Onderwerpen: EU

  • EU neemt wet aan om CO2-uitstoot van auto’s tot nul te reduceren

    EU neemt wet aan om CO2-uitstoot van auto’s tot nul te reduceren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Negen militairen omgekomen bij aanval ELN op leger Colombia

    » Paus Franciscus in ziekenhuis met luchtweginfectie

    Vanaf 2035 moeten nieuwe auto’s een nuluitstoot hebben

    Landen van de Europese Unie hebben dinsdag een baanbrekende wet goedgekeurd om ervoor te zorgen dat alle nieuwe auto’s die vanaf 2035 worden verkocht geen CO2 meer uitstoten. De overeenkomst werd wekenlang vertraagd nadat Duitsland had gevraagd een uitzondering te maken voor auto’s die op e-brandstoffen rijden, schrijft de BBC. Vanaf 2030 moeten nieuwe auto’s 55 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021.

    E-brandstoffen zouden koolstofneutraal zijn omdat daarbij gebruik wordt gemaakt van opgevangen CO2-emissies om de CO2 te compenseren die vrijkomt wanneer de brandstof in een motor wordt verbrand. Verwacht werd dat de nieuwe wet de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in de EU vanaf 2035 onmogelijk zou maken. Doordat Duitsland echter deze vrijstelling erdoorheen heeft geloodst, kunnen mensen deze auto’s blijven kopen, terwijl e-brandstoffen nog niet op grote schaal worden geproduceerd.

    ‘Het is duidelijk waar we heen willen: in 2035 moeten nieuwe auto’s en bestelwagens een uitstoot van nul hebben’

    Personenauto’s en bestelwagens zijn volgens de Europese Commissie verantwoordelijk voor respectievelijk ongeveer 12 en 2,5 procent van de totale EU-uitstoot van CO2, het belangrijkste broeikasgas. Eerder deze maand waarschuwden de VN dat de doelstelling om de stijging van de temperatuur wereldwijd te beperken tot 1,5 graden Celsius waarschijnlijk niet zal worden gehaald.

    De Duitse minister van vervoer Volker Wissing zei dat de overeenkomst van dinsdag ‘belangrijke opties voor de wereldbevolking mogelijk maakt op weg naar klimaatneutrale en betaalbare mobiliteit’. Frans Timmermans, hoofd klimaatbeleid van de EU, voegde daaraan toe: ‘Het is duidelijk waar we heen willen: in 2035 moeten nieuwe auto’s en bestelwagens een uitstoot van nul hebben.’

    Lees ook:

  • EC-rapport: 46 procent van alle honing die Europa importeert is namaak

    EC-rapport: 46 procent van alle honing die Europa importeert is namaak

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Israëlisch parlement neemt controversiële wet aan

    » Duizenden botresten uit nazitijdperk begraven in Berlijn

    De meeste namaakhoning komt uit China en Turkije

    Bijna de helft van alle honing die Europa importeert bevat toegevoegde ingrediënten, wat in strijd is met de EU-regelgeving. Het gaat bijvoorbeeld om suikerstroop op basis van rijst, tarwe of suikerbieten. Zo luidt de conclusie van de Europese Commissie in een rapport dat gisteren verscheen. ‘Van een aanzienlijk deel van de in Europa ingevoerde honing wordt vermoed dat ermee is gefraudeerd, maar deze honing blijft vaak onopgemerkt’, citeert Le Monde uit het rapport.

    Met 175.000 ton geïmporteerde honing per jaar is Europa na de Verenigde Staten de grootste honingimporteur ter wereld. Het directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid van de Europese Commissie coördineerde een grootschalig onderzoek in de hele EU, in samenwerking met zestien Europese landen. De onderzoekers vonden bewijs voor het gebruik van additieven en kleurstoffen die toegevoegd werden om de schijn te wekken dat de honing van plantaardige herkomst is.

    ‘Er moet sprake zijn van steeds grotere hoeveelheden namaakhoning en een gebrek aan controle’

    Voor de Franse Nationale Bijenteeltbond (UNAF) zijn deze resultaten niet verrassend. ‘Wij waarschuwen al jaren voor kunstmatige honing,’ aldus Henri Clément, woordvoerder van de UNAF, tegen de Franse krant. ‘Door de achteruitgang van het milieu zijn de oogsten steeds onregelmatiger, maar er wordt nog steeds evenveel honing op de markt gebracht als voorheen. Er moet sprake zijn van steeds grotere hoeveelheden namaakhoning en een gebrek aan controle.’

    Verder wijst Clément erop dat het Europese onderzoek alleen betrekking had op geïmporteerde honing, maar dat de situatie ook problematisch kan zijn voor in Europa geproduceerde honing. ‘Het probleem is dat grote hoeveelheden honing aankomen in bepaalde Europese landen, zoals Spanje, en daar worden gemengd en herverpakt,’ legt hij uit. ‘Ze worden dan beschouwd als Europese honing. Op sommige etiketten staan wel zes landen van herkomst vermeld!’

    Lees ook:

  • Europese Commissie daagt Polen voor Europees Hof van Justitie

    Europese Commissie daagt Polen voor Europees Hof van Justitie

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Panama: minstens 38 migranten omgekomen bij busongeluk

    » Nikki Haley wordt de eerste Republikeinse rivaal van Trump

    Het land zou de grondwet voorrang geven boven het EU-recht

    De Europese Commissie heeft gisteren aangekondigd Polen voor het Hof van Justitie van de Europese Unie te dagen wegens twee omstreden vonnissen van het Poolse Constitutioneel Hof. In de uitspraken van die rechtbank wordt de Poolse grondwet boven het EU-recht gesteld. Deze stap betekent een verdere escalatie van het langdurige conflict tussen Brussel en Warschau over het Poolse rechtssysteem, aldus Politico.

    ‘Het Constitutioneel Hof heeft met deze uitspraken de algemene beginselen van autonomie, primaat, doelmatigheid en uniforme toepassing van het Europees recht en de bindende kracht van de arresten van het Hof van Justitie van de Europese Unie geschonden,’ aldus de Europese Commissie in een verklaring.

    Volgens de Commissie voldoet het Constitutioneel Hof niet langer aan de eisen van een onafhankelijke en onpartijdige rechtbank

    Het uitvoerend orgaan van de EU zei dat het de kwestie had proberen op te lossen in een gesprek met Polen vorig jaar, maar Warschau ging niet in op de bezwaren. ‘Daarom heeft de Commissie vandaag besloten Polen voor het Hof van Justitie van de Europese Unie te dagen’, luidt de verklaring.

    De Commissie trok tevens de status van het Poolse hof in twijfel, aangezien verschillende rechters daarvan in strijd met de Poolse grondwet zijn benoemd. ‘De Commissie is ook van mening dat het Constitutioneel Hof niet langer voldoet aan de eisen van een onafhankelijke en onpartijdige rechtbank die eerder in de wet zijn vastgelegd,’ aldus de Commissie.

    Lees ook:

  • Wordt Moldavië het volgende slachtoffer van Rusland?

    Wordt Moldavië het volgende slachtoffer van Rusland?

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Europa stevent af op einde van benzineauto in 2035

    » Nederland en Denemarken leveren definitief geen Leopard 2-tanks aan Oekraïne

    Rusland zou pro-Europese regering willen omverwerpen

    De president van Moldavië, Maia Sandu, heeft Rusland ervan beschuldigd dat het de nieuwe Moldavische pro-Europese regering met harde hand wil omverwerpen en zelf de macht in Moldavië wil overnemen. Dat het land dit van plan is, zou blijken uit een document van de Russische inlichtingendienst dat door de Oekraïense president Zelensky werd onderschept, bericht The Guardian.

    Door Moldavië in zijn macht te krijgen, kan Rusland de pro-Europese regering afzetten en een nieuwe regering instellen die naar de pijpen van Moskou danst. Zo kan het de integratie van Moldavië in de EU tegenhouden en het land inzetten in de oorlog tegen Oekraïne. Sinds de invasie van Oekraïne heeft Moldavië te kampen met een groot aantal vluchtelingen, stijgende inflatie, stroomuitval en instabiliteit in de regio Transnistrië, waar Russische separatisten het voor het zeggen hebben.

    Moldavië zit als gevolg van de Russische aanvallen op de Oekraïense stroomvoorziening geregeld zonder stroom

    Het plan van Rusland kwam boven water in dezelfde week waarin de Moldavische regering aftrad. De nieuwe regering zal de pro-Europese koers voortzetten, zo heeft de kersverse premier Dorin Recean laten weten. Een van de uitdagingen waar hij voor staat is de energiecrisis; sterke prijsstijgingen van stroom en gas leidden afgelopen jaar tot straatprotesten die de val van de vorige regering inluidden. De regering beschouwt deze protesten als een door het Kremlin gesponsorde campagne om het land te destabiliseren.

    De relaties tussen de twee landen zijn erg gespannen. Vorige week nog beschuldigde Moldavië Rusland ervan dat een Russische raket op weg naar Oekraïne het Moldavische luchtruim had geschonden. Daarnaast zit Moldavië als gevolg van de Russische aanvallen op de Oekraïense stroomvoorziening geregeld zonder stroom en het kost het land een hoop moeite om zijn gasvoorraden elders vandaan te halen.

    Lees ook:

  • Zelensky in Europees Parlement: ‘Oekraïne en Europa delen een toekomst’

    Zelensky in Europees Parlement: ‘Oekraïne en Europa delen een toekomst’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Noodtoestand in Zuid-Afrika vanwege aanhoudende stroomuitval

    » Nicaragua laat tweehonderd politiek gevangenen vrij

    Oekraïne wil zo snel mogelijk lid worden van de EU

    Volodymyr Zelensky was gisteren in Brussel om een toespraak te houden voor het Europees Parlement. Daarin voerde hij onder andere een vurig pleidooi voor de toetreding van Oekraïne tot de EU. ‘Dit is ons Europa, dit zijn onze regels, onze manier van leven, en er is maar één manier voor Oekraïeners om weer naar huis te kunnen: de EU,’ citeert Politico de Oekraïense president. ‘Wij delen niet alleen fundamentele waarden, maar ook een toekomst met elkaar.’

    Het was de eerste keer sinds de Russische invasie dat Zelensky in levenden lijve in Brussel een toespraak hield. Het doel van het bezoek was de banden van Oekraïne met de EU en Europa te verstevigen en de wederzijdse verbondenheid te benadrukken, aldus Politico. Daarbij werd Rusland neergezet als de gemeenschappelijke vijand. ‘We verdedigen onszelf tegen de meest anti-Europese macht van de wereld op dit moment, wij Oekraïners op het slagveld, samen met jullie,’ aldus Zelensky.

    ‘We hebben artillerie, munitie, moderne tanks, langeafstandsraketten en moderne gevechtsvliegtuigen nodig’

    Hij nam ook meteen de gelegenheid te baat om de Europese landen nog eens op te roepen meer wapens aan Oekraïne te leveren. ‘We hebben artillerie, munitie, moderne tanks, langeafstandsraketten en moderne gevechtsvliegtuigen nodig,’ sprak de president. Ook riep hij de EU-leiders op om Rusland sancties te blijven opleggen. ‘Dit is nog maar het begin. We moeten proactiever zijn,’ benadrukte Zelensky.

    Aan het einde van de bijeenkomst werd nogmaals gezinspeeld op de toetreding van Oekraïne tot de EU: EP-voorzitter Roberta Metsola ontvouwde een EU-vlag en overhandigde die aan Zelensky, onder luid applaus en gejuich van de aanwezige parlementariërs. ‘Oekraïne zal lid worden van de EU,’ herhaalde Zelensky.  

    Lees ook:

  • Zelensky mogelijk deze week op bezoek in Brussel

    Zelensky mogelijk deze week op bezoek in Brussel

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Italië verzet zich tegen Ierse waarschuwingen op wijn

    » Meer dan 4300 doden bij aardbeving in Turkije en Syrië

    Mogelijk zijn tweede buitenlandse bezoek sinds de invasie

    De Oekraïense president Volodymyr Zelensky overweegt deze week een reis naar Brussel te maken. Zijn bezoek zou slechts enkele dagen komen nadat hij een groep hooggeplaatste EU-leiders in Kyiv heeft ontvangen. Volgens verschillende mensen die op de hoogte zijn van de besprekingen, worden voorlopige voorbereidingen getroffen om de Oekraïense president donderdag te ontvangen, meldt Politico. Zelensky zal het Europees Parlement toespreken en tijdens een geplande top van de Europese Raad en een lunch met EU-leiders hebben.

    Als de reis doorgang zal vinden, wordt het Zelensky’s tweede buitenlandse reis sinds de Russische inval in Oekraïne in februari. In december reisde hij naar de Amerikaanse hoofdstad Washington om te pleiten voor meer financiële en militaire hulp van de Verenigde Staten.

    Zelensky naar Brussel krijgen zou qua veiligheid een enorme uitdaging zijn

    De voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, pleitte voor een bezoek van Zelensky aan Brussel tijdens zijn reis naar Kyiv op 19 januari, volgens een hooggeplaatste bron binnen de EU. Oekraïense functionarissen zegden toen geen bezoek toe. Michel en de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, hebben het idee vervolgens opnieuw besproken met Zelensky en Oekraïense ambtenaren tijdens hun bezoek aan Kyiv vorige week.

    Zelensky leek tijdens een persconferentie vrijdag in Kyiv de mogelijkheid te bagatelliseren. In gezelschap van de twee EU-leiders zei hij dat er een ‘zeer aanzienlijk risico’ verbonden is aan een bezoek aan Brussel. Zelensky naar Brussel krijgen zou qua veiligheid een enorme uitdaging zijn.

    Een woordvoerder van de Europese Raad en een woordvoerder van de Europese Commissie weigerden het mogelijke bezoek te bevestigen. Wel merkten ze op dat er een open uitnodiging bestaat voor Zelensky om Brussel te bezoeken.

    Lees ook:

  • Italië verzet zich tegen Ierse waarschuwingen op wijn

    Italië verzet zich tegen Ierse waarschuwingen op wijn

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Meer dan 4300 doden bij aardbeving in Turkije en Syrië

    » Zelensky mogelijk deze week op bezoek in Brussel

    Italië tegen stigmatisering van wijn

    De wens van Ierland om het vermelden van de gevaren van alcoholmisbruik verplicht te stellen op wijn, bier en gedistilleerd is prima, maar het mag niet leiden tot stigmatisering van het drinken van wijn, want dat is gezond als het met mate gebeurt. Aldus de Italiaanse minister van Landbouw en Voedsel, Francesco Lollobrigida – inderdaad familie van de onlangs overleden actrice Gina – na een ontmoeting met zijn Ierse collega Charlie McConalogue op een bijeenkomst van Europese landbouwministers. Italië protesteert tegen de voorgestelde etikettering op wijn – naar voorbeeld van die op pakjes sigaretten – en wil dat de EU de zaak zo nodig voorlegt aan de Wereldhandelsorganisatie, aldus ANSA.

    Italiaanse wijnproducenten vrezen dat de export, jaarlijks 60 miljard euro, door de etikettering zal worden getroffen. Ze werken daarom met collega’s in Frankrijk, Spanje en andere belangrijke wijnproducerende landen aan een gezamenlijke verklaring.

    Lollobrigida zei na zijn gesprekken met McConalogue: ‘Er mag geen stigma komen op producten die, mits met mate geconsumeerd, in feite bijdragen aan het welzijn, en dat is wat wijn volgens ons doet.’

    Lees ook:

  • The Times: EU en VK bereiken akkoord over kwestie Noord-Ierland

    The Times: EU en VK bereiken akkoord over kwestie Noord-Ierland

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Salman Rushdie zal nieuwe roman niet promoten

    » Brits-Columbia decriminaliseert harddrugs voor persoonlijk gebruik

    ‘Doorbraak’ in onderhandelingen

    ‘Groot-Brittannië en de Europese Unie hebben een douaneovereenkomst gesloten die het pad zou kunnen effenen om een einde te maken aan jarenlang getouwtrek over Noord-Ierland na brexit’, schrijft The Times. Volgens het Britse dagblad heeft Brussel een voorstel aanvaard waardoor routinecontroles op voor Noord-Ierland bestemde producten overbodig worden.

    Het dagelijks bestuur van de EU heeft er ook mee ingestemd dat het Europees Hof van Justitie zich alleen met Noord-Ierse zaken kan bezighouden als de plaatselijke rechtbanken daarom vragen, aldus het Britse dagblad. Een hoge Britse ambtenaar, die door de krant op voorwaarde van anonimiteit werd geciteerd, zei dat de grote lijnen van een overeenkomst waren vastgesteld en dat het nu aan de Britse premier Rishi Sunak was om het project goed te keuren of af te wijzen.

    Het langdurige conflict over de status van Noord-Ierland na brexit lijkt eindelijk richting een oplossing te bewegen

    Een ‘doorbraak’, noemt The Times de overeenkomst. Hiermee lijkt het langdurige conflict over de status van Noord-Ierland na brexit eindelijk richting een oplossing te bewegen. Het Verenigd Koninkrijk vertrok drie jaar geleden uit de EU, waarna er afspraken over de handel in Noord-Ierland werden gemaakt.

    Vorig jaar nam de Britse regering echter de beslissing om de afspraken over Noord-Ierland uit het brexit-akkoord eenzijdige te wijzigen. Dit leidde tot ingrijpen door de EU, die een strafprocedure in gang zette. Ook werd er opnieuw gestart met onderhandelingen.

    Lees ook:


  • Ierland wil gezondheidswaarschuwingen op alcoholische producten

    Ierland wil gezondheidswaarschuwingen op alcoholische producten

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Donald Trump trapt nieuwe verkiezingscampagne af

    » Rond de zeshonderd doden sinds begin protesten Iran

    De EC geeft groen licht, de drankindustrie is minder blij

    In Europa woedt een strijd over het Ierse plan om gezondheidswaarschuwingen op flessen wijn, bier en sterke drank verplicht te stellen, zo berichtte Politico Europe vorige week. Ierland wil dat alcoholische producten evenals pakjes sigaretten in de toekomst ook gezondheidswaarschuwingen zullen bevatten waarin staat dat het drinken van alcohol leverziekten veroorzaakt, schadelijk is voor de ongeboren baby en rechtstreeks verband houdt met dodelijke vormen van kanker. Dit om alcoholmisbruik en de belasting die dat voor ziekenhuizen betekent, te verminderen.  

    Hoewel de Europese Commissie de weg voor Ierland heeft vrijgemaakt om de nieuwe etiketten in te voeren, heeft het plan tot verzet geleid in de EU, waar negen lidstaten bezwaar hebben aangetekend en de drankindustrie het een aanval op de interne markt van de sector noemt. De Ierse autoriteiten weten dat het aanbrengen van waarschuwingen voor kanker op alle alcoholische producten een commercieel mijnenveld creëert waardoor de belangen van de volksgezondheid tegenover die van de wijnmakers, brouwers en distilleerders van Europa en de wereld komen te staan.

    ‘De vergelijking tussen alcohol en sigaretten is onterecht. In de juiste hoeveelheid, een glas per maaltijd, is wijn goed voor de gezondheid’

    De drankindustrie heeft ook al van zich laten horen. ‘De vergelijking tussen alcohol en sigaretten is onterecht. In de juiste hoeveelheid, een glas per maaltijd, is wijn goed voor de gezondheid’, aldus de voorzitter van landbouworganisatie Coldiretti. Ook zou er geen onderscheid worden gemaakt tussen gematigd en overdadig drankgebruik en zou het vrij verkeer van goederen en bijgevolg de Europese markt in gevaar komen.  

    Mocht het plan doorgang vinden, dan zal het op z’n vroegst in 2026 doorgevoerd kunnen worden. De lobbyactiviteiten van de drankindustrie zouden dit proces nog verder kunnen vertragen of de invoering zelfs helemaal tegen kunnen houden.

    Lees ook:

  • Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    Grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden in Zweden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Inflatie in Argentinië op hoogste punt in dertig jaar

    » Onderzoek naar president Biden na vondst documenten

    De mineralen kunnen worden gebruikt voor elektrische auto’s

    Het Zweedse staatsmijnbouwbedrijf LKAB heeft in het noorden van het land een grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen gevonden, schrijft The Local. Het gaat naar eigen zeggen om de grootste hoeveelheid aardmetalen in Europa. De mineralen worden onder meer gebruikt bij de productie van elektrische auto’s.

    De vondst komt als geroepen voor de EU, dat vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto’s wil produceren en hard op zoek is naar materialen om deze klimaatdoelstellingen mee te behalen. De afgelopen maanden heeft de Europese Unie met meerdere landen die rijk zijn aan dergelijke materialen, zoals Chili, handelsakkoorden gesloten, mede om afhankelijkheid van China te verminderen. Desondanks zal het, mede door extra onderzoek en het verkrijgen van vergunningen, nog tot vijftien jaar kunnen duren voordat de mineralen daadwerkelijk uit de grond worden gehaald.

    Het staatsmijnbouwbedrijf zegt dat de ontdekking, die ruim 1 miljoen ton zeldzame mineralen betreft, goed nieuws betekent voor heel Europa. Het komt zelden voor de dergelijke metalen zich in zulke grote hoeveelheden op één plek bevinden. Met name in Europa zijn er weinig plekken waar deze mineralen gedolven worden, waardoor men nu nog kijkt naar China en Rusland voor samenwerkingen.

    Lees ook:

  • Schotland mag geen onafhankelijkheidsreferendum houden

    Schotland mag geen onafhankelijkheidsreferendum houden

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » ESA kiest voor het eerst astronaut met handicap

    » Trump moet belastingaangiften openbaren

    Het Britse Hooggerechtshof zegt dat Britse toestemming nodig is

    Schotland mag geen referendum over onafhankelijk organiseren zonder uitdrukkelijke toestemming van de Britse regering. Dat heeft het Britse Hooggerechtshof unaniem bepaald, meldt BBC. De uitspraak betekent een fikse streep door de rekening van de Schotse premier Nicola Sturgeon, die volgend jaar zo’n referendum wilde houden.

    Volgens het hof heeft het Schotse parlement, waar Sturgeon voorzitter van is, geen zeggenschap over de grondwet van het Verenigd Koninkrijk, waar Schotland onder valt. De grondwet valt onder verantwoordelijkheid van het Britse parlement en alleen de Britse regering mag toestemming voor een referendum geven, zelfs als het om een adviserend en niet om een bindend referendum gaat.

    De Schotse regering, dat er een moeizame relatie met de Britten op nahoudt, ontving de uitspraak met teleurstelling. ‘Dit is een bittere pil voor elke voorstander van onafhankelijkheid, en zeker voor elke voorstander van democratie,’ zei Sturgeon. ‘We moeten en zullen een andere democratische, wettige manier vinden waarop het Schotse volk zijn wil kenbaar kan maken.’

    Lees ook:

  • Geen overeenkomst EU-leiders over prijsplafond voor gas

    Geen overeenkomst EU-leiders over prijsplafond voor gas

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Strijd om Liz Truss op te volgen is begonnen, Johnson mogelijk kandidaat

    » Japanse yen op laagste niveau sinds 1990

    Duitsland blijft tegen maximumprijs

    De voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, kondigde in de nacht van donderdag 20 op vrijdag 21 oktober aan dat de regeringsleiders van de Europese Unie waren overeengekomen ‘te werken aan maatregelen’ om de stijging van de energieprijzen af te remmen. De gezamenlijke verklaring kwam na twee dagen van zware onderhandelingen in Brussel, aldus Deutsche Welle.

    De besprekingen, schrijft de Duitse omroep, duurden tot donderdagavond ‘omdat de verdeeldheid tussen sommige landen niet kon worden overbrugd’ en er geen consensus werd bereikt over een maximumprijs voor gas. Ten minste vijftien van de zevenentwintig landen op de top drongen aan op een gezamenlijk prijsplafond voor gas om de kosten van levensonderhoud te beteugelen.

    Duitsland en zijn traditionele partner Frankrijk stonden in het debat over de maximumprijs voor gas tegenover elkaar. Berlijn pleitte ervoor een dergelijke maatregel niet in te voeren uit vrees dat gasleveranciers hun gas naar Aziatische markten zouden sturen en dat de prikkel om energie te besparen zou worden verminderd.

    Voorlopig heeft de Europese Commissie voorgesteld dat landen hun gasinkopen gaan bundelen. Ook heeft zij een compromis aangeboden waardoor in uitzonderlijke omstandigheden een prijscorrectiemechanisme in werking kan treden.

    Lees ook:

  • Orbán eist opheffing Russische sancties voor eind 2022

    Orbán eist opheffing Russische sancties voor eind 2022

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » IJsland: vier mannen gearresteerd voor extreemrechts complot

    » Kinderen vanaf negen jaar ziek door werk in plasticrecycling in Turkije

    Orbán noemt sancties ‘oorzaak van economische problemen’

    Viktor Orbán eist dat de EU-sancties tegen Rusland uiterlijk eind dit jaar worden opgeheven. De Hongaarse premier heeft de sancties tot nu toe slechts schoorvoetend gesteund. ‘Nu neemt hij opnieuw duidelijk stelling tegen Brussel, en zijn motivatie is transparant’, schrijft Der Spiegel. De strafmaatregelen tegen Moskou na de aanval op Oekraïne zijn ’door de Brusselse bureaucraten aan de Europeanen opgedrongen’, aldus de rechtspopulist, volgens het regeringsgezinde dagblad Magyar Nemzet.

    Orbán sprak woensdagavond op een bijeenkomst van de regerende Fidesz-partij in de badplaats Balatonalmadi aan het Balatonmeer. ’De sancties veroorzaken economische problemen, de energiecrisis en inflatie,’ vervolgde hij zijn toespraak.

    Lees ook:

  • Europees Parlement bestempelt Hongarije als ‘geen democratie meer’

    Europees Parlement bestempelt Hongarije als ‘geen democratie meer’

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » De wereldeconomie stevent af op recessie in 2023

    » Perseverance vindt mogelijk organisch materiaal op Mars

    Hongarije is een ‘electorale autocratie’, concludeert EU-rapport

    Hongarije kan niet langer als een democratie worden beschouwd en de Europese waarden in het land worden systematisch bedreigd, aldus het Europees Parlement in een donderdag aangenomen verslag, bericht Politico. Momenteel, concludeert het rapport, is Hongarije een ’electorale autocratie’ geworden.

    De actie van het Parlement zal waarschijnlijk niet leiden tot specifieke straffen

    De motie – die werd aangenomen met 433 stemmen voor, 123 tegen en 28 onthoudingen – ‘is de zoveelste symbolische berisping van de EU-instellingen aan het adres van Hongarije, dat al jaren te kampen heeft met verwijten over de rechtsstaat’, schrijft de website. Maar de actie van het Parlement zal waarschijnlijk niet leiden tot specifieke straffen.

    In hun verslag noemen de parlementsleden een reeks punten van zorg – van het functioneren van het kiesstelsel van het land tot de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht. Ze uiten ook hun bezorgdheid over de academische en religieuze vrijheid en de rechten van kwetsbare bevolkingsgroepen, aldus Politico.

    Lees ook:

  • EU neemt baanbrekende wetgeving aan om big tech te reguleren

    EU neemt baanbrekende wetgeving aan om big tech te reguleren

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Verdachte schietpartij 4 juli-parade wordt aangeklaagd voor zeven moorden

    » Meer dan twintig Malinese migranten komen om bij schipbreuk voor Libische kust

    EU wil illegale content en monopolievorming tegengaan

    Het Europese Parlement heeft dinsdag met een overweldigende meerderheid nieuwe EU-wetgeving goedgekeurd om een einde te maken aan machtsmisbruik van techreuzen en wetteloosheid op het internet, bericht de Amerikaanse techsite Gizmodo. De voornaamste wet die het parlement heeft aangenomen, is die op digitale diensten (Digital Services Act, DSA), die onlineplatforms verplicht meer te doen om illegale inhoud op het web te controleren. De andere wet, de Digital Markets Act (DMA), richt zich op het bestrijden van concurrentiebeperkende bedrijfspraktijken, zoals monopolievorming.

    Toch blijft ‘de afdwingbaarheid van deze (…) ingrijpende wetten een vraagteken’, merkt Gizmodo op. ‘De EU heeft al eerder grote techwetgeving aangenomen, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van 2018, die uiteindelijk is geflopt, deels omdat de handhaving ongeorganiseerd en diffuus was.’

    Lees ook: