Tag: Rusland

  • Wereldbeeld: Odessa verwijdert Russischtalige borden

    Wereldbeeld: Odessa verwijdert Russischtalige borden

    De Oekraïense havenstad Odessa is zwaar getroffen door Russische raketaanvallen. Genoeg reden voor de gemeente om Russischtalige borden te verwijderen uit het straatbeeld.

    Na een Russische raketaanval op Odessa heeft de gemeente opdracht gegeven de Russische spelling van de namen van Odessa’s zustersteden op dit monument in de Oekraïense havenstad te ontmantelen.

    Na de Tweede Wereldoorlog zorgde de Neue Ostpolitik van Willy Brandt voor een versoepeling van de relaties met Oost-Europese communistische staten. Daar is weinig sprake meer van nu het Kremlin naar alle waarschijnlijkheid een landbrug probeert te slaan naar het door Moskou geannexeerde schiereiland de Krim, en ‘toegang tot Transnistrië’ wil, een pro-Russische regio in Moldavië.

    ANP 447115607
    © Stepan Franko / EPA

  • Wereldnieuws: Culturele kaalslag in Rusland & Meer

    Wereldnieuws: Culturele kaalslag in Rusland & Meer

    Vuurwapens belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse jongeren

    Niet auto-ongelukken maar vuurwapens waren de belangrijkste doodsoorzaak voor Amerikaanse kinderen en tieners in 2020, zo blijkt uit nieuw onderzoek, aldus BBC. Gegevens van de Centers for Disease Control and Prevention wijzen uit dat in 2020 meer dan 4300 jonge Amerikanen zijn overleden aan vuurwapen-gerelateerde verwondingen. In dat aantal zijn ook zelfmoorden verdisconteerd, maar moorden vormen de meerderheid van deze sterfgevallen. 

    Volgens het onderzoek, dat onlangs werd gepubliceerd in het New England Journal Medicine, maakt de stijging van het aantal sterfgevallen door vuurwapens onder Amerikanen tussen één en negentien jaar, deel uit van de algehele stijging met 33,4 procent van het aantal vuurwapen-gerelateerde sterfgevallen in het land, maar worden jonge Amerikanen onevenredig zwaar getroffen.

    Het totale aantal doden onder kinderen en tieners door alle oorzaken van vuurwapengebruik – zelfmoord, doodslag, onopzettelijk en toedracht onbekend – steeg met 29,5 procent. Dat is ruim twee keer zoveel als onder de rest van de bevolking. Inmiddels zijn ruim 390 vuurwapens in de VS in omloop.

    maxim potkin J5yXIQnmYhM unsplash
    © Unsplash

    Reserveren voor Venetië wordt verplicht

    Reizigers naar Venetië zullen hun bezoek aan het historische centrum vanaf deze zomer moeten gaan reserveren, aldus burgemeester Luigi Brugnaro, meldt The Local. Tegen het einde van de zomer wordt het verplicht om te reserveren en vanaf volgend jaar moeten bezoekers entreegeld betalen. Brugnaro deed zijn uitspraken nadat op paaszondag zo’n 140.000 mensen Venetië binnenstroomden en op paasmaandag nog eens bijna 100.000. ‘Vandaag hebben velen de kans gehad om in te zien dat een boekingssysteem de meest geschikte manier is om het massatoerisme te beheersen,’ zei hij. Brugnaro wil beginnen met een ‘experimentele’ fase waarin dagjesmensen worden aangemoedigd om hun bezoek via een website te boeken. Dagjesmensen zullen tussen de drie en tien euro entree moeten gaan betalen, afhankelijk van het seizoen.

    damiano baschiera hFXZ5cNfkOk unsplash
    © Unsplash

    De grote witten

    De Chinese economie was jarenlang afhankelijk van zo’n 300 miljoen rondtrekkende arbeiders, die allerlei soorten tijdelijk en vaak gevaarlijk werk deden. Het was deze ‘zwervende bevolking’ die telefoonnetten aanlegde, in restaurants werkte of wolkenkrabbers bouwde. Door de economische neergang en toegenomen regelgeving zijn veel van die sectoren gekrompen, meldt NPR. Daarom zijn uitzendbureaus gaan omschakelen. Ze werven nu op grote schaal werknemers voor een nieuwe niche: coronacontroleur. Het is de enige sector in China waarin het aantal tijdelijke banen nog steeds groeit. 

    Net zoals de vorige generatie migrerende werknemers van stad naar stad trok om aan de vraag naar seizoenarbeiders te voldoen, reizen nu tienduizenden Chinezen door het land om afdelingen in door de overheid opgezette isolatiecentra te bemannen en om grootschalige testcampagnes uit te voeren. Ze worden dabai, of ‘grote witten’ genoemd vanwege hun witte beschermende kleding.


    Turken in Afrika

    In de Somalische hoofdstad Mogadishu staat het Recep Tayyip Erdogan-ziekenhuis, vernoemd naar de Turkse president. Dat is opmerkelijk, want gezien het geweld trekt Mogadishu weinig buitenlanders aan. Behalve Turken dus. Een Turks bedrijf renoveerde de haven en exploiteert die nu. Een ander Turks bedrijf runt een hotel en de internationale luchthaven. Met Turks ontwikkelingsgeld hebben Turkse bedrijven het parlementsgebouw en verkeersaders in de stad hersteld. Turkse officieren hebben meer dan 5000 Somalische soldaten en politiecommando’s opgeleid en uitgerust. Het zijn allemaal voorbeelden van de expansieplannen van Erdogan, meldt The Economist.

    Turkse bedrijven hebben naar schatting voor 78 miljard dollar aan projecten in Afrika voltooid

    In 2009 had Turkije slechts enkele diplomatieke missies in Afrika. Nu zijn het er 43. Turkish Airlines vloog in 2004 op vier Afrikaanse steden, nu zijn dat er ruim 40. De handel met het continent steeg tot 29 miljard dollar vorig jaar, waarvan 11 miljard dollar met Afrika bezuiden de Sahara: een bijna achtvoudige toename sinds 2003. Hetzelfde geldt voor de bouwsector, waar Turkse bedrijven knabbelen aan de dominante positie van Chinese bedrijven. Turkse bedrijven hebben naar schatting voor 78 miljard dollar aan projecten in Afrika voltooid, waaronder luchthavens, stadions en moskeeën. Vorig jaar verwierf een Turks bedrijf een contract van 1,9 miljard dollar van Tanzania voor de aanleg van een spoorlijn.

    Twee decennia geleden keek Turkije amper naar dat continent en droomde het van toetreding tot de Europese Unie. Naarmate de betrekkingen met het Westen bekoelden, is Turkije zich steeds meer gaan richten op Afrika. 


    Culturele kaalslag in Rusland

    Vorig jaar opende GES-2, een enorm kunstcentrum dat de Italiaanse architect Renzo Piano ontwierp in een voormalige elektriciteitscentrale dicht bij het Kremlin als de Moskouse variant van Tate Modern. Het centrum, met een oppervlak van 54.400 vierkante meter, heeft momenteel een probleem: er is geen kunst, aldus The Guardian. ‘We kunnen niet doen alsof het leven normaal is,’ zegt Evgeny Antufiev, een Russische kunstenaar die zijn werk uit GES-2 weghaalde kort nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen op 24 februari. ‘We moeten een einde maken aan de illusie dat de dingen weer worden zoals ze waren voor de oorlog. Cocktails drinken bij kunstopeningen terwijl mensen worden vermoord, voelt crimineel.’ 

    Samen met oligarch Leonid Mikhelson, die de miljoenen dollars voor het centrum financierde, bezocht Vladimir Poetin vorig jaar de openingstentoonstelling van de IJslandse kunstenaar Ragnar Kjartansson. Kjartansson en andere Russische en buitenlandse kunstenaars distantieerden zich van GES-2 toen duidelijk werd dat het museum zich niet zou uitspreken tegen de Russische invasie.

    ‘Kunstenaars zullen in hun werk ofwel protesteren tegen de oorlog, ofwel hun mond houden’

    Ook het nationale paviljoen van Rusland op de Biënnale van Venetië, die 23 april opende, zal leeg blijven. Daags nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen, verklaarden twee Russische kunstenaars dat zij hun land niet zouden vertegenwoordigen in het paviljoen, en ook de in Litouwen geboren tentoonstellingsmaker Raimundas Malašauskas stapte op. 

    De Russische kunstverzamelaar en columnist Marat Gelman vreest dat naarmate de oorlog zich voortsleept, alleen nog Russische kunstenaars in Europa welkom zullen zijn die openlijk tegen de oorlog protesteren. ‘Kunstenaars zullen in hun werk ofwel protesteren tegen de oorlog, ofwel hun mond houden. Ik geloof niet dat er ruimte zal zijn voor een compromis.’ Vladimir Poetin zei eind vorige maand van mening te zijn dat Rusland ook verwikkeld is in een culturele strijd met het Westen. Hij vergeleek de behandeling van de Russische cultuur in het buitenland met het verbranden van ‘ongewenste literatuur’ door nazi-Duitsland.

    vladimir fedotov aEIhwPn0DZY unsplash
    GES, Moskou © Unsplash

  • ‘De oorlog in Oekraïne herinnert ons eraan wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn’

    ‘De oorlog in Oekraïne herinnert ons eraan wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn’

    De problemen waarvoor de hedendaagse liberale samenlevingen staan zijn niet begonnen met Poetin en zullen ook niet met hem eindigen, schrijft The End of History-auteur Francis Fukuyama. De liberale verworvenheden van de westerse wereld worden zowel door extreme krachten op rechts als op links bedreigd.

    De gruwelijke Russische invasie van Oekraïne op 24 februari wordt gezien als een kantelpunt in de wereldgeschiedenis. Velen zien hierin het definitieve einde van het tijdperk na de Koude Oorlog, het terugdraaien van het ‘verenigde en vrije Europa’ waarvan we dachten dat het na 1991 was ontstaan, of zelfs het einde van het ‘einde van de geschiedenis’.

    Ivan Krastev, een scherpe duider van de gebeurtenissen ten oosten van de Elbe, schreef recent in The New York Times dat ‘we nu allemaal leven in de wereld van Vladimir Poetin’, een wereld waarin de rechtsstaat en democratische rechten worden vertrapt door pure kracht.

    Het staat buiten kijf dat de Russische aanval ook ver buiten de grenzen van Oekraïne consequenties heeft. Poetin heeft duidelijk gemaakt dat hij zo veel mogelijk van de voormalige Sovjet-Unie in ere wil herstellen, Oekraïne bij Rusland wil inlijven en een invloedssfeer wil scheppen die alle Oost-Europese staten omvat die vanaf de jaren negentig lid zijn geworden van de NAVO.

    Hoewel we nog niet kunnen zeggen hoe deze oorlog zal verlopen, is het al wel duidelijk dat Poetin niet in staat is al zijn doelen te bereiken. Hij ging uit van een snelle en makkelijke overwinning, en verwachtte dat de Oekraïners hem zouden binnenhalen als bevrijder. In plaats daarvan stak hij zijn hand in een wespennest, en tonen Oekraïners van alle rangen en standen een ongekende mate van onverzettelijkheid en nationale eenheid. Zelfs als Poetin Kyiv weet in te nemen en president Volodymyr Zelensky afzet, zal hij op lange termijn nooit in staat zijn een woedende natie van meer dan veertig miljoen mensen met zijn leger te onderdrukken. En hij zal te maken krijgen met een democratische wereld en een NAVO die verenigd zijn en paraat staan als nooit tevoren, en nu al sancties hebben ingevoerd die de Russische economie hard raken.

    De huidige crisis heeft laten zien dat we de bestaande liberale wereldorde niet als vanzelfsprekend moeten beschouwen

    Tegelijkertijd heeft de huidige crisis laten zien dat we de bestaande liberale wereldorde niet als vanzelfsprekend moeten beschouwen. We moeten er voortdurend voor strijden. Als we niet op onze hoede zijn kan hij elk moment weer verdwijnen. De problemen waarvoor de hedendaagse liberale samenlevingen staan zijn niet begonnen met Poetin en zullen ook niet met hem eindigen. Zelfs als hij in Oekraïne wordt gedwarsboomd, zullen we voor ernstige uitdagingen komen te staan. Het liberalisme ligt nu al geruime tijd onder vuur, zowel van rechts als van links. Het Freedom House merkt in het rapport Freedom in the World over 2022 op dat er voor het zestiende jaar op rij sprake is van een wereldwijde afname van vrijheid. Vrijheid is niet alleen afgenomen door de opkomst van autoritaire mogendheden als Rusland en China, maar ook door populistische, illiberalistische en nationalistische tendensen in landen die al lange tijd democratisch zijn, zoals de VS en India.

    Liberalisme

    Liberalisme is een leer uit de zeventiende eeuw die poogt geweld in te perken door minder te verwachten van de politiek. Het liberalisme erkent dat we het over de belangrijkste zaken niet eens zullen worden – bijvoorbeeld welke religie je moet aanhangen –, en dat we ook medeburgers met een andere visie dan de onze moeten tolereren.

    Dit doet het liberalisme door de gelijke rechten en de waardigheid van individuen te respecteren, via de rechtsstaat en een constitutionele regering die de macht van moderne staten controleert en in evenwicht houdt. Tot die rechten behoren het recht op eigendom en vrije handel, zodat het klassieke liberalisme vaak in verband wordt gebracht met grote economische groei en welvaart in de moderne wereld.

    Veel van die fundamenten liggen nu onder vuur. Populistische conservatieven verzetten zich heftig tegen de open en diverse cultuur die bloeit in liberale samenlevingen. Ze verlangen terug naar een tijd waarin iedereen dezelfde religie aanhing en dezelfde etniciteit had. Het liberale India van Gandhi en Nehru wordt op dit moment door Narendra Modi, de premier van India, omgevormd tot een intolerante hindoestaat. In de VS wordt in sommige Republikeinse kringen wit nationalisme ondertussen openlijk gevierd. Populisten verzetten zich fel tegen wettelijke en grondwettelijke restricties: Donald Trump weigerde de uitslag van de verkiezingen in 2020 te erkennen en een gewelddadige meute probeerde die uitslag ongedaan te maken door het Capitool te bestormen. Het grootste deel van de Republikeinen verwierp deze machtsgreep niet, maar schaarde zich achter Trumps grote leugen.

    De liberale waarden tolerantie en vrijheid van meningsuiting zijn ook door links op de proef gesteld. Veel progressieven menen dat liberale politiek, met al haar gedebatteer en het zoeken naar consensus, te traag is en jammerlijk heeft gefaald in de bestrijding van de economische en etnische ongelijkheid die zijn ontstaan ten gevolge van de globalisering. Veel progressieven hebben zich bereid getoond de vrijheid van meningsuiting en een behoorlijke rechtsgang in te perken in naam van sociale rechtvaardigheid.

    Antiliberaal rechts en links delen een wantrouwen in de wetenschap en deskundig onderzoek. Op links      bestaat er sinds het twintigste-eeuwse structuralisme via het postmodernisme tot aan de hedendaagse kritische theorie een redeneertrant die de autoriteit van de wetenschap in twijfel trekt. De Franse denker Michel Foucault betoogde dat schimmige elites wetenschappelijke taal gebruikten om hun onderdrukking van gemarginaliseerde groepen als homoseksuelen, geesteszieken of gevangenen te verhullen. Dat wantrouwen in de objectiviteit van de wetenschap is nu overgewaaid naar extreemrechts, waar het conservatieve zich steeds meer uit in scepticisme over vaccins, de gezondheidszorg en deskundig onderzoek in het algemeen.

    Intussen heeft ook de technologie bijgedragen aan het ondermijnen van de wetenschap. Aanvankelijk werd het internet bejubeld omdat het mensen in staat stelde hiërarchische gatekeepers, uitgevers en      traditionele media te omzeilen. Maar deze nieuwe wereld bleek een enorme keerzijde te hebben toen      minder goedbedoelende partijen, van Rusland tot QAnon-complotdenkers, de nieuwe vrijheid misbruikten voor het verspreiden van desinformatie en haattaal. Deze trends werden op hun beurt weer in de hand gewerkt door het eigenbelang van de grote internetplatforms, die geen baat hadden bij betrouwbare informatie maar bij het ‘viral gaan’ van berichten of video’s.

    Neoliberalisme

    Hoe zijn we in deze situatie verzeild geraakt? In de halve eeuw die volgde op de Tweede Wereldoorlog bestond er een brede en groeiende consensus over zowel het liberalisme als de liberale wereldorde. De economie groeide razendsnel en de armoede nam af naarmate meer landen profiteerden van een wereldwijde, open economie. Daartoe behoorde ook China, dat weer kon meekomen in de moderne wereld doordat het bereid was in zowel binnen- als buitenland te spelen volgens de regels van het liberalisme.

    Met de jaren veranderde de interpretatie van het klassieke liberalisme echter en ontstonden er tendensen die uiteindelijk zelfondermijnend bleken. Op rechts veranderde het economisch liberalisme van de jaren vlak na de Tweede Wereldoorlog gedurende de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw in wat soms wel ‘neoliberalisme’ wordt genoemd. Liberalen zien het belang van vrije markten, maar onder invloed van economen als Milton Friedman en de Chicago School werd de markt aanbeden en de staat steeds meer gedemoniseerd als vijand van economische groei en individuele vrijheid. Hoogontwikkelde democratieën begonnen vanuit deze neoliberale ideeën de welvaartsstaat en overheidscontrole terug te snoeien, en gaven ontwikkelingslanden onder de noemer van de Washington-consensus het advies om vooral hetzelfde te doen. Door bezuinigingen in het sociale domein en op overheidsuitgaven verdwenen de buffers die individuen beschermden tegen de grillen van de markt, wat de afgelopen twee generaties heeft geleid tot een grote toename van ongelijkheid.

    Liberalisme wordt het meest gewaardeerd als mensen ervaren hoe het is om te leven in een illiberale wereld

    Hoewel een deel van deze bezuinigingen gerechtvaardigd was, werden ze tot in het extreme doorgevoerd. Zo leidden ze bijvoorbeeld tot deregulatie van de Amerikaanse financiële markten in de jaren tachtig en negentig, met als gevolg dat deze destabiliseerden. Uiteindelijk had dit de kredietcrisis van 2008 tot gevolg. De enorme hang naar efficiëntie leidde tot het outsourcen van banen, wat ten koste ging van de arbeidersklasse in rijke landen. En zo werd de basis gevormd voor de opkomst van het populisme in de jaren tien van onze eeuw.

    Rechts koesterde economische vrijheid en dreef dat ideaal door tot onhoudbare extremen. Links richtte zich daarentegen op individuele keuze en autonomie, zelfs als dat ten koste ging van sociale normen en de gemeenschap. In deze visie was geen ruimte voor traditionele culturen en religieuze instituties. Tegelijkertijd begonnen critici te betogen dat het liberalisme zelf een ideologie was die het eigenbelang van zijn aanhangers verhulde, of dat nu mannen, Europeanen, witte mensen of heteroseksuelen waren.

    Zowel op rechts als op links werden fundamentele liberale ideeën tot in het extreme doorgevoerd, waardoor de waarde van het liberalisme zelf werd uitgehold. Het verlangen naar economische vrijheid verwerd tot een antistaatsideologie en het verlangen naar persoonlijke autonomie uitte zich in een ‘woke’ progressief wereldbeeld waarin diversiteit hoger werd aangeslagen dan een gedeelde cultuur. Deze verschuivingen begonnen vervolgens hun eigen tegenreactie voort te brengen, waarbij links de groeiende ongelijkheid aan het kapitalisme toeschreef, en rechts het liberalisme beschouwde als een aanval op traditionele waarden.

    Iliberalisme

    Liberalisme wordt het meest gewaardeerd als mensen ervaren hoe het is om te leven in een illiberale wereld. De leer kwam in Europa op na honderdvijftig jaar van onophoudelijke godsdienstoorlogen die volgden op de protestantse Reformatie. En het liberalisme werd herboren in de nasleep van de verwoestende nationalistische oorlogen in het Europa van begin twintigste eeuw. In de vorm van de Europese Unie werd er een liberale orde geïnstitutionaliseerd en door de VS werd er een nog bredere, wereldwijde orde met vrije handel en investeringen tot stand gebracht. Deze kreeg een flinke boosterinjectie tussen 1989 en 1991, toen het communisme ineenstortte en de mensen die eronder hadden geleefd ineens de mogelijkheid kregen hun eigen toekomst vorm te geven.

    Inmiddels zijn we een generatie verwijderd van de val van de Muur, en worden de voordelen van het leven in een liberale wereld door velen als vanzelfsprekend beschouwd. De herinneringen aan verwoestende oorlogen en totalitaire dictaturen zijn vervaagd, vooral bij jongeren in Europa en Noord-Amerika. In deze nieuwe wereld werd de EU, die er wonderwel in is geslaagd oorlogen in Europa te voorkomen, door velen op rechts als tiranniek gezien, terwijl conservatieven volhielden dat overheidsbesluiten als de plicht om mondkapjes te dragen en de oproep tot vaccineren tegen corona vergelijkbaar waren met de manier waarop de joden werden behandeld door Hitler. Zoiets is alleen mogelijk in een veilige en zelfgenoegzame samenleving die nooit een echte dictatuur heeft ervaren.

    Bovendien kan het liberalisme voor veel mensen oninspirerend zijn. Een leer die bewust de politieke verwachtingen tempert en oproept tot tolerantie voor uiteenlopende opvattingen, slaagt er vaak niet in degenen tevreden te stellen die een sterke gemeenschap verlangen, gebaseerd op religieuze opvattingen, een gedeelde etniciteit of stevige culturele tradities.

    In die leegte zijn illiberale autoritaire regimes gesprongen. Die van Rusland, China, Syrië, Venezuela, Iran en Nicaragua hebben weinig met elkaar gemeen, behalve dat ze de liberale democratie verachten en hun eigen autoritaire macht willen behouden. Ze hebben een netwerk van wederzijdse steun opgezet, waardoor bijvoorbeeld het verachtelijke regime van Nicolás Maduro in Caracas kan voortduren, zelfs al is ten gevolge daarvan meer dan een vijfde van de Venezolaanse bevolking in ballingschap gegaan.

    Midden in dit netwerk bevindt zich het Rusland van Poetin, dat wapens, adviseurs, inlichtingen en militaire steun levert aan praktisch elk regime, hoe slecht ook voor de eigen bevolking, dat zich verzet tegen de VS of de EU. Dit netwerk reikt tot in het hart van de liberale democratieën zelf. Rechtse populisten spreken hun bewondering uit voor Poetin, te beginnen met de voormalige Amerikaanse president Trump die Poetin een ‘genie’ en ‘zeer bekwaam’ noemde na diens invasie van Oekraïne. Populisten als de Franse Marine Le Pen en Éric Zemmour, de Italiaanse Matteo Salvini, de Braziliaanse Jair Bolsonaro, de leiders van het Duitse AfD en de Hongaarse Viktor Orbán hebben allemaal blijk gegeven van sympathie voor Poetin, een ‘sterke’ leider die vastberaden optreedt om traditionele waarden te verdedigen, zonder zich te bekommeren om onbenulligheden als wetten en grondwetten. De liberale wereld heeft de afgelopen twee generaties gezorgd voor een omvangrijke toename in gendergelijkheid en tolerantie jegens homoseksuelen, wat sommigen op rechts ertoe heeft bewogen om mannelijke kracht en agressie als deugden op zich te aanbidden. 

    De onuitgelokte Russische agressie heeft ons er op de meest indringende wijze aan herinnerd wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn

    Om die reden gaat de huidige oorlog in Oekraïne ons allemaal aan. De onuitgelokte Russische agressie en de beschieting van de vreedzame Oekraïense steden Kyiv en Charkov hebben ons er op de meest indringende wijze aan herinnerd wat de gevolgen van een illiberale dictatuur zijn. Het Rusland van Poetin wordt niet gezien als een staat met legitieme klachten over de uitbreiding van de NAVO, maar als een rancuneus, wraakzuchtig land dat van plan is de hele Europese orde van na 1991 terug te draaien. Of beter gezegd, het is een land met één leider die geobsedeerd is door wat hij beschouwt als een historisch onrecht dat hij probeert recht te zetten, ongeacht de schade voor zijn eigen volk.

    De heldenmoed van de Oekraïners die zich inzetten om hun land te verdedigen en wanhopig vechten tegen een veel grotere vijand, heeft mensen over de hele wereld geïnspireerd. President Zelensky wordt gezien als een voorbeeldig leider, die zich moedig toont ondanks dat hij letterlijk onder vuur ligt, en een bron van eenheid voor een voorheen verscheurde natie. De eenzame positie van Oekraïne heeft op zijn beurt een opmerkelijke golf van internationale steun opgewekt. Over heel de wereld zijn steden getooid met blauw-gouden Oekraïense vlaggen en is materiële steun toegezegd. 

    De NAVO is – geheel tegen het plan van Poetin in – sterker dan ooit, ook Finland en Zweden overwegen nu toe te treden. De meest opmerkelijke verandering heeft zich voorgedaan in Duitsland, dat voorheen juist de grootste bondgenoot van Rusland was. Met zijn aankondiging dat Duitsland het      defensiebudget gaat verdubbelen en bereid is wapens te leveren aan Oekraïne, heeft bondskanselier Olaf Scholz tientallen jaren van Duits buitenlandbeleid teruggedraaid en zijn land vol overgave in de strijd tegen Poetins imperialisme geworpen. 

    Hoewel het niet voor de hand ligt dat Poetin zijn uiteindelijke doelstelling van een Groot Rusland zal behalen, hebben we nog een lange en ontmoedigende weg voor de boeg. Poetin heeft nog niet alle militaire macht waarover Rusland beschikt ingezet. De verdedigers van Oekraïne zijn uitgeput en raken door hun voedsel- en munitievoorraden heen. Er zal een wedloop ontstaan tussen Rusland, dat zijn eigen troepen bevoorraadt, en de NAVO, die het Oekraïense verzet probeert te steunen. Terwijl Rusland de strijd verhevigt, lijden Oekraïense steden onder willekeurige beschietingen waardoor ze tragisch genoeg gaan lijken op plaatsen als Grozny in Tsjetsjenië, dat in de jaren negentig soortgelijke Russische bombardementen onderging. Daarnaast bestaat het gevaar dat naarmate de roep om een no-flyzone toeneemt, de gevechten escaleren en er rechtstreekse botsingen tussen de NAVO en Rusland plaatsvinden. Maar het zijn de Oekraïners die de gevolgen van Poetins agressie zullen dragen, en zij zijn het die namens ons allen zullen vechten.

    De beproevingen voor het liberalisme zullen zelfs niet ten einde komen als Poetin verliest. China staat al in de coulissen te wachten, net als Iran, Venezuela, Cuba en de populisten in westerse landen. Maar de wereld zal dan wel hebben ingezien wat de waarde van een liberale wereldorde is, en dat die alleen kan    blijven bestaan als we ervoor strijden en elkaar steunen. Meer dan enig ander volk hebben de Oekraïners laten zien wat echte moed betekent en dat de geest van 1989 voor hen nog steeds in leven is. Voor de rest van ons was die geest ingeslapen, maar wordt hij nu weer gewekt.

  • Wat gaat de wederopbouw van Oekraïne kosten – en kan het land er beter van worden?

    Wat gaat de wederopbouw van Oekraïne kosten – en kan het land er beter van worden?

    Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer schade er wordt aangericht en hoe moeilijker het herstel wordt. ‘Toetreding tot de EU zou kunnen bijdragen aan het slagen van de wederopbouw.’

    Na afloop van die verschrikkelijke oorlog was het land totaal verwoest. Luchtaanvallen hadden de industriële infrastructuur in puin gelegd en de grote steden waren platgebombardeerd, ten koste van veel mensenlevens. Russische soldaten hadden het oosten bezet en joegen met hun geweld miljoenen op de vlucht. Maar de economie van West-Duitsland beleefde na 1945 een wonderbaarlijk herstel – het wordt niet voor niets het wirtschaftswunder genoemd.

    De vergelijking gaat in veel opzichten mank. Oekraïne was niet de aanstichter van de oorlog waardoor het momenteel wordt verwoest. Het kan nog als overwinnaar uit deze strijd komen, en zelfs als dat niet lukt zal het niet zo volledig in puin liggen als Duitsland destijds. Maar de wederopbouw wordt wel een enorme klus. De door Poetin ontketende oorlog heeft niet alleen al duizenden levens gekost en miljoenen mensen op de vlucht gedreven (7,1 miljoen binnen Oekraïne, 4,6 miljoen naar het buitenland), maar ook geleid tot de vernietiging van woningen en ziekenhuizen, havens en bruggen. En aangezien het eind van de gevechten nog niet in zicht lijkt, zal die verwoesting voorlopig doorgaan.

    De elektriciteitsconsumptie, een graadmeter voor economische activiteit, ligt ongeveer een derde lager dan vorig jaar

    Het Centre for Economic Policy Research (CEPR), een netwerk van economen, schat op basis van gegevens over de schade aan onroerend goed, cijfers over de kapitaalkracht van het land en historische vergelijkingen dat de totale kosten van de wederopbouw tussen de 200 en 500 miljard euro zullen bedragen. Het hoogste bedrag is ruim drie keer zo hoog als het bbp van Oekraïne voor de oorlog, het laagste ongeveer viermaal zoveel als het jaarlijkse EU-budget voor internationale hulp.

    Hoe langer de oorlog duurt, hoe hoger de schade oploopt en hoe verder de voor het herstel vereiste economische veerkracht wordt uitgehold door de krimp van de economie. De elektriciteitsconsumptie, een redelijk betrouwbare graadmeter voor economische activiteit, ligt ongeveer een derde lager dan vorig jaar.

    Productie stopgezet

    De denktank Vienna Institute for International Economic Studies (WIIW) schat dat de direct door de oorlog getroffen regio’s samen goed zijn voor zo’n 29 procent van de Oekraïense productie, en dat de economische activiteit daar min of meer tot stilstand is gekomen. Volgens een rapport van de Oekraïense centrale bank heeft 30 procent van de bedrijven in het land de productie volledig stopgezet en heeft nog eens 45 procent zijn productie verlaagd. De Wereldbank gaat ervan uit dat het bbp dit jaar met 45 procent krimpt.

    Dat wordt een enorme uitdaging. Maar de manier waarop de wederopbouw straks vorm krijgt en de hervormingen die daarbij komen kijken zijn net zo belangrijk als de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is. In principe kan met dat geld meer worden gedaan dan alleen het herstellen van de Oekraïense staat zoals die voor de oorlog was. En dat zou mooi zijn, want die staat functioneerde slecht en kende veel corruptie. Maar om ervoor te zorgen dat de wederopbouw Oekraïne een meer open en dynamische economie oplevert, moet er nog veel veranderen.

    Het begrotingstekort alleen al voor maart bedraagt 2,5 miljard euro

    Op dit moment probeert de regering vooral te redden wat er te redden valt. Met ruim zes miljard euro aan leningen en financiële hulp uit het Westen houden ze het hoofd nu ternauwernood boven water. In een interview voor Financial Times zei de Oekraïense minister van Financiën dat het begrotingstekort alleen al voor maart 2,5 miljard euro zal bedragen, en voor april en mei voorzag hij maandelijkse tekorten van 4,5 tot 6,5 miljard.

    Desondanks krijgen verschillende sectoren van de economie overheidssteun. De boeren krijgen 20 miljard hryvnia (625 miljoen euro) voor de inkoop van zaden en andere productiemiddelen voor het huidige seizoen. Fabrikanten kunnen steun aanvragen voor de verhuizing van hun fabriek binnen het land. En omdat Rusland de belangrijkste exportroute via de Zwarte Zee blokkeert, werkt de regering met de EU aan verbetering van het handelsverkeer over land.

    Hoe dan ook zal de economie na de oorlog flink gekrompen zijn, terwijl het land wel voor grote uitdagingen komt te staan. Zo zullen her en der landmijnen en andere explosieven geruimd moeten worden. Al voor de invasie van 24 februari had het Oekraïense ministerie van Defensie becijferd dat het 650 miljoen euro zou kosten om de in 2014 door Rusland binnengevallen Donbas-regio mijnenvrij te maken. Dat bedrag zal nu natuurlijk nog veel hoger uitvallen, maar de baten van het ruimen van de mijnen zijn ook aanzienlijk.

    Rijk aan landbouwgrond

    Oekraïne is rijk aan landbouwgrond en waarschijnlijk wel in staat om zijn mensen van voedsel te voorzien. Onderdak is een ander verhaal. Een door de Kyiv School of Economics ontwikkelde teller voor de schade aan vernietigde woningen staat inmiddels al bijna op 27 miljard euro. Herstel van de infrastructuur en industriële faciliteiten zal nog meer kosten, evenals de problemen die worden veroorzaakt door de terugval in productie, gebrek aan onderhoud en het wegvallen van investeringen in het vastgoed dat de oorlog doorstaat.

    In een studie van het WIIW uit 2020 werd geconcludeerd dat dit type waardevermindering na de invasie van de Donbas 60 procent uitmaakte van de in totaal op 8 miljard euro geschatte verliezen aan infrastructuur als gevolg van die oorlog. Als je een navenant percentage optelt bij de door de Kyiv School of Economics geschatte 46 miljard euro aan schade als gevolg van de huidige verwoesting van energiecentrales, fabrieken, bruggen en wegen, lijkt de Oekraïense premier Denys Sjmyhal er ineens niet meer zo ver naast te zitten met zijn recente schatting van 110 miljard euro als de totale kosten van de wederopbouw.

    De regering heeft al een herstelfonds opgezet en de ministeries komen met voorstellen over wat er hersteld moet worden. Maar met de gekrompen economie en de enorme schuldenlast die de regering al heeft zal het geld daarvoor voornamelijk van buiten moeten komen. Van diverse kanten, ook door het hoofd van de centrale bank, is geopperd om bevroren Russische tegoeden hiervoor in te zetten. Verder zal het moeten komen van westerse regeringen, internationale organisaties en private investeerders. 

    Het probleem is dat de Oekraïense economie heel lang door boeven is gedomineerd. De OESO denkt dat Oekraïne met zijn procedures voor aanbestedingen sinds 2014 wel meer concurrentie mogelijk maakt, maar helemaal koosjer gaat het er nog niet aan toe. Het IMF heeft er herhaaldelijk (vorig jaar nog) op aangedrongen dat de regering meer werk maakt van de rechtsstaat en de corruptiebestrijding. En bij zo’n wederopbouw zal het om veel grotere aanbestedingen gaan. Het CEPR heeft raamovereenkomsten aangeraden, langdurige contracten waarin bedrijven beloven de overheid een bepaald product voor een vaste prijs te leveren, zodat het voor zowel de centrale als gemeentelijke overheden makkelijker wordt om op betrouwbare en transparante wijze zaken in te kopen.

    Economische achterstand

    Allicht bestaat er zorg over waar het wederopbouwgeld straks terechtkomt, want de economische achterstand van het land is groot. In 2019 was het bbp per hoofd van de bevolking lager dan in elk van de 27 EU-lidstaten: nog niet de helft van dat in Bulgarije, nog geen kwart van dat in Polen. Omgerekend was het zelfs lager dan bij de val van de Sovjet-Unie – een ontluisterende blijk van het langdurig achterwege blijven van hervormingen (al speelde de oorlog in Donbas ook een rol). Veel van de 1500 staatsbedrijven in Oekraïne zijn nauwelijks winstgevend of maken verlies. Om van de wederopbouw een succes te maken wordt politieke steun voor moeilijke hervormingen van cruciaal belang. Het kan helpen dat de regering het als een kans ziet om de economie moderner en concurrerender te maken, met goedkopere en groenere energie en meer ICT.

    In de vijftien jaar na de Poolse EU-toetreding is het Poolse bbp per hoofd van de bevolking met meer dan 80 procent gestegen

    Het verleden leert dat verdere integratie met Europa kan bijdragen aan het welslagen van een wederopbouw. Dat bleek jaren geleden in West-Duitsland, en ook de snelle groei van Polen wordt vaak aan die integratie toegeschreven: in de vijftien jaar na de Poolse EU-toetreding in 2004, een periode waarin het land meer dan 160 miljard euro aan steun ontving, is het Poolse bbp per hoofd van de bevolking met meer dan 80 procent gestegen.

    Oekraïne was al in toenemende mate op het Westen gericht. Het aandeel van de export dat naar de EU ging steeg van zo’n 30 procent in 2014 naar 36 procent in 2020, terwijl het aandeel Russische export daalde van 18 naar 5,5 procent. Hervormingen kun je stimuleren door ze tot voorwaarde te maken van verdere integratie in Europese markten en toeleveringsketens – op het pad naar EU-lidmaatschap bijvoorbeeld. ‘Het mooie van toelating [tot de EU] is dat het binnen de Oekraïne een consensus zou opleveren over het eindpunt van een pijnlijk hervormingsproces en zo de richting van de hervormingen zou borgen,’ stelt Beata Javorcik van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling.

    Dat zal allemaal niet makkelijk worden. Voor de hervorming van vastgeroeste instellingen moet de politieke wil aanwezig zijn. Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer schade er wordt aangericht en hoe moeilijker de wederopbouw wordt. En alle geld ter wereld kan het oorlogsleed niet goedmaken. Maar al lijkt Oekraïne nu een onwaarschijnlijke kandidaat voor een wirtschaftswunder, als de wederopbouw verstandig wordt gepland en uitgevoerd, kan het land daarmee een betere en robuustere toekomst tegemoetzien.

  • Westplaining: hoe linkse opiniemakers het verhaal van het Kremlin overnemen

    Westplaining: hoe linkse opiniemakers het verhaal van het Kremlin overnemen

    Jeffrey Sachs, Varoufakis en Naomi Klein maken zich volgens deze auteur schuldig aan ‘gedachteloze propaganda’. ‘Ze hanteren een opvatting van het begrip soevereiniteit die opvallend veel lijkt op die van Rusland.’

    Door de Russische aanval op Oekraïne te wijten aan de oostelijke uitbreiding van de NAVO, herhalen enkele prominente figuren van het westerse politieke links gedachteloos de propaganda van het Kremlin. Anderen onthullen gedachteloos hun ware houding ten opzichte van Oost- en Centraal Europa: even neerbuigend en postkoloniaal als die van de imperialisten die ze zo gretig bekritiseren.

    Naomi Klein, die zo briljant de door Amerika geleide poging om Irak te ‘bevrijden’ heeft beschreven in de context van de westerse belangen omtrent olie in het Midden-Oosten, en die zo meeleefde met de Irakezen die aan de ‘shockdoctrine’ waren blootgesteld, prees onlangs Phyllis Bennis’ ‘uitstekende analyse’ van de oorlog in Oekraïne. Volgens Bennis moet men, om de aanval van Poetin op Oekraïne te begrijpen, teruggaan naar 1997, toen Washington ‘de NAVO onder druk zette om naar het Oosten uit te breiden, waardoor een veiligheidsgarantie werd verbroken die de VS na de Koude Oorlog aan Rusland hadden gegeven’. 

    Amerika zou geen wapens naar Oekraïne moeten sturen, want dat zou het militair-industrieel complex enkel ten goede komen

    Ze noemt de NAVO een ‘anachronistische alliantie’ die aan Rusland is opgedrongen, waardoor Rusland NAVO-troepen in zijn directe omgeving als een bedreiging beschouwt. Daarom, zelfs als de oorlog in Oekraïne ‘ongerechtvaardigd’ is, is deze niet ‘niet-uitgelokt’ – Rusland werd simpelweg door de VS die richting in geduwd. Amerika zou geen troepen en wapens naar Oekraïne moeten sturen, want dat zou het militair-industrieel complex enkel ten goede komen. Het moet de sancties ook niet aanscherpen, want die leveren gewoonweg geen resultaat op. De reactie op het conflict moet diplomatie zijn.

    Dus de NAVO en de VS moeten gezamenlijk besluiten om zware wapens en raketten terug te trekken van de Russische grens en in het openbaar erkennen wat de NAVO voor zichzelf allang heeft erkend: dat Oekraïne in de nabije toekomst niet zal toetreden tot de militaire alliantie.’

    Maar hoe zit het met Oekraïne? Moet het gewoonweg accepteren dat een buurland zijn territoriale integriteit heeft geschonden, zijn bevolking vermoordt en zijn steden verwoest? Wie kan het wat schelen? Niet die auteur van de ‘uitstekende analyse’, noch Naomi Klein. Na een overweldigend kritische reactie – Adrian Zandberg, een prominent linksgeoriënteerd lid van het Poolse parlement, nam de auteur van The Shock Doctrine haar ondraaglijke naïviteit en Angelsaksische arrogantie kwalijk – verwijderde Klein de tweet.

    NAVO

    Owen Jones, columnist van The Guardian, podcaster en activist, die welsprekend de belangen van de arbeidersklasse verdedigt, fanatiek islamofobie en transfobie aan de kaak stelt en (regelmatig) de trieste ondergang van Boris Johnsons regering voorspelt, deelde een soortgelijke analyse met de wereld, geschreven door Jeffrey Sachs. 

    Ook Sachs is van mening dat de VS moeten verzekeren dat ze Oekraïne niet tot de NAVO zullen toelaten. Vooral omdat ‘het uitbreiden van het convenant naar het oosten na de ineenstorting van de USSR onnodig, roekeloos en provocerend was’. Echte vrienden van Oekraïne, redeneert Sachs, zouden tot een compromis tussen de VS en de NAVO met Rusland moeten oproepen – ‘een compromis dat de legitieme veiligheidsbelangen van Rusland respecteert en tegelijkertijd de soevereiniteit van Oekraïne 
    volledig ondersteunt’.

    Het creëren van een ‘neutrale bufferzone’ tussen Rusland en het Westen is een uitstekend idee

    Jones tweette het opiniestuk van Sachs en voegde eraan toe dat het creëren van een ‘neutrale bufferzone’ tussen Rusland en het Westen een uitstekend idee is. Toegegeven, na vele kritische reacties kwam hij tot inkeer en verontschuldigde hij zich voor zijn ‘extreem domme, gevoelloze en simpelweg foute’ tweet. Vervolgens begon hij te waarschuwen voor het nucleaire conflict dat ons te wachten staat als het Westen betrokken zou raken bij de oorlog in Oekraïne.

    Hypocrisie

    Dezelfde waarschuwingen worden herhaald door een andere prominente linkse columnist, namelijk Bernie Sanders’ voormalige speechschrijver David Sirota, die, tot groot genoegen van Poetin, Amerikanen beschuldigt van hypocrisie: ‘Het is moeilijk om te zien dat de mensen die met hun leugens Amerika ertoe aanzetten honderdduizenden Irakezen te vermoorden, nu doen alsof ze belang hechten aan het internationaal recht en onschuldige levens.’

    ‘De enige hoop op een vreedzame oplossing is een NAVO-verklaring dat Oekraïne niet zal toetreden tot het bondgenootschap’

    Een andere hoogvlieger van het westerse politieke links, Yanis Varoufakis, de voormalige Griekse minister van Financiën, die zo overtuigend het recht van Griekenland verdedigde om soevereine beslissingen te nemen over zijn toekomst, roept al meer dan een week dat ‘de enige hoop op een vreedzame oplossing een NAVO-verklaring is dat Oekraïne niet zal toetreden tot het bondgenootschap’.

    The Guardian publiceerde op zijn beurt een artikel van Ted Galen Carpenter, een expert gelieerd aan het libertaire Cato Institute – een denktank die wordt gefinancierd door de gebroeders Koch, sponsors van rechts Amerika. Carpenters verhaal dat de aanval op Oekraïne is toe te schrijven aan het ‘arrogante en toondove’ beleid van de NAVO, en dat de ‘vriendschappelijke’ waarschuwingen van Rusland werden genegeerd, sluit naadloos aan op het narratief van het Kremlin. Carpenter suggereert dat Moskou inderdaad recht heeft op de Baltische staten; ze maakten immers niet alleen deel uit van de USSR, maar ook van het Russische Rijk. ‘De schokkend arrogante bemoeienis van het kabinet-Obama’ zou op zijn beurt hebben geleid tot de val van een pro-Russische president in 2014. Vervolgens bracht deze houding Rusland ertoe de Krim te annexeren, uit angst voor zijn veiligheid. ‘We betalen nu de prijs voor de kortzichtigheid en arrogantie van het buitenlandse beleid van Amerika,’ besluit hij.

    Branko Marcetic waarschuwde in de belangrijkste uitlaatklep van het jonge Amerikaanse extreemlinkse Jacobin dat ‘de CIA sinds 2015 in het geheim anti-Russische groeperingen in Oekraïne traint. Alles wat we tot dusver weten wijst erop dat neonazi’s extreemrechtse terroristen over de hele wereld inspireren.’ En in februari klaagde hij dat ‘progressieve wetgevers de crisis in Oekraïne hebben moesten temperen in een wereld die nog steeds besmet is met de na 2016 virale cocktail van 
    anti-Russische hysterie en McCarthy-achtige beschuldigingen’.

    Soevereiniteit

    De benadering van (sommige) westerse linkse experts ten aanzien van de oorlog in Oekraïne toont niet alleen hun verregaande mildheid tegenover Rusland, maar ook een opvatting van het begrip soevereiniteit – of in ieder geval de soevereiniteit van Oekraïne en heel Oost- en Centraal Europa – die opmerkelijk veel lijkt op die van het Kremlin.

    Het Westen is schuldig omdat het Rusland heeft uitgelokt. Maar welke zonden het ook heeft begaan, het heeft hoe dan ook recht op onafhankelijkheid – het is tenslotte ondenkbaar dat iemand beslissingen zou nemen voor de VS, Canada of het VK. De mensen die door het Westen worden onderdrukt – Irakezen, Afghanen, Palestijnen en inheemse bevolkingen – hebben dit recht ook en verdienen het des te meer vanwege eeuwenlange koloniale onderdrukking. Oost- en Centraal-Europa daarentegen – een beetje wild, een beetje barbaars, een beetje tussen een jongere broer en een provinciale oom in, het mythische land Bordurië, Zubrowka, Ruritanië – kan worden opgeofferd. Het is niet voor het eerst dat dat zou gebeuren, en het zal ook niet de laatste keer zijn.

    Het gebied van Oost- en Centraal-Europa is slechts een pion op het geopolitieke schaakbord

    Volgens deze logica waren het niet de Oekraïners die in 2014 besloten dat ze dichter bij de Europese Unie dan de Euraziatische Unie stonden – het waren de VS die een staatsgreep pleegden, ogenschijnlijk in een maatschappelijk vacuüm. Of de Oost- en Midden-Europese staten zich bij de NAVO wilden aansluiten, is allerminst van belang: hun toelating tot de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie was duidelijk een vergissing, want hoe zouden ze ooit aan de verplichtingen kunnen voldoen? Het zou veel beter zijn om het bij een ​​‘bufferzone’, een niemandsland, te laten. Het gebied van Oost- en Centraal-Europa is slechts een pion op het geopolitieke schaakbord, zonder enige zeggenschap over zijn eigen toekomst. 

    En hoewel zo’n cynische en botte benadering aan de rechterzijde van het politieke spectrum geen verrassing zou zijn, is het onbegrijpelijk dat politiek links, dat meestal zo gevoelig is voor andermans leed en het recht op een eigen identiteit verdedigt, dezelfde houding aanneemt. Blijkbaar kunnen sommige van zijn vertegenwoordigers geen twee simpele dingen tegelijk: ze zijn niet in staat én het Amerikaanse imperialisme aan de kaak te stellen én het Russische imperialisme te zien voor wat het is. Nou, Rusland heeft een scala aan methoden en een lange traditie van inspirerende dienstbare idioten om uit te putten. 

  • EU zegt klaar te zijn om Russische ‘gaschantage’ tegen te gaan

    EU zegt klaar te zijn om Russische ‘gaschantage’ tegen te gaan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zenders Radio France International en France 24 definitief geschorst in Mali

    » Rapport: onafhankelijke media in Hongkong bijna volledig ontmanteld

    Bulgarije en Polen krijgen gas van ‘hun EU-buren’

    Een dag nadat het Russische Gazprom de gasexport naar Polen en Bulgarije opschortte, heeft de Europese Unie verklaard dat ze klaar is om ‘de gaschantage van Moskou’ tegen te gaan, zo meldt La Libre Belgique. ‘Onze reactie zal onmiddellijk, eensgezind en gecoördineerd zijn’, aldus EU-voorzitter Ursula Von der Leyen. Zij verzekerde dat ‘solidariteit’ tussen de lidstaten de tekorten op korte termijn moet kunnen voorkomen en dat Bulgarije en Polen nu gas krijgen van ‘hun EU-buren’.

    De Europese Commissie wil medio mei voorstellen indienen om de afhankelijkheid van de EU van Russische fossiele brandstoffen te verminderen. ‘Het onderwerp zal aan de orde komen op een speciale Europese top op 30 en 31 mei,’ aldus La Libre Belgique.

    Het sanctiepakket zal ook een verbod op Russische olie inhouden

    Het sanctiepakket zal ook een verbod op Russische olie inhouden, merkt Le Soir op. Volgens het dagblad, dat een diplomatieke bron citeert, hebben de permanente vertegenwoordigers van de EU-lidstaten de kwestie woensdag besproken.

    Sinds het begin van het Russische offensief in Oekraïne vragen Europeanen zich af wie het eerst zou ‘schieten’ door op gas te mikken: Europa met een embargo of Moskou dat de kranen dichtdraait, merkt Le Soir op. Hoe dan ook, ‘aan beide kanten vindt er escalatie plaats’, verklaarde een bron die dicht bij de zaak zit aan het dagblad.

    Lees ook:

  • Gazprom levert geen gas meer aan Polen en Bulgarije

    Gazprom levert geen gas meer aan Polen en Bulgarije

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan: oudste persoon ter wereld overleden op 119-jarige leeftijd

    » Finland en Zweden zullen in mei een aanvraag voor NAVO-lidmaatschap indienen

    Beide landen weigeren gas in roebels te betalen

    Het Russische bedrijf Gazprom levert vanaf vanochtend voorlopig geen gas meer aan Polen en Bulgarije. Beide landen zeggen dat ze hierop voorbereid waren, zo melden zij in Varsaw Business Journal en Novinite.

    De opschorting is een gevolg van de escalerende spanningen tussen Moskou en het Westen, schrijft The Telegraph. Het Russische besluit werd genomen nadat de regering in Warschau het verzoek van president Poetin had geweigerd om het gas in roebels te betalen, aldus de Britse krant. De Europese Commissie had gewaarschuwd dat betaling in roebels in strijd zou zijn met de EU-sancties tegen Moskou, merkt Politico Europe op. Het is de eerste keer dat het Kremlin de gastoevoer naar een land heeft afgesneden sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne.

    ‘Rusland begint in Europa “gaschantage” uit te oefenen’

    Gazprom levert meer dan de helft van de gasinvoer van Polen. ‘Dat is een groot gat om te vullen,’ merkt BBC op. ‘Wanneer het stookseizoen in de herfst weer begint en de vraag toeneemt, kan het voor Polen moeilijk zijn om voor een paar maanden aan gas te komen,’ zegt de correspondent van de Britse zender in Warschau. Temeer daar ‘de concurrentie groot is op een reeds krappe gasvoorzieningsmarkt’.

    ‘Rusland begint in Europa “gaschantage” uit te oefenen,’ aldus Andri Jermak, stafchef van de Oekraïense president Zelensky, die dinsdag in The Guardian werd geciteerd. Ook Duitsland en Polen, landen die sterk afhankelijk zijn van Russisch gas, bereiden zich voor op het ergste, aldus de Britse krant.  

    Lees ook:

  • Finland en Zweden zullen in mei een aanvraag voor NAVO-lidmaatschap indienen

    Finland en Zweden zullen in mei een aanvraag voor NAVO-lidmaatschap indienen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan: oudste persoon ter wereld overleden op 119-jarige leeftijd

    » Gazprom levert geen gas meer aan Polen en Bulgarije

    Russische dreiging leidt tot herziening neutraliteit in beide landen

    De regeringsleiders van Finland en Zweden zijn van plan in de week van 16 mei bijeen te komen en dan publiekelijk hun voornemen bekend te maken om toetreding tot de alliantie aan te vragen, aldus de Finse krant Iltalehti maandag. De Finse minister van Buitenlandse Zaken Pekka Haavisto weigerde commentaar te geven, maar herhaalde er de voorkeur aan te geven dat Finland en Zweden vergelijkbare keuzes maken.

    Het Zweedse dagblad Aftonbladet meldde, onder verwijzing naar bronnen dicht bij de Zweedse regering, dat de VS en Groot-Brittannië Zweden een verhoogde militaire aanwezigheid, uitgebreidere militaire oefeningen en ‘sterke’ politieke steun van de NAVO-landen hadden beloofd in geval van een eventuele aanvraagprocedure. De inval van Rusland in Oekraïne heeft Stockholm en Helsinki ertoe gedwongen na te denken over de vraag of hun langdurige militaire neutraliteit nog wel de beste manier is om hun nationale veiligheid te waarborgen.

    Lees ook:

  • Frankrijk en Duitsland omzeilden embargo om wapens aan Rusland te verkopen

    Frankrijk en Duitsland omzeilden embargo om wapens aan Rusland te verkopen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU onthult plan voor ‘grootste verbod ooit’ op gevaarlijke chemische stoffen

    » Turkije veroordeelt Osman Kavala tot levenslange gevangenisstraf

    Na Krim-annexatie bleven EU-landen wapens leveren aan Rusland

    Frankrijk en Duitsland hebben Rusland bewapend met 273 miljoen euro aan militair materieel, dat nu waarschijnlijk wordt gebruikt in Oekraïne, zo blijkt uit een analyse van de Europese Unie die in handen is van The Telegraph. De twee landen stuurden onder andere bommen, raketten en geweren naar Moskou ondanks een EU-embargo op wapenzendingen naar Rusland, dat werd ingesteld in de nasleep van de annexatie van de Krim in 2014.

    De Europese Commissie zag zich deze maand gedwongen een maas in haar blokkade te dichten nadat was gebleken dat ten minste tien lidstaten voor bijna 350 miljoen euro aan militair materieel hadde verkocht aan het regime van Vladimir Poetin. Ongeveer 78 procent daarvan werd geleverd door Duitse en Franse bedrijven, aldus de Britse krant.

    Lees ook:

  • Russische autoriteiten overspoelen de ether met ‘positieve’ nieuwsverhalen

    Russische autoriteiten overspoelen de ether met ‘positieve’ nieuwsverhalen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Korea: Rechter schrapt veroordeling van twee homoseksuele soldaten

    » Afghanistan: Ten minste zestien doden bij twee aanslagen door IS

    Russische staatsmedia probeert bevolking te sussen

    Nu de Russische levensstandaard daalt als gevolg van de oorlog met Oekraïne, heeft Moskou besloten om meer ‘positieve’ verhalen de ether in te zenden. Meduza sprak daarover met drie bronnen die zich dicht bij de Russische regering bevinden. ‘Ze overspoelen de media met positiviteit,’ zegt een van hen.

    Volgens een van de bronnen zit er een strategie achter. De staatstelevisie zendt bewust verhalen uit over nieuwe Russische bedrijven en producten die in de plaats komen van de buitenlandse bedrijven die Rusland hebben verlaten. Zo worden de mensen, die misschien al lege schappen hebben gezien en de prijsstijgingen opmerken, op een geruststellende manier benaderd. Volgens de bron is deze sussende tactiek niet nieuw maar past de Russische regering die toe in slechte en minder slechte tijden.

    In pro-Russische tabloids verschijnen grote, positieve nieuwskoppen

    Op de Russische staatstelevisie zijn de verhalen die de positiviteitscampagne ondersteunen in groten getale te vinden. Berichtgeving over ‘tekorten’, bijvoorbeeld in de petroleumindustrie, wordt geframed als ‘kansen’ voor ondernemers. In pro-Russische tabloids verschijnen grote, positieve nieuwskoppen van berichten die, voor wie ze helemaal leest, toch niet zo positief zijn. Zo schreef Komsomolskaya Pravda met de kop ‘Kijk uit voor vallende prijzen!’ over de prijsdaling van een paar voedingswaren zoals kiwi’s en aubergines, waarna een lange lijst volgde met items die juist duurder waren geworden.

    Meduza citeert een andere bron die zegt dat het stadsbestuur van Moskou is begonnen met een ‘Lentemediaproject’, dat als doel heeft een scherpe daling in het welbevinden van burgers te voorkomen. ‘Het militaire nieuws wordt aan de kant geschoven want het is lente in de stad en alles is aan het ontdooien, is de boodschap erachter,’ zegt hij. Een andere bron bevestigt dat dit initiatief ervoor moet zorgen dat de middenklasse het gevoel heeft dat er niets is veranderd. Zo schrijft Vechernyaya Moskva, een Moskouse avondkrant, over de Fashion Week, ‘die nieuwe kansen creëert voor ontwerpers’.  

    Lees ook:

  • Wereldwijde voedselprijzen stijgen tot hoogste niveau ooit door Russische invasie

    Wereldwijde voedselprijzen stijgen tot hoogste niveau ooit door Russische invasie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wimbledon sluit Russen en Belarussen uit van tennistoernooi

    » Rusland test intercontinentale ballistische raket

    Zowel export uit Oekraïne als Rusland verstoord

    De voedselprijzen zijn in maart gestegen tot het hoogste niveau ooit als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne, zo meldt de VN. De prijzen van kookoliën, granen en vlees bereikten recordhoogten en dat betekent dat voedselgrondstoffen een derde meer kosten dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit de maandelijkse voedselprijsindex van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN (FAO), bericht The Guardian.

    De oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft de uitvoer van cruciale grondstoffen uit het Zwarte Zee-gebied verstoord, een regio die meer dan een kwart van de wereldexport van tarwe voor haar rekening nam. De graanprijzen zijn afgelopen maand met 17 procent gestegen doordat de sluiting van havens de uitvoer van tarwe en mais uit Oekraïne heeft belemmerd. Ook de Russische export is vertraagd door financiële en scheepvaartproblemen.

    ‘De hogere prijzen zijn vooral zorgwekkend voor landen die reeds met andere crises te kampen hebben’

    ‘De hogere prijzen zijn vooral zorgwekkend voor landen die reeds met andere crises te kampen hebben, zoals conflicten, natuurrampen, economische omstandigheden of, zoals vaak het geval is, een combinatie daarvan,’ aldus een woordvoerder van de FAO, die eraan toevoegde dat landen met lage inkomens en voedseltekorten moeite kunnen hebben om de hogere prijzen te betalen.

    Lees ook:

  • Rusland test intercontinentale ballistische raket

    Rusland test intercontinentale ballistische raket

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Wimbledon sluit Russen en Belarussen uit van tennistoernooi

    » Wereldwijde voedselprijzen stijgen tot hoogste niveau ooit door Russische invasie

    Rakettest gebruikt als dreiging, aldus deskundige

    Rusland heeft een succesvolle test met een ballistische langeafstandsraket uitgevoerd, die de tegenstanders ‘wel twee keer zal doen nadenken’, aldus Vladimir Poetin. Moskou heeft Washington vooraf op de hoogte gebracht van de lancering van de raket, in overeenstemming met de nucleaire verdragen tussen beide landen, meldt The Wall Street Journal.

    De woordvoerder van het Pentagon, John Kirby, verzekert dat de lancering een routinetest was en dat die geen bedreiging vormde voor de Verenigde Staten of haar bondgenoten. Nikolai Sokov, deskundige van het Vienna Center for Disarmament and Non-Proliferation, merkt echter op dat de test was verwacht, ‘maar dat Rusland die had kunnen uitstellen, om een escalatie van de spanningen te voorkomen. In plaats daarvan gebruikten de Russen de lancering als een goed geheugensteuntje om te zeggen: “Wij hebben kernwapens.”‘

    Lees ook:

  • Wimbledon sluit Russen en Belarussen uit van tennistoernooi

    Wimbledon sluit Russen en Belarussen uit van tennistoernooi

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Rusland test intercontinentale ballistische raket

    » Wereldwijde voedselprijzen stijgen tot hoogste niveau ooit door Russische invasie

    Novak Djokovic en Martina Navratilova uiten afkeuring

    De organisatoren van het tennistoernooi Wimbledon hebben Russische en Belarussische spelers dit jaar uitgesloten van het evenement, meldt The Telegraph. De All England Lawn Tennis and Croquet Club vaardigde een algeheel verbod uit vanwege de aanhoudende invasie in Oekraïne. Ook zou er een internationaal conflict kunnen ontstaan bij de uitreiking van een trofee door leden van de koninklijke familie aan een Russische speler. Daniil Medvedev, de regerend US Open-kampioen en de huidige nummer 2 van de wereld, behoort normaal gesproken tot de favorieten voor het toernooi, maar is nu uitgesloten.

    ‘Als de politiek zich met sport bemoeit, loopt het meestal niet goed af’

    Volgens de krant heeft de spelersbond ATP de ‘oneerlijke‘ beslissing veroordeeld en hebben verschillende spelers hun ongenoegen geuit. Novak Djokovic en Martina Navratilova hebben hun afkeuring uitgesproken over het besluit om Russische en Belarussische spelers te weren van alle kampioenschappen van deze zomer. Djokjovic gaf gisteren een verklaring waarin hij de beslissing bekritiseerde. ‘Ik zal altijd de eerste zijn om de oorlog te veroordelen. Als kind van de oorlog weet ik wat voor emotioneel trauma een oorlog achterlaat. Dat gezegd hebbende, kan ik het besluit van Wimbledon niet steunen. Het is niet de fout van de atleten. Als de politiek zich met sport bemoeit, loopt het meestal niet goed af.’ Voormalig kampioen Martina Navratilova zei dat ze ‘er kapot van was’.

    Lees ook:

  • Geen t-shirts ontwerpen, maar kogelvrije vesten: hoe de creatieve jeugd Kyiv verdedigt

    Geen t-shirts ontwerpen, maar kogelvrije vesten: hoe de creatieve jeugd Kyiv verdedigt

    Onder de naam Guardian Angels hebben jonge creatieven in Kyiv de handen ineengeslagen. Kappers, modellen en kledingontwerpers gebruiken hun netwerk nu om het front te bevoorraden.

    Een maand geleden wist Anastasija Zamoela nog niets van kogelvrije vesten of nachtkijkers. ‘Drie dagen voordat de oorlog uitbrak, werkte ik nog aan een fotoshoot voor Vogue,’ vertelt de drieëntwintigjarige styliste uit Kyiv over de periode die voorafging aan de Russische invasie in Oekraïne. ‘Toen wist ik nog niet dat er kogelwerende vesten bestaan in verschillende categorieën en gradaties. Nu wel. Niveau drie biedt bescherming tegen lichtere handvuurwapens en granaatscherven, maar je hebt niveau vier nodig om geweren van een hoger kaliber tegen te houden.’

    De komst van de oorlog naar Kyiv verandert voor bijna alle inwoners radicaal hun dagelijkse activiteiten. In de stad die bekendstaat om zijn hippe, levendige creatieve scene, houdt een hele generatie jongeren zich nu bezig met oorlogsinspanningen op afstand van het front. 

    Guardian Angels

    De ’Guardian Angels‘, een collectief van vrienden en creatieven uit de Oekraïense hoofdstad, behoren tot degenen die voedsel en medicijnen bezorgen bij burgers die in Kyiv zijn achtergebleven. Ook voorzien ze de strijdkrachten en plaatselijke verdedigingseenheden van benodigde uitrustingen.

    De groep bestaat uit meer dan vijftig vrijwilligers en is opgericht door dj en regisseur Markijan Matsijovsky, die onlangs aan bod kwam in een artikel van New York Magazine over de oorlogsverhalen van dertig jonge Oekraïners. 

    Net als de meeste inwoners van de hoofdstad had de dertigjarige kapper Resjat Isliamov niet verwacht dat er een grootschalige oorlog zou uitbreken. ‘De eerste paar dagen zat ik gewoon thuis en volgde ik de hele dag het nieuws,’ zegt Ismailov, een geboren Krim-Tataar, die naar Kyiv verhuisde nadat Rusland het schiereiland in 2014 annexeerde. ‘Er werd wel aan vertrekken gedacht, maar we zagen al snel in dat we gewoon zouden blijven. Na de derde dag legden we contact met gelijkgestemde vrienden en gingen we aan de slag.’

    ‘Ik kreeg weer energie en kon ineens veel makkelijker omgaan met alles wat er gebeurde’

    Jeva Podoerian is model en handelt in kamerplanten. In de eerste week van de oorlog verliet ze Kyiv en evacueerde met haar moeder naar Ivano-Frankivsk in het westen van het land, van waaruit ze haar hulp aanbood aan de groep.  ‘In het begin overheerste een gevoel van apathie, van zwakte, van hypnose bijna. Het was ongelooflijk moeilijk,’ zegt de eenentwintigjarige Podoerian over haar aanvankelijke emotionele reactie op de invasie. ‘Daarop volgde een bizar soort innerlijke ontwaking… Ik kreeg weer energie en kon ineens veel makkelijker omgaan met alles wat er gebeurde.’

    In het begin, toen screenshots met hulpverzoeken uit heel Kyiv hun sociale media overspoelden, verliep het werk van de vrijwilligers nog chaotisch. ‘Markijan was de eerste die dingen begon te coördineren binnen onze vriendengroep. Hij stuurde ons verzoeken die overal vandaan kwamen: hier had een grootmoeder medicijnen nodig en daar moest een kat worden gevoerd,’ zegt Isliamov. ‘Voor die tijd werkte iedereen op eigen initiatief en in z’n eentje.’

    Het duurde niet lang voordat er een georganiseerd systeem ontstond. ‘Ik zag dat Resjat een chatgroep voor Kyiv had gemaakt, en dat die werd overspoeld met screenshots van mensen met hulpverzoeken. Het was allemaal erg ongeorganiseerd,’ zegt Podoerian. ‘Ik heb toen aangeboden om te helpen die screenshots om te zetten in tekst en ze te ordenen.’ Alle verzoeken en leveringen worden nu per wijk van Kyiv bijgehouden in spreadsheets met kleurcodering en er is sprake van volledige financiële transparantie.

    Meisjescollectief

    Zamoela heeft er inmiddels voor gekozen haar eigen team in Lviv op te zetten, als aanvulling op het werk van de Guardian Angels. Onder de naam Tsvit (Oekraïens voor bloem) voorziet haar ‘meisjescollectief’, zoals het ook wel wordt genoemd, het Oekraïense leger en plaatselijke verdedigingsmilities van artikelen die essentieel zijn aan de frontlinie. 

    ‘Markijan stuurde me een lijst met spullen die soldaten in Boetsja nodig hadden: vesten, helmen, fakkels, thermisch ondergoed, laarzen et cetera,‘ zegt Zamoela. ‘Ik bekeek die enorme lijst, en zag als eerste item staan “militaire winterslaapzakken, 300 stuks”. Toen wist ik dat ik het niet in mijn eentje zou redden. Dus belde ik een stel vriendinnen die verspreid over heel Oekraïne wonen, met wie ik plannen maakte om een soort crowdfunding op te zetten.’

    In de eerste weken van de oorlog raakten militaire dumpstores door Europa in snel tempo door hun voorraad kogelvrije vesten heen, en dus moesten Zamoela en haar vriendinnen creatief zijn. Daar kwamen de uiteenlopende netwerken en vaardigheden van de creatieven in Kyiv goed van pas.

    ‘Het feit dat we elkaar allemaal al kenden heeft enorme invloed op wat we nu aan het doen zijn’

    ‘Ik benaderde een vriendin, een ontwerpster in Kyiv die haar eigen merk heeft. Die vertelde me dat ze een werkplaats en werknemers had, en dat ze wel kogelvrije vesten wilden gaan maken’, vertelt Zamoela. ‘Ik bracht haar in contact met een paar smederijen in een andere stad die de beschermende platen maken, en nu werken ze samen aan de vesten.‘  

    De energie en de organisatorische kracht van de groep schrijft Zamoela toe aan de hechte band die veel leden in vredestijd al met elkaar hadden. ‘Het feit dat we elkaar allemaal al kenden, dat we naar elkaars verjaardagen en feestjes gingen, heeft enorme invloed op wat we nu aan het doen zijn,’ zegt ze.

    ‘Voordat dit allemaal begon, hadden we al een sterke gemeenschappelijke ideologie… We zijn allemaal heel verschillend, maar hebben ook veel gemeen. Dat maakt het gewoon makkelijker. We bedachten altijd al dingen samen, kwamen elkaar altijd al tegen en werkten samen. Ik denk dat dit gewoon een voortzetting is van die traditie.’

    Nieuwe normaal

    De vrijwilligers in Kyiv zien oorlog nu als het nieuwe normaal. Hoewel de hoofdstad niet in dezelfde mate is verwoest als andere Oekraïense steden, zoals Charkov, is aan de rand van de stad regelmatig artillerievuur te horen en worden dagelijks woonwijken getroffen.

    ‘Gelukkig hebben we het nog niet van dichtbij meegemaakt, maar het gevaar spookt door je hoofd’, zegt Isliamov. ‘Soms loop je op straat als je het nieuws leest, dan hoor je sirenes, explosies en trillen de ramen – dat heeft allemaal zeker impact. Dan komen er wel gedachten bij je op, maar we proberen er niet te lang bij stil te staan.’

    De humanitaire situatie in Kyiv is grotendeels gestabiliseerd. Voedsel is goed verkrijgbaar in de supermarkten, maar er is nog steeds een tekort aan bepaalde medicijnen. De Russische opmars naar de buitenste voorsteden is tot stilstand gekomen en van een omsingeling van de stad door Russische troepen is geen sprake. 

    ‘Als deze oorlog voorbij is, dan denk ik dat jonge Oekraïners Oekraïne beter zullen heropbouwen dan het ooit geweest is‘

    ‘Kyiv is als een gebalde vuist,’ zegt Isliamov. ‘Overal in de stad zijn controleposten, er zijn soldaten en plaatselijke verdedigingseenheden op straat, en het is duidelijk dat iedereen er mentaal op is voorbereid zijn huis te verdedigen.‘

    Het is nog de vraag met hoeveel verwoestingen Kyiv te maken zal krijgen voordat de oorlog voorbij is. De afgelopen weken leken wat rustiger te verlopen dan kort na de invasie, maar raketaanvallen op de avond van 20 maart herinnerden er op grimmige wijze aan dat de bombardementen elk moment weer heviger kunnen worden.

    Wat de uitkomst ook is, de Guardian Angels van Kyiv zijn optimistisch over de toekomst. ‘Dit is zo’n unieke tijd. De oorlog, de verwoestingen, alle verschrikkingen waarmee we te maken hebben vallen samen met de opkomst van deze ongelooflijk actieve generatie’, zegt Zamoela. ‘Als deze oorlog voorbij is, dan denk ik dat jonge Oekraïners Oekraïne beter zullen heropbouwen dan het ooit geweest is.‘

  • Biden: 800 miljoen dollar extra voor steun aan Oekraïens leger

    Biden: 800 miljoen dollar extra voor steun aan Oekraïens leger

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verdachte van schietpartij in New Yorkse metro kondigde geweld aan op YouTube

    » Ruikende telefoons kunnen op een dag ziekten als kanker opsporen

    Ook Europese Unie geeft extra wapenhulp

    De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben woensdag beide extra militaire steun aan Oekraïne toegezegd. De aankondiging vindt plaats op het moment het land zich opmaakt voor een Russisch offensief in het oosten, dat een grotere uitdaging zou kunnen opleveren dan eerdere gevechten in de buurt van Kyiv, meldt The Washington Post.

    President Biden vertelde aan de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dat hij 800 miljoen dollar extra toezegt voor veiligheidssteun, waaronder wapens en munitie. Eerder op woensdag zei de Europese Raad van regeringsleiders akkoord te gaan met 500 miljoen euro (544 miljoen dollar) aan extra steun voor de Oekraïense strijdkrachten.

    De nieuwe toezeggingen komen op een moment dat wereldleiders reageerden op de opmerking van Biden dat Rusland een ’genocide’ uitvoert in Oekraïne. De Franse president Emmanuel Macron waarschuwde voor ’een escalatie van de retoriek’ en een woordvoerder van het Kremlin noemde de uitspraak ’onaanvaardbaar’.

    Lees ook: