Onderwerpen: Gezondheid

  • Van superfood tot junkfood. De dubbele standaarden van ultrabewerkt voedsel

    Van superfood tot junkfood. De dubbele standaarden van ultrabewerkt voedsel

    Sommige producten hebben ten onrechte een gezond imago, terwijl andere lang niet zo ongezond zijn als wordt beweerd. Tijd voor een nuchtere discussie over gezond eten, vindt hoogleraar Giles Yeo van de Universiteit van Cambridge.

    In de turbulente wereld van dieet en voeding werd het afgelopen jaar verhit gediscussieerd over de nadelen van sterk bewerkt voedsel, bekend onder de Engelse benaming ultra-processed foods (UPF’s). Niet alleen in de media, ook in wetenschappelijke kringen – en dat is uitzonderlijk – werd hierover driftig gedebatteerd. Dus hoe zit het nou écht met UPF’s? Zijn die inderdaad zo schadelijk voor de gezondheid als velen beweren? En hoe vind je als consument, gewapend met deze informatie, je weg in de supermarkt?

    Het bewerken van voedsel, zoals koken, fermenteren, inmaken, zouten en roken, doen we al sinds mensenheugenis. Deze bereidings- en conserveringsmethoden verminderden de kans op voedselvergiftiging, verbeterden de benutting van voedingsstoffen en zorgden voor een constante bron van calorieën bij de wisselende beschikbaarheid van vers voedsel door het jaar heen. Ze waren van cruciaal belang voor het overleven en welvaren van onze soort.

    Maar UPF’s zijn een heel ander verhaal – die komen tot stand via industriële processen die we thuis niet na kunnen doen. Hieronder vallen ongeveer alle soorten frisdrank, ijs, koekjes, margarine, gebakjes, ontbijtgranen, bouillonblokjes, zuigelingenmelk en voorverpakt fabrieksbrood.

    Ze zijn goedkoop om te produceren en met hun lange houdbaarheidsdatum makkelijk te bewaren en te transporteren. De prijs van deze producten ligt laag en ze worden dan ook vooral gekocht en geconsumeerd door klanten met een kleine portemonnee. In het Verenigd Koninkrijk halen we ongeveer de helft van onze calorieën uit UPF’s, en de alomtegenwoordigheid van deze producten in onze winkels verdient een nuchtere discussie.

    Gezondheidsrisico’s

    Ondertussen is het een interessant gegeven – vind ik althans – dat sommig sterk bewerkt voedsel niet alleen ontkomt aan een negatief imago, maar zelfs lijkt te worden geassocieerd met een verstandige manier van eten.

    Het scala aan plantaardige zuivelalternatieven en nepvleesvarianten en vele andere sterk bewerkte ‘premium’-voedingsmiddelen die worden aangeboden in duurdere supermarkten en restaurants, zijn daar een voorbeeld van. Deze voedingsmiddelen zijn gespaard gebleven voor de kritische blik waaraan de rest van de UPF’s worden onderworpen. Maar wat de mate van bewerking betreft is er echt geen verschil tussen crème fraîche van havermelk en roomijs van koemelk, of tussen een bevroren hamburger van rundvlees en eentje van soja-eiwit.

    In havermelk zitten olie, emulgators en andere additieven, en vegaburgers hebben een hoog suiker-, zout- en vetgehalte; zo bekeken zou je ze zelfs als junkfood kunnen beschouwen. En toch wordt in de discussie over UPF’s vrijwel nooit de vraag gesteld waarom sommige van deze producten als ongezonder te boek staan dan andere.

    Er is volop bewijs dat de consumptie van te veel UPF’s in verband kan worden gebracht met een slechtere gezondheid. Een in het British Medical Journal gepubliceerde metastudie van 45 verschillende onderzoeken, uitgevoerd onder in totaal bijna 10 miljoen mensen, heeft onlangs verbanden aangetoond met 32 gezondheidsrisico’s, waaronder vroegtijdig overlijden, kanker, psychische problemen, luchtwegaandoeningen, hart- en vaatziekten, maag-darmproblemen en stofwisselingsziekten.

    De smaak daargelaten is supermarktbrood niet slechter voor je gezondheid dan zo’n luxebrood van een yuppenbakkerij

    Dat is niet verwonderlijk als je kijkt naar de bestanddelen van UPF’s. In de meeste daarvan zitten weinig eiwitten en vezels, en ze hebben een hoog suiker-, zout- en vetgehalte. Maar de manier waarop we het tegenwoordig over UPF’s hebben, is op geen enkele manier bevorderlijk. De term bestrijkt een ontzettend breed gamma van voedingsmiddelen: van producten die in de fabriek bijna geheel zijn opgebouwd uit basisingrediënten tot minimaal bewerkte voedingsmiddelen met enkele additieven, zoals een natuurlijke yoghurt met een klein beetje UPF-jam.

    Ik begrijp dat je meer gezondheidsrisico’s loopt als je te veel eet uit de eerste categorie. Maar in de tweede categorie bevindt zich ook supermarktbrood, en een groot deel van de ingenomen UPF-calorieën is hieruit afkomstig. Je kunt natuurlijk naar een yuppenbakkerij gaan en een ambachtelijk gebakken zuurdesembrood kopen, dat veel duurder en ook veel lekkerder zal zijn dan een supermarktbrood. Maar brood is in principe gewoon meel, zout, water en gist. De smaak daargelaten is supermarktbrood niet slechter voor je gezondheid dan zo’n luxebrood.

    Onnauwkeurig

    Ik ben een fervent voorstander van gezonder eten in een poging de huidige stroom dieetgerelateerde ziekten te stuiten, en er zijn veel voedingsmiddelen waarvan we ongetwijfeld een stuk minder zouden moeten eten. Allereerst is het verstandig om te letten op de voedingswaarde van ons eten; we moeten ervoor zorgen genoeg eiwitten en vezels binnen te krijgen, en iets minder suiker, zout en verzadigde vetten. Om dat voor iedereen haalbaar te maken, zou de gezondere keuze ook de goedkopere en makkelijkere moeten worden – zo is het nou eenmaal.

    Ik vrees dat het concept UPF te onnauwkeurig is om te bepalen hoe gezond of ongezond een bepaald voedingsmiddel is en, erger nog, dat het momenteel wordt gebruikt om de eetgewoonten van andere mensen af te kraken. Ondertussen prijst de elite zichzelf gelukkig met het eten van voedsel dat even sterk bewerkt is, maar een betere pr heeft.

  • Onderzoek: 47.000 doden door hitte in Europa in 2023

    Onderzoek: 47.000 doden door hitte in Europa in 2023

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Duitsland gaat steun aan Oekraïne in 2025 halveren

    » Elon Musk maakt een einde aan activiteiten van X in Brazilië

    Europa past zich aan aan hitte: minder doden dan in 2022

    ‘De verzengende temperaturen van de afgelopen zomers hebben ernstige gevolgen voor de gezondheid’, schrijft El País. Meer dan 47.000 mensen in Europa stierven in 2023 als gevolg van de hitte, volgens een onderzoek van ISGlobal in Barcelona dat vorige week is gepubliceerd in Nature Medicine.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Er wordt voorspeld dat de klimaatverandering de situatie de komende jaren zal verergeren, ’maar er is goed nieuws: we passen ons aan’, aldus de Spaanse krant. Volgens hetzelfde onderzoek zouden dezelfde temperaturen aan het begin van deze eeuw 80 procent meer sterfte hebben veroorzaakt. Dit noemen de auteurs ’hittekwetsbaarheid’, iets wat de afgelopen decennia geleidelijk is afgenomen.

    De onlangs gepubliceerde studie herhaalt vergelijkbaar onderzoek dat vorig jaar uitkwam, waarin werd geschat dat tijdens de zomer van 2022 meer dan 60.000 sterfgevallen plaatsvonden in Europa als gevolg van hitte, wat neerkomt op de hoogste hittegerelateerde sterfte in het afgelopen decennium. De zomer van 2023 is de op één na hoogste met de op één na hoogste temperaturen gemeten in Europa (wereldwijd was de zomer van 2023 de warmste ooit).

  • Franse dokters schrijven patiënten museumbezoek voor

    Franse dokters schrijven patiënten museumbezoek voor

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Colombia heeft handen vol aan nijlpaarden van Pablo Escobar

    » Het Verenigd Koninkrijk wordt het eerste Europese land dat kweekvlees goedkeurt

    Kunst kijken op doktersrecept

    Kunst werkt helend, zo vinden ook de artsen van het Universitair Ziekenhuis (CHU) van Lille. Die schrijven hun patiënten namelijk sinds september 2023 museumtherapie voor, bericht Reasons to be Cheerful. ‘Het idee van museumbezoek op doktersrecept is dat blootstelling aan kunst en cultuur of geschiedenis sommige vormen van medische zorg in traditionele settings kan aanvullen, versnellen of mogelijk zelfs vervangen – op een effectieve, plezierige en goedkope manier’, aldus het goednieuwsplatform.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Een van de musea waarmee CHU Lille samenwerkt is het Palais des Beaux-Arts in Lille, dat na het Louvre de grootste kunstcollectie van Frankrijk herbergt en al langer therapeutische kunst maak- en kijkworkshops aanbiedt. Het Palais des Beaux-Arts werkt met allerlei soorten deelnemers, zoals mensen met alzheimer, drugsverslaafden en autistische kinderen. Eén keer per week is er ook een workshop die opengesteld is voor iedereen. Ook zijn is er een speciale sessie voor vrouwen die behandeld worden voor endometriose, medisch geassisteerde voortplanting en borst- of baarmoederhalskanker.

    CHU Lille doet onderzoek naar de effectiviteit van de museumtherapie bij zijn patiënten, maar er is al veel bewijs dat dergelijke behandelmethodes werken. Dat zegt ook Julia Hotz, schrijver van het boek The Connection Cure over sociale therapie, tegen Reasons to be Cheerful. ‘Musea halen ons uit ons eigen hoofd. We verliezen onszelf in schoonheid, waardoor we onze angsten vergeten.’

  • Hoe stress ons tot het uiterste drijft

    Hoe stress ons tot het uiterste drijft

    In de rattenrace van de moderne samenleving lijken stress, burn-outs en depressie steeds normaler te worden. Ook in Duitsland is dit een groeiend probleem, met ernstige gevolgen voor de gezondheid van werknemers en de economie als geheel.

    Wonderlijk wat zich allemaal in je lijf afspeelt wanneer het gestrest is. Adrenaline en cortisol komen vrij. De bloeddruk stijgt. Datzelfde geldt voor de polsslag. De gevoeligheid voor pijn neemt af. Bloed stroomt naar armen en benen. Het hart klopt sneller. Dat alles is een oeroud, al duizenden jaren beproefd mechanisme dat maar één enkel doel dient: overleven. Of in onze huidige tijd waarschijnlijk eerder: een deadline halen, op tijd zijn voor de trein, een onberispelijke presentatie geven voor de baas.   

    Wanneer de opgave achter de rug is, registreert het beloningscentrum in ons brein: Poeh, allemaal goed gegaan! De stress neemt af.

    Maar als het lichaam zich helemaal niet meer kan ontspannen, doordat het voortdurend in stresstoestand verkeert, wordt het ziek. Hartkwalen, artritis, depressies, burn-out, diabetes, kanker, soms zelfs met de dood tot gevolg. In Japan bestaat een speciaal woord voor dood door overwerk: karoshi. Maar ook in Duitsland komt het voor. In 2013 overleed een stagiair nadat hij naar verluidt drie dagen achtereen had doorgewerkt. In 2016 bezweek een junior-bankier van Goldman Sachs in de Frankfurter Messeturm.

    Overmaat aan arbeidsuren

    Stress, burn-outs en depressiviteit zijn inmiddels haast net zo gewoon geworden als een verkoudheid. Dat blijkt ook uit tal van bijdragen op carrièreplatform LinkedIn, waar sommigen zich, haast met een zekere trots, aanduiden als burnout-survivor; vrouwen en mannen die een situatie van emotionele, psychische en fysieke uitputting hebben ‘overwonnen’. ‘Ik heb na de geboorte van onze dochter dubbele diensten gedraaid, eerst op het werk en daarna thuis’, schrijft bijvoorbeeld initiatiefneemster en ervaringsdeskundige Julia Paknin.

    Niet alleen wordt hier een misstand aan de kaak gesteld, er wordt ook een boodschap overgebracht: moet je zien hoe hard ik heb gewerkt! Het eigen ‘falen’ wordt verkocht als winst, met dank aan de dwang tot zelfoptimalisatie. 

    Toch gaat het hier niet alleen om opschepperij. Uit vele studies blijkt hoe gestrest en ziek Duitsland is. Vorig jaar verzuimde iedere verzekerde bij Techniker, de grootste Duitse zorgverzekeraar, gemiddeld 19,4 dagen – meer dan ooit tevoren. Bij ouderen is bovendien steeds vaker sprake van langdurige ziekte-uitval. En bijna een vijfde van alle arbeidsuitval is psychisch van aard. Wanneer Duitsland zijn toonaangevende rol in de wereldeconomie wil blijven spelen, kan het zich dat niet veroorloven.

    Uit onderzoek van meditatie-app Headspace, een digitaal platform voor psychische gezondheid, komt nog een ander alarmerend cijfer naar boven: van de ondervraagden gaf 59 procent aan minstens één keer per week op te zien tegen het werk. Alleen al het vooruitzicht te moeten werken wekte stress op. Bijna een op de vijf ervaart zulke gevoelens dagelijks. 47 procent van de ondervraagden zei bang te zijn voor meer verantwoordelijkheid. Zelfs als aan het onderzoek vooral mensen meededen die enige psychische belasting bij hun werk ervaren, geven deze cijfers toch te denken.

    In 2020 werden in Duitsland 1,7 miljard overuren gemaakt. Veel werknemers zijn overbelast en overwerkt. De moderne werkneemster haast zich van deadline naar deadline, haalt nog snel haar kind van de kinderopvang, kookt, maakt schoon, vult tot laat in de avond Exceltabellen in en is ondertussen natuurlijk op elk moment bereikbaar, om het vooral iedereen naar de zin te maken. 

    Naast de werknemers kwakkelt ook het Duitse arbeidssysteem; het is koortsig, met een aanhoudende hoest

    Wanneer bedrijven hun werknemers hier niet beter tegen beschermen, stuit het systeem op zijn grenzen. Naast de werknemers kwakkelt ook het Duitse arbeidssysteem; het is koortsig, met een aanhoudende hoest. Niks onoverkomelijks, we moeten de ziekte alleen in de gaten houden en goed luisteren naar wat de patiënt mankeert. Nu bedrijven nauwelijks nog aan geschoold personeel kunnen komen, is het de hoogste tijd dat ze zich eindelijk eens bekommeren om het personeel dat wel voorhanden is.

    Hoe risicovol stress, overspanning en burn-out kunnen zijn, blijkt uit een wel heel drastisch cijfer in een onderzoek van Wereldgezondheidsorganisatie who: jaarlijks sterven 745.000 mensen aan de gevolgen van lange arbeidstijden. ‘Wij hebben de dodelijkste risicofactor in de wereld van de arbeid ontdekt. Het zijn niet de machines of het fijnstof, het is de overmaat aan arbeidsuren’, aldus de who. De onderzoeksresultaten dateren nog van voor de pandemie; als gevolg van corona is het probleem nog eens aanzienlijk groter geworden. 

    Zorgverzekeraar aok heeft onderzoek gedaan naar de beroepsgroepen die het meest door een burn-out getroffen worden. Het hoogst (in negatieve zin) scoren de gezondheidszorg/ziekenverzorging, de hulpdiensten en de verloskunde, op de voet gevolgd door beroepen in de orthopedagogie, ergotherapie en gezinsverzorging.

    Vooral in verzorgende beroepen, die onze samenleving draaiende houden, treden dus psychische aandoeningen op, blijkt uit het gezondheidsverslag van Techniker. Daarbij valt het verplegend personeel niet alleen bijzonder vaak, maar ook relatief langdurig uit. Jaarlijks gaat het om gemiddeld 34 dagen. De meeste uitval als gevolg van burn-out komt dus voor in de sociale en de gezondheidssectoren – uitgerekend de beroepen die onze samenleving draaiende houden. Personeelstekorten, lage lonen en een hoge werklast vergen hier het uiterste van werknemers. En als het niet goed met je gaat, wordt het veel lastiger om anderen te helpen. 

    Zieke werknemers hebben dan ook grote gevolgen voor de gehele economie. En toch doen leidinggevenden in Duitsland er verbazingwekkend weinig tegen. Integendeel, ze vormen vaak zelf de oorzaak van de problemen. Doordat hun stijl van leidinggeven chaotisch is. Doordat ze hun medewerkers onder druk zetten met harde deadlines en de ene na de andere vergadering. Doordat ze buiten werktijden om e-mails sturen. Doordat ze hun werknemers steeds meer taken opleggen. 

    Dit blijkt ook uit een onderzoek van ondernemingsplatform Auctority. Ruim vijfduizend ondervraagden moesten aangeven waarom zij zich op hun werkplek uitgeput voelden. Helemaal bovenaan staat prestatiedruk, gevolgd door tijdsdruk, een teveel aan werk en problemen met leidinggevenden.

    Verouderd

    Ook de druk van deadlines, de overvloed aan informatie en onduidelijke instructies bezorgen werknemers stress. Dat zijn kenmerken die met een beter arbeidsklimaat en beter leiderschap verholpen kunnen worden. Maar werkgevers verbazen zich er vooral over dat werkgevers om een vierdaagse werkweek of een prepensioen vragen en op zoek zijn naar een betere balans tussen werk en vrije tijd. In plaats van naar hen te luisteren, noemen ze hen ‘lui’ en schuiven ze de verantwoordelijkheid van zich af. 

    Toegegeven, aan sommige zaken kunnen zelfs de hoge pieten niets doen. Bijvoorbeeld aan het feit dat er vanwege de demografie overal een tekort bestaat aan vakmensen. De paar die er zijn, moeten al het werk voor hun rekening nemen. Steeds meer werk dus voor steeds minder mensen. Een vicieuze cirkel.

    Het tekort aan vakmensen kunnen de ondernemingen niet in een handomdraai wegtoveren. Wat wel kan, is ontspanning niet langer zien als een privéaangelegenheid, als iets wat uitsluitend betrekking heeft op de vrije tijd. Werk is werk en vrije tijd is vrije tijd; die visie is verouderd, zeker in deze tijden waarin mensen massaal thuis werken.

    Saundra Dalton-Smith, die als arts onderzoek doet naar de zogeheten work-lifebalans, zei hierover in een interview met Der Spiegel: ‘Verondersteld wordt dat iemand die uitrust niets doet, niet productief is. Maar dat klopt niet. We hebben rust nodig om productief te kunnen zijn.’ Als ondernemingen hun medewerkers rust gunnen, zullen deze gelukkiger worden, een gezonder gezinsleven hebben – en uiteindelijk ook nog eens langer bij hun baas blijven.

    Het is niet voldoende om eens per jaar een ‘gezondheidsweek’ in te lassen met smoothies en yoga in de lunchpauze

    In het gezondheidsverslag van zorgverzekeraar dak-Gesundheit van vorig jaar gaf slechts 51,6 procent van alle 6262 ondervraagden aan dat hun werkgever maatregelen heeft genomen om het werk ‘gezondheidsbevorderend en met zo min mogelijke belasting’ in te richten.

    Dat klinkt veelbelovend, maar het is niet voldoende om eens per jaar een ‘gezondheidsweek’ in te lassen met smoothies en yoga in de lunchpauze. Want wat vermag een beetje yoga als je op het punt staat in te storten? Dalton-Smith adviseert werknemers in het interview ook ‘voor hun behoefte aan rust niet alles van hun vakantie te verwachten’. In het ergste geval zou zulk vooruitschuiven zelfs op een burn-out kunnen uitlopen, licht ze toe. Beter kun je inzetten op kleine mogelijkheden tot ontspanning die eenvoudig zijn in te passen in het dagelijks bestaan.

    Ondertussen moeten bedrijven structurele veranderingen doorvoeren. Ze moeten de oorzaken van stress aanpakken, die per branche en onderneming enorm kunnen verschillen. Ze moeten zich afvragen of software wellicht kan helpen om bepaalde taken te schrappen, werk te herverdelen, jonge ouders te ontlasten, werktijden en -plekken flexibeler te maken. 

    En ze moeten een gezonde leefstijl en sporten aanmoedigen. Zo investeren ze op lange termijn in hun medewerkers en zorgen ze ervoor dat deze, ook op latere leeftijd, minder vaak ziek zijn. 

    Het ziekenhuis Kulmbach in Oberfranken is een voorbeeld van een organisatie die de behoeften van medewerkers serieus neemt: het biedt werknemers de mogelijkheid om te sporten op flexibele tijden en op flexibele plaatsen. Dat is vooral van belang bij arbeid in ploegendienst, waarbij mensen op onregelmatige tijden werken en niet elke week op een vaste tijd naar de sportschool kunnen. Via een app kunnen medewerkers screenshots uploaden van hun fitnesshorloges terwijl ze rennen, fietsen of wandelen. Vervolgens ontvangen ze een tegoedbon voor een supermarkt of drogisterij. Het ziekenhuis laat weten dat al 1450 van de 1920 werknemers meedoen. 

    Maar niet alle druk komt van buitenaf. Werknemers eisen ook te veel van zichzelf. De overtuiging dat je werk je identiteit bepaalt zit er bij veel mensen diep ingebakken. Maar daar lijkt eindelijk verandering in te komen. Met name jongeren willen zich niet langer kapot werken. Ze laten zien dat je nee moet zeggen als het niet meer gaat. Ze weigeren in het weekend door te werken zodat het bedrijf zijn doelen kan bereiken. Ze besteden meer aandacht aan zichzelf. En dat is hoe het hoort.

  • Klimaatopwarming maakt schimmelinfecties nog gevaarlijker voor mensen

    Klimaatopwarming maakt schimmelinfecties nog gevaarlijker voor mensen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Denemarken weert pikante noedels uit Zuid-Korea

    » ‘Schietgrage’ parlementsleden in Kenia baren zorgen

    Schimmels resistent tegen medicijnen door hogere temperaturen

    Wetenschappers vrezen al langer dat schimmels gevaarlijker worden voor mensen door de stijgende temperaturen op aarde. Deze zorg is werkelijkheid geworden: onderzoek gepubliceerd in het gespecialiseerde tijdschrift Nature Microbiology suggereert dat de opwarming van de aarde leidt tot besmettelijkere schimmels die vaker resistent zijn tegen medicijnen.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.


    Tijdens een onderzoek naar schimmelinfecties in Chinese ziekenhuizen ontdekten de onderzoekers een schimmel die die twee patiënten ziek maakte, maar nog niet eerder was gemeld bij mensen, bericht Science in een artikel over het onderzoek. De ziekteverwekker was al resistent tegen de twee meest gebruikte antischimmelmedicijnen en toen ze hem blootstelden aan hogere temperaturen, ontwikkelde hij snel resistentie tegen een derde middel, waardoor hij in wezen onbehandelbaar werd met de huidige medicijnen.

    Deze bevinding ‘ondersteunt het idee dat de opwarming van de aarde kan bijdragen aan de evolutie van deze schimmelpathogeen of andere nieuwe schimmelpathogenen’, zegt Linqi Wang, microbioloog aan het Instituut voor Microbiologie van de Chinese Academie van Wetenschappen en co-auteur van een het onderzoek, tegen Science.

  • Bedrijf in China biedt personeel bonus voor gewichtsverlies

    Bedrijf in China biedt personeel bonus voor gewichtsverlies

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Honderdtal doden bij aanval op dorp in Soedan

    » VS: OpenAI, Microsoft en Nvidia in het vizier van ministerie van Justitie

    De werknemers zijn in totaal al 800 kg afgevallen

    Een Chinees technologiebedrijf heeft op de sociale media in China lovende kritieken gekregen omdat het bijna een miljoen yuan (140.000 dollar) heeft gestoken in een fonds om zijn werknemers aan te moedigen om af te vallen. Dat schrijft South China Morning Post.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het bedrijf Insta360, dat is gevestigd in Shenzhen in de zuidelijke provincie Guangdong, lanceerde begin vorig jaar een afslankinitiatief. Sindsdien hebben honderdvijftig werknemers deelgenomen aan het programma en zijn ze in totaal 800 kilogram afgevallen.

    Het initiatief lijkt op een bootcamp voor gewichtsverlies. Het bedrijf organiseert iedere drie maanden een programma en rekruteert elke keer dertig werknemers. Deelnemers worden iedere week gewogen en krijgen een beloning van 400 yuan (€ 50) per persoon voor elke 0,5 kilogram die de groep gemiddeld is afgevallen. Als een lid van de groep aankomt, krijgt niemand een bonus en worden ze elk beboet met 500 yuan.

    Er zijn tot nu toe vijf bootcamps gehouden. Omdat zo veel personeel zich aanmeldde voor het programma, gaf het bedrijf voorrang aan mensen met obesitas.

  • Mexico: eerste mens overleden aan vogelgriepvirus H5N2

    Mexico: eerste mens overleden aan vogelgriepvirus H5N2

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » VS: gerechtshof Georgia schort strafzaak tegen Trump op

    » Poetin dreigt westerse landen met vergelding wegens wapenleveranties

    De patiënt had last van koorts, kortademigheid en diarree

    De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft woensdag bekendgemaakt dat in Mexico voor het eerst een mens is overleden aan het vogelgriepvirus H5N2. Dat meldt Time. ‘Dit is het eerste door een laboratorium bevestigde sterfgeval van een mens als gevolg van een besmetting met griepvirus A (H5N2)’, aldus de VN-organisatie in een epidemiologisch bulletin.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Het virus werd ontdekt bij een 59-jarige patiënt die was opgenomen in het ziekenhuis in Mexico-Stad. De patiënt overleed een week nadat hij koorts, kortademigheid en diarree had gekregen.

  • Brits bloedschandaal met 3000 doden was volgens rapport te voorkomen

    Brits bloedschandaal met 3000 doden was volgens rapport te voorkomen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » OpenAI wil stem van ChatGPT veranderen wegens te veel gelijkenis met Scarlett Johansson

    » Zuid-Afrika: ex-president Zuma mag toch niet meedoen aan verkiezingen

    Sunak beschreef maandag als een ‘dag van schaamte’ voor het land

    De Britse premier Rishi Sunak beschreef maandag als een ‘dag van schaamte’ voor het land, na de publicatie van een vernietigend rapport waarin de autoriteiten ervan worden beschuldigd een schandaal dat in de jaren zeventig en tachtig drieduizend levens eiste, in de doofpot te hebben gestopt. Dat schrijft The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In een periode van bijna twintig jaar werden duizenden mensen besmet met hepatitis C en hiv na het ontvangen van bloedtransfusies uit de Verenigde Staten, die door de Britse staat gefinancierd werden. Het duurde lang voordat het gezondheidssysteem de geïnfecteerden hierover informeerde.

    Het rapport hekelt ook de verantwoordelijkheid van opeenvolgende regeringen, die traag handelden toen het schandaal aan het licht kwam. ‘Ik wil mijn oprechte en ondubbelzinnige excuses aanbieden voor dit verschrikkelijke onrecht’, zei Sunak tegen het parlement. De regeringsleider beloofde ’volledige compensatie’.

  • VS: aantal doden door overdosis voor het eerst in vijf jaar gedaald

    VS: aantal doden door overdosis voor het eerst in vijf jaar gedaald

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU pakt Meta aan met nieuw onderzoek naar ‘verslavende’ algoritmen

    » Turkije legt Koerdische leiders zware straffen op

    Het volledige beeld van het dodental door straatdrugs blijft echter grimmig

    Het aantal doden door een overdosis in de Verenigde Staten is vorig jaar licht gedaald, de eerste daling in vijf jaar, volgens voorlopige federale gegevens die woensdag zijn vrijgegeven. Dat schrijft The New York Times.

    Het zeldzame goede nieuws in de decennialange verslavingscrisis was vooral te danken aan een daling van het aantal doden door synthetische opioïden, vooral fentanyl. Dat zeiden de onderzoekers van het National Center for Health Statistics, die de cijfers samenstelden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Maar het volledige beeld van het dodental door straatdrugs blijft grimmig. Zelfs terwijl het aantal sterfgevallen door opioïden daalde, steeg het aantal sterfgevallen door stimulerende middelen zoals cocaïne en methamfetamine. En in sommige staten, waaronder Oregon en Washington, bleef het aantal doden door overdoses sterk stijgen.

    Het totale aantal drugsoverdoseringen in 2023 werd geschat op 107.543, een daling van 3 procent ten opzichte van 2022, met 111.029. Het aantal doden door opioïden daalde met 3,7 procent, terwijl het aantal doden door cocaïne met 5 procent steeg en het aantal doden door methgebruik met 2 procent.

  • Nieuw vaccin kan mogelijk beschermen tegen toekomstige coronavirussen

    Nieuw vaccin kan mogelijk beschermen tegen toekomstige coronavirussen

    Lees ook het andere nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zuid-Afrika: gebouw in aanbouw ingestort, meerdere doden en tientallen vermist

    » Macron en Xi pleiten voor wapenstilstand tijdens Olympische Spelen

    Het vaccin zou bescherming bieden tegen varianten die nog niet eens bekend zijn

    Wetenschappers hebben een vaccin ontwikkeld dat het potentieel heeft om bescherming te bieden tegen een breed scala aan coronavirussen, waaronder varianten die nog niet eens bekend zijn. Dat schrijft The Guardian.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De experimentele injectie, die is getest op muizen, markeert een verandering in de strategie richting ‘proactieve vaccinologie’, waarbij vaccins worden ontworpen en klaargemaakt voor productie voordat een mogelijk pandemisch virus uitbreekt.

    Het vaccin wordt gemaakt door onschadelijke eiwitten van verschillende coronavirussen aan minuscule nanodeeltjes te hechten die vervolgens worden geïnjecteerd om het afweersysteem van het lichaam voor te bereiden op het bestrijden van de virussen, mochten ze ooit binnendringen. Omdat het vaccin het immuunsysteem traint om zich te richten op eiwitten die door veel verschillende soorten coronavirussen worden gedeeld, is de bescherming die het induceert extreem breed, waardoor het effectief is tegen bekende en onbekende virussen in dezelfde familie.

  • Brits Lagerhuis stemt in met unieke antirookwet

    Brits Lagerhuis stemt in met unieke antirookwet

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Aung San Suu Kyi overgeplaatst van gevangenis naar huisarrest

    » Zware overstromingen zorgen voor tientallen doden in Afghanistan

    Wie jonger is dan 15 jaar zal nooit tabak kunnen kopen

    Het plan van de Britse premier Rishi Sunak om iedereen van 15 jaar en jonger te verbieden ooit sigaretten te kopen, is dinsdag aangenomen door het Lagerhuis. Dat schrijft de BBC. Tientallen van zijn eigen partijleden stemden tegen, waaronder de voormalige premiers Liz Truss en Boris Johnson, die zeiden dat de staat zich niet moet bemoeien met hoe mensen hun leven leiden.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Met de Tobacco and Vapes Bill wil men voorkomen dat kinderen die na 2009 geboren zijn ooit legaal tabak kunnen kopen. Sunak heeft gezegd dat het “de grootste, volledig te voorkomen oorzaak van slechte gezondheid, invaliditeit en een vroegtijdige dood” zal aanpakken.

    Het wetsvoorstel werd in het Britse parlement aangenomen met 383 stemmen voor en 67 tegen. Het wetsvoorstel gaat nu door naar de volgende fase in het parlement, waar het kan worden aangepast. De wet is een van de paradepaardjes van Sunak voor de verkiezingen later dit jaar, die volgens opiniepeilingen gewonnen zullen worden door de oppositiepartij Labour.

  • Aung San Suu Kyi overgeplaatst van gevangenis naar huisarrest

    Aung San Suu Kyi overgeplaatst van gevangenis naar huisarrest

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Zware overstromingen zorgen voor tientallen doden in Afghanistan

    » Brits Lagerhuis stemt in met unieke antirookwet

    Aanleiding voor de maatregel is een hittegolf in Myanmar

    De voormalige leider van Myanmar, Aung San Suu Kyi is overgeplaatst van de gevangenis naar haar huis vanwege een hittegolf, zo schrijft The Guardian op basis van de militaire regering. Woensdag verleende de regering daarnaast amnestie aan meer dan 3.000 gevangenen, ter gelegenheid van de traditionele nieuwjaarsvakantie.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    Suu Kyi, 78 jaar, en Win Myint, de 72-jarige voormalige president van haar afgezette regering, behoorden tot de oudere en zieke gevangenen die uit de gevangenis zijn gehaald vanwege de hitte, vertelde de woordvoerder van het leger.

    Nadat het leger in 2021 de gekozen regering afzette, Suu Kyi gevangen zette en geweldloze protesten begon te onderdrukken, begon een burgeroorlog in het land die tot vandaag de dag voortduurt. Suu Kyi zit al jaren in de gevangenis in de hoofdstad Naypyitaw.

    Volgens haar aanhangers en mensenrechtengroeperingen zijn haar veroordelingen verzonnen om haar achter tralies te houden. Win Myint zat een gevangenisstraf van acht jaar uit in Taungoo in de regio Bago in Myanmar.

  • Zorg voor minderjarige transgenders tijdelijk verboden in Idaho

    Zorg voor minderjarige transgenders tijdelijk verboden in Idaho

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Bevelhebber zegt dat Israël zal reageren op raketaanval Iran

    » Nieuwe steekpartij in Sydney, politie spreekt van terreurdaad

    De wet verbiedt puberteitsremmers, geslachtsverwisselende hormonen en bepaalde operaties

    Het Hooggerechtshof heeft maandag de weg vrijgemaakt voor de Amerikaanse staat Idaho om een verbod op genderbepalende medische zorg voor minderjarigen in grote lijnen uit te voeren. Dat meldt The Washington Post. Het is de eerste keer dat de rechters zich hebben uitgesproken over de controversiële kwestie van de medische zorg voor transgenders.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De wetgevers van Idaho hebben de wet, genaamd de Idaho Vulnerable Child Protection Act, afgelopen mei aangenomen. De wet verbiedt puberteitsremmers, geslachtsverwisselende hormonen en bepaalde operaties voor transgenderadolescenten. Artsen in Idaho die deze behandelingen voorschrijven aan transseksuele jongeren kunnen tot 10 jaar gevangenisstraf krijgen.

    Ruim twintig van de vijftig Amerikaanse staten hebben wetgeving aangenomen die bepaalde gezondheidsbehandelingen verbiedt voor minderjarigen die hun geboortegeslacht niet erkennen.

  • Amylyx Pharmaceuticals haalt medicijn ALS van de markt

    Amylyx Pharmaceuticals haalt medicijn ALS van de markt

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » Peru: parlement verwerpt twee moties van wantrouwen tegen president Boluarte

    » Escaperoom simuleert ervaring van vluchten uit Noord-Korea

    Recent onderzoek toont aan dat het medicijn niet werkt

    Het laboratorium van Amylyx Pharmaceuticals kondigde donderdag aan dat het per direct stopt met de verkoop van het medicijn AMX0035 in de Verenigde Staten en Canada. Het medicijn was bedoeld voor de behandeling van amyotrofische laterale sclerose (ALS), die nu ongeneeslijk is. Dat schrijft The Washington Post.

    De beslissing van Amylyx Pharmaceuticals komt minder dan een maand nadat een onderzoek onder 664 deelnemers aantoonde dat de ooit veelbelovende behandeling voor de ziekte ALS niet werkt.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    De goedkeuring van het medicijn door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) in 2022 veroorzaakte controverse omdat het gebaseerd was op slechts één klinisch onderzoek. De effectiviteit van het medicijn werd vervolgens in twijfel getrokken door externe deskundigen, maar ook door FDA-medewerkers zelf.

    Na de publicatie van de resultaten van het laatste onderzoek verloor Amylyx in één klap 80 procent van zijn beurswaarde, meldt het Amerikaanse dagblad.

  • Oeganda: voormalig sekswerker helpt vrouwen met hiv in sloppenwijk van Kampala

    Oeganda: voormalig sekswerker helpt vrouwen met hiv in sloppenwijk van Kampala

    Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

    » EU bereikt akkoord over regels voor platformwerkers zoals maaltijdbezorgers

    » Uitstoot van broeikasgas methaan door energiesector op recordhoogte

    Deborah Nakatudde licht vrouwen voor over soa’s

    In Oeganda heeft een op de drie vrouwen die actief is als sekswerker hiv, aldus Africanews. In de gehele bevolking ligt het percentage dat geïnfecteerd is met het virus op 5 procent – een grote verbetering ten opzichte van dertig jaar geleden toen dat nog 30 procent was.

    Aanbiedingen 360 artikel
    360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

    In de sloppenwijken van Kampala ‘doet één vrouw er alles aan om de situatie te verbeteren’, schrijft de pan-Afrikaanse nieuwssite over Deborah Nakatudde. Nakatudde is een voormalig sekswerker die al op vijftienjarige leeftijd in het vak terechtkwam nadat haar ouders overleden.

    Ze woont en werkt in Bwaise, een van de grootste sloppenwijken in Kampala. In 2008 koos een organisatie voor seksuele en reproductieve gezondheid haar als peer educator voor vrouwen in de sloppenwijk. Maar na de sluiting van het project voelde Nakatudde dat er een dringende behoefte was om het werk voort te zetten. Ze startte haar eigen organisatie, Saving Lives Under Marginalisation (SLUM), die campagnes voert tegen seksueel overdraagbare aandoeningen onder sekswerkers in de sloppenwijken van Kampala.

    Nakatudde werkt samen met openbare gezondheidsinstellingen in Kampala om hiv-testen en -behandelingen voor sekswerkers mogelijk te maken. Haar stichting licht ook sekswerkers voor in sloppenwijken over preventiemethoden, zoals condoomgebruik of pre-expositie profylaxemedicatie (PrEP). Volgens Nakatudde bereikt ze elk jaar meer dan driehonderdvijftig sekswerkers met haar preventieboodschappen.