexico-Stad, en in 2017 kwamen ongeveer driehonderdvijftig mensen om bij een andere verwoestende aardbeving. ‘Dit lijkt meer op een macabere grap dan op toeval’, merkt El Universal op. De twee vorige aardbevingen ’waren harde klappen voor het land, waarvan de wonden veelal nog niet geheeld zijn’, aldus het Mexicaanse dagblad.

    Lees ook:

  • In Guerrero zijn 5565 mensen vermist. Zo wordt hun herinnering in leven gehouden

    In Guerrero zijn 5565 mensen vermist. Zo wordt hun herinnering in leven gehouden

    Familieleden van slachtoffers van verdwijning in de Mexicaanse staat Guerrero doen er alles aan om hun vermiste dierbaren te eren en hun verhaal te vertellen. ‘Door over hun vermiste kinderen te vertellen wordt hun pijn omgezet in actie.’

    Het was op een zaterdag. Emma Mora was samen met haar collega Sergio Cevallos onderweg. Ze reden langs de kustweg van Chilpancingo langs de Avenida Costera Miguel Alemán, een drukke verkeersroute richting de toeristische stranden van Acapulco. Die dag waren er geen met zonnebrandcrème ingezeepte toeristen te bekennen. De gebruikelijke horde met bierflessen gewapende toeristen was afwezig. De wind en de striemende regen van orkaan Agatha had de stranden met woest schuimende golven leeggeveegd. Terwijl Emma haar blik over de verlaten kust liet gaan, zag ze het. ’Sergio,’ riep ze uit, ’kijk daar! De verf komt eraf!’

    Verantwoording

    Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van een rapport dat is opgesteld door IDHEAS in samenwerking met de onafhankelijke journalist Roberto González. Het project is mogelijk gemaakt door financiering van de Europese Unie.

    IDHEAS is een Mexicaanse ngo die zich inzet voor mensenrechten en slachtoffers van mensenrechtenschendingen juridische bijstand verleend. Daarnaast probeert IDHEAS aandacht te vragen voor de grote schaal waarop mensenrechtenschendingen plaatsvinden in Mexico.

    Emma en Sergio bleven ademloos toekijken hoe de regen langzaam maar zeker tweeënvijftig gezichten tevoorschijn spoelde. Het witte kalkkrijt bleek niet opgewassen tegen de orkaan en spierwit regenwater sijpelde van de muur naar het zand, zo de zee in. Eerst waren de gezichten nog vaag, alsof ze schuilgingen achter een witte vitrage. Vervolgens verschenen ze één voor één, helder en scherp, totdat ze alle tweeënvijftig het daglicht zagen.

    Die dag bracht orkaan Agatha die tweeënvijftig gezichten opnieuw aan het licht. Het uitwissen was zeven maanden daarvoor gebeurd. De gezichten vormen samen de muurschildering El mural del la esperanza (de muurschildering van hoop) en kwam tot stand op initiatief van het zogenaamde collectief Familias de Acapulco en Busca de sus Desaparecidos (Families van Acapulco op zoek naar hun verdwenen familieleden). Kort nadat de muurschildering was onthuld, hadden onbekenden de tweeënvijftig geschilderde gezichten van familieleden witgekalkt. Emma Mora, woordvoerster van de vereniging van familieleden, verduidelijkt dat de muurschildering echt niet alle slachtoffers afbeeldt: ‘De muurschildering toont tweeënvijftig gezichten, terwijl er alleen al in Acapulco bijna driehonderd mensen zijn verdwenen.’

    Heroïsch verhaal

    De zondag die volgde werd Emma bedolven onder felicitaties en berichten met foto’s van de schoongespoelde gezichten die opnieuw waren verschenen. Emma voelde zich even onderdeel van een heroïsch verhaal, waar het kwaad de strijd verliest van grillige en onstuitbare kracht: verslagen door de hand van een orkaan.

    ’Maar al op maandag waren ze weer weggewist,’ zegt Emma, ‘diezelfde avond zagen we dat iemand de moeite had genomen om opnieuw een laag wit krijt over de gezichten te smeren.’

    Mural
    De muurschildering wordt overgeschilderd door onbekenden. – © IDHEAS

    De eerste keer kalklaag dateert uit december 2021, zegt Emma. Die actie kwam krap twee maanden nadat El mural de la esperanza, op de achtermuur van het restaurant Los Anafres, gelegen aan de populaire toeristische boulevard van de kust, was voltooid. Deze locatie was bewust gekozen: het is een plek waar veel lokale en internationale bezoekers komen.

    Dat mensen verdwijnen is in Mexico een zich voortdurend herhalend nieuwsbericht

    Het was niet eens zozeer de bedoeling van de vereniging van familieleden om de plaatselijke voorbijgangers te alarmeren. De nabestaanden van verdwenen familieleden in Guerrero zijn er al lang aan gewend dat ze zichzelf moeten beschermen en dat er altijd voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen als zij aandacht vragen voor hun verdwenen geliefden. Dat mensen verdwijnen is in Mexico een zich voortdurend herhalend nieuwsbericht. Familieleden die zich inzetten om de waarheid te achterhalen, zijn eraan gewend dat zij niet ’s nachts op pad moeten gaan, dat zij hun geld nooit op één plek moeten bewaren en ze weten dat zij doelwit kunnen zijn tijdens wegblokkades. De leden van het collectief weten ook dat zodra een slachtoffer verdwijnt, het niet onmogelijk is dat ze ergen anders in het uitgestrekte land weer opduiken. Jarenlange ervaring heeft hen geleerd dat degenen die verdwijnen uit Guerrero net zo gemakkelijk gevonden kunnen worden aan de andere kant van het land, in Morelos of Veracruz, als in een clandestien graf of in een gevangenis.

    Met de grote muurschildering wilde de vereniging van familieleden in Guerrero de aandacht vestigen op de wijdverbreide aard van het probleem. ’We wilden dat de gezichten van onze verdwenen dierbaren openbaar zouden zijn. Om ze zichtbaar te maken voor toeristen, zodat die ons zouden kunnen waarschuwen als ze één van de vermisten in een andere staat zouden zien. We willen iedereen bereiken die ons kan zeggen of onze dierbaren in andere delen van het land of zelfs in andere landen zijn gezien,’ legt Emma Mora uit. Voor Emma is de muurschildering een nieuwe poging om de niet-aflatende zoektocht voort te zetten. ‘Het is geen passieve herdenkingsoefening,’ zegt ze. ‘Het is de bevestiging van de vernedering en de pijn van een open wond.’ Voor de achterblijvers is het herinneren niet iets statisch, zegt Emma, het is een proces. De moeders van de verdwenen mensen van Guerrero weigeren net zoals degenen die verdwenen om met krijt te worden weggekalkt en te worden vergeten, zegt ze. ’Niet vergeven, niet vergeten!’ is de leus van de leden van de vereniging. Het is een taak die nooit klaar is: ze delen hun gezamenlijke inspanningen, hun zoektocht, hun protesten en ook hun herinneringen. 

    MUral2
    © IDHEAS

    Collectief geheugen

    De Iers-Nederlandse expert op het gebied van collectieve herinnering Ann Rigney (Universiteit Utrecht) vergelijkt de constructie van een collectief geheugen met zwemmen: ‘om te blijven drijven, moet een lichaam ook in beweging blijven’. Het is construeren van een collectief geheugen is volgens haar per definitie een handeling met een open einde, aangezien het op verschillende plaatsen moet gebeuren en er door de tijd heen herhaalde herdenkingsacties moeten zijn. Dat kan van alles zijn: een schilderij, een monument of een mars. Samen herinneren impliceert volgens Rigney bezig zijn met constante vernieuwing. Achterblijvers houden nooit op met over de verdwenen mensen te praten en vertellen hun verhalen keer op keer. ‘Ze ontlasten zichzelf door te vertellen hoe ze waren, hoe hun leven was vóór hun verdwijning en over hoe ze zichzelf voelen. Ze kunnen er onderling wel duizend keer over praten. Door onvermoeibaar te blijven vertellen, construeren ze een verhaal dat echt van hen is,’ zegt Rigney. ’Het is een mondelinge geschiedenis die hardop wordt geschreeuwd, wordt verteld en opnieuw verteld, omdat hun pijn altijd het risico loopt stil te worden gehouden.’ Zo ontstaat volgens haar een collectieve culturele herinnering. Eén waarheid die tegelijkertijd uit vele waarheden bestaat. ’Collectieve herinneringen dragen een transformerend potentieel in zich, tegen de pijn die in het dagelijks leven wordt beleefd,’ aldus Rigney.

    Op 10 oktober 2021 plaatste schilder Alexis Godínez zijn laatste penseelstreek. Vlak voordat de jaarlijkse kerstgolf van toeristen de stranden van Acapulco zou overspoelen was de muurschildering klaar. Emma Mora en haar collega’s zagen hun plan werkelijkheid worden. Sinds de oprichting van het collectief in 2016 werkten ze naar dit moment toe. ‘Onze situatie is vergelijkbaar met die in Colombia,’ zegt Emma Mora. ‘Ook daar maakten verenigingen van achtergeblevenen muurschilderingen, maar dan met de afbeeldingen van gezichten van militaire functionarissen. Die muurschilderingen suggereerden hun betrokkenheid en wierpen de vraag op: “Wie gaf hiervoor het bevel?”’

    Het werk van lokale gemeenschappen en collectieven is van onschatbare waarde om de natie te confronteren met waarheden die ze niet langer kunnen negeren

    De Mexicaanse mensenrechtenorganisatie IDHEAS legde contact met de Waarheidscommissie die de mensenrechtenschendingen onderzoekt die tijdens het gewapende conflict in Colombia plaatsvonden. In Colombia gebeurde hetzelfde, legt Yolvi Lena Padilla van die Waarheidscommissie uit: ‘ook hier werden dergelijke muurschilderingen uitgewist’. Geconfronteerd met een regering die de slachtoffers het zwijgen oplegt, constateert Yolvi Lena dat het werk van lokale gemeenschappen en collectieven van onschatbare waarde is om de natie te confronteren met waarheden die ze niet langer kunnen negeren. ’Als voor het onthullen van de waarheid, of een halve waarheid, of het verzwijgen van de waarheid de staat niet langer de enige bron is, dan pas worden de dingen onthuld zoals ze werkelijk zijn,’ zegt Yolvi Lena. Volgens haar is het openbaar maken van de waarheid van slachtoffers van onschatbaar belang. Desondanks blijft de traagheid en de neiging van de staat om te blijven ontkennen bestaan. Het handelen van de staat levert herhaaldelijk vormen van hervictimisatie op, waardoor slachtoffers in wezen opnieuw tot slachtoffer worden gemaakt. De wortels van dergelijke vormen van herhaald slachtofferschap liggen regelmatig in de manier waarop justitiële instituties handelen.

    Dat overkwam ook Cleotilde Juárez Adame – in Guerrero bekend als Doña Coti. Toen zij de verdwijning van haar zoon, Julio Alberto Salgado Juárez, aan de kaak stelde, was het de eerste impuls van de autoriteiten om de ernst van de situatie te bagateliseren. ’Men beweerde dat mijn zoon het aan zichzelf te danken had omdat hij foute vrienden had, te veel uitging en daardoor in moeilijkheden zou zijn geraakt. Ik antwoordde dat mijn zoon, nooit uitging, niet rookte of dronk. Hij werd nooit betrapt op welke misstap dan ook.’

    Een muurschildering overschilderen of beweren dat iemand zijn verdwijning te danken heeft aan zelfverkozen slecht gezelschap zijn indicatoren van de manieren waarop de staat het grotere verhaal naar de eigen hand wil zetten. Onderdeel van de staatsreacties is twijfel zaaien over de verhalen van slachtoffers en hun verhalen in diskrediet brengen. Onderzoekster Simona Mitroiu, gepromoveerd in de sociale wetenschappen, ziet deze houding als onderdeel van politieke macht. ’Inherent aan politieke macht is de noodzaak om het verleden opnieuw vorm te geven en gebeurtenissen opnieuw te interpreteren. Daarbij bezwijken controversiële materiële objecten – zoals gebouwen, standbeelden, plekken – en zelfs de herinneringen van burgers aan vernietiging en uitwissing.’

    ‘We moeten in actie blijven om het collectieve geheugen aan al deze verdwijningen in leven te houden’

    Het tot stand komen van een collectief geheugen is geen direct gevolg van de verdwijningen, maar het ontstaat wel vanaf het allereerste moment dat de staat slachtoffers het recht ontzegt op de waarheid. Het collectieve geheugen voedt zich met de details die door de autoriteiten worden achtergehouden en door degenen die er niet naar willen luisteren. Hartverscheurende verhalen worden verteld. Onbeantwoorde vragen blijven. De tweeënvijftig geschilderde gezichten vertegenwoordigen zij die weigeren te worden verborgen, en die voortleven in de hoofden van degenen die onophoudelijk naar hen blijven vragen en hun verhaal keer op keer doorgeven.

    Las Familias de Acapulco en Busca de sus Desaparecidos hebben besloten om hun werk aan El mural de la esperanza voorlopig stop te zetten. Toch is er volgens Emma Mora geen gebrek aan plannen voor de toekomst. Onlangs werd ze benaderd door iemand die een plek aanbood om een nieuwe muurschildering op te tuigen. Dat gaan ze doen en deze keer verwacht Emma dat er nog veel meer gezichten op zullen passen. In december 2021 stelde de burgemeester van de stad Acapulco, Brenda Hernández Marino, aan de gemeenteraad voor om een antimonument op te richten voor degenen die vermist worden uit de gemeente. En inmiddels herbergt het lokale Papagayo-park El Arbol del recuerdo y la memoria (een herinneringsboom). Dit is een voorbeeld van een plek die de families van de verdwenen personen zich openlijk hebben toegeëigend.

    Herinneringsboom
    De herinneringsboom in het Papagayopark in Acapulco. – © IDHEAS

    Emma Mora vertelt dit alles terwijl ze op bed ligt. Ze is inmiddels geïmmobiliseerd door chronische pijn haar benen. Ze wijt haar blessure aan de vele jaren die ze met zoeken heeft doorgebracht. Toch is ze volgens zichzelf altijd nog beter af dan de moeders en vaders die zijn overleden zonder hun kinderen terug te vinden. Ook dat knaagt aan haar. Ook voor hen willen Emma en haar collega’s hun werk niet opgeven. ‘De herinnering moet levend blijven,’ zegt ze. ‘Daarom gaan we voor de nieuwe muurschildering en het monument in Acapulco. Of de autoriteiten het nu willen weten of niet, wij blijven ons laten gelden, net zoals de Ayotzinapa normalistas [dit is een referentie naar de verdwijning in 2014 van vierenveertig studenten van het Ayotzinapa-college in de stad Iguala in Guerrero waarvan een aantal vermoord is teruggevonden]. We moeten eenvoudigweg in actie blijven om het collectieve geheugen aan al deze verdwijningen in leven te houden.’

    Van de vuile oorlog tot nu

    In 2022 kwam de Colombiaanse Yolvi Lena op uitnodiging van de ngo IDHEAS naar Mexico om haar ervaringen te delen met de moeders van het Colectivo de Madres Igualtecas (collectief van moeders uit Iguala), een groep uit Iguala in Guerrero met dezelfde doelstelling. De Colombiaanse deelde haar ervaringen met het werken met de slachtoffers van het gewapende conflict in haar land en organiseerde bijeenkomsten waarop ze vertelde over de slachtoffers die zij interviewde in Colombiaanse gemeenschappen. Yolvi Lena legt uit waarom ze werkt voor de Colombiaanse Waarheidscommissie. Natuurlijk om te streven naar gerechtigheid en om ervoor te zorgen dat gebeurtenissen zich niet herhalen, maar ‘het verhaal van een verdwijning begint meestal alledaags. Ik sprak bijvoorbeeld een vrouw uit een Afro-Colombiaanse gemeenschap die vertelde dat het begon op de dag dat haar man hun huis verliet. Ze namen afscheid en met een alledaagse groet: ‘tot later, fijne dag’. En hij kwam nooit meer terug. Vrouwen zoals zij zijn nog steeds op zoek,’ vertelt Yolvi Lena. En dat is de reden waarom slachtoffers getuigen voor de Waarheidscommissie, omdat alleen op die manier de collectieve herinnering ontstaat die helpt de pijn om te zetten naar actie.

    Yolvi Lena benadrukt de cruciale rol die de collectieven in de regio hebben, die er ook aan bijdraagt dat de mensenrechtenschendingen stoppen. Al behoren ze niet tot het verleden. Want ondanks deze initiatieven van burgers, stapelen de verborgen waarheden zich nog altijd op en vult het collectieve geheugen zich steeds opnieuw met de verse verdwijningen, die zich nog altijd blijven voordoen.

    Het nationale register van vermiste personen houdt de gegevens over Guerrero’s lange geschiedenis van verdwijningen bij. Het bijhouden hiervan begon in 1967 en het register omvat volgens een recente rapportage vandaag de dag in totaal 5565 vermiste personen in de Mexicaanse deelstaat. Het kantoor van de speciale aanklager voor Sociale en Politieke bewegingen in het verleden (FEMOSPP), kan worden geraadpleegd via het Amerikaanse U.S. National Security Archive. Die instantie begon op 1 mei 1968 met het verzamelen van data. Daar is ook de allereerste verdwijning in Mexico geregistreerd. Dat was Santiago García, die lid was van Asociación Cívica Nacional Revolucionaria, één van de toonaangevende guerrillabewegingen in Guerrero destijds. Zijn verdwijning vond plaats gebeurde tijdens de periode waarin Lucio Cabañas en Genaro Vázquez met politieke bijeenkomsten en activisme protesteerden tegen onteigening, guerrillaoorlogvoering en vooral de onderdrukkende represailles van het bestuur van Guerrero en de regering Mexicaanse staat. Tijdens Mexico’s Vuile Oorlog zaten achter minstens negentig verdwijningen politieagenten of militaire regeringsfunctionarissen en was sprake van betrokkenheid van de Mexicaanse veiligheidstroepen (RNPDNO). In die jaren verdwenen in totaal 537 mensen (FEMOSPP) in de staat Guerrero; 205 alleen in de stad Atoyac, destijds een belangrijke basis van de guerrilla. 

    Terwijl de opeenvolgende regeringen naar buiten toe het bestaan van de interne oorlog ontkenden, vonden sinds 1967 slachtpartijen plaats

    Deze cijfers zijn inmiddels mijlenver verwijderd van het duizelingwekkende aantal van meer dan honderdduizend Mexicanen die anno 2022 vermist zijn. Het aantal is enorm toegenomen sinds de voormalige president Felipe Calderón Hinojosa de oorlog van het land tegen de drugshandel lanceerde.

    Madres 1
    Leden van Colectivo de Madres Igualtecas. – © IDHEAS

    De afgelopen jaren staken de opeenvolgende Mexicaanse machthebbers veel energie in het neerzetten van een beeld van vooruitgang, dat begon al tijdens de Olympische Spelen van 1968. Toen in een groot deel van Latijns-Amerika landen leden onder de regeringen van repressieve rechtse militaire dictaturen, presenteerden de regeringen van Adolfo López Matos, Gustavo Díaz Ordaz, Luis Echeverría Álvarez, José López Portillo, Miguel de la Madrid en Carlos Salinas de Gotari zichzelf als toppunt van democratie, vrede en ontwikkeling. Terwijl de opeenvolgende regeringen naar buiten toe het bestaan van de interne oorlog ontkenden, vonden sinds 1967 slachtpartijen plaats, zoals die van Atoyac in Jalisco, waar het protest van de sociale beweging in bloed werd gesmoord. Deze opstand tegen onderdrukking werd alleen maar met meer onderdrukking beantwoordt.

    Volgens professor María Teresa Flores Solana, een wetenschapper die zich inzet voor onderzoek naar de gepleegde misdaden, is dat een van de grote problemen: ‘zodra een land zichzelf begint af te schilderen als een democratische staat, verschaft het zich als het ware vrijstelling van verantwoording voor eerdere misdaden’. Om beter te begrijpen wat er tijdens de Mexicaanse Vuile Oorlog is gebeurd, onderzocht ze het werk van de collectieven in het land. Ze publiceerde over het werk van ¡Eureka! en H.IJ.O.S. México, gevestigde organisaties die gerechtigheid eisen voor verdwenen Mexicanen. Hun recentste wapenfeit is de oprichting van de Commissie voor Toegang tot Waarheid en Rechtvaardigheid voor Ernstige Mensenrechtenschendingen tijdens de Vuile Oorlog. Deze Waarheidscommissie richt zich op het berechten van de verantwoordelijken, het realiseren van het recht op waarheid en herinnering en zet zich in voor herstelbetalingen.

    Herinneringsquilt

    Soms overvalt de herinnering de slachtoffers onverhoeds. ‘Ik kan er niet over praten. Het is te pijnlijk,’ roept Antonia uit, terwijl ze in handen een lap stof heeft met de namen van haar twee zonen en haar man. Ze wordt omringd door lotgenoten, die haar aankijken, terwijl ze hun eigen stukje stof vasthebben. Elk van de deelnemers aan de bijeenkomst met Yolvi Lena vertelt iets over hun vermiste familielid, of ze schrijven hun namen op. Samen maken ze een grote quilt van alle meegebrachte lapjes. Het is een van de activiteiten die in Guerrero worden georganiseerd, waarbij de Colombiaanse Yolvi Lena meehelpt. Ze luistert aandachtig naar elke getuigenis.

    Quilt 1
    © IDHEAS

    Tijdens deze door IDHEAS geïnitieerde bijeenkomsten kwamen de leden van het collectief Colectivo de Madres Igualtecas bij elkaar. Ze aten samen, lachten en huilden. Ze hielpen elkaar met vertellen. Wat de een niet precies wist, kon de ander aanvullen. Zoals het verhaal van Jovita over hoe een officier van het ministerieel politiepersoneel haar 10.000 Mexicaanse peso’s probeerde af te troggelen, om alleen maar een onderzoek op te starten. Of de getuigenis van Esperanza, die vertelde hoe functionarissen van politie en leger haar zoon en een andere jongen afvoerden. ’Geloof me als ik zeg dat ik oneindig dankbaar ben dat ik dit moment samen met jullie kan doorbrengen,’ zegt Sandra Luz, moeder van Ivette Melissa Flores Román, die sinds 19 oktober 2012 vermist is. Haar moeder is inmiddels de vertegenwoordigster van het Colectivo de Madres Igualtecas. Dit zijn voor haar momenten waarop de slachtoffers zich verenigd voelen en verlichting vinden voor hun verdriet. ’Al is het maar een beetje,’ voegt ze eraan toe.

    ‘Het is voor mij niet gezond om stil te blijven zitten en ieder jaar opnieuw geconfronteerd te worden met de datum van de verdwijning van mijn dochter’

    Terwijl de moeders zich concentreren op de activiteiten met Yolvi Lena, krijgt Sandra Luz het ene telefoontje na het andere. Ze staat telkens op om ze buiten gehoorsafstand allemaal te beantwoorden. Daarna keert ze weer terug naar haar stoel. Ze geeft anderen suggesties over hoe ze verder kunnen komen met hun zaak. Dan komt er weer een telefoontje binnen en ze weer staat ze op. Over een paar dagen keert Sandra Luz terug naar de velden om ze af te graven op zoek naar lijken. ‘Het is voor mij niet gezond om stil te blijven zitten en ieder jaar opnieuw geconfronteerd te worden met de datum van de verdwijning van mijn dochter,’ legt ze uit. ’De pijn is te groot. En ik heb er geen controle over. Kijk,’ zegt Sandra Luz en ze steekt haar handen uit. Ze toont haar vingernagels. Ze zijn bijna tot aan de wortel afgebeten. Nu, bijna tien jaar na de verdwijning van Ivette heeft haar moeder het tegengif gevonden voor nagelbijten. Telkens wanneer ze het gevoel heeft dat een depressie de kop opsteekt, pakt Sandra Luz de doos met nagelkits waarmee haar dochter vroeger werkte. Ze laat ze zien: tien sets van tien nagels, vijf nagels per hand, één set voor elk jaar dat ze haar dochter niet heeft gezien. Ze bergt de nagelsets weer netjes op. ’Tot de volgende keer dat ik ze misschien nodig heb.’

    Een bijeenkomst als deze toont hoe een collectief geheugen wordt gemaakt: zeker ook door het vertellen van de verhalen van alledag, door het beschrijven van de personen zoals ze waren vóór hun verdwijning: wat ze graag aten, hun favoriete sneakers, hun zorgen op het werk, de muziek waarnaar ze luisterden als het tegenzat, hun persoonlijke mantra’s om angsten te bezweren. Door bijeenkomsten als deze worden de verdwenen mensen tot leven gewekt, terwijl de voortgaande zoektocht een doorleefde realiteit wordt.

    Om het eerste decennium sinds de verdwijning van Ivette te markeren, hoopt Sandra Luz een gedenkplaat te kunnen oprichten in Iguala. Hoewel ze niet van plan is het snel op te geven, weet ze dat er een dag komt dat ze niet langer de kracht zal vinden om de strijd voort te zetten. Haar jarenlange zoektocht heeft haar ook tot doelwit gemaakt van constante doodsbedreigingen, tot het punt waarop ze uit angst voor haar leven haar huis moest ontvluchten. Ook het zoeken naar resten van verdwenen personen op heuvels en velden is een aanslag op haar eigen lichaam geworden. Toch blijft ze doorgaan. Een paar dagen na de bijeenkomsten met de Colombiaanse Yolvi Lena vertrekt ze weer, naar een expeditie in de velden. Sandra Luz zegt dat het ook voorkomt dat mensen direct contact met haar zoeken nadat een familielid is verdwenen. Ondanks dat het haar iedere keer naar de keel grijpt, onderneemt ze direct actie. Ze heeft het geluk geproefd om mensen op tijd terug te kunnen brengen naar hun dierbaren. Dat is waarom ze deze rol op zich neemt. Ze wil de erfenis nalaten en bewijzen dat de inspanningen van de collectieven niet voor niets zijn. Elke keer dat ze zich inzet voor iets dat haar mogelijk zelf in gevaar brengt, praat Sandra Luz inwendig tegen haar dochter: ‘Jij bent mijn oogappel, mijn drive, de reden dat ik dit alles doe.’

    Hoe herinner jij jouw vermiste dierbare?

    Ivette Melissa Flores Román

    ‘Ze is geboren op 5 januari, dus we vierden Día de Reyes (Drie Koningen) altijd tegelijk met haar verjaardag. Tot op heden maak ik op 5 januari een koningstaart voor tijdens het familiediner. We houden een stoel vrij voor haar, bewaren voor haar een stukje van de taart en we doen alsof Ivette erbij is.’

    ‘En ik weet niet waar ik die zou kunnen krijgen, maar ik zou graag een kartonnen afbeelding van haar willen hebben. Van haar silhouet, met haar foto. Dan zou ik die neerzetten, in plaats van haar lege stoel.’

    ‘Ik heb op allerlei manieren contact met mijn dochter. Wanneer ik bijvoorbeeld met mijn kleinkinderen ben. Dan pak ik soms de kleren van mijn dochter en vraag aan mijn kleindochter om ze aan te doen. Al zijn er ook momenten dat ik dat liever niet wil, omdat het overweldigend is. Dan zie ik haar te veel voor me.’

    ’En ja, haar kunstnagels. Daar grijp ik naar als ik het te kwaad krijg. En weer zou willen nagelbijten. Dan vul ik mijn tafel met al haar nagels. Paar na paar. Het is een oefening die ik voor mezelf heb bedacht en waar ik me aan houd.’

    –Sandra Luz Román, moeder van Ivette Melissa Flores Román. Colectivo de Madres Igualtecas.

    Afbeelding1 3
    Sandra Luz Román met een foto van haar dochter Ivette Melissa Flores Román. – © IDHEAS

    Julio Alberto Salgado Juárez

    ‘Ik herinner me de momenten waarop hij tegen me zei: “Dit moeten we doen!” Dat zijn dingen ik nog steeds doe. Zodra ik eraan denk, zeg ik tegen mezelf: “Ik ga dit doen, omdat mijn zoon het leuk vond.” Ik doe altijd dingen die hij graag deed.’

    ‘Als ik tegen mijn andere zoon zeg: “Kijk, papi [koosnaampje], je broer was hier dol op,” zal hij ook zeggen: “O ja, mama. Laten we dat doen.” Als ik tegen hem zeg: “Je broer tekende graag.” Dan zegt hij: “Nou, dan gaan wij tekenen.” Hij tekent mij, en ik hem. En daarna tekenen we allebei zijn broer, mijn zoon.’

    ‘Ook over eten vraagt mijn zoon: “Mam, weet je nog of Julio dit lekker vond? Zou je het voor me willen maken?” Dat doe ik dan.’

    ‘Ik blijf alles herhalen wat mijn zoon graag deed. Julio vond bijvoorbeeld dat ik zijn jongere broertje moest vragen hoe zijn dag was op school, wat hij had uitgespookt. En nu zit die andere zoon op de universiteit. Nog steeds, als hij thuiskomt, zal ik het hem vragen: “Wat heb je uitgespookt, papi? Hoe was je dag?” En hij vertelt dan over zijn opleiding voedingsleer, de bomen die hij plant en de kaas die hij leert maken.’ 

    ‘Ik zal mijn zoon nooit vergeten. Ik zal mijn zoon altijd herinneren, in alles waar hij van hield.’

    –Clotilde Juárez Adame, Moeder van Julio Alberto Salgado Juárez. Colectivo de Madres Igualtecas. 

    Dit artikel kwam mede tot stand dankzij financiering van de Europese Unie.

    Lees ook:

  • Mexico: families vermiste mijnwerkers moeten nog 6 tot 11 maanden wachten

    Mexico: families vermiste mijnwerkers moeten nog 6 tot 11 maanden wachten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Cannabisgebruik nog nooit zo hoog geweest onder jonge Amerikanen

    » Californië verbiedt verkoop benzineauto’s per 2035

    In Coahuila zijn tien mijnwerkers sinds 3 augustus vermist

    De Mexicaanse autoriteiten hebben de families donderdag meegedeeld dat het zes tot elf maanden zal duren om de mijnwerkers terug te vinden die sinds 3 augustus vermist zijn in drie overstroomde kolenmijnen in de noordoostelijke deelstaat Coahuila. ‘Een vertraging die het beetje hoop dat de nabestaanden van de slachtoffers nog hadden, vernietigt’, schrijft El País.

    ‘Ze denken dat niemand levend terug zal keren.’ De overstroming van de mijn vond plaats tijdens graafwerkzaamheden. Vijf mijnwerkers wisten zichzelf te bevrijden, maar tien worden er nog vermist.

    Lees ook:

  • Mexicaanse justitie doet onderzoek naar voormalig president Peña Nieto

    Mexicaanse justitie doet onderzoek naar voormalig president Peña Nieto

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bibliotheken Oklahoma verboden om informatie over abortus te verstrekken

    » Oorlog in Jemen: wapenstilstand verlengd met twee maanden

    Peña Nieto mogelijk betrokken bij witwassen en corruptie

    Het Mexicaanse Openbaar Ministerie heeft dinsdag aangekondigd dat het een onderzoek instelt naar voormalig president Enrique Peña Nieto ‘wegens vermogensdelicten, witwassen van geld en corruptie’, meldt El Universal. In het bijzonder zal het OM onderzoek doen naar mogelijke misdrijven waarbij de Spaanse bouwgigant OHL betrokken is.

    De aankondiging komt bijna een maand na een rapport van de financiële inlichtingeneenheid van het ministerie van Financiën, waaruit bleek dat de voormalige president (2012-2018), die momenteel in Madrid verblijft, meer dan 1 miljoen dollar had ontvangen via illegale overmakingen. Peña Nieto ontkent elke illegale activiteit.

    Lees ook:

  • Dit strand in Mexico is een lhbtq-paradijs. Maar blijft dat zo?

    Dit strand in Mexico is een lhbtq-paradijs. Maar blijft dat zo?

    Het stadje Zipolite is een oase voor de homoseksuele gemeenschap in Mexico geworden. Maar nu de populariteit toeneemt, vrezen sommigen dat het vrije karakter van de stad wordt aangetast.

    In dit idyllische strandplaatsje aan de Mexicaanse Pacifische kust vindt elke dag wanneer de zon richting de oceaan begint te zakken een stille parade plaats. Groepjes mensen, veelal homoseksuele mannen waarvan velen naakt, slenteren over het strand naar een hoge rotspunt.

    Ze beklimmen een wenteltrap, klauteren over de woeste klif en dalen af naar een verborgen baai die bekend staat als Playa del Amor, oftewel strand van de liefde. Terwijl de zon een oranje bol wordt en de lucht lila kleurt, worden de vele naakte lichamen, zwart en brons, mollig en gebeeldhouwd, in goud gedoopt. Als de zon uiteindelijk de horizon raakt, barst de menigte los in een applaus.

    ‘De eerste keer dat ik Playa del Amor bij zonsondergang zag, moest ik bijna huilen’, zegt Roberto Jerr (32), die al vijf jaar in Zipolite komt. ‘Het is een plek waar je heel vrij kunt zijn.’

    Vissersdorpje

    Het voormalige vissersdorpje veranderde in een oord voor hippies en is sinds tientallen jaren een oase voor de queergemeenschap, die wordt aangetrokken door de gouden stranden, de vrijgevochten sfeer en het nudisme, waarin alle soorten lichamen verwelkomd worden.

    Maar door de groeiende populariteit en de komst van steeds meer homo’s en hetero’s, begint het stadje te veranderen: buitenlanders pikken land in, er komen steeds meer hotels, het strand wordt drukker en veel bewoners en bezoekers vrezen dat wat Zipolite ooit zo magisch maakte, voorgoed verloren zal gaan.

    ‘Iedereen zou een plek moeten hebben waar je je op je gemak voelt, en vrij bent, zoals Zipolite,’ zegt Jerr, die homoseksueel is. ‘Maar aan de andere kant is het massatoerisme heel belastend voor de locatie.’

    In februari koos Zipolite de eerste openlijke homoseksueel tot voorzitter van de gemeenteraad

    Zipolite, ooit een gemeenschap van boeren en vissers, is sinds sinds 1970 een populaire bestemming voor Europese hippies en backpackers. Velen van hen trokken naar de stranden van de staat Oaxaca vanwege het uitzonderlijk goede zicht op een zonsverduistering. Het hippietoerisme bracht een bohemienachtige sfeer met zich mee – zo vind je er een van de weinige naaktstranden van Mexico. Deze trok ook homo’s aan, die door de meeste inwoners verwelkomd werden. In februari koos Zipolite de eerste openlijke homoseksueel tot voorzitter van de gemeenteraad.

    Buiten de grote steden in Mexico heersen vooral conservatieve katholieke normen en waarden, en de tolerante houding in Zipolite is uitzonderlijk. Ondanks het feit dat het homohuwelijk in meer dan de helft van het land is gelegaliseerd, komt homofoob en transfoob geweld in Mexico veel voor. Tussen 2016 en 2020 werden in het land zo’n 440 lesbiennes, homo’s en transgenders vermoord, volgens Letra Ese, een belangenorganisatie uit Mexico-Stad.

    David Montes Bernal, 33, groeide op een paar uur afstand van Zipolite op in een conservatieve gemeenschap, waarin machismo en homofobie diep verankerd waren. Toen hij ongeveer negen jaar oud was, voerde de plaatselijke priester ‘praktisch een exorcisme‘ uit om de homoseksualiteit uit hem te verdrijven.

    ‘Toen realiseerde ik me dat het een vijandig oord was,’ zegt Bernal. In Zipolite heeft hij een plek gevonden waar hij comfortabel kan zijn met zijn seksualiteit en zich goed voelt over zijn lichaam. ‘Het gaf een hoopvol gevoel‘, vertelt Bernal over zijn eerste bezoek in 2014. ‘Eindelijk een plek waar we allemaal kunnen zijn wie we willen zijn.’

    Feestplek voor homo’s

    Naarmate het nieuws over deze openheid zich verspreidde, groeide de lhbtq-populatie van de stad explosief: de hoeveelheid homobars en hotels is flink toegenomen en overal hangen regenboogvlaggen.

    Maar hoe tolerant veel inwoners ook zijn, sommigen hebben het gevoel dat de identiteit van Zipolite wordt aangetast. Van de relaxte stad waar iedereen welkom is, van Mexicaanse gezinnen tot Canadese gepensioneerden, veranderde het plaatsje in een feestplek voor homo’s.

    Miguel Ángel Ziga Aragón, een inwoner die zelf homo is en zich ‘La Chavelona’ noemt, heeft de lokale economie zien opbloeien. Niet alleen vanwege het homotoerisme, maar ook door de toename van toerisme in het algemeen. Terwijl er vroeger vooral rustieke hutten en hangmatten langs het strand te vinden waren, is het toerisme in Zipolite ‘meer V.I.P.’ geworden, zoals hij het noemt. Suites aan het strand kosten nu 500 dollar per nacht.

    Deze groei weerspiegelt een trend in de hele staat Oaxaca: Van 2017 tot 2019 stegen de inkomsten van hotels met meer dan een derde tot bijna 240 miljoen dollar. In dezelfde periode groeide het aantal hotelgasten in de kustregio, waar ook Zipolite onder valt, met bijna 40 procent tot ongeveer 330.000 mensen, volgens cijfers van de overheid.

    Er wordt gebouwd op plekken waar eerst mangroves waren; fauna verdwijnt

    ‘Die verandering is goed voor de economie, maar niet zo goed voor de gemeenschap,’ aldus Ziga Aragón.

    Naast een identiteitscrisis vrezen velen ook voor een milieucrisis. Er wordt gebouwd op plekken waar eerst mangroves waren; fauna verdwijnt. Bewoners klagen over gebrek aan stromend water, dat zou kunnen toenemen als de huidige ontwikkelingen doorzetten. De meeste inwoners zijn het erover eens dat dit beter moet worden gereguleerd. Maar anderen zien de veranderingen als onvermijdelijk.

    ‘Het is de levenscyclus van elke toeristische plek’, zegt Elyel Aquino Méndez, die een reisbureau voor homo’s runt. ‘Je kunt er maar het best op inspringen.’

    Lucratieve vastgoedmarkt

    Anderen vrezen dat Zipolite dezelfde weg zal gaan als veel andere Mexicaanse badplaatsen die zijn uitgegroeid tot bloeiende resorts, zoals de populaire homobestemming Puerto Vallarta of, meer recentelijk, Tulum. Dat was ooit een bohemien paradijs, maar het het Caraïbische strand van Tulum is uitgegroeid tot een lucratieve vastgoedmarkt vol met luxehotels, beroemde influencers en, in toenemende mate, geweld.

    Pouria Farsani, 33, die in Stockholm woont, genoot bij zijn eerste bezoek aan Tulum, in 2018, van de combinatie van prachtige natuur en feesten. Maar toen hij er afgelopen september terugkwam, voelde het ‘als een door feestgangers gekoloniseerd deel van Mexico’.

    Farsani hoorde van Mexicaanse vrienden over Zipolite en bezocht de plek in januari 2021 voor de eerste keer. Hij was betoverd. ‘Andere homoplekken die ik ken zijn erg stereotiep’, zegt hij. ‘Maar hier komen mensen met uiteenlopende lichamen, leeftijden en sociaaleconomische achtergrond samen.’

    ‘In Europa schrikt mijn alopecia mensen af, hier val ik er alleen iets meer door op’

    Deze ‘lichaamspositiviteit’ is deels wat het naaktstrand in Zipolite speciaal maakt voor bezoekers, of ze nou homo of hetero zijn. Voor Farsani, die alopecia heeft, een aandoening die leidt tot haarverlies, was het een grote verademing. ‘Ik ben geen Ken-type,’ zegt hij. ‘Maar ik ben nu erg blij met mijn lichaam. In Europa schrikt mijn alopecia mensen af, hier val ik er alleen iets meer door op.’

    Terwijl de populariteit van Zipolite groeide, veranderde de gemoedelijke hippiesfeer. Bars zijn nu luider en restaurants worden chiquer. Ook het lhbtq-toerisme is aan het veranderen: het veramerikaniseert steeds meer en wordt minder divers.

    Ivanna Camarena, een trans vrouw, was vorig jaar zes maanden in Zipolite en ontmoette slechts een handvol andere transgenders. Over de mensen die ze tijdens haar eerste paar maanden op het strand zag zegt ze: ‘De lichamen waren zeer atletisch en zeer mannelijk.’ Ze herinnert zich dat ze naar een nudistenfeest ging waar bijna alleen maar homoseksuele mannen waren. ‘Toen ik daar aankwam was het van “Wow, wat doet een trans vrouw hier?” Ze vonden het maar raar.’

    Homogene kliekjes

    Een van de meest opvallende verschuivingen vond plaats op Playa del Amor, waar vroeger vreugdevuren werden ontstoken en gitaar werd gespeeld, terwijl je er nu lasers, dj’s en house vindt. Vroeger mengden mensen zich in verschillende sociale groepen, nu raakt het strand steeds meer opgedeeld in homogene kliekjes.

    Ook de seksscene is veranderd. Al tientallen jaren hadden bezoekers, waaronder ook heterostellen, in het donker seks op het strand. Maar de laatste jaren gaat het er brutaler aan toe. Dansfeesten gaan nu soms over in groepsseks in de schemering.

    ‘Elke keer wordt het weer hedonistischer, hedonistischer en nog hedonistisch,’ zegt Ignacio Rubio Carriquiriborde, hoogleraar sociologie aan de Nationale Autonome Universiteit van Mexico, die al jarenlang een studie maakt van Zipolite. ‘Inmiddels wordt er eigenlijk constant feest gevierd.’

    Veel inwoners voelen zich daar niet meer prettig bij en de gemeenteraad heeft onlangs ingestemd met een strandverbod vanaf 21.00 uur, om zo dergelijke activiteiten in te perken. ‘Je hebt vrijheid en je hebt losbandigheid,’ zegt Ziga Aragón. ‘Heb seks met wie je wilt, maar hou het privé.’

    ‘Iedereen is vrij om met zijn lichaam te doen wat hij wil, maar er is een groot gebrek aan milieubewustzijn’

    Anderen maken zich meer zorgen om het milieu. Miguel Ángel López Méndez runt een klein hotel in de buurt van Playa del Amor en vertelt dat feestvierders vaak een puinhoop achterlaten op het strand. Toen hij eens een duik in de baai nam, zag hij de condooms ‘als kwallen’ voorbijdrijven. ‘Iedereen is vrij om met zijn lichaam te doen wat hij wil’, zegt hij, ‘maar er is een groot gebrek aan milieubewustzijn.’

    Maar voor sommige homo’s is de open seksualiteit van Playa del Amor juist een deel van haar kracht. ‘Van jongs af aan worden je zoveel dingen verboden: “Wees zo niet”, “Zeg dit niet”, “Doe dat niet”,’ zegt Bernal, die in de nabijgelegen stad Puerto Angel woont. ‘Seks fungeert dan als een catharsis en is in staat veel los te maken.’

    Toch maakt ook Bernal zich zorgen over de toekomst van de stad, waar het toerisme inmiddels hoogtij viert, de natuurlijke hulpbronnen schaars zijn en zoveel buitenlanders onroerend goed kopen dat de grondprijs voor de plaatselijke bevolking grotendeels onbetaalbaar is geworden.

    ‘Uiteindelijk komt iedereen hierheen om iets te consumeren,’ zegt hij. ‘Of het nou om het strand gaat, je lichaam, een feest of de natuur.’

    Lees ook:

  • Mexico geschokt door moord op twee jezuïeten

    Mexico geschokt door moord op twee jezuïeten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië: Minister van BZ verlaat Vijfsterrenbeweging en begint nieuwe fractie

    » Koers Japanse yen zakt naar laagste punt in 24 jaar

    De lichamen zijn nog niet gevonden

    Maandag zijn twee jezuïtische priesters, Joaquín Mora en Javier Campos, doodgeschoten in hun kerk in Cerocahui, ongeveer 600 kilometer ten zuiden van de grens met de VS. Een andere man, die blijkbaar werd achtervolgd door een huurmoordenaar, had net in die kerk zijn toevlucht gezocht. ‘Een commando heeft de drie lichamen meegenomen’ en de jezuïetengemeenschap eist dat ‘de autoriteiten in actie komen om de lichamen van de geestelijken te vinden’, meldt El Universal. De schutter is naar verluidt geïdentificeerd.

    ‘De moord op mijn broeders is het zoveelste voorbeeld van de incompetentie van de regering’

    President Andrés Manuel López Obrador en de Senaat hebben de moorden officieel veroordeeld. Maar op sociale media stak een priester uit hetzelfde bisdom als de vermoorde geestelijken zijn woede jegens de politiek niet onder stoelen of banken: ‘Wij zijn overmand door verdriet, niet alleen om hen die vandaag zijn gestorven, maar om iedereen die is omgekomen als gevolg van een absurde en domme oorlog [tegen drugs]. De moord op mijn broeders Joaquín Mora en Javier Campos is het zoveelste voorbeeld van de incompetentie van de regering, van het onvermogen van degenen die gekozen zijn om ons te beschermen en die ons aan ons lot overlaten. Niet alleen degene die de trekker overhaalt, maar ook degenen die de macht hebben om deze barbaarse daad te stoppen en die liever niets doen, zijn medeplichtig,’ aldus pater Francisco Moriel Herrera.

    Lees ook:

  • Biden belooft economische hulp en ‘ambitieuze acties’ voor Latijns-Amerika

    Biden belooft economische hulp en ‘ambitieuze acties’ voor Latijns-Amerika

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Oekraïens graan: Turks voorstel stuit op bezwaren van Kyiv en Moskou

    » VS: wegwerpplastic vanaf 2032 verboden

    Veel afwezigheid op topconferentie van de VS

    Joe Biden, de president van de Verenigde Staten, heeft op de top van Amerikaanse Staten een voorstel aangekondigd voor een nieuw economisch partnerschap met Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, bedoeld om de groeiende invloed van China tegen te gaan, bericht Al Jazeera.

    Als gastheer van de regionale top in Los Angeles probeerde Biden de verzamelde leiders te verzekeren van de inzet van zijn regering voor de regio, ondanks de aanwezige bezorgdheid dat de VS soms nog steeds proberen hun armere zuidelijke buren de wet voor te schrijven.

    De Mexicaanse president en verscheidene andere leiders bleven uit protest weg

    Op de top ontstond onenigheid over de gastenlijst, schrijft Al Jazeera. Het aantal aanwezige staatshoofden en regeringsleiders werd teruggebracht tot eenentwintig nadat Biden Cuba, Venezuela en Nicaragua had uitgesloten, wat de Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador en verscheidene andere leiders ertoe aanzette om uit protest weg te blijven.

    De Amerikaanse regering blijft er echter bij dat de top ondanks de afwezigheid van een aantal belangrijke leiders een succes kan worden. ‘Omdat wij democratieën zijn, bespreken wij onze meningsverschillen met wederzijds respect en dialoog,’ aldus Biden. Hij beloofde dat de bijeenkomst gepaard zou gaan met ‘gedurfde ideeën, ambitieuze acties’ die ‘onze burgers zullen laten zien hoe groot het vermogen van democratieën is om het leven voor iedereen beter te maken’.

    Lees ook:

  • ‘De hoop dat we na de pandemie betere mensen zouden worden, is verdampt’

    ‘De hoop dat we na de pandemie betere mensen zouden worden, is verdampt’

    De Mexicaanse arts en schrijver Arnoldo Kraus reflecteert op het wereldwijde verlangen naar het einde van de pandemie en de opgekropte frustratie van de afgelopen twee jaar.

    Arnoldo Kraus (71) is internist, schrijver en oprichter van het Colegio de Bioética (College voor Bio-ethiek). In 2020 publiceerde hij Bitácora de mi pandemia (Logboek van mijn pandemie) en onlangs stelde hij de bundel Suicidio (Zelfmoord) samen, met essays van twintig auteurs. Kraus, die als docent is verbonden aan de medische faculteit van de Universidad Nacional Autónoma de México, vertelt hoe hij zich tijdens de eerste periode van de pandemie vastklampte aan een gevoel van optimisme, maar dat ‘die hoop verdampte’ naarmate de maanden verstreken. Kraus heeft geen WhatsApp, geen Facebook en geen Twitter. Hij zegt dat hij het redt met zijn oude mobieltje, want hij praat liever met zijn patiënten dan dat hij zijn tijd verdoet met het sturen van berichtjes. 

    In zijn behandelkamer neemt de arts dan ook de vaste telefoon van de haak om precies dat te doen: praten. Praten over wat het coronavirus ons heeft ontnomen, over het wijdverbreide verlangen een punt achter deze pandemie te zetten en de keerzijde, de wijdverbreide, opgekropte frustratie van de afgelopen twee jaar. ‘Als scholen daartoe de mogelijkheden hebben, moeten ze gaan lesgeven over corona en de impact die het virus wereldwijd heeft gehad,’ aldus Kraus. 

    Op de dag dat staatssecretaris Hugo López-Gatell zei dat de piek van de vierde golf voorbij was, werden er in Mexico meer dan achthonderd coronadoden gemeld, het hoogste aantal sinds september. Wat zegt dat over de stand van de pandemie in Mexico? 

    ‘Hier hebben we een serieus probleem te pakken: geloven we de regeringscijfers met betrekking tot het aantal doden, de besmettingen en de ziekenhuisopnames? Persoonlijk geloof ik de regering niet. Veelvuldig zie ik dat wat López-Gatell zegt niet strookt met hoe ik erover denk en wat ik hoor van mijn collega’s. Tot voor kort sprak men bijvoorbeeld in de Verenigde Staten over om en nabij de miljoen besmettingen per dag, in een land met 330 miljoen inwoners. In Mexico werd gesproken van dertig- tot veertigduizend positieve testuitslagen, op een bevolking van 120 miljoen mensen. Er is dus een enorm verschil tussen het aantal positieve testen in de VS en dat in Mexico. Zulke dingen bevreemden ons, we voelen ons er ongemakkelijk bij.

    De werkelijkheid is dat we het pandemieprobleem nog niet de baas zijn. Nagenoeg geen enkel land is dat. Alle landen melden grote aantallen positieve testuitslagen. Er bestaat dus een kloof tussen de mensen die oprecht en met een zekere mate van fanatisme de regeringscijfers geloven en de mensen die daar vraagtekens bij zetten.’

    Wanneer vertrouwde u de officiële cijfers niet langer? 

    ‘Mijn wantrouwen was er nagenoeg vanaf het begin. Bijvoorbeeld toen ik zag dat de president bij officiële gelegenheden geen mondkapje droeg. Toen López-Gatell op persconferenties verzekerde dat er geen reden was tot paniek, maar dat daar wel degelijk sprake van was bij de bevolking. Toen ik de hoeveelheid coronadoden in andere landen vergeleek met wat er hier werd gerapporteerd en gezegd. 

    De regering ontkent glashard. Ik spreek veel infectiedeskundigen en epidemiologen uit de hoofdstad en andere delen van het land, en de informatie die de regering over de epidemie geeft strookt niet met wat ik van collega’s hoor. Er zijn veel mensen thuis gestorven uit armoede, omdat er niet voldoende ziekenhuiscapaciteit was of omdat ze de ziekenhuizen niet vertrouwden. Een groot deel van die gevallen zien we niet terug in de officiële cijfers. In vergelijking met een eerder stadium van de pandemie is het aantal sterfgevallen het afgelopen anderhalf jaar enorm gestegen.’

    Waarin is de regering in deze gezondheidscrisis vooral tekortgeschoten?

    ‘Het belangrijkste is dat ze de waarheid voor zich hebben gehouden, ze hebben de bevolking niet verteld dat we te maken hebben met een ernstig probleem waar we nog geen oplossingen voor hebben, en niet alleen niet in Mexico, maar nergens ter wereld. 

    Ik ben van mening dat de link tussen armoede en ziekte het grootste probleem is. Die link is giftig en dodelijk. Bijna de helft van de Mexicaanse bevolking is arm tot zeer arm en verschillende studies laten zien dat de meeste doden arm waren. Ik vind dat de regering dat moet erkennen. 

    Veel mensen overlijden doordat er geen plek is waar ze naartoe kunnen; de reguliere ziekenhuizen houden hun deuren gesloten en voor privéklinieken hebben ze het geld niet. Ik zeg dus niet dat er betere gezondheidszorg wordt geleverd in privéklinieken, wat ik zeg is dat de reguliere ziekenhuizen dan weer wel en dan weer niet overbezet waren. Ook ontkenden bepaalde delen van de bevolking de pandemie, waardoor ze pas naar een ziekenhuis gingen als ze al vergevorderde symptomen hadden.’

    Wat ging er goed?

    ‘Wat goed ging is het vaccinatieprogramma, en het aantal vaccinaties stijgt nog steeds. Een groot deel van de bevolking is gevaccineerd en ik wil graag geloven dat de overheid in alles rond het vaccinatiebeleid juist heeft gehandeld. Nog een positief punt is dat mensen zich bewuster zijn geworden van het gebruik van mondkapjes; ze worden hier meer gebruikt dan in diverse Europese landen en de Verenigde Staten, althans dat is wat ik zie. 

    Maar die goede maatregel verdampt als veel van onze hoogwaardigheidsbekleders geen mondkapje dragen, zelfs de president niet. López Obrador wordt door veel mensen bewonderd, en doorgaans imiteer je degene die je bewondert: dus als de president er geen draagt, waarom zou ik er dan wel een dragen? Er is een disbalans tussen de ingrijpende maatregelen en de toespraken van de president, ze weerspiegelen de werkelijkheid niet, noch wat door wetenschappers is aangetoond.’

    Vindt u het juist dat men López-Gatell wil vervolgen voor dood door nalatigheid? 

    ‘Al vanaf het begin bestonden er grote twijfels over López-Gatell. Als je de laatste vijfhonderd artikelen bestudeert die over zijn beleid zijn geschreven, dan zie je dat hij er enorm van langs krijgt. Dat gezegd hebbende, ik vind het niet goed dat mensen een rechtszaak tegen hem willen aanspannen. Wat hij gedaan heeft is fout, maar ik geloof niet dat hij alleen verantwoordelijk is voor het aantal coronadoden en -besmettingen. 

    Feit is dat de regering bij haar aantreden te maken kreeg met een gezondheidszorgsysteem dat de afgelopen jaren flinke butsen had opgelopen. De gezondheidszorg in Mexico is niet iets om trots op te zijn. Het was een krakkemikkig systeem, al was de ziekenfondsverzekering duizendmaal beter dan wat er nu voor in de plaats is gekomen. De verantwoordelijkheid kun je niet afschuiven op deze regering, die er nu drie jaar zit; de laatste twintig, dertig, ja zelfs veertig jaar heeft de bevolking niet kunnen rekenen op een goede gezondheidszorg. Vergeet niet dat López Obrador in het begin beloofde dat we net zo’n gezondheidszorg zouden krijgen als in Denemarken en Zweden. Zoiets was geweldig geweest en ik had een diepe buiging gemaakt als dat was gebeurd, maar het is niet gebeurd. Laten we niet alles afschuiven op de pandemie, we moeten ons ook verdiepen in de fouten die regeringen hebben gemaakt.’

    Hoe kan het dat we bij elke mijlpaal – de vaccinaties, omikron – denken dat het einde van de pandemie in zicht is? 

    ‘Velen zullen het niet met me eens zijn, maar ik denk dat hoe meer we over het virus weten, hoe minder we eigenlijk weten; dat zie je aan omikron. Toen we dachten dat we al een eind op weg waren, waren daar de deltavariant en andere varianten. De komst van vaccins bracht ons hoop, ze zijn onmiskenbaar zeer effectief, enkele bieden bescherming van wel 90 procent. Tegelijk kreeg je groepen antivaxers, en dat heeft ons geen goed gedaan. En dan zijn er nog landen in Afrika en andere regio’s waar slechts 10 procent van de bevolking is gevaccineerd, terwijl andere landen een vaccinatiegraad van 70 procent hebben. 

    De hele wereld verlangt naar het einde van deze pandemie, maar dat einde is nog niet in zicht. We hebben een medicijn nodig dat het virus kan bestrijden, zoals tegen griep. Er is goede hoop, maar we staan nog met lege handen. Als het zover is, is er reden voor optimisme. Maar ik denk dat deze pandemie evenals haar voorgangers van blijvende aard is. We zullen moeten leren leven met de gedachte dat we, net als van het influenzavirus, nooit verlost zullen raken van SARS-CoV-2. Er zijn pandemieën verdwenen, maar veel komen ook weer terug. Er worden bijvoorbeeld steeds meer gevallen van mazelen gemeld, wat voor een groot deel te wijten is aan antivaxers die hun ongevaccineerde kinderen naar school sturen.’

    Als je naar het verschil tussen arm en rijk kijkt: denkt u dat deze pandemie tot een ander beleid ten aanzien van dit probleem zal leiden of dat de ongelijkheid juist vergroot zal worden?

    ‘Ik zou graag willen aannemen dat de mens leert van zijn fouten. Ze zeggen dat de mens het enige zoogdier is dat zich tweemaal stoot aan dezelfde steen. Met alle kennis die we hebben vergaard zijn we volledig de mist in gegaan. We zijn er niet in geslaagd om kennis beter en eerlijker te verdelen. Kennis moet naar meer plekken worden gebracht, naar de arme groepen in de rijke landen, en naar de arme landen. 

    De link tussen armoede en ziekte is het grootste probleem

    De Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds schermen trots met de grote stappen die zijn gemaakt in de armoedebestrijding. Hun juichende cijfers verbloemen de armoede, honger en vroegtijdige sterfte in bijvoorbeeld [de Mexicaanse deelstaten] Puebla en Chiapas, of in Guatemala. De cijfers zijn prachtig, maar ze kloppen niet met de werkelijkheid. Zolang medische en wetenschappelijke kennis niet beter en ethischer is verdeeld, moet je ongelijkheid en de buitensporige ambities van de machthebbers aan de orde stellen. 

    Ik kan dit illustreren met een anekdote: toen men erin was geslaagd een poliovaccin te maken vroeg een journalist aan Jonas Salk, de uitvinder, of hij patent op het vaccin ging aanvragen. Daarop reageerde Salk scherpzinnig met: “Kun je patent aanvragen op de zon?” Snapt u de ironie? Ik weet niet of de farmaceutische industrie als enige verantwoordelijk is voor de ongelijke distributie van het vaccin, maar ik denk wel dat ze een grote vinger in de pap heeft. Rijke landen zoals de Verenigde Staten en Israël hebben het al over een vierde vaccin. Als we niet iedereen laten profiteren van het vaccin, kunnen we nog wel eens voor nare verrassingen komen te staan.’

    Welk stempel heeft de pandemie gedrukt op onze mentale gezondheid? 

    ‘Volgens mij zijn verschillende groepen de dupe. Ik denk aan de pandemie-eenzaamheid bij ouderen die in hun huizen werden weggestopt en wier kwaliteit van leven enorm kelderde, vooral bij ouderen “die veel zorg nodig hadden”. Die moesten blijven zitten waar ze zaten, mochten niet naar buiten, werden opgesloten. Dat heeft een geleid tot een toename van het aantal depressies. 

    Ik denk ook aan kinderen en jongeren. Kinderen van een jaar of twee, drie, in gezinnen met voldoende financiële middelen om thuis te kunnen blijven, denken dat op het gezicht van mensen die ze buiten zien per definitie een mondkapje hoort. Die kinderen denken dat dat normaal is. Ze hebben nauwelijks sociale contacten en komen de deur bijna niet uit. Er is een andere maatschappij aan het ontstaan. Kinderen die samen met hun ouders bij mij op consult komen, zijn ontdaan omdat ze andere mensen tegenkomen, ze zijn niet gewend om met anderen te spreken. Welke gevolgen zal dit hebben? Aan de twee uiteinden van het leven heb je de kinderen en de jongeren die zich anders tot het leven verhouden en de ouderen die steeds eenzamer en wanhopiger worden.’

    De nieuwsstroom over corona gaat maar door, maar het lijkt alsof we steeds minder willen spreken over de pandemie. Heeft de maatschappij een verzadigingspunt bereikt?

    ‘Inderdaad, we hebben er zo langzamerhand genoeg van. Ikzelf incluis. Er bestaat een verborgen conflict tussen politici en wetenschappers waar niet op de juiste manier mee wordt omgegaan: de taal van politici botst vaak met die van de wetenschappers. Ze begrijpen elkaar niet, waardoor het vertrouwen bij de bevolking slinkt en de onvrede groeit. De Britse schrijver en natuurkundige Charles Percy Snow sprak in de jaren vijftig in The Two Cultures al van een grote kloof tussen de exacte wetenschappen en de geesteswetenschappen, die oplossingen voor wereldvraagstukken in de weg zou zitten. Daar had hij volkomen gelijk in, maar ik zie momenteel dezelfde kloof tussen de politieke realiteit en de wetenschap.’

    Is het een voordeel of een nadeel om tijdens deze pandemie zorgverlener te zijn? 

    ‘Ik zou zeggen: geen van beide. Onlangs heb ik Bitácora de mi pandemia gepubliceerd. In de eerste maanden van de pandemie was ik vrij hoopvol. Halverwege 2020 werd er gezegd dat de luchtvervuiling afnam, dat de schildpadden weer terugkeerden naar de stranden, dat het water schoner was. We dachten dat de communicatie tussen mensen zou verbeteren, dat we van deze ervaring zouden leren, dat we toekomstige pandemieën zouden kunnen voorkomen. De goede hoop dat we betere mensen zouden worden is nu, twee jaar later, verdampt. 

    Ziektes bieden veel stof tot nadenken. Ik heb honderddertig of honderdveertig dagen van de pandemie zitten schrijven, er is me al gevraagd of ik een vervolg wil schrijven, maar dat ga ik niet doen, want ik denk dat er niet veel meer te zeggen valt. Waar we allemaal op hopen is dat de medicijnen hun werk zullen doen en dat we het einde van de pandemie bereiken, al zal dat niet het definitieve einde van de pandemie zijn.’

    Lees ook:

  • VS hebben avocado-import uit Mexico stopgezet

    VS hebben avocado-import uit Mexico stopgezet

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Onderzoek: klimaatclaims van ExxonMobil, Chevron, Shell en BP zijn greenwashing

    » Italiaanse politie legt beslag op bezit van maffiabroers ter waarde van 800 miljoen euro

    Import stopgezet na bedreigingen

    De VS hebben de import van avocado’s uit Mexico stopgezet. Het besluit komt aan als een klap voor de Mexicaanse economie want avocado’s zijn het derde belangrijkste exportproduct, schrijft El País.

    Mexico produceert ruim een derde van ’s werelds avocado’s en is mondiaal gezien de grootste producent. Van de export gaat 81 procent naar de VS, de belangrijkste handelspartner en de grootste markt ter wereld. De export naar de VS genereerde vorig jaar ruim 2,8 miljard dollar (2,47 miljard euro) en betekende 300.000 directe en indirecte banen. De import is stopgezet na bedreigingen van inspecteurs in de staat Michoacán, de belangrijkste producent en een gebied dat lijdt onder geweld van de georganiseerde misdaad.

    Lees ook:

  • Mexico wil ‘pauze’ in de betrekkingen met Spanje: ‘Wij willen niet bestolen worden’

    Mexico wil ‘pauze’ in de betrekkingen met Spanje: ‘Wij willen niet bestolen worden’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wordt espresso in Italië een luxe voor de rijken?

    » Directeur Greenpeace wordt klimaatgezant voor de Duitse regering

    Spanje verbaasd door oproep Mexicaanse president

    De Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador heeft woensdag opgeroepen tot ‘een pauze’ in de diplomatieke betrekkingen met Spanje. De oproep van de populistische regeringsleider hebben in Madrid tot verbijstering geleid. Mexico heeft geen formele stappen ondernomen en El Confidencial wijst erop dat ‘de tirades van López Obrador tegen Spanje aan de orde van de dag zijn’. Maar ‘hij is nooit zo ver gegaan als de suggestie van een mogelijk einde van de betrekkingen tussen de twee landen’, schrijft de Spaanse website.

    In 2019 eiste López Obrador al dat koning Felipe VI zijn verontschuldigingen zou aanbieden aan de inheemse volkeren van Mexico voor het misbruik tijdens de verovering. Nu opent hij opnieuw de aanval op de voormalige kolonisator. ‘Wij willen goede betrekkingen, maar wij willen niet bestolen worden’, aldus de president. De huidige relatie met de Spaanse bedrijven laat volgens hem te wensen over.

    Lees ook:

  • Fotodossier: Waarachtig Mexico in zwart-wit

    Fotodossier: Waarachtig Mexico in zwart-wit

    Het dagelijks leven en de zeden en gebruiken van de Mexicaanse bevolking legde Graciela Iturbide altijd vast met oog voor de waardigheid van haar onderwerp. Fondation Cartier mocht grasduinen in haar studio.

    Vanaf het begin gebruikte de Mexicaanse fotografe Graciela Iturbide (Mexico-Stad, 1942) monochrome film en vertrouwde zij uitsluitend op natuurlijk licht, een techniek die een betoverende rauwheid aan haar werk gaf. Zelf keek ze ook liever in zwart-wit, de wereld kwam haar zonder kleur ‘waarachtiger’ voor.


    Ontdekkingsreiziger Iturbide, leerling van landgenoot en zielsverwant Manuel Álvarez Bravo, heeft de diversiteit van haar geliefde land jarenlang met grote empathie in beeld gebracht. Exquise of wrang, voor haar lens krijgt alles een uitnodigende poëtische zachtheid. 

    Zapoteekse vrouw
    Zapoteekse vrouw in Tonalá, Oaxaca, 1974.

    Wat voor de willekeurige toerist wellicht onopgemerkt blijft, het onbekende Mexico, wordt door haar in het (natuurlijke) daglicht gezet. Hiermee zet Iturbide de sterke traditie voort van andere Mexicaanse kunstenaars en fotografen uit haar tijdperk.

    cactus
    Saguaro-cactus in de Sonorawoestijn, Mexico, 1979.

    De Fondation Cartier laat tweehonderd werken zien uit het archief van Graciela Iturbide die dateren van de jaren zeventig tot vandaag. Naast de meest iconische foto’s van het dagelijks leven en de mensen die zij in de loop der jaren aantrof, maakte Iturbide voor de gelegenheid ook een nieuwe kleurenserie. Met datzelfde oog. 

    Heliotropo 37, van 12 februari tot 29 mei, Fondation Cartier, Parijs

    fiets
    Moeder en zoon in de Sonorawoestijn, Mexico, 1979.
    Christina 1
    Cristina aan het fotograferen in Oost-Los Angeles, Verenigde Staten, 1986.
  • Vrouw van drugsbaas ‘El Chapo’ veroordeeld tot drie jaar gevangenis in VS

    Vrouw van drugsbaas ‘El Chapo’ veroordeeld tot drie jaar gevangenis in VS

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italiaans antivax-raadslid verwijst naar Joodse senator met Auschwitz-nummer

    » Steeds meer Japanse bedrijven verkopen hun vastgoed

    Emma Coronel Aispuro is veroordeeld voor internationale drugshandel

    Emma Coronel Aispuro is dinsdag door een Amerikaanse federale rechter veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor drie strafbare feiten die verband houden met internationale drugshandel en haar relatie met het Sinaloakartel, een criminele organisatie uit Mexico die werd geleid door haar man, Joaquín ‘El Chapo’ Guzmán, meldt de Mexicaanse krant El Universal.

    Tijdens de hoorzitting in Washington vroeg Coronel om vergeving. ‘Ik wil mijn oprechte spijt betuigen voor alle veroorzaakte schade.’ De jonge vrouw zei ook dat ze niet wilde dat haar dochters zonder beide ouders zouden opgroeien, aangezien haar echtgenoot een levenslange gevangenisstraf uitzit in een gevangenis in Colorado.

    Lees ook: