Tag: Verenigde Staten

  • VS: North Dakota verbiedt abortus na zes weken

    VS: North Dakota verbiedt abortus na zes weken

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De VS kondigen driedaags staakt-het-vuren aan in Soedan

    » India is eind april het land met de meeste inwoners ter wereld, aldus VN

    Abortusverbod kent geen uitzondering voor verkrachting of incest

    De Amerikaanse staat North Dakota heeft abortus bijna volledig verboden. De Republikeinse gouverneur van deze noordelijke staat, Doug Burgum, ondertekende maandag een wet die abortus na zes weken zwangerschap verbiedt, zonder uitzondering voor verkrachting of incest.

    Dat maakt het verbod een van de strengste beperkingen op abortus in het land, aldus The Hill. Het wetsvoorstel ‘werd met een overweldigende meerderheid goedgekeurd’. Deze beslissing ‘bevestigt opnieuw dat North Dakota een pro-life-[antiabortus]staat is’, zei Burgum in een verklaring.

    De wet moet in werking treden zodra deze is ondertekend, maar het reeds bestaande abortusverbod van de staat is opgeschort in afwachting van een uitspraak van het Hooggerechtshof van North Dakota.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Lees ook:

  • Starship ontploft vlak na lancering in Texas

    Starship ontploft vlak na lancering in Texas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Biden gaat voor herverkiezing in 2024

    » President Oeganda wil aanpassingen homowet na internationale druk

    De raket van SpaceX knalde na vier minuten uit elkaar

    De eerste ruimtereis van de Starship van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX is donderdag op een grote teleurstelling uitgelopen. De raket ontplofte vier minuten na de lancering om nog onbekende reden, terwijl de bedoeling was dat het enorme schip een vlucht van anderhalf uur zou maken, schrijft CNN.

    Met een totale lengte van 120 meter is de Starship van het bedrijf van Elon Musk de langste raket ter wereld. Het dient uiteindelijk om mensen naar de maan en naar Mars te brengen. Maar voorlopig moet het bedrijf het bij testvluchten laten. De verwachtingen van buitenstaanders rondom de vlucht van donderdag waren ook al sceptisch.

    In het ruimteschip passen honderd passagiers die het in de toekomst naar de ruimte moet kunnen vervoeren. De raket bestaat uit twee onderdelen: een onderdeel van 70 meter dat de raket lanceert, en passagiersgedeelte van 50 meter. Ondanks de snelle ontploffing heeft Elon Musk gezegd trots te zijn op het SpaceX-team.

    Lees ook:

  • President Biden gaat voor herverkiezing in 2024

    President Biden gaat voor herverkiezing in 2024

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » President Oeganda wil aanpassingen homowet na internationale druk

    » Starship ontploft vlak na lancering in Texas

    De 80-jarige maakt volgende week zijn kandidatuur bekend

    De Amerikaanse president Joe Biden maakt naar verwachting volgende week zijn kandidatuur voor het presidentschap van de Verenigde Staten bekend. Dat meldt de Washington Post. Zijn campagneteam zou bezig zijn de puntjes op de i te zetten rondom de aankondiging en hoogstwaarschijnlijk dinsdag met de mededeling komen.

    Een van de belangrijkste redenen dat Biden zich herkiesbaar stelt is dat er binnen de Democratische Partij weinig andere kandidaten zijn. Daarnaast zou hij zijn programma nog niet volledig hebben kunnen uitvoeren en hoopt hij de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden te heroveren om zo makkelijker wetten door het Congres te krijgen.

    Biden, die momenteel tachtig jaar is, kan bij herverkiezing zijn eigen record van oudste president ooit van de VS aanscherpen. Wordt hij herkozen, dan is hij zesentachtig jaar bij het einde van zijn ambtstermijn. Tijdens de verkiezingen is er een kans dat hij het weer moet opnemen tegen Donald Trump, die hoopt kandidaat voor de Republikeinse Partij te worden.

    Lees ook:

  • Patriot-raketsystemen komen aan in Oekraïne

    Patriot-raketsystemen komen aan in Oekraïne

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Vaticaan stuurt splinters van het kruis van Jezus naar VK

    » Tweede wapenstilstand in Soedan binnen ogenblikken geschonden

    De systemen komen uit Nederland, Duitsland en de VS

    Voor het eerst sinds het begin van de oorlog heeft Oekraïne de beschikking gekregen over de befaamde Patriot-luchtafweersystemen, schrijft The Kyiv Independent. De mobiele raketsystemen worden beschouwd als essentieel in de strijd tegen Russische luchtaanvallen. Omdat de installaties snel verplaatst kunnen worden en de raketten zeer doeltreffend zijn, worden Patriots beschouwd als een van de beste systemen om bombardementen af te slaan.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Oleksi Reznikov bedankte in een uitgebreid bericht op Twitter de Verenigde Staten, Duitsland en Nederland voor de levering. Nederland levert twee installaties plus raketten. Duitsland gaat minstens één systeem leveren. Naast de systemen hebben de betrokken landen ook Oekraïense militairen getraind.

    De VS hebben verder aangekondigd de komende tijd een nieuw militair steunpakket naar Oekraïne te sturen. Het gaat om munitie en militair materieel ter waarde van 325 miljoen dollar. Het is het zesendertigste pakket dat vanuit de VS naar Oekraïne gaat en wordt waarschijnlijk gebruikt in het tegenoffensief dat naar verluidt op het punt van beginnen staat.

    Lees ook:

  • Netflix stopt na 25 jaar met dvd-verhuur

    Netflix stopt na 25 jaar met dvd-verhuur

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Soedan: gevechten gaan door, regeringsleger weigert staakt-het-vuren

    » Europese Unie gaat 43 miljard euro investeren in chipindustrie

    Streamingdienst begon ooit als postordervideotheek

    Voordat Netflix een van de grootste streamingdiensten voor films en tv-series werd, verstuurde de Californische firma dvd’s per post. Deze activiteit begon in 1998 met de film Beetlejuice en loopt vijfentwintig jaar later nog steeds, toch kondigde het bedrijf aan in september 2023 te stoppen met dvd-verhuur. In totaal heeft Netflix meer dan 5 miljard dvd’s verstuurd naar 40 miljoen klanten.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    ‘De afnemende vraag naar fysieke verhuur’ maakt het moeilijk om dochteronderneming DVD.com overeind te houden, aldus Engadget. ‘Een triest moment voor thuisbioscoopfans’, schrijft de site. Dvd-fanaten kunnen nog steeds films huren via automaten van Redbox, die vaak in de buurt van supermarkten staan, maar het einde van DVD.com en het verdwijnen van de grote videotheekketen Blockbuster betekenen de teloorgang van de filmverhuurmarkt, aldus Engadget.

    Hoewel Netflix zich herstelt van tegenvallende resultaten in 2022, was de winst in het eerste kwartaal van 2023 nog steeds slechter dan een jaar geleden. De abonneegroei was ook relatief bescheiden, met 1,7 miljoen nieuwe gebruikers.

    Lees ook:

  • Amerikaanse justitie treedt op tegen Chinese inmenging

    Amerikaanse justitie treedt op tegen Chinese inmenging

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Tunesië: oppositieleider Rached Ghannouchi gearresteerd

    » Qatargate: Europees Parlement herziet lobbyregels voor ex-leden

    Chinees ‘politiebureau’ in New York is opgerold

    De Amerikaanse justitie maakte maandag de arrestatie van twee verdachten bekend en vaardigde tientallen aanklachten uit om clandestiene Chinese politieoperaties in het buitenland tegen te gaan, waaronder een filiaal dat midden in New York opereert, bericht New York Post.

    De twee verdachten werden gearresteerd in verband met een onderzoek van de federale politie naar een Chinees ‘politiebureau’, een structuur die is ontworpen om dissidenten te controleren en onder druk te zetten, vertelde openbaar aanklager Breon Peace tijdens een persconferentie.

    Clandestiene Chinese politiebureaus zijn in meerdere westerse landen aan de kaak gesteld

    In een afzonderlijk onderzoek worden vierendertig Chinese ‘ambtenaren van het ministerie van Openbare Veiligheid’ aangeklaagd wegens hun betrokkenheid bij een ‘cel’ die ‘een trollenfarm op internet’ runde, aldus Peace. Deze groep ‘creëerde een groot aantal valse onlineaccounts met als doel het verspreiden van Chinese staatspropaganda om kritische geluiden over Beijing te smoren’, schrijft New York Post.

    De aanwezigheid van clandestiene politiebureaus is in andere westerse landen, zoals Canada, Tsjechië en zelfs Nederland, aan de kaak gesteld en voedt beschuldigingen van spionage aan het adres van Beijing, dat enige betrokkenheid ontkent.

    Lees ook:

  • 21-jarige man in VS aangehouden voor lekken staatsgeheimen

    21-jarige man in VS aangehouden voor lekken staatsgeheimen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noorwegen zet vijftien Russen uit op verdenking van spionage

    » Iran gaat kledingregels strenger handhaven in aanloop naar extreem hete zomer

    De militair lekte documenten over Oekraïne op internetfora

    In de VS is een man aangehouden die wordt verdacht van het lekken van tientallen zeer geheime overheidsdocumenten op het internet, schrijft The Washington Post. Het betreft een eenentwintigjarige man uit Massachusetts, die werkzaam was bij de luchtmacht en toegang had tot geheime informatie. De man kan voor jaren de gevangenis ingaan als hij daadwerkelijk schuldig wordt bevonden.

    De verdachte zou de documenten hebben gelekt in een besloten chatgroep op Discord

    De documenten stonden al enkele maanden online op internetfora, maar begonnen de afgelopen dagen op sociale media te circuleren. Het ging onder meer over documenten over de oorlog in Oekraïne, wapenleveranties door NAVO-lidstaten en militaire kaarten, zoals over de situatie in de Oekraïense stad Bachmoet. Het Oekraïense leger zou na de lekken enkele militaire plannen hebben aangepast.

    De verdachte zou de documenten hebben gelekt in een besloten chatgroep op Discord. Ook zouden ze op een gamingplatform zijn geplaatst. Met welke intentie hij de geheime documenten deelde is niet duidelijk. The Washington Post citeert een vriend, die zegt dat hij het deed om stoer te doen en dat hij geen slechte intenties had.

    Lees ook:

  • Macron blijft bij controversiële uitspraken over Taiwan

    Macron blijft bij controversiële uitspraken over Taiwan

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan: kort alarm voor Hokkaido na lancering Noord-Koreaanse raket

    » Trump klaagt zijn voormalige advocaat aan en eist 500 miljoen dollar

    Macron: ‘Een bondgenoot van de VS is iets anders dan een vazal’

    De Franse president ‘houdt vast aan zijn controversiële woorden over Taiwan en herhaalt dat een bondgenoot zijn van de VS wat anders is dan een “vazal” zijn’, aldus The Guardian. Aan het eind van zijn staatsbezoek aan Nederland leek Emmanuel Macron de uitspraken te bevestigen die hij zondag in een interview deed, waarin hij stelde dat Europa onafhankelijker van de VS moet optreden.

    Macron, die vorige week China bezocht, zei dat het Franse en Europese beleid inzake Taiwan ‘niet is veranderd’, ondanks de woede over zijn uitspraken met betrekking tot de strategische autonomie van Europa. ‘Frankrijk is voor de status quo in Taiwan’ en voor een ‘vreedzame oplossing van de situatie’, voegde hij eraan toe.

    Macron had gewaarschuwd dat we ons niet moeten laten meeslepen door door een ‘Amerikaans ritme en een Chinese overreactie’

    Het interview waarin hij deze uitspraken deed, gaf hij precies op het moment dat China militaire oefeningen hield voor de kust van Taiwan als reactie op een ontmoeting tussen de president van Taiwan, Tsai Ing-wen, en de voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, Kevin McCarthy, in Los Angeles. In het interview waarschuwde Macron dat we ons niet in een crisis over Taiwan moeten laten meeslepen door een ‘Amerikaans ritme en een Chinese overreactie’.

    Zijn oproep tot meer economische en defensieve soevereiniteit voor Europa is op zich niet nieuw en werd pas bekritiseerd toen hij in het kader van deze soevereiniteit Europa opriep zich te distantiëren van de VS in de kwestie-Taiwan. Hij voegde eraan toe dat Europa ‘niet betrokken moet raken bij wanorde in de wereld en bij crises die niet de onze zijn’.

    Lees ook:

  • Trump klaagt zijn voormalige advocaat aan en eist 500 miljoen dollar

    Trump klaagt zijn voormalige advocaat aan en eist 500 miljoen dollar

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Japan: kort alarm voor Hokkaido na lancering Noord-Koreaanse raket

    » Macron blijft bij controversiële uitspraken over Taiwan

    Michael Cohen zou zijn beroepsgeheim hebben geschonden

    Donald Trump heeft woensdag een rechtszaak aangespannen tegen zijn voormalige advocaat, Michael Cohen. Cohen zal naar verwachting als kroongetuige optreden in de zaak tegen Trump over het zwijggeld dat hij aan ex-pornoster Stormy Daniels zou hebben betaald. Cohen fungeerde bij die deal als tussenpersoon.

    In zijn klacht, ingediend bij een federale rechtbank in Florida, beschuldigt de voormalige president van de Verenigde Staten ‘zijn vroegere vertrouweling’ ervan zijn beroepsgeheim te hebben geschonden, meldt The New York Times. ‘De zaak, hoewel mogelijk vergezocht, suggereert dat Trump probeert Cohen het zwijgen op te leggen’, schrijft het Amerikaanse dagblad.

    Cohen pleitte in 2018 schuldig aan fraude met campagnedonaties voor het regelen van het zwijggeld en aan een verscheidenheid aan andere aanklachten, waaronder liegen tegen het Congres over een plan voor een Trump-gebouw in Moskou.

    Lees ook:

  • Rapport: VS lieten terugtrekking uit Afghanistan chaotisch verlopen

    Rapport: VS lieten terugtrekking uit Afghanistan chaotisch verlopen

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Canada: twee mensen omgekomen in ijsstorm

    » Israël vuurt raketten af op Gaza na aanval vanuit Libanon

    Onderzoekers geven oud-president Trump de schuld

    De evacuatie van mensen uit Afghanistan door de Amerikanen verliep zeer chaotisch, mede door toedoen van oud-president Donald Trump. Dat staat in een onderzoeksrapport van het Witte Huis, meldt CNN. Ook zouden de Amerikaanse inlichtingendiensten gefaald hebben. Zij hadden niet zien aankomen dat de taliban het land zo snel zouden veroveren.

    Trump had geen plan voor evacuatie uit Afghanistan laten opstellen

    Door de chaotische evacuatie van circa 120.000 mensen ontstond er een machtsvacuüm in Kaboel, dat in de dagen erna werd gevuld door de taliban. De chaos verergerde nadat op 26 augustus, terwijl men volop bezig was met evacueren, een zelfmoordaanslag bij de luchthaven van Kaboel voor bijna tweehonderd doden zorgde.

    Dat Donald Trump verantwoordelijkheid krijgt toegeschoven, komt doordat hij geen plan voor de evacuatie van mensen uit Afghanistan had laten opstellen, waardoor de terugtrekking moest worden geïmproviseerd. Inlichtingendiensten hadden ook overschat hoe sterk het Afghaanse leger was. Desondanks wordt benadrukt dat een vertrek uit Afghanistan een goed besluit was.

    Lees ook:

  • VS: vijf doden door tornado in Missouri

    VS: vijf doden door tornado in Missouri

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Schotland: man ex-premier gearresteerd in onderzoek naar partijdonaties

    » Italië: Silvio Berlusconi in ziekenhuis opgenomen met longproblemen

    Tornado eist opnieuw slachtoffers in de VS

    Een tornado raasde woensdagochtend door een landelijk gebied in het zuidoosten van Missouri en heeft ten minste vijf dodelijke slachtoffers gemaakt, aldus St. Louis Post-Dispatch. Vier van de vijf overledenen zouden tot hetzelfde gezin behoren, dat woonde in een stacaravan. Huizen en bomen werden omvergeblazen door winden tot 210 kilometer per uur.

    Woensdag waren tornadowaarschuwingen afgegeven in heel Oklahoma, Arkansas, Missouri en delen van Texas. Het aantal dodelijke tornado’s neemt de laatste weken toe in de Verenigde Staten, met alleen al in maart bijna zestig doden.

    Lees ook:

  • Vandaag wordt Donald Trump voorgeleid in historische rechtszaak

    Vandaag wordt Donald Trump voorgeleid in historische rechtszaak

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Russische droneaanval op Oekraïense havenstad Odessa

    » Nigeria: ten minste 12 doden bij reeks aanslagen

    Vanmiddag zal hij de aanklachten tegen hem horen

    Donald Trump is gisteren in New York aangekomen, aan de vooravond van de historische rechtszaak tegen hem. Trump is de eerste voormalig president in de geschiedenis die wordt aangeklaagd. Vanmiddag zal Trump in het gerechtsgebouw in Manhattan worden voorgeleid en zal openbaar aanklager Alvin Bragg Jr. de aanklachten tegen hem uitspreken in een fraudezaak over het zwijggeld dat hij aan de pornoster Stormy Daniels betaald zou hebben, schrijft CNN.

    Trump beweert dat hij slachtoffer is van een ‘heksenjacht’

    Gezien zijn status wordt verwacht dat hij een speciale behandeling krijgt. Zo zal er naar verluidt geen mugshot van hem worden gemaakt, en zo wel, dan zal deze niet openbaar worden gemaakt. Verder krijgt hij geen handboeien om, hoeft hij niet te wachten in een cel voordat hij voor de rechter verschijnt, wordt hij hoogstwaarschijnlijk onmiddellijk op borgtocht vrijgelaten en kan hij de rechtszaal discreet via de achterkant verlaten en ’s avonds terugkeren naar Mar-a-Lago. Daar zal hij naar verwachting een toespraak houden.

    Trump zelf zweert dat hij onschuldig is. Hij schreef in hoofdletters op zijn sociale netwerk Truth Social dat hij naar New York ging om ‘America great again’ te maken en dat hij het slachtoffer is van een ‘heksenjacht terwijl zijn prachtige land naar de hel gaat’. Het gebied rond de Trump Tower werd maandag streng bewaakt door de politie. Ook werd hij opgewacht door een grote groep journalisten. Er was echter slechts ‘een handjevol supporters aanwezig die met spandoeken zwaaiden met boodschappen als “Trump heeft gewonnen” en “arresteer Biden,”’ meldt CNN.

    Lees ook:

  • VS: werknemers van Starbucks leggen het werk neer

    VS: werknemers van Starbucks leggen het werk neer

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Succesvolle Chinese app helpt vrouwen al shoppend op weg naar het perfecte leven

    » Costa Rica: moordcijfer stijgt schrikbarend door bendegeweld

    Koffieketen zou de oprichting van vakbonden tegenwerken

    In aanloop naar de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Starbucks legden medewerkers van ruim honderd winkels in de VS vorige week het werk neer om te protesteren bij het hoofdkantoor in Seattle. Dit als reactie op de agressieve antivakbondshouding van het bedrijf. De koffieketen wordt ervan beschuldigd tientallen werknemers te hebben ontslagen als vergelding voor het opzetten van een vakbond. Starbucks zou al sinds begin 2022 dwarsliggen, schrijft The Guardian.

    Voorts zijn er beschuldigingen van intimidatie, winkelsluitingen, het inhouden van extra’s en het bewust vertragen van onderhandelingen over een eerste vakbondscontract. Starbucks ontkent schending van het arbeidsrecht en wijst de overige beschuldigingen af. Voorzitter en voormalig CEO Howard Schultz moet eind maart getuigen voor een commissie van de Amerikaanse Senaat over de houding ten aanzien van vakbonden.

    ‘Starbucks zou ons recht op organisatie moeten respecteren‘

    ‘Barista’s van Starbucks zoals ik zijn degenen die de winkels draaiende houden,’ zegt Sarah Pappin van een vestiging in Seattle tegen de Britse krant. ‘Wij kennen de bestellingen van onze vaste klanten, wij maken de lattes, wij ruimen de rommel op en wij zijn vaak het lichtpuntje van de dag voor onze klanten. Wij vormen het hart en de ziel van Starbucks.’

    En, voegt ze eraan toe, ‘in plaats van een voormalige CEO op het schild te hijsen die erop is gebrand om ons het zwijgen op te leggen, zou Starbucks ons recht op organisatie moeten respecteren en ons tegemoet moeten komen aan de onderhandelingstafel.’ De werknemers willen dat de aandeelhouders een resolutie aannemen die bepaalt dat een onafhankelijke derde partij de houding van Starbucks ten aanzien van de rechten van werknemers gaat beoordelen.

    Lees ook:

  • Hoe de Verenigde Staten verslaafd raakten aan fentanyl

    Hoe de Verenigde Staten verslaafd raakten aan fentanyl

    Elke week pluist de redactie van 360 een actuele gebeurtenis voor je uit aan de hand van de internationale pers. Deze week gaan we dieper in op de verwoestende fentanylcrisis in de Verenigde Staten. De zeer verslavende pijnstiller zorgt iedere dag voor honderden doden. Hoe is het land zo verslingerd geraakt aan fentanyl?

    Dit artikel verscheen woensdag in de nieuwsbrief Buiten de grenzen, exclusief voor abonnees. Wil je elke week op de hoogte blijven? Neem dan een (proef)abonnement – al vanaf €4 per maand – op 360 Magazine en abonneer je op de nieuwsbrieven.

    Wat is fentanyl?

    De Amerikaanse drugsautoriteit DEA noemt het ‘de grootste bedreiging waarmee onze natie ooit te maken heeft gehad’. Termen als ‘crisis’, ‘epidemie’ en zelfs ‘massavernietigingswapen’ worden gebruikt. In de Verenigde Staten bestaat er geen misverstand over: fentanyl is levensgevaarlijk voor iedereen, jong en oud, arm en rijk.

    Een moeder in Ohio verloor haar twintig maanden oude zoon toen hij de pillen per ongeluk in zijn mond stopte, schrijft The Wall Street Journal. Binnen een uur was hij dood. Zelf had ze de pillen in huis omdat zij en de vader van het kind eraan verslaafd waren. Het slachtoffer werd ‘onderdeel van een verschrikkelijke statistiek’ en een voorbeeld van hoe fentanyl hele gezinnen in de VS verwoest.

    Fentanyl is een synthetische opioïde, oftewel een pijnstiller. Naar schatting is fentanyl vijftig tot honderd keer krachtiger dan morfine en kan het medicijn zelfs in zeer kleine doses dodelijk zijn. Een dodelijke dosis fentanyl bedraagt slechts enkele milligrammen, in vergelijking, voor een overdosis aan heroïne zijn honderden milligrammen nodig. Op straat verkochte fentanyl wordt soms ook vermengd met andere drugs, zoals heroïne of cocaïne, wat het risico op een overdosis vergroot.

    ANP 464413575
    Een moeder die haar zoon verloor aan een overdosis spreekt op een conferentie over drugsgebruik. – © Hannah Schoenbaum / AP​

    Fentanyl was oorspronkelijk bedoeld als pijnstiller voor chirurgische ingrepen, maar bleek te krachtig voor algemeen gebruik. In plaats daarvan werd het gereserveerd voor gebruik bij zeer heftige pijn, zoals bij kankerpatiënten. Een van de gevaarlijkste bijwerkingen van fentanyl is dat het de ademhaling vertraagt. Daarnaast is het middel zeer verslavend: het medicijn verhoogt de afgifte van dopamine, een neurotransmitter die gevoelens van genot en ontspanning opwekt, waardoor gebruikers constant moeten blijven gebruiken om zich goed te voelen.

    Jongeren gebruiken fentanyl recreatief en scholen in de VS luiden hier de noodklok over. In de afgelopen jaren treffen leraren steeds vaker leerlingen met een overdosis aan op hun toiletten, niet zelden met dodelijke afloop. The New Yorker schrijft dat 40 procent van de fentanyloverdoses in de staat Texas jongeren onder de achttien jaar betreft. ‘Die stijging wordt deels toegeschreven aan een mentale gezondheidscrisis bij tieners, die op haar beurt weer komt door de pandemie, smartphones, sociale media en politieke verdeeldheid. Tegelijkertijd hebben synthetische opioïden het experimenteren met drugs voor tieners veel gevaarlijker gemaakt’, aldus het tijdschrift.

    Hoe groot is de crisis in de Verenigde Staten?

    In alle demografische groepen is het gebruik van fentanyl – en de daarbij horende overdoses – de afgelopen jaren explosief gestegen. Volgens het Amerikaanse overheidsbureau voor volksgezondheid CDC was het aantal doden door een overdosis fentanyl in 2020 achttien keer zo hoog als in 2013. Ruim 56.000 mensen stierven in 2020 aan overdoses waarbij synthetische opioïden betrokken waren.

    Onder meer onder jongeren is de fentanylcrisis verwoestend. Het aantal doden door overdoses onder tieners is in drie jaar tijd verdubbeld, terwijl het cannabis- en alcoholgebruik onder middelbare scholieren juist daalt. Volgens The Hill​ zijn jongeren zich er niet altijd bewust van dat ze fentanyl gebruken: de stof wordt verpakt in namaakpillen die lijken op minder krachtige drugs. Zo overleden in 2021 1755 kinderen van 15 tot 19 jaar aan een overdosis fentanyl, een stijging van bijna 300 procent ten opzichte van 2018.

    Waar het gebruik van fentanyl begon in de armere plattelandsgebieden in de VS, is het nu ook uitgegroeid tot een crisis in de grote steden. Zo is het aantal doden door overdoses fentanyl onder latino’s sinds 2011 bijna verdrievoudigd, schrijft NBC. Ook melden de autoriteiten dat er steeds meer en grotere hoeveelheden van de drugs in beslag worden genomen. In 2022 nam de DEA meer dan 57,7 miljoen valse fentanylpillen en meer dan 6200 kilogram fentanylpoeder in beslag, twee keer zoveel als in 2021.

    2023 Drug od death rates 2 1

    Wat kan ertegen gedaan worden?

    De meningen verschillen over hoe deze crisis het best het hoofd geboden kan worden. Experts benoemen het belang van informatie en voorlichting die gericht zijn op de doelgroep. Jongeren dienen anders aangesproken te worden dan ouderen. Per staat en per etnische achtergrond zijn er ook verschillen in hoe informatiecampagnes moeten worden opgezet.

    In het artikel van NBC worden deze verschillen ook benoemd als het gaat om afkicken. ‘In sommige Latinogemeenschappen is het gebruikelijk om religieuze afkickcentra te bezoeken die zich richten op “op geloof gebaseerde behandeling” in plaats van “op bewijs gebaseerde behandeling”,’ zegt een expert. Ze wijst daarnaast op ‘problemen met de migratiestatus en op het gebied van taalbarrières die het moeilijker maken om hulp te vinden in afkickcentra’.

    In Financial Times schrijven onderzoekers dat er op alle gebieden meer gedaan moet worden. ‘De fentanylcrisis wordt steeds erger en bedreigt een hele generatie jongeren,’ zegt Jim Rauh, oprichter van belangenorganisatie Families Against Fentanyl,  tegen de krant.

    Een plan van president Joe Biden om bezit en gebruik van en handel in fentanyl harder aan te pakken werd door deskundigen bekritiseerd. ‘Als je dingen criminaliseert, creëer je een stigma,’ zegt Maritza Perez Medina, directeur federale zaken van de Drug Policy Alliance tegen persbureau AP. ‘Als mensen weten dat ze in de problemen komen door het gebruik van drugs, zullen ze niet snel om hulp vragen.’

    ANP 459713026
    ​Autoriteiten in Californië tonen een drugsvangst van 43 kilogram fentanyl. – © Alameda County Sheriff’s Office / AFP

    Er wordt onder meer gekeken naar sociale media, waarop de drugs verkocht worden en waarop informatiecampagnes meer effect zouden kunnen hebben. Onder meer Snapchat zegt actief bezig te zijn met het gebruik van technologie om proactief drugsdealeraccounts te vinden en af te sluiten. Maar lokale en nationale politici en de VS willen, zoals Sam Quinones in een opiniestuk in The Washington Post​ bepleit, meer internationale samenwerking, met name met China en Mexico.

    China en landen als India produceren en vervoeren chemicaliën die nodig zijn om fentanyl te maken. Veel fentanyl wordt uiteindelijk gemaakt in en gesmokkeld uit Mexico. Een internationale aanpak zou de enige manier zijn om deze crisis het hoofd te bieden, zeggen deskundigen, voordat de fentanylcrisis naar Europa en Azië overslaat en een epidemie een pandemie wordt.

  • Bijna veertig doden bij brand migrantencentrum Mexico

    Bijna veertig doden bij brand migrantencentrum Mexico

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Ex-vicepresident Pence moet getuigen tegen Trump

    » Frankrijk erkent Oekraïense hongersnood in 1932-1933 als genocide

    De brand zou zijn ontstaan tijdens een protest van migranten

    Bij een brand in een opvangcentrum voor migranten in Mexico, vlak bij de grens met de VS, zijn bijna veertig mensen om het leven gekomen, bericht El Universal. Nog eens dertig inzittenden van het centrum zijn met verwondingen opgenomen in het ziekenhuis.

    De Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador zegt dat de brand ontstond nadat migranten uit Centraal- en Zuid-Amerika matrassen in brand staken uit protest tegen hun mogelijke uitzetting. Het vuur verspreidde zich, met een van de dodelijkste branden in jaren in Mexico als gevolg. Door de tragedie is de discussie over de opvang van migranten die richting de VS reizen en de omstandigheden waarin ze worden vastgehouden, weer opgelaaid.

    Mexicaanse steden aan de grens met de VS kampen al maandenlang met grote aantallen migranten die vanuit het zuiden proberen asiel aan te vragen bij de noorderbuur. Vanwege strenge migratie-eisen gaat dat moeilijk en stranden veel mensen in steden als Ciudad Juárez, waar de brand plaatsvond, of Tijuana, een andere grensstad. Een groot deel van de migranten probeert de grens op een illegale manier over te steken, wat zelden lukt.

    Lees ook: