Duitsland stelt 8 miljard euro aan militaire hulp beschikbaar
De Duitse minister van Defensie Boris Pistorius kondigde aan dat Berlijn zijn militaire hulp aan het door oorlog verscheurde Oekraïne, dat worstelt om de Russische bezettingstroepen te verdrijven, verdubbelt tot een bedrag van 8 miljard euro in 2024, bericht Deutsche Welle. ‘Dit is een sterk signaal aan Oekraïne dat we het land niet in de steek laten,’ zei minister Pistorius tegen televisiezender ARD.
Duitsland is een van de belangrijkste bondgenoten van Oekraïne sinds Rusland in februari vorig jaar een grootschalige invasie begon. Het land heeft Oekraïne ongeveer 22 miljard euro aan humanitaire, financiële en militaire hulp geboden.
Geen operaties meer mogelijk in het Al-Shifa-ziekenhuis
De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat het Al-Shifa-ziekenhuis in Gaza al drie dagen zonder stroom zit. ‘Helaas functioneert het ziekenhuis niet meer als zodanig’, citeert CNN de WHO. De omgeving van grootste ziekenhuis in Gaza wordt al dagenlang bestookt door Israëlisch vuur en is afgesloten van elektriciteit en brandstof.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
De omstandigheden in Al-Shifa verslechterden in het weekend tot een ‘catastrofale’ situatie, omdat personeel, patiënten en duizenden schuilende bewoners binnen vastzaten als gevolg van hevige gevechten, zeiden hulporganisaties en gezondheidsfunctionarissen van Hamas. Israël houdt vol dat mensen het ziekenhuis veilig kunnen verlaten via een evacuatiecorridor, schrijft de Amerikaanse nieuwszender
In het ziekenhuis functioneert geen van de operatiekamers door een gebrek aan elektriciteit, aldus directeur Abu Salmiya. ‘Wie geopereerd moet worden sterft, wij kunnen niets voor diegene doen.’ De arts zei dat gisteren meerdere kinderen zijn overleden op de intensive care en in de afdeling neonatologie. Sinds de aanval van Hamas op 7 oktober bestookt Israël Gaza met bombardementen en is de Palestijnse regio afgesloten van water en elektriciteit.
Neue Zürcher Zeitung sprak met Olga Roedenko, de vierendertigjarige hoofdredacteur van The Kyiv Independent, over de corruptie in haar land en waarom de populariteit van Volodymyr Zelensky weleens een probleem zou kunnen worden.
U bent journalist in een door oorlog verscheurd land. Is het mogelijk onpartijdig te rapporteren?
‘Als ik dat zou beweren, zou ik oneerlijk zijn. Een oud-collega zei ooit dat geen enkele journalist onbevooroordeeld kan zijn. Je kunt alleen proberen je eigen vooroordelen transparant te maken.’
Hoe doet u dat?
‘We zijn een Oekraïens medium. De meeste mensen die hier werken, komen uit Oekraïne. We leven deze oorlog en we overleven hem. Wij zijn net zo goed een doelwit als ieder ander in Oekraïne. Het is duidelijk dat we willen dat Oekraïne deze oorlog wint. Dat is ons standpunt.’
Hoe ziet dat er in het dagelijks leven uit?
‘Elke dag worstelen we met de gevolgen van in een oorlogsgebied leven. We doen verslag van hoe we ons voorbereiden op de winter, hoe we omgaan met stroomuitval, hoe het de Oekraïense troepen aan het front vergaat. Maar dat betekent niet dat we de principes van de journalistiek kunnen loslaten, ook niet in oorlogstijd. We doen ook kritisch verslag van de Oekraïense politiek en het Oekraïense leger.’
Rapporteren jullie ook over corruptie in Oekraïne?
‘Natuurlijk. Er is corruptie in Oekraïne. In die zin is het land niet uniek. Ook vóór de oorlog was er corruptie, en dat is tot op heden niet veranderd.’
‘Ook vóór de oorlog was er corruptie, en dat is tot op heden niet veranderd’
Kunt u ons een voorbeeld geven van hoe u daar verslag van doet?
‘Vorig jaar hebben we onderzoek gedaan naar wanpraktijken in het Internationale Legioen, een Oekraïense militaire eenheid voor vrijwilligers die het land willen verdedigen tegen Rusland. Een hoge commandant daar zou soldaten hebben mishandeld en hen op zelfmoordmissies hebben gestuurd. Dezelfde persoon zou betrokken zijn geweest bij de verduistering van wapens. Regelmatig verdwenen er machinegeweren en munitie.’
Heeft de Oekraïense regering geprobeerd uw verslaggeving tegen te houden?
‘Niet direct. Maar er waren geen consequenties voor de verantwoordelijken na onze publicatie. Ook niet nadat we konden bewijzen dat de hoofdschuldige een crimineel is die in Polen wordt gezocht. Zelfs in Oekraïne loopt er een strafrechtelijk onderzoek tegen hem. Oekraïne heeft hier een grote kans gemist, om aan te tonen dat de rechtsstaat ook in oorlogstijd intact blijft. Ons internationale lezerspubliek was woedend over het onderzoek.’
Was u gefrustreerd dat het geen gevolgen had?
‘Niet als journalist. Als Oekraïens burger is het teleurstellend dat zich criminelen in het leger bevinden, omdat er mensenlevens op het spel staan. Maar dat na het onderzoek een van de journalisten tijdelijk de verlenging van haar oorlogsaccreditatie werd geweigerd, stelde mij als journalist teleur. Zo’n accreditatie is cruciaal. Alleen daarmee kunnen we verslag doen over het leger. We zijn er niet zeker van of de intrekking verband hield met onze verslaggeving, en inmiddels kreeg de persoon in kwestie de accreditatie terug. Maar het was een verontrustende ontwikkeling.’
Bij The Kyiv Independent werkt een groepje journalisten dat oorlogsmisdaden onderzoekt. Zij beweren dat de Russen al tachtigduizend oorlogsmisdaden hebben gepleegd. Waar komt dat getal vandaan?
‘Het is een schatting van de Oekraïense autoriteiten. Maar voor ons gaat het niet om getallen. Ons materiaal is er niet om door het Internationaal Gerechtshof in Den Haag te worden gebruikt. We willen de mensen die onder deze oorlogsmisdaden hebben geleden een gezicht geven door middels van goed geresearchede video’s, en we willen de namen noemen van degenen die hen dit hebben aangedaan. Onze eerste video gaat over Oekraïense kinderen die naar Rusland zijn ontvoerd, de tweede over kinderen die opzettelijk door Rusland zijn gedood.’
‘We willen de mensen die onder deze oorlogsmisdaden hebben geleden een gezicht geven’
Bij Neue Zürcher Zeitung merken we dat verhalen over menselijk lijden in Oekraïne steeds minder worden opgepikt door de lezers. Er is meer vraag naar informatie over de situatie aan het front. Geldt dat ook voor jullie lezers?
‘Ja, hier is het ook zo. Velen zijn geïnteresseerd in het mechanisme van de oorlog, niet eens om politieke redenen. Ik vind het altijd fascinerend om te zien welke artikelen het meest gelezen worden. Aan het begin van de oorlog dacht ik dat het verslagen zouden zijn over hoe Oekraïne de oorlog aan het winnen was. Maar nu weet ik dat het de Russische nederlagen zijn die de meeste interesse wekken.’
Is dat niet hetzelfde?
‘In wezen wel, ja. Maar als we een verhaal maken over hoe Rusland een dorp heeft verloren, is dat om de een of andere reden populairder dan wanneer we schrijven over hoe Oekraïne dit dorp heeft herwonnen. Maar we laten dat niet van invloed zijn op hoe we over dingen berichten. Het is gewoon een trend die we hebben vastgesteld.’
Rapporteren jullie ook over Oekraïense oorlogsmisdaden?
‘Nee. Daar hebben we ons nog niet mee beziggehouden. In de westerse media rijst vaak de vraag: ‘Hoe zit het met Oekraïense oorlogsmisdaden?’ Maar de omvang aan Russische kant is gewoon vele malen groter dan aan Oekraïense kant.’
Twee jaar geleden was uw president een onbekende op het politieke wereldtoneel. Tegenwoordig is Volodymyr Zelensky een politieke superster. Heeft dat ook invloed op uw werk?
‘We idealiseren Zelensky niet. Helemaal niet. En in tegenstelling tot het westerse publiek kenden wij Zelensky al lang voor 24 februari 2022, toen Rusland Oekraïne aanviel. Ikzelf ken Zelensky al sinds ik misschien tien jaar oud was, sinds de jaren negentig, toen hij optrad in comedyshows op tv.’
Is hij een goede president?
‘Hij doet goed werk op het internationale toneel, hij werft fondsen en wapens. Maar zijn roem is ook een beetje een risico voor Oekraïne. In de perceptie van velen zijn Zelensky en Oekraïne een en dezelfde geworden. Dus als Zelensky een grote fout maakt, zal dat gevolgen hebben voor heel Oekraïne. En Zelensky is menselijk en hij kan een fout maken. Dat heeft hij in het verleden ook gedaan.’
‘Als Zelensky een grote fout maakt, zal dat gevolgen hebben voor heel Oekraïne’
Welke fouten heeft hij gemaakt?
‘Een paar dagen voor de oorlog schreef ik een opiniestuk voor The New York Times waarin ik alle gemiste kansen van Zelensky in detail beschreef. Na zijn grote verkiezingsoverwinning in 2019 had hij de kans om corruptie eronder te krijgen. Maar hij koos ervoor om zich te richten op de aanleg van nieuwe wegen. Die aanleg en de daaruit voortvloeiende contracten hebben de corruptie alleen maar verder bevorderd.
Drie dagen na de publicatie van mijn artikel viel Rusland Oekraïne aan. Zelensky veranderde voor velen in een held. Je zou dus kunnen zeggen dat de timing van mijn commentaar ongelukkig was. Voor sommigen ben ik nu de ultieme Zelensky-hater, wat ik niet ben. Journalisten kunnen het zich niet veroorloven om mensen waarover ze schrijven te haten – of om verliefd op ze te worden.’
Heeft u hem onderschat?
‘Nee. Ik sta nog steeds achter alles wat ik toen schreef. Ik heb geen tweedimensionaal beeld van onze president. Natuurlijk zie ik de Zelensky die tijdens de oorlog veel voor zijn land heeft bereikt. Maar mijn beeld is genuanceerder. Ik zie ook een man die belangrijke kansen in de binnenlandse politiek heeft laten liggen.’
Zelensky is voortdurend aanwezig in de westerse media. Kunt u hem als Oekraïens journalist bereiken?
‘Nee. Onze president richt zich op grote internationale media. Ik geloof dat hij de afgelopen jaren slechts aan één Oekraïense tv-zender een langer interview heeft gegeven. Er zijn weinig mogelijkheden voor burgers om een dialoog met hem aan te gaan. Wel stuurt hij dagelijks een videoboodschap het land in.’
De communicatie gaat dus maar één kant op. Bestaat het risico dat Zelensky het contact met het Oekraïense volk verliest?
‘Gezien de huidige veiligheidsmaatregelen leeft hij waarschijnlijk erg geïsoleerd. Ik ben er niet zeker van of hij goede toegang heeft tot informatie, afgezien van wat de kringen om hem heen hem brengen.’
Als u de verklaringen van de Russen hoort over waarom ze Oekraïne moesten aanvallen, welke vindt u dan het meest overtuigend?
‘Voor chauvinistische Russen, zoals Vladimir Poetin, is de situatie sinds de Maidanrevolutie van 2014 geleidelijk verslechterd. De diepgewortelde overtuiging onder veel Russen dat Oekraïne nooit een onafhankelijk land had mogen worden, vermengde zich met de angst voor een prowesters Oekraïne. Die combinatie is giftig en het resultaat is deze oorlog.’
De Russische cultuur is ook een belangrijk onderdeel van uw eigen identiteit.
‘Ik ben inderdaad opgegroeid in een Russischtalig gezin. Mijn moeder is Oekraïense van geboorte, maar moest Russisch spreken. In de Sovjettijd werden degenen die Oekraïens spraken in grote steden vaak beschouwd als onbeschaafd of achterlijk. Dat was het resultaat van tientallen jaren, of eigenlijk eeuwen, van Russische onderdrukking van de Oekraïense cultuur en taal.
Toen ik geboren werd, sprak iedereen, ook naaste familieleden, Russisch en niet langer Oekraïens. Ik ging naar een Oekraïens sprekende school, maar die was alleen op papier Oekraïens – we spraken de meeste tijd allemaal Russisch. Later begon ik de Oekraïense cultuur pas echt te ontdekken, toen ik naar een plaatselijke universiteit ging om journalistiek te studeren. Toen kwam de Maidanrevolutie in 2013-2014, de omverwerping van de Ruslandvriendelijke regering en de eerste invasie van Oekraïne door Rusland. Vanaf dat moment hoorde je opeens veel meer Oekraïens op straat. Veel Russischtalige Oekraïners stapten over op het spreken van Oekraïens, om de banden met Rusland te verbreken.’
Spreekt u tegenwoordig liever Oekraïens of Russisch?
‘Het is moeilijk, zelfs pijnlijk. Ik ben nog niet volledig overgeschakeld op Oekraïens. Met sommige vrienden en familie spreek ik nog Russisch. Ik spreek Oekraïens in het openbaar, in restaurants, in taxi’s. De moeilijkheid is dat je met een nieuwe taal ook je identiteit opnieuw moet ontdekken. De taal van je kindertijd opgeven betekent dat je iets verliest. Tweetalige kinderen weten goed waarover ik het heb. In een andere taal ben je altijd een net iets ander persoon.’
‘De moeilijkheid is dat je met een nieuwe taal ook je identiteit opnieuw moet ontdekken’
Versnelt deze oorlog het vinden van een identiteit?
‘De oorlog heeft velen ertoe aangezet om zich in gedachten helemaal los te maken van Rusland. Dat was niet zozeer het gevolg van de raketaanvallen of de tanks, maar van het besef dat zoveel mensen in Rusland ons land haten. Dit is niet de oorlog van Poetin. Dit is een oorlog van honderdduizenden mensen in Rusland die alle Oekraïeners dood wensen. Al die miljoenen berichten op sociale media: Poetin heeft die niet geschreven. En ze zijn ook niet geschreven door betaalde cybertrollen. Ze komen van echte mensen, die juichen bij foto’s van vermoorde Oekraïense kinderen en die zeggen dat het er nog niet genoeg zijn. “Iedereen moet dood, want ze verdienen het niet om te leven“ – dat is wat Russen schrijven over Oekraïners.‘
Voelt u zich als hoofdredacteur van TheKyiv Independent over het algemeen veilig? Of heeft u speciale beschermende maatregelen nodig?
‘Ik houd me al heel lang aan een aantal basale veiligheidsregels – dat deed ik ver voor de oorlog al. Denk aan sterke wachtwoorden voor e-mail en sociale media om hacken te voorkomen. Ik zet nooit iets op sociale media wat mijn locatie onthult. In de afgelopen jaren, ook al voor de oorlog, zijn er verschillende journalisten vermoord. Die moorden zijn nooit goed onderzocht. Ik ben onlangs verhuisd, maar dat is vooral omdat de nieuwe plek veiliger is voor Russische raketten. Voorheen woonde ik in Kyiv op de bovenste verdieping van een heel hoog gebouw. Nu zit de gehele redactie op een nieuwe locatie. Het adres zetten we niet op het internet.’
Uiteraard voelt u zich bedreigd door Rusland – het land valt tenslotte uw vaderland aan. Maar voelt u zich ook bedreigd van Oekraïense kant, misschien door mensen die u als journalist ervan beschuldigen niet patriottisch te zijn?
‘Op dit moment niet nee. In Oekraïne kun je over het algemeen vrij leven en werken als journalist. Ook nu, tijdens de oorlog. Ik begrijp dat dit in de toekomst kan veranderen en dat sommige machthebbers de oorlog als voorwendsel kunnen gebruiken om de mediavrijheid verder in te perken. Maar als dat gebeurt, zullen Oekraïense journalisten terugvechten. Oekraïne heeft een zeer sterk maatschappelijk middenveld, dat aanvallen op de vrijheid van meningsuiting niet zal tolereren.’
De pauzes zijn bedoeld om mensen in Gaza te laten vluchten
Israël heeft ingestemd met dagelijkse gevechtspauzes van vier uur in bepaalde gebieden in het noorden van Gaza, meldt Al Jazeera. De tijdelijke staakt-het-vuren moeten burgers in staat te stellen te vluchten. Daarnaast opent Israël een tweede evacuatiecorridor langs een kustweg, om meer mensen de mogelijkheid te geven het oorlogsgebied te verlaten.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Het gebied dat elke dag wordt uitgekozen voor een gevechtspauze zal volgens Amerikaanse en Israëlische ambtenaren slechts drie uur van tevoren worden aangekondigd. Het idee is niet alleen om mensen de kans te geven te vertrekken, maar ook om mensen de kans te geven veilig hun huizen te verlaten om voedsel en medicijnen te kopen.
‘We hebben van de Israëliërs te horen gekregen dat er tijdens de pauze geen militaire operaties in deze gebieden zullen plaatsvinden en dat dit proces vandaag van start gaat,’ zei John F. Kirby, woordvoerder van het Witte Huis. Daarnaast zei Kirby dat de VS eraan werken meer vrachtwagens met noodhulp het gebied in te krijgen.
Twee vrachtwagens werden beschadigd en een chauffeur raakte lichtgewond toen een konvooi van het Rode Kruis onder vuur werd genomen Gaza-Stad. Dat meldt Al Jazeera. Door wie het konvooi werd aangevallen is niet bekend.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Na het incident werd de route naar het Al-Shifa-ziekenhuis, waar het medische voorraden afleverde, gewijzigd. In een verklaring op X liet het Rode Kruis weten ‘diep verontrust’ te zijn over het incident en herinnerde de strijdende partijen aan hun ’verplichting onder internationaal humanitair recht om humanitaire werkers te allen tijde te respecteren en te beschermen’. In de verklaring werd niet bekendgemaakt door wie het konvooi, dat bestond uit vijf vrachtwagens en twee voertuigen van het Rode Kruis, werd aangevallen.
William Schomburg, hoofd van de subdelegatie van het Rode Kruis in Gaza verklaarde: ‘Dit zijn niet de omstandigheden waaronder humanitair personeel kan werken’, en voegde eraan toe: ‘Ervoor zorgen dat vitale hulp medische faciliteiten kan bereiken is een wettelijke verplichting onder internationaal humanitair recht.’
Afgelopen week luidden experts van het VN-mensenrechtenbureau UNHCR de noodklok vanwege de situatie in Gaza. Ze waarschuwden voor een genocide op het Palestijnse volk. Er zouden inmiddels meer dan tienduizend Palestijnen om het leven zijn gekomen sinds de aanval van Hamas op 7 oktober. Maar over of er sprake is van genocide verschillen de meningen.
Ja: ‘Israël wil de vernietiging van het Palestijnse volk’
Volgens Raz Segal, een Israëlische historicus en Holocaustgeleerde, is de manier waarop Israël de Palestijnen in Gaza behandelt ‘een schoolvoorbeeld van genocide’. Zo zei hij in een interview met Democracy Now: ‘Als dit niet opzettelijke genocide is, dan weet ik het echt niet meer.’
Volgens Segal maakt Israël zich momenteel schuldig aan drie van de vijf daden die volgens het VN-verdrag uit 1948 vallen onder genocide. ‘Het droppen van duizenden en duizenden bommen in een paar dagen, inclusief fosforbommen, zoals we hoorden, op een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld (…) is inderdaad een genocidale moord,’ aldus de historicus.
‘Als dit niet opzettelijke genocide is, dan weet ik het echt niet meer’
‘Maar Israël voert ook twee andere daden uit, namelijk het veroorzaken van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel, en het creëren van omstandigheden die ontworpen zijn om de vernietiging van een bevolkingsgroep teweeg te brengen door het afsluiten van water, voedsel, energievoorziening, het bombarderen van ziekenhuizen, het bevelen tot snelle evacuatie van ziekenhuizen,’ voegde Segal eraan toe. Hij wees er bovendien op dat de Wereldgezondheidsorganisatie de bevelen om ziekenhuizen te evacueren ‘een doodvonnis voor zieken en gewonden’ heeft genoemd.
Ook haalde hij aan wat minister van Defensie Yoav Gallant op 9 oktober zei toen hij een volledig beleg van Gaza afkondigde en water, voedsel en brandstof afsneed. ‘[Gallant] verklaarde dat “we vechten tegen menselijke dieren en [daar] ook naar [zullen] handelen” en dat “we iedereen zullen elimineren”.’ En hij citeert de woordvoerder van het Israëlische leger Daniel Hagari, die ‘moedwillige vernietiging erkende en expliciet zei: “De nadruk ligt op schade en niet op nauwkeurigheid.”’
‘We zien dus opzettelijke genocidale daden. Dit is inderdaad een schoolvoorbeeld van genocide,’ aldus Segal.
Nee: ‘De operatie is niet bedoeld om het Palestijnse volk geheel te vernietigen’
Jay Michaelson, Amerikaans schrijver, journalist, professor en rabbijn, denkt daar anders over. ‘Wat er nu gebeurt in Gaza is een afschuwelijke tragedie. Afhankelijk van je politieke opvattingen kun je het zien als een afschuwelijke maar noodzakelijke militaire operatie, of als een brute en zinloze aanval op een burgerbevolking. Maar het is geen genocide’, schrijft hij in Forward.
’Het is duidelijk dat de Israëlische operatie de eerste twee daden van het VN-verdrag met zich meebracht, zoals elke grootschalige oorlogsdaad dat zou doen. Er is echter geen sprake van de overige drie daden en, misschien wel het belangrijkste, de operatie is niet bedoeld (en er kan niet worden beweerd dat deze bedoeld is) “om het Palestijnse volk geheel of gedeeltelijk te vernietigen”.’
‘Wat er nu gebeurt in Gaza is een afschuwelijke tragedie, maar het is geen genocide’
In het opiniestuk reageert Michaelson op Segals beweringen. Volgens de Amerikaanse rabbijn moeten we de uitspraken van de Israëlische minister van Defensie Yoav Gallant over menselijke beesten niet opvatten als een verwijzing naar het Palestijnse volk als geheel. ‘Het is waar dat Gallant de Israëlische nationalisten misschien een rad voor ogen draait, en dat zij zijn uitspraak zullen opvatten als een verwijzing naar alle Palestijnen, maar al zou hij verwijzen naar alle Palestijnen, dan nog is “vechten” niet hetzelfde als de intentie om genocide te plegen. En die uitspraak is het enige bewijs dat Segal aanvoert om de intentie van de Israëlische regering te bewijzen.’
Volgens Michaelson is de manier waarop Segal de criteria van het VN-verdrag hier aanhaalt onverantwoord, omdat hij slechts enkele van de punten noemt. ‘Hij laat criteria 4 [het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen] en 5 [het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep] helemaal weg en noemt alleen die punten die zijn argument ondersteunen.’
Er is dus geen sprake van een genocide, aldus Michaelson. ‘Door de term “genocide” te gebruiken wakkeren activisten de woede tegen Israël aan, en ondermijnen ze ongewild de basis van het internationaal recht waarvan mensenrechten afhankelijk zijn.’
Het gaat om een adviseur van de Oekraïense opperbevelhebber
Eén van de naaste adviseurs van de opperbevelhebber van de Oekraïense strijdkrachten is maandag omgekomen door een granaat die in een cadeautas zat. Dat heeft generaal Valeri Zaloezjny bekendgemaakt op Telegram, meldt Forbes.Volgens Zaloezjny was majoor Sjastjakov een belangrijke steunpilaar voor de generaal sinds het begin van de oorlog met Rusland.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Volgens Ihor Klymenko, de Oekraïense minister van Binnenlandse Zaken, had Sjastjakov de cadeaus op zijn werk gekregen en mee naar huis genomen. Thuis was de zoon van Sjastjakov aan de haal gegaan met de granaten, die in een cadeutas zaten samen met een fles alcohol.
De zoon is zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Na de dood van Sjastjakov heeft de politie een inval gedaan in zijn woning en nog vijf niet-ontplofte granaten gevonden. De militair die de majoor het cadeau heeft gegeven is aangehouden, in zijn woning zijn ook granaten gevonden.
Ruim tienduizend mensen zijn gedood in Gaza sinds een maand geleden de oorlog tussen Israël en Hamas uitbrak. Dat meldt Al Jazeera op basis van cijfers van het lokale ministerie van Volksgezondheid. Onder hen zijn 4104 kinderen en 2641 vrouwen.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Inmiddels geeft ook een van de weinige bondgenoten van Israël, de Verenigde Staten, toe dat er ‘vele, vele duizenden onschuldige mensen zijn gedood’ in Gaza. Desondanks lukt het de VS en andere bondgenoten van Israël niet om tot een staakt-het-vuren op te roepen en blijft men tot op heden steken met oproepen tot ‘humanitaire gevechtspauzes’.
De Verenigde Naties spreken intussen van oorlogsmisdaden en mogelijke genocide in Gaza. Onder meer Zuid-Afrika, Jordanië, Turkije, Chili, Colombia en Bolivia hebben hun ambassadeurs in Israël teruggeroepen. Desondanks lijkt Israël nog niet van plan een stap terug te doen: op maandag riep een Israëlische minister op tot het gooien van een atoombom op Gaza.
Volgens de premier van Estland is het van groot belang de EU flink gaat investeren in defensie, omdat Europa volgens haar momenteel niet in staat zou zijn burgers te beschermen. ‘Onze defensie-industrie moet op oorlogssterkte gaan draaien.’
Zestien maanden oorlog in Oekraïne hebben strategische kansen en uitdagingen aan het licht gebracht voor de trans-Atlantische veiligheid en de Europese defensie. Met de vergadering van de Europese Raad en de NAVO-top in Vilnius voor de deur is dit het moment om te zorgen dat onze defensie voldoet aan de eisen van de nieuwe veiligheidsrealiteit – want straks is het misschien te laat.
Op aandringen van Estland heeft de EU onlangs besloten Oekraïne tussen nu en maart 2024 een miljoen artilleriegranaten te leveren. Die steun is van groot belang voor Oekraïne, een stap vooruit in het opvoeren van de Europese defensieproductie en een blijk van wat we met daadkracht en eensgezindheid kunnen bereiken. De Russische agressie heeft ons eraan herinnerd dat we samen moeilijke dingen voor elkaar kunnen krijgen. Maar als het gaat om de Europese gevechtsgereedheid, doen we nog niet genoeg.
De voor een oorlog allesbepalende munitievoorraden en de ondersteunende capaciteiten van Europa voldoen niet aan de nieuwe veiligheidsrealiteit van het continent, en onze defensie-industrie heeft zich er niet snel genoeg op aangepast. We zijn maar zeer beperkt in staat tot het ondersteunen, in stand houden en snel opschalen van onze defensie. Het is onze verantwoordelijkheid als Europese leiders om hier snel verandering in te brengen, want zoals het er nu voorstaat kunnen we niet voldoen aan onze belofte om onze bevolking te beschermen en elke centimeter Europees grondgebied te allen tijde te verdedigen.
Maar hoe is het zover gekomen?
Streefcijfers
We kampen momenteel met de gevolgen van decennia van achterblijvende investeringen in de Europese defensie. Op het hoogtepunt in 2005 bedroegen de defensie-uitgaven van alle EU-landen samen 1,6 procent van het bbp, en we zijn nog steeds aan het herstellen van de flinke bezuinigingen in de jaren daarna. De afgesproken streefcijfers voor de defensie-uitgaven zijn voorlopig nog niet meer dan dat: een streven. Ook mondiaal bezien lopen de Europese defensie-uitgaven achter bij de rest van de wereld. Tussen 1999 en 2021 stegen de totale defensie-uitgaven van de EU-landen maar met 19,7 procent, terwijl de defensiebegroting van de VS met 65,7 procent steeg, die van Rusland met 292 procent en van China met 592 procent. Door de verschillen in koopkracht valt deze vergelijking nog verder uit in het voordeel van de laatste twee landen.
Ook de inflatie en structurele kostenstijgingen dragen sterk bij aan onze beperkte nominale groei. Van elke euro die naar defensie gaat, wordt maar zo’n twintig cent besteed aan aanschaf en R&D – dus aan daadwerkelijke verbetering van onze verdedigingskracht. En hoe cruciaal munitie ook is voor onze paraatheid en afschrikking, slechts een fractie van de investeringen gaat daarheen. Serieuze verbetering van de Europese defensie blijft dus nog gevaarlijk ver buiten ons bereik.
Europa moet zich instellen op de veiligheidsrealiteit van nu. De agressie van Rusland, dat voor het eerst in de geschiedenis oorlog voert in een buurland van de NAVO, leidt tot een drastische verhoging van de maatstaven waar onze defensie aan moet voldoen. Onze strategische capaciteit moet flink worden opgevoerd en onze defensie-industrie moet op oorlogssterkte gaan draaien. Wat wij nodig hebben, is een gevechtsklaar Europa dat in zijn eigen defensie voorziet. Alleen zo kunnen we een afschrikkingsmacht opbouwen die geloofwaardig genoeg is om een oorlog te voorkomen en een eind te maken aan de Russische geweldsspiraal.
Al sinds het begin van de invasie zien we Rusland in Oekraïne in één dag hoeveelheden artilleriemunitie afvuren die gelijkstaan aan wat Europa maandelijks produceert. Capaciteit en uithoudingsvermogen zullen de uitkomst van deze oorlog bepalen. Precisieaanvallen, luchtafweergeschut en antitankwapens zijn allemaal van vitaal belang gebleken voor Oekraïne, maar om stand te kunnen houden heeft het land constant schreeuwende behoefte aan meer munitie. Daar moeten wij in onze defensieplannen rekening mee houden. We moeten bij het aanleggen van munitievoorraden niet langer rekenen in hoeveelheden voor dagen maar voor maanden. Tien dagen oorlogscapaciteit te land voor honderd brigades van Europese bondgenoten kost honderd miljard euro. En dat is alleen nog maar voor de pantserinfanterie. Europa moet van alle categorieën munitie die bepalend zijn voor de strijd de voorraden op peil brengen, en dat gaat biljoenen kosten.
Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om voor hogere defensie-uitgaven te pleiten
Eerste vereiste hiervoor is een sterke technologische en industriële basis. Langdurige afnamecontracten van overheden kunnen Europese defensiebedrijven helpen hun productie en capaciteit op te voeren. Maar spoed is geboden. In 1933 bestond er in Estland niet genoeg politieke steun voor verhoging van de defensiebegroting, en een vertienvoudiging van die begroting in 1939 kwam te laat om ons nog te behoeden voor de daaropvolgende invasie en bezetting. De Europese Raad heeft in Versailles vorig jaar toegezegd meer te gaan investeren in defensie, met name in een aantal strategische tekortkomingen. Die belofte moet nu in daden worden omgezet.
Als de bondgenoten volgende zomer in Washington het 75-jarig bestaan van de NAVO vieren, moeten wij Europeanen laten zien dat we niet alleen in ons denken een strategische omslag hebben gemaakt, maar ook in de praktijk. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het voor een democratisch gekozen leider is om voor hogere defensie-uitgaven te pleiten. In Estland trekken we de defensie-uitgaven op naar 3 procent van het bbp en verhogen we ook de belastingen. Maar Europa heeft vaker blijk gegeven van haar slagkracht. Zomaar twee voorbeelden: NextGenerationEU, het coronaherstelfonds van 806,9 miljard euro, en de 758 miljard waarmee de gevolgen van de energiecrisis worden verzacht. Nu is er weer behoefte aan een gezamenlijke strategische inspanning, ditmaal gericht op de gevechtsklaarheid van de Europese defensie. De EU moet haar belofte nakomen, leiderschap tonen en meer geopolitiek gewicht in de schaal gaan leggen. Waar het met individuele inspanningen niet lukt, moet met vereende krachten een stap vooruit worden gezet.
Conflict in Soedan heeft al tot meer dan 10.000 doden geleid
Meer dan twintig mensen zijn zondag gedood bij een bombardement op een markt in een buitenwijk van de Soedanese hoofdstad Khartoem. Het zou gaan om granaten die waren afgevuurd tijdens een vuurgevecht tussen het Soedanese leger en de Rapid Support Forces (RSF), meldt Al-Arabiya. Volgens een mensenrechtengroep zijn alle slachtoffers burgers, ook zouden er vele gewonden zijn gevallen.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Sinds april vechten legerleider Abdel Fattah al-Burhan en zijn voormalig plaatsvervanger Mohamed Hamdan Daglo, die nu de RSF leidt, een bloedige burgeroorlog uit in het Oost-Afrikaanse land. Zaterdag zouden er eveneens vijftien burgers zijn omgekomen in Khartoem doordat huizen werden getroffen tijdens de gevechten tussen de strijdende partijen.
Tot nu toe zijn er meer dan tienduizend mensen gedood in het conflict in Soedan, volgens een voorzichtige schatting van het Armed Conflict Location & Event Data Project. Maar hulporganisaties en medici hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat het werkelijke dodental hoger ligt dan de geregistreerde cijfers, omdat veel gewonden en doden nooit in ziekenhuizen of mortuaria terechtkomen. De oorlog heeft volgens de Verenigde Naties naar schatting 5,5 miljoen mensen op de vlucht gedreven.
Experts wezen op de luchtaanvallen op vluchtelingenkamp Jabalia
Experts van VN-mensenrechtenbureau UNHCR hebben de Israëlische luchtaanvallen op vluchtelingenkamp Jabalia in Gaza een ‘brutale schending van het internationaal recht’ en een ‘oorlogsmisdaad’ genoemd. Dat zegt Al Jazeera. ‘Het aanvallen van een kamp dat onderdak biedt aan burgers, waaronder vrouwen en kinderen, is een complete schending van de regels van proportionaliteit en onderscheid tussen strijders en burgers’, schreven ze.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Het vluchtelingenkamp Jabalia werd dinsdag, woensdag én donderdag geraakt door luchtaanvallen en zeker tweehonderd burgers zouden daarbij zijn omgekomen. In totaal zijn zeker negenduizend Palestijnen omgekomen sinds het begin van de oorlog met Israël op 7 oktober.
De VN-experts kwamen met een stevige waarschuwing in hun verklaring. ‘De tijd dringt om genocide en humanitaire catastrofe in Gaza te voorkomen’, aldus de VN-experts. De situatie in Gaza zou een ‘catastrofaal omslagpunt’ hebben bereikt vanwege het tekort aan voedsel, water, medicijnen en brandstof.
Ook tientallen gewonden hebben het gebied verlaten
Zeker 320 mensen met een buitenlands paspoort en tientallen zwaargewonde inwoners van Gaza hebben woensdag de Gazastrook verlaten via de grensovergang Rafah. Dat meldt de BBC. De evacuatie werd bemiddeld door Qatar en de gewonden zullen worden verzorgd in een ziekenhuis in Egypte.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Volgens diplomaten betrokken bij de bemiddeling zullen ongeveer 7500 mensen met dubbel paspoort uit Gaza worden geëvacueerd in de komende twee weken. Of de gewonden in het gebied het gebied de komende tijd ook mogen verlaten, is niet duidelijk. Steeds meer ziekenhuizen in Gaza sluiten de deuren vanwege een tekort aan brandstof en medicijnen.
Volgens de directeur van het Nasser ziekenhuis in de Gazastrook maken negentien ernstig gewonde patiënten uit zijn ziekenhuis deel uit van de 81 patiënten die naar Egypte zijn geëvacueerd. ‘Die hebben geavanceerde operaties nodig die hier niet gedaan kunnen worden vanwege het gebrek aan mogelijkheden,’ zei hij.
Intussen probeert Israël de tunnels van Hamas te vernietigen
Bij een luchtaanval door Israël op vluchtelingenkamp Jabalia in de Gazastrook zijn zeker vijftig doden gevallen en zeker 150 mensen raakten gewond. Dat meldt de BBC. Er is sprake van grote materiële schade en veel mensen liggen nog onder het puin, waardoor vrees bestaat dat het dodental snel kan oplopen.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
Israël richt zich naar eigen zeggen op het enorme tunnelnetwerk van Hamas onder Gaza. Deze tunnels zijn het nieuwe hoofddoel van Israël. Naar verwachting worden er veel gijzelaars vastgehouden in deze tunnels, wat het extra moeilijk maakt voor Israëlische militairen. De vele luchtaanvallen van afgelopen tijd richten zich volgens Israël op infrastructuur van Hamas.
Volgens het ministerie van Volksgezondheid in Gaza zijn sinds 7 oktober 8525 mensen, waaronder 3542 kinderen, gedood bij Israëlische aanvallen. VN-organisaties zeggen dat meer dan 1,4 miljoen mensen in Gaza ontheemd is geraakt. Ze waarschuwen voor een nijpend tekort aan voedsel, water, brandstof en medicijnen die onder meer de gezondheidszorg ontregelen.
Tijdens de Holocaust werd de ster gedragen door Joden
De ambassadeur van Israël bij de Verenigde Naties heeft maandag tijdens zijn toespraak voor de VN-Veiligheidsraad een gele Jodenster op zijn borst gedragen. Volgens Gilad Erdan zal hij de davidster blijven dragen tot leden van de raad de ‘wreedheden’ van Hamas zouden veroordelen. De actie werd al snel veroordeeld door de directeur van het Yad Vashem Holocaustmonument, schrijft The Jerusalem Post.
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.
‘Sommigen van jullie hebben niets geleerd in de afgelopen 80 jaar. Sommigen van jullie zijn vergeten waarom dit orgaan is opgericht,’ zei gezant Gilad Erdan, die boos is omdat de VN-Veiligheidsraad nog geen enkele resolutie heeft aangenomen waarin het de aanvallen van Hamas veroordeelt. ‘We zullen deze ster dragen, totdat jullie wakker worden en de wreedheden van Hamas veroordelen,’ zei hij.
De actie werd veroordeeld door Yad Vashem Holocaust Museum directeur Dani Dayan, die zei dat het ‘zowel de slachtoffers van de Holocaust als de staat Israël onteert. De gele ster’, schreef Dayan op Twitter. ‘Vandaag hebben we een onafhankelijk land en een sterk leger’.
Het Westen zei dat dodentallen in Gaza werden overdreven
Het dodental in de Gazastrook is de achtduizend overschreden. Volgens het ministerie van Volksgezondheid in de Gazastrook zijn sinds 7 oktober ten minste 8.306 Palestijnen gedood, waarvan ongeveer de helft kinderen. Volgens Al Jazeerazijn op de Westelijke Jordaanoever inmiddels 122 Palestijnen gedood, onder meer door het toenemende geweld door Joodse kolonisten in het bezette gebied.
Hamas heeft gezegd Israëlische gijzelaars te zullen vrijlaten, als Israël stopt met de luchtaanvallen. Om hun eisen kracht bij te zetten hebben ze maandag een video van 76 seconden vrijgegeven, waarin drie vrouwen te zien zijn die gevangen worden gehouden. Een van de vrouwen roept de Israëlische regering op tot een gevangenenruil.
Israël zelf lijkt vooral bezig te zijn met een grondoffensief. Nadat dit weekend luchtaanvallen geïntensiveerd werden, zijn inmiddels tanks en grondtroepen bezig aan een opmars naar Gaza-Stad. Het leger zou deze stad willen omsingelen.
Deze website gebruikt cookies. Door de site te gebruiken gaan we er vanuit dat je ze accepteert. OK
Manage consent
Over onze cookies
Deze website gebruiks cookies die de gebruikservaring verbeteren. De cookies die we als noodzakelijk categoriseren worden opgeslagen door je browser en zijn essentiëel voor een goede werking van de basisfuncties van deze website. We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen te analyseren hoe deze website gebruikt wordt. Deze cookies kunnen ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Ze worden alleen door je browser opgeslagen als je daar toestemming voor geeft.
Onze noodzakelijke cookies zijn essentiëel voor het goed functioneren van deze website. De basisfuncties en beveiliging van deze website zijn hiervan afhankelijk. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.